Nee. Het is wel de basis voor al het moralisme en is ook vaak misbruikt.quote:
Wat is moralisme?quote:Op donderdag 1 september 2016 16:30 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Nee. Het is wel de basis voor al het moralisme en is ook vaak misbruikt.
Ieder probleem reduceren tot een moreel probleem.quote:
"So we can punish people!!"quote:Op donderdag 1 september 2016 16:30 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Nee. Het is wel de basis voor al het moralisme en is ook vaak misbruikt.
Je kunt mensen dan ook straffen. Maar de beperking is dat je straffen moet kunnen rechtvaardigen, want anders werkt het averrechts (zonder goede rechtvaardiging is degene die straft fout bezig). Als mensen in dat gare begrip 'vrije wil' geloven, dan kun je veel meer situaties rechtvaardigen met moralisme en mensen daarvoor straffen, zonder dat het zich tegen je keert. Zeker omdat we in de politiek ook veel oordelen over situaties die we helemaal niet goed kennen, bijvoorbeeld over hele groepen mensen waarvan je er misschien 2 een beetje kent, of situaties die je nooit aan den lijve hebt ondervonden. Dat kun je ook weer bewust misbruiken.quote:Op donderdag 1 september 2016 17:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
"So we can punish people!!"
Eerlijk gezegd zie ik niet helemaal waarom de constatering dat 'vrije wil' niet bestaat (mits we de juiste gare definitie van vrijheid toepassen) zou moeten leiden tot de conclusie dat we mensen niet kunnen straffen, maar goed.
Is X ook 'vrij' om handeling Y te verrichten als X daartoe verplicht wordt door omgeving Z? (dus anders gezegd, dat X door omgeving Z ervan wordt weerhouden om niet handeling Y te verrichten)quote:Op donderdag 1 september 2016 15:34 schreef Molurus het volgende:
Handelaar X is vrij om handeling Y te verrichten als X daar niet van wordt weerhouden door omgeving Z. (Waarbij X geen onderdeel is van Z.)
Vrijheid lijkt mij een abstract begrip, iets conceptueels wat we gebruiken om een situatie op praktisch niveau te duiden.quote:Je kunt natuurlijk ook consequent zijn door de gare manier waarop vrijheid wordt uitgelegd in de vrije wil discussie ook toe te passen op andere vormen van vrijheid, en dan constateren dat vrijheid helemaal niet bestaat.
Maar ik zou zeggen: dat lijkt mij niet zinvol. 'Vrijheid' wordt daarmee een betekenisloos begrip, en bovendien is het direct strijdig met hoe het begrip 'vrijheid' doorgaans wordt gebruikt.
Ja, in de zin dat de steen deze vrijheidsgraad heeft, vergelijkbaar met een mens die handelingsvrijheid heeft.quote:Op donderdag 1 september 2016 18:51 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Is X ook 'vrij' om handeling Y te verrichten als X daartoe verplicht wordt door omgeving Z? (dus anders gezegd, dat X door omgeving Z ervan wordt weerhouden om niet handeling Y te verrichten)
Is een steen die je van een gebouw afgooit 'vrij' om naar beneden te vallen?
Kan hier niks van maken, waar is deze stroman op gebaseerd?quote:Op donderdag 1 september 2016 16:42 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ieder probleem reduceren tot een moreel probleem.
Stel, een leerplichtig kind verschijnt niet op school en heeft zich ook niet afgemeld. Een moralist weet onmiddellijk de reden. Hij spijbelt.
Het vereist zeer veel feitelijke informatie om een moralist daar nog vanaf te brengen. Stel, dat zo'n moralist 's ochtends vroeg, op weg naar die school, een leerling aanrijdt. De leerling wordt naar het ziekenhuis gebracht. Zou dat voldoende kunnen zijn om de moralist te laten geloven dat het geen spijbelen is? Dat is misschien net voldoende, maar een moralist zal stellen dat die leerling eens moet leren uit zijn doppen te kijken.
Veel moralisme is gewoon fake. Als deel van een machtsspel schuift de ene de ander van alles in de schoenen. Een bekende debating truc.
Ja, ik zou niet weten waarom niet. De vrijheid om Y te doen lijkt mij niet afhankelijk van het wel/niet bestaan van andere vrijheden.quote:Op donderdag 1 september 2016 18:51 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Is X ook 'vrij' om handeling Y te verrichten als X daartoe verplicht wordt door omgeving Z? (dus anders gezegd, dat X door omgeving Z ervan wordt weerhouden om niet handeling Y te verrichten)
Ook in die context bedoelen we normaal gesproken dat de buitenwereld jou de mogelijkheid geeft om ofwel een banaan ofwel een appel te kiezen. Of jij intern beperkt wordt tot alleen de keuze 'appel' doet daarin niet terzake.quote:Op donderdag 1 september 2016 18:51 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Vrijheid lijkt mij een abstract begrip, iets conceptueels wat we gebruiken om een situatie op praktisch niveau te duiden.
Voor het gemak zeggen we dat ik vrij ben om een appel of een banaan te kiezen. Ook al zouden we weten dat ik daar in wezen helemaal geen echte vrijheid in heb, we doen toch alsof, want in onze alledaagse praktijk is dat een nuttig idee.
Welnee, vrij van de buitenwereld. Net zoals we het begrip 'vrijheid' uitleggen buiten de context van vrije wil.quote:Op donderdag 1 september 2016 19:08 schreef deelnemer het volgende:
Mensen zijn zo gewend aan het begrip 'vrije wil' dat je niet zien wat er letterlijk staat, en het opvatten als een algemeen aanduiding voor de menselijke vrijheid.
Maar het begrip 'vrije wil' is geen algemene aanduiding voor de menselijke vrijheid, die je naar eer en geweten moet juist moet zien in te vullen. Het begrip betekent dat de wil vrij is. Vrij van wat? Vrij van godswil of vrij van deterministische bepaaldheid. Deze kwestie ligt op tafel sinds de predestinatieleer van St. Augustinus. Het begrip is gemunt in reactie op deze leer.
Straffen zou dan moreel verwerpelijk zijn. Een geschikte psychische heropvoeding, of lichamelijke alteratie/"genezing" zou dan wenselijker zijn.quote:Op donderdag 1 september 2016 17:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
"So we can punish people!!"
Eerlijk gezegd zie ik niet helemaal waarom de constatering dat 'vrije wil' niet bestaat (mits we de juiste gare definitie van vrijheid toepassen) zou moeten leiden tot de conclusie dat we mensen niet kunnen straffen, maar goed.
Hoe kan het moreel verwerpelijk zijn als vrije wil niet bestaat? Het niet bestaan van vrije wil geldt toch exact evenveel voor degene die de straf geeft?quote:Op donderdag 1 september 2016 20:00 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Straffen zou dan moreel verwerpelijk zijn. Een geschikte psychische heropvoeding, of lichamelijke alteratie/"genezing" zou dan wenselijker zijn.
Vrij is alleen een zinnige term in de zin van 'de maatschappij of wet' staat je toe om een bepaalde handeling te verrichten, als in, de staat (oid) laat je vrij om zowel de banaan als de appel te eten.quote:Op donderdag 1 september 2016 18:51 schreef lnloggen het volgende:
[..]
[..]
Vrijheid lijkt mij een abstract begrip, iets conceptueels wat we gebruiken om een situatie op praktisch niveau te duiden.
Voor het gemak zeggen we dat ik vrij ben om een appel of een banaan te kiezen. Ook al zouden we weten dat ik daar in wezen helemaal geen echte vrijheid in heb, we doen toch alsof, want in onze alledaagse praktijk is dat een nuttig idee.
Is je dat nooit opgevallen?quote:Op donderdag 1 september 2016 19:14 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Kan hier niks van maken, waar is deze stroman op gebaseerd?
Het idee is moreel verwerpelijk, de handeling van het individu op zichzelf niet.quote:Op donderdag 1 september 2016 20:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoe kan het moreel verwerpelijk zijn als vrije wil niet bestaat? Het niet bestaan van vrije wil geldt toch exact evenveel voor degene die de straf geeft?
Dus je bent wel vrij om dat idee te hebben, ook als je geen vrije wil hebt?quote:Op donderdag 1 september 2016 20:09 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Het idee is moreel verwerpelijk, de handeling van het individu op zichzelf niet.
Ik denk eerlijk gezegd dat het geen drol uitmaakt. Hooguit voor mensen die misvattingen hebben over de vrije wil en die daar vervolgens hun keuzes op baseren. Maar in algemene / filosofische zin, nee.quote:Op donderdag 1 september 2016 20:09 schreef Cockwhale het volgende:
Maar het gebrek aan een vrije wil staat niet gelijk aan onveranderlijkheid. De realisatie van het ontbreken van een vrije wil kan de straffer doen veranderen van standpunt.
Je vat het voorbeeld te letterlijk op. Het is sowieso niet gemakkelijk om iemand te overtuigen. Daar spelen meerdere factoren in mee. Ik probeer simpelweg te zeggen dat het bij omvallen van dominostenen er altijd een beweging/ontwikkeling in gang wordt gezet.quote:Op donderdag 1 september 2016 20:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dus je bent wel vrij om dat idee te hebben, ook als je geen vrije wil hebt?
[..]
Ik denk eerlijk gezegd dat het geen drol uitmaakt. Hooguit voor mensen die misvattingen hebben over de vrije wil en die daar vervolgens hun keuzes op baseren. Maar in algemene / filosofische zin, nee.
Dat is historisch niet correct en de gare betekenis van vrije wil is nog steeds levend.quote:Op donderdag 1 september 2016 19:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Welnee, vrij van de buitenwereld. Net zoals we het begrip 'vrijheid' uitleggen buiten de context van vrije wil.
Er zijn dus twee mogelijkheden die consequent zijn, en die gelden beide zowel voor vrije wil als andere vormen van vrijheid:
1) vrij van de buitenwereld exclusief jezelf. Dit is de manier waarop 'vrijheid' normaal wordt uitgelegd.
2) vrij van de buitenwereld inclusief jezelf. Deze uitleg lijkt uitsluitend te worden toegepast in de vrije wil discussie.
Niet mee eens. Er zijn veel mensen die de gare betekenis van vrije wil gebruiken. Christenen en moslims (de helft van de wereldbevolking) geloven in een ziel, en zien de vrije wil als een eigenschap van de ziel. Dat is nodig om te kunnen voldoen aan de wet. De straf van de rechter kan nog uitgelegd worden als effectief, maar die van God na het leven niet.quote:Ik denk dat als je de laatste uitleg van vrijheid toepast op de vrije wil dat je dan wel consequent moet zijn en dat ook moet toepassen op andere vormen van vrijheid. Dus ook op handelingsvrijheid in het algemeen. Maar dat kan alleen maar leiden tot de conclusie dat vrijheid helemaal niet bestaat.
Dat laatste is wellicht interessant als filosofisch geneuzel, maar zoals gezegd is dat niet hoe dat begrip normaal wordt gebruikt.
Als je wilt stellen dat het idee moreel verwerpelijk is zul je minimaal moeten veronderstellen dat die eerste dominosteen werkelijk een keuze heeft: wel of niet vallen. Anders zie ik niet wat je bedoelt met 'moreel verwerpelijk'.quote:Op donderdag 1 september 2016 20:24 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Je vat het voorbeeld te letterlijk op. Het is sowieso niet gemakkelijk om iemand te overtuigen. Daar spelen meerdere factoren in mee. Ik probeer simpelweg te zeggen dat het bij omvallen van dominostenen er altijd een beweging/ontwikkeling in gang wordt gezet.
Je eerste opmerking vat ik niet helemaal. Je bent niet vrij om dat idee te hebben, maar het idee heeft een oorsprong.
Dit gaat zonder uitzondering over de vrijheid van personen in relatie tot de omgeving exclusief henzelf. Nooit inclusief henzelf.quote:Op donderdag 1 september 2016 20:24 schreef Cockwhale het volgende:
De overtuiging 'kan er iets aan doen' - 'kan er niets aan doen' speelt wel degelijk sterk mee in de oordeel van mensen. Denk aan ongelukken veroorzaakt door kinderen, honden of geestelijk/lichamelijk ontoerekenbaar verklaarden.
Historisch worden daar verschillende betekenissen van vrijheid gehanteerd. Maar dat maakt het nog niet juist om voor vrije wil een andere betekenis te gebruiken dan voor de rest. Ik zie ieg geen argument in de geschiedenis daarvan.quote:Op donderdag 1 september 2016 20:27 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat is historisch niet correct en de gare betekenis van vrije wil is nog steeds levend.
[..]
Niet mee eens. Er zijn veel mensen die de gare betekenis van vrije wil gebruiken. Christenen en moslims (de helft van de wereldbevolking) geloven in een ziel, en zien de vrije wil als een eigenschap van de ziel. Dat is nodig om te kunnen voldoen aan de wet. De straf van de rechter kan nog uitgelegd worden als effectief, maar die van God na het leven niet.
Dat mensen achteraf dingen proberen goed te praten? Vaak. Maar wat dat met vrije wil als concept te maken heeft is mij niet duidelijk. Aanhangers van het vrije wil idee zijn dat alleen maar omdat ze dat als gereedschap kunnen gebruiken voor hun spelletje?quote:
Vrije wil hebben omdat de grote baas dat wil is natuurlijk een contradictie.quote:Op donderdag 1 september 2016 20:27 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Niet mee eens. Er zijn veel mensen die de gare betekenis van vrije wil gebruiken. Christenen en moslims (de helft van de wereldbevolking) geloven in een ziel, en zien de vrije wil als een eigenschap van de ziel. Dat is nodig om te kunnen voldoen aan de wet. De straf van de rechter kan nog uitgelegd worden als effectief, maar die van God na het leven niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |