abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210004307
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 08:51 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ja op zich snap ik dat, maar ik stel me dan voor dat het geen botulismers zijn dus dat dat wel ff houdt in de koeling.
Dat zou ik ook denken, bij mijn weten komt botulisme uit de grond. Maar ik heb me er niet erg in verdiept.
Als ik vlees bewerk gebruik ik wel slagerszout, dan heb ik toch liever wat kankerverwekkend nitriet in m'n eten dan worstjesziekte.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 23 juli 2023 @ 08:57:35 #27
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210004310
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 08:51 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ja op zich snap ik dat, maar ik stel me dan voor dat het geen botulismers zijn dus dat dat wel ff houdt in de koeling.
Als je het in een goede koelkast bewaart is er sowieso een kleine kans dat sporen zich vermenigvuldigen. Ik haal knoflook (en ui) na het verhitten uit de olie overigens.

Knoflookolie is de enige manier waarop ik nog (zonder buikpijn of pil) knoflooksmaak kan toevoegen aan mijn eten. Dat ga ik echt niet opgeven.

Binnenkort ga ik knoflook in sojasaus maken. Altijd makkelijk om in huis te hebben.
Spoilers!
  zondag 23 juli 2023 @ 09:01:07 #28
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210004328
quote:
7s.gif Op zondag 23 juli 2023 08:57 schreef sigme het volgende:

[..]
Dat zou ik ook denken, bij mijn weten komt botulisme uit de grond. Maar ik heb me er niet erg in verdiept.
Als ik vlees bewerk gebruik ik wel slagerszout, dan heb ik toch liever wat kankerverwekkend nitriet in m'n eten dan worstjesziekte.
In bladgroente als spinazie zit vaak meer nitraat dan in worst,
pi_210004339
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
In bladgroente als spinazie zit vaak meer nitraat dan in worst,
Nitriet heeft niet voor niks een andere naam dan nitraat.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_210004448
Ik ben nog zo moe de hele tijd. ;(
Sterkheidsbaas van alles.
  zondag 23 juli 2023 @ 09:26:28 #31
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210004492
quote:
3s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:02 schreef sigme het volgende:

[..]
Nitriet heeft niet voor niks een andere naam dan nitraat.
Klopt, maar uit nitraat vormt zich nitriet, daarom gebruiken sommige worstmakers ook bladgroenten zoals postelein in de worst om op die manier een natuurlijk (....) nitriet in de worst te krijgen.
Als je vers gekochte spinazie in een plastic zak een tijdje buiten de koeling laat liggen vormen bacteriën daar nitriet
  zondag 23 juli 2023 @ 09:27:06 #32
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210004504
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 08:57 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Als je het in een goede koelkast bewaart is er sowieso een kleine kans dat sporen zich vermenigvuldigen. Ik haal knoflook (en ui) na het verhitten uit de olie overigens.

Knoflookolie is de enige manier waarop ik nog (zonder buikpijn of pil) knoflooksmaak kan toevoegen aan mijn eten. Dat ga ik echt niet opgeven.

Binnenkort ga ik knoflook in sojasaus maken. Altijd makkelijk om in huis te hebben.
Al eens Daslook geprobeerd?
pi_210004581
Goedemorgen :W
Vannacht meerdere keren wakker geworden van kramp in mijn benen -O- Waarschijnlijk een combi van erg lang staan op het festival van gisteren en geen fijne ondergrond.
pi_210004605
Mogguh!

Enorme zondaar hier zo te lezen. :D Nu zijn we geen grote mealpreppers (we hebben 1 vriesvak waar een brood in past..) maar we houden nog wel eens wat over dat de volgende dagen meegaat. We laten het afkoelen op het aanrecht, of gedurende de winter buiten. En het verblijft wel eens gerust een dag in mijn tas buiten de koelkast, omdat die op het werk te vol is. (Hoewel we nu sinds kort een tweede koelkast hebben gekregen, dus dat is eigenlijk geen excuus meer…)

Dat laatste geldt trouwens ook nog wel eens voor de (supermarkt)hummus.

:@ :D
Living on the edge.

Twee keer in mijn leven voedselvergiftiging gehad; een keer op reis (afhaalpasta ) en een keer na een bbq bij familie. Wij aten toen al geen dieren meer, maar ons eten lag wel dichtbij de worstjes e.d. (En in tegenstelling tot die worstjes, hoefde ons eten niet of minder verhit te worden….)

Verder knappe prestatie @Tele6 ^O^ *O*

En… dat was het even. Niet echt goed mee gelezen. We zijn hier al de hele tijd bezig met het houtwerk buiten te vervangen en schilderen. (Gisteren een deel van de boeiboorden, windveren, profiel en sier’kruis’ ) Tof project wel, maar gaat enorm veel tijd en werk in zitten. Gaf ook wat onenigheid met de buurvrouw helaas. Verder idioot druk op het werk. In 8 dagen er 7 gewerkt, waarvan 3 met dikke overuren. Dus ik was vrijdagmiddag niet helemaal helder meer te noemen :')

Gisteren nieuwe hondje van schoonouders geknuffeld na het klussen, en vandaag uitgeslapen en straks naar Utrecht.
  zondag 23 juli 2023 @ 09:34:16 #35
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210004606
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Al eens Daslook geprobeerd?
Daslook O+ , knoflookbieslook, bieslook en het groen van prei en lenteui kan ik wel verdragen gelukkig. Plus dus knoflookolie. Er zijn dus zeker wel smaakmakers die ik kan gebruiken :9

Zowel de daslook en de lenteui willen helaas niet lekker groeien dit jaar. De knoflook is net geoogst. Bij uitzondering eet ik wel knoflook maar dan moet ik een pil met enzymen innemen.

Ik heb dit jaar voor het eerst een zogenaamde hardneck of spiraalknoflook geplant. Die maken tijdens de groei een spiraalvormige stengel die ik ook kan verdragen. Helaas is dat door slechte timing en weer mislukt. Volgend jaar een nieuwe kans.
Spoilers!
pi_210004692
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2023 18:31 schreef z80 het volgende:
En ik denk dat ik mijn vakantie rondje ook wel heb. Rondje treinen in eigen land met uitstapje naar Polen.
Aantal overnachtingen en waar zijn flexibel. Maar de route zelf is wel min of meer bepaald.
Nu nog kijken wat er zoal her en der te zien is. Zowel in de steden als in de kleine tussenliggende dorpjes.
Ga je naar de Ostseekust of meer naar onderen met de grens naar Polen, richting Gorlitz? Ik volg al een tijdje een account met fraaie plaatjes uit Gorlitz maar ja het is best een uithoek. :'(
pi_210004757
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 08:57 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Je olie in een potje in een snelkookpan een optie? Dan zit je safe.

Koelen geeft je wel iets meer speelruimte, maar dan ben je dagen aan het toevoegen.

De meubelmakert kan tegenwoordig geen rauwe knoflook meer hebben, dus voor gebruik blancheer ik het kort in heel weinig water, en gebruik dan water+knof (en voor marinades doe ik dit ook maar dan gebruik ik alleen het water). Zou dat voor jou werken?
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_210004851
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 04:00 schreef vlindertje89 het volgende:

Ik lig weer wakker na een nachtmerrie. Geen idee wat ik gedaan had, maar ik woonde in een of ander appartementencomplex en mensen in dat complex van georganiseerde misdaad hadden het op mij voorzien. Toen was ik ineens op het vliegveld en mocht ik met twee stewardessen mee naar een vliegtuig via een binnendoor route waar alleen personeel mocht komen, maar ze hadden me toch gezien en toen kwam er een man met grote naald om me te verdoven achter me aan gerend. Stak ie eerst in mn arm maar dat werkte niet, en werd wakker nadat ie die in mn been stak.

Dat klinkt als bijna elke aflevering van the A-team.
  zondag 23 juli 2023 @ 09:51:17 #39
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_210004859
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:34 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Daslook O+ , knoflookbieslook, bieslook en het groen van prei en lenteui kan ik wel verdragen gelukkig. Plus dus knoflookolie. Er zijn dus zeker wel smaakmakers die ik kan gebruiken :9

Zowel de daslook en de lenteui willen helaas niet lekker groeien dit jaar. De knoflook is net geoogst. Bij uitzondering eet ik wel knoflook maar dan moet ik een pil met enzymen innemen.

Ik heb dit jaar voor het eerst een zogenaamde hardneck of spiraalknoflook geplant. Die maken tijdens de groei een spiraalvormige stengel die ik ook kan verdragen. Helaas is dat door slechte timing en weer mislukt. Volgend jaar een nieuwe kans.
Ik had ook hardneck voor het eerst. Wilde zo graag eens van die garlic scapes inmaken zoals ze dat ook altijd doen bij de homesteads :D

Had net genoeg voor 1 minipotje want ook hier was het niet echt gelukt. Maar die is niet vacuüm dus stom :(
pi_210004898
Overigens ben ik -thuis!- qua tht heel makkelijk. Melk zolang het goed ruikt, yoghurt zolang het niet beschimmeld is.

Eieren neem ik mee wat op de datum is uit bakkerij, dus die eet ik standaard over de datum.
pi_210004916
quote:
2s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:21 schreef Lonaa het volgende:
Ik ben nog zo moe de hele tijd. ;(
Je hebt ook best een pittige tijd achter de rug, daar moet lijf (en hoofd) van bijkomen misschien?
We have far more in common than that which devides us..
  zondag 23 juli 2023 @ 09:57:53 #42
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210004956
@Candaasje, is het gedoe met de buurvrouw weer goed gekomen of zijn de verhoudingen wat verstoord nu? Lastig.

Ik voel me al een week of 2 niet goed. Veel hoofdpijn, buikpijn, misselijk, last van mijn darmen. Ik denk dat ik in de 2 weken vakantie te veel vlees en hier en daar wat te veel knoflook, ui en lactose. In combinatie met 3 weken niet sporten, is dat wel een recept voor algehele misère.

Gisteren heb ik voor het eerst volledig vegetarisch gebarbecued. Eerder probeerde ik wel eens een vlees/vega combi maar dat smaakt me echt niet. Maar volledig vega is dus prima eetbaar. Ik had teriyaki tofu en een avocadoburger gemaakt en dat smaakte uitstekend :9 Ik voelde me gisterenavond wel flink beroerd. Maar vannacht en nu niet dus wie weet is er wat winst geboekt.
Spoilers!
pi_210004964
quote:
2s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:45 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Koelen geeft je wel iets meer speelruimte, maar dan ben je dagen aan het toevoegen.

De meubelmakert kan tegenwoordig geen rauwe knoflook meer hebben, dus voor gebruik blancheer ik het kort in heel weinig water, en gebruik dan water+knof (en voor marinades doe ik dit ook maar dan gebruik ik alleen het water). Zou dat voor jou werken?
Hoe gaat dat dan? Ik heb een multicooker
pi_210004969
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:55 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Je hebt ook best een pittige tijd achter de rug, daar moet lijf (en hoofd) van bijkomen misschien?
Ja, dat sowieso. Toch ook wel klein beetje bang dat er toch lichte hersenschudding overgebleven is van van de week. ;(

Wilde trainen om 10 uur, maar ben 2x weer in slaap gevallen na de wekker. Afgemeld. Vandaag even de vriezer opruimen en de voorraadkast + aanvullen. F1 kijken en verder vind ik het wel mooi geloof ik.
pi_210004989
quote:
2s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:53 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Overigens ben ik -thuis!- qua tht heel makkelijk. Melk zolang het goed ruikt, yoghurt zolang het niet beschimmeld is.

Eieren neem ik mee wat op de datum is uit bakkerij, dus die eet ik standaard over de datum.
Ja, boks wel. Ik neem ook rustig dingen die met verstreken tht mee naar huis vanaf de zaak, om het dan op te eten. Mits goed ruikt/lijkt/smaakt.
pi_210005046
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:32 schreef Sarabi het volgende:
Goedemorgen :W
Vannacht meerdere keren wakker geworden van kramp in mijn benen -O- Waarschijnlijk een combi van erg lang staan op het festival van gisteren en geen fijne ondergrond.
Ik las ondergoed :D en dacht hoe dan :D
Maar vervelend, kunnen jullie vandaag rustig aan doen? Volgende keer een kussen onder het matras kan werken.
  zondag 23 juli 2023 @ 10:04:21 #47
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210005057
quote:
2s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:45 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Nee, dat werkt voor mij helaas niet. Ik heb een flinke intolerantie voor fructanen. Van het kleinste korreltje knoflook in een potje augurken kan ik dagen ziek zijn.

Van alle voedingsmiddelen in die groep fructanen, zit het meest in knoflook. Gelukkig zijn er die pillen met enzymen en anders alle eerdergenoemde opties.

Weet jij misschien of botulismesporen ook in de vliesjes/schillen van knoflook zit? Die geven namelijk ook uitstekende smaak aan olie.

quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:51 schreef gcjoel het volgende:

[..]
Ik had ook hardneck voor het eerst. Wilde zo graag eens van die garlic scapes inmaken zoals ze dat ook altijd doen bij de homesteads :D

Had net genoeg voor 1 minipotje want ook hier was het niet echt gelukt. Maar die is niet vacuüm dus stom :(
;(

Ik heb mijn knoflook pas in februari geplant. Door de droogte hebben ze geen scapes gekregen. Helaas ;( Ik hoop dat ik een paar bollen lang genoeg kan bewaren om ze in oktober te planten. Hardneck is tenslotte korter houdbaar dan softneck.
Spoilers!
pi_210005065
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:58 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Hoe gaat dat dan? Ik heb een multicooker
De druk van een snelkookpan verplaatst het kookpunt waardoor het veel heter wordt in je pan, en de endosporen dood gaan, en je veilig zit.
pi_210005110
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 10:04 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Nee, dat werkt voor mij helaas niet. Ik heb een flinke intolerantie voor fructanen. Van het kleinste korreltje knoflook in een potje augurken kan ik dagen ziek zijn.

Van alle voedingsmiddelen in die groep fructanen, zit het meest in knoflook. Gelukkig zijn er die pillen met enzymen en anders alle eerdergenoemde opties.

Weet jij misschien of botulismesporen ook in de vliesjes/schillen van knoflook zit? Die geven namelijk ook uitstekende smaak aan olie.
[..]
;(

Ik heb mijn knoflook pas in februari geplant. Door de droogte hebben ze geen scapes gekregen. Helaas ;( Ik hoop dat ik een paar bollen lang genoeg kan bewaren om ze in oktober te planten. Hardneck is tenslotte korter houdbaar dan softneck.
Ik vermoed van wel, dat van de vliesjes.

Wat overigens wel een optie is, is je knoflookolie voor gebruik te verhitten (dik boven de 80c voor een paar minuten).

De endosporen overleven dat (en je eindigt waarschijnlijk met veel meer endosporen), maar de toxines en de bacterie zelf breken af. Je zit dan dus weer voor dat moment/gekoeld voor een aantal dagen safe.
pi_210005125
quote:
2s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:58 schreef Lonaa het volgende:

[..]
Ja, dat sowieso. Toch ook wel klein beetje bang dat er toch lichte hersenschudding overgebleven is van van de week. ;(

Wilde trainen om 10 uur, maar ben 2x weer in slaap gevallen na de wekker. Afgemeld. Vandaag even de vriezer opruimen en de voorraadkast + aanvullen. F1 kijken en verder vind ik het wel mooi geloof ik.
Was je bij de dokter geweest?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')