abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_164954158
OP:

quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 17:03 schreef Cockwhale het volgende:
Hoewel de meningen verdeeld zijn over het bestaan van vrije wil, zij het absoluut of relatief, gaat ons politiek, economisch en strafrechtelijke systeem- alsook mensen met hun (sociale) waarden en geloof er vanuit dat we in grote mate de vrijheid hebben om onze eigen keuzes te maken. Dit betekend dan ook dat individuen verantwoordelijk en aansprakelijk zijn voor hun "eigen" (?) acties.
Mensen worden beoordeeld op de keuzes die zij maken in hun leven, maar niet alleen dat, ze worden veelal beoordeeld op een wijze die de suggestie geeft dat zij elke andere mogelijke keuze hadden kunnen maken, enkele uitzonderingen daargelaten die buiten onze macht liggen. Desalniettemin is het voornamelijk iemands eigen "schuld" of hij/zij arm of rijk (en succesvol) is, bank hangt of onderneemt, depressief of gelukkig, goed of slecht gedraagt et cetera. De vrije keuze, the selfmade man, lijkt echter vooral een transparant ergens rondzwevend wereldje te zijn dat buiten de wetten treedt van natuurwetten en causaliteit - oftewel een verzonnen ideaal, wellicht een (noodzakelijke) illusie gecreëerd door het ego? Wishful thinking?
Het staat sterk in contrast tot hoe de mens de rest van de wereld benadert, namelijk in termen van causaliteit, elk gevolg heeft een oorzaak, die feitelijk onontkoombaar is. De fysische (de enige) wereld "beweegt" zich voort volgens de natuurwetten, wat maar weinig mensen zullen ontkennen. Zo ook het menselijke lichaam... of toch niet? Er heerst een dubbele standaard, de natuur en de mens. De mens laat niet voor zich kiezen, maar kiest zelf. Er ontstaat een conflict wanneer de twee in één kamer geplaatst worden. De wil van de mens lijkt bar weinig van doen, wanneer hij of zij van wolkenkrabber springt. De hulpeloosheid is vergelijkbaar met de levenloze steen die naar beneden dondert. Zelfs in het eigen lichaam heeft de wil amper zeggenschap. En toch blijft dit idee van een vrije wil ronddwalen in onze samenleving.

Waarom blijven we aanspraak maken op een vrije wil, ondanks dit op elke logische wijze wordt tegengesproken? Wat zouden de gevolgen zijn als we niet langer vanuit een ideaal redeneren? Ontneemt dit ons gevoel voor verantwoordelijkheid op een zeer lang termijn van ontwikkelingen, of neemt het besef van de gevolgen van onze acties - als een sociaal collectief - juist toe?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_164954234
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 22:54 schreef lnloggen het volgende:

[..]

Ik denk dat mensen die in een vrije wil geloven, menen dat zij met hun vrije wil en het maken van keuzes, het verloop van het universum beïnvloeden.
Waarom zou dit nu precies strijdig zijn met determinisme? Ook een bepaalde invloed is een invloed. Bovendien lijkt het me nogal lastig om onbepaaldheid uit te leggen als een wil. Een wil is altijd een bepaalde wil. Alsof de wil los van zichzelf moet staan op echt vrij te zijn. Ik vind dat zoals ik eerder heb gezegd een nogal vreemde voorwaarde voor vrijheid. Normaalgesproken leggen we vrijheid ook niet op die manier uit.

quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 22:54 schreef lnloggen het volgende:

Dus als zij een keuze hebben (bijvoorbeeld: eet je een appel of een banaan?) ben je écht vrij om eender welk van beide te kiezen. En afhankelijk van welke keuze je maakt zou het universum daardoor een banaan-toekomst kunnen krijgen in plaats van een appel-toekomst.
In dat geval zou er nooit een appeltoekomst hebben bestaan. Het hele idee van 'het veranderen van de toekomst' klopt niks van. :) Ongeacht wat je kiest en hoe vrij je daarin bent, er is maar 1 toekomst.
  maandag 29 augustus 2016 @ 23:51:17 #3
224960 highender
Travellin' Light
pi_164954854
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 23:26 schreef Molurus het volgende:
In dat geval zou er nooit een appeltoekomst hebben bestaan. Het hele idee van 'het veranderen van de toekomst' klopt niks van. :) Ongeacht wat je kiest en hoe vrij je daarin bent, er is maar 1 toekomst.
Daar denken de MWI aanhangers anders over. :)
pi_164954959
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 23:51 schreef highender het volgende:

[..]

Daar denken de MWI aanhangers anders over. :)
Haha, met uitzondering van die interpretatie van QM inderdaad. Maar dan nog worden de verschillende werelden daarin niet bepaald door verschillende keuzes die mensen maken maar door de verschillende mogelijke uitkomsten van kwantumprocessen.

Het lijkt me niet eens heel waarschijnlijk dat er daardoor ook werkelijk verschillende keuzes ontstaan, zelfs niet als de MWI interpretatie juist is. Eenvoudig omdat de hardware die die keuzes voorbrengt - een netwerk van neuronen - een te grote schaal heeft om werkelijk enige invloed van onbepaaldheden op kwantumschaal te ondervinden.

Het is nog net niet mogelijk om keihard te bewijzen dat de hersenen deterministisch functioneren zoals een computer dat doet. Maar het zit er ook niet ver vandaan, en er is geen enkele reden om te denken dat onbepaaldheden op kwantumschaal verantwoordelijk zijn voor wat wij uitleggen als 'vrije keuzes'.
  Moderator dinsdag 30 augustus 2016 @ 10:05:13 #5
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_164958896
Geheel uit vrije wil gereekst :P en omdat ik TRs irritant vind. Niet dat ik in exact dezelfde situatie iets anders had kunnen doen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_164958922
Hoe zou je de wil definiëren? Doelmatige intentie?
Vrije wil zou dan zijn: mogelijkheid om OOK doelen te vormen los van causalitaire/reactionaire beweging. Een doel gevormd uit onbepaalde onbepaaldheid.

[ Bericht 4% gewijzigd door Cockwhale op 30-08-2016 10:29:46 ]
pi_164959020
quote:
10s.gif Op maandag 29 augustus 2016 23:57 schreef Molurus het volgende:

[..]

Haha, met uitzondering van die interpretatie van QM inderdaad. Maar dan nog worden de verschillende werelden daarin niet bepaald door verschillende keuzes die mensen maken maar door de verschillende mogelijke uitkomsten van kwantumprocessen.

Het lijkt me niet eens heel waarschijnlijk dat er daardoor ook werkelijk verschillende keuzes ontstaan, zelfs niet als de MWI interpretatie juist is. Eenvoudig omdat de hardware die die keuzes voorbrengt - een netwerk van neuronen - een te grote schaal heeft om werkelijk enige invloed van onbepaaldheden op kwantumschaal te ondervinden.

Het is nog net niet mogelijk om keihard te bewijzen dat de hersenen deterministisch functioneren zoals een computer dat doet. Maar het zit er ook niet ver vandaan, en er is geen enkele reden om te denken dat onbepaaldheden op kwantumschaal verantwoordelijk zijn voor wat wij uitleggen als 'vrije keuzes'.
Het is helemaal niet aantoonbaar te maken dat onze hersenen functioneren met een deterministische achtergrond. Ik heb althans binnen de gehele discussie hierover nog geen enkel steekhoudend argument gelezen, slechts verschillende meningen en opvattingen over hetzelfde onderwerp. Wat al aangeeft dat de mens de vrije keuze heeft hierover van mening te verschillen.

Het observeren van neuronenwerkzaamheid in combinatie met welke hersendelen daarbij actief worden (al is dit feitelijk ook al een achterhaald beeld, want we gebruiken onze volledige hersenen) is het observeren van een gevolgtrekking waarover je verschillende subjectieve ideeën kunt vormen. De een maakt de keuze daarin een computer te zien, de ander de keuze om er een zelfsturend biologische eenheid in te zien in staat tot het maken van keuzes. (een vorm van intelligentie en bewustzijn)

Onderzoek naar epi-genetica heeft aangetoond dat een cel zijn chromosomenvolgorde kan wijzigen. Niets ligt genetisch vast. Dat is net zo'n achterhaalde opvatting alsof we nog geloven in het oude Newtoniaanse denken van enkele eeuwen geleden.

Niemand kan hard maken dat verstrengeling tussen elektronen (ongeacht de afstand) een deterministische oorzaak heeft. We weten niet eens hoe dit proces werkt en waarom elementaire deeltjes ongeacht de afstand gelijktijdig dezelfde spin maken als ze ooit met elkaar in aanraking zijn geweest.

Niemand kan aan het verschijnsel donkere energie een deterministische oorzaak claimen als we het proces van een versnelde expansie van dit universum niet kunnen verklaren.
  Moderator dinsdag 30 augustus 2016 @ 10:27:45 #8
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_164959221
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 10:14 schreef Elzies het volgende:
Onderzoek naar epi-genetica heeft aangetoond dat een cel zijn chromosomenvolgorde kan wijzigen. Niets ligt genetisch vast.
Errrr wat? Leg eens uit.
pi_164959275
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 10:14 schreef Elzies het volgende:
Het is helemaal niet aantoonbaar te maken dat onze hersenen functioneren met een deterministische achtergrond. Ik heb althans binnen de gehele discussie hierover nog geen enkel steekhoudend argument gelezen, slechts verschillende meningen en opvattingen over hetzelfde onderwerp. Wat al aangeeft dat de mens de vrije keuze heeft hierover van mening te verschillen.

Het observeren van neuronenwerkzaamheid in combinatie met welke hersendelen daarbij actief worden (al is dit feitelijk ook al een achterhaald beeld, want we gebruiken onze volledige hersenen) is het observeren van een gevolgtrekking waarover je verschillende subjectieve ideeën kunt vormen. De een maakt de keuze daarin een computer te zien, de ander de keuze om er een zelfsturend biologische eenheid in te zien in staat tot het maken van keuzes. (een vorm van intelligentie en bewustzijn)

Onderzoek naar epi-genetica heeft aangetoond dat een cel zijn chromosomenvolgorde kan wijzigen. Niets ligt genetisch vast. Dat is net zo'n achterhaalde opvatting alsof we nog geloven in het oude Newtoniaanse denken van enkele eeuwen geleden.

Niemand kan hard maken dat verstrengeling tussen elektronen (ongeacht de afstand) een deterministische oorzaak heeft. We weten niet eens hoe dit proces werkt en waarom elementaire deeltjes ongeacht de afstand gelijktijdig dezelfde spin maken als ze ooit met elkaar in aanraking zijn geweest.

Niemand kan aan het verschijnsel donkere energie een deterministische oorzaak claimen als we het proces van een versnelde expansie van dit universum niet kunnen verklaren.
Jouw enige argument voor een eventuele 'vrije wil' is een gebrek aan bewijs (en kennis van) voor bepaalde fenomenen. Dat is net zo goed een argument voor het bestaan van God als het bestaan van een vrije wil. Oftewel, het is geen bewijs, en eigenlijk ook geen steekhoudend argument. Je argumentatie doet me dan ook sterk denken aan die van de gemiddelde gelovige.

Genen kunnen net zo goed binnen een deterministisch systeem veranderen. Determinisme staat niet gelijk aan vast/stilstaand. Causaliteit, reactionair, interactief en beweging = ontwikkeling

[ Bericht 1% gewijzigd door Cockwhale op 30-08-2016 10:43:08 ]
pi_164959298
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 10:27 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Errrr wat? Leg eens uit.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Epigenetica
  Moderator dinsdag 30 augustus 2016 @ 10:36:24 #11
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_164959317
quote:
Ja ik weet wat epigenetica is maar ik vroeg je om uit te leggen wat je daar net zei, dat raakt namelijk kant nog wal. Wat bedoel je met chromosoom volgorde en in die zin beticht je zelfs enkele cellen al van een vrije wil wat helemaal vreemd is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bosbeetle op 30-08-2016 12:01:57 ]
pi_164959350
Als niets genetisch (tijdelijk) vast zou liggen, dan zou het gen geen functie vervullen. De veranderlijkheid van een gen lijkt logischerwijs te duiden op een adaptatie capaciteit binnen veranderende omstandigheden die in een causaal interactieve wereld plaatsvindt. Waarom zouden we anders niet met onze wilskracht het gen kunnen veranderen?
pi_164959435
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 10:33 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Jouw enige argument voor een eventuele 'vrije wil' is een gebrek aan bewijs (en kennis van) voor bepaalde fenomenen. Dat is net zo goed een argument voor het bestaan van God als het bestaan van een vrije wil. Oftewel, het is geen bewijs, en eigenlijk ook geen steekhoudend argument.

Genen kunnen net zo goed binnen een deterministisch systeem veranderen.
Ach, gaan we God weer binnen deze discussie betrekken. :O

Als genen zichzelf aan- of uitzetten of hun chromosomenvolgorde wijzigen vanwege omgevingsfactoren dan duidt dat op een bepaalde doelgerichte handeling. Een determinist kan mij nergens aantonen dat het aan of uitzetten of het veranderen van die chromosomenvolgorde al van tevoren vast staat. Als je dat niet kunt bewijzen kun je wat mij betreft niet claimen dat epi-genetica per definitie een gevolgtrekking is van een deterministische oorzaak.

Dus maak eerst zoiets aantoonbaar voordat je zo'n claim neerlegt. Want anders doe je feitelijk precies hetzelfde als degene die hun claims onderbouwen met hun geloof in God als enige oorzaak. Daarom beschouw ik determinisme ook steeds meer als een geloofsstroming. Weliswaar zonder God, maar deterministen en gelovigen gebruiken hetzelfde patroon van het presenteren van een onvolledige bewijsvoering.
  Moderator dinsdag 30 augustus 2016 @ 10:48:25 #14
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_164959494
Ik kan je wel een kleine heads-up geven. Ik denk (hoop) dat je het over de basepaar volgorde had, want chromosomen hebben geen volgorde (ik zou in ieder geval niet weten welke volgorde ze zouden moeten hebben, als ze gecondenseerd zijn zouden ze op een volgorde kunnen liggen vlak voor de celdeling maar ik zie niet in wat het effect van een andere volgorde daarvan zou zijn, helemaal niet in de context van genen).

En epi-genetica veranderd de basepaar volgorde niet, er veranderd wel eens iets aan de volgorde maar dat noemen we geen epigenetica maar mutagenese (het ontstaan van mutaties) en/of crossover als hele delen van chromosomen onderdeel worden van andere (vaak tijdens meiose of bij sommige kankers) Wat wel epi genetica is baseparen (of histonen de eiwitten waar het dna omheen gewikkeld zit) modificeren met bepaalde chemische groepen. Door die chemische groepen kan DNA wel of niet (of veel of weinig) afgelezen worden, meestal worden die groepen bij de voortplanting volledig gewist alleen het blijkt dat er een aantal van die groepen teruggeplaatst worden (imprinting) dat kan overgedragen worden. De genen liggen dus zeker wel genetisch vast maar de aflezing ervan kan worden veranderd/beïnvloed door factoren van buitenaf maar dat maakt het idee van genetische overerving niet achterhaald het voegt slechts een extra laag regulatie toe.
pi_164959513
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 10:43 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ach, gaan we God weer binnen deze discussie betrekken. :O

Als genen zichzelf aan- of uitzetten of hun chromosomenvolgorde wijzigen vanwege omgevingsfactoren dan duidt dat op een bepaalde doelgerichte handeling. Een determinist kan mij nergens aantonen dat het aan of uitzetten of het veranderen van die chromosomenvolgorde al van tevoren vast staat. Als je dat niet kunt bewijzen kun je wat mij betreft niet claimen dat epi-genetica per definitie een gevolgtrekking is van een deterministische oorzaak.

Dus maak eerst zoiets aantoonbaar voordat je zo'n claim neerlegt. Want anders doe je feitelijk precies hetzelfde als degene die hun claims onderbouwen met hun geloof in God als enige oorzaak. Daarom beschouw ik determinisme ook steeds meer als een geloofsstroming. Weliswaar zonder God, maar deterministen en gelovigen gebruiken hetzelfde patroon van het presenteren van een onvolledige bewijsvoering.
GVD zeg :')

Like a broken record. Wie presenteert hier nou keer op keer 'het gebrek aan bewijs' als bewijsvoering? DE VERGELIJKING MET GOD SLAAT OP JOUW WIJZE VAN ARGUMENTEREN. Bewijs jij maar eens dat er iets buiten de wetten van causaliteit beweegt. Er is (volgens wetenschappelijke methoden) bewijs voor causaliteit, geen enkele aanwijzing voor non-causaliteit. Dat je dat niet begrijpt... Als je 100 witte ganzen ziet, is er geen reden om aan te nemen dat er een roze gans bestaat, totdat je er één tegenkomt.

Ik heb je keer op keer gevraagd hoe causaliteit en non-causaliteit in één wereld naast elkaar bestaan. Je geeft geen antwoord. EN NEE, DAT DOE JE NIET!
  Moderator dinsdag 30 augustus 2016 @ 10:51:04 #16
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_164959532
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 10:43 schreef Elzies het volgende:
Als genen zichzelf aan- of uitzetten of hun chromosomenvolgorde wijzigen vanwege omgevingsfactoren dan duidt dat op een bepaalde doelgerichte handeling.
Genen zetten zichzelf niet aan of uit. Ik snap nogsteeds niet wat je bedoeld met chromosoom volgorde. En het aan en uitzetten van genen is zeker niet doelgericht. Het aan en uitzetten van genen al dan niet door omgevingsfactoren is een volledig stochastisch process. Het is eenvoudig te omschrijven aan de hand van een aantal feedbackloops bestaande uit enzymatische activiteiten. Daar zit geen doelgerichte handeling achter (wel een hoop evolutie maar dat is een ander verhaal)
pi_164960066
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 10:49 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

GVD zeg :')

Like a broken record. Wie presenteert hier nou keer op keer 'het gebrek aan bewijs' als bewijsvoering? DE VERGELIJKING MET GOD SLAAT OP JOUW WIJZE VAN ARGUMENTEREN. Bewijs jij maar eens dat er iets buiten de wetten van causaliteit beweegt. Er is (volgens wetenschappelijke methoden) bewijs voor causaliteit, geen enkele aanwijzing voor non-causaliteit. Dat je dat niet begrijpt... Als je 100 witte ganzen ziet, is er geen reden om aan te nemen dat er een roze gans bestaat, totdat je er één tegenkomt.

Ik heb je keer op keer gevraagd hoe causaliteit en non-causaliteit in één wereld naast elkaar bestaan. Je geeft geen antwoord. EN NEE, DAT DOE JE NIET!
Dat doe ik wel en ik heb al tig keer enkele voorbeelden genoemd waarbij we helemaal niet weten of er sprake is van causaliteit.

Verstrengeling is zo'n gegeven voorbeeld te noemen.

Versnelde expansie nadat een eerdere inflatie heeft plaatsgevonden. (de oerknal)

Het willekeurig aan en uitzetten van onze genen.

Je gaat er gemakshalve vanuit dat dit allemaal causale handelingen betreft, maar buiten een persoonlijke opvatting lees ik nergens steekhoudend bewijs dat hier een deterministische oorzaak aan ten grondslag ligt. Het is een persoonlijke subjectieve eigen opvatting, een eigen vrije keuze hier wel of niet in te willen geloven. Dan kun je hier jouw eigen waarheid wel willen doordrammen en verkopen als de enige waarheid, maar zo werkt het leven niet.
pi_164960118
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 10:51 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Genen zetten zichzelf niet aan of uit. Ik snap nogsteeds niet wat je bedoeld met chromosoom volgorde. En het aan en uitzetten van genen is zeker niet doelgericht. Het aan en uitzetten van genen al dan niet door omgevingsfactoren is een volledig stochastisch process. Het is eenvoudig te omschrijven aan de hand van een aantal feedbackloops bestaande uit enzymatische activiteiten. Daar zit geen doelgerichte handeling achter (wel een hoop evolutie maar dat is een ander verhaal)
Dat doen ze wel conform de definitie van de term epi-genetica. Als jij kunt aantonen dat dit niet het geval is en het een volledig stochastisch proces is dan lees ik het graag. Ik lees het nergens.
pi_164960157
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 10:05 schreef Bosbeetle het volgende:
Geheel uit vrije wil gereekst :P en omdat ik TRs irritant vind. Niet dat ik in exact dezelfde situatie iets anders had kunnen doen.
Mijn hartelijke dank. *;
  Moderator dinsdag 30 augustus 2016 @ 11:39:27 #20
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_164960200
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 11:34 schreef Elzies het volgende:

[..]

Dat doen ze wel conform de definitie van de term epi-genetica. Als jij kunt aantonen dat dit niet het geval is en het een volledig stochastisch proces is dan lees ik het graag. Ik lees het nergens.
Genen worden afgelezen door eiwitten die er aan binden die eiwitten hebben een on rate en een off rate (ze plakken eraan en vallen eraf in een evenwicht) als ze (toevallig/stochastisch) een gen tegenkomen lezen ze hem af. (de epigenetisch vlaggetjes kunnen deze on rate en off rate veranderen zodat de eiwitten bijvoorbeeld niet meer binden) als een gen wordt afgelezen wordt er een nieuw eiwit gemaakt dat eiwit kan bijvoorbeeld weer binden aan het gen en de vlaggetjes eraf halen of erop zetten (ook weer door botsen en reageren etc). Dit is een zeer vereenvoudigde manier van een simpele feedback loop die plaatsvind in de cel. Het gen doet niets het wordt afgelezen, de eiwitten doen het werk maar die doen dit werk ook omdat ze botsen/binden etc al die botsingen en bindingen zijn te omschrijven door difussie en basale natuurkundige krachten, er zit daar geen enkel doel en/of wil.

Ik kan je de simulaties laten zien dat dit gebeurt zonder dat er in die simulaties wordt aangegeven dit moet je gaan doen, het gebeurt puur omdat moleculen zich gedragen volgens natuurkundige regels.

Het is zelfs onder moleculair biologen een veel gemaakte fout om eiwitten van doelgerichte acties te betichten (ik doe het soms ook) maar het is meer vereenvoudigd jargon, als je leest het eiwit doet dat of het eiwit wordt gerecruteerd of het eiwit loopt over een mircrotuble. Dan bedoelen we het netto resultaat van stochastische interactie is als volgt (maar dat praat wat moeilijk)

[ Bericht 4% gewijzigd door Bosbeetle op 30-08-2016 11:46:14 ]
pi_164960379
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 11:39 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Genen worden afgelezen door eiwitten die er aan binden die eiwitten hebben een on rate en een off rate (ze plakken eraan en vallen eraf in een evenwicht) als ze (toevallig/stochastisch) een gen tegenkomen lezen ze hem af. (de epigenetisch vlaggetjes kunnen deze on rate en off rate veranderen zodat de eiwitten bijvoorbeeld niet meer binden) als een gen wordt afgelezen wordt er een nieuw eiwit gemaakt dat eiwit kan bijvoorbeeld weer binden aan het gen en de vlaggetjes eraf halen of erop zetten. Dit een zeer vereenvoudigde manier van een simpele feedback loop die plaatsvind in de cel. Het gen doet niets het wordt afgelezen, de eiwitten doen het werk maar die doen dit werk ook omdat ze botsen/binden etc al die botsingen en bindingen zijn te omschrijven door difussie en basale natuurkundige krachten, er zit daar geen enkel doel en/of wil.
Je beschrijft het observeren van een gevolgtrekking en vanuit jouw eigen subjectieve opvatting plaats je dit in termen van toevalligheid. Met dat laatste ben ik het dus niet eens omdat een bio- systeem wat zich aanpast aan zijn omgevingsfactoren net zo goed doelgerichte handelingen kan uitvoeren. Waarom zou het per definitie een samenraapsel van een toevallige samenloop van omstandigheden moeten zijn? Daar bestaat helemaal geen definitief bewijs voor.

Trek dit door naar de mens die aantoonbaar een eigen wil vertoond en doelgerichte handelingen uitvoert. Waarom zou dit voor andere biologische systemen niet kunnen gelden? De natuur laat geen ander beeld zien. Evolutie bewijst dat de natuur in staat is tot aanpassingen met een doelgerichte uitkomst. Waarom zou dit dan per definitie deterministisch moeten zijn?

Deterministen zijn geneigd geobserveerde gevolgtrekkingen en de achterliggende oorzaken van het hoe en waarom met elkaar te wisselen en dit te presenteren als een deterministische waarheid. Net zoals gelovigen God als achterliggende oorzaak en waarheid presenteert.

Mijn opvatting is dat we dit helemaal niet voor de volle 100% kunnen weten. Ik vind dat het meest eerlijke antwoord.
  Moderator dinsdag 30 augustus 2016 @ 11:55:36 #22
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_164960486
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 11:50 schreef Elzies het volgende:

[..]

Je beschrijft het observeren van een gevolgtrekking en vanuit jouw eigen subjectieve opvatting plaats je dit in termen van toevalligheid. Met dat laatste ben ik het dus niet eens omdat een bio- systeem wat zich aanpast aan zijn omgevingsfactoren net zo goed doelgerichte handelingen kan uitvoeren. Waarom zou het per definitie een samenraapsel van een toevallige samenloop van omstandigheden moeten zijn? Daar bestaat helemaal geen definitief bewijs voor.

Dus dat we grote eiwiten iets langzamer zien bewegen dan kleine en dat dit precies te omschrijven is volgens de natuurkundige wetten voor vrije diffusie, tenzij deze eiwitten binden aan DNA want dan bewegen ze langzamer, en als je het stukje eiwit dat bind weghaalt beweegt hij wel weer volgens de wetten van vrije diffusie. Dat doen ze allemaal omdat ze dat willen en niet omdat ze blootstaan een enkele goed te omschrijven krachten.
  Moderator dinsdag 30 augustus 2016 @ 11:58:43 #23
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_164960555
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 11:50 schreef Elzies het volgende:
Evolutie bewijst dat de natuur in staat is tot aanpassingen met een doelgerichte uitkomst
Evolutie is alles behalve doelgericht... Er is geen vooropgestelde uitkomst van evolutie.

Vlinders op berkebomen is een schoolvoorbeeld van de evolutie witte vlinders vallen niet op op witte berken, dus merendeel van de vlinders is wit want dan kunnen vogels ze niet vinden. Toen kwam de industriele revolutie en werden de berken zwarter van de roet en de vlinders werden donkerder. Maar de industrie is schoner geworden en de vlinders weer witter.

Er is geen vooropstaand doel "zo wit mogelijk" maar er is constante aanpassing afsterving etc. Er is geen plan of richting van evolutie.

En ook dat is weer goed te omschrijven in simulaties die slechts stochastisch zijn. Dus als er al een doelgerichtheid zou zijn in deze dingen dan is hun doel om zo precies mogelijk zich random te "gedragen".

[ Bericht 5% gewijzigd door Bosbeetle op 30-08-2016 12:04:13 ]
  dinsdag 30 augustus 2016 @ 12:01:01 #24
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_164960594
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 10:36 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ja ik weet wat epigenetica is maar ik vroeg je om uit te leggen wat je daar net zei, dat slaat namelijk kant nog wal. Wat bedoel je met chromosoom volgorde en in die zin beticht je zelfs enkele cellen al van een vrije wil wat helemaal vreemd is.
Alvast mijn excuses voor het taalnazisme, maar het is "raakt kant noch wal" of "slaat nergens op".
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  Moderator dinsdag 30 augustus 2016 @ 12:01:32 #25
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_164960600
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 12:01 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Alvast mijn excuses voor het taalnazisme, maar het is "raakt kant noch wal" of "slaat nergens op".
:@ oeps, aangepast bedankt voor de correctie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')