Mr_Klaasje | donderdag 30 mei 2013 @ 13:27 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Fyra Amsterdam<->Brussel Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
bork | donderdag 30 mei 2013 @ 13:37 |
Geinig, touch en travel, treinreizen met je telefoon en 1 x per (einde) maand een rekening. | |
ZwartmetSuiker | donderdag 30 mei 2013 @ 13:38 |
Haha @TT | |
ReisT | donderdag 30 mei 2013 @ 14:57 |
Het lijkt mee een vaste plek, in die hoek daar achterin stond 'ie een half jaar geleden ook al. | |
ZwartmetSuiker | donderdag 30 mei 2013 @ 15:02 |
Maar die staat er nu nog? Dan hebben ze er twee. | |
Kapitein_Schavuit | donderdag 30 mei 2013 @ 15:45 |
Staat die kop van de SM'90 niet in Blerick? | |
moddermonster | donderdag 30 mei 2013 @ 16:16 |
Over die locomotief met vonkjes: ik stond in Best, het was de 1759 (die blijkbaar ons gemeentewapen heeft ![]() | |
James1988 | donderdag 30 mei 2013 @ 17:06 |
Oh, een vonkentrekkende stroomafnemer? Dat is niet zo bijzonder, het gebeurt wanneer er ijs of vochtafzetting (zoals ochtenddauw) aan de bovenleiding hangt. ![]() | |
WhiteJoker | donderdag 30 mei 2013 @ 17:09 |
De omroeper in Nijmegen blijft stug volhouden dat de intercity naar Schiphol van 17.57 uur niet rijdt, en dat de eerstvolgende trein in de richting Arnhem de sprinter van 17.04 uur is van spoor 4a. Het was de trein van 16.57 uur die uitviel. Anders hadden we kunnen tijdreizen. | |
Peterselieman | donderdag 30 mei 2013 @ 17:30 |
bij de spoorwegen in Nederland kunnen dat soort dingen gewoon. Ze zijn hun tijd vooruit | |
Peterselieman | donderdag 30 mei 2013 @ 17:32 |
Vandaag nieuws over het Kamperlijntje. Elektrificatie en een nieuwe halte bij Stadshagen blijkt de beste variant te zijn. Nu afwachten of het ook echt ervan komt http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=164629 | |
Litpho | donderdag 30 mei 2013 @ 18:04 |
En heel Europa is daar trots op ![]() | |
Ireyon | donderdag 30 mei 2013 @ 18:50 |
http://www.metronieuws.nl(...)SrZmeC!kFkVM86subuQ/
Lezen de studentenhaters even mee ![]() | |
Surveillance-Fiets | donderdag 30 mei 2013 @ 19:09 |
hoe zit dat met die stoelen in de thalys? ![]() heb gereserveerd voor 2 personen. Is het nou zo dat ik automagisch twee stoelen naast elkaar heb of moet ik maar gokken dat het goed komt? ![]() | |
KomtTijd... | donderdag 30 mei 2013 @ 19:13 |
Thalys heeft wifi, je kunt whatsappen. ![]() | |
Ireyon | donderdag 30 mei 2013 @ 19:17 |
Ligt eraan waar je gereserveerd hebt. Via NSHispeed mag je blij zijn als je in hetzelfde rijtuig zit ![]() | |
Peterselieman | donderdag 30 mei 2013 @ 19:22 |
het is niet automatisch zo. Als je de stoelnummers hebt kun je het wel opzoeken | |
DriekOplopers | donderdag 30 mei 2013 @ 19:27 |
Met name de NS moet hier niet over gaan lopen janken. Kom ik nog op terug. | |
Fiorano | donderdag 30 mei 2013 @ 19:30 |
Niks mis met studenten ![]() | |
Peterselieman | donderdag 30 mei 2013 @ 19:35 |
grootste deel van de mensen die van de kaart gebruik maken is scholier ![]() | |
Fiorano | donderdag 30 mei 2013 @ 19:36 |
Klopt, ik gebruikt het ding zelfs voor m'n werk (Hiker) zou zonder veeeel minder in de trein zitten. | |
Ireyon | donderdag 30 mei 2013 @ 19:37 |
Omdat ze al jaren vergoeding binnenharken voor studentenreizen op trajecten van andere vervoerders? | |
James1988 | donderdag 30 mei 2013 @ 19:37 |
Hierzo: http://www.thalys.com/nl/(...)-van-de-treinstellen Waar 'rijtuig x' staat kun je dat ook lezen als 'rijtuig 1x' of 'rijtuig 2x' | |
DriekOplopers | donderdag 30 mei 2013 @ 19:43 |
Nee. Iets anders. Straks op de site. | |
Surveillance-Fiets | donderdag 30 mei 2013 @ 20:14 |
oh kut ![]() ![]() | |
Surveillance-Fiets | donderdag 30 mei 2013 @ 20:15 |
en anders pak ik de klapstoeltjes wel. ![]() | |
Peterselieman | donderdag 30 mei 2013 @ 20:16 |
niet. Vaak kun je ook nog wel wat met je medereizigers regelen | |
Surveillance-Fiets | donderdag 30 mei 2013 @ 20:18 |
ah gelukkig. Ach, het is maar 2,5 uur. ![]() | |
bork | donderdag 30 mei 2013 @ 20:20 |
Geen idee, ik doe het altijd, ik jaag ze ook gerust weg als ik gereserveerd heb. Komt alleen maar gezeik van. We stapten 2 weken geleden in de ICE van Duisburg naar Utrecht op een zondag einde meivakantie, trein van 18 nog wat, die zit vol; dus gereserveerd, zaten er 2 dames prinsheerlijk vanaf Basel (beginpunt) die zelf een andere plek hadden gereserveerd, en dat zul je altijd zien op hun plek zaten andere mensen en die lui wilden niet zomaar opkrassen want die reserveringen gaan van het scherm af na een paar haltes. Dan moet je praten als brugman maar het is nooit leuk en het kost tijd, terwijl je wilt gaan zitten omdat je die plek hebt gereserveerd ![]() ![]() | |
Surveillance-Fiets | donderdag 30 mei 2013 @ 20:47 |
mja dat is wel kut dan ja. ![]() zie het morgen in de ochtend wel. Moet ik op Rotterdam nou bij de lounge zijn of bij die ticket shit van de ns? | |
James1988 | donderdag 30 mei 2013 @ 20:51 |
Voor wat? Lounge is voor als je 1e klas reist en je nog even wil relaxen op het station. | |
Surveillance-Fiets | donderdag 30 mei 2013 @ 20:59 |
heb op tickets afhalen geklikt ![]() | |
greavy | donderdag 30 mei 2013 @ 21:04 |
bij de Tickets en Service staan rode automaten waar je ze kan afhalen. | |
Surveillance-Fiets | donderdag 30 mei 2013 @ 21:07 |
waar ook de RET balie zit toch? bij de zij-ingang rechts? ![]() | |
greavy | donderdag 30 mei 2013 @ 21:08 |
Jazeker | |
DriekOplopers | donderdag 30 mei 2013 @ 21:09 |
Even een vraagje. Als je bij de gele NS-automaat het saldo van je chipkaart wil opwaarderen, wat is dan het minimumbedrag? 5 euro toch? Of 10? | |
#ANONIEM | donderdag 30 mei 2013 @ 21:10 |
Volgens mij 5. Ik zal zo eens kijken als ik op Amersfoort aan kom Ik laadde voorheen wel eens op bij de RET, daar kan je elk bedrag invullen dat je wilt. Handig als je bijna blut was. Dan kon je er nog een euro of 3 opzetten ofzo. [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 30-05-2013 21:11:03 ] | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 30 mei 2013 @ 21:12 |
http://www.ns.nl/kaartaut(...)chipkaart_laden.html Inderdaad 5 euro dus ![]() | |
DriekOplopers | donderdag 30 mei 2013 @ 21:17 |
Monopoly en Scarlet_Dragonfly: Thanks! ![]() | |
DriekOplopers | donderdag 30 mei 2013 @ 21:20 |
Nee, dat is niet de reden. We delen een standje uit over de structureel te korte treinen. En dat koppelen we aan de studentenkaart. ![]() http://www.voorbeterov.nl/130531.php | |
James1988 | donderdag 30 mei 2013 @ 21:30 |
*kuch*baggerdingen*kuch* | |
Dr_Flash | donderdag 30 mei 2013 @ 22:15 |
Ja. Lui kutgrut wat op de staatsruif teert. Oprotten ![]() | |
b2py | donderdag 30 mei 2013 @ 22:16 |
Retourtje Antwerpen vanaf Alkmaar, in Fyra 2 keer geen controle en alleen in de sprinter van Antwerpen naar Roosendaal. Zucht. | |
b2py | donderdag 30 mei 2013 @ 22:16 |
ik ga volgende keer bier naar je gooien, met je kutstudent ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 30 mei 2013 @ 22:20 |
Jij moet je bek houwe en doorstudere tot je harses op tafel legge ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 30 mei 2013 @ 22:21 |
http://www.dumpert.nl/med(...)oomlocomotieven.html | |
Dr_Flash | donderdag 30 mei 2013 @ 22:23 |
Dat is in de Parowozownia Wolsztyn in west-Polen. Daar is nog één van de laatste stoomreservaten van Europa ![]() | |
b2py | donderdag 30 mei 2013 @ 22:24 |
Ik heb vandaag voor school bier gedronken in Antwerpen, en een interview gehouden. ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 30 mei 2013 @ 22:24 |
Allemaal op kosten van de Staat. | |
b2py | donderdag 30 mei 2013 @ 22:26 |
Sterker nog, Antwerpen werd ook vergoed. | |
Dr_Flash | donderdag 30 mei 2013 @ 22:27 |
Dat is ook niet meer dan eenn afvallige provincie natuurlijk ![]() | |
Bitlord | donderdag 30 mei 2013 @ 22:28 |
Ik ook. Wellicht eens een weekendje die kant op met eejnslecte groep? | |
Dr_Flash | donderdag 30 mei 2013 @ 22:32 |
Met een dyslecte groep? Goed plan ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 30 mei 2013 @ 22:38 |
En dan heel ergens anders in Polen uitkomen zeker ![]() | |
Duvel | donderdag 30 mei 2013 @ 22:41 |
Dyslecten op weg naar Polen, komen uit in http://goo.gl/maps/WTwmX | |
James1988 | donderdag 30 mei 2013 @ 22:41 |
"Welkom in Portugal" "Ja, .pl stond toch voor Portugal?" | |
b2py | donderdag 30 mei 2013 @ 22:51 |
Dan lezen ze weer Poortugaal ![]() | |
Peterselieman | donderdag 30 mei 2013 @ 22:52 |
en dan adem je de stinklucht van de Rotterdamse haven in | |
James1988 | donderdag 30 mei 2013 @ 22:52 |
Whehe, groepsexcursie naar de regio Rotterdam. ![]() On a more serious note: Spanje staat hoog op mijn verlanglijstje. Vooral het AVE-net, maar ook Spaans klassiek spoor wil ik nog wel meepakken. | |
b2py | donderdag 30 mei 2013 @ 22:53 |
Even weekendje heen en weer denk? ![]() | |
James1988 | donderdag 30 mei 2013 @ 22:55 |
Da's een beetje too much, niet? ![]() Nee, ik wil minstens een week. Als het enigszins kan een kustplaats, zodat ik ook de zee nog kan meepakken ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 30 mei 2013 @ 23:00 |
Ja wil ik ook ![]() ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 30 mei 2013 @ 23:04 |
Eerst maar eens de zomervakantie. Ik ga precies 5 ritjes in de trein maken ![]() | |
Ireyon | donderdag 30 mei 2013 @ 23:20 |
Lekker naar Salou naar PortAventura waar de snelste achtbaan en de hoogste achtbaan van Europa staan ![]() Da's nog eens een treinrit ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 30 mei 2013 @ 23:25 |
Darkwing Duck is van de achtbanen en shit ![]() ![]() | |
b2py | donderdag 30 mei 2013 @ 23:50 |
Pov ![]() | |
b2py | donderdag 30 mei 2013 @ 23:50 |
Valt wel mee toch ![]() Donderdagavond weg en maandag terug, lang weekend. ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 30 mei 2013 @ 23:55 |
Is dat met een GoPro Hero gefilmd of wat? ![]() | |
_serial_ | donderdag 30 mei 2013 @ 23:55 |
Ik heb ooit spanje gedriehoekt met de trein - Vliegen Rotterdam naar Barcelona - Met trein naar Salou voor Port Aventura en super cheap erg goed hotel - Terug naar Barcelona - Met AVE naar Madrid - Met AVE van Madrid naar Sevilla - Vliegen van Sevilla naar Rotterdam Was prima en flink genieten ![]() | |
nomenklatura | vrijdag 31 mei 2013 @ 00:13 |
Waarom stopt de intercity van Venlo naar Den Haag vv in Blerick? De trein is nog niet opgestart of hij stopt alweer, vanwaar deze stop? | |
Dr_Flash | vrijdag 31 mei 2013 @ 00:13 |
Morgen maar weer eens een slagje Enschede erin en dan kom ik nog op een enigszins acceptabele (of nou ja niet) score van 1800nogwat voor de maand. Joechei. Er komt echt geen ene pest van terecht dit jaar. WEER niet. | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 00:18 |
Tussen Deurne en Venlo rijdt de intercity Den Haag - Venlo als stoptrein, omdat het laten rijden van een stoptrein en een (doorrijdende) intercity meer kost dan het oplevert. Als je Blerick overslaat moeten reizigers uit Blerick die naar bijv. Helmond moeten eerst terugsteken naar Venlo, wat ze relatief veel tijd kost. | |
Dr_Flash | vrijdag 31 mei 2013 @ 00:27 |
Dat weerhoudt NS er overigens niet van om reizigers uit Hoevelaken die naar Apeldoorn willen, met een veel groter probleem op te zadelen ![]() | |
Fiorano | vrijdag 31 mei 2013 @ 07:54 |
Nog leuker om te doen is Barneveld - Apeldoorn. | |
greavy | vrijdag 31 mei 2013 @ 08:31 |
Had ik ook in gedachte voor één van de komende zomervakanties. [ Bericht 2% gewijzigd door greavy op 31-05-2013 08:45:17 ] | |
greavy | vrijdag 31 mei 2013 @ 08:32 |
Als je zo redeneert, mogen ze Den Haag HS ook wel afschaffen voor IC's vanaf Den Haag Centraal ![]() | |
Mr_Klaasje | vrijdag 31 mei 2013 @ 08:59 |
Als je maar 40 km/h rijdt dan start je veel sneller op. Dat snap je toch zelf ook wel? | |
b2py | vrijdag 31 mei 2013 @ 09:04 |
We kunnen nu het DDAR met loc verdwenen is opmaken dat SGM het snelst accelererende materieel is wat we nu nog hebben. ![]() | |
Mr_Klaasje | vrijdag 31 mei 2013 @ 09:05 |
Poeh poeh... GVB-CAF's zijn stukken sneller. | |
Bitlord | vrijdag 31 mei 2013 @ 09:22 |
Zeker als je die op 1500v laat rijden | |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 09:41 |
Gister iemand bij Hurdegaryp op de ventweg door de spoorbomen gereden en met de auto onder de trein gekomen. Diegene heeft mazzel gehad dat het de stoptrein was, anders had hij het niet meer na kunnen vertellen http://www.112fryslan.nl/news/9062 | |
#ANONIEM | vrijdag 31 mei 2013 @ 10:37 |
Nu we het hier even over achtbanen hadden ![]() Tussen Groningen Europapark en Kropswolde (voor de Waterhuisaansluiting) zit er ook net over het bruggetje een stukje 'achtbaangevoel'. Wordt regelmatig door de cabine heen gesmeten ![]() Enige voordeel is dat er al een hoop spoorstaven naast het spoor liggen, dus men zal wel binnenkort wat gaan doen daar. | |
Dr_Flash | vrijdag 31 mei 2013 @ 11:29 |
Ja maar daar kan de NS-trein echt niet stoppen. Of je moet een soort Muiderpoort-vork ervan maken. | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 11:30 |
NMBS stopt definitief met Fyra | |
#ANONIEM | vrijdag 31 mei 2013 @ 11:33 |
Werd tijd. Zonde wel, gigantische flop, hoop kosten. Maar dit ging nergens meer over. Laat ze beide maar flink op de blaren zitten en de concessie kwijt raken. Hello Virgin Rail ![]() | |
Litpho | vrijdag 31 mei 2013 @ 11:36 |
Binnenkort gevolgd door NS stopt definitief met NS Hispeed | |
Dr_Flash | vrijdag 31 mei 2013 @ 11:41 |
![]() ![]() | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 11:43 |
![]() ![]() ![]() | |
Fiorano | vrijdag 31 mei 2013 @ 11:43 |
Das waar, gemeente en provincie zijn nu aan het steggelen over een tunnel ipv de spoorwegovergang zodat daar een station gecreëerd kan worden. En dan gelijk een regiosprinter Amersfoort - Apeldoorn waarbij Stroe en Asselt eventueel in de zomer gereactiveerd worden. | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 11:46 |
Dat wordt geen leuke vrijdagmiddagborrel aan de Plesmanweg. | |
RenRen- | vrijdag 31 mei 2013 @ 11:48 |
werkte prima ![]() ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 31 mei 2013 @ 11:49 |
Veel plezier. Dikke kus ![]() | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 11:50 |
Goede reis! | |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 11:50 |
veel plezier met Fiets on Tour ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 11:51 |
Eindelijk. Nu is NSH weer aan zet | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 11:52 |
Het lijkt mij dat het stoppen met Fyra V250 ook de grondslag onder de HSL-Zuid-concessie haalt. | |
#ANONIEM | vrijdag 31 mei 2013 @ 11:57 |
We hopen daar allemaal op, maar het blijft het spoor ![]() Zal wel weer een addertje onder het gras zitten. | |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 11:57 |
jup, dat is evident. Mocht de NS doorgaan met de dodo dan zijn er verschillende scenario's mogelijk, waarbij ik die van de stofzuiger alleen naar Brussel laten rijden (9 stellen) de meest kansrijke acht. | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 11:58 |
Maar zonder alle 19 V250's kan de beloofde dienstregeling nooit gereden worden. Zelfs met 16 V250's zit je nog met onvoldoende materieel. | |
MTL | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:01 |
Tenzij je de Traxx locs natuurlijk voor binnenlands verkeer blijft gebruiken. | |
Frenk3nstein | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:02 |
Ondanks dat de NMBS nooit zo erg pro was als de NS(H), vind ik het 'dapper' dat ze zo'n rigoureuze beslissing nemen; het hele project faalt hard tot nu toe. | |
Surveillance-Fiets | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:02 |
Geen gekut met a4tjes uit de printer. Ekte tickets uit de automaat. Gewoon op sjieeek | |
Q. | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:02 |
Jan-Willem Siebers, kom naar beneden en sla je slag! ![]() | |
Surveillance-Fiets | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:03 |
Wedden dat de ns die 4 stukken schroot van de belg koopt... | |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:03 |
daar heb je dus de mogelijke integratie met het binnenlandse net voor. Dan kun je de gehele lijnvoering aanpassen en mooie nieuwe verbindingen maken. De HSL-concessie is toch al te grabbel gegooid. Liever zou ik nu de stekker uit HSA getrokken zien worden, maar of dat zal gebeuren? | |
bork | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:04 |
Gisteren heeft Hispeed haar coverfoto op FB vervangen, weten ze al meer ? ![]() ![]() Dit was trouwens de vorige ![]() ![]() | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:06 |
Daarmee haal je de afgesproken rijtijden niet. Het is een tijdelijke oplossing die al veel te lang duurt, er de definitieve oplossing van maken is een regelrechte schande. De stekker uit HSA trekken is het enige juiste om te doen volgens de concessievoorwaarden. Partijen als Veolia en Virgin staan te springen om te laten zien dat zij het beter kunnen (met goede referenties), NS probeert het nu al 4 jaar en laat keer op keer zien hoogstens een middelmatige dienst te kunnen leveren. | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:07 |
Terechte beslissing van de NMBS. Wel lastig, ben benieuwd naar NSH. | |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:08 |
ik ben het met je eens, maar het ministerie heeft de ballen niet om de NS op die manier de wacht aan te zeggen, omdat de NS het ministerie in haar tas heeft. Het wordt tijd om de NS te laten voelen dat ze moet werken voor de Reiziger die nu eindelijk wel eens met hoofdletter R geschreven mag worden | |
Dr_Flash | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:08 |
Whehehe ![]() | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:09 |
In het verleden gebruikten we hier 'stuntkoe' als bijnaam voor Melanie Schultz, maar die bijnaam kunnen we beter gebruiken voor Farshad Bashir.
Wat een populistisch gebral ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:09 |
voor de Belgen was het geen lastig besluit, dat kan ik je verzekeren. Zij zagen de dodo vanaf dag 1 al niet zitten en deden alleen mee omdat het moest. Ze hebben met het technisch rapport het perfecte excuus om er onderuit te komen | |
Dr_Flash | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:09 |
Ja hehe tuurlijk terechte beslissing. Alleen al het feit DAT er eens iemand een beslissing neemt ![]() | |
arkkey | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:09 |
IenM, NS en HSA hebben gezamelijk in dit verhaal nog nooit de indruk gewekt dat ze ook maar iets van ballen hebben, dus ik verwacht dat dit nu ook niet het geval zou zijn. Verder vraag ik me af of "europa" ook nog gaan lopen zieken als een nederlands bedrijf een miljoenenclaim bij een italiaans bedrijf neerlegt dat al aan de rand van de afgrond staat, als ik de berichten mag geloven. | |
Dr_Flash | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:10 |
Ja, dat geld terugvragen kun je namelijk vergeten. | |
Q. | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:11 |
Plus het feit dat de belgen er maar 3 hebben waar NSH er 16 heeft. Dat maakt het wel iets makkelijker om er afscheid van te nemen. Voor HSH zou bij afstand nemen de schadepost dus 5x zo groot zijn. Dat geld ben je kwijt, AB is zo goed als failliet. | |
dennistd | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:11 |
Zo moet je dus geen auto van een trein proberen te stelen: http://www.bild.de/region(...)n-30626382.bild.html | |
Dr_Flash | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:11 |
Op basis waarvan dan? Er is op dat gebied niks contractueel afgekaart. | |
Q. | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:12 |
Kortzichtig gedoe. Zeker een politicus. Geld = weg, krijg je niet terug. | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:12 |
Er is geen sprake van Mansveld met een kassabonnetje, en er is ook geen sprake van "ons geld". Het geld dat in de Fyra zit is afkomstig van NS Groep, en die heeft dat geld binnengekregen van oa reizigers, vastgoedexploitatie, stationsrestauratie, enz. Privaat dus. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:12 |
De belgen zaten helemaal niet te wachten op een HST naar Nederland. Ze zijn dus blij dat ze Ansaldo als excuus kunnen gebruiken om geen HST op Amsterdam-Brussel te hoeven rijden. Daar kon je op wachten. Interessant is wat er nu verder gaat gebeuren. Als Ansaldo de boel voldoende verbeterd heeft kan de V250 in de binnenlandse dienst ingezet gaan worden. Denk aan Groningen-Rotterdam via Schiphol ofzoiets. Dat past ook binnen het plaatje van de nieuwe concessie. De grote vragen die dus resteren zijn de volgende twee: - Wat gebeurt er met de benelux - Hoe goed is de V250 volgens NS. | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:13 |
| |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:13 |
idee +1 uitvoering -100 ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:14 |
Geweldig ![]() ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:15 |
NS kan ook op eigen houtje met het ding naar Brussel rijden, zonder dat de NMBS erin participeert. Het enige is dat de volledige toelating voor België dan weer geregeld moet worden. Dat gaat wel even duren ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:15 |
Tamelijk naïef dat ze er wel altijd bang voor waren, er kennelijk nooit concreet over gesproken hebben, en het gisteren "ineens" duidelijk wordt. Ongeloofwaardig naïef zelfs. Hypocriet, huichelachtig. Dat is het wel zo'n beetje ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:16 |
Mooi verwoord Fles. | |
#ANONIEM | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:16 |
Er stond er laatst trouwens ook één op Groningen op het rangeerterrein. | |
Dr_Flash | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:16 |
Dat kun je schudden want daar heb je iets als "medewerking van de Belgen" voor nodig. | |
arkkey | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:16 |
Binnenlandse dienst van die rammelbakken zou in principe juist minder problematisch moeten zijn toch, aangezien het grootste probleem de grensovergang was? Duct-tape op de bodemplaat en gaan. | |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:17 |
klopt. Zijn deze week testritten mee naar Groningen geweest | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:18 |
Het kan, maar dan moet NS de treinen overkopen van NMBS. Treinen die nooit geleverd zijn aan NMBS, en waarvoor NS nooit een contract heeft gesloten met AnsaldoBreda (de opties zijn inmiddels verlopen). Gezien de omvang van de order zou het zomaar kunnen zijn dat er een aanbestedingsverplichting aan vasthangt. | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:18 |
Nee hoor, alleen treinpaden. Internationale treinen zijn geliberaliseerd en die mag iedereen dus rijden. | |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:19 |
ja, en die moeten meewerken als de NS toelating zou willen regelen. Zal een langdurige kwestie worden als ze het zouden willen, maar tegenhouden kunnen de Belgen het niet, tegenwerken wel | |
Dr_Flash | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:19 |
Toelating? | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:20 |
Typetoelating van het materieel is procedures volgen, toelating als vervoerder eveneens. | |
Dr_Flash | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:21 |
Maar de Belgen kunnen dus blijkbaar NIET zeggen "Wij willen die ondeugdelijke rammelblikken niet op ons net hebben"? ![]() | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:21 |
Als het materieel voldoet aan alle Europese en Belgische eisen (de TSI's) kan het spul in principe niet geweigerd worden, nee. Let wel, in principe. Er zijn een aantal moeilijke eisen (zoals geluidsproductie of toegankelijkheid voor personen met beperkte mobiliteit) waarop een trein alsnog kan falen. En de V250 is niet zelfstandig toegankelijk voor mensen in een rolstoel. | |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:22 |
klopt. Ze kunnen hooguit de procedure zodanig lang rekken totdat er geen reden meer is om ze af te keuren. | |
Dr_Flash | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:24 |
Ja, voor elk treinstel opnieuw toch? ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:24 |
Ik hoorde van mijn mentor machinist dat men in 2016 van Veendam naar Stadskanaal gaan rijden. Was er al meer duidelijkheid over het (eventuele) doortrekken van die lijn naar Emmen? Weet dat ik ergens wel wat gelezen heb daarover, maar er stond nog niets vast toch ? | |
Dr_Flash | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:24 |
Ja dat kan dus ook 100 jaar zijn. Dan zijn we effectief net zo ver dus ![]() | |
dennistd | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:24 |
Veendam-Stadskanaal is ook nog helemaal niets zeker over. | |
Dr_Flash | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:25 |
Drenthe wil niet meebetalen want die hebben er niks aan aangezien ze al een goeie busverbinding met Groningen hebben. | |
Dr_Flash | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:25 |
Dat spoor is eigendom van de STAR toch? Zou je daar al moeten beginnen met soebatten.... Waarom zou de STAR geld voor dat spoor willen hebben? Wat hebben ze aan geld als ze vervolgens nergens meer met hun materieel kunnen komen? | |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:26 |
in meen de Stadskanaal voor 2017 of 2019 op de rol stond, maar er is nog niets vastgesteld. Grootste struikelpunt zal de STAR worden die nu nog Veendam - Stadskanaal als museumtraject in bezit en gebruik heeft. | |
#ANONIEM | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:26 |
Oh joh? Ik dacht dat dat al rond was eigenlijk whehe ![]() Hoopte wel dat het door zou gaan eigenlijk ![]() Ah duidelijk. Jammer wel. Doortrekken zou wel beter zijn voor de regio denk ik. | |
dennistd | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:27 |
Klopt, en de STAR is tegen de plannen. Als de provincie Limburg ook eens dat soort plannen gaat krijgen voor Schin op Geul-Kerkrade dan heeft de ZLSM wel een probleem: als onderdeel van de reddingsoperatie hebben die hun traject verkocht aan de provincie.. | |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:27 |
in theorie wel ja, maar het is ook weer niet zo dat de Belgen onevenredig zware eisen kunnen stellen, terwijl ander materieel de toelating bij een pakje boter krijgt. | |
#ANONIEM | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:30 |
Ik vind het ook wel begrijpelijk dat die museumstichtingen lopen te miepen. Die willen er ook wat uit halen. Toch wel logisch, dat spul mag ook nooit verdwijnen vind ik. Maar wat is belangrijker, nostalgie of 'vooruitgang' ? Als ik zo'n museum stichting beheerde, zou ik het juist toe juichen, en samen met die vervoerder om de tafel zitten en met de provincie om het juist weer uit het slop te trekken, Er iets leuks van proberen te maken ofzo. Mogelijkheden genoeg. | |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:33 |
museumlijntje omleggen naar Gieten ofzo, dan zou het kunnen, omdat een dergelijke lijn ook historische waarde en potentieel heeft. Maar dan mag de provincie Groningen wel ervoor lappen natuurlijk | |
Dr_Flash | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:34 |
Ja, je spoor verkopen aan Prorail, al je materieel kan nergens heen, en je hebt net een paar jaar geleden voor 30.000 per loc ATB in laten bouwen. Nee dan sta je te juichen zeker ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:36 |
Snap ik. Maar wat moet je anders? Je kan er beter goed over onderhandelen en wat moois voor elkaar krijgen, dan te blijven kutten met kwakkelende bezoekersaantallen, donaties die minder worden etc. ZLSM was ook op een fractie na dood meen ik. Zo geldt dat voor wel meer lijntjes. Ga dan met Prorail om de tafel zitten en haal er uit wat je er uit kan halen, ipv niets doen en te blijven wachten tot het te laat is. | |
Dr_Flash | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:46 |
Misschien moeten we even kijken welke significante partij het zou willen. Een spoorverbinding Veendam - Emmen. Groningen? Nee, die hoeven niet naar Emmen toe en ze hebben al een goeie bus. Drenthe? Nee, die willen niet betalen want ze hebben al een goeie bus. Prorail? Nee, want die moeten eerst een stuk spoor aankopen waar geen enkele vervoerder op wil rijden Arriva? Nee. Een ringlijn met de Vechtdallijnen combineren zit er toch niet in vanwege kopmaken in Zwolle EN in Groningen en een flink stuk is niet geëlectrificeerd. STAR? Nee, wat hebben die aan geld als ze hun ijzer dan nergens meer kwijt kunnen? Spoorhobbyisten? Nou vooruit. Voor 1 bordjesrondje dan. Oh ja en internetgebruiker Monopoly wil het graag. Omdat want dus. | |
#ANONIEM | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:49 |
![]() Ja ik ben verder niet zo bekend in die diepere gang van zaken. Maar bedoel enkel aan te geven dat museumlijntjes kunnen janken over dreigende faillisementen, maar als zulke 'plannen' er zijn dat ze een actieve rol zouden moeten spelen, en er uit halen wat er in zit voor ze. | |
GekkeHaan | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:49 |
Als het goed is dan heeft Arriva van de provincie Groningen al groen licht gekregen in April. Er moet alleen een oplossing gezocht worden voor de S.T.A.R. Arriva heeft aangegeven om met hun om tafel te willen zitten om een oplossing te zoeken voor het behoud van de stoomtrein. http://www.rtvnoord.nl/ipad/index.asp?p=119828 | |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:54 |
lijntje Gieten - Stadskanaal opnieuw aanleggen lijkt me de meest aantrekkelijke optie | |
Dr_Flash | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:54 |
En wie gaat dat dan weer betalen? ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:56 |
provincie Groningen ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 31 mei 2013 @ 12:58 |
Zijn die niet net failliet aan die kabelbaan / tram / teleportatie HOV oplossing in de hoofdstad? | |
ReisT | vrijdag 31 mei 2013 @ 13:00 |
Treinen die nooit aan de NMBS geleverd zijn overkopen van de NMBS, hoe doe je dat? ![]() Alle wel-gebouwde maar niet-geleverde treinen zijn toch gewoon nog eigendom van de fabrikant? | |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 13:00 |
neuh. De stad heeft zeer ernstige geldzorgen, de provincie niet. | |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 13:00 |
precies. Er zijn maar negen stellen overgenomen, niet geheel toevallig allemaal door NSH | |
Dr_Flash | vrijdag 31 mei 2013 @ 13:05 |
Nou ja, ik mis het hele motief een beetje. Waarom zou de provincie daar geld in willen stoppen? Behoud van een toeristische attractie misschien? Ik weet niet hoe groot het stuwend effect van die stoomtrein is verder ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 13:07 |
geen idee, maar volgens mij kunnen ze nu uit de kosten komen. Rijk zul je er iig niet van worden | |
eti | vrijdag 31 mei 2013 @ 14:03 |
Er is één ding wat ik van die hele Fyra echt nooit begrepen heb. Er was allang een hogesnelheidslijn Amsterdam-Rotterdam-Brussel. En door naar Parijs. Hij ging alleen nog over het oude spoor zolang de nieuwe lijn niet klaar was. Als daarna begrijpelijkerwijs de treinen A'dam-Brussel, die natuurlijk vaker rijden dan die naar Parijs, ook verhogesnelheid worden, waarom dan in godsnaam een hele nieuwe maatschappij oprichten, een nieuwe aanbesteding, nieuwe treinen, weet ik veel? Op die lijn reed de Thalys al, die kan nu dus 2x zo vaak gaan rijden, met een op de twee ritten tot Brussel de andere door naar Parijs. En als je even ophoudt met die maffe marktwerking ligt het natuurlijk voor de hand dat je een uurverbinding A'dam-Brussel krijgt die het ene uur doorrijdt naar Londen en het andere uur naar Parijs (en waarom niet Lyon, Marseille of Barcelona 1x per dag). Maar nee, de hogesnelheidsverbindingen moeten per verbinding een eigen maatschappij en weet ik wat al niet krijgen alsof het vliegtuigen zijn, zodat er over hetzelfde spoor verschillende hogesnelheidstreinen rijden. Dat werkt in Duitsland toch echt een stuk beter, met die ICE. Van mij mogen ze van alle Europese hogesnelheidslijnen ICE's maken, dan kunnen we zonder alle Thalysjes, Fyra'tjes en Eurostarretjes. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 31 mei 2013 @ 14:04 |
De nieuwe ICE's kampen met dusdanig veel technische problemen dat het bedrijf met enkele jaren uitgesteld is. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 31 mei 2013 @ 14:06 |
![]() ![]()
![]() ![]() ![]() Ongeloofelijk ![]() ![]() | |
eti | vrijdag 31 mei 2013 @ 14:09 |
Eh, de reiziger? Emmen heeft meer dan 100.000 inwoners (goed, dat komt omdat half Drente erbij gevoegd is, maar toch), de dichtstbijzijnde grote steden zijn Zwolle en Groningen. Je zou met beide steden een goede spoorverbinding verwachten, eigenlijk. En misschien een intercity Enschede-Groningen? Als dat idd tijdwinst op zou leveren, dat weet ik niet. Maar als ze vervolgens reppen van een spoorverbinding met Meppen in Duitsland, moeten ze zich toch even laten nakijken. Ik zou er een paar keer per jaar gebruik van maken hoor (mijn zus woont daar) maar de nu rijdende bus Meppen-Emmen gaat 3x per dag en zit niet vol. Natuurlijk zit hij niet vol omdat hij zo infrequent rijdt en omdat de verbinding nogal onbekend is, maar ik geloof nooit dat een spoorlijn daar de moeite waard is. Tenzij je er een nieuwe verbinding A'dam-Hamburg van maakt, misschien. | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 14:19 |
Ik bedoelde dus: het leveringscontract overnemen. Of dat juridisch mogelijk is, durf ik te betwijfelen (is HSA aanbestedingsplichtig?). | |
ReisT | vrijdag 31 mei 2013 @ 14:21 |
Mevrouw de minister wilde zo veel mogelijk geld verdienen. NS wilde zo veel mogelijk prestige wat blijkbaar alleen kan met een uniek product. | |
icloud | vrijdag 31 mei 2013 @ 14:25 |
de belgen kunnen op de internationale ritten weinig weigeren, de spoormarkt is gewoon opengesteld en de eisen waaraan materiaal moet voldoen om goedgekeurd te worden staan ook helder op papier. Dus als de ns aan die eisen voldoet is het ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
b2py | vrijdag 31 mei 2013 @ 14:27 |
Handjes in de lucht voor wie er ooit in de V250 hebben gezeten. ![]() | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 14:28 |
Ik heb zelfs de eerste reizigersrit meegemaakt. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 31 mei 2013 @ 14:29 |
Nou die V250 kan ik bij de Railhopper zetten ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 31 mei 2013 @ 14:34 |
![]() Helaas haalden we de 250 km/u niet. | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 14:36 |
Ik wel. Ik ben een keer naar Brussel gegaan met de V250... wel zowel op de heen- als tijdens de terugrit technische problemen. ![]() | |
Mr_Klaasje | vrijdag 31 mei 2013 @ 14:36 |
Ook maar 10 % doen dan? | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 14:37 |
Leuk voor het spoorwegmuseum. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 31 mei 2013 @ 14:37 |
Jahaaha, je punt is duidelijk hoor ![]() ![]()
| |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 14:38 |
ik niet en daar ben ik blij om | |
KnightSolaire | vrijdag 31 mei 2013 @ 14:38 |
Tja, wat gaan we doen met de V250's die we hier al hebben... Ben benieuwd. | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 14:39 |
Omsmelten tot theelichthouders? | |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 14:39 |
in het nostalgiehoekje zetten | |
KnightSolaire | vrijdag 31 mei 2013 @ 14:39 |
Op conventioneel spoor hebben ze de afgelopen weken toch vrij redelijk testritten gedraaid, voor zover we weten? Misschien inzetten in binnenlandse IC-diensten? ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 14:40 |
weet niet of reizigers wel in zo'n rammelkast willen zitten | |
Litpho | vrijdag 31 mei 2013 @ 14:47 |
Kamperlijntje is wel aan vervanging toe. | |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 14:49 |
koppel er een paar aan elkaar en je bent al in Zwolle ![]() Jammer dat ze geen doorloopkop hebben ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 31 mei 2013 @ 14:50 |
![]() ![]() | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 14:52 |
Loopbruggetje tussen de deuren in de kopbakken en je komt al een eind. En het is nog rolstoelvriendelijk ook ![]() | |
b2py | vrijdag 31 mei 2013 @ 14:53 |
242 hier. | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 14:53 |
252 ![]() | |
b2py | vrijdag 31 mei 2013 @ 14:55 |
En ik heb een filmpje dat ik de trein helemaal geweldig vindt. ![]() | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 14:57 |
Meer aan de hand dan softwareprobleem bij Fyra![]() | |
ReisT | vrijdag 31 mei 2013 @ 14:59 |
Dat levert geen tijdwinst op. Tenzij je de hele lijn dubbelsporig maakt en elektrificeert en geschikt maakt voor 160 km/u en er dan een IC laat rijden die echt bijna nergens stopt. Nou liggen er weinig steden op die route, dus dat is dan weer geen probleem. Of dat is juist wel het probleem want je krijgt dat nooit rendabel. | |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 15:01 |
toch handig dat je met tape een deel van de problemen op kunt lossen ![]()
| |
Basekid_NZ | vrijdag 31 mei 2013 @ 15:02 |
Dat er uberhaupt ooit mensen in vervoerd mochten worden :S | |
RenRen- | vrijdag 31 mei 2013 @ 15:09 |
Fiets die mijn account hijackt ![]() We gaan nog lang niet hoor ![]() ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 31 mei 2013 @ 15:13 |
oooooooooooooooooooh Dan mag je m er even flink van langs geven ![]() | |
b2py | vrijdag 31 mei 2013 @ 15:18 |
Ik dacht al wat raars te zien dinsdag, ik heb die ijzeren plaat ook omhoog zien staan. | |
icloud | vrijdag 31 mei 2013 @ 15:20 |
Is bombardier verkocht? of alleen talbot? raar bericht at l1 | |
dennistd | vrijdag 31 mei 2013 @ 15:23 |
Het was vroeger Talbot, dat is overgenomen door Bombardier, die wil nu van de fabriek af en heeft het verkocht aan Talbot Services, een bedrijf dat eigendom is van Quip AG. Het gaat alleen om de vestiging in Aachen dus. | |
b2py | vrijdag 31 mei 2013 @ 15:24 |
Bombardier heeft talbot Aachen gekocht, meen ik mij te herinneren van een bericht tijd terug. Zie boven. | |
Straatcommando. | vrijdag 31 mei 2013 @ 15:27 |
Laat die V250's maar over de schrootlijn rijden. Komt toch alleen maar oude zooi voorbij rollen hier. Heb ik nog wat te kijken als ik buiten zit. ![]() | |
arkkey | vrijdag 31 mei 2013 @ 15:34 |
Valt die persconferentie ergens live te zien eigenlijk? Desnoods een liveblog. Moet eerlijk bekennen dat ik zelf niet echt goed gezocht heb. | |
dennistd | vrijdag 31 mei 2013 @ 15:35 |
Ik heb ook niks kunnen vinden | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 15:38 |
Er zullen wel wat verslaggevers in de zaal zitten te Twitteren. Een live-uitzending verwacht ik niet. | |
Ajaxfan | vrijdag 31 mei 2013 @ 15:48 |
http://nos.nl/nieuws/live/journaal24/ | |
dennistd | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:02 |
| |
Dr_Flash | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:03 |
De wie? ![]() ![]() | |
Litpho | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:06 |
Oh sorry, de Reiziger. | |
Dr_Flash | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:07 |
Nooit van gehoord ![]() | |
dennistd | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:10 |
Hier nog een livestreamlink: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/livestream | |
b2py | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:12 |
De ironie:
| |
b2py | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:12 |
Het begint. | |
icloud | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:12 |
begin | |
Dr_Flash | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:14 |
Doen ze voorzichtig met de deuren van de zaal? ![]() | |
arkkey | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:16 |
Die belgen zeggen tenminste dat ze een maand extra gekregen hebben, 3->4. Die Hollanders maken er zo 6 van en vinden dat heel normaal ![]() ![]() | |
Basekid_NZ | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:17 |
Wij willen ook plaatjes! | |
Dr_Flash | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:19 |
Van wat? Van Berend Brulboei achter een tafel? ![]() | |
b2py | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:19 |
Kijk de persco, Dan weet je waar hij het over heeft. Lijkt mij wel duidelijk, einde V250 voor NMBS. | |
Basekid_NZ | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:20 |
Het lijkt erop alsof hij naar bepaalde plaatjes verwijst die te zien zijn op een scherm (kapotte onderkant etc). | |
Dr_Flash | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:20 |
Kikdan ![]() Een raar oud treinig iets uit Praag ![]() ![]() | |
Ajaxfan | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:20 |
Dat zijn de afbeeldingen die al bekend waren. ![]() EDIT: Gericht aan Basekid natuurlijk. | |
Dr_Flash | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:21 |
Oh die plaatjes. Die kennen we al toch? | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:21 |
Matt McDonald: "Elke trein is anders, iedere monteur eigen werkwijze." | |
b2py | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:22 |
HAHAHAh Die hoorn ![]() ![]() | |
arkkey | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:22 |
Het is nog 10x erger dan ik al dacht. "het zou humoristisch zijn als het niet zo pijnlijk was". Die vent doet het ook echt mooi ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:22 |
Ja snap ik ![]() ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:23 |
Waar is het te volgen eigenlijk? | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:23 |
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/livestream | |
b2py | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:23 |
Jezus, dat puntengedoe. Shocking. | |
Basekid_NZ | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:23 |
Dank je:) Dr_Flash: http://nos.nl/nieuws/live/journaal24/ | |
Dr_Flash | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:24 |
EN deze: ![]() | |
b2py | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:24 |
andere plaatjes. | |
remcoP | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:24 |
Die batterijen. ![]() | |
b2py | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:24 |
Als NS het nog durft deze trein op het Nederlandse spoor te laten rijden. Donders ![]() | |
Basekid_NZ | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:25 |
Die dingen zijn gewoon rijdende grafkisten. | |
Maegrim | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:25 |
Pijnlijk dit. | |
Ajaxfan | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:26 |
Ook niet een paar punten boven de veiligheidsgrens ook.. Hebben ze die check niet gedaan voor dat kreng voor het eerst ging rijden dan? | |
Dr_Flash | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:27 |
Oh remmen zijn ook maar halfbakken. Mooi is dat. | |
Basekid_NZ | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:27 |
Remmen van gewone treinen die berekend zijn op 160km/u ?! | |
remcoP | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:28 |
Extreme Roestvorming ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:28 |
Ik vind het wel een goed, duidelijk en helder verhaal van Berendje. | |
KnightSolaire | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:29 |
Tjonge, die plaatjes van schade aan de treinstellen... Als je dat ziet kan je haast niet voorstellen dat ze ooit in reizigersdienst zijn geweest. | |
Straatcommando. | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:29 |
Op de V250? ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:30 |
Jezus. van 19 van de 26 top-issues is niet eens de oorzaak gevonden ![]() | |
remcoP | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:30 |
Ja ![]() | |
Ajaxfan | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:31 |
Ah maar 2 jaar oplostijd. Zat Ansaldo er maar een heeeel klein beetje naast. | |
Straatcommando. | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:31 |
Ik weet niet of ik nu moet lachen of moet huilen. Van Italianen hadden we dit soort streken kunnen verwachten, maar toch.. dat flik je toch niet ![]() ![]() | |
b2py | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:31 |
Vindt het wel tekenend uit een project wat je samen doet dat Marc daar alleen zit. Je zou samen een team moeten uitstralen, dat ontbreekt ook. | |
Straatcommando. | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:31 |
Volgens mij is een SGMm met V250 motoren nog sneller en veiliger dan zo'n dodo ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:32 |
3 dagen was het toch? Mwoa. Bijna dan ![]() | |
Facepalm | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:32 |
Dit is toch wel erger dan ik dacht, die dingen gaan hopelijk niet in het binnenlands verkeer rijden. ![]() | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:32 |
Van de 9 treinen die NS heeft afgenomen zijn er 7 buiten dienst ![]() Solvabiliteit AnsaldoBreda: -50% ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:33 |
Nee, laten we dat inderdaad maar niet doen met deze extra informatie in het achterhoofd. Wordt niets meer met die dingen. | |
Dr_Flash | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:33 |
Hier druipt gewoon driewerf kansloos metersdik vanaf ![]() | |
arkkey | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:33 |
Ik ben nu al benieuwd naar hoe Wilma hier een positieve draai aan gaat geven! | |
Straatcommando. | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:33 |
James ![]() ![]() | |
Ajaxfan | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:34 |
Je staat juridisch tamelijk sterk om je centen terug te krijgen als NS denk ik toch? Veel duidelijker kan de wanprestatie van AnsaldoBreda niet worden aangegeven. | |
Facepalm | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:34 |
Misschien kunnen ze er eentje aan het Spoorwegmuseum schenken? Is toch wel deel van de geschiedenis van het Nederlandse spoor he? ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:34 |
Ja. Alleen jammer dat het plukken van een kale kip wordt. | |
Maegrim | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:34 |
wat zegt deze persco over jou? ![]() | |
Straatcommando. | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:34 |
Ben bang dat er bij AB weinig te halen valt. Zeker met dit geneuzel, dat zal het faillissement betekenen. Niet dat iemand daar een traan om laat maar je kunt naar de centen fluiten. | |
b2py | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:34 |
Jarenlange juridische kwestie. Als Mansveld dit accepteert valt I&M. Kansloos. | |
#ANONIEM | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:35 |
![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:35 |
En hoe zit het nu wat betreft de HSL-concessie in Nederland? Wanneer kunnen we een reactie van NSH/het ministerie verwachten? Ik neem aan dat NSH ook niet meer doorgaat met de V250, dat kunnen ze niet maken. | |
Ajaxfan | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:36 |
Eigenlijk krijg je nu de: 'Heel slecht heb jij even pech garantie' dus. | |
freako | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:37 |
Wel met een hek eromheen, voor de veiligheid. Voor je het weet flikkert er een deur uit. | |
Straatcommando. | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:37 |
Een variant van de ''aangebrand, nog niet gaar, bek houden en vreten maar'' leus ![]() | |
remcoP | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:38 |
Leuke plannetjes dit. ![]() | |
b2py | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:39 |
Ik vind de voorstellen van de NMBS goed klinken als alternatief, laat die Thalys maar vaker boemelen. | |
Ajaxfan | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:39 |
Amsterdam <> Londen en opvoeren Thalys frequentie lijkt mij prima. | |
KnightSolaire | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:39 |
De alternatieve plannen klinken mij inderdaad ook goed in de oren. Meest opmerkelijk nog vind ik de verbinding Antwerpen - Eindhoven die wordt genoemd. (Eurostar en uitbreiding Thalys ligt meer voor de hand) | |
Straatcommando. | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:40 |
Beter hangen ze dit in alle fyra's![]() ![]() ![]() | |
b2py | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:41 |
Volgens mij zijn de nieuwe treinen voor Eurostar waar Marc het over heeft wel 3 jaar vertraagd. James? | |
b2py | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:42 |
Overigens wilt Mansveld naar 16x per uur Amsterdam - Brussel en Marc heeft het over 12, waar gaat het mis? | |
Mr_Klaasje | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:42 |
Mott McDonald... | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:44 |
Daar is nog geen officiële communicatie over geweest vanuit Eurostar. Marktwens? Scherp. | |
dennistd | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:44 |
McDonald's ja: | |
arkkey | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:45 |
Snel met je usericon aanpassen ![]() | |
b2py | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:45 |
Ok Wel raar dat na communicatie dit verteld wordt. | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:45 |
12x Thalys + 2x Eurostar = 14, dat is al een eind ![]() | |
GSMboy | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:46 |
![]() ![]() ![]() En hij kwam zelfs tot stilstand. Wie wil me aanraken? ![]() | |
b2py | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:46 |
12 per december terwijl Mansveld al aantal maal heeft aangegeven voor 16x per dag de Brusselaar weer wil opstarten. | |
GSMboy | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:48 |
![]() | |
Q. | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:48 |
Dat geld zien we nooit meer terug! ![]() | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:48 |
Betaald voorschot: 37 miljoen euro, gedenkt door bankgaranties. Geleden schade: enkele miljoenen euro's (2007 - 2013), wordt geclaimd bij AB. | |
remcoP | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:48 |
Die deur. ![]() | |
GSMboy | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:48 |
Valt daar nog wat te halen? | |
b2py | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:49 |
Liquiditeit van -50%. Zeg het maar ![]() | |
James1988 | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:49 |
Die 37 miljoen euro krijgt NMBS wel terug (daar zijn bankgaranties voor). De rest is juristenvoer. | |
icloud | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:54 |
raar dat de nmbs de persco alleen doet, je zou toch verwachten dat beide partners samen de beslissing nemen. | |
RichardHammond | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:54 |
Lol, er is net nog zo'n rijdende grafkist vertrokken vanaf Utrecht Centraal. En oja, een kapotte wissel tussen Amersfoort en Utrecht Centraal. | |
#ANONIEM | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:54 |
Bij mij ook. ![]() Op Rotterdam centraal. ![]() | |
Straatcommando. | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:55 |
Je zou die dingen per direct aan de kant moeten zetten.. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:55 |
Alsof het bijzonder is dat een trein tot stilstand komt.. Dat gebeurt vroeg of laat sowieso, al is het tegen een stootjuk of een andere trein... | |
Mr_Klaasje | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:56 |
Met proefritten hoeft dat zeker niet. | |
Straatcommando. | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:56 |
Wel als dat gevaarlijk is.
| |
Mr_Klaasje | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:57 |
Maar toen.... | |
#ANONIEM | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:57 |
![]() |