abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 14 mei 2013 @ 23:51:25 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_126515394

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Vooral al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
eus.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
ouigoo.png Darkwing_Duck, beoefent zijn spoorhobby in de regio Parijs.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al u Kruidvatkaartjes over de grens.


Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
pi_126515489
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 23:49 schreef b2py het volgende:

[..]

Veiligheid van spoorvervoer tov over de weg ;)
Als het dan ook nog goedkoper wordt hebben we een win-win situatie
pi_126515500
Wat voor stukjes zou je het HRN kunnen knippen? Je moet sowieso door Utrecht heen, keren daar is vrijwel onmogelijk met de huidige plannen. Dan blijven de concessie stukjes vrij klein. Je zou ons land ook als een grote deelstaat als NRW kunnen beschouwen. Dat zou het makkelijker maken, alleen is de schaal veel groter.
pi_126515570
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 23:49 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat geldt net zo goed voor jouw argumenten. Een monopolist is in geen enkele sector wenselijk, omdat dit iedere aanleiding tot verbetering of klantgerichtheid wegneemt.
Een monopolist is in heel veel sectoren niet alleen wenselijk maar economisch de enige mogelijkheid. De vrije markt is zeer slecht in het inkopen van collectieve goederen zoals zorg, defensie, veiligheid, openbaar belang. Daar heb je dus één grote monopolist; De Staat.

Wat mij betreft geldt dit ook voor zoiets basaals als openbaar vervoer. Over prestaties kan je afspraken maken. Vergeet ook niet dat er slechts in de aanbestedingsfase concurrentie plaatsvindt en als het fout gaat het heel lang duurt voordat je er een andere vervoerder met betere prestaties op hebt zitten. Dit zin ook geen nieuwe conclusies, dit is al jaren zo. Zie het hele Maaslijn-verhaal.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  dinsdag 14 mei 2013 @ 23:54:50 #5
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_126515614
Je hoeft een concessie niet in een gebied in te delen, je kunt ook lijngericht werken. Je zou bijvoorbeeld de NoordOost (Den Haag / Rotterdam - Groningen / Leeuwarden / Enschede) kunnen onderbrengen in een concessie, een ZuidOost kunnen maken (IC's en sprinters die starten/eindigen in Brabant en Limburg) en een Randstad-concessie.
pi_126515630
quote:
12s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 23:53 schreef Viezze het volgende:

[..]

Als het dan ook nog goedkoper wordt hebben we een win-win situatie
De subsidie op diesel is eindelijk afgeschaft. Nu nog de invoering van Maut op vrachtwagenvervoer net als in Duitsland en we zijn er.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_126515646
quote:
12s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 23:53 schreef Viezze het volgende:

[..]

Als het dan ook nog goedkoper wordt hebben we een win-win situatie
Het is al spotgoedkoop. Wat voor HSL Zuid geldt, geldt ook voor de betuweroute. Goedkopere infraheffing lijdt tot lagere prijzen bij vervoerder wat tot meer treinen zou kunnen leiden.
pi_126515854
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 23:55 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

De subsidie op diesel is eindelijk afgeschaft. Nu nog de invoering van Maut op vrachtwagenvervoer net als in Duitsland en we zijn er.
Subsidie? Lagere accijnzen bedoel je :P Maar het klopt wel dat het nu eerlijker is. Over tol voor vrachtwagens ben ik het met je eens.

quote:
1s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 23:55 schreef b2py het volgende:

[..]

Het is al spotgoedkoop. Wat voor HSL Zuid geldt, geldt ook voor de betuweroute. Goedkopere infraheffing lijdt tot lagere prijzen bij vervoerder wat tot meer treinen zou kunnen leiden.
Wat is mijn ogen goed zou zijn, tot het personenvervoer er last van gaat krijgen. Prorail heeft een "neutrale" functie, dus hoe ver kan het goederenvervoer nog groeien?
pi_126515862
Nog een voorbeeld van dingen die spotgoedkoop zijn geworden; Vliegen. Vooral in de VS vlieg je voor een habbekrats van A naar B. Daar staat tegenover dat het eens zo gerespecteerde en goed betaalde beroep piloot nu nog een schamele $20.000,- per jaar verdient. Nou, dan betaal ik liever iets meer.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_126515896
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 23:59 schreef Viezze het volgende:

[..]

Subsidie? Lagere accijnzen bedoel je :P Maar het klopt wel dat het nu eerlijker is. Over tol voor vrachtwagens ben ik het met je eens.
Lagere accijnzen voor bepaalde groepen is gewoon een vorm van subsidie.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Forum Admin woensdag 15 mei 2013 @ 00:15:06 #11
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_126516565
Ik sta nu op Nijmegen CS, de ruitjesloc staat hier te chillen met daarachter iets van 12 bakken DDAR. Hier stallen ze dus de meuk die ik af en toe voorbij zie komen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 15 mei 2013 @ 00:15:40 #12
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_126516583
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 23:59 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Nog een voorbeeld van dingen die spotgoedkoop zijn geworden; Vliegen. Vooral in de VS vlieg je voor een habbekrats van A naar B. Daar staat tegenover dat het eens zo gerespecteerde en goed betaalde beroep piloot nu nog een schamele $20.000,- per jaar verdient. Nou, dan betaal ik liever iets meer.
Dat is minimumloon daar zo ongeveer?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Forum Admin woensdag 15 mei 2013 @ 00:16:37 #13
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_126516624
En even verderop staat moederziel alleen een losse DDAR bak :') lijkt wel alsof ze er geen zin meer in hadden.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 15 mei 2013 @ 00:16:54 #14
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126516638
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 23:59 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Nog een voorbeeld van dingen die spotgoedkoop zijn geworden; Vliegen. Vooral in de VS vlieg je voor een habbekrats van A naar B. Daar staat tegenover dat het eens zo gerespecteerde en goed betaalde beroep piloot nu nog een schamele $20.000,- per jaar verdient. Nou, dan betaal ik liever iets meer.
Wie doet het daarvoor? Zo veel verantwoordelijkheid nemen? Ik geloof er niks van :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 mei 2013 @ 00:18:19 #15
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126516712
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 23:54 schreef James1988 het volgende:
Je hoeft een concessie niet in een gebied in te delen, je kunt ook lijngericht werken. Je zou bijvoorbeeld de NoordOost (Den Haag / Rotterdam - Groningen / Leeuwarden / Enschede) kunnen onderbrengen in een concessie, een ZuidOost kunnen maken (IC's en sprinters die starten/eindigen in Brabant en Limburg) en een Randstad-concessie.
dan omarm je min of meer het plan dat de regionale vervoerders opgesteld hebben
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 15 mei 2013 @ 00:20:06 #16
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_126516803
quote:
14s.gif Op woensdag 15 mei 2013 00:18 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dan omarm je min of meer het plan dat de regionale vervoerders opgesteld hebben
Kan prima toch?
  Forum Admin woensdag 15 mei 2013 @ 00:27:34 #17
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_126517138
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 00:16 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wie doet het daarvoor? Zo veel verantwoordelijkheid nemen? Ik geloof er niks van :N
Ik kan me niet voorstellen dat een piloot zo weinig verdient.. Dat is bijna minimumloonin Nederland :{
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 mei 2013 @ 00:28:31 #18
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126517174
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 00:20 schreef James1988 het volgende:

[..]

Kan prima toch?
zou het pas doen wanneer je in Europa meer een level playing field hebt.

het moet wel zo zijn dat materieel makkelijker dan nu tussen landen uitwisselbaar is, zodat het voor vervoerders aantrekkelijker wordt om in goed materieel te investeren dat na een concessie nog elders mee kan gaan
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 15 mei 2013 @ 00:30:55 #19
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_126517277
quote:
14s.gif Op woensdag 15 mei 2013 00:28 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

zou het pas doen wanneer je in Europa meer een level playing field hebt.
Dat sowieso, de EU wil ook voorzorgsmaatregelen nemen zodat een spoorwegmaatschappij pas kan meedingen naar concessies als de eigen markt ook geopend is. :)
quote:
het moet wel zo zijn dat materieel makkelijker dan nu tussen landen uitwisselbaar is, zodat het voor vervoerders aantrekkelijker wordt om in goed materieel te investeren dat na een concessie nog elders mee kan gaan
Hoor ik daar locomotieven en RIC-rijtuigen? :s)
  woensdag 15 mei 2013 @ 00:31:01 #20
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126517282
quote:
1s.gif Op woensdag 15 mei 2013 00:27 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Ik kan me niet voorstellen dat een piloot zo weinig verdient.. Dat is bijna minimumloonin Nederland :{
Ik ook niet.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 mei 2013 @ 00:33:35 #21
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126517367
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 00:30 schreef James1988 het volgende:

Hoor ik daar locomotieven en RIC-rijtuigen? :s)
neuh, niet per se. Meer treinstellen waar je een andere module in kunt hangen, zodat deze daarna andere bovenleidingspanningen slikken.

qua beveiligingssysteem ga ik er dan even vanuit dat overal ERTMS ligt, zodat daar geen investering meer gedaan hoeft te worden.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 mei 2013 @ 00:39:47 #22
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126517550
hadden we het in het vorige topic niet over spoortje 11 in Hengelo?

Het schijnt dat daar gister (dinsdag) per ongeluk een pimpel richting Amsterdam op binnen is genomen. _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_126517569
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 00:15 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik sta nu op Nijmegen CS, de ruitjesloc staat hier te chillen met daarachter iets van 12 bakken DDAR. Hier stallen ze dus de meuk die ik af en toe voorbij zie komen.
Die kwam vanochtend door Breda heen, we toeterden nog naar elkaar O+
  woensdag 15 mei 2013 @ 00:41:55 #24
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_126517612
quote:
10s.gif Op woensdag 15 mei 2013 00:39 schreef Peterselieman het volgende:
hadden we het in het vorige topic niet over spoortje 11 in Hengelo?

Het schijnt dat daar gister (dinsdag) per ongeluk een pimpel richting Amsterdam op binnen is genomen. _O-
Ja, daarom begon hier de discussie over spoortje 11 te Hengelo ;)
  woensdag 15 mei 2013 @ 00:42:06 #25
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126517617
quote:
10s.gif Op woensdag 15 mei 2013 00:39 schreef Peterselieman het volgende:
hadden we het in het vorige topic niet over spoortje 11 in Hengelo?

Het schijnt dat daar gister (dinsdag) per ongeluk een pimpel richting Amsterdam op binnen is genomen. _O-
Ik zal het je nog gekker vertellen :o Er zou gisteren een pimpel binnengenomen zijn op dat spoortje :o _O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')