Ik doe een bak (vierkante afwasteil) met koud water en evt. nog een bevroren koelelement onderin. Als ik meerdere porties heb, doe ik het in ziplocks van Ikea: als je die dicht’ritst’ komt er geen water in. Kunnen eenmaal koud mooi plat in de vriezer.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 22:34 schreef vlindertje89 het volgende: [..] Ja, zoiets dacht ik inderdaad ook. Zou het in theorie kunnen doen als de koelkast verder grotendeels leeg is, maar dan lijkt de koude gootsteen-manier me praktischer.
Ziplockzakjes, wat een goed ideequote:Op zaterdag 22 juli 2023 22:52 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik doe een bak (vierkante afwasteil) met koud water en evt. nog een bevroren koelelement onderin. Als ik meerdere porties heb, doe ik het in ziplocks van Ikea: als je die dicht’ritst’ komt er geen water in. Kunnen eenmaal koud mooi plat in de vriezer. Als ik 1 portie heb, bijv. voor de volgende dag, dan doe ik een ronde ovenschaal met deksel. Teil dan uiteraard niet te vol, want eerst afkoelen zonder deksel. En af en toe roeren. Eenmaal voldoende afgekoeld: deksel erop en in de koelkast.
Die drie dagen zijn bij bewaren in koelkast ga ik vanuit? Dat haal ik al niet eens, doe meestal 1 portie eten, 3 porties vriezer of 1 eten, 1 koelkast voor dag erna en 2 vriezer. En bij ontdooien zet ik het meestal in ochtend in koelkast en eet dan 's avonds, of ontdooi gewoon meteen vanuit vriezer in magnetron.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 22:06 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Binnen drie dagen opeten, en zo snel mogelijk maar zeker niet de dag erna koelen / vriezen
.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 23:55 schreef Kaatje1 het volgende:
Ik wil nog wel eens wat vergeten wanneer ik het op de bovenste plank van de koelkast leg. Ik zie het dan vaak niet (te hoog). Ik had voor vandaag caponata ontdooit maar dat eet ik nu morgen want pannenkoeken en gezellige mensen, da’s een makkelijke keuze.
Maar wanneer ik eten voor meerdere dag kook koel ik dat zo snel mogelijk terug en daarna gaat het meteen de vriezer in
Invriezen idem voor knoflook!quote:Op zondag 23 juli 2023 00:20 schreef Kaatje1 het volgende:
Vegetable hospicenog even en ik durf helemaal niets vers te maken en eten.
Ik begreep wel overal dat je knoflook ook niet mag vacumeren en uien alleen wanneer je ze meteen invriest
Smaakvol is niet altijd het belangrijkste doel.quote:
Waarom, als je de boel toch al hebt doodvermoord op 150?quote:Op zaterdag 22 juli 2023 22:01 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Boven de 140 is alles stuk. Maar wel op die temperatuur in je potje doen. Dus pasteuriseren in snelkookpan.
Het is geen 140 graden als je het inschept, en bij het scheppen schep je weer nieuwe ziekteverwekkers in je mengsel, lijkt me.quote:Op zondag 23 juli 2023 08:47 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Waarom, als je de boel toch al hebt doodvermoord op 150?
Los van dat de pot schoon moet, dat snap ik nog net
Ja op zich snap ik dat, maar ik stel me dan voor dat het geen botulismers zijn dus dat dat wel ff houdt in de koeling.quote:Op zondag 23 juli 2023 08:50 schreef sigme het volgende:
[..]
Het is geen 140 graden als je het inschept, en bij het scheppen schep je weer nieuwe ziekteverwekkers in je mengsel, lijkt me.
Als gezegd, ik zondig tegen alle regels, maar ik zorg wel dat ik geen knoflookolie maak - er zijn grenzen.
Vreselijk zulke nachtmerries.quote:Op zondag 23 juli 2023 04:00 schreef vlindertje89 het volgende:
Knoflook en ui eet ik niet, dus dat scheelt me al een hoop gedoe met het bewaren
Ik heb wel een rijstkoker, dus misschien moet ik die weer eens op het aanrecht zetten, dan is de drempel wat lager om hem te gebruiken. Dat is dan nog wel een optie.
Ik lig weer wakker na een nachtmerrie. Geen idee wat ik gedaan had, maar ik woonde in een of ander appartementencomplex en mensen in dat complex van georganiseerde misdaad hadden het op mij voorzien. Toen was ik ineens op het vliegveld en mocht ik met twee stewardessen mee naar een vliegtuig via een binnendoor route waar alleen personeel mocht komen, maar ze hadden me toch gezien en toen kwam er een man met grote naald om me te verdoven achter me aan gerend. Stak ie eerst in mn arm maar dat werkte niet, en werd wakker nadat ie die in mn been stak.
Wist aan eind wel dat ik droomde, want herinner me dat ik dacht steek die er maar in dan word ik wakker. Heb eigenlijk altijd bij nachtmerries dat bv als mensen met messen achter me aan zitten ik wakker word nét voor ze me hebben ingehaald enzo. Dit was wel een nieuwe droom, heb meestal eigenlijk dezelfde nachtmerries die ik dan ook in de droom herken en dat maakt ze wat minder eng. Had het te warm, al lig ik alleen onder mn laken, maar heel dun dekentje lag wel zijdelings klein beetje tegen me aan, dus die nu helemaal weg gelegd. En even gordijn klein stukje opgeschoven zodat lucht v kiepraam iets meer de kamer in kan.
Dat zou ik ook denken, bij mijn weten komt botulisme uit de grond. Maar ik heb me er niet erg in verdiept.quote:Op zondag 23 juli 2023 08:51 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ja op zich snap ik dat, maar ik stel me dan voor dat het geen botulismers zijn dus dat dat wel ff houdt in de koeling.
Als je het in een goede koelkast bewaart is er sowieso een kleine kans dat sporen zich vermenigvuldigen. Ik haal knoflook (en ui) na het verhitten uit de olie overigens.quote:Op zondag 23 juli 2023 08:51 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ja op zich snap ik dat, maar ik stel me dan voor dat het geen botulismers zijn dus dat dat wel ff houdt in de koeling.
In bladgroente als spinazie zit vaak meer nitraat dan in worst,quote:Op zondag 23 juli 2023 08:57 schreef sigme het volgende:
[..]
Dat zou ik ook denken, bij mijn weten komt botulisme uit de grond. Maar ik heb me er niet erg in verdiept.
Als ik vlees bewerk gebruik ik wel slagerszout, dan heb ik toch liever wat kankerverwekkend nitriet in m'n eten dan worstjesziekte.
Nitriet heeft niet voor niks een andere naam dan nitraat.quote:Op zondag 23 juli 2023 09:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
In bladgroente als spinazie zit vaak meer nitraat dan in worst,
Klopt, maar uit nitraat vormt zich nitriet, daarom gebruiken sommige worstmakers ook bladgroenten zoals postelein in de worst om op die manier een natuurlijk (....) nitriet in de worst te krijgen.quote:Op zondag 23 juli 2023 09:02 schreef sigme het volgende:
[..]
Nitriet heeft niet voor niks een andere naam dan nitraat.
Al eens Daslook geprobeerd?quote:Op zondag 23 juli 2023 08:57 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Als je het in een goede koelkast bewaart is er sowieso een kleine kans dat sporen zich vermenigvuldigen. Ik haal knoflook (en ui) na het verhitten uit de olie overigens.
Knoflookolie is de enige manier waarop ik nog (zonder buikpijn of pil) knoflooksmaak kan toevoegen aan mijn eten. Dat ga ik echt niet opgeven.
Binnenkort ga ik knoflook in sojasaus maken. Altijd makkelijk om in huis te hebben.
Daslookquote:
Ga je naar de Ostseekust of meer naar onderen met de grens naar Polen, richting Gorlitz? Ik volg al een tijdje een account met fraaie plaatjes uit Gorlitz maar ja het is best een uithoek.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 18:31 schreef z80 het volgende:
En ik denk dat ik mijn vakantie rondje ook wel heb. Rondje treinen in eigen land met uitstapje naar Polen.
Aantal overnachtingen en waar zijn flexibel. Maar de route zelf is wel min of meer bepaald.
Nu nog kijken wat er zoal her en der te zien is. Zowel in de steden als in de kleine tussenliggende dorpjes.
Je olie in een potje in een snelkookpan een optie? Dan zit je safe.quote:Op zondag 23 juli 2023 08:57 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Als je het in een goede koelkast bewaart is er sowieso een kleine kans dat sporen zich vermenigvuldigen. Ik haal knoflook (en ui) na het verhitten uit de olie overigens.
Knoflookolie is de enige manier waarop ik nog (zonder buikpijn of pil) knoflooksmaak kan toevoegen aan mijn eten. Dat ga ik echt niet opgeven.
Binnenkort ga ik knoflook in sojasaus maken. Altijd makkelijk om in huis te hebben.
Dat klinkt als bijna elke aflevering van the A-team.quote:Op zondag 23 juli 2023 04:00 schreef vlindertje89 het volgende:
Ik lig weer wakker na een nachtmerrie. Geen idee wat ik gedaan had, maar ik woonde in een of ander appartementencomplex en mensen in dat complex van georganiseerde misdaad hadden het op mij voorzien. Toen was ik ineens op het vliegveld en mocht ik met twee stewardessen mee naar een vliegtuig via een binnendoor route waar alleen personeel mocht komen, maar ze hadden me toch gezien en toen kwam er een man met grote naald om me te verdoven achter me aan gerend. Stak ie eerst in mn arm maar dat werkte niet, en werd wakker nadat ie die in mn been stak.
Ik had ook hardneck voor het eerst. Wilde zo graag eens van die garlic scapes inmaken zoals ze dat ook altijd doen bij de homesteadsquote:Op zondag 23 juli 2023 09:34 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Daslook, knoflookbieslook, bieslook en het groen van prei en lenteui kan ik wel verdragen gelukkig. Plus dus knoflookolie. Er zijn dus zeker wel smaakmakers die ik kan gebruiken
![]()
Zowel de daslook en de lenteui willen helaas niet lekker groeien dit jaar. De knoflook is net geoogst. Bij uitzondering eet ik wel knoflook maar dan moet ik een pil met enzymen innemen.
Ik heb dit jaar voor het eerst een zogenaamde hardneck of spiraalknoflook geplant. Die maken tijdens de groei een spiraalvormige stengel die ik ook kan verdragen. Helaas is dat door slechte timing en weer mislukt. Volgend jaar een nieuwe kans.
Je hebt ook best een pittige tijd achter de rug, daar moet lijf (en hoofd) van bijkomen misschien?quote:
Hoe gaat dat dan? Ik heb een multicookerquote:Op zondag 23 juli 2023 09:45 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Je olie in een potje in een snelkookpan een optie? Dan zit je safe.
Koelen geeft je wel iets meer speelruimte, maar dan ben je dagen aan het toevoegen.
De meubelmakert kan tegenwoordig geen rauwe knoflook meer hebben, dus voor gebruik blancheer ik het kort in heel weinig water, en gebruik dan water+knof (en voor marinades doe ik dit ook maar dan gebruik ik alleen het water). Zou dat voor jou werken?
Ja, dat sowieso. Toch ook wel klein beetje bang dat er toch lichte hersenschudding overgebleven is van van de week.quote:Op zondag 23 juli 2023 09:55 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Je hebt ook best een pittige tijd achter de rug, daar moet lijf (en hoofd) van bijkomen misschien?
Ja, boks wel. Ik neem ook rustig dingen die met verstreken tht mee naar huis vanaf de zaak, om het dan op te eten. Mits goed ruikt/lijkt/smaakt.quote:Op zondag 23 juli 2023 09:53 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Overigens ben ik -thuis!- qua tht heel makkelijk. Melk zolang het goed ruikt, yoghurt zolang het niet beschimmeld is.
Eieren neem ik mee wat op de datum is uit bakkerij, dus die eet ik standaard over de datum.
Ik las ondergoedquote:Op zondag 23 juli 2023 09:32 schreef Sarabi het volgende:
Goedemorgen
Vannacht meerdere keren wakker geworden van kramp in mijn benenWaarschijnlijk een combi van erg lang staan op het festival van gisteren en geen fijne ondergrond.
Nee, dat werkt voor mij helaas niet. Ik heb een flinke intolerantie voor fructanen. Van het kleinste korreltje knoflook in een potje augurken kan ik dagen ziek zijn.quote:Op zondag 23 juli 2023 09:45 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Je olie in een potje in een snelkookpan een optie? Dan zit je safe.
Koelen geeft je wel iets meer speelruimte, maar dan ben je dagen aan het toevoegen.
De meubelmakert kan tegenwoordig geen rauwe knoflook meer hebben, dus voor gebruik blancheer ik het kort in heel weinig water, en gebruik dan water+knof (en voor marinades doe ik dit ook maar dan gebruik ik alleen het water). Zou dat voor jou werken?
quote:Op zondag 23 juli 2023 09:51 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Ik had ook hardneck voor het eerst. Wilde zo graag eens van die garlic scapes inmaken zoals ze dat ook altijd doen bij de homesteads![]()
Had net genoeg voor 1 minipotje want ook hier was het niet echt gelukt. Maar die is niet vacuüm dus stom
De druk van een snelkookpan verplaatst het kookpunt waardoor het veel heter wordt in je pan, en de endosporen dood gaan, en je veilig zit.quote:Op zondag 23 juli 2023 09:58 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Hoe gaat dat dan? Ik heb een multicooker
Ik vermoed van wel, dat van de vliesjes.quote:Op zondag 23 juli 2023 10:04 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Nee, dat werkt voor mij helaas niet. Ik heb een flinke intolerantie voor fructanen. Van het kleinste korreltje knoflook in een potje augurken kan ik dagen ziek zijn.
Van alle voedingsmiddelen in die groep fructanen, zit het meest in knoflook. Gelukkig zijn er die pillen met enzymen en anders alle eerdergenoemde opties.
Weet jij misschien of botulismesporen ook in de vliesjes/schillen van knoflook zit? Die geven namelijk ook uitstekende smaak aan olie.
[..]![]()
Ik heb mijn knoflook pas in februari geplant. Door de droogte hebben ze geen scapes gekregen. HelaasIk hoop dat ik een paar bollen lang genoeg kan bewaren om ze in oktober te planten. Hardneck is tenslotte korter houdbaar dan softneck.
Was je bij de dokter geweest?quote:Op zondag 23 juli 2023 09:58 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Ja, dat sowieso. Toch ook wel klein beetje bang dat er toch lichte hersenschudding overgebleven is van van de week.![]()
Wilde trainen om 10 uur, maar ben 2x weer in slaap gevallen na de wekker. Afgemeld. Vandaag even de vriezer opruimen en de voorraadkast + aanvullen. F1 kijken en verder vind ik het wel mooi geloof ik.
Die olie wordt altijd verhit. Als een recept zegt: verhit olie en voeg knoflook toe, voeg ik knoflookolie toe.quote:Op zondag 23 juli 2023 10:08 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ik vermoed van wel, dat van de vliesjes.
Wat overigens wel een optie is, is je knoflookolie voor gebruik te verhitten (dik boven de 80c voor een paar minuten).
De endosporen overleven dat (en je eindigt waarschijnlijk met veel meer endosporen), maar de toxines en de bacterie zelf breken af. Je zit dan dus weer voor dat moment/gekoeld voor een aantal dagen safe.
quote:Op zondag 23 juli 2023 09:58 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Ja, dat sowieso. Toch ook wel klein beetje bang dat er toch lichte hersenschudding overgebleven is van van de week.![]()
Wilde trainen om 10 uur, maar ben 2x weer in slaap gevallen na de wekker. Afgemeld. Vandaag even de vriezer opruimen en de voorraadkast + aanvullen. F1 kijken en verder vind ik het wel mooi geloof ik.
Hoe mijdt je bij een etentje buiten de deur, zoals bij Black Smoke bijvoorbeeld, knoflook?quote:Op zondag 23 juli 2023 10:04 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Nee, dat werkt voor mij helaas niet. Ik heb een flinke intolerantie voor fructanen. Van het kleinste korreltje knoflook in een potje augurken kan ik dagen ziek zijn.
Ik heb capsules met enzymen die fructanen (knof/ui) afbreken in de maag. Zo'n capsule werkt ongeveer 45 minuten. Je kunt in theorie onbeperkt capsules nemen en dan dus gewoon ui en knoflook nemen.quote:Op zondag 23 juli 2023 10:15 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Hoe mijdt je bij een etentje buiten de deur, zoals bij Black Smoke bijvoorbeeld, knoflook?
Dat lijkt me een behoorlijk risico als je er zo heftig op reageert…
Ik lees met interesse en enige verbazing alle kennis die er hier is over bereidingswijzen, bewaarmethoden en chemische reacties van voedsel. Weet een hoop, maar lees ook divers nieuws. Nice…
Hier ook een zwaar hoofd maar dat is omdat mini mij gisteren dronken heeft gevoerd.quote:Op zondag 23 juli 2023 10:15 schreef Lonaa het volgende:
Nou goed, deze week wel ruimte om bij te komen/te herstellen/tijd te nemen, so that's something. Ben vooral moe en heb zwaar hoofd. Beetje als zo'n...beginnende verkoudheid. Wat het natuurlijk ook nog kan zijn. I dunno.
Tegen je wilquote:Op zondag 23 juli 2023 10:23 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Hier ook een zwaar hoofd maar dat is omdat mini mij gisteren dronken heeft gevoerd.
Alles. De hele avond tegengestribbeldquote:
Ah, een soort wecken dusquote:Op zondag 23 juli 2023 10:04 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
De druk van een snelkookpan verplaatst het kookpunt waardoor het veel heter wordt in je pan, en de endosporen dood gaan, en je veilig zit.
Zo ben ik hier jaren geleden terechtgekomen.quote:Op zondag 23 juli 2023 10:15 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Hoe mijdt je bij een etentje buiten de deur, zoals bij Black Smoke bijvoorbeeld, knoflook?
Dat lijkt me een behoorlijk risico als je er zo heftig op reageert…
Ik lees met interesse en enige verbazing alle kennis die er hier is over bereidingswijzen, bewaarmethoden en chemische reacties van voedsel. Weet een hoop, maar lees ook divers nieuws. Nice…
Ouch…quote:Op zondag 23 juli 2023 10:21 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik heb capsules met enzymen die fructanen (knof/ui) afbreken in de maag. Zo'n capsule werkt ongeveer 45 minuten. Je kunt in theorie onbeperkt capsules nemen en dan dus gewoon ui en knoflook nemen.
Dat onbeperkte heb ik dus in 2 weken vakantie gedaan tijdens bijna elke lunch en diner. Dan bouwt er toch een te veel aan fructanen op ofzo denk ik. Dat moet ik dus nu bekopen met 1,5 week misère.
Wat balen dat je je nog steeds shit voelt. Misschien idd toch nog iets van je val - met even out geweest zou dat ook niet heel gek zijn. Hoe lang was het ook alweer geleden?quote:Op zondag 23 juli 2023 10:15 schreef Lonaa het volgende:
Nou goed, deze week wel ruimte om bij te komen/te herstellen/tijd te nemen, so that's something. Ben vooral moe en heb zwaar hoofd. Beetje als zo'n...beginnende verkoudheid. Wat het natuurlijk ook nog kan zijn. I dunno.
Val was dinsdagnacht/woensdagochtend. Ik heb geen echte hoofdpijn, gelukkig. Slik ook geen pijnstillers oid. Thanks voor de tipsquote:Op zondag 23 juli 2023 10:35 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Wat balen dat je je nog steeds shit voelt. Misschien idd toch nog iets van je val - met even out geweest zou dat ook niet heel gek zijn. Hoe lang was het ook alweer geleden?
Advies dat ik destijds bij hersenschudding kreeg in een notendop: blijf doen wat gaat, ga pas sporten als de hoofdpijn in elk geval tussendoor (dus sinds je val) weg is geweest, een activiteit mag wat reactie geven maar niet zodanig dat je de volgende dag nog last hebt. Wissel veel af (beter kwartier wandelen, kwartier lezen, kwartier koken dan 45min achter elkaar lezen) en probeer af en toe of extra/nieuwe dingen of iets langer dingen doen al gaat. Blijf beetje op dat randje - doe wat gaat, probeer of extra's al gaat, als je dag erna nog last hebt was het teveel en probeer je paar dagen later nog een keer maar dan de helft (half zo lang en/of half zo intensief). Bouw niet op meerdere gebieden tegelijkertijd op (ga niet én meer sporten én meer werken én meer sociale dingen doen allemaal tegelijk) maar stapsgewijs.
Hopelijk blijkt het gewoon een beginnende verkoudheid te zijn, maar zo niet, kun je er wellicht wat mee.
Ik heb haar niet meer gesproken. C de buurman wel, en dat ging prima. Die man is wat praktischer ingesteld en makkelijker in de omgang.quote:Op zondag 23 juli 2023 09:57 schreef Lucky_Strike het volgende:
@:candaasje, is het gedoe met de buurvrouw weer goed gekomen of zijn de verhoudingen wat verstoord nu? Lastig.
Ik voel me al een week of 2 niet goed. Veel hoofdpijn, buikpijn, misselijk, last van mijn darmen. Ik denk dat ik in de 2 weken vakantie te veel vlees en hier en daar wat te veel knoflook, ui en lactose. In combinatie met 3 weken niet sporten, is dat wel een recept voor algehele misère.
Gisteren heb ik voor het eerst volledig vegetarisch gebarbecued. Eerder probeerde ik wel eens een vlees/vega combi maar dat smaakt me echt niet. Maar volledig vega is dus prima eetbaar. Ik had teriyaki tofu en een avocadoburger gemaakt en dat smaakte uitstekendIk voelde me gisterenavond wel flink beroerd. Maar vannacht en nu niet dus wie weet is er wat winst geboekt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 23 juli 2023 10:50 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ik heb haar niet meer gesproken. C de buurman wel, en dat ging prima. Die man is wat praktischer ingesteld en makkelijker in de omgang.
Het was ook wel een beetje de samenloop van omstandigheden. Maar ze doet me erg aan mijn oude werkgeefster denken. Of voor de HP kenners aan Umbridge: altijd zo’n brede lach, maar ondertussen….
Wat zonde en onnodig allemaal zeg. Ik denk niet dat dit aan jullie ligt, ze zal vast iets (in haar omgeving) hebben meegemaakt dat zorgt voor zo veel wantrouwen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jullie leren haar gebruiksaanwijzing vast beter kennen de komende jaren
Spoilers!
Bij worstjesziekte heb ik heel andere beeldenquote:Op zondag 23 juli 2023 08:57 schreef sigme het volgende:
[..]
Dat zou ik ook denken, bij mijn weten komt botulisme uit de grond. Maar ik heb me er niet erg in verdiept.
Als ik vlees bewerk gebruik ik wel slagerszout, dan heb ik toch liever wat kankerverwekkend nitriet in m'n eten dan worstjesziekte.
Ook in Otto's portobello-olie?quote:Op zondag 23 juli 2023 08:57 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Zitten de knollen nog in de grond? Dan heb je maar zo kans dat deze alsnog volgend jaar gaan uitlopen.quote:Op zondag 23 juli 2023 10:04 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb mijn knoflook pas in februari geplant. Door de droogte hebben ze geen scapes gekregen. HelaasIk hoop dat ik een paar bollen lang genoeg kan bewaren om ze in oktober te planten. Hardneck is tenslotte korter houdbaar dan softneck.
quote:Op zondag 23 juli 2023 10:50 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ik heb haar niet meer gesproken. C de buurman wel, en dat ging prima. Die man is wat praktischer ingesteld en makkelijker in de omgang.
Het was ook wel een beetje de samenloop van omstandigheden. Maar ze doet me erg aan mijn oude werkgeefster denken. Of voor de HP kenners aan Umbridge: altijd zo’n brede lach, maar ondertussen….
Ik voel een meeting bij mr Reid aankomen!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
La derecha oprime, la izquierda libera
Ah, dan is het ook nog niet zo lang geleden. Fijn dat het niet echt hoofdpijn heeft gegeven! Dat klinkt in elk geval al beter dan hoe het bij mij in begin was ookquote:Op zondag 23 juli 2023 10:39 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Val was dinsdagnacht/woensdagochtend. Ik heb geen echte hoofdpijn, gelukkig. Slik ook geen pijnstillers oid. Thanks voor de tips![]()
Hoe lang heb jij last gehad?
Wie spreekt de pro Candaasje filmpjes dan in?quote:Op zondag 23 juli 2023 10:58 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ik voel een meeting bij mr Reid aankomen!
Dit klinkt wel een stukje erger dan wat ik nu ervaar. Heb vooral dat zware hoofd en die zware ogen (ook onder je ogen zeg maar). Beetje watten. Ik voelde me vrij vlot "overweldigd" door alles bijv, vrijdag. Autorijden was uh een opgavequote:Op zondag 23 juli 2023 11:01 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Ah, dan is het ook nog niet zo lang geleden. Fijn dat het niet echt hoofdpijn heeft gegeven! Dat klinkt in elk geval al beter dan hoe het bij mij in begin was ook![]()
Ik heb wel vrij lang last gehad. Het heeft 9 maanden geduurd voor ik weer fulltime kon werken en 11 maanden voor ik me weer echt helemaal mezelf voelde. Al heb ik nog steeds dat ik het idee heb dat mn geheugen nog iets minder goed is dan ervoor en heb ik soms als ik heel moe ben dat ik verkeerde woorden pak (zelfde klank andere betekenis of, vaker, zelfde categorie ander woord) - dat ik dan bv lepel wil typen maar vork typ. Maar dat laatste heb ik dan wel al door voordat ik een berichtje verstuur zegmaar, dus maak ik me niet zo'n zorgen over. En mn geheugen was gelukkig behoorlijk bovengemiddeld goed vooraf, dus ik merk vooral iets van verschil met ervoor, maar het belemmert me niet echt. Maar ik had in het begin ook wel echt behoorlijke geheugenklachten, dus dat is niet geleidelijk ontstaan ofzo, juist in begin veel last van en steeds wat minder.
Ik dacht eerste week dat het wel prima ging, al kreeg ik wel steeds weer hoofdpijn als ik iets deed. Maar na een week hing ik van 11-20 ofzo op de hockey (niet sporten, maar kijken en kletsen en in avond ook muziek enzo in clubhuis) en daar ben ik echt twee dagen hondsberoerd van geweest, dus toen was wel duidelijk dat er toch echt iets mis was. Maar ik had wel het idee dat het steeds wat beter ging, vanaf het begin al, toen ik wat beter ging luisteren naar mn lijf. In het begin vooral heel veel gewandeld al dan niet met podcast op, want schermen gingen toen nog niet zo en ik kon dus weinig anders doen, en eerst bewegen/sporten en sociale dingen weer opgebouwd voor ik werk ging opbouwen (kreeg alle steun en ruimte vanuit werk op dat gebied incl van arbo arts), dat heeft wel heel erg geholpen met hoe ik die periode ervaren heb. Nu kon ik in elk geval met regelmaat iets leuks doen ondanks de (nog) beperktere energie en concentratie en geheugen enzo ipv alleen maar steeds tegen muur oplopen van mn kunnen zonder ruimte over voor leuke dingen als ik eerst werk had opgebouwd.
Ja, daar ook bij. Die verhit ik trouwens bijna nooit voor gebruik bedenk ik nu. Ah well. Living on the edge.quote:
Nee, ik heb alles geoogst. Er waren wel een paar bollen gaan rotten helaas.quote:Op zondag 23 juli 2023 10:57 schreef z80 het volgende:
[..]
Zitten de knollen nog in de grond? Dan heb je maar zo kans dat deze alsnog volgend jaar gaan uitlopen.
Dit al meerdere keren met knoflook gehad. Voornamelijk omdat ik het vergeten was te rooien.
Ik denk dat @Kaatje1 vraagt hoe het moetquote:Op zondag 23 juli 2023 10:04 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
De druk van een snelkookpan verplaatst het kookpunt waardoor het veel heter wordt in je pan, en de endosporen dood gaan, en je veilig zit.
Wat is het ook een heksquote:Op zondag 23 juli 2023 10:23 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Hier ook een zwaar hoofd maar dat is omdat mini mij gisteren dronken heeft gevoerd.
De sportarts waar ik was zei ook: we zien hier op de poli een enorme oververtegenwoordiging van jonge vrouwen die al tijden op hun tenen lopen en het gewicht van de wereld proberen te dragen. Die eigenlijk gewoon geen reserves meer hebben en waarbij de tik/klap op hoofd vooral een druppel was die de emmer deed overlopen, ipv dat die op zichzelf nou zo vreselijk ernstige gevolgen zou moeten hebben. Dus het kan heel goed dat dat inderdaad meespeelt en dat even wat rustiger aan doen snel verbetering geeft (maar dan wel ook structureel wat meer van dat soort rustmomenten inplannenquote:Op zondag 23 juli 2023 11:05 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Dit klinkt wel een stukje erger dan wat ik nu ervaar. Heb vooral dat zware hoofd en die zware ogen (ook onder je ogen zeg maar). Beetje watten. Ik voelde me vrij vlot "overweldigd" door alles bijv, vrijdag. Autorijden was uh een opgaveHet voelt allemaal een beetje dof/veraf ofzo. Kan het maar moeilijk omschrijven.
Maar goed, los van vallen en kop stoten, ging het lampje natuurlijk niet voor niks uit dinsdag, dus het zou ook prima verkoudheid/vermoeidheid/whatever kunnen zijn, denk ik. Hoop ik.
Ik ga even uurtje met de hond slenteren nu. En dan toch maar de vriezer opentrekken.
Hmm. Ik laat daar alles fijn in zitten, na het aanbevolen pureren enzo.quote:Op zondag 23 juli 2023 11:07 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ja, daar ook bij. Die verhit ik trouwens bijna nooit voor gebruik bedenk ik nu. Ah well. Living on the edge.
Klopt, maar ik ga eens eea uitzoekenquote:Op zondag 23 juli 2023 11:09 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik denk dat @:Kaatje1 vraagt hoe het moet
Je kunt je potjes steriliseren met een minuutje oid hogedruk op een rekje met 250 ml water in de IP.
Pasteuriseren/wecken in de IP geeft een boel Googleresultaten.
Dat is voor mij geen optie natuurlijk. Maar de smaak van knoflook en ui zit al wel genoeg in de olie op dat moment wat mij betreft. Er uit halen heeft denk ik weinig nadelige gevolgen.quote:Op zondag 23 juli 2023 11:15 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Hmm. Ik laat daar alles fijn in zitten, na het aanbevolen pureren enzo.
Goed ondergoed is ook belangrijkquote:Op zondag 23 juli 2023 10:03 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Ik las ondergoeden dacht hoe dan
![]()
Maar vervelend, kunnen jullie vandaag rustig aan doen? Volgende keer een kussen onder het matras kan werken.
Sorry, nee helaas.quote:Op zondag 23 juli 2023 11:36 schreef Lucky_Strike het volgende:
Heeft er iemand een geweldig, doch niet ingewikkeld, recept voor bloemkoolcurry met kokosmelk?
Ik kan me niet zo goed bedenken waar dat wantrouwen vandaan komt, maar ik zei ook al tegen C dat het misschien nog uit de tijd stamt van voordat ze hier kwamen wonen. Weliswaar >20 jaar geleden dan, maar toch.quote:Op zondag 23 juli 2023 10:56 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Wat zonde en onnodig allemaal zeg. Ik denk niet dat dit aan jullie ligt, ze zal vast iets (in haar omgeving) hebben meegemaakt dat zorgt voor zo veel wantrouwen.
Jullie leren haar gebruiksaanwijzing vast beter kennen de komende jaren
Ik wilde dat eigenlijk wel graag voorkomenquote:Op zondag 23 juli 2023 10:58 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ik voel een meeting bij mr Reid aankomen!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ja hè? Ik ben zelf helemaal niet zo wantrouwend. Misschien wel iets te naief. Dus ik kan er ook niet zo goed met mijn verstand bij.quote:Op zondag 23 juli 2023 11:07 schreef DancingPhoebe het volgende:
Jeetje, wat klinkt dat vermoeiend Candaasje...Mwoah, de eerste keer dat we het vroegen was er verder niks aan de hand zover we weten. De situatie aan de telefoon was ook gewoon beroerde timing.quote:Op zondag 23 juli 2023 11:26 schreef vlindertje89 het volgende:
@:Candaasje wat een gedoe zeg. Hopelijk is het vooral de situatie met afscheid nemen etc waardoor buurvrouw zo reageerde en trekt het wat bij nog.
Heb je nu wel even vrij of moet je morgen alweer dienst draaien?
Ach ja, shit happens.![]()
Ik doe dat heel lui met currypasta en dan bliktomaten, kokosmelk, bloemkool en gerookte makreel, maar tofu gaat ook als je daar niet van houdt.quote:Op zondag 23 juli 2023 11:36 schreef Lucky_Strike het volgende:
Heeft er iemand een geweldig, doch niet ingewikkeld, recept voor bloemkoolcurry met kokosmelk?
Is dit het forumequivalent van antwoorden op 'wie kan er op datum x meehelpen met y'?quote:
Oh, dat is dan inderdaad niet alleen die situatie. Ik kan me er ook weinig bij voorstellen, tenzij er eerder al eens iets mis is gegaan met heel aardige buren die onbedoeld toch iets gesloopt hebben ofzo. Maarja. Niks aan te doen, gelukkig buurman wel voor rede vatbaar, hopelijk voert die ook nog even een gesprekje met zn vrouwquote:Op zondag 23 juli 2023 11:43 schreef Candaasje het volgende:
Mwoah, de eerste keer dat we het vroegen was er verder niks aan de hand zover we weten. De situatie aan de telefoon was ook gewoon beroerde timing.
Ach ja, shit happens.
Die eerste ziet er goed uit. Die stond nog niet in mijn favorieten. De tweede kwam hier al wel tevoorschijn met de tag #bloemkool maar ik vind hem nogal gewoontjes ofzo. Ik heb mungbonen maar er nog nooit iets mee gedaan.quote:Op zondag 23 juli 2023 11:45 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Ik doe dat heel lui met currypasta en dan bliktomaten, kokosmelk, bloemkool en gerookte makreel, maar tofu gaat ook als je daar niet van houdt.
Of deze: https://minimalistbaker.c(...)a-cauliflower-curry/
Of deze: https://minimalistbaker.com/1-pot-cauliflower-dal-green-curry/
Nou meer dat ik geen recepten bewaar waarin kokos producten een onderdeel zijn van het totaal, maar wel dol ben op bloemkool... dus ik geen recept heb wat aan de parameters kan voldoen.quote:Op zondag 23 juli 2023 11:45 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Is dit het forumequivalent van antwoorden op 'wie kan er op datum x meehelpen met y'?
Ja, dat eerste herken ik wel als ik eerlijk ben. Toch de neiging om alles te dragen en als een goederentrein door het leven te denderen. Alles 100% of niet. Veel dat tegelijk speelt, veel dat ik niet direct op kan lossen maar toch blijft etteren op de achtergrond en soms voorgrond, veel veranderingen, veel willen en veel willen kunnen.quote:Op zondag 23 juli 2023 11:14 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
De sportarts waar ik was zei ook: we zien hier op de poli een enorme oververtegenwoordiging van jonge vrouwen die al tijden op hun tenen lopen en het gewicht van de wereld proberen te dragen. Die eigenlijk gewoon geen reserves meer hebben en waarbij de tik/klap op hoofd vooral een druppel was die de emmer deed overlopen, ipv dat die op zichzelf nou zo vreselijk ernstige gevolgen zou moeten hebben. Dus het kan heel goed dat dat inderdaad meespeelt en dat even wat rustiger aan doen snel verbetering geeft (maar dan wel ook structureel wat meer van dat soort rustmomenten inplannen)
Ik herkende me daar ook wel in - ik balanceerde (terugkijkend) al jaren op het randje van een burnout/ernstig overwerkt, en als de hersenschudding niet was geweest, had ik ofwel nog heel lang op dat randje doorgebalanceerd (maar zonder al teveel plezier in het leven want geen mentale ruimte voor leuke dingen) of was ik er alsnog een keer echt overheen geknikkerd. Ik denk dat dit voor mij de 'beste' manier was waarop het heeft kunnen lopen - ik kreeg alle ruimte van werk om te herstellen, maar durfde die ruimte denk ik zelf ook meer te nemen bij hersenschudding dan ik had gedaan bij burnout. Niet dat dat zo zou moeten zijn, maar dat was denk ik wel zo gegaan anders.
Whutquote:Op zondag 23 juli 2023 11:54 schreef Lucky_Strike het volgende:
De vrouw die in dit huis woonde stond zo vaak in de steeg tussen de huizen (eigendom van de buren) door het raam bij hen naar binnen te kijken dat de buren het raam hebben dichtgemetseld
We zijn met 4 kavels eigenaar van een sloot. Die moeten we alle vier onderhouden. Eén buurman vindt dat leuk en doet dat dus voor iedereen. Toen hij nog werkte, huurde hij op zijn kosten een bedrijf in om dat onderhoud te doen vanaf zijn kant van de sloot. De vrouw die hier woonde heeft die kerels verjaagd door stenen naar hen te gooien.
Sommige mensen zijn gewoon raar. Daar doe je weinig aan.
Wijze vrouw.quote:Op zondag 23 juli 2023 12:17 schreef Lonaa het volgende:
Ik denk dat het niet eens "een stapje terug doen" is bij alles, maar in de eerste plaats "een stukje bewuster".
Groene mungbonen of gele mung dal? Die laatste is samen met urid dal de basis van hoe ik mijn dal ('gele curry') maak.quote:Op zondag 23 juli 2023 11:50 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Die eerste ziet er goed uit. Die stond nog niet in mijn favorieten. De tweede kwam hier al wel tevoorschijn met de tag #bloemkool maar ik vind hem nogal gewoontjes ofzo. Ik heb mungbonen maar er nog nooit iets mee gedaan.
Ik heb bij nader inzien groene mungbonen dus niet de goede.quote:Op zondag 23 juli 2023 12:19 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Groene mungbonen of gele mung dal? Die laatste is samen met urid dal de basis van hoe ik mijn dal ('gele curry') maak.
Waar ligt de balk qua ingewikkeld?quote:Op zondag 23 juli 2023 11:36 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ga vandaag voor het eerst in maanden weer curry maken. Ik was er een beetje klaar mee na zo'n 5000? Porties, maar het is op iemands verzoek dus vooruit dan maarquote:Op zondag 23 juli 2023 12:24 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik heb bij nader inzien groene mungbonen dus niet de goede.
Bedoel je je gele Sri Lankaanse (?) curry? Dat is de lekkerste curry die ik ooit op hebIk zou een moord doen voor een opgewarmd kliekje
Weet je trouwens nog dat ik jullie zou helpen in de gevangenis en dat ik zo beroerd was? Dat was dus prikkelbaar darmsyndroom, veroorzaakt door fructanen en lactose. Het heeft bijna 2 jaar geduurd voor ik er achter was waarom ik op random momenten steeds ziek was.
Moest jij het niet rustiger aan doen?quote:Op zondag 23 juli 2023 12:39 schreef Lonaa het volgende:
Vriezers opgeruimd, voorraadkast opgeruimd, eten aan het koken. Misschien zo nog even ogen een uurtje dicht doen. Aan het overwegen of ik de F1 thuis kijk of niet, want wel behoefte aan het reuring. (geen kroeg-reuring, bij-een-vriend-op-de-bank-reuring)
Nu alles klaar isquote:Op zondag 23 juli 2023 13:06 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Moest jij het niet rustiger aan doen?
Dit is kruip-tempo voor Loon.quote:Op zondag 23 juli 2023 13:06 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
quote:Op zondag 23 juli 2023 13:06 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Dit.quote:
Hier ookquote:
Da’s wel jammer. Heb je er iets van gezegd?quote:Op zondag 23 juli 2023 12:11 schreef Blues het volgende:
Gisteravond koos ik een vegetarisch/vegan menuutje uit.
Voor 1 schijf bloemkool (steak) met wat friemels groentje erop en een veeg pompoenpuree betaalde ik 24 euro.
En voor 2 happen tartaar van watermeloen met wat kruimels feta 13.50.
Ik wilde vooral over die bloemkool een opmerking maken. Smaak prima hoor, echt waar, maar dan vlieg je als restaurant toch uit de bocht?
Met je kipsaté voor 18 euro........
We hadden 30% korting via de Fork. Maar dan nog
Hier ook. En ik heb vanaf ca 14 uur een feestje van Safwan voor z’n slagen voor z’n opleiding. Een buiten feestje☔️quote:
Ja de voorspelling is niet florissant. Ik heb nog wel snel even sla en andijvie buiten gepoot want die gaan dit weer denk ik wel lekker vindenquote:Op zondag 23 juli 2023 13:38 schreef sigme het volgende:
Onze logeergasten slapen buiten, in tentjes. Wij doen al het opruimen, dus de tentjes bleven staan toen zij gister vertrokken. Toen was het net een uurtje regenachtig. Dus natte tenten. Dus we hebben ze maar laten staan.
Maar na vandaag de weersvoorspelling te hebben bekeken hebben we ze nu toch maar afgebroken/naar binnen verplaatst. Mogen ze daar drogen.
Na overleg met g heb ik er niets van gezegd, want ik had het na thuis al hierover gesproken te hebben en het idioot duur te vinden toch besteld omdat ik dat het lekkerst (samen met het voorgerecht) van de kaart vond klinken. Als je dan iets besteld en de prijs staat erachter moet je natuurlijk niet zeikenquote:Op zondag 23 juli 2023 13:33 schreef Kaatje1 het volgende:
Da’s wel jammer. Heb je er iets van gezegd?
Ik ging van de week uiteten en een van de anderen had goede ervaringen daar met glutenvrije pizzabodem. Deze was nu niet knapperig (mijn pizza was ook nogal soppig maar wel lekker) en ze vond de smaak ook niet goed (nou is het een friemel met eten) maar flink klagen (te flink) en ze hoefde m niet te betalen. Moest sowieso erg gniffelen om de dames. Vooraf hadden we bruchetta maar geen klassieke maar met oa pestoen parmezaanse kaas erover. Een van de twee lust geen kaas en toen kreeg zij een paar bruchetta zonder parmezaanse kaas maar wel met pesto, het was heeeeeerlijk zo zonder kaas. Ik heb m’n mond gehouden.
Wij hebben ook best vaak een enorme grote loodzware zeiknatte tent meegenomen na een vakantie en dan te drogen gehangen op mijn werk in het grote fietsenhokquote:Op zondag 23 juli 2023 13:38 schreef sigme het volgende:
Onze logeergasten slapen buiten, in tentjes. Wij doen al het opruimen, dus de tentjes bleven staan toen zij gister vertrokken. Toen was het net een uurtje regenachtig. Dus natte tenten. Dus we hebben ze maar laten staan.
Maar na vandaag de weersvoorspelling te hebben bekeken hebben we ze nu toch maar afgebroken/naar binnen verplaatst. Mogen ze daar drogen.
Vanaf Rheine zag ik inderdaad al dat veel graan was geoogst. Hier is veel wel al rijp maar het is zeker geen weer om te oogsten.quote:Op zondag 23 juli 2023 13:46 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Goed dat de meeste wintertarwe al geoogst is, het gaat een goed jaar voor snijmais en late aardappelen worden geloof ik..
De prijs is ook niet erg, maar wanneer je thuis nog, bij wijze van spreken, een boterham moet eten is wel erg jammerquote:Op zondag 23 juli 2023 13:45 schreef Blues het volgende:
[..]
Na overleg met g heb ik er niets van gezegd, want ik had het na thuis al hierover gesproken te hebben en het idioot duur te vinden toch besteld omdat ik dat het lekkerst (samen met het voorgerecht) van de kaart vond klinken. Als je dan iets besteld en de prijs staat erachter moet je natuurlijk niet zeiken
Niet wetende dat het zo weinig zou zijn.....
Wel een opmerking in een recensie bij de fork gezet (we zagen er meer) en in ons eigen verslag.
Ja als je klaagt over dat het niet goed is moeten ze er iets mee.
Dit was prima en lekker maar 10x over de kop qua prijs.
Irene, Frielanders, erg lekkere aardappelsquote:Op zondag 23 juli 2023 13:48 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Vanaf Rheine zag ik inderdaad al dat veel graan was geoogst. Hier is veel wel al rijp maar het is zeker geen weer om te oogsten.
Late consumptieaardappelen hebben we hier niet meer
Ik vind het ook wel lekker, zeker omdat ik niet zoveel mag/kan/moet willen.quote:Op zondag 23 juli 2023 14:11 schreef Tuindier het volgende:
Ik vind een dagje herfst wel lekker. Daarna mag de zomer wel weer terugkomen.
Frieslanders wordt bij ons veel geteeld. Lekkere frietaardappel.quote:Op zondag 23 juli 2023 14:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Irene, Frielanders, erg lekkere aardappels
Wacht. Feta, roomkaas en cranberry? Geef!quote:Op zondag 23 juli 2023 14:11 schreef Lonaa het volgende:
Stel, ik heb nog van die feta-roomkaas met cranberry van de turk, iemand een goede idee hoe ik die kan verwerken in een gerecht? Als lunch of avondeten? Ik zat te denken aan misschien tosti met rauwe ham oid.
Wrap met kip is inderdaad ook een optie. Lepel deed ik gisteren. Net als met Turks brood.quote:Op zondag 23 juli 2023 14:32 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Frieslanders wordt bij ons veel geteeld. Lekkere frietaardappel.
[..]
Wacht. Feta, roomkaas en cranberry? Geef!
Tosti is vast lekker. In een wrap met kip ook wel gok ik. Met een lepel ook.
Hier is het alweer zonnig. Ik ga het beddengoed buiten hangen.
Ja, dat gaf mijn app ook aanquote:
Irene sowieso niet, zijn me veel te bloemig. Frieslander ken ik enkel als vroeg ras, dan zijn ze nog niet bloemig.quote:Op zondag 23 juli 2023 14:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Irene, Frielanders, erg lekkere aardappels
Dat klinkt.... onhandigquote:Op zondag 23 juli 2023 14:49 schreef fietsie het volgende:
Weet iemand of je Siri zo kunt configureren dat ie alleen telefoonnummers uit je Favorieten kan / mag bellen ?
Siri belt op het moment bij stem opdrachten totaal willekeurig andere nummers uit mijn telefoonboek dan gevraagd...
"Siri bel thuis"quote:
Je liep een gedeelte in mijn voetstappenquote:Op zondag 23 juli 2023 15:00 schreef borisz het volgende:
[..]
Ik was iets eerder in B'daalHaarlems rondje inkluis Overveen en Bloemendaal .
Ook dat had ik gedaanquote:Op zondag 23 juli 2023 15:22 schreef Blues het volgende:
[..]
Hier klopte het![]()
Ik keek naar buiten. Beste waarneming evah![]()
Eind september is redelijk laat, vroege aardappels zijn er al een tijdje.quote:Op zondag 23 juli 2023 15:05 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Irene sowieso niet, zijn me veel te bloemig. Frieslander ken ik enkel als vroeg ras, dan zijn ze nog niet bloemig.
Ik bedoelde dat ze boeren hier hebben verplicht voor 1/10 de consumptieaardappelen geoogst te hebben want anders mag je het jaar er op minder stikstof bemesten.
Dat weet ik. Wil je de late rassen voldoende laten afharden voor de bewaring dan is eind september nog te vroeg. Innovator zie je medio oktober zelfs nog wel met deels groen loof.quote:Op zondag 23 juli 2023 16:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Eind september is redelijk laat, vroege aardappels zijn er al een tijdje.
Ja, klopt, die wetgeving is ook absurd. Hoe langer aardappels kunnen groeien, hoe meer Kcal per Hectare.quote:Op zondag 23 juli 2023 16:13 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Dat weet ik. Wil je de late rassen voldoende laten afharden voor de bewaring dan is eind september nog te vroeg. Innovator zie je medio oktober zelfs nog wel met deels groen loof.
quote:Op zondag 23 juli 2023 11:29 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Dat is voor mij geen optie natuurlijk. Maar de smaak van knoflook en ui zit al wel genoeg in de olie op dat moment wat mij betreft. Er uit halen heeft denk ik weinig nadelige gevolgen.
Ik heb nooit zin in dat pureren trouwens. Ik eet wel gewoon klontjes.
Nog shinies gevangen? Ik slingerde het vijf minuten geleden aan, dus weinig kans.quote:Op zondag 23 juli 2023 15:36 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]
Ook dat had ik gedaan![]()
Maar hier is het van dat continu grijze weer, waar wel of geen water uit kan vallen, soms uren niet, soms toch ineens een buitje. De app zei van niet, buiten -reeds onderweg- zei van wel![]()
Ruim 5 minuten onder een boom squirtels gevangen en toen ging het weer.
6 ofzo, maar had er al handenvol...quote:Op zondag 23 juli 2023 16:54 schreef Tuindier het volgende:
[..]
Nog shinies gevangen? Ik slingerde het vijf minuten geleden aan, dus weinig kans.
Ik speel al bijna sinds het begin maar om de een of andere reden heb ik de community day hiervoor steeds gemist dus heb er pas twee. Na vandaag ook nog dus.quote:Op zondag 23 juli 2023 17:14 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]
6 ofzo, maar had er al handenvol...
quote:Op zondag 23 juli 2023 17:18 schreef Tuindier het volgende:
[..]
Ik speel al bijna sinds het begin maar om de een of andere reden heb ik de community day hiervoor steeds gemist dus heb er pas twee. Na vandaag ook nog dus.
Ah, daar zit ik precies ook! Gedoe dat battlen. Ik heb inmiddels ook losgelaten om alles mee te willen doen. Van fomo werd het niet leuker, dus nu gewoon als ik zin heb meedoen.quote:Op zondag 23 juli 2023 17:22 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]er zijn er toch best wat geweest inmiddels!
Ik speel ook sinds het begin, maar heb al jaren geen idee meer wat de bedoeling is hoornu ook weer, routes,ditdat, pfff. Het boeit me ook niet meer om het uit te zoeken eigenlijk. Zit ook al eeuwen op... 43? 44? omdat ik geen reet aan die hele battle league vind... ik zou in een weekenddag gewoon door kunnen klappen, maar ik weiger!
Nee, ik snapte je wel, maar voor mn gevoel hebben we ook echt al megaveel squirtle CD's gehad.quote:Op zondag 23 juli 2023 17:28 schreef Tuindier het volgende:
[..]
Ah, daar zit ik precies ook! Gedoe dat battlen. Ik heb inmiddels ook losgelaten om alles mee te willen doen. Van fomo werd het niet leuker, dus nu gewoon als ik zin heb meedoen.
En 2 shiny squirtles bedoel ik hè. Ik heb wel meer shinies dan dát.
Ja die is me bekend. Ben er ook een keertje geweest, destijds was het er op vrijdagmiddag altijd een zoete inval.quote:Op zondag 23 juli 2023 17:04 schreef Kaatje1 het volgende:
@:derLudolf dit zag ik net op weg naar huis, ken je deze? https://www.analoogstudioarnhem.com/
Ik zie wel waarom ze heel blij zijn met jullie jaquote:Op zondag 23 juli 2023 11:54 schreef Lucky_Strike het volgende:
De vrouw die in dit huis woonde stond zo vaak in de steeg tussen de huizen (eigendom van de buren) door het raam bij hen naar binnen te kijken dat de buren het raam hebben dichtgemetseld
We zijn met 4 kavels eigenaar van een sloot. Die moeten we alle vier onderhouden. Eén buurman vindt dat leuk en doet dat dus voor iedereen. Toen hij nog werkte, huurde hij op zijn kosten een bedrijf in om dat onderhoud te doen vanaf zijn kant van de sloot. De vrouw die hier woonde heeft die kerels verjaagd door stenen naar hen te gooien.
Sommige mensen zijn gewoon raar. Daar doe je weinig aan.
Nu was ik op de fiets, maar ik kon vrijdag naar vrienden in Schuytgraaf (redelijk nieuwe wijk hier). Op ruim 12 km van mijn huis, dat red ik niet zonder. Op het station hadden we even een stop en ik moest een berichtje sturen naar een vriendin. Toen de bus ging rijden moest ik nog een paar letters en meteen misselijkquote:Op zondag 23 juli 2023 18:31 schreef AnneX het volgende:
Mededeling: bij de hema 20% korting op (bijna) Alles. Tot middernacht.
Wie heeft er handdoeken nodig? Of kookspullen? Tis Cul hè.
@:Kaatje kon je erheen, omdat je nu primatour hebt? Mooi zo👍🏼
Ik was gisteren vlakbij Arnhem, jij en @Tele6 wonen in een mooie omgevingquote:Op zondag 23 juli 2023 18:39 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Nu was ik op de fiets, maar ik kon vrijdag naar vrienden in Schuytgraaf (redelijk nieuwe wijk hier). Op ruim 12 km van mijn huis, dat red ik niet zonder. Op het station hadden we even een stop en ik moest een berichtje sturen naar een vriendin. Toen de bus ging rijden moest ik nog een paar letters en meteen misselijk
De halve culsc woont in deze regio.quote:Op zondag 23 juli 2023 18:55 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Ik was gisteren vlakbij Arnhem, jij en @:tele6 wonen in een mooie omgeving
Erg herkenbaar. Alles of niets --> alles --> mezelf kapot.quote:Op zondag 23 juli 2023 18:32 schreef Isabeau het volgende:
En voor Lonaa heb ik geen adviezen die niet al door anderen zijn gedeeld. Wat ik wel herken is de alles of niets mentaliteit en ik ben juist heel hard aan het werken om daar vanaf te komen. Soms is een beetje je best doen ook goed genoeg.
Of zoals ik ooit ergens las en wat ik de hele tijd probeer te mantraën: “Anything worth doing is worth doing badly.”
Dit ja, liefst minder en doen alsof het 110% isquote:Op zondag 23 juli 2023 19:26 schreef DancingPhoebe het volgende:
Het is iig altijd aan te raden om voor een werkgever 75% als de basislijn aan te houden. Die geven jou echt niet meer dan het absolute minmale nadat je jezelf in de puinpoeier hebt gewerkt, zonder er een cent meer voor te krijgen dan wanneer je rond die 75% blijft schommelen...
Voor dingen die je voor jezelf doet is het goed om af en toe af te wegen of het wel echt leuk is, allemaal.
Ja en dan heel diep zuchtend, met een stapel mappen onder je arm naar Het kopieerapparaat lopen als je eens op locatie bent...quote:Op zondag 23 juli 2023 19:40 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Dit ja, liefst minder en doen alsof het 110% is![]()
Heb nu wel een bore out dus dat is wel jammer
Je gaat naar een hospice om....quote:Op zondag 23 juli 2023 20:05 schreef Blues het volgende:
Kan iemand me uitleggen waar het groente hospita voor staat?
Ik zat een filmpje voor&door ADHD'ers te kijken door een vrouw die haar groentela het 'vegetable hospice' noemdequote:Op zondag 23 juli 2023 20:05 schreef Blues het volgende:
Kan iemand me uitleggen waar het groente hospice voor staat?
quote:Op zondag 23 juli 2023 20:06 schreef DancingPhoebe het volgende:
Behehe niet ninja genoeg met je edit
Ah ik snap enquote:Op zondag 23 juli 2023 20:06 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ik zat een filmpje voor&door ADHD'ers te kijken door een vrouw die haar groentela het 'vegetable hospice' noemde"where vegetables go to die". herkenbaar.
Ja valt wel tegen helaas. Door het thuis werken ook weinig incentive echt mijn best te doen. Toch niemand die het zietquote:Op zondag 23 juli 2023 19:43 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]
Ja en dan heel diep zuchtend, met een stapel mappen onder je arm naar Het kopieerapparaat lopen als je eens op locatie bent...
Bore out lijkt me minder tricky als je iig een groot deel thuis kunt werken en je niet hoeft te doen alsof je nuttig bezig bent terwijl je werk al af is.
quote:Op zondag 23 juli 2023 19:18 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Erg herkenbaar. Alles of niets --> alles --> mezelf kapot.
Plan voor de rest van de zomer is om voor die middenweg te gaan en lekker een hoop dingen matig te doen. Niet hard trainen maar gewoon een beetje lol maken net hoe het uitkomt en wat goed voelt. Op het balkon zitten. Gezond eten maar ook ijsjes eten.
En genieten, vooral genietenquote:Op zondag 23 juli 2023 19:18 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Erg herkenbaar. Alles of niets --> alles --> mezelf kapot.
Plan voor de rest van de zomer is om voor die middenweg te gaan en lekker een hoop dingen matig te doen. Niet hard trainen maar gewoon een beetje lol maken net hoe het uitkomt en wat goed voelt. Op het balkon zitten. Gezond eten maar ook ijsjes eten.
quote:Op zondag 23 juli 2023 20:01 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[ afbeelding ]
En het groentehospice
Dat is wel matig zeg. Wat ga je er aan doen?quote:Op zondag 23 juli 2023 20:10 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Ja valt wel tegen helaas. Door het thuis werken ook weinig incentive echt mijn best te doen. Toch niemand die het ziet
Morgen heb ik weer een thuiswerkmaandag en ik ben veel te braaf denk ikquote:Op zondag 23 juli 2023 20:10 schreef gcjoel het volgende:
Ja valt wel tegen helaas. Door het thuis werken ook weinig incentive echt mijn best te doen. Toch niemand die het ziet
Je bankrekening ziet het. En als je er mee weg komt doe je blijkbaar ook genoeg!quote:Op zondag 23 juli 2023 20:10 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Goed bezig!quote:Op zondag 23 juli 2023 19:46 schreef DancingPhoebe het volgende:
Door omstandigheden werk ik de komende x weken nagenoeg volledig thuis én is de workload superlaag.
Heb mezelf een schop onder de kont gegeven dat het een mooi moment is om wat beter voor mezelf te zorgen, dus heb nu al een fijne wandelstreak aan de gang en ga er van de week weer een adriene 30 dagen challenge bij mixen denk ik.
Steeds een paar eten en dan een uurtje of twee wachten? En dan de volgende keer 2 minder ?quote:Op zondag 23 juli 2023 20:19 schreef Lucky_Strike het volgende:
Hoeveel pruimen zou ik kunnen eten zonder diarree te krijgen?
Dezelfde vraag kan je stellen bij het eten van suikervrije winegums of dropjes.quote:Op zondag 23 juli 2023 20:19 schreef Lucky_Strike het volgende:
Mijn komkommerplant is alweer bijna doodquote:Op zondag 23 juli 2023 20:14 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]![]()
Ons eten net was onverwacht prima. Pulled pork enchilada's was het plan maar vlees is evendus ik maakte mijn deel met bataat. Ik maak het vaker, gewoon een fijne maaltijd. Maar de kaas was optimaal gesmolten vandaag
En de komkommersalade was ook fijn want de komkommers uit mijn tuin blijken goddelijk te zijn.
Psych, op werk aangegeven en nu kijken wat we kunnen doen.quote:Op zondag 23 juli 2023 20:14 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Dat is wel matig zeg. Wat ga je er aan doen?
Ja, dat is een optie. Maar weinig zin in eigenlijkquote:Op zondag 23 juli 2023 20:22 schreef fietsie het volgende:
[..]
Steeds een paar eten en dan een uurtje of twee wachten? En dan de volgende keer 2 minder ?
quote:Op zondag 23 juli 2023 20:24 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Dezelfde vraag kan je stellen bij het eten van suikervrije winegums of dropjes.
In dat geval weet ik het antwoord wel…
Omg heb je al pruimen? Willik!!quote:Op zondag 23 juli 2023 20:19 schreef Lucky_Strike het volgende:
Die van mij is net op gang. Ik heb in de afgelopen jaren in totaal 1 komkommer weten te kweken. Ik heb er nu al 5.quote:Op zondag 23 juli 2023 20:26 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Mijn komkommerplant is alweer bijna dood![]()
Heb nog wel 2 kilo liggen denk
Hoop het ook voor je. Het klinkt wel naar.quote:Op zondag 23 juli 2023 20:27 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Psych, op werk aangegeven en nu kijken wat we kunnen doen.
Dus hopelijk na de zomer weer wat vooruitzichten.
Niet van mezelf. Van mijn favoriete fruitadres: de kippenboer. Ze hadden ook nog kruisbessenquote:
Vergeet je niet om ook nog wat leuke dingen/ervaringen op te doen tijdens je vakantie?quote:Op zondag 23 juli 2023 20:20 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Goed bezig!
Ik heb voor mijn vakantie grotendeels hetzelfde doel. Weer een ritme opbouwen met goed voor mezelf zorgen. Van hele simpele dingen (elke dag 2x tandenpoetsen, een multivitamine en mn probiotica nemen, mn gezicht in ochtend&avond schoonmaken en crème opsmeren, ongeveer om de dag douchen -vaker mag uiteraard ook) tot inderdaad ook weer standaard dagelijks wandelen en 3x per week sporten. En dan niet 3x helemaal tot het gaatje gaan, maar gewoon lekker sporten en mn koppie even leeg maken. Na 21.00 de tv en laptop in principe uit en rondje wandelen voor het slapen. Elke dag normale gekookte maaltijd eten, genoeg groente en fruit, niet teveel ijs/snoep/chips/andersoortige zooi. Gewoon weer even een basisniveau van zelfzorg opbouwen, en dan is de bedoeling natuurlijk dat als dat er weer goed ingeslepen zit, ik dat ook blijf doen als de vakantie weer voorbij is.
Heb nu voor het eerst komkommers in de kas dat gaat wel echt enorm veel harder dan buiten. Volgend jaar dus 1 plant, dat is zat.quote:Op zondag 23 juli 2023 20:32 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Die van mij is net op gang. Ik heb in de afgelopen jaren in totaal 1 komkommer weten te kweken. Ik heb er nu al 5.
[..]
Hoop het ook voor je. Het klinkt wel naar.
[..]
Niet van mezelf. Van mijn favoriete fruitadres: de kippenboer. Ze hadden ook nog kruisbessen
Ik ken deze struggles, heb je ook collega's die wel doen of ze uitermate belangrijk werk aan het doen zijn?quote:Op zondag 23 juli 2023 20:10 schreef gcjoel het volgende:
[..]
My 2 cents: wat je hier beschrijft is voor mij een stuk basisniveau. 3x sporten, iedere dag wandelen, koken, gezond eten. Hou het realistisch he!quote:Op zondag 23 juli 2023 20:20 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Goed bezig!
Ik heb voor mijn vakantie grotendeels hetzelfde doel. Weer een ritme opbouwen met goed voor mezelf zorgen. Van hele simpele dingen (elke dag 2x tandenpoetsen, een multivitamine en mn probiotica nemen, mn gezicht in ochtend&avond schoonmaken en crème opsmeren, ongeveer om de dag douchen -vaker mag uiteraard ook) tot inderdaad ook weer standaard dagelijks wandelen en 3x per week sporten. En dan niet 3x helemaal tot het gaatje gaan, maar gewoon lekker sporten en mn koppie even leeg maken. Na 21.00 de tv en laptop in principe uit en rondje wandelen voor het slapen. Elke dag normale gekookte maaltijd eten, genoeg groente en fruit, niet teveel ijs/snoep/chips/andersoortige zooi. Gewoon weer even een basisniveau van zelfzorg opbouwen, en dan is de bedoeling natuurlijk dat als dat er weer goed ingeslepen zit, ik dat ook blijf doen als de vakantie weer voorbij is.
Ik heb een lijstje van 10 positieve dingen om te doen en probeer elke dag een 5 of hoger te scoren. Dan kan ik met mezelf uitonderhandelen welke dingen ik die dag meer zie zitten dan de andere. Bijvoorbeeld de ene dag wel yoga gedaan maar niet m'n schermen uit de slaapkamer na 21:00, nou prima, alsnog 1 punt voor de yoga. Ik scoor sowieso een punt voor elke dag tanden stokeren, dat is snelle winstquote:Op zondag 23 juli 2023 21:05 schreef Tuindier het volgende:
[..]
My 2 cents: wat je hier beschrijft is voor mij een stuk basisniveau. 3x sporten, iedere dag wandelen, koken, gezond eten. Hou het realistisch he!
Opzich niet verkeerd streven, maar laat het ook een streven blijven. Het klinkt ook wel weer een beetje dwangmatigquote:Op zondag 23 juli 2023 20:20 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Goed bezig!
Als je niet werkt? Drie keer sporten red ik meestal niet (1-2 keer lukt wel) maar verder zijn dit ook wel zo'n beetje de doelen die ik nastreef nu tijdens mijn verlof. En dan ben ik ook zeven keer per dag de melkbar, en heel regelmatig de in-slaap-wieger, poepluierverschoner en de terugrollerquote:Op zondag 23 juli 2023 21:05 schreef Tuindier het volgende:
[..]
My 2 cents: wat je hier beschrijft is voor mij een stuk basisniveau. 3x sporten, iedere dag wandelen, koken, gezond eten. Hou het realistisch he!
Ik bedoel stuk meer dan basis niveauquote:Op zondag 23 juli 2023 21:44 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Als je niet werkt? Drie keer sporten red ik meestal niet (1-2 keer lukt wel) maar verder zijn dit ook wel zo'n beetje de doelen die ik nastreef nu tijdens mijn verlof. En dan ben ik ook zeven keer per dag de melkbar, en heel regelmatig de in-slaap-wieger, poepluierverschoner en de terugroller
Maar als je meerdere weken vrij bent, is dit niet zo'n idioot streven toch?quote:Op zondag 23 juli 2023 21:48 schreef Tuindier het volgende:
[..]
Ik bedoel stuk meer dan basis niveau.
Ik probeer als ik werk op 2 keer per week sporten uit te komen. Maar dan moet ik geen afspraken hebben door de week, want dan wordt dat ook al een uitdaging.
Ik begon al even te twijfelen aan mijn inschattingsvermogen.. het leek mij echt niet zo onrealistisch. Met 13 uur wakker en 'op' per dag ben ik op een niet-sportdag met dit streven misschien 1.5 uur bezig en op een sportdag 2.5 uur en dat is dan al gerekend met elke dag koken.. dan is er nog meer dan 10 uur per dag over voor series, naar mn ouders, met vriendinnen afspreken etc.quote:Op zondag 23 juli 2023 22:13 schreef Clubsoda het volgende:
Ik vind het ook niet dwangmatig klinken, gewoon een gezond streven. En laten we wel wezen, met 15 minuten in de badkamer, half uurtje koken, 1,5 uur sport en een half uur wandelen blijft er nog 21 1/4 uur over voor leuke dingen
Die zou als eerste genoemd hebbenquote:Op zondag 23 juli 2023 22:35 schreef Clubsoda het volgende:
Maar dit is toch gewoon de basis, waar de uitstapjes nog bijkomen? Niet een dagvullend programma toch?
Ik wil wel even een lansje breken voor mijn werkgever in deze. Ik heb me al 2x de puinpoeier in gewerkt en ben beide keren vol liefde behandeld. Verre van minimaal.quote:Op zondag 23 juli 2023 19:26 schreef DancingPhoebe het volgende:
Het is iig altijd aan te raden om voor een werkgever 75% als de basislijn aan te houden. Die geven jou echt niet meer dan het absolute minmale nadat je jezelf in de puinpoeier hebt gewerkt, zonder er een cent meer voor te krijgen dan wanneer je rond die 75% blijft schommelen...
Zijn jullie in december begonnen ofzo?quote:Op zondag 23 juli 2023 20:26 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Mijn komkommerplant is alweer bijna dood![]()
Heb nog wel 2 kilo liggen denk
Jolig. Kom je dan bij de mijne?quote:Op zondag 23 juli 2023 21:59 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Maar als je meerdere weken vrij bent, is dit niet zo'n idioot streven toch?
Ik heb een vast sportmoment op zondagochtend, maar door de week in de avond sporten vind ik ook maar matig. Mijn streven voor als ik weer werk is op een vrije dag een half uurtje yoga thuis en op de andere hollen aan het eind van de middag. En als ik uiterlijk aan het eind van het jaar klaar ben met kolven dan ga ik me eens op fit20 in de lunchpauze richten.
Maar goed, drie keer is best veel maar als je vakantie hebt goed te doen denk ik.
Absoluut dit. Ik ken de fijne kneepjes hiervan pas sinds de revalidatie. Komt natuurlijk ook omdat ik daarvoor eigenlijk niet wist hoe het was om me goed te voelen.quote:Op zondag 23 juli 2023 22:56 schreef Clubsoda het volgende:
Ik ga ook slecht op weinig ritme, hoe minder ik moet hoe moeilijker alles gaat. Een basisritme helpt me enorm.
Nee, mijn werk heeft een eigen. Dan kan het dus theoretisch in de lunchpauze.quote:
Wat een oneindige luxe.quote:Op maandag 24 juli 2023 03:31 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Nee, mijn werk heeft een eigen. Dan kan het dus theoretisch in de lunchpauze.
Dat is dan weer wat minder luxequote:Op maandag 24 juli 2023 03:33 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Wat een oneindige luxe.
En wat een tijd om het hierover te hebben.
quote:Op maandag 24 juli 2023 03:35 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Dat is dan weer wat minder luxeja leuk hė, dat ik ook eens een soort van lollige arbeidsvoorwaarde heb
Ik werk niet in ons dorpquote:Op maandag 24 juli 2023 03:38 schreef Vanyel het volgende:
[..]![]()
Bijzonder ook, ons dorp heeft er volgens de officiële site maar 1 dus deze is dan echt speciaal voor jouw soort mensen (lees medewerkers daar).
Je laatste week dus!quote:Op maandag 24 juli 2023 06:19 schreef Barreltje het volgende:
Zo.
Dat was weer eens een nacht van 4 uur.. zoo tempting om dan thuis te werken..![]()
![]()
Nogaar 5 dagen ( waar ik vrijdag alleen maar naar kantoor hoef om alles in te leveren![]()
)
Dacht dat je daarheen was verhuisd met je laatste move. Raarrrquote:
toch tot de conclusie gekomen dat ik ziek ben.. griepje denk ik. zelfd een douche bracht geen soelaas..quote:Op maandag 24 juli 2023 06:47 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Je laatste week dus!Ga je nog trakteren? Of komt er nog een etentje oid? Is dat iets wat ze daar doen?
Nee, wel dicht in de buurt van ons dorp.quote:Op maandag 24 juli 2023 07:03 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dacht dat je daarheen was verhuisd met je laatste move. Raarrr
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
Dat is idd wel suf jaquote:Op maandag 24 juli 2023 07:22 schreef Barreltje het volgende:
toch tot de conclusie gekomen dat ik ziek ben.. griepje denk ik. zelfd een douche bracht geen soelaas..
er is donderdag taart voor me en alle collega's, geregeld door de baas er is geloof ik ook een kado voor me, dus dat is nog best leuk ..
nu dus zorgen dat ik snel weer beter ben, want ziek zijn in je laatste week das wel een beetje suf
collega laat net weten dat ie positief geteste heeft op covidquote:Op maandag 24 juli 2023 07:58 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dat is idd wel suf jaBeterschap
En anders een half dagje doen eind van de week om gedag te zeggen als het een beetje beter gaat.
Daar zit ook zeker wat in. Ik had het geinterpreteerd als het basisniveau dat nu routine moet worden voor straks weer naast werken. Dat zou voor mij te veel zijn - en vanwege alles of niks mentaliteit dan weer op niks uitkomen.quote:Op zondag 23 juli 2023 21:59 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Maar als je meerdere weken vrij bent, is dit niet zo'n idioot streven toch?
Ik heb een vast sportmoment op zondagochtend, maar door de week in de avond sporten vind ik ook maar matig. Mijn streven voor als ik weer werk is op een vrije dag een half uurtje yoga thuis en op de andere hollen aan het eind van de middag. En als ik uiterlijk aan het eind van het jaar klaar ben met kolven dan ga ik me eens op fit20 in de lunchpauze richten.
Maar goed, drie keer is best veel maar als je vakantie hebt goed te doen denk ik.
Oei, beterschap (of het nou Covid is of niet).quote:Op maandag 24 juli 2023 08:02 schreef Barreltje het volgende:
[..]
collega laat net weten dat ie positief geteste heeft op covidwel ja! hoe zat het ook al weer met die regels ?
De regels in het zkh zijn: als je je goed genoeg voelt om te komen werken dan kom je werken en doe je een mondkapje voorquote:Op maandag 24 juli 2023 08:02 schreef Barreltje het volgende:
collega laat net weten dat ie positief geteste heeft op covidwel ja! hoe zat het ook al weer met die regels ?
zelftestjes gedaan ( de eerste werkte niet ) , negatief resultaat.. dus ik ga maar grewoon uit van een koudje.. ochtend ,meetings acter de rug, en nu lekker mn bedje weer inquote:Op maandag 24 juli 2023 08:14 schreef Isabeau het volgende:
[..]
De regels in het zkh zijn: als je je goed genoeg voelt om te komen werken dan kom je werken en doe je een mondkapje voor
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.We have far more in common than that which devides us..
quote:Op maandag 24 juli 2023 08:28 schreef Kaatje1 het volgende:
Mogge
Beterschap @:barreltje
Jammer @:TroelDa's het gemiddelde.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Sterkheidsbaas van alles.
Ja, dat wel. Ogen voelen iets minder zwaar, hoofd nog wel. Ik denk dat ik vandaag boodschappen doe en mogelijk mijn fysio-oefeningen.quote:
Dit. En voor dat ritme is iets van externe druk/afspraken/deadlines nodig, voor mij. Want dat allemaal uit mezelf halen kost te veel beslissingen’ per dag ofzo. Maar ik merk dat de herstelperiode van ziekte het wel heel moeilijk maakt om zo’n ritme te maken/houden (Dat is vast ook zo met een pasgeboren baby). Want er zijn momenten dat het echt niet gaat en dat ik telkens als ik even op de bank zit in slaap val. Dan doe ik dus te veel. Maar ook momenten dat ik merk dat ik eigenlijk meer zou kunnen doen maar dan ga ik toch eerst urenlang op de bank liggen en fok lezen omdat er niet genoeg verplichting/gewoonte in zit. Ik vind het idee van @Tele6 wel heel briljant: lijstje van x waarvan je er y moet ‘halen’. En dan ook wat makkelijke punten erop, dus expliciet maken wat je al in je gewoontesysteem hebt, zoals de dingen die je sowieso al doet omdat ze moeten of omdat je ze gewoon doet (bij mij: bepaalde werktaken zoals terugkerende afspraken, hond uitlaten, bepaalde huishoudelijke of zelfzorgtaken die ik niet zie als taken maar wel elke dag doe omdat het zo ingebakken zit). Het is voor mij ook belangrijk om niet altijd te streven naar een ’hoger’ niveau, omdat ik snel geneigd ben om wat ik normaal gesproken doe of kan niet op waarde te schatten en dan ga ik dat uiteindelijk verwaarlozen. Dat geldt bijvoorbeeld voor sociale contacten.quote:Op zondag 23 juli 2023 22:56 schreef Clubsoda het volgende:
Ik ga ook slecht op weinig ritme, hoe minder ik moet hoe moeilijker alles gaat. Een basisritme helpt me enorm.
quote:Op maandag 24 juli 2023 08:28 schreef Kaatje1 het volgende:
Mogge
Beterschap @:barreltje
Jammer @:TroelSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
Als je ze tegenkomt, laat het me dan maar weten. Ik zoek ze ook!quote:Op maandag 24 juli 2023 09:28 schreef fietsie het volgende:
Zijn de stokjes om je ogen open te laten lijken ergens in de aanbieding?
Ik heb daar in mijn studententijd enorm mee geworsteld, dat die zeeën aan vrije tijd enorm verlammend werkten. Ik begreep dat zelf niet goed en kon het ook niet helder uitleggen maar ik ging me een stuk beter voelen toen ik ging werken. Toen ik revalideerde na een hernia-operatie en bij mijn eerste baby had ik er ook wel last van inderdaad. Bij deze gaat het een stuk beter, deels ook omdat ik mezelf beter snap en het me lukt om me er meer aan over te geven. Maar ik werk ook veel met lijstjes van dingen waarvan het mooi is als ik er een x aantal op een dag af krijg en waarbij ik per dag kan kijken wat haalbaar is (vaak afhankelijk van hoe 'uitgerust' ik ben en hoeveel de baby slaapt).quote:Op maandag 24 juli 2023 08:55 schreef yinu het volgende:
[..]
Dit. En voor dat ritme is iets van externe druk/afspraken/deadlines nodig, voor mij. Want dat allemaal uit mezelf halen kost te veel beslissingen’ per dag ofzo. Maar ik merk dat de herstelperiode van ziekte het wel heel moeilijk maakt om zo’n ritme te maken/houden (Dat is vast ook zo met een pasgeboren baby). Want er zijn momenten dat het echt niet gaat en dat ik telkens als ik even op de bank zit in slaap val. Dan doe ik dus te veel. Maar ook momenten dat ik merk dat ik eigenlijk meer zou kunnen doen maar dan ga ik toch eerst urenlang op de bank liggen en fok lezen omdat er niet genoeg verplichting/gewoonte in zit. Ik vind het idee van @:tele6 wel heel briljant: lijstje van x waarvan je er y moet ‘halen’. En dan ook wat makkelijke punten erop, dus expliciet maken wat je al in je gewoontesysteem hebt, zoals de dingen die je sowieso al doet omdat ze moeten of omdat je ze gewoon doet (bij mij: bepaalde werktaken zoals terugkerende afspraken, hond uitlaten, bepaalde huishoudelijke of zelfzorgtaken die ik niet zie als taken maar wel elke dag doe omdat het zo ingebakken zit). Het is voor mij ook belangrijk om niet altijd te streven naar een ’hoger’ niveau, omdat ik snel geneigd ben om wat ik normaal gesproken doe of kan niet op waarde te schatten en dan ga ik dat uiteindelijk verwaarlozen. Dat geldt bijvoorbeeld voor sociale contacten.
Dat dacht je wérkelijk.quote:Op maandag 24 juli 2023 09:00 schreef Lonaa het volgende:
Daar waar ik het vervelend vind dat jullie allemaal ook wat worstelen met "normale" dingen, vind ik het tegelijkertijd ook heel fijn om te lezen dat ik dus niet de enige ben.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.@all 😘
Ik ook ja! In m’n studententijd. Ik kan het nu wel ietsje beter maar ik heb ook nog wel eens een terugval…quote:Op maandag 24 juli 2023 10:52 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Ik heb daar in mijn studententijd enorm mee geworsteld, dat die zeeën aan vrije tijd enorm verlammend werkten. Ik begreep dat zelf niet goed en kon het ook niet helder uitleggen maar ik ging me een stuk beter voelen toen ik ging werken. Toen ik revalideerde na een hernia-operatie en bij mijn eerste baby had ik er ook wel last van inderdaad. Bij deze gaat het een stuk beter, deels ook omdat ik mezelf beter snap en het me lukt om me er meer aan over te geven. Maar ik werk ook veel met lijstjes van dingen waarvan het mooi is als ik er een x aantal op een dag af krijg en waarbij ik per dag kan kijken wat haalbaar is (vaak afhankelijk van hoe 'uitgerust' ik ben en hoeveel de baby slaapt).
Ik vind het altijd troostrijk om te denken dat mensen al eeuwen en eeuwen bezig zijn met het feit dat ‘leven met een menselijke geest’ best wel moeilijk is. En al eeuwen en eeuwen bezig zijn met methodes om dat een beetje binnen de perken te houden. Van religie, filosofie, kunst, sport, wetenschap tot lekker willen koken en sociale media of internetfora: allemaal ontstaan omdat mensen een soort van ongemak ervaren met het mens-zijn en op de een of andere manier zoeken naar geruststelling. En dat proces vind ik dus weer geruststellend.quote:Op maandag 24 juli 2023 09:00 schreef Lonaa het volgende:
Daar waar ik het vervelend vind dat jullie allemaal ook wat worstelen met "normale" dingen, vind ik het tegelijkertijd ook heel fijn om te lezen dat ik dus niet de enige ben.
quote:Op maandag 24 juli 2023 11:23 schreef AnneX het volgende:
[..]
Dat dacht je wérkelijk.
Dat Ie.der.een het fantastische leven heeft, in harmonie met de omgeving leeft en een levensritme heeft.Nee, dat was niet wat ik dacht of wat ik zei. Ik heb nog nooit gedacht dat ie-der-een een fantastisch leven heeft.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.@:All 😘
Ik denk wel vaak dat de meeste mensen een basislijn hebben die hoger ligt dan de mijne. Of minder moeite hebben die basislijn te bereiken dan ik. Of deze makkelijker volhouden.
Zeg maar, dat wat er wel gezegd werd.Sterkheidsbaas van alles.
Ja, ik snap wel wat je zegt, zit best een kern van waarheid in. Ik zou wel willen werken aan het niet-voelen van dat ongemak/die geruststelling zonder het uit de weg te gaan, zeg maar. Omdat het niet genoeg aanwezig is om er "last" van te hebben, in plaats van het te verdringen/verdoven/verpakken.quote:Op maandag 24 juli 2023 11:25 schreef yinu het volgende:
[..]
Ik ook ja! In m’n studententijd. Ik kan het nu wel ietsje beter maar ik heb ook nog wel eens een terugval…
[..]
Ik vind het altijd troostrijk om te denken dat mensen al eeuwen en eeuwen bezig zijn met het feit dat ‘leven met een menselijke geest’ best wel moeilijk is. En al eeuwen en eeuwen bezig zijn met methodes om dat een beetje binnen de perken te houden. Van religie, filosofie, kunst, sport, wetenschap tot lekker willen koken en sociale media of internetfora: allemaal ontstaan omdat mensen een soort van ongemak ervaren met het mens-zijn en op de een of andere manier zoeken naar geruststelling. En dat proces vind ik dus weer geruststellend.
Het is van iedereen vluchten in zo'n situatie.quote:Op maandag 24 juli 2023 11:49 schreef AnneX het volgende:
Dan ben ik J terwijl mnX in zijn safe space vlucht.
Klinkt niet aardig dat ik het ‘vluchten’ noem. Weet ik.
Ik zou ook niet weten hoe je het anders zou kunnen noemen en het wel zo de lading dekt. Maar ik denk niet dat iemand het negatief op vatquote:Op maandag 24 juli 2023 11:49 schreef AnneX het volgende:
Dan ben ik J terwijl mnX in zijn safe space vlucht.
Klinkt niet aardig dat ik het ‘vluchten’ noem. Weet ik.
Eigenlijk heb ik het nooit begrepen. Aanpakken en doorpakken is er bij mij ‘ingeslagen’.quote:Op maandag 24 juli 2023 11:51 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Het is van iedereen vluchten in zo'n situatie.
Oh, ik vind dat juist niet extra lastig, msischien zelfs wel makkelijker, omdat dat een "oorzaak" is die ik zelf niet in de hand heb = niet mijn schuld = niet omdat ik niet hard genoeg m'n best doe + gaat weer over.quote:Op maandag 24 juli 2023 11:53 schreef Myraela het volgende:
Mag ik trouwens ook nog even in de groep gooien dat ik het 'ritme' ook gewoon als vrouw erg lastig vind. Ik was er nooit zo bewust van. Maar na jaren m'n cyclus bij te houden, merk ik dat dat ook erg samenhangt met wanneer ik m'n basislijn (en makkelijk meer dan dat) juist wel of niet haal.
Bij mij is het er ook ingeslagen. Maar karakters verschillen nou eenmaal, hoe hard je ook slaat.quote:Op maandag 24 juli 2023 11:54 schreef AnneX het volgende:
[..]
Eigenlijk heb ik het nooit begrepen. Aanpakken en doorpakken is er bij mij ‘ingeslagen’.
De schoonfamilie is ietsjes passiever. Sch.moeder was ook altijd vol lof over mijn praktische moeder.
Toevallig kwam de (gezins-) en opvoed verschillen gisteravond aan de orde.
Ik dacht net aan je. Ik wil mijn lokale Jumbo mailen maar dat kan alleen via de algemene webcarequote:
Oh, dat kan ik me ook wel voorstellen.quote:Op maandag 24 juli 2023 11:55 schreef Lonaa het volgende:
Oh, ik vind dat juist niet extra lastig, msischien zelfs wel makkelijker, omdat dat een "oorzaak" is die ik zelf niet in de hand heb = niet mijn schuld = niet omdat ik niet hard genoeg m'n best doe + gaat weer over.
Checkquote:Op maandag 24 juli 2023 11:58 schreef Lucky_Strike het volgende:
Veel doen is praktischer maar niet per se beter. Mensen die zo enorm veel doen, kunnen vaak weer slecht ontspannen want dan voelen ze zich daar slecht over.
Ja, mooi hè de openheid en het vertrouwen in dit hoekje.quote:Op maandag 24 juli 2023 11:52 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik zou ook niet weten hoe je het anders zou kunnen noemen en het wel zo de lading dekt. Maar ik denk niet dat iemand het negatief op vat
Overigens hier ook best fijn om die herkenning te hebben. Ieder huisje heeft zijn kruisje, maar het is fijn als men daar gewoon wat meer open over is, in plaats van maar constant de schijn op te houden. Dat vind ik zo fijn aan hier.
Oh, dat hebben ze ook handig afgeschoven dan.quote:Op maandag 24 juli 2023 11:59 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik dacht net aan je. Ik wil mijn lokale Jumbo mailen maar dat kan alleen via de algemene webcare
Ja, echt suf. Zelfs geen mogelijkheid tot contact via Facebook. Ik heb nu mijn bericht naar de algemene Whatsapp gestuurd in de hoop dat iemand het doorstuurt.quote:Op maandag 24 juli 2023 12:02 schreef Myraela het volgende:
[..]
Oh, dat hebben ze ook handig afgeschoven dan.
Ja, weet ik nog wel. Is die weer terug?quote:Op maandag 24 juli 2023 12:06 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ja, echt suf. Zelfs geen mogelijkheid tot contact via Facebook. Ik heb nu mijn bericht naar de algemene Whatsapp gestuurd in de hoop dat iemand het doorstuurt.
Je zult het wel vergeten zijn maar jaren geleden wilde ik ook eens mijn Jumbo contacten en toen kreeg ik jou op de webcare. Toen ging het over hun samenwerking met de lokale kwakzalver (orthomoleculair therapeut) die bordjes met 'voedingsadvies' in de schappen hing. Ze schreef ook columns in de krant met het advies om een pompoen bij Jumbo te kopen tegen je ontsteking in plaats van naar de huisarts te gaan.
Nee, dat niet. Ze bestaat nog wel maar er is geen samenwerking meer. Niet naar aanleiding van mijn mail destijds, daar heb ik nooit antwoord op gekregen.quote:Op maandag 24 juli 2023 12:11 schreef Myraela het volgende:
[..]
Ja, weet ik nog wel. Is die weer terug?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nee, sinds Elon heb ik mijn zakelijke en privéaccounts verwijderd. Gebruikte ze toch al nooit. Maar Jumbo is alleen via telefoon of Whatsapp te bereiken. Ik ga ook verder niet meer moeite doen, dit was al veel meer moeite dan ooit het plan was.quote:Op maandag 24 juli 2023 12:16 schreef AnneX het volgende:
Gebruik je twitter?
Alhoewel de vraag eerder is of jumbo twitter gebruikt.
Het lijkt me ontzettend vermoeiend om met iemand buiten je gezin in huis te wonen. Kudo's dat je dat volhoudt.quote:Op maandag 24 juli 2023 11:42 schreef Myraela het volgende:
Ik merk nu ik bij mijn schoonvader woon wel dat ik mijn basislijn ook niet altijd haal. Normaal zie ik geen anders mensen (dan mijn man) wanneer ik me minder goed voel, want ik ga gewoon de deur niet uit als ik niet aan die basislijn kan voldoen. Maar dat hou ik dus geen maanden vol. Dus nu zit ik soms in de bank en hoop ik maar dat hij me niet veroordeelt.Of schaam ik me wanneer de deur openstaat en m'n bed niet opgemaakt is terwijl zijn bed er altijd helemaal strak bij ligt. Terwijl ik dat als we gewoon met z'n tweetjes zijn allemaal wel best vind, boeiend.
Ja, dit! Ik vind een weekend met mijn (schoon)ouders een huis delen al ernstig vermoeiend, maar dan kun je daarna in je eigen huis weer opladen.quote:Op maandag 24 juli 2023 12:18 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Het lijkt me ontzettend vermoeiend om met iemand buiten je gezin in huis te wonen. Kudo's dat je dat volhoudt.
Heb jij in je revalidatie ook over de angstige (ik maak vast iets stuk als ik over mijn grens ga, ik doe maar liever niets) en de boze (ik wil geen grenzen hebb, ik negeer ze gewoon) aanpak geleerd? Dat was echt een gamechanger voor mij.quote:Op maandag 24 juli 2023 11:58 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Bij mij is het er ook ingeslagen. Maar karakters verschillen nou eenmaal, hoe hard je ook slaat.
De één vlucht in veel doen, de ander vlucht in niets doen. Veel doen is praktischer maar niet per se beter. Mensen die zo enorm veel doen, kunnen vaak weer slecht ontspannen want dan voelen ze zich daar slecht over.
Soit, mijn zus heeft maanden bij ons gewoond, was heel gezellig. Ligt sterk aan wat voor een persoon het is.quote:Op maandag 24 juli 2023 12:18 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Het lijkt me ontzettend vermoeiend om met iemand buiten je gezin in huis te wonen. Kudo's dat je dat volhoudt.
Het ligt echt niet alleen aan de andere persoon of en hoe het werkt.quote:Op maandag 24 juli 2023 12:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Soit, mijn zus heeft maanden bij ons gewoond, was heel gezellig. Ligt sterk aan wat voor een persoon het is.
Maar erken je inmiddels wel dat op zo'n moment snoeihard aan de slag gaan met zo hard vluchten is als je in je safe space verschuilen?quote:Op maandag 24 juli 2023 11:54 schreef AnneX het volgende:
[..]
Eigenlijk heb ik het nooit begrepen. Aanpakken en doorpakken is er bij mij ‘ingeslagen’.
De schoonfamilie is ietsjes passiever. Sch.moeder was ook altijd vol lof over mijn praktische moeder.
Toevallig kwam de (gezins-) en opvoed verschillen gisteravond aan de orde.
Ja, dit wilde ik ook nog zeggen.quote:Op maandag 24 juli 2023 12:18 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Die wetenschap is onderdeel van het probleem. Je wilt meer maar je hoeft niet meer maar toch wil je meer maar je doet minder.quote:Op maandag 24 juli 2023 13:15 schreef Vanyel het volgende:
Voor mijn gevoel liggen de verwachtingen die velen van jullie hebben over wat je allemaal moet doen om het goed genoeg te doen behoorlijk hoog.
Mijn kind zei gister, toen Mrs V wat opruimde en schoonmaakte voor haar schoonouders
Maham, dat die mensen met pensioen zijn en daarom de hele dag tijd hebben om hun huis mooi te maken, betekent toch niet dat ons huis er ook zo uit moet zien. Iedereen is anders hoor!
Nee eigenlijk vrij laat, door het klussen weinig tijd gehad.quote:Op zondag 23 juli 2023 22:55 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Zijn jullie in december begonnen ofzo?
Ik was wat laat dit jaar, ok, maar mijne beginnen net. Eerste 2, 3 snackkomkommertjes pas.
Ik heb er 3 in de kas en 2 buiten. Helpt nietquote:Op maandag 24 juli 2023 13:19 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Nee eigenlijk vrij laat, door het klussen weinig tijd gehad.
Maar dit was wel in de kas, maar ook de plant buiten geeft al een tijdje steady een paar snackkomkommers per week.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |