abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 6 september 2016 @ 10:50:29 #201
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_165123144
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 10:49 schreef Elzies het volgende:

[..]

Overigens grappig om te zien hoeveel zelfbewuste breinen (die volgens deterministen allemaal functioneren op een deterministische grondslag) zo van mening kunnen verschillen. Foutje van Moeder Natuur, zullen we maar zeggen?
Mijn zelfbewuste brein doet pijn als ik deze redenering probeer te volgen :'). Het is echt bizar, weet je eigenlijk wel wat determinisme überhaupt betekent?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  dinsdag 6 september 2016 @ 10:52:29 #202
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_165123186
quote:

[..]

Je hebt de vraag nog steeds niet beantwoord, alsmede de definitie van een onbewust brein.
Serieus? Ik reageer op een post van jou waarin jij die begrippen gebruikt. Dat is mijn eerste post in dit topic (geloof ik). En dan moet ik ze definieren?
quote:
Overigens grappig om te zien hoeveel zelfbewuste breinen (die volgens deterministen allemaal functioneren op een deterministische grondslag) zo van mening kunnen verschillen. Foutje van Moeder Natuur, zullen we maar zeggen?
...
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  dinsdag 6 september 2016 @ 10:53:01 #203
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_165123198
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 september 2016 10:50 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Mijn zelfbewuste brein doet pijn als ik deze redenering probeer te volgen :'). Het is echt bizar, weet je eigenlijk wel wat determinisme überhaupt betekent?
Idem
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_165123215
quote:

[..]

Je hebt de vraag nog steeds niet beantwoord, alsmede de definitie van een onbewust brein.

(Non-)determinisme zegt ook niks over de mate waarin mensen het met elkaar eens zijn, dat klopt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_165123217
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 september 2016 10:50 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ik heb zelfs een link hierover geplaatst aangezien men in deze discussie te ver afweek van de definitie(s) van het determinisme.

Nogmaals, determinisme laat zich als filosofische stroming zich niet binnen één definitie plaatsen, zoals je al kon lezen.
pi_165123241
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 10:54 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ik heb zelfs een link hierover geplaatst aangezien men in deze discussie te ver afweek van de definitie(s) van het determinisme.
Zoals eerder aangegeven heb je het hier niet over een definitie maar over een extreme interpretatie die niemand hier aanhangt. (Behalve jij misschien, maar dan mag je dat zelf onderbouwen.)
pi_165123284
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 10:55 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zoals eerder aangegeven heb je het hier niet over een definitie maar over een extreme interpretatie die niemand hier aanhangt. (Behalve jij misschien, maar dan mag je dat zelf onderbouwen.)
Integendeel, ik heb zelfs binnen mijn reactie het voorbeeld van het sociale determinisme aangehaald en aangegeven dat men ongeacht de omgevingsfactoren men kan besluiten eigen individuele keuzes te nemen die tegen de standpunten van diezelfde omgevingsfactoren indruisen.
pi_165123366
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 10:58 schreef Elzies het volgende:

[..]

Integendeel, ik heb zelfs binnen mijn reactie het voorbeeld van het sociale determinisme aangehaald en aangegeven dat men ongeacht de omgevingsfactoren men kan besluiten eigen individuele keuzes te nemen die tegen de standpunten van diezelfde omgevingsfactoren indruisen.
Zoals gezegd, dat is een extreme interpretatie die niemand hier aanhangt. Kun je misschien uitleggen waarom we het dan daarover zouden moeten hebben?
pi_165123401
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 11:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zoals gezegd, dat is een extreme interpretatie die niemand hier aanhangt. Kun je misschien uitleggen waarom we het dan daarover zouden moeten hebben?
Sinds wanneer is sociaal determinisme een extreme interpretatie? Leg eens uit.
  dinsdag 6 september 2016 @ 11:07:38 #210
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_165123442
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 11:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

En los daarvan; hoe bepaal je dat beslissingen ongeacht de omgevingsfactoren worden genomen? Een beslissing die bijv. tegen bepaalde normen ingaat kan prima gedetermineerd zijn.

Net als die eerdere opmerking dat 'zelfbewuste breinen die van mening verschillen' non-determinisme zou impliceren. Alsof het feit dat niet alle sterren exact hetzelfde zijn ook non-determinisme impliceert.
pi_165123466
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 10:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

X = datgene dat een wil produceert
Y = de omgeving van X exclusief X.

[..]

Dit zou je kunnen uitleggen als een definitie van non-determinisme, maar met vrije wil heeft het niets te maken.

[..]

Als die uitdrukking daar niks over zegt stel ik voor om de normaal gangbare definitie van 'vrij' te hanteren. (De andere definitie is tenslotte toch onzin.)

[..]

Psychologisch wellicht verklaarbaar. Filosofisch is het allemaal onzin. :)

[..]

Als we de normale definitie van vrijheid hanteren zoals ik die heb gegeven is daar niks onmogelijk aan.

[..]

Dat iets onbepaald is maakt het nog niet vrij. Heel simpel: als ik in een gevangenis zit en niet de vrijheid heb om die gevangenis te verlaten dan is dat geenszins een bewijs dat die gevangenis non-deterministisch is. Dat heeft daar helemaal niets mee te maken.

Alleen de tweede uitleg zou ik zinnig noemen.
Als jij 'vrije wil' handelingsvrijheid noemt, zijn we klaar.

Neem in overweging dat:
- Er hele volkstammen zijn die een andere definitie van vrije wil gebruiken. Dat leidt tot spraakverwarring, zoals nu ook hier in dit topic doordat jij erop staat Dennet's definitie te gebruiken.
- Degenen die een andere definitie gebruiken, zijn degenen die de definitie gebruiken in de oorspronkelijke betekenis, een definitie die precies daarom gemunt werd.
- het is geschiedvervalsing om te doen alsof jouw definitie de normale is.
- Je snoert mensen (die de klassieke definitie gebruiken) de mond door de woorden waarmee zij hun standpunt verwoorden, af te pakken.
The view from nowhere.
pi_165123538
quote:

[..]

Natuurlijke variatie. Ze zijn ook niet allemaal even lang.
The view from nowhere.
pi_165123605
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 11:07 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

En los daarvan; hoe bepaal je dat beslissingen ongeacht de omgevingsfactoren worden genomen? Een beslissing die bijv. tegen bepaalde normen ingaat kan prima gedetermineerd zijn.

Net als die eerdere opmerking dat 'zelfbewuste breinen die van mening verschillen' non-determinisme zou impliceren. Alsof het feit dat niet alle sterren exact hetzelfde zijn ook non-determinisme impliceert.
Zoals je zelf al aangaf, het kan het gedetermineerd zijn, maar zeker weten doen we het niet. Dan kom ik opnieuw terug op mijn basisstelling dat we het niet weten.

We weten nog veel te weinig hoe onze hersenen functioneren als het hoe en het waarom van bepaalde bewustzijnsprocessen. Zowel bewuste als onbewuste processen, zoals het gegeven waarom we dromen. Dan vind ik het veel te voorbarig individuele opvattingen als voldongen waarheden te verkondigen. Dat is simpelweg onterecht.
pi_165123697
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 11:05 schreef Elzies het volgende:

[..]

Sinds wanneer is sociaal determinisme een extreme interpretatie? Leg eens uit.
Sociaal determinisme kan niet verklaren waarom H2 en O2 spontaan H2O vormen. Zonder water, geen mensen. Zonder mensen, geen sociaal determinisme.
The view from nowhere.
pi_165123949
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 11:16 schreef Elzies het volgende:

[..]

Zoals je zelf al aangaf, het kan het gedetermineerd zijn, maar zeker weten doen we het niet. Dan kom ik opnieuw terug op mijn basisstelling dat we het niet weten.

We weten nog veel te weinig hoe onze hersenen functioneren als het hoe en het waarom van bepaalde bewustzijnsprocessen. Zowel bewuste als onbewuste processen, zoals het gegeven waarom we dromen. Dan vind ik het veel te voorbarig individuele opvattingen als voldongen waarheden te verkondigen. Dat is simpelweg onterecht.
Maar wie beweert nu eigenlijk dat dit voldongen waarheden zijn?

Echt... je leest vanalles dat helemaal niemand hier beweert. _O-
  dinsdag 6 september 2016 @ 19:54:41 #216
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_165132961
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 11:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zou je die twee definities van de "vrije wil" eens willen geven? Degene waar je achter staat, en degene die je in twijfel trekt als goede definitie.
pi_165133114
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 19:54 schreef yarnamc het volgende:

[..]

Zou je die twee definities van de "vrije wil" eens willen geven? Degene waar je achter staat, en degene die je in twijfel trekt als goede definitie.
Het zijn eigenlijk meer twee definities van "vrij" die verder niet zo veel met wil te maken hebben.

1) X is vrij om handeling Y uit te voeren wanneer X niet door omgeving Z ervan wordt weerhouden om handeling Y uit te voeren, waarbij Z exclusief X is.

2) X is vrij om handeling Y uit te voeren wanneer X niet door omgeving Z ervan wordt weerhouden om handeling Y uit te voeren, waarbij Z inclusief X is.

Mijn stelling is dat we normaalgesproken onder "vrijheid" verstaan: vrij zoals verwoord onder 1).

In de vrije wil discussie werkt men, zonder enige aanwijsbare reden, met definitie 2). Wat men feitelijk vraagt is: "is de wil vrij van zichzelf?", ofwel "is X vrij van X?"

In mijn ogen ontbreekt het aan een goede reden om de tweede uitleg te gebruiken ipv de eerste, en is het helemaal niet zinvol om je af te vragen of iets vrij is van zichzelf.

PS: en met determinisme heeft dat al helemaal niets te maken natuurlijk. :)
  dinsdag 6 september 2016 @ 21:29:24 #218
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_165136618
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 20:01 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het zijn eigenlijk meer twee definities van "vrij" die verder niet zo veel met wil te maken hebben.

1) X is vrij om handeling Y uit te voeren wanneer X niet door omgeving Z ervan wordt weerhouden om handeling Y uit te voeren, waarbij Z exclusief X is.

2) X is vrij om handeling Y uit te voeren wanneer X niet door omgeving Z ervan wordt weerhouden om handeling Y uit te voeren, waarbij Z inclusief X is.

Mijn stelling is dat we normaalgesproken onder "vrijheid" verstaan: vrij zoals verwoord onder 1).

In de vrije wil discussie werkt men, zonder enige aanwijsbare reden, met definitie 2). Wat men feitelijk vraagt is: "is de wil vrij van zichzelf?", ofwel "is X vrij van X?"

In mijn ogen ontbreekt het aan een goede reden om de tweede uitleg te gebruiken ipv de eerste, en is het helemaal niet zinvol om je af te vragen of iets vrij is van zichzelf.

PS: en met determinisme heeft dat al helemaal niets te maken natuurlijk. :)
Je hebt gelijk volgens mij. Zo had ik het nog niet bekeken eigenlijk. Ik denk dat meeste mensen een intuïtief begrip hebben van vrije wil, zonder definitie, en dat intuïtieve begrip lijkt intuïtief niet verzoenbaar te zijn met determinisme.
  dinsdag 6 september 2016 @ 21:33:14 #219
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_165136899
Dat ontpluizen van begrippen zoals ze door discussievoerders worden begrepen en gebruikt is in filosofische discussies vaak al meer dan het halve werk. :{
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_165139666
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 21:29 schreef yarnamc het volgende:

[..]

Je hebt gelijk volgens mij. Zo had ik het nog niet bekeken eigenlijk. Ik denk dat meeste mensen een intuïtief begrip hebben van vrije wil, zonder definitie, en dat intuïtieve begrip lijkt intuïtief niet verzoenbaar te zijn met determinisme.
Dat men die intuitie heeft begrijp ik an sich wel. Toch ben ik er inmiddels van overtuigd geraakt dat, hoewel het een interessant vraagstuk is, (non-)determinisme niet uitmaakt voor hoe ons bewustzijn werkt en hoe we beslissingen nemen.

En dat is om twee redenen:

1) de hardware die vermoedelijk verantwoordelijk is voor beide is een netwerk van neuronen. En dat zijn behoorlijk grote dingen die op een vrij duidelijke macroscopische manier functioneren. Er is geen reden om te denken dat er noemenswaardige 'onbepaaldheden' daarin zitten.

2) als we ons vermogen om dat met zekerheid vast te stellen even opzij schuiven: 'onbepaaldheid' op zich kan nooit worden uitgelegd als een wil. Misschien wel als vrij, maar niet als een wil. Wat kenmerkend is voor een wil is nu juist dat die wel ergens van afhangt. Is het geen rationele overweging dan is het wel een persoonlijke voorkeur. In die zin lost de hypothese dat de wil non-deterministisch is geen enkel aanwijsbaar probleem op.
pi_165140069
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 21:33 schreef Perrin het volgende:
Dat ontpluizen van begrippen zoals ze door discussievoerders worden begrepen en gebruikt is in filosofische discussies vaak al meer dan het halve werk. :{
:Y

Ik denk dat als men in elke filosofische discussie zou streven naar volstrekt eenduidige begripsdefinities dat je de helft van de filosofie zo in de prullenbak kunt gooien.
pi_165140091
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 21:29 schreef yarnamc het volgende:

[..]

Ook daar is een passend begrip voor: handelingsvrij.
Niemand ontkent het bestaan van handelingsvrijheid (in het algemeen).

Merk op dat determinisme gaat over de vraag of
X(t') vrij is van X(t) met t' > t.

Als je daarin de tijdaanduiding onderdrukt, krijg je de vraag of:
X vrij is van X

Als dat niet kan, dan volgt:
X is niet vrij van X

Als het met tijdsaanduiding ook niet kan, dan volgt:
X(t') is niet vrij van X(t) met t' > t.

Dat is determinisme.
The view from nowhere.
  dinsdag 6 september 2016 @ 22:41:59 #223
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_165140743
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 22:29 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Ook daar is een passend begrip voor: handelingsvrij.
Niemand ontkent het bestaan van handelingsvrijheid (in het algemeen).
En welke definitie geef je aan "handelingsvrijheid"?

quote:
Merk op dat determinisme gaat over de vraag of
X(t') vrij is van X(t) met t' > t.
Hierbij moet X wel een geïsoleerd, alles omvattend, systeem zijn (zoals -laten we aannemen- het universum).
M.a.w.: het universum kan deterministisch zijn, terwijl X(t') vrij is van X(t) voor X een subsysteem en de definitie van "vrij" die Molurus geeft.
quote:
Als je daarin de tijdaanduiding onderdrukt, krijg je de vraag of:
X vrij is van X
In de fysica geldt dan wel de regel dat je enkel tijdsaanduidingen moogt onderdrukken, als alle tijden gelijk zijn.
quote:
Als dat niet kan, dan volgt:
X is niet vrij van X

Als het met tijdsaanduiding ook niet kan, dan volgt:
X(t') is niet vrij van X(t) met t' > t.

Dat is determinisme.
  dinsdag 6 september 2016 @ 22:44:11 #224
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_165140820
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 22:29 schreef Molurus het volgende:

[..]

:Y

Ik denk dat als men in elke filosofische discussie zou streven naar volstrekt eenduidige begripsdefinities dat je de helft van de filosofie zo in de prullenbak kunt gooien.
Hmm, dat zou ik niet zo durven stellen. Ik denk dat er een verschil is tussen de amateursfilosofie, die wij voor de fun hier op dit forum bedrijven, en "professionele" filosofie (als je het zo kunt noemen).
pi_165141284
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 22:41 schreef yarnamc het volgende:

[..]

En welke definitie geef je aan "handelingsvrijheid"?
De definitie die Spinoza eraan geeft:

quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 22:46 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Eens.

Maar het begrip 'vrijheidsgraad' is anders (al zal het wel geworteld zijn ons idee van vrijheid). Het begrip 'vrijheidsgraad' gaat alleen over de (logische) bewegingsmogelijkheden die de omgeving biedt. De vrijheidsgraden blijven dezelfde, ook al kan de steen die je weggooit eerst omhoog gaan en later naar beneden. De steen maakt alleen maar gebruikt van die bewegingsruimte. Het begrip handelingsvrijheid (zoals Spinoza het definieerde) is daaraan analoog. Het heeft alleen betrekking op bewegingsruimte die de omgeving biedt. Het zegt dus niets over wie of wat het pad bepaald. Dat laat je in het midden.
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 23:32 schreef deelnemer het volgende:
Een steen in de ruimte heeft 3 vrijheidsgraden. Een karretje op een achtbaan heeft er maar 1. Als je begrijpt wat ik bedoel.
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2016 16:44 schreef deelnemer het volgende:
Vrijheid en determinisme met elkaar verenigen, vind ik ook een logische onmogelijkheid. Als een determinist jou logica volgt, kan hij hieruit concluderen dat vrijheid een raar begrip is (incoherent, niet objectief identificeerbaar). Waarom betekent gedetermineerd eigenlijk vrij? Dat verklaart men door 2 definities van vrijheid door elkaar te halen:
- onbepaald (vrije wil)
- ongehinderd / ongedwongen (handelingsvrij)
quote:
[..]

Hierbij moet X wel een geïsoleerd, alles omvattend, systeem zijn (zoals -laten we aannemen- het universum).
M.a.w.: het universum kan deterministisch zijn, terwijl X(t') vrij is van X(t) voor X een subsysteem en de definitie van "vrij" die Molurus geeft.
[..]

In de fysica geldt dan wel de regel dat je enkel tijdsaanduidingen moogt onderdrukken, als alle tijden gelijk zijn.

[..]
Delen X(t) en Y(t) kunnen onafhankelijk van elkaar zijn. Als de zon ontploft merken we daar de eerste 8 minuten niets van. Maar ook 1 deel X(t) kan niet onafhankelijk zijn van zichzelf op een eerder moment.

[ Bericht 7% gewijzigd door deelnemer op 06-09-2016 23:08:48 ]
The view from nowhere.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')