Daarom is het ook niet iets wat zomaar gedaan wordt na het eerste verzoek, en gaat er net als bij de huidige regeling voor mensen die ziek zijn wel wat tijd en aardig wat gesprekken overheen. Ik denk niet dat mensen die het zich door hun kinderen aan laten praten door die screening komen.quote:Op donderdag 13 oktober 2016 09:54 schreef jogy het volgende:
Eigenlijk wel een goed idee maar stiekem ben ik wel bang hoe ze eventueel misbruik gaan voorkomen. Een beetje een dommig oude opa of oma die subtiel door haar (klein)kinderen overgehaald wordt om dit te doen, zoiets. Onwaarschijnlijk maar niet geheel ondenkbaar.
Maar over het algemeen ben ik voor.
Onderbuikgevoelens wederom. Is de zorg dan zo slecht? Ik geloof niet dat het 20 jaar geleden beter was. Anders, maar niet per definitie beter.quote:Op donderdag 13 oktober 2016 09:51 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Ze kunnen het geld ook ergens anders vandaag halen. Begin maar met het schrappen van ontwikkelingshulp en subsidies aan allerlei nutteloze linkse clubjes.
Ja fair enough, er zit inderdaad weinig willekeur in zoiets. dan ben ik gewoon fan.quote:Op donderdag 13 oktober 2016 09:56 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Daarom is het ook niet iets wat zomaar gedaan wordt na het eerste verzoek, en gaat er net als bij de huidige regeling voor mensen die ziek zijn wel wat tijd en aardig wat gesprekken overheen. Ik denk niet dat mensen die het zich door hun kinderen aan laten praten door die screening komen.
Ik vraag mij af of mensen die roepen dat de zorg voor onze oudjes zo belabberd dit zelf wel eens ervaren hebben? Ik kom er tegenwoordig regelmatig en zie dat de oudjes met heel veel liefde worden omringd.quote:Op donderdag 13 oktober 2016 09:58 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Onderbuikgevoelens wederom. Is de zorg dan zo slecht? Ik geloof niet dat het 20 jaar geleden beter was. Anders, maar niet per definitie beter.
Ik denk dat dit gevoel gesterkt wordt door de programma's van Geer en Goor. Natuurlijk zijn er eenzame mensen. Natuurlijk zijn er ouderen die een halve dag in een poepluiers zitten. Maar als een oudere niet meer in staat is zijn eigen reet af te vegen, moet je je fan niet af gaan vragen wat voor zin het leven dan nog heeft....quote:Op donderdag 13 oktober 2016 10:06 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik vraag mij af of mensen die roepen dat de zorg voor onze oudjes zo belabberd dit zelf wel eens ervaren hebben? Ik kom er tegenwoordig regelmatig en zie dat de oudjes met heel veel liefde worden omringd.
Natuurlijk is er bezuinigd, moeten ze veel dingen zelf betalen en wordt de kaasschaaf gehanteerd op de kosten, maar er is in elk geval geen sprake van een liefdeloze omgeving waarin oma lekker verwaarloosd wordt. Dat verpieteren van oudjes is bijna 100% toe te schrijven aan de familie en vrienden die dood gaan of het af laten weten. Als men dan toch de moraalridder uit wil hangen dan zou men de pijlen op de familie moeten richten, en niet op de grote boze zorginstellingen die oudjes de dood in zouden willen jagen.
Nou, veel betere manieren. Hier in de buurt is een man van 82 pas in het kanaal gesprongen omdat hij er geen zin meer in had. Prima oplossing he!quote:Op woensdag 12 oktober 2016 22:09 schreef Kowloon het volgende:
Slechte zaak, euthanasie zou naar mijn idee enkel voor ernstig zieke en ongeneeslijk zieke mensen beschikbaar moeten zijn. Ouderen die bijvoorbeeld vereenzamen zijn veel beter op een andere wijze geholpen dan met de dood.
Men zegt altijd dat je kinderen neemt zodat ze later voor je kunnen zorgen en je op kunnen komen zoeken? Althans, dat wordt mij altijd verteld als ik zeg gen kinderen te willen: "wie komt je dan opzoeken later...?"quote:Op donderdag 13 oktober 2016 10:06 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik vraag mij af of mensen die roepen dat de zorg voor onze oudjes zo belabberd dit zelf wel eens ervaren hebben? Ik kom er tegenwoordig regelmatig en zie dat de oudjes met heel veel liefde worden omringd.
Natuurlijk is er bezuinigd, moeten ze veel dingen zelf betalen en wordt de kaasschaaf gehanteerd op de kosten, maar er is in elk geval geen sprake van een liefdeloze omgeving waarin oma lekker verwaarloosd wordt. Dat verpieteren van oudjes is bijna 100% toe te schrijven aan de familie en vrienden die dood gaan of het af laten weten. Als men dan toch de moraalridder uit wil hangen dan zou men de pijlen op de familie moeten richten, en niet op de grote boze zorginstellingen die oudjes de dood in zouden willen jagen.
Ik weet dat anekdotisch materiaal geen goede grond is voor een mening, maar mijn oma zit sinds een jaar omgeveer in een verzorgingshuis. Wat haar ongelukkig maakt is niet het vieze eten. Daar heeft ze wat anders voor geregeld met haar kleine pensioentje. Wat haar ongelukkig maakt is niet dat er maar twee uur per week iemand komt schoonmaken. Dat blijkt meer dan genoeg.quote:Op donderdag 13 oktober 2016 10:08 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik denk dat dit gevoel gesterkt wordt door de programma's van Geer en Goor. Natuurlijk zijn er eenzame mensen. Natuurlijk zijn er ouderen die een halve dag in een poepluiers zitten. Maar als een oudere niet meer in staat is zijn eigen reet af te vegen, moet je je fan niet af gaan vragen wat voor zin het leven dan nog heeft....
Ik redeneerde ook zo tot oma die ik hier boven beschrijf in het verzorgingshuis terecht is gekomen na het overlijden van opa. Ik zie haar opfleuren als ik langs kom. Natuurlijk, ik heb het geluk dat ik op tien minuten woon en ik kom dus ook zeker één tot twee keer per week even langs. Ze heeft geen ander venster op de wereld omdat de rest van de familie het af laat weten. Dat heeft me wel anders doen denken over een soort piëteit die je als kinderen en kleinkinderen toch hebt naar ouders en grootouders.quote:Op donderdag 13 oktober 2016 10:10 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Men zegt altijd dat je kinderen neemt zodat ze later voor je kunnen zorgen en je op kunnen komen zoeken? Althans, dat wordt mij altijd verteld als ik zeg gen kinderen te willen: "wie komt je dan opzoeken later...?"
Maar ik zou dat eigenlijk niet eens per se willen als ik al wel kinderen zou willen. Die hebben als het even meezit ook hun eigen leven, en hoeven van mij echt niet elke week vaste prik langs te komen. Kan ik straks ook niet als mijn ouders ouder zijn, want ik woon niet om de hoek. Het lijkt me een stuk beter als men leert zichzelf te vermaken voor een groot deel, en contacten te maken buiten familie om, zeker nu families niet meer standaard in 't zelfde dorp bij elkaar blijven wonen.
Dat mag toch gewoon, waar maak je je dan druk om? Het is bedoeld voor mensen die zelf hun situatie uitzichtloos vinden. En dat gaat ook heel vaak met fysieke problemen gepaard. Ze kunnen niet meer scharrelen in die moestuin, lezen gaat bijna niet meer door zichtproblemen etc. Als je er dan geen zin meer hebt is het toch prima dat je er mee kunt stoppen.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 22:33 schreef LXIV het volgende:
Nu moet ik straks als ik oud ben me ontzettend sociaal gaan gedragen, allerlei suffe kringverjaardagen langs, iedere woensdagavond in de kroeg gaan zitten, actief worden op de Social Media, anders loop ik de kans op het lijstje van eenzame ouderen te worden gezet en na drie maanden (als er geen verbetering optreedt) voor een spuitje in aanmerking te komen.
Als ik oud ben wil ik gewoon wat rustig aanscharrelen in de moestuin, met geitjes en kippen, en 's avonds een pijpje roken bij de kachel en een goed boek lezen. Dan ben je al gevaarlijk bezig, je moet Talentenshows op de publieke omroep kijken, likes uitdelen op FB en sociaal geengageerd zijn. Wat als je als oudere gewoon liever alleen wil zijn?
Ik zou het de huidige oudere generatie niet echt kwalijk nemen dat ze moeilijk met eenzaamheid en gebrek aan bezoek om kunnen gaan, en zelfs mijn ouders niet (al gaat het echt op Skypen neerkomen), maar ik denk dat in deze moderne wereld onze generatie (zeker de nu jongeren, maar ook 30ers zoals ik zelf) daar een stuk beter mee overweg zullen kunnen, al is het maar via het internet dat men aansluiting en contact kan vinden.quote:Op donderdag 13 oktober 2016 10:16 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik redeneerde ook zo tot oma die ik hier boven beschrijf in het verzorgingshuis terecht is gekomen na het overlijden van opa. Ik zie haar opfleuren als ik langs kom. Natuurlijk, ik heb het geluk dat ik op tien minuten woon en ik kom dus ook zeker één tot twee keer per week even langs. Ze heeft geen ander venster op de wereld omdat de rest van de familie het af laat weten. Dat heeft me wel anders doen denken over een soort piëteit die je als kinderen en kleinkinderen toch hebt naar ouders en grootouders.
Maar hoe dan ook, als zij er uit wil stappen zou ik haar daar in steunen en zeker niet de schuld af willen gaan wimpelen op het zorgstelsel. Haar ongeluk wordt echt veroorzaakt door het feit dat iedereen om haar heen weg valt of niet op bezoek komt.
Jammer dat je iets serieus en gefundeerds schrijft en het dan hebt over "treinen koppen"quote:Op donderdag 13 oktober 2016 08:01 schreef Sotchi2014 het volgende:
Eindelijk. Niemand heeft ervoor gekozen geboren te worden, geef mensen dan in ieder geval de keuze te sterven. Iemand anders heeft het recht niet een persoon tegen zijn of haar zin in leven te houden. Goed dat er waardige hulpmiddelen komen.
Wie denken artsen uberhaupt dat ze zijn dat ze mogen bepalen of iemand wel of niet moet doorgaan met lijden?
Ik durf nog een stap verder te gaan - als een kerngezond persoon wil sterven omdat diegene het nut van het leven niet inziet, mag diegene wat mij betreft ook toegang krijgen tot hulpmiddelen. Het blijft zijn of haar eigen keuze.
Het is eigenlijk van de zotte dat men nu in principe aangewezen is op treinen koppen en andere mensen een trauma bezorgen.
Ach, niet zo kleinzerig, zo heet dat gewoon in de volksmond...quote:Op donderdag 13 oktober 2016 10:20 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Jammer dat je iets serieus en gefundeerds schrijft en het dan hebt over "treinen koppen".
Ja, dat is wel waar. Ik maak mij ook geen zorgen om mijn oude dag. Ik heb geen kinderwens en zie het ook niet gebeuren. Ik zou dus heel berooid achter moeten blijven maar ik denk ook dat onze generatie heel anders om zal gaan met oud zijn.quote:Op donderdag 13 oktober 2016 10:18 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ik zou het de huidige oudere generatie niet echt kwalijk nemen dat ze moeilijk met eenzaamheid en gebrek aan bezoek om kunnen gaan, en zelfs mijn ouders niet (al gaat het echt op Skypen neerkomen), maar ik denk dat in deze moderne wereld onze generatie (zeker de nu jongeren, maar ook 30ers zoals ik zelf) daar een stuk beter mee overweg zullen kunnen, al is het maar via het internet dat men aansluiting en contact kan vinden.
Vind dat de post juist wel sterk maken. Dat je erover valt is goed, want het is onacceptabel dat je nu op zo'n verschrikkelijke methode als treinen koppen aangewezen bent als je eruit wil stappen.quote:Op donderdag 13 oktober 2016 10:20 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Jammer dat je iets serieus en gefundeerds schrijft en het dan hebt over "treinen koppen".
Maar die hele post ademt dat het geen stoerdoenerij is maar een weloverwogen mening.quote:Op donderdag 13 oktober 2016 10:26 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Niet in de volksmond. Bij bepaalde groepen, het is een beetje infantiel, stoer doen.
Niet in de volksmond. Bij bepaalde groepen, het is een beetje infantiel, stoer doen.quote:Op donderdag 13 oktober 2016 10:21 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ach, niet zo kleinzerig, zo heet dat gewoon in de volksmond...
Man man manquote:Op donderdag 13 oktober 2016 10:26 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Niet in de volksmond. Bij bepaalde groepen, het is een beetje infantiel, stoer doen.
Natuurlijke selectie krijgt vandaag de dag in Nederland geen kans meer. Op zich is dat niet zo erg, maar 1 van de gevolgen is vereenzaamde ouderen. Uiteindelijk is het gewoon een kwestie van geld. Er wordt verschrikkelijk veel geld verdiend aan ouderen, door de zorgaanbieders en de farmaceutische industrie. Het zou de nieuwe regering sieren daar eens wat aan te doen.quote:Op donderdag 13 oktober 2016 10:33 schreef bloodymary1 het volgende:
Denk ook niet dat de "slechte zorgverlening" het probleem is. Maar juist de goede zorgverlening, waarbij mensen steeds ouder worden, terwijl ze toch fysieke en mentale problemen hebben. Het aantal mensen boven de 80 is sterk gestegen. Dat gaat wel vaak gepaard met heel slecht ter been zijn, incontinentieproblemen, zichtproblemen, beginnende dementie. Dat zijn juist de redenen dat het leven voor iemand weinig tot geen kwaliteit meer heeft.
Och als je weg zit te kwijnen en in verpleeghuis waar men nauwelijks meer tijd heeft om je aandacht te geven door bezuinigingen heeft dat toch ook wel grote invloed. Ik vind het wat dat betreft wel een riskant voorstel want juist ook de omgeving kan voor een groot deel bepalen hoeveel plezier je nog in het leven hebt.quote:Op donderdag 13 oktober 2016 10:33 schreef bloodymary1 het volgende:
Denk ook niet dat de "slechte zorgverlening" het probleem is. Maar juist de goede zorgverlening, waarbij mensen steeds ouder worden, terwijl ze toch fysieke en mentale problemen hebben. Het aantal mensen boven de 80 is sterk gestegen. Dat gaat wel vaak gepaard met heel slecht ter been zijn, incontinentieproblemen, zichtproblemen, beginnende dementie. Dat zijn juist de redenen dat het leven voor iemand weinig tot geen kwaliteit meer heeft.
Het gaat niet om moed, maar om het feit dat er niks anders meer dan "dood gaan" op je bucketlist staat - de rest is been there seen it done it. Dat er geen uitdagingen meer zijn en elke dag een.herhaling van zetten is.quote:Op donderdag 13 oktober 2016 09:58 schreef zovty het volgende:
Als je op die leeftijd nog niet de moed hebt verzameld om er zelf een einde aan te maken ben je er nog niet aan toe.
Gebeurt dat ook als iemand vroegtijdig onder de bus komt?quote:Op donderdag 13 oktober 2016 13:29 schreef Toga het volgende:
Ik mag toch aannemen dat eerst het pensioen en andere rechten worden uitgekeerd naar gelang een zorgvuldig berekende levensverwachting? Wel zo eerlijk voor de nabestaanden (waaronder het rijk).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |