In de jaren 80 lag ik bij de, toenmalige, Oost-Duitse grens te wachten op Sovjet tanks. Wat een mooie tijd was dat!quote:Op maandag 9 september 2024 11:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wij gingen niet naar Frankrijk op vakantie
Het was al spannend genoeg of onze auto het uithield van Brabant naar Noord-Holland en weer terug.
Nee hoor, die roze bril, het is echt oude-mensenpraat. Ik ben 55, maar ik hoop toch echt niet dat ik op die manier naar het verleden ga kijken, en de realiteit in het oog blijf houden. En ook mijn kijk op de huidige tijd, overigens.
Vooral dat laatste. We horen nu ook gewoon alles wat er overal in de wereld gebeurt zo'n beetje real time. Er gebeurde vroegah helemaal niet veel minder vaak en veel minder erge dingen, we wisten er alleen niet van dat het gebeurde.quote:Op maandag 9 september 2024 11:03 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Een vijand. Er waren nog arbeiders en die deden simpel werk. Geen computers behalve voor een paar bollebozen. De VVD was er voor de rijken, het CDA voor de christenen en de PvdA voor de werkmensen.
Minder buitenlanders waarvan je aan de buitenlant niet kon zien of het wel buitenlanders zijn.
Geen stortvloed aan informatie, NOS Nieuws en de krant en dat was het wel.
quote:Op maandag 9 september 2024 11:07 schreef Elan het volgende:
[..]
Alles ging in een veel gemoedelijker tempo man. Zowel werk als prive. Mensen hadden nog tijd voor elkaar in plaats van volledig geleefd te worden. Vaders die werkten en moeders die bij de kinderen bleven. Je kon relatief eenvoudig aan een woning komen en je werd niet constant geprikkeld door je smartphone.
Sowieso was het overal rustiger en waren de mensen over het algemeen relaxter. Al is het grootste deel niet direct aan de politiek te wijten hebben ze er natuurlijk wel een aandeel in.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
Ook zag alles er armoediger en slechter uit. Ik kan me nog wel herinneren hoe in mijn jongste jaren (ben van 1983) stations, bibliotheken en postkantoren eruit zagen. Wat een treurnis was dat.quote:Op maandag 9 september 2024 11:07 schreef capricia het volgende:
[..]
Banken op zaterdag dicht. Altijd cash geld opnemen.
Hoge werkloosheid. Flinke rentepercentages.
Relaxter? Ahem. Krakersrellen? Voetbalrellen? Met een werkeloosheid van boven de 10% was er heel weinig relaxed aan Nederland in de jaren 80.quote:Op maandag 9 september 2024 11:07 schreef Elan het volgende:
[..]
Alles ging in een veel gemoedelijker tempo man. Zowel werk als prive. Mensen hadden nog tijd voor elkaar in plaats van volledig geleefd te worden. Vaders die werkten en moeders die bij de kinderen bleven. Je kon relatief eenvoudig aan een woning komen en je werd niet constant geprikkeld door je smartphone.
Sowieso was het overal rustiger en waren de mensen over het algemeen relaxter. Al is het grootste deel niet direct aan de politiek te wijten hebben ze er natuurlijk wel een aandeel in.
Ik wou net schrijven. Koude oorlog. Opkomstplicht.quote:Op maandag 9 september 2024 11:09 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
In de jaren 80 lag ik bij de, toenmalige, Oost-Duitse grens te wachten op Sovjet tanks. Wat een mooie tijd was dat!
/sarcasme
Misschien was die mentaliteit ook wel de reden dat het economisch zo slecht ging.quote:Op maandag 9 september 2024 11:08 schreef Elan het volgende:
Die ouwe van me draaide nachtdiensten bij het GEB, dan nam die gerust de Lego mee of speelgoed van ons om te repareren als het rustig was.
Hoef je tegenwoordig niet meer mee aan te komen.
Gelukkig is er nu geen sprake meer van geopolitiek spanning lol. De Koude Oorlog liep op zijn einde en van dienstplicht is nog nooit iemand slecht geworden. Niet voor niets gaan er geluiden die weer in te voeren.quote:Op maandag 9 september 2024 11:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik wou net schrijven. Koude oorlog. Opkomstplicht.
Was echt allemaal niet zo relaxed als mensen achteraf denken.
Er gaan geluiden op die weer in te voeren omdat het goed zou zijn voor de dienstplichtigen, maar omdat de geopolitieke situatie veranderd is.quote:Op maandag 9 september 2024 11:16 schreef Elan het volgende:
[..]
Gelukkig is er nu geen sprake meer van geopolitiek spanning lol. De Koude Oorlog liep op zijn einde en van dienstplicht is nog nooit iemand slecht geworden. Niet voor niets gaan er geluiden die weer in te voeren.
En wat te denken van HIV/Aids en hoe moeilijk het nog was om openlijk homoseksueel te zijn?quote:Op maandag 9 september 2024 11:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik wou net schrijven. Koude oorlog. Opkomstplicht.
Was echt allemaal niet zo relaxed als mensen achteraf denken.
quote:Op maandag 9 september 2024 11:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is in jouw herinneringen misschien zo. Maar ik herinner me ook zeer ernstige krakers rellen. Waar tanks door de straten van Amsterdam reden.En nog veel meer problemen. De jaren 80 staat juist bekend om hun uitzichtloosheid voor de jeugd, de angst voor de koude oorlog, de hoge werkloosheid en talloze problemen. Als je naar een decennium verlangt, toch alsjeblieft niet naar die. Ga dan verder terug naar de jaren 60 oid.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
quote:Op maandag 9 september 2024 11:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is in jouw herinneringen misschien zo. Maar ik herinner me ook zeer ernstige krakers rellen. Waar tanks door de straten van Amsterdam reden.Dat een incident met krakers en wat hooligans (er ging toen ook geen hond naar het voetbal maar dat ter zijde) de dieptepunten zijn in jouw herinnering heeft wel aan hoe gemoedelijk het er destijds aan toe ging. Kijk even welke ellende we daarna allemaal mee geconfronteerd zijn. Van politieke moorden tot terrorisme. En een individualistische samenleving waarin iedereen eenzaam is of bezig is dat te worden en huizen voor de elite zijn.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar o wat hebben we het goed met zn allen!blablablabla
Wat, dat zijn ook mensen? Welnee, dat is woke.quote:Op maandag 9 september 2024 11:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En wat te denken van HIV/Aids en hoe moeilijk het nog was om openlijk homoseksueel te zijn?
Dat was misschien in de grote steden zo, maar ik heb als kind nooit een heroïnejunk gezien, hoor. Ook niks te klagen over de bibliotheek trouwens, waar ze alles van LucasArts op CD-ROM haddenquote:Op maandag 9 september 2024 11:11 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ook zag alles er armoediger en slechter uit. Ik kan me nog wel herinneren hoe in mijn jongste jaren (ben van 1983) stations, bibliotheken en postkantoren eruit zagen. Wat een treurnis was dat.
Bovendien hadden steden veel last van heroinejunks die veel criminaliteit/overlast/troep veroorzaakten. Allemaal verdwenen en alles is een stuk mooier.
Er was een economische crisis daar hoort werkeloosheid bij. Rond 2009 tikten we ook de 10% aan.quote:Op maandag 9 september 2024 11:11 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Relaxter? Ahem. Krakersrellen? Voetbalrellen? Met een werkeloosheid van boven de 10% was er heel weinig relaxed aan Nederland in de jaren 80.
CD-ROM is geen jaren 80quote:Op maandag 9 september 2024 11:21 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat was misschien in de grote steden zo, maar ik heb als kind nooit een heroïnejunk gezien, hoor. Ook niks te klagen over de bibliotheek trouwens, waar ze alles van LucasArts op CD-ROM hadden
quote:Op maandag 9 september 2024 11:22 schreef Elan het volgende:
[..]
Er was een economische crisis daar hoort werkeloosheid bij. Rond 2009 tikten we ook de 10% aan.
Juist in skere tijden leren mensen wat voor een ander over te hebben. Iets waar tegenwoordig amper nog sprake van is. En dat blijkt ook wel uit het idiote stemgedrag van velen.
Heerlijk die jaren 80.quote:Jaren tachtig
De ernstige wereldwijde economische crisis in de jaren tachtig leidde tot een ongekende werkloosheid in 1983/1984. Het record van 639.000 werklozen (gemiddeld over drie maanden) werd gehaald in de periode van november 1983 tot en met januari 1984. In diverse gemeenten ontstonden projecten voor werklozen, waarbij onder andere cursussen, en andere activiteiten voor werklozen werden georganiseerd en waarbij werklozen begeleid werden naar een betaalde baan. Zeker voor de jongeren was het bijzonder moeilijk om aan het werk te komen, en vanwege de enorme jeugdwerkloosheid werd ook wel gesproken over ‘de verloren generatie’. Zie 'Externe links' voor een vergelijking tussen de crisisjaren dertig en crisisjaren tachtig.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Werkloosheid_in_Nederland
Maar eerlijk is eerlijk. Dat mensen nu terug willen naar de jaren 80 en niet meer naar de jaren 50 is wel een vooruitgang.quote:
De vraag is wat is slecht.quote:Op maandag 9 september 2024 11:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Misschien was die mentaliteit ook wel de reden dat het economisch zo slecht ging.
De cdrom komt uit 1986. Al heb je wel een punt dat het pas later gemeengoed werd vanwege de enorme kosten.quote:Op maandag 9 september 2024 11:24 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat was rond 91, 92, zoiets. Als kleuter ga je natuurlijk niet zelf naar de bibliotheek
Meer is niet altijd beter. Dat bedoel ik niet alleen materieel.quote:Op maandag 9 september 2024 11:30 schreef Elan het volgende:
[..]
De vraag is wat is slecht.
Natuurlijk is het nu veel beter georganiseerd allemaal en schoner en zijn vrouwenrechten veel beter geregeld en ga zo maar door. Maar CBS onderzoek laat zien dat jongeren tegenwoordig minder gelukkig zijn dan in 1995. Dus ondanks alle welvaart en luxe zijn er blijkbaar toch dingen die mensen ongelukkig maken.
Als mensen echt in hun nopjes zouden zijn stemde ook niet een derde van het electoraat op een protestpartij.
Raar he, als je niet aan een huis kan komen en het klimaat naar de knoppen gaat. De toekomst ziet er niet best uit, dus ja, dan is het wel moeilijk om daar erg gelukkig mee te zijn.quote:Op maandag 9 september 2024 11:30 schreef Elan het volgende:
[..]
Maar CBS onderzoek laat zien dat jongeren tegenwoordig minder gelukkig zijn dan in 1995. Dus ondanks alle welvaart en luxe zijn er blijkbaar toch dingen die mensen ongelukkig maken.
1995 is niet de jaren 80.quote:Op maandag 9 september 2024 11:30 schreef Elan het volgende:
[..]
Natuurlijk is het nu veel beter georganiseerd allemaal en schoner en zijn vrouwenrechten veel beter geregeld en ga zo maar door. Maar CBS onderzoek laat zien dat jongeren tegenwoordig minder gelukkig zijn dan in 1995. Dus ondanks alle welvaart en luxe zijn er blijkbaar toch dingen die mensen ongelukkig maken.
Als mensen echt in hun nopjes zouden zijn stemde ook niet een derde van het electoraat op een protestpartij.
Nou was de jaren '90 ook wel een tijd van ongekend optimisme. Dat waren mijn tienerjaren en het was inderdaad een heerlijk onbezorgde tijd. Economisch ging het goed, de koude oorlog was teneinde en ga zo maar door. We zitten nu wel even in een andere tijd waarin veel jongeren een pandemie hebben doorgemaakt, waarin allerlei dreigingen weer de kop op steken, waarin er veel onzekerheid is voor jongeren en ga zo maar door. Maar goed, de jaren '80 waren wat dat betreft niet veel anders.quote:Op maandag 9 september 2024 11:30 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat scholen en bibliotheken dat soort techniek voor voorhanden kregen dat is echt iets van medio jaren negentig.quote:Op maandag 9 september 2024 11:31 schreef Elan het volgende:
[..]
De cdrom komt uit 1986. Al heb je wel een punt dat het pas later gemeengoed werd vanwege de enorme kosten.
3000 piek kostte die bij introductie.
En verder ook eens niet al je pijntjes en verdrietjes op de politiek afschuiven.quote:Op maandag 9 september 2024 11:40 schreef Tijn het volgende:
Maar goed, nostalgie gaat natuurlijk niks oplossen. Je kunt niet terug naar vroeger. En bovendien, vroeger is de basis voor de problemen van nu gelegd.
Als je wakker wordt in een bed vol poep en je wil daar vanaf, heeft het niet zoveel zin om te zeggen "ik wil terug naar vroeger, toen kon je ten minste nog gewoon in je bed poepen"
Tja... als je ziet hoe vaak GroenLinks de schuld krijgt van dit of dat, dan denk ik dat veel mensen niet eens weten waar de politiek over gaat, of wie welke rol heeft.quote:Op maandag 9 september 2024 11:44 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En verder ook eens niet al je pijntjes en verdrietjes op de politiek afschuiven.
De politiek heeft er geen rol in welke grappen je mag maken, of dat vrouwen op hun bil slaan gewaardeerd wordt, of Piet zwart moet zijn, hoeveel je op je smartphone moet zitten en nog meer van dat. Stop eens met hopen dat ze het allemaal voor je oplossen denk ik dan.
Inderdaad, een van de grootste problemen vind ik dat ontzettende consumentisme en slachtoffer gedoe. Altijd moet iemand de schuld hebben en het ook nog voor ze oplossen.quote:Op maandag 9 september 2024 11:56 schreef Tijn het volgende:
[..]
Tja... als je ziet hoe vaak GroenLinks de schuld krijgt van dit of dat, dan denk ik dat veel mensen niet eens weten waar de politiek over gaat, of wie welke rol heeft.
Die verloren generatie bleek uiteindelijk reuze mee te vallen, aan het begin van de jaren 90 had het leeuwendeel een baan.quote:
Nee ik vind dat niet raar maar vroeger was dus niet alles slechter. Of eigenlijk is er weinig veranderd, behalve dat er veel meer betutteling is.quote:Op maandag 9 september 2024 11:32 schreef Tijn het volgende:
[..]
Raar he, als je niet aan een huis kan komen en het klimaat naar de knoppen gaat. De toekomst ziet er niet best uit, dus ja, dan is het wel moeilijk om daar erg gelukkig mee te zijn.
Men had over het algemeen fatsoen nog hoog in het vaandel staan, daar is niks mis mee als je nu om je heen kijkt. Iedereen een kort lontje en opgefokt en kinderen worden amper nog opgevoed.quote:Op maandag 9 september 2024 11:40 schreef Hexagon het volgende:
Overigens waren de jaren 80 ook hyper politiek correct. Een film als Flodder! was daar juist een soort reactie op in die tijd.
En dat is de enige reden waarom men nu nog naar de jaren 80 terug durft te verlangen: we weten nu, achteraf, dat de problemen van toen worden opgelost. In de jaren 80 wist men dat echter niet.quote:Op maandag 9 september 2024 12:17 schreef Elan het volgende:
[..]
Die verloren generatie bleek uiteindelijk reuze mee te vallen, aan het begin van de jaren 90 had het leeuwendeel een baan.
Waar zie je die toegenomen 'betutteling' zoal in?quote:Op maandag 9 september 2024 12:19 schreef Elan het volgende:
[..]
Nee ik vind dat niet raar maar vroeger was dus niet alles slechter. Of eigenlijk is er weinig veranderd, behalve dat er veel meer betutteling is.
In wettelijke kaders. Maar ook in regelzucht, vergunningsstelsel is geëxplodeerd. Overal handhaving voor. Woke, niet meer vrijuit kunnen zeggen wat je denkt. Begint met politici die als kleine kinderen steggelen. Er is amper nog ruimte voor een inhoudelijk debat. Jongeren zitten achter schermen in plaats van de wereld te ontdekken. Alles is volgebouwd.quote:Op maandag 9 september 2024 12:24 schreef Monolith het volgende:
[..]
Waar zie je die toegenomen 'betutteling' zoal in?
Zucht, dit zijn toch wel de meest zaaddodende onmeetbare holle containers in de vroeger was alles beter discussies.quote:Op maandag 9 september 2024 12:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Men had over het algemeen fatsoen nog hoog in het vaandel staan, daar is niks mis mee als je nu om je heen kijkt. Iedereen een kort lontje en opgefokt en kinderen worden amper nog opgevoed.
Vooral een hoop holle retoriek dus.quote:Op maandag 9 september 2024 12:28 schreef Elan het volgende:
[..]
In wettelijke kaders. Maar ook in regelzucht, vergunningsstelsel is geëxplodeerd. Overal handhaving voor. Woke, niet meer vrijuit kunnen zeggen wat je denkt. Begint met politici die als kleine kinderen steggelen. Er is amper nog ruimte voor een inhoudelijk debat. Jongeren zitten achter schermen in plaats van de wereld te ontdekken. Alles is volgebouwd.
Record aantal kliklijnen zegt wel hoe we zijn verworden als samenleving, vertrouwen onze eigen buren nog niet.
Dat heeft allemaal weinig met betutteling te maken. Het enige wat je als betuttelend zou kunnen classificeren is geëxplodeerde regelzucht, maar afgezien van wat in het oog springende zaken als lokale vuurwerkverboden zie ik daar eigenlijk weinig van terug.quote:Op maandag 9 september 2024 12:28 schreef Elan het volgende:
[..]
In wettelijke kaders. Maar ook in regelzucht, vergunningsstelsel is geëxplodeerd. Overal handhaving voor. Woke, niet meer vrijuit kunnen zeggen wat je denkt. Begint met politici die als kleine kinderen steggelen. Er is amper nog ruimte voor een inhoudelijk debat. Jongeren zitten achter schermen in plaats van de wereld te ontdekken. Alles is volgebouwd.
Mijn moeder kon geen werk vinden in de jaren 80, daarom bleef ze ook thuis voor de kinderen.quote:Op maandag 9 september 2024 11:07 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is toch pure luxe.Je vader kon alleen een huis kopen. Tegenwoordig mag je blij zijn als het met twee inkomens lukt.quote:Op maandag 9 september 2024 12:33 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Mijn moeder kon geen werk vinden in de jaren 80, daarom bleef ze ook thuis voor de kinderen.
Maar als ze wel een baan had gevonden, weet ik zeker dat ze blijer was geweest. Het leven was eenvoudiger maar ook saaier en eentoniger.
Op maandag 9 september 2024 12:31 schreef Hexagon het volgende:
Die hardnekkige werkloosheid duurde tot ver in de jaren negentig.quote:Op maandag 9 september 2024 12:37 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is toch pure luxe.Je vader kon alleen een huis kopen. Tegenwoordig mag je blij zijn als het met twee inkomens lukt.
Verder deden veel moeders aan vrijwilligerswerk bij de vereniging of kerk en de kinderen opvoeden, en heeft die economische crisis ook geen 15 jaar geduurd.
Het is geen luxe als je aan de universiteit hebt gestudeerd en thuis mag blijven en wat verenigings-en vrijwilligerswerk erbij kan doen.quote:Op maandag 9 september 2024 12:37 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is toch pure luxe.Je vader kon alleen een huis kopen. Tegenwoordig mag je blij zijn als het met twee inkomens lukt.
Verder deden veel moeders aan vrijwilligerswerk bij de vereniging of kerk en de kinderen opvoeden, en heeft die economische crisis ook geen 15 jaar geduurd.
Omdat je nog fatsoenlijk aan een huurwoning kon komen. Niet zoals nu tot je dertigste thuis wonen en eerst anderhalve ton bij elkaar sparen.quote:Op maandag 9 september 2024 12:39 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die hardnekkige werkloosheid duurde tot ver in de jaren negentig.
Huizen kopen was toen ook minder normaal dan nu.
Wat lesjes geschiedenis zou goed zijn.
Daar zal de 22% onder de armoedegrens in 1985 veel aan gehad hebben, nu is dat 6%...quote:Op maandag 9 september 2024 12:44 schreef Elan het volgende:
En ja de hypotheekrente was absurd hoog, maar tegelijk crashten de woningprijzen met 30%. Sparen loonde toen nog zullen we maar zeggen.
Hoezo?quote:Op maandag 9 september 2024 12:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daar zal de 22% onder de armoedegrens in 1985 veel aan gehad hebben, nu is dat 6%...
Bedenk dat de kans vrij groot is dat jij bij die 22% zou horen.
De kans is sowieso al groter dan 1 op de 5. Maar de rijkste 10% van Nederland, die 62% van het vermogen bezit, zal dit niet overkomen. Er vanuit gaande dat jij niet bij die 10% hoort, dan wordt de kans dus al 1 op de 4. Dat vind ik een behoorlijk grote kans. 1 op de 4 onder de armoedegrens...quote:
Oh zo, ik meen dat de werkeloosheid in de jaren 80 wel echt het hoogst was onder jongeren. Daarom begreep ik je stelling ff niet dat het mij waarschijnlijk ook zou raken. Ben allang geen jonge god meerquote:Op maandag 9 september 2024 13:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
De kans is sowieso al groter dan 1 op de 5. Maar de rijkste 10% van Nederland, die 62% van het vermogen bezit, zal dit niet overkomen. Er vanuit gaande dat jij niet bij die 10% hoort, dan wordt de kans dus al 1 op de 4. Dat vind ik een behoorlijk grote kans. 1 op de 4 onder de armoedegrens...
En als je in armlastig buurtje woont en niet zoveel te makken hebt maar de mensen zorgen voor elkaar is dat ook wat waard. Vermoedelijk is dat een fijner bestaan dan kansloos op de woningmarkt je kapot werken zoals veel mensen met een laag/middeninkomen dagelijks doen. Dan val je misschien niet letterlijk onder de armoedegrens maar zo voelt het wel.quote:In Nederland lijkt de armoede al jaren te dalen. Maar de officiële cijfers geven een vertekend beeld, blijkt uit onderzoek van emeritus-hoogleraar Arbeidsmarkt en Ongelijkheid Wiemer Salverda. Mensen aan de onderkant van de samenleving staan al tientallen jaren stil, terwijl de rest er hard op vooruitgaat.
‘Onze jeugd heeft een sterke hang naar luxe, slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training. Jonge mensen spreken hun ouders tegen, houden niet hun mond in gezelschap en tiranniseren hun leraren.’quote:Op maandag 9 september 2024 12:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Men had over het algemeen fatsoen nog hoog in het vaandel staan, daar is niks mis mee als je nu om je heen kijkt. Iedereen een kort lontje en opgefokt en kinderen worden amper nog opgevoed.
Verandering. Nogal flink ook in maatschappelijke zin.quote:Op maandag 9 september 2024 13:38 schreef Elan het volgende:
Even terug naar de Nederlanden politiek vraag ik me wel echt af waarom er zoveel mensen klaarblijkelijk boos zijn en PVV stemmen als de algehele consensus is dat het nog nooit beter is gegaan met Nederland.
Wat is de catch dan?
De middelbare school kent tegenwoordig een telefoonverbod. Gelukkig bestaat de wereld niet enkel en alleen uit klagen maar ook gewoon uit reageren en acteren.quote:Op maandag 9 september 2024 12:28 schreef Elan het volgende:
[..]
Record aantal kliklijnen zegt wel hoe we zijn verworden als samenleving, vertrouwen onze eigen buren nog niet.
Dat ze op partijen als de PVV stemmen en gestemd hebben die er een teringbende van maken.quote:Op maandag 9 september 2024 13:38 schreef Elan het volgende:
Even terug naar de Nederlanden politiek vraag ik me wel echt af waarom er zoveel mensen klaarblijkelijk boos zijn en PVV stemmen als de algehele consensus is dat het nog nooit beter is gegaan met Nederland.
Wat is de catch dan?
Maar dat is toch ook regelzucht?quote:Op maandag 9 september 2024 13:51 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
De middelbare school kent tegenwoordig een telefoonverbod. Gelukkig bestaat de wereld niet enkel en alleen uit klagen maar ook gewoon uit reageren en acteren.
Zo werkt dat bij mensen.quote:Op maandag 9 september 2024 14:01 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar dat is toch ook regelzucht?
Ik moet altijd een beetje lachen als men over regelzucht begint maar zodra er iets is wat dezelfde groep niet zint of niet goed loopt dan moeten er regels voor komen. Mischien zie ik het verkeerd, hoor, maar zo ervaar ik het wel.
Het "als iedereen gewoon precies zoals mij was waren er geen regels nodig"-sentiment.quote:Op maandag 9 september 2024 14:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zo werkt dat bij mensen.
Diezelfde PVV-stemmer die vindt dat alles teveel doorgeslagen is en er teveel regelzucht is, etc., wil dan weer wél regels voor/over migranten/immigratie. En dan wel met name over dat stukje migratie dat de betreffende mensen een doorn in het oog is.
De mens is zo'n simpel dier.
Ik heb die ervaring eigenlijk helemaal niet. Ik kom zelden tot nooit opgefokte mensen tegen.quote:Op maandag 9 september 2024 12:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Dan heb je geluk, het is niet een verschijnsel dat ik verzin:quote:Op maandag 9 september 2024 14:54 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik heb die ervaring eigenlijk helemaal niet. Ik kom zelden tot nooit opgefokte mensen tegen.
Men wil een quick-fix voor complexe problemen.quote:Op maandag 9 september 2024 13:38 schreef Elan het volgende:
Wat is de catch dan?
Ik deel je mening helemaal over de PVV. Echter is er klaarblijkelijk behoefte aan een proteststem omdat men faliekant tegen het beleid van de zittende orde zeggen.quote:Op maandag 9 september 2024 13:53 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dat ze op partijen als de PVV stemmen en gestemd hebben die er een teringbende van maken.
Jij zei bijvoorbeeld iets over het gesteggel van politici, PVV is uiteraard de partij die dat het meeste doet. Nu zelfs met hun coaltitiegenoten. Gaat Schoof naar Zelensky moet Wilders dat ook. Spreekt Schoof zich ergens niet sterk genoeg over uit noemt Wilders het slappe hap. Agema zit te bullshit te appen tijdens een debat. Dat soort dingen wordt dan altijd afgedaan met ja maar al die politici zijn zo. Wat niet waar is en daarbij geen weerlegging is dat PVV'ers zich er schuldig aan maken.
Dus blijkbaar is dat dan toch juist populair. Wat dat betreft blijf ik erbij dat PVV stemmers zelf het probleem zijn waar ze zo tegen ageren. PVV is toch ook juist een heel betuttelende partij die heel sterke meningen heeft over hoe mensen moeten leven. Bijvoorbeeld als ze het hebben over drugs wil PVV het verschil tussen hard en soft-drugs opheffen verplicht afkicken voor hard-drugs gebruikers. Dat is toch extreem betuttelend.
Zegt vooral wat over de domheid en de onvolwassenheid van een deel van het electoraat. Die kiezen liever voor een beetje boos mopperen dan daadwerkelijk realistisch beleid.quote:Op maandag 9 september 2024 14:58 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik deel je mening helemaal over de PVV. Echter is er klaarblijkelijk behoefte aan een proteststem omdat men faliekant tegen het beleid van de zittende orde zeggen.
Zegt ook wat over de zittende orde ofc, en misschien wel over het electoraat. Iedereen lijkt maar boos tegenwoordig.
Dat snap ik. Ik ben ook altijd verbaasd als ik dit soort dingen lees, want ik maak het nooit mee. Dat wil niet zeggen dat ik het niet geloof. Maar mijn ervaring is heel anders.quote:Op maandag 9 september 2024 14:56 schreef Elan het volgende:
[..]
Dan heb je geluk, het is niet een verschijnsel dat ik verzin:
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)sie-tegen-werknemers
Maar een deel is traditiegetrouw altijd al boos geweest, meestal echter een klein deel (pak hem beet 10 zetels). Soms wat meer en soms wat minder.quote:Op maandag 9 september 2024 15:00 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zegt vooral wat over de domheid en de onvolwassenheid van een deel van het electoraat. Die kiezen liever voor een beetje boos mopperen dan daadwerkelijk realistisch beleid.
Dacht even dat het over asielzoekers of nareizigers ging. Want dat was ook zo'n plan.quote:Op maandag 9 september 2024 15:14 schreef Elan het volgende:
https://www.ad.nl/politie(...)sioen-gaat~a9f38c76/
Dus een klein deel mag wel en de rest heeft pech wanneer het quota bereikt is? Dit klinkt niet als de oplossing waarop men hoopt.
Het is ook wel een beetje een frame natuurlijk, want als je iemand een "boze witte man" noemt kun je al zijn (al dan niet terechte) zorgen wegzetten als dom/racistisch/niet geïnteresseerd/niet voorbereid op de toekomst.quote:Op maandag 9 september 2024 15:12 schreef Elan het volgende:
[..]
Maar een deel is traditiegetrouw altijd al boos geweest, meestal echter een klein deel (pak hem beet 10 zetels). Soms wat meer en soms wat minder.
Waarom zijn er nu zoveel mensen boos, terwijl het eigenlijk (qua werkgelegenheid en economisch) zelden beter is gegaan in de geschiedenis?
Heb zelf het idee dat de manier waarop wij heel direct en snel nieuws tot ons nemen ( 24-7 in hapklare brokken zonder al te veel achtergrond of verdieping) misschien wel het probleem is. Je opent je smartphone en ziet constant allerlei beren op de weg ontstaan.
Terwijl je vroeger een krant had of het journaal die je éénmaal per dag van nieuws voorzag en daar had je het dan mee te doen. En in de avond een actualiteitenprogramma a la Brandpunt of zo voor wat meer verdieping.
"Ze worden dan echt kwaad op mij. Soms stoppen mensen zelfs met de auto, doen ze hun raampje naar beneden en zeggen: 'Ik kan er niet langs stelletje klootzakken'."quote:Op maandag 9 september 2024 15:02 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat snap ik. Ik ben ook altijd verbaasd als ik dit soort dingen lees, want ik maak het nooit mee. Dat wil niet zeggen dat ik het niet geloof. Maar mijn ervaring is heel anders.
Dit zou wel kunnen. Ik heb eens iemand gevraagd waarom die op PVV stemde en het antwoord was 'woke'. Dat antwoord hoor je hier ook vaak langs komen. Vraag je dan wat daar zo erg aan is, krijg je allemaal dingen die in de VS spelen en hier helemaal niet. Maar mensen betrekken dat blijkbaar enorm op zichzelf.quote:Op maandag 9 september 2024 15:12 schreef Elan het volgende:
[..]
Maar een deel is traditiegetrouw altijd al boos geweest, meestal echter een klein deel (pak hem beet 10 zetels). Soms wat meer en soms wat minder.
Waarom zijn er nu zoveel mensen boos, terwijl het eigenlijk (qua werkgelegenheid en economisch) zelden beter is gegaan in de geschiedenis?
Heb zelf het idee dat de manier waarop wij heel direct en snel nieuws tot ons nemen ( 24-7 in hapklare brokken zonder al te veel achtergrond of verdieping) misschien wel het probleem is. Je opent je smartphone en ziet constant allerlei beren op de weg ontstaan.
Terwijl je vroeger een krant had of het journaal die je éénmaal per dag van nieuws voorzag en daar had je het dan mee te doen. En in de avond een actualiteitenprogramma a la Brandpunt of zo voor wat meer verdieping.
Ja het is het allemaal net niet, maar wat verwacht je ook van zo'n gemêleerd gezelschap. Wantrouwen over en weer is bovendien ontzettend groot dus verwacht geen al te revolutionaire plannen. Daarvoor is veel meer eenheid nodig binnen een coalitie.quote:Op maandag 9 september 2024 15:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Dacht even dat het over asielzoekers of nareizigers ging. Want dat was ook zo'n plan.
Ja ik deel die behoefte aan een goede proteststem. Maar dan is het toch totaal onlogisch dat PVV die proteststem krijgt, Wilders is het langszittende kamerlid, nooit wat gepresteerd. Ik vind het onnavolgbaar dat als je verandering zou willen je dus stemt op een partij die dat amper beloofd en al zeker niet kan waarmaken.quote:Op maandag 9 september 2024 14:58 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik deel je mening helemaal over de PVV. Echter is er klaarblijkelijk behoefte aan een proteststem omdat men faliekant tegen het beleid van de zittende orde zeggen.
Zegt ook wat over de zittende orde ofc, en misschien wel over het electoraat. Iedereen lijkt maar boos tegenwoordig.
Bovendien zijn die zware incidenten altijd de uitzonderingen in het alledaagse. En als het over het alledaagse gaat. Kutpubers in groepen zijn altijd problematisch geweest. Dat is niet verergert.quote:Op maandag 9 september 2024 15:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit zou wel kunnen. Ik heb eens iemand gevraagd waarom die op PVV stemde en het antwoord was 'woke'. Dat antwoord hoor je hier ook vaak langs komen. Vraag je dan wat daar zo erg aan is, krijg je allemaal dingen die in de VS spelen en hier helemaal niet. Maar mensen betrekken dat blijkbaar enorm op zichzelf.
Als de wereld een dorp wordt (wat feitelijk is gebeurd door internet), gebeuren alle wereldproblemen plots ook in jouw dorp en daar zit denk ik best een deel van het probleem.
Dat zie je ook aan het feit dat Wilders de meeste stemmen haalt in dorpen waar geen moskee is en dus nauwelijks een moslim zal wonen. Mensen stemmen niet om problemen die ze ervaren in hun dagelijks leven, maar om dingen die ze online zien en dan lijkt het plots heel dichtbij.
Je overschat de gemiddelde stemmer.quote:Op maandag 9 september 2024 15:28 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Zo gaat het eigenlijk elke keer, dan gaat iederen vol op LPF, dan op PVV dan op FvD dan op NSC. Elke keer dezelfde wijn in nieuwe zakken, op een gegeven moment zou bij mensen toch wel het kwartje moeten vallen dat dit type proteststem hem dus niet is?
Ik vermoed dat de inflatie en het koopkrachtplaatje van vorig jaar er ook nog wel sterk mee te maken hebben. Mensen zijn geneigd heel emotioneel te reageren als ze het gevoel hebben in hun portemonnee geraakt te worden.quote:Op maandag 9 september 2024 15:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit zou wel kunnen. Ik heb eens iemand gevraagd waarom die op PVV stemde en het antwoord was 'woke'. Dat antwoord hoor je hier ook vaak langs komen. Vraag je dan wat daar zo erg aan is, krijg je allemaal dingen die in de VS spelen en hier helemaal niet. Maar mensen betrekken dat blijkbaar enorm op zichzelf.
Als de wereld een dorp wordt (wat feitelijk is gebeurd door internet), gebeuren alle wereldproblemen plots ook in jouw dorp en daar zit denk ik best een deel van het probleem.
Dat zie je ook aan het feit dat Wilders de meeste stemmen haalt in dorpen waar geen moskee is en dus nauwelijks een moslim zal wonen. Mensen stemmen niet om problemen die ze ervaren in hun dagelijks leven, maar om dingen die ze online zien en dan lijkt het plots heel dichtbij.
Je kunt ook zo denken: PVV komt vooral op voor het eigen Nederlandse volk, dat is identiteitspolitiek ten behoeve van een minderheid op deze planeet...quote:Op maandag 9 september 2024 15:23 schreef Hanca het volgende:
Dit zou wel kunnen. Ik heb eens iemand gevraagd waarom die op PVV stemde en het antwoord was 'woke
Zelfde hierquote:Op maandag 9 september 2024 14:54 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik heb die ervaring eigenlijk helemaal niet. Ik kom zelden tot nooit opgefokte mensen tegen.
Ja dat snap ik wel. Maar dan stem je toch op partijen die roepen dat lonen hoger moeten. Of die bedrijven die van inflatie gebruik maken om de prijzen nog sneller te verhogen aan willen pakken. In plaats daarvan stemmen we in Nederland dan op mensen die zeggen, nee de lonen stijgen te hard, bedrijven moeten meer ruimte krijgen.quote:Op maandag 9 september 2024 15:32 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik vermoed dat de inflatie en het koopkrachtplaatje van vorig jaar er ook nog wel sterk mee te maken hebben. Mensen zijn geneigd heel emotioneel te reageren als ze het gevoel hebben in hun portemonnee geraakt te worden.
Eerlijk gezegd had ik die schrikreactie zelf ook wel een beetje, je zag boodschappen en alles in razend tempo duurder worden. En het loon bleef achter. Inmiddels is dat voor de meeste mensen wel weer gecorrigeerd door loonstijgingen en is de inflatie ook weer onder controle (voor nu) . Op de woningmarkt is ook weer iets meer mogelijk voor jongeren en starters t.o.v. vorig jaar dus ben benieuwd hoe men nu zou stemmen. Wellicht weer plek voor iets meer optimisme?
Nouja je mag de PVV stemmer blijkbaar bijna niet analyseren. Je mag PVV'ers niet hatelijk noemen en niet dom. Proberen te verklaren waarom de PVV'ers doen wat ze doen is blijkbaar villein of hautain. Politiek correct is ze bezorgde burgers te noemen ofzo. Vind ik onzin want die zorg blijkt niet uit hun keuze voor de zo ongeveer meest incapabele partij.quote:Op maandag 9 september 2024 17:11 schreef Hexagon het volgende:
Wat ook speelt is dat er een hoop opportunistische figuren, die vaak niet eens bij de PVV horen, die partij wel helpen door te framen dat PVV stemmers hulpeloos en zielig zijn en er niets aan zouden kunnen doen. Vaak van die verongelijkte figuren die dan doen alsof PVV stemmers eigenlijk een boodschap verkondigen die met hun eigen standpunten en frustraties overeen komt.
Plasterk is er zo een. Vind het geen probleem extreemrechts te normaliseren vanwege zijn eigen belangen, ego en persoonlijke wrok.
Het wordt dat dat het weer gewoon duidelijk is dat je een totaalhufter bent wanneer je extreemrechts steunt en er geen enkel excuus voor is om dat te doen.
Wat jij doet is ook een frame namelijk gelijk mensen als slachtoffer neerzetten omdat iemand ze, zogenaamd, iets noemt.quote:Op maandag 9 september 2024 15:22 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het is ook wel een beetje een frame natuurlijk, want als je iemand een "boze witte man" noemt kun je al zijn (al dan niet terechte) zorgen wegzetten als dom/racistisch/niet geïnteresseerd/niet voorbereid op de toekomst.
Is je energierekening te hoog, had je je huurhuis maar moeten isoleren, kom je moeilijk rond, ja je moet toch af van vlees eten dus eet voortaan maar een komkommer, kun je de benzine niet betalen, ja je moet toch minder c02 uitstoten.
En een vastgelopen woningmarkt om maar iets te noemen heb je zelf weinig invloed op en is iets dat de "midden partijen" zelf hebben gecreëerd en schijnbaar ook niet in staat zijn om op te lossen.
Dus misschien ben je wel boos op de zittende partijen of heb je er 0 vertrouwen op dat de midden partijen het oplossen.
Nogal logisch (en dat zal niet alleen voor nucleair gelden) gezien het fiasco met RWE c.s. die eerst per se nununununu kolencentrales moesten bouwen om van een ander kabinet twee tellen later die nununununu te moeten sluiten (weliswaar tegen een vergoeding, maar bon). Idem voor de warmtenetten. Een onbetrouwbare overheid = killing voor investeeerders.quote:Op maandag 9 september 2024 18:32 schreef KareldeStoute het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)rncentrales-a4864924
Interessant artikel. Investeerders lopen nog niet bepaald warm voor kerncentrales in Nederland…
Gecombineerd met een aantal andere ingewikkelde eigenschappen van kernenergiequote:Op maandag 9 september 2024 18:35 schreef nostra het volgende:
[..]
Nogal logisch (en dat zal niet alleen voor nucleair gelden) gezien het fiasco met RWE c.s. die eerst per se nununununu kolencentrales moesten bouwen om van een ander kabinet twee tellen later die nununununu te moeten sluiten (weliswaar tegen een vergoeding, maar bon). Idem voor de warmtenetten. Een onbetrouwbare overheid = killing voor investeeerders.
Dat helpt ook niet bepaald nee. Uiteindelijk zal je dit soort investeringen gewoon als overheid moeten financieren c.q. onvoorwaardelijk moeten garanderen. Of je dat het waard vindt ten opzichte van de voordelen is subjectief; rechts wil het graag en dus staat op de verlanglijst. Heel moeilijk te financieren is dat als Nederland ook weer niet, zolang het bij one-offs blijft.quote:Op maandag 9 september 2024 18:40 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Gecombineerd met een aantal andere ingewikkelde eigenschappen van kernenergie. De hoge kostprijs en 20 jaar moeten voorfinancieren voordat er mogelijk enig rendement komt helpen ook bepaald niet mee.
Dat soort problemen spelen voor zon en wind stukken minder.
Lijkt me niet dat investeerders zo in het verleden hangen. Veel waarschijnlijker lijkt me dat het gewoon niet zo aantrekkelijk is om erin te investeren.quote:Op maandag 9 september 2024 18:35 schreef nostra het volgende:
[..]
Nogal logisch (en dat zal niet alleen voor nucleair gelden) gezien het fiasco met RWE c.s. die eerst per se nununununu kolencentrales moesten bouwen om van een ander kabinet twee tellen later die nununununu te moeten sluiten (weliswaar tegen een vergoeding, maar bon). Idem voor de warmtenetten. Een onbetrouwbare overheid = killing voor investeeerders.
Bij een goede investering zou het toch eerder bijna een garantie zijn dat de staat het terugverdient + winst.quote:Het is moeilijk te voorzien of de staat zijn investering in de twee nieuwe centrales zou terugverdienen.
De hoge kostprijs en daardoor kwh prijs maakt ook dat investeerders garanties willen over een kwh prijs en die is soms nogal hoog in vergelijking met andere bronnen. Zolang de overheid die garanties niet geeft gaan investeerders niet met geld over de brug komen.quote:Op maandag 9 september 2024 18:40 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Gecombineerd met een aantal andere ingewikkelde eigenschappen van kernenergie. De hoge kostprijs en 20 jaar moeten voorfinancieren voordat er mogelijk enig rendement komt helpen ook bepaald niet mee.
Ja, je kan dat inderdaad als een strategisch nationaal belang heel eenvoudig verkopen en dat is prima maar dan moet je daar wel eerlijk over zijn en dat verhaal ook aan de consument die een hogere prijs moet betalen vertellen.quote:Op maandag 9 september 2024 18:46 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat helpt ook niet bepaald nee. Uiteindelijk zal je dit soort investeringen gewoon als overheid moeten financieren c.q. onvoorwaardelijk moeten garanderen. Of je dat het waard vindt ten opzichte van de voordelen is subjectief; rechts wil het graag en dus staat op de verlanglijst. Heel moeilijk te financieren is dat als Nederland ook weer niet, zolang het bij one-offs blijft.
Wat een onzin, er is helemaal niemand die zegt of gezegd heeft dat we nu meteen gaan bouwen.quote:Op maandag 9 september 2024 18:50 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Voorlopig roept rechts al jaren dat men nu kerncentrales gaat bouwen en voorlopig is men nog helemaal nergens. Kortom, het zal deze kabinetsperiode ook wel in de koelkast blijven.
Laat dat zogenaamd maar weg.quote:Op maandag 9 september 2024 18:19 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Wat jij doet is ook een frame namelijk gelijk mensen als slachtoffer neerzetten omdat iemand ze, zogenaamd, iets noemt.
Die mensen zijn doorgaans rechts héquote:Al die zaken zijn terechte zorgen en problemen MAAR waarom stem je dan rechts
En nog minder vertrouwen in de linkse partijen.quote:Op maandag 9 september 2024 15:22 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het is ook wel een beetje een frame natuurlijk, want als je iemand een "boze witte man" noemt kun je al zijn (al dan niet terechte) zorgen wegzetten als dom/racistisch/niet geïnteresseerd/niet voorbereid op de toekomst.
Is je energierekening te hoog, had je je huurhuis maar moeten isoleren, kom je moeilijk rond, ja je moet toch af van vlees eten dus eet voortaan maar een komkommer, kun je de benzine niet betalen, ja je moet toch minder c02 uitstoten.
En een vastgelopen woningmarkt om maar iets te noemen heb je zelf weinig invloed op en is iets dat de "midden partijen" zelf hebben gecreëerd en schijnbaar ook niet in staat zijn om op te lossen.
Dus misschien ben je wel boos op de zittende partijen of heb je er 0 vertrouwen op dat de midden partijen het oplossen.
Nee klopt dat was het eigen risico. Het eigen risico ging meteen naar 0quote:Op maandag 9 september 2024 18:53 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wat een onzin, er is helemaal niemand die zegt of gezegd heeft dat we nu meteen gaan bouwen.
Die andere voorbeelden uit Europa zullen ook niet helpen, zo'n project gaat ten opzichte van de begroting gegarandeerd over de kop.quote:Op maandag 9 september 2024 18:40 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De kentering wat betreft kernenergie speelt zich af in heel Europa, die andere projecten werden gestart en uitgevoerd in een tijd waarin Duitsland de absurde beslissing nam om alle kerncentrales te sluiten zonder enige tegenstand vanuit Europa. Uiteraard is het een overheidsproject dus het gaat altijd meer kosten en langer duren, daar ontkom je niet aan.quote:Op maandag 9 september 2024 18:58 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Die andere voorbeelden uit Europa zullen ook niet helpen, zo'n project gaat ten opzichte van de begroting gegarandeerd over de kop.
Ik ben op zich niet tegen kernenergie als stabiele bron en 2 vond ik logisch. De huidige 4 begint erg op een rechts hobbyproject te lijken, zeker gezien het kostenverloop bij de andere voorbeelden en wanneer je zonder enige subsidie een mega windpark in zee kunt zetten met goedkopere energie.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |