bork | zaterdag 1 juni 2013 @ 15:49 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Fyra Amsterdam<->Brussel Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen. update: Op 31 mei maakte de NMBS bij monde van NMBS-topman Marc Descheemaecker bekend dat de NMBS het contract ontbindt met constructeur van de Fyra. (hierbij wordt de V250 van AnsaldoBreda bedoeld). Bij stofkam-analyses worden punten gegeven voor alle technische fouten of gevaren voor de veiligheid die ontdekt worden. Een trein die 10 punten krijgt, wordt meestal al afgekeurd voor gebruik. 'De eerste trein die onderzocht werd, behaalde 1157 punten, de tweede 2019', bekende Descheemaecker. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy [ Bericht 0% gewijzigd door bork op 01-06-2013 17:54:44 ] | |
Litpho | zaterdag 1 juni 2013 @ 16:31 |
In het ideale geval wordt het aanbesteed, wint de NS uiteindelijk de concessie maar begint daar toch enigszins een spoortje van besef te groeien dat ze wellicht zouden moeten werken voor hun geld concessie. Als er dan ook nog in de tussentijd mensen op het ministerie komen te zitten die de nieuwe concessie opzetten met aandacht voor de Reiziger, laat ik mezelf net zo lang knijpen tot ik wakker word. | |
Ireyon | zaterdag 1 juni 2013 @ 16:59 |
Ah ja ik had er niet aan gedacht dat ze duizenden reizigers inmiddels al permanent de auto in hebben gejaagd. Van 16 volle treinen naar 8 gemiddeld halfvolle treinen, prestatie hoor ![]() Vind het ook een flauwekulreden trouwens. Als de verdeelde bezetting het probleem is, kunnen ze beter gaan schuiven met rijtuigen. Stam of 2 eraf voor de rustige treinen, 2 erbij bij de drukke treinen. Kun je het nog steeds bij 8 treinen per dag houden. Onvoorstelbaar dat ze mij nog niet hebben ingehuurd als adviseur ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 1 juni 2013 @ 17:03 |
Zulke dingen zeg ik ook weleens als ik heel erg dronken ben ![]() | |
DriekOplopers | zaterdag 1 juni 2013 @ 17:06 |
Straks om 19:30 schijn ik wat te zeggen in het RTL-Nieuws. ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 1 juni 2013 @ 17:07 |
'T wordt stil op straat ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 1 juni 2013 @ 17:08 |
Mooi zo ![]() | |
Facepalm | zaterdag 1 juni 2013 @ 17:22 |
Ik moest laatst even op en neer met de trein van Kampen naar Zwolle om snel wat geld te wisselen en heb toen in Zwolle om 11:15 uitgecheckt en om 11:17 weer ingecheckt. Op de heenweg was ik (met korting) 1,90 kwijt en op de terugweg maar 1,50. Hoe kan dit, ik dacht dat de NS geen starttarief had? | |
KnightSolaire | zaterdag 1 juni 2013 @ 17:25 |
Volgens mij komt dit inderdaad door het afschaffen van het dubbel opstaptarief. Ongeacht tussen welke treinvervoerders je switcht (of dus zelfs als je met dezelfde vervoerder verder/terugreist) is een tweede reis (als je binnen een x aantal minuten na uitchecken weer incheckt) een paar dubbeltjes goedkoper. Dit denk ik althans, heb er zelf geen ervaring mee. | |
DenS | zaterdag 1 juni 2013 @ 17:49 |
Zag een blauw kastje op een station toen ik van Goes naar Rotterdam ging. Conducteur liep erheen met een sleutel en stapte vervokgens in de trein. Wat is dat? | |
greavy | zaterdag 1 juni 2013 @ 17:50 |
Daarmee worden de overwegen gesleuteld. Gaan de overwegen dicht. | |
Peterselieman | zaterdag 1 juni 2013 @ 17:51 |
zat er direct na het station een overweg? Zo ja, dan is dat kastje om de overweg te bedienen. Het sein komt hierna uit de stand stop en de trein kan weer verder. | |
Okuliarnik | zaterdag 1 juni 2013 @ 17:54 |
Temidden van het fyrageneuzel deed LTE nog een leuk ritje door nederland... | |
greavy | zaterdag 1 juni 2013 @ 17:56 |
Wilde ik eigenlijk nog even een foto van maken op de Havenspoorlijn, maar zit inmiddels warm thuis. Licht zat om deze tijd niet echt meer lekker mee. Leuke foto geworden! Vandaag met de SSN een promotiestand bemand bij de RTM Ouddorp | |
Dr_Flash | zaterdag 1 juni 2013 @ 17:59 |
Grappig ding. Was zeker gewoon een overbrenging of zo? Of echt met poppetjes erin en zo? ![]() | |
Okuliarnik | zaterdag 1 juni 2013 @ 18:21 |
Ik had de hoop op een zonneplaat al opgegeven, maar het viel lekker te combineren met werken...Enneuh, er zaten echte poppetjes in ja ![]() | |
greavy | zaterdag 1 juni 2013 @ 18:40 |
De Tienertoer is er weer. 3 Dagen treinen voor ¤33. Te koop via de Spoordeelwinkel Let op: Geldig voor jongeren in de leeftijd 12-18 jaar. Dus je Tienertoer is in één van de periodes drie dagen geldig, niet in meerdere periodes! Oja, ook wel handig:
| |
Dr_Flash | zaterdag 1 juni 2013 @ 18:46 |
Dus 3 dagen binnen 2 weken binnen 2 maanden. LEKKER HANDIG ![]() | |
icloud | zaterdag 1 juni 2013 @ 18:51 |
Waarom heeft prorail de ronde bovenleidingen weer heringevoerd? Zo lelijk | |
greavy | zaterdag 1 juni 2013 @ 18:51 |
Om het makkelijk te maken. Denkt NS. | |
DriekOplopers | zaterdag 1 juni 2013 @ 19:03 |
Als iemand vandaag of morgen ergens een V250 ziet rijden of heeft zien rijden, heel graag even een seintje. Thanks! | |
greavy | zaterdag 1 juni 2013 @ 19:12 |
Syntus Lint 43 is weer terug uit Duitsland na een grondige revisie en bestickering, alvorens Arriva deze Lint overneemt:![]() | |
GekkeHaan | zaterdag 1 juni 2013 @ 19:43 |
Word deze dan later nog eens overnieuw bestickerd? Komt me een beetje raar voor aangezien de treinen op baanvak Emmen - Zwolle blauw zijn en onder dezelfde concessie vallen, maar hier zal Twente wel eisen aan de kleuren hebben gesteld en besloten dat ze rood moeten zijn. | |
greavy | zaterdag 1 juni 2013 @ 19:45 |
Almelo-Mariënberg blijft vooralsnog rood, inderdaad. Lint 36 van Syntus heeft als eerste deze nieuwe livrei gekregen. Lijkt me niet dat Syntus dat voor maar een half jaartje doet ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 1 juni 2013 @ 19:45 |
nee. Arriva krijgt volgens mij de beschikking over de stellen 33, 34 en 35. De 33 en 34 staan nu in Winterswijk of Zutphen. De 35 is momenteel in dienst bij Syntus. | |
greavy | zaterdag 1 juni 2013 @ 19:46 |
Huh, gaan die 2 rode Linten dan niet Almelo-Mariënberg rijden? Lint 44 en 45 reden altijd in het rood op Almelo - Mariënberg. | |
Peterselieman | zaterdag 1 juni 2013 @ 19:47 |
Neen. Syntus gaat met die rode rakkers rijden. | |
greavy | zaterdag 1 juni 2013 @ 19:52 |
Oké, dat wist ik niet. Die stellen die naar Arriva gaan krijgen ook nieuwe livrei, lijkt mij? | |
icloud | zaterdag 1 juni 2013 @ 20:03 |
Iemand al antwoord op mijn ronde bovenleidingsbogen vraag? | |
Mr_Klaasje | zaterdag 1 juni 2013 @ 20:07 |
Als je bericht zo vaag blijft zal er niet snel een antwoord komen denk ik. | |
HetBrabandertje | zaterdag 1 juni 2013 @ 20:07 |
Gaat het om de portalen die op de nieuwe fly-over bij Den Bosch zijn gebruikt? | |
greavy | zaterdag 1 juni 2013 @ 20:08 |
Ja. Omdat ze niet zigzaggende portalen hebben ingevoerd ![]() | |
icloud | zaterdag 1 juni 2013 @ 20:10 |
Ja Ik vond deze vraag helemaal niet zo onduidelijk
| |
icloud | zaterdag 1 juni 2013 @ 20:10 |
Gewoon recht zoals de rest in nederland | |
Ireyon | zaterdag 1 juni 2013 @ 20:12 |
De bovenleiding is op de brug over de Dieze gewoon aan rechte balken bevestigd. De bogen zijn enkel voor het uiterlijk (wat er overigens prachtig uit ziet). | |
Peterselieman | zaterdag 1 juni 2013 @ 20:17 |
jup | |
Mr_Klaasje | zaterdag 1 juni 2013 @ 20:24 |
Ik dacht aan Hilversum-Blauwkapel... ![]() | |
ReisT | zaterdag 1 juni 2013 @ 20:38 |
Die Linten-verwarring is wel begrijpelijk door het geschuif met concessies. Huidige situatie: Zutphen-Oldenzaal = losse concessie = maakt niet uit wat voor kleurstelling Almelo-Mariënberg = concessie Twente = rode treinen Vanaf december: Zutphen-Oldenzaal = concessie Twente = rode treinen (met WC) Almelo-Mariënberg = concessie Vechtdallijnen = blauwe treinen (met 1e klas) | |
icloud | zaterdag 1 juni 2013 @ 20:46 |
![]() daarom zei ik ook weer heringevoerd, doelend op hilversum-blauwkapel | |
Ireyon | zaterdag 1 juni 2013 @ 20:52 |
Verkeerd gezien dan. Blijft staan dat het puur een architectonische keuze en geen sprake van 'herinvoering'. Wanneer de brug helemaal is afgewerkt zie je die portalen überhaupt nauwelijks meer en zou het juist bijzonder lelijk zijn als ze rechthoekig waren [ Bericht 4% gewijzigd door Ireyon op 01-06-2013 20:59:27 ] | |
icloud | zaterdag 1 juni 2013 @ 21:00 |
Hoe zit het met de NS Hispeed 186 is die eindelijk toegelaten in belgie of mogen nog steeds alleen de groene de grens over? | |
Peterselieman | zaterdag 1 juni 2013 @ 21:03 |
De roden mogen de grens voorlopig de grens niet over ivm de software die niet toegelaten is. De groenen mogen niet over de HSL rijden ivm de softwareversie die zij draaien. Aanpassing van de software leidt er dus toe dat een loc of België niet in mag of de HSL niet op mag. | |
James1988 | zaterdag 1 juni 2013 @ 21:03 |
Ze hebben geen toelating voor het Belgische gedeelte van de HSL. Conventioneel mag voor zover ik weet wel. | |
icloud | zaterdag 1 juni 2013 @ 21:04 |
pff fijn dat ze een richtlijn hebben op softwaregebied. | |
James1988 | zaterdag 1 juni 2013 @ 21:05 |
Tsja, als Bombardier een vereiste functie niet werkend krijgt houdt 't op. ![]() | |
icloud | zaterdag 1 juni 2013 @ 21:06 |
Dan moeten alle traxxen daar toch last van hebben? | |
Peterselieman | zaterdag 1 juni 2013 @ 21:06 |
alleen locs met versie 6 van de software mogen België in en alleen locs met versie 7 mogen de HSL op. Als er dan toch een rode loc voor de Benelux België in rijdt dan kun je er vanuit gaan dat deze softwareversie 6 gebruikt. | |
icloud | zaterdag 1 juni 2013 @ 21:21 |
De ns en ansaldobreda worden hier volledig afgebrand wat op zich logisch is, maar ik hoor niemand over de inspectie, die hadden met een helder hoofd moeten nadenken en geen typegoedkeuring verlenen. Ik snap dat de ns graag wilde dat deze trein het net op mocht en daar veel voor over had, maar op zo moment moet de inspectie het hoofd koel houden, en je gaat mij niet vertellen dat deze gebreken er toen nog niet waren. | |
Peterselieman | zaterdag 1 juni 2013 @ 21:23 |
je hebt daar een goed punt | |
DriekOplopers | zaterdag 1 juni 2013 @ 21:26 |
Morgen of maandag wordt meer duidelijk over (de rol van) de inspectie. | |
DriekOplopers | zaterdag 1 juni 2013 @ 21:27 |
Iedereen wijst naar AnsaldoBreda. Maar ook de NS heeft lelijke steken laten vallen tijdens de bouw. Daarom NS ongeschikt: http://www.voorbeterov.nl/121213.php | |
icloud | zaterdag 1 juni 2013 @ 21:32 |
Voor Beter OV vindt dit een brevet van onvermogen voor de NS. De NS zou zich moeten beperken tot het rijden van Intercitytreinen en Sprinters. Van het runnen van een hogesnelheidsdienst heeft de NS helaas geen kaas gegeten. Wat is precies de link tussen het bouwproces en het uitbaten van de hogesnelheidslijn? dat zijn twee verschillende takken van de sport die niks met elkaar te maken hebben. Dat er slecht toezicht is gehouden tijdens de bouw sluit niet uit dat de ns een geweldige uitbater van de hsl kan zijn. | |
Peterselieman | zaterdag 1 juni 2013 @ 21:57 |
het feit dat de NS er nog steeds niet in slaagt om snelle treinen op de HSL te laten rijden. HSA is concessiehouder op de HSL en NS Hispeed laat er treinen rijden, alleen van de gemaakte beloftes wordt maar bar weinig waar gemaakt. Ze hebben tijd genoeg gehad om de boel wel op orde te krijgen. Hiervoor kun je AnsaldoTilburg niet alle schuld geven, want de NS had ook in zee kunnen gaan met een andere fabrikant die wel deugdelijk materieel levert | |
icloud | zaterdag 1 juni 2013 @ 22:00 |
Dat is iets anders, ik vind niet dat je kunt zeggen dat de ns een slechte exploitant is omdat hun fyra project mislukt is, idd ze hebben geen verstand van bouwen of toezicht houden maar dat zegt niks over hun als exploitant, met fatsoenlijk materiaal. | |
Peterselieman | zaterdag 1 juni 2013 @ 22:02 |
toch wel, want de exploitant moet ervoor zorgen dat er fatsoenlijk materieel komt te rijden. | |
icloud | zaterdag 1 juni 2013 @ 22:07 |
Ze moeten eerste met fatsoenlijk materiaal een kans krijgen, om hun als exploitant te kunnen beoordelen, tot nu toe heb ik alleen de bouw/toezicht kant kunnen beoordelen. | |
Doc__Zenith | zaterdag 1 juni 2013 @ 22:11 |
Ik kan al niet meer bijhouden wat er allemaal is misgegaan met die HSL-Z, maar hoe zit die aanbesteding van het materieel hier in? De NS heeft zich sowieso te duur ingeschreven, maar welke fout zit er in de aanbesteding en in hoeverre was dit te verhelpen? Daarnaast kan je overal wel wat van zeggen, als die Fyra wel fatsoenlijk had gereden dan hadden we de Benelux waarschijnlijk helemaal nooit teruggezien. | |
_serial_ | zaterdag 1 juni 2013 @ 22:12 |
Wat zou er gebeurd zijn als NS niet verplicht hoefde aan te besteden is ook wel een leuke. | |
Peterselieman | zaterdag 1 juni 2013 @ 22:13 |
dus jij bent voorstander om de NS tot sint juttemis aan te laten modderen? Een bedrijf belooft op datum x een goed werkend product te kunnen leveren. Door omstandigheden die buiten hun schuld liggen krijgen ze wat uitstel en mogen ze iets later een goed werkend product leveren. Die nieuwe datum voor de levering van het beloofde product is al lang verstreken. Toch wordt er niet ingegrepen door de concessieverlener, zijnde de overheid. Dat is raar, want in het normale bedrijfsleven zou de NS wegens het leveren van een wanprestatie al lang op straat zijn gezet. | |
icloud | zaterdag 1 juni 2013 @ 22:18 |
De fout ligt niet bij explotatie kant maar bij de ontwerp boutoezicht kant, ja indien ze beloven om met bestaand materiaal te gaan werken of bestellen mogen ze van mij een tweede kans krijgen. | |
Peterselieman | zaterdag 1 juni 2013 @ 22:23 |
ik denk er dus compleet anders over. Ze hebben genoeg tijd gekregen om hun fouten te herstellen en de houding van de NS of haar dochtermaatschappij Hispeed getuigen niet van het serieus nemen van de reiziger. | |
ReisT | zaterdag 1 juni 2013 @ 22:26 |
De fout lijkt me vrij simpel te verklaren: doordat NS te veel betaalt voor de concessie moest er wel beknibbeld worden op materieel en is dus vooral gekeken naar de prijs. De keus voor 250 km/h is ook niet handig geweest, er zijn niet veel fabrikanten die dat soort treinen maken. Bij iets langzamer (220) of juist sneller (300) was er meer keus geweest. Alleen 220 vond men te langzaam en 300 was te duur. | |
icloud | zaterdag 1 juni 2013 @ 22:27 |
De ns wilde ook 220 maar werd verrast door een laat besluit van het ministerie die 250 wilde. | |
ReisT | zaterdag 1 juni 2013 @ 22:28 |
De zoveelste fout van het ministerie dus in deze kwestie. Het is niet allemaal de schuld van NS. | |
Peterselieman | zaterdag 1 juni 2013 @ 22:30 |
oh zeker niet. Er is van alle kanten zo hard gefaald dat het project wel gedoemd was te mislukken. | |
#ANONIEM | zaterdag 1 juni 2013 @ 22:33 |
Was het niet zo dat de NS 220 wilde maar vervolgens door het ministerie op de vingers is getikt omdat daarmee de rijtijden in de concessie niet haalbaar waren? | |
Peterselieman | zaterdag 1 juni 2013 @ 22:34 |
het jammere is dat niemand, behalve de NMBS, het falen echt durft toe te geven en de stekker eruit trekt. Denk dat de partijen bang zijn om dan alle schuld van het falen te krijgen, wat niet zo is. Daarom wordt er aan gemodderd. | |
Dr_Flash | zaterdag 1 juni 2013 @ 22:35 |
Kortom er zitten volstrekt incapabele debielen op ongeveer ELKE positie. Of het nou Schultz is of Mansveld of Meerstadt of wie dan ook. Met één uitzondering, dat moet gezegd, en dat is toch Berend Brulboei. | |
icloud | zaterdag 1 juni 2013 @ 22:37 |
Schultz zit met de shit opgezadeld en an er weinig aan doen | |
greavy | zaterdag 1 juni 2013 @ 22:38 |
En Schultz schuift het gewoon af naar Mansveld. Want dan hoefde zij er niet meer naar om te kijken. | |
Peterselieman | zaterdag 1 juni 2013 @ 22:38 |
Ik denk dat ze bang zijn voor het juridisch steekspel wat gaat volgen als de stekker eruit wordt getrokken. De NMBS zit in een makkelijker positie als de rest van de partijen, omdat de ellende zich eigenlijk alleen op ons grondgebied afspeelt, enkele uitzonderingen daargelaten. | |
Peterselieman | zaterdag 1 juni 2013 @ 22:40 |
ze heeft Mansveld die portefeuille gegeven omdat ze aanvoelde dat het mis zou gaan. Schultz is niet meer politiek verantwoordelijk voor dit dossier en Mansveld kan uiteindelijk geslachtofferd worden. Dan is wat de overheid betreft voor een redelijk deel case closed, terwijl de problemen dan nog verre van opgelost zijn. | |
greavy | zaterdag 1 juni 2013 @ 22:43 |
Eigen hachje redden en er een ander mee opzadelen ![]() | |
icloud | zaterdag 1 juni 2013 @ 22:44 |
Daar gaat schultz helemaal niet over. | |
Zug-Chef | zaterdag 1 juni 2013 @ 22:44 |
Welkom in de grote mensen wereld. Ik sta er niet eens meer van te kijken. Gebeurt namelijk overal. | |
bork | zaterdag 1 juni 2013 @ 22:46 |
Is Aad Veenman de persoon die met AnsaldoBreda in zee is gegaan? | |
Peterselieman | zaterdag 1 juni 2013 @ 22:47 |
precies. Degene die op dat moment verantwoordelijk is wordt geslachtofferd, terwijl mensen die de puinhopen gemaakt hebben kunnen blijven zitten. Zo gaat dat nu eenmaal | |
Dr_Flash | zaterdag 1 juni 2013 @ 23:09 |
Ja. Fact of life. Schouders ophalen en doorlopen. ZO WORDT HET NOOIT WAT ![]() | |
James1988 | zaterdag 1 juni 2013 @ 23:14 |
Iedereen in Nederland zit met elkaar opgescheept. NS wijst naar de overheid ('bizarre concessievoorwaarden'), de overheid wijst naar NS ('jullie bod, wat wij al in onze budgetten tot na 2025 hebben ingecalculeerd'), NS wijst naar AnsaldoBreda ('brakke treinen') en AnsaldoBreda wijst weer naar ProRail ('brakke infra'), die op zijn beurt weer terugwijst naar AnsaldoBreda ('nee, jullie treinen zijn brak!'). Niemand kan echt iets ondernemen zonder dat dit 'm de kop kost. De enige partij die weinig te verliezen heeft is de NMBS, zij hebben nog geen treinen afgenomen, hebben goede bankgaranties, en zelfs zonder hogesnelheidstreinen kunnen ze nog goede verbindingen aanbieden met Nederland. Nu NMBS het Fyra-project heeft opgeblazen kan NS eigenlijk weinig anders doen dan volgen, maar zal dit ook voor NS (Hispeed) en I&M gevolgen hebben. In mijn ogen is dat ook terecht: alle partijen hebben fouten gemaakt, en wie z'n billen brandt moet op de blaren zitten. Als de begroting van I&M hierdoor niet meer klopt zal I&M dat op een andere manier moeten oplossen. Bijvoorbeeld door projecten te schrappen zoals de Blankenburgtunnel (1 miljard euro), ombouw van de Zuidas (1,4 miljard) of Programma Hoogfrequent Spoor. Het mag niet ten koste gaan van het laatste jaren toch al zwaar afgeknepen OV. | |
Peterselieman | zaterdag 1 juni 2013 @ 23:31 |
schrap de Blankenburgtunnel maar. Nutteloos en omstreden project | |
KnightSolaire | zaterdag 1 juni 2013 @ 23:33 |
Of verbreding A27 bij Utrecht, wordt nu nog MKB-analyse over uitgevoerd, is nog niets definitief over beslist. Ook een miljardenbesparing en is heel Utrecht ook blij | |
James1988 | zaterdag 1 juni 2013 @ 23:33 |
Geldt in mijn ogen ook voor PHS. | |
AverageJoe | zaterdag 1 juni 2013 @ 23:34 |
Exact, dat! Ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren met de al aanwezige treinstellen. | |
Peterselieman | zaterdag 1 juni 2013 @ 23:34 |
uhuh. Verbreding op precies de verkeerde plaats. | |
James1988 | zaterdag 1 juni 2013 @ 23:40 |
Het is mogelijk dat NS besluit om toch door te gaan met de V250, in dat geval zullen ze aangepast moeten worden. Het ombouwen duurt volgens Mott MacDonald en NMBS zo'n 17 tot 24 maanden (mits AB meewerkt) en daarna mag je het hele typetoelatingscircus weer door. Dat betekent dat je over zo'n 3,5 jaar eindelijk weer inzetbare treinen hebt. Je hebt ook nog eens te maken met publieke opinie, politieke invloed, en een zeer slecht imago. Ik denk daarom eigenlijk niet dat NS nog doorgaat met de V250. Het contract opblazen en de treinen terugsturen is een logischere optie dan nog eens 3,5 jaar vertraging toevoegen aan treinen die al met 5 jaar vertraging werden geleverd. Ook na afname kun je nog een rechtszaak aanspannen wegens een ondeugdelijk product, het rapport van Mott McDonald is daar een hele goede onderbouwing voor. Van NS hoeft niet verwacht te worden dat zij het bouwen van een HST tot in de puntjes beheersen, daarom besteden ze dat juist uit aan AnsaldoBreda. | |
KnightSolaire | zaterdag 1 juni 2013 @ 23:42 |
Ik hoop van harte dat je gelijk hebt, James. | |
Peterselieman | zaterdag 1 juni 2013 @ 23:48 |
Het is te hopen dat de marketingmensen niet het hoogste woord hebben, maar dat de mensen op basis van de technische kennis en vooral boerenverstand de knoop door gaan hakken. | |
bork | zaterdag 1 juni 2013 @ 23:49 |
Helaas is de autolobby machtiger dan treehuggers en treinfetisjisten ![]() | |
Duvel | zaterdag 1 juni 2013 @ 23:50 |
Tja, wat denk je zelf? | |
Peterselieman | zaterdag 1 juni 2013 @ 23:53 |
ik sprak mijn (waarschijnlijk tevergeefse) hoop uit | |
Duvel | zaterdag 1 juni 2013 @ 23:54 |
Idd. Ik ga een luier verschonen, toedels. | |
KnightSolaire | zaterdag 1 juni 2013 @ 23:54 |
Daar moeten we wat aan doen! Leve de treehuggers en treinfetisjisten! ![]() Lijkt inderdaad wel alsof marketing een steeds grotere rol speelt, in alle sectoren overigens.. :/ | |
Duvel | zaterdag 1 juni 2013 @ 23:56 |
Het doel van de treindienst over de HSL is niet het vervoeren van mensen, maar het maken van winst. Zo lang techneuten niet kunnen uitleggen waarom zij het geld wèl waard zijn, winnen marketeers. | |
b2py | zaterdag 1 juni 2013 @ 23:56 |
Kan iemand mij vertellen waarom er wegwerkzaamheden zijn op het spoor tussen Zandvoort en Haarlem? | |
Duvel | zaterdag 1 juni 2013 @ 23:57 |
Helaas zijn techneuten integere, oprechte (etc) mensen. | |
Duvel | zaterdag 1 juni 2013 @ 23:57 |
Overweg? Spoorweg? Wegisweg? | |
Peterselieman | zaterdag 1 juni 2013 @ 23:59 |
niet alleen de gebakken lucht, maar ook de communicatiedeskundigen, managers en de juristen hebben zich in de laatste vijftien jaar zich overal naar flink binnen gewurmd. | |
Dr_Flash | zondag 2 juni 2013 @ 00:01 |
vrouwen poepe niet toch? ![]() | |
KomtTijd... | zondag 2 juni 2013 @ 00:08 |
Malleveel foto's van de spoortunnel Delft vandaag op de spoorzone-delft twitter: https://twitter.com/spoorzonedelft![]() | |
Peterselieman | zondag 2 juni 2013 @ 00:25 |
Grappig om te zien dat de treinen op spoor 1 op Utrecht Centraal deels gaan stoppen onder het nieuwe plein dat het stationsgebouw met de rest van de stad verbindt. http://www.skyscrapercity(...)3852222&postcount=15 | |
eti | zondag 2 juni 2013 @ 00:29 |
Staat dat artikel over de uilskuikens alleen in het RD of ook in een echte krant? Ik mag van het RD namelijk zelfs op zaterdagavond (goed, even na twaalven maar net uit m'n werk) hun krantje al niet lezen. | |
Dr_Flash | zondag 2 juni 2013 @ 00:58 |
Neen. Dit is de Dag des Heeren. Maandagochtend weer. Nou ja, misschien vanaf half tien of zo. | |
Panthera. | zondag 2 juni 2013 @ 01:09 |
Dat project op de Zuidas is hopelijk het retard dat geschrapt wordt. De hele Zuidas blijft tot nu toe ver achter bij war gehoopt wordt en die hele tunnel die ze daar willen is een megalomaan project zonder werkelijke voordelen. Betreft de A27 is het afwachten welke impact de vernieuwing van de A28 heeft. | |
Dr_Flash | zondag 2 juni 2013 @ 01:16 |
Tsja, het moet uit de lengte of uit de breedte. Uiteindelijk draait de belastingbetaler er voor op. Wat dat betreft kunnen we het beste gewoon de tijd nemen om eens goed te bepalen wie we hier het hardste voor gaan straffen, met z'n allen. | |
bork | zondag 2 juni 2013 @ 01:30 |
Zelfs bij het RD zijn er journalisten die over de rug van hun eindredacteur wat geld binnen harken en de randjes er van aflopen ![]() | |
James1988 | zondag 2 juni 2013 @ 04:39 |
![]() Awww ![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 2 juni 2013 @ 06:43 |
Je kan er 2 gezichtjes in zien... ![]() | |
Duvel | zondag 2 juni 2013 @ 09:45 |
![]() | |
Duvel | zondag 2 juni 2013 @ 09:48 |
Dafoq? Ik kom een paar dagen niet in Utrecht en gelijk verandert er heel veel! ![]() | |
b2py | zondag 2 juni 2013 @ 10:29 |
![]() Geniaal. | |
Litpho | zondag 2 juni 2013 @ 10:51 |
Ik mis nog de kamer die naar I&M wijst ('jullie hadden moeten weten dat dat een onhaalbaar bod was, waarom hebben jullie het geaccepteerd?'), maar verder wel een mooi plaatje van het zwartepieten, ja ![]() | |
Dr_Flash | zondag 2 juni 2013 @ 11:02 |
![]() | |
_serial_ | zondag 2 juni 2013 @ 11:10 |
![]() | |
greavy | zondag 2 juni 2013 @ 11:34 |
Was weer een bende op het spoor. Omdat er een beladen ertstrein van DBS omgeleid werd via Utrecht-Eindhoven-Venlo ivm vele werkzaamheden, had ik in Utrecht +9 te pakken, want werd in een niet-bestaand pad gepusht. Te Utrecht werd vervolgens de kalk-/staaltrein nog eens op spoor 9 en gedeeltelijk in de wissels stilgehouden. Veel vertragingen tot gevolg. En om het af te maken kreeg de IC van 10:08 naar Maastricht +13, ICE rg Frankfurt via Den Bosch-Eindhoven +11, IC Heerlen +16 door drie goederentreinen die in de weg zaten tussen Utrecht en Den Bosch. In Geldermalsen ging er 1 aan de kant, maar de andere 2 bleven voor de IC(E)'s | |
thats-me | zondag 2 juni 2013 @ 11:38 |
![]() Dag van de Bouw Nijverdal Gisteren even een foto gemaakt van de combi tunnel in Nijverdal | |
Peterselieman | zondag 2 juni 2013 @ 11:56 |
![]() | |
greavy | zondag 2 juni 2013 @ 12:16 |
En terug vanaf Beukenlaan naar Den Bosch bij Best al +3 en bij Boxtel +9, weer 2 goederentreintjes voorrang gekregen. Bij Boxtel werden we aan de kant gezet om 3(!) treinen(ook 1 IC) voorbij te laten rg Den Bosch (ik zit in de stoptrein) | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 2 juni 2013 @ 12:35 |
![]() ![]() | |
Aardappelscheermes | zondag 2 juni 2013 @ 12:42 |
Hop... | |
bork | zondag 2 juni 2013 @ 12:56 |
![]() ![]() ![]() ![]() | |
b2py | zondag 2 juni 2013 @ 13:14 |
Die mag in de OP van mij, wat een geniale sketch. | |
Peterselieman | zondag 2 juni 2013 @ 13:18 |
Geniaal ![]() | |
b2py | zondag 2 juni 2013 @ 13:19 |
Ergens in deze reeks zit een zeer uitgebreide en complete post van James over de HSL-zuid. Ik zou die even ergens opzoeken. | |
Basekid_NZ | zondag 2 juni 2013 @ 13:19 |
Eindelijk iets dat niet naar Brussel gaat ![]() | |
b2py | zondag 2 juni 2013 @ 13:20 |
Onzin, ze rijden al jaren ICE en Thalys treinen, ook de Pimpel kan je er onder scharen. Ervaring en kennis genoeg. | |
Ireyon | zondag 2 juni 2013 @ 13:22 |
Thalys is van SNCF, NMBS en DB ![]() | |
b2py | zondag 2 juni 2013 @ 13:24 |
En ze rijden in het binnenland allemaal onder attest van NSHispeed. Die mensen daar zijn echt niet gek hoor.. | |
Peterselieman | zondag 2 juni 2013 @ 13:35 |
die ervaring is vooral van de laatste jaren. Die treinen rijden nog maar relatief kort over het Nederlandse spoor. Vroeger waren het meer de getrokken internationale treinen, zoals de EuroCity's, etc. In het Fyra-dossier zijn door alle partijen zoveel fouten gemaakt, vooral door gebrek aan kennis, overschatting en een brevet aan onvermogen. Het is dan ook tijd om de stekker uit dit project te trekken en het op een andere manier te doen, want op deze manier gaat het nooit werken. | |
Pino112 | zondag 2 juni 2013 @ 13:39 |
![]() ![]() Geweldig. | |
b2py | zondag 2 juni 2013 @ 13:44 |
Thalys rijdt al sinds 1996, en ik kan zo gauw de indienstname van de ICE naar Amsterdam niet vinden. | |
icloud | zondag 2 juni 2013 @ 13:58 |
Dat zeg ik toch, we zijn het eens. Ik vind trouwens meewerken aan een item waarin de v160 word gepresenteerd als de kapotte fyra nogal sneu. | |
Ireyon | zondag 2 juni 2013 @ 13:59 |
Sinds 2001. Hoe dan ook zit er wel een verschil tussen het begeleiden van treindiensten van een ander en het laten rijden van je eigen trein. Als je dat eerste verneukt krijg je namelijk een uitbrander en bij dat laatste een aai over de bol. 'k Bedoel, ook de maand dat V250 wel reed, bleek dat NSH totaal geen idee had van de reizigerswens. Wel verplicht moeten reserveren maar niet eens kunnen kiezen waar je zit. Tweetallen 'naast elkaar' plaatsten met een gangpad ertussen, 't was te sneu voor woorden. | |
Duvel | zondag 2 juni 2013 @ 13:59 |
Koop een dagboek. ![]() | |
icloud | zondag 2 juni 2013 @ 14:00 |
Reserveringsplicht is logisch, of wil jij mensen achterlaten en doodleuk zeggen pak de volgende maar? | |
Peterselieman | zondag 2 juni 2013 @ 14:01 |
precies. Er is zo ongeveer niets goed gegaan. Is wel een knappe prestatie om dat voor elkaar te krijgen ![]() | |
Ireyon | zondag 2 juni 2013 @ 14:03 |
De trein was amper een kwart gevuld. Als het zo logisch is, waarom heeft DB het dan niet voor hun ICE's? | |
b2py | zondag 2 juni 2013 @ 14:03 |
Ze hadden dus al >5 jaar ervaring toen het op de aanbesteding van de Fyra treinstellen aan kwam. Verder is de NMBS er ook onderdeel van geweest en die heeft dan volgens jou wel meer ervaring omdat de TGV al wat langer in Brussel komt. | |
icloud | zondag 2 juni 2013 @ 14:06 |
Omdat de ice in nederland niet over de hsl rijd en dus geen extra eisen heeft. | |
Ireyon | zondag 2 juni 2013 @ 14:07 |
DB heeft ook geen reserveringsplicht voor zowel internationale als binnenlandse ICEs over hogesnelheidsspoor. | |
icloud | zondag 2 juni 2013 @ 14:08 |
Dat is duitsland andere regels, hier is afgesproken dat niemand mag staan in de fyra op de hsl, dus reserveringsplicht. | |
Ireyon | zondag 2 juni 2013 @ 14:08 |
Nee, niet "volgens mij". De NMBS heeft meer ervaring, punt. Mind you dat er in België probleemloos een hogesnelheidstrein tussen Brussel en Luik rijdt als doodnormale, toeslagvrije IC. | |
Ireyon | zondag 2 juni 2013 @ 14:10 |
Waarom zou je dan niet tot 1 minuut voor vertrek nog een kaartje mogen kopen voor een Fyra die amper een kwart gevuld was? | |
icloud | zondag 2 juni 2013 @ 14:12 |
Omdat de protocollen en regels zijn gemaakt voor het begin van de dienst, toen wist nog niemand dat de fyra zo slecht gevuld zou zijn. Alle regels, afspraken en protocollen zijn gemaakt op basis van de geschatte vervoerswaarde die vele malen hoger lag dan die kwart. | |
Ireyon | zondag 2 juni 2013 @ 14:14 |
Een mooi voorbeeld dat NSH geen idee had van de reizigerswens dus. Weer terug bij af, mijn punt bevestigd, mooi ![]() | |
icloud | zondag 2 juni 2013 @ 14:15 |
nee met die reizigersaantallen was reserveren noodzakelijk. | |
ReisT | zondag 2 juni 2013 @ 14:21 |
In Duitsland hebben ze die reizigersaantallen dus echt, maar nog altijd zonder reserveringsplicht. Ook gek: NSH had de meeste reizigers verwacht tussen Amsterdam en Rotterdam en daar is juist geen reserveringsplicht. | |
ReisT | zondag 2 juni 2013 @ 14:22 |
Dat is precies het soort treinen dat hier in Nederland zou moeten rijden, maar... dat is dus geen hogesnelheidstrein! Je kan hooguit zeggen dat de NMBS meer ervaring heeft met het laten rijden van doodnormale IC's over de hogensnelheidslijn. | |
Ireyon | zondag 2 juni 2013 @ 14:23 |
Misschien niet officiëel qua terminologie maar toch.. ![]() | |
Peterselieman | zondag 2 juni 2013 @ 14:23 |
mja, die waren gebaseerd op een aantal kernzaken die gewoon niet waargemaakt konden worden. - zelfde frequentie als de oude Benelux - betrouwbaar en snel materieel precies. Er waren daar veel marketeers aan het roer die dingen veel mooier voorspiegelden dan ze zijn. Fyra moest een hip merk worden met nieuwe hippe, eigentijdse treinen, alleen hebben de marketeers gerekend buiten de techniek van de treinen. Daarnaast hebben ze zich totaal niet verdiept in het prijsbeleid en wat de wensen van de klanten zouden zijn. Ze wilden een concurrent voor de Thalys worden, maar daar ligt slechts een klein deel van het publiek dat de oude Benelux trok. Daar komt natuurlijk nog bij dat er een veel te dure inschrijving was die op een of andere manier terugverdiend moest worden. Nu ik er zo over nadenk zie ik eigenlijk ook wel veel parallellen tussen NSH en de supermarkt Konmar die een concurrent van Albert Heijn moest worden. | |
icloud | zondag 2 juni 2013 @ 14:25 |
De db heeft nooit 100% zitplaatsgarantie beloofd in hun concessie, de ns heeft dit wel gedaan voor de internationale(!) verbinding. | |
b2py | zondag 2 juni 2013 @ 14:40 |
Op papier is lastig oordelen over deze twee zaken. Toen de prognoses over frequenties en reizigersaantallen werden gemaakt was er nog niks bekend over materieel en aanbesteding. Wat betreft concurrent van de Thalys heb je zeker gelijk. Ik durf wel te stellen dat >90% van de consumentenreizigers die met Thalys naar het zuiden gaat Brussel passeert en in Parijs uitstapt. | |
ReisT | zondag 2 juni 2013 @ 14:42 |
De vraag is dus waarom NS dat afgesproken heeft. Antwoord: ze wisten blijkbaar niet waar ze mee bezig waren. Maar ook met reserveringsplicht is dat geen goede reden waarom je niet 1 minuut voor vertrek nog een kaartje zou kunnen kopen. (DB hoeft natuurlijk niets te beloven omdat de ICE niet onder een concessie valt) | |
b2py | zondag 2 juni 2013 @ 14:43 |
Zitplaatsgarantie zonder verplichte reservering is niet uit te voeren, of zit hier een zeer intelligent persoon die daar wel een oplossing voor heeft? | |
KnightSolaire | zondag 2 juni 2013 @ 14:49 |
Altijd met een gigantische overcapaciteit rijden. | |
b2py | zondag 2 juni 2013 @ 15:01 |
Nee, dat is verstandig in de huidige economische tijden. Ik had intelligente antwoorden verwacht. | |
ReisT | zondag 2 juni 2013 @ 15:07 |
De simpele oplossing: geen zitplaatsgarantie beloven. | |
b2py | zondag 2 juni 2013 @ 15:08 |
Kom je bij het volgende probleem, ga je dan accepteren dat er staanplaatsen zijn in een HST? Daar zie ik ILenT niet voor aan eerlijk gezegd. | |
James1988 | zondag 2 juni 2013 @ 15:21 |
Flexibeler om kunnen gaan met het materieel. Kortere treinen tijdens daluren, lange treinen tijdens de spitsen. | |
b2py | zondag 2 juni 2013 @ 15:23 |
Of met rijtuigen schuiven of zeer korte HST's die je tot langere kunt combineren. | |
DriekOplopers | zondag 2 juni 2013 @ 15:34 |
![]() | |
James1988 | zondag 2 juni 2013 @ 15:38 |
Dat laatste dus ![]() | |
Kentekenplaat | zondag 2 juni 2013 @ 16:04 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Kentekenplaat | zondag 2 juni 2013 @ 16:15 |
En wat die Fyra betreft: daar hebben de overheid, NSH , inspectie en AnsaldoAthene natuurlijk allemaal gigantisch in geblunderd. Tineke Tolpoort die zichzelf al schathemeltjerijk waande met het absurde bedrag wat NSH voor de concessie neer wilde leggen, NSH die echt zo dom was om dat te willen betalen. Vervolgens een treinbouwer (voor zover je Ansaldo zo mag noemen) uitkiezen die al bewezen heeft een kwaliteit te leveren waar ze zich in 530 v. Chr. nog zouden moeten schamen en de Inspectie die dat hok durft toe te laten. Fout op fout, blunder op blunder en dat allemaal voor het geld. Geld wat allang verdiend had moeten worden. Maar de geldzucht op de korte termijn won het van het verstand op de lange termijn en daarom zitten we nu met het duurste schroot wat we hebben en met een nog groter begrotingstekort. De enige manier om die lelijke stofzuigers te laten rijden is ze tot op het casco te strippen en dan helemaal opnieuw op te bouwen. Anders blijf je doormodderen. Daarbij moet je dat niet willen want je bent zo weer 4 jaar verder en dan hebben we treinen van een jaar of 8/9 oud die we als nieuw presenteren. ![]() | |
b2py | zondag 2 juni 2013 @ 17:23 |
We kunnen ook alle Fyra's aan elkaar zetten en de langste reizigerstrein maken ![]() | |
Peterselieman | zondag 2 juni 2013 @ 17:47 |
Voor de liefhebbers: Plan T 526 schijnt morgen naar de sloper te gaan http://somda.nl/forum/12856/p452872/Ontwikkelingen+mat.+%2764/ | |
Dr_Flash | zondag 2 juni 2013 @ 17:51 |
Wat die allemaal niet klakkeloos accepteren.. Lamenielache zeg ![]() | |
Duvel | zondag 2 juni 2013 @ 17:53 |
Dat zuigt. | |
Dr_Flash | zondag 2 juni 2013 @ 17:53 |
De laatste of? | |
Duvel | zondag 2 juni 2013 @ 17:53 |
De laatste ja, o.a. gebruikt bij oefeningen op de Hanzelijn. | |
Peterselieman | zondag 2 juni 2013 @ 17:54 |
er is volgens mij nog een helft van T'tje 522 over. Heeft destijds in Wildenrath gestaan vanwege proeven rond de stoorstromen. | |
greavy | zondag 2 juni 2013 @ 18:03 |
Ja. En twee ukkies van een jaartje of 12 gingen proberen de 526 nog te redden. ![]() | |
Peterselieman | zondag 2 juni 2013 @ 18:04 |
nog wat technisch leesvoer voor de liefhebber: http://alexandria.tue.nl/extra1/afstversl/E/400977.pdf Dit gaat dus over stoorstromen die bij de draaistroommotoren op kunnen treden, zoals deze in de treinen gemonteerd zaten. Onderzoek is gedaan bij Holec, de leverancier van de motoren van de eerste generatie VIRMs en volgens mij ook de SM'90 | |
Dr_Flash | zondag 2 juni 2013 @ 18:13 |
Hijsfijn ![]() ![]() | |
Duvel | zondag 2 juni 2013 @ 18:23 |
Ha, mijn vakgebied! Ff opslaan! | |
b2py | zondag 2 juni 2013 @ 18:27 |
Laten we een stichting oprichten die hem gaat behouden. OFzo! | |
greavy | zondag 2 juni 2013 @ 18:31 |
Gratis af te halen in Zwijndrecht: Omdat ik niks met modelspoor doe, maar destijds veel verzamelingsobjecten heb verworven, doe ik deze allemaal van de hand in één pakket. Het betreffen: *Eisenbahnmagazin Modellbahn (Duits), uitgave 7&11 1973, 1&4 1974, 6&8&10 1977, jaargang 1978 compleet, 9&12 1979, 2&4 1980 • Digital Plus, Catalogus 1997/1998 • B-Models, catalogus 2009 • ViTrains H0, Catalogus 2009 • Faller, Dioramenbau leicht gemacht - 843 (Duits) • Hobby Trade H0, 2010 • ClubNews Märklin Insider, uitgave 5 - 2003 en 2 - 2004 • Modelspoor Magazine, Januari 2008, September 2001 en Oktober 2001 • Märklin Magazin, Sonderausgabe Digital-Special • Van Biervliet, Belgische Diesels HLD60-61 • Roco N/H0, Nederlands mat. 1999/2000 • Modelkroniek, nr. 0/juli 1989, nr. 4/juli 1991, nr. 5/augustus 1991 • Modelspoorwegen Goed Opgebouwd, deel 6 • Modelbaan Elektrotechniek, deel 2 van Schuyt & Co • Modelspoorbouw, Baanontwerp-techniek-opbouw van n.s.wiersma Alles gaat in één keer weg! [ Bericht 3% gewijzigd door greavy op 02-06-2013 18:37:50 ] | |
icloud | zondag 2 juni 2013 @ 18:45 |
Dat is niet waar, de ns en andere partijen wilde helemaal niet zoveel betalen als reactie daarop heeft tieneke stampvoetend de eerste concessieveiling ingetrokken en een nieuwe uitgeschreven en de ns daarbij gedwongen en beangstigd om absoluut de winnaar te worden. | |
James1988 | zondag 2 juni 2013 @ 18:46 |
Het is uiteindelijk de keuze van NS geweest om zo'n absurd hoog bod te doen. Het was 60% hoger dan het bod van nummer 2 (Veolia?). Dat had alarmbellen moeten doen afgaan, niet champagnekurken. | |
icloud | zondag 2 juni 2013 @ 18:49 |
Tja met de kennis van nu............. Toendertijd was iedereen dolbij, kon er niks misgaan en was iedereen tevreden met uitzondering van een dorpsgek, wie kon er toen voorspellen dat we zouden belanden in een diepe crisis? Dat het bod 40% hoger lag, is naar mijn idee vooral de verdiensten van netelenbosch, die heeft de ns gepusht en onder druk gezet. | |
James1988 | zondag 2 juni 2013 @ 18:51 |
Daar heb je gelijk in, en NS (onder leiding van topman Hans Huisinga) was zo gek om daarin mee te gaan, omdat NS doodsbang was (en nog altijd is) voor concurrentie. | |
icloud | zondag 2 juni 2013 @ 18:53 |
Ik denk dat het bedrag in die tijd en die tijdsgeest niet absurd hoog was, natuurlijk veel hoger dan de nummer 2 maar dat hou je bij een geheime veiling. | |
James1988 | zondag 2 juni 2013 @ 18:57 |
Zodra het bod binnenkwam gingen bij de ambtenaren van VWS al de alarmbellen af, maar Tineke Tolpoort trok de champagne open en negeerde de waarschuwingen. Als alle biedingen 100 miljoen euro of minder zijn, en het bod van NS ligt meer dan 40% hoger, dan klopt er iets niet. Of alle concurrenten, inclusief ervaren bedrijven als SNCF, hebben geen flauw idee wat de HSL waard is, of NS overschat de waarde van de HSL gruwelijk. NS wist donders goed dat ze een onrealistisch bod uitbrachten. | |
icloud | zondag 2 juni 2013 @ 18:59 |
tuurlijk was het een onrealistisch bod, maar dat was met alles zo, de hele wereld was qua geld opgeblazen, naar mijn idee was de ns geen uitzondering en was het een hoog maar niet absurd hoog bedrag maar wel onrealistisch. De hele eind jaren 90 en begin jaren 0 waren onrealistisch, huizen in adam die 20 keer per dag van eigenaar veranderde, gezinnen die ik weet niet hoeveel keer gingen verhuizen om de overwaarde te cashen, enorme onrealistische overwaarde op de woningen, bedrijfsvastgoed wat 10 keer zoveel waard was dan de reële waarde, zo bod hoorde bij de tijdsgeest. | |
b2py | zondag 2 juni 2013 @ 19:00 |
Wat is voor jou het verschil tussen absurd hoog en onrealistisch? | |
icloud | zondag 2 juni 2013 @ 19:08 |
met de eisen van het ministerie was elke bod onrealitisch en moeilijk winstgevend te krijgen, echter vind ik dat met de eisen van het ministerie in het achterhoofd dat het bod van de ns niet extreem hoog is maar gewoon hoog. Een hoog bod HOEFT niet onrealistisch te zijn. Een absurd hoog bod IS onrealistisch Daarnaast hadden andere partijen het veel gemakkelijker die hoefden geen twee heren te dienen. | |
Peterselieman | zondag 2 juni 2013 @ 19:18 |
Het bod was wel onrealistisch hoog. De bomen leken in die periode weliswaar tot in de hemel te groeien, maar dat betekent niet dat iedereen zijn of haar realiteitszin verloren was. Sterker nog zowel vanuit de NS zelf als vanuit het ministerie gingen alle alarmbellen destijds al af, alleen Tineke Tolpoort en NS-topman Huizinga hebben toen toch doorgezet, waardoor we nu met de gebakken peren zitten. | |
Okuliarnik | zondag 2 juni 2013 @ 19:41 |
Mooi weer en een melding van een PKPCargoloc was de reden om naar Nieuwerkerk te gaan. Uiteindelijk kwam er wel wat meer... | |
icloud | zondag 2 juni 2013 @ 19:50 |
Zijn ze nu helemaal gek geworden? een reizigerscommissaris aangewezen door rover bij elk vervoersbedrijf ![]() ![]() ![]() ![]() | |
KnightSolaire | zondag 2 juni 2013 @ 19:54 |
Het was een grap ![]() Ik ben iig geen voorstanders van een reserveringsplicht, maar een optie daartoe lijkt me prima voor HST-vervoer. | |
Bitlord | zondag 2 juni 2013 @ 20:00 |
Dries, jij wilde nog een berichtje wanneer er nog V250-en zouden rijden. Volgens Flickr zou er 31 mei nog 1 gereden hebben.![]() NS Hispeed, 4804 by Chris GBNL, on Flickr | |
Dr_Flash | zondag 2 juni 2013 @ 20:01 |
Does not prove "gereden" | |
b2py | zondag 2 juni 2013 @ 20:03 |
Klopt, ik heb er vrijdag nog eentje rijdend gezien. Maar de melding van Driek kwam gisteren pas. Overigens hebben ze tot op heden in het weekend nog geen testritten gereden dus morgen een nieuwe kans. | |
Bitlord | zondag 2 juni 2013 @ 20:06 |
Kijk eens welke coolheid ik ook nog tegenkwam op Flickr. Kudos voor 110573:![]() | |
James1988 | zondag 2 juni 2013 @ 20:07 |
Testritten zullen gewoon door blijven gaan totdat NS besloten heeft over wat ze wel of niet gaan doen. De testritten vallen onder verantwoordelijkheid van AB, niet NS. | |
Dr_Flash | zondag 2 juni 2013 @ 20:07 |
Als het een boodschap moet overbrengen dan faalt het. ![]() | |
b2py | zondag 2 juni 2013 @ 20:08 |
Fyra VIRMS's ![]() | |
Bitlord | zondag 2 juni 2013 @ 20:08 |
Nieuwe URL, deze is groter en werkt beter? | |
Dr_Flash | zondag 2 juni 2013 @ 20:10 |
Like that's EVER gonna happen. Ik kan ook wel Silberlinge in ICE kleuren spuiten. gewoon totale onzin en ook totaal niet grappig. VIRMs zijn as is al kuttreinen | |
James1988 | zondag 2 juni 2013 @ 20:11 |
VIRM in Fyra-kleuren. Leuk gedaan, maar nee bedankt. ![]() | |
Dr_Flash | zondag 2 juni 2013 @ 20:13 |
Kuttreinen in kutkleuren. Nee dat is net zoiets als. Als. Nee, dit niveau van faalheid hebben we nog niet eerder bereikt. | |
icloud | zondag 2 juni 2013 @ 20:16 |
In de fyra kleuren vind ik ze mooierdan normaal | |
b2py | zondag 2 juni 2013 @ 20:22 |
Mooie verhalen bij de foto's van het account dat Bitlord bijleverde, zeer interessant! | |
Peterselieman | zondag 2 juni 2013 @ 20:25 |
is mooi gelukt zo ![]() | |
dennistd | zondag 2 juni 2013 @ 20:26 |
Vanavond moest er in Hengelo een rolstoel de Pimpel naar Berlijn in, maar de deur van de rolstoelplaats stond precies voor een steunpaal van de overkapping. Conducteur riep via de portofoon de machinist op of ie hem even één tot twee meter verder kon zetten, dat wou ie wel. Eerst de deuren allemaal dicht, vervolgens langzaam optrekken, men zou zeggen wanneer ie weer moest stoppen, zeggen ze het kort voor de volgende pilaar: bijna weer de deur pal ervoor ![]() De rolstoelbrug kon er nog net tussen, maar veel scheelde het niet.. | |
Peterselieman | zondag 2 juni 2013 @ 20:27 |
plan gaat ook niet werken. Een reizigersvereniging moet imo onafhankelijk van de vervoerders blijven, maar wel tot op zekere hoogte met ze samenwerken om de reizigersbelangen te bewaken. | |
ziggyziggyziggy | zondag 2 juni 2013 @ 20:35 |
Ik ben wel een liefhebber van Mat '64 dat naar de sloper gaat. ![]() | |
Dr_Flash | zondag 2 juni 2013 @ 20:38 |
Ik vind het heul wel een goed plan om per vervoerder een specialist binnen zoeen clubje te hebben. Precies zoals ze binnen Voetbal International ook PSV-kenners, Ajax-kenners etc hebben. Die hebben hun eigen ingangen, dat gaat prima ![]() | |
Peterselieman | zondag 2 juni 2013 @ 20:42 |
dat is een stuk beter idee | |
Duvel | zondag 2 juni 2013 @ 20:49 |
Hi, ff een crosspost uit PTASC! Harlo, daar zijn we weer! We hebben eindelijk tijd gehad om jullie cadeaus uit te pakken. Wat een tofheid! ![]() Echt te gek, hartstikke bedankt!!! | |
Dr_Flash | zondag 2 juni 2013 @ 21:06 |
Hallo. Mevrouw? Dit is het eindpunt van de trein. Wakker worden en uitstappen graag. ![]() | |
Kentekenplaat | zondag 2 juni 2013 @ 21:36 |
Eigenlijk zou je die twee faalhazen persoonlijk financieel aansprakelijk moeten stellen voor deze gigantische miskleun. | |
Kentekenplaat | zondag 2 juni 2013 @ 21:37 |
Sturen ze er wel een bezemwagen achteraan om alle afgevallen onderdelen op te ruimen? | |
Peterselieman | zondag 2 juni 2013 @ 21:41 |
er zijn veel meer mensen die fouten hebben gemaakt | |
Dr_Flash | zondag 2 juni 2013 @ 21:49 |
Eigenlijk zou je een massief 2keer manshoog 24 karaats gouden standbeeld moeten maken voor degene die GEEN fout gemaakt heeft. Ben je gauw klaar. | |
b2py | zondag 2 juni 2013 @ 21:59 |
Zeg je nou Mans? | |
Dr_Flash | zondag 2 juni 2013 @ 22:03 |
Wijf. Overal je eigen waarheid in willen zien. ik haat jullie soort ![]() ![]() | |
Frenk3nstein | zondag 2 juni 2013 @ 22:31 |
Ik denk dat je inmiddels wel kan stellen dat je nooit met Italianen in zee moet gaan ![]() ![]() ![]() | |
Dr_Flash | zondag 2 juni 2013 @ 22:54 |
Ha ha. Zo lollig is het allemaal niet hoor. | |
James1988 | zondag 2 juni 2013 @ 22:56 |
Dat dus. | |
b2py | zondag 2 juni 2013 @ 22:56 |
Weer extra werkzaamheden tussen Den Haag C en Voorburg / HS vannacht, voor de nachtelijke reizigers. | |
James1988 | zondag 2 juni 2013 @ 22:58 |
Hopelijk geen uitloop. | |
b2py | zondag 2 juni 2013 @ 23:00 |
Kleine edit en verduidelijking, komt wel goed morgen! ![]() | |
James1988 | zondag 2 juni 2013 @ 23:01 |
Zolang de trein maar tot HS rijdt, dan ben ik blij. En anders pak ik Rampstadrail wel ![]() | |
Viezze | zondag 2 juni 2013 @ 23:38 |
Vervangende bussen tussen Tilburg - Boxtel/Den Bosch waren dit weekend erg slecht geregeld; veel te weinig bussen (toen ik er stond reed bijna alles naar Breda, allemaal vrijwel leeg) dus half uur vertraging opgelopen (op het half uur wat je al had door werkzaamheden). Net hoorde ik van iemand dat er uit Den Bosch ook weer te weinig bussen waren. Las ik hier laatst niet dat het in Den Bosch ook al slecht geregeld was? Normaal doet de NS het goed qua bussen maar nu toch echt niet.. | |
_serial_ | maandag 3 juni 2013 @ 00:45 |
Ik hoop met je mee, ik moet er ook vroeg heen morgen. | |
eti | maandag 3 juni 2013 @ 01:19 |
Ik vond die Fyravirm juist mooi. Ik kan me voorstellen dat met zo'n verbouwing een Virm nog eens een prettige trein wordt. Die vreselijke DD-AR is ook een prima trein nu het DDZ/NID geworden is. | |
kurk_droog | maandag 3 juni 2013 @ 01:57 |
Toch een stukje geschiedenis ![]() | |
b2py | maandag 3 juni 2013 @ 06:32 |
Nu.nl: 'NS stopt met Fyra' | |
ziggyziggyziggy | maandag 3 juni 2013 @ 06:38 |
Logisch. | |
Q. | maandag 3 juni 2013 @ 06:40 |
Weinig keuze he? Die troep krijg je nooit betrouwbaar en veilig aan het rijden. | |
Litpho | maandag 3 juni 2013 @ 06:50 |
Wel tekenend voor de soepele samenwerking met NMBS dat ze dat niet in een gezamenlijke persco bekend maken. Als het plan er tenminste al maanden lag en niet pas de knoop doorgehakt is toen de Belgen de knop omdraaiden ![]() | |
Surveillance-Fiets | maandag 3 juni 2013 @ 06:54 |
Dus een bloemenboer gaat de toko draaien daar. Mag ik daar mijn vraagtekens bij plaatsen... Die treintjes in aalsmeer zijn nou ook weer niet zo heel erg lang.... | |
b2py | maandag 3 juni 2013 @ 06:59 |
Ik was 1,5 week terug in Aalsmeer, die treintjes daar gaan wel efficiënt en snel ![]() | |
Litpho | maandag 3 juni 2013 @ 07:00 |
Dus wat we moeten doen is het HRN iets kleiner definiëren? | |
Zug-Chef | maandag 3 juni 2013 @ 07:13 |
Nuff said. | |
Pino112 | maandag 3 juni 2013 @ 07:51 |
Meerstadt ![]() | |
ArnosL | maandag 3 juni 2013 @ 07:51 |
Bert stapt op, nu ook officieel. | |
Q. | maandag 3 juni 2013 @ 07:58 |
Toch jammer, het was best een goeie directeur. Hij heeft gewoon de ellende van zn voorgangers (en vooral van Netelenbos) geerfd. | |
DeaDLocK2K | maandag 3 juni 2013 @ 08:09 |
De RvC moet ook weggestuurd worden. Schijnbaar wilde Meerstad vorig kalenderjaar al kappen met de V250 maar werd tegengewerkt door de RvC. | |
b2py | maandag 3 juni 2013 @ 08:19 |
En pieken met valentijn en de dag van de vrouw in Rusland ![]() | |
b2py | maandag 3 juni 2013 @ 08:31 |
Yup, heel zuur voor die man. | |
Viezze | maandag 3 juni 2013 @ 08:34 |
Ik hoop dat ze nu niet denken dat het klaar is. Het feit dat het Ministerie van Financiën wilde wachten tot een nieuw plan baart zorgen; dat zou betekenen dat de NS de concessie kan behouden. Hopelijk gaat er bij I&M ook nog wat gebeuren want die hebben ook de nodige steken laten vallen... Volgens Nu.nl is Meerstadt "toe aan een nieuwe stap", het wordt gebracht alsof de Fyra er niks mee te maken heeft ![]() | |
Ireyon | maandag 3 juni 2013 @ 08:39 |
Dit is dan weer jammer. Van alle falers was Bertje wel de minst grote ![]() | |
b2py | maandag 3 juni 2013 @ 08:39 |
N.B. Meerstadt maakte sinds 2001 deel uit van de directie. | |
Q. | maandag 3 juni 2013 @ 09:18 |
"Er zit geen uitdaging meer in mijn werk". | |
Duvel | maandag 3 juni 2013 @ 09:31 |
Wat een shitnieuws. ![]() Overigens is het bij NS historisch gezien redelijk normaal een externe aan te trekken als president-directeur. Niet dat dat altijd goed gaat... (Goudriaan), of prettig is voor het bedrijf als geheel (Den Besten). Waar is die goede oude tijd dat er mensen waren als F.Q.? | |
Peterselieman | maandag 3 juni 2013 @ 09:50 |
bloemetjesversieringen op de treinen ![]() | |
Peterselieman | maandag 3 juni 2013 @ 09:52 |
uhuh, maar ja, als hoogste baas is hij verantwoordelijk en dan weet je hoe het gaat | |
Peterselieman | maandag 3 juni 2013 @ 09:54 |
Op het ministerie mogen ook wel koppen rollen, alleen dat gaat niet snel gebeuren vrees ik. Het ministerie heeft als concessieverlener zoveel steken laten vallen dat is niet normaal meer ... | |
#ANONIEM | maandag 3 juni 2013 @ 10:10 |
Wat ik niet snap is dat Bert op ze zwaard besluit te vallen, maar je nog steeds niks hoort over Jan-Willem Siebers, imo is die vent meer verantwoordelijk voor het hele debacle dan Bert. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 03-06-2013 10:10:44 ] | |
Peterselieman | maandag 3 juni 2013 @ 10:13 |
Siebers staat momenteel al op een zijspoor en zal denk ik via de achterdeur het toneel gaan verlaten | |
Dr_Flash | maandag 3 juni 2013 @ 10:24 |
Bert stapt ook niet op vanwege de Fyra. | |
Peterselieman | maandag 3 juni 2013 @ 10:32 |
dat is waar, maar hij moet er nog wel voor zorgen dat het dossier Failra voor een groot deel afgewikkeld wordt | |
Q. | maandag 3 juni 2013 @ 10:35 |
Heb sinds het in dienst stellen van de V250 NIETS meer gehoord van Siebers. ![]() | |
Peterselieman | maandag 3 juni 2013 @ 10:37 |
Siebers is in januari op non-actief gezet. Toen heeft de directie van de NS het roer bij NSH overgenomen. | |
Q. | maandag 3 juni 2013 @ 10:41 |
Waarvan natuurlijk helemaal niets naar buiten is gekomen. Eerste keer dat ik het hoor iig. | |
Dr_Flash | maandag 3 juni 2013 @ 10:43 |
Wat stel je je daarbij voor eigenlijk? ![]() | |
Peterselieman | maandag 3 juni 2013 @ 10:46 |
je had het deels kunnen weten, want sinds eind januari is Siebers niet meer in de media genoemd. | |
James1988 | maandag 3 juni 2013 @ 10:48 |
Deze advertentie stond vanochtend in Metro:![]() Wat ontbreekt er? | |
Peterselieman | maandag 3 juni 2013 @ 10:48 |
dat hij de voor de NS noodzakelijke stappen zet om eindelijk tot een definitieve oplossing voor alle sores te komen, met uitzondering van de juridische procedures die ongetwijfeld nog jaren door gaan lopen. Het liefst zou ik hebben gezien dat de stekker uit HSA wordt getrokken, maar zoals het zich nu laat aanzien zal dat niet gebeuren. | |
Dr_Flash | maandag 3 juni 2013 @ 10:48 |
Nou, kunnen vermoeden misschien. Ik ben ook al een tijdje niet meer in de media genoemd ![]() | |
Peterselieman | maandag 3 juni 2013 @ 10:49 |
een pantograaf die omhoog staat ![]() | |
KnightSolaire | maandag 3 juni 2013 @ 10:50 |
Het woord Fyra wordt niet eens meer gebruikt. Kennelijk komt er toch echt een rebranding aan. | |
James1988 | maandag 3 juni 2013 @ 10:51 |
Dat, en het woord "Fyra" wordt nergens genoemd. Ook niet op de loc. Het schijnt dat de beeldrechten bij de Belgen liggen, en willen die niet meer dat het logo nog gebruikt wordt. De Fyra-bakbordjes op Antwerpen-Centraal zullen nu ook wel snel gaan verdwijnen. | |
Peterselieman | maandag 3 juni 2013 @ 10:51 |
of Siebers moet nog wat werken aan de verbinding met Duitsland, maar meer zit er niet in lijkt me, omdat de NS-directie het FYRA-dossier naar het hoofdkantoor heeft getrokken | |
Dr_Flash | maandag 3 juni 2013 @ 10:52 |
Oh niet gezien ![]() | |
Peterselieman | maandag 3 juni 2013 @ 10:52 |
is ook wel erg knullig ![]() maar misschien moeten we er nu juist wel blij mee zijn | |
Q. | maandag 3 juni 2013 @ 10:53 |
"NS Hispeed" is ook niet meer zo toepasselijk als ze max 160 gaan rijden. ![]() | |
James1988 | maandag 3 juni 2013 @ 10:54 |
Maar "NS net-ietsjes-sneller-dan-die-geelblauwe-rupsen-speed" bekt nou ook weer niet echt lekker. ![]() | |
Q. | maandag 3 juni 2013 @ 10:55 |
"IC Max" lijkt me wel een goeie naam. Met een foto van Maxima als beeldmerk. Goed voor de nationale associatie. | |
Peterselieman | maandag 3 juni 2013 @ 10:56 |
zit je weer met het Argentijnse bloed aan de handen ... | |
MTL | maandag 3 juni 2013 @ 10:57 |
NS HiSpeed is natuurlijk niet alleen de V160. De Thalys en ICE zijn ook producten van NS HiSpeed, en ook de IC Berlijn rijdt met 200 km/h in Duitsland. Dat is toch nog wel ietsje sneller. | |
Q. | maandag 3 juni 2013 @ 10:58 |
Ik zie een oplossing voor de V250's. Zouden ze in een vliegtuig passen? | |
Dr_Flash | maandag 3 juni 2013 @ 10:58 |
Precies. Meer lekkere wijven op het spoor. Maar alleen om naar te kijken ![]() | |
Peterselieman | maandag 3 juni 2013 @ 10:59 |
terugslepen naar Italië lijkt me beter | |
Dr_Flash | maandag 3 juni 2013 @ 10:59 |
Ja en de CityNichtLijn in Rusland ook wel ergens. Nou poe-hoe ![]() ![]() ![]() | |
MTL | maandag 3 juni 2013 @ 11:09 |
CNL is een product van DB AutoZug GmbH, daar heeft NSH niets mee te maken ![]() | |
Peterselieman | maandag 3 juni 2013 @ 11:19 |
Goed idee: Arriva wil vanaf december de treinen tussen Winterswijk en Arnhem in de ochtendspits drie minuten vroeger laten rijden, zodat bij een kleine vertraging de overstap richting Utrecht toch gehaald wordt. Enige nadeeltje is dat nu een aantal reizigers de overstap richting Doetinchem niet gaan halen en even moeten wachten. http://www.gelderlander.n(...)en-vroeger-1.3846655 | |
Dr_Flash | maandag 3 juni 2013 @ 11:20 |
Wat weer een non-issue. Allebei die treinen rijden in de spits 4 keer per uur. | |
Peterselieman | maandag 3 juni 2013 @ 11:21 |
Op Winterswijk - Doetinchem niet ![]() | |
James1988 | maandag 3 juni 2013 @ 11:21 |
Veel te weinig, die treinen moeten minstens 6x per uur rijden!!1 | |
Peterselieman | maandag 3 juni 2013 @ 11:22 |
Ah, het CDA wil dat het ministerie de HSL-concessie intrekt wegens het wanpresteren van de NS http://nos.nl/artikel/513698-cda-haal-ns-van-snelle-lijn-af.html | |
James1988 | maandag 3 juni 2013 @ 11:23 |
Hear, hear. | |
Dr_Flash | maandag 3 juni 2013 @ 11:26 |
Lekker belangrijk ja, 5 minuten ![]() | |
Dr_Flash | maandag 3 juni 2013 @ 11:26 |
Wauw. Zelf bedacht? ![]() | |
KnightSolaire | maandag 3 juni 2013 @ 11:26 |
Wat toevallig! Ze zitten in de oppositie. Als het een regeringsfractie was geweest hadden ze waarschijnlijk op dit moment nog niet van de daken geschreeuwd. | |
Dr_Flash | maandag 3 juni 2013 @ 11:26 |
Daar heb je wel een punt ja ![]() | |
Peterselieman | maandag 3 juni 2013 @ 11:27 |
precies, maar het is wel een terechte opmerking | |
eti | maandag 3 juni 2013 @ 11:28 |
Ze hebben 't ook moeilijk. Ze hebben zelf geen enkel programmapunt dat de regering niet ook heeft, behalve dan de winkelsluitingstijden en nog zo wat kruimels. Dus ja, als je dan een kansje ziet om een statement te maken... | |
KnightSolaire | maandag 3 juni 2013 @ 11:29 |
Ik gok dat NSH gewoon over de HSL mag blijven rijden om de integratie met het HRN niet te blokkeren. Wel zou ik me voor kunnen stellen dat de lijn meer open blijft voor andere vervoerders dan op het HRN het geval is. Wellicht mag NS over de HSL rijden in het kader van binnenlandse diensten (de veelgenoemde IC+/Max/whatever) en dat de dienst Amsterdam - Brussel opnieuw wordt aanbesteed? Wie het weet mag het zeggen. | |
Pino112 | maandag 3 juni 2013 @ 11:30 |
![]() | |
Dr_Flash | maandag 3 juni 2013 @ 11:31 |
Ik zou iedere Virgin of iedere DB of iedere andere ijzerduwer die er voor wil betalen, over die lijn laten rijden ![]() | |
Ireyon | maandag 3 juni 2013 @ 11:31 |
Interessant. Hoe zit het met de omroepen en aanwijzers op de stations? | |
Dr_Flash | maandag 3 juni 2013 @ 11:32 |
Dit soort grave dancing hou ik nooit zo van eigenlijk ![]() | |
Ireyon | maandag 3 juni 2013 @ 11:32 |
http://nos.nl/audio/51368(...)-rotterdam.html.html "Want op spoor 3 vertrekt de Fyra" "Ja ik heb mensen gesproken die wachten op de Fyra naar Parijs" zucht.. | |
Dr_Flash | maandag 3 juni 2013 @ 11:32 |
En die perrontegels alles. | |
Peterselieman | maandag 3 juni 2013 @ 11:32 |
dat zal in de komende weken wel duidelijk worden lijkt me. | |
Peterselieman | maandag 3 juni 2013 @ 11:33 |
kunnen ze lang wachten ![]() | |
James1988 | maandag 3 juni 2013 @ 11:34 |
Ik weet niet wie de eigenaar is van het merk Fyra, maar het zou me niet verbazen als dat ook de Belgen zijn. Als dat daadwerkelijk zo is zal heel het merk Fyra op korte termijn wel verdwijnen. | |
Peterselieman | maandag 3 juni 2013 @ 11:38 |
lijkt me wel, al zal de naam nog wel even blijven hangen ivm alle juridische procedures die nog gevoerd gaan worden | |
KnightSolaire | maandag 3 juni 2013 @ 11:38 |
Het vervangen van de omroepen en aanwijzers is op zich niet het meeste werk tegenwoordig (met dank aan de digitale borden), dat zit vooral in het fysieke lijkt me (reclameborden, bestickering op de treinen zelf, etc.). |