abonnement Unibet Coolblue
pi_144736647


Vervolg op:
[Pizza] Zelf pizza maken voor beginner?
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #2
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #3
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #4
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #5
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #6
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #7
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #8
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #9
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #10
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #11
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #12
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #13
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #14
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #15
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #16

Waarom?
Dit is het topic waarin we stoer doen over onze eigengebakken pizza's en tips uitwisselen over het ultieme deeg, het lekkerste beleg en de perfecte baktijd.
Als je het proces een beetje onder de knie hebt dan produceer je voor weinig geld stapels pizza die minstens zo lekker zijn als bij je lokale pizzaboer!

Hoe?

Het belangrijkste onderdeel van een pizza is de bodem. Een pizzabodem is een soort brood, gemaakt met een gistdeeg. In deze topicstart staan een tweetal recepten voor pizzadeeg. Het geheim van een goede pizza is om de kunst onder de knie te krijgen om smaak uit je producten te halen ipv er steeds meer smaakmakers in te stoppen.
Een techniek die in dit topic vaak naar voren is gekomen is de zogenaamde 'cold fermentation'. Dat is een techniek waarbij je deeg een tijd in de koelkast zet. Dat is gebaseerd op het feit dat er in een deeg verschillende processen spelen, die ieder een eigen optimale temperatuur hebben. Om het deeg zo snel mogelijk te laten rijzen zou je het bij bv 25-30 graden kunnen laten staan. Door het echter kouder te bewaren geef je de andere processen in het deeg de kans om meer smaak los te maken uit de tarwe.
Het maken van een pizza kan je in een aantal stappen samenvatten;

Deeg maken -- deeg laten rijzen -- deeg vormen -- pizza beleggen -- pizza bakken

Hoe je die stappen uitvoert staat hier verder in deze topicstart beschreven. Kijk vooral ook naar de filmpjes!

Deeg:
SPOILER: Recept 1
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Recept 2
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Saus:

Je kan op veel verschillende manieren een saus maken; hieronder staat een recept voor een saus die gekookt wordt, maar je kan het ook zo simpel houden als het pureren van goede Italiaanse tomaten en ze op smaak te brengen met wat oregano, zout en peper. Zie bv de link naar de website van Varasano voor een goede (alhoewel iets omslachtige) methode.
Mocht je wat meer haast hebben, dan smaakt bv een Heinz Tomato Frito ook erg lekker als pizzasaus. Over het algemeen kan je echter wel stellen dat er maar weinig saus op de pizza nodig is.

SPOILER: Saus
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bakken:
SPOILER: bakken
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Handige links over pizza maken
Jeff Varasano's Internet best pizza recipe
Pizzamaking.com

Pizzastenen:
Pizzastein
GroeneBouwMaterialen
Jamie Oliver steen op fonq.nl

Filmpje over deeg opbollen


Filmpjes over deeg vormen



Filmpje over no-knead pizzadeeg, inclusief vormen van de pizza


Een aantal mooie foto's uit het vorige topic

Isegrim:


Gripper:


Terpentin07:


mime_negert:


cous2:


MaximusTG:


Bobbee

Volkoren deeg:
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]

Nieuwe versie oven DLD9070:
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]

Oud model bestron oven DLD9016:
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Aal321
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Yvess

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ben niet zo'n held in topics openen, mocht het anders moeten...
pindazakje
  Moderator zaterdag 20 september 2014 @ 22:46:57 #2
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_144737063
Als je dan zo nodig een lapo gaat hunten maak dan in elk geval de OP goed :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zaterdag 20 september 2014 @ 23:19:28 #3
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_144738123
Wil ik zelf eigenlijk ook nog eens maken maar is dat wel een beetje te doen in een combimagnetron?
Max temp is 200 graden (met een analoge thermometer gemeten, de oven staat dan op 225 graden)

Dievriespizza's komen er ook niet echt goed uit.
Ik heb wel een "crisp plaat" in m'n combimagnetron maar die gebruikt dan ook de magnetronstand om de plaat te verhitten en dan is de kaas veel te snel bruin en hard.
  Moderator zaterdag 20 september 2014 @ 23:45:50 #4
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_144739053
Ik krijg best acceptabele resultaten in een combimagnetron. Stel hem in op hete lucht! 250°C en laat mijn pizza steen in ca 45 minuten opwarmen. Vervolgens in 4:20 afbakken
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_144786333
Ik had nog wat deeg over. Oven op hogere temperatuur en pizza op hete bakplaat leggen had al wat effect
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
pi_144806967
Zo'n pizza-oven gekregen; morgen dus maar deeg + saus maken voor woensdag.
pi_144865046
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 22:33 schreef Iemand91 het volgende:
Zo'n pizza-oven gekregen; morgen dus maar deeg + saus maken voor woensdag.
Zo, dat maakt wel even verschil; een pizza-oven in plaats van een reguliere oven. :o :9

Wel altijd zo'n klote gedoe met al dat bloem als je de bodem(s) aan het maken bent -O-
pi_144872742
En van 'al dat 'bloem' worden ze nog nasty en droog ook :P
  woensdag 24 september 2014 @ 22:02:45 #9
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_144874007
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 18:59 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Zo, dat maakt wel even verschil; een pizza-oven in plaats van een reguliere oven. :o :9

Wel altijd zo'n klote gedoe met al dat bloem als je de bodem(s) aan het maken bent -O-
Maar wat voor oven heb je dan gekregen?
echt zo'n electrische die ze ook in pizzeria's hebben of een houtgestookte voor buiten?
Of evt zo'n ding dat je op de keukentafel kan zetten?
pi_144876132
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 21:38 schreef ChilllayD het volgende:
En van 'al dat 'bloem' worden ze nog nasty en droog ook :P
Ik heb over bloem tijdens het maken van het deeg hè. Niet tijdens het vormen van het deeg in een pizzavorm.
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 22:02 schreef SiGNe het volgende:
Maar wat voor oven heb je dan gekregen?
echt zo'n electrische die ze ook in pizzeria's hebben of een houtgestookte voor buiten?
Of evt zo'n ding dat je op de keukentafel kan zetten?
Oh, gewoon zo'n simpel ding. Gebruikten ze zelf niet en toen dachten ze aan mij. :P
Bodem wordt nu lekker knapperig, het gaat sneller.

Dus alleen het maken van het deeg houdt ons nu nog tegen om vaak pizza te maken.

pi_144876236
Ik vind het maken van het deeg juist het leukste om te doen! :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_144876774
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 22:41 schreef minilot het volgende:
Ik vind het maken van het deeg juist het leukste om te doen! :)
Ik niet. Krijg het nauwelijks van m'n handen af. :')
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
pi_144877185
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 22:51 schreef Pandaplint het volgende:

[..]

Ik niet. Krijg het nauwelijks van m'n handen af. :')
Gewoon stug doorkneden, want op den duur kneed je je handen vanzelf brandschoon zodra het deeg vaster en elastischer wordt. Als het echt moet: wassen met koud water. Zo krijg je plakkerig deeg er veel sneller af dan met warm water. :) Geldt ook voor pollepels en komnen en dergelijke waar rauw deeg aan geplakt zit. Koud water gebruiken!

Ik maak twee per week (verschillende soorten) brooddeeg met de hand, op een gegeven moment komt daar vanzelf zoveel handigheid in dat je er nauwelijks nog troep van hebt :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_144877229
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2014 23:00 schreef minilot het volgende:

[..]

Gewoon stug doorkneden, want op den duur kneed je je handen vanzelf brandschoon. Als het echt moet: wassen met koud water. Zo krijg je plakkerig deeg er veel sneller af dan met warm water. :) Geldt ook voor pollepels en komnen en dergelijke waar rauw deeg aan geplakt zig. Koud water gebruiken!

Ik maak twee per week (verschillende soorten) brooddeeg met de hand, op een gegeven moment komt daar vanzelf zoveel handigheid in dat je er nauwelijks nog troep van hebt :)
opgedroogde deegspetters op arm(haar) is ook geen pretje trouwens :')
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
  woensdag 24 september 2014 @ 23:25:26 #15
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_144878305
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 22:39 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Ik heb over bloem tijdens het maken van het deeg hè. Niet tijdens het vormen van het deeg in een pizzavorm.

[..]

Oh, gewoon zo'n simpel ding. Gebruikten ze zelf niet en toen dachten ze aan mij. :P
Bodem wordt nu lekker knapperig, het gaat sneller.

Dus alleen het maken van het deeg houdt ons nu nog tegen om vaak pizza te maken.

[ afbeelding ]
Oh da's wel nice dat het met zo'n ding ook al goed gaat..
Ik vraag me overigens af of je niet gewoon van die deegbollen bij de lokale pizzeria kan kopen.. gewoon een keer vragen denk ik.
Biedt je ¤2,- per bol en dan maar kijken of ze het bod accepteren.

En ik weet dat ze bij de Jumbo ook pizzadeeg hebben in de koeling, vast niet zo goed als van een pizzeria (al vraag ik me af of ze dat zelf niet ook gewoon diepvries kopen, dag ervoor ontdooien en klaar) of zelf maken maar het scheelt wel het maken..
pi_144878664
Of gewoon, als je toch aan de slag gaat, meteen een hoeveelheid deeg voor tien pizza's maken (is net zoveel werk als voor twee pizza's) en dan de deegbolletjes los van elkaar invriezen. Als je 's avonds pizza wilt eten, gewoon zo'n bevroren bolletje 's ochtends uit de vriezer halen en dan kun je het 's avonds uitrollen/vormen.
Ik denk dat ik momenteel deeg voor twintig pizza's in mijn vriezer heb liggen :)
Let me see you stripped down to the bone
  woensdag 24 september 2014 @ 23:49:56 #17
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_144879168
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 22:39 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Ik heb over bloem tijdens het maken van het deeg hè. Niet tijdens het vormen van het deeg in een pizzavorm.

[..]

Oh, gewoon zo'n simpel ding. Gebruikten ze zelf niet en toen dachten ze aan mij. :P
Bodem wordt nu lekker knapperig, het gaat sneller.

Dus alleen het maken van het deeg houdt ons nu nog tegen om vaak pizza te maken.

[ afbeelding ]
Ik dacht dat dat een soort tosti-ijzers waren voor diepvries pizza's. :o
Maar daarin kun je dus zelfgemaakte pizza's bakken?
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
pi_144879417
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 23:25 schreef SiGNe het volgende:
Oh da's wel nice dat het met zo'n ding ook al goed gaat..
Ik vraag me overigens af of je niet gewoon van die deegbollen bij de lokale pizzeria kan kopen.. gewoon een keer vragen denk ik.
Biedt je ¤2,- per bol en dan maar kijken of ze het bod accepteren.

En ik weet dat ze bij de Jumbo ook pizzadeeg hebben in de koeling, vast niet zo goed als van een pizzeria (al vraag ik me af of ze dat zelf niet ook gewoon diepvries kopen, dag ervoor ontdooien en klaar) of zelf maken maar het scheelt wel het maken..
Inderdaad. Ach, van alles eens uitproberen. Zelf maken, kant en klare bodems. We zien wel.
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2014 23:35 schreef minilot het volgende:
Of gewoon, als je toch aan de slag gaat, meteen een hoeveelheid deeg voor tien pizza's maken (is net zoveel werk als voor twee pizza's) en dan de deegbolletjes los van elkaar invriezen. Als je 's avonds pizza wilt eten, gewoon zo'n bevroren bolletje 's ochtends uit de vriezer halen en dan kun je het 's avonds uitrollen/vormen.
Ik denk dat ik momenteel deeg voor twintig pizza's in mijn vriezer heb liggen :)
Maar dit lijkt mij inderdaad het beste. Saus is ook al genoeg voor 10 pizza's namelijk. _O-

Heb ook inspiratie van Tweakers gekregen. Zag daar een pizza langskomen met Crème fraîche, uitgebakken spekjes, ui en kaas. Was ook erg goed te eten. :9
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2014 23:49 schreef Klaploper het volgende:
Ik dacht dat dat een soort tosti-ijzers waren voor diepvries pizza's. :o
Maar daarin kun je dus zelfgemaakte pizza's bakken?
Dat zou best kunnen dat ze voor diepvries zijn. Hoewel ze in het bijbehorende boekje ook recepten hebben staan voor verse pizza's.

Eerlijk gezegd vraag ik me af of dat wel goed gaat om diepvriespizza's hierin te maken. Ding wordt zo heet dat het mij niet zou verbazen dat de onderkant zwart is en de binnenkant nog koud/lauw.
(Als je het over die dikke American Style pizza's hebt bijvoorbeeld)
  donderdag 25 september 2014 @ 00:14:27 #19
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_144880034
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 23:56 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Inderdaad. Ach, van alles eens uitproberen. Zelf maken, kant en klare bodems. We zien wel.

[..]

Maar dit lijkt mij inderdaad het beste. Saus is ook al genoeg voor 10 pizza's namelijk. _O-

Heb ook inspiratie van Tweakers gekregen. Zag daar een pizza langskomen met Crème fraîche, uitgebakken spekjes, ui en kaas. Was ook erg goed te eten. :9

[..]

Dat zou best kunnen dat ze voor diepvries zijn. Hoewel ze in het bijbehorende boekje ook recepten hebben staan voor verse pizza's.

Eerlijk gezegd vraag ik me af of dat wel goed gaat om diepvriespizza's hierin te maken. Ding wordt zo heet dat het mij niet zou verbazen dat de onderkant zwart is en de binnenkant nog koud/lauw.
(Als je het over die dikke American Style pizza's hebt bijvoorbeeld)
Als ik de goede gevonden heb is hij niet eens duur. Echte kenners vinden het vast minder dan een pizzaoven, maar dat vinden ze ook van mijn oven die maar tot 300 graden gaat. Klinkt ideaal om snel een pizza te maken.
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
  donderdag 25 september 2014 @ 00:18:10 #20
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_144880148
Zag overigens vandaag op 24 Kitchen Heston Blumenthal een tomatensaus maken van alleen de gelei en de zaden van de tomaat.
In een zeef uitpersen en dat vocht verhitten tot je een dikte hebt van ketchup... je hebt dan geconcentreerde tomatensap.
pi_144880695
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 23:56 schreef Iemand91 het volgende:


Heb ook inspiratie van Tweakers gekregen. Zag daar een pizza langskomen met Crème fraîche, uitgebakken spekjes, ui en kaas. Was ook erg goed te eten. :9


Flammkuchen :9~
  donderdag 25 september 2014 @ 04:19:29 #22
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_144881857
quote:
1s.gif Op donderdag 25 september 2014 00:37 schreef Elleska het volgende:

[..]

Flammkuchen :9~
Ja, of foccaciabrood/uien-stokbrood, redelijk bekend wel.
  Moderator zondag 28 september 2014 @ 22:00:23 #23
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_144999910
Ze zijn in in heel Nederland bakt pizza's aan het maken. Nou die concurrentie had ik nog wel aangedurfd. Een aantal gebruikte niets eens een steen en bakten de pizza in 10 minuten :') 4:20 is precies lang genoeg in mijn oven.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_145007765
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 22:39 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Ik heb over bloem tijdens het maken van het deeg hè. Niet tijdens het vormen van het deeg in een pizzavorm.

[..]

Oh, gewoon zo'n simpel ding. Gebruikten ze zelf niet en toen dachten ze aan mij. :P
Bodem wordt nu lekker knapperig, het gaat sneller.

Dus alleen het maken van het deeg houdt ons nu nog tegen om vaak pizza te maken.

[ afbeelding ]
Dus die Princess dingen werken wel? Zat 2 jaar geleden hard te twijfelen om er een aan te schaffen maar in deze reeks werd het afgeraden. Verdomme zeg
Op donderdag 12 maart 2009 22:55 schreef Adelante het volgende:
Welkom vader renwan ^O^
Uw zoon is een modeluser in KLB, waar velen een voorbeeld aan zouden moeten nemen.
pi_145012307
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 02:12 schreef renwan het volgende:
Dus die Princess dingen werken wel? Zat 2 jaar geleden hard te twijfelen om er een aan te schaffen maar in deze reeks werd het afgeraden. Verdomme zeg
Tja, ik weet niet of je op mijn eenmalige ervaring moet af gaan; maar ik vond hem prettiger werken dan een standaard oven.
pi_145013498
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
pi_145211014
quote:
Holy shit!

Ik ga vanavond weer pizza's maken. Ik krijg het altijd voor mekaar om de waardes van water/meel te verneuken. Eerst zat ik op 475/500 haha, en nu op 475/633. Ongeveer 70% maar het deeg is echt net pannekoeken beslag, dus zal mij wel nog eens verrekend hebben.
Beetje bijvoegen tot het de goede dikte heeft.
En anders lekker knapperige pizza's :p .
  Moderator zondag 5 oktober 2014 @ 14:10:19 #28
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_145214752
70% water? Volgens mij zit ik op 55% tegenwoordig 60%

[ Bericht 28% gewijzigd door derLudolf op 05-10-2014 14:16:12 ]
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_145217521
Heb het nog wat verdund, dadelijk met uitrollen komt er ook nog wat meel bij. dus komt wel goed.
  dinsdag 7 oktober 2014 @ 07:47:49 #30
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_145283781
Ik heb ook een combi-oven met crispplaat. Raden jullie aan om die te gebruiken als ik zelf deeg maak of gewoon het roostertje dat ik erin kan zetten? Het liefst had ik een nieuwe oven of pizzasteen, maar daar heb ik nu even het geld niet voor.
pi_145288347
Hey,

Ik gebruik volgend recept: http://www.njam.tv/recepten/peppes-basisrecept-voor-pizzadeeg
Indien mogelijk laat ik de deegbollen een nachtje in de koelkast overnachten (merkelijk verschil)

Echter: Wanneer ik de topping gaar wil hebben, dan is het pizzadeeg uitgedroogd. Ik maak de pizza's in een Outdoor Chef Ascona BBQ met een pizza steen. De oven verwarm ik tot een goede 380 graden, en dan leg ik er de Pizza in. Zoals vermeld, moet die toch 5 tot 8 minuten in de over vooraleer de topping gaar is. Gevolg is dus een uitgedroogde (maar wel krokante) bodem.

Iemand tips? Misschien de BBQ verwarmen tot 380 zodat de pizza steen op temperatuur is, dan de temperatuur verlagen naar 250°C of zo?
pi_145288598
weet iemand welk submodel van de oude bestron dld9016 tot 450 graden kan? als je kijkt op het metalen plaatje op de achterkant of het versienummer op het boekje/handleiding vermeld?
  donderdag 9 oktober 2014 @ 18:14:25 #33
262852 monkeybrain
High door Nescafé
pi_145370462
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2014 11:37 schreef matthijs0 het volgende:
weet iemand welk submodel van de oude bestron dld9016 tot 450 graden kan? als je kijkt op het metalen plaatje op de achterkant of het versienummer op het boekje/handleiding vermeld?
Geen antwoord op je vraag maar dit werkt perfect bij mij met het huidige model. Ik heb een iets grotere fan met dubbelzijdig tape erop gezet. Als de oven afslaat op zijn hoogste stand de fan aanzetten, dan gaat ie gewoon weer verder met verhitten.

Nu bakt ie pizza's wel perfect af zonder uit te schakelen.

  donderdag 9 oktober 2014 @ 23:48:46 #34
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_145381676
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2014 07:47 schreef morgane het volgende:
Ik heb ook een combi-oven met crispplaat. Raden jullie aan om die te gebruiken als ik zelf deeg maak of gewoon het roostertje dat ik erin kan zetten? Het liefst had ik een nieuwe oven of pizzasteen, maar daar heb ik nu even het geld niet voor.
Mijn ervaring met Casa Di Mamma pizza's op het rooster (ook met vers deeg) is dat de deeg door het rek heen "droop", dat gaf een zeer aparte structuur aan m'n bodem.
En met crispplaat (Samsung FT-338) vind ik de topping weer te snel gaan, is je pizza in 6 minuten klaar ipv de normale 10-12, is de bodem ook best goed maar is de kaas dus bijna bruin van kleur, heb je gegratineerd deeg... :{

Nadeel van die crispplaat is dat de magnetron gebruikt wordt om de plaat te verhitten maar daarbij wordt het gerecht zelf natuurlijk ook verhit.
Pizzasteen lijkt me de beste oplossing maar die heb ik hier ook nog niet.
  Moderator vrijdag 10 oktober 2014 @ 00:01:43 #35
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_145382147
Casa di mama, vers deeg, ik zie 2 dingen die niet samen gaan _O-
Je bedoelt niet-voorgebakken.

Dit lijkt me ook wel wat, is inclusief steen: http://www.popelectronics(...)zzasteen-mbo900.html

Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_145384704
Wat is het beste kant & klare deeg om te kopen? Op deeg van de pizzaria na.
  zaterdag 11 oktober 2014 @ 21:52:38 #37
296595 foodlover
live and learn
pi_145439068
Mijn pizza van zojuist:

pi_145483547
quote:
5s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 02:23 schreef Class het volgende:
Wat is het beste kant & klare deeg om te kopen? Op deeg van de pizzaria na.
Nog nooit gezien dat je ergens kant en klaar deeg kan kopen laat staan bij de Pizzseria zelf. ik heb er echter ook nog nooit om gevraagd.

Je bent gewoon beter af als je het zelf maakt!
pi_145483562
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 00:01 schreef djkoelkast het volgende:
Casa di mama, vers deeg, ik zie 2 dingen die niet samen gaan _O-
Je bedoelt niet-voorgebakken.
Dit lijkt me ook wel wat, is inclusief steen: http://www.popelectronics(...)zzasteen-mbo900.html
[ afbeelding ]
nice! mooie prijs ook. Laat je het weten hoe dat ding is :)
pi_145484106
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 09:44 schreef kRiZzZiZ het volgende:

[..]

Nog nooit gezien dat je ergens kant en klaar deeg kan kopen laat staan bij de Pizzseria zelf. ik heb er echter ook nog nooit om gevraagd.

Je bent gewoon beter af als je het zelf maakt!
Bij C1000 en Jumbo hebben ze het. Toevallig afgelopen weekend gekocht en ga vanavond een poging tot doen :)
Zit ook een potje saus bij. Zelf maken komt eerdaags wel. Eerst maar stap voor stap uitproberen. Ik ga 'm maken met gegrilde groenten (grillpan, paprika en courgette) en geitenkaas. Hoop dat het lukt
:D
  Moderator maandag 13 oktober 2014 @ 10:21:26 #41
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_145484265
quote:
1s.gif Op maandag 13 oktober 2014 10:13 schreef empa1010 het volgende:
[..]
Bij C1000 en Jumbo hebben ze het. Toevallig afgelopen weekend gekocht en ga vanavond een poging tot doen :)
Zit ook een potje saus bij. Zelf maken komt eerdaags wel. Eerst maar stap voor stap uitproberen. Ik ga 'm maken met gegrilde groenten (grillpan, paprika en courgette) en geitenkaas. Hoop dat het lukt
:D
Oh dat, nou dat is echt geen pizzadeeg hoor. Niet die goedkope en niet die van Danerolles. Het is een heel raar deeg qua structuur, het lijkt totaal, maar dan ook totaal niet op pizzadeeg.
Het vult als een malle en het is totaal niet luchtig. Dan nog liever die pizzabodems met saus er al op van de AH, ook totaal niet te vergelijken met een echte zelfgemaakte pizza, maar nog wel binnen te houden.

Pizzasaus die bij zo'n pakketje zit is meestal wel aardig, maar niet meer dan dat, ook hier: zelf veel maken en gewoon in kleine beetjes invriezen.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_145487096
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 10:21 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Oh dat, nou dat is echt geen pizzadeeg hoor. Niet die goedkope en niet die van Danerolles. Het is een heel raar deeg qua structuur, het lijkt totaal, maar dan ook totaal niet op pizzadeeg.
Het vult als een malle en het is totaal niet luchtig. Dan nog liever die pizzabodems met saus er al op van de AH, ook totaal niet te vergelijken met een echte zelfgemaakte pizza, maar nog wel binnen te houden.
Pizzasaus die bij zo'n pakketje zit is meestal wel aardig, maar niet meer dan dat, ook hier: zelf veel maken en gewoon in kleine beetjes invriezen.
Komt voor de bakker chef w/ maar je moet toch ergens beginnen he..........
Ik ga zo bij AH eens kijken naar die pizzabodems met saus er al op. Ben benieuwd....
  Moderator maandag 13 oktober 2014 @ 12:26:49 #43
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_145487626
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 12:09 schreef empa1010 het volgende:
[..]
Komt voor de bakker chef w/ maar je moet toch ergens beginnen he..........
Ik ga zo bij AH eens kijken naar die pizzabodems met saus er al op. Ben benieuwd....
Ja maar je gaat ook niet leren autorijden in een skelter. Een deeg maken is echt niet zo moeilijk hoor, bloem, water, gist en zout, beetje kneden en een beetje wachten, meer is het niet.
Pizzasaus als je het ècht niet weet: gezeefde tomaten, snufje zout, schepje honing, beetje italiaanse kruiden, 10 minuutjes laten borrelen in een pan en je hebt een basissaus.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_145515820
Moeilijk totaal niet, maar wel veel werk en wachten :{w
pi_145516285
Das het hele idee van écht koken he, dat het tijd kost. Bijna alles waar veel werk in zit, daar proef je de noeste arbeid en het ambacht in terug O+
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_145518769
Pizza maken veel werk? Het vergt wat planning aangezien het deeg een tijd moet rijzen(eventueel ontdooien) en de oven voorverwarmen.
Pizza is hier juist voor de luie of drukke dagen. Verse pizza wel te verstaan. Deeg vormen, saus en andere ingrediënten erop en een paar min bakken. Aanvallen.
pi_145519066
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 12:26 schreef djkoelkast het volgende:
Ja maar je gaat ook niet leren autorijden in een skelter.
waarom rijden mannen dan beter dan vrouwen?
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 02:17:53 #48
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_145519862
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 01:16 schreef Deeltjesversneller het volgende:
[..]
waarom rijden mannen dan beter dan vrouwen?
Ho.. er zijn er niet heul veul maar toch... de zus van Max Verstappen bijv.
Die is nu 15 geloof ik maar ik durf toch wel te zeggen dat die beter rijdt dan de gemiddelde vrouw.... en man wat dat betreft.
pi_145570208
Wil binnenkort weer eens een pizza gaan maken. Ik vroeg me af wat eigenlijk de beste stand is voor de oven (gewoon een reguliere oven, geen speciale pizzaoven) Heißluft (hetelucht) of Öber-unterhitze(dit is elektrisch toch? onze oven is duits ja :D

Voorheen deed ik 't altijd met hetelucht, maar ben ook wel benieuwd wat elektrisch doet. Anders probeer ik het gewoon uit

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 15-10-2014 15:56:45 ]
pi_145571982
Ik doe vanavond weer een poging.
Deeg is na 2.5 uur mooi aan het verdubbelen geslagen in hoeveelheid, ff 3 porties gemaakt. 2 voor in de vriezer, 1 voor zo :)

.
pi_145596573


Hij was heerlijk! Recept 1 uit de OP.
Tomatensaus, Cheddar, Mozzarella, Grana padano en Danablu.
Wat vers gesneden Habanero peper en oregano als laatste toevoeging.

Wederom bleekjes maar zeer smakelijk!
(ik krijg ze gewoon niet bruiner, help? Bestron DLD970)
  Moderator donderdag 16 oktober 2014 @ 11:09:38 #52
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_145597106
Bodem met saus paar minuutjes in de oven, dan er uit halen, paar minuutjes op een rek, dan kaas er op en terug, wellicht dat dat helpt ;)
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator donderdag 16 oktober 2014 @ 11:10:26 #53
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_145597131
quote:
6s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 15:52 schreef d4v1d het volgende:
Wil binnenkort weer eens een pizza gaan maken. Ik vroeg me af wat eigenlijk de beste stand is voor de oven (gewoon een reguliere oven, geen speciale pizzaoven) Heißluft (hetelucht) of Öber-unterhitze(dit is elektrisch toch? onze oven is duits ja :D

Voorheen deed ik 't altijd met hetelucht, maar ben ook wel benieuwd wat elektrisch doet. Anders probeer ik het gewoon uit
Öber-unterhitze is het beste (dat is zeg maar conventioneel), met hetelucht heb je snel een verbrande bovenkant en ongaar deeg.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_145599341
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 11:09 schreef djkoelkast het volgende:
Bodem met saus paar minuutjes in de oven, dan er uit halen, paar minuutjes op een rek, dan kaas er op en terug, wellicht dat dat helpt ;)
En die eerste paar minuutjes, op max temp, boven en onderhitte? (in bestron?).
  Moderator donderdag 16 oktober 2014 @ 12:29:18 #55
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_145599739
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 12:16 schreef ChilllayD het volgende:

[..]

En die eerste paar minuutjes, op max temp, boven en onderhitte? (in bestron?).
Altijd alles op max toch ;)
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_145600094
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 11:10 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Öber-unterhitze is het beste (dat is zeg maar conventioneel), met hetelucht heb je snel een verbrande bovenkant en ongaar deeg.
thx, ik ga t straks proberen :Y
pi_145604708
Zelfgemaakte saus kan je gewoon invriezen toch en dan weer in een pannetje ontdooien?

Dan ga ik straks even veel saus maken.
  Moderator donderdag 16 oktober 2014 @ 15:28:51 #58
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_145605402
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:06 schreef d4v1d het volgende:
Zelfgemaakte saus kan je gewoon invriezen toch en dan weer in een pannetje ontdooien?

Dan ga ik straks even veel saus maken.
Ik laat het een half uur borrelen, daarna als het afgekoeld is in zakjes waarmee ik 2 pizza's kan maken invriezen. De avond voor je het nodig hebt in de koelkast, als je het gaat gebruiken even doorroeren en je kunt het dan gewoon koud gebruiken. Ontdooien in een pannetje is niet nodig.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_145605500
Wat wij doen is het in ijsblokjes laten invriezen.
Wanneer het nodig is een paar blokjes een kopje o.i.d een paar seconden in de magnetron.
pi_145608667
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 15:28 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Ik laat het een half uur borrelen, daarna als het afgekoeld is in zakjes waarmee ik 2 pizza's kan maken invriezen. De avond voor je het nodig hebt in de koelkast, als je het gaat gebruiken even doorroeren en je kunt het dan gewoon koud gebruiken. Ontdooien in een pannetje is niet nodig.
Had geen ui in huis dus maar tomaten frito gebruikt. Volgende keer maak ik het wel zelf ^O^ thx voor je antwoord.

Nog 'n vraag :') Waar koop ik een goede pizzaschep? Heb hem nu op het aanrecht gemaakt en ik moet even bedenken hoe ik hem op de bakplaat ga krijgen :') _O-
pi_145609331
'Hahahah, ben benieuwd hoe dat gaat aflopen als je nu niets in huis hebt ;)

Ik gebruik de bodem van m'n taartvorm, daarop beleg ik de pizza ook en dan gooi ik 'm zo op m'n pizzasteen :D

Heb 2 'schepjes' gekregen bij de Bestron, rvs maar dat plakt te hard!
pi_145609673
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 17:17 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Had geen ui in huis dus maar tomaten frito gebruikt. Volgende keer maak ik het wel zelf ^O^ thx voor je antwoord.

Nog 'n vraag :') Waar koop ik een goede pizzaschep? Heb hem nu op het aanrecht gemaakt en ik moet even bedenken hoe ik hem op de bakplaat ga krijgen :') _O-
stuk karton werkt ook prima.
pi_145611073
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 17:54 schreef Elleska het volgende:

[..]

stuk karton werkt ook prima.
Waarom heb ik daar niet aan gedacht _O- Heb t nu met een spatel en kaasschaaf gedaan en bij pizza 2 ging dat mis :(

quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 17:40 schreef ChilllayD het volgende:
'Hahahah, ben benieuwd hoe dat gaat aflopen als je nu niets in huis hebt ;)

Ik gebruik de bodem van m'n taartvorm, daarop beleg ik de pizza ook en dan gooi ik 'm zo op m'n pizzasteen :D

Heb 2 'schepjes' gekregen bij de Bestron, rvs maar dat plakt te hard!
Had alleen geen ui, voor de rest had ik alles en een pakje tomaten frito dus. :P

[ Bericht 21% gewijzigd door #ANONIEM op 16-10-2014 18:55:16 ]
pi_145611095
Dit keer op 300 graden gebakken, eerst de bakplaat warm laten worden (geen pizzasteen dus) en dan de pizza erop.




Hij was echt vele malen lekkerder dan toen ik nog met hetelucht bakte _O_ :9~

Ja. Heel veel beleg, maar ik had maar 2 pizza's voor 4 personen en had geen zin om 4 pizza's te maken.

[ Bericht 70% gewijzigd door #ANONIEM op 16-10-2014 19:04:52 ]
pi_145735116
Ik dacht gister, laat ik eens een heeeeeeele dunne pizza maken, dapper ding!

Saus, beleg er op (als eerste cheddar geraspt), blabla, Bestron in en gaan.
Normaliter draai ik 'm na een minuutje of 2 a 3, krijg ik 'm toch niet van z'n plek grrrrr.
Was hij op 1 plek toch té dun en was er een gaatje ontstaan :'( doei cheddar.

Heb 'm redelijk in beweging kunnen houden en nog wel heel van de steen gekregen maar die is nu best wel, bah :') Bestron staat nu dus even een uurtje te blakeren en zit ik in de rook.
pi_145761306
Ik dacht, heujh. Vershoud folie erom en in de nacht in de koelkast. (had al 2/3 uur gerezen).. Ga ik net toch ff checken voor het slapengaan..



:') _O-
  Moderator dinsdag 21 oktober 2014 @ 00:50:27 #67
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_145761905
Zit vast heel veel gist in dan.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 02:56:18 #68
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_145763960
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 22:00 schreef derLudolf het volgende:
Ze zijn in in heel Nederland bakt pizza's aan het maken. Nou die concurrentie had ik nog wel aangedurfd. Een aantal gebruikte niets eens een steen en bakten de pizza in 10 minuten :') 4:20 is precies lang genoeg in mijn oven.
Tja, ze houden een keer in de zoveel tijd wereldkampioenschappen pizza maken in Italië. Dat zou wel interessant zijn om te zien. Heb je ook verschillende categorieën waaraan je mee kunt doen etc. etc. Die pizzabakkers melden zich dan bijvoorbeeld aan voor twee/drie categorieën pizza's waar ze echt goed in zijn.
pi_145771743
Jullie bakken dus niet op hetelucht maar uitsluitend boven- en onderwarmte?
Ben ook aan het beginnen, maar nog met simpele kant- en klare bodems van AH...
Eerdaags zelf een poging wagen tot het maken van deeg.
pi_145780408
Lekker snel eigen deeg gaan maken hoor, veel leuker en lekkerderrrrrr :D

Ik bak niet (meer) in m'n gewone oven. Kan maar tot 250gr en dat bereikt hij werkelijk niet.
Heb overigens ook geen losse steen, anders zou het wel te doen zijn.
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 16:59:25 #71
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_145780898
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 16:44 schreef ChilllayD het volgende:
Lekker snel eigen deeg gaan maken hoor, veel leuker en lekkerderrrrrr :D

Ik bak niet (meer) in m'n gewone oven. Kan maar tot 250gr en dat bereikt hij werkelijk niet.
Heb overigens ook geen losse steen, anders zou het wel te doen zijn.
Inderdaad. Binnenkort ga ik ook weer even een voorraadje deeg maken. Lekker en makkelijk :Y)
Heb helaas alleen een hete lucht oven beschikbaar die tot 230c gaat. Maar gaat eigenlijk prima. :)
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
pi_145781016
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 00:50 schreef djkoelkast het volgende:
Zit vast heel veel gist in dan.
Heb het recept uit de OP gebruikt. Maar heb 1050 gram bloem gebruikt zodat ik gelijk deeg heb voor veel pizza's.. Heb ik een omreken fout gemaakt met het gist _O-?

350g bloem * 3 is 1050,
7g gist * 3 is 21g toch :')
  Moderator dinsdag 21 oktober 2014 @ 17:04:53 #73
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_145781060
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 17:02 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Heb het recept uit de OP gebruikt. Maar heb 1050 gram bloem gebruikt zodat ik gelijk deeg heb voor veel pizza's.. Heb ik een omreken fout gemaakt met het gist _O-?

350g bloem * 3 is 1050,
7g gist * 3 is 21g toch :')
Ja, maar dat is voor pizza's die je lang laat rijzen véél te veel. Ik heb het al eens uitgelegd, je hebt totaal niet zo veel gist nodig, tenzij je deeg in een uur klaar moet zijn.

Deze post:

quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 16:52 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Pizzadeeg is geen brooddeeg, 1x rijzen is genoeg, ik vind het het lekkerste om 's ochtends het deeg te maken, gewoon echt met letterlijk een theelepel instantgist. Dan 's avonds gebruiken, platdrukken, vormen en bakken.
Als je het toch snel wil zou ik maar gewoon de helft van het gist proberen, te veel gist is ook niet lekker en het heeft eigenlijk nooit zin. Mocht je te weinig gist hebben is alles wat je hoeft te doen langer wachten ;)

Italianen gebruiken maar 3g gist op 1,8kg meel (+ 1 liter water = een deeg van 2800g).
Brood gebruik je doorgaans 7-9 gram gist op 500g meel (+ 300ml water = een deeg van 800g)

Dus zeg brood +/- 1% gist van het gewicht van je deeg
Pizza +/- 0,15% gist van het gewicht van je deeg

800g deeg = 1,2g gist

Maar je redt het dan natuurlijk niet met een uurtje rijzen.

Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_145781088
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 17:04 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Ja, maar dat is voor pizza's die je lang laat rijzen véél te veel. Ik heb het al eens uitgelegd, je hebt totaal niet zo veel gist nodig, tenzij je deeg in een uur klaar moet zijn.

Deze post:

[..]

oh :D

Handig voor de volgende keer :P
pi_145781173
Ik moet eigenlijk gewoon een keer verse gist zien te fixen
  Moderator dinsdag 21 oktober 2014 @ 17:11:07 #76
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_145781257
quote:
11s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 17:08 schreef d4v1d het volgende:
Ik moet eigenlijk gewoon een keer verse gist zien te fixen
Dat maakt geen verschil qua rijstijd hoor, qua smaak ook niet eens echt. Je moet alleen wel de verse gist eerst 'starten'. Hier verkopen ze het bij de Dekamarkt in pakjes van ik geloof 28g, of ik kan een van de lokale bakkers bellen, dan leggen ze het klaar per ons.
Er is hier nog maar 1 bakker die met verse gist werkt, de rest werkt met vloeibare gist en bakmixen :') Nepbakkers.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_145781275
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 17:11 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Dat maakt geen verschil qua rijstijd hoor, qua smaak ook niet eens echt. Je moet alleen wel de verse gist eerst 'starten'. Hier verkopen ze het bij de Dekamarkt in pakjes van ik geloof 28g.
Nee niet voor de rijstijd, maar ik dacht gelezen te hebben dat je pizza er wel beter mee werd. Dacht ik.
pi_145781827
- 350 gram bloem *
- 2,5 deciliter lauw water**
- 1 theelepel zout
- 1 theelepel suiker
- 7g instant gist

Stel je maakt 'm zo en wilt (ook?) in de koelkast laten rijzen.
Eerst een aantal uur op kamertemp rijzen, vervolgens de koeling in voor een nacht.
Hoeveel gist zou je dan aanraden?

En beter nog, je wilt invriezen;
Eerste keer op kampertemp voor hoeveel uur/hoeveel gist alvorens je het gaat invriezen?
pi_145784016
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 16:44 schreef ChilllayD het volgende:
Lekker snel eigen deeg gaan maken hoor, veel leuker en lekkerderrrrrr :D

Ik bak niet (meer) in m'n gewone oven. Kan maar tot 250gr en dat bereikt hij werkelijk niet.
Heb overigens ook geen losse steen, anders zou het wel te doen zijn.
Lijkt me ook erg leuk om te gaan doen. Maar dit opstapje gaat vooralsnog goed. Vorige week zo'n kant en klare doos gekocht met vers deeg en een potje saus. Vanochtend 2 in 1 van die AH pizzabodems met tomatensaus er al op. Aangezien die beter zouden zijn. Volgende stap is zelf maken hoop ik... Zit alleen tegen die percentages en gedoe aan te hikken.

Waar bak jij nu in? Die van mij kan ook tot 250 (Miele)

Moet zeggen dat de eerste, vorige week, erg lekker was. Maar als jullie 'm zouden proeven tuf je 'm mogelijk uit :P
pi_145790419
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 18:37 schreef empa1010 het volgende:

[..]

Lijkt me ook erg leuk om te gaan doen. Maar dit opstapje gaat vooralsnog goed. Vorige week zo'n kant en klare doos gekocht met vers deeg en een potje saus. Vanochtend 2 in 1 van die AH pizzabodems met tomatensaus er al op. Aangezien die beter zouden zijn. Volgende stap is zelf maken hoop ik... Zit alleen tegen die percentages en gedoe aan te hikken.

Waar bak jij nu in? Die van mij kan ook tot 250 (Miele)

Moet zeggen dat de eerste, vorige week, erg lekker was. Maar als jullie 'm zouden proeven tuf je 'm mogelijk uit :P
Het hoeft niet gelijk perfect. Het recept uit de OP is prima, ik heb zelf eigenlijk nooit naar percentages gekeken.
  Moderator dinsdag 21 oktober 2014 @ 20:53:20 #81
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_145790597
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 17:27 schreef ChilllayD het volgende:
- 350 gram bloem *
- 2,5 deciliter lauw water**
- 1 theelepel zout
- 1 theelepel suiker
- 7g instant gist

Stel je maakt 'm zo en wilt (ook?) in de koelkast laten rijzen.
Eerst een aantal uur op kamertemp rijzen, vervolgens de koeling in voor een nacht.
Hoeveel gist zou je dan aanraden?

En beter nog, je wilt invriezen;
Eerste keer op kampertemp voor hoeveel uur/hoeveel gist alvorens je het gaat invriezen?
Pizza +/- 0,15% gist van het gewicht van je deeg
800g deeg = 1,2g gist

dit is 600g deeg, dus 0,9g gist, of vooruit 1 moet wel kunnen. Instantgist dus.
Paar uur op kamertemperatuur, overnacht in de koelkast, dan invriezen.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_145790795
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 20:53 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Pizza +/- 0,15% gist van het gewicht van je deeg
800g deeg = 1,2g gist

dit is 600g deeg, dus 0,9g gist, of vooruit 1 moet wel kunnen. Instantgist dus.
Paar uur op kamertemperatuur, overnacht in de koelkast, dan invriezen.
Oh, moet het eerst in de koelkast? :') Heb t nu na de rijs gelijk een deel ingevroren .. :')
  Moderator dinsdag 21 oktober 2014 @ 20:57:11 #83
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_145790917
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 20:55 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Oh, moet het eerst in de koelkast? :') Heb t nu na de rijs gelijk een deel ingevroren .. :')
Moet niet hoor, maar als je het toch gaat invriezen: hoe langer je het deeg laat rijzen/rusten (al dan niet op koelkasttemperatuur) hoe lekkerder het wordt en als je het toch gaat invriezen kan dat net zo goed morgen toch ;)
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_145799177
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 20:53 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Pizza +/- 0,15% gist van het gewicht van je deeg
800g deeg = 1,2g gist

dit is 600g deeg, dus 0,9g gist, of vooruit 1 moet wel kunnen. Instantgist dus.
Paar uur op kamertemperatuur, overnacht in de koelkast, dan invriezen.
Top, thanks!
pi_145799221
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 18:37 schreef empa1010 het volgende:

[..]

Lijkt me ook erg leuk om te gaan doen. Maar dit opstapje gaat vooralsnog goed. Vorige week zo'n kant en klare doos gekocht met vers deeg en een potje saus. Vanochtend 2 in 1 van die AH pizzabodems met tomatensaus er al op. Aangezien die beter zouden zijn. Volgende stap is zelf maken hoop ik... Zit alleen tegen die percentages en gedoe aan te hikken.

Waar bak jij nu in? Die van mij kan ook tot 250 (Miele)

Moet zeggen dat de eerste, vorige week, erg lekker was. Maar als jullie 'm zouden proeven tuf je 'm mogelijk uit :P
In een Bestron pizza oven :D
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:55:18 #86
194233 Friday12
Originele kloon
pi_145799469
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 22:51 schreef ChilllayD het volgende:

[..]

In een Bestron pizza oven :D
Welke? Ze hebben verschillende :P

Zoek ook nog een pizza oventje van rond de 60e
pi_145799760
DLD970 en ben er heeeeeeeeeel blij mee *O*
  woensdag 22 oktober 2014 @ 00:09:13 #88
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_145802487
Ik zag vandaag bij de "Turk" ook een soort pizza-oven maar dan iets hoger en klapdeurtjes aan de voorkant.. ¤45,-
Ben het merk vergeten maar 't leek me wel interessant.
't was misschien niet hoog genoeg voor een kip maar als je die wat plat mept... of 2 pizza's tegelijk..
ik ga eens even googlen naar 't merk en de resultaten want ik vond het opzich wel een interessant ding
  Moderator woensdag 22 oktober 2014 @ 00:55:11 #89
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_145803479
Zie deze post CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #20
Of het wat is weet ik ook niet, maar wel met steen en zulks.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_145803655
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 23:00 schreef ChilllayD het volgende:
DLD970 en ben er heeeeeeeeeel blij mee *O*
Maar werkt dat nog als je pizza niet perfect rond is eigenlijk? :o
pi_145803783
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 01:05 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Maar werkt dat nog als je pizza niet perfect rond is eigenlijk? :o
Why not? Werkt perfect.
Mijn 1e poging was bijna een pizza calzone geworden zo beroerd! :P
pi_145806284
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 00:55 schreef djkoelkast het volgende:
Zie deze post CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #20
Of het wat is weet ik ook niet, maar wel met steen en zulks.
Die gaat tot 250' (http://shop.zentrada.nl/A(...)C:click:soid:7773848)

En wat mij opvalt is dat die Ferrari nog steeds wordt geadverteerd met 450graden
..(https://m.bol.com/nl/p/pi(...)ia/9200000009577209/)

Is dat laatste waarheid? Gelet op die beperkingen van de EU.
pi_145821020
Ik ben van plan om van de week ook weer eens pizza's te gaan maken. Alleen dan wel de zogenaamde dikkere 'panpizza's'. Ik bestel morgen even zo'n bakvorm maar ik heb nog wat vraagjes:

Ik heb vorig jaar zo'n pizza oventje gekocht, namelijk de Ferrari Delizia. Perfect dingetje, bakt echt heerlijke dunne pizza's. Oventje gaat toch 400 graden geloof ik. Nu is mijn vraag: kan ik die pan pizza ook in dit oventje bakken, en zo ja op welke temperatuur is het het beste? Of kan ik hem beter gewoon in een normale oven over een langere tijd bakken?

Nog een vraagje: hoe krijg ik het deeg zo mooi dat het een wat dikkere pizza word? Komen daar nog trucs bij kijken of is het gewoon een kwestie van meer deeg in die pan?
pi_145821103
Lijkt mij een kwestie van meer deeg/minder dun maken.
Van pan-pizza's heb ik verder geen verstand... ook niet of die in de Ferrari kunnen. Zal toch wel?
Wat minder heet dan inderdaad, anders krijg je de binnenkant denk ik niet gaar.

Lekker hoor, waar beleg je 'm mee?
pi_145833444
Ik naam aan dat hij wel in die Ferrari gebakken kan worden ja maar had wel eens iets gelezen over dat je een pan pizza lang moest bakken op niet al te hoge temperatuur..

Ik ga denk ik gewoon voor pepperoni :D Iemand enig idee waar ik een salami kan krijgen die lijkt op de Amerikaanse 'pepperoni'?
pi_145850696
Afgelopen weekend viel het pizzabakken in het water door de regen, daarom deze week maar weer eens diepvriespizza uit de gewone oven gegeten, want beloofd is beloofd aan de kinderen. Maar voor mij hoeft het niet meer, onverse ingredienten en bodem met de structuur van MDF. Zodra we een droge dag hebben stook ik mijn houtoven weer op.
pi_145852019
quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 13:54 schreef Sparafucile het volgende:
Afgelopen weekend viel het pizzabakken in het water door de regen, daarom deze week maar weer eens diepvriespizza uit de gewone oven gegeten, want beloofd is beloofd aan de kinderen. Maar voor mij hoeft het niet meer, onverse ingredienten en bodem met de structuur van MDF. Zodra we een droge dag hebben stook ik mijn houtoven weer op.
Regent het ook binnen in je houtoven dan? ;)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 03:53:54 #98
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_145877139
Gevonden, een Itimat:


Nu maar eens uitzoeken hoe warm dat ding kan worden...
http://www.hatrading.nl/W(...)met-thermostaat.html

50-300 graden dus.. hmm 't wordt al interessanter :)

[ Bericht 31% gewijzigd door SiGNe op 24-10-2014 04:05:34 ]
pi_145880057
En dan wil je er een steen in plaatsen?
pi_145998298
Hallo pizza-saus, lekker de vriezer in :D

pi_145998660
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 16:06 schreef ChilllayD het volgende:
Hallo pizza-saus, lekker de vriezer in :D

[ afbeelding ]
:D
Wat een goed idee!

Als je maar één pizza maakt heb je natuurlijk maar een beetje nodig :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_145998992
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 16:06 schreef ChilllayD het volgende:
Hallo pizza-saus, lekker de vriezer in :D

[ afbeelding ]
Zijn dat van die ijsblokzakjes?
pi_145999065
Haha ja, gewoon ijsblokzakjes :D
  Moderator donderdag 30 oktober 2014 @ 22:35:22 #104
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_146132953
Een tijdje geleden kwam ik deze reportage tegen. Had er nog niet aan gedacht om hem hier te delen. Een aantal van jullie moest na een of ander propaganda filmpje van Wakker Dier niets meer hebben van buffelmozerella. Wel, zie hier een veel reeëler beeld van de situatie op een dergelijk bedrijf. Ongezonde dieren geven immers minder melk ;)

http://www.boerderij.nl/R(...)uid-Italie-1607903W/
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_146438375
Goed gelukt vandaag!



Tomatensaus, Mozzarella, Cheddar, Grada pedano en Danablu.
En als laatste wat oregano en pepperflakes! :9~
pi_146439503


Turkse pizza's :9
  Moderator zaterdag 8 november 2014 @ 19:29:20 #107
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146439530
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 22:35 schreef derLudolf het volgende:
Een tijdje geleden kwam ik deze reportage tegen. Had er nog niet aan gedacht om hem hier te delen. Een aantal van jullie moest na een of ander propaganda filmpje van Wakker Dier niets meer hebben van buffelmozerella. Wel, zie hier een veel reeëler beeld van de situatie op een dergelijk bedrijf. Ongezonde dieren geven immers minder melk ;)

http://www.boerderij.nl/R(...)uid-Italie-1607903W/
Het gaat ook om buffelmozzarella die je in de supermarkt koopt voor 1,99 per pakje, van dat spul waar 100.000 kilo per dag van gemaakt wordt.
Als je authentiek spul koopt bij iemand met liefde voor die beesten dan zal het er heel anders aan toegaan.
Net als met schapenwol.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_146441081
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 03:53 schreef SiGNe het volgende:
Gevonden, een Itimat:
[ afbeelding ]

Nu maar eens uitzoeken hoe warm dat ding kan worden...
http://www.hatrading.nl/W(...)met-thermostaat.html

50-300 graden dus.. hmm 't wordt al interessanter :)
Niet doen, zonde van je geld :{w . Het lijkt heel wat maar de temperatuur is bijna niet te controleren (of snoeiheet of slechts lauwwarm), het ding zelf wordt ook loeiheet, het valt bijna uit elkaar als je ernaar kijkt en hij verwarmt niet gelijkmatig dus je blijft draaien en doen. In Turkije hebben veel mensen zo'n davul firin maar echt 100x liever een gewone oven.
Mijn Turkse recepten: www.mijnmixedkitchen.nl
  zaterdag 8 november 2014 @ 20:20:04 #109
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_146441373
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 20:11 schreef Eslem het volgende:

[..]

Niet doen, zonde van je geld :{w . Het lijkt heel wat maar de temperatuur is bijna niet te controleren (of snoeiheet of slechts lauwwarm), het ding zelf wordt ook loeiheet, het valt bijna uit elkaar als je ernaar kijkt en hij verwarmt niet gelijkmatig dus je blijft draaien en doen. In Turkije hebben veel mensen zo'n davul firin maar echt 100x liever een gewone oven.
Ik zat er al best aan te twijfelen, zo vaak eet ik ook geen pizza.
Plus ze hadden in die winkel wel een flinke gietijzeren wokbrander staan en wokken doe ik wel vaker.
Ik moet alleen even kijken hoe ik dat dan aansluit en of 2 gasstellen op 1 aansluiting zijn te maken.


Ik hoop dat ie ook gewoon op kookgas kan en niet perse aan een fles moet, scheelt ook weer in kosten.
pi_146681514
Stilletjes hier :(

Ik ben weer een voorraadje aan het maken voor in de vriezer :)
pi_146926191
Die comments.. "Lack of cheese"

'murica :') Ik vind hem zelf ook wel een beetje schaars belegd, maar een pizza is meer dan kaas
  Moderator zondag 23 november 2014 @ 15:14:53 #113
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_146926927
Overdosis kaas is anders heul lekker _O_
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_146932351
Zwarte basil, hompen ongesmolten klodders kaas, jakkie! Overdosis saus... niet mijn smaak :P

Wel mooie overload aan deegjes :)
  zondag 30 november 2014 @ 00:31:41 #115
262852 monkeybrain
High door Nescafé
pi_147136470
Amerikanen :')

Pizza is van origine pauper voedsel voor armelui. Dit is een originele Italiaanse pizza margherita.
Dat een goed belegen pizza beter smaakt is een ander verhaal.
pi_147142390
Ik heb gisteravond weer een deeg gemaakt :9 maar wat denken jullie, houdt het het nog tot vanavond in de koelkast? Of kan ik het beter vanmiddag gebruiken?
Somebody that I used to know
pi_147151001
Is juist beter, langer in de koelkast.
Althans, ligt er aan, hoeveel gist? :D
pi_147153645
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 16:21 schreef ChilllayD het volgende:
Is juist beter, langer in de koelkast.
Althans, ligt er aan, hoeveel gist? :D
1 zakje (recept uit OP). Pizza zit er nu in. Heb toch wel zin in warm avondeten ipv warme lunch
Somebody that I used to know
pi_147169938
Gisteren weer eens een paar gemaakt.



Echt mooi bruin lukt me niet zonder dat de toppings zo ongeveer aanbranden. Maar het smaakte iig wel. :)
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_147426259
vraagje he, wat zit er hier op de rand van deze pizza ?
https://dl.dropboxusercon(...)za/220512/pizza2.jpg

En dan bedoel ik die puntjes want dat hebben ze volgens bij bij new york pizza ook.
pi_147426297
Bloem?
Ja doei.
pi_147426363
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2014 17:04 schreef motorbloempje het volgende:
Bloem?
maar gisteren hadden wij ook pizza gemaakt met "bloem" :P en toen hadden we echt niet van die korreltes erop hoor..
pi_147437792
Is inderdaad gewoon bloem.
  Moderator woensdag 10 december 2014 @ 08:22:18 #124
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_147444362
Griesmeel misschien?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 10 december 2014 @ 08:30:57 #125
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_147444469
Rijststrooimeel korrelt zo.
Laffe huichelaar
  woensdag 10 december 2014 @ 09:07:35 #126
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_147444887
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 23:43 schreef LintuxCx het volgende:
Gisteren weer eens een paar gemaakt.

[ afbeelding ]

Echt mooi bruin lukt me niet zonder dat de toppings zo ongeveer aanbranden. Maar het smaakte iig wel. :)
wij doen altijd de bodem met tomatensaus eerst een minuut of vijf in de oven, dan beleggen en dan weer in de oven
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_147446543
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2014 17:02 schreef mauriceke22 het volgende:
vraagje he, wat zit er hier op de rand van deze pizza ?
https://dl.dropboxusercon(...)za/220512/pizza2.jpg

En dan bedoel ik die puntjes want dat hebben ze volgens bij bij new york pizza ook.
Semolina is dat; fijn gemalen griesmeel. Pizzabakkers gebruiken het vaak op hun pizzaschep, zodat het deeg er makkelijk vanaf schuift. Dat verklaard ook de witte 'korrels' op de rand.
  Moderator woensdag 10 december 2014 @ 10:54:01 #128
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_147446867
Vooral van die neppizzeria's gebruiken dat (New York Pizza, Domino's en van die kebabtenten die ook pizza's verkopen). Bij de echte italiaan wordt er alleen bloem gebruikt.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_147466539
Als ik meer smaak wil toevoegen aan een pizza wat is dan echt lekker?
Men zegt dat bijvoorbeeld knoflook olie op de rand smeren extra smaak geeft maar ik zelf proef daar niet zoveel van.
is er niet iets wat ik tussen het deeg kan doen wat meer smaak creëert ?
pi_147466765
Ik doe altijd zeezout over de rand heen voor hij de oven in gaat :9
  woensdag 10 december 2014 @ 21:35:41 #131
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_147466865
Heeft iemand ervaring met die Ferrari pizzaoven ?
pi_147467074
Als je sesam op de rand zou strooien zou dat lekker zijn of verbrand de sesam dan.. lijkt me niet toch?
pi_147476807
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 21:40 schreef mauriceke22 het volgende:
Als je sesam op de rand zou strooien zou dat lekker zijn of verbrand de sesam dan.. lijkt me niet toch?
Nee, tenzij je het het enorm verhit maar aangezien er ook broodjes met sesam bij de bakkerij gefabriceerd worden lijkt het me met een normale oven prima te doen.
pi_147537288
Ik ga vandaag een pizzafeestje geven, maar zou graag nog wat insoirarie willen hebben qua mogelijke toppings.

Ik heb nu zelf bedacht:
ui
Gerapte kaas
mozerella
een blauwe kaas
paprika
ananas(voor de liefhebbers)
Salami
misschien nog een andere worst

Ik zoek voornamelijk nog naar wat vegetatische dingen die ik zou kunnen gebruiken.
"Those beautiful days for them I live"
pi_147537514
Champignons, olijven, spinazie, pepertjes, gegrilde courgette, artisjok.
  zaterdag 13 december 2014 @ 10:05:06 #136
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_147537588
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2014 09:25 schreef AlexRow het volgende:
Ik ga vandaag een pizzafeestje geven, maar zou graag nog wat insoirarie willen hebben qua mogelijke toppings.

Ik heb nu zelf bedacht:
ui
Gerapte kaas
mozerella
een blauwe kaas
paprika
ananas(voor de liefhebbers)
Salami
misschien nog een andere worst

Ik zoek voornamelijk nog naar wat vegetatische dingen die ik zou kunnen gebruiken.
Tomaat, rode ui, paddestoelen (champignon, portobello, oesterzwam), aubergine zou kunnen, mijn zus vindt dat heerlijk, ik vind het de meest nietszeggende groente die er is, en nog wat groens om het af te maken als in basilicum, rucola etc. Qua kaas vind ik port salut heerlijk op pizza
Laffe huichelaar
  Moderator zaterdag 13 december 2014 @ 10:53:50 #137
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_147538114
Brie, emmentaler, verse oregano (als je dat niet hebt gedroogde pizzakruiden in een bakje), olijfolie, een goede ham, geraspte parmezaan (Parmigiano Reggiano).
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_147540145
Iemand misschien ook nog een kip idee? Voor de niet varkensvleesetenden is dat wel fijn.
"Those beautiful days for them I live"
  zaterdag 13 december 2014 @ 12:59:40 #139
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_147540205
Kip in bbq marinade natuurlijk.
  zaterdag 13 december 2014 @ 13:04:40 #140
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_147540283
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2014 12:56 schreef AlexRow het volgende:
Iemand misschien ook nog een kip idee? Voor de niet varkensvleesetenden is dat wel fijn.
Ik vind zelf kip cajun of kip met pesto erg lekker. Kip cajun is dan het makkelijkst, gewoon in de supermarkt een potje cajunkruiden kopen, lekker met wat olie de kip in laten marineren en gaan met die banaan.

Nog een tipje trouwens, haal ipv salami spinata romana. Zelfde idee maar véél lekkerder, doet het erg goed op pizza
Laffe huichelaar
  zaterdag 13 december 2014 @ 14:37:01 #141
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_147542034
Ik maak vandaag ook weer eens een pizzaatje, het deeg staat te rijzen
Laffe huichelaar
pi_147544480
Zou iemand mij het verschil tussen instant gist en vers gist kunnen vertellen, behalve dat je van verse gist meer nodig hebt?

Ik heb zelf nog nooit verse gist gebruikt.




Dit is trouwens mijn pizzasteen(eigenlijk een pan om vlees op te bakken), ooit gekocht toen ik in Brazilie was. Ongeveer een a anderhalf dik met een koperen rand. Gemaakt van dit spul http://en.wikipedia.org/wiki/Soapstone

Blijkbaar maken ze in Brazilie hele pannen van dit spul, ik was zelf helemaal vergeten dat ik hem nog had liggen.

[ Bericht 11% gewijzigd door AlexRow op 13-12-2014 16:55:27 ]
"Those beautiful days for them I live"
  Moderator zaterdag 27 december 2014 @ 18:40:24 #143
18653 crew  D.
pi_148016925
Hoe verhuizen jullie een verse pizza van het aanrecht de oven in?

Neem aan dat niet iedereen een pizzaschep heeft :P
  zaterdag 27 december 2014 @ 18:45:57 #144
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_148017110
Het deeg op bakpapier uitrollen en beleggen en die dan op de baksteen slepen.
pi_148018561
Vorige week kreeg ik een Trebs pizza-oven. Ik had een beetje schrik, maar het werkt echt goed!
We hebben veel plezier gehad en erg lekkere pizza's gegeten. Een echte aanrader!

Registreer je bij Betfair via deze code: QCU4LHHDH
en je bent voor eeuwig mijn vriend ;-)
  Moderator zaterdag 27 december 2014 @ 19:41:45 #146
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_148018753
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 18:40 schreef D. het volgende:
Hoe verhuizen jullie een verse pizza van het aanrecht de oven in?

Neem aan dat niet iedereen een pizzaschep heeft :P
Die kun je zelf maken van een stukje triplex ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zaterdag 27 december 2014 @ 20:02:38 #147
18653 crew  D.
pi_148019635
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 18:45 schreef vinnypassy het volgende:
Het deeg op bakpapier uitrollen en beleggen en die dan op de baksteen slepen.
We hebben een pizza-maker, dus dan zouden we 'm weer van het papier af moeten trekken :P
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 december 2014 19:41 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Die kun je zelf maken van een stukje triplex ;)
Ik denk er nog ff over na :P
pi_148034729
Ik beleg m'n pizza op een bodem van een taartvorm.
Daarop wel eerst een flink strooisel van bloem en paneermeel, dan schuif ik 'm zo op de pizza steen!
pi_148037790
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 21:35 schreef Che_ het volgende:
Heeft iemand ervaring met die Ferrari pizzaoven ?
Ik heb een vergelijkbare oven, werkt prima. Ik ben zelf op zoek gegaan naar een oud model van de Pizza Alfredo. Die gaat tot bijna 400 graden. Door een verandering van de Europese wetgeving hebben ze de nieuwe lijn aangepast en wordt deze tussen de 250 en 300 graden. Verder zijn het prima oventjes. Veel sneller op temperatuur en makkelijker om je pizza in te schieten. Door dat oventje is mijn pizza verslaving alleen maar groter geworden en heb ik inmiddels een steenoven in de tuin staan.
  zondag 28 december 2014 @ 13:03:09 #150
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_148043504
Pizza bakken blijft toch wel de beste manier om gourmetoverblijfsels op te maken _O_
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
  Moderator zondag 28 december 2014 @ 13:18:34 #151
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_148044099
Jij gourmet met konijnenstekken (beter bekend als paardenbloemblad)? _O-
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  maandag 29 december 2014 @ 20:06:20 #152
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_148108632
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2014 09:18 schreef MonkNL het volgende:

[..]

Ik heb een vergelijkbare oven, werkt prima. Ik ben zelf op zoek gegaan naar een oud model van de Pizza Alfredo. Die gaat tot bijna 400 graden. Door een verandering van de Europese wetgeving hebben ze de nieuwe lijn aangepast en wordt deze tussen de 250 en 300 graden. Verder zijn het prima oventjes. Veel sneller op temperatuur en makkelijker om je pizza in te schieten. Door dat oventje is mijn pizza verslaving alleen maar groter geworden en heb ik inmiddels een steenoven in de tuin staan.
300 graden is wel genoeg voor zo'n Ferrari pizzaoven. Ik ga er eentje halen, wel handig
pi_148120493
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2014 13:18 schreef djkoelkast het volgende:
Jij gourmet met konijnenstekken (beter bekend als paardenbloemblad)? _O-
Rucola..
  maandag 29 december 2014 @ 23:42:27 #154
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_148120745
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 23:37 schreef emmyemmy het volgende:

[..]

Rucola..
Koelkast herkent rucola niet. _O-
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator dinsdag 30 december 2014 @ 00:26:04 #155
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_148123044
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2014 23:42 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Koelkast herkent rucola niet. _O-
Groeit hier als onkruid met paardenbloemen in het midden.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_148123342
Dan heb jij gemuteerd onkruid in de tuin.
  Moderator dinsdag 30 december 2014 @ 00:53:14 #157
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_148124337
Komt door al die geïmpregneerde schuttingen. Vandaag of morgen trek ik ze er uit.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator dinsdag 30 december 2014 @ 01:23:26 #158
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_148125170
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 00:53 schreef djkoelkast het volgende:
Komt door al die geïmpregneerde schuttingen. Vandaag of morgen trek ik ze er uit.
Haha en dan met oudjaar in de hens?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_148127529
Zo mijn vriendin heeft een kitchenaid deegmixer gekregen voor kerst, en het deeg wat uit zo een apparaat komt is toch wel stukken beter/luchtiger dan met de hand :D
Built for Speed
pi_148128756
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 07:57 schreef HansvanOchten het volgende:
Zo mijn vriendin heeft een kitchenaid deegmixer gekregen voor kerst, en het deeg wat uit zo een apparaat komt is toch wel stukken beter/luchtiger dan met de hand :D
Dan zou ik eens goed naar je kneedtechniek kijken.. ;) In principe moet je met de hand hetzelfde resultaat kunnen krijgen. Duurt alleen misschien iets langer (als in 5 tot 10 min). Wel eens dat het een stuk handiger is. Ik betrap mezelf er ook steeds vaker op dat ik mijn KA Artisan erbij pak als ik deeg moet maken.. :)
  Moderator dinsdag 30 december 2014 @ 09:51:50 #161
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_148129067
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 december 2014 01:23 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Haha en dan met oudjaar in de hens?
Dan heb je helemaal overal gif :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_148129237
Ik vind het juist heerlijk om deeg met de hand te kneden, mijn KitchenAid is vooral heilig bij het opkloppen van eiwitten of slagroom. :')
pi_148129312
Ik denk dat ik gewoon te lui was om 15 min met de hand te kneden.....
Built for Speed
pi_148142600
Hoe heette datgeen nou wat je op de pizzaschep ding moest doen zodat het niet vast ging zitten?
  Moderator dinsdag 30 december 2014 @ 15:49:01 #165
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_148142717
Griesmeel/semolina (is hetzelfde)
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator dinsdag 30 december 2014 @ 23:17:39 #166
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_148166552
Jeej de nieuwe inbouwoven bij mijn ouders gaat tot 300°C. Opzichte gaat het niet slecht nu met 250°C een een steen maar toch :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_148171530
Paneermeel werkt ook :)
pi_148171547
quote:
0s.gif Op woensdag 31 december 2014 01:25 schreef ChilllayD het volgende:
Paneermeel werkt ook :)
Proef je dat niet dan, die paar korrels die bovenop komen
pi_148183556
Onderop..... en nee ik proef ze niet. Vallen er af en bij teveel 'veeg' je ze er af.

quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 15:46 schreef d4v1d het volgende:
Hoe heette datgeen nou wat je op de pizzaschep ding moest doen zodat het niet vast ging zitten?
pi_148185985
Vandaag mijn eerste pizza gemaakt. Was fanatiek bezig met zelf brood bakken en nu dus ook pizza!

Recept van fok! gebruikt en gebakken op een pizzasteen in een hete lucht oven op 250 graden.

Resultaat was geweldig! Zo anders dan een diepvries of domino pizza.

Is overigens den tonijn pizza!

pi_148396402
quote:
0s.gif Op woensdag 31 december 2014 14:29 schreef benkruk het volgende:
Vandaag mijn eerste pizza gemaakt. Was fanatiek bezig met zelf brood bakken en nu dus ook pizza!

Recept van fok! gebruikt en gebakken op een pizzasteen in een hete lucht oven op 250 graden.

Resultaat was geweldig! Zo anders dan een diepvries of domino pizza.

Is overigens den tonijn pizza!

[ afbeelding ]
Ziet er goed uit. :9
pi_148640564
Wel een beetje dood hier ;(

Wat zijn nou alternatieven voor een bodem van tomatensaus?
pi_148641200
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 14:31 schreef d4v1d het volgende:
Wel een beetje dood hier ;(

Wat zijn nou alternatieven voor een bodem van tomatensaus?
Ik gebruik best vaak deze:



Ff in een maatbeker, blender erop, klein schepje suiker of kneepje honing en een snufje zout. Heerlijk dunne en goed smeerbare saus heb je dan.

En als het wat meer tijd mag kosten tomaten inkoken, maar waarom zou je als je al hele goede zuid-europese tomaten in blik hebt?
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_148641450
Ik gebruik Heinz Tomato Frito. Klaar voo gebruik uit een pakje. En erg goedkoop (meen iets van 60 cent, genoeg voor ca 8 pizza's gok ik).

Afgelopen week nog een pizza gemaakt trouwens. Was weer heerlijk en de vorm was top!

pi_148641610
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 14:51 schreef Gripper het volgende:

[..]

Ik gebruik best vaak deze:

[ afbeelding ]

Ff in een maatbeker, blender erop, klein schepje suiker of kneepje honing en een snufje zout. Heerlijk dunne en goed smeerbare saus heb je dan.

En als het wat meer tijd mag kosten tomaten inkoken, maar waarom zou je als je al hele goede zuid-europese tomaten in blik hebt?
Ik bedoelde meer of er ook lekkere sauzen voor op de bodem waren die helemaal niet op basis van tomaten :P
pi_148641625
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 14:59 schreef benkruk het volgende:
Ik gebruik Heinz Tomato Frito. Klaar voo gebruik uit een pakje. En erg goedkoop (meen iets van 60 cent, genoeg voor ca 8 pizza's gok ik).

Afgelopen week nog een pizza gemaakt trouwens. Was weer heerlijk en de vorm was top!

[ afbeelding ]
Die frito gebruik ik nu ook meestal :Y
pi_148642327
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 15:04 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Ik bedoelde meer of er ook lekkere sauzen voor op de bodem waren die helemaal niet op basis van tomaten :P
Aha. Nou, nu gaat iedereen lachen, maar: nutella!! :9

Maak een rotolino ( lange reep pizzadeeg, oprollen met vulling erin)
Die bakken op de steen; en direct als ie uit de oven is in stukjes snijden en eten als snack. Omnomnomnom !!!

Uit het fantastische boek "pizza" van alba pezzone
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_148642502
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 15:25 schreef Gripper het volgende:

[..]

Aha. Nou, nu gaat iedereen lachen, maar: nutella!! :9

Maak een rotolino ( lange reep pizzadeeg, oprollen met vulling erin)
Die bakken op de steen; en direct als ie uit de oven is in stukjes snijden en eten als snack. Omnomnomnom !!!

Uit het fantastische boek "pizza" van alba pezzone
wtf? :') _O-
pi_148643339
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 15:30 schreef d4v1d het volgende:

[..]

wtf? :') _O-
Niks ;( aan. Wellicht onbekend bij veel van ons, maar er bestaan genoeg "zoete" desert pizza's. Of ze lekker zijn, geen idee.. :P
pi_148643818
Wat nou, t is echt superlekker als toetje of snack :9

Italianen maken echt alles met pizzadeeg.
Zoek maar eens op rotolino, pizza frita, ze maken ook kleine ronde broodjes (schijfje van 10 cm, beleg er tussen, nog een schijfje erop) eigenlijk een soort calzone.
Zijn ook heel veel pizza dolce te vinden op de menukaart in napolitaanse pizzeria's. con Mele, con Pere... Waarom niet, wij flikkeren ook appel en rozijn op onze pannekoek maar beleggen m evengoed met ham kaas en champignons.

Als je dat boek tegenkomt in een kookwinkel, blader maar eens door :)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  dinsdag 13 januari 2015 @ 16:20:58 #181
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_148644256
quote:
12s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 16:06 schreef Gripper het volgende:
Wat nou, t is echt superlekker als toetje of snack :9

Italianen maken echt alles met pizzadeeg.
Zoek maar eens op rotolino, pizza frita, ze maken ook kleine ronde broodjes (schijfje van 10 cm, beleg er tussen, nog een schijfje erop) eigenlijk een soort calzone.
Zijn ook heel veel pizza dolce te vinden op de menukaart in napolitaanse pizzeria's. con Mele, con Pere... Waarom niet, wij flikkeren ook appel en rozijn op onze pannekoek maar beleggen m evengoed met ham kaas en champignons.

Als je dat boek tegenkomt in een kookwinkel, blader maar eens door :)
Bedankt voor de Nutella tip. Lijkt me erg lekker :) .
  Moderator woensdag 14 januari 2015 @ 00:16:42 #182
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_148662547
Ik heb inderdaad ook wel es gehoord van een vriendin uit Italie dat ze daar Nutella en peren op pizza's doen. Met peren lijkt mee dan nog wel lekker, maar Nutella :r :r (ik heb sowieso een afkeer tegen dat spul)

Dunne plakken aardappels ( zeg 1millimeter ofzo) doen ze ook wel
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_148704778
Weet iemand waar je een pizzasteen kan kopen in de buurt van Rotterdam?

edit: en dan niet bij het kookpunt...

[ Bericht 25% gewijzigd door LenP op 15-01-2015 11:49:25 (kookpunt is echt belachelijk duur) ]
pi_148891861
Oeh! Een Zelf Pizza Maken topic..
Afgelopen weekend een houtoven gekocht. Binnenkort wordt 'ie geïnstalleerd.
Kan ik me hier ondertussen even inlezen..
  Moderator dinsdag 20 januari 2015 @ 23:36:32 #185
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_148894852
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 11:36 schreef LenP het volgende:
Weet iemand waar je een pizzasteen kan kopen in de buurt van Rotterdam?

edit: en dan niet bij het kookpunt...
Ik heb die van mij bij een steenhandel weg. Volgens mij ¤8 inclusief op maat zagen. Steen is 3 cm dik.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_149020835
Ik ga binnenkort van wat triplex wat ik nog heb liggen een pizzaschep zagen. Is het handig om die dingen te lakken of zeg ik dan iets heel geks? Wat doen ze in de fabriek nog aan bewerking met dat hout? :P
pi_149034200
Als ik uitga van recept 1 uit de openingspost, wat is dat het meest geschikte moment om ze in te vriezen? Nog voor het rijzen (dus kneden -> vriezer) of er na, na het luchtig kneden?

Tot nu toe nog niet nodig gehad, alles direct opgegeten :D
Politics -> Poly = many; Tics = bloodsucking creatures
pi_149066384
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 20:45 schreef d4v1d het volgende:
Ik ga binnenkort van wat triplex wat ik nog heb liggen een pizzaschep zagen. Is het handig om die dingen te lakken of zeg ik dan iets heel geks? Wat doen ze in de fabriek nog aan bewerking met dat hout? :P
Als je een triplex plankje hebt van zeg 6 mm, dan wil je een klein schuin randje eraan hebben om beter te kunnen scheppen. Die rand moet je goed schuren om alle splinters weg te krijgen. En verder zou ik m helemaal naturel houden, niks lakken. Betekent dan natuurlijk wel dat er vlekken in zullen komen, maar je pakt er toch alleen maar bebloemde bodems mee op?

Een dunne RvS schep is trouwens wel prettiger dan een houten plaatje hoor. Sinds ik daarmee werk, komt het een stuk minder vaak voor dat m'n pizza in een ongewenste calzone verandert.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_149165434
quote:
1s.gif Op maandag 26 januari 2015 10:11 schreef Gripper het volgende:

[..]

Als je een triplex plankje hebt van zeg 6 mm, dan wil je een klein schuin randje eraan hebben om beter te kunnen scheppen. Die rand moet je goed schuren om alle splinters weg te krijgen. En verder zou ik m helemaal naturel houden, niks lakken. Betekent dan natuurlijk wel dat er vlekken in zullen komen, maar je pakt er toch alleen maar bebloemde bodems mee op?

Een dunne RvS schep is trouwens wel prettiger dan een houten plaatje hoor. Sinds ik daarmee werk, komt het een stuk minder vaak voor dat m'n pizza in een ongewenste calzone verandert.
hoe kom je aan die rvs schep? Zelfgemaakt of ergens gekocht?
pi_149165452
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 23:36 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ik heb die van mij bij een steenhandel weg. Volgens mij ¤8 inclusief op maat zagen. Steen is 3 cm dik.
Wat is het adres?

Heb inmiddels een ronde steen van ca. 1cm bij de V&D aangeschaft, maar toch...
pi_149165491
Leuk topic. Hier moet ik vaker komen. :7
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_149165998
Pff WTB lente!! Althans, betere temperaturen in de avond, zonder wind, regen en sneeuw!



Heb voor de hele zomer hout liggen..
pi_149167163
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 14:51 schreef Gripper het volgende:

[..]

Ik gebruik best vaak deze:

[ afbeelding ]

Ff in een maatbeker, blender erop, klein schepje suiker of kneepje honing en een snufje zout. Heerlijk dunne en goed smeerbare saus heb je dan.

En als het wat meer tijd mag kosten tomaten inkoken, maar waarom zou je als je al hele goede zuid-europese tomaten in blik hebt?
Die vraag wou ik net ook stellen.

Afgelopen zaterdag weer eens een eigen pizza gemaakt, incl. eigen bodem _O_
Enige wat ik minder vond, ik had spelt genomen. Dan smaakt je pizza toch meer naar spelt vind ik. Bodem hoor een naturel smaak te hebben, zoals bij de pizzeria.

En die bodem, wat doen jullie daar mee? Gewoon altijd zo'n potje halen, that's it? Koop je die gewoon bij de plaatselijke super?
U MAD?
pi_149274481
Pizzasteen gebruikt dit keer, 3 pizza's. Was echt vele male beter. Alleen had ik nog geen schietplankje dus moest ik gaan kutten met een glazen snijplaat :')

Ik dacht ik gooi wel alvast wat griesmeel op de pizzasteen voor die in de oven gaat.. Een halfuur later ruik ik wat aanbranden _O- Griesmeel moet er dus pas op als de pizza er ook op gaat :') :D




Niet heel goed te zien, maar die was echt super dun :D

En knapperig dat ze waren :9
  zondag 1 februari 2015 @ 21:27:22 #195
130803 Gripper
Get a grip
pi_149278312
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2015 11:31 schreef LenP het volgende:

[..]

hoe kom je aan die rvs schep? Zelfgemaakt of ergens gekocht?
Gekocht bij een kookwinkel, als je ff zoekt op Google vind je meerdere aanbieders. Geen ronde schep nemen maar een vierkant blad, dan heb je een goede rechte platte kant waarlangs de pizza op de steen kan schudden.

Ik kon toen kiezen uit een korte en een lange houten steel. Maar omdat we wel graag een échte schep wilden, de lange genomen.
Kreng staat natuurlijk nu altijd in de weg in een hoek van de keuken want een anderhalve meter lange keukenaccessoire stop je niet in een la :D
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_149497603
Hmm onze oven wordt ook warm 250+. Maar sommige mensen thuis vinden de oven dan enorm stinken. (Teveel meel op de steen wordt bruin en gaat zo raar ruiken.) Wat kan ik hier tegen doen?
  Moderator maandag 9 februari 2015 @ 01:22:12 #197
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_149497616
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2015 01:20 schreef Opblaaspop077 het volgende:
Hmm onze oven wordt ook warm 250+. Maar sommige mensen thuis vinden de oven dan enorm stinken. (Teveel meel op de steen wordt bruin en gaat zo raar ruiken.) Wat kan ik hier tegen doen?
Geen meel op je steen doen, maar gewoon genoeg griesmeel onder de bodem.
Ik doe nooit meel/griesmeel op de steen zèlf.

Mijn ervaring is eerst even voorbakken met alleen tomatensaus werkt het beste in een standaard thuisoven. Dan is de bodem al een beetje harder aan de onderkant, er uithalen, verder beleggen, terug de oven in.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_149497702
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2015 01:22 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Geen meel op je steen doen, maar gewoon genoeg griesmeel onder de bodem.
Ik doe nooit meel/griesmeel op de steen zèlf.

Mijn ervaring is eerst even voorbakken met alleen tomatensaus werkt het beste in een standaard thuisoven. Dan is de bodem al een beetje harder aan de onderkant, er uithalen, verder beleggen, terug de oven in.
Het gaat om het meel wat langs de pizza vliegt en valt en dus op de steen blijft liggen. Of op de oven zelf komt.
Hebben ook geen schep dus dan hem altijd 1minuutje op een soort rooster leggen en na 1 minuut als die 'gaar' is kun je hem er zo af schuiven en gaat die op de steen.
Tevens worden de randen nooit echt zo bruin bij ons. En de pizza zelf wel. We gebruiken dan al altijd mozarella voor er op en geen kaas!
  maandag 9 februari 2015 @ 03:23:37 #199
182980 mime_negert
Valt er hier nog wat te mimen?
pi_149498217
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2014 16:43 schreef AlexRow het volgende:
Zou iemand mij het verschil tussen instant gist en vers gist kunnen vertellen, behalve dat je van verse gist meer nodig hebt?

Ik heb zelf nog nooit verse gist gebruikt.

[ afbeelding ]

Dit is trouwens mijn pizzasteen(eigenlijk een pan om vlees op te bakken), ooit gekocht toen ik in Brazilie was. Ongeveer een a anderhalf dik met een koperen rand. Gemaakt van dit spul http://en.wikipedia.org/wiki/Soapstone

Blijkbaar maken ze in Brazilie hele pannen van dit spul, ik was zelf helemaal vergeten dat ik hem nog had liggen.

Zo'n pan lijkt mij ook wel wat, lijkt mij dat je er flink hoge temperaturen mee kunt halen. Hoe ziet je topping eruit wanneer de bodem aan de onderkant gaar is?

Helaas kan ik ook nergens een winkel vinden welke deze pannen verkoopt. Iemand enig idee voor een winkel/webshop?

[ Bericht 4% gewijzigd door mime_negert op 09-02-2015 03:39:23 ]
  Moderator maandag 9 februari 2015 @ 09:30:25 #200
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_149500230
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2015 11:31 schreef LenP het volgende:

[..]

Wat is het adres?

Heb inmiddels een ronde steen van ca. 1cm bij de V&D aangeschaft, maar toch...
In Veenendaal maar die steenhandels zitten op veel meer plaatsen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_149502057
Na dit topic een tijdje gevolgd te hebben ook maar de stap genomen. Ik ben nu de trotse bezitter van een nieuw Ferrari G3 oventje welke ik voor weinig op Markplaats vond . Echt een super ding! Ook heb ik vorige week een rvs pizza/taartschep aangeschaft met precies de juiste afmetingen, voor een lage prijs (20 euro) en zonder lange steel waardoor je m makkelijk op kunt op bergen. Eventueel hier te vinden.

Het gaat nu steeds beter. Nu in totaal drie keer pizza gemaakt. De eerste keer was mijn deeg te elastisch waardoor er bijna geen pizza van te maken viel. Ik had het deeg toen in de koelkast laten rijzen, daarna pas verdeeld in bolletjes en meteen proberen te gebruiken maar door het verdelen en de koude temperatuur was het onwerkbaar geworden. De tweede keer was het deeg op kamertemperatuur en had het gerust waardoor het beter ging maar wilde de pizza niet van mijn nieuwe pizzaschep. Pizza half gescheurd en de topping lag op de steen met als resultaat dat de pizzasteen verder zwart door het leven gaat.

De derde keer griesmeel gebruikt op de pizzaschep en toen gleed de pizza er zo vanaf en was het resultaat fantastisch!
pi_149600742
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 15:04 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Ik bedoelde meer of er ook lekkere sauzen voor op de bodem waren die helemaal niet op basis van tomaten :P
Roomkaas O+ voor een witte pizza. Perfecte combinatie met gerookte zalm of tonijn. Ik roer het dan even los met wat fijngehakte kruiden (platte peterselie, dille) en evt peper, pul biber etc. Klein scheutje water om het ietsje smeerbaarder te maken en je hebt de perfecte basis voor een pizza :9~
Mijn Turkse recepten: www.mijnmixedkitchen.nl
pi_149605614
Creme fraiche! Beetje oregano er door.

Heerlijk met ham, bacon, ui, champignons en kaas O+ (liefst mozzarella hier).

Alleen mijn vraag blijft, welke bacon is er nou echt lekker op een pizza?
(Bestron oven).
  maandag 16 februari 2015 @ 14:06:04 #204
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_149725390
Help! Gistermiddag pizzadeeg gemaakt, dit heeft een paar uur gerezen. Ondertussen veranderden we van plan en wilden we de pizza niet meer maken. Ik heb de kom met afdekfolie en al in de koelkast gezet. Nu kijk ik net even in de kom en het deeg is geslonken. Hoort dat of is het deeg verpest? Wat moet ik doen als ik de pizza vanavond wil maken, moet ik het dan nu weer buiten de koelkast laten rijzen?
  maandag 16 februari 2015 @ 14:06:26 #205
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_149725404
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 17:23 schreef ChilllayD het volgende:
Creme fraiche! Beetje oregano er door.

Heerlijk met ham, bacon, ui, champignons en kaas O+ (liefst mozzarella hier).

Alleen mijn vraag blijft, welke bacon is er nou echt lekker op een pizza?
(Bestron oven).
Buikspek :P
pi_149725715
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 14:31 schreef d4v1d het volgende:
Wel een beetje dood hier ;(

Wat zijn nou alternatieven voor een bodem van tomatensaus?
Ik gebruik paprikasaus. Ik kan niet tegen tomaat, dus je moet toch wat :P

Wat ik doe is als volgt: Ik koop rode paprika's in de aanbieding, die rooster ik in de oven (halveren, schoonmaken en het velletje insmeren met olijfolie) tot het velletje zwart wordt. In een kom met plastic afdekken en laten afkoelen, of in een plastic zakje. Je kan dan de velletjes er zo aftrekken als ze zijn afgekoeld. Even met de staafmixer pureren en je hebt paprikasaus!

Ik giet het vervolgens in ijsblokjesvormpjes in de vriezer, zodat ik een lekker voorraadje heb voor van alles (pizza, pasta, overal waar je normaal gesproken tomatensaus voor gebruikt).

Gewoon afhankelijk vn wat je er mee gaat doen lekker kruiden :)
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_150057335
Laatste resultaat is een pizza Blanco, deeg gemaakt, 1.5 uur laten rijzen.

Uitgerold, op hete bakplaat gemikt. Vervolgens mozzarella erover verdeeld en parmezaan en 8 minuten gebakken. Daarna uit de oven, oregano erover, prosciutto uit Italië erop en nog 3 minuten in de oven..fantastisch!

Jullie laatste pizza?
pi_150057359
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 14:06 schreef Aventura het volgende:
Help! Gistermiddag pizzadeeg gemaakt, dit heeft een paar uur gerezen. Ondertussen veranderden we van plan en wilden we de pizza niet meer maken. Ik heb de kom met afdekfolie en al in de koelkast gezet. Nu kijk ik net even in de kom en het deeg is geslonken. Hoort dat of is het deeg verpest? Wat moet ik doen als ik de pizza vanavond wil maken, moet ik het dan nu weer buiten de koelkast laten rijzen?
Beter is om het deeg in bolletjes op een koele plek te bewaren en wat je niet nodig hebt in te vriezen. Overigens kan je het deeg nog wel gebruiken, maar wat je niet gebruikt wordt kwalitatief minder. Zeker als je het in een grote bak in zijn geheel bewaard hebt.

Lage temperaturen werken voor deeg andersom als bij warme temperaturen, het schrikt en krimpt (terug).
  Moderator donderdag 26 februari 2015 @ 11:43:03 #209
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_150062170
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 07:41 schreef WKFinal2010 het volgende:
Laatste resultaat is een pizza Blanco, deeg gemaakt, 1.5 uur laten rijzen.

Uitgerold, op hete bakplaat gemikt. Vervolgens mozzarella erover verdeeld en parmezaan en 8 minuten gebakken. Daarna uit de oven, oregano erover, prosciutto uit Italië erop en nog 3 minuten in de oven..fantastisch!

Jullie laatste pizza?
11 minuten?? Zo lang? Ik bakte ze altijd in 4:30 in de oude oven. In de nieuwe oven (of eigenlijk 2) nog niet geprobeerd

De laatste pizza is eigenlijk al even geleden. Twijfel zelfs of dat dit jaar was of vorig jaar.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_150066024
Verschilt per oven hè en per ondergrond. Dit was een elektrische oven op 250 graden op een standaard bakplaat. Dus mijn oven heeft dan 8-10 minuten nodig ja.
pi_150364670
Eerste keer pizza gemaakt. Ik vroeg mij af waarom ie niet wil rijzen.
Blijkt dat ik niet het zout bij het gistpapje had moeten doen |:(
  Moderator vrijdag 6 maart 2015 @ 20:19:58 #212
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_150364986
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 20:13 schreef Kadooosh het volgende:
Eerste keer pizza gemaakt. Ik vroeg mij af waarom ie niet wil rijzen.
Blijkt dat ik niet het zout bij het gistpapje had moeten doen |:(
Ghehe, nee dat vindt je gist niet zo leuk
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_150372360
Haha, nee dat is niet 't beste nee. Opnieuw gedaan? Resultaat?
pi_150387860
Kwam er achter dat het niet helemaal juist was tijdens het bakken :P. Was nog best lekker(ansjovis & funghi) alleen een dunne bodem :+
  woensdag 18 maart 2015 @ 23:06:28 #215
262852 monkeybrain
High door Nescafé
pi_150795882
Ik heb nog iets ontdekt tijdens het bakken en klooien.

Ik had na het bakken de klep van de pizzaoven dichtgedaan en er zat nog een berg polenta op de steen. Na enkele minuten begon het ineens te stinken dus ik trek de klep open. Een enorme zwarte rook walm vloog door de keuken :D

Tot mijn grote verbazing was de polenta knalzwart geworden en gegroeid in een soort lavasteen.
Hier kwam het mooie, de flinke vlekken op de steen leken wel opgezogen door de polenta. Even met de Japanse plamuurmes erover en alles was een stuk schoner.

Ik zet mijn oventje dus af en toe buiten neer met flink wat polenta erin om lekker te roken :Y)

De Japanse plamuurmessen koop je bij de Action voor minder dan een euro. Krabben je steen makkelijk schoon.
pi_150926311
We hebben sinds een aantal weken een houtoven om pizza s te bakken.
De smaak is perfect, en het bakken gaat supersnel bij een temperatuur van ongeveer 300 graden.
De pizza s die ik bak, zien er goed doorbakken uit, maar wat ik minder mooi vind, is vaak de zeer donker of soms zwarte rand . Als advies smeer ik de rand in met olijfolie, maar dat helpt niet.
Heeft iemand misschien advies ?

[ Bericht 100% gewijzigd door johndoej op 22-03-2015 21:12:07 ]
Geen onzin a.u.b
  Moderator zondag 22 maart 2015 @ 21:46:33 #217
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_150929622
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 21:00 schreef johndoej het volgende:
We hebben sinds een aantal weken een houtoven om pizza s te bakken.
De smaak is perfect, en het bakken gaat supersnel bij een temperatuur van ongeveer 300 graden.
De pizza s die ik bak, zien er goed doorbakken uit, maar wat ik minder mooi vind, is vaak de zeer donker of soms zwarte rand . Als advies smeer ik de rand in met olijfolie, maar dat helpt niet.
Heeft iemand misschien advies ?
Er was hier iemand met een metalen rand in zijn oven, kijk hier even:

CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #19
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_150931360
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 21:46 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Er was hier iemand met een metalen rand in zijn oven, kijk hier even:

CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #19
Ja dank je, dat is een goede tip.
Ik gebruik deegbolletjes voor de bodem. Heb je ook een idee of 200 gram deeg genoeg is voor een pizza van 33 cm, als dit te weinig is, rol ik ze misschien teveel uit.
Geen onzin a.u.b
pi_150940583
Hrm, er vanuit gaande dat het gewicht niet veel verandert tot je begint met bakken, werkt het recept uit de PDF van dit topic met 225g deeg. Dan is rond de 30cm volgens mij wel te doen maar hij wordt dun en je moet wel voorzichtig zijn.

Ik heb de laatste paar keren wel meer succes gehad door wat minder (volgens mij minder iig, zie het document) water te gebruiken. Tot die tijd ontstonden er vaak gaatjes in het deeg tijdens het vormen/rekken.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_150944818
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 09:48 schreef LintuxCx het volgende:
Hrm, er vanuit gaande dat het gewicht niet veel verandert tot je begint met bakken, werkt het recept uit de PDF van dit topic met 225g deeg. Dan is rond de 30cm volgens mij wel te doen maar hij wordt dun en je moet wel voorzichtig zijn.

Ik heb de laatste paar keren wel meer succes gehad door wat minder (volgens mij minder iig, zie het document) water te gebruiken. Tot die tijd ontstonden er vaak gaatjes in het deeg tijdens het vormen/rekken.
Ik bedoel te zeggen, als je pizza s wilt hebben van 33 cm, een mooi vol bord, rol je de bodem net zo lang dat hij 33 cm is, en als je dan in mijn geval deegbolletjes hebt van 200 gram, kon de bodem wel eens te dun worden, waardoor de randen sneller verbranden. Vandaar mijn vraag is 200 gram deeg wel genoeg voor een pizza van 33 cm. We houden wel van dunne bodems, maar misschien is dit te.
Geen onzin a.u.b
pi_150945053
een bodem is pas te dun als er gaten in vallen.
geen idee op welke manier de dikte van de bodem te maken heeft met zwarte randen? dunnere bodem is eerder klaar dus juist minder zwarte randen zou ik denken.
pi_150945775
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 12:48 schreef johndoej het volgende:

[..]

Ik bedoel te zeggen, als je pizza s wilt hebben van 33 cm, een mooi vol bord, rol je de bodem net zo lang dat hij 33 cm is, en als je dan in mijn geval deegbolletjes hebt van 200 gram, kon de bodem wel eens te dun worden, waardoor de randen sneller verbranden. Vandaar mijn vraag is 200 gram deeg wel genoeg voor een pizza van 33 cm. We houden wel van dunne bodems, maar misschien is dit te.
In het andere topic staan al genoeg tips om iets mee te kunnen denk ik? Waarom moet je pizza precies 33 cm zijn? Je kunt ook gewoon 200 gram deeg pakken en hem stretchen totdat de dikte van de bodem en de rand goed zijn ongeachte de precieze diameter van de pizza.

Had het ook al in je topic gezegd, maar start eens met het kopen van goede tipo 00 bloem en maak je deeg zelf ipv kant en klare bollen deeg te kopen. Daarnaast geen deegroller gebruiken maar je handen. Op youtube en google zijn er zat filmpjes en instructies te vinden hoe. Lukt het niet de eerste keer? Probeer het dan nog een 2e, 3e, 4e etc keer.

Een steenoven lijkt heel makkelijk (Je gooit er wat hout in en steekt het in de fik) maar er komt gewoon een stuk meer bij kijken. Het is geen oven die je even naar 250 graden draait.
pi_150953378
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 13:22 schreef MonkNL het volgende:

[..]

In het andere topic staan al genoeg tips om iets mee te kunnen denk ik? Waarom moet je pizza precies 33 cm zijn? Je kunt ook gewoon 200 gram deeg pakken en hem stretchen totdat de dikte van de bodem en de rand goed zijn ongeachte de precieze diameter van de pizza.

Had het ook al in je topic gezegd, maar start eens met het kopen van goede tipo 00 bloem en maak je deeg zelf ipv kant en klare bollen deeg te kopen. Daarnaast geen deegroller gebruiken maar je handen. Op youtube en google zijn er zat filmpjes en instructies te vinden hoe. Lukt het niet de eerste keer? Probeer het dan nog een 2e, 3e, 4e etc keer.

Een steenoven lijkt heel makkelijk (Je gooit er wat hout in en steekt het in de fik) maar er komt gewoon een stuk meer bij kijken. Het is geen oven die je even naar 250 graden draait.
Monk, wij eten niet alleen pizza maar verkopen deze ook op onze camping. En deze moeten gewoon 33 cm zijn, dat een geen discussie.
En zelf deeg maken is voor ons te bewerkelijk.Die filmpjes op youtube zijn leuk, maar maak er maar eens 40 achter elkaar.
De pizza s zijn geweldig lekker, maar dat zwarte randje om de pizza is gewoon een doorn in mijn oog, vandaar dat ik er zit te wachten op de goed advies.
Een metalen scherm om het vuur, lijkt mij ook iets om uit te proberen.
Geen onzin a.u.b
pi_150964535
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 17:06 schreef johndoej het volgende:

[..]

Monk, wij eten niet alleen pizza maar verkopen deze ook op onze camping. En deze moeten gewoon 33 cm zijn, dat een geen discussie.
Dan maak je het jezelf natuurlijk niet makkelijk. Mooie goeie pizza's maken is een kunstje dat je kunt leren, maar het dan ook nog snel en continu kunnen doen is nog veel lastiger...

Als je 't wil blijven doen dan lijkt het belangrijkste advies mij eigenlijk gewoon: Oefening baart kunst... 't Is zeker leuk maar je wordt niet binnen een paar dagen een expert.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_150967115
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 17:06 schreef johndoej het volgende:

[..]

Monk, wij eten niet alleen pizza maar verkopen deze ook op onze camping. En deze moeten gewoon 33 cm zijn, dat een geen discussie.
En zelf deeg maken is voor ons te bewerkelijk.Die filmpjes op youtube zijn leuk, maar maak er maar eens 40 achter elkaar.
De pizza s zijn geweldig lekker, maar dat zwarte randje om de pizza is gewoon een doorn in mijn oog, vandaar dat ik er zit te wachten op de goed advies.
Een metalen scherm om het vuur, lijkt mij ook iets om uit te proberen.
Ik snap de rede erachter nog steeds niet. Voor prive of commerciële doeleinden kan ik echt geen reden bedenken waarom je pizza een exact formaat moet hebben. Verkoop je meerdere maten als in klein, medium en groot dan kan je daar toch gewoon een gewicht in deeg aan hangen? Als in 150gr, 180gr en 210gr deeg bijv dat je vormt tot een pizza en deze automatisch in grootte van elkaar verschillen? Zie dit niet als kritiek oid of dat ik je probeer over te halen om iets anders te doen. Het is jouw camping en jouw verkoop. Vraag het me alleen af. Ik heb juist altijd geleerd dat juist de charme van een goede pizza niet de vorm is maar de structuur van de bodem en korst en de kwaliteit van de toppings en hoe deze wordt gebakken in een steen/houtoven.

Ik ben ook wel benieuwd naar je deeg. Als je dat koopt, zit het in een emmer? Of is het al verdeeld? Hoe verwerk jij het? Moet je het op gewicht snijden en zelf opbollen en laten rusten? Heb je dan 40 bakjes? Of heb je van die grote plastic deeg bakken die de pizzeria's ook gebruiken? Het kan nl net zo goed het recept zijn van het deeg. Soort bloem etc is heel belangrijk. Dat metalen scherm dat ik in mijn oven heb zitten gebruik ik niet altijd. Als ik 2-4 pizza's bak doe ik het zonder en mijn randen worden nooit zwart.
pi_150968710
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 22:22 schreef MonkNL het volgende:

[..]

Ik snap de rede erachter nog steeds niet. Voor prive of commerciële doeleinden kan ik echt geen reden bedenken waarom je pizza een exact formaat moet hebben. Verkoop je meerdere maten als in klein, medium en groot dan kan je daar toch gewoon een gewicht in deeg aan hangen? Als in 150gr, 180gr en 210gr deeg bijv dat je vormt tot een pizza en deze automatisch in grootte van elkaar verschillen? Zie dit niet als kritiek oid of dat ik je probeer over te halen om iets anders te doen. Het is jouw camping en jouw verkoop. Vraag het me alleen af. Ik heb juist altijd geleerd dat juist de charme van een goede pizza niet de vorm is maar de structuur van de bodem en korst en de kwaliteit van de toppings en hoe deze wordt gebakken in een steen/houtoven.

Ik ben ook wel benieuwd naar je deeg. Als je dat koopt, zit het in een emmer? Of is het al verdeeld? Hoe verwerk jij het? Moet je het op gewicht snijden en zelf opbollen en laten rusten? Heb je dan 40 bakjes? Of heb je van die grote plastic deeg bakken die de pizzeria's ook gebruiken? Het kan nl net zo goed het recept zijn van het deeg. Soort bloem etc is heel belangrijk. Dat metalen scherm dat ik in mijn oven heb zitten gebruik ik niet altijd. Als ik 2-4 pizza's bak doe ik het zonder en mijn randen worden nooit zwart.
Ik vind het fijn dat je positief meedenkt.
Natuurlijk de charme en de smaak is het meest belangrijk.
Pizza s bakken op het terras in een houtoven geeft veel sfeer en gezelligheid.
Ja en mensen vragen gewoon, hoe groot is de pizza, en is het genoeg voor 2 kinderen enz.
Om dit uit te drukken in grammen, hebben mensen vaak geen beeld bij, wel bij centimeters.
In prive omstandigheden, is dit natuurlijk nooit een punt.
Wij kopen ingevroren deegbolletjes bij de groothandel voor horeca gebruik, deze zijn 200 gram. Deze moeten een dag voor bereiding uit de diepvries, en zijn dan klaar voor gebruik. Ik mag toch aannemen dat dit een goede kwaliteit is.
Geen onzin a.u.b
pi_150969117
dan zeg je ongeveer 33cm. enkel een zeur zal moeilijk doen over een paar cm kleiner, diezelfde zeur vind wel iets anders te zeuren als de pizza wel exact 33cm is.

ik zou er niet blind vanuit gaan dat deeg voor horeca van goede kwaliteit is...
pi_150977439
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 22:55 schreef johndoej het volgende:

[..]

Ik vind het fijn dat je positief meedenkt.
Natuurlijk de charme en de smaak is het meest belangrijk.
Pizza s bakken op het terras in een houtoven geeft veel sfeer en gezelligheid.
Ja en mensen vragen gewoon, hoe groot is de pizza, en is het genoeg voor 2 kinderen enz.
Om dit uit te drukken in grammen, hebben mensen vaak geen beeld bij, wel bij centimeters.
In prive omstandigheden, is dit natuurlijk nooit een punt.
Wij kopen ingevroren deegbolletjes bij de groothandel voor horeca gebruik, deze zijn 200 gram. Deze moeten een dag voor bereiding uit de diepvries, en zijn dan klaar voor gebruik. Ik mag toch aannemen dat dit een goede kwaliteit is.
Uiteraard. We zijn hier immers allemaal pizza liefhebbers. ;)
Wat betreft het formaat, een antwoord zou ook kunnen zijn "groot is ongeveer 30-35 cm". Dan maak je het jezelf ook niet onnodig moeilijk. Deeg werkt nl niet altijd hetzelfde en is afhankelijk van de rusttijd en de temperatuur. Voor jezelf heb je dan wel duidelijk met welk gewicht deeg je werkt. Desnoods maak je een mooie foto van de verschillende pizza's zodat mensen zelf kunnen beslissen hoeveel ze willen hebben. Kant en klaar deeg is niet per definitie van goede kwaliteit maar hoeft ook niet van slechte kwaliteit te zijn. Wel zou het kunnen zijn dat het deeg meer geschikt is voor elektrische (pizza)ovens en dus snel verbrand bij hoge directe hitte. Een schermpje zou dan een mooie snelle oplossing kunnen zijn. Misschien is het een idee om zelf toch eens deeg te maken met goede bloem en eens voor jezelf een testje te doen om zo te kunnen bepalen of die kant en klare deeg bollen echt wel zo goed zijn als ze beweren of als je zelf denkt. Dingen waar je dan op kunt letten zijn hoe het deeg werkt, bakt en smaakt. Komt vast wel goed allemaal. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door MonkNL op 24-03-2015 11:38:04 ]
  Moderator dinsdag 24 maart 2015 @ 11:30:16 #229
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_150977983
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 22:55 schreef johndoej het volgende:

Wij kopen ingevroren deegbolletjes bij de groothandel voor horeca gebruik, deze zijn 200 gram. Deze moeten een dag voor bereiding uit de diepvries, en zijn dan klaar voor gebruik. Ik mag toch aannemen dat dit een goede kwaliteit is.
Het is vooral gemaakt voor bepaalde eigenschappen en daardoor zit er vaak véél meer in dan er in een deeg zou moeten zitten. Bijvoorbeeld: lang houdbaar, mooie kleur, specifieke smaak, bakkleur, gemak voor de horecaondernemer.

Een normaal pizzadeeg bestaat uit meel, water, zout en gist. Eventueel een beetje olijfolie maar dan heb je het wel gehad. Ik ben erg benieuwd naar de ingrediënten van bevroren groothandelspul.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_150985085
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 11:30 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Het is vooral gemaakt voor bepaalde eigenschappen en daardoor zit er vaak véél meer in dan er in een deeg zou moeten zitten. Bijvoorbeeld: lang houdbaar, mooie kleur, specifieke smaak, bakkleur, gemak voor de horecaondernemer.

Een normaal pizzadeeg bestaat uit meel, water, zout en gist. Eventueel een beetje olijfolie maar dan heb je het wel gehad. Ik ben erg benieuwd naar de ingrediënten van bevroren groothandelspul.
Op verzoek van dlkoelkast, de ingrediënten van bevroren pizzaballen voor groothandelgebruik.
meel
Water
Gist
olijfolie
zout
Suiker.
Niet verontrustend denk ik, of het moet de zout of suiker zijn.
Geen onzin a.u.b
  Moderator dinsdag 24 maart 2015 @ 15:48:53 #231
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_150987472
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 14:45 schreef johndoej het volgende:

[..]

Op verzoek van dlkoelkast, de ingrediënten van bevroren pizzaballen voor groothandelgebruik.
meel
Water
Gist
olijfolie
zout
Suiker.
Niet verontrustend denk ik, of het moet de zout of suiker zijn.
Valt me mee, ik had wel wat broodverbetermiddelen, vreemde vetten, ethylalcohol en dat soort dingen verwacht.
Zelf maken blijft wel het lekkerst natuurlijk ;)
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_151163678
had vandaag zulk fijn deeg. geen idee wat ik anders heb gedaan dan anders maar kon het super uitrekken zonder dat het scheurde.

kreeg nu alleen het commentaar dat de bodem te dun is :')
pi_151164707
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 18:54 schreef Elleska het volgende:
had vandaag zulk fijn deeg. geen idee wat ik anders heb gedaan dan anders maar kon het super uitrekken zonder dat het scheurde.

kreeg nu alleen het commentaar dat de bodem te dun is :')
Beter gekneed? Of beter opgebold en vervolgens wat langer laten rusten? Vooral het laatste helpt heel erg bij een fijn elastisch deeg.
pi_151165760
ik kneed met de machine (mijn handen vinden deeg kneden niet leuk) dus dat zal weinig verschil maken. laten rusten zal door het verzetten van de klok eerder een uur korter zijn geweest :P

bedenk me net wel dat ik het water+gist mengel wat langer heb laten staan dan anders. zou dat verschil maken?
pi_151174353
Dat zou kunnen, of betere temperaturen in huis. Kan eigenlijk van alles zijn.. Mijn ervaring is dat het de tijd van het rusten na het opbollen erg belangrijk is.
  maandag 30 maart 2015 @ 11:07:40 #236
130803 Gripper
Get a grip
pi_151183734
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 22:33 schreef MonkNL het volgende:
Dat zou kunnen, of betere temperaturen in huis. Kan eigenlijk van alles zijn.. Mijn ervaring is dat het de tijd van het rusten na het opbollen erg belangrijk is.
Ja, ik begin daar nu zelf onderhand wel de ideale maat voor te vinden denk ik.
deeg de avond van te voren maken in een kom en afgedekt met plastic laten rijzen op een koele plek (bijkeuken)
Dan 1,5 a 2 uur voor het eten de deeghomp opbollen in bolletjes van tussen de 220-250 gram.
Afdekken met vochtige theedoek.

Dit levert me tot nu toe de beste resultaten op. Korter, en het deeg is te elastisch, en veert telkens terug tot minipizzaatjes van 20 cm. Langer, en het wordt zo soepel dat de gaten er eenvoudig in vallen tijdens het vormen.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_151216725
Afgelopen zaterdag weer heerlijk pizza op met geitenkaas, champignons en rauwe ham :)
Built for Speed
pi_151622219
Ik houd meer van Amerikaanse stijl pizza's

Pizza gemaakt met mozzarella, pepertjes en knoflookgarnalen. En 1 puntje zelfgemaakte kipshoarma :P



  zaterdag 18 april 2015 @ 19:58:59 #239
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_151807136
Fotospam!!

SPOILER: Helaas niet steeds camera erbij gepakt...
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zondag 19 april 2015 @ 10:22:55 #240
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_151818918
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 22:33 schreef MonkNL het volgende:
Dat zou kunnen, of betere temperaturen in huis. Kan eigenlijk van alles zijn.. Mijn ervaring is dat het de tijd van het rusten na het opbollen erg belangrijk is.
Wat mij erg helpt, waar het eerder misging bij me, is de temperatuur van het deeg als je het tot pizza gaat vormen. Hoe warmer, hoe makkelijker hij blijft plakken en er gaten in vallen. Kouder is dus beter.
Laffe huichelaar
pi_151819187
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2015 10:22 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Wat mij erg helpt, waar het eerder misging bij me, is de temperatuur van het deeg als je het tot pizza gaat vormen. Hoe warmer, hoe makkelijker hij blijft plakken en er gaten in vallen. Kouder is dus beter.
Dat zou kunnen. Maar in principe zou goed gekneed, opgebold en gerust deeg gewoon op kamer temperatuur en iets erboven goed elastisch moeten zijn en zouden er geen gaten in moeten vallen.
pi_151831866
Zelfgemaakte tomatensaus invriezen als ijsblokjes klonk als een goed idee..


Ik krijg nu alleen geen enkel blokje uit de ijsblokjesvorm
pi_151832663
quote:
18s.gif Op zondag 19 april 2015 18:05 schreef d4v1d het volgende:
Zelfgemaakte tomatensaus invriezen als ijsblokjes klonk als een goed idee..


Ik krijg nu alleen geen enkel blokje uit de ijsblokjesvorm
Wijf
pi_151839692
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2015 18:31 schreef emil23 het volgende:

[..]

Wijf
:{w
  Moderator zondag 19 april 2015 @ 21:35:34 #245
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_151840681
Even in warm water leggen (de onderkant van de ijsblokjesvorm) of gewoon even 10 minuten buiten de vriezer laten, kunnen ze echt wel tegen.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_152535461
Gisteren bij heerlijk weer de houtoven maar weer eens opgestookt.





Ik doe tegenwoordig wat olie die ik overgehouden heb van de feta blokjes door het deeg. Ook olie van zongedroogde tomaatjes werkt goed. Dat zorgt net even voor wat extra smaak aan de rand.
  Moderator woensdag 13 mei 2015 @ 11:58:46 #247
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_152555067
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 19:59 schreef Sparafucile het volgende:
Gisteren bij heerlijk weer de houtoven maar weer eens opgestookt.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ik doe tegenwoordig wat olie die ik overgehouden heb van de feta blokjes door het deeg. Ook olie van zongedroogde tomaatjes werkt goed. Dat zorgt net even voor wat extra smaak aan de rand.
Ziet er goed uit!
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 15 mei 2015 @ 00:13:06 #248
386170 Eetpraat
Spelen met eten :-)
pi_152610320


Caputo pizzabloem met 60% hydratie, 24u poolish, 24u fermentatie (deels koud), tussendoor 2 keer opbollen, gevormd en direct afgebakken in een gloeiende (375C) Ferrari. Kwam mooi omhoog.

Eenvoudig belegd met Mutti pizza saus, fior di latte en wat EVOO. Het gaat immers om de bodem ;-)
  Moderator vrijdag 15 mei 2015 @ 00:44:14 #249
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_152611220
Doe je zo veel moeite voor een bodem gooi je er pizzasaus uit blik op :?
Ik maak altijd heel veel tomatensaus voor op de pizza en dan gewoon in zakken invriezen.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 15 mei 2015 @ 18:41:29 #250
414785 sirdanilot
pi_152628550
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 00:13 schreef Eetpraat het volgende:
[ afbeelding ]

Caputo pizzabloem met 60% hydratie, 24u poolish, 24u fermentatie (deels koud), tussendoor 2 keer opbollen, gevormd en direct afgebakken in een gloeiende (375C) Ferrari. Kwam mooi omhoog.

Eenvoudig belegd met Mutti pizza saus, fior di latte en wat EVOO. Het gaat immers om de bodem ;-)
Kooksnob gespot
EVOO noemen we gewoon olijfolie, en fior di latte is gewoon mozarella.

en inderdaad als je zoveel moeite doet voor de bodem doe dan ook moeite voor de saus.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_152659197
Welke pizzaoven raden jullie aan ?

Je hebt de G3, die is mij eigenlijk te duur.
Je hebt de Bestron.

Groot verschil?
Als je hoort hoe het klokje thuis tikt, zit je niet in het café.
  maandag 18 mei 2015 @ 18:00:38 #252
26731 Chr1st1aan
Tukkerjood
pi_152719592
Ben voor de Delizia versie gegaan.

http://www.amazon.de/G3Fe(...)1&keywords=G3Ferrari

¤100,- incl. verzending ipv ¤125 in nl

[ Bericht 77% gewijzigd door Chr1st1aan op 18-05-2015 21:21:08 ]
Als je hoort hoe het klokje thuis tikt, zit je niet in het café.
  vrijdag 22 mei 2015 @ 19:28:37 #253
26731 Chr1st1aan
Tukkerjood
pi_152862710
Nou de eerste pizza's zijn op. Heel lekker, alleen een vrij dunne bodem. Nu alleen maar kaas en mozzarella erop gedaan om te proberen.

Het grootste probleem, we hebben nu nog honger :') , de volgende keer ga ik zeker proberen bollen te maken van minimaal 300 gram. Zodat hij ook wat groter kan en wat dikker wordt.

Maar het smaakte prima voor een eerste testpoging.

Helaas wel een stukje deeg wat op de steen is blijven plakken wat nu zwart is. Kun je met een plamuurmes het eraf schrapen of is dat dodelijk voor zo'n steen?
Als je hoort hoe het klokje thuis tikt, zit je niet in het café.
pi_152874915
Tenzij het een heel dik stuk is zou ik het gewoon laten zitten. Al die vlekken geven je pizzasteen een persoonlijk karakter. :+
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_152877324
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 04:21 schreef LintuxCx het volgende:
Tenzij het een heel dik stuk is zou ik het gewoon laten zitten. Al die vlekken geven je pizzasteen een persoonlijk karakter. :+
Vlekken boeien me niet, maar hij rook ook gewoon aangebrand :P Was een dik stuk deeg oid.

Kon het later er gewoon aftrekken en wegsmijten
Als je hoort hoe het klokje thuis tikt, zit je niet in het café.
  zaterdag 23 mei 2015 @ 11:30:34 #256
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_152877575
Ik heb een paar pizza stenen (bij elkaar 1 grote plaat) besteld.
Hoe moet ik die 'inwerken' en gebruiken? :)
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 25 mei 2015 @ 18:04:45 #257
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_152950659
Ik had nog chorizo over, dus dan kun je dat op een luie dag als vandaag best goed op een pizza gooien.

pi_152951554
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2015 18:04 schreef vinnypassy het volgende:
Ik had nog chorizo over, dus dan kun je dat op een luie dag als vandaag best goed op een pizza gooien.

[ afbeelding ]
Is erg lekker op een pizza! Laatst ook gedaan, beviek goed. Lekker zoutig, houden wij van.
  dinsdag 26 mei 2015 @ 08:36:02 #259
130803 Gripper
Get a grip
pi_152966547
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2015 18:04 schreef vinnypassy het volgende:
Ik had nog chorizo over, dus dan kun je dat op een luie dag als vandaag best goed op een pizza gooien.

[ afbeelding ]
Weet je wat daar echt fantastisch mee combineert, met alle pittige worst eigenlijk wel? Venkelzaadjes.

Probeer maar eens!
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_153077829
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 november 2014 19:28 schreef Zo-is-dat het volgende:
[ afbeelding ]

Turkse pizza's :9
Welk recept gebruik je? Ik wil al lang eens turkse pizza's bakken...
Registreer je bij Betfair via deze code: QCU4LHHDH
en je bent voor eeuwig mijn vriend ;-)
pi_153078792
Kort vraagje.

Heb momenteel wat pizzadeeg staan te rijzen voor komende weken. Komt nieuwe keuken dus we moesten iets hebben wat we dan snel kunnen maken om te eten.
Heb begrepen dat pizzadeeg prima in zowel koelkast als diepvries kan; dat laatste ook nog vrij lang.
Maar pizzadeeg in de koelkast, hoe lang kan zoiets duren?
pi_153079005
Ik laat het altijd rijzen in de koelkast, liefst twee nachten. Maar kan me voorstellen dat je het niet veel langer moet doen dan dat.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_153079353
Is er veel verschil in smaak als je het deeg zolang in de koelkast laat staan?
Ik maak meestal mijn deeg 2-3u op voorhand en bak dan de pizza's.
Registreer je bij Betfair via deze code: QCU4LHHDH
en je bent voor eeuwig mijn vriend ;-)
pi_153080464
is het bij een keukenverbouwing misschien makkelijker om je pizza's alvast te bakken met saus?? die kan je in de koelkast/diepvries bewaren. op de dag zelf ff beleggen en afbakken in de oven.
pi_153084124
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 18:58 schreef Elleska het volgende:
is het bij een keukenverbouwing misschien makkelijker om je pizza's alvast te bakken met saus?? die kan je in de koelkast/diepvries bewaren. op de dag zelf ff beleggen en afbakken in de oven.
We hebben nog wel wat werkruimte dus we kunnen de deeg nog wel uitrollen enzo, maar het wordt uiteraard wel wat behelpen natuurlijk. :P

Idee is dat ik het meeste werk heb gehad (bodems maken), op de dag zelf kunnen we ze dan uitrollen en beleggen. De tomatensaus ligt nog in de diepvries van de vorige keer.
En het leuke én handige met pizza's is natuurlijk dat je er alles op kunt gooien, net wat je dan tegenkomt.

Ik zet het deeg vannacht wel in de koelkast en misschien de nacht erop ook, daarna maar de diepvries in.
  vrijdag 29 mei 2015 @ 20:55:26 #266
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_153084679
Bij de Lidl hebben ze trouwens pizzastenen
http://www.lidl.nl/nl/Offerdate.htm?action=showDetail&id=13530
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
  vrijdag 29 mei 2015 @ 21:08:39 #267
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_153085294
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 20:55 schreef Pandaplint het volgende:
Bij de Lidl hebben ze trouwens pizzastenen
http://www.lidl.nl/nl/Offerdate.htm?action=showDetail&id=13530
Bedankt voor de tip :Y.
  vrijdag 29 mei 2015 @ 21:22:30 #268
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_153085862
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 17:23 schreef Drossie het volgende:

[..]

Welk recept gebruik je? Ik wil al lang eens turkse pizza's bakken...
http://www.traditionaltur(...)-as-turkish.html?m=1. :Y)
pi_153216670
Mensen hier die mij hun ervaringen kunnen vertellen over de G3 Ferrari pizzaoven, eventueel welke modellen. Denk eraan deze te vragen voor mijn verjaardag aangezien ik ook wel een kookgek ben, en veel van pizza hou natuurlijk. ik hoor het graag!

mvg dktab
Don't raise your voice, improve your argument.
pi_153381777
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 14:15 schreef dktab het volgende:
Mensen hier die mij hun ervaringen kunnen vertellen over de G3 Ferrari pizzaoven, eventueel welke modellen. Denk eraan deze te vragen voor mijn verjaardag aangezien ik ook wel een kookgek ben, en veel van pizza hou natuurlijk. ik hoor het graag!

mvg dktab
Ik heb deze toevallig sinds deze week binnen. Van de week gebruikt en ik moet zeggen dat hij mij erg goed bevalt. Word ontzettend warm en heb er in no-time perfecte pizza mee. Een hele verbetering tegenover mijn combi magnetron welke niet warm genoeg werd.
pi_153383174
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 20:41 schreef Iemand91 het volgende:
op de dag zelf kunnen we ze dan uitrollen en beleggen.
Nou, wat een succes. Ik krijg i.i.g. nooit dat deeg mooi uitgerold/pizzavorm. :')
  dinsdag 9 juni 2015 @ 19:54:20 #272
26731 Chr1st1aan
Tukkerjood
pi_153390638
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 15:19 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Nou, wat een succes. Ik krijg i.i.g. nooit dat deeg mooi uitgerold/pizzavorm. :')
Deed het eerst met de hand, maar dat ging nooit echt perfect. (wel rond)

Gewoon een deegroller gekocht, heb je een prima ronde pizza met de dikte die je zelf wilt.
Als je hoort hoe het klokje thuis tikt, zit je niet in het café.
pi_153390765
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 15:19 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Nou, wat een succes. Ik krijg i.i.g. nooit dat deeg mooi uitgerold/pizzavorm. :')
is je deeg wel elastisch genoeg?
pi_153394664
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 19:58 schreef d4v1d het volgende:
is je deeg wel elastisch genoeg?
Vind ik niet eerlijk gezegd. Heb overigens ondertussen al wel verschillende recepten gehad.
Uiteindelijk smaakt alles prima - zowel bodem als pizza in geheel - maar het vormen van de bodem blijft :{ ...
pi_153397587
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 14:31 schreef anndb het volgende:

[..]

Ik heb deze toevallig sinds deze week binnen. Van de week gebruikt en ik moet zeggen dat hij mij erg goed bevalt. Word ontzettend warm en heb er in no-time perfecte pizza mee. Een hele verbetering tegenover mijn combi magnetron welke niet warm genoeg werd.
Dat klinkt wel goed, heb zelf namelijk ook een combi-oven die max. 220 graden wordt. Welk model heb jij aangeschaft? foto"s evt?

mvg
Don't raise your voice, improve your argument.
  donderdag 11 juni 2015 @ 15:20:19 #276
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_153441417
Vraagje:

Kan pizzadeeg te hard rijzen? Nu heb ik voor het eerst pizzadeeg met behulp van een keukenmachine gemaakt en het rijst als een malle. Kan dit kwaad? :')
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
  Moderator donderdag 11 juni 2015 @ 16:03:32 #277
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_153442599
Te veel gist, te warm, het kan geen kwaad, maar het smaakt minder lekker dan deeg dat niet zo snel rijst.
Veel te veel gist en je gaat de gist proeven, dat is echt niet lekker, maar te warm ofzo kun je evengoed gewoon pizza van maken hoor, alleen hoe minder tijd het krijgt hoe minder smaak het ontwikkelt.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  donderdag 11 juni 2015 @ 16:43:42 #278
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_153443504
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2015 16:03 schreef djkoelkast het volgende:
Te veel gist, te warm, het kan geen kwaad, maar het smaakt minder lekker dan deeg dat niet zo snel rijst.
Veel te veel gist en je gaat de gist proeven, dat is echt niet lekker, maar te warm ofzo kun je evengoed gewoon pizza van maken hoor, alleen hoe minder tijd het krijgt hoe minder smaak het ontwikkelt.
Denk dat het inderdaad aan de temperatuur lag. Heb het wat kouder gezet en nog een keer doorgekneed. Het rijst nu veel minder.

Daarnaast kan het komen doordat de gist al wat over de houdbaarheidsdatum was :P
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
  Moderator donderdag 11 juni 2015 @ 17:26:56 #279
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_153444506
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2015 16:43 schreef Pandaplint het volgende:

[..]

Denk dat het inderdaad aan de temperatuur lag. Heb het wat kouder gezet en nog een keer doorgekneed. Het rijst nu veel minder.

Daarnaast kan het komen doordat de gist al wat over de houdbaarheidsdatum was :P
Dat zorgt er eerder voor dat het minder goed werkt. Normaal gezien ook geen enkel probleem, alleen verse gist die anders ruikt moet je niet meer gebruiken of gedroogde/instantgist die helemaal niet meer rijst.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_153620719
Beste pizza-enthousiastelingen,
ik heb een vraag over mijn pizzadeeg. Heb sinds kort een g3 ferrari(geniaal apparaat) dus maak ook vaker pizzadeeg. Maar de laatste paar keer rijst het prima na het kneden. Buiten de koelkast voor ong. 3 uur. en 1 keer een nacht in de koelkast verdubbelt het in volume. Maar tijdens het bakken krijg ik niet zo'n mooie luchtige korst als sommige plaatjes op dit forum?
Ik maak deeg met bijna altijd 65% hydratatie en kneed rond de 10 minuten.
Hoop dat iemand een slimme oplossing hiervoor heeft.

mvg
Don't raise your voice, improve your argument.
  woensdag 17 juni 2015 @ 20:27:58 #281
194233 Friday12
Originele kloon
pi_153620787
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 20:26 schreef dktab het volgende:
Beste pizza-enthousiastelingen,
ik heb een vraag over mijn pizzadeeg. Heb sinds kort een g3 ferrari(geniaal apparaat) dus maak ook vaker pizzadeeg. Maar de laatste paar keer rijst het prima na het kneden. Buiten de koelkast voor ong. 3 uur. en 1 keer een nacht in de koelkast verdubbelt het in volume. Maar tijdens het bakken krijg ik niet zo'n mooie luchtige korst als sommige plaatjes op dit forum?
Ik maak deeg met bijna altijd 65% hydratatie en kneed rond de 10 minuten.
Hoop dat iemand een slimme oplossing hiervoor heeft.

mvg
Hoe vorm je het deeg?
pi_153626915
quote:
6s.gif Op woensdag 17 juni 2015 20:27 schreef Friday12 het volgende:

[..]

Hoe vorm je het deeg?
Als je bedoelt hoe ik van de gerezen bal een bodem maak. Oprekken met mijn handen, waarbij ik enigszins een rand over laat. Ik gebruik geen deegroller
Don't raise your voice, improve your argument.
  woensdag 17 juni 2015 @ 23:17:25 #283
194233 Friday12
Originele kloon
pi_153627058
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2015 23:13 schreef dktab het volgende:

[..]

Als je bedoelt hoe ik van de gerezen bal een bodem maak. Oprekken met mijn handen, waarbij ik enigszins een rand over laat. Ik gebruik geen deegroller
Ok dan weet ik het niet :P
pi_153632811
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 20:26 schreef dktab het volgende:
Beste pizza-enthousiastelingen,
ik heb een vraag over mijn pizzadeeg. Heb sinds kort een g3 ferrari(geniaal apparaat) dus maak ook vaker pizzadeeg. Maar de laatste paar keer rijst het prima na het kneden. Buiten de koelkast voor ong. 3 uur. en 1 keer een nacht in de koelkast verdubbelt het in volume. Maar tijdens het bakken krijg ik niet zo'n mooie luchtige korst als sommige plaatjes op dit forum?
Ik maak deeg met bijna altijd 65% hydratatie en kneed rond de 10 minuten.
Hoop dat iemand een slimme oplossing hiervoor heeft.

mvg
Bij een verdubbeling in volume is het deeg wellicht te ver gerezen. Gist creëert bubbels in het deeg, maar door stoomvorming krijg je een luchtige korst. Je wilt een gematigde rijs. De gasbubbels zijn dan gevormd, maar zijn klein en sterk.

Glutenstructuur dient te zijn ontwikkeld door het kneden. 65% hydratatie is een vrij nat deeg. Welk bloem gebruik je? gebruik je een standmixer?
pi_153633016
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2015 20:26 schreef dktab het volgende:
Beste pizza-enthousiastelingen,
ik heb een vraag over mijn pizzadeeg. Heb sinds kort een g3 ferrari(geniaal apparaat) dus maak ook vaker pizzadeeg. Maar de laatste paar keer rijst het prima na het kneden. Buiten de koelkast voor ong. 3 uur. en 1 keer een nacht in de koelkast verdubbelt het in volume. Maar tijdens het bakken krijg ik niet zo'n mooie luchtige korst als sommige plaatjes op dit forum?
Ik maak deeg met bijna altijd 65% hydratatie en kneed rond de 10 minuten.
Hoop dat iemand een slimme oplossing hiervoor heeft.

mvg
Welk recept gebruik je?
pi_153640816
om Martijn1p en MonkNL allebei te beantwoorden.
gebruik 325ml water op 500g bloem.
en een zakje gedroogde gist en een theelepel zout. De bloem is typo 00 bloem van La farina, 12g eiwitten per 100g. Gebruik geen handmizer maar kneed met mijn handen.
Don't raise your voice, improve your argument.
pi_153641402
Ik zou sowieso geen eiwit gebruiken, waarschijnlijk is dit ook de rede dat je deeg niet mooi luchtig en crispy bakt. Deeg met ei heeft over het algemeen een langere baktijd en wordt vaak op lagere temperaturen gebakken. Juist het tegenovergestelde wat je eigenlijk wil in zo'n pizza oven. Breng het terug naar basic (napoletaans) en maak eens wat deeg met de volgende verhoudingen (bron pizzalab):

- 100% Bloem
- 65% water
- 2% zout
- 1.5% instant gist

Het liefst maak je dit deeg ook nog eens 3-5 dagen van te voren en laat je het koud rijzen in de koelkast:

http://slice.seriouseats.(...)gh-cold-ferment.html

Of je pakt het recept 1 op 1 over van MaximusTG. Zijn recept staat ergens in de TS.
  Moderator donderdag 18 juni 2015 @ 15:48:56 #288
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_153641767
7,5g gist op 500g bloem vind ik wel heel veel, met een gram of 3 kun je het deeg 's ochtends maken en 's avonds gebruiken, minder gist, dus rijst minder snel. Vind ik persoonlijk veel lekkerder.
Mag evengoed in de koelkast trouwens en langer laten rijzen, maar dan nog heb je aan 3g zat.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_153661376
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 15:31 schreef MonkNL het volgende:
Ik zou sowieso geen eiwit gebruiken, waarschijnlijk is dit ook de rede dat je deeg niet mooi luchtig en crispy bakt. Deeg met ei heeft over het algemeen een langere baktijd en wordt vaak op lagere temperaturen gebakken. Juist het tegenovergestelde wat je eigenlijk wil in zo'n pizza oven. Breng het terug naar basic (napoletaans) en maak eens wat deeg met de volgende verhoudingen (bron pizzalab):

- 100% Bloem
- 65% water
- 2% zout
- 1.5% instant gist

Het liefst maak je dit deeg ook nog eens 3-5 dagen van te voren en laat je het koud rijzen in de koelkast:

http://slice.seriouseats.(...)gh-cold-ferment.html

Of je pakt het recept 1 op 1 over van MaximusTG. Zijn recept staat ergens in de TS.
Hij gebruikt geen eiwit! Je genoemde 1,5% gist staat in dit geval gelijk aan een zakje gedroogde gist! Ben je van plan het deeg enkele dagen in de koelkast te bewaren zou ik eerder gaan voor +- 0,5% gist.

@dktab. probeer het deeg goed te kneden, zodat je er uiteindelijk een vliesje van kan trekken. Zie google; windowpane test.
pi_153662597
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 10:24 schreef Martijn1P het volgende:

[..]

Hij gebruikt geen eiwit! Je genoemde 1,5% gist staat in dit geval gelijk aan een zakje gedroogde gist! Ben je van plan het deeg enkele dagen in de koelkast te bewaren zou ik eerder gaan voor +- 0,5% gist.

@dktab. probeer het deeg goed te kneden, zodat je er uiteindelijk een vliesje van kan trekken. Zie google; windowpane test.
Bedankt voor jullie reacties. @MonkNL je begrijpt niet wat ik bedoel net eiwitten geloof ik, maar dat terzijde.
heb verscheidene recepten gezien die 1,5% gist voorschrijven als je het deeg bijvoorbeeld rond 3 uur maakt en rond 6 uur wil eten. Dat lijkt me ook niet ondenkbaar als het zo'n korte tijd rijst. Maar jullie zeggen dus dat als ik het de dag vantevoren maak en een nacht in de koelkast zet, dat ik dan minder moet gebruiken?
Don't raise your voice, improve your argument.
pi_153690090
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 11:26 schreef dktab het volgende:

[..]

Bedankt voor jullie reacties. @MonkNL je begrijpt niet wat ik bedoel net eiwitten geloof ik, maar dat terzijde.
heb verscheidene recepten gezien die 1,5% gist voorschrijven als je het deeg bijvoorbeeld rond 3 uur maakt en rond 6 uur wil eten. Dat lijkt me ook niet ondenkbaar als het zo'n korte tijd rijst. Maar jullie zeggen dus dat als ik het de dag vantevoren maak en een nacht in de koelkast zet, dat ik dan minder moet gebruiken?
Juist! Als je het deeg laat overnachten probeer dan eens met 0,5% gist. Je kunt het deeg opbollen en deze in geoliede bakjes doen. Ik gebruik hiervoor 1ltr. kwark bakjes uit de supermarkt. Deze zet je vervolgens (voor 1-3 dagen) in de koelkast. Haal het deeg 1 tot 1,5u voor het bakken uit de koelkast en laat deze op kamertemperatuur rijzen.

Probeer de techniek van het kneden/ gecontroleerde koude rijs goed in de vingers te krijgen. Vervolgens kun je het recept aanpassen aan je oven.
  Moderator zondag 21 juni 2015 @ 20:10:57 #292
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_153726448
Vandaag pizza's gemaakt, het deeg ging echt super vandaag :)

Gebakken in inbouw oven, boven/onder warmte op 275°C met een pizzasteen. Rooster redelijk hoog.

Deeg leek niet helemaal gaar, kan ik beter alleen onder warmte doen? Dan moet ik het rooster ook onderin plaatsen denk ik?

Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_153728984
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 20:10 schreef derLudolf het volgende:
Vandaag pizza's gemaakt, het deeg ging echt super vandaag :)

Gebakken in inbouw oven, boven/onder warmte op 275°C met een pizzasteen. Rooster redelijk hoog.

Deeg leek niet helemaal gaar, kan ik beter alleen onder warmte doen? Dan moet ik het rooster ook onderin plaatsen denk ik?

[ afbeelding ]
Je manier klinkt goed, 275 is ook goed warm. Had je de pizzasteen wel lang genoeg warm laten worden vantevoren? Dat is essentieel voor een goede pizza. Als de pizzasteen goed heet is zou het zelfs moeten kunnen met alleen bovenwarmte.
Was het alleen de onderkant die niet goed gaar was of ook de bovenkant?
Don't raise your voice, improve your argument.
  Moderator zondag 21 juni 2015 @ 21:43:11 #294
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_153729446
Ik denk dat ie ongeveer uur heeft voorverwarmd. Eigenlijk het laagje net onder de topping was nog wast zacht. Bakte ze in 6 minuten klaar. Bij 7 minuten bakken vond ik de binnenkant te donker. Misschien was de tomatensaus ook iets te waterig?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 21 juni 2015 @ 21:58:44 #295
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_153730063
Ik voel me weer helemaal geïnspireerd om te gaan bakken :) .
pi_153730071
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 21:43 schreef derLudolf het volgende:
Ik denk dat ie ongeveer uur heeft voorverwarmd. Eigenlijk het laagje net onder de topping was nog wast zacht. Bakte ze in 6 minuten klaar. Bij 7 minuten bakken vond ik de binnenkant te donker. Misschien was de tomatensaus ook iets te waterig?
Ik denk niet dat het aan de tomatensaus ligt, zelfs bij de beste napolitaanse pizza's ligt er een laagje vocht op van tomaat en mozzerella. Ik zou de volgende keer de grillfunctie of de ventilator( neem aan dat die in je oven zit) erbij aanzetten. Hier moet je denk ik mee experimenteren wat het beste werkt voor de manier waarop jij hem lekker vindt, elke oven is anders natuurlijk. Hoop dat je hier iets aan hebt.
Don't raise your voice, improve your argument.
  Moderator maandag 22 juni 2015 @ 11:14:36 #297
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_153741054
quote:
1s.gif Op zondag 21 juni 2015 21:58 schreef dktab het volgende:

[..]

Ik denk niet dat het aan de tomatensaus ligt, zelfs bij de beste napolitaanse pizza's ligt er een laagje vocht op van tomaat en mozzerella. Ik zou de volgende keer de grillfunctie of de ventilator( neem aan dat die in je oven zit) erbij aanzetten. Hier moet je denk ik mee experimenteren wat het beste werkt voor de manier waarop jij hem lekker vindt, elke oven is anders natuurlijk. Hoop dat je hier iets aan hebt.
Klopt, daar komt natuurlijk ook veel vocht uit, misschien moet ik dat dan maar voor lief nemen een ben ik te kritisch ;)

Een pizza gaan grillen lijkt me niet de bedoeling. Ik zal volgende keer es met de verschillende standen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_153746885
Ik heb van de kids (die schijnbaar gek zijn op mijn pizza's) voor vaderdag een Bakerstone oven-box gekregen http://www.bakerstonebox.com/ welke je op je gas of kolenbbq kunt gebruiken. Ik ga hem gebruiken op mijn gehalveerde oliedrumbbq met deels open vuur, om de temperatuur zo hoog mogelijk te krijgen.
pi_153750959
quote:
1s.gif Op zondag 21 juni 2015 21:58 schreef dktab het volgende:

[..]

Ik denk niet dat het aan de tomatensaus ligt, zelfs bij de beste napolitaanse pizza's ligt er een laagje vocht op van tomaat en mozzerella. Ik zou de volgende keer de grillfunctie of de ventilator( neem aan dat die in je oven zit) erbij aanzetten. Hier moet je denk ik mee experimenteren wat het beste werkt voor de manier waarop jij hem lekker vindt, elke oven is anders natuurlijk. Hoop dat je hier iets aan hebt.
Napolitaanse pizza's worden op zeer hoge temperatuur in een 'droge omgeving' gebakken. Vocht heeft dan maar vaak circa 2min. tijd (totale baktijd) om te verdampen, maar door de hitte van de ovenvloer is de pizza wel gaar.

Ervaring (iedere oven kent zijn beperkingen) leert hoe nat een saus moet zijn. Probeer in ieder geval niet te veel toppings op je pizza te doen én let op met ingrediënten die van natuur uit veel vocht bevatten. Mozzarella, tomaten etc. goed laten uitlekken.

Gebruik in ieder geval een steen die poreus is, zodat deze het vocht tijdens het bakken opneemt.
  Moderator dinsdag 23 juni 2015 @ 09:13:14 #300
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_153767654
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 17:24 schreef Martijn1P het volgende:


Gebruik in ieder geval een steen die poreus is, zodat deze het vocht tijdens het bakken opneemt.
Hmm, misschien gaat het daar ook fout bij mij. Ik gebruik een mooi glad stuk natuursteen, lijkt me niet poreus.

Maar ik gebruik sowieso bakpapier en dat laat ook geen vocht door
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_153771239
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 09:13 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Hmm, misschien gaat het daar ook fout bij mij. Ik gebruik een mooi glad stuk natuursteen, lijkt me niet poreus.

Maar ik gebruik sowieso bakpapier en dat laat ook geen vocht door
Ja dit scheelt superveel, het is belangrijk om een poreus stuk steen de hebben en de bodem hier rechtstreeks op te leggen, dat is het principe van een pizzasteen geloof ik. Heb zelf een pizzaoven dus weet niet precies welk soort steen je moet hebben, maar heb het al meerdere keren zien langskomen op dit forum.
Don't raise your voice, improve your argument.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')