Ik ben wel benieuwd wat de meningen op FOK zijn over dit mogelijke verdrag waarover men aan het onderhandelen is.quote:Europese filmmakers vrezen EU-VS vrijhandelsverdrag
In Brussel wordt druk onderhandeld over een Amerikaans-Europees handelsverdrag. EU-commissaris Androulla Vassilou beloofde zich hard te maken voor een uitzonderingspositie voor cultureel beleid, film en televisie in het bijzonder. Maar commissarissen Karel de Gucht (handel) en Michel Barnier (interne handel) geven geen sjoege. De Federatie voor Europese Filmregisseurs (FERA) vreest voor de sectorale stimuleringsmaatregelen.
Screen Daily zat er meteen bovenop en rapporteerde over Vassilou's uitspraken. 'En aangezien FERA gevestigd is in Brussel volgen wij de zaak op de voet', stelt FERA-directeur Elisabeth Sjaastad, die op het punt staat brieven te versturen aan EU-president Barroso en commissarissen De Gucht en Barnier. 'Wij vragen om een onderhoud. Bovendien hebben we al onze nationale dochterorganisaties, zoals de Dutch Directors Guild, gevraagd om ons persbericht rond te sturen en onze acties te steunen.'
Er staat veel op het spel bij deze onderhandelingen. Het Trans-Atlantic trade and Investment Partnership, zoals de inzet van de gesprekken officieel heet, is het grootste bilaterale handelsverdrag ooit. Het zou de EU-economie met een half procent (119 miljard euro) doen groeien en 1,3 miljoen banen opleveren aan deze kant van de oceaan.
De Amerikanen hebben echter geen trek in uitzonderingen voor specifieke sectoren. Stimuleringsmaatregelen als tax shelters, cash rebate en tax rebate, waarvan er in Europa zo'n tweehonderd van toepassing zijn op de filmindustrie, zijn hun een doorn in het oog. Nederland kent dit soort fiscale voordelen niet (meer), maar ze waren wel de inzet van de onlangs gehouden nationale filmtop.
Vassilou — en met haar FERA — wijst op de UNESCO Conventie Diversiteit van Culturele Expressie uit 2005. Die is door de EU als wettelijke internationale overeenkomst aanvaard en stelt EU-lidstaten in staat om culturele goederen en diensten buiten handelsverdragen te houden. Dat biedt echter nog geen juridisch houvast, zoals Sjaastad erkent. 'Maar we wijzen wel op het Verdrag van Lissabon (2007), waarin gesteld wordt dat de EU de plicht heeft culturele diversiteit te beschermen.'
Met het aanhalen van het Verdrag van Lissabon, refereren de noodklokluiders aan het subsidiariteitsbeginsel dat van toepassing is op cultuurpolitiek in Europa. Dat principe houdt in dat het hogere EU-orgaan niet iets moet doen wat door lagere, nationale overheden kan worden afgehandeld. Stimuleringsmaatregelen voor de filmindustrie zijn dus een nationale aangelegenheid en zouden buiten EU-verdragen gehouden moeten worden.
Hoewel Frankrijk een rem op de onderhandelingen heeft gezet, is het doel om de 27 Europese handelsministers voor 14 juni op een lijn te krijgen. Dan beginnen de onderhandelingen met de VS en moet er een mandaat liggen. 'We hebben dus maar een maand om de commissieleden te overtuigen', stelt Sjaastad. 'Er wordt ook al actie ondernomen op nationaal niveau en we zijn in contact met Amerikaanse collega's om onze zorgen kenbaar te maken.'
Dat lijkt me een schijntje in verhouding tot de tientallen miljoenen banen die het vrij verkeer van kapitaal en vrije windhandelsverdragen ons gekost hebben, om maar niet te spreken van de overige verdragen in het kader van de globalisering. Misschien moet dat eerst eens uitgezocht voor we nieuwe verdragen sluiten met betrekking tot de vrijhandel.quote:Er staat veel op het spel bij deze onderhandelingen. Het Trans-Atlantic trade and Investment Partnership, zoals de inzet van de gesprekken officieel heet, is het grootste bilaterale handelsverdrag ooit. Het zou de EU-economie met een half procent (119 miljard euro) doen groeien en 1,3 miljoen banen opleveren aan deze kant van de oceaan.
Dat is dan jammer voor die Amerikanen, kennelijk willen ze het verdrag niet heel graag. Waar maken ze zich eigenlijk druk om? Het is niet zo dat ze hun hollywoodmeuk hier niet kwijt kunnen. Is het ideologisch van aard of zo? Willen ze het gras voor de voeten van de Europese kiezers wegmaaien zodat die niet meer kunnen beslissen dat een overheid iets moet doen en het niet louter de markt is die alle heil en zegen brengt?quote:De Amerikanen hebben echter geen trek in uitzonderingen voor specifieke sectoren. Stimuleringsmaatregelen als tax shelters, cash rebate en tax rebate, waarvan er in Europa zo'n tweehonderd van toepassing zijn op de filmindustrie, zijn hun een doorn in het oog. Nederland kent dit soort fiscale voordelen niet (meer), maar ze waren wel de inzet van de onlangs gehouden nationale filmtop.
Het subsidiariteitsbeginsel, nee maar, dat is lang geleden. Back with a vengeance, of nog steeds een wassen neus?quote:Met het aanhalen van het Verdrag van Lissabon, refereren de noodklokluiders aan het subsidiariteitsbeginsel dat van toepassing is op cultuurpolitiek in Europa. Dat principe houdt in dat het hogere EU-orgaan niet iets moet doen wat door lagere, nationale overheden kan worden afgehandeld. Stimuleringsmaatregelen voor de filmindustrie zijn dus een nationale aangelegenheid en zouden buiten EU-verdragen gehouden moeten worden.
Pardon? De commissie overtuigen? Heeft die en mandaat van de kiezer dan? Het lijkt mij dat het aan de commissie is om alle lidstaten te overtuigen. Zeker wanneer het om zoiets belangrijks gaat als een verdrag, dat vele generaties kiezers feitelijk in hun keuze zal beperken.quote:Hoewel Frankrijk een rem op de onderhandelingen heeft gezet, is het doel om de 27 Europese handelsministers voor 14 juni op een lijn te krijgen. Dan beginnen de onderhandelingen met de VS en moet er een mandaat liggen. 'We hebben dus maar een maand om de commissieleden te overtuigen', stelt Sjaastad. 'Er wordt ook al actie ondernomen op nationaal niveau en we zijn in contact met Amerikaanse collega's om onze zorgen kenbaar te maken.'
Dit.quote:Op donderdag 9 mei 2013 17:25 schreef Paper_Tiger het volgende:
Ik ben helemaal voor het vrijhandelsverdrag maar faliekant tegen subsidies. De meest waardevolle cultuur komt tot stand zonder.
Het lijkt mij niet dat er subsidie gegeven wordt vanwege de concurrentie met 'commerciele hollywoodproducties', maar vanwege het gebrek aan interesse van het publiek voor de filmproducties uit eigen land. Hollywood is dus niet het probleem, de filmproducties uit eigen land zijn het probleem. Zij weten onvoldoende belangstelling te realiseren om ook op commercieel gebied uit te kunnen komen. Dat probleem wordt niet opgelost door subsidie te verstrekken, je houdt het eerder in stand zelfs.quote:Op donderdag 9 mei 2013 16:00 schreef Hexagon het volgende:
Zo vind ik dat je je eigen filmindustrie best voordeeltjes mag geven om he eigen cultureel erfgoed te onderhouden en dat dat niet zozeer de competitie aanhoeft met commerciele hoolydwoodproducties.
De markt is gewoon niet zo groot. Wat niet wil zeggen dat het niet waardevol is.quote:Op maandag 13 mei 2013 01:40 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Het lijkt mij niet dat er subsidie gegeven wordt vanwege de concurrentie met 'commerciele hollywoodproducties', maar vanwege het gebrek aan interesse van het publiek voor de filmproducties uit eigen land. Hollywood is dus niet het probleem, de filmproducties uit eigen land zijn het probleem. Zij weten onvoldoende belangstelling te realiseren om ook op commercieel gebied uit te kunnen komen. Dat probleem wordt niet opgelost door subsidie te verstrekken, je houdt het eerder in stand zelfs.
Nee, zo werkt het niet. Films kunnen wel degelijk beter worden naarmate je er meer geld in pompt (zie ook de producties van Paul Verhoeven). In theorie klinkt het natuurlijk geweldig: daag Nederlandse filmmakers uit om met zo min mogelijk financiële middelen hun werk te doen en er zal iets moois uit voortkomen. Wat echter gebeurt is dat je als industrie in een neerwaartse spiraal terechtkomt.quote:Op maandag 13 mei 2013 01:40 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Het lijkt mij niet dat er subsidie gegeven wordt vanwege de concurrentie met 'commerciele hollywoodproducties', maar vanwege het gebrek aan interesse van het publiek voor de filmproducties uit eigen land. Hollywood is dus niet het probleem, de filmproducties uit eigen land zijn het probleem. Zij weten onvoldoende belangstelling te realiseren om ook op commercieel gebied uit te kunnen komen. Dat probleem wordt niet opgelost door subsidie te verstrekken, je houdt het eerder in stand zelfs.
Bij sommigen is het tot een soort godsdienst verheven dat alles dat niet rendabel is ook gelijk waardeloos is.quote:Op maandag 13 mei 2013 09:25 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nee, zo werkt het niet. Films kunnen wel degelijk beter worden naarmate je er meer geld in pompt (zie ook de producties van Paul Verhoeven). In theorie klinkt het natuurlijk geweldig: daag Nederlandse filmmakers uit om met zo min mogelijk financiële middelen hun werk te doen en er zal iets moois uit voortkomen. Wat echter gebeurt is dat je als industrie in een neerwaartse spiraal terechtkomt.
En nee, Nederlandse films kunnen niet concurreren met Hollywood-producties, maar ze worden wel verdrukt door hun Amerikaanse evenknieën. Wat dat betreft snap ik best dat er bepekte, structurele subsidie in de sector wordt gepompt.
Film is nu eenmaal een 'populaire' kunstvorm welke je wel degelijk heel goed kan meten aan het succes bij een breed of specifiek filmpubliek..quote:Op maandag 13 mei 2013 09:28 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Bij sommigen is het tot een soort godsdienst verheven dat alles dat niet rendabel is ook gelijk waardeloos is.
Als het zo zit is die zorg ook wel weg bij mequote:Op maandag 13 mei 2013 09:33 schreef RM-rf het volgende:
Mwah, de 'voordeeltjes' die bv de nederlandse regering gaf aan de filmsector is geen voorbeeld van hoe een verantwoordelijke cultuur-politiek opgezet kan worden...
de film-CV's waren vooral een belasting ontwijkmogelijkheid, er ging een hoop geld in om, maar de resultaten waren eerder mager... juist belangrijke nederlandse films uit deze tijd (1997-2005) werden _niet_ door film-CV's mogelijk gemaakt..
Veel van de door film-CV gefinancierde films waren juist niet winstgevend en ook artistiek gezien weinig vooruitstrevend.. uiteindelijk was dat voor de investeerders ook geen afweging, Opvallend was ook dat een groot aantal films helemaal niet eens nederlandstalig was, maar amerikaanse B-films
(The Little Vampire, 41 miljoen; The Hollywood Sign, 23 miljoen; Down 18 miljoen; The Discovery of Heaven 21 miljoen ... allemaal uit 1999 en allemaal weinig interssante en zienswaardige films ).
probleem bij de film-CV's was vooral dat de 'winst-doeleinden ontbraken, de belastingvoordelen waren al bereikt bij de inleg en vaak aakten het voor de investeerders al weinig tot niks meer uit hoeveel geld die film vervolgens opbracht (wat ook resulteerde in een aantal films die zo geproduceerd werden, die de bioscopen of zelf huurcircuit nooit haalden)
Ik zou het geen gemis vinden als zulke subsidie-regelingen gewoon verboden worden...
De Film-CV's werden ook godzijdank in 2005 afgeschaft (hadden dat al in 2003 eigenlijk moeten worden, maar de lobby ervoor was erg sterk)
Wat imho wél een succesvolle vorm van ondersteuning en financiering is, is de financiering via Fondsen, welke functioneren als productiehuizen en zelf ook een streven hebben hun geld 'zinnig' te investeren in succevolle films (voor artistiek of juist comercieel gezien)...
Dat is volgens mij verder niet verboden, ook niet als de overheid verder ook zelf investeert in zulke Fondsen en/of zélf als opdrachtgever bij filmproductie's optreed, of bv kredietgaranties bied..
Voordeel daarbij is dat er altijd ook een winst-streven meespeelt en niet enkel een financieel belastingvoordeel dat losstaat van de vraag of een film verder succesvol is.
[..]
Film is nu eenmaal een 'populaire' kunstvorm welke je wel degelijk heel goed kan meten aan het succes bij een breed of specifiek filmpubliek..
Een film die geen bezoekers krijgt, is eigenlijk zo goed als altijd geen goede film.
Hooguit kun je daarbij verder ook meewegen welk distributiecircuit deze volgt (arthouse of box-office maakt natuurlijk voor bezoekersaantallen heel veel uit, een arthousefilm die wel enkele maanden tot een heel jaar in verschillende arthouses draait zal nooit komen aan de aantallen van zelfs slechte 'grote bioscoopfilms' maar kan wel degelijk als 'succesvoller' gezien worden).
Ook bv reclamebudget kan veel uitmaken.
Maar uiteindelijk zijn het natuurlijk wel de bezoekers die bepalen of een film als geslaagd kan gelden, en is een belangrijk teken voor slechte films dat de bezoekers wegblijven.
Zorgen voor je eigen financiële dekking vind ik net zo normaal als handen schudden voor aanvang van een gesprek en net zo normaal als je rekeningen op tijd betalen. Dat heeft niks met religie te maken. Daarom zie ik niks in een overheid die permanente subsidies verstrekt. Als je als sector permanente subsidie nodig hebt is er iets mis met je businessmodel en moet je daar iets aan veranderen.quote:Op maandag 13 mei 2013 09:28 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Bij sommigen is het tot een soort godsdienst verheven dat alles dat niet rendabel is ook gelijk waardeloos is.
Misschien is het dan een idee als men plannen bedenkt om de markt te vergroten.quote:Op maandag 13 mei 2013 09:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De markt is gewoon niet zo groot. Wat niet wil zeggen dat het niet waardevol is.
Nou nee, zo normaal is dat blijkbaar niet. Er worden tal van zaken gesubsidieerd omdat men vind dat iets een waarde heeft die niet in geld is uit te drukken.quote:Op maandag 13 mei 2013 13:29 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Zorgen voor je eigen financiële dekking vind ik net zo normaal als handen schudden voor aanvang van een gesprek en net zo normaal als je rekeningen op tijd betalen. Dat heeft niks met religie te maken. Daarom zie ik niks in een overheid die permanente subsidies verstrekt. Als je als sector permanente subsidie nodig hebt is er iets mis met je businessmodel en moet je daar iets aan veranderen.
Nou, dat probeert men hier ook. Daarom mag zo'n rampacteur als Jan Smit ook de hoofdrol spelen in een wanproduct als Het Bombardement.quote:Op maandag 13 mei 2013 13:55 schreef Paper_Tiger het volgende:
Het grote probleem met films is dat ze in de VS films maken om volle zalen te trekken en later dvd's te verkopen en dat in Nederland films worden gemaakt om de subsidieverstrekkende ambtenaar tevreden te stellen. Het afschaffen van subsidies voor Nederlandse film zou het beste zijn wat de sector kan overkomen. Ze kunnen dan eindelijk films maken die bedoelt zijn om naar te kijken.
Klantgericht heet dat.
Niemand heeft serieus gedacht dat die film hoge ogen zou gooien.quote:Op maandag 13 mei 2013 14:08 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nou, dat probeert men hier ook. Daarom mag zo'n rampacteur als Jan Smit ook de hoofdrol spelen in een wanproduct als Het Bombardement.
Nee dat heet dogmatisme. Een soort van geloof dat alles dat niet commercieel is ook geen bestaansrecht zou hebben.quote:Op maandag 13 mei 2013 13:55 schreef Paper_Tiger het volgende:
Het grote probleem met films is dat ze in de VS films maken om volle zalen te trekken en later dvd's te verkopen en dat in Nederland films worden gemaakt om de subsidieverstrekkende ambtenaar tevreden te stellen. Het afschaffen van subsidies voor Nederlandse film zou het beste zijn wat de sector kan overkomen. Ze kunnen dan eindelijk films maken die bedoelt zijn om naar te kijken.
Klantgericht heet dat.
Voor men met subsidies begon te strooien hadden we ook nog geen cultuur?quote:Op maandag 13 mei 2013 14:20 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee dat heet dogmatisme. Een soort van geloof dat alles dat niet commercieel is ook geen bestaansrecht zou hebben.
Gesubsidieerde cultuur is volgens mij ook zo oud als de weg naar Romequote:Op maandag 13 mei 2013 14:30 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Voor men met subsidies begon te strooien hadden we ook nog geen cultuur?
Jouw visie is veel meer dogmatisch, juist de commerciële visie ontbeert het aan elke vorm van dogmatiek.quote:Op maandag 13 mei 2013 14:20 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee dat heet dogmatisme. Een soort van geloof dat alles dat niet commercieel is ook geen bestaansrecht zou hebben.
Werkelijk? Ik ben in de veronderstelling dat het een hoog jaren 70 geitenharensokken gehalte heeft. Dus mensen als Rembrandt werden in werkelijkheid ook via subsidies de hand boven het hoofd gehouden? Gesubsidieerde cultuur is geen cultuur. Cultuur ontstaat spontaan en niet door overheidsingrijpen.quote:Op maandag 13 mei 2013 15:10 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Gesubsidieerde cultuur is volgens mij ook zo oud als de weg naar Rome
Nee hoor. Achter het idee spelen in "Brood en spelen" van de Romeinen zit al een dergelijke gedachte.quote:Op maandag 13 mei 2013 15:33 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Werkelijk? Ik ben in de veronderstelling dat het een hoog jaren 70 geitenharensokken gehalte heeft. Dus mensen als Rembrandt werden in werkelijkheid ook via subsidies de hand boven het hoofd gehouden? Gesubsidieerde cultuur is geen cultuur. Cultuur ontstaat spontaan en niet door overheidsingrijpen.
Nou nee, het aanbod zal sterk verschralen wanneer je er voor kiest dat alles zonder subsidies zal moeten draaien. Het is dus een politieke keuze wat je allemaal mogelijk maakt. Het hangt er vanaf hoeveel geld je ervoor over hebt en wat de resultaten zijn.quote:Op maandag 13 mei 2013 15:12 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Jouw visie is veel meer dogmatisch, juist de commerciële visie ontbeert het aan elke vorm van dogmatiek.
Volledig commerciële films zullen moeten voldoen aan de wens van het publiek om rendabel te zijn. De mening over wat een goede film zou moeten zijn veranderd per jaar en misschien nog wel vaker. Om dit bewezen te zien hoef je alleen maar te kijken naar het filmaanbod van de afgelopen 80 jaar.
En ja, er kunnen ook films zijn die goed zijn maar niet een meerderheid aanspreken. Maar door deze behoefte te verzadigen met subsidie´s krijg je JUIST dogmatisch films. Omdat er 1 instantie bestaat die deze films beoordeeld over als ze hun geld waard zijn of niet.
Wanneer je de subsidie´s afschaft zal de behoefte aan deze films blijven bestaan. Geld kan opgehaald worden bij particulieren, bedrijven, cultuurstichtingen en weet ik veel allemaal. Hiermee zal het aanbod veel diverser worden dan de overheid ooit zou kunnen regelen.
Daarnaast blijft er het simpele principe bestaan dat ik geen behoefte heb aan vage films waar ik niks mee heb. Waar ik bijvoorbeeld wel behoefte aan heb is een mountainbike-parcours. Waar ik vrijwilliger en sponsor ben met 10-tallen leden. Waarom is hetzelfde met films niet mogelijk?
quote:Op maandag 13 mei 2013 16:13 schreef Hexagon het volgende:
[..]
knip Democratisch is besloten dat films van eigen bodem een verrijking zijn van de cultuur. knip
Je blijft het maar net zolang herhalen dat iedereen het gelooft. Je beweert telkens het volgendequote:Op maandag 13 mei 2013 16:17 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou nee, het aanbod zal sterk verschralen wanneer je er voor kiest dat alles zonder subsidies zal moeten draaien. Het is dus een politieke keuze wat je allemaal mogelijk maakt. Het hangt er vanaf hoeveel geld je ervoor over hebt en wat de resultaten zijn.
Het punt is echter dat jullie op geen enkele wijze het goed vinden wanneer de overheid iets zou stimuleren dat de commerciële markt niet interessant vind. Dat is gewoon dogmatisme.
Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden.quote:Op maandag 13 mei 2013 19:03 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Je blijft het maar net zolang herhalen dat iedereen het gelooft. Je beweert telkens het volgende
¨Zonder overheidsinterventie zullen niet financieel rendabele producten en/of diensten die grote meerwaarde vormen voor de algehele maatschappij niet van de grond komen¨
Wel in een maatschappij waar we miljarden weggeven aan ontwikkelingshulp zonder enige vorm van overheidsinterventie. En 10-tallen miljoenen aan het Prins Bernard cultuur fonds worden gegeven heb ik er meer dan genoeg vertrouwen in dat de burgers niet financieel rendabele diensten en producten dolgraag van financiële middelen willen voorzien.
Ik verzoek je hierbij de naald van je langspeelplaat hier even omhoog te liften. En dit in den treure herhaalde argument niet meer opnieuw te herkauwen. Het is namelijk onderuit gehaald door de maatschappij al 6000 jaar terug.
quote:This Transatlantic Trade Deal is a Full-Frontal Assault on Democracy
Remember that referendum about whether we should create a single market with the United States? You know, the one that asked whether corporations should have the power to strike down our laws? No, I don't either. Mind you, I spent 10 minutes looking for my watch the other day before I realised I was wearing it. Forgetting about the referendum is another sign of ageing. Because there must have been one, mustn't there? After all that agonising over whether or not we should stay in the European Union, the government wouldn't cede our sovereignty to some shadowy, undemocratic body without consulting us. Would it?
The purpose of the Transatlantic Trade and Investment Partnership is to remove the regulatory differences between the US and European nations. I mentioned it a couple of weeks ago. But I left out the most important issue: the remarkable ability it would grant big business to sue the living daylights out of governments which try to defend their citizens. It would allow a secretive panel of corporate lawyers to overrule the will of parliament and destroy our legal protections. Yet the defenders of our sovereignty say nothing.
The mechanism through which this is achieved is known as investor-state dispute settlement. It's already being used in many parts of the world to kill regulations protecting people and the living planet.
Vind je de argumenten zwaar overtrokken of denk je dat ze aantoonbaar onjuist zijn? (aanval op democratie etc)quote:Op woensdag 6 november 2013 19:43 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Slapjes, zie hier geen (sterke) argumenten.
Oww maar dat ben ik dan ook niet. Maar ik kan helemaal niet beoordelen wat voor onderhandelingen er precies plaatsvinden en lees er wel verontrustende zaken over. Vandaar dat ik hoopte wat reacties uit te lokkenquote:Op woensdag 6 november 2013 20:01 schreef Kaas- het volgende:
Leg anders eerst eens uit waarom je het met de beste man eens bent, je dumpt dat artikel hier immers zonder commentaar.
Gaat dat in de praktijk wel zo makkelijk? Behalve in Europa zijn bijvoorbeeld ook zo'n beetje alle landen in Zuid-Amerika lid van een douane-unie. Dat zullen al die landen in beide werelddelen toch niet uit masochisme doen.quote:Op donderdag 7 november 2013 21:53 schreef El_Matador het volgende:
Ik ben tegen een EU-VS vrijhandelsverdrag. Er is geen Europees belang, er zijn slechts nationale belangen.
Aangezien de EU een vrijhandelsverdrag tussen Nederland en de VS verbiedt, moeten we uit de EU en een EIGEN NL-VS vrijhandelsverdrag sluiten dat de NEDERLANDSE en niet Brusselse belangen vooropstelt.
Colombia heeft 2 maanden geleden een -helaas verkeerd- vrijhandelsverdrag getekend met de VS. Dat staat verder los van samenwerking met andere Zuid-Amerikaanse landen en staat het niet in de weg. Integendeel.quote:Op donderdag 7 november 2013 22:44 schreef Igen het volgende:
[..]
Gaat dat in de praktijk wel zo makkelijk? Behalve in Europa zijn bijvoorbeeld ook zo'n beetje alle landen in Zuid-Amerika lid van een douane-unie. Dat zullen al die landen in beide werelddelen toch niet uit masochisme doen.
Hmm, okee. Ik zie dat de Engelstalige Wikipedia niet helemaal nauwkeurig is wat betreft de "Comunidad Andina".quote:Op donderdag 7 november 2013 22:48 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Colombia heeft 2 maanden geleden een -helaas verkeerd- vrijhandelsverdrag getekend met de VS. Dat staat verder los van samenwerking met andere Zuid-Amerikaanse landen en staat het niet in de weg. Integendeel.
Precies zoals Europa zou moeten werken.
quote:South Africa breaks out of 'partnership' agreement trap
International investment agreements are once again in the news. The United States is trying to impose a strong investment pact within the two big so-called ``partnership'' agreements, one bridging the Atlantic, the other the Pacific, that are now being negotiated. But there is growing opposition to such moves.
South Africa has decided to stop the automatic renewal of investment agreements that it signed in the early post-apartheid period, and has announced that some will be terminated. Ecuador and Venezuela have already terminated theirs. India says that it will sign an investment agreement with the US only if the dispute-resolution mechanism is changed. For its part, Brazil has never had one at all.
There is good reason for the resistance. Even in the US, labour unions and environmental, health, development, and other nongovernmental organisations have objected to the agreements that the US is proposing.
The agreements would significantly inhibit the ability of developing countries' governments to protect their environment from mining and other companies; their citizens from the tobacco companies that knowingly purvey a product that causes death and disease; and their economies from the ruinous financial products that played such a large role in the 2008 global financial crisis.
They restrict governments even from placing temporary controls on the kind of destabilising short-term capital flows that have so often wrought havoc in financial markets and fuelled crises in developing countries. Indeed, the agreements have been used to challenge government actions ranging from debt restructuring to affirmative action.
...
But those supporting the investment agreements are not really concerned about protecting property rights, anyway. The real goal is to restrict governments' ability to regulate and tax corporations - that is, to restrict their ability to impose responsibilities, not just uphold rights. Corporations are attempting to achieve by stealth - through secretly negotiated trade agreements - what they could not attain in an open political process.
Dat gaat dus over ontwikkelingslanden, nogal een verschil. Dit soort complete vrijhandelsverdragen zijn niet geschikt om te sluiten met ontwikkelingslanden, omdat die (zelfs gesteund door de WTO die ontwikkelingslanden expliciet een uitzonderingssituatie noemt) tijd nodig hebben om hun eigen sectoren te ontwikkelen alvorens die er klaar voor zijn om internationaal vrij te concurreren (wat het resultaat van zo'n vrijhandelsverdrag is).quote:Op vrijdag 8 november 2013 14:19 schreef Perrin het volgende:
Joseph Stiglitz, toch ook niet de eerste de beste:
[..]
Dus omdat een handvol geitenwollensokken graag kijkt naar het paargedrag van de wilde bollewokke terwijl de rest van het land hier totaal niets mee heeft, en het ook nog eens niets bijdraagt aan de cultuur moet er maar een fistfull of dollars die kant opgesmeten worden?quote:Op maandag 13 mei 2013 09:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De markt is gewoon niet zo groot. Wat niet wil zeggen dat het niet waardevol is.
Daar ben ik het wel een heel eind mee eens hoor. Maar de film industrie hoort daar niet bij. Film is korte termijn cultuur met een lange termijn cultuur kostenplaatje.quote:Op maandag 13 mei 2013 13:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou nee, zo normaal is dat blijkbaar niet. Er worden tal van zaken gesubsidieerd omdat men vind dat iets een waarde heeft die niet in geld is uit te drukken.
Je kunt het natuurlijk gaan ridiculiseren om een punt te maken.quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:51 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Dus omdat een handvol geitenwollensokken graag kijkt naar het paargedrag van de wilde bollewokke terwijl de rest van het land hier totaal niets mee heeft, en het ook nog eens niets bijdraagt aan de cultuur moet er maar een fistfull of dollars die kant opgesmeten worden?
Tja, kennelijk kom je me het denken niet voorbij het idee dat meerwaarde wat meer is dan alleen of iet economische winst geeft. Het gaat er ook om of je in een mooi en bloeiend land woont. Daar draagt een filmcultuur m.i. aan bij.quote:Subsidie op films moet direct afgeschaft worden. Als het zichzelf niet kan bedruipen heeft het geen meerwaarde.
Noem eens een film die aan die criteria voldoet. En die door meer mensen dan 5 gekeken wordt.quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je kunt het natuurlijk gaan ridiculiseren om een punt te maken.
Maar Nederlandse films voegen wel degelijk iets toe. Ten eerste hebben ze een bepaalde educatieve waarde. Ze bieden een soort inkijk in onze geschiedenis en geven mensen de mogelijkheid om een betere inleving te krijgen in tijden en situaties die ons land gekend heeft. Dat is goed voor de algehele ontwikkeling van de Nederlander.
Vernieuwing ontstaat uit de geest van de onafhankelijke. Iemand die subsidie krijgt, en dus verplicht is bepaalde richtlijnen te volgen, inclusief propaganda van de overheid, zal zelden tot nooit voor vernieuwing zorgen.quote:Daarnaast geeft het ondersteunen van de filmsector ook ruimte tot experiment. Vernieuwing ontstaat altijd aan de rafelranden van de cultuur waarna de invloed meer richting de mainstream gaat. Tevens bieden films een mogelijkheid tot kritisch zijn over de maatschappij.
Er zijn meer dingen die niet snel een meerwaarde hebben. Maar omdat ze een groter publiek trekken, zonder mainstream te zijn, wel een meerwaarde hebben.quote:Zaken die in een klein land als het onze helaas niet rendabel zijn. Maar het is onzin te stellen dat er dan geen meerwaarde zou zijn.
Als je verenigingen bekijkt die hebben ook geen, directe, economische winst.quote:Tja, kennelijk kom je me het denken niet voorbij het idee dat meerwaarde wat meer is dan alleen of iet economische winst geeft. Het gaat er ook om of je in een mooi en bloeiend land woont. Daar draagt een filmcultuur m.i. aan bij.
De Nieuwe Wildernis bijvoorbeeld? Groot kassucces en hartstikke leerzaam aangezien de situatie typisch Nederlands en wereldwijd uniek is: een vergeten stuk ingepolderd land, waar in beginsel alleen kale zeebodem was en binnen enkele decennia zo'n diverse natuur is gekomen.quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:14 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Noem eens een film die aan die criteria voldoet. En die door meer mensen dan 5 gekeken wordt.
Films die duidelijk een bepaalde tijdsgeest weergevenquote:Op vrijdag 8 november 2013 16:14 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Noem eens een film die aan die criteria voldoet. En die door meer mensen dan 5 gekeken wordt.
Het filmfonds laat duidelijk meer ruimtequote:Vernieuwing ontstaat uit de geest van de onafhankelijke. Iemand die subsidie krijgt, en dus verplicht is bepaalde richtlijnen te volgen, inclusief propaganda van de overheid, zal zelden tot nooit voor vernieuwing zorgen.
Je blijft uitgaan van het idee dat alles maar economische meerwaarde moet hebben.quote:Er zijn meer dingen die niet snel een meerwaarde hebben. Maar omdat ze een groter publiek trekken, zonder mainstream te zijn, wel een meerwaarde hebben.
Film hoort daar niet tot zelden bij.
Wat dragen die verenigingen dan bij wat films niet doen?quote:Als je verenigingen bekijkt die hebben ook geen, directe, economische winst.
Ze dragen echter wel breed economisch bij aan de samenleving.
En ik woon in een mooi en bloeiend land.
Gek genoeg zie ik dat als ik naar buiten kijk, ipv achter een klein schermpje met de gordijnen dicht.
Nee joh, heeft alles van doen met het EU-VS vrijhandelsverdrag.quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:27 schreef Igen het volgende:
[..]
De Nieuwe Wildernis bijvoorbeeld? Groot kassucces en hartstikke leerzaam aangezien de situatie typisch Nederlands en wereldwijd uniek is: een vergeten stuk ingepolderd land, waar in beginsel alleen kale zeebodem was en binnen enkele decennia zo'n diverse natuur is gekomen.
En dat is dan nog wel een geitenwollensokkenfilm.
Edit: Oh wacht, dit gaat wel héél off-topic, of niet?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een boek moet je lekker een boek laten. Gesubsidieerd mensen dom houden is ook een vak immers. Als er behoefte is aan literaire geschiedenis in een kantenklaarmaaltijd verpakking geven de mensen dat wel zelf aan. En anders doet de filmmaker het zoals een bedrijf het doet: investeerders zoeken. Geen investeerders? Geen behoefte.quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Films die duidelijk een bepaalde tijdsgeest weergeven
-Max Havelaar
-Het meisje met het rode haar
-De aanslag[quote]
Films die ook zonder subsidie mogelijk waren, hebben geen kont gekost om te maken. Behalve dan die eerste, maar die was ook slechts zo duur omdat ze subsidie kregen om het juist duurder te maken.
[quote]En overigens is de literaire geschiedenis ook van belang. Den heb je
-De vierde man
-Een vlucht regenwulpen
-Karakter
Op schrift wel, praktijk is anders. De Nieuwe Wildernis laat idd zien dat je met subsidie de waarheid verdomd goed kan verdraaien. Een en al pracht en praal, terwijl het lijden van de dieren daar ontzettend groot is. (blijven buiten dat wel mooie beelden).quote:Het filmfonds laat duidelijk meer ruimte
http://www.filmfonds.nl/f(...)reen-nl/ontwikkeling
Moet de film nog tegenkomen die een dienst bewijst aan de samenleving. Met of zonder subsidie btw.quote:Je blijft uitgaan van het idee dat alles maar economische meerwaarde moet hebben.
Films kunnen ook op andere wijzen hun dienst aan de samenleving doen.
Veel verenigingen (en nee, ook echt niet allemaal) zijn breed maatschappelijk inzetbaar en zetten zich ook daadwerkelijk in voor de gemeente/maatschappij.quote:Wat dragen die verenigingen dan bij wat films niet doen?
Doodgaan van kou en honger is nota bene zo'n beetje het hoofdonderwerp van die film, dus ik weet niet waar je het over hebt. Het lijkt erop alsof je gewoon per se overal alleen maar de negatieve kanten van wil zien, zelfs al moet je die uit je duim zuigen.quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:48 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
De Nieuwe Wildernis laat idd zien dat je met subsidie de waarheid verdomd goed kan verdraaien. Een en al pracht en praal, terwijl het lijden van de dieren daar ontzettend groot is. (blijven buiten dat wel mooie beelden).
Dat is dus sterk de vraag. Dan kunnen er dus alleen films bestaan waarvan men denkt dat het een kassucces is. Dan krijg je wel een tamelijk beperkt. Geen ruimte meer voor experiment dus. Ook geen ruimte meer voor controversiele thema's.quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:48 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Een boek moet je lekker een boek laten. Gesubsidieerd mensen dom houden is ook een vak immers. Als er behoefte is aan literaire geschiedenis in een kantenklaarmaaltijd verpakking geven de mensen dat wel zelf aan. En anders doet de filmmaker het zoals een bedrijf het doet: investeerders zoeken. Geen investeerders? Geen behoefte.
Heb je daar ook concrete bewijzen van?quote:Op schrift wel, praktijk is anders. De Nieuwe Wildernis laat idd zien dat je met subsidie de waarheid verdomd goed kan verdraaien. Een en al pracht en praal, terwijl het lijden van de dieren daar ontzettend groot is. (blijven buiten dat wel mooie beelden).
Door winkels en industrie. Dat is niet echt een bron waarvan je zelfstandigheid en continuiteit kunt verwachten.quote:Veel verenigingen (en nee, ook echt niet allemaal) zijn breed maatschappelijk inzetbaar en zetten zich ook daadwerkelijk in voor de gemeente/maatschappij.
Buiten dat geven ze jongeren veel levenservaring die ze zonder de vereniging niet zouden hebben en waar je later de rekening van terugkrijgt. Gezondheid, samenwerken, creativiteit.
Dus geen directe economische waarde, maar onder aan de streep toch erg waardevol.
En nee, ik zou het niet erg vinden als subsidies op verenigingen ook stopgezet zouden worden.
Dan wordt er wel weer een andere manier gevonden (zoals in Duitsland waar de meeste verenigingen bestaan door winkels en industrie).
Valt me iig van de D66-adepten in dit draadje vies tegen iig, dat ze de vele grote democratische en burgerrechtelijke nadelen van dit verdrag negeren en het magere handelsgedeelte uitvergroten.quote:Op zaterdag 16 november 2013 11:03 schreef Tomatenboer het volgende:
Verder is het gelul over economische groei vooral een mooi verkoopverhaal, ongetwijfeld dat multinationals door dat verdrag nog meer groei zullen doormaken, maar dat dit ten koste gaat van een grote groep - die niet zal meeprofiteren van die economische groei - vertellen ze er uiteraard niet bij.
Dan ben ik wel benieuwd welke burgerrechten door het verdrag (wat momenteel nog in onderhandeling is) geschonden gaan worden.quote:Op zaterdag 16 november 2013 12:11 schreef Perrin het volgende:
[..]
Valt me iig van de D66-adepten in dit draadje vies tegen iig, dat ze de vele grote democratische en burgerrechtelijke nadelen van dit verdrag negeren en het magere handelsgedeelte uitvergroten.
Dat antwoord wordt deels hier gegeven:quote:Op zaterdag 16 november 2013 12:13 schreef Ryon het volgende:
Dan ben ik wel benieuwd welke burgerrechten door het verdrag (wat momenteel nog in onderhandeling is) geschonden gaan worden.
quote:Op donderdag 14 november 2013 18:07 schreef Probably_on_pcp het volgende:
(...)
Naast de burgers van betreffende landen die buiten de deur worden gehouden wordt ook het Amerikaanse congres buitengesloten volgens Wikleaks: ‘The Obama administration is preparing to fast-track the TPP treaty in a manner that will prevent the US Congress from discussing or amending any parts of the treaty‘.
Corporate Nationhood
Het meest belachelijke in het voorstel is om grote bedrijven "corporate nationhood" te geven. Op dit moment, zoals velen van jullie weten, zijn de meeste grote bedrijven "rechtspersonen" wat min of meer betekent dat een bedrijf wordt behandeld zoals jou of mij.
Maar wanneer een bedrijf "corporate nationhood" krijgt, dan krijgt dit bedrijf de rechten van een land. De bedrijven kunnen dan veel makkelijker wetgeving tegenhouden die bijv. de Nederlandse regering maakt die niet in het voordeel zijn voor de winsten van het bedrijf.
De bedrijven willen zelfs een tribunaal opzetten waarbij ze landen voor de rechter kunnen slepen als hun wetten niet overeenstemmen met de ideeën van de bedrijven. Het schijnt zelfs dat de bedrijven de rechters van het tribunaal zelf kunnen aanstellen.
quote:TPP Defenders Take To The Internet To Deliver Official Talking Points; Inadvertently Confirm Opponents' Worst Fears
from the TPP-doesn't-do-anything-opponents-claim-it-does,-except-for-all-this dept
The leaked TPP draft, pried loose from the "open and transparent" grip of the USTR, is generating plenty of commentary all over the web. After getting a good look inside, it's little wonder the USTR felt more comfortable trying to push this through under the cover of darkness.
As the criticism of the push for IP maximalism mounts, the treaty's defenders have leapt into the fray, hoping to assure everyone who wasn't previously aware of the treaty's contents (which is pretty much everyone) that there's nothing to see here and please move along.
...
What's being witnessed here is the US attempting to make the world beholden to its rights holders. The TPP makes a mockery the last word in its title. There's no "partnership" here. Just a country misusing its stature and economic power to rewrite international IP laws in servitude of a few select industries.
quote:The lies behind this transatlantic trade deal
Panic spreads through the European commission like ferrets in a rabbit warren. Its plans to create a single market incorporating Europe and the United States, progressing so nicely when hardly anyone knew, have been blown wide open. All over Europe people are asking why this is happening; why we were not consulted; for whom it is being done.
They have good reason to ask. The commission insists that its Transatlantic Trade and Investment Partnership should include a toxic mechanism called investor-state dispute settlement. Where this has been forced into other trade agreements, it has allowed big corporations to sue governments before secretive arbitration panels composed of corporate lawyers, which bypass domestic courts and override the will of parliaments.
This mechanism could threaten almost any means by which governments might seek to defend their citizens or protect the natural world. Already it is being used by mining companies to sue governments trying to keep them out of protected areas; by banks fighting financial regulation; by a nuclear company contesting Germany's decision to switch off atomic power. After a big political fight we've now been promised plain packaging for cigarettes. But it could be nixed by an offshore arbitration panel. The tobacco company Philip Morris is currently suing Australia through the same mechanism in another treaty.
No longer able to keep this process quiet, the European commission has instead devised a strategy for lying to us. A few days ago an internal document was leaked. This reveals that a "dedicated communications operation" is being "co-ordinated across the commission". It involves, to use the commission's chilling phrase, the "management of stakeholders, social media and transparency". Managing transparency should be adopted as its motto.
The message is that the trade deal is about "delivering growth and jobs" and will not "undermine regulation and existing levels of protection in areas like health, safety and the environment". Just one problem: it's not true.
Als de markt de waarde niet mag bepalen, hoe wil je dan de waarde vaststellen?quote:Op maandag 13 mei 2013 09:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je hebt ook nog zoiets als externe baten.quote:Op woensdag 4 december 2013 15:32 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Als de markt de waarde niet mag bepalen, hoe wil je dan de waarde vaststellen?
Een paar filmmakers vinden het waardevol dus het is waardevol?
Zeker zijn er externe baten, maar er zijn ook herverdelingsverliezen en overhead bij zulke fondsen.quote:Op woensdag 4 december 2013 15:35 schreef Igen het volgende:
[..]
Je hebt ook nog zoiets als externe baten.
Ik heb geen verstand van de filmindustrie. Maar voor zover ik weet gaat het bij zulke dingen vaak zo, dat uiteindelijk maar een paar man de keuzes maken, zodat je weinig overheadkosten hebt maar de selectie van projecten ook grotendeels nattevingerwerk is.quote:Op woensdag 4 december 2013 15:41 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Zeker zijn er externe baten, maar er zijn ook herverdelingsverliezen en overhead bij zulke fondsen.
Daarnaast is het, i.t.t. een democratisch verdienmodel zoals bij commerciele films, een dubieus toewijzingssysteem. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze lijst en hoeveel cultuur we hiermee hebben gered:
http://www.filmfonds.nl/toegewezen
quote:EU sluit stiekem een verdrag dat onze manier van leven verandert
De EU onderhandelt met de VS over een vrijhandelsverdrag dat die ingrijpt in onze manier van leven. Vrijwel niemand weet er van en de onderhandelingen zijn geheim. Zo wordt de democratie langzaam afgeschaft, aldus Thierry Baudet en Bastiaan Rijpkema.
Niemand heeft het erover, maar aanstaande maandag (16 december) gaat de derde onderhandelingsronde over het EU-VS Vrijhandelsverdrag van start. De onbekendheid van deze ingrijpende gebeurtenis is geen toeval. Politici willen namelijk niet dat u hier zicht op heeft – laat staan dat u zich er mee bemoeit.
Door Barroso, voorzitter van de Europese Commissie, is politici opgedragen steeds te herhalen dat het beoogde verdrag 'groei en arbeidsplaatsen oplevert', en dat bezwaren ertegen – wat die ook maar mogen zijn – , 'ongegrond' zijn. Barroso gaf onze politieke managers deze boodschap op vrijdag 22 november jongstleden - toen zij werden geïnstrueerd over het 'communiceren' van het vrijhandelsverdrag.
Ondertussen blijven alle daadwerkelijke afspraken geheim. We kunnen op geen enkele manier controleren of onze bezwaren inderdaad 'ongegrond' zijn. Net als met EU-regelgeving is het met dit verdrag: hoe minder er over gesproken wordt, hoe beter. Wanneer politici en bureaucraten in de schaduw hun plannen kunnen voortzetten en ze naar buiten toe rookgordijnen kunnen optrekken over 'win-win situaties', hebben die plannen de meeste kans van slagen.
Want geen enkele bevolking die haar democratische rechten serieus neemt zou de implicaties van een vrijhandelsverdrag zomaar accepteren. Daarom zou geen enkele bevolking de huidige geheimhouding moeten tolereren. Het veelomvattende vrijhandelsverdrag dat nu wordt opgetuigd behoort onderwerp te zijn van een voortdurend publiek debat.
quote:
quote:Since the 1980s, the US has aggressively threatened trade sanctions against countries who don’t give American companies sufficiently large competitive advantages — this is described in detail in the book Information Feudalism about the origins of the TRIPs agreement and WTO, for those interested in gory details. In practice, it works like this: industry associations in the US go to the Trade Representatives, who go to the myriad offices dealing with Foreign Policy, who go to the embassies, who talk to national governments (including the Swedish one) and demand changes to national law to benefit American corporations.
Interessant om eens te lezen wat van onze kant erachter zit. Dat wij in Europa ook geen heilige boontjes zijn. Dat juist de VS proberen de bankensector terug in z'n hok te krijgen en dat juist "wij" via TTIP dat proberen te voorkomen.quote:Don Shawcroft, 55, draagt een hoed met een brede rand en sporen aan zijn laarzen, net zoals zijn vader en grootvader. Sinds 135 jaar leven de Shawcrofts van de runderveeteelt. Dat is nog steeds hetzelfde, maar de methoden zijn veranderd.
Uit de capsule vloeien groeihormonen in de lichamen van de runderen. Zo hebben de dieren minder voer nodig en bereiken het slachtgewicht sneller. (..)
Maar aan Duitsers, Fransozen, Italianen en Spanjaarden mag Shawcroft zijn vlees niet verkopen.
Sommige van de kunstmatige hormonen worden ervan verdacht, kanker te veroorzaken en het menselijke DNA te beschadigen. In de VS is de inzet ervan desondanks toegestaan, in de EU echter sinds 1988 verboden. Het wijdverbreide hormoon ractopamine hebben intussen 160 landen op de index gezet, zelfs Rusland en China. (..)
In feite begint het verhaal op dit punt pas. Sinds vorig jaar werken vertegenwoordigers van de VS en de EU aan een vrijhandelsverdrag met de naam Transatlantic Trade and Investment Partnership, afgekort TTIP. (..)
Amerikaanse levensmiddelproducenten hopen via het verdrag een afzwakking van de EU-regulering - en daarmee toegang tot de Europese markt. (..)
En omdat het uiteindelijk de consumenten zijn, die het hormoonvlees en het plastic kopen, kan je zeggen: Het gaat bij dit verdrag om niets minder dan het dagelijkse leven van elke burger.
(..)
Tegenwoordig spelen importheffingen en -quota tussen de grote economieën zoals Europa en de VS nauwelijks nog een rol (..)
Het zijn wetten, die bepaalde producten en technologieën verbieden of bedrijven verplichten, speciale voorzorgsmaatregelen te nemen. In de EU is het bijvoorbeeld niet alleen verboden, om runderen en varkens groeihormonen te geven, maar ook om het vlees van geslachte kippen of kalkoenen met chloordioxide te wassen en daarmee te desinfecteren. In de VS is ook dat de normale gang van zaken. In de EU is het verbouwen van genetisch gemodificeerde granen grotendeels verboden. In de VS groeit het op bijna elke akker. Deze wetten werden niet uitgevaardigd, om Amerikaanse waren de weg naar Europa te blokkeren, maar om de gezondheid van de Europese burgers te beschermen. Dat onderscheidt deze wetten van importheffingen en -quota. Toch hebben ze een vergelijkbare werking: Amerikaans hormoonvlees, Amerikaans chloorvlees mag de EU-buitengrens niet over. Tot nu toe.
Want in Europa geldt het zogenaamde voorzorgsprincipe: hormoonvlees zou slechts dan geproduceerd mogen worden, als zonder twijfel vaststaat dat het niet schadelijk voor de gezondheid is. In Amerika is het andersom: zolang niet onomstotelijk bewezen is, dat bepaalde pesticiden, chemicaliën en productieprocessen schadelijk zijn, blijven ze toegestaan.(..)
Afgelopen week was de Amerikaanse minister van landbouw Tom Vilsack in Europa voor overleg. Hij zei dat "zonder werkelijk overtuigende concessies van de Europeanen op het gebied van de landbouw", zou het "erg moeilijk" worden om een verdrag overeen te komen. (...)
De vraag is: Waarom zouden de Europeanen op deze eis ingaan?
Het antwoord: Omdat ook Europese bedrijven een hoop van TTIP verwachten.
Voor geldinstituten in de VS begon na de financiële crisis een nieuw tijdperk. Om een nieuwe crash te verhinderen, vaardigde de Amerikaanse regering een reeks aan harde reguleringen uit: Amerikaanse banken mogen nog maar begrensd met geleend kapitaal speculeren, ze moeten meer eigen kapitaal hebben. De Europese geldinstellingen zagen de hervormingen van de financiële markt in de VS gelaten tegemoet. Voor hen scheen de goede oude tijd voort te duren. Totdat de Amerikanen besloten, dat de nieuwe regels ook voor buitenlandse instellingen gelden, die in Amerika zaken willen doen. Dat willen ze echter allemaal, met de Deutsche Bank voorop. (..)
[Z]oals de Amerikaanse levensmiddelenbedrijven hopen, via TTIP de Europese consumentenbescherming te omzeilen, zo hopen Europese banken, dat TTIP heb van de strenge Amerikaanse regulering van de financiële markten bevrijden kan. (..)
Misschien kan TTIP werkelijk de welstand in Europa vergroten, zonder dat hormoonvlees en chloorkippen uit Amerika in de supermarkten komen. Dat is niet helemaal uitgesloten.
Veel waarschijnlijker is echter, dat TTIP een nieuw soort conflict tevoorschijn brengt, dat in de komende maanden tussen Europa en Amerika zal worden uitgevochten, spoedig echter ook andere delen van de wereld in z'n ban kan trekken. Aan de ene kant staat de winst en de economische groei, aan de andere kant de vraag of er geen dingen zijn, die belangrijker zijn dan groei, bijvoorbeeld dat een regering, een parlement zelf kan beslissen, of het hormoonvlees als schadelijk voor de gezondheid ziet – of bepaalde bankzaken als gevaarlijk voor de maatschappij. (..)
Dat kan je bijvoorbeeld herkennen aan het geplande hoofdstuk (..) over investeringsbescherming. TTIP moet Europese bedrijven de mogelijkheid geven, de VS aan te klagen, als ze het gevoel hebben onrechtvaardig behandeld te zijn. Omgekeerd moeten Amerikaanse investeerders het recht krijgen, om de EU-lidstaten aan te klagen. (..)
Over de hele wereld zijn er intussen 3000 verdragen over investeringsbescherming. Tussen de VS en de EU bestaat er nog geen. TTIP moet dat veranderen. Daarover zijn de Amerikanen en Europeanen het eens. (..)
Een aanklacht bij zo'n hof van arbitrage maakt het voor ondernemers mogelijk, om voor ongunstige wetgeving schadevergoeding te claimen. Nog lucratiever is het voor ze, als zulke wetten helemaal niet ingevoerd worden. (..) Die Zeit heeft beschikking over een geheim ontwerp van de Europese Commissie van 5 maart 2014. Daarin staat dat "de andere partij" geconsulteerd moet worden, als "maatregelen de marktdeelnemers daarvan raken".
Dat zou betekenen: Voordat het Europees Parlement of [de nationale regeringen] van een nieuwe Brusselse verordening te horen krijgen, zouden de Amerikanen al op de hoogte zijn. De Amerikanen zouden zogezegd een officieel onderdeel van de Europese democratie zijn. (..)
Het Corporate Europe Observatory, dat zelf in Brussel zit, heeft uitgezocht hoe veel lobbyisten daar voor alle economische verbanden werken. De uitkomst: meer dan 15.000. Zoals vertegenwoordigers uit de economie en van regeringen, heeft ook Kenneth Haar een verhaal over TTIP te vertellen. In zijn verhaal gaat het niet om de welvaart van iedereen, maar om de macht van weinigen en de onmacht van velen. De weinigen zijn de grote Europese en Amerikaanse bedrijven, die achter gesloten deuren de politiek masseren. Je zou dit verhaal overdreven kunnen vinden, ware het niet, dat de Europese Commissie het een en ander heeft gedaan, om de waarheid ervan te onderstrepen. (..)
Het concept van de Europese Commissie voor de zogenaamde "reguleringsraad" lag dicht bij de voorstellen van de vertegenwoordigers van de industrie. De EU-eisen op gebied van de financiële markten hadden de banken zelf niet beter kunnen formuleren, zo complimenteerde een Britse bankvertegenwoordiger in een blogpost. In een TTIP-stellingname aan de EC had het Bondsverband van Duitse Banken een gedetailleerde lijst gegeven, welke Amerikaanse hervormingen van de financiële markt door middel van TTIP afgezwakt of helemaal afgeschaft zouden moeten worden. Voorzitter van het Bondsverband is Jürgen Fitschen, Co-Chef van de Deutsche Bank.
Schrijft de Europese Commissie echt rechtstreeks over uit documenten van het bedrijfsleven? Je kan alleen vermoedens uiten. Onderhandelingsteksten, eerste ontwerpen, stellingnames, dat houdt de Commissie allemaal geheim. Zelfs ambtenaren van de lidstaten kunnen de documenten bijna niet inzien. (..)
Voor geldinstituten in de VS begon na de financiële crisis een nieuw tijdperk. Om een nieuwe crash te verhinderen, vaardigde de Amerikaanse regering een reeks aan harde reguleringen uit: Amerikaanse banken mogen nog maar begrensd met geleend kapitaal speculeren, ze moeten meer eigen kapitaal hebben. De Europese geldinstellingen zagen de hervormingen van de financiële markt in de VS gelaten tegemoet. Voor hen scheen de goede oude tijd voort te duren. Totdat de Amerikanen besloten, dat de nieuwe regels ook voor buitenlandse instellingen gelden, die in Amerika zaken willen doen. Dat willen ze echter allemaal, met de Deutsche Bank voorop. (..)quote:Op vrijdag 27 juni 2014 01:53 schreef Igen het volgende:
Deze week in het Duitse weekblad "Die Zeit" aandacht voor de onderhandelingen over dit verdrag, als hoofdartikel:
[ afbeelding ]
Het plaatje op de voorpagina geeft de teneur al aan: men zegt dat het verdrag economische groei zal bieden, maar het zal er ook op uitdraaien dat de gezondheidsstandaards in onze levensmiddelenindustrie ondermijnd zullen gaan worden.
Het is veel tekst dus ik kan niet alles vertalen, maar een paar kleine stukjes:
[..]
Interessant om eens te lezen wat van onze kant erachter zit. Dat wij in Europa ook geen heilige boontjes zijn. Dat juist de VS proberen de bankensector terug in z'n hok te krijgen en dat juist "wij" via TTIP dat proberen te voorkomen.
Wij de gevaarlijke Amerikaanse levensmiddelen en zij de gevaarlijke Europese speculatie met derivaten - het klinkt niet als een goeie deal voor de gewone burger.
Noorwegen heeft die flauwekul niet nodig om heel goed te kunnen leven. Integendeel zelfs, Het houdt veel geld over voor zijn eigen inwoners. http://www.telegraaf.nl/b(...)ken_miljonair__.htmlquote:Op zaterdag 16 november 2013 11:03 schreef Tomatenboer het volgende:
Over dit onderwerp loopt ook dit topic:
NWS / Nieuw handelsverdrag wil bedrijven de rechten geven van landen
Daar staan enkele goede argumenten waarom dit TPP verdrag waarschijnlijk een zeer slecht plan is, in plaats van -naar mijn mening - gelul in de marge over de bescherming van filmsubsidies.
Zo gaan slechts 5 van de 29 hoofdstukken die gepubliceerd zijn over het bevorderen van vrijhandel. De overige 24 hoofdstukken gaan over het beschermen van intellectueel eigendom. Weinig 'vrije markt' valt daarin te ontdekken naar mijn mening.
Zo staan er zelfs ronduit schandalige voorstellen in, zoals:
- Langere patenten op medicijnen
- Mogelijkheid tot het patenteren van chirurgische ingrepen of medische behandelingen
Verder gaat het verdrag over het wegnemen van alle belemmeringen die de concurrentiepositie kunnen aantasten, dan valt er te denken aan milieuwetgeving, maar ook aan arbeidsmarktbeleid bijvoorbeeld. Zo wilt men ook onbeperkt buitenlandse werknemers kunnen inhuren. We kennen allemaal de consequenties van de enorme toestroom MOE-landers hiernaartoe, dus mocht dit verdrag erdoor komen dan kunnen we nog veel grotere problemen verwachten op deze terreinen.
Werknemers die kunnen concurreren op inkomen en arbeidsvoorwaarden met werknemers uit lage lonen landen. Een race to the bottom op alle terreinen.
Je moet als deelstaat bovendien enorm veel soevereiniteit opgeven, ik denk niet dat iedereen daartoe bereid is op al die terreinen.
Verder is het gelul over economische groei vooral een mooi verkoopverhaal, ongetwijfeld dat multinationals door dat verdrag nog meer groei zullen doormaken, maar dat dit ten koste gaat van een grote groep - die niet zal meeprofiteren van die economische groei - vertellen ze er uiteraard niet bij.
In het artikel staat dat Europese banken geschrokken zijn dat ze ineens niet meer door kunnen gaan zoals vroeger, en dat het erop lijkt dat o.a. Deutsche Bank een heel eisenpakket over deregulering in de VS heeft opgesteld dat zowat 1:1 door de Europese Commissie is overgenomen.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 02:05 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik zie nergens een onderbouwing van deze claim dat Europese banken lekker door willen gaan.
Dat is wel wat jij als conclusie stelt. Hoe weet je zo zeker dat die "moreel goede" Amerikaanse regels zo gehaat worden door EUropa?
quote:Ook bij zo'n hof van arbitrage is er een aanklager en een aangeklaagde en is er een rol voor getuigen en experts, maar daar houdt de overeenkomst met gewone rechtbanken ook op. De rechters zijn namelijk geen ambtenaren en zelfs niet eens werknemers, maar particuliere advocaten, die door de strijdende partijen voor de zaak in kwestie opgeroepen worden. Ze ontmoeten elkaar in een kamer zonder publieke tribune, want een hof van arbitrage werkt met gesloten deuren. Het oordeel is definitief, er is praktisch geen mogelijkheid om in beroep of cassatie te gaan.
De logica achter een investeringsbeschermingsverdrag is gemakkelijk te herkennen: Een staat geeft een deel van de macht van zijn eigen rechtbanken op in de hoop, daarmee meer buitenlandse investeerders aan te trekken. Momenteel lopen wereldwijd honderden aanklachten bij een hof van arbitrage van ondernemingen tegen een overheid.
Het Zweedse energiebedrijf Vattenfall, exploitant van de opgeheven kerncentrales Krümmel en Brunsbüttel, heeft bijvoorbeeld Duitsland aangeklaagd vanwege het stopzetten van de kernenergie. Vattenfall heeft deze mogelijkheid, omdat Duitsland en Zweden op gebied van energie reeds een investeringsbeschermingsverdrag hebben afgesloten.
De tabakonderneming Philip Morris klaagt Australië aan op grond van hun anti-rook-wetgeving.
Het mijnbouwbedrijf Lone Pine klaagt Canada aan wegens het stopzetten van fracking.
Je vraagt je af, wat een regering nog kan doen, zonder voor een hof van arbitrage te belanden.
Leuk man, een bedrijf dat omwille van geld geld geld, een heel land naar de klote mag helpen. Wetgevingen kunnen ongezien de tyfus genieten en niemand die daar iets aan mag doen want dan staat een leger advocaten op.quote:Op zaterdag 28 juni 2014 11:39 schreef Igen het volgende:
Volgens dat artikel in Die Zeit zou het verdrag ook de vrijhandel in medicijnen bevorderen (verder zonder details) en over investor-state dispute settlement worden een paar voorbeeldjes gegeven:
[..]
Klinkt een beetje Libertarisch.quote:Op zaterdag 28 juni 2014 11:39 schreef Igen het volgende:
Volgens dat artikel in Die Zeit zou het verdrag ook de vrijhandel in medicijnen bevorderen (verder zonder details) en over investor-state dispute settlement worden een paar voorbeeldjes gegeven:
[..]
quote:Nederland maakt zich geen zorgen om #TTIP omdat het neoliberalisme regeert
Afgelopen zaterdag werd in vierhonderd Europese steden gedemonstreerd tegen het vrijhandelsverdrag dat de EU wil sluiten met de VS, het zogenoemde trans-Atlantische handels- en investeringsverdrag, of op z’n Twitters: #TTIP.
door Ewald Engelen 15-10-2014
Ook al suggereert de naam dat het om het wegnemen van handelsbelemmeringen gaat, in werkelijkheid zijn de handelstarieven tussen de EU en de VS al zo laag dat het doel van het verdrag een ander is, namelijk marktharmonisatie.
De economische, sociale en ecologische regels voor de toegang tot consumptie- en productiemarkten in de VS en de EU moeten gelijkgetrokken worden. Oftewel, de interne markt die sinds 1993 met veel pijn en moeite in Europa is opgezet, moet ook de VS gaan omvatten.
Je snapt meteen dat dit grote gevolgen gaat hebben voor voedselveiligheid, arbeidsomstandigheden, concurrentie en dus economische groei en werkgelegenheid. Worden het Amerikaanse standaarden waar bedrijven aan moeten voldoen of Europese? En belangrijker nog: hoe voorkomen we dat schaalvergroting tot oligopolisering en kneveling van de democratie door oppermachtige multinationals leidt? De crisis heeft aangetoond dat wat goed is voor het grootbedrijf niet automatisch goed is voor burgers. Gegronde redenen voor politieke bezorgdheid dus. En de arrogante wijze waarop de Europese onderhandelaars deze zorgen bagatelliseren, burgers hebben uitgesloten van de onderhandelingen terwijl het grootbedrijf vrijelijk mag aanschuiven, heeft het wantrouwen van kiezers alleen maar gevoed.
In haar veelgeroemde bespiegeling op de Grote Financiële Crisis, Fool’s Gold, heeft de Britse antropologe en redacteur van The Financial Times, Gillian Tett, gewezen op de ‘sociale stilte’ die er vóór de crisis rond banken en financiële markten heerste. Die stelde bankiers in staat ongemerkt een financiële noodlotsmachine te bouwen die in 2008 plotseling in het gezicht van de burgerij ontplofte. Tett laat er geen twijfel over bestaan dat naast hogere buffers constante democratische controle, geïnformeerd door een kritische pers, cruciaal is om zo’n zelfde kladderedatsj in de toekomst te voorkomen.
Terwijl de demonstratie in Londen ruim duizend demonstranten trok, stonden er op het Beursplein in Amsterdam minder dan vijftig. Toegegeven, het regende pijpenstelen en dan is demonstreren een stuk minder leuk dan met een strakblauwe hemel. Maar er is meer aan de hand. Zoals Joris Luyendijk een dag later vanuit Londen tweette: ‘Als NL werd gedomineerd door linkse kerk, zouden media nu vol staan met TTIP. Feit is: totale stilte. Want neoliberalism rules.’
Wat goed is voor het grootbedrijf is niet vanzelf goed voor burgers
Luyendijk heeft gelijk: in Nederland reikt de Tea Party met haar nadruk op marktwerking en begrotingsconsolidatie van de PVV aan de rechterkant tot de PvdA in het midden. De sprekerslijst van zaterdag sprak boekdelen: vier vertegenwoordigers van ngo’s, een academicus en vier vertegenwoordigers uit de politiek: Jasper van Dijk van de SP, Bas Eickhout van GroenLinks, Anja Hazekamp van de Partij voor de Dieren en Matthijs Pontier van de Piratenpartij. Het politieke midden schitterde door afwezigheid. Bezorgdheid over dit verdrag is volgens het midden kennelijk een linkse vergissing.
Tetts ‘sociale stilte’ indachtig ligt een deel van de verantwoordelijkheid voor de geringe opkomst bij het Nederlandse journaille. Ook die liet het zaterdag afweten: Volkskrant, NRC, FD, Parool – niemand liet zich zien. Dus stond er maandag niets in de krant.
Zes jaar crisis heeft de gevolgen van een kwart eeuw identity politics niet kunnen wegvagen. In Nederland wordt het publieke debat sinds Bolkesteins aanval op het multiculturalisme gedomineerd door zwarte piet, moslimfundamentalisme en vrijheid van meningsuiting. Daarvan kennen journaille en publiek alle danspasjes en dus liggen de redactionele prioriteiten vast. Als een hoofdredacteur moet kiezen tussen een debat over TTIP of de mogelijke vervolging van Wilders kiest hij blind voor het laatste. Te technisch is het argument. Journalistieke lafheid en luiheid zijn de eigenlijke redenen.
Kwalijker is het gesteld met de economieredacties. Illustratief is de blog afgelopen zondag van FD-journalist Marcel de Boer, waarin hij badinerend de draak stak met het krachteloze protest in Washington ter gelegenheid van de jaarvergadering van het IMF. De Boer verhaalt hoe hij lacherig met NRC-redacteur Maarten Schinkel langs een ‘clubje jong bejaarden’ liep ‘dat opkwam voor de mensenrechten, het milieu en voor de gelijke behandeling van homo’s’. Het tekent een slippendragerige vereenzelviging van de kant van wat ooit de ‘vierde macht’ heette met gezagsdragers, hotemetoten, bobo’s en the great and good van de financiële wereld. Erbij zijn, erbij horen, one of the guys zijn, dezelfde taal spreken, is belangrijker dan de achterkant van hun ongelijk aantonen.
Als niemand machthebbers meer de waarheid durft te zeggen, duurt de ‘sociale stilte’ onverminderd voort en komen elites met alles weg.
http://www.groene.nl/artikel/laf-en-lui
quote:Economie
Democraticide
Sinds kort krijg ik iedere keer als ik iets op Twitter gooi over #TTIP (dat vrijhandelsverdrag tussen VS en EU waarover Nederlandse journalisten zwijgen) een legertje trolls achter me aan dat me bestookt met commentaar en documenten. Bestrijd de tegenstander met ‘feiten’ en ‘transparantie’, is sinds het aantreden van eurocommissaris Cecilia Malmström de strategie.
Ewald500 door Ewald Engelen 14-01-2015
Zie de TTIP-website van de Europese Commissie die grossiert in interactiviteit, strooit met documenten en zich wentelt in begrippen als ‘transparantie’, ‘openheid’ en ‘eerlijkheid’. Zie ook de 49 (!) onderhandelingsteksten die Malmström vorige week openbaar heeft gemaakt. Onder het motto: if you can’t convince them, bury them under your shit.
Die nieuwe strategie is niet alleen ingegeven door het opzichtige falen van de methode-De Gucht: beslissingen over het lot van 850 miljoen burgers behoorden volgens voormalig eurocommissaris Karel de Gucht toe aan de Heren Technocratici die in het geniep besluiten wat goed voor ons is. En als er dan toch gemopper komt, slaan we het hoi polloi om de oren met opgeklopte groei- en werkgelegenheidscijfers uit gekochte rapporten van commerciële onderzoeksbureaus.
Maar ze is ook ingegeven door de povere tegenargumenten. Als chloorkippen, Monsanto, genetisch gemodificeerd voedsel en geheime arbitragehoven het enige zijn wat tegen TTIP valt in te brengen, is het appeltje-eitje voor Malmström en de haren. Dan adresseert zij namelijk met dodelijke precisie alleen die specifieke bekommernissen en vermijdt zij vakkundig de bredere, onderliggende kwesties. Het is dus zaak dat de tegenstanders van TTIP hun arsenaal van tegenargumenten verdiepen en burgers duidelijk maken wat er nou echt schort aan de handelsplannen van Obama en Malmström.
Moeilijk is dat niet. De grap is namelijk dat de logica van TTIP exact dezelfde is als die van het Noord-Amerikaanse Vrijhandelsverdrag (Nafta) uit 1994 en de Europese Interne Markt uit 1985: via stapsgewijze harmonisatie nationale markten vervlechten tot één markt met uniforme regels om zo de transactiekosten voor (multinationale) ondernemingen te verlagen. Het punt is dat zodra zo’n verdrag eenmaal is gesloten de politiek heeft afgedaan; het is de rechter die met het verdrag in de hand – en meestal op aandringen van het grootbedrijf – verdere harmonisatie afdwingt. TTIP doet exact hetzelfde als Nafta en Interne Markt, maar dan tussen regio’s in plaats van natiestaten. En met dezelfde negatieve effecten voor werk, sociale samenhang en democratische zeggenschap.
Neem Nafta. Grosso modo heeft Nafta geleid tot ongekende deïndustrialisatie in de VS: tussen 1994 en 2010 zijn er door Nafta 682.000 goedbetaalde industriebanen verloren gegaan. Tot dalende inkomens voor de middenklasse: bedroeg het reële gemiddelde jaarinkomen in 2000 nog 54.000 dollar, in 2011 was dat vierduizend dollar minder. En, zoals Naomi Klein in haar nieuwe boek laat zien, tot afkalvende democratische soevereiniteit: Canadese subsidies voor duurzame energie werden door Amerikaanse energiereuzen aangevochten als ‘marktverstoringen’ bij de arbitragehoven die het verdrag bewaken.
Of neem de Interne Markt. Onderzoek leert dat de Interne Markt een forse bijdrage heeft geleverd aan het vergroten van de sociaal-economische tegenstellingen: bijna de helft van de toename in inkomensongelijkheid sinds eind jaren zeventig komt volgens Jason Beckfield, hoogleraar sociologie aan Harvard, voor rekening van de Interne Markt. De verklaring is tweeledig: de economische integratie van landen met ver uit elkaar liggende loonpeilen zorgt voor neerwaartse druk op het gemiddelde loon in ‘dure’ landen. En marktintegratie leidt tot afbraak van arbeidsrechten, waardoor de bodem uit het loongebouw wordt geslagen en er een groeiend precariaat ontstaat. Onderzoek leert bovendien dat de Interne Markt voor meer belastingconcurrentie heeft gezorgd, waardoor de bijdrage aan de schatkist van het grootbedrijf is gedaald, onze belastingdruk is gestegen en overheidsdiensten zijn verschraald.
Toen was er ook nog een paper van de Duitse politicoloog Fritz Scharpf, dat er geen twijfel over liet bestaan dat de Interne Markt onverenigbaar is met democratische zeggenschap. Ik parafraseer: omdat Europees recht sinds 1963 prevaleert over nationaal recht moet sinds 1985 alles wijken voor de vrijheden van kapitaal, arbeid, goederen en diensten – nationale regels maar ook democratische politiek. Zodra vrijhandel constitutioneel verankerd is, heeft de politiek het nakijken en wordt het verdrag een neoliberaliseringsmachine. Dat noemt Scharpf terecht een ‘coup d’etat’.
TTIP komt net als Nafta en de Interne Markt neer op een nieuwe constitutie met maar twee wetsartikelen: 1) van-voor-en-door-het-grootbedrijf en 2) een-euro-een-stem.
Democraticide – dat is het echte probleem van TTIP
http://www.groene.nl/artikel/democraticide
.
quote:
quote:Onder druk van de toenemende oppositie tegen TTIP besloot de Europese Commissie een jaar geleden haar burgers te raadplegen over ISDS. Daarvan werden maandag de resultaten gepubliceerd. Erg veel reacties waren er eigenlijk niet: 144 duizend, waarvan 97 procent voorgedrukte opinies van ngo's. In Nederland waren het er nog geen vijfduizend. Als handtekeningenactie op internet zou je zeggen: mislukt. De actie 'Een dier is geen ding' kreeg november vorig jaar in no time 40 duizend handtekeningen bij elkaar.
Maar Europees commissaris Malmström heeft gebroken met de lijn van haar voorganger, de ijzervreter Karel De Gucht. Malmström concludeerde dat er in de EU 'een enorme scepsis' bestaat over ISDS. Ze organiseert dit voorjaar een Europese discussie met regeringen, vakbonden, ondernemersorganisaties en ngo's. Zolang die discussie loopt, liggen de onderhandelingen over dit onderwerp stil.
Heel simpel, omdat in de VS vertegenwoordigers van de grote bedrijven het verdrag opstellen en er geen diplomaat bij betrokken is. Obama wil nog iets kunnen laten zien in zijn laatste termijn, maar dat is mijns inziens geen reden om dit gedrocht er doorheen te drukken.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 08:59 schreef Red_85 het volgende:
Waarom niet open en transparant? Je weet gewoon dat dit veel meer vrijheid en geld gaat kosten dan dat het ooit op zal gaan leveren voor de bewoners van alle landen.
Je kunt die politici niet dit in het geheim laten doen, die zijn alleen maar geïnteresseerd in een goede baan na hun politieke tijd. Op komen als echte volksvertegenwoordiger zal dat alleen maar in de weg staan. Per definitie.
Vind het geen goed stuk wat verbanden legt die er niet zijn.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 14:38 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Ewald Engelen vergelijkt TTIP met vrijhandelsverdragen die in het verleden zijn gerealiseerd en die niet zo goed hebben uitgepakt voor burgers.
[..]
Het lijkt wat gezocht inderdaadquote:Op donderdag 22 januari 2015 11:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Vind het geen goed stuk wat verbanden legt die er niet zijn.
k ben tegen TTIP en idd de gerechtshoven maar dit lijkt mij geen goed stuk.
Wat is er vergezocht aan?quote:Op donderdag 22 januari 2015 11:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Vind het geen goed stuk wat verbanden legt die er niet zijn.
k ben tegen TTIP en idd de gerechtshoven maar dit lijkt mij geen goed stuk.
quote:
Volgens mij is de oorzaak meer de opkomst van China dan Nafta. En zo worden er in het stuk wel meer verbanden gelegd.quote:Neem Nafta. Grosso modo heeft Nafta geleid tot ongekende deïndustrialisatie in de VS: tussen 1994 en 2010 zijn er door Nafta 682.000 goedbetaalde industriebanen verloren gegaan. Tot dalende inkomens voor de middenklasse: bedroeg het reële gemiddelde jaarinkomen in 2000 nog 54.000 dollar, in 2011 was dat vierduizend dollar minder. En, zoals Naomi Klein in haar nieuwe boek laat zien, tot afkalvende democratische soevereiniteit: Canadese subsidies voor duurzame energie werden door Amerikaanse energiereuzen aangevochten als ‘marktverstoringen’ bij de arbitragehoven die het verdrag bewaken.
Hij heeft dat getal van een onderzoek van het Economic Policy Institute. Die dat getal aan de NAFTA toeschrijven.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 10:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
[..]
Volgens mij is de oorzaak meer de opkomst van China dan Nafta. En zo worden er in het stuk wel meer verbanden gelegd.
quote:Wij claimen zelf arme landen kapot
OPINIE Nederland valt over de ISDS-clausule in het TTIP-verdrag met de VS. Die geeft bedrijven het recht via arbitrage schadevergoeding te eisen van een overheid vanwege regelgeving die die bedrijven schaadt. Maar Nederland gebruikt die clausule zelf in verdragen met (arme) landen.
Noëlle Geubbels is arts-onderzoeker naar morbide obesitas in AMC en Slotervaartziekenhuis. 27 maart 2015, 02:00
Hett heeft even geduurd, maar nu de Transatlantic Trade Investment Partnership (TTIP) een onderwerp was in Lubach op Zondag krijgt dit handelsverdrag eindelijk de media-aandacht die het verdient. Ondanks ambitieuze doelen zoals groei van economie en koopkracht ligt de TTIP onder vuur en niet in de laatste plaats omdat de ruwe versie een Investor-State Dispute Settlement (ISDS) clausule bevat.
Dit is een clausule die het voor bedrijven mogelijk maakt schadevergoeding te eisen van een overheid als de betreffende overheid regelgeving bedenkt waardoor het bedrijf winst misloopt. Deze vergoeding wordt niet via een nationale of federale rechtbank geclaimd, maar via onafhankelijke arbitrage.
Redenen genoeg
Redenen voor de ISDS-antipathie zijn er genoeg. Ten eerste moet een overheid vrij zijn om regelgeving te maken zonder vrees voor claims van grote multinationals. Ten tweede is het ronduit twijfelachtig dat prima functionerende rechtssystemen omzeild worden door een arbitragecommissie, die precies zo schimmig is als ze klinkt, want alles speelt zich af zonder toezicht. Stel, en dat gebeurt in praktijk steeds vaker, dat een multinational gelijk krijgt, dan wordt deze claim betaald met het geld van de belastingbetaler.
Wie zou nou zoiets belachelijks doen? Nou, eh. Wij eigenlijk. Nederland heeft sinds 1963 98 handelsverdragen met andere landen afgesloten, bijna uitsluitend ontwikkelingslanden. De OESO schat dat 93 procent van alle moderne handelsverdragen een ISDS-clausule bevat. Nederland toont ook hier een sterk staaltje VOC-mentaliteit: wij staan met 61 claims op een tweede plaats in de internationale claim top 5. Achter de VS (125 claims), maar voor het Verenigd Koninkrijk (42 claims) en Duitsland (39 claims) . Hiermee is Nederland goed voor 10 procent van de totale hoeveelheid claims wereldwijd in 2013. Gênant!
Onwenselijk
Hoezeer een ISDS-clausule (en bijbehorende claimvrees) kan leiden tot disfunctioneren van een overheid blijkt uit het volgende. In 2006 besloot het Slowaakse parlement dat het onwenselijk was dat private verzekeraars winst wegsluisden naar hun aandeelhouders. Via de ISDS-clausule tussen Nederland en Slowakije wist Achmea 19 miljoen euro (plus 2,6 miljoen euro proceskosten) te claimen van de Slowaakse overheid.
In 2012 ging het verder: de Slowaken hadden genoeg van het geprivatiseer in hun gezondheidszorg en besloten terug te gaan naar een ziekenfondsmodel. Dit werd verenigd in een wetsvoorstel en dat is het nog steeds. Dat het hier slechts een wetsvoorstel betrof, maakte Achmea geen klap uit: er werd geclaimd. Hoewel de claim geen financiële compensatie betreft (er is immers geen pecuniaire schade geleden), belemmert het de Slowaakse overheid wél al drie jaar een wetsvoorstel door te voeren.
Brievenbusfirma's
Ook brievenbusfirma's genieten, naast het fiscaal gunstige klimaat, van de ISDS-clausules die Nederland met andere landen heeft gesloten. De resultaten van deze claims staan vaak haaks op ons eigen ontwikkelingsbeleid. Khan resources Inc. claimde met succes 100 miljoen dollar van de Mongolische overheid (bijna 1 procent van het Mongolische bbp) wegens het opzeggen van hun licentie om uranium te winnen. Khan resources Inc. is gevestigd in Toronto, maar omdat Canada geen handelsovereenkomst (noch ISDS) met Mongolië heeft, was het net zo gemakkelijk om een brievenbus in Nederland te beginnen. Dit fenomeen wordt 'treaty shopping' genoemd. Het is natuurlijk gek dat je via Nederland 100 miljoen kunt claimen van Mongolië waar Nederland zelf ontwikkelingshulp aan geeft, in 2009/2010 ruim 13 miljoen euro.
Ik hoop van harte dat de ISDS-discussie die door de TTIP is aangewakkerd ook een kritische herziening van de reeds afgesloten ISDS-clausules teweeg brengt.
http://www.volkskrant.nl/(...)nden-kapot~a3928697/
Doe even in het andere VVD topic. Dit is voor het TTIP verdrag.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 08:58 schreef Klopkoek het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)-dictators~a3930948/
Wat een walgelijke onderdrukkers, graaiers en moordenaarspartij
Misschien mogen Amerikaanse bedrijven hier dan wel wiet gaan leveren.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 14:16 schreef probeer het volgende:
Zou het in theorie dan ook mogelijk zijn dat je als Nederlandse abortuskliniek, je diensten in de VS aan gaat bieden?
En die lui van kindersurprise denken wss ook .. "Jeej!"
En Nederlandse prostituees?
En een Nederlands bedrijf dat zich, toevallig, specialiseert in het trouwen van homoseksuelen?
Kunnen we dan dus al hun achterlijke wetten blokkeren of opheffen? (zomaar een niet-zo-serieuze gedachtekronkel hoor ..)
Dat zijn wel hele interessante vragen.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 14:16 schreef probeer het volgende:
Zou het in theorie dan ook mogelijk zijn dat je als Nederlandse abortuskliniek, je diensten in de VS aan gaat bieden?
En een Nederlands bedrijf dat zich, toevallig, specialiseert in het trouwen van homoseksuelen?
Kunnen we dan dus al hun achterlijke wetten blokkeren of opheffen? (zomaar een niet-zo-serieuze gedachtekronkel hoor ..)
Ja, na een vrijhandelsverdrag mag Nederlands bedrijf Moord & Doodslag BV plotseling alles doen in de VS.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 14:16 schreef probeer het volgende:
Dat is niet waar. Je kan zeker producten labelen met non-GMO verified, dat is een bestaand label. Ook melk kan je labelen met zoiets als no BST.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 19:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Dat die producten hier komen alla maar in de VS is het nu verboden om je producten te labelen met:
Bevat geen GM of hormonen.
Dat is wel heel kort door de bocht. Je moet in de VS echt wel met degelijke studies komen om pesticiden of andere chemicalien (zeker in de voedingsindustrie) toe te laten op de markt. En als er aanwijzingen zijn dat een bepaald product gezondheidsrisicos heeft, wordt daar wel degelijk rekening mee gehouden. Het klinkt alsof je hier (ik woon in de VS) het eten niet kan vertrouwen.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 01:53 schreef Igen het volgende:
Want in Europa geldt het zogenaamde voorzorgsprincipe: hormoonvlees zou slechts dan geproduceerd mogen worden, als zonder twijfel vaststaat dat het niet schadelijk voor de gezondheid is. In Amerika is het andersom: zolang niet onomstotelijk bewezen is, dat bepaalde pesticiden, chemicaliën en productieprocessen schadelijk zijn, blijven ze toegestaan.(..)
Dat het eten in de VS minder streng gecontroleerd wordt, is ook iets wat kennissen me eens hebben verteld die daar een aantal jaar hebben gewoond. Die vertelden bijv. dat in de VS nog steeds trichinella spiralis voorkomt in varkensvlees zodat het onveilig is om het rauw te eten, zoals in filet americain. In Nederland wordt al het vlees hierop gecontroleerd en is het wel veilig.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 17:40 schreef kets70 het volgende:
[..]
Dat is wel heel kort door de bocht. Je moet in de VS echt wel met degelijke studies komen om pesticiden of andere chemicalien (zeker in de voedingsindustrie) toe te laten op de markt. En als er aanwijzingen zijn dat een bepaald product gezondheidsrisicos heeft, wordt daar wel degelijk rekening mee gehouden. Het klinkt alsof je hier (ik woon in de VS) het eten niet kan vertrouwen.
Ik mag toch hopen dat je filet americain niet van varkensvlees isquote:Op zaterdag 28 maart 2015 18:40 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat het eten in de VS minder streng gecontroleerd wordt, is ook iets wat kennissen me eens hebben verteld die daar een aantal jaar hebben gewoond. Die vertelden bijv. dat in de VS nog steeds trichinella spiralis voorkomt in varkensvlees zodat het onveilig is om het rauw te eten, zoals in filet americain. In Nederland wordt al het vlees hierop gecontroleerd en is het wel veilig.
Oh weet ik veel, heb het al een poosje niet meer gegeten. Ben nu in Duitsland en hier is het i.i.g. rauw varkensgehakt wat ze graag op brood eten, met wat peper/zout en uitjes. Maar met Amerikaans varkensvlees wordt dat een riskant broodje.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 19:08 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen dat je filet americain niet van varkensvlees is
Er wordt wel degelijk op trichinella gecontroleerd, maar het kna zijn dat het beter gebeurt in NL. Varkensvlees moet je gewoon koken.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 18:40 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat het eten in de VS minder streng gecontroleerd wordt, is ook iets wat kennissen me eens hebben verteld die daar een aantal jaar hebben gewoond. Die vertelden bijv. dat in de VS nog steeds trichinella spiralis voorkomt in varkensvlees zodat het onveilig is om het rauw te eten, zoals in filet americain. In Nederland wordt al het vlees hierop gecontroleerd en is het wel veilig.
Ik heb een beetje ge-Google'd en wat ik ervan begrijp is dat er in de VS vooruitgang is, maar dat het nog steeds voorkomt en dat controles niet verplicht zijn maar via zelfregulering van de sector gebeuren.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 19:25 schreef kets70 het volgende:
[..]
Er wordt wel degelijk op trichinella gecontroleerd, maar het kna zijn dat het beter gebeurt in NL. Varkensvlees moet je gewoon koken.
Maar als je het over risicos hebt, zou ik filet americain helemaal niet eten.
Ik denk dat het trouwens niet altijd een kwestie is van strenger/minder streng, maar ook van focus, gedeeltelijk bepaald door eetcultuur. Als ik het wel heb, zijn ze in de VS bijv. strenger tov rauwe melk en rauwmelkse kazen. Terwijl ze in Frankrijk daar wat makkelijker over denken, omdat ze nou eenmaal een veel grotere rauwmelkse kaas cultuur hebben.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 19:31 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik heb een beetje ge-Google'd en wat ik ervan begrijp is dat er in de VS vooruitgang is, maar dat het nog steeds voorkomt en dat controles niet verplicht zijn maar via zelfregulering van de sector gebeuren.
Maar goed, in Europa zijn de standaards ook niet overal hetzelfde. In pakweg Roemenië moet je ook geen rauw varkensvlees gaan eten. Vandaar dat ik me ook niet zo héél druk over dat TTIP maak. Het lijkt me sterk dat daardoor de hele West-Europese veeteeltsector door import uit de VS wordt verdrongen.
Dat artikel uit Die Zeit noemde volgens mij ook de bankensector als iets waar de regels in de VS juist strenger zijn dan in Europa.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 19:49 schreef kets70 het volgende:
[..]
Ik denk dat het trouwens niet altijd een kwestie is van strenger/minder streng, maar ook van focus, gedeeltelijk bepaald door eetcultuur. Als ik het wel heb, zijn ze in de VS bijv. strenger tov rauwe melk en rauwmelkse kazen. Terwijl ze in Frankrijk daar wat makkelijker over denken, omdat ze nou eenmaal een veel grotere rauwmelkse kaas cultuur hebben.
twitter:crtosh1 twitterde op zaterdag 21-03-2015 om 18:25:17This kind of thing could become more common in UK if #ISDS clause of #TTIP is implemented. http://t.co/zQmTbqLLih http://t.co/I9zsjcf3i6 reageer retweet
Super. Misschien remt dit de overheid in hun betuttelzucht en regeldrang.quote:Op vrijdag 17 april 2015 11:00 schreef Klopkoek het volgende:
[ afbeelding ]twitter:crtosh1 twitterde op zaterdag 21-03-2015 om 18:25:17This kind of thing could become more common in UK if #ISDS clause of #TTIP is implemented. http://t.co/zQmTbqLLih http://t.co/I9zsjcf3i6 reageer retweet
http://www.nrc.nl/handelsblad/van/2015/april/02/1483806
Van vrijhandel is sprake wanneer de overheid zich helemaal niet bemoeit met vrijwillige transacties, ook niet als deze zogenaamd democratisch is.quote:Op vrijdag 17 april 2015 11:26 schreef Perrin het volgende:
Democratische overheden platgewalst door bedrijven, en dat heet dat 'vrijhandel'.
Ironisch genoeg is het nu juist de Chamber of Commerce die allemaal regeltjes wil...quote:Op vrijdag 17 april 2015 11:30 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Super. Misschien remt dit de overheid in hun betuttelzucht en regeldrang.
Ik heb geen moeite met de invoer van met groeihormoon tot stand gekomen vlees mits ik op de verpakking kan zien of dit zo is. Ik zal het zelf namelijk niet kopen.quote:
quote:Economie
De vuilnisbak die TTIP heet
Wie denkt dat beleid gaat over een rationele zoektocht naar oplossingen voor gemeenschappelijke problemen hoeft maar naar TTIP te kijken om ruw uit die droom te ontwaken.
door Ewald Engelen 22-04-2015
Het idee van een vrijhandelsverdrag tussen de Verenigde Staten en de Europese Unie heeft sinds de Europese Interne Markt van midden jaren tachtig en het Noord-Amerikaanse handelsverdrag van begin jaren negentig al verschillende keren op de onderhandelingstafel gelegen.
Steeds strandde het op onwil van beide zijden om serieuze concessies te doen, gebrek aan politiek draagvlak in zowel de VS als de EU en op de complexiteit van meerdimensionele onderhandelingen over protocollen en standaards in verschillende sectoren. Te veel, te ingewikkeld, te ambitieus, te kostbaar, te onvoorspelbaar, te controversieel – niet doen dus. En toch zijn VS en EU sinds de zomer van 2013 over precies zo’n verdrag aan het onderhandelen. Dat roept de vraag op welk probleem TTIP nou precies moet oplossen.
De achtergrond is het stellige voornemen van de politieke elite om niet dezelfde fouten te maken als in de jaren dertig. Vandaar het ‘redden’ van banken, de lage rente, de stimuleringsprogramma’s van 2009 en 2010 en de biljoenen die centrale banken sinds 2008 in het financiële stelsel hebben gepompt. Maar zoals de historiografie voor dummies waar politici zich op beroepen ook leert, was een andere oorzaak van de Grote Depressie de tarievenoorlog die zich in de jaren dertig ontspon. Vandaar dat de G20 zich begin 2009 committeerde aan het openhouden van de handelskanalen. Geen Smoot-Hawley ‘in our time’.
En hoe daar beter recht aan te doen dan door precies het tegenovergestelde te doen. En daar heb je meteen het voornaamste motief voor de nieuwste golf van handelsverdragen die momenteel de wereld overspoelt: CETA, TPP en TTIP. Voorkomen dat we met tarieven de eigen bedrijvigheid beschermen tegen buitenlandse concurrentie en daarmee het globaliseringsproject van de laatste twintig jaar om zeep helpen.
En vervolgens gebeurt er iets vreemds. Die hele dreiging van een tarievenoorlog blijkt al snel illusoir; behalve ten aanzien van kapitaalstromen is er onder de Davos-elite niemand die serieus aanstuurt op ontvlechting van de mondiale goederen- en dienstenstromen. Niettemin gebruiken de VS onder Obama de crisis om de handelsrelaties met Canada (CETA) en – vooral – Zuidoost-Azië (TPP) te verdiepen door niet alleen de resterende tarieven te schrappen maar ook de marktregels te harmoniseren. Al was het maar om de sleetse hegemonie van de Amerikaanse supermacht voorbij haar houdbaarheidsdatum te tillen.
En als dan vijf jaar na het faillissement van Lehman Brothers de eurozone zichzelf met botte bezuinigingen en lastenverzwaringen bijkans economisch ontmant, is Van Rompuy er als de kippen bij om Obama om ook zo’n verdrag met de EU te smeken. De sceptische Amerikanen stemmen toe onder het motto: eerst zien dan geloven. Inmiddels zijn we drie jaar verder en verlopen de onderhandelingen steeds stroever. Vooral door binnenlands verzet. Burgers, boeren en buitenlui vragen zich terecht af wat die pakken in die achterkamertjes, bijgestaan door schimmige lobbyisten van het grootbedrijf, allemaal aan het bekokstoven zijn. En dus heeft Malmström de omerta van haar voorganger, De Gucht, moeten doorbreken en scheidt de Europese Commissie sinds enige maanden de ene verklaring na de andere af om burgers te overtuigen van het belang van TTIP.
Eerst zou het groei en werkgelegenheid brengen; marktintegratie leidt volgens de spreekstalmeesters van de mondialisering immers tot schaalvoordelen en innovatie door specialisatie. Nu we weten dat de effecten in het gunstigste geval futiel zijn en in het slechtste geval desastreus – de feiten leren namelijk dat marktintegratie vooral gaat over onderhandelingsmacht, belastingontduiking en loonkostenarbitrage – horen we dat argument nauwelijks meer.
Momenteel is het allemaal geopolitiek wat de klok slaat: door TTIP kunnen VS en EU tot in lengten van jaren de marktstandaarden bepalen. Alsof het landen zijn die met elkaar concurreren en niet bedrijven, en alsof niet alle relevante markten stevig in handen zijn van Europese en Amerikaanse grootbedrijven en we dus niets te vrezen hebben van China.
In 1972 publiceerden de bestuurskundigen Cohen, March en Olsen een artikel in Administrative Science Quarterly dat een van de grootste nagels sloeg in de doodskist van het bestuurlijk rationalisme. Veel besluitvorming, aldus de auteurs, wordt gekenmerkt door georganiseerde anarchie. Dat betekent dat beleidsmakers niet rationeel op zoek zijn naar adequate oplossingen voor gedeelde problemen maar dat rondzwervende oplossingen op zoek zijn naar geschikte problemen en daaromheen genestelde coterieën van belanghebbenden die bereid zijn deze oplossingen te adopteren. Het vuilnisbakmodel van politieke besluitvorming noemden de auteurs het.
Geen onwelriekender vuilnisbak dan TTIP.
http://www.groene.nl/artikel/vuilnisbak--2
En wie controleert wat op de verpakking staat? Wie zet de standaarden? En welke stok achter de deur is er aanwezig?quote:Op vrijdag 17 april 2015 13:53 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik heb geen moeite met de invoer van met groeihormoon tot stand gekomen vlees mits ik op de verpakking kan zien of dit zo is. Ik zal het zelf namelijk niet kopen.
Iedereen moet het recht hebben zijn eigen afwegingen te maken.
Dat lijkt me idd het grote bezwaar. Door de wederzijdse erkenning van conformiteit is er eigenlijk geen controle en is er niemand die een standaard kan vaststellen.quote:Op donderdag 23 april 2015 22:54 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
En wie controleert wat op de verpakking staat? Wie zet de standaarden? En welke stok achter de deur is er aanwezig?
quote:TTIP tast uw gezondheid aan
OPINIE
Noëlle Geubbels is arts-onderzoeker naar morbide obesitas in het AMC en het Slotervaartziekenhuis. 24 april 2015, 02:00
De discussie over het voedselbeleid van het TTIP-verdrag gaat vrijwel uitsluitend over chloorkippen, Frankensteinvoedsel en gentech. 'Spookverhalen' noemt minister Ploumen ze (Economie, 18 april). Gelijk heeft ze. Deze producten zijn verboden onder de huidige EU-regelgeving en zullen dat onder TTIP ook blijven, stellen minister Ploumen, Eurocommissie-voorzitter Juncker en eurocommissaris Malmström. Laten we het daarom eens hebben over de producten die onder TTIP wèl de oceaan zullen oversteken.
Ooit in een Amerikaanse supermarkt geweest? Die laat zich als volgt samenvatten: een massaal aanbod van spotgoedkope, veelal ongezonde, verwerkte producten en een klein, duur hoekje met groente en fruit. Wat opvalt, is het enorme verschil - zowel in prijs als aanbod - tussen gezonde en ongezonde producten.
Obesitas
In sommige staten in de VS is meer dan 35 procent van de bevolking obees. Veel studies bevestigen de relatie tussen sociaal-economische status en obesitas. Dit verband is van twee kanten aangetoond. Niet alleen zijn mensen met een lager opleidingsniveau en inkomen vaker obees, maar ook hebben obesen vaak een lager opleidingsniveau en inkomen dan een controlegroep. Hoe kan dit?
Onderzoek toont aan dat koopkracht een belangrijke factor is bij het maken van voedingskeuzes. Hoe lager het inkomen, hoe minder geld mensen per kilocalorie uitgeven. Mensen met een laag inkomen maken voedselkeuzes meer met de portemonnee dan met het verstand. Ik vind dit invoelbaar. Stel, je hebt een gezin met drie kinderen en kunt één appel of een rol koekjes kopen, wat kies je dan? Het prijsverschil tussen gezonde en ongezonde producten in de Amerikaanse supermarkt faciliteert dit.
TTIP zou de handelsbetrekkingen tussen EU en VS moeten verbeteren door het opheffen van tarifaire en niet-tarifaire belemmeringen. Het zou vooral gaan om de niet-tarifaire belemmeringen, want tarifaire belemmeringen zouden nauwelijks nog bestaan, zo viel ook in de Volkskrant te lezen. Op voedingsgebied is dit volstrekt onwaar. Sterker nog: deze tarifaire belemmeringen zijn de enige reden dat onze supermarkten nu niet vol liggen met ongezonde Amerikaanse producten.
Invoerrechten
Ik raad iedereen aan eens in het Taric-register te snuffelen. Daar staan de invoerrechten die op dit moment betaald moeten worden over producten die uit de VS worden geïmporteerd. Een klein voorbeeld: voor 'Chocolade en andere bereidingen voor menselijke consumptie die cacao bevatten', subcategorie: 'in de vorm van tabletten, staven of repen', subcategorie: 'gevuld' geldt een invoertarief van 8,3 tot 18,7 procent tot 98.736 kilo. Wie meer wil invoeren betaalt zelfs 43 procent invoerrechten.
Dus wat zit er in dat vliegtuig of containership, denkt u? Is het groen? Nee. Is het biologisch? Denk het niet. Is het gezond? Nope. Niet ontoevallig gelden de hoogste tarifaire belemmeringen voor de meest ongezonde producten. De EU zal vooral een interessante afzetmarkt worden voor ongezonde producten. De prijs voor goedkope Amerikaanse producten zal uiteindelijk betaald worden via stijgende ziektekosten, in het bijzonder voor de lagere inkomens.
http://www.volkskrant.nl/(...)ndheid-aan~a3977471/
Dan gooi je toch gewoon hun premies omhoog? De markt lost alle problemen op.quote:De EU zal vooral een interessante afzetmarkt worden voor ongezonde producten. De prijs voor goedkope Amerikaanse producten zal uiteindelijk betaald worden via stijgende ziektekosten, in het bijzonder voor de lagere inkomens.
Maar wacht even: het ging er toch om dat zolang mensen maar de keuze hebben om te kopen wat er maar in de schappen ligt ze toch ultieme vrijheid genoten?quote:Op vrijdag 24 april 2015 10:17 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Deze arts vreest dat TTIP de gezondheid van mensen in de EU niet ten goede komt omdat de EU een afzetmarkt kan worden voor goedkope maar ongezonde voeding uit de VS. De afnemende gezondheid zal dan vooral van toepassing zijn op de minder kapitaalkrachtige personen omdat zij logischerwijs hun voedselkeuze eerder later afhangen van hun portemonnee dan van gezond verstand.
[..]
Nah, in Nederland is die prima. Je hebt overal mogelijkheden om tweedehands- en kringloopproducten te kopen, in nette winkels.quote:Op vrijdag 24 april 2015 10:31 schreef keste010 het volgende:
Consumentenvrijheid komt nog verder onder druk te liggen met de invoer van nog goedkopere en nog slechtere producten.
Je hoeft geen troep te kopen. Van alles is er ook een hi end versie op de markt.quote:Op vrijdag 24 april 2015 11:39 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nah, in Nederland is die prima. Je hebt overal mogelijkheden om tweedehands- en kringloopproducten te kopen, in nette winkels.
Je hóeft niet te ultraconsumeren in Nederland.
Liever troep die in circulatie blijft dan die troep van Primark.quote:Op vrijdag 24 april 2015 11:43 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Je hoeft geen troep te kopen. Van alles is er ook een hi end versie op de markt.
Het gaat niet om de hoeveelheid consumptie. Het gaat om het hebben van reële keuzes en de psychologische druk die een dergelijke dwang van een keuzeproces oplegt. We hebben van alles om uit te kiezen, behalve voor het systeem van deze keuze. Die wordt met dwang opgelegd. En met het toenemende slechte aanbod wordt deze dwang en de psychologische druk die daarbij ontstaat enkel groter.quote:Op vrijdag 24 april 2015 11:39 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nah, in Nederland is die prima. Je hebt overal mogelijkheden om tweedehands- en kringloopproducten te kopen, in nette winkels.
Je hóeft niet te ultraconsumeren in Nederland.
Juist in de (het beetje wat er is dan) vrije markt heb je keuze. De keuze om niet mee te betalen aan die boeven in Brussel heb je niet.quote:Op vrijdag 24 april 2015 11:46 schreef keste010 het volgende:
[..]
Het gaat niet om de hoeveelheid consumptie. Het gaat om het hebben van reële keuzes en de psychologische druk die een dergelijke dwang van een keuzeproces oplegt. We hebben van alles om uit te kiezen, behalve voor het systeem van deze keuze. Die wordt met dwang opgelegd. En met het toenemende slechte aanbod wordt deze dwang en de psychologische druk die daarbij ontstaat enkel groter.
Wellicht is dat waar kameraad Keste op doeldequote:Op vrijdag 24 april 2015 11:49 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Juist in de (het beetje wat er is dan) vrije markt heb je keuze. De keuze om niet mee te betalen aan die boeven in Brussel heb je niet.
Tja, dat jij als complotdenkende fascist weinig op hebt met democratie is ergens wel logischquote:Op vrijdag 24 april 2015 11:49 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Juist in de (het beetje wat er is dan) vrije markt heb je keuze. De keuze om niet mee te betalen aan die boeven in Brussel heb je niet.
Het ging over de kwaliteit van te consumeren artikelen.quote:Op vrijdag 24 april 2015 12:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tja, dat jij als complotdenkende fascist weinig op hebt met democratie is ergens wel logisch
Natuurlijke selectie.quote:Op vrijdag 24 april 2015 10:28 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dan gooi je toch gewoon hun premies omhoog? De markt lost alle problemen op.
Daar heb je als consument zelf de keuze in.quote:Op vrijdag 24 april 2015 12:15 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het ging over de kwaliteit van te consumeren artikelen.
Keste meent van niet.quote:Op vrijdag 24 april 2015 12:20 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Daar heb je als consument zelf de keuze in.
Lees nou nog een keer wat er staat. Het gaat niet alleen om het hebben van opties om uit te kiezen, het gaat om het hebben van een reële keuze, en de dwang waarmee ons het kiezen wordt opgelegd. Een individu heeft in gecommodificeerde markten zo goed als nul invloed op het aanbod van keuzes, maar moet wel binnen dat aanbod functioneren.quote:Op vrijdag 24 april 2015 11:49 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Jij maakt van vrijheid iets abstracts. Vrijheid is vrijheid als het als zodanig wordt ervaren. Dit is geen universeel begrip maar verschilt van persoon tot persoon.quote:Op vrijdag 24 april 2015 12:30 schreef keste010 het volgende:
[..]
Lees nou nog een keer wat er staat. Het gaat niet alleen om het hebben van opties om uit te kiezen, het gaat om het hebben van een reële keuze, en de dwang waarmee ons het kiezen wordt opgelegd. Een individu heeft in gecommodificeerde markten zo goed als nul invloed op het aanbod van keuzes, maar moet wel binnen dat aanbod functioneren.
Overigens stel ik helemaal niet dat het systeem van "die boeven in Brussel" ons wel die vrijheid verschaft, ik zeg alleen dat het focussen op het aantal keuzemogelijkheden een misplaatst beeld van vrijheid kan geven.
Nee, jij verengt vrijheid tot een nauwer begrip. Natuurlijk zit er een subjectieve lading aan het begrip vrijheid. Echter, de manier waarop vrijheid regelmatig geconceptualiseerd wordt beperkt zich vaak tot het hebben van keuzeopties, zeker in relatie tot consumptie. Vrijheid is een multi-dimensioneel begrip, waarbij zaken als de autonomie in het bepalen van voorkeuren, het ervaren van controle op het keuzeproces, het hebben van de juiste vaardigheden om daadwerkelijk tussen alternatieven te kiezen maar ook zaken als stress, (gebrek aan) betekenis en eenzaamheid als gevolg van het keuzeproces van invloed op zijn.quote:Op vrijdag 24 april 2015 12:34 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Jij maakt van vrijheid iets abstracts. Vrijheid is vrijheid als het als zodanig wordt ervaren. Dit is geen universeel begrip maar verschilt van persoon tot persoon.
Ja, als de overheid bedrijven dwingt om nuttige informatie op een etiket te zetten. En dan moet je idd nog de mogelijkheid hebben om voor een alternatief te kiezen.quote:Op vrijdag 24 april 2015 12:20 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Daar heb je als consument zelf de keuze in.
Dat gaat niet onaardig. Gecombineerd met kritische consumentenprogramma's.quote:Op vrijdag 24 april 2015 13:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ja, als de overheid bedrijven dwingt om nuttige informatie op een etiket te zetten. En dan moet je idd nog de mogelijkheid hebben om voor een alternatief te kiezen.
Dat gaat nu niet onaardig ja, omdat we nu in de EU die standaards kunnen afdwingen zonder dat ze omzeild kunnen worden door je bedrijf in een ander land te vestigen.quote:Op vrijdag 24 april 2015 13:36 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat gaat niet onaardig. Gecombineerd met kritische consumentenprogramma's.
Ach, ook nu worden we nog zat bedonderd. Daarom is die bewustwording zo belangrijk en volgens mij gaat dat steeds beterquote:Op vrijdag 24 april 2015 14:27 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat gaat nu niet onaardig ja, omdat we nu in de EU die standaards kunnen afdwingen zonder dat ze omzeild kunnen worden door je bedrijf in een ander land te vestigen.
De voedingsindustrie loopt wat dat betreft lichtjaren voor op consumenten. Om te beginnen doordat er ongeveer 250 keer zoveel uitgegeven wordt door de voedingsindustrie aan marketing, innovatie en onderzoek dan door overheden en instituties aan voorlichtingscampagnes.quote:Op vrijdag 24 april 2015 14:48 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ach, ook nu worden we nog zat bedonderd. Daarom is die bewustwording zo belangrijk en volgens mij gaat dat steeds beter.
Van A tot Z eens met je betoog.quote:Op donderdag 9 mei 2013 17:34 schreef Voorschrift het volgende:
Ik ben helemaal voor, de Verenigde Staten doen het qua economisch herstel een duizendmaal beter dan wij, laat ze maar lekker vrij handelen met ons en vrij onze producten importeren voor zover ze daar interesse in hebben. Die hele EU kan de kanker krijgen, we moeten ons focussen op hetgeen dat het wel goed doet en daar naar kijken, en dat is de vrije markt van de Verenigde Staten.
De EU is intern wellicht vrij maar aan de unie-grenzen zijn we Fort-Europa en bijna ondoordringbaar voor andere naties, enkel ter eigen nadeel van de consument/markt en voordeel van een stel boeren. Dat mag wel een keer ophouden.
Je hebt weinig aan bewustwording als je geen eisen aan fabrikanten kunt stellen om de informatie op het product te zetten die de bewuste klant nodig heeft om een goede keus te maken.quote:Op vrijdag 24 april 2015 14:48 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ach, ook nu worden we nog zat bedonderd. Daarom is die bewustwording zo belangrijk en volgens mij gaat dat steeds beter.
O.a. daarom bestond/bestaat er ook huurbescherming (ofschoon daar ook nog andere argumenten een rol spelen zoals de beschikbaarheid van grond).quote:Op donderdag 12 december 2013 13:38 schreef Igen het volgende:
[..]
Dit vind ik altijd wel een interessant discussiepunt.
Het gaat hier om juridische voorwaarden en als het om het juridische denken gaat, dan spelen heel vaak begrippen zoals voorwaardelijke opzet en onbewuste schuld een rol. En die begrippen gelden natuurlijk voor beide kanten in de situatie waarin een overeenkomst wordt gesloten.
In het geval van energie, telefonie, verzekeringen etc. zou je dus als volgt kunnen redeneren. Bij het sluiten van een contract is er een situatie van machtsongelijkheid: de aanbieder legt een vooraf geformuleerd standaardcontract voor waarvan hij uitstekend op de hoogte is. De klant kan de voorwaarden niet beïnvloeden en heeft hoogstwaarschijnlijk een kennisachterstand en dus een zwakkere positie. Voor veel klanten zullen alle voorwaarden waarschijnlijk zelfs een onbegrijpelijk abracadabra zijn en die zullen dus "blind" tekenen, simpelweg omdat ze de dienst nou eenmaal nodig hebben. De aanbieder is hiervan op de hoogte (of kan redelijkerwijs worden geacht om op de hoogte hiervan te zijn) en moet met deze omstandigheden rekening houden, m.a.w. bepalingen die niet in overeenstemming zijn met wat een doorsnee klant kan verwachten, zijn nietig.
In sommige andere landen is dit principe ook daadwerkelijk wettelijk vastgelegd.
Verklaar je nader.quote:Op zondag 26 april 2015 00:36 schreef Izzy73 het volgende:
Degenen die voorstander zijn van het TTIP zouden er goed aan doen zich wat meer in de materie te verdiepen. Want wanneer je dit goedkeurt ben je of slecht geïnformeerd of niet helemaal bij je volle verstand of ben je één van die corrupte maniakale mensen die er geld aan gaat verdienen.
Degenen die voorstander van TTIP zijn kunnen enkel handelen vanuit de belangen van het grootkapitaal. Er is werkelijk geen enkel andere reden om je eigen zorgvuldig ontworpen regelgeving nu te laten ondersneeuwen voor een bilateraal verdrag waarvan de voordelen niet of nauwelijks bewezen zijn.quote:
https://fd.nl/opinie/1098(...)me-door-in-een-hetzequote:Bovendien zou het chique zijn geweest als u had vermeld dat u jarenlang als hoofd econoom verbonden bent geweest aan Ecorys - een bureau dat in opdracht van de Europese Commissie/ EZ twee positieve studies over TTIP heeft geschreven. Voor de objectiviteit en transparantie zou het op zijn plaats zijn geweest die rol te benoemen (hier de bevindingen van Ecorys voor mensen die daar meer over willen weten
Obama legt het nog maar eens een keer uit.twitter:BarackObama twitterde op zaterdag 25-04-2015 om 17:17:03In the weekly address, the President discusses how the new trade deal will benefit American workers and businesses: http://t.co/NjuKWBEk62 reageer retweet
Slechter dan Bush Jr en Reagan?quote:Op zondag 26 april 2015 11:14 schreef Klopkoek het volgende:
Obama, de onderknuppel van mensen die met een zilveren lepel in de mond worden geboren. Zoals Rechtse Ryon.
De slechtste president van de afgelopen 30 jaar. Charlatan.
De VS is echter ook zo'n deal aan het maken met Azië (inclusief Japan en China). De TPP.quote:Op zaterdag 25 april 2015 23:35 schreef De_Kaas het volgende:
Wanneer de EU en de VS gezamenlijk een minimumstandaard overeen komen voor een bepaald product - laten we als voorbeeld de veiligheidsnormen voor auto's nemen, een belangrijk onderdeel van de TTIP onderhandelingen - dan zet je daarmee gelijk de standaard voor de rest van de wereld. Wanneer de grootste handelsstroom ter wereld dezelfde normen heeft voor bepaalde goederen, kan je enorme invloed uitoefenen op welke normen de rest van de wereld over zal nemen. Die invloed is ook weer wat waard.
Afgemeten aan de gedane beloftes en het omgaan met crisissituaties misschien wel ja.quote:
Het maakt geen reet uit wie President is. Wall Str. is de baas.quote:Op zondag 26 april 2015 11:14 schreef Klopkoek het volgende:
Obama, de onderknuppel van mensen die met een zilveren lepel in de mond worden geboren. Zoals Rechtse Ryon.
De slechtste president van de afgelopen 30 jaar. Charlatan.
Ja hoor, een handelsverdrag wat achter gesloten deuren is geschreven, met een leger van vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven en dan ga je het hebben over openheid en transparantie. Ook de sneer richting Elizabeth Warren valt helemaal niet op. Obama wil zijn pensioen veilig stellen door dit kado voor zijn sponsors erdoorheen te drukken.quote:Op zondag 26 april 2015 10:51 schreef Ryon het volgende:
Obama legt het nog maar eens een keer uit.twitter:BarackObama twitterde op zaterdag 25-04-2015 om 17:17:03In the weekly address, the President discusses how the new trade deal will benefit American workers and businesses: http://t.co/NjuKWBEk62 reageer retweet
quote:'België ontloopt Chinese miljardenclaim'
De Belgische staat hoeft het Chinese Ping An geen schadevergoeding betalen. De verzekeraar eiste 2 miljard euro van België als compensatie voor de schade die werd geleden bij de ontmanteling van Fortis, maar die claim is door een internationaal arbitragehof afgewezen, schrijft de Belgische krant De Morgen vandaag.
Ping An investeerde acht jaar geleden in Fortis toen de bank na de overname van ABN AMRO op zoek moest naar vers kapitaal. Maar toen Fortis implodeerde, zagen de Chinezen hun investeringen in rook opgaan.
Aanvankelijk hoopte het Chinese bedrijf op een compensatie van de Belgische overheid. Maar toen duidelijk werd dat die er niet ging komen, stapte het naar het arbitragehof.
Mooi voorbeeld dit. België moet geld verspillen aan een arbitragezaak omdat de investeerder niet snapt wat risico nemen is. Puur verspilling van belastinggeld.quote:Op maandag 4 mei 2015 11:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Hoe zit dat met een arbitragecomissie en TTIP?
[..]
Hoe weet je eigenlijk dat België en niet Ping An Bank voor de kosten opdraait?quote:Op maandag 4 mei 2015 13:28 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Mooi voorbeeld dit. België moet geld verspillen aan een arbitragezaak omdat de investeerder niet snapt wat risico nemen is. Puur verspilling van belastinggeld.
Inderdaad, alsof zo'n arbitrage transparant is.quote:Op maandag 4 mei 2015 19:18 schreef Igen het volgende:
[..]
Hoe weet je eigenlijk dat België en niet Ping An Bank voor de kosten opdraait?
quote:UN calls for suspension of TTIP talks over fears of human rights abuses
UN lawyer says tactics used by multinationals in courts outside of public jurisdiction would undermine democracy and law
A senior UN official has called for controversial trade talks between the European Union and the US to be suspended over fears that a mooted system of secret courts used by major corporations would undermine human rights.
Alfred de Zayas, a UN human rights campaigner, said there should be a moratorium on negotiations over the Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP), which are on course to turn the EU and US blocs into the largest free-trade area in the world.
Speaking to the Guardian, the Cuban-born US lawyer warned that the lesson from other trade agreements around the world was that major corporations had succeeded in blocking government policies with the support of secret arbitration tribunals that operated outside the jurisdiction of domestic courts.
He said he would becompiling a report on the tactics used by multinationals to illustrate the flaws in current plans for the TTIP.
De Zayas said: “We don’t want a dystopian future in which corporations and not democratically elected governments call the shots. We don’t want an international order akin to post-democracy or post-law.”
The intervention by de Zayas comes amid intense scrutiny in the US, Europe and Japan of groundbreaking trade deals promoted by Barack Obama. The European commission, which supports the talks, believes an agreement that would lower tariffs and establish basic health and safety standards would boost trade and add billions of euros to the EU’s income. UK ministers estimate Britain could benefit from a rise in GDP of between £4bn and £10bn a year.
Under the proposed agreement, companies will be allowed to appeal against regulations or legislation that depress profits, resulting in fears that multinationals could stop governments reversing privatisations of parts of the health service, for instance.
The investor state dispute settlement (ISDS) scheme that includes the secret tribunals is already a cornerstone of a trade deal between the EU and Canada and is scheduled to be included in the TTIP deal, as well as a trans-pacific deal being negotiated between the US and Japan.
EU officials said the ISDS would be part of the package when it is put to a vote in the EU parliament later this year.
Cecilia Malmström, the European trade commissioner, has sought to dampen criticism by publishing discussion documents submitted to the TTIP talks. Following growing calls from environmental groups, unions and MEPs for the deal to be scrapped, she has put forward a series of suggestions to “safeguard the rights of governments to regulate” and protect public service provision from demands for competition. More than 97% of respondents to an official EU survey voted against the deal.
However De Zayas, the UN’s special rapporteur on promotion of a democratic and equitable international order, said that while these were helpful initiatives, the adoption of a separate legal system for the benefit of multinational corporations was a threat to basic human rights.
“The bottom line is that these agreements must be revised, modified or terminated,” he said.
“Most worrisome are the ISDS arbitrations, which constitute an attempt to escape the jurisdiction of national courts and bypass the obligation of all states to ensure that all legal cases are tried before independent tribunals that are public, transparent, accountable and appealable.
“Article 103 of the UN charter says that if there is a conflict between the provisions of the charter and any other treaty, it is the charter that prevails.”
De Zayas, who issued a statement last month demanding unions, health experts and environmentalists be included in the TTIP talks, conceded that the UN has had little impact on the debate so far, but hoped the publication of his report in August before the EU parliament vote could alert policymakers to the flaws in the current plan.
Disputes have already cost governments hundreds of millions of pounds in compensation. The Swedish nuclear energy group Vattenfall is suing the German government for its decision to phase out nuclear energy following the Fukushima disaster, while the French waste and energy group Veolia sued the Egyptian government when it raised the minimum wage.
“There have been more than 600 such cases and most of them have been decided in favour of the corporations,” he said. “Why? Because the arbitrators are highly paid corporate lawyers, today working for the corporation, tomorrow as advocates, day after tomorrow as lobbyist, the day after that as arbitrators.
“These are classical situations of conflict of interest and lack of independence.”
Waarom bestaan die tribunalen eigenlijk en waarom zijn hun zaken geheim?quote:
quote:Op donderdag 7 mei 2015 16:07 schreef 729Sinistra het volgende:
Groot-Brittanie als 51ste staat en Nederland(Holland) desnoods als 52ste staat van de USA. Met die EU gaat Nederland compleet naar de verdoemenis, kunnen we mss buiten meer vrijhandel ook een ander bestraffingsbeleid voeren zonder bemoeienis van EU-mensenrechtenlobby groepen en vooral onze doorgeslagen overheid met regels omvormen naar een kleinere overheid naar Angelsaxisch model. Ik ben wel voor.
Amsterdam is al hartstikke veilig, notabene een stuk veiliger dan Amerikaanse steden, waar jouw stoere agenten werken.quote:Op maandag 11 mei 2015 10:15 schreef 729Sinistra het volgende:
Zeker...Laat we beginnen om eens wat Amerikaanse politieagenten naar hier over te vliegen. Ik geef je het op een briefje binnen een half jaar is Amsterdam de veiligste stad van Europa...
quote:Op maandag 11 mei 2015 10:42 schreef JeanPaulBelmondo het volgende:
Amsterdam is al hartstikke veilig.
quote:Op maandag 4 mei 2015 11:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Hoe zit dat met een arbitragecomissie en TTIP?
[..]
quote:
quote:Tijdens demonstraties van indianen tegen mijnbouw en waterkrachtcentrales op hun grondgebied vielen in 2012 twee doden en veertig gewonden. In 2014 probeerden de indianen de toevoer van bouwmaterialen voor de Barro Blanco-dam te belemmeren. De overheid reageerde door meer politie naar het gebied te sturen. In Nederland zijn de afgelopen jaren meermalen Kamervragen gesteld over de rol van FMO in het project.
Barro Blanco was al voor 95 procent af, toen de Panamese milieuautoriteit ANAM in februari besloot de bouw tijdelijk stil te leggen. Enerzijds vanwege het ontbreken van een legitieme overeenkomst tussen het uitvoerende bedrijf Genisa en de indianen, anderzijds omdat Genisa milieuwetten overtrad. Het bedrijf heeft onder meer illegaal bos gekapt en gevaarlijk afval in de rivier gedumpt, aldus de beschuldigingen van ANAM.
FMO schreef daarop samen met de medefinanciers een brief aan vicepresidente Isabel Saint Malo, tevens voorzitter van de onderzoekscommissie naar de misstanden rondom de Barro Blanco-dam. De banken vinden de maatregelen disproportioneel en stellen dat Genisa meer tijd had moeten krijgen om op de beschuldigingen in te gaan. In de brief, die in bezit is van de Volkskrant, dringen ze erop aan de bouw voort te zetten.
'Als financiers van het Barro Blanco project, en als financiers van projecten in Panama in het algemeen, vrezen wij dat acties zoals die tegen Genisa toekomstige investeringen kunnen beïnvloeden, en lange termijninvesteringen in Panama in het gedrang brengen', aldus de brief, die mede is ondertekend door de CEO van FMO, Nanno Kleiterp. De banken dringen erop aan snel en met alle partijen tot een oplossing te komen.
quote:De Ngäbe Buglé-indianen zijn voorzichtig enthousiast over de ontwikkelingen. 'De tijdelijke stillegging en het wegsturen van Genisa betekent eindelijk erkenning voor onze klachten', aldus Manolo Miranda, een van de leiders van het verzet, telefonisch vanuit Panama. 'De regering erkent nu dat er grote fouten zijn gemaakt en dat de handelwijze van Genisa niet verenigbaar is met de sociale en economische belangen van de lokale bevolking.'
Miranda is verbolgen over de brief die de banken naar de vicepresidente stuurden. 'De banken vinden blijkbaar dat hun economische belangen zwaarder wegen dan nationale wetgeving en de belangen van Panamese staatsburgers. En dat terwijl ze zeggen duurzame ontwikkeling te willen bevorderen.'
Ik wil hier even op terug komen en ik hoop dat de andere mensen begrijpen wat ik bedoel:quote:Op vrijdag 17 april 2015 11:30 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Super. Misschien remt dit de overheid in hun betuttelzucht en regeldrang.
Ik ben er ook absoluut niet blij mee dat er een verdrag met een buitenlandse overheid nodig is om ervoor te zorgen dat de nederlandse overheid zich misschien wat minder gaat bemoeien met zaken waar ze m.i. niets mee te maken hebben, zoals het weren van bepaalde producten van de markt.quote:Op zondag 17 mei 2015 22:42 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik wil hier even op terug komen en ik hoop dat de andere mensen begrijpen wat ik bedoel:
In dit geval worden verdragen en arbitrage neergezet als een kracht van buiten die de overheid in zijn hok houdt. Dus boetes van 170 miljoen omdat je als overheid het schadelijke glucose-fructosestroop wil weren, zijn 'goed' omdat het de overheid in zijn hok duwt.
Echter, wanneer het niet bevalt dan wordt het opeens door de libertariërs weer binnen de overheid getrokken. Dat merkte ik in de discussie hier:
"Wat men euforisch marktwerking noemt is het uitvoeren van beleid door niet ambtenaren."
"Helaas wordt die hele gang van zaken gelegitimeerd door iedereen die gaat stemmen."
POL / Stemrecht koppelen aan bijdrage/intellect?
Mijn indruk is: met wat lenigheid en flexibiliteit kun je afwisselend iets wel/niet binnen de overheid plaatsen. Maar misschien zie ik dat wel verkeerd.
Niet alleen zorgt frustratie voor het blind afschuiven op zondebokken, het geeft ook nog eens een misplaatst superioriteitsgevoel jegens hen die daar kritisch tegenover staan. Met je '19 jarige D66 stemmende student'quote:Op zondag 10 mei 2015 18:50 schreef 729Sinistra het volgende:
Zoals de meeste Nederlanders tussen 1940 en 45 het nazi-regime haatte, zo haten ook veel mensen de EU die hen beroofd van hun welvaart, hun sociale zekerheid, hun pensioenen, humanisme en dader-knuffelen oplegt aan het justitieel systeem in de lidstaten, het hele continent laat vollopen met ongeschoolde immigranten met vaak een achterlijke cultuur om zo het traditionele gezin te ontwrichten en het groepsgevoel van familiale waarden te vernietigen ten einde overal egoïstische individuen te kneden die enkel naar zichzelf kijken gebaseerd op waarden van een survival-of-the-fittest samenleving. Dat jij als mss als 19-jarige D66 stemmende student terend op de uitkering van Hotel Mamma en Papa dat verband niet kan leggen is nog te begrijpen. Mss vallen je oogkleppen ooit wel af..(en wel sneller dan jij vermoed..)
Nee dat zie je uitstekend. Het grappige is dat het neo-liberalisme (wat je grof kan samenvatten als het grootkapitaal en de overheid die samen in bed liggen) vervolgens ontkend wordt, terwijl miskleunen van het grootkapitaal vervolgens wel (deels terecht) aan de overheid geweten worden.quote:Op zondag 17 mei 2015 22:42 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik wil hier even op terug komen en ik hoop dat de andere mensen begrijpen wat ik bedoel:
In dit geval worden verdragen en arbitrage neergezet als een kracht van buiten die de overheid in zijn hok houdt. Dus boetes van 170 miljoen omdat je als overheid het schadelijke glucose-fructosestroop wil weren, zijn 'goed' omdat het de overheid in zijn hok duwt.
Echter, wanneer het niet bevalt dan wordt het opeens door de libertariërs weer binnen de overheid getrokken. Dat merkte ik in de discussie hier:
"Wat men euforisch marktwerking noemt is het uitvoeren van beleid door niet ambtenaren."
"Helaas wordt die hele gang van zaken gelegitimeerd door iedereen die gaat stemmen."
Mijn indruk is: met wat lenigheid en flexibiliteit kun je afwisselend iets wel/niet binnen de overheid plaatsen. Maar misschien zie ik dat wel verkeerd.
Zonder grote overheid is die verrotte symbiose niet mogelijk en zijn we dus allemaal beter af.quote:Op maandag 18 mei 2015 16:09 schreef keste010 het volgende:
[..]
Nee dat zie je uitstekend. Het grappige is dat het neo-liberalisme (wat je grof kan samenvatten als het grootkapitaal en de overheid die samen in bed liggen) vervolgens ontkend wordt, terwijl miskleunen van het grootkapitaal vervolgens wel (deels terecht) aan de overheid geweten worden.
Nee, dan voel jij je beter af. Iemand die ik zojuist heb zien stellen dat iets als 'maatschappelijk belang' niet bestaat vind ik nou niet de juiste persoon om te oordelen wanneer "we dus allemaal beter af" zouden zijn.quote:Op maandag 18 mei 2015 16:22 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Zonder grote overheid is die verrotte symbiose niet mogelijk en zijn we dus allemaal beter af.
Klopt. Er bestaan alleen maar individuele belangen.quote:Op maandag 18 mei 2015 16:33 schreef keste010 het volgende:
[..]
Nee, dan voel jij je beter af. Iemand die ik zojuist heb zien stellen dat iets als 'maatschappelijk belang' niet bestaat vind ik nou niet de juiste persoon om te oordelen wanneer "we dus allemaal beter af" zouden zijn.
Op lange termijn niet.quote:
De Europese Commissie zelf wil graag een vrijhandelsverdrag grappig genoeg, het zijn enkele lidstaten waaronder Nederland die een beetje lastig doen. De EU doet dus helemaal niet lastig.quote:Op vrijdag 22 mei 2015 12:42 schreef 729Sinistra het volgende:
National Sniper, de reden waarom dit is is omdat u van Nederlander tot Europeaan dient getransformeerd te worden. De USA is de grootste concurrent van de steeds dictatoriaal wordende EU. Als u goederen uit Oekraïne of Georgie besteld ben ik er zeker van dat u geen importkosten hoeft te betalen terwijl deze landen NIET tot de Schengenzone behoren. Ik bestel op heel regelmatige basis US producten en ook die worden soms met absurd hoge Douane-toltarieven belast met als doel u te ontmoedigen US-producten aan te schaffen. Ik ben persoonlijk voor TIPP omdat ik de US als westers land veel interessanter vindt voor Nederland als pakweg een failliet land als Roemenie. ''Een goed Europees burger koopt mml enkel Europees'' aldus de spreekbuis van de elite uit Brussel en daarom zal u indien TIPP verworpen wordt blijvend kunnen rekenen op tegenwerking vanuit de EU als u US producten blijft bestellen...
quote:EU dropped pesticide laws due to US pressure over TTIP, documents reveal | Environment | The Guardian
US trade officials pushed EU to shelve action on endocrine-disrupting chemicals linked to cancer and male infertility to facilitate TTIP free trade deal
US trade officials pushed EU to shelve action on endocrine-disrupting chemicals linked to cancer and male infertility to facilitate TTIP free trade deal
EU moves to regulate hormone-damaging chemicals linked to cancer and male infertility were shelved following pressure from US trade officials over the Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP) free trade deal, newly released documents show.
Draft EU criteria could have banned 31 pesticides containing endocrine disrupting chemicals (EDCs). But these were dumped amid fears of a trade backlash stoked by an aggressive US lobby push, access to information documents obtained by Pesticides Action Network (PAN) Europe show.
On the morning of 2 July 2013, a high-level delegation from the US Mission to Europe and the American Chambers of Commerce (AmCham) visited EU trade officials to insist that the bloc drop its planned criteria for identifying EDCs in favour of a new impact study. By the end of the day, the EU had done so.
Minutes of the meeting show commission officials pleading that “although they want the TTIP to be successful, they would not like to be seen as lowering the EU standards”.
The TTIP is a trade deal being agreed by the EU and US to remove barriers to commerce and promote free trade.
Responding to the EU officials, AmCham representatives “complained about the uselessness of creating categories and thus, lists” of prohibited substances, the minutes show.
The US trade representatives insisted that a risk-based approach be taken to regulation, and “emphasised the need for an impact assessment” instead.
Later that day, the secretary-general of the commission, Catherine Day, sent a letter to the environment department’s director Karl Falkenberg, telling him to stand down the draft criteria.
“We suggest that as other DGs [directorate-generals] have done, you consider making a joint single impact assessment to cover all the proposals,” Day wrote. “We do not think it is necessary to prepare a commission recommendation on the criteria to identify endocrine disrupting substances.”
The result was that legislation planned for 2014 was kicked back until at least 2016, despite estimated health costs of ¤150bn per year in Europe from endocrine-related illnesses such as IQ loss, obesity and cryptorchidism – a condition affecting the genitals of baby boys.
A month before the meeting, AmCham had warned the EU of “wide-reaching implications” if the draft criteria were approved. The trade body wanted an EU impact study to set looser thresholds for acceptable exposure to endocrines, based on a substance’s potency.
“We are worried to see that this decision, which is the source of many scientific debates, might be taken on political grounds, without first assessing what its impacts will be on the European market,” the chair of AmCham’s environment committee wrote in a letter to the commission.
These could be “dramatic” the letter said.
In a high-level internal note sent to the health commissioner, Tonio Borg, shortly afterwards, his departmental director-general warned that the EU’s endocrines policy “will have substantial impacts for the economy, agriculture and trade”.
The heavily redacted letter, sent a week before the EU’s plans were scrapped continued: “The US, Canada, and Brazil [have] already voiced concerns on the criteria which might lead to important repercussions on trade.”
The series of events was described as “incredible” by the the Green MEP Bas Eickhout. “These documents offer convincing evidence that TTIP not only presents a danger for the future lowering of European standards, but that this is happening as we speak,” he told the Guardian.
Earlier this year, 64 MEP’s submitted questions to the commission about the delay to EDC classifications, following revelations by the Guardian about the scale of industry lobbying in the run up to their abandonment. Sweden, the European Parliament and European Council have brought court proceedings against the commission for the legislative logjam.
Just weeks before the regulations were dropped there had been a barrage of lobbying from big European firms such as Dupont, Bayer and BASF over EDCs. The chemical industry association Cefic warned that the endocrines issue “could become an issue that impairs the forthcoming EU-US trade negotiations”.
The German chemicals giant BASF also complained that bans on pesticide substances “will restrict the free trade with agricultural products on the global level”.
Around this time, the commission’s more industry-friendly agriculture department weighed into the internal EU debate after being “informed by representatives of the US chemical industry” about it.
A common theme in the lobby missives was the need to set thresholds for safe exposure to endocrines, even though a growing body of scientific results suggests that linear threshold models – in which higher doses create greater effects – do not apply to endocrine disruptors.
“The human endocrine system is regulated by hormones and the hormone receptors are sensitive to low doses,” said Hans Muilerman, PAN Europe’s chemicals coordinator. “In animal toxicity studies, effects are seen from low doses [of endocrines] that disappear with higher ones. But in the regulatory arena, lower doses are not tested for.”
A commission spokesperson insisted that health and environmental concerns would be fully addressed, despite pressure from industry or trade groups.
“The ongoing EU impact assessment procedure is not linked in any way to the TTIP negotiations,” the official said. “The EU will proceed to the adoption of definitive criteria to identify endocrine disruptors, independently from the further course of our TTIP negotiations with the US.”
An EU-TTIP position paper on chemicals published last May, cited endocrine disruptors as as one of the “new and emerging scientific issues” which the EU and the US could consider for “enhanced regulatory cooperations” in a future TTIP deal.
“However, given the fact that a possible future TTIP Agreement will most likely not enter into force before the adoption of definitive EU criteria to identify endocrine disruptors, it is clear that the EU’s ongoing impact assessment and adoption of definitive criteria will not be dealt with in the TTIP negotiations,” the spokesperson said.
Bron: www.theguardian.com
Men koopt er massaal goederen uit voornamelijk Azië, ook als er een Amerikaans alternatief voor handen is bv Ford ipv Honda.quote:Op vrijdag 22 mei 2015 13:16 schreef De_Kaas het volgende:
Rest van je post is zelfs nog grappiger want bij uitstek in de VS leeft juist erg het "buy American" gevoel.
Dat kan ook niet anders omdat veel Amerikaanse producten verbazingwekkend slecht van kwaliteit zijn.quote:Op zondag 24 mei 2015 12:04 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Men koopt er massaal goederen uit voornamelijk Azië, ook als er een Amerikaans alternatief voor handen is bv Ford ipv Honda.
Nee, dat is allang niet meer het geval.quote:Op zondag 24 mei 2015 13:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat kan ook niet anders omdat veel Amerikaanse producten verbazingwekkend slecht van kwaliteit zijn.En dat lossen ze niet op door beter hun best te doen, maar door mensen lastig te vallen met propagandacampagnes en patriottisme.
Perzië.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 01:22 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Zijn er nog landen waar je naar toe kunt gaan als dit totalitaire Muricaanse verdrag er door komt? Ik zit niet te wachten op kanker eigenlijk of alleen nog maar vet en ongezond voedsel, zoals ze in Murica eten.
Hola companero, ik herkende je niet met je nieuwe avatar!quote:
Dikke Monsanto-pesticide-shit hier man. En een eigen TTIP die die zak van Santos getekend heeft. STARBUCKS in COLOMBIA. heiligschennis.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 01:51 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Hola companero, ik herkende je niet met je nieuwe avatar!![]()
Como estas la vida?
Is Perzie beter dan Colombia of is het TTIP reeds actief in Colombia?
Zuid-Amerika heeft ook al een handelsverdrag met de VS.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 01:51 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Hola companero, ik herkende je niet met je nieuwe avatar!![]()
Como estas la vida?
Is Perzie beter dan Colombia of is het TTIP reeds actief in Colombia?
Trollistan.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 01:22 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Zijn er nog landen waar je naar toe kunt gaan als dit totalitaire Muricaanse verdrag er door komt? Ik zit niet te wachten op kanker eigenlijk of alleen nog maar vet en ongezond voedsel, zoals ze in Murica eten.
Nee, dat is niet het hele punt. Het hoort bij het bedrijfsrisico dat wetgeving kan veranderen en dat je daar nadeel van kan ondervinden.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 15:27 schreef keste010 het volgende:
Waar ik vooral benieuwd naar ben is vereiste vier. Het hele punt is toch juist dat overheden wel hun eigen wetgeving mogen houden maar financieel moeten compenseren voor bedrijven die hier hinder door ondervinden? Wat is dan de toevoeging van deze vereiste?
En hoe wordt dat getoetst? Want in principe kan je elke ex- of importregulering toch als protectionistisch dan wel niet protectionistisch opvatten?quote:Op vrijdag 29 mei 2015 22:08 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, dat is niet het hele punt. Het hoort bij het bedrijfsrisico dat wetgeving kan veranderen en dat je daar nadeel van kan ondervinden.
Het enige wat niet de bedoeling is en waar bij ISDS schadevergoeding voor kan worden geëist, is protectionistische wetgeving. En niet elke wetgeving waar een bedrijf last van heeft is protectionistisch. Waar het om gaat is dat bijv. milieuwetgeving niet een verkapte pesterij voor buitenlandse bedrijven is, maar ook echt iets voor het milieu doet en niet overdreven streng is.
Er is wel het e.e.a. aan jurisprudentie over. Bijvoorbeeld:quote:Op vrijdag 29 mei 2015 23:23 schreef keste010 het volgende:
[..]
En hoe wordt dat getoetst? Want in principe kan je elke ex- of importregulering toch als protectionistisch dan wel niet protectionistisch opvatten?
Dank voor deze voorbeelden!quote:Op zaterdag 30 mei 2015 10:17 schreef Igen het volgende:
[..]
Er is wel het e.e.a. aan jurisprudentie over. Bijvoorbeeld:
Het Duitse Reinheitsgebot (dat bier alleen uit mout, hop en water mocht bestaan) was veel strenger dan nodig om de volksgezondheid te beschermen en was dus een onrechtmatige handelsbelemmering.
Het Canadese verbod op het kankerverwekkende pesticide Lindaan sloot aan bij tientallen andere landen die het ook al verboden hadden wegens de volksgezondheid, en was dus rechtmatig en geen reden voor schadevergoeding. (link)
De oud-Griekse filosofen leefden gewoon op de zak van rijke staatsmannen die hen 'in dienst' hadden genomen hoor.quote:Op maandag 13 mei 2013 14:30 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Voor men met subsidies begon te strooien hadden we ook nog geen cultuur?
quote:SP: Handelsverdrag gaat ten koste van sociale rechten en publieke voorzieningen.
Partij voor de Dieren: Vrijhandelsakkoorden ondermijnen democratie.
Piratenpartij: Afgewezen ACTA-verdrag komt via achterdeur naar binnen.
Jammer alleen dat die partijen niet veel in de melk te brokkelen hebben, en wij niet veel verder komen dan boze berichtjes posten en petities tekenen op het internet.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 01:45 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
http://langleveeuropa.nl/(...)-politieke-partijen/
[..]
Tsja, er zijn wel demonstraties geweest tegen Monsanto en TTIP trouwens.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 01:49 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Jammer alleen dat die partijen niet veel in de melk te brokkelen hebben, en wij niet veel verder komen dan boze berichtjes posten en petities tekenen op het internet.
Dat is dus onzin. Op het moment loopt er een procedure van een tabaksfabrikant tegen Australië, omdat men strengere waarschuwingen op de pakjes wil zetten (of dat al gedaan heeft). In Australië zelf werd de fabrikant nog net niet uitgelachen, maar nu probeert men het via Singapore (hoezo jurisdiction shopping?) en het gaat om slechts 400 miljoen.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 22:08 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, dat is niet het hele punt. Het hoort bij het bedrijfsrisico dat wetgeving kan veranderen en dat je daar nadeel van kan ondervinden.
Het enige wat niet de bedoeling is en waar bij ISDS schadevergoeding voor kan worden geëist, is protectionistische wetgeving. En niet elke wetgeving waar een bedrijf last van heeft is protectionistisch. Waar het om gaat is dat bijv. milieuwetgeving niet een verkapte pesterij voor buitenlandse bedrijven is, maar ook echt iets voor het milieu doet en niet overdreven streng is.
Is Australië al veroordeeld?quote:Op zaterdag 6 juni 2015 13:46 schreef drexciya het volgende:
[..]
Dat is dus onzin. Op het moment loopt er een procedure van een tabaksfabrikant tegen Australië, omdat men strengere waarschuwingen op de pakjes wil zetten (of dat al gedaan heeft). In Australië zelf werd de fabrikant nog net niet uitgelachen, maar nu probeert men het via Singapore (hoezo jurisdiction shopping?) en het gaat om slechts 400 miljoen.
En als toegift kijken de buurlanden dit aan voordat ze zelf met dit soort acties komen. Dit heeft niets met concurrentie te maken, maar met alles wat ook maar enigszins als negatief kan worden uitgelegd. Dus iedere regel die de inkomsten van een concern kan bedreigen , wordt aangevochten.
Het feit dat zulke zaken überhaupt worden gestart, en dat het op de regels in andere landen invloed heeft, is al genoeg om verdragen met ISDS fratsen af te schieten.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 17:49 schreef Igen het volgende:
[..]
Is Australië al veroordeeld?
Nee?
Nou dan.
Er worden inderdaad regelmatig onzinnige rechtszaken gestart en daarom wil ik de rechtsstaat maar afschaffen.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 21:17 schreef drexciya het volgende:
[..]
Het feit dat zulke zaken überhaupt worden gestart, en dat het op de regels in andere landen invloed heeft, is al genoeg om verdragen met ISDS fratsen af te schieten.
Dat is weer een domme vergelijking. Het ISDS gerechtshof is niet transparant en kent geen bezwaaroptie, ook is de onafhankelijkheid van de mensen die uitspraken moeten doen nogal omstreden. In een normale rechtsstaat kun je onzinprocessen beginnen, maar word je teruggefloten door de rechter (als het goed is). Daarnaast hoort de rechtspraak onafhankelijk te zijn.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 22:54 schreef De_Kaas het volgende:
[..]
Er worden inderdaad regelmatig onzinnige rechtszaken gestart en daarom wil ik de rechtsstaat maar afschaffen.
Nu nog wel ja. En zeker als het NL-stemvee-kutvolk op de traditionele bühnepartijen blijven stemmen.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 01:49 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Jammer alleen dat die partijen niet veel in de melk te brokkelen hebben, en wij niet veel verder komen dan boze berichtjes posten en petities tekenen op het internet.
Hij is misschien wat extreem in zijn gedachtegang en ben het ook zeker niet vaak met hem eens. Maar in de kern van onderstaande post, heeft hij zeker gelijk.quote:Op zondag 7 juni 2015 10:29 schreef De_Kaas het volgende:
Dat bovenstaand figuur tegen het verdrag is, is waarschijnlijk direct het beste argument voor het verdrag.
quote:Op zaterdag 6 juni 2015 13:22 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Tsja, er zijn wel demonstraties geweest tegen Monsanto en TTIP trouwens.
Het FNV is ook tegen.
http://ncpn.nl/manifest/2015/05/ittp.htm
Als dit verdrag er komt krijgen we ook Muricaanse toestanden waar werknemers 2 of 3 banen moeten combineren om rond te kunnen komen en vervolgens alleen maar genetisch gemodificeerde stront kunnen kopen in de supermarkten.![]()
Als dit verdrag er door komt zijn we gewoon verdoemd in de EU.![]()
![]()
De politici die dit tekenen zouden jaren de cel in moeten voor volksverraad. We worden uitgeleverd aan het meest walgelijke land ter wereld.![]()
![]()
Mensen die tijdelijk geen baan hebben slapen in de VS in tenten of onder een brug. Echt een prettig vooruitzicht.
Kende het nieuwsplatform niet, maar er staan geweldige artikelen. Zie bijvoorbeeld ook dit artikel van vandaag met een genuanceerd pro-vrijhandelsverdrag betoog:quote:Op dinsdag 9 juni 2015 13:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
http://www.politico.eu/ar(...)deal-for-ttip-group/
De politici beginnen de hete adem van de pers in hun nek te voelen. Druk blijven zetten dus! De geheimhoudingsplicht is versoepeld, nu mogen ze publiekelijk hun zegje doen over wat reeds is gelekt over het conceptakkoord.
Ik voeg de website toe aan mijn favorieten.quote:This is a once-in-a-generation opportunity for government to write and enforce better rules for global trade. The critics should stay in the game, and make sure their voices are heard.
Dat is in ieder geval de kern. Of dat je het nu wel of niet een goed idee vindt dat deze grootschalige wetswijzigingen er komen, het is van essentieel belang dat het met de nodige openheid gebeurt (die zonodig moet worden afgedwongen) en dat het kritisch wordt gevolgd, geanalyseerd etc.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 14:27 schreef De_Kaas het volgende:
This is a once-in-a-generation opportunity for government to write and enforce better rules for global trade. The critics should stay in the game, and make sure their voices are heard.
Mooi. Maar beter afstel in de huidige leugenachtige en voor de samenleving nadelige vorm.quote:Het Europees Parlement in Straatsburg stemt woensdag nog niet over het geplande vrijhandelsverdrag tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten (TTIP).
quote:Steeds duidelijker wordt dat onder kapitalistische verhoudingen de grote financieel-industriële conglomeraten feitelijk de dienst uitmaken. De belangengroepen van het grote financierskapitaal die de Amerikaanse buitenlandse politiek aansturen, hebben eerder al samengespannen om Al-Qaeda en andere sektarische extremistische krachten in te zetten om een 'pan-Arabische huurlingenmacht te vormen waarmee zij tegen hun vijanden vechten'. De ervaren journalist Seymour Hersh waarschuwde hier al tegen in 2007 in een profetisch negen pagina's tellend rapport.
Door middel van gedocumenteerd bewijs, verzameld in de loop van de afgelopen vier jaar, heeft Hersh deze criminele samenzwering tegen de wereldvrede en de hele mensheid blootgelegd. Politiek analist Tony Cartalucci besprak dit in zijn artikel in de Activist Post over de geweldige ramp die nog moet komen, gepubliceerd op 6 maart 2015. "De speciale oorlogsbelangengroepen in de Verenigde Staten, samen met hun co-samenzweerders, zijn van plan de planeet helemaal in te nemen, niet alleen het Midden-Oosten en Noord-Afrika, maar ook Rusland, China, en daarbuiten. Het bedreigt het leven, de vrede en de welvaart van iedereen op aarde. Als het niet wordt onthuld, en de verdere gang van de speciale belangen niet wordt gestopt, ontworteld, en verwijderd, zal er geen ontsnappen zijn aan de donkere dagen die onvermijdelijk voor ons liggen".
Cartalucci stelt dat dit geen oorlog is van 'Obama', noch van de 'Republikeinen', noch van de neo-cons. In zijn visie is dit een oorlog om de wereldwijde hegemonie, gevoerd door de multinationale bedrijven, banken en instellingen op Wall Street en in Washington, die de verkiezingsresultaten en de kracht van politieke partijen aan alle kanten overstijgt en alle hoeken van de huidige, heersende politieke paradigma overschaduwt. "Een beroep doen op een politieke partij die wordt gecontroleerd door deze belangen is de exacte definitie van zinloosheid."
Volgens Cartalucci, gaat het niet alleen maar om corporaties als 'Walmart', 'Pepsi' of 'Exxon' alleen, maar om de concentratie van macht, rijkdom en invloed die deze bedrijven gezamenlijk vertegenwoordigen. Vaak zijn het dezelfde bestuurders en financiële belangen die aandeelhouder zijn in elk van die ondernemingen. Het is dit handjevol aandeelhouders dat, op zijn beurt denktanks sponsort die beleidsstukken produceren die agressie-oorlogen manipuleren, inclusief de huidige 'proxy'-oorlogen gevoerd door 'ISIS' en 'Al Qaeda'.
Terwijl de NAVO duidelijk de grenzen van Rusland bedreigt in Oekraïne, creëert deze ook een verenigd front van sektarische extremisten die tegen de zuidelijke regio van Rusland zal aanduwen. Hun plannen zullen niet eindigen in het Midden-Oosten. Als het succesvol is bij het vaststellen van de hegemonie daar, zal de chaos verspreiden naar alle hoeken van de wereld: eerst naar het zuiden van Rusland en het westen van China, dan daarbuiten. De vraag of iemand al dan niet uiteindelijk zal worden geraakt door dit conflict is niet een kwestie van of, maar een kwestie van wanneer, voorspelt Cartalucci. Hij denkt een oplossing tegen deze ontwikkelingen te hebben in het organiseren van kleinschalige economische projecten. Een illusie. De machthebbers leven in hun eigen werkelijkheid en weten steeds nieuwe verbonden en activiteiten te ontwikkelen om hun zieltogend bestaan te rekken, zolang er geen breed gedragen georganiseerde tegenstand wordt geboden. (Bron: Manuel E. Yepe http://http://manuelyepe.wordpress.com/ Bewerkt door Walter Lippmann. http://http://www.walterlippmann.com/docs4306.html)
Het huidige kapitalistische politieke, economische, culturele en ideologische klimaat toont genadeloos de talloze interne tegenstrijdigheden, gebaseerd op keiharde onderlinge kapitalistische concurrentie om te kunnen overleven, maar ook de monsterverbonden, zoals hierboven beschreven. Geopolitieke wedijver over territorium, markten, grondstoffen, goedkope arbeidskracht en militaire macht blijven aan de orde van de dag. Het kapitaal in crisis kan steeds vaker alleen nog maar overleven door de uitbuitingsgraad overal in de wereld drastisch op te voeren, de mondiale tegenstellingen te vergroten en (potentiële) tegenstanders te verzwakken en te blijven zoeken naar totale hegemonie. Bestaande grenzen zijn daarbij slechts hindernissen die moeten worden opgeruimd. Niet de soevereiniteit van landen speelt voor de monopolies een rol, alleen het eigenbelang.
Inkomensongeljkheid rijke landen stijgt verder
Zelfs de club van rijke landen waarschuwt: de groeiende kloof tussen arm en rijk remt de economische groei. De inkomensongeljkheid in de rijke industrielanden stijgt. En dat is niet alleen een sociaal, maar vooral ook een economisch probleem: de ongelijkheid remt de groei. Dat is de belangrijkste conclusie van een rapport dat de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) op 21 mei jl. publiceerde. De club van 34 industrielanden neemt daarmee stelling in de actuele internationale discussie'over ongelijkheid. De OESO, waarvan de meeste Europese landen, de VS en Japan lid zijn, stelt dat de inkomensongelijkheid een 'recordhoogte' heeft bereikt sinds metingen begonnen in de jaren tachtig. De rijkste 10 procent van de bevolking verdient nu 9,6 keer meer dan de armste 10 procent. In de jaren 80 was dit nog 7,1 keer meer; in de jaren 2000 negen keer. Op basis van eigen, empirisch onderzoek stelt de OESO: "Als de inkomensongelijkheid toeneemt, daalt de economische groei." In het rapport staat ook dat een beleid van herverdeling door de politiek "geen negatief effect heeft op de groei". Maar ongelijkheid is niet onvermijdelijk en komt ook door politieke keuzes, stelt de OESO. De belastingtarieven aan de top zijn de afgelopen jaren gedaald. En armen krijgen minder subsidies. (Bron: NRC, 22-05-2015)
Strijd voor verbetering van het levenspeil en tegen afbraak van sociale- en arbeidsrechten moet hand in hand gaan met strijd tegen de heersende verhalen, tegen de leugens van het grootkapitaal. Dat kent slechts één gouden regel: overleven ten koste van alles en iedereen. Het is van doorslaggevend belang dat leugens, bedrog, verdraaiingen en halve waarheden worden ontmaskerd. Manifest helpt daarbij.
Zonder dat ik het belang van deze vrijhandelszone wil bagatelliseren: heeft Afrika niet veel meer aan het opheffen van handelsbelemmeringen met Europa en de VS?quote:Op donderdag 11 juni 2015 14:09 schreef De_Kaas het volgende:
26 Afrikaanse landen - van van de noordkust tot aan de zuidkust - zijn na vandaag weer een stap dichterbij een grote (oost-)Afrikaanse vrijhandelszone. Als dat binnen een jaar of twee gaat lukken is dat een van de mooiste en meest significante economische nieuwsberichten van het decennium.
Je bent toch geen commie of wel?quote:Op donderdag 11 juni 2015 14:13 schreef Perrin het volgende:
Geen verdediging meer tegen een vloedgolf van goedkope producten uit het buitenland.
Byebye, locale producenten.![]()
Natuurlijk maar dat betekent dat Europa overspoelt gaat worden met goedkopere producten en wij meer werklozen hebben.quote:Op donderdag 11 juni 2015 15:00 schreef keste010 het volgende:
[..]
Zonder dat ik het belang van deze vrijhandelszone wil bagatelliseren: heeft Afrika niet veel meer aan het opheffen van handelsbelemmeringen met Europa en de VS?
En wat kwam daar uit? Nog wat in het bijzonder?quote:
Voorlopig minder. Een hoop investeringen vinden niet plaats in Afrika, omdat ze niet lonend zijn doordat je bijvoorbeeld per se je fabriek in land X moet neerzetten als je in land X wil verkopen. De markt per Afrikaans land is alleen vaak nog niet lonend genoeg om dergelijke investeringen aan te gaan, maar als je via een fabriek in land X plotseling de halve Afrikaanse markt kan pakken is dat allemaal anders.quote:Op donderdag 11 juni 2015 15:00 schreef keste010 het volgende:
[..]
Zonder dat ik het belang van deze vrijhandelszone wil bagatelliseren: heeft Afrika niet veel meer aan het opheffen van handelsbelemmeringen met Europa en de VS?
Een hele sterke analyse en waarheden als een koe!quote:Op woensdag 10 juni 2015 00:56 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Door middel van gedocumenteerd bewijs, verzameld in de loop van de afgelopen vier jaar, heeft Hersh deze criminele samenzwering tegen de wereldvrede en de hele mensheid blootgelegd. Politiek analist Tony Cartalucci besprak dit in zijn artikel in de Activist Post over de geweldige ramp die nog moet komen, gepubliceerd op 6 maart 2015. "De speciale oorlogsbelangengroepen in de Verenigde Staten, samen met hun co-samenzweerders, zijn van plan de planeet helemaal in te nemen, niet alleen het Midden-Oosten en Noord-Afrika, maar ook Rusland, China, en daarbuiten. Het bedreigt het leven, de vrede en de welvaart van iedereen op aarde. Als het niet wordt onthuld, en de verdere gang van de speciale belangen niet wordt gestopt, ontworteld, en verwijderd, zal er geen ontsnappen zijn aan de donkere dagen die onvermijdelijk voor ons liggen".
Cartalucci stelt dat dit geen oorlog is van 'Obama', noch van de 'Republikeinen', noch van de neo-cons. In zijn visie is dit een oorlog om de wereldwijde hegemonie, gevoerd door de multinationale bedrijven, banken en instellingen op Wall Street en in Washington, die de verkiezingsresultaten en de kracht van politieke partijen aan alle kanten overstijgt en alle hoeken van de huidige, heersende politieke paradigma overschaduwt. "Een beroep doen op een politieke partij die wordt gecontroleerd door deze belangen is de exacte definitie van zinloosheid."
Volgens Cartalucci, gaat het niet alleen maar om corporaties als 'Walmart', 'Pepsi' of 'Exxon' alleen, maar om de concentratie van macht, rijkdom en invloed die deze bedrijven gezamenlijk vertegenwoordigen. Vaak zijn het dezelfde bestuurders en financiële belangen die aandeelhouder zijn in elk van die ondernemingen. Het is dit handjevol aandeelhouders dat, op zijn beurt denktanks sponsort die beleidsstukken produceren die agressie-oorlogen manipuleren, inclusief de huidige 'proxy'-oorlogen gevoerd door 'ISIS' en 'Al Qaeda'.
Terwijl de NAVO duidelijk de grenzen van Rusland bedreigt in Oekraïne, creëert deze ook een verenigd front van sektarische extremisten die tegen de zuidelijke regio van Rusland zal aanduwen. Hun plannen zullen niet eindigen in het Midden-Oosten. Als het succesvol is bij het vaststellen van de hegemonie daar, zal de chaos verspreiden naar alle hoeken van de wereld: eerst naar het zuiden van Rusland en het westen van China, dan daarbuiten. De vraag of iemand al dan niet uiteindelijk zal worden geraakt door dit conflict is niet een kwestie van of, maar een kwestie van wanneer, voorspelt Cartalucci. Hij denkt een oplossing tegen deze ontwikkelingen te hebben in het organiseren van kleinschalige economische projecten. Een illusie. De machthebbers leven in hun eigen werkelijkheid en weten steeds nieuwe verbonden en activiteiten te ontwikkelen om hun zieltogend bestaan te rekken, zolang er geen breed gedragen georganiseerde tegenstand wordt geboden. (Bron: Manuel E. Yepe http://http://manuelyepe.wordpress.com/ Bewerkt door Walter Lippmann. http://http://www.walterlippmann.com/docs4306.html)
Het huidige kapitalistische politieke, economische, culturele en ideologische klimaat toont genadeloos de talloze interne tegenstrijdigheden, gebaseerd op keiharde onderlinge kapitalistische concurrentie om te kunnen overleven, maar ook de monsterverbonden, zoals hierboven beschreven. Geopolitieke wedijver over territorium, markten, grondstoffen, goedkope arbeidskracht en militaire macht blijven aan de orde van de dag. Het kapitaal in crisis kan steeds vaker alleen nog maar overleven door de uitbuitingsgraad overal in de wereld drastisch op te voeren, de mondiale tegenstellingen te vergroten en (potentiële) tegenstanders te verzwakken en te blijven zoeken naar totale hegemonie. Bestaande grenzen zijn daarbij slechts hindernissen die moeten worden opgeruimd. Niet de soevereiniteit van landen speelt voor de monopolies een rol, alleen het eigenbelang.
Inkomensongeljkheid rijke landen stijgt verder
Zelfs de club van rijke landen waarschuwt: de groeiende kloof tussen arm en rijk remt de economische groei. De inkomensongeljkheid in de rijke industrielanden stijgt. En dat is niet alleen een sociaal, maar vooral ook een economisch probleem: de ongelijkheid remt de groei. Dat is de belangrijkste conclusie van een rapport dat de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) op 21 mei jl. publiceerde. De club van 34 industrielanden neemt daarmee stelling in de actuele internationale discussie'over ongelijkheid. De OESO, waarvan de meeste Europese landen, de VS en Japan lid zijn, stelt dat de inkomensongelijkheid een 'recordhoogte' heeft bereikt sinds metingen begonnen in de jaren tachtig. De rijkste 10 procent van de bevolking verdient nu 9,6 keer meer dan de armste 10 procent. In de jaren 80 was dit nog 7,1 keer meer; in de jaren 2000 negen keer. Op basis van eigen, empirisch onderzoek stelt de OESO: "Als de inkomensongelijkheid toeneemt, daalt de economische groei." In het rapport staat ook dat een beleid van herverdeling door de politiek "geen negatief effect heeft op de groei". Maar ongelijkheid is niet onvermijdelijk en komt ook door politieke keuzes, stelt de OESO. De belastingtarieven aan de top zijn de afgelopen jaren gedaald. En armen krijgen minder subsidies. (Bron: NRC, 22-05-2015)
Strijd voor verbetering van het levenspeil en tegen afbraak van sociale- en arbeidsrechten moet hand in hand gaan met strijd tegen de heersende verhalen, tegen de leugens van het grootkapitaal. Dat kent slechts één gouden regel: overleven ten koste van alles en iedereen. Het is van doorslaggevend belang dat leugens, bedrog, verdraaiingen en halve waarheden worden ontmaskerd. Manifest helpt daarbij.
Interessant artikel, Papieren Tijger!quote:Op vrijdag 12 juni 2015 08:58 schreef Paper_Tiger het volgende:
Dit artikel zegt het allemaal http://www.vrijspreker.nl/wp/2015/06/7x-tegen-ttip/#more-313452
Eigenlijk geen enkel sterk punt dat daar naar voren geschoven wordt.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 08:58 schreef Paper_Tiger het volgende:
Dit artikel zegt het allemaal http://www.vrijspreker.nl/wp/2015/06/7x-tegen-ttip/#more-313452
Dit ook:quote:Op vrijdag 12 juni 2015 11:12 schreef De_Kaas het volgende:
[..]
Eigenlijk geen enkel sterk punt dat daar naar voren geschoven wordt.
quote:Als het TTIP vrijhandel zou willen bevorderen dan is één A4’tje genoeg. Schaf invoertarieven, belastingen, red tape en heffingen af en klaar.
Moet natuurlijk wel in bureaucratische teksten en wollige zinnen staan die niemand snapt en multi interpreteerbaar zijn natuurlijk. Anders is het geen verdragquote:Op vrijdag 12 juni 2015 11:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dit ook:
[..]![]()
Duidelijk geschreven door een werkloze zolderkamertijger.
Nope. Alle partijen draaiden hun standaardriedeltje af, ergens was het wel grappig.quote:Op donderdag 11 juni 2015 15:51 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
En wat kwam daar uit? Nog wat in het bijzonder?
Als (extreem)linkse mensen en libertariërs eensgezind zijn dan zit er misschien wel een kern van waarheid in?quote:Op vrijdag 12 juni 2015 11:12 schreef De_Kaas het volgende:
[..]
Eigenlijk geen enkel sterk punt dat daar naar voren geschoven wordt.
Er zit ongetwijfeld een kern van waarheid in, in de zin dat TTIP in de eerste plaats een voordeel voor grote bedrijven oplevert. Maar de redenen waarom radicaal-links en libertariërs tegen grote bedrijven zijn, zijn natuurlijk heel verschillend en niet per se steekhoudend.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 18:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als (extreem)linkse mensen en libertariërs eensgezind zijn dan zit er misschien wel een kern van waarheid in?
Met nazisten net de enige groepen individuen die ik nog nooit op een serieuze politieke mening heb kunnen betrappen, dus nee niet echt.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 18:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als (extreem)linkse mensen en libertariërs eensgezind zijn dan zit er misschien wel een kern van waarheid in?
Tja, daar moet ik je helaas gelijk in geven.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 18:28 schreef De_Kaas het volgende:
[..]
Met nazisten net de enige groepen individuen die ik nog nooit op een serieuze politieke mening heb kunnen betrappen, dus nee niet echt.
Petities tekenen:quote:Op dinsdag 16 juni 2015 17:25 schreef Iwanius het volgende:
Goed en nu we dat allemaal weten: Wat wil je als individu er tegen doen?
Petities tekenen is altijd goed.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 17:30 schreef keste010 het volgende:
[..]
Petities tekenen:
http://supportgreens.eu/nl/ttip
http://action.globaljusti(...)_static_page_id=3521
quote:Op dinsdag 16 juni 2015 18:39 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Ik houd niet van geweld
FARC![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Rote Armee Fraktion![]()
![]()
![]()
Andreas Baader![]()
![]()
Verontrustend en verhelderend tegelijk.quote:Een #TTIP-diner bij de Amerikaanse ambassadeur
17jun 2015
Eric Smit
FTM-hoofdredacteur Eric Smit ging in een vers gestoomd pak op bezoek bij de Amerikaanse ambassadeur om te praten over het handelsverdrag TTIP. Hij trof er vertegenwoordigers en belangenbehartigers van grote corporates aan en veel eensgezindheid over het naderende handelsverdrag. ‘This is off the record!’
Als FTM-journalist krijg je niet snel uitnodigingen uit de hoek van het establishment. Een eervolle uitnodiging van de Amerikaanse ambassade om in de ambtswoning tijdens een diner te praten over het inmiddels geruchtmakende TTIP handelsverdrag tussen de Verenigde Staten en Europa leek mij dan ook een buitenkans. Ambassadeur Timothy Broas wenste in een ‘gezelschap van Nederlandse opiniemakers en experts’ zijn begrip te vergroten over hoe TTIP in Nederland wordt beleefd. Het handelsverdrag beoogt de laatste handelsbelemmeringen tussen de twee economische machtsblokken weg te nemen. De economie zal daarvan profiteren – zo luidt de theorie althans.
‘Off the record’
Voorafgaand had ik met de medewerker van de ambassade besproken op welke voorwaarden ik bij het diner aanwezig kon zijn. Ik wilde er in het publieke domein mededelingen over kunnen doen, zo luidde mijn voorwaarde. Want wat zou ik anders als journalist waard zijn? Daar ging hij mee akkoord, zolang aanwezigen maar niet door mij zouden worden geciteerd. Mensen moesten vrijuit kunnen spreken. Dat leek mij een aanvaardbare tegemoetkoming en dus toog ik op de zonnige avond van 10 juni met mijn uitnodiging en paspoort in de binnenzak naar Den Haag. Dresscode: business. Hoewel ik mijn zaakjes doorgaans in spijkerbroek en zwartleren cowboylaarzen pleeg af te handelen, leek het mij gepaster om in een vers gestoomd pak, gepoetste schoenen, dasloos en fashionably late bij de Amerikanen aan te bellen. In de hal van de ambtswoning schudde ik de hand van de ambassadeur die mij allerhartelijkst verwelkomde, maar mij niettemin nog even serieus toesprak: ‘everything is off the record tonight’.
‘Of course it is’, verzekerde ik hem.
De aanwezigen waren onder andere afkomstig van bedrijven en instellingen als Philips, ABN Amro en ING. Ook aanwezig: Simon Smits, de huidige directeur-generaal Buitenlandse Economische Betrekkingen van het ministerie van Buitenlandse Zaken en Winand Quaedvlieg hoofd van het Brusselse kantoor van werkgeversorganisatie VNO-NCW. De enige andere aanwezige journalist was Mathijs Bouman. Naast mij aan tafel zat Willem-Jan Laan, director global affairs van Unilever, precies tegenover mij Andy Klom, het traag en zalvend sprekende hoofd van de vertegenwoordiging van de Europese Commissie in Nederland.
Ik liet mijn blik even over het menu dwalen en constateerde dat de traditionele Amerikaanse lekkernijen daarop geen plek hadden gekregen. Het eerste gerecht: een worteltartaartje omwonden met gerookte wilde Alaskazalm en twee gepocheerde kwarteleitjes in een komkommer gazpacho. Verrukkelijk. Barack Obama had het een paar dagen eerder bij de G7 in de Beierse Alpen nog met Weißwurst en Weizenbier moeten doen. De Amerikaanse president ijvert hard voor TTIP. Hij wil dat het handelsverdrag nog in zijn ambtstermijn wordt geratificeerd. Een dag na de Duitse kroegmaaltijd mocht hij de uitgesproken instemming van de G7 in ontvangst nemen: in de komende zes maanden moet er een raamovereenkomst over TTIP liggen.
Emotioneel en redeloos
Het optimisme over TTIP was ook bij sommige gasten in de ambtswoning merkbaar. Bij de eerste rondgang aan tafel werd mij ook al snel duidelijk dat ik de enige aanwezige was die zich kritisch zou tonen over het op handen zijnde verdrag. De weerzin van vele burgers tegen TTIP werd door de meesten afgedaan als emotioneel. Het verweer tegen het ISDS (het Investor State Dispute Settlement): volkomen redeloos. De ene na de andere gast bracht dit in variërende staten van opwinding naar voren.
Waarom zouden Europeanen, Nederlanders in het bijzonder, zich zo verzetten tegen een verdrag dat zulke evidente voordelen had? En waarom werd de wijze van juridische arbitrage, zoals in ISDS vervat, nog steeds schimmig genoemd? Critici wisten niet waar ze het over hadden, hun kennis van de feiten schoot ernstig tekort. Het zat hem in de boosheid van mensen, merkten enkelen op, het archetypische wantrouwen tegen Amerikanen en populisten die daar misbruik van maken. Er werd instemmend geknikt en gebromd.
ALS DE HARDE BEWIJZEN VOOR HET FUNDAMENT VOOR TTIP ONTBREKEN, WAAR BERUST UW BRAVOURE DAN OP?
Het werd tijd om de boel een beetje op te schudden zonder dat daarbij de chloorkippen over tafel vlogen. Ik vroeg de aanwezigen waar alle zelfverzekerdheid op was gestoeld, toch zeker niet op de grandioze voorspelde economische voordelen van TTIP? Economische modellen (Bertelsmann, Ecorys) voorspellen in het voordelige geval dat er over tien jaar een half procent groei van het Europese nationale inkomen wordt geboekt. In het nadelige geval een half procent krimp (Capaldo). De uitkomsten van economische modellen zijn tegen elkaar weg te strepen, we weten het gewoon niet zeker, concludeerde ik. Als de harde bewijzen voor het fundament voor TTIP ontbreken, waar berust uw bravoure dan op?
Mijn argument maakte weinig indruk. De cijfers waren misschien niet indrukwekkend, maar een positieve invloed mocht ik niet ontkennen. Immers, het wegnemen van handelsbelemmeringen door het gelijktrekken van standaarden en wegnemen van invoertarieven zal de handel doen toenemen en dat is goed voor de productie en dat levert banen op. Daar kon geen zinnig mens tegen zijn.
De één procent
Dat kon ik dus wel. Want over welke hoeveelheid handel hadden we het precies? Hoeveel exporteerde Europa eigenlijk naar de Verenigde Staten?
Één miljard euro per dag, klonk het over de tafel.
Inderdaad, zei ik, terwijl een bediende mij een bord met getrancheerde lamsbiefstuk met een puree van aubergines voorschotelde. En dat dagelijkse miljard maakt aan het einde van het jaar één procent van het Europese nationale inkomen uit. En welke bedrijven vertegenwoordigen met name deze ene procent? Dat zijn de corporates die hier ook aan tafel zitten. En deze bedrijven zullen als gevolg ook het meest van TTIP profiteren. Profiteert de motor van de Europese economie – het midden- en kleinbedrijf (mkb) – gelijkwaardig mee?
Jawel, het verdrag zou beslist positief uitwerken voor het mkb, zo werd beweerd. Het mkb was tenslotte de grote toeleverancier van het corporate bedrijfsleven, de positieve effecten zouden aanzienlijk zijn.
HET GEVAAR VAN TOENEMENDE ONGELIJKHEID WAS SOWIESO GEEN TAFELGESPREK
En zo ging het verder. Ik bleef hameren op het ontbreken van harde bewijzen, maar dat haalde weinig uit. Ik argumenteerde vervolgens dat er neerwaartse druk zou ontstaan op de Europese arbeidslonen die hoger zijn dan die in Amerika. De Amerikanen was bovendien hetzelfde overkomen door het Noord-Amerikaanse handelsverdrag NAFTA. Dat feit werd weliswaar beaamd, maar daar mocht niet de conclusie uit worden getrokken dat dit door het handelsverdrag was veroorzaakt. Ik zag het voorhoofd van de bekende DWDD-econoom fronsen, maar niemand zei wat op deze economische kletspraat. Het onderwerp toenemende ongelijkheid was sowieso geen tafelgesprek.
Dat gold in iets mindere mate voor het idee van een onafhankelijk arbitrage-hof dat in de plaats moest komen voor het controversiële ISDS. Maar, zo bleek, zelfs zo’n relatief eenvoudige maatregel die transparantie van de rechtsspraak rondom het eventuele TTIP enorm zou kunnen vergroten, stuitte al op weerstand.
Een trein op stoom
Er moesten vooral succesvoorbeelden van bedrijven die profiteren van handel in de Verenigde Staten in de media naar voren worden gebracht, opperde een aanwezige. Want dat was de teneur; we zaten bij elkaar om een bijdrage aan de doorgang van TTIP te leveren, niet om wezenlijke vraagstukken over nog meer vrijhandel te bespreken. En trouwens; we moeten als Europeanen wel, want wat als de Aziatische variant van TTIP (TPP) er wel komt? Dan kunnen de Chinezen tegen het nultarief in de Verenigde Staten zaken doen!
De belangen zijn ook van geopolitieke aard, zo werd duidelijk. Het is noodzaak om met de Amerikanen aan de bal te blijven door een economisch machtsblok te vormen. Alleen zo valt straks nog iets af te dwingen.
TTIP is een trein die op stoom is gekomen, zo concludeerde ik aan het einde van de avond toen ik me over het tot hoogglans geboende parket naar de uitgang begaf. Het diner had me een boeiende inkijk geboden in het denken van direct betrokkenen en belanghebbenden. Meer vrije markt, meer vrije markt, meer vrije markt, luidt nog steeds het bezwerende mantra. Twijfels daarover zijn er niet. Ook niet bij de mee-denkende overheidsinstanties. In kringen van corporates wordt überhaupt niet getwijfeld. Wie deze mensen nog van iets anders wil overtuigen, zal een enorm kanon in stelling moeten brengen.
Bron: Follow the money
Of hebben dan vooral de dwazen die het van retoriek moeten hebben en niet van inhoud elkaar gevonden?quote:Op vrijdag 12 juni 2015 18:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja ik las het vanochtend ook. Erg stuitend. "Het archetypische wantrouwen tegen Amerikanen en populisteren die hier misbruik van maken" nog wel..quote:Op woensdag 17 juni 2015 12:08 schreef Tomatenboer het volgende:
Vandaag op ftm.nl:
[..]
Verontrustend en verhelderend tegelijk.
Wel mooi dat de vertegenwoordigers van de multinationals beamen dat het de lonen in Europa onder druk zal zetten. Hebben we daar in ieder geval geen discussie meer over.
Het is een kudde zonnekoninkjes die lopen te zweefteven.quote:Op woensdag 17 juni 2015 12:35 schreef keste010 het volgende:
[..]
Ja ik las het vanochtend ook. Erg stuitend. "Het archetypische wantrouwen tegen Amerikanen en populisteren die hier misbruik van maken" nog wel..
Waarom ga je volledig voorbij aan de kritiek dat de democratische politiek ondergeschikt gemaakt wordt aan een ondemocratisch ISDS (investor-state dispute settlement)?quote:Op vrijdag 8 november 2013 15:19 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Dat gaat dus over ontwikkelingslanden, nogal een verschil. Dit soort complete vrijhandelsverdragen zijn niet geschikt om te sluiten met ontwikkelingslanden, omdat die (zelfs gesteund door de WTO die ontwikkelingslanden expliciet een uitzonderingssituatie noemt) tijd nodig hebben om hun eigen sectoren te ontwikkelen alvorens die er klaar voor zijn om internationaal vrij te concurreren (wat het resultaat van zo'n vrijhandelsverdrag is).
Wanneer we het hebben over de VS en de EU gaat het echter over twee gebieden die ontwikkeld zijn en prima in staat zijn om met elkaar te concurreren. In het geval dergelijke 'landen' aan vrijhandel gaan doen met elkaar heeft het per saldo een welvaartsverhogend effect in beide (!) gebieden. Er is ook helemaal niets bijzonders aan een dergelijk verdrag in dat geval, het enige wat je doet is het wegnemen van onnatuurlijke barrières die men ooit in een ver verleden heeft bedacht heeft omdat politici vroeger nog dachten dat je er zelf wat aan had (of dan vooral de bevolking en jammer genoeg wordt dat vaak dan maar blind gevolgd door de leiders) en je brengt het weer terug naar de natuurlijke situatie zonder allerlei welvaartsverlagende beperkingen.
Is dat je enige response daarop?quote:Op woensdag 6 november 2013 19:43 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Slapjes, zie hier geen (sterke) argumenten.
Dit is niet gelukt.quote:Op zaterdag 16 november 2013 12:28 schreef trabant het volgende:
Naast de burgers van betreffende landen die buiten de deur worden gehouden wordt ook het Amerikaanse congres buitengesloten volgens Wikleaks: ‘The Obama administration is preparing to fast-track the TPP treaty in a manner that will prevent the US Congress from discussing or amending any parts of the treaty‘.
Zeer veelzeggend. Het zijn een paar grote bedrijven die erachter zitten omdat ze denken dat zij meer winst zouden pakken, voor de gewone bevolking is het economische effect waarschijnlijk negatief: nauwelijks meer economische groei voor de samenleving, geen trickling down effect en een uitkleding van de arbeidsvoorwaarden. Als dit de mensen niet overtuigt om tegende TTIP te zijn dan doet niets dat. Het probleem in zulke kwesties is dat er een sterke informatieasymmetrie is. Voor de lobby is het heel erg eenvoudig om de politici te bestoken met hun gekleurde en geselecteerde informatie, voor de tegenstanders is het vrijwel onmogelijk om hun informatie bij de politici te krijgen, dat kan enkel via de media en die worden eveneens hevig bestookt door dergelijke lobby's, de uitnodiging die deze journalist kreeg is een voorbeeld hiervan.quote:Op woensdag 17 juni 2015 12:08 schreef Tomatenboer het volgende:
Vandaag op ftm.nl:
[..]
Verontrustend en verhelderend tegelijk.
Wel mooi dat de vertegenwoordigers van de multinationals beamen dat het de lonen in Europa onder druk zal zetten. Hebben we daar in ieder geval geen discussie meer over.
Jij zoekt ver terug in de postgeschiedenis, ik ben inmiddels vijf accounts verder.quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:16 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Waarom ga je volledig voorbij aan de kritiek dat de democratische politiek ondergeschikt gemaakt wordt aan een ondemocratisch ISDS (investor-state dispute settlement)?
[..]
Is dat je enige response daarop?
Ben je inmiddels van standpunt veranderd?quote:Op donderdag 18 juni 2015 18:09 schreef De_Kaas- het volgende:
[..]
Jij zoekt ver terug in de postgeschiedenis, ik ben inmiddels vijf accounts verder.
Het is in Nederland een basisbeginsel in het staatsbestel dat de democratie uiteindelijk voor gaat, maar in andere landen zoals Duitsland en de VS is het juist onderdeel van de checks-en-balances dat de democratie maar één van de drie machten is, die evengoed bijv. door rechters in hun speelruimte beperkt horen te zijn.quote:Op woensdag 17 juni 2015 14:16 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Waarom ga je volledig voorbij aan de kritiek dat de democratische politiek ondergeschikt gemaakt wordt aan een ondemocratisch ISDS (investor-state dispute settlement)?
In de Nederlandse denkwijze is een democratische rechtstaat een staat waarin er ook rechtsbescherming bestaat tegen politieke willekeur. Als Rusland zich daar niet aan houd is dat een bedrijfsrisico die investeren in dat land minder aantrekkelijk maakt. Daarin zit al een mate van balans.quote:Op donderdag 18 juni 2015 18:17 schreef Igen het volgende:
[..]
Het is in Nederland een basisbeginsel in het staatsbestel dat de democratie uiteindelijk voor gaat, maar in andere landen zoals Duitsland en de VS is het juist onderdeel van de checks-en-balances dat de democratie maar één van de drie machten is, die evengoed bijv. door rechters in hun speelruimte beperkt horen te zijn.
Kijk bijv. maar naar de zaak Yukos, dat door Poetin opzettelijk met gelegenheidswetgeving kapot is gemaakt.
Volgens de Nederlandse denkwijze is Poetin democratisch gekozen en is het voor Chodorkovsky daarom gewoon maar pech gehad dat hij miljarden kwijtraakt en in de gevangenis terecht komt.
Volgens de Amerikaanse en Duitse denkwijze echter zijn mensenrechten, waaronder het recht op eigendom, niet slechts een richtlijn waar (gekozen) politici hun reet mee mogen afvegen maar iets wat via de rechter afdwingbaar moet zijn. Daar is dat ISDS ook op gebaseerd - en Rusland heeft ook een gigahoge boete via ISDS gekregen voor het kapotmaken van Yukos.
Dit is een beetje het bekende "Hitler was democratisch verkozen", maar het grootste probleem is natuurlijk dat het niet volgens de democratische spelregels is gespeeld. Poetin creeerde met Tsjetsjenië zijn eigen Rijksdag brand, en had zijn eigen intimidatielegers en fraudemannetjes. Met 50% van de (vervalsde) stemmen 100% van de macht in handen krijgen is sowieso niet het archetypische model van democratie.quote:Op donderdag 18 juni 2015 18:17 schreef Igen het volgende:
Volgens de Nederlandse denkwijze is Poetin democratisch gekozen en is het voor Chodorkovsky daarom gewoon maar pech gehad dat hij miljarden kwijtraakt en in de gevangenis terecht komt.
Volstrekt niet mee eens. In het Nederlandse staatsbestel bestaat in beginsel juist helemaal geen mogelijkheid om via juridische weg iets tegen politieke willekeur te kunnen doen.quote:Op donderdag 18 juni 2015 19:01 schreef deelnemer het volgende:
[..]
In de Nederlandse denkwijze is een democratische rechtstaat een staat waarin er ook rechtsbescherming bestaat tegen politieke willekeur.
<knip>
Een ISDS maakt landen ondergeschikt aan een rechtbank, die buiten de eigen jurisdictie valt. Een dergelijk internationale constructie opzetten, zonder de rest van het politieke raamwerk te internationaliseren is niet verstandig. Daarmee trek je de balans tussen de verschillende aspecten van een samenleving uit het lood. Het lijkt op een muntunie zonder een politieke unie.
Ja. Vandaar dat je "checks en balances" nodig hebt; een manier om je bijv. via juridisch weg tegen de dictatuur van de 50,1%-meerderheid te kunnen verdedigen.quote:Op donderdag 18 juni 2015 19:16 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit is een beetje het bekende "Hitler was democratisch verkozen", maar het grootste probleem is natuurlijk dat het niet volgens de democratische spelregels is gespeeld. Poetin creeerde met Tsjetsjenië zijn eigen Rijksdag brand, en had zijn eigen intimidatielegers en fraudemannetjes. Met 50% van de (vervalsde) stemmen 100% van de macht in handen krijgen is sowieso niet het archetypische model van democratie.
Daarom leende ik de term 'denkwijze' van je.quote:Op donderdag 18 juni 2015 19:21 schreef Igen het volgende:
[..]
Volstrekt niet mee eens. In het Nederlandse staatsbestel bestaat in beginsel juist helemaal geen mogelijkheid om via juridische weg iets tegen politieke willekeur te kunnen doen.
Dat het in de praktijk wel kan, komt juist doordat er al een hele reeks aan internationale verdragen is, zoals het EVRM+EHRM - internationale verdragen die Nederland "ondergeschikt maken aan een rechtbank, die buiten de eigen jurisdictie valt" en waarbij we het geluk hebben dat in Nederland zulke verdragen direct verticaal ook op de individuele burger werking hebben.
Ik bedoelde meer dat dit in proportionele stelsels lastiger gaat. Die 50% is geen homogene groep.quote:Op donderdag 18 juni 2015 19:23 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja. Vandaar dat je "checks en balances" nodig hebt; een manier om je bijv. via juridisch weg tegen de dictatuur van de 50,1%-meerderheid te kunnen verdedigen.
Dat is de basisaanname ja. Maar een verzekering voor als het een keertje in een bepaald opzicht even niet zo "gezond" eraan toe gaat is ook wel fijn.quote:Op donderdag 18 juni 2015 19:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik bedoelde meer dat dit in proportionele stelsels lastiger gaat. Die 50% is geen homogene groep.
Bovendien drijven gezonde democratieën op een gezonde portie inlevingsvermogen en vertrouwen. Dat klinkt heel soft maar zo werkt het wel een beetje. Snappen dat je zelf ook aan de beurt kan zijn wanneer je brildragers massaal gaat straffen.
Het veronderstelt dat je wel vertrouwen hebt in het oordeel van dit ISDS. Vertrouwen moet je verdienen. Het bedrijfsleven heeft al 30 jaar duidelijk aangegeven dat ze bereid zijn tot alles, als het geld kan opleveren (denk aan dubieuze belasting constructies). Ik verwacht dat ze landen aanklagen zodra ze maar ergens nadeel van hebben (dus geen pesten van bedrijven, maar bij gewone beleidswijzigingen). Dat blijkt uit de trackrecord mbt de bestaande handelsverdragen met een ISDS. Ik verwacht dat alleen grote bedrijven er hun voordeel mee kunnen doen, omdat het juridische expertise vereist en dit kosten met zich meebrengt. Kortom, er zit een te gehaaide groep achter, die ik ook in staat acht het ISDS te corrumperen (allemaal ten koste van de burger).quote:Op donderdag 18 juni 2015 20:00 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat is de basisaanname ja. Maar een verzekering voor als het een keertje in een bepaald opzicht even niet zo "gezond" eraan toe gaat is ook wel fijn.
Ook bij ISDS is het basisidee natuurlijk dat landen in principe vanuit zichzelf inzien dat vrije handel van voordeel voor iedereen is (waarom anders überhaupt het verdrag ondertekenen?) en dat het in principe de grote uitzondering zal zijn dat een land opzettelijk buitenlandse producenten pest en via ISDS daarvoor veroordeeld kan worden.
Wat is er nou weer mis met aanklagen? Als er onterechte veroordelingen zijn, dán zou er iets mis zijn. Maar dat je een aanklacht kan indienen als je je onterecht behandeld voelt? Het lijkt me eerder een probleem als dat níét kan.quote:Op donderdag 18 juni 2015 21:41 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het veronderstelt dat je wel vertrouwen hebt in het oordeel van dit ISDS. Vertrouwen moet je verdienen. Het bedrijfsleven heeft al 30 jaar duidelijk aangegeven dat ze bereid zijn tot alles, als het geld kan opleveren (denk aan dubieuze belasting constructies). Ik verwacht dat ze landen aanklagen zodra ze maar ergens nadeel van hebben (dus geen pesten van bedrijven, maar bij gewone beleidswijzigingen) als ze er maar geld uit kunnen peuren. Dat blijkt uit de trackrecord mbt de bestaande handelsverdragen met een ISDS. Dat alleen grote bedrijven er hun voordeel mee kunnen doen, omdat het juridische expertise vereist en dit kosten met zich meebrengt. Kortom, er zit een te gehaaide groep achter.
Welke verzekering was er tegen de Patriot Act? Of geldt het alleen als elitebescherming?quote:Op donderdag 18 juni 2015 20:00 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat is de basisaanname ja. Maar een verzekering voor als het een keertje in een bepaald opzicht even niet zo "gezond" eraan toe gaat is ook wel fijn.
Prima als democratisch wordt besloten dat waarborgen nodig zijn. Maar nu gebeurt precies datzelfde waar je voor waarschuwt: een kleine minderheid/meerderheid die het ondoorzichtig voor de rest gaat bepalen en garanties voor henzelf gaat inbouwen.quote:Ook bij ISDS is het basisidee natuurlijk dat landen in principe vanuit zichzelf inzien dat vrije handel van voordeel voor iedereen is (waarom anders überhaupt het verdrag ondertekenen?) en dat het in principe de grote uitzondering zal zijn dat een land opzettelijk buitenlandse producenten pest en via ISDS daarvoor veroordeeld kan worden.
5 accounts in zo'n korte tijd?quote:Op donderdag 18 juni 2015 18:09 schreef De_Kaas- het volgende:
[..]
Jij zoekt ver terug in de postgeschiedenis, ik ben inmiddels vijf accounts verder.
Geen idee waar ik het toen over had en heb geen zin om het allemaal terug te lezen.
Persoonlijk vind ik het kunnen aanklagen van een staat omdat haar beleid de winst van een bedrijf in de weg zit een vorm van 'onterechte veroordelingen'. Het illustreert bovendien de diepgewortelde fixatie op het winstbelang van bedrijven aan, waarmee eigenlijk het faillissement van kapitalisme aangetoond wordt.quote:Op donderdag 18 juni 2015 21:47 schreef Igen het volgende:
[..]
Wat is er nou weer mis met aanklagen? Als er onterechte veroordelingen zijn, dán zou er iets mis zijn. Maar dat je een aanklacht kan indienen als je je onterecht behandeld voelt? Het lijkt me eerder een probleem als dat níét kan.
En ik heb eerlijk gezegd nog nergens ook maar één voorbeeld van een onterechte veroordeling gezien. Verder is het volgens mij een vorm van mediation, waarbij dus in goed overleg wordt bepaald wie de scheidsrechter is ipv. dat het aanklagende bedrijf zelf dictatoriaal zou mogen uitkiezen wie de partijdige rechter wordt.
Het is vooral heel erg gevaarlijk. Consumentenbescherming, milieubescherming, gezondheidsbescherming, arbeidsvoorwaardenbescherming en al die andere essentiële zaken komen zwaar onder druk te staan bij een dergelijk tribunaal. We moeten er alles aan doen dat TTIP niet doorgaat. De gewone mensen hebben geen belang bij TTIP, enkel een paar bedrijven zoals Unilever en Philips hebben er belang bij.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 00:57 schreef keste010 het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik het kunnen aanklagen van een staat omdat haar beleid de winst van een bedrijf in de weg zit een vorm van 'onterechte veroordelingen'. Het illustreert bovendien de diepgewortelde fixatie op het winstbelang van bedrijven aan, waarmee eigenlijk het faillissement van kapitalisme aangetoond wordt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |