abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214926631
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 19:59 schreef Hanca het volgende:

Je kunt gewoon niet ontkennen dat iedere PVV stemmer op de PVV stemde uit haat.
Dat is vrij gemakkelijk te ontkennen hoor, net als elke stelling die met 'iedere' begint, gevolgd door een subjectieve classificatie. Prima dat je de PVV niets vindt, maar dit soort overgesimplificeerd en generiek wegzetten van stemmers is nou precies het dédain waar links haar zetels maar mee blijft verliezen en om onverklaarbare redenen met pikachu eyes naar de resultaten ervan blijft kijken.
pi_214926760
quote:
7s.gif Op zondag 8 september 2024 16:36 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat is vrij gemakkelijk te ontkennen hoor, net als elke stelling die met 'iedere' begint, gevolgd door een subjectieve classificatie. Prima dat je de PVV niets vindt, maar dit soort overgesimplificeerd en generiek wegzetten van stemmers is nou precies het dédain waar links haar zetels maar mee blijft verliezen en om onverklaarbare redenen met pikachu eyes naar de resultaten ervan blijft kijken.
Ik geloof niet dat de gemiddelde kiezer zich heel erg laat sturen door wat een gebruiker op het Fok forum schrijft.

Verder lijkt het me inderdaad wat overtrokken om alles af te schuiven op migratie als thema. Goed, voor Geert persoonlijk wel, want waar die in de campagne heel schijnheilig roept dat het eigen risico per direct moest worden afgeschaft, gaan dat soort ideeën eigenlijk per direct de deur uit na de verkiezing. En dat geldt natuurlijk voor vrijwel alles wat niet met migratie of Islam te maken heeft.

Denk dat een bijkomend probleem ook vooral is dat het midden krimpt, waardoor er steeds bredere coalities nodig zijn met onvrede tot gevolg en daarmee eigenlijk een zichzelf versterkend effect. De ontevreden kiezers hebben nu in ieder geval wat ze wilden. Ben er zelf nog niet heel erg van onder de indruk. :P
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_214926976
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2024 16:55 schreef Monolith het volgende:

[..]
Ik geloof niet dat de gemiddelde kiezer zich heel erg laat sturen door wat een gebruiker op het Fok forum schrijft.

Verder lijkt het me inderdaad wat overtrokken om alles af te schuiven op migratie als thema. Goed, voor Geert persoonlijk wel, want waar die in de campagne heel schijnheilig roept dat het eigen risico per direct moest worden afgeschaft, gaan dat soort ideeën eigenlijk per direct de deur uit na de verkiezing. En dat geldt natuurlijk voor vrijwel alles wat niet met migratie of Islam te maken heeft.

Denk dat een bijkomend probleem ook vooral is dat het midden krimpt, waardoor er steeds bredere coalities nodig zijn met onvrede tot gevolg en daarmee eigenlijk een zichzelf versterkend effect. De ontevreden kiezers hebben nu in ieder geval wat ze wilden. Ben er zelf nog niet heel erg van onder de indruk. :P
Dat eerste hoop ik vooral niet, dan krijgen we al helemaal een rariteitenkabinet. ;) Ik durf ook niet te zeggen of het probleem is dat het midden krimpt, of dat het midden krimpt als gevolg van een probleem of complex van problemen, al dan niet gepercipieerd(e). Maar bon, de PVV heeft wat ze wil, de VVD heeft er ook het maximale uitgehaald wat ze kon (met alleen een enorm afbreukrisico) en de BBB mag meespelen als snuffelstage. We zullen wel zien wat het oplevert. Ik denk niet veel, maar dat er ook nog best wat positieve (voor de liefhebber van dit kabinet) verrassingen kunnen komen, geholpen door een Europese verschuiving in beleidsvisie.
pi_214926987
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2024 16:21 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Wat een onzin.
Naast migratie werd gezondheidszorg, woningmarkt en bestaanszekerheid genoemd.
Ja genoemd alleen daar wordt niks mee gedaan, bestaanszekerheid was een hot item met de verkiezingen maar is nu de vuilnisbak in gegooid door vies rechts
  zondag 8 september 2024 @ 17:30:17 #130
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_214927034
Bestaanszekerheid lijkt door de middenklasse ook totaal verkeerd te worden geinterpreteerd. Mensen lijken te denken dat het zoiets betekent als: "Ook in economisch mindere tijden moeten we nog wel op wintersport kunnen naast onze zomervakantie in Turkije en ieder jaar een nieuwe iPhone dus daarom belasting omlaag en de kraan voor uitvreters dichtdraaien."
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_214927057
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2024 17:30 schreef -XOR- het volgende:
Bestaanszekerheid lijkt door de middenklasse ook totaal verkeerd te worden geinterpreteerd. Mensen lijken te denken dat het zoiets betekent als: "Ook in economisch mindere tijden moeten we nog wel op wintersport kunnen naast onze zomervakantie in Turkije en ieder jaar een nieuwe iPhone dus daarom belasting omlaag en de kraan voor uitvreters dichtdraaien."
Het is eerder een vrij grote discrepantie tussen macro-economische welvaart en vrij besteedbaar inkomen voor Jan Modaal, waardoor het gevoel ontstaat van 'economisch mindere tijden' die er feitelijk (nog) helemaal niet zijn.
  zondag 8 september 2024 @ 17:55:07 #132
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_214927182
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2024 17:34 schreef nostra het volgende:

[..]
Het is eerder een vrij grote discrepantie tussen macro-economische welvaart en vrij besteedbaar inkomen voor Jan Modaal, waardoor het gevoel ontstaat van 'economisch mindere tijden' die er feitelijk (nog) helemaal niet zijn.
Maar dat heeft geen reet met bestaanszekerheid te maken. Bestaanszekerheid is dat je niet onder een brug komt te leven of honger moet lijden als je je baan kwijtraakt, ziek wordt of zo weinig verdient dat een kapotte wasmachine je al in financiele problemen kan brengen, en niet "oh wat erg, we hebben dit jaar alweer minder te besteden dan vorig jaar". Dat laatste gaat over behoud van koopkracht, dat is niet hetzelfde als bestaanszekerheid.

Bestaanszekerheid is bescherming voor de onderkant van de samenleving en dat betekent nivelleren ten koste van de middenklasse met wie alles crescendo gaat, maar de volgevreten middenklasse heeft main character syndroom en denkt de begunstigde van alles te moeten zijn. Het afschaffen van het eigen risico had bijvoorbeeld alleen voor de laagste inkomensgroepen moeten gelden.

[ Bericht 6% gewijzigd door -XOR- op 08-09-2024 18:02:37 ]
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_214927221
De energieprijzen zijn natuurlijk wel een aandrijver geweest.
Er gebeurt ergens ver weg in de wereld iets waarop wij geen enkele invloed op hebben en worden vervolgens geconfronteerd met zulke hoge prijzen dat het hebben van een baan geen eens genoeg is om te voorzien is in basisbehoeften.

En dat raakt de middenklasse net zo hard als de onderklasse.
Of misschien is het wel meer confronterend omdat je ineens niet meer kan voorzien in allerlei zaken terwijl de onderklasse al "gewend" is aan allerlei financiële tegemoetkomingen.
pi_214927242
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2024 17:55 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Maar dat heeft geen reet met bestaanszekerheid te maken. Bestaanszekerheid is dat je niet onder een brug komt te leven of honger moet lijden als je je baan kwijtraakt, ziek wordt of zo weinig verdient dat een kapotte wasmachine je al in financiele problemen kan brengen, en niet "oh wat erg, we hebben dit jaar alweer minder te besteden dan vorig jaar". Dat laatste gaat over behoud van koopkracht, dat is niet hetzelfde als bestaanszekerheid.

Bestaanszekerheid is bescherming voor de onderkant van de samenleving, maar de volgevreten middenklasse heeft main character syndroom en denkt dat alles over hen gaat.
Oh, ik ben het met je eens dat je bestaanszekerheid vanuit een westers perspectief veel te breed kan definiëren, it's all in the eye of the beholder hè. Je kan ook eens genoeg nemen met minder dat nog wel genoeg is, of voor de jongere generatie eens luisteren naar de citaten van antropoloog Steven Berghius, maar als je vertrekpunt is dat je recht hebt op van alles dat feitelijk bovengemiddeld is, dan ben je al snel bedreigd in je 'bestaanszekerheid' ja.
  zondag 8 september 2024 @ 18:05:47 #135
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_214927258
quote:
7s.gif Op zondag 8 september 2024 18:03 schreef nostra het volgende:

[..]
Oh, ik ben het met je eens dat je bestaanszekerheid vanuit een westers perspectief veel te breed kan definiëren, it's all in the eye of the beholder hè. Je kan ook eens genoeg nemen met minder dat nog wel genoeg is, of voor de jongere generatie eens luisteren naar de citaten van antropoloog Steven Berghius, maar als je vertrekpunt is dat je recht hebt op van alles dat feitelijk bovengemiddeld is, dan ben je al snel bedreigd in je 'bestaanszekerheid' ja.
Berghius' opmerking omtrent arbeidsethos vatte wel de ziel van ons weberiaans-calvinistische land goed in een snedige zin.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_214927410
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2024 16:21 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Wat een onzin.
Naast migratie werd gezondheidszorg, woningmarkt en bestaanszekerheid genoemd.
En, wat heeft de PVV op de laatste 3 er uit gesleept? Hoor ik geen enkele PVV aanhanger over, trouwens. Niet voor de verkiezingen en nu er totaal niets veranderd en in sommige zaken zelfs verslechterd ook niet.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 08-09-2024 18:25:56 ]
pi_214927478
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2024 18:25 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
En, wat heeft de PVV op de laatste 3 er uit gesleept? Hoor ik geen enkele PVV aanhanger over, trouwens. Niet voor de verkiezingen en nu er totaal niets veranderd en in sommige zaken zelfs verslechterd ook niet.
Gezondheidszorg? Korte wachtlijsten door minder migranten.
Woningmarkt? Minder vraag door minder migranten.
Bestaanszekerheid? Meer overheidsgeld beschikbaar voor rechtgeaarde Nederlanders door minder migranten.

Dat is ongeveer ook de inbreng van de PVV in de Nederlandse politiek.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_214927496
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2024 18:33 schreef Monolith het volgende:

[..]
Gezondheidszorg? Korte wachtlijsten door minder migranten.
Woningmarkt? Minder vraag door minder migranten.
Bestaanszekerheid? Meer overheidsgeld beschikbaar voor rechtgeaarde Nederlanders door minder migranten.

Dat is ongeveer ook de inbreng van de PVV in de Nederlandse politiek.
Wat gaan ze doen tegen die arbeidsmigranten/expats dan? Laatste wat ik hoorde is dat ze al hun voordelen mogen houden. Die paar statushouders boeien niet

Hoeveel migranten staan er op de wachtlijsten? Oftewel hoeveel korter worden de rijen? Is daar dan ook rekening gehouden met vermindering zorgpersoneel daar daar ook veel migranten werken?
pi_214927532
quote:

[..]
Op onderhandelingen niet super veel, maar ik verwacht eigenlijk pas over een jaar concrete zaken van een nieuw kabinet.
pi_214927539
Een terechte noodkreet vanuit de beroepsorganisaties op de grenzeloze datahonger van de overheid (gemateraliseerd in instanties die zichzelf bijna kafkaïaans als Autoriteit bestempelen).

quote:
De datahonger van overheidsdiensten neemt ongezonde en mogelijk zelfs onwettige proporties aan, zeggen advocaten en experts. Niet alleen dijt het aantal toezichthouders dat persoonsgegevens mag opvragen uit, ook kunnen zij steeds meer persoonlijke informatie bij banken, verzekeraars en vermogensbeheerders halen.

Deze alarmerende boodschap komt aan de vooravond van de behandeling van drie wetsvoorstellen in de Tweede Kamer. Die maken het mogelijk dat de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en De Nederlandsche Bank (DNB) meer klantgegevens opvragen bij financiële dienstverleners. Dit betreft zaken zoals mobiele telefoonnummers, unieke identificatienummers van telefoontoestellen en nagenoeg alle details van banktransacties. Een vierde wet, de WGS, beter bekend als de sleepwet, werd in juni al aangenomen.

Ook worden het Centraal Justitieel Incassobureau, de douane en het Bureau Economische Handhaving toegevoegd aan de lijst van instanties die bankgegevens mogen opvragen. Eerder al kregen opsporingsdiensten, de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit en de Inspectie Leefomgeving en Transport het recht om informatie bij financiële dienstverleners op te vragen. Dat betreft gegevens over adres en geslacht van klanten, alsmede hun identificatienummers en het soort producten dat ze afnemen.

Door meer toezichthouders meer bevoegdheden te geven, hoopt de overheid digitale criminaliteit beter te kunnen bestrijden en meer inzicht te krijgen in ontwikkelingen binnen de financiële sector.

Hardnekkige reflexen
Professor Harm-Jan de Kluiver noemt het een trend die al langer speelt. ‘Binnen Den Haag wordt de oplossing voor vraagstukken of problemen gezocht in meer wetgeving en meer bevoegdheden. Het is een zichzelf versterkend mechanisme, een hardnekkige reflex’, zegt de hoogleraar Ondernemingsrecht.

‘De overheid gaat voor een nulbeleid. Er mag geen enkele criminele transactie meer door het systeem vloeien. Er worden regels bedacht die makkelijk te handhaven zijn, maar daar los je het probleem niet mee op’, vervolgt hij. ‘De overheid lijkt niet in staat iets creatiefs te bedenken dat efficiëntie aan effectiviteit paart.’

Dat instanties die toezicht houden op de voedselveiligheid of de transportsector zonder checks persoonlijke data van burgers mogen opvragen bij banken, wekt verbazing bij Saskia Nuijten van NautaDutilh. ‘Er zit geen enkele controle op wie welke gegevens wanneer in mag zien. Als er misbruik van gemaakt wordt, dan duurt het jaren voordat je daar achter komt.’

Nuijten maakt zich ook ernstig zorgen over de veiligheid van privacygevoelige informatie. ‘Er zijn grenzen aan hoe goed je dat kunt beveiligen.’ Wat haar betreft slaat de wetgever door. ‘We verzamelen meer informatie om witwassen te voorkomen dan we doen om te onderzoeken of ons voedsel veilig is.’

Wetgeving uit de jaren 90
Advocaat financieel recht Frank ’t Hart vreest een toename van informele handhaving door toezichtsinstanties. ‘Er is geen enkele controle op en het kan niet door een rechter getoetst worden. De checks-and-balances op toezichtinstanties zijn dan volledig zoek.’ De redenering van DNB en de AFM dat de wereld digitaliseert en er daarom datarapportages moeten komen, is ‘onzin’, zegt hij. ‘Het is niet nodig voor de wettelijke taak van de toezichthouder.’

De wetsvoorstellen moeten nog door de Tweede en de Eerste Kamer, maar er is nog geen behandelingsdatum vastgesteld. Om die reden luiden advocaten nu de noodklok, in de hoop de politiek wakker te schudden. Advocaten vragen om een sterke inperking van de beoogde bevoegdheden en zien zich daarin op hoofdlijnen gesteund door het hoogste adviesorgaan van de regering, de Raad van State, het Adviescollege Regeldruk en privacywaakhond AP (Autoriteit Persoonsgegevens).

DNB en de AFM stellen dat de data-uitvragen noodzakelijk zijn voor efficiënt en effectief toezicht. Wel hebben zij begrip voor de zorgen die binnen de sector leven. Zij zeggen op regelmatige basis overleg te voeren met betrokkenen over knelpunten bij het opvragen van gegevens. ‘We vragen alleen data op die van belang zijn om onze taken goed uit te kunnen oefenen’, zeggen de woordvoerders van DNB en AFM. Bij beide instanties heeft slechts een beperkt aantal medewerkers toegang tot onderzoeksdata.

In een telefonische toelichting schetst Natalie Aartsen, hoofd Lenen, Sparen en Retailbeleggen bij de AFM, de uitdagingen. ‘We werken nu nog met regelgeving uit begin jaren 90. Het toezicht moet moderniseren. Als wij geen beschikking hebben over de data waarover de sector beschikt, dan wordt toezichthouden wel heel ingewikkeld.’
https://fd.nl/financiele-(...)utm_content=20240908
pi_214927589
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2024 18:39 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Op onderhandelingen niet super veel, maar ik verwacht eigenlijk pas over een jaar concrete zaken van een nieuw kabinet.
Niet super veel? Toch wel een overstatement van jewelste, hoor.
pi_214927613
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2024 17:55 schreef -XOR- het volgende:

Bestaanszekerheid is bescherming voor de onderkant van de samenleving en dat betekent nivelleren ten koste van de middenklasse met wie alles crescendo gaat, maar de volgevreten middenklasse heeft main character syndroom en denkt de begunstigde van alles te moeten zijn. Het afschaffen van het eigen risico had bijvoorbeeld alleen voor de laagste inkomensgroepen moeten gelden.
Het lijkt me nogal raar dat de nivellering van de middenklasse moet komen. Je kunt ook bijvoorbeeld bedrijven normaal te belasten. Lonen verhogen. Het probleem in de economie is niet zozeer dat er teveel geld bij de middenklasse zit. Meer dat er te weinig bij de onderklasse komt. Dat de bovenklasse altijd de dans ontspringt met van die argumenten als ze zijn ongrijpbaar dat lijkt me eerder het probleem.

Het klopt dat in Nederland telkens iedereen van de regelingen gebruik kan maken. Zoiets van AOW zou ook gewoon 0 moeten zijn voor vermogende ouderen. Toeslagen is wat mij betreft ook volledig kasloos mensen zouden rond moeten kunnen komen zonder toeslagen.
pi_214927615
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2024 18:48 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Niet super veel? Toch wel een overstatement van jewelste, hoor.
Nou ja, het regeerakkoord is nog niet eens openbaar, dus het is ook wel wat vroeg om over binnenhalen of leveren te spreken.
pi_214927627
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2024 18:51 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Zoiets van AOW zou ook gewoon 0 moeten zijn voor vermogende ouderen. Toeslagen is wat mij betreft ook volledig kasloos mensen zouden rond moeten kunnen komen zonder toeslagen.
De dag dat ik het volledig eens ben met @Lord-Ronddraai , je maakt nog eens wat mee. :+
  zondag 8 september 2024 @ 21:49:47 #145
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_214929599
quote:

[..]
"En die Rutte dan?? Kaag?!! D66!! BLEH BLEH!!!"
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_214930141
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2024 16:55 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik ken wel wat PVV-stemmers en dat zijn over het algemeen vriendelijke en vrolijke mensen. Niet gedreven door extreme haat in ieder geval.

Ze zijn inderdaad tegen (asiel)migratie, maar het is breder dan alleen dat. Ze verlangen vooral naar een no-nonsense samenleving waarin we weer wat meer terug gaan naar de jaren 80. Dat kinderen onderwijs krijgen gericht op automatiseren van de kernvakken, met minder ‘onzin’ eromheen. Dat we ons niet hoeven te verontschuldigen voor gedrag van tig generaties voor ons. Dat de EU op zich prima is, maar we ons niet moeten laten beperken door een verdrag dat 80 jaar geleden is geratificeerd. Dat sociale huur ook voor de middengroepen beschikbaar moet zijn. Dat je gewoon moet kunnen bouwen, ook al zitten er ergens een paar vleermuizen, etcetera etcetera
  zondag 8 september 2024 @ 23:07:03 #147
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_214930160
quote:
1s.gif Op zondag 8 september 2024 23:04 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Ik ken wel wat PVV-stemmers en dat zijn over het algemeen vriendelijke en vrolijke mensen. Niet gedreven door extreme haat in ieder geval.

Ze zijn inderdaad tegen (asiel)migratie, maar het is breder dan alleen dat. Ze verlangen vooral naar een no-nonsense samenleving waarin we weer wat meer terug gaan naar de jaren 80. Dat kinderen onderwijs krijgen gericht op automatiseren van de kernvakken, met minder ‘onzin’ eromheen. Dat we ons niet hoeven te verontschuldigen voor gedrag van tig generaties voor ons. Dat de EU op zich prima is, maar we ons niet moeten laten beperken door een verdrag dat 80 jaar geleden is geratificeerd. Dat sociale huur ook voor de middengroepen beschikbaar moet zijn. Dat je gewoon moet kunnen bouwen, ook al zitten er ergens een paar vleermuizen, etcetera etcetera
Gewoon de slechtgeinformeerde medemens dus.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_214930185
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2024 23:07 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Gewoon de slechtgeinformeerde medemens dus.
Ik weet niet of het slecht geïnformeerd is als je vindt dat je gewoon moet kunnen bouwen als er ergens vleermuizen zitten. Of wanneer je vindt dat kinderen weer sommen moeten stampen ipv talige rekensommen moeten oplossen. Het is alleen wel een mening die indruist tegen de heersende mores.
  Moderator zondag 8 september 2024 @ 23:21:59 #149
236264 crew  capricia
pi_214930238
Bijzonder weer.
twitter
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  zondag 8 september 2024 @ 23:22:07 #150
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_214930239
quote:
1s.gif Op zondag 8 september 2024 23:12 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Ik weet niet of het slecht geïnformeerd is als je vindt dat je gewoon moet kunnen bouwen als er ergens vleermuizen zitten. Of wanneer je vindt dat kinderen weer sommen moeten stampen ipv talige rekensommen moeten oplossen. Het is alleen wel een mening die indruist tegen de heersende mores.
Als je denkt dat de PVV het onderwijs gaat verbeteren (behalve dan het nationalisme-onderwijs: van de PVV moet er dagelijks tijd worden besteed aan het hijsen van de vlag en het zingen van het volkslied, maar dat zal dan wel bij de kernvakken horen) ben je niet goed bij je paasei, de EU zag het levenslicht met het verdag van Maastricht en dat was bepaald geen 80 jaar geleden, de wens tot verhoging van de sociale huurgrens is wordt kamerbreed gedragen en niemand behalve de koning en de MP hoeft zijn excuses te maken over het koloniale verleden.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')