"Ze worden dan echt kwaad op mij. Soms stoppen mensen zelfs met de auto, doen ze hun raampje naar beneden en zeggen: 'Ik kan er niet langs stelletje klootzakken'."quote:Op maandag 9 september 2024 15:02 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat snap ik. Ik ben ook altijd verbaasd als ik dit soort dingen lees, want ik maak het nooit mee. Dat wil niet zeggen dat ik het niet geloof. Maar mijn ervaring is heel anders.
Dit zou wel kunnen. Ik heb eens iemand gevraagd waarom die op PVV stemde en het antwoord was 'woke'. Dat antwoord hoor je hier ook vaak langs komen. Vraag je dan wat daar zo erg aan is, krijg je allemaal dingen die in de VS spelen en hier helemaal niet. Maar mensen betrekken dat blijkbaar enorm op zichzelf.quote:Op maandag 9 september 2024 15:12 schreef Elan het volgende:
[..]
Maar een deel is traditiegetrouw altijd al boos geweest, meestal echter een klein deel (pak hem beet 10 zetels). Soms wat meer en soms wat minder.
Waarom zijn er nu zoveel mensen boos, terwijl het eigenlijk (qua werkgelegenheid en economisch) zelden beter is gegaan in de geschiedenis?
Heb zelf het idee dat de manier waarop wij heel direct en snel nieuws tot ons nemen ( 24-7 in hapklare brokken zonder al te veel achtergrond of verdieping) misschien wel het probleem is. Je opent je smartphone en ziet constant allerlei beren op de weg ontstaan.
Terwijl je vroeger een krant had of het journaal die je éénmaal per dag van nieuws voorzag en daar had je het dan mee te doen. En in de avond een actualiteitenprogramma a la Brandpunt of zo voor wat meer verdieping.
Ja het is het allemaal net niet, maar wat verwacht je ook van zo'n gemêleerd gezelschap. Wantrouwen over en weer is bovendien ontzettend groot dus verwacht geen al te revolutionaire plannen. Daarvoor is veel meer eenheid nodig binnen een coalitie.quote:Op maandag 9 september 2024 15:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Dacht even dat het over asielzoekers of nareizigers ging. Want dat was ook zo'n plan.
Ja ik deel die behoefte aan een goede proteststem. Maar dan is het toch totaal onlogisch dat PVV die proteststem krijgt, Wilders is het langszittende kamerlid, nooit wat gepresteerd. Ik vind het onnavolgbaar dat als je verandering zou willen je dus stemt op een partij die dat amper beloofd en al zeker niet kan waarmaken.quote:Op maandag 9 september 2024 14:58 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik deel je mening helemaal over de PVV. Echter is er klaarblijkelijk behoefte aan een proteststem omdat men faliekant tegen het beleid van de zittende orde zeggen.
Zegt ook wat over de zittende orde ofc, en misschien wel over het electoraat. Iedereen lijkt maar boos tegenwoordig.
Bovendien zijn die zware incidenten altijd de uitzonderingen in het alledaagse. En als het over het alledaagse gaat. Kutpubers in groepen zijn altijd problematisch geweest. Dat is niet verergert.quote:Op maandag 9 september 2024 15:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit zou wel kunnen. Ik heb eens iemand gevraagd waarom die op PVV stemde en het antwoord was 'woke'. Dat antwoord hoor je hier ook vaak langs komen. Vraag je dan wat daar zo erg aan is, krijg je allemaal dingen die in de VS spelen en hier helemaal niet. Maar mensen betrekken dat blijkbaar enorm op zichzelf.
Als de wereld een dorp wordt (wat feitelijk is gebeurd door internet), gebeuren alle wereldproblemen plots ook in jouw dorp en daar zit denk ik best een deel van het probleem.
Dat zie je ook aan het feit dat Wilders de meeste stemmen haalt in dorpen waar geen moskee is en dus nauwelijks een moslim zal wonen. Mensen stemmen niet om problemen die ze ervaren in hun dagelijks leven, maar om dingen die ze online zien en dan lijkt het plots heel dichtbij.
Je overschat de gemiddelde stemmer.quote:Op maandag 9 september 2024 15:28 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Zo gaat het eigenlijk elke keer, dan gaat iederen vol op LPF, dan op PVV dan op FvD dan op NSC. Elke keer dezelfde wijn in nieuwe zakken, op een gegeven moment zou bij mensen toch wel het kwartje moeten vallen dat dit type proteststem hem dus niet is?
Ik vermoed dat de inflatie en het koopkrachtplaatje van vorig jaar er ook nog wel sterk mee te maken hebben. Mensen zijn geneigd heel emotioneel te reageren als ze het gevoel hebben in hun portemonnee geraakt te worden.quote:Op maandag 9 september 2024 15:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit zou wel kunnen. Ik heb eens iemand gevraagd waarom die op PVV stemde en het antwoord was 'woke'. Dat antwoord hoor je hier ook vaak langs komen. Vraag je dan wat daar zo erg aan is, krijg je allemaal dingen die in de VS spelen en hier helemaal niet. Maar mensen betrekken dat blijkbaar enorm op zichzelf.
Als de wereld een dorp wordt (wat feitelijk is gebeurd door internet), gebeuren alle wereldproblemen plots ook in jouw dorp en daar zit denk ik best een deel van het probleem.
Dat zie je ook aan het feit dat Wilders de meeste stemmen haalt in dorpen waar geen moskee is en dus nauwelijks een moslim zal wonen. Mensen stemmen niet om problemen die ze ervaren in hun dagelijks leven, maar om dingen die ze online zien en dan lijkt het plots heel dichtbij.
Je kunt ook zo denken: PVV komt vooral op voor het eigen Nederlandse volk, dat is identiteitspolitiek ten behoeve van een minderheid op deze planeet...quote:Op maandag 9 september 2024 15:23 schreef Hanca het volgende:
Dit zou wel kunnen. Ik heb eens iemand gevraagd waarom die op PVV stemde en het antwoord was 'woke
Zelfde hierquote:Op maandag 9 september 2024 14:54 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik heb die ervaring eigenlijk helemaal niet. Ik kom zelden tot nooit opgefokte mensen tegen.
Ja dat snap ik wel. Maar dan stem je toch op partijen die roepen dat lonen hoger moeten. Of die bedrijven die van inflatie gebruik maken om de prijzen nog sneller te verhogen aan willen pakken. In plaats daarvan stemmen we in Nederland dan op mensen die zeggen, nee de lonen stijgen te hard, bedrijven moeten meer ruimte krijgen.quote:Op maandag 9 september 2024 15:32 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik vermoed dat de inflatie en het koopkrachtplaatje van vorig jaar er ook nog wel sterk mee te maken hebben. Mensen zijn geneigd heel emotioneel te reageren als ze het gevoel hebben in hun portemonnee geraakt te worden.
Eerlijk gezegd had ik die schrikreactie zelf ook wel een beetje, je zag boodschappen en alles in razend tempo duurder worden. En het loon bleef achter. Inmiddels is dat voor de meeste mensen wel weer gecorrigeerd door loonstijgingen en is de inflatie ook weer onder controle (voor nu) . Op de woningmarkt is ook weer iets meer mogelijk voor jongeren en starters t.o.v. vorig jaar dus ben benieuwd hoe men nu zou stemmen. Wellicht weer plek voor iets meer optimisme?
Nouja je mag de PVV stemmer blijkbaar bijna niet analyseren. Je mag PVV'ers niet hatelijk noemen en niet dom. Proberen te verklaren waarom de PVV'ers doen wat ze doen is blijkbaar villein of hautain. Politiek correct is ze bezorgde burgers te noemen ofzo. Vind ik onzin want die zorg blijkt niet uit hun keuze voor de zo ongeveer meest incapabele partij.quote:Op maandag 9 september 2024 17:11 schreef Hexagon het volgende:
Wat ook speelt is dat er een hoop opportunistische figuren, die vaak niet eens bij de PVV horen, die partij wel helpen door te framen dat PVV stemmers hulpeloos en zielig zijn en er niets aan zouden kunnen doen. Vaak van die verongelijkte figuren die dan doen alsof PVV stemmers eigenlijk een boodschap verkondigen die met hun eigen standpunten en frustraties overeen komt.
Plasterk is er zo een. Vind het geen probleem extreemrechts te normaliseren vanwege zijn eigen belangen, ego en persoonlijke wrok.
Het wordt dat dat het weer gewoon duidelijk is dat je een totaalhufter bent wanneer je extreemrechts steunt en er geen enkel excuus voor is om dat te doen.
Wat jij doet is ook een frame namelijk gelijk mensen als slachtoffer neerzetten omdat iemand ze, zogenaamd, iets noemt.quote:Op maandag 9 september 2024 15:22 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het is ook wel een beetje een frame natuurlijk, want als je iemand een "boze witte man" noemt kun je al zijn (al dan niet terechte) zorgen wegzetten als dom/racistisch/niet geïnteresseerd/niet voorbereid op de toekomst.
Is je energierekening te hoog, had je je huurhuis maar moeten isoleren, kom je moeilijk rond, ja je moet toch af van vlees eten dus eet voortaan maar een komkommer, kun je de benzine niet betalen, ja je moet toch minder c02 uitstoten.
En een vastgelopen woningmarkt om maar iets te noemen heb je zelf weinig invloed op en is iets dat de "midden partijen" zelf hebben gecreëerd en schijnbaar ook niet in staat zijn om op te lossen.
Dus misschien ben je wel boos op de zittende partijen of heb je er 0 vertrouwen op dat de midden partijen het oplossen.
Nogal logisch (en dat zal niet alleen voor nucleair gelden) gezien het fiasco met RWE c.s. die eerst per se nununununu kolencentrales moesten bouwen om van een ander kabinet twee tellen later die nununununu te moeten sluiten (weliswaar tegen een vergoeding, maar bon). Idem voor de warmtenetten. Een onbetrouwbare overheid = killing voor investeeerders.quote:Op maandag 9 september 2024 18:32 schreef KareldeStoute het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)rncentrales-a4864924
Interessant artikel. Investeerders lopen nog niet bepaald warm voor kerncentrales in Nederland…
Gecombineerd met een aantal andere ingewikkelde eigenschappen van kernenergiequote:Op maandag 9 september 2024 18:35 schreef nostra het volgende:
[..]
Nogal logisch (en dat zal niet alleen voor nucleair gelden) gezien het fiasco met RWE c.s. die eerst per se nununununu kolencentrales moesten bouwen om van een ander kabinet twee tellen later die nununununu te moeten sluiten (weliswaar tegen een vergoeding, maar bon). Idem voor de warmtenetten. Een onbetrouwbare overheid = killing voor investeeerders.
Dat helpt ook niet bepaald nee. Uiteindelijk zal je dit soort investeringen gewoon als overheid moeten financieren c.q. onvoorwaardelijk moeten garanderen. Of je dat het waard vindt ten opzichte van de voordelen is subjectief; rechts wil het graag en dus staat op de verlanglijst. Heel moeilijk te financieren is dat als Nederland ook weer niet, zolang het bij one-offs blijft.quote:Op maandag 9 september 2024 18:40 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Gecombineerd met een aantal andere ingewikkelde eigenschappen van kernenergie. De hoge kostprijs en 20 jaar moeten voorfinancieren voordat er mogelijk enig rendement komt helpen ook bepaald niet mee.
Dat soort problemen spelen voor zon en wind stukken minder.
Lijkt me niet dat investeerders zo in het verleden hangen. Veel waarschijnlijker lijkt me dat het gewoon niet zo aantrekkelijk is om erin te investeren.quote:Op maandag 9 september 2024 18:35 schreef nostra het volgende:
[..]
Nogal logisch (en dat zal niet alleen voor nucleair gelden) gezien het fiasco met RWE c.s. die eerst per se nununununu kolencentrales moesten bouwen om van een ander kabinet twee tellen later die nununununu te moeten sluiten (weliswaar tegen een vergoeding, maar bon). Idem voor de warmtenetten. Een onbetrouwbare overheid = killing voor investeeerders.
Bij een goede investering zou het toch eerder bijna een garantie zijn dat de staat het terugverdient + winst.quote:Het is moeilijk te voorzien of de staat zijn investering in de twee nieuwe centrales zou terugverdienen.
De hoge kostprijs en daardoor kwh prijs maakt ook dat investeerders garanties willen over een kwh prijs en die is soms nogal hoog in vergelijking met andere bronnen. Zolang de overheid die garanties niet geeft gaan investeerders niet met geld over de brug komen.quote:Op maandag 9 september 2024 18:40 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Gecombineerd met een aantal andere ingewikkelde eigenschappen van kernenergie. De hoge kostprijs en 20 jaar moeten voorfinancieren voordat er mogelijk enig rendement komt helpen ook bepaald niet mee.
Ja, je kan dat inderdaad als een strategisch nationaal belang heel eenvoudig verkopen en dat is prima maar dan moet je daar wel eerlijk over zijn en dat verhaal ook aan de consument die een hogere prijs moet betalen vertellen.quote:Op maandag 9 september 2024 18:46 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat helpt ook niet bepaald nee. Uiteindelijk zal je dit soort investeringen gewoon als overheid moeten financieren c.q. onvoorwaardelijk moeten garanderen. Of je dat het waard vindt ten opzichte van de voordelen is subjectief; rechts wil het graag en dus staat op de verlanglijst. Heel moeilijk te financieren is dat als Nederland ook weer niet, zolang het bij one-offs blijft.
Wat een onzin, er is helemaal niemand die zegt of gezegd heeft dat we nu meteen gaan bouwen.quote:Op maandag 9 september 2024 18:50 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Voorlopig roept rechts al jaren dat men nu kerncentrales gaat bouwen en voorlopig is men nog helemaal nergens. Kortom, het zal deze kabinetsperiode ook wel in de koelkast blijven.
Laat dat zogenaamd maar weg.quote:Op maandag 9 september 2024 18:19 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Wat jij doet is ook een frame namelijk gelijk mensen als slachtoffer neerzetten omdat iemand ze, zogenaamd, iets noemt.
Die mensen zijn doorgaans rechts héquote:Al die zaken zijn terechte zorgen en problemen MAAR waarom stem je dan rechts
En nog minder vertrouwen in de linkse partijen.quote:Op maandag 9 september 2024 15:22 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het is ook wel een beetje een frame natuurlijk, want als je iemand een "boze witte man" noemt kun je al zijn (al dan niet terechte) zorgen wegzetten als dom/racistisch/niet geïnteresseerd/niet voorbereid op de toekomst.
Is je energierekening te hoog, had je je huurhuis maar moeten isoleren, kom je moeilijk rond, ja je moet toch af van vlees eten dus eet voortaan maar een komkommer, kun je de benzine niet betalen, ja je moet toch minder c02 uitstoten.
En een vastgelopen woningmarkt om maar iets te noemen heb je zelf weinig invloed op en is iets dat de "midden partijen" zelf hebben gecreëerd en schijnbaar ook niet in staat zijn om op te lossen.
Dus misschien ben je wel boos op de zittende partijen of heb je er 0 vertrouwen op dat de midden partijen het oplossen.
Nee klopt dat was het eigen risico. Het eigen risico ging meteen naar 0quote:Op maandag 9 september 2024 18:53 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wat een onzin, er is helemaal niemand die zegt of gezegd heeft dat we nu meteen gaan bouwen.
Die andere voorbeelden uit Europa zullen ook niet helpen, zo'n project gaat ten opzichte van de begroting gegarandeerd over de kop.quote:Op maandag 9 september 2024 18:40 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |