Mooi voorbeeld dit. België moet geld verspillen aan een arbitragezaak omdat de investeerder niet snapt wat risico nemen is. Puur verspilling van belastinggeld.quote:Op maandag 4 mei 2015 11:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Hoe zit dat met een arbitragecomissie en TTIP?
[..]
Hoe weet je eigenlijk dat België en niet Ping An Bank voor de kosten opdraait?quote:Op maandag 4 mei 2015 13:28 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Mooi voorbeeld dit. België moet geld verspillen aan een arbitragezaak omdat de investeerder niet snapt wat risico nemen is. Puur verspilling van belastinggeld.
Inderdaad, alsof zo'n arbitrage transparant is.quote:Op maandag 4 mei 2015 19:18 schreef Igen het volgende:
[..]
Hoe weet je eigenlijk dat België en niet Ping An Bank voor de kosten opdraait?
quote:UN calls for suspension of TTIP talks over fears of human rights abuses
UN lawyer says tactics used by multinationals in courts outside of public jurisdiction would undermine democracy and law
A senior UN official has called for controversial trade talks between the European Union and the US to be suspended over fears that a mooted system of secret courts used by major corporations would undermine human rights.
Alfred de Zayas, a UN human rights campaigner, said there should be a moratorium on negotiations over the Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP), which are on course to turn the EU and US blocs into the largest free-trade area in the world.
Speaking to the Guardian, the Cuban-born US lawyer warned that the lesson from other trade agreements around the world was that major corporations had succeeded in blocking government policies with the support of secret arbitration tribunals that operated outside the jurisdiction of domestic courts.
He said he would becompiling a report on the tactics used by multinationals to illustrate the flaws in current plans for the TTIP.
De Zayas said: “We don’t want a dystopian future in which corporations and not democratically elected governments call the shots. We don’t want an international order akin to post-democracy or post-law.”
The intervention by de Zayas comes amid intense scrutiny in the US, Europe and Japan of groundbreaking trade deals promoted by Barack Obama. The European commission, which supports the talks, believes an agreement that would lower tariffs and establish basic health and safety standards would boost trade and add billions of euros to the EU’s income. UK ministers estimate Britain could benefit from a rise in GDP of between £4bn and £10bn a year.
Under the proposed agreement, companies will be allowed to appeal against regulations or legislation that depress profits, resulting in fears that multinationals could stop governments reversing privatisations of parts of the health service, for instance.
The investor state dispute settlement (ISDS) scheme that includes the secret tribunals is already a cornerstone of a trade deal between the EU and Canada and is scheduled to be included in the TTIP deal, as well as a trans-pacific deal being negotiated between the US and Japan.
EU officials said the ISDS would be part of the package when it is put to a vote in the EU parliament later this year.
Cecilia Malmström, the European trade commissioner, has sought to dampen criticism by publishing discussion documents submitted to the TTIP talks. Following growing calls from environmental groups, unions and MEPs for the deal to be scrapped, she has put forward a series of suggestions to “safeguard the rights of governments to regulate” and protect public service provision from demands for competition. More than 97% of respondents to an official EU survey voted against the deal.
However De Zayas, the UN’s special rapporteur on promotion of a democratic and equitable international order, said that while these were helpful initiatives, the adoption of a separate legal system for the benefit of multinational corporations was a threat to basic human rights.
“The bottom line is that these agreements must be revised, modified or terminated,” he said.
“Most worrisome are the ISDS arbitrations, which constitute an attempt to escape the jurisdiction of national courts and bypass the obligation of all states to ensure that all legal cases are tried before independent tribunals that are public, transparent, accountable and appealable.
“Article 103 of the UN charter says that if there is a conflict between the provisions of the charter and any other treaty, it is the charter that prevails.”
De Zayas, who issued a statement last month demanding unions, health experts and environmentalists be included in the TTIP talks, conceded that the UN has had little impact on the debate so far, but hoped the publication of his report in August before the EU parliament vote could alert policymakers to the flaws in the current plan.
Disputes have already cost governments hundreds of millions of pounds in compensation. The Swedish nuclear energy group Vattenfall is suing the German government for its decision to phase out nuclear energy following the Fukushima disaster, while the French waste and energy group Veolia sued the Egyptian government when it raised the minimum wage.
“There have been more than 600 such cases and most of them have been decided in favour of the corporations,” he said. “Why? Because the arbitrators are highly paid corporate lawyers, today working for the corporation, tomorrow as advocates, day after tomorrow as lobbyist, the day after that as arbitrators.
“These are classical situations of conflict of interest and lack of independence.”
Waarom bestaan die tribunalen eigenlijk en waarom zijn hun zaken geheim?quote:
quote:Op donderdag 7 mei 2015 16:07 schreef 729Sinistra het volgende:
Groot-Brittanie als 51ste staat en Nederland(Holland) desnoods als 52ste staat van de USA. Met die EU gaat Nederland compleet naar de verdoemenis, kunnen we mss buiten meer vrijhandel ook een ander bestraffingsbeleid voeren zonder bemoeienis van EU-mensenrechtenlobby groepen en vooral onze doorgeslagen overheid met regels omvormen naar een kleinere overheid naar Angelsaxisch model. Ik ben wel voor.
Amsterdam is al hartstikke veilig, notabene een stuk veiliger dan Amerikaanse steden, waar jouw stoere agenten werken.quote:Op maandag 11 mei 2015 10:15 schreef 729Sinistra het volgende:
Zeker...Laat we beginnen om eens wat Amerikaanse politieagenten naar hier over te vliegen. Ik geef je het op een briefje binnen een half jaar is Amsterdam de veiligste stad van Europa...
quote:Op maandag 11 mei 2015 10:42 schreef JeanPaulBelmondo het volgende:
Amsterdam is al hartstikke veilig.
quote:Op maandag 4 mei 2015 11:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Hoe zit dat met een arbitragecomissie en TTIP?
[..]
quote:
quote:Tijdens demonstraties van indianen tegen mijnbouw en waterkrachtcentrales op hun grondgebied vielen in 2012 twee doden en veertig gewonden. In 2014 probeerden de indianen de toevoer van bouwmaterialen voor de Barro Blanco-dam te belemmeren. De overheid reageerde door meer politie naar het gebied te sturen. In Nederland zijn de afgelopen jaren meermalen Kamervragen gesteld over de rol van FMO in het project.
Barro Blanco was al voor 95 procent af, toen de Panamese milieuautoriteit ANAM in februari besloot de bouw tijdelijk stil te leggen. Enerzijds vanwege het ontbreken van een legitieme overeenkomst tussen het uitvoerende bedrijf Genisa en de indianen, anderzijds omdat Genisa milieuwetten overtrad. Het bedrijf heeft onder meer illegaal bos gekapt en gevaarlijk afval in de rivier gedumpt, aldus de beschuldigingen van ANAM.
FMO schreef daarop samen met de medefinanciers een brief aan vicepresidente Isabel Saint Malo, tevens voorzitter van de onderzoekscommissie naar de misstanden rondom de Barro Blanco-dam. De banken vinden de maatregelen disproportioneel en stellen dat Genisa meer tijd had moeten krijgen om op de beschuldigingen in te gaan. In de brief, die in bezit is van de Volkskrant, dringen ze erop aan de bouw voort te zetten.
'Als financiers van het Barro Blanco project, en als financiers van projecten in Panama in het algemeen, vrezen wij dat acties zoals die tegen Genisa toekomstige investeringen kunnen beïnvloeden, en lange termijninvesteringen in Panama in het gedrang brengen', aldus de brief, die mede is ondertekend door de CEO van FMO, Nanno Kleiterp. De banken dringen erop aan snel en met alle partijen tot een oplossing te komen.
quote:De Ngäbe Buglé-indianen zijn voorzichtig enthousiast over de ontwikkelingen. 'De tijdelijke stillegging en het wegsturen van Genisa betekent eindelijk erkenning voor onze klachten', aldus Manolo Miranda, een van de leiders van het verzet, telefonisch vanuit Panama. 'De regering erkent nu dat er grote fouten zijn gemaakt en dat de handelwijze van Genisa niet verenigbaar is met de sociale en economische belangen van de lokale bevolking.'
Miranda is verbolgen over de brief die de banken naar de vicepresidente stuurden. 'De banken vinden blijkbaar dat hun economische belangen zwaarder wegen dan nationale wetgeving en de belangen van Panamese staatsburgers. En dat terwijl ze zeggen duurzame ontwikkeling te willen bevorderen.'
Ik wil hier even op terug komen en ik hoop dat de andere mensen begrijpen wat ik bedoel:quote:Op vrijdag 17 april 2015 11:30 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Super. Misschien remt dit de overheid in hun betuttelzucht en regeldrang.
Ik ben er ook absoluut niet blij mee dat er een verdrag met een buitenlandse overheid nodig is om ervoor te zorgen dat de nederlandse overheid zich misschien wat minder gaat bemoeien met zaken waar ze m.i. niets mee te maken hebben, zoals het weren van bepaalde producten van de markt.quote:Op zondag 17 mei 2015 22:42 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik wil hier even op terug komen en ik hoop dat de andere mensen begrijpen wat ik bedoel:
In dit geval worden verdragen en arbitrage neergezet als een kracht van buiten die de overheid in zijn hok houdt. Dus boetes van 170 miljoen omdat je als overheid het schadelijke glucose-fructosestroop wil weren, zijn 'goed' omdat het de overheid in zijn hok duwt.
Echter, wanneer het niet bevalt dan wordt het opeens door de libertariërs weer binnen de overheid getrokken. Dat merkte ik in de discussie hier:
"Wat men euforisch marktwerking noemt is het uitvoeren van beleid door niet ambtenaren."
"Helaas wordt die hele gang van zaken gelegitimeerd door iedereen die gaat stemmen."
POL / Stemrecht koppelen aan bijdrage/intellect?
Mijn indruk is: met wat lenigheid en flexibiliteit kun je afwisselend iets wel/niet binnen de overheid plaatsen. Maar misschien zie ik dat wel verkeerd.
Niet alleen zorgt frustratie voor het blind afschuiven op zondebokken, het geeft ook nog eens een misplaatst superioriteitsgevoel jegens hen die daar kritisch tegenover staan. Met je '19 jarige D66 stemmende student'quote:Op zondag 10 mei 2015 18:50 schreef 729Sinistra het volgende:
Zoals de meeste Nederlanders tussen 1940 en 45 het nazi-regime haatte, zo haten ook veel mensen de EU die hen beroofd van hun welvaart, hun sociale zekerheid, hun pensioenen, humanisme en dader-knuffelen oplegt aan het justitieel systeem in de lidstaten, het hele continent laat vollopen met ongeschoolde immigranten met vaak een achterlijke cultuur om zo het traditionele gezin te ontwrichten en het groepsgevoel van familiale waarden te vernietigen ten einde overal egoïstische individuen te kneden die enkel naar zichzelf kijken gebaseerd op waarden van een survival-of-the-fittest samenleving. Dat jij als mss als 19-jarige D66 stemmende student terend op de uitkering van Hotel Mamma en Papa dat verband niet kan leggen is nog te begrijpen. Mss vallen je oogkleppen ooit wel af..(en wel sneller dan jij vermoed..)
Nee dat zie je uitstekend. Het grappige is dat het neo-liberalisme (wat je grof kan samenvatten als het grootkapitaal en de overheid die samen in bed liggen) vervolgens ontkend wordt, terwijl miskleunen van het grootkapitaal vervolgens wel (deels terecht) aan de overheid geweten worden.quote:Op zondag 17 mei 2015 22:42 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik wil hier even op terug komen en ik hoop dat de andere mensen begrijpen wat ik bedoel:
In dit geval worden verdragen en arbitrage neergezet als een kracht van buiten die de overheid in zijn hok houdt. Dus boetes van 170 miljoen omdat je als overheid het schadelijke glucose-fructosestroop wil weren, zijn 'goed' omdat het de overheid in zijn hok duwt.
Echter, wanneer het niet bevalt dan wordt het opeens door de libertariërs weer binnen de overheid getrokken. Dat merkte ik in de discussie hier:
"Wat men euforisch marktwerking noemt is het uitvoeren van beleid door niet ambtenaren."
"Helaas wordt die hele gang van zaken gelegitimeerd door iedereen die gaat stemmen."
Mijn indruk is: met wat lenigheid en flexibiliteit kun je afwisselend iets wel/niet binnen de overheid plaatsen. Maar misschien zie ik dat wel verkeerd.
Zonder grote overheid is die verrotte symbiose niet mogelijk en zijn we dus allemaal beter af.quote:Op maandag 18 mei 2015 16:09 schreef keste010 het volgende:
[..]
Nee dat zie je uitstekend. Het grappige is dat het neo-liberalisme (wat je grof kan samenvatten als het grootkapitaal en de overheid die samen in bed liggen) vervolgens ontkend wordt, terwijl miskleunen van het grootkapitaal vervolgens wel (deels terecht) aan de overheid geweten worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |