abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197039582
Stukje omtrent schenking / vermogen:

quote:
SCHENKING EN BIJSTAND
Heeft u een bijstandsuitkering en verwacht u een schenking ? Regel dit goed, anders zet de gemeente uw uitkering stop en moet u bijstand terugbetalen. Als u een bijstandsuitkering ontvangt, mag u onder bepaalde voorwaarden een schenking ontvangen. De gemeente hanteert hiervoor strikte regels. De hoofdregel is dat uw vermogen ten gevolge van de schenking niet boven de vermogensgrens voor de bijstand mag uitkomen. Voor een alleenstaande ligt de grens op 5.940 euro aan vermogen en voor een gezin en een alleenstaande ouder op 11.880 euro aan vermogen. Voor het bepalen van de vermogensgrens voor de bijstand tellen alle vermogensbestanddelen mee. Krijgt u een schenking in natura, dan wordt de geschatte waarde daarvan in geld uitgedrukt en bij uw vermogen opgeteld. Wettelijk bent u verplicht om alle schenkingen die u ontvangt, zowel in geld als in natura, aan de gemeente op te geven. Ontvangt u een schenking en maakt u daarvan géén melding aan de gemeente, dan kan de gemeente u een boete opleggen. Deze boete komt bovenop een eventueel besluit van de gemeente om uw bijstandsuitkering stop te zetten vanwege de ontvangen schenking. Wanneer u een fiets of een ijskast krijgt van een kennis of familielid, is dit juridisch aan te merken als een schenking.

U bent wettelijk verplicht om – gedurende uw gehele bijstandsperiode – de waarde van alle schenkingen (in geld en in natura) bij elkaar op te tellen. Komt het totaalbedrag van de door u ontvangen schenkingen bóven de vermogensgrens voor de bijstand uit, dan mag de gemeente uw bijstandsuitkering stopzetten en eventueel reeds aan u betaalde bijstand terugvorderen. Het is dus niet zo dat u jaarlijks een schenking mag ontvangen, als uw totale vermogen daarbij maar onder de vermogensgrens voor de bijstand blijft. Dit is een hardnekkig misverstand. Veel bijstandsgerechtigden verkeren in de veronderstelling dat als zij maar elk jaar zorgen dat hun vermogen onder de vermogensgrens voor de bijstand ligt, zij opnieuw een schenking mogen ontvangen (dit tot aan de vermogensgrens voor de bijstand). Dit is niet zo. De regel is dat gedurende de gehele bijstandsperiode het vermogen ten gevolge van eigen bezit en schenkingen tezamen niet boven de vermogensgrens voor de bijstand mag komen. Het gaat dus om een cumulatieve optelling van ‘het eigen vermogen bij aanvang van de bijstandsuitkering’ plus ‘de schenkingen die nadien gedurende de bijstandsperiode door bijstandsgerechtigde zijn ontvangen’. En komt u met deze optelling boven de wettelijke vermogensgrens voor de bijstand uit, dan mag de Sociale Dienst uw uitkering stopzetten.
Bron: Sociaalverhaal.com

Zoals ik het lees neemt haar vermogen dus wel degelijk toe, ook al 'eet' ze die boodschappen op. Het gaat nl om een cumulatieve optelling van alle giften die je krijgt gedurende de hele bijstandsperiode. Als je jarenlang 300 euro aan boodschappen krijgt elke maand zit je daar gauw overheen.
pi_197039605
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 22:31 schreef macca728 het volgende:

Zou je boodschappen van de voedselbank ook moeten opgeven ?
Melden sowieso, of het gevolgen heeft is aan de gemeente. Verschil is wel dat voedselbank geen volledige boodschappenvoorziening is, maar een basispakket.
pi_197039608
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 22:32 schreef Cracka-ass het volgende:
Ik snap de ophef niet echt. Hier is de bijstand niet voor bedoelt.

Tenzij mevrouw een overtuigend huishoudboekje kan overleggen geef ik de gemeente groot gelijk.
[..]

De vraag is dan: waarom kan ze al 46 jaar niet rondkomen van haar uitkering?
Die heeft ze niet 46 jaar.
pi_197039611
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2020 22:29 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Als je gratis boodschappen ontvangt, wel.
Ik heb de uitspraak niet gelezen, maar gaat dit überhaupt om de vermogensgrens? Ik denk dat die boodschappen gewoon als inkomen gezien zijn?
zie email 27 oktober
pi_197039628
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 22:32 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja omdat die gast niet kan lezen. In het artikel staat 200 euro (en de norm is blijkbaar iets van 6 euro per dag voor eten, wat dus nog iets minder zou zijn)
Ah k. Maar schenking van 200 per maand valt volgens mij niet binnen de norm.
In Amsterdam is t 1200 per jaar zonder ge hoeven melden.
Daarboven wel melden.
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
pi_197039635
quote:

Ze heeft pas sinds 2016 bijstand.
pi_197039655
Als ik de verklaringen van mevrouw zo lees denk ik dat het heel anders is gegaan.
Mevrouw wordt verdacht van zwartwerken. Na controlle van bankafschriften blijk dat mevrouw slechts ¤10,- euro aan boodschappen uitgeeft. Dat is zeer onwaarschijnlijk en bevestigd het vermoeden van andere inkomsten. Mevrouw komt dan met het verhaal dat ze boodschappen van haar moeder krijgt.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_197039656
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 22:33 schreef macca728 het volgende:

[..]

Die heeft ze niet 46 jaar.
Dan heeft het gegeven dat haar moeder boodschappen voor haar doet vermoedelijk ook weinig met de uitkering te maken.
pi_197039669
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 22:32 schreef littlemindy het volgende:
Stukje omtrent schenking / vermogen:
[..]

Bron: Sociaalverhaal.com

Zoals ik het lees neemt haar vermogen dus wel degelijk toe, ook al 'eet' ze die boodschappen op. Het gaat nl om een cumulatieve optelling van alle giften die je krijgt gedurende de hele bijstandsperiode. Als je jarenlang 300 euro aan boodschappen krijgt elke maand zit je daar gauw overheen.
Klopt dat wel ? Als ik bv 300 euro zou krijgen en ik heb een uitkering, wordt die 300 euro als inkomen beschouwt.
pi_197039685
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 22:33 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik heb de uitspraak niet gelezen, maar gaat dit überhaupt om de vermogensgrens? Ik denk dat die boodschappen gewoon als inkomen gezien zijn?
Lijkt me ook ja.
pi_197039725
quote:
Ik snap de ophef niet echt. Hier is de bijstand niet voor bedoelt.

Tenzij mevrouw een overtuigend huishoudboekje kan overleggen geef ik de gemeente groot gelijk.
[..]
Parasieten gonna parasiet
pi_197039731
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 22:34 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Dan heeft het gegeven dat haar moeder boodschappen voor haar doet vermoedelijk ook weinig met de uitkering te maken.
Ze kan anders niet rondkomen door hoge vaste lasten en dat is heel goed mogelijk.
pi_197039748
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 22:37 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ze kan anders niet rondkomen door hoge vaste lasten en dat is heel goed mogelijk.
Al 46 jaar niet? :')
  maandag 28 december 2020 @ 22:39:06 #139
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_197039788
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2020 22:21 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Moeder deed echt alle boodschappen. Dat is al gauw 300 euro per maand. En dat kan natuurlijk niet.
Het zou dus wel gewoon moeten kunnen.
Het is toch te idioot voor worden dat een tas met boodschappies van je ouders als een vorm van inkomsten wordt behandeld.
Als je in de bijstand zit en je gaat elke morgen een bakkie bij je moeder doen, moeten we dat dan ook maar als inkomsten gaan rekenen en van de bijstand van iemand af halen?
Gaat het er nu om dat mensen onder aan de ladder rond kunnen komen of gaat het er om dat mensen onder aan de adder moeten bloeden en we er daarom voor moeten waken dat hun elk voordeeltje in het magere bestaan onmogelijk wordt gemaakt?
pi_197039823
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 22:35 schreef macca728 het volgende:

[..]

Klopt dat wel ? Als ik bv 300 euro zou krijgen en ik heb een uitkering, wordt die 300 euro als inkomen beschouwt.
Ja maar daar heeft elke gemeente weer wat vrijheid in.

In amsterdam bv;

Giften tot ¤1200,- toegestaan

Ontvangt u een uitkering van de gemeente Amsterdam en helpt een bekende of familielid u wel eens met het betalen van uw rekeningen? Krijgt u wel eens geld om de maand door te komen? Of krijgt u wel eens een tas met boodschappen? Vanaf 2018 hoeft u dit pas te melden bij uw klantmanager als deze giften een waarde hebben van meer dan ¤1200,- per jaar.

https://www.amsterdam.nl/(...)ng/giften-tot-e1200/
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
pi_197039840
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 22:39 schreef the-eye het volgende:

[..]

Het is toch te idioot voor worden dat een tas met boodschappies van je ouders als een vorm van inkomsten wordt behandeld.
Als je in de bijstand zit en je gaat elke morgen een bakkie bij je moeder doen, moeten we dat dan ook maar als inkomsten gaan rekenen en van de bijstand van iemand af halen?
Nou blijkbaar, ook als je gaat eten bij iemand. Of koffie gaat drinken bij AH.
Of als je internet wordt betaald door iemand anders.
pi_197039897
quote:

[..]

Dan moet ze dat gewoon melden.
Mogen de ouders ook dd huut betalen? Boodschappen? Auto?

En dan een bijstand als extra spendeergeld.

Een bijstand is een vangnet.
pi_197039982
quote:

[..]

Gaat het er nu om dat mensen onder aan de ladder rond kunnen komen of gaat het er om dat mensen onder aan de adder moeten bloeden en we er daarom voor moeten waken dat hun elk voordeeltje in het magere bestaan onmogelijk wordt gemaakt?
Hopelijk geeft het ze motivatie om eindelijk is te gaan werken, ipv te leven als een parasiet
pi_197039993
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 22:41 schreef marsan het volgende:

[..]

Dan moet ze dat gewoon melden.
Mogen de ouders ook dd huut betalen? Boodschappen? Auto?

En dan een bijstand als extra spendeergeld.

Een bijstand is een vangnet.
Ja maar dat vangnet is vaak niet genoeg. En stel je woont in het huis van je ouders. Wat dan ??
Je moet verder kijken naar de situatie. Beter toestaan dan dat zo'n iemand in de schulden komt (waar je vervolgens een veelvoud kwijt bent aan kosten)
pi_197040022
Maar hoeveel mensen zouden weten dat boodschappen ontvangen gemeld moeten worden ?

Ik niet. En ik heb gewerkt bij Uitkeringsadministratie.
pi_197040035
Kwestie van tijd dat die dikke Bradgetv wordt aangepakt met zijn donaties.
  maandag 28 december 2020 @ 22:46:31 #147
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_197040042
quote:

[..]

Je wordt _bijgestaan_ door de staat. En die moet dat niet doen als dat (gedeeltelijk) niet nodig is.
  maandag 28 december 2020 @ 22:47:19 #148
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_197040060
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 22:33 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik denk het.
pi_197040061
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 22:44 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja maar dat vangnet is vaak niet genoeg. En stel je woont in het huis van je ouders. Wat dan ??
Je moet verder kijken naar de situatie. Beter toestaan dan dat zo'n iemand in de schulden komt (waar je vervolgens een veelvoud kwijt bent aan kosten)
Het begint bij melden.
Dan kan de klantmanager al een hoop inschatten.
Als iemand bij de ouders woont is sowieso al sprake van een lagere uitkering dacht ik.
pi_197040115
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 22:47 schreef marsan het volgende:

[..]

Het begint bij melden.
Dan kan de klantmanager al een hoop inschatten.
Als iemand bij de ouders woont is sowieso al sprake van een lagere uitkering dacht ik.
Zou jij weten dat je dit moet melden ? ik niet (van die boodschappen)

Ja dan krijg je een lagere uitkering, maar moet je dan ook melden dat je meeëet...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')