abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210002405
Ping :T
  zaterdag 22 juli 2023 @ 22:52:52 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210002452
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 22:34 schreef vlindertje89 het volgende: [..] Ja, zoiets dacht ik inderdaad ook. Zou het in theorie kunnen doen als de koelkast verder grotendeels leeg is, maar dan lijkt de koude gootsteen-manier me praktischer.
Ik doe een bak (vierkante afwasteil) met koud water en evt. nog een bevroren koelelement onderin. Als ik meerdere porties heb, doe ik het in ziplocks van Ikea: als je die dicht’ritst’ komt er geen water in. Kunnen eenmaal koud mooi plat in de vriezer.

Als ik 1 portie heb, bijv. voor de volgende dag, dan doe ik een ronde ovenschaal met deksel. Teil dan uiteraard niet te vol (water moet niet over de rand komen) en eerst afkoelen zonder deksel. En af en toe roeren. Eenmaal voldoende afgekoeld: deksel erop en in de koelkast.
The love you take is equal to the love you make.
pi_210002528
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 22:52 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik doe een bak (vierkante afwasteil) met koud water en evt. nog een bevroren koelelement onderin. Als ik meerdere porties heb, doe ik het in ziplocks van Ikea: als je die dicht’ritst’ komt er geen water in. Kunnen eenmaal koud mooi plat in de vriezer. Als ik 1 portie heb, bijv. voor de volgende dag, dan doe ik een ronde ovenschaal met deksel. Teil dan uiteraard niet te vol, want eerst afkoelen zonder deksel. En af en toe roeren. Eenmaal voldoende afgekoeld: deksel erop en in de koelkast.
Ziplockzakjes, wat een goed idee _O_ ook veel makkelijker in de vriezer dan die bakjes waarmee ik dan weer moet gaan puzzelen hoe ik het het makkelijkst kwijt kan. Dank!!

quote:
2s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 22:06 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]
Binnen drie dagen opeten, en zo snel mogelijk maar zeker niet de dag erna koelen / vriezen
Die drie dagen zijn bij bewaren in koelkast ga ik vanuit? Dat haal ik al niet eens, doe meestal 1 portie eten, 3 porties vriezer of 1 eten, 1 koelkast voor dag erna en 2 vriezer. En bij ontdooien zet ik het meestal in ochtend in koelkast en eet dan 's avonds, of ontdooi gewoon meteen vanuit vriezer in magnetron.
pi_210002949
Bij mijn ouders eet ik echt nooit kliekjes. Mijn vader laat altijd alle restjes in de pannen op het fornuis/aanrecht staan. Hoe warm het ook is. De hele nacht + dag :X En dan warmt hij het weer op voor lunch of avondeten. Ze hebben nooit buikklachten. Maar denk dat dat meer geluk dan wijsheid is.

Ik kook meestal goed afgepast, dus zelden restjes en als ik die wel heb dan gaat het afgekoeld en afgedekt de koelkast in. En ik gooi het al weg als het er langer dan een dag in staat.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_210003022
Jouw ouders :D

Hier vaak kliekjes.

Als ik een grooote pan soep maak zet ik die in een bak koud water en dan af en toe roeren tot afgekoeld. Dan verder koelen in kleine bakjes in de koelkast tot het de vriezer in kan.

Andere klieken laat ik meestal afkoelen op een bord of in de pan, terwijl ik portie 1 opeet. Daarna de koelkast in, waarna het óf in de vriezer verdwijnt, of binnen een dag of drie de magnetron (en vervolgens mij) in schuift.
Pasta kook ik meestal vers zelf erbij, vind ik lekkerder dan diepvries- of opgewarmde pasta.

Toevallig vandaag bij mijn ouders kliekjesmaaltijd gegeten. Waaronder rijst, die van de kraam op de markt kwam, ingevroren is en nu weer opgewarmd. Ik heb ze toch maar getipt deze restjes weg te gooien en niet weer op te warmen. Waren ze gelukkig ook al van plan.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_210003054
Ik wil nog wel eens wat vergeten wanneer ik het op de bovenste plank van de koelkast leg. Ik zie het dan vaak niet (te hoog). Ik had voor vandaag caponata ontdooit maar dat eet ik nu morgen want pannenkoeken en gezellige mensen, da’s een makkelijke keuze.
Maar wanneer ik eten voor meerdere dag kook koel ik dat zo snel mogelijk terug en daarna gaat het meteen de vriezer in
We have far more in common than that which devides us..
pi_210003142
Christus op zijn scootmobiel, 18 notificaties. Ik was met mini eten he.

Samengevat
- no shame tegen makkelijke rijst, maar rijst en pasta zijn wel dermate tricky dat ik dan eerder voor de suggestie van z80 voor een rijstkoker zou gaan (sowieso aanrader, smijt je rijst er in en perfecte rijst als de rest van je eten klaar is), of snelkookrijst. Dat is minder lekker, maar dat is ingevroren rijst ook.

De nvwa controleert sushitenten op meetschema's voor de phwaarde van hun rijst, die moeten ze verzuren. Om een idee te geven qua bederf.

- "is het de knoflook?" Niet per se. Knoflook in een niet-zure omgeving zonder zuurstof is altijd een probleem. En langer en warm een groter probleem dan koud en kort. Knoflookolie is -zonder verhitten boven de 140c - een no go. Je gaat er geen diaree van krijgen, maar je ademhaling stopt en dat heeft negatieve effecten op je levensverwachting:+

- ook issues zijn: alles hoog in zetmeel, zéker als het matig verhit is geweest (onder de 140). In de poriën van je pasta, rijst, kikkererwt, tarwe, etc zitten veel bacteriën die na het koken geen lucht meer krijgen. Boven de 100c roei je het meeste uit, maar bijvoorbeeld niet je endosporen van je botulisme. Dus je pasta of rijst van gisteren of je hummus (zeker als je zelf de kikkererwten hebt gekookt) zijn potentieel een zuurstof vrije monocultuur van dodelijke anaerobe bacteriën.

- koeling verhaal: liever veel warms juist in een volle koelkast. Een volle koelkast heeft veel koude massa en die warmt minder snel op dan een lege koelkast. Het plaatsen van heet eten kan een issue zijn bij bepaalde koelkasten. Maar horecakoelkasten en veel moderne thuiskoelkasten circuleren lucht; er zit ergens bovenin een gat waar koude lucht uit komt. Een ouderwetse koelkast werkt door een koud element achter de achterwand te plaatsen, en als je er zo een hebt, dan zorgt je hete pasta voor veel warm vocht in je koeling die niet meer weg gaat. Zo'n circulatie ding doet dat niet. En anders de tips van Jan, ijs ed.

Bij dingen met knoflook maar zonder veel zetmelen (ie pastasaus zonder pasta) is het risico verdwenen na voldoende doorkoken.

Het fucked up hiermee is dat áls het mis gaat, je niks er aan ruikt/ziet/proeft maar je dood gaat.

Voor een beetje diaree zou ik dit thuis, prive nog wel durven riskeren maar de gevolgen zijn wat groter.

/Einde stokpaardje.

(En blij dat dit gedeelde stokpaardje bevestigd dat een zekere user hier nog onder kloon zit :+ )
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_210003156
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 23:55 schreef Kaatje1 het volgende:
Ik wil nog wel eens wat vergeten wanneer ik het op de bovenste plank van de koelkast leg. Ik zie het dan vaak niet (te hoog). Ik had voor vandaag caponata ontdooit maar dat eet ik nu morgen want pannenkoeken en gezellige mensen, da’s een makkelijke keuze.
Maar wanneer ik eten voor meerdere dag kook koel ik dat zo snel mogelijk terug en daarna gaat het meteen de vriezer in
.
In een van de vele ADHD filmpjes die de algoritmes vinden dan relevant voor mij zijn, noemde iemand de groentela een vegetables hospice en ik voelde mij aangesproken :(
pi_210003176
Vegetable hospice :D nog even en ik durf helemaal niets vers te maken en eten.

Ik begreep wel overal dat je knoflook ook niet mag vacumeren en uien alleen wanneer je ze meteen invriest
pi_210003213
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 00:20 schreef Kaatje1 het volgende:
Vegetable hospice :D nog even en ik durf helemaal niets vers te maken en eten.

Ik begreep wel overal dat je knoflook ook niet mag vacumeren en uien alleen wanneer je ze meteen invriest
Invriezen idem voor knoflook!

Je risico's zijn:
- het stimuleren van de anaerobe bacteriën door het wegnemen van lucht. Dit kan door olie te maken met specerijen (vooral maar niet enkel ui/knoflook). Maar ook door vacumeren ja.
- het beperken van andere organisme die voor bederf zorgen maar de voedselveiligheid garanderen (denk aan melkzuurbacteriën voor verzuring of gist voor alcohol). Hierdoor krijgen de schadelijke bacteriën vrij spel. Dit is vooral bij verhitting tussen 60 (waar je gisten de geest geven) en 140c (gegarandeerd geen botulisme endosporen meer).

Koelen en zouten vertraagt dit maar je moet vrij ver gaan (ik meen 12% zout, maar ik zou daar in moeten duiken) om volledig veilig te worden.

Zuur helpt ook. Fermentatie of door zuur toe te voegen. Eerst vertraagt het maar rond de 4.6 is het veilig.
pi_210003237
Ik ga het gewoon niet doen. Enige wat ik wel zou doen is uien karameliseren dat invriezen om het later in bouillon te doen voor snelle uiensoep
pi_210003324
Dat over knoflook en uien wist ik overigens echt niet. Weer wat geleerd ^O^ Dank.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_210003622
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 22:45 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Slim vers koken, veel smaakvoller _O_
Smaakvol is niet altijd het belangrijkste doel.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_210003623
Interessante materie inderdaad, ik ben te slaperig om het uitgebreid te lezen, doe ik morgen ^O^
pi_210003719
Knoflook en ui eet ik niet, dus dat scheelt me al een hoop gedoe met het bewaren :+
Ik heb wel een rijstkoker, dus misschien moet ik die weer eens op het aanrecht zetten, dan is de drempel wat lager om hem te gebruiken. Dat is dan nog wel een optie.

Ik lig weer wakker na een nachtmerrie. Geen idee wat ik gedaan had, maar ik woonde in een of ander appartementencomplex en mensen in dat complex van georganiseerde misdaad hadden het op mij voorzien. Toen was ik ineens op het vliegveld en mocht ik met twee stewardessen mee naar een vliegtuig via een binnendoor route waar alleen personeel mocht komen, maar ze hadden me toch gezien en toen kwam er een man met grote naald om me te verdoven achter me aan gerend. Stak ie eerst in mn arm maar dat werkte niet, en werd wakker nadat ie die in mn been stak.

Wist aan eind wel dat ik droomde, want herinner me dat ik dacht steek die er maar in dan word ik wakker. Heb eigenlijk altijd bij nachtmerries dat bv als mensen met messen achter me aan zitten ik wakker word nét voor ze me hebben ingehaald enzo. Dit was wel een nieuwe droom, heb meestal eigenlijk dezelfde nachtmerries die ik dan ook in de droom herken en dat maakt ze wat minder eng. Had het te warm, al lig ik alleen onder mn laken, maar heel dun dekentje lag wel zijdelings klein beetje tegen me aan, dus die nu helemaal weg gelegd. En even gordijn klein stukje opgeschoven zodat lucht v kiepraam iets meer de kamer in kan.
pi_210003721
Quote ipv edit oeps
pi_210003764
Death by knoflook... (of death by carb...) niet de érgste manier...
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_210003971
Tis een wonder dat ik/wij nog in leven zijn. B-)
pi_210004013
Het voelt niet zo heel levend nog :O
  zondag 23 juli 2023 @ 08:42:04 #20
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210004206
Ik wilde net deze week weer knoflookolie maken. Not kidding.
Spoilers!
pi_210004238
quote:
2s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 22:01 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]
Boven de 140 is alles stuk. Maar wel op die temperatuur in je potje doen. Dus pasteuriseren in snelkookpan.
Waarom, als je de boel toch al hebt doodvermoord op 150?
Los van dat de pot schoon moet, dat snap ik nog net :D
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_210004242
Goedemorgen!

Ik zondig tegen alle regels. Alle.

Verder is er best een goede reden om rijst (/pasta/aardappel) te laten afkoelen en later weer opwarmen. Er vormt zich dan resistent zetmeel, waardoor je bij het eten van die zetmeelrijke producten je minder pieken in je bloedsuiker krijgt dan wanneer je ze versbereid eet.
https://www.diabetesfonds(...)n/resistent-zetmeel#
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_210004255
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 08:47 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Waarom, als je de boel toch al hebt doodvermoord op 150?
Los van dat de pot schoon moet, dat snap ik nog net :D
Het is geen 140 graden als je het inschept, en bij het scheppen schep je weer nieuwe ziekteverwekkers in je mengsel, lijkt me.

Als gezegd, ik zondig tegen alle regels, maar ik zorg wel dat ik geen knoflookolie maak - er zijn grenzen.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_210004261
quote:
7s.gif Op zondag 23 juli 2023 08:50 schreef sigme het volgende:

[..]
Het is geen 140 graden als je het inschept, en bij het scheppen schep je weer nieuwe ziekteverwekkers in je mengsel, lijkt me.

Als gezegd, ik zondig tegen alle regels, maar ik zorg wel dat ik geen knoflookolie maak - er zijn grenzen.
Ja op zich snap ik dat, maar ik stel me dan voor dat het geen botulismers zijn dus dat dat wel ff houdt in de koeling.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zondag 23 juli 2023 @ 08:56:36 #25
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210004301
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 04:00 schreef vlindertje89 het volgende:
Knoflook en ui eet ik niet, dus dat scheelt me al een hoop gedoe met het bewaren :+
Ik heb wel een rijstkoker, dus misschien moet ik die weer eens op het aanrecht zetten, dan is de drempel wat lager om hem te gebruiken. Dat is dan nog wel een optie.

Ik lig weer wakker na een nachtmerrie. Geen idee wat ik gedaan had, maar ik woonde in een of ander appartementencomplex en mensen in dat complex van georganiseerde misdaad hadden het op mij voorzien. Toen was ik ineens op het vliegveld en mocht ik met twee stewardessen mee naar een vliegtuig via een binnendoor route waar alleen personeel mocht komen, maar ze hadden me toch gezien en toen kwam er een man met grote naald om me te verdoven achter me aan gerend. Stak ie eerst in mn arm maar dat werkte niet, en werd wakker nadat ie die in mn been stak.

Wist aan eind wel dat ik droomde, want herinner me dat ik dacht steek die er maar in dan word ik wakker. Heb eigenlijk altijd bij nachtmerries dat bv als mensen met messen achter me aan zitten ik wakker word nét voor ze me hebben ingehaald enzo. Dit was wel een nieuwe droom, heb meestal eigenlijk dezelfde nachtmerries die ik dan ook in de droom herken en dat maakt ze wat minder eng. Had het te warm, al lig ik alleen onder mn laken, maar heel dun dekentje lag wel zijdelings klein beetje tegen me aan, dus die nu helemaal weg gelegd. En even gordijn klein stukje opgeschoven zodat lucht v kiepraam iets meer de kamer in kan.
Vreselijk zulke nachtmerries.
Had vannacht ook een merkwaardige droom, was in Budapest en op fiets onderweg naar mijn hotel wat ik niet kon vinden, onderweg een straatmadelief opgepikt die achterop zat met de armen om me heen. zwaar erotisch.
Echt WTF
pi_210004307
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 08:51 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ja op zich snap ik dat, maar ik stel me dan voor dat het geen botulismers zijn dus dat dat wel ff houdt in de koeling.
Dat zou ik ook denken, bij mijn weten komt botulisme uit de grond. Maar ik heb me er niet erg in verdiept.
Als ik vlees bewerk gebruik ik wel slagerszout, dan heb ik toch liever wat kankerverwekkend nitriet in m'n eten dan worstjesziekte.
  zondag 23 juli 2023 @ 08:57:35 #27
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210004310
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 08:51 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Als je het in een goede koelkast bewaart is er sowieso een kleine kans dat sporen zich vermenigvuldigen. Ik haal knoflook (en ui) na het verhitten uit de olie overigens.

Knoflookolie is de enige manier waarop ik nog (zonder buikpijn of pil) knoflooksmaak kan toevoegen aan mijn eten. Dat ga ik echt niet opgeven.

Binnenkort ga ik knoflook in sojasaus maken. Altijd makkelijk om in huis te hebben.
Spoilers!
  zondag 23 juli 2023 @ 09:01:07 #28
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210004328
quote:
7s.gif Op zondag 23 juli 2023 08:57 schreef sigme het volgende:

[..]
Dat zou ik ook denken, bij mijn weten komt botulisme uit de grond. Maar ik heb me er niet erg in verdiept.
Als ik vlees bewerk gebruik ik wel slagerszout, dan heb ik toch liever wat kankerverwekkend nitriet in m'n eten dan worstjesziekte.
In bladgroente als spinazie zit vaak meer nitraat dan in worst,
pi_210004339
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
In bladgroente als spinazie zit vaak meer nitraat dan in worst,
Nitriet heeft niet voor niks een andere naam dan nitraat.
pi_210004448
Ik ben nog zo moe de hele tijd. ;(
Sterkheidsbaas van alles.
  zondag 23 juli 2023 @ 09:26:28 #31
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210004492
quote:
3s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:02 schreef sigme het volgende:

[..]
Nitriet heeft niet voor niks een andere naam dan nitraat.
Klopt, maar uit nitraat vormt zich nitriet, daarom gebruiken sommige worstmakers ook bladgroenten zoals postelein in de worst om op die manier een natuurlijk (....) nitriet in de worst te krijgen.
Als je vers gekochte spinazie in een plastic zak een tijdje buiten de koeling laat liggen vormen bacteriën daar nitriet
  zondag 23 juli 2023 @ 09:27:06 #32
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210004504
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 08:57 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Als je het in een goede koelkast bewaart is er sowieso een kleine kans dat sporen zich vermenigvuldigen. Ik haal knoflook (en ui) na het verhitten uit de olie overigens.

Knoflookolie is de enige manier waarop ik nog (zonder buikpijn of pil) knoflooksmaak kan toevoegen aan mijn eten. Dat ga ik echt niet opgeven.

Binnenkort ga ik knoflook in sojasaus maken. Altijd makkelijk om in huis te hebben.
Al eens Daslook geprobeerd?
pi_210004581
Goedemorgen :W
Vannacht meerdere keren wakker geworden van kramp in mijn benen -O- Waarschijnlijk een combi van erg lang staan op het festival van gisteren en geen fijne ondergrond.
pi_210004605
Mogguh!

Enorme zondaar hier zo te lezen. :D Nu zijn we geen grote mealpreppers (we hebben 1 vriesvak waar een brood in past..) maar we houden nog wel eens wat over dat de volgende dagen meegaat. We laten het afkoelen op het aanrecht, of gedurende de winter buiten. En het verblijft wel eens gerust een dag in mijn tas buiten de koelkast, omdat die op het werk te vol is. (Hoewel we nu sinds kort een tweede koelkast hebben gekregen, dus dat is eigenlijk geen excuus meer…)

Dat laatste geldt trouwens ook nog wel eens voor de (supermarkt)hummus.

:@ :D
Living on the edge.

Twee keer in mijn leven voedselvergiftiging gehad; een keer op reis (afhaalpasta ) en een keer na een bbq bij familie. Wij aten toen al geen dieren meer, maar ons eten lag wel dichtbij de worstjes e.d. (En in tegenstelling tot die worstjes, hoefde ons eten niet of minder verhit te worden….)

Verder knappe prestatie @Tele6 ^O^ *O*

En… dat was het even. Niet echt goed mee gelezen. We zijn hier al de hele tijd bezig met het houtwerk buiten te vervangen en schilderen. (Gisteren een deel van de boeiboorden, windveren, profiel en sier’kruis’ ) Tof project wel, maar gaat enorm veel tijd en werk in zitten. Gaf ook wat onenigheid met de buurvrouw helaas. Verder idioot druk op het werk. In 8 dagen er 7 gewerkt, waarvan 3 met dikke overuren. Dus ik was vrijdagmiddag niet helemaal helder meer te noemen :')

Gisteren nieuwe hondje van schoonouders geknuffeld na het klussen, en vandaag uitgeslapen en straks naar Utrecht.
  zondag 23 juli 2023 @ 09:34:16 #35
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210004606
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Al eens Daslook geprobeerd?
Daslook O+ , knoflookbieslook, bieslook en het groen van prei en lenteui kan ik wel verdragen gelukkig. Plus dus knoflookolie. Er zijn dus zeker wel smaakmakers die ik kan gebruiken :9

Zowel de daslook en de lenteui willen helaas niet lekker groeien dit jaar. De knoflook is net geoogst. Bij uitzondering eet ik wel knoflook maar dan moet ik een pil met enzymen innemen.

Ik heb dit jaar voor het eerst een zogenaamde hardneck of spiraalknoflook geplant. Die maken tijdens de groei een spiraalvormige stengel die ik ook kan verdragen. Helaas is dat door slechte timing en weer mislukt. Volgend jaar een nieuwe kans.
Spoilers!
pi_210004692
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2023 18:31 schreef z80 het volgende:
En ik denk dat ik mijn vakantie rondje ook wel heb. Rondje treinen in eigen land met uitstapje naar Polen.
Aantal overnachtingen en waar zijn flexibel. Maar de route zelf is wel min of meer bepaald.
Nu nog kijken wat er zoal her en der te zien is. Zowel in de steden als in de kleine tussenliggende dorpjes.
Ga je naar de Ostseekust of meer naar onderen met de grens naar Polen, richting Gorlitz? Ik volg al een tijdje een account met fraaie plaatjes uit Gorlitz maar ja het is best een uithoek. :'(
pi_210004757
quote:

[..]

Je olie in een potje in een snelkookpan een optie? Dan zit je safe.

Koelen geeft je wel iets meer speelruimte, maar dan ben je dagen aan het toevoegen.

De meubelmakert kan tegenwoordig geen rauwe knoflook meer hebben, dus voor gebruik blancheer ik het kort in heel weinig water, en gebruik dan water+knof (en voor marinades doe ik dit ook maar dan gebruik ik alleen het water). Zou dat voor jou werken?
pi_210004851
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 04:00 schreef vlindertje89 het volgende:

Dat klinkt als bijna elke aflevering van the A-team.
  zondag 23 juli 2023 @ 09:51:17 #39
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_210004859
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:34 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Daslook O+ , knoflookbieslook, bieslook en het groen van prei en lenteui kan ik wel verdragen gelukkig. Plus dus knoflookolie. Er zijn dus zeker wel smaakmakers die ik kan gebruiken :9

Zowel de daslook en de lenteui willen helaas niet lekker groeien dit jaar. De knoflook is net geoogst. Bij uitzondering eet ik wel knoflook maar dan moet ik een pil met enzymen innemen.

Ik heb dit jaar voor het eerst een zogenaamde hardneck of spiraalknoflook geplant. Die maken tijdens de groei een spiraalvormige stengel die ik ook kan verdragen. Helaas is dat door slechte timing en weer mislukt. Volgend jaar een nieuwe kans.
Ik had ook hardneck voor het eerst. Wilde zo graag eens van die garlic scapes inmaken zoals ze dat ook altijd doen bij de homesteads :D

Had net genoeg voor 1 minipotje want ook hier was het niet echt gelukt. Maar die is niet vacuüm dus stom :(
pi_210004898
Overigens ben ik -thuis!- qua tht heel makkelijk. Melk zolang het goed ruikt, yoghurt zolang het niet beschimmeld is.

Eieren neem ik mee wat op de datum is uit bakkerij, dus die eet ik standaard over de datum.
pi_210004916
quote:
2s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:21 schreef Lonaa het volgende:
Ik ben nog zo moe de hele tijd. ;(
Je hebt ook best een pittige tijd achter de rug, daar moet lijf (en hoofd) van bijkomen misschien?
  zondag 23 juli 2023 @ 09:57:53 #42
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210004956
@Candaasje, is het gedoe met de buurvrouw weer goed gekomen of zijn de verhoudingen wat verstoord nu? Lastig.

Ik voel me al een week of 2 niet goed. Veel hoofdpijn, buikpijn, misselijk, last van mijn darmen. Ik denk dat ik in de 2 weken vakantie te veel vlees en hier en daar wat te veel knoflook, ui en lactose. In combinatie met 3 weken niet sporten, is dat wel een recept voor algehele misère.

Gisteren heb ik voor het eerst volledig vegetarisch gebarbecued. Eerder probeerde ik wel eens een vlees/vega combi maar dat smaakt me echt niet. Maar volledig vega is dus prima eetbaar. Ik had teriyaki tofu en een avocadoburger gemaakt en dat smaakte uitstekend :9 Ik voelde me gisterenavond wel flink beroerd. Maar vannacht en nu niet dus wie weet is er wat winst geboekt.
Spoilers!
pi_210004964
quote:
2s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:45 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Koelen geeft je wel iets meer speelruimte, maar dan ben je dagen aan het toevoegen.

De meubelmakert kan tegenwoordig geen rauwe knoflook meer hebben, dus voor gebruik blancheer ik het kort in heel weinig water, en gebruik dan water+knof (en voor marinades doe ik dit ook maar dan gebruik ik alleen het water). Zou dat voor jou werken?
Hoe gaat dat dan? Ik heb een multicooker
pi_210004969
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:55 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Je hebt ook best een pittige tijd achter de rug, daar moet lijf (en hoofd) van bijkomen misschien?
Ja, dat sowieso. Toch ook wel klein beetje bang dat er toch lichte hersenschudding overgebleven is van van de week. ;(

Wilde trainen om 10 uur, maar ben 2x weer in slaap gevallen na de wekker. Afgemeld. Vandaag even de vriezer opruimen en de voorraadkast + aanvullen. F1 kijken en verder vind ik het wel mooi geloof ik.
pi_210004989
quote:
2s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:53 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Overigens ben ik -thuis!- qua tht heel makkelijk. Melk zolang het goed ruikt, yoghurt zolang het niet beschimmeld is.

Eieren neem ik mee wat op de datum is uit bakkerij, dus die eet ik standaard over de datum.
Ja, boks wel. Ik neem ook rustig dingen die met verstreken tht mee naar huis vanaf de zaak, om het dan op te eten. Mits goed ruikt/lijkt/smaakt.
pi_210005046
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:32 schreef Sarabi het volgende:
Goedemorgen :W
Vannacht meerdere keren wakker geworden van kramp in mijn benen -O- Waarschijnlijk een combi van erg lang staan op het festival van gisteren en geen fijne ondergrond.
Ik las ondergoed :D en dacht hoe dan :D
Maar vervelend, kunnen jullie vandaag rustig aan doen? Volgende keer een kussen onder het matras kan werken.
  zondag 23 juli 2023 @ 10:04:21 #47
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210005057
quote:
2s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:45 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Nee, dat werkt voor mij helaas niet. Ik heb een flinke intolerantie voor fructanen. Van het kleinste korreltje knoflook in een potje augurken kan ik dagen ziek zijn.

Van alle voedingsmiddelen in die groep fructanen, zit het meest in knoflook. Gelukkig zijn er die pillen met enzymen en anders alle eerdergenoemde opties.

Weet jij misschien of botulismesporen ook in de vliesjes/schillen van knoflook zit? Die geven namelijk ook uitstekende smaak aan olie.

quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:51 schreef gcjoel het volgende:

[..]
Ik had ook hardneck voor het eerst. Wilde zo graag eens van die garlic scapes inmaken zoals ze dat ook altijd doen bij de homesteads :D

Had net genoeg voor 1 minipotje want ook hier was het niet echt gelukt. Maar die is niet vacuüm dus stom :(
;(

Ik heb mijn knoflook pas in februari geplant. Door de droogte hebben ze geen scapes gekregen. Helaas ;( Ik hoop dat ik een paar bollen lang genoeg kan bewaren om ze in oktober te planten. Hardneck is tenslotte korter houdbaar dan softneck.
Spoilers!
pi_210005065
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:58 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Hoe gaat dat dan? Ik heb een multicooker
De druk van een snelkookpan verplaatst het kookpunt waardoor het veel heter wordt in je pan, en de endosporen dood gaan, en je veilig zit.
pi_210005110
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 10:04 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Nee, dat werkt voor mij helaas niet. Ik heb een flinke intolerantie voor fructanen. Van het kleinste korreltje knoflook in een potje augurken kan ik dagen ziek zijn.

Van alle voedingsmiddelen in die groep fructanen, zit het meest in knoflook. Gelukkig zijn er die pillen met enzymen en anders alle eerdergenoemde opties.

Weet jij misschien of botulismesporen ook in de vliesjes/schillen van knoflook zit? Die geven namelijk ook uitstekende smaak aan olie.
[..]
;(

Ik heb mijn knoflook pas in februari geplant. Door de droogte hebben ze geen scapes gekregen. Helaas ;( Ik hoop dat ik een paar bollen lang genoeg kan bewaren om ze in oktober te planten. Hardneck is tenslotte korter houdbaar dan softneck.
Ik vermoed van wel, dat van de vliesjes.

Wat overigens wel een optie is, is je knoflookolie voor gebruik te verhitten (dik boven de 80c voor een paar minuten).

De endosporen overleven dat (en je eindigt waarschijnlijk met veel meer endosporen), maar de toxines en de bacterie zelf breken af. Je zit dan dus weer voor dat moment/gekoeld voor een aantal dagen safe.
pi_210005125
quote:
2s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:58 schreef Lonaa het volgende:

[..]
Ja, dat sowieso. Toch ook wel klein beetje bang dat er toch lichte hersenschudding overgebleven is van van de week. ;(

Wilde trainen om 10 uur, maar ben 2x weer in slaap gevallen na de wekker. Afgemeld. Vandaag even de vriezer opruimen en de voorraadkast + aanvullen. F1 kijken en verder vind ik het wel mooi geloof ik.
Was je bij de dokter geweest?
  zondag 23 juli 2023 @ 10:11:30 #51
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210005179
quote:
2s.gif Op zondag 23 juli 2023 10:08 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]
Ik vermoed van wel, dat van de vliesjes.

Wat overigens wel een optie is, is je knoflookolie voor gebruik te verhitten (dik boven de 80c voor een paar minuten).

De endosporen overleven dat (en je eindigt waarschijnlijk met veel meer endosporen), maar de toxines en de bacterie zelf breken af. Je zit dan dus weer voor dat moment/gekoeld voor een aantal dagen safe.
Die olie wordt altijd verhit. Als een recept zegt: verhit olie en voeg knoflook toe, voeg ik knoflookolie toe.

Al met al verhit ik de olie, zeef ik de tenen/vliesjes er uit, koel ik het onderin een heel goede koelkast en verhit ik het weer. Ik durf dat wel aan :)
Spoilers!
pi_210005204
quote:
2s.gif Op zondag 23 juli 2023 10:08 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]
Was je bij de dokter geweest?
Natuurlijk niet.
  zondag 23 juli 2023 @ 10:13:15 #53
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210005213
quote:
2s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:58 schreef Lonaa het volgende:

[..]

;(
Spoilers!
  zondag 23 juli 2023 @ 10:15:47 #54
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_210005246
quote:

[..]
Hoe mijdt je bij een etentje buiten de deur, zoals bij Black Smoke bijvoorbeeld, knoflook?
Dat lijkt me een behoorlijk risico als je er zo heftig op reageert…

Ik lees met interesse en enige verbazing alle kennis die er hier is over bereidingswijzen, bewaarmethoden en chemische reacties van voedsel. Weet een hoop, maar lees ook divers nieuws. Nice… ^O^
pi_210005247
Nou goed, deze week wel ruimte om bij te komen/te herstellen/tijd te nemen, so that's something. Ben vooral moe en heb zwaar hoofd. Beetje als zo'n...beginnende verkoudheid. Wat het natuurlijk ook nog kan zijn. I dunno.
  zondag 23 juli 2023 @ 10:21:39 #56
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210005324
quote:
7s.gif Op zondag 23 juli 2023 10:15 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Hoe mijdt je bij een etentje buiten de deur, zoals bij Black Smoke bijvoorbeeld, knoflook?

Ik lees met interesse en enige verbazing alle kennis die er hier is over bereidingswijzen, bewaarmethoden en chemische reacties van voedsel. Weet een hoop, maar lees ook divers nieuws. Nice… ^O^
Ik heb capsules met enzymen die fructanen (knof/ui) afbreken in de maag. Zo'n capsule werkt ongeveer 45 minuten. Je kunt in theorie onbeperkt capsules nemen en dan dus gewoon ui en knoflook nemen.

Dat onbeperkte heb ik dus in 2 weken vakantie gedaan tijdens bijna elke lunch en diner. Dan bouwt er toch een te veel aan fructanen op ofzo denk ik. Dat moet ik dus nu bekopen met 1,5 week misère.
Spoilers!
  zondag 23 juli 2023 @ 10:22:20 #57
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210005337
Ik vind dat de Portugezen leuke shirts dragen.
Spoilers!
pi_210005352
quote:
2s.gif Op zondag 23 juli 2023 10:15 schreef Lonaa het volgende:
Nou goed, deze week wel ruimte om bij te komen/te herstellen/tijd te nemen, so that's something. Ben vooral moe en heb zwaar hoofd. Beetje als zo'n...beginnende verkoudheid. Wat het natuurlijk ook nog kan zijn. I dunno.
Hier ook een zwaar hoofd maar dat is omdat mini mij gisteren dronken heeft gevoerd.
  zondag 23 juli 2023 @ 10:23:56 #59
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210005363
quote:
2s.gif Op zondag 23 juli 2023 10:23 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]
Hier ook een zwaar hoofd maar dat is omdat mini mij gisteren dronken heeft gevoerd.
Tegen je wil :Y
Spoilers!
pi_210005431
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 10:23 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Tegen je wil :Y
Alles. De hele avond tegengestribbeld ;(

(Overigens niet eens absurd veel gedronken, samen twee flessen wijn. Maar dat kon ik ooit wat beter hebben dan nu geloof ik)
pi_210005438
quote:
2s.gif Op zondag 23 juli 2023 10:04 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]
De druk van een snelkookpan verplaatst het kookpunt waardoor het veel heter wordt in je pan, en de endosporen dood gaan, en je veilig zit.
Ah, een soort wecken dus
pi_210005463
quote:
7s.gif Op zondag 23 juli 2023 10:15 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Zo ben ik hier jaren geleden terechtgekomen. ;) Eerst via googlen bij het kooktopic van Piet en via daar hier.
  zondag 23 juli 2023 @ 10:31:25 #63
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_210005468
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 10:21 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik heb capsules met enzymen die fructanen (knof/ui) afbreken in de maag. Zo'n capsule werkt ongeveer 45 minuten. Je kunt in theorie onbeperkt capsules nemen en dan dus gewoon ui en knoflook nemen.

Dat onbeperkte heb ik dus in 2 weken vakantie gedaan tijdens bijna elke lunch en diner. Dan bouwt er toch een te veel aan fructanen op ofzo denk ik. Dat moet ik dus nu bekopen met 1,5 week misère.
Ouch…
Geniet, maar eet met mate dus.
pi_210005534
quote:
2s.gif Op zondag 23 juli 2023 10:15 schreef Lonaa het volgende:
Wat balen dat je je nog steeds shit voelt. Misschien idd toch nog iets van je val - met even out geweest zou dat ook niet heel gek zijn. Hoe lang was het ook alweer geleden?

Advies dat ik destijds bij hersenschudding kreeg in een notendop: blijf doen wat gaat, ga pas sporten als de hoofdpijn in elk geval tussendoor (dus sinds je val) weg is geweest, een activiteit mag wat reactie geven maar niet zodanig dat je de volgende dag nog last hebt. Wissel veel af (beter kwartier wandelen, kwartier lezen, kwartier koken dan 45min achter elkaar lezen) en probeer af en toe of extra/nieuwe dingen of iets langer dingen doen al gaat. Blijf beetje op dat randje - doe wat gaat, probeer of extra's al gaat, als je dag erna nog last hebt was het teveel en probeer je paar dagen later nog een keer maar dan de helft (half zo lang en/of half zo intensief). Bouw niet op meerdere gebieden tegelijkertijd op (ga niet én meer sporten én meer werken én meer sociale dingen doen allemaal tegelijk) maar stapsgewijs.

Hopelijk blijkt het gewoon een beginnende verkoudheid te zijn, maar zo niet, kun je er wellicht wat mee.
pi_210005596
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 10:35 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Wat balen dat je je nog steeds shit voelt. Misschien idd toch nog iets van je val - met even out geweest zou dat ook niet heel gek zijn. Hoe lang was het ook alweer geleden?

Advies dat ik destijds bij hersenschudding kreeg in een notendop: blijf doen wat gaat, ga pas sporten als de hoofdpijn in elk geval tussendoor (dus sinds je val) weg is geweest, een activiteit mag wat reactie geven maar niet zodanig dat je de volgende dag nog last hebt. Wissel veel af (beter kwartier wandelen, kwartier lezen, kwartier koken dan 45min achter elkaar lezen) en probeer af en toe of extra/nieuwe dingen of iets langer dingen doen al gaat. Blijf beetje op dat randje - doe wat gaat, probeer of extra's al gaat, als je dag erna nog last hebt was het teveel en probeer je paar dagen later nog een keer maar dan de helft (half zo lang en/of half zo intensief). Bouw niet op meerdere gebieden tegelijkertijd op (ga niet én meer sporten én meer werken én meer sociale dingen doen allemaal tegelijk) maar stapsgewijs.

Hopelijk blijkt het gewoon een beginnende verkoudheid te zijn, maar zo niet, kun je er wellicht wat mee.
Val was dinsdagnacht/woensdagochtend. Ik heb geen echte hoofdpijn, gelukkig. Slik ook geen pijnstillers oid. Thanks voor de tips O+

Hoe lang heb jij last gehad?
pi_210005750
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:57 schreef Lucky_Strike het volgende:
@:candaasje, is het gedoe met de buurvrouw weer goed gekomen of zijn de verhoudingen wat verstoord nu? Lastig.

Ik voel me al een week of 2 niet goed. Veel hoofdpijn, buikpijn, misselijk, last van mijn darmen. Ik denk dat ik in de 2 weken vakantie te veel vlees en hier en daar wat te veel knoflook, ui en lactose. In combinatie met 3 weken niet sporten, is dat wel een recept voor algehele misère.

Gisteren heb ik voor het eerst volledig vegetarisch gebarbecued. Eerder probeerde ik wel eens een vlees/vega combi maar dat smaakt me echt niet. Maar volledig vega is dus prima eetbaar. Ik had teriyaki tofu en een avocadoburger gemaakt en dat smaakte uitstekend :9 Ik voelde me gisterenavond wel flink beroerd. Maar vannacht en nu niet dus wie weet is er wat winst geboekt.
Ik heb haar niet meer gesproken. C de buurman wel, en dat ging prima. Die man is wat praktischer ingesteld en makkelijker in de omgang.
Het was ook wel een beetje de samenloop van omstandigheden. Maar ze doet me erg aan mijn oude werkgeefster denken. Of voor de HP kenners aan Umbridge: altijd zo’n brede lach, maar ondertussen…. :D

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 23 juli 2023 @ 10:56:24 #67
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210005805
quote:
7s.gif Op zondag 23 juli 2023 10:50 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Ik heb haar niet meer gesproken. C de buurman wel, en dat ging prima. Die man is wat praktischer ingesteld en makkelijker in de omgang.
Het was ook wel een beetje de samenloop van omstandigheden. Maar ze doet me erg aan mijn oude werkgeefster denken. Of voor de HP kenners aan Umbridge: altijd zo’n brede lach, maar ondertussen…. :D

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat zonde en onnodig allemaal zeg. Ik denk niet dat dit aan jullie ligt, ze zal vast iets (in haar omgeving) hebben meegemaakt dat zorgt voor zo veel wantrouwen.

Jullie leren haar gebruiksaanwijzing vast beter kennen de komende jaren :)
Spoilers!
pi_210005815
quote:
7s.gif Op zondag 23 juli 2023 08:57 schreef sigme het volgende:

[..]
Bij worstjesziekte heb ik heel andere beelden :@
pi_210005825
quote:

[..]
Ook in Otto's portobello-olie?

[ Bericht 16% gewijzigd door Vanyel op 23-07-2023 11:13:48 ]
  zondag 23 juli 2023 @ 10:57:46 #70
63722 z80
I fink you freaky
pi_210005828
quote:

Zitten de knollen nog in de grond? Dan heb je maar zo kans dat deze alsnog volgend jaar gaan uitlopen.
Dit al meerdere keren met knoflook gehad. Voornamelijk omdat ik het vergeten was te rooien.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_210005834
quote:
7s.gif Op zondag 23 juli 2023 10:50 schreef Candaasje het volgende:

[..]

SPOILER
Ik voel een meeting bij mr Reid aankomen! :s)
pi_210005858
quote:
2s.gif Op zondag 23 juli 2023 10:39 schreef Lonaa het volgende:

[..]
Val was dinsdagnacht/woensdagochtend. Ik heb geen echte hoofdpijn, gelukkig. Slik ook geen pijnstillers oid. Thanks voor de tips O+

Hoe lang heb jij last gehad?
Ah, dan is het ook nog niet zo lang geleden. Fijn dat het niet echt hoofdpijn heeft gegeven! Dat klinkt in elk geval al beter dan hoe het bij mij in begin was ook :Y

Ik heb wel vrij lang last gehad. Het heeft 9 maanden geduurd voor ik weer fulltime kon werken en 11 maanden voor ik me weer echt helemaal mezelf voelde. Al heb ik nog steeds dat ik het idee heb dat mn geheugen nog iets minder goed is dan ervoor en heb ik soms als ik heel moe ben dat ik verkeerde woorden pak (zelfde klank andere betekenis of, vaker, zelfde categorie ander woord) - dat ik dan bv lepel wil typen maar vork typ. Maar dat laatste heb ik dan wel al door voordat ik een berichtje verstuur zegmaar, dus maak ik me niet zo'n zorgen over. En mn geheugen was gelukkig behoorlijk bovengemiddeld goed vooraf, dus ik merk vooral iets van verschil met ervoor, maar het belemmert me niet echt. Maar ik had in het begin ook wel echt behoorlijke geheugenklachten, dus dat is niet geleidelijk ontstaan ofzo, juist in begin veel last van en steeds wat minder.

Ik dacht eerste week dat het wel prima ging, al kreeg ik wel steeds weer hoofdpijn als ik iets deed. Maar na een week hing ik van 11-20 ofzo op de hockey (niet sporten, maar kijken en kletsen en in avond ook muziek enzo in clubhuis) en daar ben ik echt twee dagen hondsberoerd van geweest, dus toen was wel duidelijk dat er toch echt iets mis was. Maar ik had wel het idee dat het steeds wat beter ging, vanaf het begin al, toen ik wat beter ging luisteren naar mn lijf. In het begin vooral heel veel gewandeld al dan niet met podcast op, want schermen gingen toen nog niet zo en ik kon dus weinig anders doen, en eerst bewegen/sporten en sociale dingen weer opgebouwd voor ik werk ging opbouwen (kreeg alle steun en ruimte vanuit werk op dat gebied incl van arbo arts), dat heeft wel heel erg geholpen met hoe ik die periode ervaren heb. Nu kon ik in elk geval met regelmaat iets leuks doen ondanks de (nog) beperktere energie en concentratie en geheugen enzo ipv alleen maar steeds tegen muur oplopen van mn kunnen zonder ruimte over voor leuke dingen als ik eerst werk had opgebouwd.
  zondag 23 juli 2023 @ 11:02:18 #73
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_210005867
quote:
2s.gif Op zondag 23 juli 2023 10:58 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]
Wie spreekt de pro Candaasje filmpjes dan in? :D
pi_210005904
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 11:01 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Ah, dan is het ook nog niet zo lang geleden. Fijn dat het niet echt hoofdpijn heeft gegeven! Dat klinkt in elk geval al beter dan hoe het bij mij in begin was ook :Y

Ik heb wel vrij lang last gehad. Het heeft 9 maanden geduurd voor ik weer fulltime kon werken en 11 maanden voor ik me weer echt helemaal mezelf voelde. Al heb ik nog steeds dat ik het idee heb dat mn geheugen nog iets minder goed is dan ervoor en heb ik soms als ik heel moe ben dat ik verkeerde woorden pak (zelfde klank andere betekenis of, vaker, zelfde categorie ander woord) - dat ik dan bv lepel wil typen maar vork typ. Maar dat laatste heb ik dan wel al door voordat ik een berichtje verstuur zegmaar, dus maak ik me niet zo'n zorgen over. En mn geheugen was gelukkig behoorlijk bovengemiddeld goed vooraf, dus ik merk vooral iets van verschil met ervoor, maar het belemmert me niet echt. Maar ik had in het begin ook wel echt behoorlijke geheugenklachten, dus dat is niet geleidelijk ontstaan ofzo, juist in begin veel last van en steeds wat minder.

Ik dacht eerste week dat het wel prima ging, al kreeg ik wel steeds weer hoofdpijn als ik iets deed. Maar na een week hing ik van 11-20 ofzo op de hockey (niet sporten, maar kijken en kletsen en in avond ook muziek enzo in clubhuis) en daar ben ik echt twee dagen hondsberoerd van geweest, dus toen was wel duidelijk dat er toch echt iets mis was. Maar ik had wel het idee dat het steeds wat beter ging, vanaf het begin al, toen ik wat beter ging luisteren naar mn lijf. In het begin vooral heel veel gewandeld al dan niet met podcast op, want schermen gingen toen nog niet zo en ik kon dus weinig anders doen, en eerst bewegen/sporten en sociale dingen weer opgebouwd voor ik werk ging opbouwen (kreeg alle steun en ruimte vanuit werk op dat gebied incl van arbo arts), dat heeft wel heel erg geholpen met hoe ik die periode ervaren heb. Nu kon ik in elk geval met regelmaat iets leuks doen ondanks de (nog) beperktere energie en concentratie en geheugen enzo ipv alleen maar steeds tegen muur oplopen van mn kunnen zonder ruimte over voor leuke dingen als ik eerst werk had opgebouwd.
Dit klinkt wel een stukje erger dan wat ik nu ervaar. Heb vooral dat zware hoofd en die zware ogen (ook onder je ogen zeg maar). Beetje watten. Ik voelde me vrij vlot "overweldigd" door alles bijv, vrijdag. Autorijden was uh een opgave :') Het voelt allemaal een beetje dof/veraf ofzo. Kan het maar moeilijk omschrijven.

Maar goed, los van vallen en kop stoten, ging het lampje natuurlijk niet voor niks uit dinsdag, dus het zou ook prima verkoudheid/vermoeidheid/whatever kunnen zijn, denk ik. Hoop ik.

Ik ga even uurtje met de hond slenteren nu. En dan toch maar de vriezer opentrekken.
pi_210005937
Jeetje, wat klinkt dat vermoeiend Candaasje... :N
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  zondag 23 juli 2023 @ 11:07:26 #76
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210005939
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 10:57 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ook in Otto's portobello-olie.
Ja, daar ook bij. Die verhit ik trouwens bijna nooit voor gebruik bedenk ik nu. Ah well. Living on the edge.

quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 10:57 schreef z80 het volgende:

[..]
Zitten de knollen nog in de grond? Dan heb je maar zo kans dat deze alsnog volgend jaar gaan uitlopen.
Dit al meerdere keren met knoflook gehad. Voornamelijk omdat ik het vergeten was te rooien.
Nee, ik heb alles geoogst. Er waren wel een paar bollen gaan rotten helaas.
Spoilers!
pi_210005960
quote:
2s.gif Op zondag 23 juli 2023 10:04 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]
Ik denk dat @Kaatje1 vraagt hoe het moet :D

Je kunt je potjes steriliseren met een minuutje oid hogedruk op een rekje met 250 ml water in de IP.
Pasteuriseren/wecken in de IP geeft een boel Googleresultaten.
pi_210005974
quote:
2s.gif Op zondag 23 juli 2023 10:23 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]
Wat is het ook een heks :{w
pi_210006044
quote:
2s.gif Op zondag 23 juli 2023 11:05 schreef Lonaa het volgende:

[..]
Dit klinkt wel een stukje erger dan wat ik nu ervaar. Heb vooral dat zware hoofd en die zware ogen (ook onder je ogen zeg maar). Beetje watten. Ik voelde me vrij vlot "overweldigd" door alles bijv, vrijdag. Autorijden was uh een opgave :') Het voelt allemaal een beetje dof/veraf ofzo. Kan het maar moeilijk omschrijven.

Maar goed, los van vallen en kop stoten, ging het lampje natuurlijk niet voor niks uit dinsdag, dus het zou ook prima verkoudheid/vermoeidheid/whatever kunnen zijn, denk ik. Hoop ik.

Ik ga even uurtje met de hond slenteren nu. En dan toch maar de vriezer opentrekken.
De sportarts waar ik was zei ook: we zien hier op de poli een enorme oververtegenwoordiging van jonge vrouwen die al tijden op hun tenen lopen en het gewicht van de wereld proberen te dragen. Die eigenlijk gewoon geen reserves meer hebben en waarbij de tik/klap op hoofd vooral een druppel was die de emmer deed overlopen, ipv dat die op zichzelf nou zo vreselijk ernstige gevolgen zou moeten hebben. Dus het kan heel goed dat dat inderdaad meespeelt en dat even wat rustiger aan doen snel verbetering geeft (maar dan wel ook structureel wat meer van dat soort rustmomenten inplannen ;))

Ik herkende me daar ook wel in - ik balanceerde (terugkijkend) al jaren op het randje van een burnout/ernstig overwerkt, en als de hersenschudding niet was geweest, had ik ofwel nog heel lang op dat randje doorgebalanceerd (maar zonder al teveel plezier in het leven want geen mentale ruimte voor leuke dingen) of was ik er alsnog een keer echt overheen geknikkerd. Ik denk dat dit voor mij de 'beste' manier was waarop het heeft kunnen lopen - ik kreeg alle ruimte van werk om te herstellen, maar durfde die ruimte denk ik zelf ook meer te nemen bij hersenschudding dan ik had gedaan bij burnout. Niet dat dat zo zou moeten zijn, maar dat was denk ik wel zo gegaan anders.
pi_210006062
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 11:07 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ja, daar ook bij. Die verhit ik trouwens bijna nooit voor gebruik bedenk ik nu. Ah well. Living on the edge.
Hmm. Ik laat daar alles fijn in zitten, na het aanbevolen pureren enzo.
pi_210006122
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 11:09 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik denk dat @:Kaatje1 vraagt hoe het moet :D

Je kunt je potjes steriliseren met een minuutje oid hogedruk op een rekje met 250 ml water in de IP.
Pasteuriseren/wecken in de IP geeft een boel Googleresultaten.
Klopt, maar ik ga eens eea uitzoeken
pi_210006146
Dat zware gevoel is overigens ook wel herkenbaar @Lonaa en het overweldigd zijn ook, al had ik dat meer als ik in de supermarkt stond of zo. Máár dat kan ook gewoon komen van het alles-was-teveel de afgelopen tijd natuurlijk.

Ik kon vanaf het begin wel gewoon autorijden bv. Of althans, ik heb dat wel gedaan en ook niet het gevoel gehad dat dat onveilig was, anders had ik het niet gedaan. Wel heb ik een keer met vreselijke hagel op de snelweg in de file gestaan. Toen was ik heel blij dat dat maar 5min duurde en ik er al bijna was, want toen was ik wel echt compleet overprikkeld van de tyfusherrie die dat maakt op een autodak. En ik was prikkelbaarder in de auto. Ik ben altijd heel rustig in de auto, gewoon lekker rustig rechterbaan boeiend geen haast enzo. Na een maand ofzo moest ik mn moeder even naar oogziekenhuis rijden voor onderzoek met van die druppels. Drie kwartier heen, daar halfuur wachten, drie kwartier terug met laaghangende zon tegen. Ik heb me toch een partij zitten schelden in de auto haha, over de zon, dat de auto's voor me allemaal 90 reden op een 100 weg en of ze vergeten waren waar het gaspedaal zat etc.. mn moeder wist niet wat ze meemaakte.
En ik had de dag ervoor bij de vragenlijst voor intake bij de hersenschuddingen poli nog ingevuld dat ik niet meer prikkelbaar was dan normaal gesproken _O- oeps, misschien toch wel :+
pi_210006229
@Candaasje wat een gedoe zeg. Hopelijk is het vooral de situatie met afscheid nemen etc waardoor buurvrouw zo reageerde en trekt het wat bij nog.
Heb je nu wel even vrij of moet je morgen alweer dienst draaien?
  Moderator / Redactie Sport zondag 23 juli 2023 @ 11:28:07 #84
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_210006244
Nou. De overwinning is binnen. Goede eerste helft. Tweede helft een stuk matiger.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  zondag 23 juli 2023 @ 11:29:59 #85
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210006262
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 11:15 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Hmm. Ik laat daar alles fijn in zitten, na het aanbevolen pureren enzo.
Dat is voor mij geen optie natuurlijk. Maar de smaak van knoflook en ui zit al wel genoeg in de olie op dat moment wat mij betreft. Er uit halen heeft denk ik weinig nadelige gevolgen.

Ik heb nooit zin in dat pureren trouwens. Ik eet wel gewoon klontjes.
Spoilers!
pi_210006297
Nog even een knuffel voor @Lonaa . Kalm aan jij! :*
pi_210006306
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 10:03 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Ik las ondergoed :D en dacht hoe dan :D
Maar vervelend, kunnen jullie vandaag rustig aan doen? Volgende keer een kussen onder het matras kan werken.
Goed ondergoed is ook belangrijk :D

Ja, vandaag onze laatste vakantiedag alweer. Alleen zo even de bbq aanslingeren om een breakfast burger te maken :9
Verder de hele dag niets.
  zondag 23 juli 2023 @ 11:36:17 #88
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210006318
Heeft er iemand een geweldig, doch niet ingewikkeld, recept voor bloemkoolcurry met kokosmelk?
Spoilers!
  zondag 23 juli 2023 @ 11:38:36 #89
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_210006339
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 11:36 schreef Lucky_Strike het volgende:
Heeft er iemand een geweldig, doch niet ingewikkeld, recept voor bloemkoolcurry met kokosmelk?
Sorry, nee helaas.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_210006374
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 10:56 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Wat zonde en onnodig allemaal zeg. Ik denk niet dat dit aan jullie ligt, ze zal vast iets (in haar omgeving) hebben meegemaakt dat zorgt voor zo veel wantrouwen.

Jullie leren haar gebruiksaanwijzing vast beter kennen de komende jaren :)
Ik kan me niet zo goed bedenken waar dat wantrouwen vandaan komt, maar ik zei ook al tegen C dat het misschien nog uit de tijd stamt van voordat ze hier kwamen wonen. Weliswaar >20 jaar geleden dan, maar toch.
(Ik had niet het idee dat de vorige bewoonster van ons huis nu zo'n enorme klusser was ;) ).

Verder weinig contact, ze zijn erg op zichzelf. Maar dat is prima natuurlijk :) .
quote:
2s.gif Op zondag 23 juli 2023 10:58 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]
Ik wilde dat eigenlijk wel graag voorkomen :P

SPOILER
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 11:07 schreef DancingPhoebe het volgende:
Jeetje, wat klinkt dat vermoeiend Candaasje... :N
Ja hè? Ik ben zelf helemaal niet zo wantrouwend. Misschien wel iets te naief. Dus ik kan er ook niet zo goed met mijn verstand bij.

quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 11:26 schreef vlindertje89 het volgende:
@:Candaasje wat een gedoe zeg. Hopelijk is het vooral de situatie met afscheid nemen etc waardoor buurvrouw zo reageerde en trekt het wat bij nog.
Heb je nu wel even vrij of moet je morgen alweer dienst draaien?
Mwoah, de eerste keer dat we het vroegen was er verder niks aan de hand zover we weten. De situatie aan de telefoon was ook gewoon beroerde timing.

Ach ja, shit happens. :s)
pi_210006395
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 11:36 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik doe dat heel lui met currypasta en dan bliktomaten, kokosmelk, bloemkool en gerookte makreel, maar tofu gaat ook als je daar niet van houdt.

Of deze: https://minimalistbaker.c(...)a-cauliflower-curry/

Of deze: https://minimalistbaker.com/1-pot-cauliflower-dal-green-curry/
pi_210006404
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 11:38 schreef fietsie het volgende:

[..]
Sorry, nee helaas.
Is dit het forumequivalent van antwoorden op 'wie kan er op datum x meehelpen met y'? :+
pi_210006421
quote:
7s.gif Op zondag 23 juli 2023 11:43 schreef Candaasje het volgende:
Mwoah, de eerste keer dat we het vroegen was er verder niks aan de hand zover we weten. De situatie aan de telefoon was ook gewoon beroerde timing.

Ach ja, shit happens. :s)
Oh, dat is dan inderdaad niet alleen die situatie. Ik kan me er ook weinig bij voorstellen, tenzij er eerder al eens iets mis is gegaan met heel aardige buren die onbedoeld toch iets gesloopt hebben ofzo. Maarja. Niks aan te doen, gelukkig buurman wel voor rede vatbaar, hopelijk voert die ook nog even een gesprekje met zn vrouw :D
  zondag 23 juli 2023 @ 11:50:11 #94
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210006440
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 11:45 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Ik doe dat heel lui met currypasta en dan bliktomaten, kokosmelk, bloemkool en gerookte makreel, maar tofu gaat ook als je daar niet van houdt.

Of deze: https://minimalistbaker.c(...)a-cauliflower-curry/

Of deze: https://minimalistbaker.com/1-pot-cauliflower-dal-green-curry/
Die eerste ziet er goed uit. Die stond nog niet in mijn favorieten. De tweede kwam hier al wel tevoorschijn met de tag #bloemkool maar ik vind hem nogal gewoontjes ofzo. Ik heb mungbonen maar er nog nooit iets mee gedaan.
Spoilers!
  zondag 23 juli 2023 @ 11:50:42 #95
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_210006448
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 11:45 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Is dit het forumequivalent van antwoorden op 'wie kan er op datum x meehelpen met y'? :+
Nou meer dat ik geen recepten bewaar waarin kokos producten een onderdeel zijn van het totaal, maar wel dol ben op bloemkool... dus ik geen recept heb wat aan de parameters kan voldoen.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_210006474
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 11:14 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
De sportarts waar ik was zei ook: we zien hier op de poli een enorme oververtegenwoordiging van jonge vrouwen die al tijden op hun tenen lopen en het gewicht van de wereld proberen te dragen. Die eigenlijk gewoon geen reserves meer hebben en waarbij de tik/klap op hoofd vooral een druppel was die de emmer deed overlopen, ipv dat die op zichzelf nou zo vreselijk ernstige gevolgen zou moeten hebben. Dus het kan heel goed dat dat inderdaad meespeelt en dat even wat rustiger aan doen snel verbetering geeft (maar dan wel ook structureel wat meer van dat soort rustmomenten inplannen ;))

Ik herkende me daar ook wel in - ik balanceerde (terugkijkend) al jaren op het randje van een burnout/ernstig overwerkt, en als de hersenschudding niet was geweest, had ik ofwel nog heel lang op dat randje doorgebalanceerd (maar zonder al teveel plezier in het leven want geen mentale ruimte voor leuke dingen) of was ik er alsnog een keer echt overheen geknikkerd. Ik denk dat dit voor mij de 'beste' manier was waarop het heeft kunnen lopen - ik kreeg alle ruimte van werk om te herstellen, maar durfde die ruimte denk ik zelf ook meer te nemen bij hersenschudding dan ik had gedaan bij burnout. Niet dat dat zo zou moeten zijn, maar dat was denk ik wel zo gegaan anders.
Ja, dat eerste herken ik wel als ik eerlijk ben. Toch de neiging om alles te dragen en als een goederentrein door het leven te denderen. Alles 100% of niet. Veel dat tegelijk speelt, veel dat ik niet direct op kan lossen maar toch blijft etteren op de achtergrond en soms voorgrond, veel veranderingen, veel willen en veel willen kunnen.
  zondag 23 juli 2023 @ 11:54:25 #97
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210006487
De vrouw die in dit huis woonde stond zo vaak in de steeg tussen de huizen (eigendom van de buren) door het raam bij hen naar binnen te kijken dat de buren het raam hebben dichtgemetseld :D

We zijn met 4 kavels eigenaar van een sloot. Die moeten we alle vier onderhouden. Eén buurman vindt dat leuk en doet dat dus voor iedereen. Toen hij nog werkte, huurde hij op zijn kosten een bedrijf in om dat onderhoud te doen vanaf zijn kant van de sloot. De vrouw die hier woonde heeft die kerels verjaagd door stenen naar hen te gooien.

Sommige mensen zijn gewoon raar. Daar doe je weinig aan.
Spoilers!
pi_210006521
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 11:54 schreef Lucky_Strike het volgende:
De vrouw die in dit huis woonde stond zo vaak in de steeg tussen de huizen (eigendom van de buren) door het raam bij hen naar binnen te kijken dat de buren het raam hebben dichtgemetseld :D

We zijn met 4 kavels eigenaar van een sloot. Die moeten we alle vier onderhouden. Eén buurman vindt dat leuk en doet dat dus voor iedereen. Toen hij nog werkte, huurde hij op zijn kosten een bedrijf in om dat onderhoud te doen vanaf zijn kant van de sloot. De vrouw die hier woonde heeft die kerels verjaagd door stenen naar hen te gooien.

Sommige mensen zijn gewoon raar. Daar doe je weinig aan.
Whut :D
  zondag 23 juli 2023 @ 12:01:47 #99
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210006550
quote:
7s.gif Op zondag 23 juli 2023 11:57 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Whut :D
Ja, echt waar :D Ze zijn echt dolgelukkig met ons.
Spoilers!
pi_210006618
OMG @Lucky_Strike :D
En @Candaasje hopelijk verkeerde timing en wie weet zit ze sowieso niet erg lekker in vel en baalt ze toch een beetje van de overlast of zo. *Aannames :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')