abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165921183

quote:
Mensen met een 'voltooid leven' moeten wettelijk de mogelijkheid krijgen om hun leven met medicijnen te beëindigen, begeleid door een speciale 'stervenshulpverlener'.
Daarvoor pleiten de minister Schippers (Volksgezondheid) en Van der Steur (Justitie) vanavond in een brief aan de Tweede Kamer namens het kabinet. Het voorstel volgt na jaren van discussie, burgerinitiatieven, proefballonnen, rechtszaken en onderzoekscommissies.

Opwelling
In de visie van het kabinet mogen 'oudere' mensen met een consistente en weloverwogen doodswens - ook als ze niet ziek zijn - straks met hulp van een hulpverlener een dodelijk middel innemen. Familie mag daarbij aanwezig zijn, maar het middel niet geven.

Een speciaal opgeleide stervenshulpverlener en een onafhankelijk deskundige beoordelen of de doodswens geen opwelling is of dat er oneigenlijke druk van de familie meespeelt.

Het gaat nadrukkelijk niet om euthanasie, waarbij sprake is van ondraaglijk en onbehandelbaar lijden en artsen actief een rol spelen. In deze gevallen van 'voltooid leven' is sprake van 'lijden aan het leven'.

"Het kabinet is van mening dat het niet alleen een taak van de arts is om barmhartig te handelen, maar ook van de overheid om barmhartigheid te tonen", schrijven de ministers Schippers en Van der Steur aan de Kamer.

Ziekte
Het kabinet wil het recht op autonomie erkennen en het ook vormgeven. "Zodat recht gedaan kan worden aan de legitieme en groeiende wens van mensen in de samenleving."

Met name door de vergrijzende bevolking willen steeds meer mensen op een waardige manier sterven omdat ze het leven als voltooid beschouwen. Ook als er geen sprake is van ziekte.

De euthanasiewet helpt deze groep nu niet. Volgens die wet, die sinds 2002 van kracht is, is euthanasie alleen toegestaan als twee artsen vinden dat er sprake is van ondraaglijk en uitzichtloos lijden door een ernstige lichamelijke of psychische ziekte die niet meer te behandelen is.

Criteria
Het kabinet wil de mogelijkheden nu dus verruimen. "Wij zijn als kabinet van mening dat bij mensen met een voltooid leven het uitgangspunt voor hun vraag om hulp bij zelfdoding hun recht op autonomie is. Wij hechten er waarde aan dat mensen dit recht kunnen uitoefenen, ook als dit gebeurt in de context van hulp bij zelfdoding."

Eerder dit jaar concludeerde een commissie van wijzen nog dat euthanasie vanwege een 'voltooid leven' niet zou moeten worden toegestaan. De commissie-Schnabel, in 2014 ingesteld door minister Schippers om te onderzoeken of de juridische mogelijkheden voor hulp bij zelfdoding moesten worden uitgebreid, zag geen noodzaak om de wet aan te passen. De Coöperatie Laatste Wil en de Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE) pleitten daarna voor een proef met een laatste-wil-middel, een dodelijke pil, voor mensen vanaf 75 jaar.

Voor de plannen is er een nieuwe wet nodig, los van de huidige euthanasiewet. In die wet moeten de eisen worden omschreven waaraan hulp bij zelfdoding in geval van 'voltooid leven' moet voldoen. Ook moet daarin duidelijk worden vanaf welke leeftijd mensen stervenshulp kunnen krijgen.

Achteraf toetsen blijft net als bij de huidige euthanasiewet verplicht. "Om te waarborgen dat de eisen daadwerkelijk worden nageleefd en in te grijpen in situaties waarin dit niet het geval is geweest. Ook helder zal moeten zijn aan welke criteria wordt getoetst", schrijft het kabinet.

Uit Vrije Wil
Al jaren is er maatschappelijk debat over het toestaan van voltooid leven als basis voor euthanasie, bijvoorbeeld door de actiegroep Uit Vrije Wil die hierover in 2010 een burgerinitiatief organiseerde, ondersteund door bekende Nederlanders als Hedy d‘Ancona en Frits Bolkestein. Van belang was ook het ontslag van rechtsvervolging in hoger beroep vorig jaar van Albert Heringa. Hij leverde dodelijke medicijnen aan zijn 99-jarige stiefmoeder Moek die klaar met het leven was.
De kamerbrief: http://content1a.omroep.n(...)cs/voltooidleven.pdf
Bron: http://nos.nl/nieuwsuur/a(...)-leven-toestaan.html
pi_165921281
Slechte zaak, euthanasie zou naar mijn idee enkel voor ernstig zieke en ongeneeslijk zieke mensen beschikbaar moeten zijn. Ouderen die bijvoorbeeld vereenzamen zijn veel beter op een andere wijze geholpen dan met de dood.
pi_165921295
Is jouw leven al voltooid TS?
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:11:54 #4
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_165921321
Volgens mij heeft dit meer met geld van doen dan met barmhartigheid.
pi_165921322
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:09 schreef Kowloon het volgende:
Slechte zaak, euthanasie zou naar mijn idee enkel voor ernstig zieke en ongeneeslijk zieke mensen beschikbaar moeten zijn. Ouderen die bijvoorbeeld vereenzamen zijn veel beter op een andere wijze geholpen dan met de dood.
Onzin, als je er geen zin meer in hebt dan mag je toch gewoon gaan, zou denk ik best wat treinspringers schelen.

Tijdje terug een docu gezien over iemand die dit al haal lang wilde doen, maar noet mocht, uiteindelijk met illegale pillen gedaan. Dus tja als men wilt dan doen ze het sowieso wel.
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:12:10 #6
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_165921330
quote:
Ouderen die bijvoorbeeld vereenzamen zijn veel beter op een andere wijze geholpen dan met de dood.
Door ze vrienden op te dringen? Door ze te verplichten een hobby te beginnen? Als ze nou eenzaam zijn omdat het apathische depri's zijn die dood willen?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:12:50 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_165921345
Kortom, een aanmoedigingsbeleid voor ouderen om meteen nadat ze de pensioenleeftijd bereikt hebben een spuitje te nemen, zodat ze de maatschappij maar zo weinig mogelijk kosten en zo weinig mogelijk huisvesting in beslag nemen.

Dat begint altijd met eerst vrijwillig de mogelijkheid bieden voor mensen die dat willen en over 30 jaar ben je asociaal als je na je 75-ste (pensioenleeftijd dan) nog door wil leven. Het mag wel, natuurlijk mag het, maar wel aso. Want je voegt niks meer toe en hebt je leven al gehad.

De Nederlander mag zich dus helemaal sufwerken, het gros van zijn verdiensten afdragen aan de belastingdienst, en na het afronden van zijn loopbriefje op zijn pensioendag zich gaan melden bij de GGZ voor een spuitje.
The End Times are wild
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:13:08 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_165921350
folson window
The End Times are wild
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:13:16 #9
224960 highender
Travellin' Light
pi_165921364
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:12 schreef LXIV het volgende:
Kortom, een aanmoedigingsbeleid voor ouderen om meteen nadat ze de pensioenleeftijd bereikt hebben een spuitje te nemen, zodat ze de maatschappij maar zo weinig mogelijk kosten en zo weinig mogelijk huisvesting in beslag nemen.

Dat begint altijd met eerst vrijwillig de mogelijkheid bieden voor mensen die dat willen en over 30 jaar ben je asociaal als je na je 75-ste (pensioenleeftijd dan) nog door wil leven. Het mag wel, natuurlijk mag het, maar wel aso. Want je voegt niks meer toe en hebt je leven al gehad.

De Nederlander mag zich dus helemaal sufwerken, het gros van zijn verdiensten afdragen aan de belastingdienst, en na het afronden van zijn loopbriefje op zijn pensioendag zich gaan melden bij de GGZ voor een spuitje.
Nou nou nou nou nou
pi_165921373
quote:
inderdaad dit klinkt meer als een manier om makkelijk van oude eenzame mensen af te komen
pi_165921376
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:13 schreef highender het volgende:
Goede zaak, moet wat mij betreft kunnen vanaf 18+.
Gaat vooral om oudere mensen :P.

quote:
In de visie van het kabinet mogen 'oudere' mensen met een consistente en weloverwogen doodswens - ook als ze niet ziek zijn - straks met hulp van een hulpverlener een dodelijk middel innemen. Familie mag daarbij aanwezig zijn, maar het middel niet geven.
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:14:17 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_165921379
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:13 schreef highender het volgende:
Goede zaak, moet wat mij betreft kunnen vanaf 18+.
Akkoord, mits geen studieschuld.
The End Times are wild
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:14:19 #14
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_165921382
quote:

Ik hoor een pleidooi voor een basisinkomen ^O^
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:14:52 #15
27699 Ravage
thinking about you
pi_165921394
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:13 schreef LXIV het volgende:
folson window
????
i'm not living, i'm just killing time
pi_165921413
quote:
1s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:11 schreef 111210 het volgende:

[..]

Onzin, als je er geen zin meer in hebt dan mag je toch gewoon gaan, zou denk ik best wat treinspringers schelen.

Tijdje terug een docu gezien over iemand die dit al haal lang wilde doen, maar noet mocht, uiteindelijk met illegale pillen gedaan. Dus tja als men wilt dan doen ze het sowieso wel.
Vereenzamende ouderen zijn een groot probleem. Kinderen die het te druk claimen te hebben en te ver weg stellen te wonen. Buren die langs elkaar heen leven. En er zijn ook maar weinig maatschappelijke organisaties die zich met eenzame ouderen bezig houden. Ik zou het uitermate slecht vinden als die categorie ouderen dan langzaamaan het gevoel krijgen een voltooid leven te hebben terwijl er in werkelijkheid spraken is van een sociaal-maatschappelijk probleem.
pi_165921430
Sowieso dat ik dit niet ga doen en heel lang eenzaam oud ga zitten zijn puur om de hardwerkende Nederlander te fucken.
pi_165921431
quote:
2s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:14 schreef Evertjan het volgende:

[..]

inderdaad dit klinkt meer als een manier om makkelijk van oude eenzame mensen af te komen
Dat denk ik niet per se. Het is wel belangrijk dat dit proces goed uitgemeten en uitgeschreven wordt voor mensen (en familie erom heen) daadwerkelijk dit willen dan wel ermee akkoord gaan. Dit is niet zomaar een wet.
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:16:41 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_165921442
The End Times are wild
pi_165921450
quote:
7s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:16 schreef Ajacied422 het volgende:

[..]

Dat denk ik niet per se. Het is wel belangrijk dat dit proces goed uitgemeten en uitgeschreven wordt voor mensen (en familie erom heen) daadwerkelijk dit willen dan wel ermee akkoord gaan. Dit is niet zomaar een wet.
jajaja de familie die allemaal als een stel geldwolven zich vergraaien aan de erfenis van opa of oma
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:18:00 #21
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_165921461
Prima dit, vraag me wel af of het door de senaat gaat komen.
[i]In verscheidenheid verenigd[/i]
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:18:01 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_165921462
quote:
15s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:15 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Vereenzamende ouderen zijn een groot probleem. Kinderen die het te druk claimen te hebben en te ver weg stellen te wonen. Buren die langs elkaar heen leven. En er zijn ook maar weinig maatschappelijke organisaties die zich met eenzame ouderen bezig houden. Ik zou het uitermate slecht vinden als die categorie ouderen dan langzaamaan het gevoel krijgen een voltooid leven te hebben terwijl er in werkelijkheid spraken is van een sociaal-maatschappelijk probleem.
In plaats van dit soort mensen af te maken zou je ook die vereenzaming kunnen gaan bestrijden, bijvoorbeeld door de bezuinigingen op sociaal-cultureel werk terug te draaien.
The End Times are wild
pi_165921465
Ik vraag me wel af of het kabinet lukt om deze wet zorgvuldig en netjes uit te stippelen en vervolgens door de Kamer te geleiden voor het Parlement van deze kabinetsperiode ontbonden wordt.
pi_165921489
Zou de VVD wel goed uitkomen natuurlijk. Die dure eenzame oudjes die er zelf maar besluiten uit te stappen. Scheelt weer een hoop zorgkosten niet waar.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_165921494
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:14 schreef Ajacied422 het volgende:
Gaat vooral om oudere mensen :P.
Leeftijdsdiscriminatie. Waarom zouden jongere mensen niet zelf mogen beschikken over hun leven?
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:19:55 #26
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_165921495
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:19 schreef Tomatenboer het volgende:
Zou de VVD wel goed uitkomen natuurlijk. Die dure eenzame oudjes die er zelf maar besluiten uit te stappen. Scheelt weer een hoop zorgkosten niet waar.
Ik vind het meer een typisch D66 iets.
The End Times are wild
pi_165921496
quote:
7s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:16 schreef Ajacied422 het volgende:

[..]

Het zal zeker niet het doel van de wet zijn, maar kan wel de praktische uitwerking zijn. En al helemaal als men bijvoorbeeld de erfenis ziet. Dit zet de deur open naar allerlei onwenselijke praktijken omdat het zo slecht meetbaar is.
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:20:18 #28
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_165921503
quote:
7s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:19 schreef k_man het volgende:

[..]

Leeftijdsdiscriminatie. Waarom zouden jongere mensen niet zelf mogen beschikken over hun leven?
Ja, en laten we het dan meteen maar toepassen op dyslectische kinderen.
The End Times are wild
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:20:19 #29
224960 highender
Travellin' Light
pi_165921522
quote:
14s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:18 schreef Gutmensch het volgende:
Prima dit, vraag me wel af of het door de senaat gaat komen.
Die vormen qua leeftijd vaak ook ongeveer wel de doelgroep.
pi_165921536
quote:
7s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:19 schreef k_man het volgende:

[..]

Dat moet je aan het kabinet vragen. Ik ben het met je eens hoor.
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:21:35 #32
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_165921539
Dit is wel het moment natuurlijk, na de verkiezingen zouden er zomaar weer van die gare gristenen in het kabinet kunnen zitten die vinden dat alleen hun fictieve opperwezen over dergelijke zaken kan beslissen.
pi_165921552
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:20 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het is niet iets wat je toepast op iemand anders.
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:22:22 #34
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_165921555
quote:
Is jouw mening de norm, of mogen mensen die dit willen daarover zelf beslissen?

Vereenzaming kan soms worden voorkomen, maar als dit al in een vergevorderd stadium is, is het niet zo simpel meer op te lossen. Daarnaast kunnen ook andere redenen aanleiding zijn om je leven als voltooid te zien.
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:22:22 #35
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_165921557
quote:
6s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:20 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Dan kunnen ze daar prima over beslissen lijkt mij.
pi_165921558
quote:
14s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:21 schreef Gutmensch het volgende:
Dit is wel het moment natuurlijk, na de verkiezingen zouden er zomaar weer van die gare gristenen in het kabinet kunnen zitten die vinden dat alleen hun fictieve opperwezen over dergelijke zaken kan beslissen.
Het is ook heel goed mogelijk om op biologische en sociale gronden respect voor het leven te hebben.
pi_165921563
Het zal wel niet zo zijn dat ik na het halen van een kampioenschap van Feyenoord een eenvoudig briefje kan ophalen bij de dokter en een afspraak maak.

Ik wacht eerst de voorwaarden en hetwetvoorstel even af.
Als iemand 3 maanden bedenktijd heeft en daarna nog steeds zijn leven wil beeindigen wie zijn wij dan om dat te verbieden?
Hell To The Liars
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:22:55 #38
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165921571
quote:
6s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:20 schreef Kowloon het volgende:

[..]

:D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_165921577
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:19 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Het zal zeker niet het doel van de wet zijn, maar kan wel de praktische uitwerking zijn. En al helemaal als men bijvoorbeeld de erfenis ziet. Dit zet de deur open naar allerlei onwenselijke praktijken omdat het zo slecht meetbaar is.
Dan zou je wat mij betreft regelingen rond testamenten goed aan moeten passen zodat het testament niet in mag worden gezien voor de dood TENZIJ toestemming oid.
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:23:31 #40
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_165921586
quote:
15s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:22 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Het is ook heel goed mogelijk om op biologische en sociale gronden respect voor het leven te hebben.
Iemand een waardig einde gunnen hoort ook bij respect voor het leven.
pi_165921588
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:20 schreef LXIV het volgende:

[..]

of mongooltjes
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:23:48 #42
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_165921590
quote:
7s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:22 schreef k_man het volgende:

[..]

Het is niet iets wat je toepast op iemand anders.
Alleen maar met toestemming van de ouders natuurlijk.
The End Times are wild
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:24:04 #43
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_165921595
quote:
2s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:23 schreef Evertjan het volgende:

[..]

of mongooltjes
Dat gebeurt tegenwoordig al prenataal.
The End Times are wild
pi_165921597
Met LXIV en Knowloon eens dat het oppassen is dat ouderen het leven als voltooid beschouwen puur vanwege eenzaamheid of maatschappelijke factoren, problemen die op te lossen zijn (ook door overheidsbeleid, bijvoorbeeld minder bezuinigen op culturele en welzijnsvoorzieningen).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:27:06 #45
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165921665
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:24 schreef Tomatenboer het volgende:
Met LXIV en Knowloon eens dat het oppassen is dat ouderen het leven als voltooid beschouwen puur vanwege eenzaamheid of maatschappelijke factoren, problemen die op te lossen zijn (ook door overheidsbeleid, bijvoorbeeld minder bezuinigen op culturele en welzijnsvoorzieningen).
Ja, aan de andere kant, als je nu een diagnose vroege Alzheimer krijgt en nog relatief jong, en lichamelijk gezond, bent dan weet je min of meer dat je geen recht op euthanasie hebt, want voor het te laat is heb je er geen recht op, en als je er wel recht op hebt dan heb je niet meer de helderheid van geest om te kunnen beslissen dat je het wilt.

Voor zulke situaties zou het echt wel een uitweg zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:27:38 #46
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_165921672
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:11 schreef BasEnAad het volgende:
... en met een schreeuwend tekort aan geschikte orgaandonoren...
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:28:45 #47
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165921699
Overigens, als iemand oud is en gewoon geen zin meer heeft, en dagelijks op de dood zit te wachten (ongeacht hoeveel man er op visite komt, want eenzaamheid heeft niets met alleen zijn te maken), dan mag iemand wat mij betreft ook gewoon zeggen dat het genoeg is, zeker op een leeftijd dat kwaaltjes en andere ellende beperkingen met zich meebrengen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:29:22 #48
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_165921711
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:27 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, aan de andere kant, als je nu een diagnose vroege Alzheimer krijgt en nog relatief jong, en lichamelijk gezond, bent dan weet je min of meer dat je geen recht op euthanasie hebt, want voor het te laat is heb je er geen recht op, en als je er wel recht op hebt dan heb je niet meer de helderheid van geest om te kunnen beslissen dat je het wilt.

Voor zulke situaties zou het echt wel een uitweg zijn.
Alzheimer is natuurlijk gewoon een ongeneeslijke ziekte. Hier hebben we het over mensen die niet ziek zijn, maar 'klaar met leven'.

Je ziet al dat er in eerste instantie gepleit wordt voor euthanasie in het geval van uitzichtloos lijden. Als dat rond is voor ongeneeslijk zieken, als dat rond is voor eenzame ouderen. Wat gaat er gebeuren als dit straks rond is?
Daarom postte ik ook die link naar het Overton Window, want daarin wordt exact dit mechanisme beschreven. Hoe iets van ondenkbaar naar mainstream gaat.
The End Times are wild
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:30:08 #49
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165921726
quote:
9s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:27 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

... en met een schreeuwend tekort aan geschikte orgaandonoren...
Dat gaat volgens mij juist niet werken.... deze mensen zijn niet hersendood.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_165921746
quote:
1s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:22 schreef Barrah het volgende:

[..]

Vereenzaming kan soms worden voorkomen, maar als dit al in een vergevorderd stadium is, is het niet zo simpel meer op te lossen. Daarnaast kunnen ook andere redenen aanleiding zijn om je leven als voltooid te zien.
Ik denk eigenlijk dat het uitgesloten is dat mensen dood willen zonder dat er sprake is van onderliggende psychische, sociale of fysieke problematiek. Zolang mensen plezier hebben in het leven willen ze blijven leven, al zijn ze 110. Zijn er ongeneeslijke en ernstige psychische of fysieke aandoeningen in het spel, dan valt er vaak helaas weinig aan te doen. Maar er zijn ook veel situaties denkbaar waarbij er nog wel wat aan te doen valt. Eenzaamheid of om een andere reden onprettig in het leven staan valt naar mijn idee echt wel te repareren.
pi_165921754
grappig dat na het gesprek met Schippers in Nieuwsuur er ook een item komt over het tekort van verpleegkundigen in verzorgingstehuizen
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:33:30 #52
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_165921783
Nu moet ik straks als ik oud ben me ontzettend sociaal gaan gedragen, allerlei suffe kringverjaardagen langs, iedere woensdagavond in de kroeg gaan zitten, actief worden op de Social Media, anders loop ik de kans op het lijstje van eenzame ouderen te worden gezet en na drie maanden (als er geen verbetering optreedt) voor een spuitje in aanmerking te komen.

Als ik oud ben wil ik gewoon wat rustig aanscharrelen in de moestuin, met geitjes en kippen, en 's avonds een pijpje roken bij de kachel en een goed boek lezen. Dan ben je al gevaarlijk bezig, je moet Talentenshows op de publieke omroep kijken, likes uitdelen op FB en sociaal geengageerd zijn. Wat als je als oudere gewoon liever alleen wil zijn?
The End Times are wild
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:34:39 #53
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_165921804
Wat ook een goed boek is: Brave New World.

De best uitgekomen toekomstbeschrijving. Lijkt veel op onze wereld. Inclusief de vraag over het recht om ongelukkig te zijn.
The End Times are wild
pi_165921807
allemaal SGP stemmen
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:35:04 #55
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165921815
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:33 schreef LXIV het volgende:
Nu moet ik straks als ik oud ben me ontzettend sociaal gaan gedragen, allerlei suffe kringverjaardagen langs, iedere woensdagavond in de kroeg gaan zitten, actief worden op de Social Media, anders loop ik de kans op het lijstje van eenzame ouderen te worden gezet en na drie maanden (als er geen verbetering optreedt) voor een spuitje in aanmerking te komen.

Als ik oud ben wil ik gewoon wat rustig aanscharrelen in de moestuin, met geitjes en kippen, en 's avonds een pijpje roken bij de kachel en een goed boek lezen. Dan ben je al gevaarlijk bezig, je moet Talentenshows op de publieke omroep kijken, likes uitdelen op FB en sociaal geengageerd zijn. Wat als je als oudere gewoon liever alleen wil zijn?
Volgens mij is dat het probleem nog niet zo, maar sommige mensen zullen het verwarren met eenzaam zijn als je klaar bent met scharrelen in je moestuin, met je geitjes en kippen en alle boeken al gelezen hebt en geen zin meer hebt.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:35:18 #56
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_165921822
quote:
2s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:34 schreef Evertjan het volgende:
allemaal SGP stemmen
Dat sowieso. Voor een Christelijk Nederland, een sterk leger, lage belastingen.
The End Times are wild
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:35:19 #57
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_165921823
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:30 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat gaat volgens mij juist niet werken.... deze mensen zijn niet hersendood.
Ligt eraan wat voor pil ze krijgen. En hoe wordt bepaald of die pil het gewenste effect had.
Ik zie zo'n pil nog niet het hoofd van de romp scheiden, dus lijkt de diagnose hersendood me niet zo ver gezocht.
pi_165921907
quote:
2s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:32 schreef Evertjan het volgende:
grappig dat na het gesprek met Schippers in Nieuwsuur er ook een item komt over het tekort van verpleegkundigen in verzorgingstehuizen
Eigenlijk zou je helemaal af moeten van die ellendige tehuizen. Met verpleegtehuizen zal dat niet altijd lukken, maar wat betreft minder hulp behoevende ouderen zou alles er op gericht moeten zijn zo lang mogelijk thuis te blijven wonen.
pi_165921930
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:35 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat sowieso. Voor een Christelijk Nederland, een sterk leger, lage belastingen.
En nog EU-sceptisch ook.
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:39:28 #60
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165921943
quote:
7s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:31 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Ik denk eigenlijk dat het uitgesloten is dat mensen dood willen zonder dat er sprake is van onderliggende psychische, sociale of fysieke problematiek. Zolang mensen plezier hebben in het leven willen ze blijven leven, al zijn ze 110. Zijn er ongeneeslijke en ernstige psychische of fysieke aandoeningen in het spel, dan valt er vaak helaas weinig aan te doen. Maar er zijn ook veel situaties denkbaar waarbij er nog wel wat aan te doen valt. Eenzaamheid of om een andere reden onprettig in het leven staan valt naar mijn idee echt wel te repareren.
Sommige mensen hebben per definitie geen plezier in het leven hè.... en anderen hebben gewoon op een bepaald moment geen zin meer, omdat ze de achteruitgang op het fysieke vlak zat zijn bijvoorbeeld.
Als je graag kruiswoordpuzzels doet en je gezichtsvermogen gaat zo achteruit dat je dat niet meer kunt compenseren met hulpmiddelen dan wordt het vervelend.
Als je graag muziek luistert en je wordt steeds dover en gehoorapparaten helpen niet voldoende of kunnen je geen zuivere geluiden meer laten horen dan kan het best zijn dat je het in combinatie met andere zaken gewoon niet leuk meer vindt, en er geen zin meer in hebt.

Ik denk dat ik liever relatief gezond op m'n 85ste ga dan dat ik 110 word terwijl ik de laatste 20 jaar van hulp van anderen afhankelijk ben.
Maar daar zullen anderen anders tegenover staan.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:39:47 #61
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_165921955
quote:
14s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:39 schreef Kowloon het volgende:

[..]

En nog EU-sceptisch ook.
En heeft (samen met de PVV) als enige partij gestemd tegen de islamisering van Nederland.
The End Times are wild
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:41:08 #62
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165921989
quote:
15s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:38 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Eigenlijk zou je helemaal af moeten van die ellendige tehuizen. Met verpleegtehuizen zal dat niet altijd lukken, maar wat betreft minder hulp behoevende ouderen zou alles er op gericht moeten zijn zo lang mogelijk thuis te blijven wonen.
Ja, daar zijn ze al mee bezig, verzorgingstehuizen zijn er al bijna niet meer, en voor je een indicatie voor een verpleegtehuis hebt moet je al behoorlijk hulpbehoevend zijn.
En ondertussen mag de thuishulp 2 keer per dag langskomen, en is dat in een hoop gevallen niet voldoende.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:41:37 #63
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_165922002
quote:
2s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:34 schreef Evertjan het volgende:
allemaal SGP stemmen
Die willen de gristelijke versie van de sharia invoeren, nee dank je.
pi_165922016
quote:

dat je er voor in aanmerking komt betekent uiteraard niet dat het dan verplicht is. Dus wat is het probleem?
pi_165922028
quote:
15s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:41 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

wat is daar mis mee?
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:43:19 #66
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_165922042
quote:
2s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:42 schreef Evertjan het volgende:

[..]

wat is daar mis mee?
Eh, alles.
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:44:33 #67
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_165922083
quote:
15s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:41 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

Wat is dat? Wie zonder zonde is werpe de eerste steen of heb uw naaste lief gelijk uzelf?
The End Times are wild
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:45:30 #68
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_165922107
quote:
1s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:42 schreef computergirl het volgende:

[..]

dat je er voor in aanmerking komt betekent uiteraard niet dat het dan verplicht is. Dus wat is het probleem?
Folson window.

Misschien moet ik een keer een boek schrijven hierover. Trouwens, je hebt ook nog 'This perfect day' van Ira Levin. Daar worden ouderen ook uiterst rationeel en humaan afgemaakt als ze boven een bepaalde leeftijd komen.
The End Times are wild
pi_165922116
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:39 schreef Leandra het volgende:

[..]

Sommige mensen hebben per definitie geen plezier in het leven hè.... en anderen hebben gewoon op een bepaald moment geen zin meer, omdat ze de achteruitgang op het fysieke vlak zat zijn bijvoorbeeld.
Als je graag kruiswoordpuzzels doet en je gezichtsvermogen gaat zo achteruit dat je dat niet meer kunt compenseren met hulpmiddelen dan wordt het vervelend.
Als je graag muziek luistert en je wordt steeds dover en gehoorapparaten helpen niet voldoende of kunnen je geen zuivere geluiden meer laten horen dan kan het best zijn dat je het in combinatie met andere zaken gewoon niet leuk meer vindt, en er geen zin meer in hebt.

Ik denk dat ik liever relatief gezond op m'n 85ste ga dan dat ik 110 word terwijl ik de laatste 20 jaar van hulp van anderen afhankelijk ben.
Maar daar zullen anderen anders tegenover staan.
Dat soort achteruitgang is lastig ja. Ik kan mij heel goed voorstellen dat mensen daardoor het plezier in het leven verliezen. Toch blijft bij mij dan het dilemma spelen of die mensen of een aantal er van niet beter op een andere manier geholpen zijn dan met levensbeeindiging. Jongere blinden en doven tonen aan dat er goed valt te leven met dergelijke handicaps, als je daar maar begeleiding bij krijgt. En naar mijn idee valt er op het terrein van verzorging en begeleiding van ouderen nog heel wat te winnen. Focus eerst daar meer eens op in plaats van de euthanasiewetgeving maar weer eens verder op te rekken.
pi_165922138
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:39 schreef LXIV het volgende:

[..]

En heeft (samen met de PVV) als enige partij gestemd tegen de islamisering van Nederland.
Dat is dan een punt waar ik mij niet zo druk over maak. :P
pi_165922158
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:41 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, daar zijn ze al mee bezig, verzorgingstehuizen zijn er al bijna niet meer, en voor je een indicatie voor een verpleegtehuis hebt moet je al behoorlijk hulpbehoevend zijn.
En ondertussen mag de thuishulp 2 keer per dag langskomen, en is dat in een hoop gevallen niet voldoende.
Op dat laatste terrein zou je dus een ruimer beleid kunnen gaan voeren.
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:48:07 #72
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_165922164
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:46 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Dat is dan een punt waar ik mij niet zo druk over maak. :P
Toch een score van 4/5 dan!
The End Times are wild
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:49:29 #73
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_165922190
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:44 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wat is dat? Wie zonder zonde is werpe de eerste steen of heb uw naaste lief gelijk uzelf?
Ja en dat homofilie een ziekte is en dat vrouwen minderwaardig zijn.
En dat dit leven slechts een voorbereiding is op het hiernamaals.

Christenextremisten denken precies zoals moslimextremisten dus.
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:52:21 #74
224960 highender
Travellin' Light
pi_165922256
quote:
7s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:46 schreef Kowloon het volgende:
En naar mijn idee valt er op het terrein van verzorging en begeleiding van ouderen nog heel wat te winnen. Focus eerst daar meer eens op in plaats van de euthanasiewetgeving maar weer eens verder op te rekken.
Dat kan prima gelijktijdig, er zijn ook mensen die zelf wel weten wanneer ze klaar met het leven zijn, die hebben echt geen uitstel van executie nodig, enkele een humane manier van executie.
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:52:32 #75
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_165922265
quote:
15s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:49 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

Ja en dat homofilie een ziekte is en dat vrouwen minderwaardig zijn.
En dat dit leven slechts een voorbereiding is op het hiernamaals.

Christenextremisten denken precies zoals moslimextremisten dus.
Homofilie kan heel oud mee kunt worden. Ik heb nog geen SGP-er horen pleiten voor het afmaken van homo's door ze van flatgebouwen te gooien.
Vrouwen zijn niet minderwaardig, maar hebben wel hun eigen rol in gezin en samenleving.
Verder is de Nederlandse samenleving veel te materialistisch geworden en speelt spiritualiteit nauwelijks nog een rol. Ik zou het goed vinden wanneer mensen dit tijdelijke leven zouden gaan relativeren en zich op andere zaken gaan richten.

[ Bericht 1% gewijzigd door Frutsel op 13-10-2016 08:31:57 ]
The End Times are wild
pi_165922335
quote:
1s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:42 schreef computergirl het volgende:

[..]

Ik vond deze post van LXIV wel een goede reactie hierop:

quote:

Ik zie het nog zomaar gebeuren ook. Past helemaal in dat rendabiliteitsdenken en toegenomen individualisme tegenwoordig.
pi_165922391
quote:
15s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:22 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Waarom zou ik niet zelf mogen beslissen dat ik niet meer wil leven? Wie ben jij om te bepalen dat ik er geen einde aan mag maken?
  woensdag 12 oktober 2016 @ 23:03:33 #78
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165922574
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:47 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Op dat laatste terrein zou je dus een ruimer beleid kunnen gaan voeren.
Of gewoon verzorgingstehuizen weer toegankelijk maken voor mensen voordat ze zo ver heen zijn dat hun huis afbrandt omdat ze alweer eens vergeten waren dat er een pannetje op het fornuis stond.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_165922819
Ik ben hier helemaal voor.
Eindelijk autonomie. Op een menswaardige wijze zelf kunnen kiezen voor het einde.
Make my day!
pi_165922939
quote:
7s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:57 schreef k_man het volgende:

[..]

Waarom zou ik niet zelf mogen beslissen dat ik niet meer wil leven? Wie ben jij om te bepalen dat ik er geen einde aan mag maken?
We beslissen met wetgeving natuurlijk op tal van zaken voor andere mensen. Ik zie niet in waarom er op dit terrein ineens een uitzondering gemaakt zou moeten worden.
pi_165922981
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:52 schreef highender het volgende:

[..]

Dat kan prima gelijktijdig, er zijn ook mensen die zelf wel weten wanneer ze klaar met het leven zijn, die hebben echt geen uitstel van executie nodig, enkele een humane manier van executie.
Dat kan niet gelijktijdig omdat je dan nu een groep mensen de keus geeft voor euthanasie terwijl de omstandigheden waarin zij leven nog zodanig verbeterd kunnen worden dat zij wellicht niet voor euthanasie zouden kiezen vanwege toegenomen levensvreugde.
pi_165923011
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 23:19 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Dat kan niet gelijktijdig omdat je dan nu een groep mensen de keus geeft voor euthanasie terwijl de omstandigheden waarin zij leven nog zodanig verbeterd kunnen worden dat zij wellicht niet voor euthanasie zouden kiezen vanwege toegenomen levensvreugde.
Want als je 65 of 80 plus bent, Kun je daar niet zelf over beslissen?
Make my day!
pi_165923032
Zelfbeschikking. Prima. Scheelt een hoop gedoe met zelf klussen. Is ook niet iets dat zomaar goedgekeurd gaat worden en wat je op een vrijdagochtend bij de huisarts regelt.
Ja doei.
pi_165923033
quote:
1s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 23:20 schreef agter het volgende:

[..]

Nee, somberheid en eenzaamheid kunnen iemands denken vertroebelen.
pi_165923062
quote:
7s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 23:21 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Dan nog is het aan het individu. Wat mij betreft.
En niet aan jou of wie dan ook.
Make my day!
  woensdag 12 oktober 2016 @ 23:23:01 #86
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_165923072
quote:
1s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 23:20 schreef agter het volgende:

[..]

Als je in een uitzichtloze situatie gebracht wordt, waar je met een poepluier op je bed ligt, je alleen nog maar magnetronmaaltijden krijgt en er geen verpleegster aanwezig is om met je te gaan wandelen, kiest iemand denk ik sneller voor euthanasie dan wanneer de ouderen goed verzorgt worden.
Je kunt natuurlijk de omstandigheden zo scheppen dat veel mensen die beslissing dan in het voordeel van de staat gaan maken.

Maar ja, het zijn slechts de mensen die dit land hebben opgebouwd, waar wij de vruchten nog van plukken.
The End Times are wild
  woensdag 12 oktober 2016 @ 23:23:12 #87
390376 Goldenrush
Everything is a remix.
pi_165923077
quote:

[..]

Een stervenswens moet je altijd serieus nemen.
pi_165923097
quote:
1s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 23:22 schreef agter het volgende:

[..]

Dan nog is het aan het individu. Wat mij betreft.
En niet aan jou of wie dan ook.
Echter is voor de huidige euthanasiewetgeving juist van groot belang dat iemand een heldere en onbeinvloede afweging kan maken. Wat zijn jouw argumenten om ineens te breken met die lijn?
  woensdag 12 oktober 2016 @ 23:24:33 #89
390376 Goldenrush
Everything is a remix.
pi_165923104
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 23:23 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als je in een uitzichtloze situatie gebracht wordt, waar je met een poepluier op je bed ligt, je alleen nog maar magnetronmaaltijden krijgt en er geen verpleegster aanwezig is om met je te gaan wandelen, kiest iemand denk ik sneller voor euthanasie dan wanneer de ouderen goed verzorgt worden.
Je kunt natuurlijk de omstandigheden zo scheppen dat veel mensen die beslissing dan in het voordeel van de staat gaan maken.

Maar ja, het zijn slechts de mensen die dit land hebben opgebouwd, waar wij de vruchten nog van plukken.
Wat is goede verpleging? Dat je niet meer autonoom kunt zijn doet volgens mij al heel veel schade.
pi_165923108
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 23:23 schreef Goldenrush het volgende:

[..]

Een stervenswens moet je altijd serieus nemen.
Zeker, maar dat doe je niet altijd door er aan tegemoet te komen.
  woensdag 12 oktober 2016 @ 23:25:27 #91
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_165923120
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 23:24 schreef Goldenrush het volgende:

[..]

Wat is goede verpleging? Dat je niet meer autonoom kunt zijn doet volgens mij al heel veel schade.
Net als pakweg 15 jaar geleden. Dat er kwalitatief goede opvang was. Dat de verpleging tijd had voor de mensen. Dat er goed gekookt werd, dat er een kok in zo'n tehuis was, dat er uitstapjes gemaakt werden, dat er gemeenschapsactiviteiten georganiseerd werden.
The End Times are wild
  woensdag 12 oktober 2016 @ 23:27:12 #92
390376 Goldenrush
Everything is a remix.
pi_165923151
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 23:24 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Dat klopt, maar daarvoor is er een onafhankelijke specialist. Wat mij betreft leg je dan de minimale leeftijd omme nabij de 80 jaar.

Overigens worden nu al mede op grond van psychische klachten euthanasie uitgevoerd, wat mij ook vrij dubieus lijkt. Daar is het niet voor bedoeld.
pi_165923162
quote:

[..]

Wat mij betreft staat de autonomie voorop.
Make my day!
  woensdag 12 oktober 2016 @ 23:29:02 #94
224960 highender
Travellin' Light
pi_165923168
quote:
Die somberheid en eenzaamheid kunnen ook het gevolg zijn van rationeel denken, net als de wens er een einde aan te maken.
  woensdag 12 oktober 2016 @ 23:29:42 #95
452947 frietenstamp
Thierry! Thierry! Thierry!
pi_165923183
quote:

[..]

Het gaat om "voltooid leven". Dat is niet meer onvoltooid te maken.
  woensdag 12 oktober 2016 @ 23:31:17 #96
390376 Goldenrush
Everything is a remix.
pi_165923202
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 23:25 schreef LXIV het volgende:

[..]

Net als pakweg 15 jaar geleden. Dat er kwalitatief goede opvang was. Dat de verpleging tijd had voor de mensen. Dat er goed gekookt werd, dat er een kok in zo'n tehuis was, dat er uitstapjes gemaakt werden, dat er gemeenschapsactiviteiten georganiseerd werden.
Ik denk dat heel veel verpleegtehuizen hun best echt wel doen. En als we dit niet willen, is er een cultuuromslag nodig, namelijk dat je zelf je ouders opneemt in je huis als zij niet meer voor zichzelf kunnen zorgen.
pi_165923219
quote:
7s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:31 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Die mensen willen juist omdat ze nog helemaal gelukkig zijn, geen last hebben van kwaaltjes of ziekten, op dat moment sterven. Ze willen stoppen op hun hoogtepunt. Ze willen niet aftakelen, minder gelukkig worden etc.

De 'peak-end rule': het is het beste om te stoppen op je hoogtepunt.
pi_165923222
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 23:29 schreef frietenstamp het volgende:

[..]

Het gaat om "voltooid leven". Dat is niet meer onvoltooid te maken.
Eens.
Je kunt die mensen enkel autonomie geven. Over hun eigen leven en einde.
Make my day!
pi_165923250
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 23:31 schreef Goldenrush het volgende:

[..]

Ik denk dat heel veel verpleegtehuizen hun best echt wel doen. En als we dit niet willen, is er een cultuuromslag nodig, namelijk dat je zelf je ouders opneemt in je huis als zij niet meer voor zichzelf kunnen zorgen.
Ook dan zijn er mensen die vinden dat hun leven voltooid is.
Make my day!
  woensdag 12 oktober 2016 @ 23:34:12 #100
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_165923253
VVD... het zal weer eens niet.....

Eens met LXIV (op bepaalde fronten) en tomatenboer (helemaal)..

De hypocrisie spat er weer van. Uit overweging van barmhartigheid is dit bedacht???

[ Bericht 7% gewijzigd door EttovanBelgie op 12-10-2016 23:59:08 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_165923263
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 23:27 schreef Goldenrush het volgende:

[..]

Dat klopt, maar daarvoor is er een onafhankelijke specialist. Wat mij betreft leg je dan de minimale leeftijd omme nabij de 80 jaar.

Overigens worden nu al mede op grond van psychische klachten euthanasie uitgevoerd, wat mij ook vrij dubieus lijkt. Daar is het niet voor bedoeld.
Het is een beetje een kip en ei-probleem. Mensen kunnen overtuigd stellen een voltooid leven te hebben, maar wie zegt dat zij met bijvoorbeeld meer aandacht voor eenzaamheid niet een andere keus gemaakt zouden hebben?

Een SCEN-arts kijkt vooral naar de overtuigdheid waarmee iemand kiest voor euthanasie, maar in die analyse kan natuurlijk niet meegewogen worden hoe iemand zou kiezen als er niet meer maatschappelijke aandacht zou zijn voor een tekort aan levensvreugde onder ouderen. En dat is een probleem wat ontstaat als je euthanasie toestaat voor mensen met een 'voltooid leven'. Bij een terminale kankerpatient is het duidelijk meetbaar wat iemand mankeert, en het is vanuit de statistiek ook duidelijk dat het nooit meer gaat verbeteren. Dat is veel minder ambigue dan de claim van een 'voltooid leven'.
  woensdag 12 oktober 2016 @ 23:35:31 #102
390376 Goldenrush
Everything is a remix.
pi_165923270
quote:
1s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 23:33 schreef agter het volgende:

[..]

Ook dan zijn er mensen die vinden dat hun leven voltooid is.
Die wens staat naar mijn mening los van welke verpleging je krijgt, dat ligt dieper, namelijk dat je niet meer voor jezelf kunt zorgen, dat wil je niet.
pi_165923296
quote:
1s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 23:32 schreef madam-april het volgende:

[..]

Die mensen willen juist omdat ze nog helemaal gelukkig zijn, geen last hebben van kwaaltjes of ziekten, op dat moment sterven. Ze willen stoppen op hun hoogtepunt. Ze willen niet aftakelen, minder gelukkig worden etc.

De 'peak-end rule': het is het beste om te stoppen op je hoogtepunt.
Fijn, perfectie nog meer maatschappelijk faciliteren. Aftakeling en imperfectie is juist onderdeel van het leven, wen er maar aan. Ik vind dat een buitengewoon slechte motivatie.
pi_165923320
Een goed ding. _O_ ik wil zelf graag bepalen wanneer ik doodga.
  woensdag 12 oktober 2016 @ 23:48:14 #105
390376 Goldenrush
Everything is a remix.
pi_165923475
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 23:34 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Het is een beetje een kip en ei-probleem. Mensen kunnen overtuigd stellen een voltooid leven te hebben, maar wie zegt dat zij met bijvoorbeeld meer aandacht voor eenzaamheid niet een andere keus gemaakt zouden hebben?

Een SCEN-arts kijkt vooral naar de overtuigdheid waarmee iemand kiest voor euthanasie, maar in die analyse kan natuurlijk niet meegewogen worden hoe iemand zou kiezen als er niet meer maatschappelijke aandacht zou zijn voor een tekort aan levensvreugde onder ouderen. En dat is een probleem wat ontstaat als je euthanasie toestaat voor mensen met een 'voltooid leven'. Bij een terminale kankerpatient is het duidelijk meetbaar wat iemand mankeert, en het is vanuit de statistiek ook duidelijk dat het nooit meer gaat verbeteren. Dat is veel minder ambigue dan de claim van een 'voltooid leven'.
Ja, dat is een goed punt. Maar er wordt nu al op grond van vrij milde ouderdomskwalen euthanasie gepleegd. Hoe ga je daar dan mee om? Op een gegeven moment is er een precedent, of die is er al, waarbij je kan redeneren dat er helemaal niet sprake is van ondraaglijk lijden. Wat is dan het nut nog van de euthanasiewetgeving? Dat helemaal losgestaan van het feit dat er een immens grijs gebied is, namelijk "pijnverlichting en daarbij mede het doel is dat het leven wordt bespoedigd", want dat is normaal medisch handelen. (zie: Euthanasie: zorgvuldig van begin tot einde - Rijksoverheid.nl)
  woensdag 12 oktober 2016 @ 23:50:57 #106
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165923521
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 23:34 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Je blijft de eenzaamheid benadrukken, sommige mensen zijn helemaal niet eenzaam of zijn iig niet alleen, soms vinden mensen het gewoon genoeg geweest.
Ik snap dat benadrukken van die eenzaamheid niet zo, alsof dat de oorzaak van alle leed zou zijn, en alsof je dat zou kunnen oplossen door mensen niet meer alleen te laten zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_165923689
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 23:50 schreef Leandra het volgende:

[..]

Je blijft de eenzaamheid benadrukken, sommige mensen zijn helemaal niet eenzaam of zijn iig niet alleen, soms vinden mensen het gewoon genoeg geweest.
Ik snap dat benadrukken van die eenzaamheid niet zo, alsof dat de oorzaak van alle leed zou zijn, en alsof je dat zou kunnen oplossen door mensen niet meer alleen te laten zijn.
Het lijkt mij erg aannemelijk dat bij een groot deel van de ouderen die hun leven als 'voltooid' beschouwen zaken als eenzaamheid, maar ook belabberde hulp- en zorgverlening, en de kaalslag binnen welzijnswerk en het toegenomen individualisme (waardoor steeds meer mensen minder tijd voor elkaar nemen) een grote rol meespelen.

Dat zijn zaken die op de lange termijn te verbeteren zijn waardoor een oudere tot een ander inzicht zou kunnen komen.
pi_165923747
Marnix Kappers heeft volgens mij het zelfde principe gedaan.
Of kijk naar die moeder van Hugo Borst.

Als ik 75 ben, heb er 2 hersenbloedingen opzitten, mijn vrouw is overleden, heb geen kinderen en ik moet een nieuwe heup.
Laat mij dan lekker sterven op een waardige manier ipv. van ziekenhuisafspraak naar therapie gaan met speciaal vervoer.
Beter gaat het niet meer worden dan.

Moet de dokter niet op maandag mijn verzoek ontvangen en op vrijdag de spuit erin.
Maar als het mijn keuze is, wie heeft er last van.
Hell To The Liars
  donderdag 13 oktober 2016 @ 00:13:51 #109
242879 Onnoman
The On And Only
pi_165923829
Dit vind ik het ultieme voorbeeld van het voordeel van referenda.
Hetzelfde geldt voor de onlangs ingevoerde wet voor donorregistratie.
Dit gaat het hele volk aan en kent geen ingewikkelde materie.

Zelf ben ik een faliekant tegenstander van deze wet.
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_165923846
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 00:06 schreef Droopie het volgende:
Marnix Kappers heeft volgens mij het zelfde principe gedaan.
Of kijk naar die moeder van Hugo Borst.

Als ik 75 ben, heb er 2 hersenbloedingen opzitten, mijn vrouw is overleden, heb geen kinderen en ik moet een nieuwe heup.
Laat mij dan lekker sterven op een waardige manier ipv. van ziekenhuisafspraak naar therapie gaan met speciaal vervoer.
Beter gaat het niet meer worden dan.

Moet de dokter niet op maandag mijn verzoek ontvangen en op vrijdag de spuit erin.
Maar als het mijn keuze is, wie heeft er last van.
Met alle respect, maar zo erg is dat toch niet :?

Natuurlijk ervaart iedereen dat anders, maar ik lijk toch een verschuiving waar te nemen van wanneer mensen euthanasie gerechtvaardigd vinden (namelijk steeds sneller).

Ik ben zelf met beperkingen geboren, en zie mensen kwalen posten waarbij men euthanasie absoluut begrijpelijk zou vinden, terwijl mensen ook met beperkingen kwaliteit van leven kunnen hebben.

Zo ervaren meer mensen het gelukkig, want wat ook veel gezien wordt is dat mensen voor zichzelf de grens die zij zelf acceptabel vinden blijven verschuiven waar men vooraf zeer resoluut was en harde(re) grenzen had getrokken voor zichzelf.
pi_165923891
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:52 schreef LXIV het volgende:

[..]

Homofilie is iets waar je heel oud mee kunt worden. Ik heb nog geen SGP-er horen pleiten voor het afmaken van homo's door ze van flatgebouwen te gooien.
Vrouwen zijn niet minderwaardig, maar hebben wel hun eigen rol in gezin en samenleving.
Verder is de Nederlandse samenleving veel te materialistisch geworden en speelt spiritualiteit nauwelijks nog een rol. Ik zou het goed vinden wanneer mensen dit tijdelijke leven zouden gaan relativeren en zich op andere zaken gaan richten.
Homofilie is niet schadelijk dus het is per definitie geen ziekte.

Niet minderwaardig = op zijn minst dezelfde rechten (en plichten).

Ik hecht persoonlijk veel waarde aan het gezin en aan de rolverdeling van kost verdiener/(ver)zorgende. Maar of het gezin nou bestaat uit een man/vrouw man/man vrouw/vrouw koppel met kinderen en of de rolverdeling man=kost verdiener en vrouw=(ver)zorgende of vrouw=kost verdiener en man=(ver)zorgende, maakt me echt helemaal niks uit. Het heeft allemaal dezelfde meerwaarde.

Er is maar 1 leven en dat is dit leven en het lijkt mij van groot belang dat mensen zich niet laten (af)leiden door verhalen uit een boek.

[ Bericht 0% gewijzigd door Frutsel op 13-10-2016 09:44:56 ]
  donderdag 13 oktober 2016 @ 00:20:01 #112
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165923893
Wat de een als "zo erg is dat toch niet" beschouwt is voor de ander een mooi moment om er mee op te willen houden.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_165923960
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 23:50 schreef Leandra het volgende:

[..]

:Y

ik had het net in de SC over mijn niichtje, die is ook niet eenzaam, vader, moeder, die broers
allemaal heel lief, komen allenmaal op bezoek maar eh...

quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 23:37 schreef FANN het volgende:

[..]

Ze is ooit door een teek gebeten en vanaf toen ging het slechter, vanaf haar 14e jaar zit ze
in een rolstoel en vanaf toen ging het steeds slechter en kon ze steeds minder en nu kan
ze hélemaal niks meer, ligt op bed, belletje onder haar kin, kan alleen haar hoofd
nog bewegen, heeft een week lang in het ziekenhuis gelegen en ze konden niks vinden,
dat gaat al járen zo, ze kunnen nooit ''iets'' vinden.

en nu wil ze dood.
  donderdag 13 oktober 2016 @ 00:35:13 #114
242879 Onnoman
The On And Only
pi_165924021
De persoonlijke toestand van het individu is niet meer relevant.Met deze wet hoef je enkel een excuus te bedenken om een einde te maken aan je leven ook al lijd je niet.
Hoe zit het daarnaast met nabestaanden? Ik zou het niet accepteren dat een vriend of familielid dit in zijn hoofd zou halen.

en wat BasenAad zegt...

quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:11 schreef BasEnAad het volgende:
...hier zit een tweede agenda achter.. idd.. financieel. De recessie is al zo ver gekomen dat de overheid stimuleert mensen eerder dood te krijgen. Want zo cru is het gewoon.

Het is eigenlijk hetzelfde als de doodstraf.Potentiële syriegangers hebben ook een doodwens, ze willen dood voor allah. Een uitgesproken standpunt die ze zelfs voor de camera verkondigen, gunnen wij hen die dood dan ook?
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_165924031
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 00:15 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Met alle respect, maar zo erg is dat toch niet :?

Natuurlijk ervaart iedereen dat anders, maar ik lijk toch een verschuiving waar te nemen van wanneer mensen euthanasie gerechtvaardigd vinden (namelijk steeds sneller).

Ik ben zelf met beperkingen geboren, en zie mensen kwalen posten waarbij men euthanasie absoluut begrijpelijk zou vinden, terwijl mensen ook met beperkingen kwaliteit van leven kunnen hebben.

Zo ervaren meer mensen het gelukkig, want wat ook veel gezien wordt is dat mensen voor zichzelf de grens die zij zelf acceptabel vinden blijven verschuiven waar men vooraf zeer resoluut was en harde(re) grenzen had getrokken voor zichzelf.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je 75 bent is er niet heel veel meer om naar uit te kijken.

Soms kan je beter het laatste biertje laten staan voor het echt vervelend wordt en naar huis gaan ;)

Jij gaat (hopelijk) nog veel mooie dingen meemaken in je leven en iedere dag is weer een dag met kansen en verrassingen.
Op je 75e is het leven geen feest meer, vallen ze om bij bosjes en als je dan een optelsom van kwalen en verdriet hebt.

Laat het leven voor wat het is
, sterven is het laatste wat ik doe en dat wil ik waardig doen met respect voor mijn lichaam en geest.

Maar misschien ben ik op mijn 85e b
nog vitaal en geniet ik van het leven, het zal en moet mijn keuze mogen zijn en niet van mijn naasten.
Hell To The Liars
pi_165924073
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 23:37 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Fijn, perfectie nog meer maatschappelijk faciliteren. Aftakeling en imperfectie is juist onderdeel van het leven, wen er maar aan. Ik vind dat een buitengewoon slechte motivatie.
Waar haal je 'perfectie' nou weer vandaan? Het gaat om tevredenheid en voldoening, om gelukkig zijn, niet om perfectie.

Waarom zou je iemand dwingen om dat mee te maken? Welke (onmisbare) functie heeft aftakelen, lijden aan kwalen en ziekten en ongelukkig worden voor het leven? Wie is daarbij gebaad?
pi_165924090
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 00:35 schreef Onnoman het volgende:
De persoonlijke toestand van het individu is niet meer relevant.Met deze wet hoef je enkel een excuus te bedenken om een einde te maken aan je leven ook al lijd je niet.
Hoe zit het daarnaast met nabestaanden? Ik zou het niet accepteren dat een vriend of familielid dit in zijn hoofd zou halen.

Het komt niet zo vaak of eigenlijk nooit voor dat mensen die een leuk en gelukkig leven hebben en
in blakende gezondheid zijn dat die er een eind aan willen maken hoor.

Maar van jou mag iemand niet zelf beslissen?

Onbegrijpelijk vind ik dat en behoorlijk egoïstisch.
pi_165924118
Goede zaak. Mensen op leeftijd die er klaar mee zijn moeten als ze willen gewoon op een humane manier kunnen sterven.

Mogen ze wat mij betreft ook invoeren voor iedereen van 21+. Ook zat jongere(re) mensen die er geen zin in hebben, door eenzaamheid/depressies of wat dan ook :)
Why stay small, if you can grow big..
  donderdag 13 oktober 2016 @ 00:49:07 #119
242879 Onnoman
The On And Only
pi_165924129
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 00:42 schreef FANN het volgende:

[..]

Het komt niet zo vaak of eignlijk nooit voor dat mensen die een leuk en gelukkig leven hebben en
in blakende gezondheid zijn dat die er een eind aan willen maken hoor.

Maar van jou mag iemand niet zelf beslissen?

Onbegrijpelijk vind ik dat en behoorlijk egoïstisch.
Het gaat niet om de kans dat het gebeurt, het gaat om het gegeven dat het mogelijk is.
Daarnaast vind ik het vele malen egoïstischer dat mensen die nog geestelijk en lichamelijk vitaal zijn, henzelf afdanken en henzelf manoeuvreren in een doelgroep die enkel zielig gevonden wensen te worden.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_165924161
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 00:02 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Het lijkt mij erg aannemelijk dat bij een groot deel van de ouderen die hun leven als 'voltooid' beschouwen zaken als eenzaamheid, maar ook belabberde hulp- en zorgverlening, en de kaalslag binnen welzijnswerk en het toegenomen individualisme (waardoor steeds meer mensen minder tijd voor elkaar nemen) een grote rol meespelen.

Dat zijn zaken die op de lange termijn te verbeteren zijn waardoor een oudere tot een ander inzicht zou kunnen komen.
Ik denk dat je je daar lelijk in vergist. Er is een verschil tussen het gevoel van een voltooid leven hebben en het gevoel dat het leven geen zin meer heeft. Het eerste komt voort uit een algehele tevredenheid en voldoening, het tweede uit een gevoel van onvrede en uitzichtloosheid.
pi_165924179
quote:
7s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 00:47 schreef D.D.W. het volgende:
Goede zaak. Mensen op leeftijd die er gewoon klaar mee zijn moeten als ze willen gewoon op een humane manier kunnen sterven.

Mogen ze wat mij betreft ook invoeren voor iedereen van 21+. Ook zat jongere(re) mensen die er geen zin in hebben, door eenzaamheid/depressies of wat dan ook :)
Vind ik een grijs gebied trouwens, daar ben ik nog niet over uit.

Op Fok zitten ook mensen die deze problematiek en bang zijn voor de hulpverlening.
Om het even op mijzelf te slaan.

Er is een periode in mijn leven geweest dat ik liever dood wou dan hulp zoeken
Als ik naar de dokter was gegaan en hij had toestemming gegeven om er een einde aan te maken op een waardige manier (beetje rookgordijn ophangen en de echte problemtiek wegmoffelen, ik had dat wel gekund ;)) was ik er nu niet meer geweest en had ik nu niet zo gelukkig kunnen worden.

Sommige eenzame mensen kunnen aan de slag met zichzelf, maar er zijn ook mensen die dat niet kunnen en dan tsja??
Een 30 jarige zonder vrienden en werk zomaar zeggen het is goed zo vind ik dan weer niet kunnen.

Aan de andere kant, wie ben ik om over die persoon zijn leven te beslissen?

Heel erg lastig.
Hell To The Liars
pi_165924187
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 00:49 schreef Onnoman het volgende:

[..]

Het gaat niet om de kans dat het gebeurt, het gaat om het gegeven dat het mogelijk is.

Dus omdat jij denkt dat er misschien één iemand rondloopt die een leuk leven heeft en zelfs
in blakende gezondheid verkeerd, dat die persoon tóch een eind wil maken aan zijn leven,
wat zeer onwaarschijnlijk is, vindt je dat dat het voor de andere gevallen ook maar niet mag.

Hmmm beetje raar en zwak argument

en wat en wie je hiermee bedoelt weet ik ook niet.

quote:
Daarnaast vind ik het vele malen egoïstischer dat mensen die nog geestelijk en lichamelijk vitaal zijn, henzelf afdanken en henzelf manoeuvreren in een doelgroep die enkel zielig gevonden wensen te worden.
pi_165924205
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 00:27 schreef FANN het volgende:

[..]

:Y

ik had het net in de SC over mijn niichtje, die is ook niet eenzaam, vader, moeder, die broers
allemaal heel lief, komen allenmaal op bezoek maar eh...

[..]

Wat heftig joh.. Ik gun haar de ongelijkheid om te mogen/kunnen stoppen.
pi_165924219
Ik stel voor 1 jaar bedenk tijd :)

Vandaag was toevallig een stuk op radio1 over de GGZ dat hulpverleners eerder moeten zeggen laat maar jij bent niet gemotiveerd genoeg, die therapie is tijd en geldverspilling

Bv bij obesitas, als de patient zelf al niet wilt.
Waarom zo iemand "verplichten" om af te vallen door.
Als de wil er niet is, moet de maatschappij dan tot in den treure zo persoon willen blijven helpen?

Maar dit een stukje offtopic.
Hell To The Liars
pi_165924226
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 00:57 schreef madam-april het volgende:

[..]

Wat heftig joh.. Ik gun haar de ongelijkheid om te mogen/kunnen stoppen.
Ik vind het vreselijk, vooral voor mijn zus, zwager en neven, maar ik gun haar dat ook.
Ik kan het gewoon héél goed begrijpen, zélfs haar moeder is al zover, het is ook gewoon niet
meer menselijk om haar zo te laten liggen.
  donderdag 13 oktober 2016 @ 01:00:34 #126
242879 Onnoman
The On And Only
pi_165924228
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 00:55 schreef FANN het volgende:

[..]

Dus omdat jij denkt dat er misschien één iemand rondloopt die een leuk leven heeft en zelfs
in blakende gezondheid verkeerd, dat die persoon tóch een eind wil maken aan zijn leven,
wat zeer onwaarschijnlijk is, vindt je dat dat het voor de andere gevallen ook maar niet mag.

Hmmm beetje raar en zwak argument

en wat en wie je hiermee bedoelt weet ik ook niet.

[..]

Punt wat ik wil maken is dat in het nieuwsbericht de nadruk wordt gelegd bij "ondragelijk en uitzichtloos lijden". Dit is in mijn optiek irrelevant geworden. Het wordt met een kleine dosis acteerwerk dus voor iedereen mogelijk om een einde te maken aan het leven. Geen enkele overheid zou zelfdoding moeten stimuleren. Dat is niet de taak van de overheid.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_165924232
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 00:49 schreef Onnoman het volgende:

[..]

Hoe kom je erbij dat die mensen zielig gevonden willen worden? Dat willen ze juist niet!

Houden van betekent ook loslaten. Als iemand zelf vindt dat het genoeg is geweest dan is het ontzettend egoïstisch om die persoon te dwingen tegen zijn wil verder te leven.
pi_165924248
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 01:01 schreef madam-april het volgende:

[..]

Hoe kom je erbij dat die mensen zielig gevonden willen worden? Dat willen ze juist niet!

Houden van betekent ook loslaten. Als iemand zelf vindt dat het genoeg is geweest dan is het ontzettend egoïstisch om die persoon te dwingen tegen zijn wil verder te leven.
Ik sluit me bij deze mening aan :Y

voor de rest heb ik er nog weinig over te zeggen eigenlijk.
pi_165924250
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 00:54 schreef Droopie het volgende:

[..]

Vind ik een grijs gebied trouwens, daar ben ik nog niet over uit.
...

Aan de andere kant, wie ben ik om over die persoon zijn leven te beslissen?

Heel erg lastig.
Als je rond de 25 bent, om maar een leeftijd te noemen, en je bent klaar met het leven (bijv door chronische eenzaamheid/depressies), dan ben je gewoon oud/wijs genoeg om er uit te mogen stappen wat mij betreft.

Je krijgt een spuit, je valt in slaap en hoppa. Probleem opgelost, wereld draait lekker door hoor :) alleen degene is er niet meer met al zijn ellende. Geweldig toch?
Why stay small, if you can grow big..
  donderdag 13 oktober 2016 @ 01:03:27 #130
242879 Onnoman
The On And Only
pi_165924256
quote:

[..]

Kijk, hoe onwaardig het individu wenst te sterven is aan het individu, maar dat moet niet gestimuleerd worden door de overheid.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_165924261
quote:

[..]

Sluit ik mij ook bij aan.

Weltrusten 😊
Hell To The Liars
pi_165924299
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 01:02 schreef D.D.W. het volgende:

[..]

Als je rond de 25 bent, om maar een leeftijd te noemen, en je bent klaar met het leven (bijv door chronische eenzaamheid/depressies), dan ben je gewoon oud/wijs genoeg om er uit te mogen stappen wat mij betreft.

Je krijgt een spuit, je valt in slaap en hoppa. Probleem opgelost, wereld draait lekker door hoor :) alleen degene is er niet meer met al zijn ellende. Geweldig toch?
Als je uitbehandeld bent of je wilt niet meer prima.
Je hebt een dossier, dokter en patient zijn het met elkaar eens top.

Maar een meisje van 23 die na het concert van Justin Bieber zeker weet dat ze dood wilt moet je in de wetgeving ook tegenzichzelf beschermen.

(Beetje raar voorbeeld)
Hell To The Liars
pi_165924304
quote:
15s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 00:59 schreef FANN het volgende:

[..]

Ik vind het vreselijk, vooral voor mijn zus, zwager en neven, maar ik gun haar dat ook.
Ik kan het gewoon héél goed begrijpen, zélfs haar moeder is al zover, het is ook gewoon niet
meer menselijk om haar zo te laten liggen.
Het is ook vreselijk, natuurlijk is het vreselijk, jullie houden van haar en willen haar natuurlijk niet kwijt.. Het doet verschrikkelijk veel pijn om iemand te verliezen van wie je houdt ookal weet je dat het voor die persoon het beste is/was.

Ik heb heel veel respect voor jou/jullie en hoe jij/jullie het benaderen!
pi_165924354
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 01:03 schreef Onnoman het volgende:

[..]

Kijk, hoe onwaardig het individu wenst te sterven is aan het individu, maar dat moet niet gestimuleerd worden door de overheid.
Ze hebben juist de wens om op een waardige manier te sterven.
pi_165924515
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 01:00 schreef Onnoman het volgende:

[..]

Punt wat ik wil maken is dat in het nieuwsbericht de nadruk wordt gelegd bij "ondragelijk en uitzichtloos lijden". Dit is in mijn optiek irrelevant geworden. Het wordt met een kleine dosis acteerwerk dus voor iedereen mogelijk om een einde te maken aan het leven. Geen enkele overheid zou zelfdoding moeten stimuleren. Dat is niet de taak van de overheid.
Het gaat er juist over dat het criterium niet enkel 'ondragelijk en uitzichtloos lijden' zou moeten zijn.

Zelfdoding wordt niet gestimuleerd maar het zelfbeschikkingsrecht gehonoreerd.
pi_165924857
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 01:02 schreef D.D.W. het volgende:

[..]

je moet beter lezen wat het plan is. Deze groep krijgt geen spuit maar medicijnrn die ze zelf moeten nemen
  donderdag 13 oktober 2016 @ 06:31:47 #137
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_165924902
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 05:58 schreef computergirl het volgende:

[..]

je moet beter lezen wat het plan is. Deze groep krijgt geen spuit maar medicijnrn die ze zelf moeten nemen
Het een sluit het ander niet uit, weet elke diabetespatiënt die zelf zijn medicijnen moet inspuiten.

Als mensen echt zelf dood willen, geen probleem. Maar ik zie over 30 jaar nog wel subtiele campagnes van de overheid op het onderbewuste om bejaarden ervan te overtuigen dat ze "klaar met leven" zijn. Zodat de jongvolwassene van dan niet zoveel aan aow/pensioen/zorg hoeft te betalen en zelf meer te besteden heeft.
  donderdag 13 oktober 2016 @ 06:47:52 #138
422610 Barrah
pi_165924940
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 00:02 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Vooropgesteld: ik gun iedereen het allerbeste qua aandacht en zorg. Maar waar ik me over verbaas is het gemak waarmee hier door mensen wordt geroepen dat het regeringsbeleid de oorzaak is van deze wensen en als je teruggaat naar de zorg van 20 jaar geleden deze wensen niet bestaan.

Ten eerste wordt er niet voor niets kritisch gekeken naar de kosten van de zorg. Het is ook een taak van de overheid om deze betaalbaar te houden. Soms betekent dat dat je niet iedereen kunt helpen.

Ten tweede zijn niet alle gevallen waar dit voorstel voor is bedoeld veroorzaakt of op te lossen via de zorg.

Ten derde geloof ik niet dat het vroeger zoveel beter was. Tot voor kort vonden we het zielig om mensen weg te stoppen in een tehuis met meerpersoonskamers met alleen een bed bijvoorbeeld. Daarom wordt nu meer ingezet om mensen langer thuis te laten wonen. Dit betekent dat je de zorg anders moet organiseren en vraagt ook meer van iemands omgeving. Maar het beleid is niet alleen een kwestie van bezuinigen, er zit wel degelijk een visie achter om mensen zo veel mogelijk kwaliteit van leven te geven.

Tot slot is het een farce om te denken dat er 20 jaar, 40 jaar en langer geleden geen mensen waren die zeer gelukkig waren met het leven dat achter ze lag en waarvoor het wel goed was zo. Dat dit voorstel er nu ligt komt vooral omdat 'we' tegenwoordig anders denken. We zien het ook als een vorm van zorg om onder voorwaarden aan deze wens tegemoet te komen. Dat is iets anders dan een wens stimuleren. Andere liberale wetgeving als het homohuwelijk en euthanasie waren 100 jaar geleden ondenkbaar geweest maar dit betekent niet dat er met de normen en waarden van nu niemand voor in aanmerking kwam.

En als er dan al gevallen zijn waarin nieuw beleid en individualisme oorzaken zijn voor de wens voor een levenseinde, is dit dan fundamenteel verkeerd? De maatschappij gaat over zichzelf en de overheid probeert met beperkte mogelijkheden zo goed mogelijk beleid te maken en iedereen het zo goed mogelijk te laten hebben. Als er dan mensen zijn die tussen wal en schip vallen, moet je die dan nogmaals straffen door hen gevangen te houden in het leven?
pi_165925002
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 06:31 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het een sluit het ander niet uit, weet elke diabetespatiënt die zelf zijn medicijnen moet inspuiten.

onzin. Diabetes patienten krijgen een training om zichzelf in te spuiten , dat lijkt me in begeleid zelfmoord traject volstrekte onzin. Ook in klinieken in die nu zelfmoord onder begeleidingbieden (Zwitserland) krijgen mensen gewoon een drankje
  donderdag 13 oktober 2016 @ 07:57:54 #140
19194 Oversight
◢◤
pi_165925159
-edit- dubbel
◢◤
  donderdag 13 oktober 2016 @ 08:01:48 #141
421960 Sotchi2014
Is echt een vrouw
pi_165925177
Eindelijk. Niemand heeft ervoor gekozen geboren te worden, geef mensen dan in ieder geval de keuze te sterven. Iemand anders heeft het recht niet een persoon tegen zijn of haar zin in leven te houden. Goed dat er waardige hulpmiddelen komen.

Wie denken artsen uberhaupt dat ze zijn dat ze mogen bepalen of iemand wel of niet moet doorgaan met lijden?

Ik durf nog een stap verder te gaan - als een kerngezond persoon wil sterven omdat diegene het nut van het leven niet inziet, mag diegene wat mij betreft ook toegang krijgen tot hulpmiddelen. Het blijft zijn of haar eigen keuze.

Het is eigenlijk van de zotte dat men nu in principe aangewezen is op treinen koppen en andere mensen een trauma bezorgen.
Op maandag 17 oktober 2016 17:20 schreef Danny het volgende:
Sotchi2014 is echt onmisbaar voor FOK!
pi_165925180
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 01:03 schreef Onnoman het volgende:

[..]

Aan de andere kant is het ook niet de bedoeling dat de overheid je dwingt in leven te blijven. Het zou juist bizar zijn wanneer je niet zelf kunt kiezen om te sterven.
ROBODEMONS..................|:(
pi_165925186
Ik zeg "doen". Dit kabinet kan wel wat stervenshulp gebruiken.
pi_165925206
Goed dat het kabinet dit nog even wil fixen voordat er christelijke partijen in het kabinet zitten.
pi_165925238
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 06:47 schreef Barrah het volgende:

[..]

Vooropgesteld: ik gun iedereen het allerbeste qua aandacht en zorg. Maar waar ik me over verbaas is het gemak waarmee hier door mensen wordt geroepen dat het regeringsbeleid de oorzaak is van deze wensen en als je teruggaat naar de zorg van 20 jaar geleden deze wensen niet bestaan.

Ik denk dat er in een behoorlijk aantal gevallen zeker een verband is tussen verwaarlozing en een doodswens.
Hell To The Liars
pi_165925257
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 08:13 schreef Droopie het volgende:

[..]

Ik denk dat er in een behoorlijk aantal gevallen zeker een verband is tussen verwaarlozing en een doodswens.
Dat denk ik ook. Maar ik denk dan "dat is dan maar zo". Die doodswens komt nog steeds uit eigen overtuiging, en dat is waar het om gaat.
pi_165925266
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 08:17 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Dat denk ik ook. Maar ik denk dan "dat is dan maar zo". Die doodswens komt nog steeds uit eigen overtuiging, en dat is waar het om gaat.
Juist, helemaal eens.
Hell To The Liars
  donderdag 13 oktober 2016 @ 08:19:58 #148
422610 Barrah
pi_165925276
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 08:13 schreef Droopie het volgende:

[..]

De vraag is of je de overheid en de hele maatschappij daar verantwoordelijk voor kunt houden. En wat de persoon in kwestie er nog mee opschiet om dat te constateren.

"Gefeliciteerd, u mag niet dood want het is de schuld van minister Schippers/de zorginstelling/uw kinderen".
pi_165925298
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 08:19 schreef Barrah het volgende:

[..]

De vraag is of je de overheid en de hele maatschappij daar verantwoordelijk voor kunt houden. En wat de persoon in kwestie er nog mee opschiet om dat te constateren.
Daar kun je de maatschappij niet voor verantwoordelijk houden. Er zijn al zoveel van dit soort parallellen in de maatschappij. Iemand die ziek wordt door jarenlang zwaar werk te doen. Hadden we kunnen voorkomen. Iemand die onder de armoedegrens leeft. Hadden we kunnen voorkomen. En iemand die eenzaam is en daarom dood wil. Hadden we ook kunnen voorkomen. Maar dat doen we allemaal niet, omdat het onbegonnen werk is om iedereen het perfecte leven te geven.
  donderdag 13 oktober 2016 @ 08:22:52 #150
422610 Barrah
pi_165925310
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 08:21 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Daar kun je de maatschappij niet voor verantwoordelijk houden. Er zijn al zoveel van dit soort parallellen in de maatschappij. Iemand die ziek wordt door jarenlang zwaar werk te doen. Hadden we kunnen voorkomen. Iemand die onder de armoedegrens leeft. Hadden we kunnen voorkomen. En iemand die eenzaam is en daarom dood wil. Hadden we ook kunnen voorkomen. Maar dat doen we allemaal niet, omdat het onbegonnen werk is om iedereen het perfecte leven te geven.
Verdrietig maar wel waar.

De maakbare samenleving waarin iedereen gelukkig 100 kan worden bestaat niet.
pi_165925581
Gaat toch nooit door de eerste kamer komen.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  donderdag 13 oktober 2016 @ 09:15:42 #152
452947 frietenstamp
pi_165925743
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 00:54 schreef Droopie het volgende:
Een 30 jarige zonder vrienden en werk zomaar zeggen het is goed zo vind ik dan weer niet kunnen.

Niemand heeft gevraagd om dit leven. Dat alleen is genoeg reden voor zelfbeschikkingsrecht. De motivatie voor de doodswens doet er imo niet toe, ook niet als deze maar tijdelijk, oplosbaar of zelfs geheel onterecht is volgens de betweters.

Het lastige aan humanisering van zelfdoding is dat moordenaars niet vrij spel gegeven mag worden. Als dat goed afgedekt is dan zouden er verder geen obstakels mogen zijn.
  donderdag 13 oktober 2016 @ 09:27:07 #153
146003 RodenCity
Professioneel Proefdier
pi_165925865
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 08:55 schreef superniger het volgende:
Goede bijdrage, lekker gemotiveerd ook ^O^
The Admirals......1995-2007
  donderdag 13 oktober 2016 @ 09:35:28 #154
440653 BarryOSeven
Fiat justitia ruat caelum
pi_165925960
Eerst onze oudjes op brood en soep zetten en dan dit. Vuile moordenaars.

Gedwongen euthanasie voor de beslissingsmakers.
pi_165925969
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 09:35 schreef BarryOSeven het volgende:

Er wordt niemand vermoord.
pi_165925992
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 08:55 schreef superniger het volgende:
Ook niet door de Tweede Kamer. Van een partij die zich direct schuldig maakt met een bezuinigingsbeleid die de levenskwaliteit van afhankelijke ouderen tot wanhoop dreigt is een dergelijk voorstel niets meer dan een verkapte verkiezingstruc.

Het is iemand zijn levenskwaliteit afnemen en dan vervolgens roepen neem maar dit pilletje, dan bespaar je ons nog veel méér kosten. Want dat is wat minister Schippers feitelijk namens de VVD zegt.
pi_165925997
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 09:35 schreef BarryOSeven het volgende:

Ik denk dat je even je vaardigheden 'begrijpend lezen' moet aanscherpen.
Ja doei.
  donderdag 13 oktober 2016 @ 09:38:39 #158
452947 frietenstamp
pi_165926001
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 08:01 schreef Sotchi2014 het volgende:
Eindelijk. Niemand heeft ervoor gekozen geboren te worden, geef mensen dan in ieder geval de keuze te sterven. Iemand anders heeft het recht niet een persoon tegen zijn of haar zin in leven te houden. Goed dat er waardige hulpmiddelen komen.

Wie denken artsen uberhaupt dat ze zijn dat ze mogen bepalen of iemand wel of niet moet doorgaan met lijden?

Ik durf nog een stap verder te gaan - als een kerngezond persoon wil sterven omdat diegene het nut van het leven niet inziet, mag diegene wat mij betreft ook toegang krijgen tot hulpmiddelen. Het blijft zijn of haar eigen keuze.

Het is eigenlijk van de zotte dat men nu in principe aangewezen is op treinen koppen en andere mensen een trauma bezorgen.
^O^

Ook hier is religie weer de bron van alle ellende.
  donderdag 13 oktober 2016 @ 09:39:02 #159
440653 BarryOSeven
Fiat justitia ruat caelum
pi_165926004
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 09:36 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Er wordt niemand vermoord.
nee inderdaad je mag nu nog zelf kiezen, de confdities worden wel geschapen. Zijn ook lastige kiezers die conservatieve oudjes.
pi_165926030
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 06:47 schreef Barrah het volgende:

[..]

Ten eerste wordt er niet voor niets kritisch gekeken naar de kosten van de zorg. Het is ook een taak van de overheid om deze betaalbaar te houden. Soms betekent dat dat je niet iedereen kunt helpen.

Ten tweede zijn niet alle gevallen waar dit voorstel voor is bedoeld veroorzaakt of op te lossen via de zorg.

Ten derde geloof ik niet dat het vroeger zoveel beter was. Tot voor kort vonden we het zielig om mensen weg te stoppen in een tehuis met meerpersoonskamers met alleen een bed bijvoorbeeld. Daarom wordt nu meer ingezet om mensen langer thuis te laten wonen. Dit betekent dat je de zorg anders moet organiseren en vraagt ook meer van iemands omgeving. Maar het beleid is niet alleen een kwestie van bezuinigen, er zit wel degelijk een visie achter om mensen zo veel mogelijk kwaliteit van leven te geven.

Tot slot is het een farce om te denken dat er 20 jaar, 40 jaar en langer geleden geen mensen waren die zeer gelukkig waren met het leven dat achter ze lag en waarvoor het wel goed was zo. Dat dit voorstel er nu ligt komt vooral omdat 'we' tegenwoordig anders denken. We zien het ook als een vorm van zorg om onder voorwaarden aan deze wens tegemoet te komen. Dat is iets anders dan een wens stimuleren. Andere liberale wetgeving als het homohuwelijk en euthanasie waren 100 jaar geleden ondenkbaar geweest maar dit betekent niet dat er met de normen en waarden van nu niemand voor in aanmerking kwam.

En als er dan al gevallen zijn waarin nieuw beleid en individualisme oorzaken zijn voor de wens voor een levenseinde, is dit dan fundamenteel verkeerd? De maatschappij gaat over zichzelf en de overheid probeert met beperkte mogelijkheden zo goed mogelijk beleid te maken en iedereen het zo goed mogelijk te laten hebben. Als er dan mensen zijn die tussen wal en schip vallen, moet je die dan nogmaals straffen door hen gevangen te houden in het leven?
Dit dus. Dat gezeur over de overheid is vaak gebaseerd op een onderbuikgevoel.
pi_165926033
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 09:38 schreef frietenstamp het volgende:

[..]

^O^

Ook hier is religie weer de bron van alle ellende.
Alleen dat je met de CDA, de CU en de SGP waarschijnlijk geen meerderheid zult vinden voor dit voorstel, aangevuld door partijen als de SP. Kansloze missie. Loos verkiezingsgeblaat zoals we van de VVD gewend zijn. Trap er niet in!
pi_165926060
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 09:39 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

nee inderdaad je mag nu nog zelf kiezen, de confdities worden wel geschapen. Zijn ook lastige kiezers die conservatieve oudjes.
Ik weet niet of jij wel eens in een verzorgingshuis komt, maar de meeste eenzame ouderen zijn dat niet geworden door de omstandigheden in het tehuis. De meeste tehuizen leveren heel adequate zorg. Waardoor oudjes het gevoel hebben dat ze "klaar" zijn is omdat ze niks te doen hebben. Niemand die ze bezoekt op een paar vrijwilligers na. Geen familie die ze bindt. En de totale verveling omdat het sjoelen twee keer per week ze niet trekt.

Combineer dat met een zwakke gezondheid en ze kunnen echt niets meer dan zitten en wachten tot ze dood gaan. Dat is geen stiekeme progressieve agenda, dat is gewoon menselijk leed wat de oudjes zichzelf willen besparen en waarvan ik vind dat niemand het recht heeft ze dat te ontzeggen op basis van een gevoel van morele superioriteit of vanuit een soort complotgedachte.
  donderdag 13 oktober 2016 @ 09:43:35 #163
452947 frietenstamp
pi_165926065
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 09:40 schreef Elzies het volgende:

[..]

Alleen dat je met de CDA, de CU en de SGP waarschijnlijk geen meerderheid zult vinden voor dit voorstel, aangevuld door partijen als de SP. Kansloze missie. Loos verkiezingsgeblaat zoals we van de VVD gewend zijn. Trap er niet in!
Religies verbieden zelfdoding want God en Allah beschikken. |:(
  donderdag 13 oktober 2016 @ 09:45:17 #164
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165926082
Als het erdoor komt en je bent bang dat je je kinderen tot nietsontziende graaihaaien hebt opgevoed, dan verkoop je je vrijstaande jaren 70 villa toch lekker en ga je met je geld, je AOW en je pensioen lekker in Spanje zitten? Daar zijn ze nog veel te katholiek om zoiets er in de komende 50 jaar door te krijgen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 13 oktober 2016 @ 09:47:25 #165
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_165926113
Aan de ene kant ben ik voor vrije keuze, maar met de zorg in puin is dit wel een erg ongelukkig moment voor dit voorstel. Veel ouderen zijn het leven zat juist omdat hun leefomstandigheden zo miserabel zijn geworden dankzij Schippers. Ik vind eigenlijk dat Lillian best een punt heeft.
pi_165926114
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 08:19 schreef Barrah het volgende:

[..]

"Gefeliciteerd, u mag niet dood want het is de schuld van minister Schippers/de zorginstelling/uw kinderen".
Ik zie het ook niet als belemmering om iemand zijn leven te laten beëindigen.
Hell To The Liars
pi_165926118
quote:

En dus is het veel beter ze een schuldgevoel aan te praten dat ze door moeten blijven leven. Want daar hebben ze voor betaald en anders is het [zonde, En het zou zo zielig zijn voor de familie. Dus leef, leef, LEEF ! of je dat nu wil of niet.

Toch ?
pi_165926138
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 09:47 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Aan de ene kant ben ik voor vrije keuze, maar met de zorg in puin is dit wel een erg ongelukkig moment voor dit voorstel. Veel ouderen zijn het leven zat juist omdat hun leefomstandigheden zo miserabel zijn geworden dankzij Schippers. Ik vind eigenlijk dat Lillian best een punt heeft.
Aan de ene kant stellen dat de ouderen het zo verschrikkelijk slecht hebben. Als ze morgen een blik thuiszorgers open trekken en ouderen beter zouden verzorgen mogen we volgend jaar een veelvoud van de zorgpremie betalen.
Kies maar...
  donderdag 13 oktober 2016 @ 09:50:27 #169
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_165926142
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 09:15 schreef frietenstamp het volgende:

[..]

De motivatie voor de doodswens doet er imo niet toe, ook niet als deze maar tijdelijk, oplosbaar of zelfs geheel onterecht is volgens de betweters.
De dood is onomkeerbaar. Ik ben blij dat een kerngezond persoon niet zo gemakkelijk het bijltje erbij neer kan gooien, dat als je vriendin even depressief is er geen pil klaar ligt om er zomaar even een punt achter te zetten. Misschien maakt mij dat een ''betweter'' maar ik wil liever dat ze blijft leven.
pi_165926151
Ach, als je 95 bent, je kinderen zijn dood, je man is dood, en al je vrienden inmiddels ook, vallen bij bosjes op soms niet al te aantrekkelijke manieren, en je hebt niet veel meer om voor te leven, je vindt het mooi geweest en denkt "Yup! Beter nu dan nog afwachten tot het ineens slecht gaat", wat een heerlijk idee moet dat zijn dat je dan niet gewoon maar af moet wachten tot het gebeurt, als je daar de kracht en moed voor hebt.
Ja doei.
pi_165926152
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 09:43 schreef frietenstamp het volgende:

[..]

Religies verbieden zelfdoding want God en Allah beschikken. |:(
Mijn kritiek heeft geen enkele religieuze ondergrond. Maar de gehele ouderenzorg is volledig kaalgeplukt en vooral de afhankelijke oudere is daarvan de dupe geworden. Terwijl we miljarden euro's aan Brussel en Griekenland doneren vervuilt onze oudere achter de voordeur bij gebrek aan wegbezuinigde zorg. In die positie zouden de meesten aan een levenseinde verlangen.

Als de mens ouder wordt en iedereen om zich heen verliest kan ik een dergelijk verzoek best begrijpen. Als bepaalde oudere mensen welbewust vinden dat ze genoegd hebben geleefd.

Maar dat is een andere motivatie dan wat Schippers nu doet, namelijk zo'n voorstel doen tijdens een verkiezingscampagne en waarvan je eigenlijk al weet dat je daarvoor geen kamer meerderheid zult halen. Ik stoor me aan dit soort onderliggende motieven in de lijn van Rutte en consorten.
  donderdag 13 oktober 2016 @ 09:51:32 #172
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_165926153
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 09:50 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Aan de ene kant stellen dat de ouderen het zo verschrikkelijk slecht hebben. Als ze morgen een blik thuiszorgers open trekken en ouderen beter zouden verzorgen mogen we volgend jaar een veelvoud van de zorgpremie betalen.
Kies maar...
Ze kunnen het geld ook ergens anders vandaag halen. Begin maar met het schrappen van ontwikkelingshulp en subsidies aan allerlei nutteloze linkse clubjes.
  donderdag 13 oktober 2016 @ 09:52:50 #173
452947 frietenstamp
pi_165926172
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 09:50 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Misschien maakt mij dat een ''betweter'' maar ik wil liever dat ze blijft leven.
Zij niet.

Baas in eigen buik hart.
  donderdag 13 oktober 2016 @ 09:54:50 #174
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_165926189
Eigenlijk wel een goed idee maar stiekem ben ik wel bang hoe ze eventueel misbruik gaan voorkomen. Een beetje een dommig oude opa of oma die subtiel door haar (klein)kinderen overgehaald wordt om dit te doen, zoiets. Onwaarschijnlijk maar niet geheel ondenkbaar.

Maar over het algemeen ben ik voor.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  donderdag 13 oktober 2016 @ 09:56:45 #175
452947 frietenstamp
pi_165926218
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 09:51 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Ze kunnen het geld ook ergens anders vandaag halen. Begin maar met het schrappen van ontwikkelingshulp en subsidies aan allerlei nutteloze linkse clubjes.
Begin gewoon met accepteren dat het leven niet verplicht is. En dat wat je je huisdier gunt je ook de mensen die je diep van binnen haat moet gunnen.
pi_165926219
quote:
14s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 09:54 schreef jogy het volgende:
Eigenlijk wel een goed idee maar stiekem ben ik wel bang hoe ze eventueel misbruik gaan voorkomen. Een beetje een dommig oude opa of oma die subtiel door haar (klein)kinderen overgehaald wordt om dit te doen, zoiets. Onwaarschijnlijk maar niet geheel ondenkbaar.

Maar over het algemeen ben ik voor.
Daarom is het ook niet iets wat zomaar gedaan wordt na het eerste verzoek, en gaat er net als bij de huidige regeling voor mensen die ziek zijn wel wat tijd en aardig wat gesprekken overheen. Ik denk niet dat mensen die het zich door hun kinderen aan laten praten door die screening komen.
Ja doei.
pi_165926247
Als je op die leeftijd nog niet de moed hebt verzameld om er zelf een einde aan te maken ben je er nog niet aan toe.
pi_165926250
quote:

[..]

Onderbuikgevoelens wederom. Is de zorg dan zo slecht? Ik geloof niet dat het 20 jaar geleden beter was. Anders, maar niet per definitie beter.
  donderdag 13 oktober 2016 @ 09:59:16 #179
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_165926257
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 09:56 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Daarom is het ook niet iets wat zomaar gedaan wordt na het eerste verzoek, en gaat er net als bij de huidige regeling voor mensen die ziek zijn wel wat tijd en aardig wat gesprekken overheen. Ik denk niet dat mensen die het zich door hun kinderen aan laten praten door die screening komen.
Ja fair enough, er zit inderdaad weinig willekeur in zoiets. dan ben ik gewoon fan.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_165926325
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 09:58 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Onderbuikgevoelens wederom. Is de zorg dan zo slecht? Ik geloof niet dat het 20 jaar geleden beter was. Anders, maar niet per definitie beter.
Ik vraag mij af of mensen die roepen dat de zorg voor onze oudjes zo belabberd dit zelf wel eens ervaren hebben? Ik kom er tegenwoordig regelmatig en zie dat de oudjes met heel veel liefde worden omringd.

Natuurlijk is er bezuinigd, moeten ze veel dingen zelf betalen en wordt de kaasschaaf gehanteerd op de kosten, maar er is in elk geval geen sprake van een liefdeloze omgeving waarin oma lekker verwaarloosd wordt. Dat verpieteren van oudjes is bijna 100% toe te schrijven aan de familie en vrienden die dood gaan of het af laten weten. Als men dan toch de moraalridder uit wil hangen dan zou men de pijlen op de familie moeten richten, en niet op de grote boze zorginstellingen die oudjes de dood in zouden willen jagen.
pi_165926365
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 10:06 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ik vraag mij af of mensen die roepen dat de zorg voor onze oudjes zo belabberd dit zelf wel eens ervaren hebben? Ik kom er tegenwoordig regelmatig en zie dat de oudjes met heel veel liefde worden omringd.

Natuurlijk is er bezuinigd, moeten ze veel dingen zelf betalen en wordt de kaasschaaf gehanteerd op de kosten, maar er is in elk geval geen sprake van een liefdeloze omgeving waarin oma lekker verwaarloosd wordt. Dat verpieteren van oudjes is bijna 100% toe te schrijven aan de familie en vrienden die dood gaan of het af laten weten. Als men dan toch de moraalridder uit wil hangen dan zou men de pijlen op de familie moeten richten, en niet op de grote boze zorginstellingen die oudjes de dood in zouden willen jagen.
Ik denk dat dit gevoel gesterkt wordt door de programma's van Geer en Goor. Natuurlijk zijn er eenzame mensen. Natuurlijk zijn er ouderen die een halve dag in een poepluiers zitten. Maar als een oudere niet meer in staat is zijn eigen reet af te vegen, moet je je fan niet af gaan vragen wat voor zin het leven dan nog heeft....
pi_165926390
quote:
Nou, veel betere manieren. Hier in de buurt is een man van 82 pas in het kanaal gesprongen omdat hij er geen zin meer in had. Prima oplossing he! }:|
pi_165926393
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 10:06 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Men zegt altijd dat je kinderen neemt zodat ze later voor je kunnen zorgen en je op kunnen komen zoeken? Althans, dat wordt mij altijd verteld als ik zeg gen kinderen te willen: "wie komt je dan opzoeken later...?"

Maar ik zou dat eigenlijk niet eens per se willen als ik al wel kinderen zou willen. Die hebben als het even meezit ook hun eigen leven, en hoeven van mij echt niet elke week vaste prik langs te komen. Kan ik straks ook niet als mijn ouders ouder zijn, want ik woon niet om de hoek. Het lijkt me een stuk beter als men leert zichzelf te vermaken voor een groot deel, en contacten te maken buiten familie om, zeker nu families niet meer standaard in 't zelfde dorp bij elkaar blijven wonen.
Ja doei.
pi_165926425
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 10:08 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Ik denk dat dit gevoel gesterkt wordt door de programma's van Geer en Goor. Natuurlijk zijn er eenzame mensen. Natuurlijk zijn er ouderen die een halve dag in een poepluiers zitten. Maar als een oudere niet meer in staat is zijn eigen reet af te vegen, moet je je fan niet af gaan vragen wat voor zin het leven dan nog heeft....
Ik weet dat anekdotisch materiaal geen goede grond is voor een mening, maar mijn oma zit sinds een jaar omgeveer in een verzorgingshuis. Wat haar ongelukkig maakt is niet het vieze eten. Daar heeft ze wat anders voor geregeld met haar kleine pensioentje. Wat haar ongelukkig maakt is niet dat er maar twee uur per week iemand komt schoonmaken. Dat blijkt meer dan genoeg.

Wat haar ongelukkig maakt is haar slechte gezondheid. Wat haar ongelukkig maakt is dat mijn broer met zijn zoontje nog niet één keer op bezoek is geweest terwijl ze daar zit, en ze haar achterkleinkind niet op ziet groeien. Dáárom verzucht ze wel eens dat ze er niet zoveel zin meer in heeft.

De verpleging wordt door haar met liefde en cadeautjes overladen. Ik vind ze fantastisch.

Haar ongeluk komt dus niet door bezuinigingen in de zorg. Haar ongeluk komt door haar gezondheid en familie die niet meer langs komt.
pi_165926461
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 10:10 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Men zegt altijd dat je kinderen neemt zodat ze later voor je kunnen zorgen en je op kunnen komen zoeken? Althans, dat wordt mij altijd verteld als ik zeg gen kinderen te willen: "wie komt je dan opzoeken later...?"

Maar ik zou dat eigenlijk niet eens per se willen als ik al wel kinderen zou willen. Die hebben als het even meezit ook hun eigen leven, en hoeven van mij echt niet elke week vaste prik langs te komen. Kan ik straks ook niet als mijn ouders ouder zijn, want ik woon niet om de hoek. Het lijkt me een stuk beter als men leert zichzelf te vermaken voor een groot deel, en contacten te maken buiten familie om, zeker nu families niet meer standaard in 't zelfde dorp bij elkaar blijven wonen.
Ik redeneerde ook zo tot oma die ik hier boven beschrijf in het verzorgingshuis terecht is gekomen na het overlijden van opa. Ik zie haar opfleuren als ik langs kom. Natuurlijk, ik heb het geluk dat ik op tien minuten woon en ik kom dus ook zeker één tot twee keer per week even langs. Ze heeft geen ander venster op de wereld omdat de rest van de familie het af laat weten. Dat heeft me wel anders doen denken over een soort piëteit die je als kinderen en kleinkinderen toch hebt naar ouders en grootouders.

Maar hoe dan ook, als zij er uit wil stappen zou ik haar daar in steunen en zeker niet de schuld af willen gaan wimpelen op het zorgstelsel. Haar ongeluk wordt echt veroorzaakt door het feit dat iedereen om haar heen weg valt of niet op bezoek komt.
pi_165926476
quote:

Dat mag toch gewoon, waar maak je je dan druk om? Het is bedoeld voor mensen die zelf hun situatie uitzichtloos vinden. En dat gaat ook heel vaak met fysieke problemen gepaard. Ze kunnen niet meer scharrelen in die moestuin, lezen gaat bijna niet meer door zichtproblemen etc. Als je er dan geen zin meer hebt is het toch prima dat je er mee kunt stoppen.
pi_165926488
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 10:16 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ik redeneerde ook zo tot oma die ik hier boven beschrijf in het verzorgingshuis terecht is gekomen na het overlijden van opa. Ik zie haar opfleuren als ik langs kom. Natuurlijk, ik heb het geluk dat ik op tien minuten woon en ik kom dus ook zeker één tot twee keer per week even langs. Ze heeft geen ander venster op de wereld omdat de rest van de familie het af laat weten. Dat heeft me wel anders doen denken over een soort piëteit die je als kinderen en kleinkinderen toch hebt naar ouders en grootouders.

Maar hoe dan ook, als zij er uit wil stappen zou ik haar daar in steunen en zeker niet de schuld af willen gaan wimpelen op het zorgstelsel. Haar ongeluk wordt echt veroorzaakt door het feit dat iedereen om haar heen weg valt of niet op bezoek komt.
Ik zou het de huidige oudere generatie niet echt kwalijk nemen dat ze moeilijk met eenzaamheid en gebrek aan bezoek om kunnen gaan, en zelfs mijn ouders niet (al gaat het echt op Skypen neerkomen), maar ik denk dat in deze moderne wereld onze generatie (zeker de nu jongeren, maar ook 30ers zoals ik zelf) daar een stuk beter mee overweg zullen kunnen, al is het maar via het internet dat men aansluiting en contact kan vinden.
Ja doei.
pi_165926522
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 08:01 schreef Sotchi2014 het volgende:

Jammer dat je iets serieus en gefundeerds schrijft en het dan hebt over "treinen koppen" :r .
pi_165926529
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 10:20 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Jammer dat je iets serieus en gefundeerds schrijft en het dan hebt over "treinen koppen" :r .
Ach, niet zo kleinzerig, zo heet dat gewoon in de volksmond...
Ja doei.
pi_165926573
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 10:18 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Ik zou het de huidige oudere generatie niet echt kwalijk nemen dat ze moeilijk met eenzaamheid en gebrek aan bezoek om kunnen gaan, en zelfs mijn ouders niet (al gaat het echt op Skypen neerkomen), maar ik denk dat in deze moderne wereld onze generatie (zeker de nu jongeren, maar ook 30ers zoals ik zelf) daar een stuk beter mee overweg zullen kunnen, al is het maar via het internet dat men aansluiting en contact kan vinden.
Ja, dat is wel waar. Ik maak mij ook geen zorgen om mijn oude dag. Ik heb geen kinderwens en zie het ook niet gebeuren. Ik zou dus heel berooid achter moeten blijven maar ik denk ook dat onze generatie heel anders om zal gaan met oud zijn.

Ik zie mij in elk geval niet uitkijken naar een optreden van het Dokkumer Mannenkoor als ik oud ben en in een tehuis zit. Tijden gaan veranderen :)
pi_165926585
quote:

[..]

Vind dat de post juist wel sterk maken. Dat je erover valt is goed, want het is onacceptabel dat je nu op zo'n verschrikkelijke methode als treinen koppen aangewezen bent als je eruit wil stappen.
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 10:26 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Niet in de volksmond. Bij bepaalde groepen, het is een beetje infantiel, stoer doen.
Maar die hele post ademt dat het geen stoerdoenerij is maar een weloverwogen mening.
pi_165926589
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 10:21 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Ach, niet zo kleinzerig, zo heet dat gewoon in de volksmond...
Niet in de volksmond. Bij bepaalde groepen, het is een beetje infantiel, stoer doen.
pi_165926637
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 10:26 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Man man man :').

Denken we wel even aan DeToon!?!?!?!?!
pi_165926688
Denk ook niet dat de "slechte zorgverlening" het probleem is. Maar juist de goede zorgverlening, waarbij mensen steeds ouder worden, terwijl ze toch fysieke en mentale problemen hebben. Het aantal mensen boven de 80 is sterk gestegen. Dat gaat wel vaak gepaard met heel slecht ter been zijn, incontinentieproblemen, zichtproblemen, beginnende dementie. Dat zijn juist de redenen dat het leven voor iemand weinig tot geen kwaliteit meer heeft.
pi_165927356
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 10:33 schreef bloodymary1 het volgende:
Denk ook niet dat de "slechte zorgverlening" het probleem is. Maar juist de goede zorgverlening, waarbij mensen steeds ouder worden, terwijl ze toch fysieke en mentale problemen hebben. Het aantal mensen boven de 80 is sterk gestegen. Dat gaat wel vaak gepaard met heel slecht ter been zijn, incontinentieproblemen, zichtproblemen, beginnende dementie. Dat zijn juist de redenen dat het leven voor iemand weinig tot geen kwaliteit meer heeft.
Natuurlijke selectie krijgt vandaag de dag in Nederland geen kans meer. Op zich is dat niet zo erg, maar 1 van de gevolgen is vereenzaamde ouderen. Uiteindelijk is het gewoon een kwestie van geld. Er wordt verschrikkelijk veel geld verdiend aan ouderen, door de zorgaanbieders en de farmaceutische industrie. Het zou de nieuwe regering sieren daar eens wat aan te doen.
pi_165927389
Mooi voor deze mensen.
pi_165928553
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 10:33 schreef bloodymary1 het volgende:
Och als je weg zit te kwijnen en in verpleeghuis waar men nauwelijks meer tijd heeft om je aandacht te geven door bezuinigingen heeft dat toch ook wel grote invloed. Ik vind het wat dat betreft wel een riskant voorstel want juist ook de omgeving kan voor een groot deel bepalen hoeveel plezier je nog in het leven hebt.
  donderdag 13 oktober 2016 @ 12:45:23 #198
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_165928641
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 09:58 schreef zovty het volgende:
Als je op die leeftijd nog niet de moed hebt verzameld om er zelf een einde aan te maken ben je er nog niet aan toe.
Het gaat niet om moed, maar om het feit dat er niks anders meer dan "dood gaan" op je bucketlist staat - de rest is been there seen it done it. Dat er geen uitdagingen meer zijn en elke dag een.herhaling van zetten is.
pi_165929334
Ik mag toch aannemen dat eerst het pensioen en andere rechten worden uitgekeerd naar gelang een zorgvuldig berekende levensverwachting? Wel zo eerlijk voor de nabestaanden (waaronder het rijk).
Racist
  donderdag 13 oktober 2016 @ 13:45:33 #200
422610 Barrah
pi_165929647
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 13:29 schreef Toga het volgende:
Ik mag toch aannemen dat eerst het pensioen en andere rechten worden uitgekeerd naar gelang een zorgvuldig berekende levensverwachting? Wel zo eerlijk voor de nabestaanden (waaronder het rijk).
Gebeurt dat ook als iemand vroegtijdig onder de bus komt?
Het leven is nu eenmaal niet zonder risico's.
pi_165929717
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 09:58 schreef zovty het volgende:
Heb je suggesties hoe mensen dat kunnen doen, zonder anderen tot last te zijn ?
pi_165929724
quote:

Ja inderdaad! Laten ze die linkse hobbies zoals een gemeenschappelijk zorgsysteem schrappen! Dat zou wat geld schelen! :')
pi_165929771
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 13:51 schreef The_End het volgende:

[..]

Ja inderdaad! Laten ze die linkse hobbies zoals een gemeenschappelijk zorgsysteem schrappen! Dat zou wat geld schelen! :')
Of we schrappen gewoon de musea en schouwburgen zodat stichting de Zonnebloem weer lekker met de oudjes naar een voorstelling....oh wacht...
pi_165929791
Behalve de religieuze mensen vraag ik mij oprecht af of er bezwaren zijn om deze man zijn leven op een waardige manier te beëindigen.

http://www.nporadio1.nl/n(...)ag-een-eerlijk-einde
Hell To The Liars
  donderdag 13 oktober 2016 @ 14:20:24 #205
390376 Goldenrush
Everything is a remix.
pi_165930335
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 00:19 schreef madam-april het volgende:

[..]

Homofilie is niet schadelijk dus het is per definitie geen ziekte.

Niet minderwaardig = op zijn minst dezelfde rechten (en plichten).

Ik hecht persoonlijk veel waarde aan het gezin en aan de rolverdeling van kost verdiener/(ver)zorgende. Maar of het gezin nou bestaat uit een man/vrouw man/man vrouw/vrouw koppel met kinderen en of de rolverdeling man=kost verdiener en vrouw=(ver)zorgende of vrouw=kost verdiener en man=(ver)zorgende, maakt me echt helemaal niks uit. Het heeft allemaal dezelfde meerwaarde.

Er is maar 1 leven en dat is dit leven en het lijkt mij van groot belang dat mensen zich niet laten (af)leiden door verhalen uit een boek.
Wattefuck, homofilie?
pi_165939724
quote:
8s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 14:20 schreef Goldenrush het volgende:

[..]

Wattefuck, homofilie?
Wat bedoel je?
pi_165941974
Ik ben voor. Ik werk 15 jaar in een verzorgingshuis en er zijn heel wat mensen die dagelijks aangeven dat ze niet meer willen. Als je zeer slecht horend bent word je wereld klein, zelfde geld voor slecht ziend. Er zijn mensen die de hele dag naar het toilet moeten.Cronische pijn door versleten ruggewervels, halfzijdig verlamd door hersenbloedingen. Nu heb ik een mevrouw die 73 jaar getrouwd geweest is, haar man is pas overleden en ze wil met hem mee. Waarom niet? Ze gaan echt niet over 1 nacht ijs.
pi_165943103
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 21:54 schreef vrouwtje-theelepel het volgende:
Ik ben voor. Ik werk 15 jaar in een verzorgingshuis en er zijn heel wat mensen die dagelijks aangeven dat ze niet meer willen. Als je zeer slecht horend bent word je wereld klein, zelfde geld voor slecht ziend. Er zijn mensen die de hele dag naar het toilet moeten.Cronische pijn door versleten ruggewervels, halfzijdig verlamd door hersenbloedingen. Nu heb ik een mevrouw die 73 jaar getrouwd geweest is, haar man is pas overleden en ze wil met hem mee. Waarom niet? Ze gaan echt niet over 1 nacht ijs.
Dat is precies wat ik bedoel. Hier wordt steeds net gedaan of bejaarden springlevend in verzorgingstehuizen worden opgesloten en verpieteren omdat ze eenzaam zijn. Maar het hoofdprobleem is volgens mij juist de fysieke problemen die ze hebben waardoor het leven nog maar weinig kwaliteit heeft.
Jij ziet het dagelijks.
pi_165943489
De overheid weet bliksems goed dat zij het probleem van de zorg niet onder controle heeft.
Ik heb toentertijd enkele bejaarden van wie hun geliefde in het Sint Antonius verpleeghuis aan de Nieuwe Binnenweg verbleven, gevraagd of zij ook later hier wilden komen wonen. En allen zeiden dat zij liever voor euthanasie kiezen, dan dat ze hier verbleven en dat hadden ze ook al vastgelegd in hun testament.
En dat komt, omdat de bestuurders van de zorg niet keihard worden aangepakt, bijvoorbeeld door hen op staande voet te ontslaan en te berechten. Ze blijven minder verzorgers in dienst nemen om hun zakken zoveel mogelijk te spekken. En bejaarden weten dat en daarom kiezen zij liever voor zo’n zelfmoordpil dan dat ze in een bejaardentehuis of verpleeghuis hun dagen moeten slijten onder erbarmelijke omstandigheden. Hoe eerder deze bejaarden sterven, hoe meer geld de overheid overhoudt aan pensioenen en zorgkosten. En wat dit betreft, moet ik de SP in het gelijk stellen als zij zegt dat de moordpil een ordinaire stunt is om te bezuinigen.

En ik durf te wedden dat de aanvraag naar deze moordpil schrikbarend zal stijgen.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_165943753
quote:
Ik vind het ook eng.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_165943760
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 22:35 schreef Begripvol het volgende:
De overheid weet bliksems goed dat zij het probleem van de zorg niet onder controle heeft.
Ik heb toentertijd enkele bejaarden van wie hun geliefde in het Sint Antonius verpleeghuis aan de Nieuwe Binnenweg verbleven, gevraagd of zij ook later hier wilden komen wonen. En allen zeiden dat zij liever voor euthanasie kozen, dan dat ze hier verbleven en dat hadden ze ook al vastgelegd in hun testament.
En dat komt, omdat de bestuurders van de zorg niet keihard worden aangepakt, bijvoorbeeld door hen op staande voet te ontslaan en te berechten. En ook de zogenaamde 'ouderenspecialisten' moeten veroordeeld worden, omdat zij medeverantwoordelijk zijn voor het lijden van deze bejaarden. Ik hoorde bejaarden daar 's avonds kermen en huilen van de pijn en de artsen komen niet en laten hen aan hun lot over. Je ziet ze pas de volgende morgen komen opdagen als ze dienst hebben. Ze kijken toe en zwijgen en spelen het spelletje mee met de bestuurders. De bestuurders blijven minder verzorgers in dienst nemen om hun zakken zoveel mogelijk te spekken. En bejaarden weten dat en daarom kiezen zij liever voor zo'n zelfmoordpil dan dat ze in een bejaardentehuis of verpleeghuis hun dagen moeten slijten onder erbarmelijke omstandigheden. Hoe eerder deze bejaarden sterven, hoe meer geld de overheid overhoudt aan pensioenen en zorgkosten. En wat dit betreft, moet ik de SP in het gelijk stellen als zij zegt dat de moordpil een ordinaire stunt is om te bezuinigen.

En ik durf te wedden dat de aanvraag naar deze moordpil schrikbarend zal stijgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Begripvol op 13-10-2016 22:50:58 ]
pi_165943784
Nieuwsuur twitterde op donderdag 13-10-2016 om 22:21:37 D66-leider Alexander Pechtold vindt het een "vorm van beschaving dat je de zelfbeschikking aan mensen laat." https://t.co/TcmndB2i4e reageer retweet
Niet sterk van de D66 dit als ze wel die verplichte donorwet initiëren.
pi_165943871
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 22:46 schreef Ajacied422 het volgende:
Nieuwsuur twitterde op donderdag 13-10-2016 om 22:21:37 D66-leider Alexander Pechtold vindt het een "vorm van beschaving dat je de zelfbeschikking aan mensen laat." https://t.co/TcmndB2i4e reageer retweet
Na Willem Drees, ben ik helaas geen enkele beschaafde politici meer tegengekomen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Begripvol op 13-10-2016 23:10:16 ]
pi_165943907
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 22:22 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Dat is precies wat ik bedoel. Hier wordt steeds net gedaan of bejaarden springlevend in verzorgingstehuizen worden opgesloten en verpieteren omdat ze eenzaam zijn. Maar het hoofdprobleem is volgens mij juist de fysieke problemen die ze hebben waardoor het leven nog maar weinig kwaliteit heeft.
Jij ziet het dagelijks.
De mensen die gebaat zouden zijn bij deze wet kun je eigenlijk in twee groepen verdelen. De eerste groep bestaat uit mensen die lichamelijk en/of geestelijk lijden maar niet dusdanig dat zij (onder de huidige wetgeving) in aanmerking komen voor euthanasie, dit is de grootste groep. De tweede groep bestaat uit mensen die eigenlijk heel tevreden/gelukkig zijn en die hun leven als compleet en voltooid beschouwen. Zij willen niet langzaam aftakelen, hulpbehoevend worden, etc. Zij willen stoppen op hun 'hoogtepunt'.

Ik vind dat beide groepen het recht zouden moeten hebben om deze beslissing te nemen.
pi_165943927
Nou, ik vind Emile Roemer wel beschaafd. Je kan het allemaal wel heel netjes en sociaal inkleden, zo van "ja maar, kwaliteit van leven, bladieblahdieblah" Zelfbeschikkingsrecht zus en zo....eenzaamheid hier en daar.

Maar het is in principe gewoon een zelfmoordpil.

Ik krijg er een heel misselijk gevoel bij.
pi_165944166
Het is een moordpil en geen zelfmoordpil, omdat de overheid hier misbruik maakt van de zwakke positie waarin bejaarden komen te verkeren. Het is een moord gepleegd door de overheid aan wanhopige, zwakke bejaarde burgers. Als je diezelfde pil op de vloer zou leggen en een hongerig kind zou dat oprapen en inslikken, dan zou dat ook geen zelfmoord zijn, maar een moord gepleegd door een dader die de pil opzettelijk op de vloer gelegd heeft.
pi_165944200
[quote]0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 23:03 schreef Begripvol het volgende:
Het is een moordpil en geen zelfmoordpil, omdat de overheid hier misbruik maakt van de zwakke positie waarin bejaarden komen te verkeren. Het is een moord gepleegd door de overheid aan wanhopige, zwakke bejaarde burgers. Als je diezelfde pil op de vloer zou leggen en een hongerig kind zou dat oprapen en inslikken, dan zou dat ook geen zelfmoord zijn, maar een moord gepleegd door een dader die de pil opzettelijk op de vloer gelegd heeft.

Ja ik weet het, ik heb ook net naar die kwal van D66 zitten kijken met zijn schijnheilige verhaal.

Bah.
pi_165944294
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 22:35 schreef Begripvol het volgende:
Ik heb toentertijd enkele bejaarden van wie hun geliefde in het Sint Antonius verpleeghuis aan de Nieuwe Binnenweg verbleven, gevraagd of zij ook later hier wilden komen wonen. En allen zeiden dat zij liever voor euthanasie kiezen, dan dat ze hier verbleven en dat hadden ze ook al vastgelegd in hun testament.
En dat komt, omdat de bestuurders van de zorg niet keihard worden aangepakt, bijvoorbeeld door hen op staande voet te ontslaan en te berechten. Ze blijven minder verzorgers in dienst nemen om hun zakken zoveel mogelijk te spekken. En bejaarden weten dat en daarom kiezen zij liever voor zo’n zelfmoordpil dan dat ze in een bejaardentehuis of verpleeghuis hun dagen moeten slijten onder erbarmelijke omstandigheden. Hoe eerder deze bejaarden sterven, hoe meer geld de overheid overhoudt aan pensioenen en zorgkosten. En wat dit betreft, moet ik de SP in het gelijk stellen als zij zegt dat de moordpil een ordinaire stunt is om te bezuinigen.

Maar als je de politieke agenda's etc. er nou eens even buiten houdt en enkel kijkt naar de mensen die gebruik zouden maken van deze wet.

Die mensen hebben de wens om te sterven, waarom zou je die mensen dwingen om verder te leven? Waarom zouden zij niet de mogelijkheid mogen hebben om er voor te kiezen om te sterven?
pi_165944355
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 23:10 schreef madam-april het volgende:

[..]

Maar als je de politieke agenda's etc. er nou eens even buiten houdt en enkel kijkt naar de mensen die gebruik zouden maken van deze wet.

Die mensen hebben de wens om te sterven, waarom zou je die mensen dwingen om verder te leven? Waarom zouden zij niet de mogelijkheid mogen hebben om er voor te kiezen om te sterven?
Sterven kan op vele andere manieren. Daar hoef je echt geen moordpil voor in te voeren.
pi_165944621
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 23:10 schreef madam-april het volgende:

[..]

Dat is weer een ander verhaal. Maar goed beredeneerd, zouden zeer weinig mensen het in z'n hoofd halen om zelfmoord te plegen als hij erop kon rekenen dat hij met gelijkgestemden invloed zou mogen uitoefenen op een gelukkig leven in een of ander verpleeghuis of bejaardentehuis. Zij zien en horen heel veel narigheden en maken het zelf mee met een geliefde over hoe het met deze tehuizen gesteld zijn. Daar word je toch als toekomstige bejaarde nu al depressief van. Dat maakt ze nu al onzeker en angstig als je bedenkt dat bejaarden nu weinig te besteden hebben en niet meer de mogelijkheid hebben om te reizen en leuke dingen te doen, zoals het eerder wel het geval is geweest. Als je als bejaarde ziek bent en hopeloos afhankelijk bent van derden, dan kan ik me voorstellen dat je voor zo'n zelfmoordpil kiest. Maar nu is het zo dat de meesten van hen voor deze pil zullen kiezen, omdat het leven voor hen in het vooruitzicht depressief en eenzaam uitziet vooral door alle bezuinigingsmaatregelen.
pi_165944722
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 22:46 schreef Ajacied422 het volgende:
Hoezo?

De nieuwe donorwet is geen beperking op het zelfbeschikkingsrecht.. Deze nieuwe euthanasie wet is een verruiming van het zelfbeschikkingsrecht..
pi_165944807
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 23:29 schreef madam-april het volgende:

[..]

Hoezo?

De nieuwe donorwet is geen beperking op het zelfbeschikkingsrecht.. Deze nieuwe euthanasie wet is een verruiming van het zelfbeschikkingsrecht..
Dit.
Laten we niet doen of alle ouderen seniel zijn en niet voor zichzelf kunnen beslissen.
Make my day!
pi_165944908
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 23:29 schreef madam-april het volgende:

[..]

Hoezo?

Het is inderdaad een verruiming, omdat dit de politiek goed uitkomt. Het levert namelijk geld op. Was het omgekeerde het geval, zou bijvoorbeeld hun nabestaanden recht hebben op het restant van hun opgespaarde pensioenpremies, dan zou er ook geen zelfmoordpil komen. Dan zou dat onbeschaafd zijn als je iemand aanleiding zou geven om zelfmoord te plegen.
pi_165945036
De politiek is smerig en onbeschaafd!
En dat is mijn credo.
pi_165945090
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 23:24 schreef Begripvol het volgende:

[..]

Dat is weer een ander verhaal. Maar goed beredeneerd, zouden zeer weinig mensen het in z'n hoofd halen om zelfmoord te plegen als hij erop kon rekenen dat hij met gelijkgestemden invloed zou mogen uitoefenen op een gelukkig leven in een of ander verpleeghuis of bejaardentehuis. Zij zien en horen heel veel narigheden en maken het zelf mee met een geliefde over hoe het met deze tehuizen gesteld zijn. Daar word je toch als toekomstige bejaarde nu al depressief van. Dat maakt ze nu al onzeker en angstig als je bedenkt dat bejaarden nu weinig te besteden hebben en niet meer de mogelijkheid hebben om te reizen en leuke dingen te doen, zoals het eerder wel het geval is geweest. Als je als bejaarde ziek bent en hopeloos afhankelijk bent van derden, dan kan ik me voorstellen dat je voor zo'n zelfmoordpil kiest. Maar nu is het zo dat de meesten van hen voor deze pil zullen kiezen, omdat het leven voor hen in het vooruitzicht depressief en eenzaam uitziet vooral door alle bezuinigingsmaatregelen.
De wens van ouderen om te sterven is geen nieuw fenomeen, het is niet ontstaan door de bezuinigingen op de zorg. Dat een bepaalde groep van deze ouderen deze wens niet zou hebben als er meer aandacht en zorg voor hen zou zijn ontken ik niet, maar dit is maar een deel van de mensen die behoefte hebben aan deze wet.
pi_165945238
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 23:12 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Sterven kan op vele andere manieren. Daar hoef je echt geen moordpil voor in te voeren.
Het kán maar het mág niet..

Waarom zouden mensen die niet verder willen leven niet het recht mogen hebben om ervoor te kiezen om te sterven?
pi_165945311
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 23:37 schreef Begripvol het volgende:

[..]

Het is inderdaad een verruiming, omdat dit de politiek goed uitkomt. Het levert namelijk geld op. Was het omgekeerde het geval, zou bijvoorbeeld hun nabestaanden recht hebben op het restant van hun opgespaarde pensioenpremies, dan zou er ook geen zelfmoordpil komen. Dan zou dat onbeschaafd zijn als je iemand aanleiding zou geven om zelfmoord te plegen.
Maar het gaat niet om de politiek, of de politieke agenda's.. Het gaat om de mensen die de wens hebben om te sterven maar voor wie dat op dit moment wettelijk gezien niet mogelijk is..
pi_165945352
Ik ben in heel veel verpleeghuizen geweest en veruit het meerendeel van de verpleegkundigen en behandelaars die daar werken geven aan niet zo te willen eindigen.

Trieste bende is het, als je daar je laatste jaren moet slijten in de wetenschap dat het alleen maar bergafwaarts is.
pi_165945437
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 23:43 schreef Begripvol het volgende:
De politiek is smerig en onbeschaafd!
En dat is mijn credo.
Dat ben ik met je eens maar de nieuwe wet zou een hoop mensen helpen en ik vind het nogal kinderachtig om hen om die reden hun 'verlossing' te ontzeggen.
pi_165945590
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 23:59 schreef Harmankardon het volgende:
Ik ben in heel veel verpleeghuizen geweest en veruit het meerendeel van de verpleegkundigen en behandelaars die daar werken geven aan niet zo te willen eindigen.

Trieste bende is het, als je daar je laatste jaren moet slijten in de wetenschap dat het alleen maar bergafwaarts is.
Niemand wil hulpbehoevend eindigen.

Het klopt dat er in veel tehuizen een hele hoop mis is en dat komt inderdaad voor een groot deel door de bezuinigingen. Daar moet absoluut iets aan worden gedaan. Maar dat maakt de noodzaak voor de nieuwe wet niet minder, want ook als de situatie in de tehuizen optimaal zou zijn is er nog een (grote) groep die behoefte heeft aan deze nieuwe wet.
  vrijdag 14 oktober 2016 @ 06:24:54 #231
421960 Sotchi2014
Is echt een vrouw
pi_165946402
quote:

[..]

Overblijfseltje uit de tijd dat ik nog een ONZ- en KLB-user was, gok ik. Maar bedankt dat je de rest serieus en gefundeerd noemt :)
Op maandag 17 oktober 2016 17:20 schreef Danny het volgende:
Sotchi2014 is echt onmisbaar voor FOK!
pi_165946413
Eens met Lilian.

Zorg eerst maar eens dat de ouderenzorg op orde komt, en toets dan de wens op zo'n pil nog maar eens.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_165946500
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 06:33 schreef Montagui het volgende:
Eens met Lilian.

Zorg eerst maar eens dat de ouderenzorg op orde komt, en toets dan de wens op zo'n pil nog maar eens.
Mijn eigen oma; opa is begin dit jaar overleden. Waren 66 jaar getrouwd. Kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen komen regelmatig op bezoek. Zelf gaat ze 2 keer per jaar naar Spanje. Wordt goed verzorgd in haar tehuis. Sinds opa overleden is, vindt het op haar 88e wel mooi geweest. Heeft niets met ouderenzorg te maken maar zij heeft het wel gehad.
  vrijdag 14 oktober 2016 @ 07:22:14 #234
422610 Barrah
pi_165946526
Tegen deze wet zijn is net zoiets als tegen kinderopvangtoeslag zijn omdat dit vrouwen zou dwingen te gaan werken.

Dat de beperkingen van de zorg en de keuzes die het kabinet heeft moeten maken erbij worden gesleept is totaal immoreel en verwerpelijk.
pi_165946651
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 07:08 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Mijn eigen oma; opa is begin dit jaar overleden. Waren 66 jaar getrouwd. Kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen komen regelmatig op bezoek. Zelf gaat ze 2 keer per jaar naar Spanje. Wordt goed verzorgd in haar tehuis. Sinds opa overleden is, vindt het op haar 88e wel mooi geweest. Heeft niets met ouderenzorg te maken maar zij heeft het wel gehad.
Mooi voorbeeld en haar gun ik die mogelijkheid. Voor individuele gevallen ben ik het er volledig mee eens.

Niettemin blijft het een zaak om de zorg eerst maar eens op orde te krijgen zodat veel ouderen in (naar Nederlandse en westerse maatstaven) mensonterende omstandigheden goede zorg krijgen, en niet staan juichen om een zelfmoordpil om 'er maar vanaf te zijn'. Díe reden om voor zo'n pil te kiezen moet verdwijnen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_165946731
Misschien moet onze generatie ook een klein beetje naar zichzelf kijken, er zijn landen die met afschuw kijken hoe bewoners uit westerse landen met hun ouders omgaan.

Heb het idee dat er flink wat mensen zijn die hun kind al vanaf 6 maanden naar de opvang sturen en als hun ouders een bepaalde leeftijd bereiken, met de wetenschap dat een bejaardentehuis gewoon klote is, er heen sturen
en 2x per week plichtmatig heengaan.
Hell To The Liars
pi_165946916
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 06:33 schreef Montagui het volgende:
Eens met Lilian.

Typisch SP gebral.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_165947127
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 07:52 schreef Montagui het volgende:

[..]

Mooi voorbeeld en haar gun ik die mogelijkheid. Voor individuele gevallen ben ik het er volledig mee eens.

Niettemin blijft het een zaak om de zorg eerst maar eens op orde te krijgen zodat veel ouderen in (naar Nederlandse en westerse maatstaven) mensonterende omstandigheden goede zorg krijgen, en niet staan juichen om een zelfmoordpil om 'er maar vanaf te zijn'. Díe reden om voor zo'n pil te kiezen moet verdwijnen.
Heb je voorbeelden van ouderen die om die reden voor die pil zouden willen kiezen? Alles wat ik kan vinden zijn ouderen die er gewoon klaar mee zijn, en daar speelt het bejaardenhuis niet zo'n grote rol in.
  vrijdag 14 oktober 2016 @ 09:02:01 #239
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_165947158
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 08:36 schreef HSG het volgende:

[..]

Typisch SP gebral.
Kan niet.
Populisme is een "rechts" verschijnsel. :')
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_165947212
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 09:02 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Kan niet.
Zeker niet. Rechts populisme scoort momenteel wel beter omdat de buitenlanders of moslims het als zondebok zo goed doen. Maar links populisme bestaat net zo goed. De SP is daar een mooi voorbeeld van.
pi_165947220
Overigens een goed initiatief van het kabinet. Zelfbeschikking mag vrij ver gaan wat mij betreft.
pi_165947260
quote:

[..]

Kan niet.
Jaaaaaaja.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_165947496
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 07:52 schreef Montagui het volgende:
De kwaliteit van zorg is een losstaande discussie vind ik Waarbij ik me afvraag of die zorg daadwerkelijk zo slecht is als wordt gesteld. We kennen allemaal de verhalen van de demente oudere die soms een halve dag met een volle pamper zit. Zouden er nou werkelijk zoveel ouderen slechte zorg krijgen?
Als je dit topic door leest denk ik dat het echt uitzonderlijke gevallen zijn.

We klagen in NL wel over de zorg weet dat het in maar zeer weinig landen beter is.
pi_165948048
Ik zeg invoeren voor zorgbestuurders, dan blijft er geld over de echte zorg voor ouderen.
pi_165949808
Genoeg verzorgingstehuizen van binnen gezien om te weten dat er wel degelijk oudere mensen om zo'n pil zitten te springen. Nou ja, springen.

MAAR

Waar gaat dit naar toe? Want wat als de VVD/PvdA (en D66) nu hun zin krijgen, wat zit er nog meer in het vaatje?

Eerst hadden we stervenshulp voor mensen die echt heel erg doodziek waren, maar dat is nu schijnbaar niet meer nodig. Stel nu eens dat je oudjes weg gaat pesten, en dat die uit arremoede maar naar zo'n pil grijpen? Of erger nog, dat je strontvervelende kinderen hebt, en denkt, daar moet ik van af? Die Belgen zijn al zo ver dat kinderen daar over hun eigen levenseinde mogen beslissen.

Hoe je het ook wend of keert, euthenasie anders dan om zware pijn/ziekte is weer een voorbeeld van de gemakkelijke weg zoeken. Net als 'domme' mensen op een uitkering zetten. Maar die mensen zijn niet dom, je moet ze alleen een betere opvoeding geven, en wat beter les geven.

Vergelijk het met van die moeders, van die zeurderige types, die altijd tegen hun kinderen lopen te klagen, waardoor je een rotsfeer aan tafel krijgt. Jantje, eet je appelmoes op! Terwijl als je dat wat beter aanpakt, je ontzettend gezellig samen kunt eten.

Kortom: zoek eens niet naar de gemakkelijke weg. Leg die oude knarren eens uit dat ze al 70 jaar weten dat ze oud gaan worden, en dat ze zich daar op moeten voor bereiden.

Brr. Wat heb ik een hekel aan het zieligheidsdenken.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_165950007
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 23:52 schreef madam-april het volgende:

[..]

Het kán maar het mág niet..

Waarom zouden mensen die niet verder willen leven niet het recht mogen hebben om ervoor te kiezen om te sterven?
De echte reden is dat ik me heel veel zorgen maak over het misbruiken van de pil, en ik ook geen vertrouwen heb in de trajecten die voorafgaan aan de besluitvormng.

Dat is de echte reden.

Kort samengevat "ik vertrouw het zaakje niet." :N
pi_165950073
quote:

Vreemd....ik kijk echt heel anders naar het leven....
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_165950094
Wat zitten jullie toch allemaal te mauwen? Het gaat hier gewoon om keuzevrijheid. Wat is daar mis mee?
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
pi_165950239
Wat mij betreft verkopen ze die pillen gewoon in de winkel. Voor 18+ dan.
Conscience do cost.
pi_165950278
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 11:53 schreef Lyrebird het volgende:
Kortom: zoek eens niet naar de gemakkelijke weg. Leg die oude knarren eens uit dat ze al 70 jaar weten dat ze oud gaan worden, en dat ze zich daar op moeten voor bereiden.
Wat is het nut van het leven nog als je 80 jaar en eenzaam bent?
pi_165950301
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 12:20 schreef ems. het volgende:
Wat mij betreft verkopen ze die pillen gewoon in de winkel. Voor 18+ dan.
18+ Dan denken ze dat het een soort Viagra is.
pi_165950333
Men zou eerst moeten kijken waarom die mensen het willen en of aan die omstandigheden iets gedaan kan worden, als dat niet kan vind ik hulp bij zelfdoding prima.
pi_165950357
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 11:53 schreef Lyrebird het volgende:
Genoeg verzorgingstehuizen van binnen gezien om te weten dat er wel degelijk oudere mensen om zo'n pil zitten te springen. Nou ja, springen.

MAAR

Waar gaat dit naar toe? Want wat als de VVD/PvdA (en D66) nu hun zin krijgen, wat zit er nog meer in het vaatje?

Eerst hadden we stervenshulp voor mensen die echt heel erg doodziek waren, maar dat is nu schijnbaar niet meer nodig. Stel nu eens dat je oudjes weg gaat pesten, en dat die uit arremoede maar naar zo'n pil grijpen? Of erger nog, dat je strontvervelende kinderen hebt, en denkt, daar moet ik van af? Die Belgen zijn al zo ver dat kinderen daar over hun eigen levenseinde mogen beslissen.

Hoe je het ook wend of keert, euthenasie anders dan om zware pijn/ziekte is weer een voorbeeld van de gemakkelijke weg zoeken. Net als 'domme' mensen op een uitkering zetten. Maar die mensen zijn niet dom, je moet ze alleen een betere opvoeding geven, en wat beter les geven.

Vergelijk het met van die moeders, van die zeurderige types, die altijd tegen hun kinderen lopen te klagen, waardoor je een rotsfeer aan tafel krijgt. Jantje, eet je appelmoes op! Terwijl als je dat wat beter aanpakt, je ontzettend gezellig samen kunt eten.

Brr. Wat heb ik een hekel aan het zieligheidsdenken.
Wat interesseert mij het nou of iemand de gemakkelijke weg zoekt? Wat mij betreft hoeft niet iedereen tevreden te zijn met zijn of haar oude dag.
pi_165950693
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 08:08 schreef Droopie het volgende:
Heb het idee dat er flink wat mensen zijn die hun kind al vanaf 6 maanden naar de opvang sturen en als hun ouders een bepaalde leeftijd bereiken, met de wetenschap dat een bejaardentehuis gewoon klote is, er heen sturen
Maar dat is alleen maar jouw idee. Heb je ook onderbouwing voor dat idee?

Overigens is met 6 maanden naar de opvang helemaal niet zo erg. Een of twee ochtendjes in de week, is alleen maar goed voor de kleine.
pi_165950721
quote:

:D Deze manier van denken bevalt me zeer. Volgens de glijdende schaal weten we over 20 jaar dan niet beter en is dat het nieuwe "normaal".
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_165950738
quote:

[..]

Kan niet.
Nonsens. Roemer is echt een populistische plofkip. Als je aan de lopende band sprookjes vertelt met geen enkele realistische onderbouwing, dan ben je populist.
pi_165950769
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 12:10 schreef Tango5Romeo het volgende:
Wat zitten jullie toch allemaal te mauwen? Het gaat hier gewoon om keuzevrijheid. Wat is daar mis mee?
Niks idd, ik ben ook voor, alleen omdat Schippers ermee komt dan associeer je dat meteen met het Sociaal-Darwinisme van de gemiddelde VVD'er.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ryan3 op 14-10-2016 13:29:50 ]
I´m back.
pi_165950773
De moslims lachen ons uit.
Hey
  † In Memoriam † vrijdag 14 oktober 2016 @ 12:53:42 #259
230491 Zith
pls tip
pi_165950789
Ew, mensen zelf over hnu leven laten beslissen, dat moeten we niet willen met z'n allen :N
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_165951063
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 12:48 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Maar dat is alleen maar jouw idee. Heb je ook onderbouwing voor dat idee?

Overigens is met 6 maanden naar de opvang helemaal niet zo erg. Een of twee ochtendjes in de week, is alleen maar goed voor de kleine.
Kinderen horen zoveel mogelijk bij de moeder lijkt mij, 1 of 2 dagen naar de crèche of opa en oma lijkt mij inderdaad niets mis mee. Maar 5 hele dagen per week mwah
Maar op het werk heb ik ook wel eens het idee dat kinderen niet de hoogste prioriteit genieten, als mama snel weer 5 dagen per week werkt.

Met betrekking de ouderen in huis nemen,uit onderzoek bleek in 2014

"Zo'n 1,5 procent van de 45- tot 64-jarigen woont in hetzelfde huis als de ouder en heeft dagelijks contact."
Hell To The Liars
pi_165951175
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 13:09 schreef Droopie het volgende:

[..]

Kinderen horen zoveel mogelijk bij de moeder lijkt mij
Gebaseerd op welke onderzoek is dat?

quote:
1 of 2 dagen naar de crèche of opa en oma lijkt mij inderdaad niets mis mee. Maar 5 hele dagen per week mwah
Maar op het werk heb ik ook wel eens het idee dat kinderen niet de hoogste prioriteit genieten, als mama snel weer 5 dagen per week werkt.

De 5-dagen-per-week-moeders zijn de uitzonderingen, niet de regel.
pi_165952880
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 13:15 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Gebaseerd op welke onderzoek is dat?

[..]

De 5-dagen-per-week-moeders zijn de uitzonderingen, niet de regel.
https://www.scp.nl/Onderzoek

en waar baseer jij je onderbouwing op?
ik zie in mijn omgeving dat heel veel vrouwen minstens 3 of 4 hele dagen werken.
5 zie ik ook, maar dat zijn uitzonderingen ja.
Hell To The Liars
  vrijdag 14 oktober 2016 @ 15:29:30 #263
390376 Goldenrush
Everything is a remix.
pi_165953539
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 21:02 schreef madam-april het volgende:

[..]

Wat bedoel je?
dat is een beledigend woord.
  vrijdag 14 oktober 2016 @ 16:15:27 #264
185640 vrouwtje-theelepel
Vrouwtje-theelepel
pi_165954344
quote:
Misschien moet onze generatie ook een klein beetje naar zichzelf kijken, er zijn landen die met afschuw kijken hoe bewoners uit westerse landen met hun ouders omgaan.

Dit is onzin. Je komt tegenwoordig niet meer in een verzorgingshuis (bejaardenhuis) omdat je alleen maar oud bent. Je mag er pas in als je serieus wat mankeerd. De meeste mensen die wij binnen krijgen zijn dement of hebben parkinson ed.
pi_165955128
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 12:50 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

:D Deze manier van denken bevalt me zeer. Volgens de glijdende schaal weten we over 20 jaar dan niet beter en is dat het nieuwe "normaal".
Ik vraag me soms af, zouden de huidige beleidsbepalers zelf niet doorhebben dat ze zelf ook een oud worden?
pi_165955758
VVD gaat weer over lijken. Zieke partij voor sociopaten.
pi_165957809
quote:

6maanden?! Wat dacht je van 12 weken!
pi_165957813
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 12:51 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Nonsens. Roemer is echt een populistische plofkip. Als je aan de lopende band sprookjes vertelt met geen enkele realistische onderbouwing, dan ben je populist.
Je bent behoorlijk aan het Trollen voor iemand die koud een maand actief is hier. Kun je iets vertellen over de beweegredenen daarachter?
pi_165957943
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 17:02 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

Ik vraag me soms af, zouden de huidige beleidsbepalers zelf niet doorhebben dat ze zelf ook een oud worden?
Dat besef bestaat denk ik wel. Maar zij weten ook dat zij dan niet tot het grauw zullen behoren. Daar zorgen zij in hun actieve positie als "beleidsbepaler" wel voor. Politieke banen, vooral ter rechterzijde worden gebruikt als springplank naar banen waar ze pas "echt" geld gaan verdienen. En dat lukt natuurlijk niet als je je toekomstige bazen gaat schofferen of het leven moeilijk maakt. Dat is de moderne neoliberale realiteit. De waterscheiding tussen rendabelen en onrendabelen.
pi_165958330
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 15:29 schreef Goldenrush het volgende:

[..]

dat is een beledigend woord.
Homofilie een beledigend woord?! Hoe kom je daar nou weer bij?
pi_165958603
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 12:23 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Wat is het nut van het leven nog als je 80 jaar en eenzaam bent?
Nou ja, ik ben van mening dat je mensen van 80 jaar beter uit dat isolement kan halen, dan zo een pil te geven.

Ik vind dat altijd zo een rare redenering -------> Owh, je bent oud dus je moet maar dood.

Waarom?
pi_165958620
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 20:13 schreef madam-april het volgende:

[..]

Homofilie een beledigend woord?! Hoe kom je daar nou weer bij?
Ga er toch niet serieus op in. Paarlen voor de zwijnen.
pi_165958678
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 20:26 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Nou ja, ik ben van mening dat je mensen van 80 jaar beter uit dat isolement kan halen, dan zo een pil te geven.
Maar ja. Edelmoedig maar dat is "onbetaalbaar" tegenwoordig als wij de redenatie van de VVD volgen. En die volgen we. Ik toevallig niet dan maar dan behoor je tot een minderheidsgroepering these days. Onrendabelen een prettig leven leveren in hun nadagen levert geen winst op.
pi_165958726
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 20:30 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Maar ja. Dat is "onbetaalbaar" tegenwoordig als wij de redenatie van de VVD volgen. En die volgen we. Ik toevallig niet dan maar dan behoor je tot een minderheidsgroepering these days.
Nou sorry, maar ik heb niet voor de zorg gekozen om mensen dood te laten gaan. Ik ga ook absoluut niet de richting van de VVD volgen. Je graaft daarmee je eigen graf.
pi_165958808
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 20:31 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Nou sorry, maar ik heb niet voor de zorg gekozen om mensen dood te laten gaan. Ik ga ook absoluut niet de richting van de VVD volgen. Je graaft daarmee je eigen graf.
Dat laatste zeer zeker. Een voortijdig graf ook nog als zij hun kans krijgen. Die erfenis moet gewoon veel eerder de economie worden ingeschoven.
pi_165958912
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 20:34 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat laatste zeer zeker. Een voortijdig graf ook nog als zij hun kans krijgen. Die erfenis moet gewoon veel eerder de economie worden ingeschoven.
Tegenwoordig moet je je kind al opgeven bij de kinderopvang voor geboorte; straks ook maar meteen een graf uitzoeken.
I´m back.
pi_165959109
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 20:37 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Tegenwoordig moet je je kind al opgeven bij de kinderopvang voor geboorte; straks ook maar meteen een graf uitzoeken.
Ik ben overigens niet echt ingevoerd in het voorstel en de motivaties. Dit voor de eerlijkheid. Het zou best kunnen dat de motieven oprecht zijn. Toch zie ik het liever wel zoals LXIV het ziet en daarom QFT ik zijn post nogmaals:

quote:

Hij heeft altijd een vlijmscherpe toekomstvisie vind ik: het hoeft niet zo te gaan als we opletten. Maar het zou best zo kunnen gebeuren als bepaalde elementen hun gang mogen gaan. Hij is een meester in sarcasme met een bijzonder humoristische inslag.
pi_165959430
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 20:26 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Ik vind dat altijd zo een rare redenering -------> Owh, je bent oud dus je moet maar dood.

Waarom?
Als die mensen daar zelf vrede mee hebben zie ik het probleem niet hoor. Je laat ze alleen meer lijden. Je kunt iemand geen 8 uur per dag vermaken. Buiten de vraag of ze op de zorg van een wildvreemde zitten te wachten. Hierboven geef ik een voorbeeld van mijn eigen oma.
pi_165959663
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 20:44 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik ben overigens niet echt ingevoerd in het voorstel en de motivaties. Dit voor de eerlijkheid. Het zou best kunnen dat de motieven oprecht zijn. Toch zie ik het liever wel zoals LXIV het ziet en daarom QFT ik zijn post nogmaals:

[..]

Ik ben sws wel voorstander, maar als dat voorstel van Schippers komt dan ligt dat gewoon niet lekker. Rechtsen zijn in feite erger nog dan linksen, alles wat afwijkt of niet zijn prijs opbrengt in de ponzi-scheme die zij van de samenleving maken of willen maken of niet VVD stemt mag verdwijnen.
I´m back.
pi_165959861
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 21:04 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik ben sws wel voorstander, maar als dat voorstel van Schippers komt dan ligt dat gewoon niet lekker. Rechtsen zijn in feite erger nog dan linksen, alles wat afwijkt of niet zijn prijs opbrengt in de ponzi-scheme die zij van de samenleving maken of willen maken of niet VVD stemt mag verdwijnen.
Mooi gezegd. Helaas zijn we met te weinigen these days. Het rechtse mantra werkt als een speer. Ook de jeugd is er gek mee. Met die jeugdige overmoed dat als je maar heel hard werkt en er genoeg in gelooft dat het vanzelf wel goed komt voor je. De VVD heeft daar een zeer krachtig wapen mee in handen. Ik weet niet of het in dit topic was maar de SP is een partij van "leugens" volgens veel jongeren. Dat krachtige wapen werkt dus helemaal top. Links heeft zo een wapen niet. Een pleidooi voor empathie en mededogen hooguit. Maar daar wordt je niet rijk van.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bart2002 op 14-10-2016 21:21:09 ]
pi_165959908
En terecht. Je bespaart heel wat leed!
Kssstt niet zo kittig!
pi_165960228
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 20:55 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Als die mensen daar zelf vrede mee hebben zie ik het probleem niet hoor. Je laat ze alleen meer lijden. Je kunt iemand geen 8 uur per dag vermaken. Buiten de vraag of ze op de zorg van een wildvreemde zitten te wachten. Hierboven geef ik een voorbeeld van mijn eigen oma.
Ik snap je punt wel. Maar ik voel gewoon een hele grote weerstand om zo een pil aan een gezond mens te geven. Is puur gevoelsmatig.

Ik zie zoveel mensen om me heen die vechten voor hun leven, en dan zou ik zoiets doen.

Terwijl je nooit weet waar iemand de volgende dag nog intens van zou kunnen genieten. Je weet niet wat er nog komt.

Ik zou met een soort van God voelen, en dat ben ik niet. Wil ik ook niet zijn :N
pi_165960424
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 21:26 schreef tesssssssss het volgende:
Ik snap je punt wel. Maar ik voel gewoon een hele grote weerstand om zo een pil aan een gezond mens te geven. Is puur gevoelsmatig.
Ik hoop ook niet dat dat de bedoeling is.

quote:
Terwijl je nooit weet waar iemand de volgende dag nog intens van zou kunnen genieten. Je weet niet wat er nog komt.
Je weet op een bepaald moment wel dat het niet beter meer wordt. Sommigen weten dat op hun 27e en anderen op hun 85e. Die laatste leeftijd is wel realistisch genoeg om het zeker te weten.
pi_165964699
quote:

[..]

Ik zie zoveel mensen om me heen die vechten voor hun leven, en dan zou ik zoiets doen.

Ik zou met een soort van God voelen, en dat ben ik niet. Wil ik ook niet zijn :N
Je maakt een hele grote denkfout. Degenen die gebruik willen maken van deze mogelijkheid doen dat omdat zij de wens hebben om te sterven. Zij nemen dat besluit, niet jij. Door hen die mogelijkheid te ontzeggen speel je juist voor God, want jij bepaalt voor hun dat zij (nog) niet mogen sterven.

Het zijn lang niet allemaal ongelukkige eenzame mensen die hun leven voltooid achten..
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 22:51 schreef madam-april het volgende:

[..]

De mensen die gebaat zouden zijn bij deze wet kun je eigenlijk in twee groepen verdelen. De eerste groep bestaat uit mensen die lichamelijk en/of geestelijk lijden maar niet dusdanig dat zij (onder de huidige wetgeving) in aanmerking komen voor euthanasie, dit is de grootste groep. De tweede groep bestaat uit mensen die eigenlijk heel tevreden/gelukkig zijn en die hun leven als compleet en voltooid beschouwen. Zij willen niet langzaam aftakelen, hulpbehoevend worden, etc. Zij willen stoppen op hun 'hoogtepunt'.

Ik vind dat beide groepen het recht zouden moeten hebben om deze beslissing te nemen.
pi_165964797
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 oktober 2016 00:47 schreef madam-april het volgende:

[..]

Je maakt een hele grote denkfout. Degenen die gebruik willen maken van deze mogelijkheid doen dat omdat zij de wens hebben om te sterven. Zij nemen dat besluit, niet jij. Door hen die mogelijkheid te ontzeggen speel je juist voor God, want jij bepaalt voor hun dat zij (nog) niet mogen sterven.

Ik ken ook een vrouw van 27, of tenminste kende, die door middel van helium een einde aan haar leven maakte. Was manisch depressief.

Ik ben zo iemand van, niet doen, er kan altijd nog verbetering optreden, er komen nieuwe medicijnen, er houden zoveel mensen van je.

Misschien ben ik een té positief mens.

Het zijn lang niet allemaal ongelukkige eenzame mensen die hun leven voltooid achten..

[..]

Ik snap de redenen wel. Alleen ik zou er zelf niet iemand van kunnen voorzien. Van zo een pil.

Maar goed, als mensen zo een pil zelf kunnen bemachtigen, en zonder mijn invloed/hulp innemen, dan mogen ze dat inderdaad zelf weten.

Ik sta ook wel achter palliatieve sedatie, natuurlijk. Maar die mensen zijn dan ook doodziek.

Die willen dan meestal juist leven. Dat voelt zo tegenstrijdig. Voor mij, dan.
pi_165964877
Geen idee hoe ik dat voor elkaar krijg met die quotes

Ik ken ook een vrouw van 27, of tenminste kende, die door middel van helium een einde aan haar leven maakte. Was manisch depressief.

Ik ben zo iemand van, niet doen, er kan altijd nog verbetering optreden, er komen nieuwe medicijnen, er houden zoveel mensen van je.

pi_165964941
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2016 00:57 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Ik snap de redenen wel. Alleen ik zou er zelf niet iemand van kunnen voorzien. Van zo een pil.

Maar goed, als mensen zo een pil zelf kunnen bemachtigen, en zonder mijn invloed/hulp innemen, dan mogen ze dat inderdaad zelf weten.

Ik sta ook wel achter palliatieve sedatie, natuurlijk. Maar die mensen zijn dan ook doodziek.

Die willen dan meestal juist leven. Dat voelt zo tegenstrijdig. Voor mij, dan.
Maar dat vraagt toch ook niemand van je?

En dat is nou precies het belang van deze wet, dat mensen die die wens hebben de mogelijkheid hebben om op een legale manier aan dat middel te komen.

Het enige dat deze wet doet is mensen de mogelijkheid geven om over hun eigen leven(sterven) te beschikken.
pi_165965041
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2016 01:04 schreef tesssssssss het volgende:

Zij leed zo erg dat het voor haar de enige uitweg was.

Zelfmoord plegen is iets wat volledig tegen onze natuur, tegen ons overlevingsinstinct ingaat. Om daadwerkelijk zelfmoord te plegen moet iemand dus tegen zijn meest primaire instinct ingaan. Dat betekent dat iemand de wens om te sterven sterker is dan zijn meest primaire instinct, die wens zit dus ontzettend diep.

Die wens ontstaat niet van het een op het andere moment, daar gaat tijd overheen. Zelfmoord uit een opwelling zijn echt een zeldzaamheid.

Ik vermoed dat jij nooit ervaren hebt hoe het is om depressief te zijn.
pi_165966426
quote:
En wat moet ik daar vinden?

quote:
en waar baseer jij je onderbouwing op?

Praktijk.

quote:
ik zie in mijn omgeving dat heel veel vrouwen minstens 3 of 4 hele dagen werken.
5 zie ik ook, maar dat zijn uitzonderingen ja.

Dus je bent het er mee eens dat 5 dagen de uitzondering is. In je eerdere reactie insinueer je dat dat niet zo is. Overigens zit er een zeer groot verschil tussen 3 en 5 dagen werken. Voorbeeld: mijn echtgenote werkt drie dagen. In de praktijk betekende dat dat mijn kids, voordat ze naar school gingen, gemiddeld 12 uur per week bij de gastouder waren. Prima voor de sociale ontwikkeling.
pi_165966607
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 oktober 2016 01:08 schreef madam-april het volgende:

Het enige dat deze wet doet is mensen de mogelijkheid geven om over hun eigen leven(sterven) te beschikken.
Precies, en daarom snap ik ook niet hoe je tegen deze wet zou kunnen zijn. Het is niet dat de vvd ouderen verplicht een pilletje te nemen zodra ze boven de 80 zijn en teveel kosten qua zorg.
Iets waar ze in omringende landen trouwens wel over na hebben gedacht maar wat in Nederland absoluut ondenkbaar lijkt. Maar dat is een hele andere discussie.
pi_165968095
quote:

[..]

Hier ga je al de mist in. De mensen waar het op van toepassing is zijn niet gezond. Ze zijn niet levensbedreigend ziek, maar kunnen bijvoorbeeld bijna niet lopen, zien of horen, hebben benen met 10 liter vocht er in, zijn incontinent etc. Mooi leven heb je dan. En gezond hoor.
pi_165968449
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2016 01:04 schreef tesssssssss het volgende:

Dat heeft weinig met positivisme te maken en meer met bemoeizucht en betweterigheid :P
Conscience do cost.
pi_165984484
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 oktober 2016 01:19 schreef madam-april het volgende:

[..]

Zij leed zo erg dat het voor haar de enige uitweg was.

Zelfmoord plegen is iets wat volledig tegen onze natuur, tegen ons overlevingsinstinct ingaat. Om daadwerkelijk zelfmoord te plegen moet iemand dus tegen zijn meest primaire instinct ingaan. Dat betekent dat iemand de wens om te sterven sterker is dan zijn meest primaire instinct, die wens zit dus ontzettend diep.

Die wens ontstaat niet van het een op het andere moment, daar gaat tijd overheen. Zelfmoord uit een opwelling zijn echt een zeldzaamheid.

Ik vermoed dat jij nooit ervaren hebt hoe het is om depressief te zijn.
Jawel, juist wel.

Ik heb zelf een zware depressie/psychose gehad. Ik ben ervan genezen door therapie en medicijnen.

Daarna trouwde ik en kreeg ik mijn lieve zoon.
pi_165984494
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 09:42 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Jawel, juist wel.

Ik heb zelf een zware depressie/psychose gehad. Het voelt alsof je fulltime in de hel bent beland. Ik ben ervan genezen door therapie en medicijnen.

Daarna trouwde ik en kreeg ik mijn lieve zoon.
pi_165984550
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 00:35 schreef Onnoman het volgende:
Dat is onzin:
"In de visie van het kabinet mogen 'oudere' mensen met een consistente en weloverwogen doodswens - ook als ze niet ziek zijn - straks met hulp van een hulpverlener een dodelijk middel innemen. Familie mag daarbij aanwezig zijn, maar het middel niet geven.

Een speciaal opgeleide stervenshulpverlener en een onafhankelijk deskundige beoordelen of de doodswens geen opwelling is of dat er oneigenlijke druk van de familie meespeelt."

Gaat iets verder dan 'even een excuus bedenken'. En niet iedereen is een 'ouder' mens.
pi_165988086
Dit hele topic doorgelezen, maar nog weet ik niet exact hoe ik hier in sta. Al lezend, kwam bij mij de gedachte op dat we nu echt moeten stoppen met het alsmaar omhoog brengen van de levensverwachting. Want het is net als bij de tovenaarsleerling: er komt ook een hoop narigheid van. Misschien is de gemiddelde mens psychlogisch gezien niet geschikt om heel oud te worden. Zelf ben ik zestig. En ik merk wel, dat ik niet sta te springen om nieuwe ervaringen en uitdagingen. Toen ik rond de veertig was juist wel. En als ik vooruit kijk, dan is mijn grootste angst dat ik niet lekker bejaard mag zijn, maar dat er van me verwacht wordt dat ik me jonger gedraag dan mijn leeftijd. "Zeventig is tegenwoordig als zestig". Vergeet het maar. En een heel grote angst voor mij is om als ik bejaard ben in de handen te vallen van een positivo-zorgverlener, die vindt dat er nog zo veel kan, terwijl ik daar zelf misschien wel geen zin in heb. Geregeld ga ik op bezoek in een verpleegtehuis bij een lichamelijk zeer zieke, maar geestelijk nog gezonde man, die vroeger mijn mentor was. Een paar keer heb ik meegemaakt dat hem op denigrerende toon door de activiteitenbegeleidster verweten werd dat hij niet meedeed aan allerlei spelletjes. Ik dacht: "Mijn hemel, ben je je hele leven een intelligent wetenschapper geweest, heb je veel mensen geinspireerd en dan moet je op je 88ste meedoen aan spelletjes die je niet leuk vindt".
Maar wil ik dan werkelijk dat deze man een pil zou mogen slikken en er uit stappen? Moeilijk, heel moeilijk.
Misschien was het milder geweest als hij gestorven was aan zijn hartaanval die hij op zijn 67ste kreeg? Ik neig een beetje naar dat laatste.
pi_165988113
Goede post.
pi_165994251
quote:
15s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:15 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Ik denk niet zo zeer dat het is dat ze het "claimen" maar dat de maatschappij zodanig is ingesteld dat je daadwerkelijk geen tijd hebt als je al je dingen moet doen.

Ik zou als mijn ouders niet meer voor zichzelf konden zorgen ook niet weten waar ik de tijd vandaan zou moeten halen om tijd met hen door te brengen.

Maandag t/m vrijdag ben ik wakker om 5 en zit tot 17:00 op school, daar naast moet ik bepaalde uren aan sport volgen, mijn huishouden doen, nog reizen naar huis (ong 1 uur tot 1.5 uur), dus als ik thuis kom heb ik misschien maar een uur of 2/3 voor mezelf als ik dan al niet dingen moet voorbereiden.

In het weekend wil ik ook mijn sport beoefenen wat er ook voor zorgt dat ik fit blijf en een van mijn doelen in het leven kan behalen. dus het enige moment dat ik even snel langs zou kunnen komen zou in het weekend zijn en dan offer je dus ook een groot deel van je sociale leven op (mits je dit belangrijk vind dan).

Zeg mij hoe wij in deze maatschappij nog echt tijd voor elkaar kunnen maken als werkgevers verwachten en eisen dat jij bijna je leven richt op je werk/opleiding?.
Waz met jou!
pi_165995875
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 17:56 schreef Just_some_random_dude het volgende:
In het weekend wil ik ook mijn sport beoefenen wat er ook voor zorgt dat ik fit blijf en een van mijn doelen in het leven kan behalen. dus het enige moment dat ik even snel langs zou kunnen komen zou in het weekend zijn en dan offer je dus ook een groot deel van je sociale leven op (mits je dit belangrijk vind dan).

Je begrijpt hopelijk wel dat dit puur onversneden egoïsme is wat je doet?
Dat is helemaal prima hoor. Maar dat verhaal dat je fit moet blijven om je doelen te behalen vind ik niet zo sterk. Dat is een soort slap excuus om dat te doen wat je zelf wilt. Besef dat wel. Later heb je daar wellicht spijt van.
pi_165995894
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 19:12 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Je begrijpt hopelijk wel dat dit puur onversneden egoïsme is wat je doet?
Dat is helemaal prima hoor. Maar dat verhaal dat je fit moet blijven om je doelen te behalen vind ik niet zo sterk. Dat is een soort slap excuus om dat te doen wat je zelf wilt. Besef dat wel. Later heb je daar wellicht spijt van.
Je weet niet eens wat voor baan ik voor ogen heb... dus het is best makkelijk praten als je niet weet wat iemand zijn doelen zijn ;).
Waz met jou!
pi_165996058
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 19:13 schreef Just_some_random_dude het volgende:

[..]

Je weet niet eens wat voor baan ik voor ogen heb... dus het is best makkelijk praten als je niet weet wat iemand zijn doelen zijn ;).
Nou, het gaat mij niet over een baan. Maar wat ik poste klopt wel m.i. Je probeert het voor jezelf goed te praten dat je de egoïstische richting pakt. Dat geeft verder niets en het is best eerlijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')