abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 mei 2013 @ 18:21:35 #1
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_126227253

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
ouigoo.png Darkwing_Duck, beoefent zijn spoorhobby in de regio Parijs.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
pi_126227576
gelukkig voor mij is delft zelf nog redelijk normaal bereikbaar.
  woensdag 8 mei 2013 @ 18:47:29 #3
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_126228135
quote:
200 mensen naar ziekenhuis na treinramp

Na de ontploffing van de goederentrein met chemische stoffen bij het Belgische Wetteren zijn circa 200 mensen behandeld in het ziekenhuis. Op dit moment verblijven nog vijf in het ziekenhuis, maar zij zijn niet in levensgevaar. Dat maakte het crisisteam woensdag bekend. Het onderzoek naar de oorzaak van de treinramp loopt nog.

Bewoners die in de directe omgeving van het treinwrak wonen, tot 250 meter, zullen zeker tot 18 mei voor onderdak elders moeten zorgen. Tegen die tijd hopen de autoriteiten het wrak geborgen te hebben, zodat de bewoners weer veilig naar hun huis kunnen terugkeren. Het gaat om 47 mensen in 17 huizen.

Hopelijk kunnen bewoners die verderaf wonen van de rampplek, later woensdag nog naar huis. Maar daarover is nog geen uitsluitsel.

In de nacht van vrijdag op zaterdag ontspoorde de trein en ontplofte. Giftige dampen kwamen vrij en via het bluswater kwam het giftige acrylnitril in de riolering terecht. Een 64-jarige man kwam om het leven. Het parket bevestigde woensdag dat dit het gevolg was van de treinramp.
Bron: Reformatorisch Dagblad
pi_126228997
De AV van Rotterdam Centraal geeft deze trein aan, iemand interesse?
  woensdag 8 mei 2013 @ 19:09:39 #5
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_126229224
Afvoer van Leeuwen Buizen, Zwijndrecht


DBS 6455 + Afvoer Van Leeuwen Buizen vertrekt
Afgelopen maandag waren er weer 8 Rbns'n beladen met buizen achtergelaten, en het was vandaag de eer aan de 6455 'Klaas Abe' om de wagens weer op te halen, die inmiddels gelost zijn.
Hier vertrekt de 6455 met de 8 wagens uit de poort bij Van Leeuwen Buizen.


DBS 6455 + Afvoer Van Leeuwen Buizen
Ook de stamlijn Zwijndrecht kent omhaalsporen. DB Schenker heeft niks om te halen, en tuft vredig verder., en passeert het wissel om weer naar het enkelspoor te vertrekken.


DBS 6455 + Afvoer Van Leeuwen Buizen
Even verderop werd het bekende straatspoor gepasseerd.


DBS 6455 + Afvoer Van Leeuwen Buizen
Even later werd er ter hoogte van Unimills gepasseerd bij één van de 2 oude aansluitingen, die niet meer in gebruik is. Het betreft een stukje straatspoor, inclusief een straatspoorwissel.

Ver zal de trein hier niet komen naar Unimills, want van het afbuigende spoor is het stuk spoor verwijderd wat het doorgaande spoor kruist. Nu hoeft Strukton niet meer langs te komen om het spoor weer open te stellen.
Dit was nodig, doordat het spoor hier instabiel was. De "overweg" is daarbij ook verbeterd qua stabiliteit.


DBS 6455 + Afvoer Van Leeuwen Buizen
Even later werd er opnieuw ter hoogte van Unimills gepasseerd bij de tweede aansluiting, die ook al jaren niet meer in gebruik is.

Omdat ook hier het spoor instabiel was, is hier de aansluiting ook deels verwijderd. Enkel het kruisende stukje spoor is verwijderd, de rest is blijven liggen.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 8 mei 2013 @ 19:40:22 #6
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126230775
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 15:53 schreef RichardHammond het volgende:

[..]

Nee hoor, want de treinen moeten al dermate afremmen voor het ingaan van de tunnel/spoorbak dat het voor die wissel niks uitmaakt. Ik zit elke dag in die trein en het maakt geen enkel verschil. Het zorgt nu alleen voor onnodige verwarring en constant vervelende omroepberichten.
dan zou ik het niet weten
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 8 mei 2013 @ 19:41:55 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126230848
Vanmiddag liep mijn trein naar Leeuwarden onnodig enkele minuten vertraging op. De reden was in ieder geval erg opmerkelijk: het achterste stel bleek op het vertrektijdstip namelijk nog aan de depotvoeding te hangen _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_126230962
quote:
14s.gif Op woensdag 8 mei 2013 19:40 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dan zou ik het niet weten
Het scheelt wel degelijk want de trein kan nu met 80 binnen komen in plaats van 40, omdat het wissel nu niet krom bereden hoeft te worden.
  woensdag 8 mei 2013 @ 19:49:05 #9
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_126231278
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 19:43 schreef b2py het volgende:

[..]

Het scheelt wel degelijk want de trein kan nu met 80 binnen komen in plaats van 40, omdat het wissel nu niet krom bereden hoeft te worden.
Uhm.. 80 om 140 ter hoogte van de inrijder.
  Redactie Sport woensdag 8 mei 2013 @ 19:50:38 #10
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_126231374
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 19:05 schreef b2py het volgende:
De AV van Rotterdam Centraal geeft deze trein aan, iemand interesse?
[ afbeelding ]
Dat is deze trein weer denk ik:
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 12:59 schreef Brembo het volgende:

[..]

Ik had bijna het bordje: 'Historische materieel' opgeplakt :'). Vanochtend rond half 10 stond een vreemde trein met nogal wat kleurtjes en oranje locomotief te Arnhem. Iets met 13429 was het nummer, maar geen idee waarvoor / waarheen?
Is een gezelschapstrein, foto via somda gevonden:
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 8 mei 2013 @ 19:58:25 #11
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_126231807
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 19:05 schreef b2py het volgende:
De AV van Rotterdam Centraal geeft deze trein aan, iemand interesse?
[ afbeelding ]
Die had ik graag op de foto gezet, ware het niet dat op dat moment Gouda werd neergebliksemd en overstroomde.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_126232014
quote:
6s.gif Op woensdag 8 mei 2013 19:58 schreef Duvel het volgende:

[..]

Die had ik graag op de foto gezet, ware het niet dat op dat moment Gouda werd neergebliksemd en overstroomde.
Daar ook al? Ik kwam als een verzopen kat thuis. Iets meer dan 1,5 uur daarvoor zat ik in Amsterdam nog op het terras ..
  woensdag 8 mei 2013 @ 20:13:37 #13
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_126232656
Niet alleen daar, hier in Zwijndrecht ook even. Enorme stortbuien met onweer.
  woensdag 8 mei 2013 @ 20:24:16 #14
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_126233240

De ene keer in Antwerpen gekocht, de tweede keer in Brussel.
Zie het verschil nu pas :')
pi_126233783
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 16:29 schreef Gitarist het volgende:
Bah...

Dickvanveen twitterde op woensdag 08-05-2013 om 16:03:39 denk dat de #NS trein op #delft zuid er nog wel een poosje staat....Het was goed raak. Zucht. http://t.co/Tv4edCILwZ reageer retweet
Lijkt me echt vreselijk om dat als machinist te moeten zien gebeuren
Storing was al om 3 uur, dus duurde ff.
Kan je trouwens die foto die er bij zit ff plakken hier? Krijg twitter hier niet geopend, is blijkbaar onveilig.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 8 mei 2013 @ 20:36:35 #16
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126233852
doe maar niet
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_126233894
quote:
15s.gif Op woensdag 8 mei 2013 20:36 schreef Peterselieman het volgende:
doe maar niet
O is die vies? Kan je hem DM'en dan?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 8 mei 2013 @ 20:37:50 #18
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126233923
quote:
5s.gif Op woensdag 8 mei 2013 20:37 schreef Travel. het volgende:

[..]

O is die vies? Kan je hem DM'en dan?
neen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_126234033
Reiziger VS NS HiSpeed, mooi verhaal.
Reiziger koopt om 06:41 een ticket, wordt pas om 08:35 per mail afgeleverd.Trein vertrekt om 08:56 en reiziger dus geen kans meer om ticket uit te printen. Op station Hengelo wordt de reiziger verplicht een nieuw ticket te kopen.
Stukje uitgebreider en consequenties NSH: http://www.solv.nl/weblog(...)ter-ns-hispeed/19395
pi_126234537
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 20:39 schreef b2py het volgende:
Reiziger VS NS HiSpeed, mooi verhaal.
Reiziger koopt om 06:41 een ticket, wordt pas om 08:35 per mail afgeleverd.Trein vertrekt om 08:56 en reiziger dus geen kans meer om ticket uit te printen. Op station Hengelo wordt de reiziger verplicht een nieuw ticket te kopen.
Stukje uitgebreider en consequenties NSH: http://www.solv.nl/weblog(...)ter-ns-hispeed/19395
Wel dapper dat een consument zo'n rechtszaak doorzet :) Maar waarom een e-ticket niet direct kan worden verzenden is mij niet duidelijk :?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 8 mei 2013 @ 20:53:01 #21
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126234934
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 20:39 schreef b2py het volgende:
Reiziger VS NS HiSpeed, mooi verhaal.
Reiziger koopt om 06:41 een ticket, wordt pas om 08:35 per mail afgeleverd.Trein vertrekt om 08:56 en reiziger dus geen kans meer om ticket uit te printen. Op station Hengelo wordt de reiziger verplicht een nieuw ticket te kopen.
Stukje uitgebreider en consequenties NSH: http://www.solv.nl/weblog(...)ter-ns-hispeed/19395
wat leren we van deze zaak? Neem altijd iets met een internetverbinding en een portable printer mee :Y
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_126235124
Ik dacht zelf meer aan het accepteren van digitale tickets, of een QR code die je op je telefoon kan laten zien. In de luchtvaart al een breed gebruikt product dus gewoon netjes overkopen die techniek.
  woensdag 8 mei 2013 @ 20:56:33 #23
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_126235178
Is er tegenwoordig niet een app waarmee je tickets kan kopen die je inderdaad op je telefoon mag laten zien? Dacht ooit zoiets gehoord te hebben.

Bij aanschaf van reguliere e-tickets moet je het inderdaad geprint hebben.
pi_126235247
Die printverplichting is gewoon waardeloos.
Als jij niet kan garanderen dat je die kaartjes 3 uur van te voren in een inbox heb gedumpt moet je die tickets dan ook niet meer aanbieden.
  woensdag 8 mei 2013 @ 20:58:54 #25
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126235329
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 20:55 schreef b2py het volgende:
Ik dacht zelf meer aan het accepteren van digitale tickets, of een QR code die je op je telefoon kan laten zien. In de luchtvaart al een breed gebruikt product dus gewoon netjes overkopen die techniek.
Bij de spoorwegen in de ons omringende landen is dat al jaren gebruik. In Oostenrijk al een jaar of 15 zelfs. Maar Denemarken, Zweden en Duitsland hebben het ook. Nederland is gewoon een soort tweederangs België op dat gebied.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')