abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_135136250


Vervolg op:
[Pizza] Zelf pizza maken voor beginner?
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #2
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #3
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #4
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #5
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #6
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #7
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #8
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #9
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #10
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #11
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #12
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #13
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #14
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #15
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #16

Waarom?
Dit is het topic waarin we stoer doen over onze eigengebakken pizza's en tips uitwisselen over het ultieme deeg, het lekkerste beleg en de perfecte baktijd.
Als je het proces een beetje onder de knie hebt dan produceer je voor weinig geld stapels pizza die minstens zo lekker zijn als bij je lokale pizzaboer!

Hoe?

Het belangrijkste onderdeel van een pizza is de bodem. Een pizzabodem is een soort brood, gemaakt met een gistdeeg. In deze topicstart staan een tweetal recepten voor pizzadeeg. Het geheim van een goede pizza is om de kunst onder de knie te krijgen om smaak uit je producten te halen ipv er steeds meer smaakmakers in te stoppen.
Een techniek die in dit topic vaak naar voren is gekomen is de zogenaamde 'cold fermentation'. Dat is een techniek waarbij je deeg een tijd in de koelkast zet. Dat is gebaseerd op het feit dat er in een deeg verschillende processen spelen, die ieder een eigen optimale temperatuur hebben. Om het deeg zo snel mogelijk te laten rijzen zou je het bij bv 25-30 graden kunnen laten staan. Door het echter kouder te bewaren geef je de andere processen in het deeg de kans om meer smaak los te maken uit de tarwe.
Het maken van een pizza kan je in een aantal stappen samenvatten;

Deeg maken -- deeg laten rijzen -- deeg vormen -- pizza beleggen -- pizza bakken

Hoe je die stappen uitvoert staat hier verder in deze topicstart beschreven. Kijk vooral ook naar de filmpjes!

Deeg:
SPOILER: Recept 1
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Recept 2
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Saus:

Je kan op veel verschillende manieren een saus maken; hieronder staat een recept voor een saus die gekookt wordt, maar je kan het ook zo simpel houden als het pureren van goede Italiaanse tomaten en ze op smaak te brengen met wat oregano, zout en peper. Zie bv de link naar de website van Varasano voor een goede (alhoewel iets omslachtige) methode.
Mocht je wat meer haast hebben, dan smaakt bv een Heinz Tomato Frito ook erg lekker als pizzasaus. Over het algemeen kan je echter wel stellen dat er maar weinig saus op de pizza nodig is.

SPOILER: Saus
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bakken:
SPOILER: bakken
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Handige links over pizza maken
Jeff Varasano's Internet best pizza recipe
Pizzamaking.com

Pizzastenen:
Pizzastein
GroeneBouwMaterialen
Jamie Oliver steen op fonq.nl

Filmpje over deeg opbollen


Filmpjes over deeg vormen



Filmpje over no-knead pizzadeeg, inclusief vormen van de pizza


Een aantal mooie foto's uit het vorige topic

Isegrim:


Gripper:


Terpentin07:


mime_negert:


cous2:


MaximusTG:


Bobbee

Volkoren deeg:
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]

Nieuwe versie oven DLD9070:
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]

Oud model bestron oven DLD9016:
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]


Aal321
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Yvess

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ben niet zo'n held in topics openen, mocht het anders moeten...
Uitvinder van de biersmiley.
pi_135136277
Het duurde nogal lang.
Uitvinder van de biersmiley.
  maandag 6 januari 2014 @ 09:57:00 #3
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_135136290
Ik zag dit topic staan bij nieuwe topics, nu heb ik zin aan pizza :'(
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
  † In Memoriam † maandag 6 januari 2014 @ 18:19:25 #4
91830 MaximusTG
pi_135154340
Twee pizza's van vanavond;



Belegd met tomatensaus, champignons, bauernschinken, paprika, mozzarella en rucola.
  Moderator maandag 6 januari 2014 @ 18:45:54 #5
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_135155371
Prachtige rand ^O^
Eet je konijn mee? :+ Al dat groen er op :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  † In Memoriam † dinsdag 7 januari 2014 @ 12:01:13 #6
91830 MaximusTG
pi_135183414
Dat heet rucola, en is erg fris en notig op een pizza. Vind het altijd een goede toevoeging.
Heb een simpel pizzarecept PDF-je gemaakt; dat is ook hoe ik bovenstaande pizza's gemaakt heb:

http://dl.dropbox.com/u/1974016/pizzarecept/pizzasimpel.pdf
  Moderator dinsdag 7 januari 2014 @ 12:16:49 #7
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_135183983
Ook een recept met weinig gist dus, ik ga die zeker eens proberen, maar dan met spelt.
Lijkt erg op het recept zoals ik het heb gedaan vorige keer, alleen gebruikte ik minder zout. 8g zout op 500g meel.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_135212251
Ik zou vandaag het deeg even mixen in een kom met een handmixer, maar al het deeg kroop bij de deeghaken omhoog tegen de onderkant van de mixer zelf aan. Zodra ik de mixer uitdeed, zakte het deeg weer naar beneden in de kom.. Kan dit komen doordat de mixer misschien in de laagste stand te veel toeren heeft. Of zijn er meer mensen die hier last van hebben.
pi_135212940
Had je de deeghaken toevallig omgewisseld?
pi_135214870
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 22:31 schreef drahcir058 het volgende:
Ik zou vandaag het deeg even mixen in een kom met een handmixer, maar al het deeg kroop bij de deeghaken omhoog tegen de onderkant van de mixer zelf aan. Zodra ik de mixer uitdeed, zakte het deeg weer naar beneden in de kom.. Kan dit komen doordat de mixer misschien in de laagste stand te veel toeren heeft. Of zijn er meer mensen die hier last van hebben.
Dat klinkt als SF.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_135326646
Mijn creatie van vandaag:




Heel erg goed gelukt al zeg ik het zelf :Y)
  Moderator vrijdag 10 januari 2014 @ 20:47:13 #12
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_135332750
Mijn pizza's zijn nooit mooi of bijzonder, wel lekker, daarom post ik ze hier maar niet :+
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_135369199
Snotver. Mijn Bestron blijkt de verhuizing niet zonder kleerscheuren doorgekomen te zijn. Bij het pizzabakken zojuist bleek dat de bovenkant niet meer verwarmt.

Daar krijg je een heel lullige pizza bianca van. :'(

(Al is half ongaar deeg nog steeds best lekker, als er maar roomkaas met gepofte knoflook en paddestoel op zit)


..dus voor de pizza erna de reguliere oven maar op de hoogste temperatuur gezet. Ik bak nooit pizza in een gewone oven en ik vond het ook geen succes. :N



(Ondanks de op zich bijzonder smakelijke gerookte salami)

Snif.

..dus maar een beetje vaart maken met het bouwen van een steenoven in de tuin. :Y)
Let me see you stripped down to the bone
  † In Memoriam † zaterdag 11 januari 2014 @ 20:43:15 #14
91830 MaximusTG
pi_135370029
Je kunt toch de steen uit de bestron in de oven leggen?
Oh en die oventjes zijn heel simpel te repareren, zeker als de onderste het nog wel doet. :)
Kan niet meer zijn dan een los contactje.
  Moderator zaterdag 11 januari 2014 @ 21:23:55 #15
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_135372512
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 20:43 schreef MaximusTG het volgende:
Je kunt toch de steen uit de bestron in de oven leggen?
Oh en die oventjes zijn heel simpel te repareren, zeker als de onderste het nog wel doet. :)
Kan niet meer zijn dan een los contactje.
Volgens mij heeft die steen een metalen rand met metalen handvatten met rubber grip.
Vanwege dat laatste kan hij niet in de oven. Althans, dat gold voor de versie die ik had.

Ik heb zelf een Jamie Oliver barbecue-pizzasteen gekocht ooit, die past perfect in de oven en is lekker groot.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  † In Memoriam † zaterdag 11 januari 2014 @ 21:31:41 #16
91830 MaximusTG
pi_135372920
Mwa, dat zijn van die dunne dingetjes; met zo'n metalen onderstelletje toch? Wordt ook onder andere namen verkocht nl.
Beter koop je dan gewoon een flinke chamottotegel. Werkt hier iig prima.
  Moderator zaterdag 11 januari 2014 @ 21:32:33 #17
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_135372978
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 21:31 schreef MaximusTG het volgende:
Mwa, dat zijn van die dunne dingetjes; met zo'n metalen onderstelletje toch? Wordt ook onder andere namen verkocht nl.
Beter koop je dan gewoon een flinke chamottotegel. Werkt hier iig prima.
1,5cm dik, zo vaak maak ik geen pizza. Ik vind die van de pizzeria veel lekkerder :')
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_135387564
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 20:43 schreef MaximusTG het volgende:
Oh en die oventjes zijn heel simpel te repareren, zeker als de onderste het nog wel doet. :)
Kan niet meer zijn dan een los contactje.
Dat klinkt hoopvol. Dank! Ik zet mijn lief er vandaag met een schroevendraaier aan! :Y
Let me see you stripped down to the bone
pi_135388529
Afgelopen woensdag (mini) pizza's gemaakt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Met mozzarella, champignons, salami, ham, ananas en paprika.
  Moderator zondag 12 januari 2014 @ 11:30:03 #20
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_135389150
Gemak in een pak, dat is toch met rijsmiddel ;(
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zondag 12 januari 2014 @ 23:20:26 #21
52099 Jornjur
uhhh ja tuurlijk
pi_135421183
hallo!

al een tijdje aan het oefenen, Nu gewisseld naar semolina meel om de pizza goed van de "schep" af te krijgen. Maar dit meel blijft in de oven achter en gaan erg stinken/verbranden in de oven? Heb jullie hier tips voor?
Living from vacation to vacation.
pi_135424396
Ook altijd last van. Ik gebruikte daar vandaag type 405 voor. Maar volgens mij is het echte pizzameel veel beter bestand tege hoge temperaturen.
Ik had vandaag 2degen gemaakt. 100/200 en 100/300 meel: 1050/405. De 100/200 met 80% water en de 100/300 met 70%. Ik had mij verekend met het wegen... 5-6 pizza's er uit gehaald.
De 80% is net iets te vochtig om goed te bewerken. En 33% volkoren is te veel. Daar wordt hij een beetje taai ban. De 100/300 was perfect. (Naar maximus pdfje hierboven).
Alleen ik had maar 7gr verse gist gebruikt :o .
Dat kwam echt veel te laat op gang en heeft maar net. Echt net lang genoeg gerezen.

Hier het resultaat van de laatste (deze ligt in de koelkast, als 'basis':
pi_135427177
Voorheen altijd een combi oven gebruikt en dat werkte voor geen meter, maar afgelopen zaterdag is mijn ferrari napoli binnengekomen. Ben echt zo groots met dat ding, hoef de bodem niet meer voor te verwarmen en m'n pizza's zijn foto-waardiger geworden.

Gisteren nog even snel een last minute pizza in elkaar geflanst: het deeg had maar 3 uur gestaan en heb maar belegen kaas gebruikt want ik had verder geen kaas. Smaakte wel weer gewoon heerlijk. :P

  † In Memoriam † maandag 13 januari 2014 @ 09:38:04 #24
91830 MaximusTG
pi_135427282
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 23:20 schreef Jornjur het volgende:
hallo!

al een tijdje aan het oefenen, Nu gewisseld naar semolina meel om de pizza goed van de "schep" af te krijgen. Maar dit meel blijft in de oven achter en gaan erg stinken/verbranden in de oven? Heb jullie hier tips voor?
Tja, het meel/de bloem die je gebruikt om te zorgen dat je deeg niet plakt zal altijd licht verbranden/bruin worden. Als je een steen gebruikt om te bakken kan je even met een licht vochtig doekje over de steen gaan na elke pizza.
Verder natuurlijk zo min mogelijk gebruiken. Maar dat is wel vrij lastig hoor; te weinig en hij blijft vast zitten.
pi_135428982
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 09:38 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Tja, het meel/de bloem die je gebruikt om te zorgen dat je deeg niet plakt zal altijd licht verbranden/bruin worden. Als je een steen gebruikt om te bakken kan je even met een licht vochtig doekje over de steen gaan na elke pizza.
Verder natuurlijk zo min mogelijk gebruiken. Maar dat is wel vrij lastig hoor; te weinig en hij blijft vast zitten.
Hier had ik eigenlijk geen last van. De steen is zo heet dat het minste meel al genoeg is.
Ik zoek alleen nog een goede schep. Ik gebruik nu een ronde pizza bakplaat. Alleen hier zit op de rand een rand op (klinkt goed).
Een verhoging zeg maar. Als je de pizza er af wilt schuiven flikkert alles er af.en als het te zwaar is dan komt die er niet van af. En als er een tomaat op je steen valt, ja dan weet je al genoeg :o .
die ontplofte bijna haha. Eens zoeken naar een schuif/spatel.
Maarja zijn ook rete makkelijk zelf te maken ...
  † In Memoriam † maandag 13 januari 2014 @ 11:13:01 #26
91830 MaximusTG
pi_135429376
Nee, de semolina /griesmeel wordt gebruikt juist op de pizzaschieter, zodat ie niet aan de plank plakt. Op de steen zelf hoef je niks te doen nee.
pi_135429579
Naja wat je gebruikt komt ook altijd wel op de steen.
Gaat idd erg stinken. Maarja niks aan te doen. De oven volhouden helpt.
pi_135429727
Kun je de steen niet invetten met wat olie? Of is dat geen optie?

Bij bakplaatpizza's werkt dat altijd nog wel redelijk goed.
pi_135430728
Olie gaat toch heel erg walmn in de oven? De oven is circa 300 graden he.
  Moderator maandag 13 januari 2014 @ 12:05:55 #30
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_135430774
Steen moet je niks mee doen, ook niet afwassen. Dat is funest voor je steen.
Alleen de eventueel achtergebleven grove stukken er af krabben.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_135430833
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 12:05 schreef djkoelkast het volgende:
Steen moet je niks mee doen, ook niet afwassen. Dat is funest voor je steen.
Alleen de eventueel achtergebleven grove stukken er af krabben.
Idd, ja hij is hier thuis eens afgewassen -.- .
Maar hij 'werkt' wel nog steeds. Hij is nu alleen zo glad als maar wat :p .
  Moderator maandag 13 januari 2014 @ 12:14:27 #32
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_135431022
quote:
1s.gif Op maandag 13 januari 2014 12:07 schreef Opblaaspop077 het volgende:

[..]

Idd, ja hij is hier thuis eens afgewassen -.- .
Maar hij 'werkt' wel nog steeds. Hij is nu alleen zo glad als maar wat :p .
Als je hem per ongeluk hebt gewassen met afwasmiddel is het meestal einde steen: al je pizza's gaan naar je afwasmiddel smaken.
Zonder dan is hij nog wel te redden, maar moet je hem eerst weer goed (!) laten drogen.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_135432549
Jaja natuurlijk. Dat is al bijna een jaar geleden.
Gister de eerste pizza die de oven in ging was zo krokant en stevig dat je hem aan een punt vast kon pakken en zo recht als een plank bleef. Super knapperig. Met het deeg hierboven beschreven. Je moet dan alleen niet teveel op de pizza flikkeren.
  † In Memoriam † maandag 13 januari 2014 @ 17:54:35 #34
91830 MaximusTG
pi_135444402


Paar pizza's gebakken met AH Basic Tarwebloem, omdat er niks anders was.
Beleg: Saus op basis van ingekookte gepureerde spinazie met uitje en knoflook en wat griekse yoghurt, zout en peper. Boerenham, champignons, pijnboompitten en gorgonzola.
  Moderator maandag 13 januari 2014 @ 17:56:27 #35
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_135444458
Ik heb eenkorn (einkorn)meel besteld, dat gaan lekkere pizza's worden _O_
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_135445285
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 13:02 schreef Opblaaspop077 het volgende:
Jaja natuurlijk. Dat is al bijna een jaar geleden.
Gister de eerste pizza die de oven in ging was zo krokant en stevig dat je hem aan een punt vast kon pakken en zo recht als een plank bleef. Super knapperig. Met het deeg hierboven beschreven. Je moet dan alleen niet teveel op de pizza flikkeren.
Gvd. Blijkt mijn moeder vanmiddag dus die staan afgewassen te hebben vanmiddag. Met sop en onder de kraan. Zucht...
pi_135477957
Als ik het pizza deeg uit dit recept maak http://dl.dropboxusercont(...)cept/pizzasimpel.pdf kan ik dan ook eventuele deeg bollen die ik niet gebruik als ik er meederen maak in vriezen en later gebruiken om en pizza van te maken ?
PhotoGear Nikon D5100 met nikon 18-200mm lens en tamron macro 60mm lens en calumet statief en allerlei kleine spulletjes voor de fotografie
  † In Memoriam † dinsdag 14 januari 2014 @ 14:27:03 #38
91830 MaximusTG
pi_135478565
Ja, dat kan ja. Dan zou ik ze na de eerste rijs in bulk en vlak na het opbollen invriezen. En dan in de koelkast laten ontdooien.
pi_135480232
Dank voor het antwoord dan kan ik vast een voorraad in het voren maken voor als ik wat minder tijd heb
PhotoGear Nikon D5100 met nikon 18-200mm lens en tamron macro 60mm lens en calumet statief en allerlei kleine spulletjes voor de fotografie
pi_135545378
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 17:54 schreef MaximusTG het volgende:
[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ][ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]

Paar pizza's gebakken met AH Basic Tarwebloem, omdat er niks anders was.
Beleg: Saus op basis van ingekookte gepureerde spinazie met uitje en knoflook en wat griekse yoghurt, zout en peper. Boerenham, champignons, pijnboompitten en gorgonzola.
lekker pfff..

bezorg je ook
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
  Moderator donderdag 16 januari 2014 @ 00:51:03 #41
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_135547605
Ik had problemen met een te plakkerig deeg (500g bloem en 300 mL water, zakje gist en een uurtje rijzen). Jet wou totaal niet uitrollen


Vraag me af wat de oorzaak kan zijn, heb zelf 2 opties
1. Teveel volkoren in het meel, heb 405 en 1050 1:1 gemengd

2. Teveel water


Wat is vermoedelijk de oorzaak?
Welk bloem heeft jullie voorkeur: 812 (heb ik proberen te maken door 405 met 1050 te mengen) of 550? Heb beide wel es genoemd zien worden in recepten namelijk.


De smaak was overigens prima, belegd met mozzarella, zelfgemaakte tomatensaus en een soort rauwe ham hier uit de regio.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator donderdag 16 januari 2014 @ 00:52:42 #42
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_135547635
De hoeveelheid water is per meel afhankelijk, beter begin je met wat minder, je kunt altijd toevoegen.
Als je je deeg niet genoeg kneedt blijft het ook plakkerig.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  donderdag 16 januari 2014 @ 10:00:51 #43
385463 Odoaker
THAT'S got spam in it!
pi_135551822
Zout

Na een paar keer vallen en opstaan maak ik nu de lekkerste pizza's. Maar ik moest wel een paar keer schaven aan de verhoudingen van de ingrediënten, zoals deze gegeven worden in de receptformule 2 met zuurdesem (in de pdf aan het begin van dit topic).

Met name de hoeveelheid zout. Er wordt gesteld dat 18 gram zout iets minder is dan 2 theelepels...
Ik weet nog toen ik van te voren het zout afwoog (met een weegschaal dus) dacht: "hmm... lijkt wel een beetje veel." Maar ja, toch doen, zal wel goed zijn...

c_/ De rest van weekend heb heel ik veel water gedronken.

In werkelijkheid weegt één theelepel zout drie gram.
Dus mijn eerste baksels had meer dan drie keer te veel zout. 8)7
pi_135552017
:D

Ik heb maar een weegschaal opgescharreld die ook bij kleine hoeveelheden nauwkeurig is. Had anders ook altijd problemen met het vinden van de juiste hoeveelheid gist.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  † In Memoriam † donderdag 16 januari 2014 @ 10:10:09 #45
91830 MaximusTG
pi_135552025
Hmm, die omzetting naar teaspoons zal dan misschien niet kloppen, de hoeveelheid zout in grammen is juist wel (iets minder zelfs) zoals het in het originele recept van Jeff Varasano staat.
  Moderator donderdag 16 januari 2014 @ 10:19:25 #46
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_135552249
Er zijn recepten die met heel veel zout werken, het dubbele van wat wij normaal in brood gebruiken (en dat is tussen 9-10 gram zout per 500g bloem) maar die werken ook anders.
Ik heb het wel eens gemaakt en dan moet je eerst het water met het zout in de kom doen en er moet veel minder gist bij.
Omdat ik verder geen verschil proefte heb ik het bij mijn eigen recept gelaten.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  donderdag 16 januari 2014 @ 10:41:23 #47
385463 Odoaker
THAT'S got spam in it!
pi_135552833
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 10:10 schreef MaximusTG het volgende:
Hmm, die omzetting naar teaspoons zal dan misschien niet kloppen, de hoeveelheid zout in grammen is juist wel (iets minder zelfs) zoals het in het originele recept van Jeff Varasano staat.
Dan zal misschien in de receptformule tablespoon bedoelt worden in plaats van teaspoon, Een tablespoon zout is namelijk 11 gram.
Waarschijnlijk een kwestie van smaak dan. De laatste keer heb ik 1,1% zout toegevoegd, aanzienlijk minder dan de 3,42% die Jeff Varasano stelt.
  † In Memoriam † donderdag 16 januari 2014 @ 10:44:40 #48
91830 MaximusTG
pi_135552948
Ja, zou goed kunnen hoor. Ik weeg altijd af, behalve de gist, die gaat via de teaspoon. Dus had het nog niet gemerkt.
Gebruik zelf eigenlijk standaard gewoon 2% van de hoeveelheid bloem als zout in het recept.
Maaarrr! Meer pizza-foto's!
  Moderator donderdag 16 januari 2014 @ 11:05:10 #49
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_135553511
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 00:52 schreef djkoelkast het volgende:
De hoeveelheid water is per meel afhankelijk, beter begin je met wat minder, je kunt altijd toevoegen.
Als je je deeg niet genoeg kneedt blijft het ook plakkerig.
10 minuten met een handmixer is niet lang genoeg met zo'n hoeveelheid?
Anyway, aankomend weekend maar weer een poging doen, het is niet anders :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator donderdag 16 januari 2014 @ 11:06:19 #50
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_135553536
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 11:05 schreef derLudolf het volgende:

[..]

10 minuten met een handmixer is niet lang genoeg met zo'n hoeveelheid?
Anyway, aankomend weekend maar weer een poging doen, het is niet anders :+
Ik zou het gewoon met de hand kneden, of anders 5 minuten met de mixer en daarna met de hand.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  † In Memoriam † donderdag 16 januari 2014 @ 11:11:24 #51
91830 MaximusTG
pi_135553663
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 11:05 schreef derLudolf het volgende:

[..]

10 minuten met een handmixer is niet lang genoeg met zo'n hoeveelheid?
Anyway, aankomend weekend maar weer een poging doen, het is niet anders :+
Ik zou gewoon eens een soort goede bloem halen, niet mengen tussen die twee soorten. 1050 is niet echt volkoren dacht ik, meer gewoon tarwemeel (geen bloem dus). Maar dan nog is 60% water nou niet bepaald veel hoor.
De pizza met spinaziesaus hierboven is met T550 gemaakt iig.
  Moderator donderdag 16 januari 2014 @ 11:15:33 #52
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_135553800
1050 heeft te maken met de uitmalingsgraad, die ligt heel laag naarmate het getal hoger komt.
1050 is in de regel niet volkoren, althans, ik heb gewoon witte 1050 staan.
Mijn Einkornmeel is onderweg, ik ben daar erg benieuwd naar, Einkornpizza _O_
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  donderdag 16 januari 2014 @ 11:19:30 #53
385463 Odoaker
THAT'S got spam in it!
pi_135553919
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 17:54 schreef MaximusTG het volgende:
[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ][ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]

Paar pizza's gebakken met AH Basic Tarwebloem, omdat er niks anders was.
Beleg: Saus op basis van ingekookte gepureerde spinazie met uitje en knoflook en wat griekse yoghurt, zout en peper. Boerenham, champignons, pijnboompitten en gorgonzola.
Nou Maximus, deze smaakjes ga ik zeker eens proberen. Mooie plaatjes by the way.
pi_135554539
In duitsland kun je '1050volkoren' halen. Dunkel en niet dunkel.
Maar de niet dunkel die ik heb is heel grijs/bruin. En is toch echt volkoren. Volgens mij worden er de hele tjjd 2 dingen door elkaar gebruikt (door iedereen). De maling en het type.
  Moderator donderdag 16 januari 2014 @ 11:46:40 #55
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_135554769
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 11:40 schreef Opblaaspop077 het volgende:
In duitsland kun je '1050volkoren' halen. Dunkel en niet dunkel.
Maar de niet dunkel die ik heb is heel grijs/bruin. En is toch echt volkoren. Volgens mij worden er de hele tjjd 2 dingen door elkaar gebruikt (door iedereen). De maling en het type.
De 1050 die ik heb gebruikt was ook grijzig. Die fabrikant (Aurora) heeft echter naast 1050 Weizenmehl ook Weizen Vollkornmehl op de website staan. In elk geval, ik zal de 1050 volgende keer laten staan. 550 gebruiken en goed kneden. Wordt vervolgd :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zaterdag 18 januari 2014 @ 19:47:35 #56
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_135650516
en het vervolg...


66% 405 en 33% 1050, met 53% water en goed kneden: perfect gewoon. Kon een super dunne bodem maken die lekker krokant was :D


Dat gaan we vaker doen!
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_135650780
Euh, 53% water van het totaal? Of van het meel. Want 53% is volgens mij wel erg weinig. Alhoewel het eigenlijk ook weer niet heel veel uit maakt voor pizza aangezien je maar een heel dun laagje gebruikt.
  Moderator zaterdag 18 januari 2014 @ 20:29:32 #58
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_135652924
Van de totale hoeveelheid bloem
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_135653146
Net echt de lekkerste pizza ooit op. Met tonijn. :9
pi_135854562
Ruzie met het deksel van m'n Bestron.... gaat moeizaam open. Tot een bepaald punt prima en net voorbij die knik moet je half geweld gebruiken. Vanuit het niets... heb 'm pas 4x gebruikt ofzo. Bheh :{
  Moderator donderdag 23 januari 2014 @ 17:05:41 #61
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_135856675
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 16:25 schreef ChilllayD het volgende:
Ruzie met het deksel van m'n Bestron.... gaat moeizaam open. Tot een bepaald punt prima en net voorbij die knik moet je half geweld gebruiken. Vanuit het niets... heb 'm pas 4x gebruikt ofzo. Bheh :{
Zit 5 jaar garantie op die dingen.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator vrijdag 24 januari 2014 @ 20:30:45 #62
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_135906424
Net even 4 bolletjes deeg gemaakt en ga dit koud laten gisten. Kan ik dit tot zondag laten staan? Of kan ik beter morgen pizza eten?


Hoe vriezen jullie bodems in? Het bolletje invriezen of uitrollen en dan invriezen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_135936111
Mijn pizza's worden steeds mooier (en lekkerder), alleen jammer dat ik geen goede camera heb.


Paddestoelen, spinazie, pijnboompitjes en truffelolie O+
pi_136055309
Hoe krijg je 'm toch zo mooi bruin :D

Anyway, hier is 'Bye Bye Bestron', het waren 4 fijne weken.
Wordt morgen ter reparatie opgehaald :'(
pi_136175008
pi_136175102
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2014 16:42 schreef Zon het volgende:
[ afbeelding ]
:')
pi_136178433
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2014 16:42 schreef Zon het volgende:

:D _O- Hij is goed!
  Moderator vrijdag 31 januari 2014 @ 18:48:21 #68
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_136178592
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_136179382
Kijk vaker in dit pizza topic, gebruik het recept van het deeg maar heb een paar vragen.
- zie foto's van pizza's met een mooie rand, dit lukt mij alleen niet. Hoe krijg ik de rand ook zo mooi.
- is zelfgemaakte pizza makkelijk in te vriezen? Kan ik hem 'rouw' in de vriezer doen of moet de pizza eerst in de oven en dan invriezen?
  vrijdag 31 januari 2014 @ 19:15:54 #70
194233 Friday12
Originele kloon
pi_136179668
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2014 19:08 schreef icanhascheezburger het volgende:
Kijk vaker in dit pizza topic, gebruik het recept van het deeg maar heb een paar vragen.
- zie foto's van pizza's met een mooie rand, dit lukt mij alleen niet. Hoe krijg ik de rand ook zo mooi.
- is zelfgemaakte pizza makkelijk in te vriezen? Kan ik hem 'rouw' in de vriezer doen of moet de pizza eerst in de oven en dan invriezen?
De rand lukt mij ook niet :')

Maar het deeg kan wel zo in de vriezer
  Moderator maandag 3 februari 2014 @ 14:34:40 #71
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_136284890
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2014 19:08 schreef icanhascheezburger het volgende:
Kijk vaker in dit pizza topic, gebruik het recept van het deeg maar heb een paar vragen.
- zie foto's van pizza's met een mooie rand, dit lukt mij alleen niet. Hoe krijg ik de rand ook zo mooi.
- is zelfgemaakte pizza makkelijk in te vriezen? Kan ik hem 'rouw' in de vriezer doen of moet de pizza eerst in de oven en dan invriezen?
een rand die zo opkomt, komt doordat het deeg met de hand is gevormd. Gebruik je een deegroller druk je alles plat en als je met de hand de bodem vormt blijft het randje iets dikker.


Rauwe pizza's invriezen zou ik niet doen, je kunt het deeg wel (als dan niet al als pizzabodem uitgerold) wel invriezen
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 17 februari 2014 @ 10:33:48 #72
385463 Odoaker
THAT'S got spam in it!
pi_136803662
Afgelopen weekend weer de nodige pizzaperikelen.
Zaterdag eerst naar Diepenheim (vuurmeersters.nl) gereden om een pizzasteen aan te schaffen. Daarna heen en weer getourd om deze op maat te laten zagen. Dit is dan jammer genoeg nog niet gelukt. Maar niet getreurd, ik had mijn ouwe vloertegel nog.
Donderdag heb ik voor de bodem deeg van volkorenmeel met zuurdesem gemaakt. Zaterdagavond voor de kinderen kleine pizza's met pesto, mozzarella, één met salami en één met gerookte zalm. Voor mij en mijn vrouw ook de variant met gerookte zalm en een pizza carbonara en tot slotte een pizza (min of meer) volgens een recept van #MaximusTG, een absolute aanrader!
Eerst heb ik knoflook en ui in olijfolie gefruit. Daarna flink wat versie spinazie hieraan toegevoegd en laten slinken. Dit heb ik vervolgens gepureerd, griekse yoghurt aan toegevoegd, een beetje citroensap en wat zout en peper. Dit prutje op de bodem van de pizza en hierop kastanjechampignons, pijnboompitjes en na het bakken afgemaakt met boerenham. HEERLIJK!

Jammer genoeg geeft het lamplicht niet de smakelijke kleuren weer...
pi_136851313
Dit is niet de biergist die wordt bedoeld hé?

;(
  Moderator dinsdag 18 februari 2014 @ 15:40:56 #74
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_136852218
_O-
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_136852350
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 15:40 schreef djkoelkast het volgende:
_O-
:P
  dinsdag 18 februari 2014 @ 15:47:00 #76
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_136852551
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2014 16:42 schreef Zon het volgende:
[ afbeelding ]
En als je 'm probeert op te eten dan denk ik dat je over je nek gaat en nog heel wat calorieën ermee verliest.
  Moderator dinsdag 18 februari 2014 @ 16:00:45 #77
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_136853260
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 15:43 schreef d4v1d het volgende:

[..]

:P
Biergist, broodgist, het zit meestal gewoon in portiezakjes van 7-9 gram.


Maar biergist is wel een beetje duur voor door een pizza als je het per stuk gaat kopen.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_137018735
Kent iemand de baking steel? Schijnt wel goed te werken!

http://slice.seriouseats.(...)-steel-delivers.html
pi_137027225
Verse gist is toch altijd biergist?
En je kunt ook bier ipv water gebruiken. (Doen we altijd met de pannenkoeken bij de melk).
pi_137401051
En we zijn weer bezig. *G* Ik verveel me nu in de tijd dat ik de gist, suiker en water laat borrelen :O
pi_137401459
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 16:52 schreef Bonzi_Buddy het volgende:
Kent iemand de baking steel? Schijnt wel goed te werken!

http://slice.seriouseats.(...)-steel-delivers.html
Klinkt interessant idd
pi_137402394
Het artikel is een beetje onduidelijk. Maar is het gewoon een stalen bakplaat of wat? Want die zit toch standaard in je oven. En zo'n plaat is idd insta heet itt een steen.
pi_137420535
Van het weekend zoals elk weekend weer pizza gemaakt. Dit keer lukte het eindelijk om een mooie rand te krijgen :)

mag het weten
pi_137425067
Elk weekend. Omg :D waar kunnen we heen komen?
pi_137434007
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 20:16 schreef Opblaaspop077 het volgende:
Elk weekend. Omg :D waar kunnen we heen komen?
1x in de week, in het weekend op zondag, kijkt lekker weg met studio sport om 19:00 uur en eigen pizza met bier :9
mag het weten
  donderdag 6 maart 2014 @ 11:46:01 #86
159615 PureEvil
Everybody Lies.
pi_137442537
Nou, ik ga straks ook maar weer eens een poging doen om pizza te bakken.
Vorige keer was de bodem behoorlijk dik en broodachtig :P ...tips?
  Moderator donderdag 6 maart 2014 @ 11:54:08 #87
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_137442731
De bodem dunner maken :D
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  donderdag 6 maart 2014 @ 12:47:15 #88
159615 PureEvil
Everybody Lies.
pi_137444028
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 11:54 schreef djkoelkast het volgende:
De bodem dunner maken :D
ja duh. Maar dat kreeg ik niet voor mekaar vorige keer..
  † In Memoriam † donderdag 6 maart 2014 @ 12:49:34 #89
91830 MaximusTG
pi_137444098
Welk recept heb je vorige keer dan gebruikt? Dus, wat heb je precies gedaan vorige keer?
  donderdag 6 maart 2014 @ 12:53:19 #90
159615 PureEvil
Everybody Lies.
pi_137444194
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 12:49 schreef MaximusTG het volgende:
Welk recept heb je vorige keer dan gebruikt? Dus, wat heb je precies gedaan vorige keer?
volgens mij het recept uit dit topic. Maar 't is al ff geleden dus...ik weet het ook niet meer precies hoe of wat
  Moderator donderdag 6 maart 2014 @ 12:56:01 #91
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_137444264
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 12:47 schreef PureEvil het volgende:

[..]

ja duh. Maar dat kreeg ik niet voor mekaar vorige keer..
Van de italianen mag het niet, maar gewoon met de deegroller steeds dunner rollen, omdraaien, rollen, omdraaien. Dan kun je het deeg echt heel dun krijgen.
Wel genoeg kneden de 1e keer, anders zijn je gluten onderontwikkeld en breekt je deeg heel snel en is het niet rekbaar genoeg.
Ook geen 'tarwebloem' van 30ct/kilo gebruiken, want dat heeft te weinig gluten, je hebt een 'hardere' bloemsoort nodig.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  donderdag 6 maart 2014 @ 12:59:11 #92
159615 PureEvil
Everybody Lies.
pi_137444359
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 12:56 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Van de italianen mag het niet, maar gewoon met de deegroller steeds dunner rollen, omdraaien, rollen, omdraaien. Dan kun je het deeg echt heel dun krijgen.
Wel genoeg kneden de 1e keer, anders zijn je gluten onderontwikkeld en breekt je deeg heel snel en is het niet rekbaar genoeg.
Ook geen 'tarwebloem' van 30ct/kilo gebruiken, want dat heeft te weinig gluten, je hebt een 'hardere' bloemsoort nodig.
Hmz, ik heb nu alleen weizenmehl type 405 en dinkelmehl type 630 staan.
  Moderator donderdag 6 maart 2014 @ 13:10:57 #93
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_137444681
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 12:59 schreef PureEvil het volgende:

[..]

Hmz, ik heb nu alleen weizenmehl type 405 en dinkelmehl type 630 staan.
405 is prima, dinkel 630 is spelt, kan ook ;)
405 heeft dezelfde uitmalingsgraad als 00, alleen is waarschijnlijk iets zachter. Je kunt het ook 50/50 mengen.
Zolang het maar geen 'bindy tarwebloem' is, want dat is echt net genoeg om sauzen mee aan te dikken.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator donderdag 6 maart 2014 @ 13:16:41 #94
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_137444843
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 13:10 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

405 is prima, dinkel 630 is spelt, kan ook ;)
405 heeft dezelfde uitmalingsgraad als 00, alleen is waarschijnlijk iets zachter. Je kunt het ook 50/50 mengen.
Zolang het maar geen 'bindy tarwebloem' is, want dat is echt net genoeg om sauzen mee aan te dikken.
Rijst spelt wel goed dan? Dacht dat dit een ander soort gluten was dan in tarwe bloem
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator donderdag 6 maart 2014 @ 13:19:30 #95
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_137444929
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 13:16 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Rijst spelt wel goed dan? Dacht dat dit een ander soort gluten was dan in tarwe bloem
Het is een iets ander soort, maar wel meer gluten dan in tarwe. Je kunt alles met spelt maken, ik doe het al tijden. Speltpannenkoeken, speltoliebollen, taarten, koekjes, cakes, broden, pizza's etc.
Het rijst alleen wat minder in de hoogte, maar da's bij pizza toch al niet nodig.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  donderdag 6 maart 2014 @ 14:58:56 #96
159615 PureEvil
Everybody Lies.
pi_137448073
oh gadver, maak ik net een pak meel open, zitten er beestjes in :r
  † In Memoriam † donderdag 6 maart 2014 @ 15:04:11 #97
91830 MaximusTG
pi_137448228
Weggooien dan natuurlijk, maar dat lijkt me wel logisch he ;)

En dan loop/fiets/rij je daarna naar de supermarkt, en je haalt er bv een pak biotarwe bloem van koopmans, of biotarwe van de AH;
Daar ga je dan mee een pizzadeeg maken. Maar voor vandaag wordt dat een beetje te laat ben ik bang. Dan kan je beter voor morgen een deeg maken.
  donderdag 6 maart 2014 @ 15:12:27 #98
159615 PureEvil
Everybody Lies.
pi_137448443
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 15:04 schreef MaximusTG het volgende:
Weggooien dan natuurlijk, maar dat lijkt me wel logisch he ;)

En dan loop/fiets/rij je daarna naar de supermarkt, en je haalt er bv een pak biotarwe bloem van koopmans, of biotarwe van de AH;
Daar ga je dan mee een pizzadeeg maken. Maar voor vandaag wordt dat een beetje te laat ben ik bang. Dan kan je beter voor morgen een deeg maken.
Neuh, ik heb nog een pak meel staan, dus dat scheelt ;) Maar echt gadver, heb dat nog nooit meegemaakt :o
  Moderator donderdag 6 maart 2014 @ 15:15:47 #99
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_137448528
Als er beestjes in zitten is het te oud :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  donderdag 6 maart 2014 @ 18:44:01 #100
159615 PureEvil
Everybody Lies.
pi_137455181




Goed,beetje aangefikt aan de zijkanten, en wat dik in het midden, maar hij was wel lekker :)
pi_137463338
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 18:44 schreef PureEvil het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Goed,beetje aangefikt aan de zijkanten, en wat dik in het midden, maar hij was wel lekker :)
Wat een complete chaos. :D Maar uiteindelijk gaat het om de smaak. :9
  Moderator donderdag 6 maart 2014 @ 22:22:27 #102
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_137466282
Je mist eigenlijk alleen een beetje rand, die vangt dat op ;)
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_137468022
Tjaa. Zo'n overbelegde pizza. Rete lekker alleen eeeeen grote zooi.
  vrijdag 7 maart 2014 @ 13:52:09 #104
260253 Sandous
*+*+*+*+*+
pi_137482363
Ik gebruik altijd het deeg van de openingspost en dat bevalt mij prima hier!! Lekker..
Alleen wil het thuisfront deeg als die van NY Pizzas.. dus krokant maar ook heel zacht.. en aan de zijkanten.. nog een stukje deeg..

Kan ik dat maken? (of zitten daar dingen in, die wij niet kennen)
  Moderator vrijdag 7 maart 2014 @ 13:53:11 #105
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_137482400
Volgens mij kan dat alleen door de bodem te grillen.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_137515975
Na bijna 1.5 maand heb ik een nieuwe Bestron gekregen! (had 'm pas 2 weken in gebruik).
Hij bleek niet meer te repareren en heb nu een nieuwe gehad, yay!

Deksel ging amper nog open....

Kan nu gelukkig weer pizza gaan maken!
  zaterdag 8 maart 2014 @ 20:24:13 #107
378832 Opblaaspop077
Opblaaspop077
pi_137523543
Kun je deeg beter na of voor het rijzen de vriezer in doen? Of misschien na de eerste keer rijzen?
Heb dit keer maar 2Kg deeg gemaakt. Altijd maar net genoeg en wou nu eens een pizza over houden. En een bolletje in de vriezer.
  Moderator zaterdag 8 maart 2014 @ 20:51:09 #108
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_137524634
Na het rijzen, want het rijst eigenlijk niet meer nadat het de vriezer uit is.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator zaterdag 8 maart 2014 @ 22:25:08 #109
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_137528691
Kun je het deeg ook uitrollen en dan invriezen? Of kun je dat beter in bolletjes doen?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_137529481
Mijn zoektocht naar een pizzasteen loopt lekker... mank :P In mijn poging om niet een overpriced Jamie Olliver steen te nemen ben ik langs tuincentra gegaan, hadden ze daar exact dezelfde steen van een naamloos merkje voor de helft van de prijs alleen niet op voorraad. }:| Toen maar een aangrenzende bouwcentra binnen gelopen, op zoek naar een natuursteen die wel in de oven past. Hebben ze alleen 60x30 terwijl ik 30x30 nodig heb. :( Enkel de betontegel was 30x30 maar veels te lomp. Resultaat: nog niks fatsoenlijks in huis want natuursteen hadden ze ook in 20x20, maar met 40x20 steekt mijn geïmproviseerde steen als nog de oven uit, dus de klep kan niet dicht :+
mag het weten
  zaterdag 8 maart 2014 @ 22:49:51 #111
378832 Opblaaspop077
Opblaaspop077
pi_137529805
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 20:51 schreef djkoelkast het volgende:
Na het rijzen, want het rijst eigenlijk niet meer nadat het de vriezer uit is.
Ligt al in de vriezer, helaas. Wist eigenlijk niet dat gist kapot ging in de vriezer. Dan meng ik er dan wel gist door. Hmm.
pi_137530013
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 15:15 schreef djkoelkast het volgende:
Als er beestjes in zitten is het te oud :P
Meen je die :o!
pi_137530279
Pizza van afgelopen woensdag:


En twee pizza's van een tijdje terug.



Hij ligt aardig vol, maar je moest er 4 personen mee voeden :P Had er ook nog wat restjes uit de koelkast opgeflikkerd :') Die Broccoli was alleen niet heel lekker _O-
  † In Memoriam † zondag 9 maart 2014 @ 10:34:05 #114
91830 MaximusTG
pi_137538084
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 22:49 schreef Opblaaspop077 het volgende:

[..]

Ligt al in de vriezer, helaas. Wist eigenlijk niet dat gist kapot ging in de vriezer. Dan meng ik er dan wel gist door. Hmm.
Is ook onzin hoor, gist gaat normaal gesproken niet (of iig niet allemaal) dood in de vriezer.
  Moderator zondag 9 maart 2014 @ 10:54:06 #115
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_137538464
Dat heb ik ook nooit gezegd, maar deeg rijst veel minder goed nadat het ingevroren is geweest, dus liever na dan voor het rijzen invriezen.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zondag 9 maart 2014 @ 12:03:06 #116
378832 Opblaaspop077
Opblaaspop077
pi_137539953
Achja. Komt wel goed.
pi_137629258
Afgelopen weekend toch maar overstag gegaan en een steenoven voor in de tuin gekocht. Ik wilde eigenlijk liever geen dome vormige oven en kwam al snel bij een roestvrij stalen versie uit.



Was eerst wat sceptisch over deze over maar na het lezen van wat reviews en een ervaring op: http://www.pizzamaking.com/forum/index.php?topic=22949.0 toch maar besloten om voor deze over te gaan.

Gisteren ingestookt en vandaag tot 400 graden weten te stoken. Moet nog wel ff oefenen met het op temperatuur houden met de hoeveelheid hout, maar voor een eerste poging moet ik zeggen dat de pizza die eruit kwam echt heerlijk was.



Foto zat de pizza er 2 min in. Heb er overigens ook nog een schaal lasagna in gezet, die binnen 20 min klaar was.

Laat de zomer maar komen! :P
  Moderator dinsdag 11 maart 2014 @ 20:06:07 #118
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_137629448
Wat heeft dit monster je gekost? :D
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_137629892
600 euro incl btw. voor de oven, vuur/hout houder, pizza schep en een grote ovenschaal. Heb nog een hoop steigerhout liggen, dus ga daarmee een verrijdbaar meubel in elkaar timmeren. Voordeel van dit ding is dat hij maar 55 kilo weegt en dus vrij mobiel is itt de gemetselde domes. Denk wel dat de traditionele domes langer hun hitte vast houden door de dikke wanden. Maar voor mij voldoet dit prima. Pizza was echt heerlijk.. Mooie blaasjes in het deeg en een lichte rooksmaak.. Ik wil niet anders meer.. :P
  Moderator dinsdag 11 maart 2014 @ 20:25:02 #120
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_137630374
Nu wil ik er ook een ;(
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  dinsdag 11 maart 2014 @ 20:25:32 #121
194233 Friday12
Originele kloon
pi_137630405
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 20:02 schreef MonkNL het volgende:
Afgelopen weekend toch maar overstag gegaan en een steenoven voor in de tuin gekocht. Ik wilde eigenlijk liever geen dome vormige oven en kwam al snel bij een roestvrij stalen versie uit.

[ afbeelding ]

Was eerst wat sceptisch over deze over maar na het lezen van wat reviews en een ervaring op: http://www.pizzamaking.com/forum/index.php?topic=22949.0 toch maar besloten om voor deze over te gaan.

Gisteren ingestookt en vandaag tot 400 graden weten te stoken. Moet nog wel ff oefenen met het op temperatuur houden met de hoeveelheid hout, maar voor een eerste poging moet ik zeggen dat de pizza die eruit kwam echt heerlijk was.

[ afbeelding ]

Foto zat de pizza er 2 min in. Heb er overigens ook nog een schaal lasagna in gezet, die binnen 20 min klaar was.

Laat de zomer maar komen! :P
:9~ Nu wil ik echt pizza :9~
  dinsdag 11 maart 2014 @ 21:31:51 #122
296595 foodlover
live and learn
pi_137633924
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 20:15 schreef MonkNL het volgende:
600 euro incl btw. voor de oven, vuur/hout houder, pizza schep en een grote ovenschaal. Heb nog een hoop steigerhout liggen, dus ga daarmee een verrijdbaar meubel in elkaar timmeren. Voordeel van dit ding is dat hij maar 55 kilo weegt en dus vrij mobiel is itt de gemetselde domes. Denk wel dat de traditionele domes langer hun hitte vast houden door de dikke wanden. Maar voor mij voldoet dit prima. Pizza was echt heerlijk.. Mooie blaasjes in het deeg en een lichte rooksmaak.. Ik wil niet anders meer.. :P
Mooie aankoop!
Ik ben jaloers :Y)
pi_137637303
quote:
2s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 23:00 schreef d4v1d het volgende:
Pizza van afgelopen woensdag:
[ afbeelding ]

En twee pizza's van een tijdje terug.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Hij ligt aardig vol, maar je moest er 4 personen mee voeden :P Had er ook nog wat restjes uit de koelkast opgeflikkerd :') Die Broccoli was alleen niet heel lekker _O-
Je moet die kerntjes uit de tomaat snijden, dat is toch niet lekker.
pi_137766125
V/d week een merkloze ovensteen op de kop getikt bij de Tuinland voor 9 euro, zelfde ding als die van Jamie Oliver die in de schappen ligt bij Cook&co voor 19 euro :+ Dus ben benieuwd hoe zondag mijn eerste pizza op de ovensteen eruit komt :) Zit nu wel verlegen om een pizzaschieter, denk dat ik mijn Action pizzaprul er maar voor blijf gebruiken
mag het weten
pi_137766583
quote:
11s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 22:27 schreef Myraela het volgende:

[..]

Je moet die kerntjes uit de tomaat snijden, dat is toch niet lekker.
Haha idd, dat is een goeie :D
pi_137830922


Weer bezig geweest. Gisteren 5 pizza's gebakken. Gemiddeld zaten ze er zo'n anderhalf a 2 min in. Thermometer zakt altijd iets als ik de oven op laat, denk door de lucht instroom. Deurtje ervoor en dan klokt ie ong 420 graden.
  maandag 17 maart 2014 @ 09:16:49 #127
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_137831568
Vorige week heb ik weer pizza gebakken. Het ging best goed, blijkbaar heb ik het nog steeds in m'n handen. Voor het deeg heb ik het recept uit de OP gebruikt.
Alleen kan ik volgende keer beter wat eerder beginnen met het deeg, misschien dat het dan wat meer gerezen is. Ik dacht aan een dag van tevoren.
pi_138167925
Sinds een week of twee een houtoven in de tuin staan.



Sindsdien bezig geweest met deze topics doornemen, instoken en vandaag de eerste keer pizza gebakken met recept #1 uit de OP:


Pizza aan het bakken in de oven


Reeds aangebroken eindresultaat


Bubbeltjes in het deeg


Gekleurde onderkant

Voor de eerste keer bakken waren we zeer tevreden, bodem was krokant en de topping was gaar. De eerste was de saus wat flauw en zat er te weinig kaas op. De laatste was een stuk beter alleen net een klein stukje in de kooltjes gelegen.

Ik kan nog een goeie tip gebruiken voor het inschieten van de pizza in de oven, nu in één beweging geprobeerd maar dan wil de topping als eerste op de steen liggen voordat de bodem er is :) Gedaan met een pizzaplank van berken triplex, uiteraard met bloem er op.

Iedereen bedankt voor het delen van de tips en ervaringen, ik heb een hoop geleerd uit dit topic.
pi_138171875
Ik wil ook een tuin. :D
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_138184432
Ipv bloem op je schieter moet je maismeel/polenta oid gebruiken, bloem wordt opgenomen door je deeg dus dat gaat plakken.
  woensdag 26 maart 2014 @ 18:36:05 #131
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_138199563
ik heb hier in de supermarkt naar maismeel gezocht maar ...
Waar haal je het best de juiste type bloem en polenta/maismeel

Monk waar heb je die oven gekocht.
Drop you like an ill, bad habit
  Moderator woensdag 26 maart 2014 @ 18:56:33 #132
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_138200185
Durum griesmeel werkt ook prima.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  woensdag 26 maart 2014 @ 19:29:02 #133
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_138201491
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2014 18:56 schreef djkoelkast het volgende:
Durum griesmeel werkt ook prima.
behalve bloem en tarwemeel is hier geloof ik niks
Drop you like an ill, bad habit
  Moderator woensdag 26 maart 2014 @ 19:43:35 #134
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_138202134
Het is online te bestellen eventueel.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_138202370
Een vraagje aan MaximusTG (of wie er ook wat over kan zeggen, uiteraard):

Kort geleden ben ik ook begonnen met maken van pizza's en heb, na eerst wat geklooid te hebben met de "normale" oven, zo'n Ferrari Napoli gekocht. Via Google vond ik vervolgens dit forum en heb mij meteen geregistreerd bij FOK. Zie dat ik nu heel wat te lezen heb, aangezien dit inmiddels al #19 is en elke discussie weer aardig wat pagina's is. Ik moet daar nog mee beginnen, dus sorry als dit al eens behandeld is. Dit is meteen mijn eerste post hier.

Nu mijn vraag: Ik had het idee dat mijn Napoli niet warm genoeg wordt. Het duurt zo'n 7 - 8 minuten, en niet 5, en zelfs op stand 3 - 3 1/2 tot mijn pizza er een beetje goed uitziet. Ik heb toen de importeur gemaild en die antwoordde dat de nieuwere ovens 2 thermostaten hebben en dat hij eerst snel naar 450 C verwarmde en dan weer afkoelde naar 300 C. Hij adviseerde om maar kort voor te verwarmen, omdat de oven anders weer zou gaan afkoelen, en om tussendoor het deksel open te laten staan.

Via mijn Google zoeken zag ik al een post hier staan dat je de thermostaat kunt omzeilen d.m.v. een ventilator. Zoiets had ik ook al zien staan op een ander forum. Ik heb dat zelf inmiddels ook geprobeerd maar bij mij lukt het niet. Ook met een ventilator schakelt de oven bij mij na een bepaalde tijd uit, d.w.z. het lampje gaat toch uit.

Wat zou ik dan verkeerd doen ? En wat voor ventilator gebruik jij en hoe heb je hem gericht staan ?
  woensdag 26 maart 2014 @ 20:58:37 #136
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_138205771
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2014 19:43 schreef djkoelkast het volgende:
Het is online te bestellen eventueel.
Ben ik aan het kijken, zit er gewoon een molen met winkel op 12 minuten rijden...
Daar maar eens langs dan!
Drop you like an ill, bad habit
  woensdag 26 maart 2014 @ 21:02:53 #137
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_138206034
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2014 19:48 schreef Birdiemyparrot het volgende:
Een vraagje aan MaximusTG (of wie er ook wat over kan zeggen, uiteraard):

...

Via mijn Google zoeken zag ik al een post hier staan dat je de thermostaat kunt omzeilen d.m.v. een ventilator. Zoiets had ik ook al zien staan op een ander forum. Ik heb dat zelf inmiddels ook geprobeerd maar bij mij lukt het niet. Ook met een ventilator schakelt de oven bij mij na een bepaalde tijd uit, d.w.z. het lampje gaat toch uit.

Wat zou ik dan verkeerd doen ? En wat voor ventilator gebruik jij en hoe heb je hem gericht staan ?
Volgens mij kan ik me inderdaad herinneren dat Maximus een mod voor zijn (bestron) geloof ik had.
Ik heb zelf nog een oud type bestron, en ik verwarm altijd voor op standje 2 en dan gaat de pizza erin
op standje 3. De truuk is eigenlijk dat je moet zorgen dat het bovenste verwarmingselement voluit gaat, en dat de steen licht is afgekoeld (anders wordt de bodem zwart)

Dit is hoe ik ermee werk, mocht het handiger kunnen hou ik me altijd aanbevolen voor tips.
Drop you like an ill, bad habit
pi_138214013
Het is me dan eindelijk gelukt om 'm luchtig, krokant én lekker te maken! Bodem was ook superrrrr!



Nu heb ik de smaak te pakken :9~
pi_138217535
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2014 18:36 schreef pmponer het volgende:
ik heb hier in de supermarkt naar maismeel gezocht maar ...
Waar haal je het best de juiste type bloem en polenta/maismeel

Monk waar heb je die oven gekocht.
http://www.bonnewits.nl/a(...)/pizza-houtoven.html

Prijs is ex btw wel.
pi_138747444
Waar kan ik goedkoop een chamotte steen kopen online? Ze zijn minimaal 25¤ inclusief verzendkosten en volgens mij is er nergens in de buurt van Leeuwarden een winkel die ze verkoopt.
pi_138749098
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2014 22:52 schreef drahcir058 het volgende:
Waar kan ik goedkoop een chamotte steen kopen online? Ze zijn minimaal 25¤ inclusief verzendkosten en volgens mij is er nergens in de buurt van Leeuwarden een winkel die ze verkoopt.
Een van de goedkoopste is www.groenebouwmaterialen.nl
Maar de verzendkosten zijn bijna even hoog als de prijs van de steen.
Waarom ga je dan ook in zo'n uithoek van het land wonen :P
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  vrijdag 11 april 2014 @ 01:16:59 #142
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_138752434
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 18:44 schreef PureEvil het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Goed,beetje aangefikt aan de zijkanten, en wat dik in het midden, maar hij was wel lekker :)
Zo zien die van mij er meestal ook uit. Ik doe geen moeite meer om ze mooi rond te krijgen :P .
Zolang het maar goed smaakt :) .
pi_138753572


Iemand ervaring met zulke steenovens/pizzaovens? Dingen worden steeds goedkoper aangeboden en ik begin er steeds meer aan te denken er een te kopen.
pi_138753587
En dan lees je even terug......
  vrijdag 11 april 2014 @ 11:36:28 #145
378832 Opblaaspop077
Opblaaspop077
pi_138758308
Het lijkt wel of doeensgek geen schoorsteen heeft :o ! Klopt dit?
pi_138760157
Je hebt ze in verschillende uitvoeringen. Met/Zonder schoorsteen, verschillende maten etc. Volgens mij zijn het prima oventjes voor in de tuin voor particulier gebruik.
pi_138760734
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 12:33 schreef MonkNL het volgende:
Je hebt ze in verschillende uitvoeringen. Met/Zonder schoorsteen, verschillende maten etc. Volgens mij zijn het prima oventjes voor in de tuin voor particulier gebruik.
Heb je ze ook in Napolitaanse uitvoering, dwz 600+ graden?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Moderator vrijdag 11 april 2014 @ 13:35:23 #148
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_138762212
Waar ik mee zit is dat je zo'n ding moet opstoken met hout, op temperatuur moet laten komen, je bent zo een uur of meer verder. Dan bak je in 10 minuten 2 pizza's en kan hij weer uit :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  vrijdag 11 april 2014 @ 13:47:52 #149
378832 Opblaaspop077
Opblaaspop077
pi_138762664
Dan blijf je er 's avonds nog lekker omheen zitten met een biertje. Zal best wel lang warm blijven :p .
pi_138789258
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 12:49 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Heb je ze ook in Napolitaanse uitvoering, dwz 600+ graden?
Dat zijn toch die platte domes? Zoiets als http://www.robuustwonen.nl/pizzaovenbasso.html ?

quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 13:35 schreef djkoelkast het volgende:
Waar ik mee zit is dat je zo'n ding moet opstoken met hout, op temperatuur moet laten komen, je bent zo een uur of meer verder. Dan bak je in 10 minuten 2 pizza's en kan hij weer uit :P
Maak je overdag wat brooddeeg, bak je nog een vers brood die je na je pizza afbakt. Je kan er ook andere gerechten naast maken. Hele kippen, lasagna etc etc etc
pi_138804738
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 20:05 schreef doeeensgek het volgende:
Sinds een week of twee een houtoven in de tuin staan.

[ afbeelding ]

Sindsdien bezig geweest met deze topics doornemen, instoken en vandaag de eerste keer pizza gebakken met recept #1 uit de OP:

[ afbeelding ]
Pizza aan het bakken in de oven

[ afbeelding ]
Reeds aangebroken eindresultaat

[ afbeelding ]
Bubbeltjes in het deeg

[ afbeelding ]
Gekleurde onderkant

Voor de eerste keer bakken waren we zeer tevreden, bodem was krokant en de topping was gaar. De eerste was de saus wat flauw en zat er te weinig kaas op. De laatste was een stuk beter alleen net een klein stukje in de kooltjes gelegen.

Ik kan nog een goeie tip gebruiken voor het inschieten van de pizza in de oven, nu in één beweging geprobeerd maar dan wil de topping als eerste op de steen liggen voordat de bodem er is :) Gedaan met een pizzaplank van berken triplex, uiteraard met bloem er op.

Iedereen bedankt voor het delen van de tips en ervaringen, ik heb een hoop geleerd uit dit topic.
Nog een tip, zag dat je op de foto's vurenhout hebt gebruikt voor het stoken. Gebruik Berk/Eik en dan lekkere dikke stukken. Worden gloeiheet, branden lang en gloeien lang na. Perfect om de temp lekker hoog te houden.
  Moderator zondag 13 april 2014 @ 00:14:11 #152
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_138812081
Berk? Dat brand toch niet zo lang in vergelijking met eiken en beuk?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_138862623
o lol, was er niet helemaal bij. Bedoelde beuk idd..
  vrijdag 2 mei 2014 @ 11:51:23 #154
378832 Opblaaspop077
Opblaaspop077
pi_139482960
U don't bake pizza anymore? Vanavond gaat hier weer eens de oven aan (voor pizza's).
pi_139515528
Jawel, 2 weken geleden op maandag nog 20! pizza's gebakken in mijn oven.. Was even aanpoten.. Maar een erg geslaagd pizza feestje. Vandaag is wel een mooie dag voor de oven, maar eet niet thuis helaas.. :P
  zaterdag 3 mei 2014 @ 15:49:09 #156
378832 Opblaaspop077
Opblaaspop077
pi_139522243
Meerdere pizza's vind ik echt een ramp. Al is je oven zo groot.
De hele tijd open en dicht maken en in principe heb ik maar een steen in mijn oven.

Ze waren gister wel weer erg lekker.
  zaterdag 3 mei 2014 @ 17:14:34 #157
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_139524232
Nooit meer van die goede baktips van MaximusTG. ;(
CUL / Rust zacht, MaximusTG
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_139528098
quote:
9s.gif Op zaterdag 3 mei 2014 17:14 schreef golfer het volgende:
Nooit meer van die goede baktips van MaximusTG. ;(
CUL / Rust zacht, MaximusTG
laten we zijn baktips in ere houden in het topic!
pi_139563419
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 07:47 schreef emil23 het volgende:
[ afbeelding ]

Iemand ervaring met zulke steenovens/pizzaovens? Dingen worden steeds goedkoper aangeboden en ik begin er steeds meer aan te denken er een te kopen.
Het goedkoopst zijn ze hier, wel even zelf vervoer regelen: http://www.lojaartiforno.com/

Inmiddels hebben wij deze oven ook in de tuin. Het onderstel en tafel heb ik zelf gemaakt. Nu eerst een tijdje langzaam in stoken. Volgend weekend kunnen we los met pizza bakken.
pi_139565204
Sjeezus, wat is dit nu? MaximusTG ons ontvallen? Daar ben ik echt wel even van slag van. Los van het feit dat hij vrij perfectionisch was in zowel dit als het broodbaktopic. Ik ben benieuwd wie hieraan snel ingeving zal geven, ik denk niemand. Tussen de fora-regels door leek Thomas mij een aardig en geïnteresseerd persoon met de nodige wetenschappelijke bagage. Weekendjes Ardennen met vrienden en basilicumplantjes op het balkon vond hij leuk.

Sterkte voor vriendin en nabestaanden.
pi_139576702
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 21:10 schreef Sparafucile het volgende:

[..]

Het goedkoopst zijn ze hier, wel even zelf vervoer regelen: http://www.lojaartiforno.com/

Inmiddels hebben wij deze oven ook in de tuin. Het onderstel en tafel heb ik zelf gemaakt. Nu eerst een tijdje langzaam in stoken. Volgend weekend kunnen we los met pizza bakken.
[ afbeelding ]
Dat ziet er netjes uit ^O^
pi_139580911
quote:
9s.gif Op zaterdag 3 mei 2014 17:14 schreef golfer het volgende:
Nooit meer van die goede baktips van MaximusTG. ;(
CUL / Rust zacht, MaximusTG
Oh bah, wat naar. ;( ;(
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_139605083
Vandaag m'n eerste pizza's gemaakt op de kamado (keramische barbeque). Altijd zitten pielen in een inbouwoven die max. 250 graden aan kon nu eindelijk een soort van 'next level'. Erg tevreden met het eerste resultaat, heerlijk! Een bodem zo dun en zo krokant, met 350/400 graden indirecte hitte op een pizzasteen in een paar minuten klaar! Heerlijke rooksmaak, mooie volgende stap.







Met respect aan MaximusTG! Verschrikkelijk om dat te lezen, alle sterkte aan zijn vriendin en een ieder die hem geeft mogen kennen.
Quidquid latine dictum sit, altum viditur
pi_139635960
Dat is toch een green egg ook al is hij zwart? Mooi speelgoed. Pizza ziet er ook goed uit met mooie donkere bubbels.
  dinsdag 6 mei 2014 @ 21:37:54 #165
378832 Opblaaspop077
Opblaaspop077
pi_139637836
Hoezo komt je rand ZO veel omhoog?
Ziet er goed uit. Heb t geluk dat mijn oven waarschijnlijk wel over de 250 gaat. Er staat 250 max maar mijn vorige pizza was ook in 5 minuten klaar!
pi_139641390
Die rand? Kwestie van deeg uitrollen, of liever met de hand. Uitrollen werkt niet zo goed in deze, tenzij je een geprepareerde deegbol hebt. Wat moeilijk uit te leggen. Maximus was iig fan van de dikke rand. Anderen vinden thin crust leuk. Maar lukt het met de hand niet zo goed, dan is een hoekdeegrollertje nog wel een idee. Nooit alle lucht eruit drukken.
  dinsdag 6 mei 2014 @ 22:46:09 #167
378832 Opblaaspop077
Opblaaspop077
pi_139643984
Ja ik houd juist niet van die randen. Niet dat het veel maakt als die maar knapperig is en dat bereik je alleen met temperatuur. Ik snap niet hoe ze op een verpakking kunnen zetten 200-220 C. Gewoon standje max voor zolang als mogelijk.
250 minstens 't liefst.

Temperatuur bepaalt zoveel meer als je deegbereiding!
  dinsdag 6 mei 2014 @ 22:47:30 #168
194233 Friday12
Originele kloon
pi_139644109
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 22:46 schreef Opblaaspop077 het volgende:
Ja ik houd juist niet van die randen. Niet dat het veel maakt als die maar knapperig is en dat bereik je alleen met temperatuur. Ik snap niet hoe ze op een verpakking kunnen zetten 200-220 C. Gewoon standje max voor zolang als mogelijk.
250 minstens 't liefst.

Temperatuur bepaalt zoveel meer als je deegbereiding!
Ik vind dat randje altijd lekker en zeker als er alleen tomatensaus net langs zit :9~
pi_139644665
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 22:46 schreef Opblaaspop077 het volgende:
Ja ik houd juist niet van die randen. Niet dat het veel maakt als die maar knapperig is en dat bereik je alleen met temperatuur. Ik snap niet hoe ze op een verpakking kunnen zetten 200-220 C. Gewoon standje max voor zolang als mogelijk.
250 minstens 't liefst.

Temperatuur bepaalt zoveel meer als je deegbereiding!
Nee. Die randjes zijn toch echt een kwestie van CO2 wat je er niet helemaal uit wil walsen. Dus ontstaan door gistingsproces in het deeg. Lekker of niet lekker is een tweede. Randen helpen ook om de vulling binnenboord te houden, indien teveel. Het Oud-Hollandsche dijkenpricipe, vandaar dat we hier nooit Napolitaanse pizza's eten.
  dinsdag 6 mei 2014 @ 23:45:57 #170
378832 Opblaaspop077
Opblaaspop077
pi_139648118
Ik he een rand van 1 cm meestal. Houd die van dat droge brood, de hond wel.
Heb schijt tanden en kaken en dan kauw ik mij suf daarom :p .
Ik snap t principe wel hoor. Alleen als je oven niet heet is kom je nergens :) .
En als er geen co2 in je deeg zit is t een beetje jammer ja.
pi_139677152
Het in inderdaad een keramische bbq/oven (een 'kamado') waarbij de 'Big Green Egg' inderdaad de bekendste is. De kamado die ik heb komt van Auplex (auplexkamado.nl) maar het concept is verder exact gelijk, alleen de prijs is wat gunstiger. Ik heb er daarnaast een plaat bij voor indirecte hitte (waar de pizzasteen op ligt) en natuurlijk de pizzasteen zelf.

De rand krijg ik door de bol deeg voor het beleggen met de vingers te bewerken en daarbij maak ik al een beetje een dikkere rand. Van daaruit maak ik de pizza steeds groter met de handen. Het uitrollen van het deeg doe ik bewust niet omdat ik de lucht in het deeg wil laten en geen grote platte schijf wil om het zo maar te zeggen. Volgende keer wil ik met de voorbereiding ook wel even wat foto's maken :)
Quidquid latine dictum sit, altum viditur
pi_139762609
Ja, doe maar, die foto's maken. Want je pizza is bijna 'textbook', zeker voor thuisfabricaat. Daarbij ga ik er vanuit dat voor BBQ-pizza's nog nét iets meer skills nodig zijn.
pi_139925428
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2014 23:38 schreef Yvesss het volgende:
Ja, doe maar, die foto's maken. Want je pizza is bijna 'textbook', zeker voor thuisfabricaat. Daarbij ga ik er vanuit dat voor BBQ-pizza's nog nét iets meer skills nodig zijn.
Van het weekend wordt het lekker(der) weer, dus dan ga ik zeker weer aan de slag! Die foto's komen goed.

Wat betreft dat laatste; ik moest in de oven (keuken) meer aanrommelen dan in dit ding om er een mooie pizza uit te krijgen, dus voor wat betreft skills weet ik het nog niet. Door in de oven te rommelen heb ik weliswaar alles geleerd, dat wel.
Quidquid latine dictum sit, altum viditur
pi_139925767
Ja weekend gaat hier ook de oven aan :) can't wait

  dinsdag 13 mei 2014 @ 22:46:24 #175
378832 Opblaaspop077
Opblaaspop077
pi_139927951
Is dat aan de voorkant nou allemaal nep?
Die stenen zegmaar.

Oh wacht ik zie nu een beetje diepte in de foto onderaan.
Mooie oven!
  zondag 25 mei 2014 @ 14:07:09 #176
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_140343640
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 07:47 schreef emil23 het volgende:
[ afbeelding ]

Iemand ervaring met zulke steenovens/pizzaovens? Dingen worden steeds goedkoper aangeboden en ik begin er steeds meer aan te denken er een te kopen.
Ik heb er zo eentje; ik heb er alleen wel voor gekozen hem onder een dakje onder te brengen om weersinvloeden op de oven zo veel mogelijk te voorkomen.
We hebben hem in de eerste maanden ook een paar keer een "beetje" te enthousiast gestookt dus hij heeft wat scheuren gekregen; een extra reden om hem niet in de regen te willen hebben staan! :)



Onder "wat te enthousiast stoken" versta ik dan:



En ehm, je kunt er meer mee dan alleen pizza bakken ;)
(Al zijn we sinds we dit ding hebben niet een keer meer naar de pizzeria geweest...)



Maar aangezien dit het pizza topic is: ik houd van gevulde pizza. Persoonlijk vind ik de bodem en zeker de randen van ondergeschikt belang aan de smaak van een goed beleg.



[ Bericht 7% gewijzigd door fietsie op 25-05-2014 14:15:43 ]
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  Moderator zondag 25 mei 2014 @ 16:18:22 #177
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_140347952
Zo'n mooie oven en dan zet je er zo'n vies geïmpregneerd schuttingpaneel omheen :P
Maar die oven is echt gaaf :D
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zondag 25 mei 2014 @ 16:40:07 #178
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_140348705
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2014 16:18 schreef djkoelkast het volgende:
Zo'n mooie oven en dan zet je er zo'n vies geïmpregneerd schuttingpaneel omheen :P
Maar die oven is echt gaaf :D
Keuzes he, afhankelijk van budget en de omgeving (die al bestond uit dergelijke panelen.

Gecompenseerd met een travertin werkblad ervoor ;)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  dinsdag 27 mei 2014 @ 06:58:03 #179
374892 bobbee
Bob's House
pi_140414509
Ziet er wat mij betreft puik uit, ook de ombouw van de oven!
"When the moon hits your eye like a big pizza pie - that's amore"
“My idea of feng shui is to have them arrange the pepperoni in a circle on my pizza”
pi_140445047
Hallo,

Ik heb zo'n rode Optima Napoli gekocht vandaag, maar het is net alsof de thermostaat na éénmaal de goede warmte te hebben bereikt, daarna nooit meer aan springt, en dus afkoelt. Het lampje wil dan ook niet meer branden, ook als ik hem een tijdje open zet of naar een hoger niveau wil.

Haal ik dan de stekker eruit, laat hem afkoelen en plug hem weer in dan gaat het lampje weer branden en kom je in dezelfde cyclus terecht.

Bekend probleem? Doe volgens mij niks fout. Lijkt alsof ie kaduuk is.
hula
  Moderator dinsdag 27 mei 2014 @ 22:22:12 #181
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_140447630
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 06:58 schreef bobbee het volgende:
Ziet er wat mij betreft puik uit, ook de ombouw van de oven!
Ziet er ook niet slecht uit als geheel, het is alleen van dat gore geïmpregneerde hout. Je ziet het helaas overal.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 3 juni 2014 @ 22:16:41 #182
414785 sirdanilot
pi_140686244
Vandaag zelf pizza gebakken. Geen foto's want veel te snel op :') Gewoon in een huis-tuin-en-keukenoven, op de maximale hitte op een bakplaat. Was echt heerlijk, en ook veel vullender dan die vieze diepvriespizza. Ook gewoon leuk om te maken. Als het deeg klaar is is het een eitje, gewoon uitspreiden met je handen, restjes uit de koelkast erop en de oven in.

In plaats van de pizzarecepten in de OP gebruikte ik dit pizzadeeg. Er zit olijfolie in dus dat leek me beter. Maakt dat verschil?

(en ja het filmpje is echt bloed irritant :') )

Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_140806256
oh oh..... pizzadeeg staat te rijzen maar ik heb er geen olie door gedaan. Is dat erg?
Home computers are being called upon to perform many new functions, including the consumption of homework formerly eaten by the dog.
  Moderator zaterdag 7 juni 2014 @ 14:45:57 #184
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_140806319
Nee, lekker laten gaan ;)
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_140806346
dank je. rijzen gaat als een speer met dit weer :D
Home computers are being called upon to perform many new functions, including the consumption of homework formerly eaten by the dog.
pi_141252191
Hey! Een zelf-maak-pizza topic!

Ik gebruik een Turks brood wat ik door midden snij als bodem. Dat besprenkel ik eerst met wat olijfolie en dan kort in de oven wat aan het voorverwarmen is. Dan gooi ik er van alles op en gaat hij weer in de oven.

Telt dit hier in dit topic?
pi_141612381
quote:
11s.gif Op woensdag 18 juni 2014 18:01 schreef Qunix het volgende:
Hey! Een zelf-maak-pizza topic!

Ik gebruik een Turks brood wat ik door midden snij als bodem. Dat besprenkel ik eerst met wat olijfolie en dan kort in de oven wat aan het voorverwarmen is. Dan gooi ik er van alles op en gaat hij weer in de oven.

Telt dit hier in dit topic?
Laat je dan inspireren in dit topic, want binnen notime maak je echte pizza's als je je er even in verdiept.
Waar hebben we het over? Hij bestaat toch niet!
pi_141897190
quote:
11s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 14:43 schreef Aiko_ het volgende:
oh oh..... pizzadeeg staat te rijzen maar ik heb er geen olie door gedaan. Is dat erg?
Moet er olijfolie door dan? Nooit gedaan _O-
pi_141897217
Snel vraagje: Ik probeer stokbroden van dat deeg te maken, liggen nu nog een keer te rijzen op de bakplaat. Gaat dit langer of even lang in de oven vergelijken met een normale pizza? Of valt het niet te vergelijken?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 04-07-2014 18:44:34 ]
pi_141897223
Hoeft niet, kan.

Oh, en ik mis Maximus en z'n foto's ;( :'(
Ja doei.
pi_141897256
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 18:44 schreef motorbloempje het volgende:
Hoeft niet, kan.
Wat is het voordeel ervan? behalve een iets andere smaak misschien.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-07-2014 18:45:03 ]
  maandag 7 juli 2014 @ 20:47:40 #192
378832 Opblaaspop077
Opblaaspop077
pi_142020092
aint nothin better than a homemade pizza:


(korst beetje omgevouwen omdat die groter was dan de steen, en zo een mooie rand om alles binnenboord te houden :) ).
  maandag 7 juli 2014 @ 20:50:23 #193
194233 Friday12
Originele kloon
pi_142020293
quote:
2s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 18:44 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Wat is het voordeel ervan? behalve een iets andere smaak misschien.
Ik vind het deeg zachter en soepeler
pi_142036592
Bestron Pizza machine nu voor ¤60 bij de kijkshop. lijkt mij een aardig aanbieding?

http://www.kijkshop.nl/dagdeals
pi_142036802
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 18:44 schreef motorbloempje het volgende:
Hoeft niet, kan.

Oh, en ik mis Maximus en z'n foto's ;( :'(
+1
  woensdag 9 juli 2014 @ 17:21:48 #196
194233 Friday12
Originele kloon
pi_142101093
Als pizza deeg in de koelkast heeft gestaan rijst het daarna weer verder als het op kamertemperatuur is of niet meer?
  Moderator woensdag 9 juli 2014 @ 17:58:22 #197
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_142102507
Ook in de koelkast rijst deeg, alleen duurt het langer. Als je het er weer uit haalt gaat het weer sneller rijzen
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 9 juli 2014 @ 19:06:02 #198
194233 Friday12
Originele kloon
pi_142104570
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 17:58 schreef derLudolf het volgende:
Ook in de koelkast rijst deeg, alleen duurt het langer. Als je het er weer uit haalt gaat het weer sneller rijzen
Ok top ^O^
  woensdag 9 juli 2014 @ 22:05:53 #199
378832 Opblaaspop077
Opblaaspop077
pi_142113550
Koelkast zelfs beter. Gaat langzamer dus wss meer smaak op gang. Ook wordt beweerd dat koud rijzen meer zoutig smaakt
pi_142245665
Hoe weet je of de gist "op" is? Als het deeg niet meer kan rijzen?
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
  zondag 13 juli 2014 @ 18:11:08 #201
378832 Opblaaspop077
Opblaaspop077
pi_142248164
Ja. Of als die groen is.
Een mengsel met gist kan ook langzaam op gang komen maar vermenigvuldigt zich he. Dus eventjes geduld hebben kan ook noodzaak zijn bij wat oudere gist.
  Moderator zondag 13 juli 2014 @ 23:31:55 #202
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_142266026
Vandaag een pizza bij de shoarma boer gehaald. Ze leveren alle pizza's standaard met Goudse kaas :') Ook de pizza mozzerela staat beschreven als: tomaat, kaas, mozerella.

Dus ik bestel ik die, zonder kaas en met ham. Krijg je vervolgens een pizza met 5 lichte vlekjes... Dat zal de mozzerla wel geweest zijn. Volgende keer zelf weer bakken...
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 14 juli 2014 @ 10:52:12 #203
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_142275582
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 22:05 schreef Opblaaspop077 het volgende:
Koelkast zelfs beter. Gaat langzamer dus wss meer smaak op gang. Ook wordt beweerd dat koud rijzen meer zoutig smaakt
Ik denk toch dat daar zuur moet staan
Drop you like an ill, bad habit
  maandag 14 juli 2014 @ 10:53:16 #204
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_142275608
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 16:57 schreef robuust89 het volgende:
Hoe weet je of de gist "op" is? Als het deeg niet meer kan rijzen?
Eerst aanmaken in (lauw)water met een beetje suiker als het dan in 15 minuten geen bellen heeft gevormd is de gist "dood""

Ik moet binnenkort ook maar weer eens aan het bakken...
Drop you like an ill, bad habit
  maandag 14 juli 2014 @ 17:16:44 #205
378832 Opblaaspop077
Opblaaspop077
pi_142289570
Warm rijzen veroorzaakt in het algemeen een wat zuurdere smaak hoor?
Geur iig.
  maandag 14 juli 2014 @ 17:33:48 #206
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_142290171
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 23:31 schreef derLudolf het volgende:
Vandaag een pizza bij de shoarma boer gehaald. Ze leveren alle pizza's standaard met Goudse kaas :') Ook de pizza mozzerela staat beschreven als: tomaat, kaas, mozerella.

Dus ik bestel ik die, zonder kaas en met ham. Krijg je vervolgens een pizza met 5 lichte vlekjes... Dat zal de mozzerla wel geweest zijn. Volgende keer zelf weer bakken...
Proest.... _O- _O_ _O-

Gast.... wat..?

_O-

Bak ze beter zelf maar inderdaad... :+
(trouwens wees blij dat er goudse op zit ipv analoogkaas)

Het is patat.. en het is mozzarella..
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_142317362
De afgelopen periode hebben we regelmatig pizza's gemaakt in onze houtgestookte pizzaoven. Het resultaat is qua smaak prima. Maar het lastigste vind ik toch het vormen van een goede bodem. Ik gebruik tot dusverre normale bloem van de Aldi en AH en heb geëxperimenteerd met meer en minder water en langer en korter rijzen. Het vormen van de pizza in de hand lukt me niet. Na een schijfje van 20 cm komen er gaten in. Uiteindelijk kom ik dan toch weer op de deegroller uit. Lastig van de deegroller vind ik dat je de pizza dan vaak niet mooi rond krijgt en als je deze dan op neemt hij door de elasticiteit van het deeg weer krimpt. Zachter deeg met meer water is weer ontzettend plakkerig, waardoor je toch weer veel bloem moet gebruiken, wat dan weer door het deeg opgenomen wordt. Al met al kost dit vaak veel tijd en veel rotzooi op het aanrecht. Ik heb natuurlijk de nodige filmpjes en recepten bekeken, maar mijn deeg lijkt vaak een eigen wil te hebben. Graag advies van de ervaren pizza bakkers.
pi_142317444
Na het goed! kneden van het deeg laten rijzen, na de eerste rijs opdelen en opbollen. Na het opbollen het deeg goed laten rusten. Vervolgens het deeg heel voorzichtig oppakken en vormen. Als je het deeg goed laat rusten en sowieso goed gekneed hebt bij het maken van het deeg zou je er geen gaten in moeten krijgen..
  dinsdag 15 juli 2014 @ 11:51:00 #209
378832 Opblaaspop077
Opblaaspop077
pi_142318017
Kijk als het te dun wordt komen er idd gaten in. Maar ik denk idd ook dat je niet lang genoeg hebt gekneed. Dan zijn de gluten nog niet helemaal ontwikkeld (gebeurd ook met rijzen).
pi_142318107
Hmm...... dan zou daar wel eens de fout kunnen zitten. Ik kneed het deeg goed en laat het dan rijzen. Maar na het rijzen verdeel ik het in stukken en vorm het direct. Als ik het goed begrijp moet ik het dan eerst weer laten rusten. Maar dan gaat het deeg weer rijzen is mijn ervaring. Waar en hoe lang moet ik het deeg na opbollen dan laten rusten, in de koelkast? Hoe dek je dit dan af, ik gebruik soms plastic folie, maar dit plakt dan weer aan het deeg.
pi_142318438
Minimaal een half uurtje op kamertemp. Dan wordt het deeg weer elastisch. En ja kan zijn dat het dan nog een beetje rijst. Ik leg het altijd in een grote ovenschaal met een theedoek eroverheen.
  dinsdag 15 juli 2014 @ 12:51:13 #212
378832 Opblaaspop077
Opblaaspop077
pi_142319853
Je kundlt de balletjes in een bebloemde kom doen of in vetten met (olijf) olie. Maar als je ze dan uit gaat rollen zijn ze weer vet....
Het is toch niet erg als je deeg weer een beetje rijst? Kun je er gewoon weer uit slaan of er in laten. Bij de pizzaboer zitten er soms ook van die mega bellen in.
  dinsdag 15 juli 2014 @ 14:06:20 #213
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_142322570
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 11:54 schreef Sparafucile het volgende:
Hmm...... dan zou daar wel eens de fout kunnen zitten. Ik kneed het deeg goed en laat het dan rijzen. Maar na het rijzen verdeel ik het in stukken en vorm het direct. Als ik het goed begrijp moet ik het dan eerst weer laten rusten. Maar dan gaat het deeg weer rijzen is mijn ervaring. Waar en hoe lang moet ik het deeg na opbollen dan laten rusten, in de koelkast? Hoe dek je dit dan af, ik gebruik soms plastic folie, maar dit plakt dan weer aan het deeg.
Ik laat het ook altijd twee keer rijzen... Eerst in z'n geheel, daarna in kleine bollen

1 kg aldi bloem
4 eetlepels olijfolie
1 zakje gist (of 2 als je haast hebt)
1 eetlepel suiker
1 afgestreken eetlepel zout
600ml lauwwarm water

Gist, olie en suiker in een kom door elkaar roeren, het water erbij roeren (met warm water mengt het beter)

Zout in een beslagkom, dan de meel, en dan het mengsel er bij... (gist kan slecht tegen zout, tot het gekneed word)
(ik gebruik kneedhaken btw :@ o|O )

Als je van een bruine rand om je pizza houd, kun je die ook inkwasten met olijfolie vlak voor ie in de oven gaat.
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  Moderator dinsdag 15 juli 2014 @ 14:28:43 #214
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_142323305
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 14:06 schreef Snowballed het volgende:
(gist kan slecht tegen zout, tot het gekneed word)

Dit klopt niet (het is wordt, maar dat bedoel ik in dit geval niet). Gist kan niet tegen zoutkristallen, als je het zout eerst in het water oplost dan is er niets aan de hand. Het gaat dus niet om het zout als zout, maar de kristallen. Kneden verhelpt dit niet, maar wel het oplossen van de kristallen in het water (wat ook gebeurt tijdens het kneden natuurlijk).
Het beste is dus: zout in water oplossen, dan heb je geen kristallen meer.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  dinsdag 15 juli 2014 @ 14:55:00 #215
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_142324171
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 14:28 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Dit klopt niet (het is wordt, maar dat bedoel ik in dit geval niet). Gist kan niet tegen zoutkristallen, als je het zout eerst in het water oplost dan is er niets aan de hand. Het gaat dus niet om het zout als zout, maar de kristallen. Kneden verhelpt dit niet, maar wel het oplossen van de kristallen in het water (wat ook gebeurt tijdens het kneden natuurlijk).
Het beste is dus: zout in water oplossen, dan heb je geen kristallen meer.
Hmm oke.. Ik heb dit altijd zo geleerd... (vroeger ooit in een bakkerij gewerkt)
Ik vermeng de suiker en gist zodat het al een beetje begint te reageren...
Maar ik ken de reden waarom ik dat doe niet, dus ik zal het eens anders doen :Y
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  Moderator dinsdag 15 juli 2014 @ 14:56:06 #216
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_142324199
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 14:55 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Hmm oke.. Ik heb dit altijd zo geleerd... (vroeger ooit in een bakkerij gewerkt)
Ik vermeng de suiker en gist zodat het al een beetje begint te reageren...
Maar ik ken de reden waarom ik dat doe niet, dus ik zal het eens anders doen :Y
Als je verse gist hebt kun je dat het beste "starten" in wat lauwe melk met bloem. Instantgist uit zakjes hoef je niks mee te doen, dat is er voor gemaakt om direct mee te kneden.
Het is natuurlijk niet slecht wat je doet, maar het is niet nodig ;)
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  dinsdag 15 juli 2014 @ 14:58:28 #217
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_142324258
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 14:56 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Als je verse gist hebt kun je dat het beste "starten" in wat lauwe melk met bloem. Instantgist uit zakjes hoef je niks mee te doen, dat is er voor gemaakt om direct mee te kneden.
Het is natuurlijk niet slecht wat je doet, maar het is niet nodig ;)
Melk..?? in een pizza..? Gaat je deeg dan niet zuur worden als je het lang laat rijzen..?
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  Moderator dinsdag 15 juli 2014 @ 15:01:43 #218
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_142324351
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 14:58 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Melk..?? in een pizza..? Gaat je deeg dan niet zuur worden als je het lang laat rijzen..?
Verse gist start je met een scheutje melk. Dat wordt niet zuur hoor ;)
Maar ik neem aan dat iedereen instantgist gebruikt?
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  dinsdag 15 juli 2014 @ 15:16:50 #219
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_142324845
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 15:01 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Verse gist start je met een scheutje melk. Dat wordt niet zuur hoor ;)
Maar ik neem aan dat iedereen instantgist gebruikt?
Ja ik bedoel instant gist idd.. ik kan bijna nergens verse krijgen hier... de bakker heeft het wel, maar die wil me het niet verkopen... }:|
Nooit geweten dat je verse gist met melk start... :N
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  Moderator dinsdag 15 juli 2014 @ 15:30:07 #220
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_142325336
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 15:16 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Ja ik bedoel instant gist idd.. ik kan bijna nergens verse krijgen hier... de bakker heeft het wel, maar die wil me het niet verkopen... }:|
Nooit geweten dat je verse gist met melk start... :N
Hier kun je het bij de Dekamarkt krijgen in kleine blokjes. Kost geen drol ook.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  dinsdag 15 juli 2014 @ 15:34:57 #221
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_142325520
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 15:30 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Hier kun je het bij de Dekamarkt krijgen in kleine blokjes. Kost geen drol ook.
Eehm ja.. maar de dichtstbijzijnde Dekamarkt is 108km hiervandaan... :7
Nee ik kan het vast wel in Groningen vinden hoor.. maar instant is dan weer net zo makkelijk om de hoek te krijgen.. :Y
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  dinsdag 15 juli 2014 @ 17:44:11 #222
378832 Opblaaspop077
Opblaaspop077
pi_142329551
Idd duitsland. Gist kost echt 10x niks.
pi_142333068
Gebruiken jullie allemaal normale/goedkope bloem? Volgens een collega is Caputo bloem het beste. Waar kun je dat krijgen?
  dinsdag 15 juli 2014 @ 20:26:16 #224
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_142335396
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 19:28 schreef Sparafucile het volgende:
Gebruiken jullie allemaal normale/goedkope bloem? Volgens een collega is Caputo bloem het beste. Waar kun je dat krijgen?
Heb allerlei dure en vage en speciale bloem gebruikt... en die van de Aldi voldoet prima...
Leuk om 4 euro te betalen.. maar die meerwaarde heeft het niet voor mij...
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  Moderator dinsdag 15 juli 2014 @ 22:10:55 #225
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_142341001
quote:
14s.gif Op maandag 14 juli 2014 17:33 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Proest.... _O- _O_ _O-

Gast.... wat..?

_O-

Bak ze beter zelf maar inderdaad... :+
(trouwens wees blij dat er goudse op zit ipv analoogkaas)

Het is patat.. en het is mozzarella..
Hmm het swypen ging niet helemaal zoals het moet dus :') Maar ik bedoel dat spul van buffel melk wat je in het koelvak van de supermarkt vindt :+ (al vermoed ik dat de shoarma boer geen buffel mozzarella gebruikt)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 15 juli 2014 @ 22:13:03 #226
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_142341134
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 22:10 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Hmm het swypen geen niet helemaal zoals het moet dus ;') Maar ik bedoel dat spul van buffel melk wat je in het koelvak van de supermarkt vindt :+ (al vermoed ik dat de shoarma boer geen buffel mozzarella gebruikt)
:7 Lol

Op zich is mozzarella niet zo heel duur hoor... Het is er immers ook van koeien... (die variant ligt meestal in de supermarkt)

Hier zijn de turken wel aardig netjes wat eten betreft.. (maar er zijn er ook maar 3 in een omtrek van 10km)
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  Moderator dinsdag 15 juli 2014 @ 22:19:43 #227
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_142341562
Klopt maar bij de grotere supers ligt vaak de Galbani in donkerblauwe verpakking en die is van buffelmelk ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator dinsdag 15 juli 2014 @ 22:21:49 #228
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_142341675
En geen idee of dit Turken zijn, maar is zo'n grillroom. Pizza, sparerib shoarma, kebab. Geen culinair hoogstandje dus
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_142349214
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 22:19 schreef derLudolf het volgende:
Klopt maar bij de grotere supers ligt vaak de Galbani in donkerblauwe verpakking en die is van buffelmelk ;)
Galbani is niet altijd van buffelmelk ;-) alleen mozzarella di bufala. Echter is de gewone van galbani ook lekker. AH Basic mozzarella vind ik maar smaakloos.
  Moderator woensdag 16 juli 2014 @ 10:38:24 #230
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_142354394
Si si, dat weet ik ;) De buffelmelk variant heeft een donkerblauwe verpakking en de koemelk variant een lichtere
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_142356895
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 10:38 schreef derLudolf het volgende:
Si si, dat weet ik ;) De buffelmelk variant heeft een donkerblauwe verpakking en de koemelk variant een lichtere
Ik snap je punt trouwens ;-) erger mij blauw aan pizzeria's die andere kaas dan mozzarella erop doen. ( vette nep kaas, of gouda wat ook als beton voelt). Geen wonder dat pizza's in Nederland altijd als calorierijk worden gezien.
pi_142493952
Met alle hulp hier begin ik het pizzabakken inmiddels onder de knie te krijgen. Vandaag is het me gelukt om uit de hand mooie grote pizza's te vormen. Hieronder een verslagje.

De houtoven stook ik twee uur lang zodat de oven zo heet is dat de roetaanslag weg brandt.


De pizza's bereiden we voor op houten plateau's die met maizena zijn bedekt.


Het bakken zelf duurt dan maar een minuut of twee.


Even snijden op de snijplank


En dan smullen


De restwarmte nu gebruikt voor courgettegerecht en gehaktbrood.


Nog een handigheidje is een aluminiumprofiel dat ik eerst voor het vuur leg om te voorkomen dat de voorkant van de ovenbodem afkoelt door de aangezogen lucht. Dan profiel keer ik om als ik het vuur tegen de achterwand aan schuif en voorkomt dat de pizza's door de hitte van het vuur verbranden.

[ Bericht 9% gewijzigd door Sparafucile op 19-07-2014 22:32:46 ]
pi_142494381
Water loopt me in de mond, wat ziet dat er allemaal lekker uit :9~
Op maandag 9 september 2013 21:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Abs are made in the kitchen.
pi_142495317
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juli 2014 22:11 schreef Sparafucile het volgende:
Met alle hulp hier begin ik het pizzabakken inmiddels onder de knie te krijgen. Vandaag is het me gelukt om uit de hand mooie grote pizza's te vormen. Hieronder een verslagje.

De houtoven stook ik twee uur lang zodat de oven zo heet is dat de roetaanslag weg brandt.
[ afbeelding ]

De pizza's bereiden we voor op houten plateau's die met maizena zijn bedekt.
[ afbeelding ]

Het bakken zelf duurt dan maar een minuut of twee.
[ afbeelding ]

Even snijden op de snijplank
[ afbeelding ]

En dan smullen
[ afbeelding ]

De restwarmte nu gebruikt voor courgettegerecht en gehaktbrood.
[ afbeelding ]

Nog een handigheidje is een aluminiumprofiel dat ik eerst voor het vuur leg om te voorkomen dat de voorkant van de ovenbodem afkoelt door de aangezogen lucht. Dan profiel keer ik om als ik het vuur tegen de achterwand aan schuif en voorkomt dat de pizza's door de hitte van het vuur verbranden.
Zo'n mooie oven, maar vind je pizza er wat flets uit zien. Ik zou persoonlijk die metalen rand weg halen zodat je de hittebron wat heen en weer kan schuiven. Ook kan je dan de pizza dichter met de rand tegen de gloeiende kolen aan leggen. Ik hou zelf meer van wat dikkere randen, waar "door de gist" van die mooie zwarte luchtbellen in zitten. Welk deeg recept gebruik je? En hoe lang is je rijstijd?
pi_142497977
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juli 2014 22:45 schreef MonkNL het volgende:

[..]

Zo'n mooie oven, maar vind je pizza er wat flets uit zien. Ik zou persoonlijk die metalen rand weg halen zodat je de hittebron wat heen en weer kan schuiven. Ook kan je dan de pizza dichter met de rand tegen de gloeiende kolen aan leggen. Ik hou zelf meer van wat dikkere randen, waar "door de gist" van die mooie zwarte luchtbellen in zitten. Welk deeg recept gebruik je? En hoe lang is je rijstijd?
Goed te horen dat er nog potentie voor verbetering is. Ik heb een variant van een recept gebruikt dat ik hier eerder zag:
600 gr bloem
400 ml water
gist, zout en een theelepel honing
Het deeg heeft eerst 3 uur op kamertemperatuur (vandaag 27 graden) gerezen. Daarna heb ik de lucht eruit gedrukt en het nog twee uur in de koelkast gezet. Daarna opgebold en een uur laten rusten voordat ik de pizza vormde.

Ik begrijp je punt van de wat witte rand. Ik hou niet zo van die hele brede droge korsten, maar een beetje bruiner zou wel mogen. De bodem is trouwens wel gaar hoor. Als ik de rand weg haal zie ik de pizza aan één kant verbranden. Het draaien van de pizza is dan een optie, maar ook een lastig klusje en ongelukjes met as op de pizza tot gevolg heb je dan snel. Wellicht dat ik de volgende keer de rand in smeer met olijfolie, dat schijnt het bruinen wat te versnellen.
pi_142545553
Waarom die laatste rijs in de koelkast? Gebruik de koelkast zelf alleen als ik met relatief weinig gist het deeg een dag van te voren maak. Probeer na een rijs van ong 2 a 3 uur je deg op te delen en op te bollen. Dan een uurtje laten rusten, en dan vormen en bakken. Bruinen van de rand kan je ook bereiken door de rand van de pizza langs het gloeiende hout te draaien.
  donderdag 24 juli 2014 @ 02:34:11 #237
385968 LompeWorst
Mijn huid, wat doe je D:
pi_142668218
Wij hebben in de combi oven de standaard metalen plaat/schaal.

Zou ik daar een pizza op kunnen bakken?
Op woensdag 3 oktober 2012 23:33 schreef Fopje het volgende:
Ik ben nu gewoon serieus bang dat de worst uit het bakje tot leven in gekomen en een account heeft aangemaakt. Fuck.
Op zaterdag 29 maart 2014 00:54 schreef SgtPorkbeans het volgende:
Ik mag jou _O_
  donderdag 24 juli 2014 @ 03:02:14 #238
194233 Friday12
Originele kloon
pi_142668627
quote:
16s.gif Op donderdag 24 juli 2014 02:34 schreef LompeWorst het volgende:
Wij hebben in de combi oven de standaard metalen plaat/schaal.

Zou ik daar een pizza op kunnen bakken?
Vast wel gewoon proberen! Zorg wel dat je bodem dun is met dat soort kleine ovens(mijn oven is klein en word max 220C :P
pi_142991344
Er zit niet zo veel leven meer in dit topic. Is het te warm voor pizza's of heeft iedereen het nu wel een keertje geprobeerd?

Stap voor stap bereik ik nog steeds verbetering. Het insmeren van de rand met olijfolie en het draaien van de pizza tijdens het bakken met een haak levert nu bruine randen op.

pi_143039974
Ziet er lekker uit. :D

Ik heb al een tijd geen pizza's meer gebakken, heb er even geen tijd voor. Komt wel weer hoop ik..
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_143043022
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 augustus 2014 16:07 schreef Sparafucile het volgende:
Er zit niet zo veel leven meer in dit topic. Is het te warm voor pizza's of heeft iedereen het nu wel een keertje geprobeerd?

Stap voor stap bereik ik nog steeds verbetering. Het insmeren van de rand met olijfolie en het draaien van de pizza tijdens het bakken met een haak levert nu bruine randen op.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die bovenste ziet er wel goed uit, stuk beter dan je vorige lading al.
  Moderator maandag 4 augustus 2014 @ 08:51:40 #242
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_143043141
Gisteren nog pizza's gemaakt met de Pizzarette :9
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_143043715
Bak ze wekelijks, alleen maak ik er de laatste tijd weinig foto's van.. :P
pi_143044653
Ik ook gisteren weer lekker pizza's en wat focaccia gebakken hoor.
Dat het topic minder levendig is komt ook doordat Maximus er niet meer is :'(
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  maandag 4 augustus 2014 @ 16:35:14 #245
430335 Willoow
Ik haat jullie
pi_143055875
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 augustus 2014 16:07 schreef Sparafucile het volgende:
Er zit niet zo veel leven meer in dit topic. Is het te warm voor pizza's of heeft iedereen het nu wel een keertje geprobeerd?

Stap voor stap bereik ik nog steeds verbetering. Het insmeren van de rand met olijfolie en het draaien van de pizza tijdens het bakken met een haak levert nu bruine randen op.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die bovenste ziet er echt lekker uit :Y)
Though those that are betrayed do feel the treason sharply, yet the traitor stands in worse case of woe.
pi_143078830
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 10:23 schreef Gripper het volgende:
Ik ook gisteren weer lekker pizza's en wat focaccia gebakken hoor.
Dat het topic minder levendig is komt ook doordat Maximus er niet meer is :'(
Zo'n focaccia ga ik ook eens proberen. Welk recept gebruik jij? Hebben jullie nog andere geschikte recepten voor gerechten die je na het pizza bakken in de oven kunt maken?
pi_143079023
Vrijwel alle ovengerechten en/of brood. Ik heb van de week ratatouille gemaakt uit de steenoven. Was in 10/15 min klaar.
pi_143079282
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 08:49 schreef Sparafucile het volgende:

[..]

Zo'n focaccia ga ik ook eens proberen. Welk recept gebruik jij? Hebben jullie nog andere geschikte recepten voor gerechten die je na het pizza bakken in de oven kunt maken?
Tijdens opwarmen van de oven (als ie nog rond de 200 graden zit) werk ik 1 bol standaard pizzadeeg uit tot een lap van 1 cm dik, dus het deeg blijft wel wat dikker dan een pizzabodem, en ook kleiner. je kan m ovaal maken of rond, net wat je wilt.

Bovenkant bestrijken met wat olie voor een mooie bruine korst, wat zout erover heen malen, en takjes rozemarijn.
Dan net zoals een pizza een minuut of 5 in de oven.

Een andere lekkere is een rotolino. Je maakt van een bol pizzadeeg een hele lange lap van 10 bij 50 cm, die beleg je met wat je maar lekker vindt, en dan dichtklappen. Als een lange worst bakken op de pizzasteen, na het bakken in stukjes snijden zodat je voor iedereen wat mini-calzones hebt.

Ik heb een heel leuk boek gevonden een tijdje geleden, echte aanrader, daar staan ook al die recepten voor andere gerechten dan de standaard pizza in.

http://www.bol.com/nl/p/pizza/9200000011221473/
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_143119524
Maar eens even TVP' en dit topic.
Maak zelf ook graag pizza, alleen de fout gemaakt om volkorendeeg te kopen. Vond de bodem niet te vreten :(
U MAD?
pi_143127499
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 augustus 2014 16:07 schreef Sparafucile het volgende:
Er zit niet zo veel leven meer in dit topic. Is het te warm voor pizza's of heeft iedereen het nu wel een keertje geprobeerd?
Ik lurk al een lange tijd op fok en nu ik een account heb, vond ik 't maar even tijd om bij te dragen. :+

Ik maak voor mijn pizza's het deeg zelf (zoals de meeste hier, zie ik) en ik gebruik een aangepast recept van Rudolph:

250 g patentbloem
150 ml water
8 g olijfolie
6 g zout
5 g gist

Deegcirkeltje, mengen en dan kneden voor een paar minuten. Daarna in een glazen schaal met folie erover laten rijzen voor 45 minuten. Dan lucht eruit kneden en uitrollen maar. Op de foto, dit is een oude foto, een vierkante pizza, tegenwoordig zijn ze rond(ish). Eenmaal naar de bakplaat verplaatst dan vouw ik er een randje in.

Daarna wordt de saus gemaakt (wat frito met blokjes tomaat, versnipperde ui, knoflook en pizzakruiden) en erover gesmeerd, gevolgd door alles waar we trek in hebben. Meestal kaas, vlees (salami of cervelaat ofzo), ui, paprika, tomaat en mozerella en dan een kwartiertje op 250 graden in de oven.

Eindresultaat: veel teveel calorieën, teveel om te eten maar je doet het toch en heeeeerlijk!

pi_143127580
Probeer het eens met tipo00 (zie recept(en) in de OP, vooral die van O+ Maximus ;( O+ ) en ik denk dat je betere resultaten krijgt dan met patentbloem.
Ja doei.
pi_143128930
De temperatuur is van vele grotere invloed, dan de maling heb ik gemerkt.
pi_143129127
quote:
3s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 16:22 schreef motorbloempje het volgende:
Probeer het eens met tipo00 (zie recept(en) in de OP, vooral die van O+ Maximus ;( O+ ) en ik denk dat je betere resultaten krijgt dan met patentbloem.
Ik heb juist een uitstekende korst met het huidige recept. Ging m'n brood bakken maar zo goed! oO<

Wat maakt het tipo00 recept dan beter? Luchtiger deeg ofzo?
  Moderator woensdag 6 augustus 2014 @ 17:20:28 #254
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_143129639
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 17:02 schreef Setheh het volgende:

[..]

Ik heb juist een uitstekende korst met het huidige recept. Ging m'n brood bakken maar zo goed! oO<

Wat maakt het tipo00 recept dan beter? Luchtiger deeg ofzo?
Meer gluten, dus het deeg is elastischer.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_143137545
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 17:20 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Meer gluten, dus het deeg is elastischer.
Het lijkt me vooral handig voor mijn broodrecepten, maar m'n pizzadeeg is juist aan alle kanten goed, wat mij betreft. Kan ik heus wel een keertje een ander recept proberen hoor, is alleen maar leuk, alleen ik kreeg de indruk dat er iets mis was met m'n huidige deeg terwijl ik juist hartstikke tevreden ben, dus ik vroeg me af of jullie iets opgevallen was dat de suggestie werd gedaan. ;)
  Moderator woensdag 6 augustus 2014 @ 21:27:28 #256
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_143140854
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 20:32 schreef Setheh het volgende:

[..]

Het lijkt me vooral handig voor mijn broodrecepten, maar m'n pizzadeeg is juist aan alle kanten goed, wat mij betreft. Kan ik heus wel een keertje een ander recept proberen hoor, is alleen maar leuk, alleen ik kreeg de indruk dat er iets mis was met m'n huidige deeg terwijl ik juist hartstikke tevreden ben, dus ik vroeg me af of jullie iets opgevallen was dat de suggestie werd gedaan. ;)
Ik weet niet hoe je bodem smaakt en wat voor krokantheid hij heeft, daar zit hem toch wel een groot gedeelte van de kwaliteit van een pizza.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_143143652
De smaak is prima! Ook lekker krokant. Enige waar ik af en toe last van heb is dat de korst wat hard kan worden als je 'm net een minuutje of twee te lang in de oven laat.
pi_143633505
Voor mij voorlopig geen buffelmozzarella meer...

'Dierenmishandeling bij productie buffelmozzarella'
  Moderator woensdag 20 augustus 2014 @ 23:10:09 #259
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_143649678
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_143653404
Koe mozarella is toch zo wit en smaakloos (euroshopper).
Itt de mozarella di buffala die ik altijd heb (nu dus niet meer).
Walgelijk van die kut bedrijven.

Desondanks. Van de week maar weer eens pizza bakken. Met biologische kaas dan maar ;) .
pi_144107646
Op dit moment bezig met mijn eerste eigengemaakte pizza met het recept uit de OP.
Deeg net opgebold en laat het even rusten, ik ben benieuwd!
  vrijdag 5 september 2014 @ 14:47:52 #262
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_144203213
Ik heb eigenlijk structureel dat mijn deeg "de pan uit rijst" en dan zacht en plakkerig wordt.
Vervolgens moet ik het dan eerst platkneden alvorens ik het kan uitrollen tot een pizza...

Ik gebruik de Farina huppeldepup in die kleine pakjes van de AH (heb ze ffies niet bij de hand) en gedroogde kant en klaar gist....



[ Bericht 21% gewijzigd door fietsie op 05-09-2014 14:57:40 ]
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  Moderator vrijdag 5 september 2014 @ 14:50:28 #263
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_144203298
Vast veel en veel te veel gist. Een heel zakje gist is voor 1kg deeg.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  vrijdag 5 september 2014 @ 14:55:40 #264
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_144203453
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 14:50 schreef djkoelkast het volgende:
Vast veel en veel te veel gist. Een heel zakje gist is voor 1kg deeg.
Ik baseerde me altijd op de volgende tekst:

quote:
Gist van Dr. Oetker is het ideale bakingrediënt voor allerlei zoet en hartig gebak. Gist zorgt voor een luchtig en licht deeg. Het geeft de speciale smaak aan bijvoorbeeld brood, oliebollen en vlaaibodems. De zakjes Gist van Dr. Oetker zijn gemakkelijk te gebruiken. Je kunt de gist meteen toevoegen aan de bloem. Een zakje gist is voldoende voor 500 g bloem.
Ik zou dat dus moeten halveren, een half zakje per 500g?
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  Moderator vrijdag 5 september 2014 @ 15:03:45 #265
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_144203709
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 14:55 schreef fietsie het volgende:

[..]

Ik baseerde me altijd op de volgende tekst:

[..]

Ik zou dat dus moeten halveren, een half zakje per 500g?
Hoe lang laat je je pizzadeeg rijzen? Als dat een paar uur is heb je aan 1 theelepel gist voldoende.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  vrijdag 5 september 2014 @ 16:35:00 #266
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_144206510
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 15:03 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Hoe lang laat je je pizzadeeg rijzen? Als dat een paar uur is heb je aan 1 theelepel gist voldoende.
Meestal 2x een uur. Mooi, ik heb de benodigdheden voor het opbouwen van pizza-beleg in de kofferbak van de auto liggen, dus dit weekend gaat de hout-oven aan en ga ik eens met minder gist aan de slag. Ik zal de feedback hier posten!
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  Moderator vrijdag 5 september 2014 @ 16:52:33 #267
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_144207102
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 16:35 schreef fietsie het volgende:

[..]

Meestal 2x een uur. Mooi, ik heb de benodigdheden voor het opbouwen van pizza-beleg in de kofferbak van de auto liggen, dus dit weekend gaat de hout-oven aan en ga ik eens met minder gist aan de slag. Ik zal de feedback hier posten!
Pizzadeeg is geen brooddeeg, 1x rijzen is genoeg, ik vind het het lekkerste om 's ochtends het deeg te maken, gewoon echt met letterlijk een theelepel instantgist. Dan 's avonds gebruiken, platdrukken, vormen en bakken.
Als je het toch snel wil zou ik maar gewoon de helft van het gist proberen, te veel gist is ook niet lekker en het heeft eigenlijk nooit zin. Mocht je te weinig gist hebben is alles wat je hoeft te doen langer wachten ;)

Italianen gebruiken maar 3g gist op 1,8kg meel (+ 1 liter water = een deeg van 2800g).
Brood gebruik je doorgaans 7-9 gram gist op 500g meel (+ 300ml water = een deeg van 800g)

Dus zeg brood +/- 1% gist van het gewicht van je deeg
Pizza +/- 0,15% gist van het gewicht van je deeg

800g deeg = 1,2g gist

Maar je redt het dan natuurlijk niet met een uurtje rijzen.

[ Bericht 6% gewijzigd door djkoelkast op 05-09-2014 16:57:35 ]
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zaterdag 6 september 2014 @ 14:25:55 #268
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_144238101
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 16:52 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Pizzadeeg is geen brooddeeg, 1x rijzen is genoeg, ik vind het het lekkerste om 's ochtends het deeg te maken, gewoon echt met letterlijk een theelepel instantgist. Dan 's avonds gebruiken, platdrukken, vormen en bakken.
Als je het toch snel wil zou ik maar gewoon de helft van het gist proberen, te veel gist is ook niet lekker en het heeft eigenlijk nooit zin. Mocht je te weinig gist hebben is alles wat je hoeft te doen langer wachten ;)

Italianen gebruiken maar 3g gist op 1,8kg meel (+ 1 liter water = een deeg van 2800g).
Brood gebruik je doorgaans 7-9 gram gist op 500g meel (+ 300ml water = een deeg van 800g)

Dus zeg brood +/- 1% gist van het gewicht van je deeg
Pizza +/- 0,15% gist van het gewicht van je deeg

800g deeg = 1,2g gist

Maar je redt het dan natuurlijk niet met een uurtje rijzen.

Ik heb het met deze verhoudingen geprobeerd; de boel staat nu te rijzen. Vanavond wel wat foto's.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zaterdag 6 september 2014 @ 21:14:07 #269
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_144253110
-=* Disclaimer. Deze posting bevat foto's van pizza's met veel beleg. Puristen kunnen de beelden beter niet bekijken *=-

Conclusie was vandaag dat het met -nog- minder gist kan (denk dat het nu 2 gram was, mijn weegschaal springt na heeeeel lang op 1 gram te blijven hangen gelijk naar 6....) maar het was wel lekker.
We hadden bezoek die gezellig los gingen op het beleg en die bijzondere kasteeltjes bouwden ;)







Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  Moderator zaterdag 6 september 2014 @ 21:25:20 #270
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_144253777
Even in China zo'n klein weegschaaltje bestellen die per 0.1g weegt, ideaal voor dit soort dingen.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_144266610
Als jij dat pakje gebruikt wat ik daar zie, daar zit toch al instant gist in. Bij mij toen wel. Dat was met een groen etiket en jij hebt rood.
Moet je eens bij de ingredienten kijken. Heel vaak zit er ook baking soda in....
  zondag 7 september 2014 @ 16:32:16 #272
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_144275446
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2014 11:30 schreef Opblaaspop077 het volgende:
Als jij dat pakje gebruikt wat ik daar zie, daar zit toch al instant gist in. Bij mij toen wel. Dat was met een groen etiket en jij hebt rood.
Moet je eens bij de ingredienten kijken. Heel vaak zit er ook baking soda in....
Ja ik heb ook al 2x in twijfel gestaan; de groene is een mix, met gist en baking soda, de rode staat niets van dat alles op.

Maar ik overweeg om eens online ergens wat grotere verpakkingen te gaan zoeken want die kleine pakkies zijn niet handig als je zoals gisteren 14 pizza's moet fabriceren....
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zondag 14 september 2014 @ 02:02:37 #273
262852 monkeybrain
High door Nescafé
pi_144506291
Ik rol mijn deeg graag uit op een mengsel van bloem en wat polenta maismeel.
Dan krijgt de boden wat meer bite. Structuur gevoel in de mond en knapperigheid als je in de maiskorrels bijt.



Ik heb ook allerlei dure feta, buffel, mozzarella kaas zitten proberen maar gewoon goedkope roomsmeerkaas van de Lidl of Aldi in blokjes bovenop alle ingrediënten gooien is het lekkerste van allemaal.

  Moderator zondag 14 september 2014 @ 14:03:12 #274
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_144513350
Ik mix zo'n 15% (van de totale hoeveelheid bloem/meel) harde griesmeel mee. Daar krijg je ook goede knapperige bodem van
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 18 september 2014 @ 12:23:56 #275
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_144654941
Mij er ook maar eens gewaagd om pizzadeeg te maken met het recept uit de OP. Wat een geklooi was dat. Handen onder het deeg en kreeg het er met geen mogelijkheid van af. Uiteindelijk maar met m'n deeghanden de bloem gepakt :')
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
pi_144655056
Iemand ooit al eens een pizza met volkorenbodem gemaakt :r :r :r
U MAD?
  Moderator donderdag 18 september 2014 @ 12:51:11 #277
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_144655626
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 12:27 schreef de_boswachter het volgende:
Iemand ooit al eens een pizza met volkorenbodem gemaakt :r :r :r
Zo vaak, al maak ik vaak een mix met witte spelt + 25-30% volkorenmeel, meestal einkorn of kamut. Is zelfs veel lekkerder dan gewoon witte bloem. Ik gebruik nauwelijks tarwe als ik zelf iets bak, zelfs mijn oliebollen zijn gedeeltelijk volkoren _O_
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_144655817
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 12:51 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Zo vaak, al maak ik vaak een mix met witte spelt + 25-30% volkorenmeel, meestal einkorn of kamut. Is zelfs veel lekkerder dan gewoon witte bloem. Ik gebruik nauwelijks tarwe als ik zelf iets bak, zelfs mijn oliebollen zijn gedeeltelijk volkoren _O_
Maar jij bent ook de uberhippie :+
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
  Moderator donderdag 18 september 2014 @ 13:00:48 #279
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_144655852
quote:
10s.gif Op donderdag 18 september 2014 12:59 schreef robuust89 het volgende:

[..]

Maar jij bent ook de uberhippie :+
Whaha misschien qua meel wel, maar ik vind het dan ook echt leuk om te experimenteren met dit soort dingen. Kamutappeltaart, speltoliebollen, speltbladerdeeg, einkornpizza :D
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_144655871
Receptje voor speltbladerdeeg? :9
Ja doei.
  Moderator donderdag 18 september 2014 @ 13:03:00 #281
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_144655910
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 13:01 schreef motorbloempje het volgende:
Receptje voor speltbladerdeeg? :9
Gewoon bloem vervangen voor spelt ;) En als je rough puff gaat maken dan gebruik je een deel kokosolie of reuzel ipv 100% boter.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_144656384
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 12:51 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Zo vaak, al maak ik vaak een mix met witte spelt + 25-30% volkorenmeel, meestal einkorn of kamut. Is zelfs veel lekkerder dan gewoon witte bloem. Ik gebruik nauwelijks tarwe als ik zelf iets bak, zelfs mijn oliebollen zijn gedeeltelijk volkoren _O_
Ik vond dat zo vies :@
Nooit meer voor mij.

Zelfgemaakt pizzabodem _O_

Mooi topic dit. Eens even volgen.
U MAD?
  Moderator donderdag 18 september 2014 @ 13:21:42 #283
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_144656428
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 13:20 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Ik vond dat zo vies :@
Nooit meer voor mij.

Zelfgemaakt pizzabodem _O_

Mooi topic dit. Eens even volgen.
100% volkoren is voor mij ook weer iets te, dan gaat de volkorensmaak overheersen. Je hebt ze wel in de biowinkel en ik koop ze heel soms uit gemak, maar om nou te zeggen joepie dit is vet lekker, nee. Gedeeltelijk volkoren vind ik wel echt lekker.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_144656476
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 13:21 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

100% volkoren is voor mij ook weer iets te, dan gaat de volkorensmaak overheersen. Je hebt ze wel in de biowinkel en ik koop ze heel soms uit gemak, maar om nou te zeggen joepie dit is vet lekker, nee. Gedeeltelijk volkoren vind ik wel echt lekker.
Ik had echt 100% volkoren. Heb je een lekkere vulling erop liggen, het enige wat je proeft is volkoren en shit ;(
Ongelogen, volgens mij heb ik over die pizza een heel flesje knoflooksaus van de Calve leeg gegoten :')
U MAD?
  Moderator donderdag 18 september 2014 @ 13:27:08 #285
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_144656610
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 13:23 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Ik had echt 100% volkoren. Heb je een lekkere vulling erop liggen, het enige wat je proeft is volkoren en shit ;(
Ongelogen, volgens mij heb ik over die pizza een heel flesje knoflooksaus van de Calve leeg gegoten :')
Ergens komt me het bekend voor: pizza met knoflooksaus, heb je dat verhaal al eens eerder verteld ergens? :P Soweiso doe ik op een pizza alleen maar tomaat en kaas, de rest hoeft van mij allemaal niet zo.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_144656624
Ik doe ook wel eens volkoren, maar dan inderdaad niet 100% volkoren. Altijd wel met een deel 00 en/of spelt er doorheen bijvoorbeeld. :9
Ja doei.
pi_144656700
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 13:27 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Ergens komt me het bekend voor: pizza met knoflooksaus, heb je dat verhaal al eens eerder verteld ergens? :P Soweiso doe ik op een pizza alleen maar tomaat en kaas, de rest hoeft van mij allemaal niet zo.
Volgens mij niet, maar dan ben ik gelukkig niet de enige.

Nee joh, zelfgemaakte pizza hoort helemaal vol te liggen; champignons, paprika's, mozarella, kaas, tomaten _O_
U MAD?
  Moderator donderdag 18 september 2014 @ 13:48:56 #288
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_144657282
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 13:29 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Volgens mij niet, maar dan ben ik gelukkig niet de enige.

Nee joh, zelfgemaakte pizza hoort helemaal vol te liggen; champignons, paprika's, mozarella, kaas, tomaten _O_
Ik hou het gewoon plain. Tomaat, kaas. Tomatensaus maak ik ook zelf en kaas hangt net af wat ik heb liggen. In elk geval geen buffelmozzarella meer, want het gaat niet goed met die buffels ;(
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  donderdag 18 september 2014 @ 14:27:22 #289
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_144658462
Hoeveel gram deeg gebruiken jullie eigenlijk per pizza? Ik heb nu twee bollen van 300gr in de koelkast liggen. Maar heb het idee dat dat een beetje veel is voor 2 pizza's voor 2 personen :')
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
  donderdag 18 september 2014 @ 18:00:08 #290
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_144664593
Het resultaat.
Deeg volgens de OP.
-Tomato frito saus
-mozzarella
-zwarzwalder schinken
-paprika
-olijven
-uienringen
-groene pepertjes
-zongedroogde tomaat
-kaas
-rucola

Bodem en korst niet echt luchtig. Maar smaakte goed.
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
pi_144692117
Poulish staat al lekker te borrelen, over een uur of 2 gaat de fik in de oven en ga ik het deeg afmaken. Uur of 6 bakken! Nu al trek!
  Moderator vrijdag 19 september 2014 @ 16:05:57 #292
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_144696166
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 14:27 schreef Pandaplint het volgende:
Hoeveel gram deeg gebruiken jullie eigenlijk per pizza? Ik heb nu twee bollen van 300gr in de koelkast liggen. Maar heb het idee dat dat een beetje veel is voor 2 pizza's voor 2 personen :')
300g deeg of 300g meel?
Ik had laatst een pond meel voor 4 man, maar dat werden geen hele grote pizza's.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 19 september 2014 @ 16:11:19 #293
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_144696356
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 september 2014 16:05 schreef derLudolf het volgende:

[..]

300g deeg of 300g meel?
Ik had laatst een pond meel voor 4 man, maar dat werden geen hele grote pizza's.
300Gr deeg per pizza. Maar vond dat wat veel en heb er 3x200gr van gemaakt. Dat was voldoende voor 3pizza's ter grote van een groot bord. :)
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
  vrijdag 19 september 2014 @ 21:44:38 #294
262852 monkeybrain
High door Nescafé
pi_144708440
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 12:27 schreef de_boswachter het volgende:
Iemand ooit al eens een pizza met volkorenbodem gemaakt :r :r :r
Heerlijk hoor! Het is alleen wel veel lastiger om het goed te krijgen omdat het veel meer water zuigt.
De bodem niet te dik maken en krachtige kaas erop, zoals komijne :9 De steen goed heet hebben om de bodem krokant te krijgen.

Ik gebruik 250gr bloem voor 2 pizza's van rond de 25/30 centimeter.
pi_144708633
ik heb vandaag deeg gemaakt volgens het PDF bestand.
dus 263gram bloem voor 2pizza's.

we zullen morgen zien of het teveel is.
  zaterdag 20 september 2014 @ 09:40:24 #296
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_144716164
Vanavond pizzatje maken. Al wel vaker gedaan maar nooit helemaal tevreden over het deeg, dus het receptje in de OP proberen. Twee vragen:

Welke bloem kan je het best pakken?
Ik was in de veronderstelling dat verse gist beter is. Waarom instant?
Laffe huichelaar
  zaterdag 20 september 2014 @ 18:16:15 #297
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_144728125
Laffe huichelaar
  Moderator zaterdag 20 september 2014 @ 19:02:50 #298
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_144729599
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2014 09:40 schreef timmmmm het volgende:
Vanavond pizzatje maken. Al wel vaker gedaan maar nooit helemaal tevreden over het deeg, dus het receptje in de OP proberen. Twee vragen:

Welke bloem kan je het best pakken?
Ik was in de veronderstelling dat verse gist beter is. Waarom instant?
Omdat dat makkelijker is. Ik merk weinig verschil in hoe de bodem uiteindelijk smaakt. Een keer heb ik de bodem met verse gist gemaakt. Deeg kwam meer omhoog tijdens de rijs, maar smaak was net anders na het bakken.

Gebruik eigenlijk alleen maar verse gist voor oliebollen en met het overgebleven gist maak ik vaak waar pizza's. Waarom ik dan wel verse gist gebruik? Geen idee, zo ist t recept van mijn opa nou eenmaal...

Maar v als je voor elke keer pizza naar de bakker wilt voor gist, ga je gang ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zaterdag 20 september 2014 @ 19:05:05 #299
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_144729672
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2014 19:02 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Omdat dat makkelijker is. Ik merk weinig verschil in hoe de bodem uiteindelijk smaakt. Een keer heb ik de bodem met verse gist gemaakt. Deeg kwam meer omhoog tijdens de rijs, maar smaak was net anders na het bakken.

Gebruik eigenlijk alleen maar verse gist voor oliebollen en met het overgebleven gist maak ik vaak waar pizza's. Waarom ik dan wel verse gist gebruik? Geen idee, zo ist t recept van mijn opa nou eenmaal...

Maar v als je voor elke keer pizza naar de bakker wilt voor gist, ga je gang ;)
Hier tegenover bij de poolse supermarkt hebben ze het ook dus voor mij is het even makkelijk.
Laffe huichelaar
  Moderator zaterdag 20 september 2014 @ 19:25:58 #300
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_144730305
Veel filialen van Dekamarkt hebben blokjes gist liggen, kost geen drol.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_144736636
Deze kan dicht!
pindazakje
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')