‘Overdreven hard’, ga je er dan niet vanuit dat mevrouw niet wist wat de consequenties konden zijn?quote:Op maandag 28 december 2020 22:14 schreef trein2000 het volgende:
Tja ik snap het wel. Waar leg je de grens anders?
Natuurlijk is dit overdreven hard, maar zolang de wet daar niet in voorziet moet je wel.
Als er echt sprake is van opzet is het wel een beetje anders natuurlijk. Maar dan nog is de vraag of je het halen van wat boodschapjes op deze manier moet afstraffen. Ik vind dat wat overdreven. Gevalletje menselijke maat voor mij.quote:Op maandag 28 december 2020 22:17 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
‘Overdreven hard’, ga je er dan niet vanuit dat mevrouw niet wist wat de consequenties konden zijn?
Vind ik ook. Iemand die bijvoorbeeld wegens lichamelijke beperking niet kan werken maar wel een zwembad bij de buren kan graven hoor je ook niet aan te geven.quote:Op maandag 28 december 2020 22:17 schreef -XOR- het volgende:
Laten we eens beginnen met die bijstandskliklijnen afschaffen. Kastnsb'ers met tijd teveel zoeken maar een andere hobby.
Prima die mensen zorgen er iig voor dat belastinggeld niet wordt uitgeven aan fraudequote:Op maandag 28 december 2020 22:17 schreef -XOR- het volgende:
Laten we eens beginnen met die bijstandskliklijnen afschaffen. Kastnsb'ers met tijd teveel zoeken maar een andere hobby.
Moeder deed echt alle boodschappen. Dat is al gauw 300 euro per maand. En dat kan natuurlijk niet.quote:Op maandag 28 december 2020 22:19 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als er echt sprake is van opzet is het wel een beetje anders natuurlijk. Maar dan nog is de vraag of je het halen van wat boodschapjes op deze manier moet afstraffen. Ik vind dat wat overdreven. Gevalletje menselijke maat voor mij.
Maar goed, de regels zijn zoals ze zijn en daar moet men het mee doen.
Nou ik vraag me echt af hoe ze er zijn achtergekomen, ik denk half en half dat die vrouw dat zelf een keer heeft laten vallen.quote:Op maandag 28 december 2020 22:17 schreef -XOR- het volgende:
Dat kan wel, valt binnen de schenkingsgrens, alleen ze had het moeten vertellen.quote:Op maandag 28 december 2020 22:21 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Moeder deed echt alle boodschappen. Dat is al gauw 300 euro per maand. En dat kan natuurlijk niet.
Dat kan niet. Het gaat om je vermogen.quote:Op maandag 28 december 2020 22:22 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dat kan wel, valt binnen de schenkingsgrens, alleen ze had het moeten vertellen.
Precies, want het had dan in mindering kunnen worden gebracht op die uitkering.quote:Op maandag 28 december 2020 22:22 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dat kan wel, valt binnen de schenkingsgrens, alleen ze had het moeten vertellen.
En was ze vervolgens gekort op dr bijstand. Wat prima is natuurlijk.quote:Op maandag 28 december 2020 22:22 schreef macca728 het volgende:
[..]
300 per maand binnen de schenkingsgrens?quote:Op maandag 28 december 2020 22:22 schreef macca728 het volgende:
[..]
Je vermogen neemt niet toe door boodschappen.quote:Op maandag 28 december 2020 22:23 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Dat kan niet. Het gaat om je vermogen.
Het probleem is dat als je dat gaat toestaan je de deur wagenwijd open zet voor allerhande vormen van fraude en ongewenste praktijken. Voor je het weet worden er Audi’s en scooters cadeau gedaan.quote:Op maandag 28 december 2020 22:21 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Moeder deed echt alle boodschappen. Dat is al gauw 300 euro per maand. En dat kan natuurlijk niet.
Om te beginnen is het 200 euro.quote:Op maandag 28 december 2020 22:25 schreef marsan het volgende:
[..]
300 per maand binnen de schenkingsgrens?
Dat is zo.quote:Op maandag 28 december 2020 22:26 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het probleem is dat als je dat gaat toestaan je de deur wagenwijd open zet voor allerhande vormen van fraude en ongewenste praktijken. Voor je het weet worden er Audi’s en scooters cadeau gedaan.
Met boodschappen heb ik op zich niet zoveel moeite.
Ik bedoelde: het kan wel, maar dan was ze per maand 300 euro gekort op haar bijstandsuitkering.quote:Op maandag 28 december 2020 22:25 schreef macca728 het volgende:
[..]
Je vermogen neemt niet toe door boodschappen.
In die quote waa je op reageerde stond 300.quote:Op maandag 28 december 2020 22:27 schreef macca728 het volgende:
[..]
Om te beginnen is het 200 euro.
Ik weet niet wat precies de grens is, zoek het even op.
En dan kan ze de vaste lasten niet betalen en dan had ze nu diep in de schulden gezeten, wat ze ook nooit terug kan betalen.quote:Op maandag 28 december 2020 22:25 schreef Piles het volgende:
[..]
En was ze vervolgens gekort op dr bijstand. Wat prima is natuurlijk.
Nu komt het 3 jaar later, en wordt ze alsnog gekort (=terugbetalen).
Als je gratis boodschappen ontvangt, wel.quote:Op maandag 28 december 2020 22:25 schreef macca728 het volgende:
[..]
Je vermogen neemt niet toe door boodschappen.
Ja dit is het gevolg.quote:Op maandag 28 december 2020 22:28 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
En dan kan ze de vaste lasten niet betalen en dan had ze nu diep in de schulden gezeten, wat ze ook nooit terug kan betalen.
Tja, dat is nog geen reden om dab maar te frauderen.quote:Op maandag 28 december 2020 22:28 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
En dan kan ze de vaste lasten niet betalen en dan had ze nu diep in de schulden gezeten, wat ze ook nooit terug kan betalen.
Ja omdat die gast niet kan lezen. In het artikel staat 200 euro (en de norm is blijkbaar iets van 6 euro per dag voor eten, wat dus nog iets minder zou zijn)quote:Op maandag 28 december 2020 22:28 schreef marsan het volgende:
[..]
In die quote waa je op reageerde stond 300.
De vraag is dan: waarom kan ze al 46 jaar niet rondkomen van haar uitkering?quote:Op maandag 28 december 2020 22:28 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Bron: Sociaalverhaal.comquote:SCHENKING EN BIJSTAND
Heeft u een bijstandsuitkering en verwacht u een schenking ? Regel dit goed, anders zet de gemeente uw uitkering stop en moet u bijstand terugbetalen. Als u een bijstandsuitkering ontvangt, mag u onder bepaalde voorwaarden een schenking ontvangen. De gemeente hanteert hiervoor strikte regels. De hoofdregel is dat uw vermogen ten gevolge van de schenking niet boven de vermogensgrens voor de bijstand mag uitkomen. Voor een alleenstaande ligt de grens op 5.940 euro aan vermogen en voor een gezin en een alleenstaande ouder op 11.880 euro aan vermogen. Voor het bepalen van de vermogensgrens voor de bijstand tellen alle vermogensbestanddelen mee. Krijgt u een schenking in natura, dan wordt de geschatte waarde daarvan in geld uitgedrukt en bij uw vermogen opgeteld. Wettelijk bent u verplicht om alle schenkingen die u ontvangt, zowel in geld als in natura, aan de gemeente op te geven. Ontvangt u een schenking en maakt u daarvan géén melding aan de gemeente, dan kan de gemeente u een boete opleggen. Deze boete komt bovenop een eventueel besluit van de gemeente om uw bijstandsuitkering stop te zetten vanwege de ontvangen schenking. Wanneer u een fiets of een ijskast krijgt van een kennis of familielid, is dit juridisch aan te merken als een schenking.
U bent wettelijk verplicht om – gedurende uw gehele bijstandsperiode – de waarde van alle schenkingen (in geld en in natura) bij elkaar op te tellen. Komt het totaalbedrag van de door u ontvangen schenkingen bóven de vermogensgrens voor de bijstand uit, dan mag de gemeente uw bijstandsuitkering stopzetten en eventueel reeds aan u betaalde bijstand terugvorderen. Het is dus niet zo dat u jaarlijks een schenking mag ontvangen, als uw totale vermogen daarbij maar onder de vermogensgrens voor de bijstand blijft. Dit is een hardnekkig misverstand. Veel bijstandsgerechtigden verkeren in de veronderstelling dat als zij maar elk jaar zorgen dat hun vermogen onder de vermogensgrens voor de bijstand ligt, zij opnieuw een schenking mogen ontvangen (dit tot aan de vermogensgrens voor de bijstand). Dit is niet zo. De regel is dat gedurende de gehele bijstandsperiode het vermogen ten gevolge van eigen bezit en schenkingen tezamen niet boven de vermogensgrens voor de bijstand mag komen. Het gaat dus om een cumulatieve optelling van ‘het eigen vermogen bij aanvang van de bijstandsuitkering’ plus ‘de schenkingen die nadien gedurende de bijstandsperiode door bijstandsgerechtigde zijn ontvangen’. En komt u met deze optelling boven de wettelijke vermogensgrens voor de bijstand uit, dan mag de Sociale Dienst uw uitkering stopzetten.
Melden sowieso, of het gevolgen heeft is aan de gemeente. Verschil is wel dat voedselbank geen volledige boodschappenvoorziening is, maar een basispakket.quote:Op maandag 28 december 2020 22:31 schreef macca728 het volgende:
Zou je boodschappen van de voedselbank ook moeten opgeven ?
Die heeft ze niet 46 jaar.quote:Op maandag 28 december 2020 22:32 schreef Cracka-ass het volgende:
Ik snap de ophef niet echt. Hier is de bijstand niet voor bedoelt.
Tenzij mevrouw een overtuigend huishoudboekje kan overleggen geef ik de gemeente groot gelijk.
[..]
De vraag is dan: waarom kan ze al 46 jaar niet rondkomen van haar uitkering?
Ik heb de uitspraak niet gelezen, maar gaat dit überhaupt om de vermogensgrens? Ik denk dat die boodschappen gewoon als inkomen gezien zijn?quote:Op maandag 28 december 2020 22:29 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Als je gratis boodschappen ontvangt, wel.
Ah k. Maar schenking van 200 per maand valt volgens mij niet binnen de norm.quote:Op maandag 28 december 2020 22:32 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja omdat die gast niet kan lezen. In het artikel staat 200 euro (en de norm is blijkbaar iets van 6 euro per dag voor eten, wat dus nog iets minder zou zijn)
Ze heeft pas sinds 2016 bijstand.quote:Op maandag 28 december 2020 22:32 schreef Cracka-ass het volgende:
Dan heeft het gegeven dat haar moeder boodschappen voor haar doet vermoedelijk ook weinig met de uitkering te maken.quote:
Klopt dat wel ? Als ik bv 300 euro zou krijgen en ik heb een uitkering, wordt die 300 euro als inkomen beschouwt.quote:Op maandag 28 december 2020 22:32 schreef littlemindy het volgende:
Stukje omtrent schenking / vermogen:
[..]
Bron: Sociaalverhaal.com
Zoals ik het lees neemt haar vermogen dus wel degelijk toe, ook al 'eet' ze die boodschappen op. Het gaat nl om een cumulatieve optelling van alle giften die je krijgt gedurende de hele bijstandsperiode. Als je jarenlang 300 euro aan boodschappen krijgt elke maand zit je daar gauw overheen.
Lijkt me ook ja.quote:Op maandag 28 december 2020 22:33 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik heb de uitspraak niet gelezen, maar gaat dit überhaupt om de vermogensgrens? Ik denk dat die boodschappen gewoon als inkomen gezien zijn?
quote:Op maandag 28 december 2020 22:32 schreef Cracka-ass het volgende:
Ik snap de ophef niet echt. Hier is de bijstand niet voor bedoelt.
Tenzij mevrouw een overtuigend huishoudboekje kan overleggen geef ik de gemeente groot gelijk.
[..]
Parasieten gonna parasiet
Ze kan anders niet rondkomen door hoge vaste lasten en dat is heel goed mogelijk.quote:Op maandag 28 december 2020 22:34 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Dan heeft het gegeven dat haar moeder boodschappen voor haar doet vermoedelijk ook weinig met de uitkering te maken.
Al 46 jaar niet?quote:Op maandag 28 december 2020 22:37 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ze kan anders niet rondkomen door hoge vaste lasten en dat is heel goed mogelijk.
Het zou dus wel gewoon moeten kunnen.quote:Op maandag 28 december 2020 22:21 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ja maar daar heeft elke gemeente weer wat vrijheid in.quote:Op maandag 28 december 2020 22:35 schreef macca728 het volgende:
[..]
Klopt dat wel ? Als ik bv 300 euro zou krijgen en ik heb een uitkering, wordt die 300 euro als inkomen beschouwt.
Nou blijkbaar, ook als je gaat eten bij iemand. Of koffie gaat drinken bij AH.quote:Op maandag 28 december 2020 22:39 schreef the-eye het volgende:
[..]
Het zou dus wel gewoon moeten kunnen.
Het is toch te idioot voor worden dat een tas met boodschappies van je ouders als een vorm van inkomsten wordt behandeld.
Als je in de bijstand zit en je gaat elke morgen een bakkie bij je moeder doen, moeten we dat dan ook maar als inkomsten gaan rekenen en van de bijstand van iemand af halen?
Dan moet ze dat gewoon melden.quote:Op maandag 28 december 2020 22:39 schreef the-eye het volgende:
[..]
Het is toch te idioot voor worden dat een tas met boodschappies van je ouders als een vorm van inkomsten wordt behandeld.
Als je in de bijstand zit en je gaat elke morgen een bakkie bij je moeder doen, moeten we dat dan ook maar als inkomsten gaan rekenen en van de bijstand van iemand af halen?
Hopelijk geeft het ze motivatie om eindelijk is te gaan werken, ipv te leven als een parasietquote:Op maandag 28 december 2020 22:39 schreef the-eye het volgende:
[..]
Gaat het er nu om dat mensen onder aan de ladder rond kunnen komen of gaat het er om dat mensen onder aan de adder moeten bloeden en we er daarom voor moeten waken dat hun elk voordeeltje in het magere bestaan onmogelijk wordt gemaakt?
Ja maar dat vangnet is vaak niet genoeg. En stel je woont in het huis van je ouders. Wat dan ??quote:Op maandag 28 december 2020 22:41 schreef marsan het volgende:
[..]
Dan moet ze dat gewoon melden.
Mogen de ouders ook dd huut betalen? Boodschappen? Auto?
En dan een bijstand als extra spendeergeld.
Een bijstand is een vangnet.
Je wordt _bijgestaan_ door de staat. En die moet dat niet doen als dat (gedeeltelijk) niet nodig is.quote:Op maandag 28 december 2020 22:39 schreef the-eye het volgende:
[..]
Gaat het er nu om dat mensen onder aan de ladder rond kunnen komen of gaat het er om dat mensen onder aan de adder moeten bloeden en we er daarom voor moeten waken dat hun elk voordeeltje in het magere bestaan onmogelijk wordt gemaakt?
Ik denk het.quote:Op maandag 28 december 2020 22:33 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik heb de uitspraak niet gelezen, maar gaat dit überhaupt om de vermogensgrens? Ik denk dat die boodschappen gewoon als inkomen gezien zijn?
Het begint bij melden.quote:Op maandag 28 december 2020 22:44 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja maar dat vangnet is vaak niet genoeg. En stel je woont in het huis van je ouders. Wat dan ??
Je moet verder kijken naar de situatie. Beter toestaan dan dat zo'n iemand in de schulden komt (waar je vervolgens een veelvoud kwijt bent aan kosten)
Zou jij weten dat je dit moet melden ? ik niet (van die boodschappen)quote:Op maandag 28 december 2020 22:47 schreef marsan het volgende:
[..]
Het begint bij melden.
Dan kan de klantmanager al een hoop inschatten.
Als iemand bij de ouders woont is sowieso al sprake van een lagere uitkering dacht ik.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |