abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214903804
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_214903814
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 22:53 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
En ik vind het dubieus om vrij te willen zijn maar die vrijheid in een geval van nood niet willen beschermen.
Misschien vind ik wel dat ik, als ik gedwongen ben in mijn leven om ooit op medemensen te schieten, ik nooit meer vrij kan zijn.

Waarmee ik echt niet militairen wil beschuldigen, ik zal het zelf alleen nooit kunnen, ook niet als die persoon mijn land of zelfs mij of mijn familie aan wil vallen. En die vrijheid om daar voor te kunnen kiezen vind ik essentiëler dan het verdedigen van de landsgrens.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_214904256
quote:
1s.gif Op donderdag 5 september 2024 22:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Misschien vind ik wel dat ik, als ik gedwongen ben in mijn leven om ooit op medemensen te schieten, ik nooit meer vrij kan zijn.

Waarmee ik echt niet militairen wil beschuldigen, ik zal het zelf alleen nooit kunnen, ook niet als die persoon mijn land of zelfs mij of mijn familie aan wil vallen. En die vrijheid om daar voor te kunnen kiezen vind ik essentiëler dan het verdedigen van de landsgrens.
Er zijn legio functies in militaire dienst waarbij je nooit zal hoeven schieten, overigens, maar de kans is uiteraard aanwezig. Dan zal degene die jouw dilemma deelt de gewetensbezwaarden wet moeten volgen, is geen makkelijke weg maar hij is er wel.

Wat ik dan weer geen gewetensbezwaar vind is wat ik elders op FOK! lees (zie NWS NWS / Sneuvelbereidheid NL'ers groeit #2 Ja maar je doet het voor je land ), maar goed, dat is een heel ander verhaal.
  Moderator vrijdag 6 september 2024 @ 11:16:21 #4
375570 crew  Cyan9
pi_214906282
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 00:12 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Er zijn legio functies in militaire dienst waarbij je nooit zal hoeven schieten, overigens, maar de kans is uiteraard aanwezig. Dan zal degene die jouw dilemma deelt de gewetensbezwaarden wet moeten volgen, is geen makkelijke weg maar hij is er wel.

Wat ik dan weer geen gewetensbezwaar vind is wat ik elders op FOK! lees (zie NWS NWS / Sneuvelbereidheid NL'ers groeit #2 Ja maar je doet het voor je land ), maar goed, dat is een heel ander verhaal.
Geldt het trouwens nog steeds dat je afgekeurd kan worden op lengte? Ik meen me vaag wat te herinneren over de brief die ik als 18 jarige kreeg, en dat me toen opviel dat ik te lang was.

Ik was verder sowieso afgekeurd, maar dat terzijde. |:)
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_214906310
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 11:16 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Geldt het trouwens nog steeds dat je afgekeurd kan worden op lengte? Ik meen me vaag wat te herinneren over de brief die ik als 18 jarige kreeg, en dat me toen opviel dat ik te lang was.

Kun je te lang zijn voor het leger?
Je moet minstens 1,52 m groot zijn. Voor sommige functies is dit anders maar dit is eerder een uitzondering. Tatoeages in het aangezicht, de hals en in de nek zijn verboden en moeten verwijderd zijn op de dag van je inlijving. Wat drugs betreft, hanteert Defensie een nultolerantie.

Per functie geldt zowel een minimum- als een maximumlengte. Kijk bij de betreffende functie welke eisen van toepassing zijn.

Die tattoos in je gezicht waren zeker het probleem?
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_214906351
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 22:53 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
En ik vind het dubieus om vrij te willen zijn maar die vrijheid in een geval van nood niet willen beschermen.
Da's wel heel kort door de bocht, want defensie kan ook niet schieten als er geen functionerende samenleving onder zit.

Er moet ook nog iemand brood bakken zeg maar. Anders houdt het vrij snel op. Zorgen dat het land doordraait is hier ook gewoon onderdeel van.

Ik weet niet wat ik zou doen trouwens mocht er stront aan de knikker komen. Momenteel geen relatie, geen huisdieren (geen huis :') ) en met een prima conditie en het lijkt me wel spannend, werken onder zo'n extreme druk. Denk alleen dat ik dat mentaal absoluut niet trek. Zit hier niet voor niks op Fok natuurlijk :')
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
  Moderator vrijdag 6 september 2024 @ 11:26:34 #7
375570 crew  Cyan9
pi_214906365
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 11:18 schreef over_hedge het volgende:

[..]
Kun je te lang zijn voor het leger?
Je moet minstens 1,52 m groot zijn. Voor sommige functies is dit anders maar dit is eerder een uitzondering. Tatoeages in het aangezicht, de hals en in de nek zijn verboden en moeten verwijderd zijn op de dag van je inlijving. Wat drugs betreft, hanteert Defensie een nultolerantie.

Per functie geldt zowel een minimum- als een maximumlengte. Kijk bij de betreffende functie welke eisen van toepassing zijn.

Die tattoos in je gezicht waren zeker het probleem?
Er staat me echt wat van bij. Maar die tatoeages waren inderdaad een groter probleem.
pi_214906844
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 11:16 schreef Cyan9 het volgende:

[..]

De cutoff was 2.00 meter, ik verwacht niet dat dit veranderd is eigenlijk.
pi_214907050
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 september 2024 11:25 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Da's wel heel kort door de bocht, want defensie kan ook niet schieten als er geen functionerende samenleving onder zit.

Er moet ook nog iemand brood bakken zeg maar. Anders houdt het vrij snel op. Zorgen dat het land doordraait is hier ook gewoon onderdeel van.

Ik weet niet wat ik zou doen trouwens mocht er stront aan de knikker komen. Momenteel geen relatie, geen huisdieren (geen huis :') ) en met een prima conditie en het lijkt me wel spannend, werken onder zo'n extreme druk. Denk alleen dat ik dat mentaal absoluut niet trek. Zit hier niet voor niks op Fok natuurlijk :')
Als pas geslaagde VWO-scholier van 18 jaar heb ik in diensttijd veel doorzettingsvermogen gekweekt door vooral tijdens oefeningen heel veel kutte dingen te moeten doen en ondergaan. Als je dacht, nu is het wel afgelopen dan begon het gezeik weer .... en weer ... en weer.

Mentale weerbaarheid is toch wel een kwaliteit in je latere leven.
  Moderator vrijdag 6 september 2024 @ 12:55:11 #10
375570 crew  Cyan9
pi_214907170
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 12:23 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
De cutoff was 2.00 meter, ik verwacht niet dat dit veranderd is eigenlijk.
Dan herinner ik het me toch goed, ik ben te lang. |:)
Excuses, ontopic maar weer.
  vrijdag 6 september 2024 @ 12:56:09 #11
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_214907180
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 12:55 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Dan herinner ik het me toch goed, ik ben te lang. |:)
Excuses, ontopic maar weer.
Niet handig als je hoofd telkens boven de loopgraaf uitsteekt nee.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_214907239
Als tatoeages een probleem is dan vallen er veel mensen af voor dienst
pi_214907409
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 13:02 schreef Cupfighter het volgende:
Mja. Peace tekentje op je voorhoofd tatoeëren en dan lekker dienst weigeren :Y
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
  vrijdag 6 september 2024 @ 13:39:10 #14
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_214907471
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 september 2024 13:25 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Mja. Peace tekentje op je voorhoofd tatoeëren en dan lekker dienst weigeren :Y
Weet je omgeving de rest van je leven wat voor vlees ze in de kuip hebben.

Ben om die reden erg fan van tattoos.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_214908029
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 13:02 schreef Cupfighter het volgende:
Tatoeages zijn een vorm van zelfverminking, het leger vindt personen die dit zichzelf hebben aangedaan psychisch wankele personen. Een S5 dus.
pi_214908897
Waarom kijkt Schoof altijd alsof hij zich afvraagt of jij weet dat hij weet dat jij weet wat hij weet.

Als ex AIVD'er weet hij waarschijnlijk de geheimen van elke bn'er
pi_214909052
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 16:55 schreef Origami94 het volgende:
Waarom kijkt Schoof altijd alsof hij zich afvraagt of jij weet dat hij weet dat jij weet wat hij weet.

Als ex AIVD'er weet hij waarschijnlijk de geheimen van elke bn'er
Godzijdank zijn BN'ers totaal niet relevant en daarbij, de geheimen van Nederlandse BN'ers kan iedereen, naar ik begrijp, tegenwoordig via juice kanalen tot zich nemen. :P
pi_214909417
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 16:55 schreef Origami94 het volgende:
Ik denk dat Schoof wel zeker is dat jij niet weet wat hij weet hoor.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
pi_214909972
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 15:04 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Tatoeages zijn een vorm van zelfverminking, het leger vindt personen die dit zichzelf hebben aangedaan psychisch wankele personen. Een S5 dus.
:')
pi_214910122
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 september 2024 18:54 schreef BlackLining het volgende:

[..]
:')
Dat was ooit inderdaad de gedachtengang, vergeet niet dat dit soort regels soms heel oud zijn.

Zie ook broederdienst en waarom dat fenomeen bestond.
pi_214910142
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 19:10 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat was ooit inderdaad de gedachtengang, vergeet niet dat dit soort regels soms heel oud zijn.

Zie ook broederdienst en waarom dat fenomeen bestond.
Eens.

En toch is die broederdienst ook raar. Omdat je anders al je zonen kwijt kon raken.
Maar als je er maar 1 had, dan gold het weer niet.

Allemaal van die oude gebruiken die heel lang bestaan hebben.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_214910442
Mijn vader hoefde voor zover ik weet niet omdat zijn broer gewond was geraakt: gescheurde trommelvliezen bij een oefening. Was ook wel een bijzondere regeling.
  vrijdag 6 september 2024 @ 19:43:45 #23
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_214910466
Twee van de broers van mijn vader hadden vrijstelling omdat ze op het seminarie zaten. Dan hoefde je ook niet. Nog zo'n relikwie van een toen nog vrij gebrekkige scheiding van kerk en staat.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_214910475
Mijn vader mocht als jongste dan dertien kinderen alsnog in dienst omdat het gros van zijn broers de dans ontsprongen waren.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_214910570
Ondertussen is de stikstofuitstoot door de landbouw gestegen: https://www.volkskrant.nl(...)et-kabinet~b8adb694/

En dat is slecht nieuws voor de biodiversiteit: https://www.volkskrant.nl(...)iversiteit~b01b566f/
pi_214910642
Witte rook.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
pi_214910652
Dienstplicht is natuurlijk van de zotten. Totale tijd en geldverspilling. Schaf liever wat extra kernkoppen aan als afschrikking dan. Of wat te denken van die 2% per jaar besparen op het leger en investeren in tegoeden rond de wereld zodat we ons gewoon die potentiele oorlog kunnen afkopen.

Sowieso natuurlijk volledig onzinnig om te doen alsof er enig gevaar is voor Nederland dat we dan zouden kunnen afwenden omdat er wat pubers tegen hun zin hebben een jaartje mogen LARPen.

Gelul over niet willen doen voor vrijheid wat er nodig is lijkt me niet op zijn plaats. Iedereen betaalt toch gewoon belasting zodat we een professioneel leger hebben. Het leger is uiteraard ook zon organisatie waar ze nooit genoeg hebben. Waarschijnlijk zegt zelfs het Amerikaanse leger dat hun budget te laag is.

Mochten ze me oproepen denk ik dat ik eerder zon nektatouage laat zetten. Misschien wel Ché Ik zie mezelf eerder als Guerillastrijder.
pi_214910800
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 19:59 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Dienstplicht is natuurlijk van de zotten.
"Ask not what your country can do for you – ask what you can do for your country"
pi_214910816
Benieuwd welke gaten er in hun onderbouwing zitten... En dan met name bij hun asielplannen en stikstofplannen
pi_214910909
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 20:15 schreef Frozen-assassin het volgende:
Benieuwd welke gaten er in hun onderbouwing zitten... En dan met name bij hun asielplannen en stikstofplannen
Stikstofplannen kwamen pas eind dit jaar, toch?
pi_214910977
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 20:14 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
"Ask not what your country can do for you – ask what you can do for your country"
Als ik dan per se in dienst moet, kan ik wel onderdeel zijn van een online trollenleger.
pi_214911016
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 20:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
Stikstofplannen kwamen pas eind dit jaar, toch?
quote:
De verwachting is dat het kabinet binnen twee weken in het regeerprogramma of anders op Prinsjesdag met alternatieve plannen zal komen.
https://nos.nl/artikel/25(...)provincies-van-tafel
pi_214911158
quote:
Ja, maar daar staan dus geen stikstofplannen in volgens de minister, die zijn nog niet af. Daar zal dus hetzelfde vage verhaal staan als in het hoofdlijnenakkoord.
  Redactie Sport vrijdag 6 september 2024 @ 20:46:36 #34
274204 crew  Mexicanobakker
pi_214911174
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 20:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, maar daar staan dus geen stikstofplannen in volgens de minister, die zijn nog niet af. Daar zal dus hetzelfde vage verhaal staan als in het hoofdlijnenakkoord.
Weer x jaar stilstand genot
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_214911478
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 20:30 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Als ik dan per se in dienst moet, kan ik wel onderdeel zijn van een online trollenleger.
:lijstje: "Do your best, history will do the rest."
pi_214911518
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 20:15 schreef Frozen-assassin het volgende:
Die onderbouwing is er dus gewoon niet, begrijp ik. Verder broeit het aardig bij de NSC:

quote:
Sommige NSC'ers willen de partij nu al 'ontpieteren'

De NSC-fractie sprak af afstand te houden van de coalitie, maar in korte tijd kroop partijleider Pieter Omtzigt daar juist dichter tegenaan.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)ontpieteren-a4864845
En de lezing van Omtzigt is bij NSC'ers ook niet erg goed gevallen met name het nogal racistische verhaal over geboortes viel niet lekker.

[ Bericht 37% gewijzigd door #ANONIEM op 06-09-2024 21:18:51 ]
pi_214911860
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 20:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat zou bijzonder zijn want alles zou uitgewerkt zijn in deze regeerakkoord dus ook hoe ze dit willen aanpakken lijkt me. Wellicht heb ik de quote gemist van minister waarin ze het weer uitstelt.

Ze zullen sowieso met een hele goede onderbouwing moeten komen hoe de metingen opeens anders uitgevoerd kunnen en mogen worden. En dan met nadruk op mogen want Vollenbroek en co staan al in startblokken om weer naar rechter te stappen. Dan kijkt Raad van State ongetwijfeld ook mee.

Je hebt nu kind met badwater weggegooid; lees: al het geld in de fondsen zijn al herverdeeld. Dat wordt dan weer lekker broekriem aanhalen komende jaren als ze toch moeten terugkrabbelen.
pi_214911937
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 21:17 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
[..]
En de lezing van Omtzigt is bij NSC'ers ook niet erg goed gevallen met name het nogal racistische verhaal over geboortes viel niet lekker.
Ben dan wel benieuwd, wat is je definitie van racisme?
pi_214911970
quote:

[..]
Die onderbouwing is er dus gewoon niet, begrijp ik. Verder broeit het aardig bij de NSC:
[..]
Ja dat ontPieteren kan niet snel genoeg gebeuren. Nouja eigenlijk zou het beter zijn als wat stoeltjes 'geroofd' worden om dat verhaal te vertellen. Misschien moet die Vroonhoven haar conclusies trekken, stoppen met collaboreren en op eigen titel in de kamer gaan zitten.

Sowieso wat denken die NSC'ers eigenlijk. Pieter ís die partij zonder hem mag de club blij zijn met 1 of 2 zeteltjes.
pi_214911980
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 22:00 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Dat zou bijzonder zijn want alles zou uitgewerkt zijn in deze regeerakkoord dus ook hoe ze dit willen aanpakken lijkt me. Wellicht heb ik de quote gemist van minister waarin ze het weer uitstelt.

Ze zullen sowieso met een hele goede onderbouwing moeten komen hoe de metingen opeens anders uitgevoerd kunnen en mogen worden. En dan met nadruk op mogen want Vollenbroek en co staan al in startblokken om weer naar rechter te stappen. Dan kijkt Raad van State ongetwijfeld ook mee.

Je hebt nu kind met badwater weggegooid; lees: al het geld in de fondsen zijn al herverdeeld. Dat wordt dan weer lekker broekriem aanhalen komende jaren als ze toch moeten terugkrabbelen.
Ze gaf in het debat van vorige week aan dat het stikstofbeleid in hoofdlijnen in het regeerprogramma zou staan, maar het is inderdaad bij uitstek een thema waar het juist om de details gaat. Je kan in het regeerprogramma prima opnemen dat de stikstofuitstoot naar beneden wordt gebracht door luchtwassers en aangepast veevoer, maar als dat in de praktijk geen stand houdt ben je geen moer opgeschoten.
pi_214912002
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 september 2024 22:10 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Ben dan wel benieuwd, wat is je definitie van racisme?
Wat moet de conclusie dan zijn van zijn verhaal over hoge geboortecijfers in Afrika? Hij laat ons raden. Het enige wat ik kan bedenken is dat het moet betekenen dat hij bedoelt dat de kinderen die daar nu geboren worden over 20, 30 jaar hierheen willen? Met mensen als de huidige regering lijkt het mij waarschijnlijker dat hij bedoelt dat daar dan voor ons geen plek is zeker.

Waarom denk je dat Baudet er als de kippen bij is om het toe te juichen :')
pi_214912031
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 september 2024 22:15 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Ze gaf in het debat van vorige week aan dat het stikstofbeleid in hoofdlijnen in het regeerprogramma zou staan, maar het is inderdaad bij uitstek een thema waar het juist om de details gaat. Je kan in het regeerprogramma prima opnemen dat de stikstofuitstoot naar beneden wordt gebracht door luchtwassers en aangepast veevoer, maar als dat in de praktijk geen stand houdt ben je geen moer opgeschoten.
Als ze maar niet weer met INNOVATIE-stokpaardje gaan komen. Echt dood- en doodmoe word ik daarvan.
pi_214912058
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 22:18 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Wat moet de conclusie dan zijn van zijn verhaal over hoge geboortecijfers in Afrika? Hij laat ons raden. Het enige wat ik kan bedenken is dat het moet betekenen dat hij bedoelt dat de kinderen die daar nu geboren worden over 20, 30 jaar hierheen willen? Met mensen als de huidige regering lijkt het mij waarschijnlijker dat hij bedoelt dat daar dan voor ons geen plek is zeker.

Waarom denk je dat Baudet er als de kippen bij is om het toe te juichen :')
Het is gewoon een Pavlov reactie om elke discussie over demografie dood te slaan met beschuldigingen van racisme. Dat mag, maar laten we dan eerst even definiëren wat racisme is. Dat is het enige waar ik om vroeg, en dat mis ik ook in jouw antwoord.
pi_214912517
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 september 2024 22:26 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Het is gewoon een Pavlov reactie om elke discussie over demografie dood te slaan met beschuldigingen van racisme. Dat mag, maar laten we dan eerst even definiëren wat racisme is. Dat is het enige waar ik om vroeg, en dat mis ik ook in jouw antwoord.
Nouja die discussie over demografie moet blijkbaar gevoerd worden. Geen idee waarom je komt met elke discussie doodslaan met beschuldiging van racisme. Het verhaal van Omtzigt hoeft niet racistisch te zijn ik denk dat hij het vast niet racistisch bedoelt. De associatie die ik heb met willekeurig angstzaaien met geboortecijfers in Afrika heb is alleen die met extreem-rechtse demagogen. Maar dat hoeft natuurlijk niet.

Ik heb uit het transcript van die speech even de migratieparagraaf gelezen.
https://storage.googleapi(...)Pieter-Omtzigt-1.pdf
Pagina 39
Ik denk dat een goede discussie over demografie in Nederland. Niet begint met kijken naar geboortecijfers in Etheopie of Kongo of waar de fuck. Als hij een relatie wil laten zien tussen geboortecijfers in Afrikaanse landen en migratie hierheen moet hij dat wel doen. Voorlopig slaat een angstbeeld over de geboortecijfers in Congo nergens op daar wonen nu 100 miljoen mensen en volgens een snelle google 1500 Congolezen hier. Mochten ze groeien naar 300 miljoen moeten we dan 4500 Congolezen vrezen? Heeft Pieter een glazen bol en komt daar oorlog zodat ze vluchten?
Hij lijkt te zeggen omdat we minder Polen verwachten in de toekomst gaat de toekomstige gastarbeider uit deze Afrikaanse landen komen.
Dat is dan blijkbaar minder goed dan Polen ofzo? Geen idee als Pieter een ziener wil zijn moet hij toch echt zijn visie wat beter onder woorden kunnen brengen. Zeer specifieke feiten zoals gecherrypickte geboortecijfers gebruiken om een bepaald compleet hypothethisch angstbeeld te schetsen vind ik in ieder geval erg zwak. Zeg gewoon wat je bedoelt doet de discussie ook goed.
Voor zover ik kan lezen in dat stuk "Denken in oplossingen" draagt hij zelf in ieder geval geen oplossing aan voor de arbeid die we importeren.

Daarbij geeft hij zelf al aan dat in welvarende Aziatische landen ook sprake is van een krimpende bevolking. Mocht er ooit wat welvaart in Afrika komen zal daar zeer waarschijnlijk net als in de rest van de wereld dezelfde ontwikkeling plaatsvinden dat er minder kinderen komen. Dan nog een discussie over demografie in Afrika heeft weinig van doen met onze demografie. De grootste groepen immigranten hier komen toch niet uit landen die gigantisch hoge geboortecijfers hadden. Niet alsof we hier ondergelopen zijn de afgelopen jaren door Indiers of Indonesiers, Vietnamezen enzovoort.
pi_214912545
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 september 2024 22:26 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Ach, kom nou het is een hondenfluitje eerste klas wat zo uit de koker van Wilders of Baudet gekropen kan zijn en ja, dat is een racistisch hondenfluitje en dat snap je donders goed.
pi_214912694
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 september 2024 22:15 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Rechterlijke macht nog verder uitkleden zodat je pas over 10 jaar een uitspraak hebt
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_214912743
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 23:31 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ach, kom nou het is een hondenfluitje eerste klas wat zo uit de koker van Wilders of Baudet gekropen kan zijn en ja, dat is een racistisch hondenfluitje en dat snap je donders goed.
In elk geval is het maar een vaag verhaal voor iemand die wil denken in oplossingen. Hij wil een discussie op dit onderwerp aanzwengelen zonder zelf te weten wat dan de oplossing is.
Mij is in ieder geval niet duidelijk wat de geboortecijfers van Congo met onze demografie te maken hebben. Of wat wij daar dan mee moeten.
pi_214912752
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 23:55 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
In elk geval is het maar een vaag verhaal voor iemand die wil denken in oplossingen. Hij wil een discussie op dit onderwerp aanzwengelen zonder zelf te weten wat dan de oplossing is.
Mij is in ieder geval niet duidelijk wat de geboortecijfers van Congo met onze demografie te maken hebben. Of wat wij daar dan mee moeten.
Denken in oplossingen vereist dat je ook met oplossingen komt en dat doet hij niet.
pi_214913675
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 23:55 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ach, zo is hij nu eenmaal. Maandenlang zat hij zijn beoogde gedoogpartners te bedreigen met zijn slikken of stikken tactiek over een extraparlementair kabinet en sinds het kabinet er is doet hij er alles aan om het niet extraparlementair te laten zijn. Of hij weet werkelijk niet waar hij mee bezig is of hij is zo'n typische machiavellistische machtspoliticus die over lijken gaat. Zoals CDA'ers destijds (naar horen zeggen) hebben verklaard dat Omtzigt een 'psychopaat, teringhond en labiel' is.
pi_214913682
quote:

]
NSC is toch een normale partij? Dan kunnen ze hun oprichter en leider afzetten.
Oprichter en voorzitter Karskens van omroep ON is ook weggestuurd.
pi_214913849
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 23:28 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Daarbij geeft hij zelf al aan dat in welvarende Aziatische landen ook sprake is van een krimpende bevolking. Mocht er ooit wat welvaart in Afrika komen zal daar zeer waarschijnlijk net als in de rest van de wereld dezelfde ontwikkeling plaatsvinden dat er minder kinderen komen.
Die ontwikkeling is in Afrika al een paar decennia gaande 😉

Om het voorbeeld van Ethiopië te gebruiken, die zijn in 30 jaar van ruim 7 naar ruim 4 kinderen per vrouw gegaan, een forse daling dus, en de trend is echt maar 1 richting op.

Het duurt alleen even: wij gingen ook niet in 2 jaar van 5 kinderen per vrouw naar 1,7.
pi_214914544
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 23:31 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dus Pieter Omtzigt gebruikt de H.J. Schoo lezing om in het geheim signalen naar extreem-rechts te sturen dat hij aan hun racistische kant staat? En dat moet dan zo overduidelijk zijn dat ik dat ‘donders goed’ weet?

Ik vind het alternatief een stuk waarschijnlijker. Namelijk dat Pieter Omtzigt helemaal geen racist is die bezig is met verborgen hondenfluitjes naar zijn mede-racisten, maar dat links Nederland massaal in een kramp schiet als je iets roept over volken.
pi_214914605
Het wordt wel een beetje vermoeiend dat feiten benoemen nu ook al dog whistles zijn.
pi_214914619
quote:
9s.gif Op zaterdag 7 september 2024 09:47 schreef nostra het volgende:
Het wordt wel een beetje vermoeiend dat feiten benoemen nu ook al dog whistles zijn.
Als het al feiten zijn (hij negeert dat de bevolkingsgroei in Afrika af neemt, dat de eerste Afrikaanse landen al onder die 2,1 kinderen per vrouw die nodig zijn voor instandhouding komen en dat grote landen als Ethiopië en Kenia heel hard richting die 2,1 gaan als je de trend ziet), dan nog zijn het onzinnige feiten om te benoemen in een toespraak over Nederland. Behalve als je een soort angst voor 'omvolking' of andere buitenlanderhaat wil aanwakkeren.
pi_214914650
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 09:50 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als het al feiten zijn (hij negeert dat de bevolkingsgroei in Afrika af neemt, dat de eerste Afrikaanse landen al onder die 2,1 kinderen per vrouw die nodig zijn voor instandhouding komen en dat grote landen als Ethiopië en Kenia heel hard richting die 2,1 gaan als je de trend ziet), dan nog zijn het onzinnige feiten om te benoemen in een toespraak over Nederland. Behalve als je een soort angst voor 'omvolking' of andere buitenlanderhaat wil aanwakkeren.
quote:
De Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen,
het CBS en het Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut (NIDI) maken allemaal projecties met een
fertiliteit van tussen de 1,3 en 1,8. Het zou relevant zijn
ook te kijken naar scenario’s met ultra-lage fertiliteit en
grote natuurlijke bevolkingsdaling. De afgelopen jaren
overschatte het CBS constant de vruchtbaarheidscijfers
in de gepubliceerde scenario’s. Er is geen enkel scenario
waarin de huidige vruchtbaarheid van Spanje of ZuidKorea als uitgangspunt is genomen. Dat is onverstandig.
Deze lage geboortecijfers hebben een aantal effecten:
1. Bij de huidige bevolkingscijfers en economische
groei in Midden- en Oost-Europa kan en zal er geen
sprake zijn van permanente hoge migratie vanuit bijvoorbeeld Polen naar Nederland. Dat betekent dat arbeidsmigranten uit andere landen zullen komen en
dat zijn landen buiten Europa.
2. De economische, sociale en geopolitieke implicaties
van een snelle bevolkingskrimp in delen van de wereld, terwijl er nog steeds sprake is van een enorme
bevolkingsgroei in vooral Afrika en stukken van het
Midden-Oosten, zijn moeilijk te onderschatten. Zo
werden in Ethiopië in 2023 meer kinderen geboren
dan in alle 27 landen van de EU samen. Voor de Democratische Republiek Congo geldt hetzelfde. In Nigeria werden meer dan twee keer zoveel kinderen geboren als in alle EU-landen samen.
3. Voor migratie is dat belangrijk. Bij beperkte netto migratie in Nederland en Europa zal de bevolking relatief snel gaan afnemen de komende jaren, tenzij het
geboortecijfer langdurig en fors stijgt.
We hebben heel lang het debat over demografie vermeden. En dan vooral het debat over het lage geboortecijfer
in Europa en nu ook in delen van Oost-Azië. We kunnen
dat niet blijven doen. Zaken als ontoereikende huisvesting belemmeren jongeren hun eigen leven te leiden.
Maar ook over de bredere gevolgen zullen we snel een
debat moeten aangaan, want de geopolitieke gevolgen
van totaal nieuwe verhoudingen in bevolking tussen de
werelddelen zullen groot zijn. En dat proces heeft zich de
afgelopen jaren versneld, terwijl wij in het Nederlandse
publieke debat aan het navelstaren waren.
Als we migratie fors beperken en het geboortecijfer
blijft laag, dan zullen we te maken hebben met een snel
krimpende bevolking. Dat is geen aantrekkelijk scenario
Als je hier buitenlanderhaat ook maar in de verste verte weet te ontwaren, dan mis je toch echt het hoofdpunt dat hij probeert te adresseren.
pi_214914669
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 09:56 schreef nostra het volgende:

[..]
[..]
Als je hier buitenlanderhaat ook maar in de verste verte weet te ontwaren, dan mis je toch echt het hoofdpunt dat hij probeert te adresseren.
Wat is anders de reden dat hij de geboortecijfers van Congo, Nigeria en Ethiopië noemt? Dat is toch puur om een angst aan te wakkeren dat die mensen hierheen komen?

Wat mij betreft zou hij blij moeten zijn dat daar nog wel kinderen worden geboren, over een jaar of 30 hebben we die mensen wellicht keihard nodig omdat de EU dan volkomen vergrijsd is. We moeten ons er dus op voor gaan bereiden dat we die mensen meer moeten verwelkomen.
pi_214914834
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 09:50 schreef Hanca het volgende:

[..]
En buiten dat, je kunt best benoemen dat er niet voldoende kinderen worden geboren om de bevolking uberhaupt in stand te houden, maar hoezo is dat iets dat je poitiek kunt maken? Ik vind het echt niet gek dat er veel mensen, vooral vrouwen, een erg onaangenaam gevoel krijgen bij het benoemen van die problematiek. Het is bij uitstek een persoonlijke keuze of, en hoeveel kinderen men zou wensen te krijgen. De noodzaak voor voldoende kinderen om de bevolking in stand te houden zou daar op geen enkele manier onderdeel van hoeven zijn, laat staan dat dat nog eens benadrukt wordt door de overheid.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_214915015
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 september 2024 09:59 schreef Hanca het volgende:
Wat is anders de reden dat hij de geboortecijfers van Congo, Nigeria en Ethiopië noemt? Dat is toch puur om een angst aan te wakkeren dat die mensen hierheen komen?

Wat mij betreft zou hij blij moeten zijn dat daar nog wel kinderen worden geboren, over een jaar of 30 hebben we die mensen wellicht keihard nodig omdat de EU dan volkomen vergrijsd is. We moeten ons er dus op voor gaan bereiden dat we die mensen meer moeten verwelkomen.
Het is een feitencomplex op basis waarvan je moet handelen. Wat dat handelen dan precies is, is open voor discussie. De laatste optie die jij noemt is de meest logische (maar vereist wel een plan), een ander is het accepteren van een aanzienlijke welvaartsdaling, nog een ander is het promoten van geboortes (dat kan richting het enge gaan als je dat als overheidstaak ziet).

Omtzigts oplossingsrichting ontbreekt nogal in zijn verhaal: hij adreseert, maar komt niet met oplossingen anders dan twintig keer te herhalen dat de overheid regie moet pakken. Maar de genoemde ontwikkelingen vallen volledig buiten de span of control van de overheid, dus het enige wat overblijft wat daar wel binnenvalt is adaptatie aan die ontwikkelingen. En precies zoals Omtzigt zelf zegt: én geen netto-immigratie willen én geen natuurlijke bevolkingsaanwas is onwenselijk. Maar hoe wil hij dat dan oplossen? Dat blijkt nergens uit. Ik vond het daarom maar een warrig verhaal met veel interne tegenstellingen. Racisme gaat me dan weer een brug te ver.
pi_214915069
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 10:34 schreef nostra het volgende: En precies zoals Omtzigt zelf zegt: én geen netto-immigratie willen én geen natuurlijke bevolkingsaanwas is onwenselijk. Maar hoe wil hij dat dan oplossen? Dat blijkt nergens uit. Ik vond het daarom maar een warrig verhaal met veel interne tegenstellingen.
Zo kennen we Pietertje weer.
pi_214915084
quote:
9s.gif Op zaterdag 7 september 2024 09:47 schreef nostra het volgende:
Kom op man, hoe je feiten gebruikt zegt alles. Bijvoorbeeld als je feiten benoemt dat Joden vaker dan gemiddeld in het bankwezen zitten. En joden zijn rijker dan gemiddeld. En dat joden vaker bij linkse kranten werken dan gemiddeld. Enzovoort Vul maar in wat die opsomming moet betekenen. Snap je dan dat zon opsomming van feiten misschien wel antisemitisch bedoeld is?

Of weet ik veel als een wappie zegt. Rutte fietst vaak naar zijn werk. Rutte is onder wappies extreem impopulair. Ruttes beveiliging is tegenwoordig veel slechter. Rutte was de Premier tijdens lockdowns. Snap je dan dat die opsomming best een dogwhistle lijkt om Rutte iets aan te doen?

Vermoeiend tegenwoordig om te doen, dat met 'alleen feiten benoemen' nooit iets mis zou kunnen zijn.
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 september 2024 09:39 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Dus Pieter Omtzigt gebruikt de H.J. Schoo lezing om in het geheim signalen naar extreem-rechts te sturen dat hij aan hun racistische kant staat? En dat moet dan zo overduidelijk zijn dat ik dat ‘donders goed’ weet?

Ik vind het alternatief een stuk waarschijnlijker. Namelijk dat Pieter Omtzigt helemaal geen racist is die bezig is met verborgen hondenfluitjes naar zijn mede-racisten, maar dat links Nederland massaal in een kramp schiet als je iets roept over volken.
Het lijkt mij een stuk waarschijnlijker dat jij helemaal geen discussie wil over demografische ontwikkeling. Want we kunnen het daar over hebben. Ik heb toch een postje geplaatst over het betoog van Omtzigt aangaande die ontwikkeling.
Maar je blijft toch steken in het nee nee bangmakerij met geboortecijfers duizenden kilometers hiervandaan kán niet racistisch zijn, te onwaarschijnlijk ofzo. Volgens mij wil je liever een discussie over racisme voeren dan over demografische ontwikkeling.
pi_214915105
twitter

Het is niet willen weten, doofpotten..vergeten, verzwijgen.
Waarom ? Vastgeroest zijn in zwartwitdenken..... Palestijnen zijn slecht en men is bang om in antisemitisme terecht te komen met scherpe veroordelingen . En bang om in debat openlijk zionistische terreur goed te praten of die schijn te wekken.
pi_214915204
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 10:44 schreef Bluesdude het volgende:
[ x ]
Waarom ? Vastgeroest zijn in zwartwitdenken..... Palestijnen zijn slecht en men is bang om in antisemitisme terecht te komen met scherpe veroordelingen . En bang om in debat openlijk zionistische terreur goed te praten of die schijn te wekken.
Wat bedoelt Boekenstijn met de kamer? Bedoelt hij de regeringspartijen of was het breedgedragen?

Dat we Israel zouden moeten behandelen als Rusland en flinke sanctioneren lijkt me vanzelfsprekend. Hebben we Palestina eigenlijk al erkend als land? Lijkt me ook zaak om zo snel mogelijk te doen. In ieder geval lijkt een discussie me wel op zijn plaats.
pi_214915253
quote:

[..]

Het is altijd hetzelfde liedje.

Migratie is geen probleem, alleen opvang. Migratie heeft geen invloed op andere problemen zoals huizentekorten Arbeidsmigratie is het echte probleem. We hebben arbeidsmigranten nodig om de vergrijzing tegen te gaan. Nee dit is niet tegenstrijdig, waarom begin je er überhaupt over? Racist!
pi_214915549
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 11:05 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Het is altijd hetzelfde liedje.

Migratie is geen probleem, alleen opvang. Migratie heeft geen invloed op andere problemen zoals huizentekorten Arbeidsmigratie is het echte probleem. We hebben arbeidsmigranten nodig om de vergrijzing tegen te gaan. Nee dit is niet tegenstrijdig, waarom begin je er überhaupt over? Racist!
Altijd hetzelfde liedje ja. Wat hebben de geboortecijfers in Congo en Ethopie met onze demografie te maken?
Die vraag hebben we nu al meermaals gesteld maar een antwoord, ho maar.
Daarbij noem ik Omtzigt helemaal geen racist voor zijn warrige lezing zonder oplossingen. Dat stukje had wel heel racistische vibes. Omdat hij zo vaag blijft, niet echt uitspreekt wat hij dan bedoelt. Polen komen straks niet meer, geboortecijfers in deze specifieke landen zijn hoog. Vul maar in is ongeveer wat Omtzigt zegt. Hoe interpreteer jij dat dan?
Dit is precies op de manier hoe Baudet het deed voordat hij ging borealen. Waarom denk je dat die lekker gaat erop.

Wat is dan Omtzigts oplossing voor arbeidsmigratie? Wat is zijn oplossing voor het geboortecijfer.
pi_214915570
twitter

Minister Wilders van alle zaken was in UA vandaag…
zie email 27 oktober
pi_214915600
Rare jongens die PVV'ers.
pi_214915615
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 11:41 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Altijd hetzelfde liedje ja. Wat hebben de geboortecijfers in Congo en Ethopie met onze demografie te maken?
Die vraag hebben we nu al meermaals gesteld maar een antwoord, ho maar.
Daarbij noem ik Omtzigt helemaal geen racist voor zijn warrige lezing zonder oplossingen. Dat stukje had wel heel racistische vibes. Omdat hij zo vaag blijft, niet echt uitspreekt wat hij dan bedoelt. Polen komen straks niet meer, geboortecijfers in deze specifieke landen zijn hoog. Vul maar in is ongeveer wat Omtzigt zegt. Hoe interpreteer jij dat dan?
Dit is precies op de manier hoe Baudet het deed voordat hij ging borealen. Waarom denk je dat die lekker gaat erop.

Wat is dan Omtzigts oplossing voor arbeidsmigratie? Wat is zijn oplossing voor het geboortecijfer.
Ik ga Omtzigt niet verdedigen, maar de strekking van zijn verhaal lijkt me dat door hogere geboortecijfers daar de migratie hier naar toe niet af zal nemen en dat we daar dus iets mee moeten. Dat is uiteraard waar.

Dat hij verder geen oplossingen noemt verbaast me niets, want elke mogelijke oplossing noemen jaagt weer een bepaalde groep de gordijnen in.
pi_214915657
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 11:44 schreef trein2000 het volgende:
[ x ]
Zelenskyy was nog in Duitsland denk ik
quote:
Zelensky reist na zijn bezoek aan Duitsland door naar Italië. Daar ontmoet hij de Italiaanse premier Giorgia Meloni en gaat hij naar een economisch forum.
https://www.ad.nl/buitenl(...)eer-wapens~a93cbee3/
pi_214915822
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 11:50 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ik ga Omtzigt niet verdedigen, maar de strekking van zijn verhaal lijkt me dat door hogere geboortecijfers daar de migratie hier naar toe niet af zal nemen en dat we daar dus iets mee moeten. Dat is uiteraard waar.

Dat hij verder geen oplossingen noemt verbaast me niets, want elke mogelijke oplossing noemen jaagt weer een bepaalde groep de gordijnen in.
Jouw verhaal is zo mogelijk nog slechter. Omtzigt snijd volgens jou een onderwerp aan, dat dus wel besproken mag worden. Maar de oplossingen mogen niet besproken worden.
Van wie dan, zeg PvdA/GL zal vast hard van leer gaan tegen die retoriek maar wat boeit dat? Dan kan Omtzigt toch gewoon hun ongelijk aantonen, dat is toch het hele idee van een publiek debat, van zon lezing. Zijn punt maken. Niet een eind in de ruimte lullen zonder zijn oplossingen te vertellen omdat hij te bang is voor de reactie van mensen die nu toch niet op hem stemmen? Of is hij bang voor zijn eigen leden? Waarom heeft hij angst dan, met goede praatjes was hij populairder dan nu hij over alles vaag en wispelturig als wat is.

Ik moet zeggen dat er eerder een moratorium op het debat lijkt te liggen door de alles is tegenwoordig racisme kraaiers. Elke keer als ik vraag wat hebben die geboortecijfers in Congo en Ethopie met ons te maken krijg ik krekels. Jij geeft nog als verklaring dat de migratie van daar misschien dan niet lager zou worden. Maar er wonen hier volgens de statistieken 1500 congolezen, dan lijkt Congo toch totaal irrelevant voor onze demografie.

Ik blijf dan met de vraag zitten waarom heeft Omtzigt met zijn voorbereide praatje Congo gekozen om te noemen.
Als hij bij een interview willekeurige landen had genoemd zou ik eerder denken oh zal wel toeval zijn. Maar het is een lezing. Daarbij lijkt dus de strekking van het verhaal ook wel te bevatten dat Polen hier beter passen dan Congolezen, dat mag je van mij best zeggen. Maar doe dat dan. Juist door vaag te doen krijg je discussies over de bedoeling van woorden of feiten. Juist al zou je zo hard zelf-censureren dat je de belangrijke discussies en oplossingen uit de weg gaat omdat je denkt dat er geen vrijheid van meningsuiting is in Nederland, juist op die manier zorg je ervoor dat er ook daadwerkelijk onderwerpen niet meer besproken kunnen worden.
  zaterdag 7 september 2024 @ 12:24:18 #70
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_214915869
quote:
[ x ]
Zelensky vindt dit ongemakkelijk
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_214915947
quote:
2s.gif Op zaterdag 7 september 2024 12:24 schreef Falco het volgende:

[..]
Zelensky vindt dit ongemakkelijk
Zou ik ook vinden, de man met een speldje van Rusland komt wel even praten over corruptie.
pi_214915965
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 11:50 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Maar is dat waar?

Als je het hebt over asielmigratie wordt dan nauwelijks bepaald door het geboortecijfer in het land van herkomst. Het wordt vooral gedreven door zaken als oorlog en onderdrukking in het land van herkomst. We worden niet overspoeld door Nigerianen ondanks dat het het meest bevolkte land van Afrika is met hoge geboortecijfers.

Bij arbeidsmigratie komt een heel groot deel uit Oost-Europa waar al helemaal geen overschot is. Dus ook daar lijkt het niet gedreven door geboortecijfers maar door de mogelijkheid tot migratie zoals binnen de EU aanwezig. Die mogelijkheid is er voor Afrika niet.

We moeten dingen niet zomaar aannemen omdat Pieter het zegt maar kritisch zijn.
pi_214916019
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 12:38 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Maar is dat waar?

Als je het hebt over asielmigratie wordt dan nauwelijks bepaald door het geboortecijfer in het land van herkomst. Het wordt vooral gedreven door zaken als oorlog en onderdrukking in het land van herkomst. We worden niet overspoeld door Nigerianen ondanks dat het het meest bevolkte land van Afrika is met hoge geboortecijfers.

Bij arbeidsmigratie komt een heel groot deel uit Oost-Europa waar al helemaal geen overschot is. Dus ook daar lijkt het niet gedreven door geboortecijfers maar door de mogelijkheid tot migratie zoals binnen de EU aanwezig. Die mogelijkheid is er voor Afrika niet.

We moeten dingen niet zomaar aannemen omdat Pieter het zegt maar kritisch zijn.
Volgens mij willen sommige mensen dat racisme niet meer benoemd wordt, dan komen de politici van Nederland met oplossingen voor onze problemen. Nu kunnen ze dat niet want dan begint men meteen volledig onterecht over racisme.

We willen iets met migratie, we hebben veel arbeidsmigranten. Maar rechtse partijen willen daar niet minder van want dat is slecht voor de economie. Daarom spreken ze niet duidelijk uit, wij zien arbeidsmigratie niet als slecht.
Niet omdat ze bang zijn om voor racist uitgemaakt te worden :')

Het is ook een moeilijke spagaat, die arbeidsmigranten willen maar tegelijk de racistische elementen in het land tevreden moeten houden.
pi_214916109
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 10:44 schreef Bluesdude het volgende:
[ x ]
Totale tijdsverspilling om hierover in de tweede kamer in debat te gaan.

Alsof een terroristische organisatie of Israëlische politici hier iets van aan gaan trekken.
pi_214916142
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 12:38 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Maar is dat waar?

Als je het hebt over asielmigratie wordt dan nauwelijks bepaald door het geboortecijfer in het land van herkomst. Het wordt vooral gedreven door zaken als oorlog en onderdrukking in het land van herkomst.
We weten dat dit niet waar is, het wordt gedreven door mensensmokkel. Als het geboortecijfer hoog blijft komen er meer mensen deze kant op, dat is gewoon een feit.

Een lager geboortecijfer heeft een vrijwel causaal verband met welvaart.
pi_214916145
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 12:17 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Jouw verhaal is zo mogelijk nog slechter. Omtzigt snijd volgens jou een onderwerp aan, dat dus wel besproken mag worden. Maar de oplossingen mogen niet besproken worden.

Dat zeg ik niet.
pi_214916199
quote:
[ x ]
In welke hoedanigheid was Wilders daar?
Als fractieleider, of wat?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 7 september 2024 @ 13:08:40 #78
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_214916207
quote:
[ x ]
Dit is in Italië
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_214916258
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 13:02 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
We weten dat dit niet waar is, het wordt gedreven door mensensmokkel. Als het geboortecijfer hoog blijft komen er meer mensen deze kant op, dat is gewoon een feit.

Een lager geboortecijfer heeft een vrijwel causaal verband met welvaart.
De welvaart neemt in vrijwel heel Afrika toe en de geboortecijfers dalen al decennia. Het dringt hier alleen niet door omdat een deel is blijven hangen in een beeld van de jaren 80.

En asielmigratie wordt niet primair gedreven door mensensmokkel maar door conflict. Daarom komen ze ook vrijwel allemaal uit een beperkt aantal landen in plaat van een afspiegeling van Afrika te vormen.

We kregen bijvoorbeeld nauwelijks Syriërs hier tot het daar oorlog was. Als er in het land van herkomst niets aan de hand is in een asielaanvraag ook niet erg kansrijk (zie inwilligingspercentages per land hiervoor).
pi_214916308
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 12:17 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Het gaat niet om mogen, het gaat erom dat de oplossingen geen politiek draagvlak hebben. Datzelfde geldt voor de problemen in de zorg of de sociale voorzieningen, vooral op middellange termijn. Elke oplossing die daar daadwerkelijk effect op sorteert - of het nu vanuit linkse invalshoek is door enorme overheidsbemoeienis en leven met economische krimp of vanuit rechtse invalshoek door daarin flink te snijden - raakt een groep (of iedereen) hard en dat wil niemand. Dus blijft de olifant maar in de hoek staan en vindt Omtzigt zichzelf al heel wat door vast te stellen dat er een olifant in de hoek staat.
pi_214916479
Pieter kwam er gisteren bij Sven zelf ook niet meer uit. Niet in welke context hij Afrikaanse landen noemde, niet in vraagstuk van arbeidsmigratie. Het was heel warrig.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_214916511
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 13:13 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
De welvaart neemt in vrijwel heel Afrika toe en de geboortecijfers dalen al decennia. Het dringt hier alleen niet door omdat een deel is blijven hangen in een beeld van de jaren 80.

En asielmigratie wordt niet primair gedreven door mensensmokkel maar door conflict. Daarom komen ze ook vrijwel allemaal uit een beperkt aantal landen in plaat van een afspiegeling van Afrika te vormen.

We kregen bijvoorbeeld nauwelijks Syriërs hier tot het daar oorlog was. Als er in het land van herkomst niets aan de hand is in een asielaanvraag ook niet erg kansrijk (zie inwilligingspercentages per land hiervoor).
Toch wel frappant dat je in drie paragrafen slechts één keer een correct punt maakt. Zoals ik al zei, geboortecijfer is vrijwel causaal verbonden met welvaart.

En dat is wat voor migratie zorgt, gebrek aan welvaart. Dat is niet hetzelfde als 'conflict'. Mensensmokkel is de enige manier om vanuit Afrika bij Ter Apel terecht te komen. Het inwillingspercentage is juist veel te hoog, wat dat betreft is Syrië een prima voorbeeld. Eritreeërs zouden we ook gewoon niet meer toe moeten laten.

Ik noem nu al oplossingen en dan zijn de antwoorden steevast 'kan niet, mag niet, verdragen' bla bla. Tja :)
pi_214916562
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 september 2024 13:18 schreef nostra het volgende:

[..]
Het gaat niet om mogen, het gaat erom dat de oplossingen geen politiek draagvlak hebben. Datzelfde geldt voor de problemen in de zorg of de sociale voorzieningen, vooral op middellange termijn. Elke oplossing die daar daadwerkelijk effect op sorteert - of het nu vanuit linkse invalshoek is door enorme overheidsbemoeienis en leven met economische krimp of vanuit rechtse invalshoek door daarin flink te snijden - raakt een groep (of iedereen) hard en dat wil niemand. Dus blijft de olifant maar in de hoek staan en vindt Omtzigt zichzelf al heel wat door vast te stellen dat er een olifant in de hoek staat.
Ja hier ben ik het wel volledig eens. Eigenlijk wel ironisch dan dat hij zijn tekst denken in oplossingen noemt. Terwijl als we het zo zien, hij laat alleen de olifanten in de kast zien. Hij dus eigenlijk een praatje deed over denken in problemen. Wat misschien niet het meest domme om te doen is. Maar ook niet super nuttig.
pi_214916732
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 13:49 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

En dat is wat voor migratie zorgt, gebrek aan welvaart. Dat is niet hetzelfde als 'conflict'. Mensensmokkel is de enige manier om vanuit Afrika bij Ter Apel terecht te komen. Het inwillingspercentage is juist veel te hoog, wat dat betreft is Syrië een prima voorbeeld. Eritreeërs zouden we ook gewoon niet meer toe moeten laten.
Nee. Er is wel meer dat voor migratie zorgt dan welvaart. Bijvoorbeeld netwerk, als je via je netwerk (bijvoorbeeld familie) binding hebt met een land ga je daar eerder heen. Ik heb iets van twee jaar in Berlijn gewoond niet omdat daar meer welvaart is maar omdat me dat leuk leek omdat ik daar een netwerk heb. Onze uni's zitten niet vol met arme buitenlandse studenten, die zijn over het algemeen juist rijker dan hun landgenoten. Die kunnen om legio redenen komen misschien willen ze wel blowen.

quote:
Ik noem nu al oplossingen en dan zijn de antwoorden steevast 'kan niet, mag niet, verdragen' bla bla. Tja :)
Ja de oplossing moet ook wel realistisch zijn natuurlijk. Vind je dat geen legitieme redenen om een oplossing te verwerpen dan als het bijvoorbeeld niet kan. Daarbij men hoeft een oplossing toch geen optie te vinden.

Als ik zeg dat kraken een oplossing is voor het woningprobleem, hoef jij toch niet te accepteren dat dit het geval is. Of een adequate oplossing.
pi_214916909
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 14:20 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Nee. Er is wel meer dat voor migratie zorgt dan welvaart.
Je heb het weer verkeerd om. :)
pi_214916914
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 12:58 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Totale tijdsverspilling om hierover in de tweede kamer in debat te gaan.

Alsof een terroristische organisatie of Israëlische politici hier iets van aan gaan trekken.
Het kan leiden tot een duidelijk standpunt van de Kamer over militaire en politieke steun aan de zionistische terreur.
Dat standpunt zegt men niet hardop, maar is wel : .... we steunen Israel politiek en militair.
Ik denk dat de Kamer tot in het oneindige die terroristen blijft steunen. Maar je weet nooit of je met debat iets kan losmaken bij de israelgetrouwe partijen
pi_214917106
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 14:45 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Je heb het weer verkeerd om. :)
Dat er meer komt kijken bij een probleem dan één factor. Nee dat heb ik zeker niet verkeerd.
Daarom krijg je slechte migratiediscussies. Als mensen er wel heel graag over willen discussieren. Maar dat dan volledig plat willen slaan op hun stokpaardje.
Je kunt krampachtig vasthouden dat iets als netwerken geen rol speelt bij migratie. Dan heb je het fout, zijn genoeg onderzoeken naar die je tot je kunt nemen.
pi_214917112
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 15:23 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Dat er meer komt kijken bij een probleem dan één factor. Nee dat heb ik zeker niet verkeerd.
Daarom krijg je slechte migratiediscussies. Als mensen er wel heel graag over willen discussieren. Maar dat dan volledig plat willen slaan op hun stokpaardje.
Je kunt krampachtig vasthouden dat iets als netwerken geen rol speelt bij migratie. Dan heb je het fout, zijn genoeg onderzoeken naar die je tot je kunt nemen.
Die netwerken zijn er zeker, daar vindt de meeste mensensmokkel plaats.
pi_214917198
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_214917310
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 15:24 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Die netwerken zijn er zeker, daar vindt de meeste mensensmokkel plaats.
Daar had ik het niet over. Ik heb het over netwerken van mensen in landen. Bijvoorbeeld iemand uit Suriname komt sneller in Nederland terecht dan in Denemarken. Een Indier migreert eerder in Engeland dan naar Nederland. Dat heeft niet alleen met kolonies te maken, zie je bijvoorbeeld ook in Amerika waar dan in bepaalde staten veel Latinos wonen in andere niet.

Liefde is trouwens ook nogal een reden om te migreren die je volledig negeert als je zegt migratie komt enkel door welvaart. Ik kan anecdotisch al vertellen dat toch best wat van mijn vrienden en vriendinnen een relatie hebben met een buitenlander. Ik kan me voorstellen dat die migratie in de geglobaliseerde wereld zeker groeiende is. Wilders heeft toch ook een Hongaarse vrouw, wil je zeggen dat het wel een golddigger moet zijn want de enige reden voor migratie is welvaart?
pi_214917411
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 15:54 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Daar had ik het niet over. Ik heb het over netwerken van mensen in landen.
Dat is geen verschil. Die netwerken ontstaan en worden in stand gehouden door ofwel migratie vanuit koloniën ofwel mensensmokkel.
pi_214917612
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 16:06 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat is geen verschil. Die netwerken ontstaan en worden in stand gehouden door ofwel migratie vanuit koloniën ofwel mensensmokkel.
Dat is wel een verschil. Als jij migratie voor liefde of voor kennis ontkent, het effect van netwerken wil beperken tot netwerken van mensensmokkel. Is discussie toch zinloos met jouw gebrek aan kennis en gebrek aan nieuwsgierigheid om wijzer te worden.

Diaspora in landen ontstaan niet alleen vanuit kolonien of mensensmokkel. Wij hebben in Nederland bijvoorbeeld veel Turkse en Marrokkaanse arbeidsmigranten gehad nu is het waarschijnlijker dat mensen uit die landen hierheen migreren dan een land zonder zon Turkse of Marrokaanse diaspora. Ook bij Europeanen die emigreren kunnen we die netwerk effecten zien. Waarom denk je dat je in Amerika bijvoorbeeld op bepaalde plekken veel Ieren hebt op andere niet op bepaalde plekken veel Italianen enzovoort. Geldt ook voor Nederlanders, wij verhuizen ook eerder naar plekken met ook andere Nederlanders.
  zaterdag 7 september 2024 @ 17:16:05 #93
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_214917987
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 16:35 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Dat is wel een verschil. Als jij migratie voor liefde of voor kennis ontkent, het effect van netwerken wil beperken tot netwerken van mensensmokkel. Is discussie toch zinloos met jouw gebrek aan kennis en gebrek aan nieuwsgierigheid om wijzer te worden.
Omdat het dit soort mensen niet gaat om de influx, het gaat om de influx van (licht) bruine mensen met een ander geloof. Als de rest van de wereld zou bestaan uit roomblanke mensen die niet in Allah geloven die hierheen komen, ook al is het als gelukszoeker, zou deze hele discussie (en dit hele Kabinet) er niet zijn. Ze vergeten dat wij in de jaren 50 en 60 onze halve bevolking als gelukszoekers naar Canada en Australie hebben gestuurd, notabene opinstigatie van de overheid.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_214918558
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 17:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Omdat het dit soort mensen niet gaat om de influx, het gaat om de influx van (licht) bruine mensen met een ander geloof. Als de rest van de wereld zou bestaan uit roomblanke mensen die niet in Allah geloven die hierheen komen, ook al is het als gelukszoeker, zou deze hele discussie (en dit hele Kabinet) er niet zijn. Ze vergeten dat wij in de jaren 50 en 60 onze halve bevolking als gelukszoekers naar Canada en Australie hebben gestuurd, notabene opinstigatie van de overheid.
Nou dat wil ik Dakka niet direct toeschuiven. Ik denk dat je dan ook onderschat hoeveel mensen in Nederland gewoon zwaar conservatief zijn en alles wat vreemd is met grote argwaan bekijken. De doe maar normaal types. Niet voor niks had PVV eventjes een Polenmeldpunt, dat was niet omdat die polen bruin waren. Er zijn denk ik genoeg mensen te vinden die ook een hekel hebben aan de meeste expats.
Dan denk ik ook aan weestand tegen acceptatie van LGBT bijvoorbeeld hoe mensen blijven denken het wordt me door mijn strot geduwd. Terwijl er wordt niks door strotten geduwd, acceptatie is ook enige zichtbaarheid van de mensen die je accepteert. Bij zulke zichtbaarheid horen ook types die niet het beste zon groep vertegenwoordigen. Maar daar ligt dan volledig de focus op van de 'niet typische mensen zijn eng' groep.
pi_214918600
quote:

[..]

'Hondenfluitje' is op zichzelf een complottheorie. Want hoe moeten we het anders duiden? Het idee is dat het in de Nederlandse onderbuik stikt van de neonazi's en racisten.

En dat er dan een soort 'kwaadaardige elite' van politici is die het stiekem met de neonazi's eens zijn, maar er niet voor uit durven komen omdat de meeste mensen gruwen van racistisch gedachtegoed. Maar dat ze dan bepaalde dingen zeggen waardoor de nazi's denken: 'Ah, Pieter/Geert staat aan onze kant!'

En dat ze daarmee iets willen bewerkstelligen waar ze tegen de rest van Nederland niet eerlijk over zijn. Wat dat mag zijn wordt niet helemaal duidelijk. Maar de verhaallijn is puur 'kwaadaardige politici met een geheime agenda'.
  zaterdag 7 september 2024 @ 18:27:52 #96
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_214918621
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 september 2024 10:16 schreef miss_sly het volgende:

[..]
En buiten dat, je kunt best benoemen dat er niet voldoende kinderen worden geboren om de bevolking uberhaupt in stand te houden, maar hoezo is dat iets dat je poitiek kunt maken? Ik vind het echt niet gek dat er veel mensen, vooral vrouwen, een erg onaangenaam gevoel krijgen bij het benoemen van die problematiek. Het is bij uitstek een persoonlijke keuze of, en hoeveel kinderen men zou wensen te krijgen. De noodzaak voor voldoende kinderen om de bevolking in stand te houden zou daar op geen enkele manier onderdeel van hoeven zijn, laat staan dat dat nog eens benadrukt wordt door de overheid.
Omtzigt is katholiek hè. In die kringen is het jarenlang gebruikelijk geweest dat je bezoek kreeg als de kinderteller in het gezin achterbleef.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_214918650
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 18:25 schreef Vasilevski het volgende:

[..]
'Hondenfluitje' is op zichzelf een complottheorie. Want hoe moeten we het anders duiden? Het idee is dat het in de Nederlandse onderbuik stikt van de neonazi's en racisten.

En dat er dan een soort 'kwaadaardige elite' van politici is die het stiekem met de neonazi's eens zijn, maar er niet voor uit durven komen omdat de meeste mensen gruwen van racistisch gedachtegoed. Maar dat ze dan bepaalde dingen zeggen waardoor de nazi's denken: 'Ah, Pieter/Geert staat aan onze kant!'

En dat ze daarmee iets willen bewerkstelligen waar ze tegen de rest van Nederland niet eerlijk over zijn. Wat dat mag zijn wordt niet helemaal duidelijk. Maar de verhaallijn is puur 'kwaadaardige politici met een geheime agenda'.
Nee.
pi_214919036
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 18:33 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Nee.
Prachtig verwoord weer, je zou columns moeten schrijven. :)
pi_214919045
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 17:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Oh flikker toch een keer op met je achterlijke racisme.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214919050
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 16:35 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ik ontken helemaal niets, integendeel. Iemand die overkomt om te trouwen is geen 'netwerk', evenals familieleden die overkomen. Het ontstaat bij de eerste die binnenkomt, en die komt nu altijd binnen via mensensmokkel.
pi_214919059
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 18:20 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Nou dat wil ik Dakka niet direct toeschuiven. Ik denk dat je dan ook onderschat hoeveel mensen in Nederland gewoon zwaar conservatief zijn en alles wat vreemd is met grote argwaan bekijken. De doe maar normaal types. Niet voor niks had PVV eventjes een Polenmeldpunt, dat was niet omdat die polen bruin waren. Er zijn denk ik genoeg mensen te vinden die ook een hekel hebben aan de meeste expats.
Dan denk ik ook aan weestand tegen acceptatie van LGBT bijvoorbeeld hoe mensen blijven denken het wordt me door mijn strot geduwd. Terwijl er wordt niks door strotten geduwd, acceptatie is ook enige zichtbaarheid van de mensen die je accepteert. Bij zulke zichtbaarheid horen ook types die niet het beste zon groep vertegenwoordigen. Maar daar ligt dan volledig de focus op van de 'niet typische mensen zijn eng' groep.
Wat een gewauwel weer zeg. Wel precies wat ik voorspelde: zo gauw je problemen aanstipt met migratie wordt meteen het hele draaiboek er bij gepakt, inclusief de beschuldiging van racisme (van een andere user dit keer).

Tja. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')