Bron: nos.nlquote:Een vrouw met een bijstandsuitkering moet van de gemeente Wijdemeren (ten westen van Hilversum) ruim 7000 euro terugbetalen, omdat haar moeder af en toe boodschappen voor haar deed. Dat meldt de website schuldinfo.nl. De gemeente heeft in de zaak gelijk gekregen van de rechtbank in Utrecht.
De anonieme vrouw kreeg sinds eind 2015 een bijstandsuitkering, maar had ook te maken met hoge vaste lasten. Om haar te helpen deed haar moeder volgens een verklaring van de vrouw een keer in de week boodschappen voor hen allebei.
Inlichtingenplicht
De gemeente ontdekte dat bij een onderzoek naar aanleiding van een signaal van het Inlichtingenbureau, blijkt uit de uitspraak van de rechtbank uit oktober 2019. Begin deze maand werd de uitspraak gepubliceerd.
Het Inlichtingenbureau van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid onderzoekt onder meer voor gemeenten of mensen die een uitkering ontvangen daar ook recht op hebben.
De gemeente vindt dat de vrouw de zogeheten inlichtingenplicht heeft geschonden. Dat wil zeggen dat ze had moeten melden dat zij van haar moeder boodschappen ontving. Wijdemeren berekende op basis van de zogeheten Nibudnorm voor dagelijkse boodschappen, dat ze over bijna drie jaar 7039,65 euro moet terugbetalen.
De vrouw ging vergeefs bij de gemeente in beroep en stapte vervolgens naar de rechter. De rechtbank verklaarde het beroep ongegrond. Volgens de rechtbank hebben de boodschappen de vrouw een in geld uit te drukken voordeel opgeleverd dat in mindering gebracht had kunnen worden op haar uitkering, als zij had voldaan aan haar inlichtingenplicht.
Ernstige gevolgen
De gemeente is volgens de Participatiewet verplicht om het hele bedrag terug te vorderen. De website schuldinfo.nl, die juridische informatie verstrekt voor hulpverleners, zegt daarom dat de uitspraak formeel juridisch klopt, maar zet wel vraagtekens bij de gevolgen.
De gevolgen voor de betrokkene zijn volgens de website desastreus. Naast de terugvordering van ruim 7000 euro zal ook een boete zijn opgelegd van waarschijnlijk 50 procent van het teruggevorderde bedrag. Daarmee moet ze ruim 10.000 euro betalen, als straf voor de boodschappen die haar moeder gedurende drie jaar voor haar deed.
Omdat de nadelen van de terugvordering voor de vrouw onevenredig groot zijn in verhouding tot het doel ervan, zou dit in strijd kunnen zijn met de Algemene wet bestuursrecht (3:4 lid 2 Awb). Of de vrouw bij de rechter in hoger beroep is gegaan, is onbekend.
Kamerleden reageren verbaasd op de terugvordering. PVV-leider Geert Wilders schrijft op Twitter dat de overheid "dus helemaal niets" heeft geleerd van de toeslagenaffaire.
profielfoto
Geert Wilders
@geertwilderspvv
Nederland is ziek. De overheid heeft dus helemaal niets geleerd van het Toeslagenschandaal. Als een moeder niet meer af en toe boodschappen mag doen voor een dochter in de #bijstand, dan leven we in een asociale dictatuur! https://t.co/T7m5JXCkw4
40 minuten geleden
Een parlementaire ondervragingscommissie kwam met een snoeihard oordeel over die uit de hand gelopen fraudejacht van de Belastingdienst. Vorige week bepaalde het kabinet dat gedupeerde ouders allemaal 30.000 euro als compensatie krijgen.
Daar zullen wel een hoop Fokkers werken gok ik...quote:De gemeente ontdekte dat bij een onderzoek naar aanleiding van een signaal van het Inlichtingenbureau
Hoezo?quote:Op maandag 28 december 2020 20:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
Daar zullen wel een hoop Fokkers werken gok ik...
Bijstand is bedoeld als sociaal minimum (vangnet). Als iemand anders deels voorziet in dat vangnet, heb je dus minder bijstand nodig. En dat moet je dus melden, anders is het fraude.quote:Op maandag 28 december 2020 20:45 schreef TornadoDK het volgende:
Zodra het binnen de schenkingsnorm blijft heeft de overheid er niets mee te maken is mijn mening.
Dat moet je ook maar allemaal weten, er mag ook gewoon menselijk naar gekeken worden en het met een waarschuwing afdoen.quote:Op maandag 28 december 2020 21:00 schreef Piles het volgende:
[..]
Bijstand is bedoeld als sociaal minimum (vangnet). Als iemand anders deels voorziet in dat vangnet, heb je dus minder bijstand nodig. En dat moet je dus melden, anders is het fraude.
Verder geen mening over of dat terecht is of niet, maar dat is hoe de wet nu werkt.
Hoe ik het lees, moet ze niet alleen de waarde van de boodschappen van haar moeder terugbetalen (wat ik redelijk vind), maar àlles, plùs een boete. Tja... Daar is de menselijke maat wel zoek ja.quote:Op maandag 28 december 2020 21:02 schreef marsan het volgende:
Ze had t moeten opgeven en terugbetalen mag ook wel. Maar dan alleen wat boven de norm ligt lijkt me.
Die boete is onnodig.
Ik moest lachenquote:Op maandag 28 december 2020 21:12 schreef Fugue het volgende:
Wat leven we in een gaaf land!
[ afbeelding ]
Dat is idd overdreven. Terugbetalen wat boven de norm ligt zou passender zijn.quote:Op maandag 28 december 2020 21:12 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Hoe ik het lees, moet ze niet alleen de waarde van de boodschappen van haar moeder terugbetalen (wat ik redelijk vind), maar àlles, plùs een boete. Tja... Daar is de menselijke maat wel zoek ja.
Je hoeft maar corona te typen en de fokkers springen over elkaar om stoute regelovertreders te verklikken.quote:
Onduidelijk verwoord.quote:Op maandag 28 december 2020 21:04 schreef thedeedster het volgende:
Gedrag de Nederlandse overheid waardig.
(Even voor de goede orde; ik bedoel dus dat ik het gedrag van de overheid ronduit verwerpelijk vind)
Weer lekker makkelijk scoren voor Wildersquote:Als een moeder niet meer af en toe boodschappen mag doen voor een dochter in de #bijstand, dan leven we in een asociale dictatuur!
Why not. Er worden ook 7 politieauto's naar een bedrijfsborrel van 15 personen gestuurd. Geen grapquote:Op maandag 28 december 2020 21:08 schreef Flow3r het volgende:
[..]
Door 2 ambtenaren 24/7 voor haar deur te laten posten?
Hij heeft wel gelijk natuurlijk. Bizar dit.quote:Op maandag 28 december 2020 21:21 schreef superniger het volgende:
Geert Wilders en ik zijn boos.
[ twitter ]
En gewoon weer 42 zetels pakkenquote:Op maandag 28 december 2020 21:22 schreef Farenji het volgende:
Ondertussen mogen multinationals naar hartelust miljarden aan belasting ontwijken en krijgen ze van rutte ook nog allerlei cadeautjes omdat het allemaal zulke gave bedrijven en banenmachines zijn.
5k per jaar ongeveer, met wat uitzonderingen voor studie, aankoop woning etc.quote:Op maandag 28 december 2020 21:23 schreef Magister_Artium het volgende:
Vraag aan de experts: wat is in het geval van schenking de limiet?
Kijk, die bijstand is natuurlijk niet bedoeld voor mensen die de boodschappen krijgen van de buurvrouw, de huur van de ouders en elk weekend een etentje van vriendjelief (bij wijze van spreken). Andersom kan ik me niet voorstellen dat de ambtenaren een harde plasser krijgen van elk pak melk dat wordt opgegeven als schenking. Dus nogmaals: waar ligt die grens?
Een woning kopen als je in de bijstand zit?quote:Op maandag 28 december 2020 21:25 schreef leolinedance het volgende:
[..]
5k per jaar ongeveer, met wat uitzonderingen voor studie, aankoop woning etc.
Dit ja. Genoeg belastingambtenaren om alle bedrijven eens in de 100 jaar door te lichten en als multinational ben je al helemaal veilig want zelfs als ze wat vinden kun je voor een schijntje schikken, omdat er niet genoeg ambtenaren zijn voor een lange procedure.quote:Op maandag 28 december 2020 21:22 schreef Farenji het volgende:
Ondertussen mogen multinationals naar hartelust miljarden aan belasting ontwijken en krijgen ze van rutte ook nog allerlei cadeautjes omdat het allemaal zulke gave bedrijven en banenmachines zijn.
Nee dat is de vermogensgrens. Niet de grens aan schenkingen.quote:Op maandag 28 december 2020 21:25 schreef leolinedance het volgende:
[..]
5k per jaar ongeveer, met wat uitzonderingen voor studie, aankoop woning etc.
Klinkt als iets voor Nikonlover.quote:Op maandag 28 december 2020 20:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
Daar zullen wel een hoop Fokkers werken gok ik...
Ze had t gewoon moeten melden. Dat is gewoon de regel. Is iets geheel anders dus dan de toeslagenaffaire.quote:Op maandag 28 december 2020 21:30 schreef Twinkle20 het volgende:
Blijkt maar weer dat we 0,0 hebben geleerd van de toeslagaffaire.
Menselijke maat, nergens te bekennen. Uiteindelijk help je zo iemand alleen maar verder de afgrond in met alle gevolgen van dien. Waar de overige burgers uiteindelijk dan voor mogen bloeien.
Omdat een of andere ambtenaar perse zijn gram wilde halen.
Precies dit ja.quote:Op maandag 28 december 2020 21:00 schreef Piles het volgende:
[..]
Bijstand is bedoeld als sociaal minimum (vangnet). Als iemand anders deels voorziet in dat vangnet, heb je dus minder bijstand nodig. En dat moet je dus melden, anders is het fraude.
Verder geen mening over of dat terecht is of niet, maar dat is hoe de wet nu werkt.
Een beetje jurist maakt ook wel gehakt van die buitenproporionele boete. Maar laat net deze groep mensen vaak niet het geld hebben voor fatsoenlijke juridische bijstand.quote:Op maandag 28 december 2020 21:20 schreef rosalinde93 het volgende:
[..]
Weer lekker makkelijk scoren voor Wilders.
Overigens ontzettend zuur voor de vrouw in kwestie, daar niet van. Die boete er bovenop is bovendien nogal disproportioneel.
Dit pas perfect in lijn met de toeslagenaffaire. Je bent er als burger tegenwoordig voor de overheid, in plaats van andersom.quote:
Lees de vraag ff terugquote:Op maandag 28 december 2020 21:27 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Een woning kopen als je in de bijstand zit?
Geen idee waar je het over hebt. Vermogensgrens?quote:Op maandag 28 december 2020 21:28 schreef marsan het volgende:
[..]
Nee dat is de vermogensgrens. Niet de grens aan schenkingen.
2500 euro per jaar vind ik anders nog best veel. Dat is zo'n 200 euro per maand!quote:Op maandag 28 december 2020 21:35 schreef Twinkle20 het volgende:
[..]
Een beetje jurist maakt ook wel gehakt van die buitenproporionele boete. Maar laat net deze groep mensen vaak niet het geld hebben voor fatsoenlijke juridische bijstand.
Vind het echt sneu.
We praten hier over een kleine 2500 op jaarbasis. Het is niet dat ze er een compleet illegale lijn van inkomsten bij had ofzo.
Ja maar dat is wat anders dan een schenking als je in de bijstand zit. Jij hebt t over een belastingvrije schenking.quote:Op maandag 28 december 2020 21:37 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Geen idee waar je het over hebt. Vermogensgrens?
Ik over de schenkingsvrijstelling:
https://www.belastingdien(...)lastingvrij-schenken
Die grens is ook niet duidelijk hoor, zo mag je een prijs tot 100 euro wel zelf houden in de ene gemeente en in de andere gemeente niet.quote:Op maandag 28 december 2020 21:38 schreef Lospedrosa het volgende:
Lees deze eens, in Prive omgeving:
https://www.tubantia.nl/e(...)de-te-werk~a10ea6ac/
Bij bijstand worden mensen continu verwezen op de informatieplicht.
Elk gekregen item al is het een winnend lot van ¤10,- moet worden doorgegeven.
Vind het normaal? Nee.
Is het nodig? Geen idee.
Het is duidelijk dat NL helemaal niet zo makkelijk is met “gratis geld”.
(Al is Enschede het schoolvoorbeeld van een stad waar bier drinken voor het huis alsgemewn geaccepteerde dagbesteding is)
Je doet echt geen 200 euro boodschappen alleen in de bijstand, dan hou je nog 800 euro over....En je krijgt bijstand voor alles.quote:Op maandag 28 december 2020 21:39 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
2500 euro per jaar vind ik anders nog best veel. Dat is zo'n 200 euro per maand!
(oh wacht, waarschijnlijk is dat het bedrag van de uitkering dat ze kreeg voor boodschappen enzo. Waarschijnlijk was de waarde van de boodschappen van de moeder minder, maar nu moet ze dus het volledige bedrag terugbetalen)
Dat moet je dus doorgeven.quote:Op maandag 28 december 2020 21:41 schreef macca728 het volgende:
[..]
Die grens is ook niet duidelijk hoor, zo mag je een prijs tot 100 euro wel zelf houden in de ene gemeente en in de andere gemeente niet.
En wat is verkregen, stel je eet elke week bij je moeder of buurvrouw ???
Hoe kom je daaraan ? Ik kreeg gewoon een uitkering voor alles hoor, niet 6.13 voor eten specifiek.quote:Op maandag 28 december 2020 21:42 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat moet je dus doorgeven.
Want je krijgt 6,13 per dag voor eten. Die ene dag niet, dan gaat dat af van je uitkering.
Of ze beoordelen het als sporadisch dan niet, maar er zijn regelmatige gesprekken waarin je dit moet melden.
Schijnbaar. Wist ik ook niet.
Ja dat vraag ik me ook af dan, dat is ook schenking.quote:Op maandag 28 december 2020 21:44 schreef Evertjan het volgende:
maar ze mag wel boodschappen ophalen bij de voedselbank???
Het moge toch duidelijk zijn dat het gaat om de limiet van schenken aan iemand in de bijstand. Die is strikter dan de belastingvrije limiet. Iemand in de ww mag nog prima een schenking ontvangen en dus ook prima ¤40.000 van ouders voor aankoop van een huis.quote:
Eens, wel steuntrekken maar niet de regels volgen en dan huilie doen in de mediaquote:Op maandag 28 december 2020 21:46 schreef Boca_Raton het volgende:
Mevrouw wist dus wat ze allemaal moest opgeven. Heeft ze niet gedaan —-> fraude.
Oftewel iets van 600 EURO.quote:"Mocht betrokkene nog een bijstandsuitkering ontvangen dan zal de gemeente, wanneer ze de jurisprudentie van de CRvB volgt, de boete vanwege draagkracht hebben moeten matigen tot een bedrag gelijk aan 10% van de bijstandsnorm over een periode van 12 maanden. Vanwege de Wet vereenvoudiging beslagvrije voet hanteert de CRvB inmiddels een percentage van 5%.”
Werken loont niet blijkbaarquote:Op maandag 28 december 2020 21:48 schreef Evertjan het volgende:
aan de andere kant kan je je ook afvragen waarom deze jonge vrouw 3 jaar in de bijstand zit??
quote:Op maandag 28 december 2020 21:38 schreef Lospedrosa het volgende:
Het is duidelijk dat NL helemaal niet zo makkelijk is met “gratis geld”.
Een keer hoeft dat niet.quote:Op maandag 28 december 2020 21:44 schreef macca728 het volgende:
[..]
Hoe kom je daaraan ? Ik kreeg gewoon een uitkering voor alles hoor, niet 6.13 voor eten specifiek.
En ik ga echt niet doorgeven als ik boodschappen krijg van mijn moeder.
Ik vraag me serieus af wie dat heeft gemeld, want dan kan je echt niet controleren.quote:Op maandag 28 december 2020 21:50 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Een keer hoeft dat niet.
Bij elke week moet dat dus wel.
Maar de ene gemeente is de ander niet qua controle.
Iemand die er vrijwillig in gaat liggen hangen, nee, die niet. Maar iemand die slecht bemiddelbaar is en na verbruik van ww nog geen werk heeft, dat is toch een ander verhaal. Een twintiger kan niet ‘dan maar vakkenvullen’, want geen supermarkt die je zelfs maar een tijdelijk contract wil geven als je ouder bent dan 18. Na verloop van tijd ben je door de callcenters heen (en dat moet je ook maar liggen) en als pakjesbezorger moet je toch eerst een rijbewijs en soms een auto hebben.quote:Op maandag 28 december 2020 21:36 schreef Lowkeyz het volgende:
Terecht die bijstandsmoeder kost de samenleving al bakken met geld prima toch als de overheid geld terugvorderd als zij gratis spullen krijgt. Uitkeringstrekkers verdienen geen sympathie
Als iemand nooit boodschappen koopt en niet kan aantonen hoe ze dan wel in levensonderhoud voorziet, dan heb je wel wat uit te leggen...quote:Op maandag 28 december 2020 21:50 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ik vraag me serieus af wie dat heeft gemeld, want dan kan je echt niet controleren.
Dat staat toch in die rechtspraak. Er kwam een controleur langs en die zag allemaal AH (quote:Op maandag 28 december 2020 21:50 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ik vraag me serieus af wie dat heeft gemeld, want dan kan je echt niet controleren.
Volgens mij worden er genoeg oost Europeanen binnen gehaald voor banen die Nederlanders niet willen doen. Dan moet je dat maar doen, niet zo veel klagen werk is werkquote:Op maandag 28 december 2020 21:52 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Iemand die er vrijwillig in gaat liggen hangen, nee, die niet. Maar iemand die slecht bemiddelbaar is en na verbruik van ww nog geen werk heeft, dat is toch een ander verhaal. Een twintiger kan niet ‘dan maar vakkenvullen’, want geen supermarkt die je zelfs maar een tijdelijk contract wil geven als je ouder bent dan 18. Na verloop van tijd ben je door de callcenters heen (en dat moet je ook maar liggen) en als pakjesbezorger moet je toch eerst een rijbewijs en soms een auto hebben.
Waar lees je dat allemaal ? Bijstandsmoeder ? Jonge vrouw ??quote:Op maandag 28 december 2020 21:36 schreef Lowkeyz het volgende:
Terecht die bijstandsmoeder kost de samenleving al bakken met geld prima toch als de overheid geld terugvorderd als zij gratis spullen krijgt. Uitkeringstrekkers verdienen geen sympathie
Je moet je eens inlezen, de VVD ging deze migranten binnenhalen in de jaren 80 omdat ze veel goedkoper waren voor bedrijven.quote:Op maandag 28 december 2020 21:53 schreef Lowkeyz het volgende:
[..]
Volgens mij worden er genoeg oost Europeanen binnen gehaald voor banen die Nederlanders niet willen doen. Dan moet je dat maar doen, niet zo veel klagen werk is werk
Dat kan, maar die kan je ook gewoon contant betalen natuurlijk. Je kan ook bij de voedselbank terecht.quote:Op maandag 28 december 2020 21:54 schreef Lospedrosa het volgende:
Tevens zo las je in het stuk van Tubantia kan de controleur bankafschriften nazien van een jaar en daaruit concluderen dat er ong wordt uitgegeven aan boodschappen.
En in gebieden met veel werkloosheid? Wie betaalt je verhuizing? Ben je meestal wel snel ¤500 lichter.quote:Op maandag 28 december 2020 21:53 schreef Lowkeyz het volgende:
[..]
Volgens mij worden er genoeg oost Europeanen binnen gehaald voor banen die Nederlanders niet willen doen. Dan moet je dat maar doen, niet zo veel klagen werk is werk
Jij gunt mensen dus geen financiële onafhankelijkheid?quote:Op maandag 28 december 2020 21:48 schreef Evertjan het volgende:
aan de andere kant kan je je ook afvragen waarom deze jonge vrouw 3 jaar in de bijstand zit??
Die 500 euro is al vele male goedkoper dan een bijstand betalen voor de samenlevingquote:Op maandag 28 december 2020 21:56 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
En in gebieden met veel werkloosheid? Wie betaalt je verhuizing? Ben je meestal wel snel ¤500 lichter.
quote:‘Ik krijg aardig wat boodschappen van mijn moeder per week, 2 broden, 3 zaken sla, een doos met 8 stukjes vlees, 2 dozen eieren, wc-papier, koffie. Ik krijg 1 keer in de week een tas met boodschappen. Dat is omdat ik haar altijd help met van alles. Mijn moeder gaat 1 keer per week naar de Lidl, dan doet zij boodschappen voor ons samen en dan is zij ongeveer ¤ 50,- per week kwijt voor boodschappen voor ons samen. Ik geef zelf nauwelijks geld uit aan boodschappen. Ik denk max. 10 euro per week.(…)” Ik ben bijna mijn hele uitkering kwijt aan vaste lasten.
“U zegt dat het u verbaasde dat u tijdens het huisbezoek voornamelijk middelen van de Albert Heijn heeft aangetroffen. U vraagt mij te vertellen hoe dit zit. Mijn moeder gaat eerst naar de lidl en daarna gaat zij naar de Albert Heijn in [wijk] . Mijn moeder heeft daar niet bij stil gestaan. Mijn moeder haalt speciaal brood voor mij. Ik denk dat mijn moeder ¤ 20,- uitgeeft aan mij. (…). U vraagt mij naar de verzorgingsproducten die ik nodig heb, waar ik die koop. Die koopt mijn moeder voor mij. Mijn moeder koopt ze daar waar ze het goedkoopst zijn. Mijn moeder let heel erg op de aanbiedingen. Mijn moeder doet al 46 jaar de boodschappen voor mij,
https://uitspraken.rechts(...)I:NL:RBMNE:2019:4746
Nou betaal ze dan aan die mensen. Die hebben geen 500 euro en hoe moet je in godsnaam een woning vinden dan ? Dan mag je 7 jaar wachten.quote:Op maandag 28 december 2020 21:58 schreef Lowkeyz het volgende:
[..]
Die 500 euro is al vele male goedkoper dan een bijstand betalen voor de samenleving
De samenleving uitzuigen en haar bloedeigen moeder. Nutteloze parasiet dusquote:Op maandag 28 december 2020 21:58 schreef Jemoederniet het volgende:
Mevrouw laat zich al 46 jaar lang verzorgen door haar moeder
[..]
Ik betaal genoeg aan die mensen d.m.v belastingen. Een paar containerwoningen voor de uitkeringstrekkers zou prima zijn. Kan de sociale huur mooi in de verkoop voor de werkende mensquote:Op maandag 28 december 2020 22:00 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nou betaal ze dan aan die mensen. Die hebben geen 500 euro en hoe moet je in godsnaam een woning vinden dan ? Dan mag je 7 jaar wachten.
Nou mooie klotesituatie dan. Blij dat ik daar niks mee te maken hebquote:Op maandag 28 december 2020 21:46 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Het moge toch duidelijk zijn dat het gaat om de limiet van schenken aan iemand in de bijstand. Die is strikter dan de belastingvrije limiet. Iemand in de ww mag nog prima een schenking ontvangen en dus ook prima ¤40.000 van ouders voor aankoop van een huis.
In de bijstand wordt gekeken naar je vermogen. Je werk wordt (bijna) nominaal gekort en zelfs een duur verjaardagscadeau (ouders die besluiten jou een nieuwe laptop te geven) kan gevolgen hebben.
Als jij geen baan heb na 3 jaar is er daar wel een goede reden voor hoor. Dan kan je blijkbaar geen verplichte tegenprestatie leveren. Wellicht is ze al te oud.quote:Op maandag 28 december 2020 22:03 schreef Lospedrosa het volgende:
Lastig onderwerp wel.
Ik zou zeggen, doe niet moeilijk over dat geld en laat die vrouw toch.
Maar aan de andere kant, in de grote steden zijn massa’s mensen die niet werken. En inderdaad staan er steeds meer Polen en Hongaren in de rij om dat werk wel te doen.
Dat werk is overigens ook nodig. In de zorg, schoonmaak, techniek enz lopen de banen op en raken niet gevuld.
Dan zou je met een basisinkomen juist nog meer mensen thuis hebben zitten met alle gevolgen.
Uiteindelijk denk ik dat werken en bijdragen aan jouw stukje nabije wereld gezond is voor jezelf en je naasten.
Iedereen kent die types waarvan je denkt, nou die kan wel werken maar dat gaat ze never nooit niet doen, voelt ze zich veel te goed voor.
Hongaren? Waren dat niet die mensen die massaal de belastingdienst hebben opgelicht en daar mee weg zijn gekomen? Fijn volk.quote:Op maandag 28 december 2020 22:03 schreef Lospedrosa het volgende:
Lastig onderwerp wel.
Ik zou zeggen, doe niet moeilijk over dat geld en laat die vrouw toch.
Maar aan de andere kant, in de grote steden zijn massa’s mensen die niet werken. En inderdaad staan er steeds meer Polen en Hongaren in de rij om dat werk wel te doen.
Dat werk is overigens ook nodig. In de zorg, schoonmaak, techniek enz lopen de banen op en raken niet gevuld.
Dan zou je met een basisinkomen juist nog meer mensen thuis hebben zitten met alle gevolgen.
Uiteindelijk denk ik dat werken en bijdragen aan jouw stukje nabije wereld gezond is voor jezelf en je naasten.
Iedereen kent die types waarvan je denkt, nou die kan wel werken maar dat gaat ze never nooit niet doen, voelt ze zich veel te goed voor.
Polen https://www.rtlnieuws.nl/(...)eren-met-uitkeringenquote:Op maandag 28 december 2020 22:07 schreef M.Ritcher het volgende:
[..]
Hongaren? Waren dat niet die mensen die massaal de belastingdienst hebben opgelicht en daar mee weg zijn gekomen? Fijn volk.
Ik snap het punt. Het leven is ook niet eerlijk.quote:Op maandag 28 december 2020 22:07 schreef macca728 het volgende:
[..]
Als jij geen baan heb na 3 jaar is er daar wel een goede reden voor hoor. Dan kan je blijkbaar geen verplichte tegenprestatie leveren. Wellicht is ze al te oud.
En je zegt het zelf, Oost Europeanen komen hier steeds meer, denk je dan dat de banen toenemen ? Die Oost Europeanen zitten met 10 man op 1 flat, die hebben veel minder vaste lasten al.
En dat is de discussie toch niet ? Het gaat om boodschappen.....
https://www.nu.nl/binnenl(...)-bulgarenfraude.htmlquote:Op maandag 28 december 2020 22:09 schreef macca728 het volgende:
[..]
Polen https://www.rtlnieuws.nl/(...)eren-met-uitkeringen
Zij stonden in 2017 ongeveer 9400 uitkeringsontvangers bij....Ja harde werkers hoor die Polen.
Bulgaren ook.
Daarom zijn ze ook een stuk goedkoper dan NL, die vaak nog te hoog zijn opgeleid ook voor dat werk (en te mondig)quote:Op maandag 28 december 2020 22:10 schreef M.Ritcher het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/binnenl(...)-bulgarenfraude.html
Ja echt een aanwinst.
Denk niet te hoogopgeleidquote:Op maandag 28 december 2020 22:11 schreef macca728 het volgende:
[..]
Daarom zijn ze ook een stuk goedkoper dan NL, die vaak nog te hoog zijn opgeleid ook voor dat werk (en te mondig)
‘Overdreven hard’, ga je er dan niet vanuit dat mevrouw niet wist wat de consequenties konden zijn?quote:Op maandag 28 december 2020 22:14 schreef trein2000 het volgende:
Tja ik snap het wel. Waar leg je de grens anders?
Natuurlijk is dit overdreven hard, maar zolang de wet daar niet in voorziet moet je wel.
Als er echt sprake is van opzet is het wel een beetje anders natuurlijk. Maar dan nog is de vraag of je het halen van wat boodschapjes op deze manier moet afstraffen. Ik vind dat wat overdreven. Gevalletje menselijke maat voor mij.quote:Op maandag 28 december 2020 22:17 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
‘Overdreven hard’, ga je er dan niet vanuit dat mevrouw niet wist wat de consequenties konden zijn?
Vind ik ook. Iemand die bijvoorbeeld wegens lichamelijke beperking niet kan werken maar wel een zwembad bij de buren kan graven hoor je ook niet aan te geven.quote:Op maandag 28 december 2020 22:17 schreef -XOR- het volgende:
Laten we eens beginnen met die bijstandskliklijnen afschaffen. Kastnsb'ers met tijd teveel zoeken maar een andere hobby.
Prima die mensen zorgen er iig voor dat belastinggeld niet wordt uitgeven aan fraudequote:Op maandag 28 december 2020 22:17 schreef -XOR- het volgende:
Laten we eens beginnen met die bijstandskliklijnen afschaffen. Kastnsb'ers met tijd teveel zoeken maar een andere hobby.
Moeder deed echt alle boodschappen. Dat is al gauw 300 euro per maand. En dat kan natuurlijk niet.quote:Op maandag 28 december 2020 22:19 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als er echt sprake is van opzet is het wel een beetje anders natuurlijk. Maar dan nog is de vraag of je het halen van wat boodschapjes op deze manier moet afstraffen. Ik vind dat wat overdreven. Gevalletje menselijke maat voor mij.
Maar goed, de regels zijn zoals ze zijn en daar moet men het mee doen.
Nou ik vraag me echt af hoe ze er zijn achtergekomen, ik denk half en half dat die vrouw dat zelf een keer heeft laten vallen.quote:Op maandag 28 december 2020 22:17 schreef -XOR- het volgende:
Dat kan wel, valt binnen de schenkingsgrens, alleen ze had het moeten vertellen.quote:Op maandag 28 december 2020 22:21 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Moeder deed echt alle boodschappen. Dat is al gauw 300 euro per maand. En dat kan natuurlijk niet.
Dat kan niet. Het gaat om je vermogen.quote:Op maandag 28 december 2020 22:22 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dat kan wel, valt binnen de schenkingsgrens, alleen ze had het moeten vertellen.
Precies, want het had dan in mindering kunnen worden gebracht op die uitkering.quote:Op maandag 28 december 2020 22:22 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dat kan wel, valt binnen de schenkingsgrens, alleen ze had het moeten vertellen.
En was ze vervolgens gekort op dr bijstand. Wat prima is natuurlijk.quote:Op maandag 28 december 2020 22:22 schreef macca728 het volgende:
[..]
300 per maand binnen de schenkingsgrens?quote:Op maandag 28 december 2020 22:22 schreef macca728 het volgende:
[..]
Je vermogen neemt niet toe door boodschappen.quote:Op maandag 28 december 2020 22:23 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Dat kan niet. Het gaat om je vermogen.
Het probleem is dat als je dat gaat toestaan je de deur wagenwijd open zet voor allerhande vormen van fraude en ongewenste praktijken. Voor je het weet worden er Audi’s en scooters cadeau gedaan.quote:Op maandag 28 december 2020 22:21 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Moeder deed echt alle boodschappen. Dat is al gauw 300 euro per maand. En dat kan natuurlijk niet.
Om te beginnen is het 200 euro.quote:Op maandag 28 december 2020 22:25 schreef marsan het volgende:
[..]
300 per maand binnen de schenkingsgrens?
Dat is zo.quote:Op maandag 28 december 2020 22:26 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het probleem is dat als je dat gaat toestaan je de deur wagenwijd open zet voor allerhande vormen van fraude en ongewenste praktijken. Voor je het weet worden er Audi’s en scooters cadeau gedaan.
Met boodschappen heb ik op zich niet zoveel moeite.
Ik bedoelde: het kan wel, maar dan was ze per maand 300 euro gekort op haar bijstandsuitkering.quote:Op maandag 28 december 2020 22:25 schreef macca728 het volgende:
[..]
Je vermogen neemt niet toe door boodschappen.
In die quote waa je op reageerde stond 300.quote:Op maandag 28 december 2020 22:27 schreef macca728 het volgende:
[..]
Om te beginnen is het 200 euro.
Ik weet niet wat precies de grens is, zoek het even op.
En dan kan ze de vaste lasten niet betalen en dan had ze nu diep in de schulden gezeten, wat ze ook nooit terug kan betalen.quote:Op maandag 28 december 2020 22:25 schreef Piles het volgende:
[..]
En was ze vervolgens gekort op dr bijstand. Wat prima is natuurlijk.
Nu komt het 3 jaar later, en wordt ze alsnog gekort (=terugbetalen).
Als je gratis boodschappen ontvangt, wel.quote:Op maandag 28 december 2020 22:25 schreef macca728 het volgende:
[..]
Je vermogen neemt niet toe door boodschappen.
Ja dit is het gevolg.quote:Op maandag 28 december 2020 22:28 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
En dan kan ze de vaste lasten niet betalen en dan had ze nu diep in de schulden gezeten, wat ze ook nooit terug kan betalen.
Tja, dat is nog geen reden om dab maar te frauderen.quote:Op maandag 28 december 2020 22:28 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
En dan kan ze de vaste lasten niet betalen en dan had ze nu diep in de schulden gezeten, wat ze ook nooit terug kan betalen.
Ja omdat die gast niet kan lezen. In het artikel staat 200 euro (en de norm is blijkbaar iets van 6 euro per dag voor eten, wat dus nog iets minder zou zijn)quote:Op maandag 28 december 2020 22:28 schreef marsan het volgende:
[..]
In die quote waa je op reageerde stond 300.
De vraag is dan: waarom kan ze al 46 jaar niet rondkomen van haar uitkering?quote:Op maandag 28 december 2020 22:28 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Bron: Sociaalverhaal.comquote:SCHENKING EN BIJSTAND
Heeft u een bijstandsuitkering en verwacht u een schenking ? Regel dit goed, anders zet de gemeente uw uitkering stop en moet u bijstand terugbetalen. Als u een bijstandsuitkering ontvangt, mag u onder bepaalde voorwaarden een schenking ontvangen. De gemeente hanteert hiervoor strikte regels. De hoofdregel is dat uw vermogen ten gevolge van de schenking niet boven de vermogensgrens voor de bijstand mag uitkomen. Voor een alleenstaande ligt de grens op 5.940 euro aan vermogen en voor een gezin en een alleenstaande ouder op 11.880 euro aan vermogen. Voor het bepalen van de vermogensgrens voor de bijstand tellen alle vermogensbestanddelen mee. Krijgt u een schenking in natura, dan wordt de geschatte waarde daarvan in geld uitgedrukt en bij uw vermogen opgeteld. Wettelijk bent u verplicht om alle schenkingen die u ontvangt, zowel in geld als in natura, aan de gemeente op te geven. Ontvangt u een schenking en maakt u daarvan géén melding aan de gemeente, dan kan de gemeente u een boete opleggen. Deze boete komt bovenop een eventueel besluit van de gemeente om uw bijstandsuitkering stop te zetten vanwege de ontvangen schenking. Wanneer u een fiets of een ijskast krijgt van een kennis of familielid, is dit juridisch aan te merken als een schenking.
U bent wettelijk verplicht om – gedurende uw gehele bijstandsperiode – de waarde van alle schenkingen (in geld en in natura) bij elkaar op te tellen. Komt het totaalbedrag van de door u ontvangen schenkingen bóven de vermogensgrens voor de bijstand uit, dan mag de gemeente uw bijstandsuitkering stopzetten en eventueel reeds aan u betaalde bijstand terugvorderen. Het is dus niet zo dat u jaarlijks een schenking mag ontvangen, als uw totale vermogen daarbij maar onder de vermogensgrens voor de bijstand blijft. Dit is een hardnekkig misverstand. Veel bijstandsgerechtigden verkeren in de veronderstelling dat als zij maar elk jaar zorgen dat hun vermogen onder de vermogensgrens voor de bijstand ligt, zij opnieuw een schenking mogen ontvangen (dit tot aan de vermogensgrens voor de bijstand). Dit is niet zo. De regel is dat gedurende de gehele bijstandsperiode het vermogen ten gevolge van eigen bezit en schenkingen tezamen niet boven de vermogensgrens voor de bijstand mag komen. Het gaat dus om een cumulatieve optelling van ‘het eigen vermogen bij aanvang van de bijstandsuitkering’ plus ‘de schenkingen die nadien gedurende de bijstandsperiode door bijstandsgerechtigde zijn ontvangen’. En komt u met deze optelling boven de wettelijke vermogensgrens voor de bijstand uit, dan mag de Sociale Dienst uw uitkering stopzetten.
Melden sowieso, of het gevolgen heeft is aan de gemeente. Verschil is wel dat voedselbank geen volledige boodschappenvoorziening is, maar een basispakket.quote:Op maandag 28 december 2020 22:31 schreef macca728 het volgende:
Zou je boodschappen van de voedselbank ook moeten opgeven ?
Die heeft ze niet 46 jaar.quote:Op maandag 28 december 2020 22:32 schreef Cracka-ass het volgende:
Ik snap de ophef niet echt. Hier is de bijstand niet voor bedoelt.
Tenzij mevrouw een overtuigend huishoudboekje kan overleggen geef ik de gemeente groot gelijk.
[..]
De vraag is dan: waarom kan ze al 46 jaar niet rondkomen van haar uitkering?
Ik heb de uitspraak niet gelezen, maar gaat dit überhaupt om de vermogensgrens? Ik denk dat die boodschappen gewoon als inkomen gezien zijn?quote:Op maandag 28 december 2020 22:29 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Als je gratis boodschappen ontvangt, wel.
Ah k. Maar schenking van 200 per maand valt volgens mij niet binnen de norm.quote:Op maandag 28 december 2020 22:32 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja omdat die gast niet kan lezen. In het artikel staat 200 euro (en de norm is blijkbaar iets van 6 euro per dag voor eten, wat dus nog iets minder zou zijn)
Ze heeft pas sinds 2016 bijstand.quote:Op maandag 28 december 2020 22:32 schreef Cracka-ass het volgende:
Dan heeft het gegeven dat haar moeder boodschappen voor haar doet vermoedelijk ook weinig met de uitkering te maken.quote:
Klopt dat wel ? Als ik bv 300 euro zou krijgen en ik heb een uitkering, wordt die 300 euro als inkomen beschouwt.quote:Op maandag 28 december 2020 22:32 schreef littlemindy het volgende:
Stukje omtrent schenking / vermogen:
[..]
Bron: Sociaalverhaal.com
Zoals ik het lees neemt haar vermogen dus wel degelijk toe, ook al 'eet' ze die boodschappen op. Het gaat nl om een cumulatieve optelling van alle giften die je krijgt gedurende de hele bijstandsperiode. Als je jarenlang 300 euro aan boodschappen krijgt elke maand zit je daar gauw overheen.
Lijkt me ook ja.quote:Op maandag 28 december 2020 22:33 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik heb de uitspraak niet gelezen, maar gaat dit überhaupt om de vermogensgrens? Ik denk dat die boodschappen gewoon als inkomen gezien zijn?
quote:Op maandag 28 december 2020 22:32 schreef Cracka-ass het volgende:
Ik snap de ophef niet echt. Hier is de bijstand niet voor bedoelt.
Tenzij mevrouw een overtuigend huishoudboekje kan overleggen geef ik de gemeente groot gelijk.
[..]
Parasieten gonna parasiet
Ze kan anders niet rondkomen door hoge vaste lasten en dat is heel goed mogelijk.quote:Op maandag 28 december 2020 22:34 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Dan heeft het gegeven dat haar moeder boodschappen voor haar doet vermoedelijk ook weinig met de uitkering te maken.
Al 46 jaar niet?quote:Op maandag 28 december 2020 22:37 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ze kan anders niet rondkomen door hoge vaste lasten en dat is heel goed mogelijk.
Het zou dus wel gewoon moeten kunnen.quote:Op maandag 28 december 2020 22:21 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ja maar daar heeft elke gemeente weer wat vrijheid in.quote:Op maandag 28 december 2020 22:35 schreef macca728 het volgende:
[..]
Klopt dat wel ? Als ik bv 300 euro zou krijgen en ik heb een uitkering, wordt die 300 euro als inkomen beschouwt.
Nou blijkbaar, ook als je gaat eten bij iemand. Of koffie gaat drinken bij AH.quote:Op maandag 28 december 2020 22:39 schreef the-eye het volgende:
[..]
Het zou dus wel gewoon moeten kunnen.
Het is toch te idioot voor worden dat een tas met boodschappies van je ouders als een vorm van inkomsten wordt behandeld.
Als je in de bijstand zit en je gaat elke morgen een bakkie bij je moeder doen, moeten we dat dan ook maar als inkomsten gaan rekenen en van de bijstand van iemand af halen?
Dan moet ze dat gewoon melden.quote:Op maandag 28 december 2020 22:39 schreef the-eye het volgende:
[..]
Het is toch te idioot voor worden dat een tas met boodschappies van je ouders als een vorm van inkomsten wordt behandeld.
Als je in de bijstand zit en je gaat elke morgen een bakkie bij je moeder doen, moeten we dat dan ook maar als inkomsten gaan rekenen en van de bijstand van iemand af halen?
Hopelijk geeft het ze motivatie om eindelijk is te gaan werken, ipv te leven als een parasietquote:Op maandag 28 december 2020 22:39 schreef the-eye het volgende:
[..]
Gaat het er nu om dat mensen onder aan de ladder rond kunnen komen of gaat het er om dat mensen onder aan de adder moeten bloeden en we er daarom voor moeten waken dat hun elk voordeeltje in het magere bestaan onmogelijk wordt gemaakt?
Ja maar dat vangnet is vaak niet genoeg. En stel je woont in het huis van je ouders. Wat dan ??quote:Op maandag 28 december 2020 22:41 schreef marsan het volgende:
[..]
Dan moet ze dat gewoon melden.
Mogen de ouders ook dd huut betalen? Boodschappen? Auto?
En dan een bijstand als extra spendeergeld.
Een bijstand is een vangnet.
Je wordt _bijgestaan_ door de staat. En die moet dat niet doen als dat (gedeeltelijk) niet nodig is.quote:Op maandag 28 december 2020 22:39 schreef the-eye het volgende:
[..]
Gaat het er nu om dat mensen onder aan de ladder rond kunnen komen of gaat het er om dat mensen onder aan de adder moeten bloeden en we er daarom voor moeten waken dat hun elk voordeeltje in het magere bestaan onmogelijk wordt gemaakt?
Ik denk het.quote:Op maandag 28 december 2020 22:33 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik heb de uitspraak niet gelezen, maar gaat dit überhaupt om de vermogensgrens? Ik denk dat die boodschappen gewoon als inkomen gezien zijn?
Het begint bij melden.quote:Op maandag 28 december 2020 22:44 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja maar dat vangnet is vaak niet genoeg. En stel je woont in het huis van je ouders. Wat dan ??
Je moet verder kijken naar de situatie. Beter toestaan dan dat zo'n iemand in de schulden komt (waar je vervolgens een veelvoud kwijt bent aan kosten)
Zou jij weten dat je dit moet melden ? ik niet (van die boodschappen)quote:Op maandag 28 december 2020 22:47 schreef marsan het volgende:
[..]
Het begint bij melden.
Dan kan de klantmanager al een hoop inschatten.
Als iemand bij de ouders woont is sowieso al sprake van een lagere uitkering dacht ik.
Frauderen impliceert bij mij dat ze het bewust doet ik vraag me af of dat wel zo is? Ligt er dan ook aan hoe goed ze is voorgelicht het zou denk ik ook niet in mij opkomen dit te melden.quote:Op maandag 28 december 2020 22:32 schreef Piles het volgende:
[..]
Tja, dat is nog geen reden om dab maar te frauderen.
Ik wist dat wel omdat ik iemand met een bedrag per maand steunde. Dat t 100 per maand mocht zonder melding enzo wist ik daardoor.quote:Op maandag 28 december 2020 22:49 schreef macca728 het volgende:
[..]
Zou jij weten dat je dit moet melden ? ik niet (van die boodschappen)
Ja dan krijg je een lagere uitkering, maar moet je dan ook melden dat je meeëet...
Mensen in de bijstand worden daar bijna maandelijks op gewezen. Als je het dan nog niet doet heb je boter op je hoofd. Bij thuiswonen krijg je de lagere kostendelersnorm waarbij al rekening is gehouden met het delen van boodschappen.quote:Op maandag 28 december 2020 22:49 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja dan krijg je een lagere uitkering, maar moet je dan ook melden dat je meeëet...
Geert is zelf medeverantwoordelijk voor dit strenge bijstandsregime. Bij is weer eens lekker hypocriet en selectief verontwaardigd.quote:Op maandag 28 december 2020 21:23 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Hij heeft wel gelijk natuurlijk. Bizar dit.
Soms wordt er geklikt....quote:Op maandag 28 december 2020 22:55 schreef Duveldrinker het volgende:
Maar hoe zijn ze daar achter gekomen?
Zou je dan ook extra bijstand krijgen als je voor de buurt kooktquote:Op maandag 28 december 2020 22:49 schreef macca728 het volgende:
[..]
Geklikt door wie? Alleen haar moeder en zijzelf weten dit toch?quote:Op maandag 28 december 2020 22:57 schreef Amee het volgende:
[..]
Soms wordt er geklikt....
Aan de andere kant zijn die regels wel begrijpelijk. Het moet niet aantrekkelijk zijn om een uitkering te krijgen.
Een familielid of de buur. We weten niet wie het weten.quote:Op maandag 28 december 2020 23:00 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Geklikt door wie? Alleen haar moeder en zijzelf weten dit toch?
Als je structureel maar 50 euro per maand bij supermarkten besteedt?quote:Op maandag 28 december 2020 22:55 schreef Duveldrinker het volgende:
Maar hoe zijn ze daar achter gekomen?
Ja en dan ? contant betalen of voedselbank.quote:Op maandag 28 december 2020 23:01 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Als je structureel maar 50 euro per maand bij supermarkten besteedt?
Als je geen andere keuze hebt door hoge vaste lasten en je moeder doet het al 46 jaar (terwijl ze pas 3 jaar uitkering krijgt)....Ik zou het geen fraude noemen. Ik vind de boete ook buiten proportioneel.quote:Op maandag 28 december 2020 23:03 schreef MoreDakka het volgende:
Dit probleem lijkt me complexer dan het op het eerste gezicht er uit ziet. Er is dus een meldplicht, als ze had gemeld dat haar moeder al 46 jaar boodschappen voor haar deed was er niets aan de hand. Maar dat is de papieren werkelijkheid, ik weet uit eigen ervaring dat ambtenaren maar al te vaak daar van uitgaan zonder zich daadwerkelijk te bekommeren om de echte werkelijkheid. Dus als er ergens in zo'n bestand staat 'mevrouw is op de hoogte van de meldplicht' ofzo dan gaat men daar gewoon van uit. Er is 0,0 incentive om iemand daadwerkelijk te helpen.
Aan de andere kant, bijstand is bedoeld juist om dingen zoals huur en boodschappen te kunnen betalen, zou dat echt nooit bij die mensen opgekomen zijn dat wat ze deden niet in de haak was?
Is ook opvallendquote:Op maandag 28 december 2020 23:09 schreef RamboDirk het volgende:
Je hebt nu eenmaal plichten in de bijstand, bepaald geen sinecure. Deze regels en plichten zijn in het leven geroepen om het sociale vangnet betaalbaar te houden. Mevrouw heeft zich hier niet aangehouden, dan volgt er een terugvordering. Wil je je niet aan de regels en plichten houden van de bijstand, dan ga je werken of weiger je de uitkering.
Bijstandsgerechtigden worden continu gewezen op deze rechten en plichten.
De fraudejacht is in de toeslagenaffaire gruwelijk mis gegaan maar in dit geval totaal niet.
Ze had in de afgelopen 3 jaar ook wat kunnen snijden in de vaste lasten.quote:Op maandag 28 december 2020 23:06 schreef macca728 het volgende:
[..]
Als je geen andere keuze hebt door hoge vaste lasten en je moeder doet het al 46 jaar (terwijl ze pas 3 jaar uitkering krijgt)....Ik zou het geen fraude noemen. Ik vind de boete ook buiten proportioneel.
En je kan de schenkingsgrens er nog van aftrekken dus 7000-3600 of zo.
Ze kan het ook halen bij de voedselbank (als die daar is in die gemeente)
Tuurlijk de timing is wel heeeel toevallig. Vele (ex)bijstandsgerechtigden hebben dit soort terugvorderingen van duizenden euro's omdat ze gefraudeerd hebben. Dit is niets nieuws, dat gaat al jaren zo. De selectieve verontwaardiging van Lilian Marijnnisen en Geert Wilders is vrij lachwekkend.quote:Op maandag 28 december 2020 23:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Is ook opvallend
Het verhaal van deze vrouw komt uit okt 2019.
Vandaag zijn een aantal 1000en gevallen van de toeslagen affaire rijkelijk vergoed met ¤30.000 ineens op de rekening.
Wellicht dat de verliezende advocate dit imm de cliënt naarbuiten heeft gesijpeld. Nu het vlees zwak is.
Preciesquote:Op maandag 28 december 2020 23:22 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Tuurlijk de timing is wel heeeel toevallig. Vele (ex)bijstandsgerechtigden hebben dit soort terugvorderingen van duizenden euro's omdat ze gefraudeerd hebben. Dit is niets nieuws, dat gaat al jaren zo. De selectieve verontwaardiging van Lilian Marijnnisen en Geert Wilders is vrij lachwekkend.
Deze vrouw gaat nu gewoon via 5% interne verrekening op de uitkering afbetalen per maand. Vervolgens komt ze na een x aantal jaar in aanmerking voor kwijtschelding. Ook dat gebeurd al jaren.
Ja, maar die kunnen toch niet bewijzen hoe vaak en hoe lang dat is gebeurd? Zou goed kunnen dat het aan die vrouw is gevraagd en zij er gewoon eerlijk over is geweest, erop vertrouwend dat redelijkheid en eerlijkheid worden beantwoord. Dan ken je helaas dit land niet zo goed.quote:Op maandag 28 december 2020 21:13 schreef Iwan1976 het volgende:
[..]
In elke straat is er wel zo'n NSB-er te vinden die je er aan wil naaien.
Ze nog gelijk geven ookquote:Op maandag 28 december 2020 23:22 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Tuurlijk de timing is wel heeeel toevallig. Vele (ex)bijstandsgerechtigden hebben dit soort terugvorderingen van duizenden euro's omdat ze gefraudeerd hebben. Dit is niets nieuws, dat gaat al jaren zo. De selectieve verontwaardiging van Lilian Marijnnisen en Geert Wilders is vrij lachwekkend.
Deze vrouw gaat nu gewoon via 5% interne verrekening op de uitkering afbetalen per maand. Vervolgens komt ze na een x aantal jaar in aanmerking voor kwijtschelding. Ook dat gebeurd al jaren.
Liegen moet je in dit gave land. En blijkbaar moet je solidair zijn met iedereen, maar zodra je hulp nodig hebt sta je er alleen voor.quote:Op maandag 28 december 2020 23:31 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ja, maar die kunnen toch niet bewijzen hoe vaak en hoe lang dat is gebeurd? Zou goed kunnen dat het aan die vrouw is gevraagd en zij er gewoon eerlijk over is geweest, erop vertrouwend dat redelijkheid en eerlijkheid worden beantwoord. Dan ken je helaas dit land niet zo goed.
Ze heeft waarschijnlijk rekeningafschriften periodiek moeten aanleveren waar 0 transacties in supermarkten op te zien waren en 0 contanten transacties. Waar leef je dan van?quote:Op maandag 28 december 2020 23:31 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ja, maar die kunnen toch niet bewijzen hoe vaak en hoe lang dat is gebeurd? Zou goed kunnen dat het aan die vrouw is gevraagd en zij er gewoon eerlijk over is geweest, erop vertrouwend dat redelijkheid en eerlijkheid worden beantwoord. Dan ken je helaas dit land niet zo goed.
Ja laten we iedereen geld geven zonder enige regelsquote:
Lijkt me het meest ws.quote:Op maandag 28 december 2020 23:31 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dan waren ze er toch wel eerder achter gekomen?quote:Op maandag 28 december 2020 23:37 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Ze heeft waarschijnlijk rekeningafschriften periodiek moeten aanleveren waar 0 transacties in supermarkten op te zien waren en 0 contanten transacties. Waar leef je dan van?
[..]
Nsb'er dat je dr bent.quote:Op maandag 28 december 2020 23:37 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Ze heeft waarschijnlijk rekeningafschriften periodiek moeten aanleveren waar 0 transacties in supermarkten op te zien waren en 0 contanten transacties. Waar leef je dan van?
[..]
Ja laten we iedereen geld geven zonder enige regels
Misschien helpt het als je even een glasje water drinkt en tot rust komtquote:Op maandag 28 december 2020 23:46 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nsb'er dat je dr bent.
Gaat niet om geld wat ze kreeg. Gaat om basis dingen om te overleven, boodschappen. Van haar moeder.
Jouw soort kunnen we zo missen in dit land.
Als dat het geval is, waarom heeft ze dat dan niet veel eerder aangegeven?quote:Op maandag 28 december 2020 23:31 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Hoeveel water je ook drinkt, nsb'ers zijn niet nodig hierquote:Op maandag 28 december 2020 23:50 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Misschien helpt het als je even een glasje water drinkt en tot rust komt
Je lijkt daar nogal op te focusen, vandaar dat het misschien handig is om even tot rust te komen. Misschien ben je dan voor rede vatbaar.quote:Op maandag 28 december 2020 23:51 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hoeveel water je ook drinkt, nsb'ers zijn niet nodig hier
Rede vatbaarheid voor een nsb'er?quote:Op maandag 28 december 2020 23:53 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je lijkt daar nogal op te focusen, vandaar dat het misschien handig is om even tot rust te komen. Misschien ben je dan voor rede vatbaar.
Basisdingen om te overleven kon ze kopen met dr uitkering. Daar waar die uitkering voor bedoeld is.quote:Op maandag 28 december 2020 23:46 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nsb'er dat je dr bent.
Gaat niet om geld wat ze kreeg. Gaat om basis dingen om te overleven, boodschappen. Van haar moeder.
Ah, nog een.quote:Op maandag 28 december 2020 23:59 schreef marsan het volgende:
[..]
Basisdingen om te overleven kon ze kopen met dr uitkering. Daar waar die uitkering voor bedoeld is.
Hahaha overspannen mannetjequote:Op maandag 28 december 2020 23:46 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nsb'er dat je dr bent.
Aan mooi die vooringenomenheid. Neem er nog een en proost.quote:
Mwoah ik vind de regel niet eens zo verkeerd. De boete en volledige terugvordering is wel erg zwaar.quote:Op maandag 28 december 2020 23:46 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nsb'er dat je dr bent.
Dan nog. Beetje menselijke maat is ook wenselijk. Een rechtszaak brengt deze vrouw alleen maar verdere schade toe en kost de samenleving een hoop geld.quote:Op maandag 28 december 2020 23:22 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Er staat in het artikel dat ze nogal hoge vaste lasten had. Misschien van haar woning? Dan blijft er natuurlijk weinig over van zo’n uitkering en die moeder betaalde niet voor niets de boodschappen lijkt mequote:Op maandag 28 december 2020 23:59 schreef marsan het volgende:
[..]
Basisdingen om te overleven kon ze kopen met dr uitkering. Daar waar die uitkering voor bedoeld is.
Ja en drie jaar niets gedaan om goedkoper te wonen? Melden was wat ze had moeten doen en als t noodzakelijk is kan de klantmanager dat zo beoordelen en wordt ze niet gekort.quote:Op dinsdag 29 december 2020 00:01 schreef Fugue het volgende:
[..]
Er staat in het artikel dat ze nogal hoge vaste lasten had. Misschien van haar woning? Dan blijft er natuurlijk weinig over van zo’n uitkering en die moeder betaalde niet voor niets de boodschappen lijkt me
Sociale huurwoning met huurtoeslag nog te duur?quote:Op dinsdag 29 december 2020 00:01 schreef Fugue het volgende:
[..]
Er staat in het artikel dat ze nogal hoge vaste lasten had. Misschien van haar woning? Dan blijft er natuurlijk weinig over van zo’n uitkering en die moeder betaalde niet voor niets de boodschappen lijkt me
Gezien je latere post is die vooringenomenheid anders wel terecht.quote:Op dinsdag 29 december 2020 00:00 schreef marsan het volgende:
[..]
Aan mooi die vooringenomenheid. Neem er nog een en proost.
Je ziet wat je wil zien en verder zal je me verder echt aan Mn kont roesten.quote:Op dinsdag 29 december 2020 00:10 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Gezien je latere post is die vooringenomenheid anders wel terecht.
Van wat nog een nemen exact dus?
De menselijke maat is in deze de beslagvrije voet en het feit dat ze maar ¤52,95 bruto per maand hoeft af te lossen op de schuld. En waarschijnlijk in aanmerking komt voor kwijtschelding.quote:Op dinsdag 29 december 2020 00:01 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Dan nog. Beetje menselijke maat is ook wenselijk. Een rechtszaak brengt deze vrouw alleen maar verdere schade toe en kost de samenleving een hoop geld.
Betere oplossing was wat mij betreft geweest dat ze een waarschuwing had gehad voor het melden en daarbij hulp om haar vaste lasten te verlagen. Daarmee zijn beide problemen opgelost.
Natuurlijk is er een hoop verontwaardiging vanuit de politiek, het is vlak voor de verkiezingen. Echter kan het ook zo zijn dat de landelijke politiek simpelweg niet op de hoogte is van dergelijk rigide regelgeving. Nu is men daar wel van op de hoogte en kan deze regelgeving verbeterd worden.
Jij gaat de huizen langs van bijstandsgerechtigden om alle cadeautjes die ze gekregen hebben te inventariseren voor het verrekenen bij de volgende storting?quote:Op dinsdag 29 december 2020 00:00 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Hahaha overspannen mannetjezit je zelf toevallig in de bijstand aangezien je zo fel reageert?
nogal een aanname dat ze een sociale huurwoning heeft. Wachtlijsten zijn lang.quote:Op dinsdag 29 december 2020 00:09 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Sociale huurwoning met huurtoeslag nog te duur?
Ik zie dat je het eens bent met een nsb-actie.quote:Op dinsdag 29 december 2020 00:12 schreef marsan het volgende:
[..]
Je ziet wat je wil zien en verder zal je me verder echt aan Mn kont roesten.
In de bijstand altijd 1x maand het bedrag dat over is na betaling vaste lasten bij de bank pinnen, succes met bankafschriften napluizen dan.quote:Op maandag 28 december 2020 23:01 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Ja en kikkers kunnen vliegen als jij t wil. Zie wat je wil zien. En proost.quote:Op dinsdag 29 december 2020 00:18 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik zie dat je het eens bent met een nsb-actie.
Gezien de politieke ophef en een aankomende herziening bij gemeente, zie ik het dus goed.
Wat is de naam van het hoogst gelegen bevaarbare meer ter wereld?quote:Op dinsdag 29 december 2020 00:14 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Jij gaat de huizen langs van bijstandsgerechtigden om alle cadeautjes die ze gekregen hebben te inventariseren voor het verrekenen bij de volgende storting?
En dit slaat op het topic hoe exact?quote:Op dinsdag 29 december 2020 00:22 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Wat is de naam van het hoogst gelegen bevaarbare meer ter wereld?
Als ze vrije sector zit krijgt ze woontoeslag van de Gemeente. Maar voor zo'n situatie zal er waarschijnlijk een maatschappelijke urgentieverklaring worden afgegeven. Kans dat ze vrije sector zit is nihil.quote:Op dinsdag 29 december 2020 00:15 schreef Fugue het volgende:
[..]
nogal een aanname dat ze een sociale huurwoning heeft. Wachtlijsten zijn lang.
Ik zie vooral een nsb'er. Volgens mij zie jij ze vliegen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 00:20 schreef marsan het volgende:
[..]
Ja en kikkers kunnen vliegen als jij t wil. Zie wat je wil zien. En proost.
Jij beantwoordt mijn vraag met een wedervraag en ik doe hetzelfdequote:Op dinsdag 29 december 2020 00:26 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En dit slaat op het topic hoe exact?
Je weet dat je ongelijk hebt, dus ga je over tot het ridiculiseren van je tegenstander.
Is een manier, maar trap daar niet in.
Kont. Roest. Proost.quote:Op dinsdag 29 december 2020 00:27 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik zie vooral een nsb'er. Volgens mij zie jij ze vliegen.
Urgentie verklaring? Hahaha... Ja..quote:Op dinsdag 29 december 2020 00:26 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Als ze vrije sector zit krijgt ze woontoeslag van de Gemeente. Maar voor zo'n situatie zal er waarschijnlijk een maatschappelijke urgentieverklaring worden afgegeven. Kans dat ze vrije sector zit is nihil.
Geen argumenten meer dus.quote:
Bedoel je huurtoeslag? Want dat krijg je niet als je huur +720 of zoiets is. En de kans dat dat hoger is is in de vrije sector vrij groot.quote:Op dinsdag 29 december 2020 00:26 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Als ze vrije sector zit krijgt ze woontoeslag van de Gemeente. Maar voor zo'n situatie zal er waarschijnlijk een maatschappelijke urgentieverklaring worden afgegeven. Kans dat ze vrije sector zit is nihil.
En je komt met iets wat totaal niets met het topic te maken heeft.quote:Op dinsdag 29 december 2020 00:27 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Jij beantwoordt mijn vraag met een wedervraag en ik doe hetzelfde
Ja en jullie veronderstellen dat ze in een heeeele dure woning zitquote:Op dinsdag 29 december 2020 00:30 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Urgentie verklaring? Hahaha... Ja..
Lul je maar vast. Je hebt echt geen enkel benul van de woningmarkt in NH op t moment. Je veronderstelt hoe haar situatie is en vormt daarop jouw eigen argumenten en gelijk.
Ja en jullie tot nu toe dat het eerst een jonge vrouw is, vervolgens bijstandsmoeder (terwijl ze ws rond de 60/65 is), vervolgens vast een sociale huurwoning etc etc....quote:Op dinsdag 29 december 2020 00:32 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Ja en jullie veronderstellen dat ze in een heeeele dure woning zit![]()
Ik ga slapen. Slaap lekker uit morgen met je uitkeringgeniet ervan.
Nee woontoeslag, dat is bijzondere bijstand van de gemeente.quote:Op dinsdag 29 december 2020 00:31 schreef Fugue het volgende:
[..]
Bedoel je huurtoeslag? Want dat krijg je niet als je huur +720 of zoiets is. En de kans dat dat hoger is is in de vrije sector vrij groot.
Urgentieverklaring krijg je tegenwoordig niet, tenzij je echt op straat staat.
Ter verduidelijking, ik weet de specifieke situatie van deze vrouw niet maar hoge vaste lasten kan natuurlijk meer inhouden dan een duur telefoonabonnement.
Ik heb een prima uitkering en die verdien ik bij mijn werkgever, dus ik ga zeker heeeeerlijk slapen. Alleen ik kan me wel een voorstelling maken in een ander z'n situatie.quote:Op dinsdag 29 december 2020 00:32 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Ja en jullie veronderstellen dat ze in een heeeele dure woning zit![]()
Ik ga slapen. Slaap lekker uit morgen met je uitkeringgeniet ervan.
Dat ligt echt aan de gemeente dan.quote:Op dinsdag 29 december 2020 00:36 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Nee woontoeslag, dat is bijzondere bijstand van de gemeente.
Volgens mij weet de helft niet hoe in de watten deze mensen gelegd worden door gemeentesEr zijn 1001 regelingen. Het enige wat je hoeft te doen als ontvanger is je aan de regels te houden. Iets wat vaak bewust heeel erg moeilijk lijkt, zo ook voor deze vrouw.
Maar goed een wethoudertje aldaar is bang voor zijn politieke carrière en gaat wat regelen
Woonkostentoeslag is maximaal 12 maanden en alleen als je inkomen opeens erg omlaag gaat. Niet ws bij deze mevrouw ?quote:Op dinsdag 29 december 2020 00:36 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Nee woontoeslag, dat is bijzondere bijstand van de gemeente.
Volgens mij weet de helft niet hoe in de watten deze mensen gelegd worden door gemeentesEr zijn 1001 regelingen. Het enige wat je hoeft te doen als ontvanger is je aan de regels te houden. Iets wat vaak bewust heeel erg moeilijk lijkt, zo ook voor deze vrouw.
Maar goed een wethoudertje aldaar is bang voor zijn politieke carrière en gaat wat regelen
Dit idd.quote:Op dinsdag 29 december 2020 00:37 schreef mootie het volgende:
[..]
Dat ligt echt aan de gemeente dan.
En de regelingen zijn vooral voor mensen met kinderen.
Echt... Alle VVD'ers kunnen weer met trots in hun handen wrijven, weer zo'n vieze, parasitaire uitkeringstrekker gepakt. En zelf voor gigantische bedragen frauderen en er schadeloos mee wegkomen. "Mede mogelijk gemaakt door de VVD!"quote:Op maandag 28 december 2020 21:23 schreef Fugue het volgende:
[..]
En gewoon weer 42 zetels pakkenonly in The Netherlands
Schuldhulpverlening, WMO, cursussen, dagbesteding, gratis ov etc. etc. etc.quote:Op dinsdag 29 december 2020 00:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dit idd.
Er zijn helemaal geen 1001 regelingen, veel meer dan huur en zorgtoeslag krijg je niet, ja voedselbank in sommige gemeenten, kwijtschelding belastingen gedeeltelijk.
Ik heb 1 jaar bijstand en vrijstelling van sollicitatie plicht gekregen. Omdat ik alleenstaande ouder was van een jong kind.quote:Op dinsdag 29 december 2020 00:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dit idd.
Er zijn helemaal geen 1001 regelingen, veel meer dan huur en zorgtoeslag krijg je niet, ja voedselbank in sommige gemeenten, kwijtschelding belastingen gedeeltelijk.
Er is serieus een medewerker bij de belastingdienst (oid) die dit soort dingen naloopt? Kijken wat waar is uitgegeven?quote:Op maandag 28 december 2020 23:01 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Dit. De gemeente is altijd bereidwillig een maatwerkoplossing te bieden.quote:Op dinsdag 29 december 2020 00:46 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Ik heb 1 jaar bijstand en vrijstelling van sollicitatie plicht gekregen. Omdat ik alleenstaande ouder was van een jong kind.
Ik had ook een koophuis en mijn ouders stelde voor een gedeelte van de hypotheek te betalen zodat ik er kon blijven wonen met mijn zoon. Ik heb die besproken met de gemeente en die gingen akkoord.
Precies. De klantmanager mag een hoop gewoon toestaan. Maar dus wel idd gewoon open kaart spelen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 00:46 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Ik heb 1 jaar bijstand en vrijstelling van sollicitatie plicht gekregen. Omdat ik alleenstaande ouder was van een jong kind.
Ik had ook een koophuis en mijn ouders stelde voor een gedeelte van de hypotheek te betalen zodat ik er kon blijven wonen met mijn zoon. Ik heb die besproken met de gemeente en die gingen akkoord.
Dat is wat je krijgt met 10 jaar VVD aan de macht.quote:Op maandag 28 december 2020 21:22 schreef Farenji het volgende:
Niet alleen voor uitkeringsgerechtigden en verschillend per gemeente.quote:Op dinsdag 29 december 2020 00:44 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Schuldhulpverlening, WMO, cursussen, dagbesteding, gratis ov etc. etc. etc.
Ja, ik denk bijna het eerste. Die rekeningen spitten ze echt niet helemaal op de komma door. Ze kijken vooral naar grote mutaties.quote:Op dinsdag 29 december 2020 00:55 schreef Gia het volgende:
Mijn moeder doet altijd boodschappen met een zus van me, of, pre-corona ik.
Betalen gewoon onze eigen boodschappen, maar het zou niemand opvallen als mijn moeder mijn of boodschappen van wie dan ook zou afrekenen.
Dus, of deze vrouw heeft hierover gesproken (opgeschept?) met een afgunstig persoon, of je betalingen, aan de kassa, wordt gelinkt aan je uitkering. Hoe weten ze dit anders?
Uit een verklaring van de vrouw blijkt dat ze bezoek kreeg van een afgevaardigde van het bureau. ,,U zegt dat het u verbaasde dat u tijdens het huisbezoek voornamelijk middelen van de Albert Heijn heeft aangetroffen. U vraagt mij te vertellen hoe dit zit. Mijn moeder gaat eerst naar de Lidl en daarna gaat zij naar de Albert Heijn”, verklaarde de vrouw.quote:Op dinsdag 29 december 2020 00:49 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Er is serieus een medewerker bij de belastingdienst (oid) die dit soort dingen naloopt? Kijken wat waar is uitgegeven?
Zo een thuisbezoek kun je niet weigeren dacht ik. Doe je dat wel dam heeft dat consequenties. Maar een huisbezoek doen ze niet zonder reden. Dan hebben ze al iets wat ze raar vinden,quote:Op dinsdag 29 december 2020 01:01 schreef macca728 het volgende:
Klinkt niet als opzettelijke fraude (waar ze wel di boete voor kreeg)
Die boete moet er idd gewoon af. En dat bedrag wat ze jaarlijks mag ontvangen aan giften er ook af en dat wat overblijf terugbetalen. Dat wordt dan max 50 euro per maand . Wss voor een jaar en dan kwijtschelding,quote:Op dinsdag 29 december 2020 01:01 schreef macca728 het volgende:
Klinkt niet als opzettelijke fraude (waar ze wel die boete voor kreeg)
Nee mag je niet weigeren, maar ze mogen ook niet zomaar kijken in je kastjes o.i.d.quote:Op dinsdag 29 december 2020 01:04 schreef marsan het volgende:
[..]
Zo een thuisbezoek kun je niet weigeren dacht ik. Doe je dat wel dam heeft dat consequenties. Maar een huisbezoek doen ze niet zonder reden. Dan hebben ze al iets wat ze raar vinden,
Dus het is verdacht als je alleen boodschappen van de AH in huis hebt, of wat bedoelen ze hiermee?quote:Op dinsdag 29 december 2020 01:01 schreef macca728 het volgende:
Uit een verklaring van de vrouw blijkt dat ze bezoek kreeg van een afgevaardigde van het bureau. ,,U zegt dat het u verbaasde dat u tijdens het huisbezoek voornamelijk middelen van de Albert Heijn heeft aangetroffen. U vraagt mij te vertellen hoe dit zit. Mijn moeder gaat eerst naar de Lidl en daarna gaat zij naar de Albert Heijn”, verklaarde de vrouw.
Kwijtschelding doen ze pas na 10 jaar voor fraude met bijstand.quote:Op dinsdag 29 december 2020 01:07 schreef marsan het volgende:
[..]
Die boete moet er idd gewoon af. En dat bedrag wat ze jaarlijks mag ontvangen aan giften er ook af en dat wat overblijf terugbetalen. Dat wordt dan max 50 euro per maand . Wss voor een jaar en dan kwijtschelding,
Ja want dat is duur he. Zo redeneren ze, terwijl AH ook goedkope huismerken heeft (en ze niets te maken hebben waar jij je boodschappen haalt natuurlijk)quote:Op dinsdag 29 december 2020 01:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Dus het is verdacht als je alleen boodschappen van de AH in huis hebt, of wat bedoelen hiermee?
Ja, want dat is te duur.quote:Op dinsdag 29 december 2020 01:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Dus het is verdacht als je alleen boodschappen van de AH in huis hebt, of wat bedoelen hiermee?
Wat als ze drie keer per week bij haar moeder gaat eten?quote:Op dinsdag 29 december 2020 01:08 schreef macca728 het volgende:
Kwijtschelding doen ze pas na 10 jaar voor fraude met bijstand.
Maar in de beleving van de controleur wel.quote:Op dinsdag 29 december 2020 01:10 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dat is dus onzin, want ze kocht huismerken (want A-merken kan je overal kopen)
Vraag ik me ook af. Dan voer je ws een gezamenlijke huishouding (ja serieus)quote:Op dinsdag 29 december 2020 01:11 schreef Gia het volgende:
[..]
Wat als ze drie keer per week bij haar moeder gaat eten?
Ook niet toegestaan?
quote:Op dinsdag 29 december 2020 01:08 schreef Gia het volgende:
[..]
geklikt kan idd. Maar dan zou ik t nog raar vinden als ze op basis daarvan een huisbezoek afleggen. Dan kan iedereen een ander naaien omdat ze de pik op iemand hebben.quote:Op dinsdag 29 december 2020 01:08 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee mag je niet weigeren, maar ze mogen ook niet zomaar kijken in je kastjes o.i.d.
Maar misschien heeft er iemand geklikt
Dan kunnen ze gaan roepen ‘gedeelde huishouding’.quote:Op dinsdag 29 december 2020 01:11 schreef Gia het volgende:
[..]
Wat als ze drie keer per week bij haar moeder gaat eten?
Ook niet toegestaan?
Ja dat geloof ik gelijk, maar dat is onzin tegenwoordig. Lidl heeft ook genoeg dure producten.quote:Op dinsdag 29 december 2020 01:12 schreef mootie het volgende:
[..]
Maar in de beleving van de controleur wel.
Mijn buurvrouw moest ooit op gesprek komen, en daar hadden ze uitdraaien van klein, overtollig speelgoed wat ze daar aanbood. Voor een euro of 15.
Misschien AH-tas...Ik vind het bijna zielig van die controleur dit gedrag. En bonus is soms wel goedkoop, hak groenten zijn dan goedkoper dan aldi bv.quote:Op dinsdag 29 december 2020 01:13 schreef Gia het volgende:
[..]
Hoe weten ze dat het van de AH is? Als het erop staat, is het niet zo duur.
Doen ze ook hoor, hangt nog van de gemeente af, mag je maar max 2 nachten slapen bij elkaar.quote:Op dinsdag 29 december 2020 01:12 schreef mootie het volgende:
[..]
Dan kunnen ze gaan roepen ‘gedeelde huishouding’.
Ik vraag me ook af: zullen de ambtenaren die dit allemaal hebben uitgezocht trots op zichzelf zijn? 😅quote:Op maandag 28 december 2020 21:18 schreef SpaceOddity het volgende:
Lekker gewerkt hoor mensjes van de gemeente.
Tuurlijk, want ze hebben weer een fraudeur gepakt. Levert 5000 euro op, maar de kosten zijn het 10-voudige.quote:Op dinsdag 29 december 2020 01:38 schreef Deurknoppen het volgende:
[..]
Ik vraag me ook af: zullen de ambtenaren die dit allemaal hebben uitgezocht trots op zichzelf zijn? 😅
de 'klantmanager'quote:Op maandag 28 december 2020 22:47 schreef marsan het volgende:
[..]
Het begint bij melden.
Dan kan de klantmanager al een hoop inschatten.
Als iemand bij de ouders woont is sowieso al sprake van een lagere uitkering dacht ik.
Maakte rechtsmensen zoals jij zich ook maar eens zo'n zorgen om die veel fijnere en grotere 'voordeeltjes' die de grote corporaties meekrijgen. Maar goed, 'geld maakt geld', 'anders gaan ze ergens anders heen', 'het creëert juist werk'... en zo blijven de helden op rechts, die kei- en keiharde werkers, zich 'hard' maken voor een samenleving waarin WAARLIJCK arbeidsethos wordt gestimuleerd. Door een vrouw die boodschappen van d'r ma kreeg nog dieper de grond in te trappen. Regels zijn regels.quote:Op maandag 28 december 2020 23:37 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
[..]
Ja laten we iedereen geld geven zonder enige regels
Makkelijk scoren voor Geert af en toe is natuurlijk niet iedere week, plus Geert zijn stemgedrag in de kamer strookt nu niet met waar hij nu voor staat. Neemt niet weg dat je bij zulke dingen gewoon naar de situatie moet kijken. Misschien is de uitkering in dat geval niet genoeg en moet de gemeente blij zijn met de hulp van een particulier zodat zo persoon niet nog verder in de ellende raakt met alle kosten die daar bij komen kijken.quote:Op maandag 28 december 2020 21:21 schreef superniger het volgende:
Geert Wilders en ik zijn boos.
[ twitter ]
Hier in mijn gemeente Franeker ook zo'n voorbeeld. Man verzweeg een premie voor het meedoen aan een medicijntest van zo´n ¤ 3,000. Hij moest daardoor zo´n ¤ 24.000 bijstand (drie jaar) terugbetalen.quote:Op maandag 28 december 2020 21:12 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Hoe ik het lees, moet ze niet alleen de waarde van de boodschappen van haar moeder terugbetalen (wat ik redelijk vind), maar àlles, plùs een boete. Tja... Daar is de menselijke maat wel zoek ja.
Bankafschriften bij de banken kunnen worden gedownload in opdracht van de Belastingdienst, zonder dat je er weet van hebt.quote:Op dinsdag 29 december 2020 00:49 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Er is serieus een medewerker bij de belastingdienst (oid) die dit soort dingen naloopt? Kijken wat waar is uitgegeven?
quote:De bijstand gaat euro voor euro omlaag; de Landelijke Cliëntenraad waarschuwt voor armoede
Er wordt al jaren gekort op de bijstand. Nu er een crisis heerst zal de armoede daardoor toenemen, vreest de Landelijke Cliëntenraad.
Barbara Vollebregt 12 augustus 2020, 9:16
De jaarlijkse verlaging van de bijstand – door te korten op fiscale voordelen – zal er voor zorgen dat de armoede toeneemt. Daarvoor waarschuwt de Landelijke Cliëntenraad (LCR), de belangenorganisatie van cliënten met een uitkering en werkzoekenden. In een brief aan verantwoordelijk minister Wouter Koolmees (sociale zaken en werkgelegenheid) en zijn staatssecretaris vraagt de belangenvereniging om de maatregel – die bedoeld is om mensen te stimuleren aan het werk te gaan – terug te draaien.
Gaat het verder wel goed met je ?quote:Op dinsdag 29 december 2020 02:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Maakte rechtsmensen zoals jij zich ook maar eens zo'n zorgen om die veel fijnere en grotere 'voordeeltjes' die de grote corporaties meekrijgen. Maar goed, 'geld maakt geld', 'anders gaan ze ergens anders heen', 'het creëert juist werk'... en zo blijven de helden op rechts, die kei- en keiharde werkers, zich 'hard' maken voor een samenleving waarin WAARLIJCK arbeidsethos wordt gestimuleerd. Door een vrouw die boodschappen van d'r ma kreeg nog dieper de grond in te trappen. Regels zijn regels.
Helden. Maar goed, ik ben een sterk gelover in karma. Succes ermee.
(Oh en psst, Rambodirk: sommige mensen werken 's nachts, of op onregelmatige tijden... ik snap dat het voor de bühne steeds moet lijken alsof je de moreel superieure werkman bent die kei- en keihard (en kei- en kei keer duizend) werkt terwijl linksen/zieken/werklozen/ouderen/vul de onrendabele van de week maar in gewoon op bed ligt te wachten totdat ze jouw zuurverdiende centen komen brengen, maar als mensen niet meedeinen op de golven van je uitgekauwde, uitgerangeerde standaard 'handen uit de mouwen'-retoriek, betekent dat niet direct dat men dan maar geen werk heeft of zich niet nuttig maakt. Heel onhebbelijk dingetje. Maar ergens ook weer zeer voorspelbaar.)
Je weet zeker dat de belastingdienst niet af en toe langs komt om de bloemen van zijn graf te stelen?quote:Op dinsdag 29 december 2020 05:28 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Hier in mijn gemeente Franeker ook zo'n voorbeeld. Man verzweeg een premie voor het meedoen aan een medicijntest van zo´n ¤ 3,000. Hij moest daardoor zo´n ¤ 24.000 bijstand (drie jaar) terugbetalen.
Bezwaar van mij werd afgewezen, omdat het over een datum was. Daardoor weet je ook, dat zijn situatie uitzichtloos is. Hij is pas van de schuld afgekomen door zijn dood.
Nee, daar ging het niet om. Ze had een maand eerder verklaard dat haar moeder elke week bij de Lidl boodschappen deed voor hen beiden, en dat ze zelf nauwelijks geld uitgaf aan boodschappen. Dan is de vraag waarom ze blijkbaar vooral AH-spullen in huis heeft best relevant. Klopt die verklaring dan niet? Daarna verduidelijkte ze dat haar moeder eerst naar de Lidl en daarna naar AH ging. Klinkt logisch.quote:Op dinsdag 29 december 2020 01:09 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja want dat is duur he. Zo redeneren ze, terwijl AH ook goedkope huismerken heeft (en ze niets te maken hebben waar jij je boodschappen haalt natuurlijk)
Ze zal wel veel op haar rug verdienen of een rijke vriend hebben , in ieder geval komt ze niets te kort , er zal best ook nog een dikke auto buiten staan op de naam van een BVquote:Op dinsdag 29 december 2020 07:23 schreef freako het volgende:
[..]
Nee, daar ging het niet om. Ze had een maand eerder verklaard dat haar moeder elke week bij de Lidl boodschappen deed voor hen beiden, en dat ze zelf nauwelijks geld uitgaf aan boodschappen. Dan is de vraag waarom ze blijkbaar vooral AH-spullen in huis heeft best relevant. Klopt die verklaring dan niet? Daarna verduidelijkte ze dat haar moeder eerst naar de Lidl en daarna naar AH ging. Klinkt logisch.
Het is vrij simpel, de meeste rijke personen gunnen mensen geen financiële onafhankelijkheid.quote:Op dinsdag 29 december 2020 02:01 schreef FYazz het volgende:
Verdrietig dat we na 18 jaar CDA en VVD zo diep zijn gezonken dat we mensen die boodschappen krijgen van ouders bijstandfraudeurs noemen.
Want ja, regels zijn regels en het is ongehoord dat het gewone (werkloze) volk enige vorm van 'luxe' mag ervaren.
Zit je in de bijstand ben je een klaploper, een staatvreter en mag je vooral niet meer eten, drinken, roken of hebben dan de waarde van de maandelijkse bijstanduitkering. Je leeft immers van de maatschappij en die gunt het je alleen als je wel minder hebt dan zij en dat moet je ook elke dag voelen en horen ...![]()
De VVD heeft ervoor gezorgd dat we kunnen leven, maar heeft het 'samen' volledig wegbezuinigd.
Triest ook dat kostbaar overheidsgeld ingezet wordt om de kleine burger buitenproportioneel te pakken i.p.v. de grote criminelen op te sporen.
Dat is logischer idd.quote:Op maandag 28 december 2020 22:34 schreef valentijn101 het volgende:
Als ik de verklaringen van mevrouw zo lees denk ik dat het heel anders is gegaan.
Mevrouw wordt verdacht van zwartwerken. Na controlle van bankafschriften blijk dat mevrouw slechts ¤10,- euro aan boodschappen uitgeeft. Dat is zeer onwaarschijnlijk en bevestigd het vermoeden van andere inkomsten. Mevrouw komt dan met het verhaal dat ze boodschappen van haar moeder krijgt.
"We" halen geen geld op , "We" printen geld / creëren geldquote:Op dinsdag 29 december 2020 08:09 schreef Vampess het volgende:
Jezus Christus. Amalia krijgt een miljoen+ uitkering wanneer ze 18 wordt. En deze "participatie" wet levert iemand een 10k schuld op? Serieus? Waar halen we ook alweer geld voor op?
Ik vind het niet meer dan terecht dat wanneer je een bedrag ontvangt uit een speciale pot om je bij punt x te helpen dat je dit geld niet voor andere doeleinden dan punt x gebruikt.quote:Op dinsdag 29 december 2020 08:30 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Volgens mij is het zo: In feite zijn de boodschappen van de moeder een "schenking in natura".
Die zijn volgens mij tot een bepaald niveau belastingvrij. Da's punt 1.
Het kan ook zijn dat de bijstandtrekker al het toelaatbare bedrag aan spaargeld had. En dat je "daarboven" moet interen op je spaargeld. Dan heb je telkens voor dat bedrag aan boodschappen idd geen recht op bijstand.
Da's niet afhankelijk van het inkomen van Amalia.
https://uitspraken.rechts(...)I:NL:RBMNE:2019:4746quote:10. De wekelijkse verstrekking van boodschappen door haar moeder levert eiseres een op geld waardeerbaar voordeel op dat voor de vaststelling van het recht op en de hoogte van de uitkering van belang kan zijn.1 Verweerder heeft zich terecht op het standpunt gesteld dat de waarde van de boodschappen op de bijstandsnorm in mindering moeten worden gebracht. Indien eiseres had voldaan aan haar inlichtingenplicht had verweerder de kosten van bijstand kunnen verrekenen of terugvorderen ter hoogte van het bedrag dat eiseres maandelijks aan boodschappen ontving. Omdat eiseres haar inlichtingenplicht heeft geschonden en ook tijdens het onderzoek van verweerder geen (verifieerbaar) inzicht heeft verschaft over de waarde en de frequentie van de ontvangen boodschappen kan het recht op bijstand niet worden vastgesteld. De enkele stelling van eiseres dat zij wel in bijstandbehoevende omstandigheden verkeerde en zij dus geen stukken hoefde te overleggen, maakt dit niet anders.
te hoge vaste lasten zouden in principe alleen de woonlasten kunnen zijn. En ook betaalbare woningen voor bijstandsgerechtigden zijn natuurlijk niet snel beschikbaar om op deze manier een persoon wel de vaste lasten te laten drukken.quote:Op dinsdag 29 december 2020 08:30 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Maar: Ik zie dus dat het ook gaat om "te hoge vaste lasten".
Niet zo zeer om spaargeld dus.
Verder weet ik er te weinig van. Ik weet alleen dat je bij de bijstandswet altijd schrijnende grensgevallen hebt die weer een precedent uitlokken.
Dan moeten we ook Amalia belasten. en Alexander. Laten we eerlijk wezen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 08:37 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik vind het niet meer dan terecht dat wanneer je een bedrag ontvangt uit een speciale pot om je bij punt x te helpen dat je dit geld niet voor andere doeleinden dan punt x gebruikt.
Als daar geld opgepot wordt en een ander schenkt je iets dan haal je een voordeel t.o.v. iemand anders.
Die 7000 in te dragen termijnen terugbetalen zou dan wel wat zijn. Die boete is wel absurd.
Belasten gewoon laten werken voor hun geld die hebben door hun vermogen en het gehaalde rendement helemaal geen uitkering nodig.quote:Op dinsdag 29 december 2020 08:48 schreef Vampess het volgende:
[..]
Dan moeten we ook Amalia belasten. en Alexander. Laten we eerlijk wezen.
Uh ja, dat heb ik een keer meegemaakt met een boekenonderzoek vij een klant nog niet zo lang geledenquote:Op dinsdag 29 december 2020 00:49 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Oplossing: basisinkomen. Uiteindelijk willen mensen toch wel werken.quote:Op dinsdag 29 december 2020 08:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
te hoge vaste lasten zouden in principe alleen de woonlasten kunnen zijn. En ook betaalbare woningen voor bijstandsgerechtigden zijn natuurlijk niet snel beschikbaar om op deze manier een persoon wel de vaste lasten te laten drukken.![]()
Wat een mooi systeem heeft de vvd toch opgetuigd om arme sloebers alleen maar automagisch in meer problemen te laten komen, maar in ieder geval houdt je met zulke gevallen massa's veel duurbetaalde ambtenaren aan de gang.
Monarchie afschaffen. Simpel. Dan hoeven de politici ook niet zo te draaien als WA weer iets doms doet, of iets doms zegt.quote:Op dinsdag 29 december 2020 08:48 schreef Vampess het volgende:
[..]
Dan moeten we ook Amalia belasten. en Alexander. Laten we eerlijk wezen.
want dan heb je dit soort problemen opgelost? keep on dreamingquote:Op dinsdag 29 december 2020 09:05 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Oplossing: basisinkomen. Uiteindelijk willen mensen toch wel werken.
Een vrijwilliger in een verpleeghuis doet meer voor de gemeenschap dat een directeur van een sigarettenfabriek.
En wat zal dit een enorme besparing opleveren mbt ambtenaren, maar ook mbt "energie" bij de politici, gemeentepolitiek, etc.
En wat dacht je van schuldhulperlening, psychiatrie, en het feit dat jeugd niet "ontspoort" omdat de thuissituatie rot is. etc...
Ach, weer zo'n rijke die mensen geen financiële onafhankelijkheid gunt. Jij bent zeker bang dat mensen dan meer warmte en ruimte krijgen?quote:Op dinsdag 29 december 2020 09:08 schreef Tarado het volgende:
[..]
want dan heb je dit soort problemen opgelost? keep on dreaming
Wat is dat voor een vreemde conclusie? Hij stelt dat het de oplossing is, ik denk van niet, heeft helemaal niets met misgunnen te maken.quote:Op dinsdag 29 december 2020 09:14 schreef torentje het volgende:
[..]
Ach, weer zo'n rijke die mensen geen financiële onafhankelijkheid gunt. Jij bent zeker bang dat mensen dan meer warmte en ruimte krijgen?
Natuurlijk worden de problemen niet opgelost. Althans niet voor de 100%.quote:Op dinsdag 29 december 2020 09:08 schreef Tarado het volgende:
[..]
want dan heb je dit soort problemen opgelost? keep on dreaming
O god niet weer ditquote:Op dinsdag 29 december 2020 09:19 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Natuurlijk worden de problemen niet opgelost. Althans niet voor de 100%.
Maar zoals het nu is maak je sowieso veel kosten. Meer denk ik dan bij een basisinkomen.
Ze hebben toch in Finland zoiets geprobeerd maar dat viel wat tegen, al weet ik er het fijne niet van.quote:Op dinsdag 29 december 2020 09:19 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Natuurlijk worden de problemen niet opgelost. Althans niet voor de 100%.
Maar zoals het nu is maak je sowieso veel kosten. Meer denk ik dan bij een basisinkomen.
Een basisinkomen heeft niks met gunnen maar vooral met haalbaarheid te maken.quote:Op dinsdag 29 december 2020 09:14 schreef torentje het volgende:
[..]
Ach, weer zo'n rijke die mensen geen financiële onafhankelijkheid gunt. Jij bent zeker bang dat mensen dan meer warmte en ruimte krijgen?
Financiële onafhankelijkheid terwijl je ook met een basisloon aan de staatssteun hangt. Wat een contradictie.quote:Op dinsdag 29 december 2020 09:14 schreef torentje het volgende:
[..]
basisinkomen is er allangquote:Op dinsdag 29 december 2020 09:05 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Oplossing: basisinkomen. Uiteindelijk willen mensen toch wel werken.
Een vrijwilliger in een verpleeghuis doet meer voor de gemeenschap dat een directeur van een sigarettenfabriek.
En wat zal dit een enorme besparing opleveren mbt ambtenaren, maar ook mbt "energie" bij de politici, gemeentepolitiek, etc.
En wat dacht je van schuldhulperlening, psychiatrie, en het feit dat jeugd niet "ontspoort" omdat de thuissituatie rot is. etc...
Geen erg in vermoed ik. Je moet je natuurlijk op de hoogte stellen van de regels maar die zijn talrijk en niet altijd even duidelijk.quote:Op maandag 28 december 2020 23:51 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Als dat het geval is, waarom heeft ze dat dan niet veel eerder aangegeven?
Ik snap het niet.quote:Op dinsdag 29 december 2020 09:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
basisinkomen is er allang
Wie is er nu nog productief bezig, ikke niet
Jij wel ??
toch krijgen we allenmaal geld
WW ZW WAO Pensioen IOAW , werkzaam in de bejaardenzorg , kinderopvang, ambtenaar
allemaal niet productief bezig en toch een inkomen, dus allemaal een basis inkomen
betaalde dienstplicht is dat productief ??quote:Op dinsdag 29 december 2020 09:32 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Ik snap het niet.
Werkzaam in de bejaardenzorg? Niet productief?
Kinderopvang? Niet productief? Een ambtenaar kan productief zijn als hij/zij een goed vestigingsbeleid presenteert of als politieagent voor veiligheid zorgt.
Productiviteit is een zeer relatief begrip. Wat produceer je uiteindelijk?
Maar zo zwart wit als: "een betaalde baan in het bedrijfsleven is productief en de rest zijn klaplopers" is natuurlijk onzin.
Rechtschapen burgers die wetten en plichten die de overheid je oplegt bij bepaalde uitkeringen als NSBers wegzetten? Dat komt de discussie niet ten goede.quote:Op dinsdag 29 december 2020 09:44 schreef Hexagon het volgende:
Wat een mooie NSB-mentaliteit ademt dit topic
De eerste vraag die bij mij opkwam, was wat zijn die hoge vaste lasten in haar geval?quote:Op dinsdag 29 december 2020 08:30 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Volgens mij is het zo: In feite zijn de boodschappen van de moeder een "schenking in natura".
Die zijn volgens mij tot een bepaald niveau belastingvrij. Da's punt 1.
Het kan ook zijn dat de bijstandtrekker al het toelaatbare bedrag aan spaargeld had. En dat je "daarboven" moet interen op je spaargeld. Dan heb je telkens voor dat bedrag aan boodschappen idd geen recht op bijstand.
Da's niet afhankelijk van het inkomen van Amalia.
Maar: Ik zie dus dat het ook gaat om "te hoge vaste lasten".
Niet zo zeer om spaargeld dus.
Verder weet ik er te weinig van. Ik weet alleen dat je bij de bijstandswet altijd schrijnende grensgevallen hebt die weer een precedent uitlokken.
Eigenlijk pleit dit wel weer voor een basisinkomen. Al was het alleen maar om de besparing op talloze ambtenareninkomens en financiële rust bij de gedupeerden.
als ze woont in een huurhuis dan is het de huur. Als ze woont in een koophuis zonder overwaarde dan zou ik het niet weten, dat kan niet de hypotheek zijn iig met de lage rente. Misschien de zorgverzekering?quote:Op dinsdag 29 december 2020 09:52 schreef Idisrom het volgende:
[..]
De eerste vraag die bij mij opkwam, was wat zijn die hoge vaste lasten in haar geval?
Lazer toch op met die ontzettend verkeerde vergelijking. Onze regering is geen nazi bezettingsmacht!quote:Op dinsdag 29 december 2020 09:44 schreef Hexagon het volgende:
Wat een mooie NSB-mentaliteit ademt dit topic
Met huur heb je de maximale huurtoeslag, en met de zorgverzekering heb je de maximale zorgtoeslag.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:01 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
als ze woont in een huurhuis dan is het de huur. Als ze woont in een koophuis zonder overwaarde dan zou ik het niet weten, dat kan niet de hypotheek zijn iig met de lage rente. Misschien de zorgverzekering?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |