abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197035403
Vrouw met bijstand krijgt boodschappen, 7000 euro teruggevorderd
quote:
Een vrouw met een bijstandsuitkering moet van de gemeente Wijdemeren (ten westen van Hilversum) ruim 7000 euro terugbetalen, omdat haar moeder af en toe boodschappen voor haar deed. Dat meldt de website schuldinfo.nl. De gemeente heeft in de zaak gelijk gekregen van de rechtbank in Utrecht.

De anonieme vrouw kreeg sinds eind 2015 een bijstandsuitkering, maar had ook te maken met hoge vaste lasten. Om haar te helpen deed haar moeder volgens een verklaring van de vrouw een keer in de week boodschappen voor hen allebei.

Inlichtingenplicht
De gemeente ontdekte dat bij een onderzoek naar aanleiding van een signaal van het Inlichtingenbureau, blijkt uit de uitspraak van de rechtbank uit oktober 2019. Begin deze maand werd de uitspraak gepubliceerd.

Het Inlichtingenbureau van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid onderzoekt onder meer voor gemeenten of mensen die een uitkering ontvangen daar ook recht op hebben.

De gemeente vindt dat de vrouw de zogeheten inlichtingenplicht heeft geschonden. Dat wil zeggen dat ze had moeten melden dat zij van haar moeder boodschappen ontving. Wijdemeren berekende op basis van de zogeheten Nibudnorm voor dagelijkse boodschappen, dat ze over bijna drie jaar 7039,65 euro moet terugbetalen.

De vrouw ging vergeefs bij de gemeente in beroep en stapte vervolgens naar de rechter. De rechtbank verklaarde het beroep ongegrond. Volgens de rechtbank hebben de boodschappen de vrouw een in geld uit te drukken voordeel opgeleverd dat in mindering gebracht had kunnen worden op haar uitkering, als zij had voldaan aan haar inlichtingenplicht.

Ernstige gevolgen
De gemeente is volgens de Participatiewet verplicht om het hele bedrag terug te vorderen. De website schuldinfo.nl, die juridische informatie verstrekt voor hulpverleners, zegt daarom dat de uitspraak formeel juridisch klopt, maar zet wel vraagtekens bij de gevolgen.

De gevolgen voor de betrokkene zijn volgens de website desastreus. Naast de terugvordering van ruim 7000 euro zal ook een boete zijn opgelegd van waarschijnlijk 50 procent van het teruggevorderde bedrag. Daarmee moet ze ruim 10.000 euro betalen, als straf voor de boodschappen die haar moeder gedurende drie jaar voor haar deed.

Omdat de nadelen van de terugvordering voor de vrouw onevenredig groot zijn in verhouding tot het doel ervan, zou dit in strijd kunnen zijn met de Algemene wet bestuursrecht (3:4 lid 2 Awb). Of de vrouw bij de rechter in hoger beroep is gegaan, is onbekend.

Kamerleden reageren verbaasd op de terugvordering. PVV-leider Geert Wilders schrijft op Twitter dat de overheid "dus helemaal niets" heeft geleerd van de toeslagenaffaire.

profielfoto
Geert Wilders
@geertwilderspvv
Nederland is ziek. De overheid heeft dus helemaal niets geleerd van het Toeslagenschandaal. Als een moeder niet meer af en toe boodschappen mag doen voor een dochter in de #bijstand, dan leven we in een asociale dictatuur! https://t.co/T7m5JXCkw4

40 minuten geleden
Een parlementaire ondervragingscommissie kwam met een snoeihard oordeel over die uit de hand gelopen fraudejacht van de Belastingdienst. Vorige week bepaalde het kabinet dat gedupeerde ouders allemaal 30.000 euro als compensatie krijgen.
Bron: nos.nl

We kennen niet het hele verhaal natuurlijk. Maar mijn eerste reactie is dat dit wel erg ver gaat.

Zodra het binnen de schenkingsnorm blijft heeft de overheid er niets mee te maken is mijn mening.
No bitch to me
pi_197035818
Ik dacht dat we het samen moesten doen, maar in de praktijk blijkt maar weer eens dat je mensen moet laten verrekken. Helaas vergeten mensen dit weer als ze de sociale prietpraat van politici horen. Zum kotzen!
pi_197035832
Dit is het Nederland van Mark Rutte.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_197035860
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2020 20:54 schreef AchJa het volgende:

[..]

Daar zullen wel een hoop Fokkers werken gok ik...
Hoezo?
pi_197035866
Klopt, daarom sloeg die actie van die bnn-ers om geld in te samenleven voor dat Heerlense Syrische gezin ook als een lul op een drumstel.
pi_197035870
Nog een boete ook. Hoe help je mensen van de regen in de drup. Bah. :{
  maandag 28 december 2020 @ 20:58:08 #8
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_197035913
Ze had het waarschijnlijk alleen maar hoeven opgeven.

[ Bericht 3% gewijzigd door Boca_Raton op 28-12-2020 21:36:26 ]
pi_197035967
Wat een trieste bedoening zeg :') Ik weet niet of ik hier om moet lachen of huilen...

Wat me opviel, een bijstandsuitkering en hoge vaste lasten. Kreeg ze niet alle nodige toeslagen?

Signaal van het inlichtingenbureau... Dat betekend dat ze verraden is? -O-
pi_197035993
quote:
9s.gif Op maandag 28 december 2020 20:45 schreef TornadoDK het volgende:

Zodra het binnen de schenkingsnorm blijft heeft de overheid er niets mee te maken is mijn mening.
Bijstand is bedoeld als sociaal minimum (vangnet). Als iemand anders deels voorziet in dat vangnet, heb je dus minder bijstand nodig. En dat moet je dus melden, anders is het fraude.

Verder geen mening over of dat terecht is of niet, maar dat is hoe de wet nu werkt.
pi_197036101
Ze had t moeten opgeven en terugbetalen mag ook wel. Maar dan alleen wat boven de norm ligt lijkt me.
Die boete is onnodig.
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
  maandag 28 december 2020 @ 21:04:13 #12
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_197036159
Gedrag de Nederlandse overheid waardig.
(Even voor de goede orde; ik bedoel dus dat ik het gedrag van de overheid ronduit verwerpelijk vind)
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_197036204
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2020 21:00 schreef Piles het volgende:

[..]

Bijstand is bedoeld als sociaal minimum (vangnet). Als iemand anders deels voorziet in dat vangnet, heb je dus minder bijstand nodig. En dat moet je dus melden, anders is het fraude.

Verder geen mening over of dat terecht is of niet, maar dat is hoe de wet nu werkt.
Dat moet je ook maar allemaal weten, er mag ook gewoon menselijk naar gekeken worden en het met een waarschuwing afdoen.

Maar nogmaals hangt van de situatie af.

Ik kan me voorstellen dat mensen door de lange wachtlijsten genoodzaakt zijn om privé te huren dan krijg je wellicht ook geen toeslag en dan is je bijstand er al snel doorheen...

Aan de andere kant kan het ook zo maar zijn dat mevrouw 2x per jaar op vakantie gaat en zich ook niet aan andere regels van de bijstand houdt.
No bitch to me
  maandag 28 december 2020 @ 21:05:56 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_197036224
Hoe kwamen ze hier in hemelsnaam achter
The End Times are wild
  maandag 28 december 2020 @ 21:08:13 #15
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_197036302
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 21:05 schreef LXIV het volgende:
Door 2 ambtenaren 24/7 voor haar deur te laten posten?

:')
  maandag 28 december 2020 @ 21:08:59 #16
182233 thedeedster
pi_197036330
Stel. Iemand zou bereid zijn die boete te betalen. Moet dat dan ook weer gecompenseerd worden?
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  maandag 28 december 2020 @ 21:11:48 #17
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_197036461
quote:
Jaloerse buren of kennissen.
pi_197036468
Het 'inlichtingenbureau' klinkt wel erg DDR-achtig.

Voor de rest moet je grenzen stellen, maar een schenking zou niet tot korten moeten leiden als je niet boven een vermogensgrens uitkomt.
pi_197036475
Wat leven we in een gaaf land!

pi_197036478
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 21:02 schreef marsan het volgende:
Ze had t moeten opgeven en terugbetalen mag ook wel. Maar dan alleen wat boven de norm ligt lijkt me.
Die boete is onnodig.
Hoe ik het lees, moet ze niet alleen de waarde van de boodschappen van haar moeder terugbetalen (wat ik redelijk vind), maar àlles, plùs een boete. Tja... Daar is de menselijke maat wel zoek ja.
Somebody that I used to know
pi_197036540
quote:
In elke straat is er wel zo'n NSB-er te vinden die je er aan wil naaien.
pi_197036572
Beter roep je op tot het neer meppen van mensen die zwarte piet spelen of bedreig je een leraar die toevallig een plaatje heeft hangen wat je niet bevalt dan dat je boodschappen voor je dochter in de bijstand doet.

Wat de fak.
pi_197036803
Lekker gewerkt hoor mensjes van de gemeente.

pi_197036833
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2020 21:12 schreef Fugue het volgende:
Wat leven we in een gaaf land!

[ afbeelding ]
Ik moest lachen :@

Maar hoe sneu ben je dan om mensen te gaan verraden :X
pi_197036843
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 21:12 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Hoe ik het lees, moet ze niet alleen de waarde van de boodschappen van haar moeder terugbetalen (wat ik redelijk vind), maar àlles, plùs een boete. Tja... Daar is de menselijke maat wel zoek ja.
Dat is idd overdreven. Terugbetalen wat boven de norm ligt zou passender zijn.
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
pi_197036857
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2020 20:56 schreef An_0_Niem het volgende:

[..]

Hoezo?
Je hoeft maar corona te typen en de fokkers springen over elkaar om stoute regelovertreders te verklikken.
  maandag 28 december 2020 @ 21:20:03 #27
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_197036876
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 21:04 schreef thedeedster het volgende:
Gedrag de Nederlandse overheid waardig.
(Even voor de goede orde; ik bedoel dus dat ik het gedrag van de overheid ronduit verwerpelijk vind)
Onduidelijk verwoord.
pi_197036910
quote:
Als een moeder niet meer af en toe boodschappen mag doen voor een dochter in de #bijstand, dan leven we in een asociale dictatuur!
Weer lekker makkelijk scoren voor Wilders :').

Overigens ontzettend zuur voor de vrouw in kwestie, daar niet van. Die boete er bovenop is bovendien nogal disproportioneel.
  maandag 28 december 2020 @ 21:21:32 #29
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_197036931
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 21:08 schreef Flow3r het volgende:

[..]

Door 2 ambtenaren 24/7 voor haar deur te laten posten?

Why not. Er worden ook 7 politieauto's naar een bedrijfsborrel van 15 personen gestuurd. Geen grap :')
pi_197036946
Geert Wilders en ik zijn boos.
twitter
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_197036982
Ondertussen mogen multinationals naar hartelust miljarden aan belasting ontwijken en krijgen ze van rutte ook nog allerlei cadeautjes omdat het allemaal zulke gave bedrijven en banenmachines zijn.
  maandag 28 december 2020 @ 21:23:27 #32
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_197036995
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2020 21:21 schreef superniger het volgende:
Geert Wilders en ik zijn boos.
[ twitter ]
Hij heeft wel gelijk natuurlijk. Bizar dit.
pi_197037006
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2020 21:22 schreef Farenji het volgende:
Ondertussen mogen multinationals naar hartelust miljarden aan belasting ontwijken en krijgen ze van rutte ook nog allerlei cadeautjes omdat het allemaal zulke gave bedrijven en banenmachines zijn.
En gewoon weer 42 zetels pakken _O_ only in The Netherlands
pi_197037011
Vraag aan de experts: wat is in het geval van schenking de limiet?

Kijk, die bijstand is natuurlijk niet bedoeld voor mensen die de boodschappen krijgen van de buurvrouw, de huur van de ouders en elk weekend een etentje van vriendjelief (bij wijze van spreken). Andersom kan ik me niet voorstellen dat de ambtenaren een harde plasser krijgen van elk pak melk dat wordt opgegeven als schenking. Dus nogmaals: waar ligt die grens?
pi_197037049
Verschrikkelijk, de mensen die het meeste misbruik maken van de sociale voorzieningen komen overal mee weg (denk aan sommige gelukszoekers uit warmere landen en probleemwijkbewoners) maar deze vrouw wordt keihard genaaid over wat hulp bij boodschappen. Geen woorden voor
Alpha kenny one
  maandag 28 december 2020 @ 21:25:12 #36
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_197037071
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 21:23 schreef Magister_Artium het volgende:
Vraag aan de experts: wat is in het geval van schenking de limiet?

Kijk, die bijstand is natuurlijk niet bedoeld voor mensen die de boodschappen krijgen van de buurvrouw, de huur van de ouders en elk weekend een etentje van vriendjelief (bij wijze van spreken). Andersom kan ik me niet voorstellen dat de ambtenaren een harde plasser krijgen van elk pak melk dat wordt opgegeven als schenking. Dus nogmaals: waar ligt die grens?
5k per jaar ongeveer, met wat uitzonderingen voor studie, aankoop woning etc.
pi_197037081
Naja, Geert maakt het wel weer een beetje groot. De afspraak is inderdaad dat je geen boodschappen mag krijgen van iemand als je in de bijstand zit. Anders zou ik het ook wel weten. Die onredelijke boete is wel een probleem.
Somebody that I used to know
pi_197037128
Kansloos gebeuren. Het is tegenwoordig bijna onmogelijk om nog te huren onder de huurgrens buiten de sociale huur en voor een sociale huurwoning ben je al snel 10 jaar verder. Ik heb een relatief goedkope huur, maar ik zou die net kunnen dekken met de bijstand en dan hebben we nog verzekeringen, gas, water, licht en eten.
pi_197037204
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 21:25 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Een woning kopen als je in de bijstand zit?
pi_197037214
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2020 21:22 schreef Farenji het volgende:
Dit ja. Genoeg belastingambtenaren om alle bedrijven eens in de 100 jaar door te lichten en als multinational ben je al helemaal veilig want zelfs als ze wat vinden kun je voor een schijntje schikken, omdat er niet genoeg ambtenaren zijn voor een lange procedure.
pi_197037226
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 21:25 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Nee dat is de vermogensgrens. Niet de grens aan schenkingen.
pi_197037294
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2020 20:54 schreef AchJa het volgende:

[..]

Daar zullen wel een hoop Fokkers werken gok ik...
Klinkt als iets voor Nikonlover.
pi_197037300
Blijkt maar weer dat we 0,0 hebben geleerd van de toeslagaffaire.

Menselijke maat, nergens te bekennen. Uiteindelijk help je zo iemand alleen maar verder de afgrond in met alle gevolgen van dien. Waar de overige burgers uiteindelijk dan voor mogen bloeden.

Omdat een of andere ambtenaar perse zijn gram wilde halen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Twinkle20 op 28-12-2020 21:36:19 ]
pi_197037332
In amsterdam mag 1200 per jaar zonder dat je dat hoeft te melden.
100 euro per maand. Dat lijkt me best netjes.
pi_197037362
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 21:30 schreef Twinkle20 het volgende:
Blijkt maar weer dat we 0,0 hebben geleerd van de toeslagaffaire.

Menselijke maat, nergens te bekennen. Uiteindelijk help je zo iemand alleen maar verder de afgrond in met alle gevolgen van dien. Waar de overige burgers uiteindelijk dan voor mogen bloeien.

Omdat een of andere ambtenaar perse zijn gram wilde halen.
Ze had t gewoon moeten melden. Dat is gewoon de regel. Is iets geheel anders dus dan de toeslagenaffaire.
pi_197037419
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2020 21:00 schreef Piles het volgende:

[..]

Precies dit ja.
Je kan niet volledige bijstand ontvangen en je in het levensonderhoud door anderen laten voorzien. Daar is die uitkering niet voor in het leven geroepen.
blablablabla
pi_197037432
Kennelijk is de NSB weer opnieuw opgericht.

Maar inderdaad waar ligt de grens?
Stel dat moeder een inomen heeft van een paar ton en een paar miljoen op de bank.
En er worden niet alleen boodschappen gedaan maar ook de energierekening wordt betaald, er staat een autootje voor de deur en twee keer per jaar een vliegvakantie op kosten van mama.

Wat vinden we er dan van?
-
pi_197037471
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 21:20 schreef rosalinde93 het volgende:

[..]

Weer lekker makkelijk scoren voor Wilders :').

Overigens ontzettend zuur voor de vrouw in kwestie, daar niet van. Die boete er bovenop is bovendien nogal disproportioneel.
Een beetje jurist maakt ook wel gehakt van die buitenproporionele boete. Maar laat net deze groep mensen vaak niet het geld hebben voor fatsoenlijke juridische bijstand.

Vind het echt sneu.

We praten hier over een kleine 2500 op jaarbasis. Het is niet dat ze er een compleet illegale lijn van inkomsten bij had ofzo.
  maandag 28 december 2020 @ 21:35:46 #49
182233 thedeedster
pi_197037479
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 21:20 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Onduidelijk verwoord.
Dit pas perfect in lijn met de toeslagenaffaire. Je bent er als burger tegenwoordig voor de overheid, in plaats van andersom.
  maandag 28 december 2020 @ 21:35:55 #50
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_197037488
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 21:27 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]

Een woning kopen als je in de bijstand zit?
Lees de vraag ff terug :')
pi_197037510
Terecht die bijstandsmoeder kost de samenleving al bakken met geld prima toch als de overheid geld terugvorderd als zij gratis spullen krijgt. Uitkeringstrekkers verdienen geen sympathie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')