abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210002405
Ping :T
  zaterdag 22 juli 2023 @ 22:52:52 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210002452
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 22:34 schreef vlindertje89 het volgende: [..] Ja, zoiets dacht ik inderdaad ook. Zou het in theorie kunnen doen als de koelkast verder grotendeels leeg is, maar dan lijkt de koude gootsteen-manier me praktischer.
Ik doe een bak (vierkante afwasteil) met koud water en evt. nog een bevroren koelelement onderin. Als ik meerdere porties heb, doe ik het in ziplocks van Ikea: als je die dicht’ritst’ komt er geen water in. Kunnen eenmaal koud mooi plat in de vriezer.

Als ik 1 portie heb, bijv. voor de volgende dag, dan doe ik een ronde ovenschaal met deksel. Teil dan uiteraard niet te vol (water moet niet over de rand komen) en eerst afkoelen zonder deksel. En af en toe roeren. Eenmaal voldoende afgekoeld: deksel erop en in de koelkast.
The love you take is equal to the love you make.
pi_210002528
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 22:52 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik doe een bak (vierkante afwasteil) met koud water en evt. nog een bevroren koelelement onderin. Als ik meerdere porties heb, doe ik het in ziplocks van Ikea: als je die dicht’ritst’ komt er geen water in. Kunnen eenmaal koud mooi plat in de vriezer. Als ik 1 portie heb, bijv. voor de volgende dag, dan doe ik een ronde ovenschaal met deksel. Teil dan uiteraard niet te vol, want eerst afkoelen zonder deksel. En af en toe roeren. Eenmaal voldoende afgekoeld: deksel erop en in de koelkast.
Ziplockzakjes, wat een goed idee _O_ ook veel makkelijker in de vriezer dan die bakjes waarmee ik dan weer moet gaan puzzelen hoe ik het het makkelijkst kwijt kan. Dank!!

quote:
2s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 22:06 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]
Binnen drie dagen opeten, en zo snel mogelijk maar zeker niet de dag erna koelen / vriezen
Die drie dagen zijn bij bewaren in koelkast ga ik vanuit? Dat haal ik al niet eens, doe meestal 1 portie eten, 3 porties vriezer of 1 eten, 1 koelkast voor dag erna en 2 vriezer. En bij ontdooien zet ik het meestal in ochtend in koelkast en eet dan 's avonds, of ontdooi gewoon meteen vanuit vriezer in magnetron.
pi_210002949
Bij mijn ouders eet ik echt nooit kliekjes. Mijn vader laat altijd alle restjes in de pannen op het fornuis/aanrecht staan. Hoe warm het ook is. De hele nacht + dag :X En dan warmt hij het weer op voor lunch of avondeten. Ze hebben nooit buikklachten. Maar denk dat dat meer geluk dan wijsheid is.

Ik kook meestal goed afgepast, dus zelden restjes en als ik die wel heb dan gaat het afgekoeld en afgedekt de koelkast in. En ik gooi het al weg als het er langer dan een dag in staat.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_210003022
Jouw ouders :D

Hier vaak kliekjes.

Als ik een grooote pan soep maak zet ik die in een bak koud water en dan af en toe roeren tot afgekoeld. Dan verder koelen in kleine bakjes in de koelkast tot het de vriezer in kan.

Andere klieken laat ik meestal afkoelen op een bord of in de pan, terwijl ik portie 1 opeet. Daarna de koelkast in, waarna het óf in de vriezer verdwijnt, of binnen een dag of drie de magnetron (en vervolgens mij) in schuift.
Pasta kook ik meestal vers zelf erbij, vind ik lekkerder dan diepvries- of opgewarmde pasta.

Toevallig vandaag bij mijn ouders kliekjesmaaltijd gegeten. Waaronder rijst, die van de kraam op de markt kwam, ingevroren is en nu weer opgewarmd. Ik heb ze toch maar getipt deze restjes weg te gooien en niet weer op te warmen. Waren ze gelukkig ook al van plan.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_210003054
Ik wil nog wel eens wat vergeten wanneer ik het op de bovenste plank van de koelkast leg. Ik zie het dan vaak niet (te hoog). Ik had voor vandaag caponata ontdooit maar dat eet ik nu morgen want pannenkoeken en gezellige mensen, da’s een makkelijke keuze.
Maar wanneer ik eten voor meerdere dag kook koel ik dat zo snel mogelijk terug en daarna gaat het meteen de vriezer in
We have far more in common than that which devides us..
pi_210003142
Christus op zijn scootmobiel, 18 notificaties. Ik was met mini eten he.

Samengevat
- no shame tegen makkelijke rijst, maar rijst en pasta zijn wel dermate tricky dat ik dan eerder voor de suggestie van z80 voor een rijstkoker zou gaan (sowieso aanrader, smijt je rijst er in en perfecte rijst als de rest van je eten klaar is), of snelkookrijst. Dat is minder lekker, maar dat is ingevroren rijst ook.

De nvwa controleert sushitenten op meetschema's voor de phwaarde van hun rijst, die moeten ze verzuren. Om een idee te geven qua bederf.

- "is het de knoflook?" Niet per se. Knoflook in een niet-zure omgeving zonder zuurstof is altijd een probleem. En langer en warm een groter probleem dan koud en kort. Knoflookolie is -zonder verhitten boven de 140c - een no go. Je gaat er geen diaree van krijgen, maar je ademhaling stopt en dat heeft negatieve effecten op je levensverwachting:+

- ook issues zijn: alles hoog in zetmeel, zéker als het matig verhit is geweest (onder de 140). In de poriën van je pasta, rijst, kikkererwt, tarwe, etc zitten veel bacteriën die na het koken geen lucht meer krijgen. Boven de 100c roei je het meeste uit, maar bijvoorbeeld niet je endosporen van je botulisme. Dus je pasta of rijst van gisteren of je hummus (zeker als je zelf de kikkererwten hebt gekookt) zijn potentieel een zuurstof vrije monocultuur van dodelijke anaerobe bacteriën.

- koeling verhaal: liever veel warms juist in een volle koelkast. Een volle koelkast heeft veel koude massa en die warmt minder snel op dan een lege koelkast. Het plaatsen van heet eten kan een issue zijn bij bepaalde koelkasten. Maar horecakoelkasten en veel moderne thuiskoelkasten circuleren lucht; er zit ergens bovenin een gat waar koude lucht uit komt. Een ouderwetse koelkast werkt door een koud element achter de achterwand te plaatsen, en als je er zo een hebt, dan zorgt je hete pasta voor veel warm vocht in je koeling die niet meer weg gaat. Zo'n circulatie ding doet dat niet. En anders de tips van Jan, ijs ed.

Bij dingen met knoflook maar zonder veel zetmelen (ie pastasaus zonder pasta) is het risico verdwenen na voldoende doorkoken.

Het fucked up hiermee is dat áls het mis gaat, je niks er aan ruikt/ziet/proeft maar je dood gaat.

Voor een beetje diaree zou ik dit thuis, prive nog wel durven riskeren maar de gevolgen zijn wat groter.

/Einde stokpaardje.

(En blij dat dit gedeelde stokpaardje bevestigd dat een zekere user hier nog onder kloon zit :+ )
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_210003156
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 23:55 schreef Kaatje1 het volgende:
Ik wil nog wel eens wat vergeten wanneer ik het op de bovenste plank van de koelkast leg. Ik zie het dan vaak niet (te hoog). Ik had voor vandaag caponata ontdooit maar dat eet ik nu morgen want pannenkoeken en gezellige mensen, da’s een makkelijke keuze.
Maar wanneer ik eten voor meerdere dag kook koel ik dat zo snel mogelijk terug en daarna gaat het meteen de vriezer in
.
In een van de vele ADHD filmpjes die de algoritmes vinden dan relevant voor mij zijn, noemde iemand de groentela een vegetables hospice en ik voelde mij aangesproken :(
pi_210003176
Vegetable hospice :D nog even en ik durf helemaal niets vers te maken en eten.

Ik begreep wel overal dat je knoflook ook niet mag vacumeren en uien alleen wanneer je ze meteen invriest
pi_210003213
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 00:20 schreef Kaatje1 het volgende:
Vegetable hospice :D nog even en ik durf helemaal niets vers te maken en eten.

Ik begreep wel overal dat je knoflook ook niet mag vacumeren en uien alleen wanneer je ze meteen invriest
Invriezen idem voor knoflook!

Je risico's zijn:
- het stimuleren van de anaerobe bacteriën door het wegnemen van lucht. Dit kan door olie te maken met specerijen (vooral maar niet enkel ui/knoflook). Maar ook door vacumeren ja.
- het beperken van andere organisme die voor bederf zorgen maar de voedselveiligheid garanderen (denk aan melkzuurbacteriën voor verzuring of gist voor alcohol). Hierdoor krijgen de schadelijke bacteriën vrij spel. Dit is vooral bij verhitting tussen 60 (waar je gisten de geest geven) en 140c (gegarandeerd geen botulisme endosporen meer).

Koelen en zouten vertraagt dit maar je moet vrij ver gaan (ik meen 12% zout, maar ik zou daar in moeten duiken) om volledig veilig te worden.

Zuur helpt ook. Fermentatie of door zuur toe te voegen. Eerst vertraagt het maar rond de 4.6 is het veilig.
pi_210003237
Ik ga het gewoon niet doen. Enige wat ik wel zou doen is uien karameliseren dat invriezen om het later in bouillon te doen voor snelle uiensoep
pi_210003324
Dat over knoflook en uien wist ik overigens echt niet. Weer wat geleerd ^O^ Dank.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_210003622
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 22:45 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Slim vers koken, veel smaakvoller _O_
Smaakvol is niet altijd het belangrijkste doel.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_210003623
Interessante materie inderdaad, ik ben te slaperig om het uitgebreid te lezen, doe ik morgen ^O^
pi_210003719
Knoflook en ui eet ik niet, dus dat scheelt me al een hoop gedoe met het bewaren :+
Ik heb wel een rijstkoker, dus misschien moet ik die weer eens op het aanrecht zetten, dan is de drempel wat lager om hem te gebruiken. Dat is dan nog wel een optie.

Ik lig weer wakker na een nachtmerrie. Geen idee wat ik gedaan had, maar ik woonde in een of ander appartementencomplex en mensen in dat complex van georganiseerde misdaad hadden het op mij voorzien. Toen was ik ineens op het vliegveld en mocht ik met twee stewardessen mee naar een vliegtuig via een binnendoor route waar alleen personeel mocht komen, maar ze hadden me toch gezien en toen kwam er een man met grote naald om me te verdoven achter me aan gerend. Stak ie eerst in mn arm maar dat werkte niet, en werd wakker nadat ie die in mn been stak.

Wist aan eind wel dat ik droomde, want herinner me dat ik dacht steek die er maar in dan word ik wakker. Heb eigenlijk altijd bij nachtmerries dat bv als mensen met messen achter me aan zitten ik wakker word nét voor ze me hebben ingehaald enzo. Dit was wel een nieuwe droom, heb meestal eigenlijk dezelfde nachtmerries die ik dan ook in de droom herken en dat maakt ze wat minder eng. Had het te warm, al lig ik alleen onder mn laken, maar heel dun dekentje lag wel zijdelings klein beetje tegen me aan, dus die nu helemaal weg gelegd. En even gordijn klein stukje opgeschoven zodat lucht v kiepraam iets meer de kamer in kan.
pi_210003721
Quote ipv edit oeps
pi_210003764
Death by knoflook... (of death by carb...) niet de érgste manier...
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_210003971
Tis een wonder dat ik/wij nog in leven zijn. B-)
pi_210004013
Het voelt niet zo heel levend nog :O
  zondag 23 juli 2023 @ 08:42:04 #20
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210004206
Ik wilde net deze week weer knoflookolie maken. Not kidding.
Spoilers!
pi_210004238
quote:
2s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 22:01 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]
Boven de 140 is alles stuk. Maar wel op die temperatuur in je potje doen. Dus pasteuriseren in snelkookpan.
Waarom, als je de boel toch al hebt doodvermoord op 150?
Los van dat de pot schoon moet, dat snap ik nog net :D
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_210004242
Goedemorgen!

Ik zondig tegen alle regels. Alle.

Verder is er best een goede reden om rijst (/pasta/aardappel) te laten afkoelen en later weer opwarmen. Er vormt zich dan resistent zetmeel, waardoor je bij het eten van die zetmeelrijke producten je minder pieken in je bloedsuiker krijgt dan wanneer je ze versbereid eet.
https://www.diabetesfonds(...)n/resistent-zetmeel#
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_210004255
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 08:47 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Waarom, als je de boel toch al hebt doodvermoord op 150?
Los van dat de pot schoon moet, dat snap ik nog net :D
Het is geen 140 graden als je het inschept, en bij het scheppen schep je weer nieuwe ziekteverwekkers in je mengsel, lijkt me.

Als gezegd, ik zondig tegen alle regels, maar ik zorg wel dat ik geen knoflookolie maak - er zijn grenzen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_210004261
quote:
7s.gif Op zondag 23 juli 2023 08:50 schreef sigme het volgende:

[..]
Het is geen 140 graden als je het inschept, en bij het scheppen schep je weer nieuwe ziekteverwekkers in je mengsel, lijkt me.

Als gezegd, ik zondig tegen alle regels, maar ik zorg wel dat ik geen knoflookolie maak - er zijn grenzen.
Ja op zich snap ik dat, maar ik stel me dan voor dat het geen botulismers zijn dus dat dat wel ff houdt in de koeling.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zondag 23 juli 2023 @ 08:56:36 #25
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210004301
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 04:00 schreef vlindertje89 het volgende:
Knoflook en ui eet ik niet, dus dat scheelt me al een hoop gedoe met het bewaren :+
Ik heb wel een rijstkoker, dus misschien moet ik die weer eens op het aanrecht zetten, dan is de drempel wat lager om hem te gebruiken. Dat is dan nog wel een optie.

Ik lig weer wakker na een nachtmerrie. Geen idee wat ik gedaan had, maar ik woonde in een of ander appartementencomplex en mensen in dat complex van georganiseerde misdaad hadden het op mij voorzien. Toen was ik ineens op het vliegveld en mocht ik met twee stewardessen mee naar een vliegtuig via een binnendoor route waar alleen personeel mocht komen, maar ze hadden me toch gezien en toen kwam er een man met grote naald om me te verdoven achter me aan gerend. Stak ie eerst in mn arm maar dat werkte niet, en werd wakker nadat ie die in mn been stak.

Wist aan eind wel dat ik droomde, want herinner me dat ik dacht steek die er maar in dan word ik wakker. Heb eigenlijk altijd bij nachtmerries dat bv als mensen met messen achter me aan zitten ik wakker word nét voor ze me hebben ingehaald enzo. Dit was wel een nieuwe droom, heb meestal eigenlijk dezelfde nachtmerries die ik dan ook in de droom herken en dat maakt ze wat minder eng. Had het te warm, al lig ik alleen onder mn laken, maar heel dun dekentje lag wel zijdelings klein beetje tegen me aan, dus die nu helemaal weg gelegd. En even gordijn klein stukje opgeschoven zodat lucht v kiepraam iets meer de kamer in kan.
Vreselijk zulke nachtmerries.
Had vannacht ook een merkwaardige droom, was in Budapest en op fiets onderweg naar mijn hotel wat ik niet kon vinden, onderweg een straatmadelief opgepikt die achterop zat met de armen om me heen. zwaar erotisch.
Echt WTF
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')