abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 11 april 2013 @ 12:18:29 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125149169

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
acc_logo2_opt.gif Darkwing_Duck, beoefent zijn spoorhobby in de regio Parijs.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist met een spoorhobby.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_125149214
quote:
14s.gif Op donderdag 11 april 2013 11:59 schreef Dr_Flash het volgende:
Dat zou logisch zijn ja. Gewoon een nieuwe intercitylijn. Ziet de reiziger eindelijk ook eens wat terug van al die tariefstijgingen van de afgelopen jaren.
Inderdaad. En die achterlijke heffing van ¤130,- per kilometer op de HSL ook afschaffen. Gewoon een tarief per snelheidscategorie die t/m160km/u niet verschilt van die van het hoofdrailnet.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  donderdag 11 april 2013 @ 12:26:25 #3
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_125149427
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2013 12:20 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Inderdaad. En die achterlijke heffing van ¤130,- per kilometer op de HSL ook afschaffen. Gewoon een tarief per snelheidscategorie die t/m160km/u niet verschilt van die van het hoofdrailnet.
Dat is een perverse prikkel om geen capaciteit te hoeven vrijmaken voor hogesnelheidstreinen. Beter zou je de kosten in de categorie 200 - 230 km/h het laagst maken.
pi_125149573
Okay, we doen het op jouw manier!
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  donderdag 11 april 2013 @ 12:34:55 #5
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_125149688
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2013 12:31 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Okay, we doen het op jouw manier!
Tussen treinen met die snelheid kan je zowel makkelijk tragere treinen als snellere treinen inleggen omdat de snelheidsverschillen relatief minder groot zijn. :)
  donderdag 11 april 2013 @ 12:39:52 #6
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125149834
quote:
14s.gif Op donderdag 11 april 2013 12:17 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

uhuh. Ook de reden waarom Leiden geen mooie 15-15 ligging heeft van de treinen die van/naar Haarlem en Schiphol gaan
Eikels.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 11 april 2013 @ 14:12:56 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125153300
de hoorzitting is begonnen :)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_125153591
Waar gaat het deze week over?
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 11 april 2013 @ 14:22:24 #9
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125153717
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2013 14:19 schreef b2py het volgende:
Waar gaat het deze week over?
http://www.tweedekamer.nl(...)week=Donderdag&his=0
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 11 april 2013 @ 14:24:07 #10
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125153782
Thijsen van NS speelt nu mooi weer :')
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_125153926
quote:
2s.gif Op donderdag 11 april 2013 14:24 schreef Peterselieman het volgende:
Thijsen van NS speelt nu mooi weer :')
Hopelijk helpt het, het is snertweer buiten
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_125154093
Oh gaat dit over het verhaal dat NS vindt dat reizigersoordeel eigenlijk maar helemaal niet meer moet meetellen omdat dat maar lastig is?

(overigens hebben ze ergens wel een punt hoor, ik ben ook niet geneigd om goede cijfers te geven puur gebaseerd op ervaringen in het verleden) Vertrouwen komt te voet en gaat te paard, ofzo?
pi_125154145
Oeh, Manu is er ook :)
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 11 april 2013 @ 14:33:29 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125154172
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2013 14:31 schreef arkkey het volgende:
Oh gaat dit over het verhaal dat NS vindt dat reizigersoordeel eigenlijk maar helemaal niet meer moet meetellen omdat dat maar lastig is?

(overigens hebben ze ergens wel een punt hoor, ik ben ook niet geneigd om goede cijfers te geven puur gebaseerd op ervaringen in het verleden) Vertrouwen komt te voet en gaat te paard, ofzo?
erger. De NS stelt dat de reiziger centraal staat, maar dat kan ik totaal niet rijmen met het beleid dat gevoerd wordt
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_125154605
quote:
2s.gif Op donderdag 11 april 2013 14:33 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

erger. De NS stelt dat de reiziger centraal staat, maar dat kan ik totaal niet rijmen met het beleid dat gevoerd wordt
Beetje het Mediamarkt-syndroom idd. Als je maar hard genoeg schreeuwt dat je de beste bent gaan mensen het vanzelf geloven :{
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 11 april 2013 @ 15:12:48 #16
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125155773
Nu de FMN aan het woord. Ze hebben gelijk op het punt dat er een onafhankelijke derde partij moet zijn die over kwesties een oordeel moet vellen. Hierdoor krijg je duidelijkheid voor iedereen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_125155905
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2013 14:42 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Beetje het Mediamarkt-syndroom idd. Als je maar hard genoeg schreeuwt dat je de beste bent gaan mensen het vanzelf geloven :{
Alhoewel er wel een zekere humor te vinden is in een reclamecampagne met een grote foto van Bert met "Ik ben toch niet gek?" als slogan. Die gaat direkt viral.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 11 april 2013 @ 15:18:29 #18
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125155985
ik zie net dat het reizen met de chip me nu voordeel oplevert _O-

Reisje van mijn ouderlijk huis naar Groningen is zomaar 50 cent goedkoper geworden, omdat bij de overstap van bus op trein nu geen opstaptarief meer gerekend wordt :)
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 11 april 2013 @ 15:43:47 #19
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_125156932
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2013 12:26 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Dat is een perverse prikkel om geen capaciteit te hoeven vrijmaken voor hogesnelheidstreinen. Beter zou je de kosten in de categorie 200 - 230 km/h het laagst maken.
De Belgische oplossing dus. Daar is een treinpad voor 160 ook duurder dan voor snellere treinen.

Helaas kan dat ook averechts werken: daardoor maak je het ook omaantrekkelijk om 'langzame' treinen kleine stukjes over de HSL te laten rijden. Terwijl dat juist handig kan zijn voor betere benutting van de infrastructuur.

In België hebben ze een soortgelijk beleid. Mede daardoor rijdt er nu geen Traxx over de HSL naar België.
pi_125157301
quote:
6s.gif Op donderdag 11 april 2013 15:16 schreef Litpho het volgende:

[..]

Alhoewel er wel een zekere humor te vinden is in een reclamecampagne met een grote foto van Bert met "Ik ben toch niet gek?" als slogan. Die gaat direkt viral.
_O_
pi_125157506
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2013 15:52 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

_O_
Ik las je reactie vanmorgen in de Sp!ts, puick ^O^
pi_125157854
quote:
10s.gif Op donderdag 11 april 2013 15:18 schreef Peterselieman het volgende:
ik zie net dat het reizen met de chip me nu voordeel oplevert _O-

Reisje van mijn ouderlijk huis naar Groningen is zomaar 50 cent goedkoper geworden, omdat bij de overstap van bus op trein nu geen opstaptarief meer gerekend wordt :)
Van welke naar welke vervoerder als ik vragen mag? Naar NS of Arriva?
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 11 april 2013 @ 16:10:47 #23
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125158049
quote:
19s.gif Op donderdag 11 april 2013 16:05 schreef Hugo__Boss het volgende:

[..]

Van welke naar welke vervoerder als ik vragen mag? Naar NS of Arriva?
Arriva-bus naar Arriva-trein. Heb dit pas deze week voor het eerst gedaan omdat het eerder niet aantrekkelijk was om het zo te doen. Andersom betaalde ik tot nu toe wel het volle pond. Ik zie morgen of dat nog zo is.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_125159527
quote:
14s.gif Op donderdag 11 april 2013 15:56 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Ik las je reactie vanmorgen in de Sp!ts, puick ^O^
Leest de spits :')
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 11 april 2013 @ 17:01:45 #25
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125160312
hmm, toch wel een terecht punt van de kamerleden richting de NS:

- De NS schiet me losse flodders richting concurrenten dat ze goedkoper werken door conducteurs uit te sparen, dat het onveiliger is, etc.

- Vraagt De Rouwe aan de NS hoe zij dat dan met aanbestedingen in het buitenland doen, omdat ze daar hetzelfde doen als de vervoerders hier doen door ook te proberen op bepaalde kosten te besparen

- NS geeft geen antwoord

- Kamerleden zijn verontwaardigd en uiten dit dan ook

De NS gaf alleen nog steeds geen antwoord, omdat ze wisten dat ze hier in hun hemd waren gezet.
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')