Ik doe portiebakjes in een gootsteen koud water zetten voor een tijdje, daarna in koelkast, daarna in vriezer.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 21:24 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
[..]
Mogelijk ietwat domme vraag, maar als ik gerecht met rijst meteen voor meer dagen wil koken en dan invriezen, dan kan ik neem ik aan wel gewoon de extra porties laten afkoelen en dan in bakjes de vriezer in? En dan ontdooien in de koelkast?
En deels gerelateerde vraag die ik ook voor jullie posts al had: hoe laat je eigenlijk je eten dan handig afkoelen? Want ze zeggen overal niet te lang op kamertemperatuur, maar nog warm in koelkast of vriezer stoppen ook niet goed. Gewoon in blijven roeren tot het zsm afgekoeld is dan ofzo? Of kan je het prima even uurtje ofzo laten staan en dan in vriezer mikken?
Oh, dat is slim! Had ik helemaal niet aan gedacht. Even katten buiten woonkamer opsluiten na koken en dan op die manier, goed idee.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 21:29 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Ik doe portiebakjes in een gootsteen koud water zetten voor een tijdje, daarna in koelkast, daarna in vriezer.
Ananas met stokjes pak je op de platte kant. En zonder veel kracht te zetten.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 21:27 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Meer kracht lijkt te leiden tot verdere ananaslancering. Dit leidt dan weer tot een plakkerige situatie.
Het helpt als ik de ananas niet in de richting pak waarin hij smaller wordt maar in de richting waarin het stukje recht is. Als je snapt wat ik bedoel
Dat kan ik me voorstellen iddquote:Op zaterdag 22 juli 2023 21:36 schreef z80 het volgende:
[..]
Ananas met stokjes pak je op de platte kant. En zonder veel kracht te zetten.
De ramp begint pas bij perzik uit blik.
quote:Op zaterdag 22 juli 2023 17:53 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Al wordt vlees vaak wel te angstig behandeld, daar kom je met je ogen en neus nog een heel eind.
Ongewassen groente (of onverhit meel, rauw koekjesdeeg) kunnen salmonella en e-coli geven, je drie dagen oude hummus Bacillus cereus of botulisme.
Je koekjesdeeg geeft je eerder salmonella via vogelpoep op de tarweplant dan via het ei dat er in zit.
Dat klinkt echt fantastisch! Ik wil ook wel bij jou komen logeren zoquote:Op zaterdag 22 juli 2023 19:38 schreef sigme het volgende:
Zo. Alle gasten zijn weer naar huis. Het waren weer drie supergezellige dagen.
Zij zorgen voor de gezelligheid, ik voor de catering. Het gezelschap varieerde wat in de loop van de dagen, we waren steeds met 6 en soms met 7 personen.
Woensdag had ik spanakopita gemaakt. Courgettesoep vooraf. Rijstepudding met gember uit de oven toe. Dat was een mooi makkelijke maaltijd, vegetarisch dus geen omkijken naar de een à twee vegetariërs in het gezelschap (een van die twee eet bij mij wel vlees, omdat ik precies weet wat voor vlees ik in de kuip heb).
Donderdag een langzaam gegaarde licht gepekelde procureur, geglaceerd met appelstroop/mosterdmengsel. Daarbij geglaceerde worteltjes, gestoofde venkel, gekookte tuinbonen (lees: alles uit het die dag opgehaalde groentepakket wat geschikt was). Met witte rijst. Voor de vegetariër gevulde eitjes.
Toe: watermeloen, slagroomijs, zelfgemaakt grapefruitcurd.
Vrijdag vooraf gele courgettesoep. Hoofd: buikspek met knapperige zwoerd, gemarineerd in ketjap, stemgember, knoflook. Daarbij broccoli met monchou en cashewnoten. Met aardappelgratin.
Toe het restant rijstepudding, opgebakken in roomboter, geserveerd met zelfgemaakte sinaasappeljam.
En natuurlijk donderdag, vrijdag & zaterdag ook ontbijt. Brood, gezouten boter, Amora, hele goede kaas, superlekkere ham, zelfgemaakte jammen. Ik bak een grote omelet, er zijn tomaatjes, lekker sap & lekkere melk.
Als afsluiter een zoet broodje.
Sloten koffie gezet en we hebben een krat of vier bier leeggedronken, waarvan een groot deel dat lichte bier (2,7%), wat mij echt uitstekend beviel.
Ik zet de pan met rijst in een bak met ijswater (water en ijsblokjes) en dan de koeling in als ik rijst voor Nasi maken wil. Maar waarom zou je rijst koken, en invriezen, dan ontdooien en weer opwarmen? Ik bedoel, gooi een kopje rijst in een steelpannetje, 2 kopjes kokend water erbij, aan de kook brengen en laag zetten, deksel erop, 10-15 minuten later heb je verse warme rijst.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 21:24 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
[..]
Mogelijk ietwat domme vraag, maar als ik gerecht met rijst meteen voor meer dagen wil koken en dan invriezen, dan kan ik neem ik aan wel gewoon de extra porties laten afkoelen en dan in bakjes de vriezer in? En dan ontdooien in de koelkast?
En deels gerelateerde vraag die ik ook voor jullie posts al had: hoe laat je eigenlijk je eten dan handig afkoelen? Want ze zeggen overal niet te lang op kamertemperatuur, maar nog warm in koelkast of vriezer stoppen ook niet goed. Gewoon in blijven roeren tot het zsm afgekoeld is dan ofzo? Of kan je het prima even uurtje ofzo laten staan en dan in vriezer mikken?
quote:Op zaterdag 22 juli 2023 21:51 schreef Tele6 het volgende:
Waar ik tijdens de Vierdaagse trouwens achter kwam is dat vrachtwagens ook deuntjes kunnen toeteren![]()
![]()
![]()
We liepen op de brug naar Grave en alle auto's toeterden naar ons (sowieso deden ze dat overal -- het is alleen niet gelukt om treinen ook te laten toeteren) maar er was een vrachtwagen die Baby Shark naar ons toeterde
BABY SHARK TOETER
WAUW
Omdat op sommige dagen dát al te veel moeite / mentale ruimte kost.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 21:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik zet de pan met rijst in een bak met ijswater (water en ijsblokjes) en dan de koeling in als ik rijst voor Nasi maken wil. Maar waarom zou je rijst koken, en invriezen, dan ontdooien en weer opwarmen? Ik bedoel, gooi een kopje rijst in een steelpannetje, 2 kopjes kokend water erbij, aan de kook brengen en laag zetten, deksel erop, 10-15 minuten later heb je verse warme rijst.
Gaaf hè!quote:Op zaterdag 22 juli 2023 21:51 schreef Tele6 het volgende:
Waar ik tijdens de Vierdaagse trouwens achter kwam is dat vrachtwagens ook deuntjes kunnen toeteren![]()
![]()
![]()
We liepen op de brug naar Grave en alle auto's toeterden naar ons (sowieso deden ze dat overal -- het is alleen niet gelukt om treinen ook te laten toeteren) maar er was een vrachtwagen die Baby Shark naar ons toeterde
BABY SHARK TOETER
WAUW
Boven de 140 is alles stuk. Maar wel op die temperatuur in je potje doen. Dus pasteuriseren in snelkookpan.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 20:02 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Wat moet ik daaaaan doooeeennn?
Ik doe de Ottolenghi olie bijvoorbeeld met stikveel knof maar dan is ie wel minimaal een half uur op 150 ofzo ipv 80.
Zeker geen domme vraag! Sneller koud meer beter. Niet te lang bewaren. Niet je rijst die toevallig over is later op de avond nog koelen. Het niet warm de koelkast in is vooral voor niet-gecirculeerde koelkasten een probleem omdat je heet vocht in je koeling krijgt, voor je eten is het wel beter te koelen als het heet is. Binnen drie dagen opeten, en zo snel mogelijk maar zeker niet de dag erna koelen / vriezenquote:Op zaterdag 22 juli 2023 21:24 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
[..]
Hmm, ik zou serieus eens naar je manier van leven kijken als je dit hebt. Lijkt me niet iets wat je lang gaat volhouden voor een serieuze burnout.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 21:58 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Omdat op sommige dagen dát al te veel moeite / mentale ruimte kost.
Ik kom thuis uit werk en ik wil iets in de magnetron schuiven.
Apart nog een pannetje rijst erbij aan moeten zetten betekent gegarandeerd overgekookte aangebrande rijst. Die je dan half van je fornuis en half uit je pan kan bikken.
Dat "aan de kook brengen en laag zetten" gedeelte doet het 'm. Erbij blijven en wakker blijven tot het kookt en dan laag zetten.
Vervolgens moet je in de gaten houden wanneer het klaar is en uit kan. Of een timer voor 10 min zetten en het dan maar gewoon uitzetten en zompige rijst eten.
Of ik zou magnetronrijst moeten doen of zo.
Tot nu toe zijn m'n teruggekoelde rijst- en pastakliekjes altijd goed gegaan.
Mini rijstkoker aanschaffen? Rijst afmeten, juiste hoeveelheid water er bij, aanzetten en wachten. Vaak zo rond de 20 minuten.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 21:58 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Omdat op sommige dagen dát al te veel moeite / mentale ruimte kost.
Ik kom thuis uit werk en ik wil iets in de magnetron schuiven.
Apart nog een pannetje rijst erbij aan moeten zetten betekent gegarandeerd overgekookte aangebrande rijst. Die je dan half van je fornuis en half uit je pan kan bikken.
Dat "aan de kook brengen en laag zetten" gedeelte doet het 'm. Erbij blijven en wakker blijven tot het kookt en dan laag zetten.
Vervolgens moet je in de gaten houden wanneer het klaar is en uit kan. Of een timer voor 10 min zetten en het dan maar gewoon uitzetten en zompige rijst eten.
Of ik zou magnetronrijst moeten doen of zo.
Tot nu toe zijn m'n teruggekoelde rijst- en pastakliekjes altijd goed gegaan.
Als je naast werk ook een sportief leven hebt. En alleen woont. Dan gaat eten koken een aantal dagen van de week op standje simpel en snel klaar. Daar brand je niet van op. Alleen de prio ligt ergens anders.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 22:07 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Hmm, ik zou serieus eens naar je manier van leven kijken als je dit hebt. Lijkt me niet iets wat je lang gaat volhouden voor een serieuze burnout.
Ik ben aan het teruglezen, zelfgemaakte hummus maar 3 dagen eten?quote:Op zaterdag 22 juli 2023 17:59 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Gekocht in de winkel volgen wat op de hummus staat. Kan zijn dat het fors verzuurd is (e300/e330). Maar zelf gemaakt echt nul risico meenemen.
Als wij een catering doen voor de activisten en mensen willen restjes meenemen aan het eind, dan tief ik de hummus een half uurtje voor het einde de prullenbak in. Zit er niet op te wachten dat mensen voor een beetje gratis hummus hun middenrif gaan botox'en.
Ik doe inderdaad altijd wel vanuit de pan dan meteen verdelen over bord (=meteen eten) en drie bakjes voor de vriezer. Mijn koelkast heeft geloof ik wel circulatie, dan kan ik het dus gewoon meteen in koelkast mikken? Maar niet met deksel erop neem ik aan? Ik dacht dat bij Gordon Ramseys show de koks altijd op hun sodemieter kregen als ze hete dingen meteen in koeling zetten haha. Maar weet eigenlijk ook niet waarom precies. De in koud water zetten tactiek kan ik sowieso wel doen, en zodra niet meer warm gooi ik t sowieso meteen in de vriezer. Maar optimaal zou dus zijn bakjes (zonder deksel?) gewoon in koelkast mikken en dan na het opeten van de verse portie is dat vast niet meer warm en dan meteen vriezer in? Met deksels dan uiteraardquote:Op zaterdag 22 juli 2023 22:06 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Zeker geen domme vraag! Sneller koud meer beter. Niet te lang bewaren. Niet je rijst die toevallig over is later op de avond nog koelen. Het niet warm de koelkast in is vooral voor niet-gecirculeerde koelkasten een probleem omdat je heet vocht in je koeling krijgt, voor je eten is het wel beter te koelen als het heet is. Binnen drie dagen opeten, en zo snel mogelijk maar zeker niet de dag erna koelen / vriezen
Ja, zoiets dacht ik inderdaad ook. Zou het in theorie kunnen doen als de koelkast verder grotendeels leeg is, maar dan lijkt de koude gootsteen-manier me praktischer.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 22:32 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou nooit warm eten in de koelkast zetten. Daardoor stijgt de temperatuur in de koelkast en dat wil je niet.
Als je 4 keer van 1 kookbeurt eet dan kun je toch net zo goed elke keer vers koken. Het meeste werk zit hem in het groente snijden, daar ben je met 4 porties navenant lang mee bezig. Verder zakje gesneden kip (afgewogen op een portie) haal je begin werkdag uit de vriezer (of garnalen of rund) en leg je in de koelkast. Tijdens het rijst koken zet je het vuur aan van de wok, leg je het vlees/vis erin en snij snel je de groente. Ben je binnen 15 minuten klaar.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 22:30 schreef vlindertje89 het volgende:
Ja, dat.
Ik ben alleen, als ik dan een keer de tijd & zin & mentale ruimte om te koken allemaal tegelijk gevonden heb, dan maak ik het liefst meteen een pan vol. Zodat ik de volgende drie keer dat ik dat niet heb, ik wel gewoon iets gezonds kan eten. In plaats van een boterham en een blikje doperwtjes+worteltjes
[..]
Ik doe inderdaad altijd wel vanuit de pan dan meteen verdelen over bord (=meteen eten) en drie bakjes voor de vriezer. Mijn koelkast heeft geloof ik wel circulatie, dan kan ik het dus gewoon meteen in koelkast mikken? Maar niet met deksel erop neem ik aan? Ik dacht dat bij Gordon Ramseys show de koks altijd op hun sodemieter kregen als ze hete dingen meteen in koeling zetten haha. Maar weet eigenlijk ook niet waarom precies. De in koud water zetten tactiek kan ik sowieso wel doen, en zodra niet meer warm gooi ik t sowieso meteen in de vriezer. Maar optimaal zou dus zijn bakjes (zonder deksel?) gewoon in koelkast mikken en dan na het opeten van de verse portie is dat vast niet meer warm en dan meteen vriezer in? Met deksels dan uiteraard.
Slim vers koken, veel smaakvollerquote:Op zaterdag 22 juli 2023 22:44 schreef Clubsoda het volgende:
Nee hoor, mealpreppen scheelt enorm veel tijd. Groot fan
Welk deel van de tweede en derde zin uit mijn post die je quote begrijp je precies niet?quote:Op zaterdag 22 juli 2023 22:42 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Als je 4 keer van 1 kookbeurt eet dan kun je toch net zo goed elke keer vers koken. Het meeste werk zit hem in het groente snijden, daar ben je met 4 porties navenant lang mee bezig. Verder zakje gesneden kip (afgewogen op een portie) haal je begin werkdag uit de vriezer (of garnalen of rund) en leg je in de koelkast. Tijdens het rijst koken zet je het vuur aan van de wok, leg je het vlees/vis erin en snij snel je de groente. Ben je binnen 15 minuten klaar.
Wat is hier de logica achter dan?quote:Op zaterdag 22 juli 2023 22:42 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Als je 4 keer van 1 kookbeurt eet dan kun je toch net zo goed elke keer vers koken. Het meeste werk zit hem in het groente snijden, daar ben je met 4 porties navenant lang mee bezig. Verder zakje gesneden kip (afgewogen op een portie) haal je begin werkdag uit de vriezer (of garnalen of rund) en leg je in de koelkast. Tijdens het rijst koken zet je het vuur aan van de wok, leg je het vlees/vis erin en snij snel je de groente. Ben je binnen 15 minuten klaar.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |