abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 20 april 2013 @ 21:51:00 #1
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125535918

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
acc_logo2_opt.gif Darkwing_Duck, beoefent zijn spoorhobby in de regio Parijs.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy

[ Bericht 0% gewijzigd door Duvel op 22-04-2013 17:25:05 ]
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 20 april 2013 @ 21:51:39 #2
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125535957
quote:
De treinstellen hadden een van de NS-standaard afwijkende maximumbreedte van 3,20 meter. Door een uitgekiend ontwerp van de bakvorm (met geknikte zijwanden) en door de zijdelingse veeruitslag beperkt te houden, werd het mogelijk de bak 30 centimeter breder te maken dan bij de meeste treinen en toch te voldoen aan het standaard omgrenzingsprofiel. Dankzij de brede bak was het mogelijk om 5 zitplaatsen in de breedte te creëren. Er werd een gestroomlijnde kopvorm ontworpen die vanwege de hoge kosten niet werd aangebracht. In plaats daarvan kwam er - tot openlijk ongenoegen van de designers - een strakke kop met een rechthoekige voorruit.
Uit http://nl.wikipedia.org/wiki/Stoptreinmaterieel_%2790.

Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Omgrenzingsprofiel.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 20 april 2013 @ 21:59:51 #3
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_125536437
Storing Leeuwarden - Stavoren ook gewoon tot einde dienstregeling -O-
pi_125536797
quote:
6s.gif Op zaterdag 20 april 2013 21:59 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Storing Leeuwarden - Stavoren ook gewoon tot einde dienstregeling -O-
Daar komt na dit tijdstip ook nog hooguit 1 trein langs ofzo... :{
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 20 april 2013 @ 22:08:20 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125536861
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2013 22:07 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Daar komt na dit tijdstip ook nog hooguit 1 trein langs ofzo... :{
klopt. Geloof dat 22.20 ofzo de laatste naar Stavoren rijdt. Naar Sneek rijdt nog wel een iets latere
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_125537152
Of je zet gewoon genoeg materiaal in. In plaats van een enkel viertje naar Groningen 8)7
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport / Supervogel zaterdag 20 april 2013 @ 22:13:37 #7
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_125537155
Gasflesje ontploft dus in de Schipholtunnel.
pi_125537577
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 22:13 schreef Dr_Flash het volgende:
Of je zet gewoon genoeg materiaal in. In plaats van een enkel viertje naar Groningen 8)7
Neem jij eerst maar een masterclassje materieelplanning, je denkt nog te reizigergericht.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  zaterdag 20 april 2013 @ 22:24:24 #9
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_125537696
quote:
12s.gif Op zaterdag 20 april 2013 22:22 schreef Litpho het volgende:

[..]

Neem jij eerst maar een masterclassje materieelplanning, je denkt nog te reizigergericht.
Waarom niet gewoon meer materieel aanschaffen, dan hoef je al helemaal niet er aan te denken hoe je de bagger over het land moet verdelen... ^O^
pi_125537725
Oh, naar Enschede is een enkel drietje ook wel genoeg natuurlijk. Falende kanker ns.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_125537772
1e klas overgangsticket altijd +1. Kost geen drol maar levert wel rust op.
  zaterdag 20 april 2013 @ 22:27:34 #12
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_125537835
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 22:26 schreef Zug-Chef het volgende:
1e klas overgangsticket altijd +1. Kost geen drol maar levert wel rust op.
True, maar belachelijk dat het zo moet natuurlijk...
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 20 april 2013 @ 22:28:08 #13
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125537866
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 22:13 schreef Dr_Flash het volgende:
Of je zet gewoon genoeg materiaal in. In plaats van een enkel viertje naar Groningen 8)7
zorgt de NS eens dat de mensen dichter bij elkaar gebracht worden, is het weer niet goed ... :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_125537908
Ja dat is waar. Had altijd al het idee dat Enschede vaak genaaid werd tov Groningen/Leeuwarden. Nu worden hun sinds de opening van de Hanzelijn ook genaaid want Groningen en Leeuwarden rijden niet meer gecombineerd over de Veluwe.
  zaterdag 20 april 2013 @ 22:43:02 #15
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125538520
Reizigers tussen Utrecht en Amersfoort zijn net zo de lul, i.p.v. de gecombineerde ic's uit Den Haag en Rtd, nu meestal zes bakken ICMm.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_125542348
quote:
2s.gif Op zaterdag 20 april 2013 22:13 schreef Pino112 het volgende:
Gasflesje ontploft dus in de Schipholtunnel.
:o heftig!
  Redactie Frontpage / Sport zondag 21 april 2013 @ 00:28:57 #17
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125542475
quote:
2s.gif Op zaterdag 20 april 2013 22:43 schreef Duvel het volgende:
Reizigers tussen Utrecht en Amersfoort zijn net zo de lul, i.p.v. de gecombineerde ic's uit Den Haag en Rtd, nu meestal zes bakken ICMm.
het blijft een interessant idee om de stopper Groningen - Zwolle gedurende een redelijk deel van de dag te koppelen aan de IC over de Veluwe.
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 21 april 2013 @ 00:30:39 #18
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125542552
Slecht voor de punctualiteit i.v.m. mogelijk verstoringen en landelijke oievlekwerking, bijvoorbeeld doordat de koffie te lang op zich liet wachten in Groningen, dat je dan in Den Haag de stoptrein naar Roosendaal mist.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport zondag 21 april 2013 @ 00:31:26 #19
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125542586
quote:
6s.gif Op zondag 21 april 2013 00:30 schreef Duvel het volgende:
Slecht voor de punctualiteit i.v.m. mogelijk verstoringen en landelijke oievlekwerking, bijvoorbeeld doordat de koffie te lang op zich liet wachten in Groningen, dat je dan in Den Haag de stoptrein naar Roosendaal mist.
ik zie Hoogeveen als enige nadeel, maar daar is wel overheen te komen ;)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_125547989
quote:
14s.gif Op zondag 21 april 2013 00:31 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ik zie Hoogeveen als enige nadeel, maar daar is wel overheen te komen ;)
Gewoon helemaal niet meer stoppen, de Hoogeveeners zijn toch al teleurgesteld :+.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_125548028

Veel goederentreinen lieten het op de zonnige donderdagavond van 18 april 2013 afweten. ERS had de eer met de enige goederentrein zuidwaarts door Drechtstad Dordrecht te passeren. De vol beladen containertrein is als trein 42675 zojuist begonnen aan de ruim 700 kilometer lange rit naar het Zwitserse Frenkendorf onder regie van de 189 208.


De problemen met de Fyra-treinstellen duren nog altijd voort. Een oplossing lijkt niet nabij. De politiek zit ondertussen met de handen in het haar. NS Hispeed voert in samenwerking met de Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda nog altijd proefritten uit met de V250-stellen. Op donderdag 19 april is het de schone 4813 die hier bij Dordrecht Zuid de Kilweg passeert onderweg naar Breda.


De aanhoudende problemen met het V250-materieel hebben er voor gezorgd dat sinds 18 februari de traditionele NMBS 28'er met Prio-rijtuigen twee maal per dag op en neer pendelen tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Sinds 11 maart is het aantal treinen uitgebreid naar 8 per dag, want neer komt op een 2-uursdienst. Onder aanvoering van de 2830 van de NMBS is IC 1249 zojuist uit Dordrecht vertrokken. De trein was redelijk vol maar ik had in de avondspits een hogere bezetting verwacht.
pi_125548092
Toffe foto's! Die V250 kwam ik diezelfde avond in Tilburg nog tegen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 22:26 schreef Zug-Chef het volgende:
1e klas overgangsticket altijd +1. Kost geen drol maar levert wel rust op.
Bestaat niet meer helaas. ;(
pi_125548218
Thx!

Dat 1e klas overgangsticket bestaat volgens mij nog wel hoor, heb m eind maart nog uit de automaat getrokken.
pi_125548278
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 10:55 schreef Sandrvich het volgende:
Toffe foto's! Die V250 kwam ik diezelfde avond in Tilburg nog tegen.

[..]

Bestaat niet meer helaas. ;(
http://www.ns.nl/reiziger(...)aartjes#overgang-2-1

Je moet even goed zoeken, maar de aller-onderste alinea zegt dat ze er nog wel zijn:
quote:
Papieren overgangsbewijzen zijn ook nog verkrijgbaar voor een Enkele reis, Retour, Dagkaart of Keuzedag 60+. Deze zijn te koop bij de NS-kaartautomaat, de NS-servicebalie, Kiosk met NS Tickets & service en alle overige verkooppunten van NS.
  zondag 21 april 2013 @ 11:11:07 #25
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_125548284
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 11:07 schreef Zug-Chef het volgende:
Thx!

Dat 1e klas overgangsticket bestaat volgens mij nog wel hoor, heb m eind maart nog uit de automaat getrokken.
Maar is dat dan niet de reden inmiddels dat ie weg is? ze wouden toch zoveel mogenlijk papieren kaartjes wegsaneren?

Jammer dat zoiets dan achter de rug van alle reizigers omgaat, dan kan je ze tenminste nog hamsteren...


Roze draak bracht wijsheid :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')