quote:Op maandag 8 augustus 2016 17:03 schreef Cockwhale het volgende:
Hoewel de meningen verdeeld zijn over het bestaan van vrije wil, zij het absoluut of relatief, gaat ons politiek, economisch en strafrechtelijke systeem- alsook mensen met hun (sociale) waarden en geloof er vanuit dat we in grote mate de vrijheid hebben om onze eigen keuzes te maken. Dit betekend dan ook dat individuen verantwoordelijk en aansprakelijk zijn voor hun "eigen" (?) acties.
Mensen worden beoordeeld op de keuzes die zij maken in hun leven, maar niet alleen dat, ze worden veelal beoordeeld op een wijze die de suggestie geeft dat zij elke andere mogelijke keuze hadden kunnen maken, enkele uitzonderingen daargelaten die buiten onze macht liggen. Desalniettemin is het voornamelijk iemands eigen "schuld" of hij/zij arm of rijk (en succesvol) is, bank hangt of onderneemt, depressief of gelukkig, goed of slecht gedraagt et cetera. De vrije keuze, the selfmade man, lijkt echter vooral een transparant ergens rondzwevend wereldje te zijn dat buiten de wetten treedt van natuurwetten en causaliteit - oftewel een verzonnen ideaal, wellicht een (noodzakelijke) illusie gecreëerd door het ego? Wishful thinking?
Het staat sterk in contrast tot hoe de mens de rest van de wereld benadert, namelijk in termen van causaliteit, elk gevolg heeft een oorzaak, die feitelijk onontkoombaar is. De fysische (de enige) wereld "beweegt" zich voort volgens de natuurwetten, wat maar weinig mensen zullen ontkennen. Zo ook het menselijke lichaam... of toch niet? Er heerst een dubbele standaard, de natuur en de mens. De mens laat niet voor zich kiezen, maar kiest zelf. Er ontstaat een conflict wanneer de twee in één kamer geplaatst worden. De wil van de mens lijkt bar weinig van doen, wanneer hij of zij van wolkenkrabber springt. De hulpeloosheid is vergelijkbaar met de levenloze steen die naar beneden dondert. Zelfs in het eigen lichaam heeft de wil amper zeggenschap. En toch blijft dit idee van een vrije wil ronddwalen in onze samenleving.
Waarom blijven we aanspraak maken op een vrije wil, ondanks dit op elke logische wijze wordt tegengesproken? Wat zouden de gevolgen zijn als we niet langer vanuit een ideaal redeneren? Ontneemt dit ons gevoel voor verantwoordelijkheid op een zeer lang termijn van ontwikkelingen, of neemt het besef van de gevolgen van onze acties - als een sociaal collectief - juist toe?
Waarom zou dit nu precies strijdig zijn met determinisme? Ook een bepaalde invloed is een invloed. Bovendien lijkt het me nogal lastig om onbepaaldheid uit te leggen als een wil. Een wil is altijd een bepaalde wil. Alsof de wil los van zichzelf moet staan op echt vrij te zijn. Ik vind dat zoals ik eerder heb gezegd een nogal vreemde voorwaarde voor vrijheid. Normaalgesproken leggen we vrijheid ook niet op die manier uit.quote:Op maandag 29 augustus 2016 22:54 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Ik denk dat mensen die in een vrije wil geloven, menen dat zij met hun vrije wil en het maken van keuzes, het verloop van het universum beïnvloeden.
In dat geval zou er nooit een appeltoekomst hebben bestaan. Het hele idee van 'het veranderen van de toekomst' klopt niks van.quote:Op maandag 29 augustus 2016 22:54 schreef lnloggen het volgende:
Dus als zij een keuze hebben (bijvoorbeeld: eet je een appel of een banaan?) ben je écht vrij om eender welk van beide te kiezen. En afhankelijk van welke keuze je maakt zou het universum daardoor een banaan-toekomst kunnen krijgen in plaats van een appel-toekomst.
Daar denken de MWI aanhangers anders over.quote:Op maandag 29 augustus 2016 23:26 schreef Molurus het volgende:
In dat geval zou er nooit een appeltoekomst hebben bestaan. Het hele idee van 'het veranderen van de toekomst' klopt niks van.Ongeacht wat je kiest en hoe vrij je daarin bent, er is maar 1 toekomst.
Haha, met uitzondering van die interpretatie van QM inderdaad. Maar dan nog worden de verschillende werelden daarin niet bepaald door verschillende keuzes die mensen maken maar door de verschillende mogelijke uitkomsten van kwantumprocessen.quote:Op maandag 29 augustus 2016 23:51 schreef highender het volgende:
[..]
Daar denken de MWI aanhangers anders over.
Het is helemaal niet aantoonbaar te maken dat onze hersenen functioneren met een deterministische achtergrond. Ik heb althans binnen de gehele discussie hierover nog geen enkel steekhoudend argument gelezen, slechts verschillende meningen en opvattingen over hetzelfde onderwerp. Wat al aangeeft dat de mens de vrije keuze heeft hierover van mening te verschillen.quote:Op maandag 29 augustus 2016 23:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Haha, met uitzondering van die interpretatie van QM inderdaad. Maar dan nog worden de verschillende werelden daarin niet bepaald door verschillende keuzes die mensen maken maar door de verschillende mogelijke uitkomsten van kwantumprocessen.
Het lijkt me niet eens heel waarschijnlijk dat er daardoor ook werkelijk verschillende keuzes ontstaan, zelfs niet als de MWI interpretatie juist is. Eenvoudig omdat de hardware die die keuzes voorbrengt - een netwerk van neuronen - een te grote schaal heeft om werkelijk enige invloed van onbepaaldheden op kwantumschaal te ondervinden.
Het is nog net niet mogelijk om keihard te bewijzen dat de hersenen deterministisch functioneren zoals een computer dat doet. Maar het zit er ook niet ver vandaan, en er is geen enkele reden om te denken dat onbepaaldheden op kwantumschaal verantwoordelijk zijn voor wat wij uitleggen als 'vrije keuzes'.
Errrr wat? Leg eens uit.quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 10:14 schreef Elzies het volgende:
Onderzoek naar epi-genetica heeft aangetoond dat een cel zijn chromosomenvolgorde kan wijzigen. Niets ligt genetisch vast.
Jouw enige argument voor een eventuele 'vrije wil' is een gebrek aan bewijs (en kennis van) voor bepaalde fenomenen. Dat is net zo goed een argument voor het bestaan van God als het bestaan van een vrije wil. Oftewel, het is geen bewijs, en eigenlijk ook geen steekhoudend argument. Je argumentatie doet me dan ook sterk denken aan die van de gemiddelde gelovige.quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 10:14 schreef Elzies het volgende:
Het is helemaal niet aantoonbaar te maken dat onze hersenen functioneren met een deterministische achtergrond. Ik heb althans binnen de gehele discussie hierover nog geen enkel steekhoudend argument gelezen, slechts verschillende meningen en opvattingen over hetzelfde onderwerp. Wat al aangeeft dat de mens de vrije keuze heeft hierover van mening te verschillen.
Het observeren van neuronenwerkzaamheid in combinatie met welke hersendelen daarbij actief worden (al is dit feitelijk ook al een achterhaald beeld, want we gebruiken onze volledige hersenen) is het observeren van een gevolgtrekking waarover je verschillende subjectieve ideeën kunt vormen. De een maakt de keuze daarin een computer te zien, de ander de keuze om er een zelfsturend biologische eenheid in te zien in staat tot het maken van keuzes. (een vorm van intelligentie en bewustzijn)
Onderzoek naar epi-genetica heeft aangetoond dat een cel zijn chromosomenvolgorde kan wijzigen. Niets ligt genetisch vast. Dat is net zo'n achterhaalde opvatting alsof we nog geloven in het oude Newtoniaanse denken van enkele eeuwen geleden.
Niemand kan hard maken dat verstrengeling tussen elektronen (ongeacht de afstand) een deterministische oorzaak heeft. We weten niet eens hoe dit proces werkt en waarom elementaire deeltjes ongeacht de afstand gelijktijdig dezelfde spin maken als ze ooit met elkaar in aanraking zijn geweest.
Niemand kan aan het verschijnsel donkere energie een deterministische oorzaak claimen als we het proces van een versnelde expansie van dit universum niet kunnen verklaren.
Ja ik weet wat epigenetica is maar ik vroeg je om uit te leggen wat je daar net zei, dat raakt namelijk kant nog wal. Wat bedoel je met chromosoom volgorde en in die zin beticht je zelfs enkele cellen al van een vrije wil wat helemaal vreemd is.quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 10:35 schreef Elzies het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Epigenetica
Ach, gaan we God weer binnen deze discussie betrekken.quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 10:33 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Jouw enige argument voor een eventuele 'vrije wil' is een gebrek aan bewijs (en kennis van) voor bepaalde fenomenen. Dat is net zo goed een argument voor het bestaan van God als het bestaan van een vrije wil. Oftewel, het is geen bewijs, en eigenlijk ook geen steekhoudend argument.
Genen kunnen net zo goed binnen een deterministisch systeem veranderen.
GVD zegquote:Op dinsdag 30 augustus 2016 10:43 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ach, gaan we God weer binnen deze discussie betrekken.![]()
Als genen zichzelf aan- of uitzetten of hun chromosomenvolgorde wijzigen vanwege omgevingsfactoren dan duidt dat op een bepaalde doelgerichte handeling. Een determinist kan mij nergens aantonen dat het aan of uitzetten of het veranderen van die chromosomenvolgorde al van tevoren vast staat. Als je dat niet kunt bewijzen kun je wat mij betreft niet claimen dat epi-genetica per definitie een gevolgtrekking is van een deterministische oorzaak.
Dus maak eerst zoiets aantoonbaar voordat je zo'n claim neerlegt. Want anders doe je feitelijk precies hetzelfde als degene die hun claims onderbouwen met hun geloof in God als enige oorzaak. Daarom beschouw ik determinisme ook steeds meer als een geloofsstroming. Weliswaar zonder God, maar deterministen en gelovigen gebruiken hetzelfde patroon van het presenteren van een onvolledige bewijsvoering.
Genen zetten zichzelf niet aan of uit. Ik snap nogsteeds niet wat je bedoeld met chromosoom volgorde. En het aan en uitzetten van genen is zeker niet doelgericht. Het aan en uitzetten van genen al dan niet door omgevingsfactoren is een volledig stochastisch process. Het is eenvoudig te omschrijven aan de hand van een aantal feedbackloops bestaande uit enzymatische activiteiten. Daar zit geen doelgerichte handeling achter (wel een hoop evolutie maar dat is een ander verhaal)quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 10:43 schreef Elzies het volgende:
Als genen zichzelf aan- of uitzetten of hun chromosomenvolgorde wijzigen vanwege omgevingsfactoren dan duidt dat op een bepaalde doelgerichte handeling.
Dat doe ik wel en ik heb al tig keer enkele voorbeelden genoemd waarbij we helemaal niet weten of er sprake is van causaliteit.quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 10:49 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
GVD zeg![]()
Like a broken record. Wie presenteert hier nou keer op keer 'het gebrek aan bewijs' als bewijsvoering? DE VERGELIJKING MET GOD SLAAT OP JOUW WIJZE VAN ARGUMENTEREN. Bewijs jij maar eens dat er iets buiten de wetten van causaliteit beweegt. Er is (volgens wetenschappelijke methoden) bewijs voor causaliteit, geen enkele aanwijzing voor non-causaliteit. Dat je dat niet begrijpt... Als je 100 witte ganzen ziet, is er geen reden om aan te nemen dat er een roze gans bestaat, totdat je er één tegenkomt.
Ik heb je keer op keer gevraagd hoe causaliteit en non-causaliteit in één wereld naast elkaar bestaan. Je geeft geen antwoord. EN NEE, DAT DOE JE NIET!
Dat doen ze wel conform de definitie van de term epi-genetica. Als jij kunt aantonen dat dit niet het geval is en het een volledig stochastisch proces is dan lees ik het graag. Ik lees het nergens.quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 10:51 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Genen zetten zichzelf niet aan of uit. Ik snap nogsteeds niet wat je bedoeld met chromosoom volgorde. En het aan en uitzetten van genen is zeker niet doelgericht. Het aan en uitzetten van genen al dan niet door omgevingsfactoren is een volledig stochastisch process. Het is eenvoudig te omschrijven aan de hand van een aantal feedbackloops bestaande uit enzymatische activiteiten. Daar zit geen doelgerichte handeling achter (wel een hoop evolutie maar dat is een ander verhaal)
Mijn hartelijke dank.quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 10:05 schreef Bosbeetle het volgende:
Geheel uit vrije wil gereeksten omdat ik TRs irritant vind. Niet dat ik in exact dezelfde situatie iets anders had kunnen doen.
Genen worden afgelezen door eiwitten die er aan binden die eiwitten hebben een on rate en een off rate (ze plakken eraan en vallen eraf in een evenwicht) als ze (toevallig/stochastisch) een gen tegenkomen lezen ze hem af. (de epigenetisch vlaggetjes kunnen deze on rate en off rate veranderen zodat de eiwitten bijvoorbeeld niet meer binden) als een gen wordt afgelezen wordt er een nieuw eiwit gemaakt dat eiwit kan bijvoorbeeld weer binden aan het gen en de vlaggetjes eraf halen of erop zetten (ook weer door botsen en reageren etc). Dit is een zeer vereenvoudigde manier van een simpele feedback loop die plaatsvind in de cel. Het gen doet niets het wordt afgelezen, de eiwitten doen het werk maar die doen dit werk ook omdat ze botsen/binden etc al die botsingen en bindingen zijn te omschrijven door difussie en basale natuurkundige krachten, er zit daar geen enkel doel en/of wil.quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 11:34 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dat doen ze wel conform de definitie van de term epi-genetica. Als jij kunt aantonen dat dit niet het geval is en het een volledig stochastisch proces is dan lees ik het graag. Ik lees het nergens.
Je beschrijft het observeren van een gevolgtrekking en vanuit jouw eigen subjectieve opvatting plaats je dit in termen van toevalligheid. Met dat laatste ben ik het dus niet eens omdat een bio- systeem wat zich aanpast aan zijn omgevingsfactoren net zo goed doelgerichte handelingen kan uitvoeren. Waarom zou het per definitie een samenraapsel van een toevallige samenloop van omstandigheden moeten zijn? Daar bestaat helemaal geen definitief bewijs voor.quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 11:39 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Genen worden afgelezen door eiwitten die er aan binden die eiwitten hebben een on rate en een off rate (ze plakken eraan en vallen eraf in een evenwicht) als ze (toevallig/stochastisch) een gen tegenkomen lezen ze hem af. (de epigenetisch vlaggetjes kunnen deze on rate en off rate veranderen zodat de eiwitten bijvoorbeeld niet meer binden) als een gen wordt afgelezen wordt er een nieuw eiwit gemaakt dat eiwit kan bijvoorbeeld weer binden aan het gen en de vlaggetjes eraf halen of erop zetten. Dit een zeer vereenvoudigde manier van een simpele feedback loop die plaatsvind in de cel. Het gen doet niets het wordt afgelezen, de eiwitten doen het werk maar die doen dit werk ook omdat ze botsen/binden etc al die botsingen en bindingen zijn te omschrijven door difussie en basale natuurkundige krachten, er zit daar geen enkel doel en/of wil.
Dus dat we grote eiwiten iets langzamer zien bewegen dan kleine en dat dit precies te omschrijven is volgens de natuurkundige wetten voor vrije diffusie, tenzij deze eiwitten binden aan DNA want dan bewegen ze langzamer, en als je het stukje eiwit dat bind weghaalt beweegt hij wel weer volgens de wetten van vrije diffusie. Dat doen ze allemaal omdat ze dat willen en niet omdat ze blootstaan een enkele goed te omschrijven krachten.quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 11:50 schreef Elzies het volgende:
[..]
Je beschrijft het observeren van een gevolgtrekking en vanuit jouw eigen subjectieve opvatting plaats je dit in termen van toevalligheid. Met dat laatste ben ik het dus niet eens omdat een bio- systeem wat zich aanpast aan zijn omgevingsfactoren net zo goed doelgerichte handelingen kan uitvoeren. Waarom zou het per definitie een samenraapsel van een toevallige samenloop van omstandigheden moeten zijn? Daar bestaat helemaal geen definitief bewijs voor.
Evolutie is alles behalve doelgericht... Er is geen vooropgestelde uitkomst van evolutie.quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 11:50 schreef Elzies het volgende:
Evolutie bewijst dat de natuur in staat is tot aanpassingen met een doelgerichte uitkomst
Alvast mijn excuses voor het taalnazisme, maar het is "raakt kant noch wal" of "slaat nergens op".quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 10:36 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ja ik weet wat epigenetica is maar ik vroeg je om uit te leggen wat je daar net zei, dat slaat namelijk kant nog wal. Wat bedoel je met chromosoom volgorde en in die zin beticht je zelfs enkele cellen al van een vrije wil wat helemaal vreemd is.
quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 12:01 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Alvast mijn excuses voor het taalnazisme, maar het is "raakt kant noch wal" of "slaat nergens op".
Omdat we gebonden zijn aan natuurkundige wetten zou er sprake zijn van een deterministische grondslag? Integendeel, als er ook maar een minieme wijziging voor de samenstelling van dit universum zou bestaan als de wijze waarop onze natuurkundige wetten werken zou dit universum niet eens kunnen bestaan. Dat allemaal toe te wijzen aan een toevallige samenloop van omstandigheden is mij veel te kort door de bocht. Waar jij toevallig ziet zie ik juist doelgerichtheid. Maar we kunnen allebei nergens hard maken dat de een gelijk heeft en de ander ongelijk.quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 11:55 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dus dat we grote eiwiten iets langzamer zien bewegen dan kleine en dat dit precies te omschrijven is volgens de natuurkundige wetten voor vrije diffusie, tenzij deze eiwitten binden aan DNA want dan bewegen ze langzamer, en als je het stukje eiwit dat bind weghaalt beweegt hij wel weer volgens de wetten van vrije diffusie. Dat doen ze allemaal omdat ze dat willen en niet omdat ze blootstaan een enkele goed te omschrijven krachten.
In elk geval is zo'n vorm van doelgerichtheid, namelijk zich exact naar natuurkundige wetten gedragen, hetzelfde als geen vrije wil hebben.quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 12:08 schreef Elzies het volgende:
[..]
Omdat we gebonden zijn aan natuurkundige wetten zou er sprake zijn van een deterministische grondslag? Integendeel, als er ook maar een minieme wijziging voor de samenstelling van dit universum zou bestaan als de wijze waarop onze natuurkundige wetten werken zou dit universum niet eens kunnen bestaan. Dat allemaal toe te wijzen aan een toevallige samenloop van omstandigheden is mij veel te kort door de bocht. Waar jij toevallig ziet zie ik juist doelgerichtheid. Maar we kunnen allebei nergens hard maken dat de een gelijk heeft en de ander ongelijk.
Wie heeft het over waarheid? Het gaat erom dat causaliteit de enige gangbare, bewezen wijze van beweging, ontwikkeling, interactie is. Er is geen onbewogen beweger. DAT is namelijk een pure geloofsopvatting, die geen enkele grond heeft. Overigens is de logica verre van een persoonlijke subjectieve opvatting.quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 11:31 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dat doe ik wel en ik heb al tig keer enkele voorbeelden genoemd waarbij we helemaal niet weten of er sprake is van causaliteit.
Verstrengeling is zo'n gegeven voorbeeld te noemen.
Versnelde expansie nadat een eerdere inflatie heeft plaatsgevonden. (de oerknal)
Het willekeurig aan en uitzetten van onze genen.
Je gaat er gemakshalve vanuit dat dit allemaal causale handelingen betreft, maar buiten een persoonlijke opvatting lees ik nergens steekhoudend bewijs dat hier een deterministische oorzaak aan ten grondslag ligt. Het is een persoonlijke subjectieve eigen opvatting, een eigen vrije keuze hier wel of niet in te willen geloven. Dan kun je hier jouw eigen waarheid wel willen doordrammen en verkopen als de enige waarheid, maar zo werkt het leven niet.
Wat heeft determinisme met toevalligheid te maken? In het determinisme is juist niets toevallig, maar IS. En wat heeft doelgerichtheid met een vrije wil te maken? Vrije wil impliceert juist de overstijging van doelmatigheid, door onbepaald (geen oorzaak) bepaald (wel handeling) te zijn.quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 12:08 schreef Elzies het volgende:
[..]
Omdat we gebonden zijn aan natuurkundige wetten zou er sprake zijn van een deterministische grondslag? Integendeel, als er ook maar een minieme wijziging voor de samenstelling van dit universum zou bestaan als de wijze waarop onze natuurkundige wetten werken zou dit universum niet eens kunnen bestaan. Dat allemaal toe te wijzen aan een toevallige samenloop van omstandigheden is mij veel te kort door de bocht. Waar jij toevallig ziet zie ik juist doelgerichtheid. Maar we kunnen allebei nergens hard maken dat de een gelijk heeft en de ander ongelijk.
quote:Op maandag 29 augustus 2016 15:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er is buiten de definitie van Dennett - bij mijn weten - geen coherente definitie van het begrip.
Definieer voor mij eens het begrip 'coherente definitie'.quote:Op maandag 29 augustus 2016 15:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het woord 'determinisme' heeft zoals ik eerder heb betoogd ook geen coherent definitie.
Een onbepaalde bepaler kan de toekomst naar zijn hand te zetten. What actually happens then is something different. De kern van het determinisme zit niet in het feit dat het systeem op iedere moment maar 1 toestand heeft, maar in de samenhang tussen opeenvolgende momenten.quote:"If determinism is true, you can't change the future. Well... if determinism is false you can't change the future either. The future is just what will *actually* happen. You cannot change *that*." - Daniel Dennett
Er is wat mij betreft sprake van een coherente definitie wanneer je kunt zeggen dat die definitie iemand in staat stelt om datgene dat daarmee gedefinieerd wordt objectief te identificeren.quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 13:03 schreef deelnemer het volgende:
[..]
[..]
Definieer voor mij eens het begrip 'coherente definitie'.
'Something different'? Ongespecificeerd anders?quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 13:03 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Een onbepaalde bepaler kan de toekomst naar zijn hand te zetten. What actually happens then is something different. De kern van het determinisme zit niet in het feit dat het systeem op iedere moment maar 1 toestand heeft, maar in de samenhang tussen opeenvolgende momenten.
Onduidelijk. Definieer:'objectief identificeren'quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 13:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er is wat mij betreft sprake van een coherente definitie wanneer je kunt zeggen dat die definitie iemand in staat stelt om datgene dat daarmee gedefinieerd wordt objectief te identificeren.
Het kan dus geen kwestie van smaak of geloof zijn of we X deterministisch of non-deterministisch noemen. Dat zou het begrip compleet betekenisloos maken.
Afwijkend van de wetmatigheid.quote:[..]
'Something different'? Ongespecificeerd anders?
Als we zeggen dat een voetbal bolvormig is dan is dat geen kwestie van smaak of mening. Er bestaan ook geen verschillende ideeen over wat dat betekent.quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 13:18 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Onduidelijk. Definieer:'objectief identificeren'
Welke wetmatigheid? En hoe identificeren we een afwijking daarvan? Kun je een (hypothetisch) voorbeeld geven van zo'n afwijking zonder negatieven of 'proving non-existence' fallacies?quote:
Bolvormig heeft een meetkundige definitie. Dat valt onder de logica. Een wetmatigheid ook. Daarin is geen verschil.quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 13:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als we zeggen dat een voetbal bolvormig is dan is dat geen kwestie van smaak of mening. Er bestaan ook geen verschillende ideeen over wat dat betekent.
Ik bedoel in die zin 'objectief identificeerbaar'.
Een afwijking van een patroon of wetmatigheid is toetsbaar.quote:[..]
Welke wetmatigheid? En hoe identificeren we een afwijking daarvan? Kun je een (hypothetisch) voorbeeld geven van zo'n afwijking zonder negatieven of 'proving non-existence' fallacies?
Een afwijking van een wetmatigheid is ongrijpbaar, totdat je een nieuwe wetmatigheid vindt waar het wel inpast. Zolang het ongrijpbaar is, is het niet te onderscheiden van indeterminisme. Dit alles gaat in de afweging of de hypothese van determinisme aannemelijk is.quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 13:53 schreef Cockwhale het volgende:
Een afwijking van een wetmatigheid is per definitie ook een wetmatigheid. Zo niet, dan zou het bovennatuurlijk of goddelijk zijn. Wetmatigheden zijn consistent en daardoor tevens deterministisch. Indeterminisme is een onwetmatigheid.
Natuurkundige wetten zijn juist niet exact en overal hetzelfde te noemen. We weten zelfs niet eens wat zwaartekracht precies is omdat het niet past binnen de geünificeerde theorie van alles.quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 12:17 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
In elk geval is zo'n vorm van doelgerichtheid, namelijk zich exact naar natuurkundige wetten gedragen, hetzelfde als geen vrije wil hebben.
Hmmm...quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 15:02 schreef Elzies het volgende:
[..]
Natuurkundige wetten zijn juist niet exact en overal hetzelfde te noemen.
Er is de laatste tijd weer wat heisa hierom, zie b.v. de discussie rondom "firewalls", maar in de ART gebeurt er voor een invallende waarnemer niks bijzonders voorbij de waarnemershorizon. Die horizon is een coördinatensingulariteit, niet een fysische. Dat is nogal es een misverstand dat ik zie voorbij komen.quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 15:02 schreef Elzies het volgende:
Wat gebeurd er voorbij de horizongrens van een zwart gat? We weten het simpelweg niet. Wat we wel weten is dat daar andere wetmatigheden plaatsvinden waarover we verschillende ideeën kunnen koesteren. Maar geen hond die onomstotelijk weet wat er binnen een zwart gat plaatsvind. We kunnen rondom een zwart gat gevolgtrekkingen observeren en vandaaruit enkele conclusies trekken.
Dit zijn fenomenen die beschreven worden met theorieën waarin causaliteit een erg belangrijke rol speelt (kwantumveldentheorie en alg.rel. resp.)quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 11:31 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dat doe ik wel en ik heb al tig keer enkele voorbeelden genoemd waarbij we helemaal niet weten of er sprake is van causaliteit.
Verstrengeling is zo'n gegeven voorbeeld te noemen.
Versnelde expansie nadat een eerdere inflatie heeft plaatsgevonden. (de oerknal)
Singulariteit kun je daarom niet gelijktrekken met causaliteit. Je kunt dit weliswaar proberen binnen eigen bedachte meningen en opvattingen, maar het is geen hard bewijs dat het zo is.quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 16:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Er is de laatste tijd weer wat heisa hierom, zie b.v. de discussie rondom "firewalls", maar in de ART gebeurt er voor een invallende waarnemer niks bijzonders voorbij de waarnemershorizon. Die horizon is een coördinatensingulariteit, niet een fysische. Dat is nogal es een misverstand dat ik zie voorbij komen.
En zou een volledig deterministische, causale computer een vrije wil kunnen hebben?quote:Op woensdag 31 augustus 2016 10:05 schreef Fir3fly het volgende:
Hey Elzies, kan een computer ooit bewust worden?
En een waterstofatoom? Of een elektron? Kan dat dan ook een vrije wil hebben?quote:Op woensdag 31 augustus 2016 14:00 schreef Molurus het volgende:
Ik zie niet waarom het antwoord op beide vragen niet 'ja' zou kunnen zijn.
Het antwoord op beide vragen zou best 'nee' kunnen zijn, maar ik zie vooralsnog geen goede redenen voor zo'n veronderstelling.
Een waterstofatoom kan niet op zichzelf complexe structuren vormen die in staat zijn om een beeld te vormen van de werkelijkheid. Althans, zover bekend. Wat de minimaal benodigde complexiteit is valt lastig te zeggen... maar die gaat vrijwel zeker verder dan dat.quote:Op woensdag 31 augustus 2016 16:05 schreef lnloggen het volgende:
[..]
En een waterstofatoom? Of een elektron? Kan dat dan ook een vrije wil hebben?
Zo nee: waar zit hem het verschil tussen een computer en een elektron?
Wat heeft 'een beeld vormen van de werkelijkheid' te maken met vrije wil?quote:Op woensdag 31 augustus 2016 16:08 schreef Molurus het volgende:
Een waterstofatoom kan niet op zichzelf complexe structuren vormen die in staat zijn om een beeld te vormen van de werkelijkheid. Althans, zover bekend. Wat de minimaal benodigde complexiteit is valt lastig te zeggen... maar die gaat vrijwel zeker verder dan dat.
Niet zichzelf (althans niet volledig of exact). Of het nog complexere apparaat dat je krijgt door twee (of duizend) kopieën van zulke computers aan elkaar te plakken.quote:Een computer kan in principe elke complexe structuur beschrijven.
Met dat laatste alternatief kan ik ook niets. Maar wat is 'de wil' dan precies? En wanneer is sprake van een vrije wil?quote:Inclusief het soort structuur dat nodig is om bewustzijn te hebben en doelen en intenties.
Nu zouden mensen die volhouden dat een computer nooit een bewustzijn of een wil kan hebben kunnen volhouden dat er structuren denkbaar zijn waarvoor geldt dat het fundamenteel onmogelijk is om die te modelleren in een computer. Dat zou ik nogal een claim vinden... die vermoedelijk ook wiskundigen zou doen fronsen, geheel los van de discussie over bewustzijn en vrije wil.
En het alternatief: 'de wil is geen structuur en wordt ook niet door een structuur voortgebracht' lijkt me helemaal een filosofisch doodlopend pad.
Nee, het kan bewustzijn faken omdat het daarvoor is geprogrammeerd al dan niet met een zich voortstuwend algoritme. Ooit een computer uit een baarmoeder zien komen?quote:Op woensdag 31 augustus 2016 10:05 schreef Fir3fly het volgende:
Hey Elzies, kan een computer ooit bewust worden?
Net als mensen bedoel je?quote:Op donderdag 1 september 2016 09:05 schreef Elzies het volgende:
[..]
Nee, het kan bewustzijn faken omdat het daarvoor is geprogrammeerd al dan niet met een zich voortstuwend algoritme.
Aha, is een voorwaarde voor het hebben van een vrije wil het geboren worden uit een baarmoeder?quote:Ooit een computer uit een baarmoeder zien komen?![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
quote:Op donderdag 1 september 2016 09:11 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Net als mensen bedoel je?
[..]
Aha, is een voorwaarde voor het hebben van een vrije wil het geboren worden uit een baarmoeder?Een computer die direct uit de fabriek komt zal onder het stof komen te staan zonder de inbreng van menselijk handelen. Een mens daarentegen is zich direct bewust en handelt hierna. Een baby gaat huilen, geeft aan wanneer het voedsel wil, zoekt warmte en geborgenheid, etc.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Lijkt me toch een essentieel verschil. Bovendien is de mens biologisch en een computer niet. Je zou een computer eerder een projectie kunnen noemen van de mens in plaats dat je ze gelijktrekt. Zonder direct menselijk handelen zal een computer niets doen. Zonder programma geen handelen. Zonder ingevoerd algoritme geen ontwikkeling.
Ik heb al eerder aangegeven dat het observeren van neuronenwerkzaamheid tussen de synapsen vanuit een MRI-scan nergens bewijst dat de mens niet zou kunnen beschikken over een vrije wil. Het feit dat we hierover al een discussie kunnen voeren met verschillende opvattingen bewijst in ieder geval keuzevrijheid. We kunnen er zelfs voor kiezen van mening te veranderen indien de ander met goede argumenten komt.
Een computer is op dat gebied erg beperkt. Het kan weliswaar snelle berekeningen maken, maar een computer met gevoel ben ik nog nergens tegengekomen. Al die gezelschap-robotten zijn simpelweg voorgeprogrammeerd om te doen en te reageren zoals verwacht wordt dat ze reageren. Maar het zijn natuurlijk geen mensen.
Probeer het nog even een keertje want je snapt de vraag niet.quote:
Je bent nu aan het pareren.quote:Op donderdag 1 september 2016 09:23 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Probeer het nog even een keertje want je snapt de vraag niet.
Kan een computer ooit vrije wil hebben?
Kan een computer ooit vrije wil hebben?quote:Op donderdag 1 september 2016 09:30 schreef Elzies het volgende:
[..]
Nee, een computer kent geen vrije wil
Nee.quote:Op donderdag 1 september 2016 09:32 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Kan een computer ooit vrije wil hebben?
Blijkbaar omdat daar een baarmoeder voor nodig is?quote:
Omdat een computer geen mens is en nooit een mens zal worden. Ik weet dat deterministen krampachtig blijven vastklampen aan die kapstok van vergelijkingen, maar ik zie geen enkel bewijs dat een computer beschikt over de vrije wil. Zelfs AI is uiteindelijk ontworpen en gecreëerd door een mens. Het is de mens die bepaald hoe zo'n 'zelfdenkende' computer zich zal ontwikkelen. Daarvoor is die geprogrammeerd en kent het zijn algoritme.quote:Op donderdag 1 september 2016 09:36 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Blijkbaar omdat daar een baarmoeder voor nodig is?
Ja, dat zei je net ook al. Voorwaarde voor vrije wil is dus geboren worden uit een menselijke baarmoeder?quote:Op donderdag 1 september 2016 09:44 schreef Elzies het volgende:
[..]
Omdat een computer geen mens is en nooit een mens zal worden.
Je begrijpt dat dit geen argument is?quote:Op donderdag 1 september 2016 09:44 schreef Elzies het volgende:
[..]
Omdat een computer geen mens is en nooit een mens zal worden.
Er zijn vast wel ergens filmpjes hiervan te vindenquote:Op donderdag 1 september 2016 09:05 schreef Elzies het volgende:
Ooit een computer uit een baarmoeder zien komen?![]()
Wat mij betreft wel. Ik wil gewoon weten wat de voorwaarden zijn voor het hebben van vrije wil. Schijnbaar is 'mens' zijn genoeg. Ben benieuwd hoe hij dat nu verder kan onderbouwenquote:Op donderdag 1 september 2016 09:49 schreef Bosbeetle het volgende:
Laten we de vraag verleggen naar de maatstaven van elzies. "Kan een computer ooit een mens zijn?"![]()
Lijkt me een niet zo relevante vraag het antwoord is nee in ieder geval.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
Maar gezien zijn focus op de baarmoeder geldt dat ook voor alles behalve zoogdieren. Kippen hebben dus geen vrije wil, blijkbaar.quote:Op donderdag 1 september 2016 09:59 schreef Molurus het volgende:
Wat Elzies dus eigenlijk zegt is dat er structuren zijn (aangenomen dat 'vrije wil' een bepaalde structuur heeft, waar die zich ook bevindt; mocht hij daar ook bezwaar tegen hebben dan hoor ik het wel) waarvoor geldt dat het fundamenteel onmogelijk is om die te modelleren in een computer.
Die argumenten heb ik binnen voorgaande reacties duidelijk toegelicht. Daar wordt uiteraard niet op ingegaan dus men pareert één zinnetje uit dit geheel en noemt het geen argument. Zo lust ik er nog wel een paar.quote:Op donderdag 1 september 2016 09:46 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je begrijpt dat dit geen argument is?
Als je deze vraag bedoelt:quote:Op donderdag 1 september 2016 10:12 schreef Elzies het volgende:
[..]
Die argumenten heb ik binnen voorgaande reacties duidelijk toegelicht. Daar wordt uiteraard niet op ingegaan dus men pareert één zinnetje uit dit geheel en noemt het geen argument. Zo lust ik er nog wel een paar.
Geef nu eens antwoord op die ene simpele vraag. Geef eenduidige argumenten dat het observeren van neuronenwerkzaamheid alléén bewijst dat we geen vrije wil hebben. Want nu lijkt het telkens eenrichtingsverkeer te worden binnen deze discussie.
Dan kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je dit serieus bedoelt. Maar misschien moet je even uitleggen wat hier interessant aan is.quote:Op donderdag 1 september 2016 09:05 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ooit een computer uit een baarmoeder zien komen?![]()
Dit is helemaal niet mijn standpunt, dus ik zou niet weten waarom ik daar argumenten voor zou moeten geven.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:12 schreef Elzies het volgende:
[..]
Geef eenduidige argumenten dat het observeren van neuronenwerkzaamheid alléén bewijst dat we geen vrije wil hebben.
quote:Op donderdag 1 september 2016 09:59 schreef Molurus het volgende:
Wat Elzies dus eigenlijk zegt is dat er structuren zijn (aangenomen dat 'vrije wil' een bepaalde structuur heeft, waar die zich ook bevindt; mocht hij daar ook bezwaar tegen hebben dan hoor ik het wel) waarvoor geldt dat het fundamenteel onmogelijk is om die te modelleren in een computer.
Dat zou ik nogal een claim vinden. En die claim zal zeker een betere onderbouwing nodig hebben dan 'een computer is geen <vul maar in>'.
Observatie leidt alleen tot een beschrijving, niet tot een verklaring. Causaliteit zelf is niet waarneembaar (David Hume).quote:Op donderdag 1 september 2016 10:12 schreef Elzies het volgende:
[..]
Die argumenten heb ik binnen voorgaande reacties duidelijk toegelicht. Daar wordt uiteraard niet op ingegaan dus men pareert één zinnetje uit dit geheel en noemt het geen argument. Zo lust ik er nog wel een paar.
Geef nu eens antwoord op die ene simpele vraag. Geef eenduidige argumenten dat het observeren van neuronenwerkzaamheid alléén bewijst dat we geen vrije wil hebben. Want nu lijkt het telkens eenrichtingsverkeer te worden binnen deze discussie.
Jawel, en dat gaat soms mis op genetisch niveau of op een verdere stap in de ontwikkeling van de hersenen, en dan heb je mensen met allerlei rare geestelijke afwijkingen. Hoeveel van die zogenaamde vrije wil zie je terug in een mongooltje dat niet anders kan dan kwijlen?quote:Op donderdag 1 september 2016 09:30 schreef Elzies het volgende:
De mens is in tegenstelling tot een computer niet voorgeprogrammeerd.
Niet perse. Als sommige mensen iets willen, dan bereiken ze hun doel met motivatie en hard werken. Natuurlijk geldt dit niet voor iedereen. Een belangrijke factor van het juiste moment op de juiste plaats spelen vaak een belangrijke rol.quote:Op donderdag 1 september 2016 11:17 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Observatie leidt alleen tot een beschrijving, niet tot een verklaring. Causaliteit zelf is niet waarneembaar (David Hume).
De wil is niet vrij. Dat kun je gemakkelijk dmv introspecties observeren. Schopenhauer: Je bent vrij om te doen wat je wilt (handelingsvrijheid) maar niet vrij om te willen wat je wilt (vrije wil).
Een hersentrauma of ziekte kan weliswaar leiden tot (definitieve) gedragsveranderingen, maar dat hoeft niet te betekenen dat iemand geen keuzes meer voor zichzelf kan maken of nieuwe doelstellingen kan bedenken. Een gedragsverandering betekent nog niet dat de persoon niet meer bestaat.quote:Op donderdag 1 september 2016 11:36 schreef Shakkara het volgende:
[..]
Jawel, en dat gaat soms mis op genetisch niveau of op een verdere stap in de ontwikkeling van de hersenen, en dan heb je mensen met allerlei rare geestelijke afwijkingen. Hoeveel van die zogenaamde vrije wil zie je terug in een mongooltje dat niet anders kan dan kwijlen?
Ik geloof niet zo in vrije wil nu we op basaal niveau al van alles met hersenen uit kunnen halen wat het gedrag, keuzes en bewustzijn totaal veranderd. Door drugs of electrostimulatie enzo. Staat allemaal nog in de kinderschoenen en is allemaal vrij primitief, maar geeft wel een goede reden om te geloven dat de hersenen gewoon een deterministisch systeem zijn wat met relatief eenvoudige ingrepen te beinvloeden valt.
Dat een computer door mensen gemaakt is en een mens door een ander mens zegt ook niks, de mens is ooit voortgekomen uit een aap en een hele reeks aan andere primitieve voorvaderen die allemaal als inferieur beschouwd kunnen worden. En als we DNA in eicellen kunnen aanpassen en mensen buiten een baarmoeder kunnen kweken, wat niet heel lang meer hoeft te duren, wat dan? Zeker als we een computeralgoritme gaan gebruiken om optimale DNA combinaties te bedenken...
Niet vrij zijn om te willen wat je wilt, heeft niets te maken met erin slagen te krijgen wat je wilt.quote:Op donderdag 1 september 2016 11:38 schreef Elzies het volgende:
[..]
Niet perse. Als sommige mensen iets willen, dan bereiken ze hun doel met motivatie en hard werken. Natuurlijk geldt dit niet voor iedereen. Een belangrijke factor van het juiste moment op de juiste plaats spelen vaak een belangrijke rol.
Als er zoiets bestaat als de vrije wil dan is die zeker beperkt. Dat zal ik ook niet ontkennen. Niemand kiest er immers voor om een dodelijke ziekte te krijgen of te verongelukken. Maar tegelijkertijd wijst beperking niet op het niet-bestaan van de vrije wil. Dergelijke claims vind ik toch meer thuishoren binnen het domein van de persoonlijke overtuiging.
Leg maar eens uit waarom. Als er geen vrije wil zou bestaan dan zou de behoefte om iets te willen irrelevant zijn. Overal om ons heen zien we juist het omgekeerde.quote:Op donderdag 1 september 2016 11:48 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Niet vrij zijn om te willen wat je wilt, heeft niets te maken met slagen te krijgen wat je wilt.
Een voorbeeld van niet vrij zijn om te willen wat je wilt, is seksuele voorkeur. Kan, volgens jou, een heteroseksueel ervoor kiezen om homoseksueel te zijn?quote:Op donderdag 1 september 2016 11:51 schreef Elzies het volgende:
[..]
Leg maar eens uit waarom. Als er geen vrije wil zou bestaan dan zou de behoefte om iets te willen irrelevant zijn. Overal om ons heen zien we juist het omgekeerde.
In welk opzicht is willen geen handeling? Het is nota bene een werkwoord.quote:Op donderdag 1 september 2016 11:17 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De wil is niet vrij. Dat kun je gemakkelijk dmv introspecties observeren. Schopenhauer: Je bent vrij om te doen wat je wilt (handelingsvrijheid) maar niet vrij om te willen wat je wilt (vrije wil).
Of in de termen van Dennett / Molurus:
Je bent vrij om te doen wat je wilt (vrije wil) maar niet vrij om te willen wat je wilt (vrije wil).
Er zijn ook beperkingen aan je handelingsvrijheid.quote:Op donderdag 1 september 2016 11:51 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik wil wel eens door een muur heen lopen maar dan ben ik ook niet vrij om te doen wat ik wil.
Het argument van beperking betekent niet dat de vrije wil dan niet bestaat. Er zijn genoeg voorbeelden te noemen waar men wel iets bereikt door het te simpelweg te willen. Zelfs binnen situaties waar men wordt tegengewerkt of ontmoedigd door de directe omgeving.quote:Op donderdag 1 september 2016 11:51 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik wil wel eens door een muur heen lopen maar dan ben ik ook niet vrij om te doen wat ik wil.
Maar hoe vrij is die wil dan...beperkt is niet vrij. Mijn wil wordt namelijk behoorlijk beperkt door mijn brein ik kan niet iets willen dat ik niet wil.quote:Op donderdag 1 september 2016 11:54 schreef Elzies het volgende:
[..]
Het argument van beperking betekent niet dat de vrije wil dan niet bestaat. Er zijn genoeg voorbeelden te noemen waar men wel iets bereikt door het te simpelweg te willen. Zelfs binnen situaties waar men wordt tegengewerkt of ontmoedigd door de directe omgeving.
Hierin zit hem denk ik de crux... er zijn twee zaken die beperkingen kunnen opleggen aan handelingsvrijheid:quote:Op donderdag 1 september 2016 11:53 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Er zijn ook beperkingen aan je handelingsvrijheid.
Ik denk dat het heel goed mogelijk is voor een heteroman verliefd te worden op een andere man. Bij vrouwen is het taboe van biseksualiteit veel minder.quote:Op donderdag 1 september 2016 11:52 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Een voorbeeld van niet vrij zijn om te willen wat je wilt, is seksuele voorkeur. Kan, volgens jou, een heteroseksueel ervoor kiezen om homoseksueel te zijn?
Beperking betekent niet dat het niet bestaat, want anders zou het ook niet beperkt kunnen zijn.quote:Op donderdag 1 september 2016 11:56 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Maar hoe vrij is die wil dan...beperkt is niet vrij. Mijn wil wordt namelijk behoorlijk beperkt door mijn brein ik kan niet iets willen dat ik niet wil.
Ja maar als die beperking maar één mogelijkheid overlaat dan er geen sprake van vrij meer. Ik kan slechts willen wat ik wil, dat laat zien dat ik een wil heb maar dat die wil alles behalve vrij is.quote:Op donderdag 1 september 2016 12:02 schreef Elzies het volgende:
[..]
Beperking betekent niet dat het niet bestaat, want anders zou het ook niet beperkt kunnen zijn.
Dat zeg ik ook niet, ik zeg alleen dat het deterministisch is, omdat een persoon zich op manier A gedraagt afhankelijk van externe factor X en op manier B gedraagt afhankelijk van externe factor Y.quote:Op donderdag 1 september 2016 11:47 schreef Elzies het volgende:
Een hersentrauma of ziekte kan weliswaar leiden tot (definitieve) gedragsveranderingen, maar dat hoeft niet te betekenen dat iemand geen keuzes meer voor zichzelf kan maken of nieuwe doelstellingen kan bedenken. Een gedragsverandering betekent nog niet dat de persoon niet meer bestaat.
Omdat mensen nieuwsgierig geprogrammeerd zijn omdat dat een evolutionair voordeel oplevert?quote:Vinden dat iets deterministisch is betekent nog niet dat je daar eenduidig bewijs voor levert. Ja, we maken zoiets als een MRI scan waarmee we onze hersenen kunnen bestuderen. Waarom doen we dat? Waarom onderzoekt een deterministisch systeem zichzelf?
En een hele rits aan zelflerende evolutionaire systemen die afzonderlijke taken veel beter kunnen dan mensen. Computerprogramma's die creatief zijn en muziek componeren of poezie schrijven of die het tegen echte spelers opnemen in sandbox MMOs (er was jaren terug een AI die losgelaten is op EVE Online en vrij succesvol was). En als je iets wil zien dat een beetje in de buurt komt van het bewustzijn en gedrag van dieren, download dan eens Dwarf Fortress ga dat eens spelen en kijk eens wat de dwergjes denken en vinden en hoe ze op hun omgeving reageren. Dat spel is door 1 persoon gemaakt, kan je nagaan wat er gebeurt als er ECHT wat tijd/geld tegenaan gegooid wordt.quote:Onze verwachtingen betreffende computers zijn veel te hoog gespannen. Anno 2016 zijn we niet veel verder gekomen dan een zelfrijdend autootje en gezelschap-robots voor eenzame bejaarden die een dansje doen op de salontafel. Nou, nou, werkelijk een evenbeeld van de mens hoor.
Je moet hiervoor een goede verstaander willen zijn. Handelingsvrijheid is niet in strijd met determinisme. Dat betekent dat handelingsvrijheid wordt opgevat als de vrijheid om die handeling uit te voeren, maar niet een alternatieve handeling. Want volgens het determinisme is er geen echt alternatief om iets anders te doen. Een vallende steen toont daarmee handelingsvrijheid, maar kan omhoog vallen.quote:Op donderdag 1 september 2016 11:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
In welk opzicht is willen geen handeling? Het is nota bene een werkwoord.
Dat is iets anders dan ontkennen dat iets niet bestaat. We zijn ook beperkt in ons vermogen tot onbeperkte intelligentie. Betekent dat intelligentie an sich dan niet bestaat?quote:Op donderdag 1 september 2016 12:03 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ja maar als die beperking maar één mogelijkheid overlaat dan er geen sprake van vrij meer. Ik kan slechts willen wat ik wil, dat laat zien dat ik een wil heb maar dat die wil alles behalve vrij is.
Anders gezegd. Mensen geven zichzelf een aparte status. Neem de formule:quote:Op donderdag 1 september 2016 11:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hierin zit hem denk ik de crux... er zijn twee zaken die beperkingen kunnen opleggen aan handelingsvrijheid:
1) omgevingsfactoren
2) de 'handelaar' zelf
De handelingsbeperktheid tav de vrije wil wordt vooral opgelegd door de tweede. En dat is wat deze discussie zo verwarrend maakt.
Omdat alledaags taalgebruik een lapzwans is.quote:Buiten deze context gebruiken we 'vrijheid' niet op die manier.
Zoals eerder gezegd: ik ben wel vrij om wereldkampioen schaken te worden (omgeving), maar heb niet het vermogen daartoe (beperking opgelegd door mijzelf).
In die context zouden we nooit zeggen 'Molurus is niet vrij om wereldkampioen schaken te worden'. Waarom dan wel in deze context?
Onzin, we kunnen een robot prima zo bouwen dat hij gelijk zelfstandig handelt zodra hij van de productieband rolt.quote:Op donderdag 1 september 2016 09:21 schreef Elzies het volgende:
Een computer die direct uit de fabriek komt zal onder het stof komen te staan zonder de inbreng van menselijk handelen.
Een robot zou direct vanaf zijn eerste startup (het mechanische equivalent van zijn 'geboorte') kunnen aangeven dat hij stroom nodig heeft, informatie zoekt om dingen te leren, probeert te communiceren, etc.quote:Een mens daarentegen is zich direct bewust en handelt hierna. Een baby gaat huilen, geeft aan wanneer het voedsel wil, zoekt warmte en geborgenheid, etc.
Waarom is dat relevant? We kunnen een aantal lichaamsdelen vervangen door protheses. Maakt dat hen minder mens? Stel dat we behalve een kunsthart straks ook de hersenen kunnen vervangen door een kunstbrein (wat verder precies dezelfde functionaliteit heeft als het origineel). Ben je dan ineens geen mens meer, ook al denk en voel en herinner je je alles nog precies hetzelfde?quote:Lijkt me toch een essentieel verschil. Bovendien is de mens biologisch en een computer niet.
Het observeren van neuronenwerkzaamheid tussen de synapsen vanuit een MRI-scan bewijst evenmin dat je niet beschikt over kabouters.quote:Ik heb al eerder aangegeven dat het observeren van neuronenwerkzaamheid tussen de synapsen vanuit een MRI-scan nergens bewijst dat de mens niet zou kunnen beschikken over een vrije wil.
Nee, dat kunnen we niet, dat moeten we. We kunnen het niet niet zeg maar.quote:Het feit dat we hierover al een discussie kunnen voeren met verschillende opvattingen bewijst in ieder geval keuzevrijheid. We kunnen er zelfs voor kiezen van mening te veranderen indien de ander met goede argumenten komt.
Wat heeft dat met vrije wil te maken?quote:Het kan weliswaar snelle berekeningen maken, maar een computer met gevoel ben ik nog nergens tegengekomen. Al die gezelschap-robotten zijn simpelweg voorgeprogrammeerd om te doen en te reageren zoals verwacht wordt dat ze reageren. Maar het zijn natuurlijk geen mensen.
Dat betekent alleen dat er externe invloeden zijn. Volgens jou ben je helemaal vrij om te kiezen of je iemand seksueel aantrekkelijk vindt of niet. Is het nog beperkt tot mensen, of kun je ook aan boom seksueel opwindend vinden of niet, naar keuze.quote:Op donderdag 1 september 2016 12:01 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik denk dat het heel goed mogelijk is voor een heteroman verliefd te worden op een andere man. Bij vrouwen is het taboe van biseksualiteit veel minder.
Seksuele voorkeur ligt ook cultureel vast. Bij de Oude Grieken en Romeinen was biseksualiteit normaal. Daar dacht men niet in termen van hetero of homoseksualiteit, zoals we vandaag de dag doen.
Wat we hier pedoseksualiteit noemen heet het houden van schandknaapjes in een andere cultuur. In Afghanistan geaccepteerd totdat de jongen pubert en een man wordt. Dan wordt zo'n relatie streng verboden.
Overal in de geschiedenis zie je golfbewegingen van verschillende seksuele voorkeuren. Uitingen van het vrije seksuele moraal tot preutse samenlevingen waar men volledig werd bedekt en seks slechts als voorplantingsinstrument werd beschouwd. Dus ik denk dat het aankweken van seksuele voorkeur sterk bepaald wordt binnen de culturele tijdsgeest waar men opgroeit.
Nee, want je valt samen met een stukje van de wereld. Een computer kan ook de term 'ik' gebruiken om zichzelf aan te duiden.quote:Op donderdag 1 september 2016 12:08 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dat is iets anders dan ontkennen dat iets niet bestaat. We zijn ook beperkt in ons vermogen tot onbeperkte intelligentie. Betekent dat intelligentie an sich dan niet bestaat?
Overigens viel het mij op dat je in de vorige reactie over jouw hersenen schrijft in de derde persoon, namelijk mijn hersenen. Dan zijn ik, jij, mijn toch volledig irrelevante termen?
Ik ga morgen verder met deze discussie.
Neem me niet kwalijk, maar jij doet dat ook.quote:Op donderdag 1 september 2016 12:15 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Anders gezegd. Mensen geven zichzelf een aparte status. Neem de formule:
Wereld = ik + buitenwereld
Mensen doen algemene uitspraken over de wereld, maar bedoelen daarmee alleen de buitenwereld. Dat klopt gewoon niet.
[..]
Omdat alledaags taalgebruik een lapzwans is.
quote:Op donderdag 1 september 2016 11:17 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Of in de termen van Dennett / Molurus:
Je bent vrij om te doen wat je wilt (vrije wil) maar niet vrij om te willen wat je wilt (vrije wil).
???quote:Op donderdag 1 september 2016 12:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Neem me niet kwalijk, maar jij doet dat ook.
[..]
Die 'wil' is er ook best, alleen er is niets vrij aan.quote:Op donderdag 1 september 2016 12:02 schreef Elzies het volgende:
Beperking betekent niet dat het niet bestaat, want anders zou het ook niet beperkt kunnen zijn.
Bij het willen betrek je wel de handelaar zelf, maar als het gaat om de handelingsvrijheid niet. Dat lijkt mij niet consequent.quote:
Dat zeg ik toch.quote:Op donderdag 1 september 2016 12:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Bij het willen betrek je wel de handelaar zelf, maar als het gaat om de handelingsvrijheid niet. Dat lijkt mij niet consequent.
Als we deze weg volgen bestaat ook handelingsvrijheid niet.
Het gaat alleen om de vraag of een mens een onbepaalde bepaler kan zijn. Daarin ligt de hele kwestie besloten. Er zijn tal van ideologien die daarvan uitgaan en die gebruiken daarvoor het begrip vrije wil. Dat is al. Een absoluut bewijs dat dit wel of niet zo is, kun je op je buik schrijven.quote:Op donderdag 1 september 2016 12:06 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je moet hiervoor een goede verstaander willen zijn. Handelingsvrijheid is niet in strijd met determinisme. Dat betekent dat handelingsvrijheid wordt opgevat als de vrijheid om die handeling uit te voeren, maar niet een alternatieve handeling. Want volgens het determinisme is er geen echt alternatief om iets anders te doen. Een vallende steen toont daarmee handelingsvrijheid, maar kan omhoog vallen.
Vrije wil is nu nu juist het idee dat die alternatieven er wel zijn. Jouw vraag kan dus als volgt beantwoord worden. Er is geen verschil is tussen willen en handelen, in de zin dat beide deel uitmaken van hetzelfde deterministische proces. In dat deterministische proces ben je dus ook niet vrij in je handelen.
Ik denk dat Dennett vooral het begrip 'vrijheid' consequent uitlegt zoals we dat normaal uitleggen:quote:Op donderdag 1 september 2016 14:51 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch.
[..]
Het gaat alleen om de vraag of een mens een onbepaalde bepaler kan zijn. Daarin ligt de hele kwestie besloten. Er zijn tal van ideologien die daarvan uitgaan en die gebruiken daarvoor het begrip vrije wil. Dat is al. Een absoluut bewijs dat dit wel of niet zo is, kun je op je buik schrijven.
Dennett vernaggelt de discussie door het begrip vrije wil deze betekenis te ontnemen, en zo de keuze tussen beide mogelijkheden onmogelijk te maken. Iedereen bedoelt volgens Dennett hetzelfde met het begrip 'vrije wil', namelijk iets dat zelfs in de deterministische wereld onverkort bestaat.
Het compatibilism is niets anders dan de vrije wil identificeren met handelingsvrijheid, en die is in het deterministische wereld inderdaad ook niet werkelijk vrij. Daarmee berooft hij zijn opponenten van hun standaard begrip om het tegengestelde standpunt te formuleren.
Dennett gebruikt ook het begrip 'vrijheidsgraden' en ook dat begrip duidt niet op een werkelijke vrijheid. Handelingsvrijheid is soortgelijk.
Dat komt omdat je niet wilt weten waarom het begrip 'vrije wil' bestaat. Het bestaat om mensen voor te stellen als een onbepaalde bepalers. We zitten nog midden in de marktideologie die daar volop misbruik van maakt. Dat is de kern van de zaak. Zonder dat kun je het veel beter hebben over een stofje op je broek, omdat de relevante daarvan veel groter is.quote:Op donderdag 1 september 2016 15:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik denk dat Dennett vooral het begrip 'vrijheid' consequent uitlegt zoals we dat normaal uitleggen:
Handelaar X is vrij om handeling Y te verrichten als X daar niet van wordt weerhouden door omgeving Z. (Waarbij X geen onderdeel is van Z.)
Je kunt natuurlijk ook consequent zijn door de gare manier waarop vrijheid wordt uitgelegd in de vrije wil discussie ook toe te passen op andere vormen van vrijheid, en dan constateren dat vrijheid helemaal niet bestaat.
Maar ik zou zeggen: dat lijkt mij niet zinvol. 'Vrijheid' wordt daarmee een betekenisloos begrip, en bovendien is het direct strijdig met hoe het begrip 'vrijheid' doorgaans wordt gebruikt.
Je kan dat niet claimen, zonder de betekenis van het begrip 'vrije wil' voor jezelf te claimen. Precies wat Dennett ook doet. Daar moet je mee ophouden want dat is indoctrinatie. Mensen mogen standpunten formuleren, ook als jij ze incoherent vindt. Je mag ze niet alle woorden ontnemen om het te kunnen zeggen.quote:En het ergste is nog: deze discussie over semantiek heeft niets met vrije wil te maken.
Vrije wil is een complot?quote:Op donderdag 1 september 2016 16:08 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat komt omdat je niet wilt weten waarom het begrip 'vrije wil' bestaat. Het bestaat om mensen voor te stellen als een onbepaalde bepalers. We zitten nog midden in de marktideologie die daar volop misbruik van maakt.
Nee. Het is wel de basis voor al het moralisme en is ook vaak misbruikt.quote:
Wat is moralisme?quote:Op donderdag 1 september 2016 16:30 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Nee. Het is wel de basis voor al het moralisme en is ook vaak misbruikt.
Ieder probleem reduceren tot een moreel probleem.quote:
"So we can punish people!!"quote:Op donderdag 1 september 2016 16:30 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Nee. Het is wel de basis voor al het moralisme en is ook vaak misbruikt.
Je kunt mensen dan ook straffen. Maar de beperking is dat je straffen moet kunnen rechtvaardigen, want anders werkt het averrechts (zonder goede rechtvaardiging is degene die straft fout bezig). Als mensen in dat gare begrip 'vrije wil' geloven, dan kun je veel meer situaties rechtvaardigen met moralisme en mensen daarvoor straffen, zonder dat het zich tegen je keert. Zeker omdat we in de politiek ook veel oordelen over situaties die we helemaal niet goed kennen, bijvoorbeeld over hele groepen mensen waarvan je er misschien 2 een beetje kent, of situaties die je nooit aan den lijve hebt ondervonden. Dat kun je ook weer bewust misbruiken.quote:Op donderdag 1 september 2016 17:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
"So we can punish people!!"
Eerlijk gezegd zie ik niet helemaal waarom de constatering dat 'vrije wil' niet bestaat (mits we de juiste gare definitie van vrijheid toepassen) zou moeten leiden tot de conclusie dat we mensen niet kunnen straffen, maar goed.
Is X ook 'vrij' om handeling Y te verrichten als X daartoe verplicht wordt door omgeving Z? (dus anders gezegd, dat X door omgeving Z ervan wordt weerhouden om niet handeling Y te verrichten)quote:Op donderdag 1 september 2016 15:34 schreef Molurus het volgende:
Handelaar X is vrij om handeling Y te verrichten als X daar niet van wordt weerhouden door omgeving Z. (Waarbij X geen onderdeel is van Z.)
Vrijheid lijkt mij een abstract begrip, iets conceptueels wat we gebruiken om een situatie op praktisch niveau te duiden.quote:Je kunt natuurlijk ook consequent zijn door de gare manier waarop vrijheid wordt uitgelegd in de vrije wil discussie ook toe te passen op andere vormen van vrijheid, en dan constateren dat vrijheid helemaal niet bestaat.
Maar ik zou zeggen: dat lijkt mij niet zinvol. 'Vrijheid' wordt daarmee een betekenisloos begrip, en bovendien is het direct strijdig met hoe het begrip 'vrijheid' doorgaans wordt gebruikt.
Ja, in de zin dat de steen deze vrijheidsgraad heeft, vergelijkbaar met een mens die handelingsvrijheid heeft.quote:Op donderdag 1 september 2016 18:51 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Is X ook 'vrij' om handeling Y te verrichten als X daartoe verplicht wordt door omgeving Z? (dus anders gezegd, dat X door omgeving Z ervan wordt weerhouden om niet handeling Y te verrichten)
Is een steen die je van een gebouw afgooit 'vrij' om naar beneden te vallen?
Kan hier niks van maken, waar is deze stroman op gebaseerd?quote:Op donderdag 1 september 2016 16:42 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ieder probleem reduceren tot een moreel probleem.
Stel, een leerplichtig kind verschijnt niet op school en heeft zich ook niet afgemeld. Een moralist weet onmiddellijk de reden. Hij spijbelt.
Het vereist zeer veel feitelijke informatie om een moralist daar nog vanaf te brengen. Stel, dat zo'n moralist 's ochtends vroeg, op weg naar die school, een leerling aanrijdt. De leerling wordt naar het ziekenhuis gebracht. Zou dat voldoende kunnen zijn om de moralist te laten geloven dat het geen spijbelen is? Dat is misschien net voldoende, maar een moralist zal stellen dat die leerling eens moet leren uit zijn doppen te kijken.
Veel moralisme is gewoon fake. Als deel van een machtsspel schuift de ene de ander van alles in de schoenen. Een bekende debating truc.
Ja, ik zou niet weten waarom niet. De vrijheid om Y te doen lijkt mij niet afhankelijk van het wel/niet bestaan van andere vrijheden.quote:Op donderdag 1 september 2016 18:51 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Is X ook 'vrij' om handeling Y te verrichten als X daartoe verplicht wordt door omgeving Z? (dus anders gezegd, dat X door omgeving Z ervan wordt weerhouden om niet handeling Y te verrichten)
Ook in die context bedoelen we normaal gesproken dat de buitenwereld jou de mogelijkheid geeft om ofwel een banaan ofwel een appel te kiezen. Of jij intern beperkt wordt tot alleen de keuze 'appel' doet daarin niet terzake.quote:Op donderdag 1 september 2016 18:51 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Vrijheid lijkt mij een abstract begrip, iets conceptueels wat we gebruiken om een situatie op praktisch niveau te duiden.
Voor het gemak zeggen we dat ik vrij ben om een appel of een banaan te kiezen. Ook al zouden we weten dat ik daar in wezen helemaal geen echte vrijheid in heb, we doen toch alsof, want in onze alledaagse praktijk is dat een nuttig idee.
Welnee, vrij van de buitenwereld. Net zoals we het begrip 'vrijheid' uitleggen buiten de context van vrije wil.quote:Op donderdag 1 september 2016 19:08 schreef deelnemer het volgende:
Mensen zijn zo gewend aan het begrip 'vrije wil' dat je niet zien wat er letterlijk staat, en het opvatten als een algemeen aanduiding voor de menselijke vrijheid.
Maar het begrip 'vrije wil' is geen algemene aanduiding voor de menselijke vrijheid, die je naar eer en geweten moet juist moet zien in te vullen. Het begrip betekent dat de wil vrij is. Vrij van wat? Vrij van godswil of vrij van deterministische bepaaldheid. Deze kwestie ligt op tafel sinds de predestinatieleer van St. Augustinus. Het begrip is gemunt in reactie op deze leer.
Straffen zou dan moreel verwerpelijk zijn. Een geschikte psychische heropvoeding, of lichamelijke alteratie/"genezing" zou dan wenselijker zijn.quote:Op donderdag 1 september 2016 17:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
"So we can punish people!!"
Eerlijk gezegd zie ik niet helemaal waarom de constatering dat 'vrije wil' niet bestaat (mits we de juiste gare definitie van vrijheid toepassen) zou moeten leiden tot de conclusie dat we mensen niet kunnen straffen, maar goed.
Hoe kan het moreel verwerpelijk zijn als vrije wil niet bestaat? Het niet bestaan van vrije wil geldt toch exact evenveel voor degene die de straf geeft?quote:Op donderdag 1 september 2016 20:00 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Straffen zou dan moreel verwerpelijk zijn. Een geschikte psychische heropvoeding, of lichamelijke alteratie/"genezing" zou dan wenselijker zijn.
Vrij is alleen een zinnige term in de zin van 'de maatschappij of wet' staat je toe om een bepaalde handeling te verrichten, als in, de staat (oid) laat je vrij om zowel de banaan als de appel te eten.quote:Op donderdag 1 september 2016 18:51 schreef lnloggen het volgende:
[..]
[..]
Vrijheid lijkt mij een abstract begrip, iets conceptueels wat we gebruiken om een situatie op praktisch niveau te duiden.
Voor het gemak zeggen we dat ik vrij ben om een appel of een banaan te kiezen. Ook al zouden we weten dat ik daar in wezen helemaal geen echte vrijheid in heb, we doen toch alsof, want in onze alledaagse praktijk is dat een nuttig idee.
Is je dat nooit opgevallen?quote:Op donderdag 1 september 2016 19:14 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Kan hier niks van maken, waar is deze stroman op gebaseerd?
Het idee is moreel verwerpelijk, de handeling van het individu op zichzelf niet.quote:Op donderdag 1 september 2016 20:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoe kan het moreel verwerpelijk zijn als vrije wil niet bestaat? Het niet bestaan van vrije wil geldt toch exact evenveel voor degene die de straf geeft?
Dus je bent wel vrij om dat idee te hebben, ook als je geen vrije wil hebt?quote:Op donderdag 1 september 2016 20:09 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Het idee is moreel verwerpelijk, de handeling van het individu op zichzelf niet.
Ik denk eerlijk gezegd dat het geen drol uitmaakt. Hooguit voor mensen die misvattingen hebben over de vrije wil en die daar vervolgens hun keuzes op baseren. Maar in algemene / filosofische zin, nee.quote:Op donderdag 1 september 2016 20:09 schreef Cockwhale het volgende:
Maar het gebrek aan een vrije wil staat niet gelijk aan onveranderlijkheid. De realisatie van het ontbreken van een vrije wil kan de straffer doen veranderen van standpunt.
Je vat het voorbeeld te letterlijk op. Het is sowieso niet gemakkelijk om iemand te overtuigen. Daar spelen meerdere factoren in mee. Ik probeer simpelweg te zeggen dat het bij omvallen van dominostenen er altijd een beweging/ontwikkeling in gang wordt gezet.quote:Op donderdag 1 september 2016 20:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dus je bent wel vrij om dat idee te hebben, ook als je geen vrije wil hebt?
[..]
Ik denk eerlijk gezegd dat het geen drol uitmaakt. Hooguit voor mensen die misvattingen hebben over de vrije wil en die daar vervolgens hun keuzes op baseren. Maar in algemene / filosofische zin, nee.
Dat is historisch niet correct en de gare betekenis van vrije wil is nog steeds levend.quote:Op donderdag 1 september 2016 19:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Welnee, vrij van de buitenwereld. Net zoals we het begrip 'vrijheid' uitleggen buiten de context van vrije wil.
Er zijn dus twee mogelijkheden die consequent zijn, en die gelden beide zowel voor vrije wil als andere vormen van vrijheid:
1) vrij van de buitenwereld exclusief jezelf. Dit is de manier waarop 'vrijheid' normaal wordt uitgelegd.
2) vrij van de buitenwereld inclusief jezelf. Deze uitleg lijkt uitsluitend te worden toegepast in de vrije wil discussie.
Niet mee eens. Er zijn veel mensen die de gare betekenis van vrije wil gebruiken. Christenen en moslims (de helft van de wereldbevolking) geloven in een ziel, en zien de vrije wil als een eigenschap van de ziel. Dat is nodig om te kunnen voldoen aan de wet. De straf van de rechter kan nog uitgelegd worden als effectief, maar die van God na het leven niet.quote:Ik denk dat als je de laatste uitleg van vrijheid toepast op de vrije wil dat je dan wel consequent moet zijn en dat ook moet toepassen op andere vormen van vrijheid. Dus ook op handelingsvrijheid in het algemeen. Maar dat kan alleen maar leiden tot de conclusie dat vrijheid helemaal niet bestaat.
Dat laatste is wellicht interessant als filosofisch geneuzel, maar zoals gezegd is dat niet hoe dat begrip normaal wordt gebruikt.
Als je wilt stellen dat het idee moreel verwerpelijk is zul je minimaal moeten veronderstellen dat die eerste dominosteen werkelijk een keuze heeft: wel of niet vallen. Anders zie ik niet wat je bedoelt met 'moreel verwerpelijk'.quote:Op donderdag 1 september 2016 20:24 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Je vat het voorbeeld te letterlijk op. Het is sowieso niet gemakkelijk om iemand te overtuigen. Daar spelen meerdere factoren in mee. Ik probeer simpelweg te zeggen dat het bij omvallen van dominostenen er altijd een beweging/ontwikkeling in gang wordt gezet.
Je eerste opmerking vat ik niet helemaal. Je bent niet vrij om dat idee te hebben, maar het idee heeft een oorsprong.
Dit gaat zonder uitzondering over de vrijheid van personen in relatie tot de omgeving exclusief henzelf. Nooit inclusief henzelf.quote:Op donderdag 1 september 2016 20:24 schreef Cockwhale het volgende:
De overtuiging 'kan er iets aan doen' - 'kan er niets aan doen' speelt wel degelijk sterk mee in de oordeel van mensen. Denk aan ongelukken veroorzaakt door kinderen, honden of geestelijk/lichamelijk ontoerekenbaar verklaarden.
Historisch worden daar verschillende betekenissen van vrijheid gehanteerd. Maar dat maakt het nog niet juist om voor vrije wil een andere betekenis te gebruiken dan voor de rest. Ik zie ieg geen argument in de geschiedenis daarvan.quote:Op donderdag 1 september 2016 20:27 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat is historisch niet correct en de gare betekenis van vrije wil is nog steeds levend.
[..]
Niet mee eens. Er zijn veel mensen die de gare betekenis van vrije wil gebruiken. Christenen en moslims (de helft van de wereldbevolking) geloven in een ziel, en zien de vrije wil als een eigenschap van de ziel. Dat is nodig om te kunnen voldoen aan de wet. De straf van de rechter kan nog uitgelegd worden als effectief, maar die van God na het leven niet.
Dat mensen achteraf dingen proberen goed te praten? Vaak. Maar wat dat met vrije wil als concept te maken heeft is mij niet duidelijk. Aanhangers van het vrije wil idee zijn dat alleen maar omdat ze dat als gereedschap kunnen gebruiken voor hun spelletje?quote:
Vrije wil hebben omdat de grote baas dat wil is natuurlijk een contradictie.quote:Op donderdag 1 september 2016 20:27 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Niet mee eens. Er zijn veel mensen die de gare betekenis van vrije wil gebruiken. Christenen en moslims (de helft van de wereldbevolking) geloven in een ziel, en zien de vrije wil als een eigenschap van de ziel. Dat is nodig om te kunnen voldoen aan de wet. De straf van de rechter kan nog uitgelegd worden als effectief, maar die van God na het leven niet.
Ach, ieg is de wil van de grote baas dan vrij.quote:Op donderdag 1 september 2016 20:38 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Vrije wil hebben omdat de grote baas dat wil is natuurlijk een contradictie.
Inderdaad, daarom kom ik eigenlijk ook weinig gelovigen tegen die zich bezighouden met het begrip vrije wil.quote:Op donderdag 1 september 2016 20:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ach, ieg is de wil van de grote baas dan vrij.(Aangenomen dat de almachtige wel vrij van zichzelf kan zijn. Wat natuurlijk eveneens lariekoek is om exact dezelfde redenen.)
Dat is wat mensen doen om zich tegen dit moralisme te verdedigen (hoeft ook niet altijd terecht te zijn). Dat jij alleen deze kant ziet betekent mogelijk dat je zelf een moralist bent.quote:Op donderdag 1 september 2016 20:36 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat mensen achteraf dingen proberen goed te praten? Vaak.
Nee, er zijn velen die er oprecht in de vrije wil geloven. Er zijn er ook velen die hun oordelen niet goed kunnen uitleggen, maar wel heel stellig oordelen.quote:Maar wat dat met vrije wil als concept te maken heeft is mij niet duidelijk. Aanhangers van het vrije wil idee zijn dat alleen maar omdat ze dat als gereedschap kunnen gebruiken voor hun spelletje?
Dan lees je het verkeert. Volgens de leer is er een eindoordeel. Wat moet je je bij dat eindoordeel voorstellen als je geen vrije wil hebt. Augustinus heeft daar een antwoord op (zijn predestinatieleer), maar deze is al snel in ongenade gevallen en ketters verklaart. Het officieel standpunt van de kerk is dat de mens een vrije wil heeft.quote:Op donderdag 1 september 2016 20:38 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Vrije wil hebben omdat de grote baas dat wil is natuurlijk een contradictie.
Uiteraard, ik had niets anders verwachtquote:Op donderdag 1 september 2016 21:54 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat is wat menen doen om zich tegen moralisme te verdedigen (hoeft ook niet altijd terecht te zijn). Dat jij alleen deze kant ziet betekent mogelijk dat je zelf een moralist bent.
Het begrip 'vrije wil' heeft geen betekenis anders dan de gare. Totdat Dennett dit veranderde.quote:Op donderdag 1 september 2016 20:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Historisch worden daar verschillende betekenissen van vrijheid gehanteerd. Maar dat maakt het nog niet juist om voor vrije wil een andere betekenis te gebruiken dan voor de rest. Ik zie ieg geen argument in de geschiedenis daarvan.
De 'gare betekenis' van vrijheid in de vrije wil discussie is altijd onzinnig geweest. Dat men voor vrije wil traditioneel een andere zelf-inclusieve betekenis van 'vrijheid' hanteert maakt het niet minder onzinnig om dat te doen. Het veronderstelt een scheiding tussen de vrije wil en de persoon die die vrije wil heeft. En die bestaat per definitie niet. (En al zou die scheiding bestaan dan zou je nog steeds kunnen tegenwerpen dat de vrije wil zelf niet vrij is van zichzelf. Merk op dat dat geldt voor elke 'X', niet alleen voor 'vrije wil'.)
Dat heeft men niet. Het onderwerp steekt af en toe de kop op. Men heeft wel lang in de vrije wil en de ziel geloofd. Het zijn dogma's van het christendom. Die braken daarover ook niet voortdurend hun hoofd, maar vonden het vanzelfsprekend.quote:Dat men millennia het hoofd heeft gebroken over iets dat zo overduidelijk semantische onzin is vind ik zelf eigenlijk best wel wonderlijk.
Verplichting associeer ik niet met vrijheid. In essentie is verplichting en verbod hetzelfde: een verbod op Y is een verplichting tot niet-Y, en vice versa.quote:Op donderdag 1 september 2016 19:54 schreef Molurus het volgende:
Ja, ik zou niet weten waarom niet. De vrijheid om Y te doen lijkt mij niet afhankelijk van het wel/niet bestaan van andere vrijheden.
Dat doet voor de vraag of een vrije wil echt bestaat, wel ter zake. In de praktijk doen we in ieder geval alsof we vrij zijn in het maken van keuzes, maar dit hele topic draait toch om de vraag of we daarin echt vrij zijn?quote:Ook in die context bedoelen we normaal gesproken dat de buitenwereld jou de mogelijkheid geeft om ofwel een banaan ofwel een appel te kiezen. Of jij intern beperkt wordt tot alleen de keuze 'appel' doet daarin niet terzake.
Ik post ook voor degenen die het wel kunnen begrijpen.quote:Op donderdag 1 september 2016 22:08 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Uiteraard, ik had niets anders verwacht.
Ik kan hier verder niets van maken, zoals gewoonlijk is je gebrabbel maar voor een kwart te begrijpen. Onwards!
Ja maar de steen heeft geen keuze of optie tot vallen, de steen heeft de plicht (wordt geforceerd) om te vallen. Hij kan niet niet vallen, al zou hij willen.quote:Op donderdag 1 september 2016 19:06 schreef deelnemer het volgende:
Ja, in de zin dat de steen deze vrijheidsgraad heeft, vergelijkbaar met een mens die handelingsvrijheid heeft.
Eensquote:Op donderdag 1 september 2016 22:19 schreef lnloggen het volgende:
Dat doet voor de vraag of een vrije wil echt bestaat, wel ter zake. In de praktijk doen we in ieder geval alsof we vrij zijn in het maken van keuzes, maar dit hele topic draait toch om de vraag of we daarin echt vrij zijn?
Eens.quote:Op donderdag 1 september 2016 22:25 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Ja maar de steen heeft geen keuze of optie tot vallen, de steen heeft de plicht (wordt geforceerd) om te vallen. Hij kan niet niet vallen, al zou hij willen.
Hoe kan het label "vrij" daarop van toepassing zijn?
De steen valt onherroepelijk, ongeacht wat hij zelf wil (en hij kan nota bene niet eens kiezen wat hij zelf wil). Heeft de steen nu een vrije wil in deze situatie?
Dus, geen vrije wil..?quote:Op donderdag 1 september 2016 12:01 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik denk dat het heel goed mogelijk is voor een heteroman verliefd te worden op een andere man. Bij vrouwen is het taboe van biseksualiteit veel minder.
Seksuele voorkeur ligt ook cultureel vast. Bij de Oude Grieken en Romeinen was biseksualiteit normaal. Daar dacht men niet in termen van hetero of homoseksualiteit, zoals we vandaag de dag doen.
Wat we hier pedoseksualiteit noemen heet het houden van schandknaapjes in een andere cultuur. In Afghanistan geaccepteerd totdat de jongen pubert en een man wordt. Dan wordt zo'n relatie streng verboden.
Overal in de geschiedenis zie je golfbewegingen van verschillende seksuele voorkeuren. Uitingen van het vrije seksuele moraal tot preutse samenlevingen waar men volledig werd bedekt en seks slechts als voorplantingsinstrument werd beschouwd. Dus ik denk dat het aankweken van seksuele voorkeur sterk bepaald wordt binnen de culturele tijdsgeest waar men opgroeit.
Dat bestaat dan alleen subjectief (in het perspectief van de deelnemer). Dat berust op iemand constitutie, ervaring en situatie. Dat maakt deel uit van de deterministische wereld. Het is deze wereld gezien vanuit het gezichtspunt van een deelnemer.quote:Op donderdag 1 september 2016 20:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je wilt stellen dat het idee moreel verwerpelijk is zul je minimaal moeten veronderstellen dat die eerste dominosteen werkelijk een keuze heeft: wel of niet vallen. Anders zie ik niet wat je bedoelt met 'moreel verwerpelijk'.
Jazeker wel. Derden oordelen altijd inclusief.quote:[..]
Dit gaat zonder uitzondering over de vrijheid van personen in relatie tot de omgeving exclusief henzelf. Nooit inclusief henzelf.
Dan klinkt "vrijheidgraad" ongeveer hetzelfde als het wiskundige begrip "dimensie".quote:Op donderdag 1 september 2016 22:46 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Eens.
Maar het begrip 'vrijheidsgraad' is anders (al zal het wel geworteld zijn ons idee van vrijheid). Het begrip 'vrijheidsgraad' gaat alleen over de (logische) bewegingsmogelijkheden die de omgeving biedt. De vrijheidsgraden blijven dezelfde, ook al kan de steen die je weggooit eerst omhoog gaan en later naar beneden. De steen maakt alleen maar gebruikt van die bewegingsruimte. Het begrip handelingsvrijheid (zoals Spinoza het definieerde) is daaraan analoog. Het heeft alleen betrekking op bewegingsruimte die de omgeving biedt. Het zegt dus niets over wie of wat het pad bepaald. Dat laat je in het midden.
Klopt. In de natuurkunde denkt men meer in mechanische termen en dan wordt 'dimensie' vernoemt tot 'vrijheidsgraad'. Een steen in de ruimte heeft 3 vrijheidsgraden. Een karretje op een achtbaan heeft er maar 1. Als je begrijpt wat ik bedoel.quote:Op donderdag 1 september 2016 23:24 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Dan klinkt "vrijheidgraad" ongeveer hetzelfde als het wiskundige begrip "dimensie".
Maar in dat geval heeft de steen 3 vrijheidsgraden. Zoals ieder object wat zich in ons 3-dimensionale universum bevindt..
In dit gesprek is Dennett vooral bezig met het bewaren van de morele orde en heeft een voorkeur voor het handhaven van de term 'vrije wil' (maar verklaart het als handelingsvrijheid). Sam gaat volledig deterministisch en verwerpt de vrije wil (in zijn oorspronkelijk betekenis)quote:Op vrijdag 2 september 2016 02:33 schreef Libertarisch het volgende:
Ik heb die video van Harris vs Dennett bekeken over de vrije wil, en ik moet zeggen dat Harris duidelijk het debat wint.
Dennett blijft hameren op het feit dat verantwoordelijkheid nemen belangrijk is voor het functioneren van een samenleving, alsmede het samenhangende rechtssysteem. Maar de praktische voordelen van een geloof in vrije wil en morele verantwoordelijkheid hebben niks te maken met wat er werkelijk gaande is met betrekking tot de vrije wil.
Voorbeeld: psychopaat vermoord en verkracht kinderen en heeft geen spijt.
Reactie van christen: zijn ziel is verdorven en hij moet naar de hel.
Reactie van humanist: hij is een slecht mens en moet gestraft worden.
Reactie van een neurowetenschapper: hij heeft een hersenafwijking en moet, om de maatschappij tegen hem in bescherming te nemen, opgesloten worden.
De waarheid is dat deze psychopaat geen keuze had om psychopaat te zijn, en dat hij niet de keuze had in het feit dat zijn brein blijkbaar zo geprogrammeerd is dat zijn motivatie tot het doden en verkrachten van kinderen groter is dan zijn weerstand tegen de mogelijke negatieve consequenties van zulk gedrag. Het feit dat psychopaat A wel een moord pleegt en psychopaat B niet komt omdat het brein van psychopaat B iets meer impuls controle heeft ingebouwd, bijvoorbeeld. Dat is de reden dat psychopaat B het gedrag vertoont van psychopaat B en psychopaat A het gedrag vertoont van psychopaat A.
Er moet voor elke handeling die een mens verricht hersenactiviteit voorafgaan. Maar die hersenactiviteit is spontaan en onderbewust altijd aanwezig (tot de dood in ieder geval). En als je bijvoorbeeld aan meditatie doet dan merk je vanzelf dat gedachten en emoties en de drang om bepaalde dingen te doen spontaan op komen zetten, en je kunt niet bepalen welke gedachte de volgende is. Die komt gewoon.
Combineer deze informatie met de resultaten van Grey Walter en Benjamin Libet's experimenten (en waarschijnlijk nog van anderen). Dan weet je simpelweg genoeg:
de vrije wil bestaat niet
Kijk, hier loopt het al mis. Je geeft nu een eigen individuele interpretatie voor het kiezen van een appel en je verklaard die keuze op basis van een deterministische grondslag. Maar op basis van wat?quote:Op donderdag 1 september 2016 12:45 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Die 'wil' is er ook best, alleen er is niets vrij aan.
Als jou een schaal vol fruit wordt voorgehouden en jij 'kiest' een appel, is daar geen enkele vrijheid mee gemoeid. Misschien denk je terugkijkend op deze situatie dat je ook een banaan had kunnen kiezen. Dat kon niet echt, je keuze voor de appel is in feite een abstracte duiding van een ingewikkeld neuraal proces in je hersenen waar heel veel chemische reacties mee gemoeid waren, tezamen met een triljoen uitgangscondities (hoe was het fruit gerangschikt, wat voor weer was het, wanneer had je voor het laatst een appel gegeten, hoorde je vanochtend onbewust in de achtergrond op de radio een liedje waar bananen in voorkwamen, etc) maakte dat het neurale patroon voor 'een appel kiezen' werd gemanifesteerd in je hersenen.
Als je gelooft dat daar toch iets van vrijheid in zit, ben ik benieuwd wie of wat jij dan gelooft dat die chemische reacties dan bij had kunnen sturen (en hoe?) om er de keuze voor een banaan van te maken. Het bestaan van zoiets hebben we nog nooit waargenomen, nergens, zelfs niet indirect. Dus ik vraag me af wat een goede reden is om toch in zo'n buitenissig fenomeen te geloven (temeer omdat daar geen enkele aanleiding toe is).
Nee, want je kunt afwijken van de culturele norm. Iets wat binnen het transgendergebeuren nu actueel is.quote:
Op basis van wat we kunnen zien en het scheermes van Ockham.quote:Op vrijdag 2 september 2016 08:57 schreef Elzies het volgende:
Kijk, hier loopt het al mis. Je geeft nu een eigen individuele interpretatie voor het kiezen van een appel en je verklaard die keuze op basis van een deterministische grondslag. Maar op basis van wat?
Dat bewijst toch ook niet dat kabouters niet bestaan? Niet flauw bedoeld. Mijn punt is waarom zou je in vredesnaam allerlei rare buitenissige verzinsels aannemen of openhouden or redelijkerwijs mogelijk achten, als we die nooit waarnemen, ook niet indirect, nergens, en er ook geen enkele reden voor is (ze verklaren niets).quote:Omdat neurologen via een MRI scan wat actieve hersengebieden kunnen laten zien wanneer iemand een appel pakt? Dat bewijst toch nergens een deterministische grondslag of het bewijs dat de vrije wil niet bestaat?
Zoals ook al eerder gezegd, ook een non-deterministisch universum (waar sprake is van echt random, denk aan kwantumfluctuaties e.d., dus geen determinisme via verborgen variabelen) hoeft nog geen ruimte te bieden aan een vrije wil.quote:Dat geldt ook voor de vraag of dit universum (en waar we allemaal onomstotelijk deel van uitmaken) louter deterministisch mag worden genoemd, alle complexiteit een gevolg is van een toevallige samenloop van omstandigheden.
Dat heeft niets met vrije wil te maken. Ook met een metafysische programmeur of goddelijke creator achter dit alles, blijft de vraag omtrent de vrije wil valide. En het antwoord blijft mij betreft: we weten het niet zeker, maar het lijkt me onwaarschijnlijk gezien de aard van de kosmos (voor zover we die begrijpen) en er is ook geen enkele reden om het bestaan ervan aan te nemen. Dus wat dat betreft schaar ik het in dezelfde categorie als kabouters: we kunnen vooralsnog niet bewijzen dat het bestaat, maar dat is nog geen reden om het serieus voor mogelijk te houden.quote:Want een algoritme suggereert weer een programmeur en dan beland je weer in de creationistische hoek.
Wat dan? Wat zie je daarin dat niet verenigbaar is met een wil die ofwel deterministisch is, ofwel deels causaal deels random gestuurd, maar in beide gevallen niet vrij?quote:Ik zie binnen die kenmerken wel degelijk aspecten van een vrije wil.
Eigenlijk schrijf je hetzelfde op wat ik al eerder opschreef, de vraag of de vrije wil wel of niet bestaat onbeantwoord blijft. Deels, omdat men verschillende interpretaties aanhaalt omtrent de definitie van de vrije wil. Anderzijds, omdat je het simpelweg niet eenduidig kunt aantonen. Dat blijft altijd het moeilijke binnen dit soort discussie, maar ik blijf ze desalniettemin wel interessant vinden.quote:Op vrijdag 2 september 2016 09:32 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Op basis van wat we kunnen zien en het scheermes van Ockham.
[..]
Dat bewijst toch ook niet dat kabouters niet bestaan? Niet flauw bedoeld. Mijn punt is waarom zou je in vredesnaam allerlei rare buitenissige verzinsels aannemen of openhouden or redelijkerwijs mogelijk achten, als we die nooit waarnemen, ook niet indirect, nergens, en er ook geen enkele reden voor is (ze verklaren niets).
[..]
Zoals ook al eerder gezegd, ook een non-deterministisch universum (waar sprake is van echt random, denk aan kwantumfluctuaties e.d., dus geen determinisme via verborgen variabelen) hoeft nog geen ruimte te bieden aan een vrije wil.
[..]
Dat heeft niets met vrije wil te maken. Ook met een metafysische programmeur of goddelijke creator achter dit alles, blijft de vraag omtrent de vrije wil valide. En het antwoord blijft mij betreft: we weten het niet zeker, maar het lijkt me onwaarschijnlijk gezien de aard van de kosmos (voor zover we die begrijpen) en er is ook geen enkele reden om het bestaan ervan aan te nemen. Dus wat dat betreft schaar ik het in dezelfde categorie als kabouters: we kunnen vooralsnog niet bewijzen dat het bestaat, maar dat is nog geen reden om het serieus voor mogelijk te houden.
[..]
Wat dan? Wat zie je daarin dat niet verenigbaar is met een wil die ofwel deterministisch is, ofwel deels causaal deels random gestuurd, maar in beide gevallen niet vrij?
Wacht even, welk stukje ligt daar precies tussen?quote:Op vrijdag 2 september 2016 09:28 schreef Elzies het volgende:
Mijn genen bepalen niet per definitie mijn keuzes en dat geldt natuurlijk ook voor mijn omgevingsfactoren.
Het is net dat stukje gebied wat daartussen ligt wat ik bestempel als de uitdrukking van de vrije wil.
Wederom, net zoals de vraag of kabouters bestaan onbeantwoord blijft.quote:Op vrijdag 2 september 2016 09:51 schreef Elzies het volgende:
Eigenlijk schrijf je hetzelfde op wat ik al eerder opschreef, de vraag of de vrije wil wel of niet bestaat onbeantwoord blijft.
Ik ben niet degene die stellig blijft volhouden dat we vanuit een deterministische achtergrond alléén functioneren en dat daarom de vrije wil niet kan bestaan.quote:Op vrijdag 2 september 2016 10:36 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Wederom, net zoals de vraag of kabouters bestaan onbeantwoord blijft.
Je moet echt met een sterker argument vóór de plausibiliteit van een vrije wil komen dan "je kunt niet bewijzen dat het niet bestaat". Anders zie ik niet hoe het geloven in een vrije wil (of in ieder geval het als reële mogelijkheid openhouden) waarschijnlijker of serieuzer genomen kan worden dan ieder ander lukraak verzinsel wat je niet kunt falsificeren, zoals kabouters of onzichtbare eenhoorns.
Je hebt het over 1 op 1 relaties. Dus elke vrouw die vraagt: neuken? moet met 'ja' beantwoord worden door een man wil het determinisme plausibel zijn? Want anders gaat hij tegen zijn natuur in? Kom op zeg, je weet zelf toch ook wel hoe belachelijk deze redenering is. Jij veronderstelt een bepaald causaal verband en bepaalt vervolgens dat er tegen dat causale verband ingewerkt wordt door de vrije wil. Voor het gemak negeer je de honderdtallen aan andere factoren die meespelen in het tot stand komen van een handeling? Determinisme is een complex samenspel van factoren.quote:Op vrijdag 2 september 2016 13:13 schreef Elzies het volgende:
[..]
Een persoonlijkheid kan op basis van eigen keuzes ingaan tegen zijn genetische aanleg of ingaan tegen zijn omgevingsfactoren. Dat is mijn ontbrekende bandbreedte.
Ik vind dit een nogal simplistische samenvatting van dat 1,5 uur durende gesprek. Dennett draait enorm om de kern van de zaak heen. Zoals Harris zegt, het lijkt alsof zij twee verschillende gesprekken tegelijk voeren.quote:Op vrijdag 2 september 2016 03:28 schreef deelnemer het volgende:
[..]
In dit gesprek is Dennett vooral bezig met het bewaren van de morele orde en heeft een voorkeur voor het handhaven van de term 'vrije wil' (maar verklaart het als handelingsvrijheid). Sam gaat volledig deterministisch en verwerpt de vrije wil (in zijn oorspronkelijk betekenis)
Ze zijn het dus eens over de betekenis van de menselijke vrijheid. Maar Dennett interpreteert conservatief (straffen effectief) en Sam progressief (humane behandeling).
De kern is dat ze beide uitgaan van een deterministische wereld (ook Dennett, zie de vetgedrukte tekst). Beide zijn het erover eens dat dit jezelf insluit, en wat je daarin zelf doet reele gevolgen heeft.quote:Op vrijdag 2 september 2016 15:01 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik vind dit een nogal simplistische samenvatting van dat 1,5 uur durende gesprek. Dennett draait enorm om de kern van de zaak heen. Zoals Harris zegt, het lijkt alsof zij twee verschillende gesprekken tegelijk voeren.
Dennett is natuurlijk zeer intelligent en getraind in debatteren en hij laat zich niet verbaal in een hoek drukken. Maar het enige wat hij zegt is: wij volwassen mensen (die eindeloos meer vrijheid hebben dan andere dieren volgens hem, ook een dubieuze mening) zijn moreel verantwoordelijk voor onze handelingen omdat wij de capaciteit hebben ons gedrag aan te passen. Dat dit gedrag deterministisch vast staat doet er niet toe, want om een samenleving goed te laten functioneren moeten we de vrije wil als een gegeven aannemen.
Antwoord van Harris: maar als een persoon zijn gedrag aanpast betekent dit alleen dat het brein zo geprogrammeerd is om op dat specifieke moment op die specifieke manier die aanpassing in te voeren, gegeven alle genetische factoren/omgevingsfactoren/hoeveelheid slaap/wat voor ontbijt je hebt gehad/et cetera, en er was geen mogelijkheid voor persoon X om een andere keuze te maken.
Antwoord van Dennett: so what? Die persoon is een 'autonomous agent' en is 'morally responsible' voor zijn acties, zelfs in een deterministische wereld.
Antwoord van Harris: Die persoon is niet moreel verantwoordelijk, maar moet vanwege praktische redenen wel de gevolgen van zijn acties ondervinden.
Antwoord van Dennett: Je zit verkeerd, Harris.
Antwoord van Harris: Het was een productief gesprek waar we beiden van geleerd hebben!
Met andere woorden, Dennett lult uit zijn nek net zoals hij op een klassiek-filosofische manier eindeloos om de kernzaken heen lult in zijn boeken met zijn gare academische zinnen en 10000 woorden gebruikt waar je 1000 woorden kan gebruiken om gewoon tot de kern van de zaak te komen. Maar goed, daar is hij filosoof voor....ook al staan er in zijn boek wel een boel juweeltjes als je door de Wortsalat heen kan komen.
Harris is anders vrij rechts in zijn politieke standpunten. Hij neemt een amorele stellingname waar het de vrije wil betreft en de consequenties van het ontbreken daarvan op het rechtssysteem. Hij zegt eigenlijk: wij moeten het strafrecht zo invullen zodat het de beste resultaten oplevert, ongeacht morele kwesties ten aanzien van het gedrag van delinquenten. Met andere woorden, retributie (genoegdoening) zou een kleinere rol moeten spelen in het strafrecht (tenzij retributie effectief zou zijn in het verkleinen van de hoeveelheid delicten).quote:Op vrijdag 2 september 2016 15:58 schreef deelnemer het volgende:
[..]
En als deel daarvan bepleit de ene dat humane benadering rechtvaardiger is (Harris) en pleit de ander voor een deontologische en consequentialistische benadering (Dennett). Dat is normen stellen en handhaven, zodat mensen leren grensoverschrijdingen te vermijden (behavioristisch).
tl;dr: Dennett is rechts en Harris is links.
Hmm, ik zie het moraliserende als een rechts conservatieve eigenschap, het rationele ego-loze plaats ik meer in het linkerspectrum. En volgens mij bedoeld deelnemer dat ook, als ik me niet vergis.quote:Op vrijdag 2 september 2016 22:15 schreef Libertarisch het volgende:
Harris is anders vrij rechts in zijn politieke standpunten. Hij neemt een amorele stellingname waar het de vrije wil betreft en de consequenties van het ontbreken daarvan op het rechtssysteem. Hij zegt eigenlijk: wij moeten het strafrecht zo invullen zodat het de beste resultaten oplevert, ongeacht morele kwesties ten aanzien van het gedrag van delinquenten. Met andere woorden, retributie (genoegdoening) zou een kleinere rol moeten spelen in het strafrecht (tenzij retributie effectief zou zijn in het verkleinen van de hoeveelheid delicten).
Dennett daarentegen is, in jouw woorden ook, een moralist. Hij neemt een veroordelende positie in: als iemand zich misdraagt is diegene een rotzak die moet boeten voor zijn slechte daden. In feite is dit de stellingname van een sociale primaat die op zijn onderbuikgevoelens af gaat, want chimpanzees redeneren op precies dezelfde manier (volwassen chimpanzees die zich misdragen worden in de chimpanzee gemeenschap gestraft terwijl jonge chimpanzees alles kunnen maken, zie Chimpansee Politics van Frans de Waal).
Deze stellingname kan ik niet begrijpen van een intellectueel. Wij zijn inmiddels het moraliseren voorbij en zijn in de tijd van de ratio beland, de waarheid moet prevaleren boven het onderbuikgevoel. En daar is de kwestie van de vrije wil nou zo'n mooi voorbeeld van. Waarbij sommige intellectuelen geen afstand kunnen nemen van hun onderbuikgevoel (Dennett) en sommige intellectuelen een hoger stadium van rationaliteit en ego-loosheid hebben bereikt (Harris) die de ware waarheid over de vrije wil kwestie inzien.
Lijkt mij dat voor een 'vrije wil' wel een bepaald cognitief-niveau moet zijn. Veel mensen zijn al slaaf van hun instincten (zeker als de situaties niet stabiel zijn), maar dat gaat voor een hond helemaal op lijkt mij.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:01 schreef Bosbeetle het volgende:
Een hond is ook geen mens. Heeft een hond dan geen vrije wil?
Dit is correct. Maar je kan er voor kiezen om heel tegendraads te doen en te kiezen voor datgene waar je in eerste instantie helemaal niet voor wou kiezen.quote:Op donderdag 1 september 2016 12:45 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Die 'wil' is er ook best, alleen er is niets vrij aan.
Als jou een schaal vol fruit wordt voorgehouden en jij 'kiest' een appel, is daar geen enkele vrijheid mee gemoeid. Misschien denk je terugkijkend op deze situatie dat je ook een banaan had kunnen kiezen. Dat kon niet echt, je keuze voor de appel is in feite een abstracte duiding van een ingewikkeld neuraal proces in je hersenen waar heel veel chemische reacties mee gemoeid waren, tezamen met een triljoen uitgangscondities (hoe was het fruit gerangschikt, wat voor weer was het, wanneer had je voor het laatst een appel gegeten, hoorde je vanochtend onbewust in de achtergrond op de radio een liedje waar bananen in voorkwamen, etc) maakte dat het neurale patroon voor 'een appel kiezen' werd gemanifesteerd in je hersenen.
Als je gelooft dat daar toch iets van vrijheid in zit, ben ik benieuwd wie of wat jij dan gelooft dat die chemische reacties dan bij had kunnen sturen (en hoe?) om er de keuze voor een banaan van te maken. Het bestaan van zoiets hebben we nog nooit waargenomen, nergens, zelfs niet indirect. Dus ik vraag me af wat een goede reden is om toch in zo'n buitenissig fenomeen te geloven (temeer omdat daar geen enkele aanleiding toe is).
Ik plaats toch nog maar eens een wiki-link omtrent de term determinisme en binnen welke verschillende betekenissen determinisme als argument wordt ingezet.quote:Op vrijdag 2 september 2016 14:44 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Determinisme bevindt zich niet alleen in de persoonlijke opvatting. Zelfs je reflexieve en instinctieve handelingen van je lichaam begrijpen dit. Het is een logisch en functioneel systeem.
Zullen we afspreken dat als we het binnen de discussie over vrij wil over determinisme hebben, dat we dan fysiek determinisme bedoelen: dat alles wordt gedetermineerd door de fysica. Dus het idee dat er in de natuurwetten (niet onze huidige modellen, maar de echte natuurwetten waaraan alles onderhevig is) géén vrijheidsgraad of willekeur of onzeker element zit. Maar dat alles zicht 100% causaal gedraagt, zonder overige onbepaalde invloeden, iedere oorzaak leidt onherroepelijk tot eenduidige gevolgen. Net als een algoritme in een computer.quote:Op zaterdag 3 september 2016 08:43 schreef Elzies het volgende:
Ik plaats toch nog maar eens een wiki-link omtrent de term determinisme en binnen welke verschillende betekenissen determinisme als argument wordt ingezet.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Determinisme_(filosofie)
Oh dat is een opmerkelijk onderscheid. Beide spierbewegingen komen voort uit je hersenen. Waarom zeg je bij het tweede soort dat we dat zelf bepalen, maar bij het eerste niet?quote:We hebben niet voor niets onwillekeurige spierbewegingen en willekeurige spierbewegingen waarbij we zelf bepalen hoe we onze spieren inzetten.
Als tiener al had ik met mijn vader een discussie over de vrije wil. Ik spijbelde in die tijd (middelbare school) nogal veel.quote:Op zaterdag 3 september 2016 08:43 schreef Elzies het volgende:
Omgevingsfactoren spelen weliswaar een belangrijke rol (net als genetische aanleg) maar daartussenin ligt een spectrum van vrije keuze, van vrije wil om de dingen te doen zoals jij het wilt doen.
Dus? Omdat we neuronenwerkzaamheid kunnen waarnemen van ons eigen brein (middels een MRI) bewijst dit onomstotelijk dat we geen vrije wil hebben? Een dergelijke definitieve conclusieaanname getuigt van eenzelfde arrogantie en is allesbehalve onderbouwd.quote:Op zaterdag 3 september 2016 15:36 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het idee dat wij vrije wil hebben is nogal arrogant als je realiseert dat er miljarden elektrische reacties plaatsvinden in ons onderbewuste die stuk voor stuk een effect hebben op ons gedrag. Elke neurotransmitter, elke synaps, elke chemische reactie heeft een effect op je gedrag.
Ik gaf met mijn dik gedrukte tekst alleen een extra argument tegen het concept van de vrije wil. Het is niet het enige argument tegen de vrije wil. Misschien is het tijd voor een lijstje van argumenten voor en tegen vrije wil.quote:Op zaterdag 3 september 2016 16:15 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dus? Omdat we neuronenwerkzaamheid kunnen waarnemen van ons eigen brein (middels een MRI) bewijst dit onomstotelijk dat we geen vrije wil hebben? Een dergelijke definitieve conclusieaanname getuigt van eenzelfde arrogantie en is allesbehalve onderbouwd.
Wat weten we nu precies over het proces van het onderbewustzijn, behalve dat we middels een MRI bepaalde actieve hersengebieden kunnen laten zien? Dat geeft toch geen eenduidig antwoord op de vraag waarom we bijvoorbeeld dromen? Ooit een computer tegengekomen die droomt? Ik bedoel maar.
Ik heb twee aspecten aangestipt.quote:Op zaterdag 3 september 2016 17:39 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik gaf met mijn dik gedrukte tekst alleen een extra argument tegen het concept van de vrije wil. Het is niet het enige argument tegen de vrije wil. Misschien is het tijd voor een lijstje van argumenten voor en tegen vrije wil.
voor de vrije wil:
- Wij hebben de subjectieve ervaring van vrije wil
- Wij hebben de cognitieve vaardigheden om de consequenties van ons gedrag in te zien en ons gedrag aan te passen
- Het geloof in de vrije wil is een belangrijk onderdeel van het goed functioneren van een samenleving
tegen de vrije wil:
- ons gedrag wordt in grote mate beïnvloedt door zaken waar we geen invloed op hebben (wat voor genen we hebben, wat voor ouders we hebben, in welk land en in welke cultuur we opgroeien, wat we meemaken in onze jeugd)
- we leven in een deterministisch universum dus er is geen ruimte voor een vrije wil die verandering kan brengen in het natuurlijke verloop van het universum
- het onbewuste brein maakt beslissingen voordat wij ons bewust zijn van die beslissingen (zie de experimenten van Libet en Walter)
- wij zijn ons niet bewust van een gigantische hoeveelheid chemische reacties in het brein die wel invloed hebben op onze gemoedstoestand en gedrag
Als je het mij vraagt zijn de argumenten tegen de vrije wil veel sterker dan de argumenten voor de vrije wil. Het enige argument voor de vrije wil die standhoud is dat wij de cognitieve capaciteiten hebben om ons gedrag aan te passen en om de consequenties van ons gedrag in te zien. Dat klopt, en daarom zou je kunnen zeggen dat we vrijer zijn dan bijvoorbeeld een hond. Maar als je de redenen voor de gedragsverandering analyseert (zoals in mijn voorbeeld van het spijbelen) dan zie je dat er voor geen enkele gedragsverandering een vrije wil te pas komt maar slechts de computatie van een brein.
Waarom zou een bewust brein non-determinisme impliceren?quote:Op zondag 4 september 2016 10:36 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik heb twee aspecten aangestipt.
We leven in een deterministisch universum. Er is helemaal geen onomstotelijk bewijs dat determinisme de enige grondslag is voor het functioneren van dit universum. Nogmaals, determinisme is geen bewezen wetenschap, determinisme is een filosofische stroming waar je wel of niet in kunt geloven. Dus jouw stelling dat we in een deterministisch universum leven is gegrondvest op een persoonlijke geloofsopvatting, niet op een vaststaand gegeven. Een wereld van verschil.
De andere vond ik ook wel een leuke, het onbewuste brein. Wat is de definitie van een onbewust brein? Betekent dat we naast een onbewust brein een bewust brein hebben? Zeg je hiermee dat een menselijke orgaan (want dit is het brein uiteindelijk) bewust is? Klinkt mij nogal non-deterministisch in de oren.![]()
Verder heb ik in vorige reactie al bekrachtigt dat we in staat zijn keuzes te maken die losstaan van onze genetische aanleg of via beïnvloeding van omgevingsfactoren. Neuronenwerkzaamheid en afgifte van chemische reacties zijn gevolgtrekkingen van processen waarvan we het onderliggende oorzaak nog niet weten. Benzine in een auto maakt het nog niet tot een auto. Het zorgt ervoor dat een auto juist kan rijden.
Wat versta je onder een bewust brein? Een brein die van zichzelf bewust is? Mijn lever doet nu een schoonheidsslaapje, maar als hij wakker is zal ik het hem eens vragen.quote:Op zondag 4 september 2016 22:49 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Waarom zou een bewust brein non-determinisme impliceren?
Ok, leuke slalom ofzo...quote:Op maandag 5 september 2016 10:06 schreef Elzies het volgende:
[..]
Wat versta je onder een bewust brein? Een brein die van zichzelf bewust is? Mijn lever doet nu een schoonheidsslaapje, maar als hij wakker is zal ik het hem eens vragen.
Geef eerst maar eens antwoord op mijn vraag. Als de natuur (inclusief de mens) een mate van zelfbewustzijn kent en op basis van dat zelf gewaar en intelligente vermogens een zelf-organiserend vermogen kent, spreek je dan nog over een deterministisch universum of over iets anders?quote:
Volgens mij stelde hij zijn vraag 'Waarom zou een bewust brein non-determinisme impliceren?' eerder. Wellicht handig als jij daar eerst antwoord op geeft.quote:Op maandag 5 september 2016 10:30 schreef Elzies het volgende:
[..]
Geef eerst maar eens antwoord op mijn vraag.
Omdat het niet overeenkomt met de definitie van het determinisme zoals deterministen het zelf verwoorden. Ik verwijs opnieuw naar de door mij eerder gegeven link omtrent de definitie van het determinisme enkele reacties terug.quote:Op maandag 5 september 2016 10:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Volgens mij stelde hij zijn vraag 'Waarom zou een bewust brein non-determinisme impliceren?' eerder. Wellicht handig als jij daar eerst antwoord op geeft.
Het is mij eerlijk gezegd ook nog steeds een raadsel waarom (non-)determinisme relevant zou zijn voor dit onderwerp.
Uit jouw link:quote:Op maandag 5 september 2016 10:47 schreef Elzies het volgende:
[..]
Omdat het niet overeenkomt met de definitie van het determinisme zoals deterministen het zelf verwoorden. Ik verwijs opnieuw naar de door mij eerder gegeven link omtrent de definitie van het determinisme enkele reacties terug.
Helaas weer geen antwoorden op mijn vragen.
Aangenomen dat het universum deterministisch is spreken we ook in dat geval nog steeds van een deterministisch universum, ja. (Dat is dan wel per definitie.)quote:Op maandag 5 september 2016 10:30 schreef Elzies het volgende:
[..]
Geef eerst maar eens antwoord op mijn vraag. Als de natuur (inclusief de mens) een mate van zelfbewustzijn kent en op basis van dat zelf gewaar en intelligente vermogens een zelf-organiserend vermogen kent, spreek je dan nog over een deterministisch universum of over iets anders?
Als dit bedoeld is als een antwoord op de vraag van grumpy dan is dat wel vreemd. Het is namelijk geen antwoord op die vraag.quote:Op maandag 5 september 2016 10:30 schreef Elzies het volgende:
Dan is het toch niet zo vreemd de vraag neer te leggen wat men verstaat onder een bewust en onbewust brein? Waarom men over het eigen brein praat als in de derde persoon? Vragen waarover ik overigens nog geen antwoord heb ontvangen.
Het is mogelijk om jezelf te overstijgen en te beschouwen in de derde persoon. Dat is maar goed ook, want de rest van de wereldbevolking ziet jou ook in de derde persoon.quote:Op maandag 5 september 2016 10:30 schreef Elzies het volgende:
[..]
Geef eerst maar eens antwoord op mijn vraag. Als de natuur (inclusief de mens) een mate van zelfbewustzijn kent en op basis van dat zelf gewaar en intelligente vermogens een zelf-organiserend vermogen kent, spreek je dan nog over een deterministisch universum of over iets anders?
Ik vind het altijd grappig om te lezen hoe men binnen deze discussie over zijn eigen hersenen praat als in de derde persoon. Termen als onbewust en bewust brein hanteert. Dan is het toch niet zo vreemd de vraag neer te leggen wat men verstaat onder een bewust en onbewust brein? Waarom men over het eigen brein praat als in de derde persoon? Vragen waarover ik overigens nog geen antwoord heb ontvangen.
Jij gebruikt hier zelf een afwijkende definitie van het begrip 'vrije wil'.quote:Op maandag 5 september 2016 11:35 schreef Molurus het volgende:
Wat mij betreft hebben determinisme en vrije wil nul komma niks met elkaar te maken.
Jij komt zelf aanzetten met "bewust brein"; definieer jij het maar. Verder was mijn vraag natuurlijk retorisch; het wel of niet bestaan van een bewust en/of onbewust brein zegt niets over het wel of niet deterministisch zijn van de wereld.quote:Op maandag 5 september 2016 10:30 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik vind het altijd grappig om te lezen hoe men binnen deze discussie over zijn eigen hersenen praat als in de derde persoon. Termen als onbewust en bewust brein hanteert. Dan is het toch niet zo vreemd de vraag neer te leggen wat men verstaat onder een bewust en onbewust brein? Waarom men over het eigen brein praat als in de derde persoon? Vragen waarover ik overigens nog geen antwoord heb ontvangen.
Nee, ik maak bezwaar tegen de afwijkende definitie van 'vrij' in het klassieke begrip 'vrije wil'. Ik betwist dat mijn definitie afwijkt.quote:Op maandag 5 september 2016 11:53 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Jij gebruikt hier zelf een afwijkende definitie van het begrip 'vrije wil'.
Je vindt dat 'vrij' niet op de wil zou moeten slaan, en dat 'de vrije wil' prima uitdrukt dat dit niet zo is?quote:Op maandag 5 september 2016 12:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee, ik maak bezwaar tegen de afwijkende definitie van 'vrij' in het klassieke begrip 'vrije wil'.
Je gebruikt een afwijkende definitie.quote:Ik betwist dat mijn definitie afwijkt.
De vraag "is X vrij van X?" is klinkklare onzin. Zowel in deze context als in elke andere context.quote:Op maandag 5 september 2016 12:10 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je vindt dat 'vrij' niet op de wil zou moeten slaan, en dat 'de vrije wil' prima uitdrukt dat dit niet zo is?
Nee, jij gebruikt een afwijkende definitie. Mijn definitie van "vrij" is volstrekt normaal. "Is X vrij?" uitleggen als "is X vrij van X?" is absurd en afwijkend.quote:Op maandag 5 september 2016 12:10 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je gebruikt een afwijkende definitie.
X is vrij van Y.quote:Op maandag 5 september 2016 13:28 schreef Molurus het volgende:
PS:
Zelfs als we in de vrije wil discussie de afwijkende definitie van vrijheid hanteren en de vraag uitleggen als "is de wil vrij van zichzelf?" dan nog heeft dat geen ene malle moer te maken met determinisme: ook in een niet-deterministische wereld is die vraag onzin, of zul je minimaal evengoed moeten concluderen dat de wil niet vrij is van zichzelf.
(Non-)determinisme heeft *daar* geen enkele invloed op, en heeft daar dus niets mee te maken.
Het begrip 'vrije wil' is niet te handhaven omdat het letterlijk genomen een rare combinatie is. Is je wil geen deel van jezelf? Wie is er vrij als er sprake is van 'vrije wil'? De mens wiens wil het betreft? Waarom spreek je dan niet van 'de vrije mens'.quote:Op maandag 5 september 2016 12:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
De vraag "is X vrij van X?" is klinkklare onzin. Zowel in deze context als in elke andere context.
In de vraag "is X vrij?" wordt altijd impliciet bedoeld "is X vrij in omgeving Y?" waarbij Y altijd exclusief X is.
Dat de semantiek hiervan in de vrije wil discussie ineens een issue is vind ik persoonlijk nogal vreemd. Er is namelijk niks aan die discussie specifiek dat die semantische discussie interessanter maakt dan anderszins het geval is.
[..]
Nee, jij gebruikt een afwijkende definitie. Mijn definitie van "vrij" is volstrekt normaal. "Is X vrij?" uitleggen als "is X vrij van X?" is absurd en afwijkend.
Ik zou zeggen vrij van determinisme of anderszins factoren en omstandigheden die de wil strikt bepalen of indirect voorschrijven.quote:Op maandag 5 september 2016 16:44 schreef deelnemer het volgende:
Maar de uitdrukking 'de vrije wil' zegt niet waarvan de wil vrij is.
Nou wordt die mooi. Jij komt aanzetten met de definitie van een 'onbewust' brein. Als iets onbewust is moet er ook een (zelf) bewuste kant bestaan. Onze persoonlijkheid zoals we dit individueel ervaren bewijst dat er een bewuste kant is.quote:Op maandag 5 september 2016 11:59 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Jij komt zelf aanzetten met "bewust brein"; definieer jij het maar. Verder was mijn vraag natuurlijk retorisch; het wel of niet bestaan van een bewust en/of onbewust brein zegt niets over het wel of niet deterministisch zijn van de wereld.
Het laatste volgt niet uit het eerste.quote:Op dinsdag 6 september 2016 10:15 schreef Elzies het volgende:
[..]
Als iets onbewust is moet er ook een (zelf) bewuste kant bestaan.
Dat een orgaan bewustzijn kan voortbrengen betekent niet dat alle organen dat doen.quote:Op dinsdag 6 september 2016 10:15 schreef Elzies het volgende:
Ons brein is een orgaan, net zoals alle andere menselijke organen zoals de lever, de nieren, de alvleesklier, etc. Dicht jij al die organen een vorm van bewustzijn toe zoals het brein?
Dat heeft niets te maken met determinisme.quote:Op dinsdag 6 september 2016 10:15 schreef Elzies het volgende:
Want het gegeven dat we hierover een discussie kunnen voeren bewijst een mate van zelfbewustzijn die je vanuit een deterministisch oogpunt alleen aan het brein kunt toelichten.
Dat is geen stelling maar een vraag. Het antwoord is 'ja'. (Aangenomen dat hersenen deterministisch functioneren. Het feit dat wij bewustzijn ervaren zegt daar niets over.)quote:Op dinsdag 6 september 2016 10:15 schreef Elzies het volgende:
Maar als we erkennen dat de hersenen een orgaan is wat zelfbewust is, keuzes en beslissingen maakt en een persoonlijkheid kan genereren, spreek je dan nog wel over een deterministisch gegeven? Dat was mijn stelling.
Hoe kun je op basis van een persoonlijke opvatting tot een eenduidig ja komen?quote:Op dinsdag 6 september 2016 10:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is geen stelling maar een vraag. Het antwoord is 'ja'. (Aangenomen dat hersenen deterministisch functioneren. Het feit dat wij bewustzijn ervaren zegt daar niets over.)
Ik heb geen idee waarom je nog steeds niet doorhebt dat een persoonlijkheid die keuzes maakt prima past in een deterministisch universum.quote:Op dinsdag 6 september 2016 10:32 schreef Elzies het volgende:
[..]
Hoe kun je op basis van een persoonlijke opvatting tot een eenduidig ja komen?
X = datgene dat een wil produceertquote:Op maandag 5 september 2016 16:44 schreef deelnemer het volgende:
[..]
X is vrij van Y.
Wat is in dit geval X en Y?
Dit zou je kunnen uitleggen als een definitie van non-determinisme, maar met vrije wil heeft het niets te maken.quote:Op maandag 5 september 2016 16:44 schreef deelnemer het volgende:
Omdat de begrippen 'determinisme' en 'vrije wil' betrekking hebben op de tijdsontwikkeling is dat:
X(t + 1) is vrij van X(t)
Het begrip 'vrije wil' veronderstelt dat dit zo is.
Determinisme is er een ontkenning van.
Als die uitdrukking daar niks over zegt stel ik voor om de normaal gangbare definitie van 'vrij' te hanteren. (De andere definitie is tenslotte toch onzin.)quote:Op maandag 5 september 2016 16:44 schreef deelnemer het volgende:
Het splitsen van de wereld in X(t) en Y(t) doet daar niets aan af, Zoals in:
X is vrij van zijn omgeving.
Dat heeft inderdaad niets met determinisme te maken. Maar de uitdrukking 'de vrije wil' zegt niet waarvan de wil vrij is.
Psychologisch wellicht verklaarbaar. Filosofisch is het allemaal onzin.quote:Op maandag 5 september 2016 16:44 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik vind 'de vrije wil' ook een raar begrip. Wat ik niet raar vind, is dat het begrip bestaat. Want er zijn voor mij nog veel meer rare begrippen, die uitdrukking geven aan standpunten die niet passen in mijn wereldbeeld.
Als we de normale definitie van vrijheid hanteren zoals ik die heb gegeven is daar niks onmogelijk aan.quote:Op maandag 5 september 2016 16:44 schreef deelnemer het volgende:
Vrijheid en determinisme met elkaar verenigen, vind ik ook een logische onmogelijkheid.
Dat iets onbepaald is maakt het nog niet vrij. Heel simpel: als ik in een gevangenis zit en niet de vrijheid heb om die gevangenis te verlaten dan is dat geenszins een bewijs dat die gevangenis non-deterministisch is. Dat heeft daar helemaal niets mee te maken.quote:Op maandag 5 september 2016 16:44 schreef deelnemer het volgende:
Als een determinist jou logica volgt, kan hij hieruit concluderen dat vrijheid een raar begrip is (incoherent, niet objectief identificeerbaar). Waarom betekent gedetermineerd eigenlijk vrij? Dat verklaart men door 2 definities van vrijheid door elkaar te halen:
- onbepaald (vrije wil)
- ongehinderd / ongedwongen (handelingsvrij)
Bewijs dan eerst maar eens dat het universum op een deterministische grondslag alléén is gegrondvest. Die bewijzen lees ik nergens, slechts individuele aannames en overtuigingen. Dat is onvoldoende.quote:Op dinsdag 6 september 2016 10:34 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik heb geen idee waarom je nog steeds niet doorhebt dat een persoonlijkheid die keuzes maakt prima past in een deterministisch universum.
Waarom zou ik dat doen? Of moeten doen? Jij probeert te bewijzen dat het universum niet deterministisch is. Met een argument dat wat mij betreft geen hout snijdt.quote:Op dinsdag 6 september 2016 10:36 schreef Elzies het volgende:
[..]
Bewijs dan eerst maar eens dat het universum op een deterministische grondslag alléén is gegrondvest.
Dat is geen persoonlijke opvatting maar volgt eenvoudig uit de premissen:quote:Op dinsdag 6 september 2016 10:32 schreef Elzies het volgende:
[..]
Hoe kun je op basis van een persoonlijke opvatting tot een eenduidig ja komen?
Nee, dat heb ik nergens opgeschreven. Mijn stelling was dat we dat niet weten. Iets wat binnen deze discussie voldoende is aangetoond.quote:Op dinsdag 6 september 2016 10:37 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Waarom zou ik dat doen? Of moeten doen? Jij probeert te bewijzen dat het universum niet deterministisch is. Met een argument dat wat mij betreft geen hout snijdt.
Niemand betwist dat zover ik weet.quote:Op dinsdag 6 september 2016 10:38 schreef Elzies het volgende:
[..]
Nee, dat heb ik nergens opgeschreven. Mijn stelling was dat we dat niet weten. Iets wat binnen deze discussie voldoende is aangetoond.
Prima, ik geef alleen maar aan dat jouw argumentatie wat betreft de hersenen kul is.quote:Op dinsdag 6 september 2016 10:38 schreef Elzies het volgende:
[..]
Nee, dat heb ik nergens opgeschreven. Mijn stelling was dat we dat niet weten. Iets wat binnen deze discussie voldoende is aangetoond.
Zonder onderbouwing iets kul noemen is gebrek aan voldoende tegenargumentatie.quote:Op dinsdag 6 september 2016 10:39 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Prima, ik geef alleen maar aan dat jouw argumentatie wat betreft de hersenen kul is.
Ooooookeeeeeee.....quote:Op dinsdag 6 september 2016 10:44 schreef Elzies het volgende:
[..]
Zonder onderbouwing iets kul noemen is gebrek aan voldoende tegenargumentatie.
Ik vind het kul iets te claimen waarvoor je vervolgens geen eenduidig bewijs kunt leveren. Waarbij zoveel onbeantwoorde vragen nog openstaan.
Dan verschil je mijnsinziens niet veel van een Jehova Getuige die ook stoïcijns aan zijn eigen denkhokje blijft vastklampen.
Onjuist. Lees maar terug, dat was ik niet.quote:Op dinsdag 6 september 2016 10:15 schreef Elzies het volgende:
[..]
Nou wordt die mooi. Jij komt aanzetten met de definitie van een 'onbewust' brein.
Nee.quote:Als iets onbewust is moet er ook een (zelf) bewuste kant bestaan. Onze persoonlijkheid zoals we dit individueel ervaren bewijst dat er een bewuste kant is.
Ons brein is een orgaan, net zoals alle andere menselijke organen zoals de lever, de nieren, de alvleesklier, etc. Dicht jij al die organen een vorm van bewustzijn toe zoals het brein?
Ja, nu is het rondje compleet en komen we weer aan bij mijn vraag bij die stelling. Jij lijkt te zeggen dat een bewust brein non-determinisme impliceert. Dat volgt nergens uit. Hoe kom je daar dus bij?quote:Want het gegeven dat we hierover een discussie kunnen voeren bewijst een mate van zelfbewustzijn die je vanuit een deterministisch oogpunt alleen aan het brein kunt toelichten.
Maar als we erkennen dat de hersenen een orgaan is wat zelfbewust is, keuzes en beslissingen maakt en een persoonlijkheid kan genereren, spreek je dan nog wel over een deterministisch gegeven? Dat was mijn stelling.
Volgens mij ben je nu voornamelijk een pleidooi aan het ophangen tegen een claim:quote:Op dinsdag 6 september 2016 10:44 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik vind het kul iets te claimen waarvoor je vervolgens geen eenduidig bewijs kunt leveren.
Je hebt de vraag nog steeds niet beantwoord, alsmede de definitie van een onbewust brein.quote:Op dinsdag 6 september 2016 10:45 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ja, nu is het rondje compleet en komen we weer aan bij mijn vraag bij die stelling. Jij lijkt te zeggen dat een bewust brein non-determinisme impliceert. Dat volgt nergens uit. Hoe kom je daar dus bij?
Ga je me nu weer vragen om 'bewust brein' te definieren?
Mijn zelfbewuste brein doet pijn als ik deze redenering probeer te volgenquote:Op dinsdag 6 september 2016 10:49 schreef Elzies het volgende:
[..]
Overigens grappig om te zien hoeveel zelfbewuste breinen (die volgens deterministen allemaal functioneren op een deterministische grondslag) zo van mening kunnen verschillen. Foutje van Moeder Natuur, zullen we maar zeggen?
Serieus? Ik reageer op een post van jou waarin jij die begrippen gebruikt. Dat is mijn eerste post in dit topic (geloof ik). En dan moet ik ze definieren?quote:Op dinsdag 6 september 2016 10:49 schreef Elzies het volgende:
[..]
Je hebt de vraag nog steeds niet beantwoord, alsmede de definitie van een onbewust brein.
...quote:Overigens grappig om te zien hoeveel zelfbewuste breinen (die volgens deterministen allemaal functioneren op een deterministische grondslag) zo van mening kunnen verschillen. Foutje van Moeder Natuur, zullen we maar zeggen?
Idemquote:Op dinsdag 6 september 2016 10:50 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Mijn zelfbewuste brein doet pijn als ik deze redenering probeer te volgen. Het is echt bizar, weet je eigenlijk wel wat determinisme überhaupt betekent?
(Non-)determinisme zegt ook niks over de mate waarin mensen het met elkaar eens zijn, dat klopt.quote:Op dinsdag 6 september 2016 10:49 schreef Elzies het volgende:
[..]
Je hebt de vraag nog steeds niet beantwoord, alsmede de definitie van een onbewust brein.
Overigens grappig om te zien hoeveel zelfbewuste breinen (die volgens deterministen allemaal functioneren op een deterministische grondslag) zo van mening kunnen verschillen. Foutje van Moeder Natuur, zullen we maar zeggen?
Ik heb zelfs een link hierover geplaatst aangezien men in deze discussie te ver afweek van de definitie(s) van het determinisme.quote:Op dinsdag 6 september 2016 10:50 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Mijn zelfbewuste brein doet pijn als ik deze redenering probeer te volgen. Het is echt bizar, weet je eigenlijk wel wat determinisme überhaupt betekent?
Zoals eerder aangegeven heb je het hier niet over een definitie maar over een extreme interpretatie die niemand hier aanhangt. (Behalve jij misschien, maar dan mag je dat zelf onderbouwen.)quote:Op dinsdag 6 september 2016 10:54 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik heb zelfs een link hierover geplaatst aangezien men in deze discussie te ver afweek van de definitie(s) van het determinisme.
Integendeel, ik heb zelfs binnen mijn reactie het voorbeeld van het sociale determinisme aangehaald en aangegeven dat men ongeacht de omgevingsfactoren men kan besluiten eigen individuele keuzes te nemen die tegen de standpunten van diezelfde omgevingsfactoren indruisen.quote:Op dinsdag 6 september 2016 10:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zoals eerder aangegeven heb je het hier niet over een definitie maar over een extreme interpretatie die niemand hier aanhangt. (Behalve jij misschien, maar dan mag je dat zelf onderbouwen.)
Zoals gezegd, dat is een extreme interpretatie die niemand hier aanhangt. Kun je misschien uitleggen waarom we het dan daarover zouden moeten hebben?quote:Op dinsdag 6 september 2016 10:58 schreef Elzies het volgende:
[..]
Integendeel, ik heb zelfs binnen mijn reactie het voorbeeld van het sociale determinisme aangehaald en aangegeven dat men ongeacht de omgevingsfactoren men kan besluiten eigen individuele keuzes te nemen die tegen de standpunten van diezelfde omgevingsfactoren indruisen.
Sinds wanneer is sociaal determinisme een extreme interpretatie? Leg eens uit.quote:Op dinsdag 6 september 2016 11:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zoals gezegd, dat is een extreme interpretatie die niemand hier aanhangt. Kun je misschien uitleggen waarom we het dan daarover zouden moeten hebben?
En los daarvan; hoe bepaal je dat beslissingen ongeacht de omgevingsfactoren worden genomen? Een beslissing die bijv. tegen bepaalde normen ingaat kan prima gedetermineerd zijn.quote:Op dinsdag 6 september 2016 11:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zoals gezegd, dat is een extreme interpretatie die niemand hier aanhangt. Kun je misschien uitleggen waarom we het dan daarover zouden moeten hebben?
Als jij 'vrije wil' handelingsvrijheid noemt, zijn we klaar.quote:Op dinsdag 6 september 2016 10:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
X = datgene dat een wil produceert
Y = de omgeving van X exclusief X.
[..]
Dit zou je kunnen uitleggen als een definitie van non-determinisme, maar met vrije wil heeft het niets te maken.
[..]
Als die uitdrukking daar niks over zegt stel ik voor om de normaal gangbare definitie van 'vrij' te hanteren. (De andere definitie is tenslotte toch onzin.)
[..]
Psychologisch wellicht verklaarbaar. Filosofisch is het allemaal onzin.
[..]
Als we de normale definitie van vrijheid hanteren zoals ik die heb gegeven is daar niks onmogelijk aan.
[..]
Dat iets onbepaald is maakt het nog niet vrij. Heel simpel: als ik in een gevangenis zit en niet de vrijheid heb om die gevangenis te verlaten dan is dat geenszins een bewijs dat die gevangenis non-deterministisch is. Dat heeft daar helemaal niets mee te maken.
Alleen de tweede uitleg zou ik zinnig noemen.
Natuurlijke variatie. Ze zijn ook niet allemaal even lang.quote:Op dinsdag 6 september 2016 10:49 schreef Elzies het volgende:
[..]
Zoals je zelf al aangaf, het kan het gedetermineerd zijn, maar zeker weten doen we het niet. Dan kom ik opnieuw terug op mijn basisstelling dat we het niet weten.quote:Op dinsdag 6 september 2016 11:07 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
En los daarvan; hoe bepaal je dat beslissingen ongeacht de omgevingsfactoren worden genomen? Een beslissing die bijv. tegen bepaalde normen ingaat kan prima gedetermineerd zijn.
Net als die eerdere opmerking dat 'zelfbewuste breinen die van mening verschillen' non-determinisme zou impliceren. Alsof het feit dat niet alle sterren exact hetzelfde zijn ook non-determinisme impliceert.
Sociaal determinisme kan niet verklaren waarom H2 en O2 spontaan H2O vormen. Zonder water, geen mensen. Zonder mensen, geen sociaal determinisme.quote:Op dinsdag 6 september 2016 11:05 schreef Elzies het volgende:
[..]
Sinds wanneer is sociaal determinisme een extreme interpretatie? Leg eens uit.
Maar wie beweert nu eigenlijk dat dit voldongen waarheden zijn?quote:Op dinsdag 6 september 2016 11:16 schreef Elzies het volgende:
[..]
Zoals je zelf al aangaf, het kan het gedetermineerd zijn, maar zeker weten doen we het niet. Dan kom ik opnieuw terug op mijn basisstelling dat we het niet weten.
We weten nog veel te weinig hoe onze hersenen functioneren als het hoe en het waarom van bepaalde bewustzijnsprocessen. Zowel bewuste als onbewuste processen, zoals het gegeven waarom we dromen. Dan vind ik het veel te voorbarig individuele opvattingen als voldongen waarheden te verkondigen. Dat is simpelweg onterecht.
Zou je die twee definities van de "vrije wil" eens willen geven? Degene waar je achter staat, en degene die je in twijfel trekt als goede definitie.quote:
Het zijn eigenlijk meer twee definities van "vrij" die verder niet zo veel met wil te maken hebben.quote:Op dinsdag 6 september 2016 19:54 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Zou je die twee definities van de "vrije wil" eens willen geven? Degene waar je achter staat, en degene die je in twijfel trekt als goede definitie.
Je hebt gelijk volgens mij. Zo had ik het nog niet bekeken eigenlijk. Ik denk dat meeste mensen een intuïtief begrip hebben van vrije wil, zonder definitie, en dat intuïtieve begrip lijkt intuïtief niet verzoenbaar te zijn met determinisme.quote:Op dinsdag 6 september 2016 20:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het zijn eigenlijk meer twee definities van "vrij" die verder niet zo veel met wil te maken hebben.
1) X is vrij om handeling Y uit te voeren wanneer X niet door omgeving Z ervan wordt weerhouden om handeling Y uit te voeren, waarbij Z exclusief X is.
2) X is vrij om handeling Y uit te voeren wanneer X niet door omgeving Z ervan wordt weerhouden om handeling Y uit te voeren, waarbij Z inclusief X is.
Mijn stelling is dat we normaalgesproken onder "vrijheid" verstaan: vrij zoals verwoord onder 1).
In de vrije wil discussie werkt men, zonder enige aanwijsbare reden, met definitie 2). Wat men feitelijk vraagt is: "is de wil vrij van zichzelf?", ofwel "is X vrij van X?"
In mijn ogen ontbreekt het aan een goede reden om de tweede uitleg te gebruiken ipv de eerste, en is het helemaal niet zinvol om je af te vragen of iets vrij is van zichzelf.
PS: en met determinisme heeft dat al helemaal niets te maken natuurlijk.
Dat men die intuitie heeft begrijp ik an sich wel. Toch ben ik er inmiddels van overtuigd geraakt dat, hoewel het een interessant vraagstuk is, (non-)determinisme niet uitmaakt voor hoe ons bewustzijn werkt en hoe we beslissingen nemen.quote:Op dinsdag 6 september 2016 21:29 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Je hebt gelijk volgens mij. Zo had ik het nog niet bekeken eigenlijk. Ik denk dat meeste mensen een intuïtief begrip hebben van vrije wil, zonder definitie, en dat intuïtieve begrip lijkt intuïtief niet verzoenbaar te zijn met determinisme.
quote:Op dinsdag 6 september 2016 21:33 schreef Perrin het volgende:
Dat ontpluizen van begrippen zoals ze door discussievoerders worden begrepen en gebruikt is in filosofische discussies vaak al meer dan het halve werk.
Ook daar is een passend begrip voor: handelingsvrij.quote:Op dinsdag 6 september 2016 21:29 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Je hebt gelijk volgens mij. Zo had ik het nog niet bekeken eigenlijk. Ik denk dat meeste mensen een intuïtief begrip hebben van vrije wil, zonder definitie, en dat intuïtieve begrip lijkt intuïtief niet verzoenbaar te zijn met determinisme.
En welke definitie geef je aan "handelingsvrijheid"?quote:Op dinsdag 6 september 2016 22:29 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ook daar is een passend begrip voor: handelingsvrij.
Niemand ontkent het bestaan van handelingsvrijheid (in het algemeen).
Hierbij moet X wel een geïsoleerd, alles omvattend, systeem zijn (zoals -laten we aannemen- het universum).quote:Merk op dat determinisme gaat over de vraag of
X(t') vrij is van X(t) met t' > t.
In de fysica geldt dan wel de regel dat je enkel tijdsaanduidingen moogt onderdrukken, als alle tijden gelijk zijn.quote:Als je daarin de tijdaanduiding onderdrukt, krijg je de vraag of:
X vrij is van X
quote:Als dat niet kan, dan volgt:
X is niet vrij van X
Als het met tijdsaanduiding ook niet kan, dan volgt:
X(t') is niet vrij van X(t) met t' > t.
Dat is determinisme.
Hmm, dat zou ik niet zo durven stellen. Ik denk dat er een verschil is tussen de amateursfilosofie, die wij voor de fun hier op dit forum bedrijven, en "professionele" filosofie (als je het zo kunt noemen).quote:Op dinsdag 6 september 2016 22:29 schreef Molurus het volgende:
[..]![]()
Ik denk dat als men in elke filosofische discussie zou streven naar volstrekt eenduidige begripsdefinities dat je de helft van de filosofie zo in de prullenbak kunt gooien.
De definitie die Spinoza eraan geeft:quote:Op dinsdag 6 september 2016 22:41 schreef yarnamc het volgende:
[..]
En welke definitie geef je aan "handelingsvrijheid"?
quote:Op donderdag 1 september 2016 22:46 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Eens.
Maar het begrip 'vrijheidsgraad' is anders (al zal het wel geworteld zijn ons idee van vrijheid). Het begrip 'vrijheidsgraad' gaat alleen over de (logische) bewegingsmogelijkheden die de omgeving biedt. De vrijheidsgraden blijven dezelfde, ook al kan de steen die je weggooit eerst omhoog gaan en later naar beneden. De steen maakt alleen maar gebruikt van die bewegingsruimte. Het begrip handelingsvrijheid (zoals Spinoza het definieerde) is daaraan analoog. Het heeft alleen betrekking op bewegingsruimte die de omgeving biedt. Het zegt dus niets over wie of wat het pad bepaald. Dat laat je in het midden.
quote:Op donderdag 1 september 2016 23:32 schreef deelnemer het volgende:
Een steen in de ruimte heeft 3 vrijheidsgraden. Een karretje op een achtbaan heeft er maar 1. Als je begrijpt wat ik bedoel.
quote:Op maandag 5 september 2016 16:44 schreef deelnemer het volgende:
Vrijheid en determinisme met elkaar verenigen, vind ik ook een logische onmogelijkheid. Als een determinist jou logica volgt, kan hij hieruit concluderen dat vrijheid een raar begrip is (incoherent, niet objectief identificeerbaar). Waarom betekent gedetermineerd eigenlijk vrij? Dat verklaart men door 2 definities van vrijheid door elkaar te halen:
- onbepaald (vrije wil)
- ongehinderd / ongedwongen (handelingsvrij)
Delen X(t) en Y(t) kunnen onafhankelijk van elkaar zijn. Als de zon ontploft merken we daar de eerste 8 minuten niets van. Maar ook 1 deel X(t) kan niet onafhankelijk zijn van zichzelf op een eerder moment.quote:[..]
Hierbij moet X wel een geïsoleerd, alles omvattend, systeem zijn (zoals -laten we aannemen- het universum).
M.a.w.: het universum kan deterministisch zijn, terwijl X(t') vrij is van X(t) voor X een subsysteem en de definitie van "vrij" die Molurus geeft.
[..]
In de fysica geldt dan wel de regel dat je enkel tijdsaanduidingen moogt onderdrukken, als alle tijden gelijk zijn.
[..]
Hij zegt het goed. Twee betekenissen van het woord vrijheid. Niet twee betekenissen van de vrije wil.quote:Vrijheid
Vrij zijn is doen wat men wil.
In de eerste plaats als vrijheid om te doen: handelingsvrijheid, en daarom het tegengestelde van dwang, van hindernissen en van slavernij.
Daarom spreekt men, om deze vrijheid aan te duiden, vaak over politieke vrijheid, omdat de Staat de eerste macht is die haar beperkt, en ongetwijfeld de enige die haar kan garanderen.
Waar geen wetten zijn, merkt Locke op, daar is ook geen vrijheid.
Want vrijheid betekent gevrijwaard te zijn van hinder en geweld van de zijde van anderen, wat niet mogelijk is als er geen wetten zijn.
En wie is minder vrij dan een mens die steeds in angst leeft en bedreigd wordt?
Vrij zijn is dus doen wat men wil: vrijheid van handelen, politieke vrijheid, fysieke en relatieve vrijheid.
Maar zijn we ook vrij om te willen wat we willen?
Dat is de tweede betekenis van het woord vrijheid: wilsvrijheid, vrijheid in metafysische zin; absolute en zelfs bovennatuurlijke vrijheid, beweren sommigen.
Filosofisch gezien is dit de meest problematische betekenis, en ook de meest interessante.
Maar ben je ook vrij om op die of die te willen stemmen?
Maar wie kiest zijn meningen?
Doen wat je wilt? Zeker! Maar waarom wil je het?
Je wil is een deel van de werkelijkheid; zij is, zoals alles, onderworpen aan het beginsel van de voldoende grond (niets bestaat zonder reden; alles kan verklaard worden), aan het beginsel van de oorzakelijkheid (niets komt uit niets voort; alles heeft een oorzaak), en tenslotte aan het algemene determinisme van de macro scopische wezens.
Een al zou er op het microscopische vlak sprake zijn van uiteindelijke ongedetermineerdheid (zoals de Epicuristen dachten en zoals de kwantumfysica dit tegenwoordig lijkt te bevestigen), dan zou jij niettemin, op het neurobiologische vlak, gedetermineerd zijn door de atomen waaruit je bent samengesteld.
Maar dan is het Ik een gevangenis; hoe zou het vrij kunnen zijn?
Maar als ik mijn hersenen ben, dan beveel Ik dus ook mijzelf.
Dat ik wordt gedetermineerd door wat Ik ben, betekent dat mijn vrijheid niet absoluut is, maar niet dat zij niet bestaat.
Vrijheid in deze zin is niets anders dan het gedetermineerde vermogen om zichzelf te determineren. (Aristoteles)
Wij zijn vrij, schrijft Bergson, wanneer onze daden voortspruiten of emaneren uit heel onze persoonlijkheid, wanneer zij die uitdrukken, wanneer zij met haar die ondefinieerbare gelijkenis vertonen die men soms aantreft tussen een kunstenaar en zijn werk.
Deze tweede vrijheid van de wil is ongetwijfeld mysterieus (want zij lijkt tegen het identiteitsbeginsel in te gaan; zij veronderstelt dat ik iets anders zou kunnen willen dan ik wil).
Zij wordt door de filosofen soms de vrijheid van indifferentie genoemd, en vaker: vrije wil.
Marcel Conche geeft er een voortreffelijke definitie van: De vrije wil, schrijft hij, is het vermogen om zichzelf te determineren zonder door iets anders gedetermineerd te worden.
Dat is vrijheid in de zin van Descartes, van Kant, van Sartre.
Zij veronderstelt dat wat ik doe (mijn existentie) niet wordt gedetermineerd door wat Ik ben (mijn essentie), maar dat ik deze essentie integendeel zelf schep of in vrijheid kies.
Daarom is, zoals Sartre goed begrepen heeft, deze vrijheid niet mogelijk tenzij de existentie voorafgaat aan de essentie.
Twee hoofd betekenissen dus – handelingsvrijheid en wilsvrijheid – waarvan de tweede op haar beurt onderverdeeld kan worden in de spontaniteit van de wil en de vrije wil.
De rede maakt ons daarvan los; zij bevrijdt ons uit onszelf en stelt ons open voor het universele.
Vrijheid van de geest: vrijheid van de rede.
Dat betekent niet een vrije keuze; dat is een vrije noodzakelijkheid.
Het is de vrijheid volgens Spinoza, volgens Hegel, en ongetwijfeld ook volgens Marx en Freud; de vrijheid als begrepen noodzakelijkheid, of beter nog als het inzien van de noodzakelijkheid.
Vrij zijn, in de ware betekenis van het woord, is slechts onderworpen te zijn aan zijn eigen noodzakelijkheid, legt Spinoza ons uit; in die zin is de rede vrij en bevrijdend.
Dit mysterie maakt ons tot wat wij zijn; daardoor is iedereen ook een mysterie voor zichzelf.
Als ik heb verkozen om te zijn wie ik ben, dan kan dit slechts in een ander leven geweest zijn, zoals Plato volhield, of in een ander niveau, zoals Sartre zou zeggen, dan dat van de vrijwillige beslissing die eruit voortkomt.
We worden niet vrij geboren; we worden het.
Dit althans geloof ik, en daarom is vrijheid nooit absoluut, noch oneindig, noch definitief.
We zijn min of meer vrij, en het gaat er natuurlijk om, het zoveel mogelijk te worden.
Dat het mysterie niet volkomen opgehelderd kan worden belet niet dat het ideaal ons toelacht.
Dat het doel niet geheel bereikt kan worden belet niet dat wij ernaar streven en er dichterbij komen.
Het gaat erom ons van de dingen los te maken.
Deze vrijheid is niets anders dan, zoals we bij Spinoza lezen, een andere naam voor wijsheid.
Het verhaal is wel complexer dan dit.quote:Op dinsdag 6 september 2016 20:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het zijn eigenlijk meer twee definities van "vrij" die verder niet zo veel met wil te maken hebben.
1) X is vrij om handeling Y uit te voeren wanneer X niet door omgeving Z ervan wordt weerhouden om handeling Y uit te voeren, waarbij Z exclusief X is.
2) X is vrij om handeling Y uit te voeren wanneer X niet door omgeving Z ervan wordt weerhouden om handeling Y uit te voeren, waarbij Z inclusief X is.
Mijn stelling is dat we normaalgesproken onder "vrijheid" verstaan: vrij zoals verwoord onder 1).
In de vrije wil discussie werkt men, zonder enige aanwijsbare reden, met definitie 2). Wat men feitelijk vraagt is: "is de wil vrij van zichzelf?", ofwel "is X vrij van X?"
In mijn ogen ontbreekt het aan een goede reden om de tweede uitleg te gebruiken ipv de eerste, en is het helemaal niet zinvol om je af te vragen of iets vrij is van zichzelf.
PS: en met determinisme heeft dat al helemaal niets te maken natuurlijk.
Het is in deze context een volstrekt irrelevante interpretatie. En ik zou het zelfs een geheel zinloos begrip willen noemen, maar dat is hier off topic.quote:Op dinsdag 6 september 2016 11:05 schreef Elzies het volgende:
Sinds wanneer is sociaal determinisme een extreme interpretatie? Leg eens uit.
quote:Op zaterdag 3 september 2016 11:01 schreef lnloggen het volgende:
Zullen we afspreken dat als we het binnen de discussie over vrij wil over determinisme hebben, dat we dan fysiek determinisme bedoelen: dat alles wordt gedetermineerd door de fysica. Dus het idee dat er in de natuurwetten (niet onze huidige modellen, maar de echte natuurwetten waaraan alles onderhevig is) géén vrijheidsgraad of willekeur of onzeker element zit. Maar dat alles zicht 100% causaal gedraagt, zonder overige onbepaalde invloeden, iedere oorzaak leidt onherroepelijk tot eenduidige gevolgen. Net als een algoritme in een computer.
Dingen als sociaal determinisme is een afgezwakte warboel waar je binnen een discussie over vrije wil niets mee kan.
[..]
Oh dat is een opmerkelijk onderscheid. Beide spierbewegingen komen voort uit je hersenen. Waarom zeg je bij het tweede soort dat we dat zelf bepalen, maar bij het eerste niet?
quote:Op woensdag 7 september 2016 01:34 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Het is in deze context een volstrekt irrelevante interpretatie. En ik zou het zelfs een geheel zinloos begrip willen noemen, maar dat is hier off topic.
Sociaal determinisme zegt niets over vrije wil. Niemand haalt hier sociaal determinisme erbij, en al helemaal niet als argument om de waarschijnlijkheid van een niet-vrije wil te onderbouwen.
Dus laten we buitenissige en (in deze context) onzinnige fratsen als sociaal determinisme erbuiten laten. Ik had onderstaand voorstel gedaan over wat wel een zinnige interpretatie is van determinisme in de context van dit topic. Zullen we die aanhouden?
Anders kun je wel zeggen "ja maar er zijn ook andere definities van determinisme en dan gelden je argumenten niet", nee, inderdaad, mijn argumenten zijn ook niet op die definities gebaseerd dus dat zegt niets.
[..]
Wanneer een definitie meerdere betekenissen kent kun je niet gemakshalve maar één van die betekenissen weglaten binnen de discussie. Feit blijft overeind staan dat er niet één definitie van de term determinisme bestaat. Iets wat me al binnen de gegeven reacties opviel dus vandaar de door mij gegeven link.quote:Op
woensdag 7 september 2016 01:34
schreef lnloggen het volgende:
[..]
Het is in deze context een volstrekt irrelevante interpretatie. En ik zou het zelfs een geheel zinloos begrip willen noemen, maar dat is hier off topic.
Sociaal determinisme zegt niets over vrije wil. Niemand haalt hier sociaal determinisme erbij, en al helemaal niet als argument om de waarschijnlijkheid van een niet-vrije wil te onderbouwen.
Dus laten we buitenissige en (in deze context) onzinnige fratsen als sociaal determinisme erbuiten laten. Ik had onderstaand voorstel gedaan over wat wel een zinnige interpretatie is van determinisme in de context van dit topic. Zullen we die aanhouden?
Anders kun je wel zeggen "ja maar er zijn ook andere definities van determinisme en dan gelden je argumenten niet", nee, inderdaad, mijn argumenten zijn ook niet op die definities gebaseerd dus dat zegt niets.
[..]
Ja daag, zo kun je onder elke discussie uitkomen door een andere definitie te verzinnen voor een begrip uit iemands argument, en te zeggen "zie je, er zijn meer definities, dus je argument is niet geldig".quote:Op woensdag 7 september 2016 09:59 schreef Elzies het volgende:
Wanneer een definitie meerdere betekenissen kent kun je niet gemakshalve maar één van die betekenissen weglaten binnen de discussie. Feit blijft overeind staan dat er niet één definitie van de term determinisme bestaat. Iets wat me al binnen de gegeven reacties opviel dus vandaar de door mij gegeven link.
Dat heb ik even gemist. Wat zat er precies nog meer tussen onze genetische aanleg en omgevingsfactoren dan?quote:Bovendien heb ik met enkele voorbeelden duidelijk gemaakt dat we niet louter door onze omgeving en door onze genetische aanleg zijn 'voorgeprogrammeerd' in al ons doen en laten. Dat binnen dat openstaande spectrum wel degelijk ruimte bestaat tot de vrije keuze als een aspect van de vrije wil.
Maar zolang er geen enkele reden is om het bestaan ervan aan te nemen, lijkt het me niet redelijk om zo'n vreemd buitenissig concept als serieuze optie te overwegen, temeer omdat het lijnrecht ingaat tegen alles wat we begrijpen en om ons heen zien in de fysica. Niet dat we die helemaal begrijpen, verre van, maar het lijkt me raar om te zeggen "we begrijpen nog niet alles, dus dan kunnen we net zo goed ook wel allerlei random zaken als serieuze optie overwegen, ondanks dat die niet stroken met wat we al wel begrijpen".quote:Ik geef tegelijkertijd volmondig toe dat we deze processen (die de betekenis van onze persoonlijkheid zo dicht raken) nog onontgonnen gebied is voor neurologen en dat daarmee de vraag of de vrije wil wel of niet bestaat onbeantwoord blijft. Daar is overigens ook niets mis mee, want al honderden jaren stelt de mens tevergeefs diezelfde vraag.
Sociaal determinisme is een geaccepteerde definitie. Waarom zou je die gemakshalve uit de discussie willen houden?quote:Op woensdag 7 september 2016 10:46 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Ja daag, zo kun je onder elke discussie uitkomen door een andere definitie te verzinnen voor een begrip uit iemands argument, en te zeggen "zie je, er zijn meer definities, dus je argument is niet geldig".
Als je vindt dat een verzonnen definitie geen geldige definitie is: ik vind van wel. Zie hier, we hebben nu twee definities van 'definitie'. Dus jouw argument van hierboven houdt dus geen stand.
Ik heb mijn argument over determinisme versus vrije wil aangescherpt door duidelijk aan te geven wat ik bedoel met determinisme. Dat er daarnaast anderen zijn die iets anders bedoelen met determinisme, is irrelevant voor mijn verhaal. Neem anders mijn uitleg waarin je overal het woord 'determinisme' vervangt door de interpretatie die ik erbij heb genoemd. Dan hebben we daarmee klare taal waar geen ambigue begrippen zoals determinisme meer in voorkomen.
[..]
Dat heb ik even gemist. Wat zat er precies nog meer tussen onze genetische aanleg en omgevingsfactoren dan?
[..]
Maar zolang er geen enkele reden is om het bestaan ervan aan te nemen, lijkt het me niet redelijk om zo'n vreemd buitenissig concept als serieuze optie te overwegen, temeer omdat het lijnrecht ingaat tegen alles wat we begrijpen en om ons heen zien in de fysica. Niet dat we die helemaal begrijpen, verre van, maar het lijkt me raar om te zeggen "we begrijpen nog niet alles, dus dan kunnen we net zo goed ook wel allerlei random zaken als serieuze optie overwegen, ondanks dat die niet stroken met wat we al wel begrijpen".
Dat is juist het punt dat ter discussie staat.quote:Op woensdag 7 september 2016 10:56 schreef Elzies het volgende:
[..]
Sociaal determinisme is een geaccepteerde definitie. Waarom zou je die gemakshalve uit de discussie willen houden?
De mens heeft het vermogen tot vrije keuze, ongeacht zijn genetische aanleg of omgevingsfactor. Stel iemand heeft een verslavings-gen en bevindt zich in een omgeving waar gebruik wordt aangemoedigd. Dan heeft iemand toch de eigen keuze zich hieraan te ontworstelen. Dan vervalt het argument dat we onze keuzes baseren op genetische aanleg of op onze omgeving alléén.
quote:De mens heeft het vermogen tot zelfbewustzijn, tot zelfreflectie waaraan het een individuele identiteit koppelt. Vanuit een deterministisch standpunt zouden onze hersenen als orgaan het vermogen kennen tot zelfbewustzijn, tot zelfreflectie. Maakt het als orgaan eigen keuzes en beslissingen. Deterministen accepteren die optie op basis van geobserveerde elektrische impulsen door het gehele brein. Op een dag was er een brein die in gemeenschap met andere breinen besloot de MRI uit te vinden zodat ze zichzelf konden gaan waarnemen. Fascinerend.
Omdat dat een zwakke variant van determinisme is die niets zegt over vrije wil.quote:Op woensdag 7 september 2016 10:56 schreef Elzies het volgende:
Sociaal determinisme is een geaccepteerde definitie. Waarom zou je die gemakshalve uit de discussie willen houden?
Dat is nu juist de vraag, daar gaat deze discussie over. Ik zie geen enkel gedrag in de mens wat niet voort zou kunnen komen uit genetische aanleg of omgevingsfactoren. Of wat een bewijs of zelfs maar reële aanleiding zou zijn om er andere factoren (zoals een vrije wil) bij te halen.quote:De mens heeft het vermogen tot vrije keuze, ongeacht zijn genetische aanleg of omgevingsfactor.
Hoe bedoel je, heeft de eigen keuze. Zijn combinatie van genen en externe factoren (zoals omgeving, opvoeding, maatschappelijke conditionering, enzovoort) zal ertoe leiden dat hij stopt. Of niet stopt, maar zie niet welke andere oorzaak je er nog bij moet verzinnen om die uitslag te verklaren.quote:Stel iemand heeft een verslavings-gen en bevindt zich in een omgeving waar gebruik wordt aangemoedigd. Dan heeft iemand toch de eigen keuze zich hieraan te ontworstelen.
Er is geen argument van het sociaal determinisme in deze discussie. Sociaal determinisme zegt niets over vrije wil. Laten we concepten die niets met het vraagstuk over de vrije wil te maken hebben (zoals sociaal determinisme of neoimpressionistische schilderkunst) hierbuiten laten, dat vertroebelt de discussie alleen maar.quote:Hiermee ontkracht je dus het argument van het sociaal determinisme.
Ja hequote:De mens heeft het vermogen tot zelfbewustzijn, tot zelfreflectie waaraan het een individuele identiteit koppelt. Vanuit een deterministisch standpunt zouden onze hersenen als een orgaan het vermogen kennen tot zelfbewustzijn, tot zelfreflectie. Maakt het als orgaan eigen keuzes en beslissingen. Deterministen accepteren die optie op basis van geobserveerde elektrische impulsen door het gehele brein. Op een dag was er een brein die in gemeenschap met andere breinen besloot de MRI uit te vinden zodat ze zichzelf konden gaan waarnemen. Fascinerend.
Is het logische gevolg niet dat je ook jezelf als onvrij beschouwd?quote:Op woensdag 7 september 2016 12:06 schreef deelnemer het volgende:
Als je absoluut determinisme aanneemt is vrijheid niet objectief.
Vrijheid die daarmee wel compatibel is, is er omdat je er zelf in zit, samenvalt met een deel, en dat deel als ongedwongen beschouwd omdat je het zelf bent. Dat is het perspectief van een deelnemer op zijn eigen vrijheid.
Die vrijheid heb je alleen zelf. De mensen, waarmee je niet samenvalt, zijn vanuit jouw gezichtspunt niet vrij. Ze zijn gedetermineerd, net als iedere ander fysisch object in een deterministische wereld. En omgekeerd, door de bril van anderen gezien heb je zelf ook geen vrijheid.
De vrijheid die je hebt in een deterministische wereld is asymmetrisch (je bent vrij, maar de anderen niet). Deze vrijheid is niet objectiveerbaar, want dan is het wel in strijd is met determinisme.
Dat is het logische gevolg van de aanname dat de objectieve wereld absoluut deterministisch is.
Als je jezelf overstijgt (objectief gezien) dan wel. Als je jezelf identificeert met een het deel van de wereld waarmee je samenvalt, dan niet. Dat deel is ook deterministisch, maar niet het andere dat je bepaalt, want je bent het zelf.quote:Op woensdag 7 september 2016 12:45 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Is het logische gevolg niet dat je ook jezelf als onvrij beschouwd?
Goed lezen, ik schrijf juist het tegenovergestelde op.quote:Op woensdag 7 september 2016 11:17 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Dat is juist het punt dat ter discussie staat.
Leg eens uit waarom een complex adaptief systeem zoals ons brein bij iemand met verslavingsgen en een omgeving waarin verslaving een belangrijke rol heeft gespeeld in een deterministisch systeem niet anders kan dan ook verslaafd raken? Want dat is wat je lijkt te suggereren?
[..]
Ik zie niet in waarom sociaal determinisme buiten deze discussie moet worden gehouden. Er zijn simpelweg verschillende definities en interpretaties van de term determinisme.quote:Op woensdag 7 september 2016 11:54 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Omdat dat een zwakke variant van determinisme is die niets zegt over vrije wil.
Neoimpressionistische schilderkunst is ook een geaccepteerde definitie. Waarom zou je die uit de discussie willen houden? Omdat het in deze context gewoon geen zak toevoegt.
Sociaal determinisme en het determinisme waar ik op doel zijn twee hele verschillende dingen.
Dus ik baseer een argument op concept A ('mijn' determinisme), en dan zeg jij: maar concept B dan? Eh, ja what about it? Dat heeft niets te maken met wat ik zeg.
[..]
Dat is nu juist de vraag, daar gaat deze discussie over. Ik zie geen enkel gedrag in de mens wat niet voort zou kunnen komen uit genetische aanleg of omgevingsfactoren. Of wat een bewijs of zelfs maar reële aanleiding zou zijn om er andere factoren (zoals een vrije wil) bij te halen.
[..]
Hoe bedoel je, heeft de eigen keuze. Zijn combinatie van genen en externe factoren (zoals omgeving, opvoeding, maatschappelijke conditionering, enzovoort) zal ertoe leiden dat hij stopt. Of niet stopt, maar zie niet welke andere oorzaak je er nog bij moet verzinnen om die uitslag te verklaren.
[..]
Er is geen argument van het sociaal determinisme in deze discussie. Sociaal determinisme zegt niets over vrije wil. Laten we concepten die niets met het vraagstuk over de vrije wil te maken hebben (zoals sociaal determinisme of neoimpressionistische schilderkunst) hierbuiten laten, dat vertroebelt de discussie alleen maar.
[..]
Ja he![]()
Maar zelfbewustzijn en determinisme / geen vrije wil, hoeven elkaar helemaal niet uit te sluiten.
Ik ben het overigens niet eens met "Maakt het als orgaan eigen keuzes en beslissingen". Wat er gekozen en beslist wordt, kan volgens mij prima een gevolg zijn van puur fysieke omstandigheden en causale processen. Voor zover we kunnen zien "beslissen" hersenen dingen net zoals waterstof "beslist" om met zuurstof te reageren, we zien daar geen enkele andere bovennatuurlijke of metafysische factoren bij (noch de noodzaak daartoe).
Misschien omdat hier geen sociaal deterministen zijn? Zomaar een idee.quote:Op woensdag 7 september 2016 16:01 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom sociaal determinisme buiten deze discussie moet worden gehouden. Er zijn simpelweg verschillende definities en interpretaties van de term determinisme.
Goed, laat ik het anders zeggen: ik heb nergens iets beweerd op basis van sociaal determinisme. Ik heb sociaal determinisme in geen enkel argument van mij gebruikt. Overal waar ik het woord 'determinisme' heb genoemd, refereerde ik aan iets wat ik vrij duidelijk gedefinieerd heb, en wat absoluut geen sociaal determinisme is.quote:Op woensdag 7 september 2016 16:01 schreef Elzies het volgende:
Ik zie niet in waarom sociaal determinisme buiten deze discussie moet worden gehouden. Er zijn simpelweg verschillende definities en interpretaties van de term determinisme.
Dat dobbelsteen argument van Einstein ken ik niet?quote:Waterstof en zuurstof creëren niet een eigen identiteit. Want feitelijk schrijf je op dat dan alles slechts een toevallige samenloop van omstandigheden is. Inderdaad de mening van een hardcore- determinist, maar anno 2016 een nogal achterhaald denkbeeld. Puur statistisch bezien ook niet hard te maken. (denk aan het Dobbelsteen-argument van Einstein)
We lopen in cirkeltjes zo.quote:Dat is wat ik in deze discussie mis, feitelijke onderbouwing voor dit soort stellingen. Vaak wordt de ander steeds uitgedaagd om te bewijzen dat hij of zij bij het rechte eind heeft, maar vervolgens blijft het eenrichtingsverkeer en lees ik buiten het argument van het observeren van wat elektrische stroompjes in de hersenen weinig tot geen onderbouwing. Laat staan ondersteunend bewijs dat de vrije wil niet zou bestaan.
quote:Op donderdag 1 september 2016 12:45 schreef lnloggen het volgende:
Het bestaan van zoiets hebben we nog nooit waargenomen, nergens, zelfs niet indirect. Dus ik vraag me af wat een goede reden is om toch in zo'n buitenissig fenomeen te geloven (temeer omdat daar geen enkele aanleiding toe is).
quote:Op woensdag 7 september 2016 11:54 schreef lnloggen het volgende:
Ik zie geen enkel gedrag in de mens wat niet voort zou kunnen komen uit genetische aanleg of omgevingsfactoren. Of wat een bewijs of zelfs maar reële aanleiding zou zijn om er andere factoren (zoals een vrije wil) bij te halen.
quote:Op vrijdag 2 september 2016 10:36 schreef lnloggen het volgende:
Je moet echt met een sterker argument vóór de plausibiliteit van een vrije wil komen dan "je kunt niet bewijzen dat het niet bestaat". Anders zie ik niet hoe het geloven in een vrije wil (of in ieder geval het als reële mogelijkheid openhouden) waarschijnlijker of serieuzer genomen kan worden dan ieder ander lukraak verzinsel wat je niet kunt falsificeren, zoals kabouters of onzichtbare eenhoorns.
Inderdaad, maar "onafhankelijk" is niet hetzelfde als "vrij":quote:Op dinsdag 6 september 2016 22:59 schreef deelnemer het volgende:
Delen X(t) en Y(t) kunnen onafhankelijk van elkaar zijn. Als de zon ontploft merken we daar de eerste 8 minuten niets van. Maar ook 1 deel X(t) kan niet onafhankelijk zijn van zichzelf op een eerder moment.
Klopt. De omgeving weerhoudt de zon niet van ontploffen.quote:Op woensdag 7 september 2016 19:08 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Inderdaad, maar "onafhankelijk" is niet hetzelfde als "vrij":
"X is vrij om handeling Y uit te voeren wanneer X niet door omgeving Z ervan wordt weerhouden om handeling Y uit te voeren"
De zon wordt er niet door de omgeving van weerhouden om te ontploffen, niettemin is de ontploffing niet onafhankelijk van zijn vorige toestand als "zon".De zon is dus vrij om te ontploffen.
In een deterministisch systeem kan iemand met een verslavingsgen + verlavingsomgeving alleen maar niet verslaafd raken?quote:Op woensdag 7 september 2016 15:53 schreef Elzies het volgende:
[..]
Goed lezen, ik schrijf juist het tegenovergestelde op.
Er is inderdaad een verschil tussen 'vrij om te willen' en 'vrij om te handelen'. Het eerste lijkt me dat de omgeving het niet verhindert om iets te willen. Het tweede wanneer de omgeving het niet verhindert om een handeling uit te voeren. Het probleem lijkt me het onderscheid tussen "omgeving" en "systeem", wat voor een levend organisme toch niet zo voor de hand ligt. Het systeem verandert immers voortdurend, en als men een dualistisch perspectief inneemt is het lichaam zelfs deel van de omgeving.quote:Op woensdag 7 september 2016 19:37 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Klopt. De omgeving weerhoudt de zon niet van ontploffen.
Ik heb geen conflict met Molurus over deze kwestie, anders dan de naam die hij aan deze vrijheid geeft. Ik zou het liever niet 'vrij om te willen' noemen, maar liever 'vrij om te handelen' (want de omgeving belemmerd het niet).
Waarom? Ik kan vanalles willen, zonder dat de omgeving mij dit belemmert. Ik kan zelfs handelingen 'willen', die ik niet kan uitvoeren vanwege de omgeving. Nochtans lijkt het universum mij deterministisch.quote:Het is geen inhoudelijke kwestie of je iets handelingsvrijheid, wilsvrijheid of ASDGGERGDTH noemt. Het is wel ongewoon om een debat te voeren over twee tegengestelde ideeen over de menselijke vrijheid, en dan beide standpunten dezelfde naam te geven. Gekker wordt het als beide al eeuwenlang bekende standpunten zijn die al bekent staan onder een eigen naam.
Waar ik van baal is dit. De vrije wil (vrij om te kiezen iets anders te willen) is groter dan handelingsvrijheid en in strijd met determinisme.
Om dergelijk politiek "misbruik" maak ik me geen zorgen. Ook politiek en rechtspraak komen niet onder het determinisme uit. Zelfs moraliteit ontkomt niet, moraliteit bestaat enkel in relatieve zin: in objectieve zin gebeurt alles gewoon voorbij goed en kwaad.quote:Deze betekenis van de menselijke vrijheid is vaak politiek misbruikt. Het begrip 'vrije wil' handhaven, is vragen om herhaling.
Hoe ik het nu zie is er een verschil tussen 'vrije wil' en 'handelsvrijheid', en beide zijn compatibel met het deterministische universum.quote:Edit: Ten overvloede. Molurus standpunt is:
1. Handelingsvrijheid is de enige vorm van vrijheid die compatibel is met determinisme
2. Deze vrijheid moet je 'vrije wil' noemen.
Ik bestrijd punt 2.
Handelingsvrijheid is in relatie tot de omgeving. Wilsvrijheid niet. Wilsvrijheid is de interne vrijheid om je eigen wil te kunnen kiezen. Kant 's filosofie, de christelijke en islamitische religies zijn 3 voorbeelden van zienswijzen die inhouden dat je wilsvrijheid hebt.quote:Op donderdag 8 september 2016 00:15 schreef yarnamc het volgende:
Er is inderdaad een verschil tussen 'vrij om te willen' en 'vrij om te handelen'. Het eerste lijkt me dat de omgeving het niet verhindert om iets te willen.
Als je wilsvrijheid op die manier definiëert, dan is het toch een onzinnig begrip? Je kan je eigen wil niet kiezen: dat zou een causa sui zijn. Mijn wil kan niet vrij zijn van mijn wil. Mijn wil kan ook niet onafhankelijk of vrij zijn van mijzelf in zijn geheel, aangezien de wil een deel is van mezelf.quote:Op donderdag 8 september 2016 00:36 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Handelingsvrijheid is in relatie tot de omgeving. Wilsvrijheid niet. Wilsvrijheid is de interne vrijheid om je eigen wil te kunnen kiezen. Kant 's filosofie, de christelijke en islamitische religies zijn 3 voorbeelden van zienswijzen die inhouden dat je wilsvrijheid hebt.
In de moraalfilosofie vinden ze het belangrijk. Religieuze zien het als een eigenschap van de Ziel. Voor hun is het analoog een scheppingsdaad. Kant heeft een eigen metafysica die de mens ook buiten het determinisme plaatst. Het zijn niet mijn standpunten. Ik ga ze dus ook niet verdedigen. Ik zeg alleen dat hun versie van de menselijke vrijheid gaat onder de naam vrije wil.quote:Op donderdag 8 september 2016 00:45 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Als je wilsvrijheid op die manier definiëert, dan is het toch een onzinnig begrip? Je kan je eigen wil niet kiezen: dat zou een causa sui zijn. Mijn wil kan niet vrij zijn van mijn wil. Mijn wil kan ook niet onafhankelijk of vrij zijn van mijzelf in zijn geheel, aangezien de wil een deel is van mezelf.
Dat is ook de reden dat ze het begrip 'vrije wil' willen handhaven. Hoewel het begrip in het verleden nooit is bedoeld als iemands vrijheid in een deterministische wereld. Als je dit woord wilt vervangen door handelingsvrijheid, dan zul je zien dat de zon eerder is ontploft dan dat ze daarin meegaan. Dat is inmiddels wel duidelijk. Net zoals het Harris ook niet lukt om Dennett van de 'vrije wil' af te krijgen (zie video in het videotopic).quote:Op vrijdag 2 september 2016 22:39 schreef highender het volgende:
[..]
Hmm, ik zie het moraliserende als een rechts conservatieve eigenschap, het rationele ego-loze plaats ik meer in het linkerspectrum. En volgens mij bedoeld deelnemer dat ook, als ik me niet vergis.
Ik schrijf met dit voorbeeld op dat iemand een vrije keuze kan maken, ongeacht zijn genetische aanleg of omgevingsfactor. Het sociaal determinisme zegt juist dat de vrije wil niet bestaat en dat ons gedrag louter is toe te schrijven aan omgevingsfactoren en genetische aanleg. Dit voorbeeld laat zien dat dit niet het geval hoeft te zijn waarmee dit deterministische argument dus niet opgaat.quote:Op woensdag 7 september 2016 20:58 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
In een deterministisch systeem kan iemand met een verslavingsgen + verlavingsomgeving alleen maar niet verslaafd raken?
Maar dan ga je er dus vanuit, zoals ik al schreef, dat in een gedetermineerd systeem iemand met een verslavingsgen + omgeving ook altijd verslaafd zal raken. Dat volgt nergens uit. Je voorbeeld dat iemand met een verslavingsgen + omgeving soms ook niet verslaafd raakt, verwerpt dus helemaal geen enkel deterministisch argument.quote:Op donderdag 8 september 2016 09:00 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik schrijf met dit voorbeeld op dat iemand een vrije keuze kan maken, ongeacht zijn genetische aanleg of omgevingsfactor. Het sociaal determinisme zegt juist dat de vrije wil niet bestaat en dat ons gedrag louter is toe te schrijven aan omgevingsfactoren en genetische aanleg. Dit voorbeeld laat zien dat dit niet het geval hoeft te zijn waarmee dit deterministische argument dus niet opgaat.
Je zit nu echt eigen woorden in andermans mond te duwen, want dat schrijf ik dus helemaal niet op. Ik schrijf op dat de mens in staat is bepaalde keuzes te maken buiten de door de deterministen aangekaarte voorwaarden van genetische aanleg en omgevingsfactoren. Dat is wat ik opschrijf waarmee de voorwaarden van wat we sociaal determinisme noemen dus helemaal niet opgaat.quote:Op donderdag 8 september 2016 09:37 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Maar dan ga je er dus vanuit, zoals ik al schreef, dat in een gedetermineerd systeem iemand met een verslavingsgen + omgeving ook altijd verslaafd zal raken. Dat volgt nergens uit. Je voorbeeld dat iemand met een verslavingsgen + omgeving soms ook niet verslaafd raakt, verwerpt dus helemaal geen enkel deterministisch argument.
Hoe?quote:Op donderdag 8 september 2016 09:45 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik schrijf op dat de mens in staat is bepaalde keuzes te maken buiten de door de deterministen aangekaarte voorwaarden van genetische aanleg en omgevingsfactoren.
Door te stellen dat mensen met een verslavingsgen + omgeving soms de keuze maken om niet de verslavingskant op te gaan, én het als argument in te zetten tegen sociaal determinisme, impliceer je dat in een gedetermineerd universum zo'n iemand altijd verslaafd zal raken. En dat het feit dat dit niet altijd gebeurt dus een aanwijzing is voor de vrije wil. Ik zie niet in waarom dat zo is; het lijkt me onzin.quote:Op donderdag 8 september 2016 09:45 schreef Elzies het volgende:
[..]
Je zit nu echt eigen woorden in andermans mond te duwen, want dat schrijf ik dus helemaal niet op. Ik schrijf op dat de mens in staat is bepaalde keuzes te maken buiten de door de deterministen aangekaarte voorwaarden van genetische aanleg en omgevingsfactoren. Dat is wat ik opschrijf waarmee de voorwaarden van wat we sociaal determinisme noemen dus helemaal niet opgaat.
quote:Op woensdag 7 september 2016 19:37 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik heb geen conflict met Molurus over deze kwestie, anders dan de naam die hij aan deze vrijheid geeft. Ik zou het liever niet 'vrij om te willen' noemen, maar liever 'vrij om te handelen' (want de omgeving belemmerd het niet).
Ik zou punt 1 nog verder willen doortrekken: er zijn geen vormen van vrijheid die wel compatibel zijn met non-determinisme maar niet met determinisme. Kortom: linksom of rechtsom hebben vrijheid en determinisme niets met elkaar te maken.quote:Op woensdag 7 september 2016 19:37 schreef deelnemer het volgende:
Edit: Ten overvloede. Molurus standpunt is:
1. Handelingsvrijheid is de enige vorm van vrijheid die compatibel is met determinisme
2. Deze vrijheid moet je 'vrije wil' noemen.
Ik bestrijd punt 2.
Je gebruikt de verkeerde naam voor deze vrijheid.quote:Op donderdag 8 september 2016 10:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zoals gezegd: 'willen' is in mijn ogen een vorm van handelen. (Het is niet voor niets een werkwoord.)
[..]
Ik zou punt 1 nog verder willen doortrekken: er zijn geen vormen van vrijheid die wel compatibel zijn met non-determinisme maar niet met determinisme. Kortom: linksom of rechtsom hebben vrijheid en determinisme niets met elkaar te maken.
Dat denk ik niet.quote:Op donderdag 8 september 2016 12:16 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je gebruikt de verkeerde naam voor deze vrijheid.
Er bestaan geen andere vormen van vrijheid... het alternatief is stellen dat vrijheid helemaal niet bestaat. Maar dat is natuurlijk niet hoe dit begrip normaal wordt gebruikt.quote:
De bewering:quote:Op donderdag 8 september 2016 12:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er bestaan geen andere vormen van vrijheid... het alternatief is stellen dat vrijheid helemaal niet bestaat. Maar dat is natuurlijk niet hoe dit begrip normaal wordt gebruikt.
Als iemand denkt dat er een andere uitleg mogelijk is dan hoor ik het graag, maar die uitleg heb ik persoonlijk nog niet gehoord. Ook niet in de vrije wil discussie.
Dat mensen er verschillende ideeen op nahouden betekent nog niet dat die ideeen ergens op slaan. Handelingsvrijheid impliceert vrijheid om te willen omdat willen een handeling is.quote:Op donderdag 8 september 2016 12:39 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De bewering:
Een mens heeft handelingsvrijheid, geen vrije wil.
geeft aan dat mensen verschillende denken over de menselijk vrijheid. En dat is ook zo.
Again, argumentum ad populum.quote:Op donderdag 8 september 2016 12:39 schreef deelnemer het volgende:
---------------------
De bewering:
Men dacht altijd dat mensen een vrije wil hebben en dat is nog steeds zo.
geeft aan dat mensen allemaal hetzelfde denken over de menselijk vrijheid. Dat is niet zo.
Dat mensen geen begrip hebben van wat ze bedoelen lijkt me niet zo heel relevant voor deze discussie.quote:Op donderdag 8 september 2016 12:39 schreef deelnemer het volgende:
---------------------
De suggestie dat mensen altijd en nu nog steeds hetzelfde bedoelen met de vrije wil, namelijk wat jij ermee bedoelt, is onjuist.
Deze discussie hebben we al eerder in dit topic gevoerd.quote:Op donderdag 8 september 2016 12:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat mensen er verschillende ideeen op nahouden betekent nog niet dat die ideeen ergens op slaan. Handelingsvrijheid impliceert vrijheid om te willen omdat willen een handeling is.
[..]
Again, argumentum ad populum.
[..]
Dat mensen geen begrip hebben van wat ze bedoelen lijkt me niet zo heel relevant voor deze discussie.Ideeen zijn niet per definitie coherent omdat mensen die ideeen hebben.
Anders gezegd: een niet-coherent idee is helemaal geen idee maar een brainfart.
Het is niet aan mij om te laten zien dat dat verschil bestaat. Je kunt niet zeggen dat dat een coherent verschil is zonder dat verschil te definiëren.quote:Op donderdag 8 september 2016 12:55 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je gebruikt de verkeerde naam voor deze vrijheid. Het heet handelingsvrijheid, niet vrije wil.
Mensen zijn eeuwenlang plat gemoraliseerd met het begrip 'vrije wil' (in de klassieke betekenis van het woord). Niets belet je om Gods wilt te doen (of die van de paus of de dominee), want je hebt een vrije wil, en kan daarom kiezen te willen wat God van je wil, zoals het in de bijbel staat. Een mens is pas werkelijk vrij als hij Gods wil doet. Dat kun je ook zien aan de letterlijke lezing van dit woord (niet, je bent vrij te willen, maar je willen is vrij).quote:Op donderdag 8 september 2016 13:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is niet aan mij om te laten zien dat dat verschil bestaat. Je kunt niet zeggen dat dat een coherent verschil is zonder dat verschil te definiëren.
Als je wilt volhouden dat dat verschil bestaat dan is het aan jou om dat te laten zien. (En 'mensen geloven dat dat verschil bestaat' volstaat echt niet.)
Het klopt dat we deze discussie al talloze keren hebben gehad. Dat komt vooral omdat mijn bezwaar nog steeds staat en de vraag over welk verschil we het hebben nog steeds onbeantwoord is.
Ik vind het onzin om als determinist bepaalde voorwaarden (zoals beschreven binnen het sociaal determinisme) aan te houden en op het moment dat ervan wordt afgeweken toch te blijven vasthouden aan diezelfde definitie. Ja, zo lust ik er nog wel een paar.quote:Op donderdag 8 september 2016 09:57 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Door te stellen dat mensen met een verslavingsgen + omgeving soms de keuze maken om niet de verslavingskant op te gaan, én het als argument in te zetten tegen sociaal determinisme, impliceer je dat in een gedetermineerd universum zo'n iemand altijd verslaafd zal raken. En dat het feit dat dit niet altijd gebeurt dus een aanwijzing is voor de vrije wil. Ik zie niet in waarom dat zo is; het lijkt me onzin.
Maar goed, waarschijnlijk ben ik te dom om het te snappen, dus misschien kun je het iets beter uitleggen?
Inderdaad bestaan er verschillende definities en opvattingen omtrent de term vrije wil. Dat zie je ook terug binnen de discussie. Net zoals er verschillende definities en interpretaties zijn van de term determinisme. Dat maakt de discussievoering soms lastig.quote:Op donderdag 8 september 2016 12:39 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De suggestie dat mensen altijd en nu nog steeds hetzelfde bedoelen met de vrije wil, namelijk wat jij ermee bedoelt, is onjuist.
Zie jij sociaal determinisme als subset van determinisme?quote:Op vrijdag 9 september 2016 09:27 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik vind het onzin om als determinist bepaalde voorwaarden (zoals beschreven binnen het sociaal determinisme) aan te houden en op het moment dat ervan wordt afgeweken toch te blijven vasthouden aan diezelfde definitie. Ja, zo lust ik er nog wel een paar.
Ik zal de link opnieuw plaatsen en dan kun je de verschillende definities van de term determinisme nog eens doorlezen.quote:Op vrijdag 9 september 2016 12:03 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Zie jij sociaal determinisme als subset van determinisme?
Hiervoor gedaan en nu nog een keer. Blijft de vraag of jij sociaal determinisme als subset ziet van determinisme. Want het wiki artikel doet dat niet.quote:Op vrijdag 9 september 2016 12:25 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik zal de link opnieuw plaatsen en dan kun je de verschillende definities van de term determinisme nog eens doorlezen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Determinisme_(filosofie)
Nee, want sociaal determinisme is determinisme. Anders heet het ook geen sociaal determinisme. Maar je kunt datzelfde determinisme vanuit verschillende invalshoeken bekijken en daar verschillende namen voor geven.quote:Op vrijdag 9 september 2016 13:01 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Hiervoor gedaan en nu nog een keer. Blijft de vraag of jij sociaal determinisme als subset ziet van determinisme. Want het wiki artikel doet dat niet.
En wat als mensen zichzelf wel als determinist beschouwen, maar niet het sociaal determinisme aanhangen...kan dat?quote:Op vrijdag 9 september 2016 13:11 schreef Elzies het volgende:
[..]
Nee, want sociaal determinisme is determinisme. Anders heet het ook geen sociaal determinisme. Maar je kunt datzelfde determinisme vanuit verschillende invalshoeken bekijken en daar verschillende namen voor geven.
Nee, dat kan niet omdat ze dezelfde deterministische uitgangspunten hanteren. Sociaal determinisme is niet een onderdeel van. Het is determinisme gericht op een specifiek onderwerp, in dit geval sociale omgang. Religieus determinisme heeft bijvoorbeeld betrekking op dezelfde deterministische uitgangspunten maar nu in correlatie met religie. Binnen dat kader moet je het zien.quote:Op vrijdag 9 september 2016 13:13 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
En wat als mensen zichzelf wel als determinist beschouwen, maar niet het sociaal determinisme aanhangen...kan dat?
We zijn een x aantal pagina's verder, maar nog niets opgeschoten t.o.v. deze post:quote:Op vrijdag 9 september 2016 13:21 schreef Elzies het volgende:
[..]
Nee, dat kan niet omdat ze dezelfde deterministische uitgangspunten hanteren. Sociaal determinisme is niet een onderdeel van. Het is determinisme gericht op een specifiek onderwerp, in dit geval sociale omgang. Religieus determinisme heeft bijvoorbeeld betrekking op dezelfde deterministische uitgangspunten maar nu in correlatie met religie. Binnen dat kader moet je het zien.
quote:Op zaterdag 3 september 2016 11:01 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Zullen we afspreken dat als we het binnen de discussie over vrij wil over determinisme hebben, dat we dan fysiek determinisme bedoelen: dat alles wordt gedetermineerd door de fysica. Dus het idee dat er in de natuurwetten (niet onze huidige modellen, maar de echte natuurwetten waaraan alles onderhevig is) géén vrijheidsgraad of willekeur of onzeker element zit. Maar dat alles zicht 100% causaal gedraagt, zonder overige onbepaalde invloeden, iedere oorzaak leidt onherroepelijk tot eenduidige gevolgen. Net als een algoritme in een computer.
Dingen als sociaal determinisme is een afgezwakte warboel waar je binnen een discussie over vrije wil niets mee kan.
[..]
Oh dat is een opmerkelijk onderscheid. Beide spierbewegingen komen voort uit je hersenen. Waarom zeg je bij het tweede soort dat we dat zelf bepalen, maar bij het eerste niet?
Prima hoor, maar het klopt niet wat inloggen schrijft over dat alles onderhevig is aan dezelfde natuurwetten.quote:Op vrijdag 9 september 2016 15:13 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
We zijn een x aantal pagina's verder, maar nog niets opgeschoten t.o.v. deze post:
[..]
Maar sociaal determinisme sluit genetische factoren uit van het invloed hebben op het handelen. Uit jouw link:quote:Op vrijdag 9 september 2016 16:09 schreef Elzies het volgende:
[..]
Prima hoor, maar het klopt niet wat inloggen schrijft over dat alles onderhevig is aan dezelfde natuurwetten.
Op kwantumniveau gaan onze huidige natuurwetten simpelweg niet op. We begrijpen het verschijnsel verstrengeling niet eens wat feitelijk het fundament van Einsteins relativiteitstheorie ondermijnt. Want informatieoverdracht via verstrengeling gaat vele malen sneller dan de snelheid van het licht.
Kortom, we begrijpen het niet en dan kun je als determinist de ontbrekende stukken classificeren als nog niet begrijpende natuurwetten, maar dat vind ik veel te kort door de bocht.
Hetzelfde dat het observeren van elektrische werkzaamheid binnen onze hersenen zou aantonen dat de vrije wil niet zou bestaan. Ik heb tot op heden nog geen enkele onderbouwing voor die stelling gelezen. Het wordt door deterministen gepresenteerd alsof het zo is.
Sociaal determinisme hanteert dezelfde deterministische beginselen. Ik heb met enkele voorbeelden aangetoond dat men wel degelijk eigen keuzes kan maken ongeacht iemands genetische aanleg of via invloeden vanuit de omgevingsfactor. Dan wordt in een keer verondersteld dat het sociaal determinisme niet zou kloppen terwijl het dezelfde uitgangspunten hanteert als het fysieke determinisme.
En van de Engelstalige wiki:quote:Volgens het sociaal determinisme bepaalt de sociale omgeving van een individu volledig zijn visies en ideeën en daarom zijn handelen.
Hoe rijm je dat met deterministische opvattingen dat genetica wel (mede) van invloed is op het handelen?quote:Social determinism is the theory that social interactions and constructs alone determine individual behavior (as opposed to biological or objective factors).
Consider certain human behaviors, such as having a particular sexual orientation, committing murder, or writing poetry. A social determinist would look only at social phenomena, such as customs and expectations, education, and interpersonal interactions, to decide whether or not a given person would exhibit any of these behaviors. They would discount biological and other non-social factors, such as genetic makeup, the physical environment, etc. Ideas about nature and biology would be considered to be socially constructed.
Uh, wat?quote:Op vrijdag 9 september 2016 16:09 schreef Elzies het volgende:
[..]
Op kwantumniveau gaan onze huidige natuurwetten simpelweg niet op.
Bij de Engelstalige betekenis staat wel degelijk een verwijzing naar biologische factoren. Sociaal determinisme behandeld de sociale interactie vanuit een deterministische zienswijze en benadrukt dit meer dan de biologische factoren, zoals genetische aanleg. Maar het sluit het niet uit.quote:Op vrijdag 9 september 2016 16:48 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Maar sociaal determinisme sluit genetische factoren uit van het invloed hebben op het handelen. Uit jouw link:
[..]
En van de Engelstalige wiki:
[..]
Hoe rijm je dat met deterministische opvattingen dat genetica wel (mede) van invloed is op het handelen?
Leg mij dan maar eens haarfijn uit hoe zoiets als verstrengeling zich verhoudt tot de ons bekende natuurkundige wetten.quote:
Er staat "volledig bepaald door de sociale omgeving".quote:Op vrijdag 9 september 2016 16:55 schreef Elzies het volgende:
[..]
Bij de Engelstalige betekenis staat wel degelijk een verwijzing naar biologische factoren. Sociaal determinisme behandeld de sociale interactie vanuit een deterministische zienswijze en benadrukt dit meer dan de biologische factoren, zoals genetische aanleg. Maar het sluit het niet uit.
Bij de Engelstalige wiki staat ook dat ze handelen volledig verklaren vanuit sociale factoren, in tegenstelling tot biologische of objectieve factoren (social interactions and constructs alone determine individual behavior (as opposed to biological or objective factors)). De "verwijzing naar biologische factoren" waar je het over hebt, is dus enkel om duidelijk te maken dat deze geen rol spelen.quote:vol·le·dig (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord) 1zonder dat er iets ontbreekt; voltallig, compleet
Ach, het is maar net hoe je het wilt lezen. Ik heb binnen mijn gegeven voorbeelden ze overigens allebei aangehaald en aangetoond dat er individuele keuzevrijheid kan plaatsvinden buiten iemands genetische aanleg als zijn sociale invloedssfeer.quote:Op vrijdag 9 september 2016 17:05 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Er staat "volledig bepaald door de sociale omgeving".
Definitie van volledig:
[..]
Bij de Engelstalige wiki staat ook dat ze handelen volledig verklaren vanuit sociale factoren, in tegenstelling tot biologische of objectieve factoren (social interactions and constructs alone determine individual behavior (as opposed to biological or objective factors)). De "verwijzing naar biologische factoren" waar je het over hebt, is dus enkel om duidelijk te maken dat deze geen rol spelen.
Nee, dat heb je niet aangetoond. Of ik moet die post gemist hebben, maar dat lijkt me sterk.quote:Op vrijdag 9 september 2016 17:15 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ach, het is maar net hoe je het wilt lezen. Ik heb binnen mijn gegeven voorbeelden ze overigens allebei aangehaald en aangetoond dat er individuele keuzevrijheid kan plaatsvinden buiten iemands genetische aanleg als zijn sociale invloedssfeer.
Geen idee, maar wat ik wel zeker weet is dat jij er nog minder van snapt.quote:Op vrijdag 9 september 2016 16:56 schreef Elzies het volgende:
[..]
Leg mij dan maar eens haarfijn uit hoe zoiets als verstrengeling zich verhoudt tot de ons bekende natuurkundige wetten.
?quote:Op vrijdag 9 september 2016 16:56 schreef Elzies het volgende:
[..]
Leg mij dan maar eens haarfijn uit hoe zoiets als verstrengeling zich verhoudt tot de ons bekende natuurkundige wetten.
Onze huidige natuurwetten bestaan o.a. uit de kwantummechanica, dus wat je hier zegt is tegenstrijdig. Verstrengeling is overigens niet in strijd met de speciale rel.theorie. Je kunt er immers geen informatie mee verzenden. Het is een niet-lokaal fenomeen, maar dat wordt niet per se door de rel.theorie uitgesloten.quote:[b]Op vrijdag 9 september 2016 16:09 schreef Elzies het volgende:[/b
Op kwantumniveau gaan onze huidige natuurwetten simpelweg niet op. We begrijpen het verschijnsel verstrengeling niet eens wat feitelijk het fundament van Einsteins relativiteitstheorie ondermijnt. Want informatieoverdracht via verstrengeling gaat vele malen sneller dan de snelheid van het licht.
Daar ben ik het dus absoluut mee oneens. Er is wel degelijk sprake van informatieoverdracht als deeltjes met elkaar verstrengeld zijn en ongeacht de afstand gelijktijdig dezelfde spin-beweging maken.quote:Op vrijdag 9 september 2016 19:10 schreef Haushofer het volgende:
[..]
[..]
Onze huidige natuurwetten bestaan o.a. uit de kwantummechanica, dus wat je hier zegt is tegenstrijdig. Verstrengeling is overigens niet in strijd met de speciale rel.theorie. Je kunt er immers geen informatie mee verzenden. Het is een niet-lokaal fenomeen, maar dat wordt niet per se door de rel.theorie uitgesloten.
Ach gut, gaan we dat spelletje weer spelen. Je schrijft iets op en dan ontkent de ander bij gebrek aan weerwoord dat je dat hebt opgeschreven. Zo simplistisch.quote:Op vrijdag 9 september 2016 17:25 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Nee, dat heb je niet aangetoond. Of ik moet die post gemist hebben, maar dat lijkt me sterk.
Het enige dat je hebt aangetoond is dat je zelf de links waar je naar verwijst niet goed leest.
Hoe kom je er bij dat Haushofer in die post een mening verkondigt?quote:Op zaterdag 10 september 2016 08:58 schreef Elzies het volgende:
[..]
Daar ben ik het dus absoluut mee oneens.
Dit zijn geen inhoudelijke reacties. Opnieuw wordt niet op de directe inhoud ingegaan maar doet men aan afleiding. Sorry, maar op deze manier voer ik niet deze discussie.quote:Op zaterdag 10 september 2016 09:09 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Hoe kom je er bij dat Haushofer in die post een mening verkondigt?
Nee, wacht even. Jij stelt een vraag die ik niet kan beantwoorden omdat ik toegeef die kennis niet te hebben. Iemand die wel die kennis heeft beantwoordt die vraag en dat negeer je gewoon door net te doen alsof wat hij zegt slechts een mening zonder onderbouwing isquote:Op zaterdag 10 september 2016 09:22 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dit zijn geen inhoudelijke reacties. Opnieuw wordt niet op de directe inhoud ingegaan maar doet men aan afleiding. Sorry, maar op deze manier voer ik niet deze discussie.
Ik schrijf op dat de gangbare natuurkundige wetten niet opgaan binnen de wereld van de kwantumfysica. Dat is gewoon een gegeven hoor. Dus als je determinisme toepast op basis van de natuurkundige wetten zoals hier ze gelden in de macrowereld gelden ze niet in de kwantumfysica.quote:Op zaterdag 10 september 2016 09:43 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee, wacht even. Jij stelt een vraag die ik niet kan beantwoorden omdat ik toegeef die kennis niet te hebben. Iemand die wel die kennis heeft beantwoordt die vraag en dat negeer je gewoon door net te doen alsof wat hij zegt slechts een mening zonder onderbouwing is.
Je stelling dat kwantummechanica niet in de huidige natuurkunde valt wordt simpel onderuit gehaald. Reageer daar eens op.
Net zo simplistisch als iemand die keer op keer verwijst naar een link voor een definitie en dan niet die definitie aanhangt?quote:Op zaterdag 10 september 2016 09:04 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ach gut, gaan we dat spelletje weer spelen. Je schrijft iets op en dan ontkent de ander bij gebrek aan weerwoord dat je dat hebt opgeschreven. Zo simplistisch.
Toon eens aan dat dit niet gedetermineerd kan zijn dan? Daar draait het om namelijk. Hoe maak je onderscheid in die situatie tussen "het gedetermineerd zijn" van die handeling en "het vrij gekozen zijn" van die handeling?quote:Iemand met een verslavings-gen die gaat drinken in een omgeving waar anderen met hem drinken kan toch de individuele keuze maken zich hiervan te ontworstelen.
En hoe weet je in een gegeven situatie (zoals het alcoholistenvoorbeeld) dat iemand in een deterministisch universum een andere 'keuze' zou hebben gemaakt?quote:Die vrije keuze geeft aan dat:
- ongeacht je genetische aanleg je toch het tegenovergestelde kan worden.
- dat men zich kan ontworstelen uit de directe invloedssfeer en eigen keuzes kan maken.
Wilskracht of de kracht van de wil kan dus als non-deterministisch worden beschouwd als het zich uit zonder die twee deterministische voorwaarden.
Je leest niet of je wilt niet lezen wat ik opschrijf. Ik beschrijf een voorbeeld waar twee belangrijke pijlers die het determinisme hanteert terzijde worden geschoven.quote:Op zaterdag 10 september 2016 10:03 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Net zo simplistisch als iemand die keer op keer verwijst naar een link voor een definitie en dan niet die definitie aanhangt?
[..]
Toon eens aan dat dit niet gedetermineerd kan zijn dan? Daar draait het om namelijk. Hoe maak je onderscheid in die situatie tussen "het gedetermineerd zijn" van die handeling en "het vrij gekozen zijn" van die handeling?
[..]
En hoe weet je in een gegeven situatie (zoals het alcoholistenvoorbeeld) dat iemand in een deterministisch universum een andere 'keuze' zou hebben gemaakt?
Je haalt nu dingen door elkaar. Je kunt geen informatie versturen met verstrengelde deeltjes. Dat zou de spel.rel.theorie tegenspreken. Je kunt dus bv geen boodschappen doorsturen a la Morse codes oid. Kwantumverstrengeling wordt beschreven met rel. kwantumveldentheorieën, dus er is geen tegenspraak met relativiteit.quote:Op zaterdag 10 september 2016 08:58 schreef Elzies het volgende:
[..]
Daar ben ik het dus absoluut mee oneens. Er is wel degelijk sprake van informatieoverdracht als deeltjes met elkaar verstrengeld zijn en ongeacht de afstand gelijktijdig dezelfde spin-beweging maken.
Verstrengeling wordt voorspeld door de kwantummechanica. De kwantummechanica beschrijft een deel van de voor ons geldende natuurwetten. Dus je uitspraak klopt niet.quote:Dus de voor ons geldende natuurwetten gaan voor verstrengeling helemaal niet op waarmee je dus feitelijk een van de pijlers van het determinisme (causaliteit op basis van dezelfde natuurwetten) onderuit haalt. Iets wat we nog niet volledig kunnen begrijpen maar slechts kunnen observeren classificeren als een onbekende natuurwet is te kort door de bocht en onwetenschappelijk. Daarom is determinisme ook geen wetenschap maar een overtuiging te noemen.
Welke vraag?quote:Op zaterdag 10 september 2016 10:10 schreef Elzies het volgende:
[..]
Je leest niet of je wilt niet lezen wat ik opschrijf. Ik beschrijf een voorbeeld waar twee belangrijke pijlers die het determinisme hanteert terzijde worden geschoven.
Tja, dan kun je blijven volhouden dat zo'n keuze toch een deterministische grondslag heeft, maar ik lees nergens een onderbouwing voor die stelling. Het moet niet telkens eenrichtingsverkeer zijn. Beantwoord nu maar eens gewoon die simpele vraag.
Wat bedoel jij precies met "gangbare natuurkundige wetten "? Voor een natuurkundige valt de kwantummechanica daar gewoon onder, namelijk.quote:Op zaterdag 10 september 2016 09:50 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik schrijf op dat de gangbare natuurkundige wetten niet opgaan binnen de wereld van de kwantumfysica. Dat is gewoon een gegeven hoor.
Einstein nam in zijn EPR-artikel een zwakke vorm van lokaliteit aan: de objectief bezeten eigenschappen van een systeem kunnen niet instantaan vanaf een afstand worden benvloed. "objectief bezeten" was in zijn definitie een eigenschap waarbij de kans hierop 100% procent zou zijn als je zou meten. Einstein nam aan dat je in het geval van deze absolute zekerheid het deeltje de eigenschap "objectief kon toekennen".quote:Op zaterdag 10 september 2016 09:50 schreef Elzies het volgende:
Einstein wist dat en de kwestie werd bekend als het spook van Einstein.
Wat je nu opschrijft is gewoon niet waar. Veel natuurkundige wetten binnen onze macrowereld gaan niet op binnen de kwantumfysica. Verstrengeling is hier een klip en klaar voorbeeld van. Want de snelheid waarmee verstrengeling plaatsvind overtreft de lichtsnelheid. Als zoiets in de macrowereld zou plaatsvinden dan zou dit de ultieme ontdekking zijn die de relativiteitstheorie van Einstein deed vervangen.quote:Op zaterdag 10 september 2016 10:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je haalt nu dingen door elkaar. Je kunt geen informatie versturen met verstrengelde deeltjes. Dat zou de spel.rel.theorie tegenspreken. Je kunt dus bv geen boodschappen doorsturen a la Morse codes oid. Kwantumverstrengeling wordt beschreven met rel. kwantumveldentheorieën, dus er is geen tegenspraak met relativiteit.
[..]
Verstrengeling wordt voorspeld door de kwantummechanica. De kwantummechanica beschrijft een deel van de voor ons geldende natuurwetten. Dus je uitspraak klopt niet.
Ah, maar dat zei je er eerder niet bij! Ik ben het met je eens dat kwantumverstrengeling geen klassiek fenomeen is. Maar de macrowereld heeft ons een nogal vertekende intuïtie omtrent de natuur gegeven.quote:Op zaterdag 10 september 2016 10:20 schreef Elzies het volgende:
[..]
Wat je nu opschrijft is gewoon niet waar. Veel natuurkundige wetten binnen onze macrowereld ...
We zullen het lezen als het uitkomt.quote:Op zaterdag 10 september 2016 10:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ah, maar dat zei je er eerder niet bij! Ik ben het met je eens dat kwantumverstrengeling geen klassiek fenomeen is. Maar de macrowereld heeft ons een nogal vertekende intuïtie omtrent de natuur gegeven.
Dat kwantumverstrengeling speciale relativiteit tegenspreekt is niet waar. Een uitstekend boek waarin dit op populair niveau wordt uitgelegd is bv
https://www.amazon.com/Sn(...)veling/dp/069113037X
-edit: of mijn eigen boek, maar wanneer dat uitkomt kan ik je nog niet vertellen
Je schrijft:quote:Op zaterdag 10 september 2016 10:35 schreef Elzies het volgende:
[..]
We zullen het lezen als het uitkomt.![]()
Ik schrijf overigens niet op dat verstrengeling de relativiteitstheorie tegenspreekt, maar de snelheid waarmee verstrengeling plaatsvind is sneller dan de lichtsnelheid.
Bij het experiment van Gisin was de afstand tussen de deeltjes tien kilometer en de snelheid waarmee de verstrengeling werd gemeten twintig duizend keer sneller dan de lichtsnelheid. Dat zou binnen de macrowereld nooit mogelijk kunnen zijn.
quote:Want de snelheid waarmee verstrengeling plaatsvind overtreft de lichtsnelheid. Als zoiets in de macrowereld zou plaatsvinden dan zou dit de ultieme ontdekking zijn die de relativiteitstheorie van Einstein deed vervangen.
Ik lees dikgedrukte in de bovenste post en je twee andere quotes als "kwantumverstrengeling schendt de relativiteitstheorie". Deze SRT gaat zowel in de klassieke wereld op als in de kwantumwereld (wat je kwantumveldentheorie geeft). Verstrengeling "in de macrowereld" spreekt de SRT niet tegen. Twee elektronen die over een afstand van tien miljard lichtjaar verstrengeld zijn en waarbij een meting op het ene elektron de uitkomst bij het andere elektron "beïnvloedt", spreekt de SRT niet tegen. Nogmaals, er is een verschil tussen causatie en correlatie, vandaar mijn haakjes bij "beïnvloedt". Anders zouden we immers niet eens kwantumverstrengeling binnen de context van de kwantumveldentheorie kunnen beschrijven!quote:Ik haalde het voorbeeld aan van informatieoverdracht via verstrengeling waarbij deeltjes (ongeacht de afstand) ogenblikkelijk dezelfde spinbeweging maken. Omdat dit ogenblikkelijk gebeurt en via experimenten is getoetst weten we dat die overdracht sneller verloopt dan wat Einstein zijn relativiteitstheorie noemt die stelt dat niets sneller kan gaan dan de snelheid van het licht.
Uiteindelijk houden we er allemaal eigen definities op na. Ik doe in ieder geval een poging mijn definities toe te lichten. Het is ook wel een leuk onderwerp.quote:Op zaterdag 10 september 2016 10:57 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je schrijft:
[..]
[..]
Ik lees dikgedrukte in de bovenste post en je twee andere quotes als "kwantumverstrengeling schendt de relativiteitstheorie". Deze SRT gaat zowel in de klassieke wereld op als in de kwantumwereld (wat je kwantumveldentheorie geeft). Verstrengeling "in de macrowereld" spreekt de SRT niet tegen. Twee elektronen die over een afstand van tien miljard lichtjaar verstrengeld zijn en waarbij een meting op het ene elektron de uitkomst bij het andere elektron "beïnvloedt", spreekt de SRT niet tegen. Nogmaals, er is een verschil tussen causatie en correlatie, vandaar mijn haakjes bij "beïnvloedt". Anders zouden we immers niet eens kwantumverstrengeling binnen de context van de kwantumveldentheorie kunnen beschrijven!
Trouwens, er zijn legio fenomenen aan te wijzen die sneller dan het licht gaan. De SRT verbiedt helemaal geen "sneller dan het licht"-beweging, en in de ART heb je bijvoorbeeld inflatie waarbij "objecten sneller dan het licht uit elkaar bewegen".
Maar wat ik eerder zei, ik heb het idee dat jij er je eigen definities op nahoudt en dat er daardoor een spraakverwarring ontstaat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |