James1988 | maandag 18 maart 2013 @ 16:14 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Fyra Amsterdam<->Brussel Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is omreizen via Roosendaal en daar overstappen op de stoptrein naar België. De politiek overlegt momenteel over een iets acceptabeler alternatief. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
Peterselieman | maandag 18 maart 2013 @ 16:14 |
je komt er vanzelf. Het kan alleen wat langer duren ![]() | |
Surveillance-Fiets | maandag 18 maart 2013 @ 16:20 |
http://img219.imageshack.us/img219/5875/briefmarken1boc8.jpg (copy/paste deze link) Voor de liefhebbers. Postzegels. Te koop in Noord-Korea. ![]() | |
Peterselieman | maandag 18 maart 2013 @ 16:25 |
oud ![]() | |
Surveillance-Fiets | maandag 18 maart 2013 @ 16:28 |
Maar wel erg leuk dus niet zeuren. | |
Dr_Flash | maandag 18 maart 2013 @ 16:45 |
FP-volk ![]() | |
b2py | maandag 18 maart 2013 @ 16:56 |
Storing Den Haag C - Hollands Spoor alweer opgelost ![]() | |
James1988 | maandag 18 maart 2013 @ 17:00 |
"alweer"... het heeft meer dan 3 uur geduurd ![]() | |
b2py | maandag 18 maart 2013 @ 17:01 |
Oh ik dacht pas rond uur of drie.. ![]() | |
b2py | maandag 18 maart 2013 @ 18:03 |
Artikel in de Quest van deze maand over het bouwen van stations. Artikel kent niet veel verdieping maar is wel aangenaam om te lezen. http://imgur.com/a/VzDJ4 [ Bericht 32% gewijzigd door b2py op 18-03-2013 18:10:04 ] | |
James1988 | maandag 18 maart 2013 @ 18:06 |
Hey bedankt hè, en ik me maar afvragen waarom het 5 minuten duurt om ondertussen ook m.ns.nl te laden ![]()
| |
Darkwing_Duck | maandag 18 maart 2013 @ 18:12 |
Hey bedankt hè, pc loopt totaal vast door die edit.... ![]() | |
b2py | maandag 18 maart 2013 @ 18:13 |
Jahoor ![]() | |
greavy | maandag 18 maart 2013 @ 18:16 |
Aanstaande zondag gaat locomotief 1315 op pad vanaf Kijfhoek naar Coevorden met de BE E01 en containertrein. Vanaf de Kijfhoek gaat het onderlangs, dus via Breda, Tilburg, Den Bosch, Utrecht, Amersfoort en Zwolle. Vanaf Coevorden komt er een dieselloc van de Bentheimer Eisenbahn voor die de trein naar Coevorden Heege trekt. Vertrek is rond 11 uur in de ochtend, en met maximaal 80 km/h. Daardoor gaat deze trein iets vaker aan de kant als een gemiddelde goederentrein. | |
Darkwing_Duck | maandag 18 maart 2013 @ 18:20 |
Heb je het al op Ronaldrail gezet? | |
greavy | maandag 18 maart 2013 @ 18:20 |
Daar heb ik een permanente ban ![]() | |
bork | maandag 18 maart 2013 @ 18:21 |
volgens mij krijg je een mod aan je broek als je dit zo plaatst. | |
Darkwing_Duck | maandag 18 maart 2013 @ 18:21 |
WTF, waarom mag je daar niet naar Youtibefil,pjes linken, wat is dat dan? ![]() | |
Darkwing_Duck | maandag 18 maart 2013 @ 18:22 |
Waarom? | |
bork | maandag 18 maart 2013 @ 18:25 |
Komt rechtstreeks uit een tijdschrift dat in de schappen ligt. Ik moest een stukje uit de VK weghalen omdat ik dat had geplaatst en het niet openbaar was. | |
b2py | maandag 18 maart 2013 @ 18:43 |
Die Imgur map is hartstikke openbaar ![]() | |
b2py | maandag 18 maart 2013 @ 19:09 |
BAM bouwt onderhoudscentra voor NedTrain Gepubliceerd op 18-03-2013 om 11:30 BAM gaat voor onderhoudsbedrijf NedTrain vier technische centra voor het onderhoud van treinstellen bouwen. Het gaat om een opdracht van in totaal tien miljoen euro. In de centra worden de treinen van NS en andere vervoerders onderhouden. BAM start midden 2013 met de bouw van het eerste technische centrum in Utrecht. De aannemer start in januari 2014 met een tweede locatie in Den Haag. Daarna volgen er nog twee locaties. Aanbesteding De projectaanbieding is verzorgd door BAM Utiliteitsbouw regio Utrecht en regio Den Haag in samenwerking met BAM Advies en Engineering, BAM Infraconsult, BAM Techniek en drie voorkeursleveranciers. BAM Utiliteitsbouw heeft specifiek voor deze aanbesteding het certificaat CO2-prestatieladder op niveau 3 behaald. De komende periode wordt er aan het ontwerp gewerkt. Bron Komen er meer Nedtrain locaties of gaat dit om vernieuwing van huidige gebouwen? | |
greavy | maandag 18 maart 2013 @ 19:10 |
Fotoverslag van de verplaatste Sik 320 afgelopen zaterdag. Zelfs met een oude vrachtwagen gebeurd. http://www.pieterdokkum.nl/paginas/SIKlocomotor320optransport | |
b2py | maandag 18 maart 2013 @ 19:22 |
Je moet wel onderaan beginnen met kijken ![]() | |
Peterselieman | maandag 18 maart 2013 @ 19:24 |
goeie vraag. Ik denk dat het meer zoiets zoals in Groningen zal worden: http://goo.gl/maps/SGggq of Hengelo http://goo.gl/maps/5w5L5 | |
greavy | maandag 18 maart 2013 @ 19:25 |
Oh, over die proef met drukte in de trein: Dat werkt maar bij elf ICM-stellen. Nog geen VIRM en ICRm tussen Zwolle en Roosendaal is het in te zien. Ook als er een andere ICM rijdt niet ... En NS schijnt die elf stellen al niet meer uitelkaar te kunnen houden. | |
b2py | maandag 18 maart 2013 @ 19:26 |
Ok, want op de Cartesiusweg heb je natuurlijk ook al een Nedtrain zitten, evenals op de Binckhorst. | |
Peterselieman | maandag 18 maart 2013 @ 19:27 |
zie het dus als steunpunten waar eenvoudige ingrepen uitgevoerd kunnen worden. | |
b2py | maandag 18 maart 2013 @ 19:30 |
Inspecties aan de treinstellen bijvoorbeeld? | |
Peterselieman | maandag 18 maart 2013 @ 19:35 |
dat zou bijvoorbeeld kunnen om zo later een onderhoudsbeurt in te kunnen plannen. Verder kun je denken aan schuitje wisselen of het vervangen van andere kleine dingen | |
bork | maandag 18 maart 2013 @ 19:57 |
Dan is prima jongen, zit alleen zo amateuristisch uit dat ik twijfelde, wilde alleen helpen. | |
Ireyon | maandag 18 maart 2013 @ 19:58 |
Ik vind het de laatste tijd wel goed werken. Als een stel geen drukte-indicatie heeft, is de balk helemaal grijs maar je krijgt dus wel te zien dat er ICMm rijdt. | |
bork | maandag 18 maart 2013 @ 20:00 |
sjonge zijn die van Pieter Dokkum ofzo ![]() ![]() ![]() ![]() | |
ReisT | maandag 18 maart 2013 @ 20:02 |
Kan het systeem wel verschil zien tussen ICM-zonder-drukte-indicatie en totaal ander materieel wat er ook regelmatig rijdt? | |
Darkwing_Duck | maandag 18 maart 2013 @ 20:06 |
Je kan de boel toch enorm verneuken door met je hand in de trein langs de sensor te gaan? | |
Darkwing_Duck | maandag 18 maart 2013 @ 20:06 |
Dat staat er zelfs op... ![]() | |
b2py | maandag 18 maart 2013 @ 20:13 |
Dat is dan ook niet de bedoeling grappenmaker ![]() | |
greavy | maandag 18 maart 2013 @ 20:14 |
Als ik mij niet vergis, niet. | |
greavy | maandag 18 maart 2013 @ 20:14 |
Daarom zegt-ie het juist | |
ReisT | maandag 18 maart 2013 @ 20:17 |
De twee motorposten met voiture de mesure (dat klinkt toch veel poëtischer dan meetrijtuig) ertussen kwamen vanmiddag nog even kopmaken in Utrecht.![]() | |
Darkwing_Duck | maandag 18 maart 2013 @ 20:19 |
![]() | |
Darkwing_Duck | maandag 18 maart 2013 @ 20:21 |
Als ze tegenwoordig een hele trein randdebielproof maken,waarom dit dan niet... Laat lij maar eens een dagje meereizen op dat traject... ![]() | |
b2py | maandag 18 maart 2013 @ 20:21 |
Ik denk dat ik morgen even ga buurten hoe het eruit ziet. | |
Darkwing_Duck | maandag 18 maart 2013 @ 20:23 |
Zellfde truuk kan je met een lift doen, snoepapiertje tegen de sensoren plakken en de deuren blijven open... Snoeppapiertje in de trein plakken en de trein komt "Leeg" aan ![]() Edit: Als het werkt zoals ik denk dat het werkt | |
b2py | maandag 18 maart 2013 @ 20:26 |
Wel komisch, over de volle lengte in de eerste trein alles afplakken! ![]() | |
Darkwing_Duck | maandag 18 maart 2013 @ 20:29 |
Hoeft niet natuurlijk als je weet waar het volk op de komende stations het perron opkomen kan je leuke kettingreacties veroorzaken ![]() | |
Bitlord | maandag 18 maart 2013 @ 20:46 |
Eerste berichten over DRGL2014: De extra trein Leeuwarden-Wolvega wordt doorgetrokken naar Meppel. Daar kan worden overgestapt op de trein Groningen-Meppel-Zwolle. De trein gaat ook buiten de spits rijden. Het aantal treinen Hoorn-Kersenboogerd gaat omlaag. Station Utrecht Leidsche Rijn Centrum wordt voorlopig maar 2 maal per uur bediend. | |
b2py | maandag 18 maart 2013 @ 20:48 |
Dat Locov ding is al paar weken oud inmiddels hoor ![]() | |
Bitlord | maandag 18 maart 2013 @ 20:50 |
O ik haal het van treinreiziger.nl | |
Peterselieman | maandag 18 maart 2013 @ 20:53 |
alleen dat laatste is nieuw. Het doortrekken gebeurt al in mei of juni | |
b2py | maandag 18 maart 2013 @ 20:54 |
Dat vermoeden had ik al. Wel goed trouwens hoor dat het even gerecapituleerd wordt. ![]() | |
Darkwing_Duck | maandag 18 maart 2013 @ 20:55 |
En niks over de Benelux? | |
b2py | maandag 18 maart 2013 @ 20:57 |
Nee. Ook niks over de Fyra. http://www.locov.nl/Image(...)14_tcm311-340337.pdf http://www.locov.nl/Image(...)14_tcm311-340338.pdf | |
James1988 | maandag 18 maart 2013 @ 21:31 |
De Fyra en de Beneluxtrein vallen niet onder NSR en zullen dus ook niet in een brief van NSR tevoorschijn komen. Alstom heeft een video online gezet met bewegende beelden van Régiolis, de nieuwe regionale trein voor Frankrijk. | |
greavy | maandag 18 maart 2013 @ 21:37 |
Sommige treinen willen een stoomtrein zijn ![]() Foto: Richard Krol | |
Peterselieman | maandag 18 maart 2013 @ 21:37 |
lekkende koppakking? | |
greavy | maandag 18 maart 2013 @ 21:39 |
Of is dit niet stiekum een stoomtrein? | |
greavy | maandag 18 maart 2013 @ 21:46 |
Iemand een idee wat je doet als je rangeerbak stuk is en je moet rangeren met een ketelwagen naar een bedrijf? Juist, dan pak je een oude Schienenbus. ![]() | |
Darkwing_Duck | maandag 18 maart 2013 @ 21:48 |
Vocht in het dieselsysteem toch? | |
greavy | maandag 18 maart 2013 @ 21:49 |
En wat als het nou niet op diesel loopt ![]() http://en.wikipedia.org/wiki/Steam_railcar | |
Darkwing_Duck | maandag 18 maart 2013 @ 21:51 |
Dan is het een Automotrice à vapeur ![]() | |
ArnosL | maandag 18 maart 2013 @ 21:57 |
Sprinter tussen Apeldoorn en Enschede gaat vanaf 2014 ook na 8 uur 's avonds door rijden naar Enschede ipv tot Almelo. Edit: Die Regiolis lijkt me wel een mooie opvolger voor het SGM ![]() | |
Duvel | maandag 18 maart 2013 @ 22:08 |
Te kort. En het jouwe? | |
b2py | maandag 18 maart 2013 @ 22:20 |
Lijkt wel alsof ze in een triotje met een SLT, Desiro en een GTW hebben gedaan en dit het kindje is ofzo.. Vindt hem niet zo denderend mooi.. | |
GlenSpey | maandag 18 maart 2013 @ 22:27 |
Die mP's zijn in feite toch gewoon mat'64? Iemand toevallig wel eens in de cabine van zo'n ding geweest? ![]() | |
Darkwing_Duck | maandag 18 maart 2013 @ 22:31 |
Teleurstellend, de Metro van Lille en het Tramnet, ofwel alles op rails daar is de ultieme slappe-lul-ervaring.... | |
Duvel | maandag 18 maart 2013 @ 22:32 |
Jammer. Ik zag in Caen een bus over snelweg rijden, althans een voertuig voorzien van luchtbanden, die ook een pantograaf had. | |
Duvel | maandag 18 maart 2013 @ 22:33 |
Ja, cabine lijkt het meest op Plan T, maar in plaats van de EP-rem een gewone remkraan. Tevens voorzien van een hulpstuurstand. | |
Darkwing_Duck | maandag 18 maart 2013 @ 22:38 |
Over Slappe Lul gesproken:Djies, moeten we daar de komende 20 jaar de oorlog mee gaan winnen ![]() | |
Anno1982 | maandag 18 maart 2013 @ 22:51 |
Bedankt, weer een hele avond verkloot achter mijn laptop met alleen maar over treintjes lezen en foto's kijken ![]() Maar wel een prachtig verhaal en mooie foto's! Dank voor de link. Overigens: wanneer ga je? ![]() | |
#ANONIEM | maandag 18 maart 2013 @ 22:51 |
Ik ben dit weekend naar Londen geweest, heen met Ryanair van Maastricht naar Londen Stansted en vanaf daar de StanstedExpress naar station Londen Liverpool Street. Prachtig station, maar wat ziet de rest er vreselijk uit.... Oerlelijke trein, spooronderhoud leek matig, lelijke stations, alle spoorkruisingen gelijkvloers... het deed allemaal nogal verouderd en ouderwets aan en het is daarbij ook nog eens achterlijk duur. Terug ben ik met de Eurostar naar Brussel en verder met Belgische treinen naar huis gegaan. Het Brits spoor wat ik gezien heb viel me behoorlijk tegen. Wat me ook nog opviel is dat de bovenleiding zo laag hangt, klopt dat of is dat gezichtsbedrog? | |
Bitlord | maandag 18 maart 2013 @ 22:59 |
Erg lelijk inderdaad, maar dat ding schijnt erg modulair te zijn, waardoor elke regio zijn eigen indelingen kan kiezen. Alleen al in de video komen verschillende soorten terug, zowel met 1 als met 2 deuren per bak. | |
Darkwing_Duck | maandag 18 maart 2013 @ 23:01 |
Is dat niet zo een translohr? Die gaan hier binnenkort ook rijden... | |
Bitlord | maandag 18 maart 2013 @ 23:03 |
Ja. Wist niet dat ze in Parijs al zo ver met die dingen waren. Dacht dat er pas 1 stelletje opgeleverd was. Ik heb er in Clermont-Ferrant mee gereisd. Het is wel aardig, maar rijdt minder comfortabel en minder snel dan een reguliere CitadisTRAM. | |
Bitlord | maandag 18 maart 2013 @ 23:03 |
Hee, de vorige foto was veel cooler, doe eens terughalen! | |
Bitlord | maandag 18 maart 2013 @ 23:05 |
![]() ![]() ![]() En we hebben natuurlijk ook bewegend beeld uit Clermont-Ferrand (Frankrijk) | |
Darkwing_Duck | maandag 18 maart 2013 @ 23:07 |
Sorry voor de Foto ![]() Inmiddels zijn er 11 van de 15 stelletjes geleverd, en gaan ze binnenkort proefbedrijf draaien. Wie een spreekbeurtpakket van Tram 5 wil moet hier klikken ![]() | |
b2py | maandag 18 maart 2013 @ 23:13 |
Klopt, in Nederland +5,50 meter bovenkant spoorstaaf en België +4,80 meter bovenkant spoorstaaf. | |
Peterselieman | maandag 18 maart 2013 @ 23:17 |
ik dacht altijd dat het in België hoger was dan in Nederland | |
b2py | maandag 18 maart 2013 @ 23:19 |
http://users.telenet.be/kontich/tractie/N/onderhoud.htm Mijn bron ![]() | |
Peterselieman | maandag 18 maart 2013 @ 23:31 |
op Rotterdam Centraal zijn de eerste roltrappen aan de noordzijde van de tunnel ingehangen. Binnenkort zal er dus wel een houten trap gaan verdwijnen ![]() | |
James1988 | maandag 18 maart 2013 @ 23:34 |
@Régiolis: smaken verschillen, ik vind 't wel een mooie trein ![]() Als ik me niet vergis is het de bedoeling dat er een diesel-variant naar België zal gaan pendelen, ooit. ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | maandag 18 maart 2013 @ 23:35 |
Volgens mij gingen niet om België maar om Engeland. Ja, daar hangt de bovenleiding (voorzover aanwezig) een stuk lager dan in Nederland. Bruggen en viaducten ook. Daarom kan een trein die in Nederland rond kan rijden vaak qua spoorbreedte wel in Engeland rijden, maar qua profiel past het gewoon vrijwel nergens, Ook de reden dat er nergens dubbeldekkers rondrijden daar... | |
James1988 | maandag 18 maart 2013 @ 23:36 |
Klopt ![]() Met uitzondering van High Speed 1, maar dat is in alle opzichten een Franse HSL. High Speed 2 zal eveneens volgens die normen worden gebouwd. En over treinen in Engeland zelf... het heeft z'n charme. Er rijden nog bizar veel dieseltreinen rond, wat een zegen is voor de fotograaf. ![]() | |
Flodder450 | maandag 18 maart 2013 @ 23:37 |
de tering hey bestaan die ook nog? | |
Bitlord | maandag 18 maart 2013 @ 23:48 |
Het schijnt dat er tot zeer recent een fout zat in de weekend- en dalvrijproducten van NS. Met een 2e klas-kaart van die productsoorten kon je zonder problemen tussen augustus 2011 en maart 2013 een klassewissel naar 1e klas doorvoeren op de kaartautomaat, waarna je zonder problemen en zonder extra kosten 1e klas kon reizen. | |
_serial_ | maandag 18 maart 2013 @ 23:51 |
zo lang? | |
greavy | dinsdag 19 maart 2013 @ 07:26 |
![]() Zo ziet het eruit als een cruiseschip langs de brug moet tussen Leer en Nieuweschans | |
Fiorano | dinsdag 19 maart 2013 @ 07:48 |
Gisteren voor het eerst in m'n leven Kampen - Zwolle gedaan via de ouderwetse route. Je zult daar de hele dag opzitten als machinist. Dat is triest... | |
Q. | dinsdag 19 maart 2013 @ 07:54 |
Er zit een grote scheepswerf in Papenburg he? | |
greavy | dinsdag 19 maart 2013 @ 07:55 |
Zeker, het Meyerwerft | |
Surveillance-Fiets | dinsdag 19 maart 2013 @ 08:09 |
komt ie nu mee.... | |
Darkwing_Duck | dinsdag 19 maart 2013 @ 08:18 |
Trein overvallen bij Parijs In Grigny, een voorstad van Parijs, is een passagierstrein overvallen. 20 tot 30 gemaskerde jongeren drongen de trein binnen die op het station stond te wachten. In een paar minuten tijd gingen ze van wagon naar wagon en beroofden ze inzittenden van geld en hun mobiele telefoon. Bij de roof gebruikten ze onder meer traangas. De overval was zaterdagavond, maar is nu pas bekendgeworden. De Franse politie stelt een onderzoek in, maar voor zover bekend zijn er nog geen verdachten aangehouden. Karren Vorige maand liet een groep jongeren een TGV stoppen bij Marseille door rode fakkels langs het spoor te zetten. Ze probeerden in de trein te klimmen, maar dat mislukte omdat de politie snel ter plaatse was. In 2011 waren in de buurt van Marseille ook problemen op het spoor. Toen moest een goederentrein stoppen omdat er karren op de rails waren gezet. Jongeren slaagden er toen in om spullen uit de wagons te stelen. Vooralsnog zijn er geen aanwijzingen dat de overval in Parijs en de incidenten bij Marseille op een of andere manier met elkaar te maken hebben. http://nos.nl/artikel/486110-trein-overvallen-bij-parijs.html ------ Ik ben daar potverdrie zaterdagavond rond een uur of 19 nog langsgereden... ![]() Artikel Franse krant in Nederlands vertaalt: http://translate.googleus(...)kue8m72U9gLA0JAQJELw | |
WhiteJoker | dinsdag 19 maart 2013 @ 08:20 |
Lol Wild West Paris ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 19 maart 2013 @ 09:41 |
niet best dat zoiets gebeurt ... | |
Peterselieman | dinsdag 19 maart 2013 @ 10:48 |
hmm, best interessant:
| |
Ireyon | dinsdag 19 maart 2013 @ 11:06 |
Zeg, mensen met een internationaal kaartje mogen toeslagvrij met Fyra tussen Amsterdam - Rotterdam toch? Fyra maandtoeslag kost ¤60,- Een kaartje Roosendaal-Grens - Antwerpen kost een tientje ofzo. Allebei zijn ze een maand geldig. Dit is heel simpel gedacht, maar ik zie zo gauw niet wat NS Hispeed ertegen zou kunnen doen? Als je gewoon alleen Amsterdam - Rotterdam reist mogen ze je papieren internationale kaartje ook niet knippen dunkt me. | |
eti | dinsdag 19 maart 2013 @ 11:07 |
Leuk verhaal over nieuwe stations, op pagina 1 ergens. Dat hebben ze bij de bouw van Utrecht Vaartse Rijn niet echt goed doorgenomen.... ten eerste weet niemand wat in godsnaam de Vaartse Rijn is (goed, bijna niemand - het is de sloot langs de Jutfaseweg), het station had gewoon Utrecht Ledig Erf moeten heten. Ten tweede is de buslijn van daar naar de achterliggende woonwijk opgedoekt terwijl het station in aanleg was. Wat Kampen-Zwolle betreft, waarom rijdt dat oude lijntje nog? Je kunt vanuit Kampen evengoed naar het nieuwe station, en dat oude lijntje maakt toch nergens tussenstops, bij mijn weten. | |
Peterselieman | dinsdag 19 maart 2013 @ 11:09 |
jup uhuh, zolang je ook maar een geldig binnenlands vervoersbewijs hebt. Alleen kan het natuurlijk een keer opvallen dat je altijd met hetzelfde kaartje loopt te zwaaien ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 19 maart 2013 @ 11:10 |
het oude lijntje rijdt zeker nog. Kampen-Zuid ligt nogal uit de richting, dus voor het oude lijntje is zeker nog bestaansrecht | |
Q. | dinsdag 19 maart 2013 @ 11:15 |
Het schijnt dat het gebruik van het Kamperlijntje met nog geen 5% is gedaald sinds de opening van de Hanzelijn. Kampen-Zuid ligt voor een groot deel van de stad (en voor IJsselmuiden) natuurlijk enorm uit de richting. Vanaf het station kan je de stad nauwelijks zien! | |
James1988 | dinsdag 19 maart 2013 @ 11:17 |
Waarom zou dat niet mogen? | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 19 maart 2013 @ 11:25 |
Kampen-Zuid ligt echt kilometers bij het centrum van Kampen vandaan (en voor de inwoners van IJsselmuiden, waar station Kampen ligt al helemaal onzinnig ver). Bovendien zijn de plannen nog steeds om Kampen-Zwolle te vertrammen en er een paar extra haltes in te maken o.a. bij Stadshagen. | |
Dr_Flash | dinsdag 19 maart 2013 @ 11:26 |
En anders wel voor de bus tussen die twee stations ![]() | |
Monopoly_Man | dinsdag 19 maart 2013 @ 11:30 |
Ach je hebt vanalles wat... er zijn ontzetend veel verschillende treinen uit verschillende tijden. De Standsted Express is nou zeker geen mooie trein of lijn om langs te rijden nee. Maar kijk eens even iets verder en je ziet toch ook de echte nachttreinen, mooie diesels, het prachtige metrosysteem, de nieuwe London Overground treinen etc. etc. En stations als St. Pancras, Paddington, Newcastle etc. zijn erg mooi. | |
Dr_Flash | dinsdag 19 maart 2013 @ 11:31 |
![]() | |
Fiorano | dinsdag 19 maart 2013 @ 11:32 |
Behoorijk busstation is er ook nog bij Kampen. Gisteren vanuit Emmeloord gekomen, dan kom je toch sneller in zwolle via het oude lijntje | |
Mr_Klaasje | dinsdag 19 maart 2013 @ 11:50 |
Het plan is allang niet meer om een tram te laten rijden. Er zijn twee varianten. Namelijk het opwaarderen van de trein of het ombouwen tot een busbaan. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 19 maart 2013 @ 11:51 |
Dat is ook alleen maar omdat de bus niet naar Kampen zuid maar naar Kampen rijdt. | |
Dr_Flash | dinsdag 19 maart 2013 @ 11:55 |
Tot wat? Een HSL van 15 km? ![]() ![]() | |
Mr_Klaasje | dinsdag 19 maart 2013 @ 11:57 |
Electrificatie en een dubbelsporig station bij Stadshagen. | |
Peterselieman | dinsdag 19 maart 2013 @ 11:59 |
gaat om het te laten passen de Vmax op het traject ook omhoog? | |
jpajs | dinsdag 19 maart 2013 @ 12:00 |
Er is iemand vergeten directe buslijnen naar dit station te leggen. Dus eerst met stadsbus 11 (29min) of 12 (16min) naar Station Kampen en vandaar met de bus de regio in. Zijn trouwens ook vergeten een wandelpad aan te leggen naar het zuiden. Dus als je richting het zuiden onder de N50 door wil mag je eerst omlopen via de rotonde. Ze hebben wel een prachtige P&R en fietserekken. Oja en één kaartautomaat. [ Bericht 3% gewijzigd door jpajs op 19-03-2013 12:09:49 ] | |
Dr_Flash | dinsdag 19 maart 2013 @ 12:03 |
Waarom? Gaat de frequentie omhoog dan? Ik neem aan dat je dan wilt kruisen bij Stadshagen? | |
Peterselieman | dinsdag 19 maart 2013 @ 12:08 |
volgens mij was er idd een plan om de frequentie omhoog te gooien ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 19 maart 2013 @ 12:22 |
De Haag wil de eigen IC naar Brussel laten rijden via Brussel Airport http://www.treinreiziger.(...)n_brussel_aan-145109 | |
James1988 | dinsdag 19 maart 2013 @ 12:46 |
Oud nieuws, maar wel slim. Zo krijgt Den Haag een directe verbinding met een luchthaven erbij waardoor het totaal uitkomt op 3 verschillende luchthavens. | |
bork | dinsdag 19 maart 2013 @ 13:18 |
en in het weekend door naar Leuven pretty please ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 19 maart 2013 @ 13:19 |
dat is flauweKUL ![]() | |
bork | dinsdag 19 maart 2013 @ 13:27 |
nog een reden ![]() ![]() | |
Litpho | dinsdag 19 maart 2013 @ 13:38 |
Ik was er gisteren toevallig voor het eerst en dacht "waar is Kampen gebleven?". Ik kreeg direkt Putten-flashbacks ![]() | |
Fiorano | dinsdag 19 maart 2013 @ 13:39 |
Conductrice is bij Naarden Bussum al aan het omroepen voor Hilversum... | |
DriekOplopers | dinsdag 19 maart 2013 @ 13:44 |
De Fyra160 is natuurlijk alleen toeslagvrij voor houders van een treinkaartje van Asd of Shl naar Belgie... En dus niet toeslagvrij voor een NSH-klant van Roosendaal naar Antwerpen. | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 19 maart 2013 @ 13:49 |
Ben je wel eens in Friesland geweest? Station Hindeloopen ligt op kilometers 'loopen' van het dorp, Workum idem. Grou-Jirnsum ligt noch in de buurt van Grou, noch in de buurt van Jirnsum... (en er zijn vast nog meer voorbeelden waar ik nog nooit uitgestapt ben) | |
Dr_Flash | dinsdag 19 maart 2013 @ 13:54 |
| |
Peterselieman | dinsdag 19 maart 2013 @ 14:05 |
maar wat nu als je op het NS-traject vrij reizen hebt en toch dagelijks/wekelijks naar België moet? dan reis je dus wel met een dergelijk kaartje en moet je dus wel toeslag bijkopen, ondanks dat je de grens over gaat? | |
Peterselieman | dinsdag 19 maart 2013 @ 14:06 |
viaduct onderdoor en je bent in Grou | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 19 maart 2013 @ 14:09 |
Ja, en dan ben je nog nergens dus ![]() | |
ReisT | dinsdag 19 maart 2013 @ 14:10 |
Abonnement + kaartje vanaf grenspunt = internationaal vervoerbewijs. Dus geen toeslag nodig. | |
Peterselieman | dinsdag 19 maart 2013 @ 14:11 |
het centrum van die plaats ligt nog anderhalve kilometer verder ja. Heb dat stuk wel eens moeten lopen ![]() | |
spectrumanalyser | dinsdag 19 maart 2013 @ 14:12 |
hebben jullie het weleens meegemaakt dat de machinist vergeet te stoppen op een station. ooit een keer op de lijn haarlem-maastricht meegemaakt dat de trein vol gas door sloterdijk kwam ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 19 maart 2013 @ 14:16 |
Jij bij Sint Mariaburg in belgië. Machinist reed gewoon blind 200 meter achteruit en verder deed iedereen alsof er niets aan de hand was ![]() En ik heb weleens gehad dat een trein die door had moeten rijden, toch stopte in Delft Zuid. Dat werd als volgt omgeroepen: "Dames en heren, we hebben vanwege het overweldigende reizigersaanbod zojuist een extra stop gemaakt op Delft Zuid (met mij stapten er nog 3 of 4 man in ![]() Oftewel: Hoe neem ik mijn machinist in de zeik zonder dat het al te veel mensen opvalt ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 19 maart 2013 @ 14:18 |
Station Marne la Vallée - chessy blijft t mooiste voorbeeld ![]() | |
arkkey | dinsdag 19 maart 2013 @ 14:19 |
Ja 2x meegemaakt dat een Nederlandse IC het station voorbij scheurt. Laatste keer was vorig jaar op Almelo. | |
Peterselieman | dinsdag 19 maart 2013 @ 14:19 |
heb het idd ook wel eens meegemaakt dat een trein een station half voorbijreed en daarna achteruit terugging. Was meende ik bij Culemborg of Zaltbommel een keer. En stoppen waar niet gestopt hoeft te worden heb ik ook al eens meegemaakt. Was de IC Leeuwarden - Zwolle die Grou-Jirnsum en Akkrum onnodig aandeed. | |
KomtTijd... | dinsdag 19 maart 2013 @ 14:20 |
een tijdje terug zat ik in een trein die ivm werkzaamheden een extra stop zou maken op Weesp. De conducteur was dat net aan het omroepen toen hij ineens een beetje begon te stotteren en de hoorn neerlegde, en even later terug kwam met de melding "Zoals u gezien heeft zijn we zojuist op vrij hoge snelheid station Weesp voorbij gereden". Het was geenszins de schuld van de machinist zei hij erbij. | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 19 maart 2013 @ 14:22 |
Ik vind het wel mooi dat je Friesland en Frankrijk zo met elkaar vergelijkt ![]() Het is natuurlijk ongeveer hetzelfde idee: alleen maar boeren die je niet verstaat als ze hun mond opentrekken! ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 19 maart 2013 @ 14:27 |
Lol, ik bedoelde trouwens stations die de naam hebben dat nergens op slaat Ik wou niet een voorbeeld aandragen waar jij nog niet geweest ben : p | |
Dr_Flash | dinsdag 19 maart 2013 @ 14:27 |
Precies. Allemaal tweederangs kutvolk ![]() | |
KnightSolaire | dinsdag 19 maart 2013 @ 14:32 |
Toen Best een tijdelijk IC-station was (de intercity Schiphol - Eindhoven halteerde daar), gebeurde het ook met enige regelmaat dat de machinist vergat te stoppen. | |
arkkey | dinsdag 19 maart 2013 @ 14:33 |
Hoe kan dat? Als je in de buurt van een machinistenhok rondhangt hoor je ook continue zo'n fietsbel etc, je zou zeggen dat daar ook wel eoa automatische snelheidsbeperking of stop afgaat. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 19 maart 2013 @ 14:33 |
![]() Wat ik bedoelde is dat er vanaf station Chessy overal bussen heenrijden behalve naar Chessy. Voor bussen naar Chessy moet je in Het Station van Serris zijn wat Val d'europe heet ![]() | |
ReisT | dinsdag 19 maart 2013 @ 14:42 |
Dat je een halte aan de vrije baan, die dus niet in de beveiliging is opgenomen, zomaar voorbij kan rijden is niet zo gek hoor. Dan is er niks wat een stop afdwingt. Of een station als Weesp wanneer alle seinen op groen staan. Dat je een IC-station als Almelo, waar alle treinen horen te stoppen per ongeluk voorbij kan rijden vind ik wel heel vreemd. [ Bericht 2% gewijzigd door ReisT op 19-03-2013 14:51:52 ] | |
DriekOplopers | dinsdag 19 maart 2013 @ 14:58 |
Op dat moment hoort de fyra toeslagvrij te zijn op vertoon van een kaartje Roosendaal -Belgie. Dan is het overduidelijk geen ontduiking. E.e.a. komt terecht bij de vakmanschap van de conducteur. | |
DriekOplopers | dinsdag 19 maart 2013 @ 15:00 |
Laan van NOI is berucht wat dat betreft. ![]() | |
b2py | dinsdag 19 maart 2013 @ 15:11 |
3 weken terug nog toen mijn ic niet stopte te Amstel en bij Bijlmer een extra stop maakte. Wilde vandaag even gluren bij Den Bosch naar die borden, maar de trein gemist en volgende is een ICR stam waarop die borden niet werken. Dan maar even gluren in de sjoelbak, en morgen nog eens kijken of ik Den Bosch kan halen. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 19 maart 2013 @ 15:20 |
Het is leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die "even gaat kijken" als er wat nieuws is op een treinnetwerk ![]() | |
James1988 | dinsdag 19 maart 2013 @ 15:28 |
Hoe ziet een Traxx in DB Fernverkehr-kleuren eruit? Nou, zo dus. | |
ReisT | dinsdag 19 maart 2013 @ 15:32 |
Lekker logisch om daar dan weer een DB Regio-stuurstand aan vast te koppelen. Dat was nou net niet de bedoeling. | |
James1988 | dinsdag 19 maart 2013 @ 15:34 |
Het is een testrit ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 19 maart 2013 @ 16:12 |
Ja ik ga ook altijd in een eend rijden als ik wil weten hoe een Ferrari het doet ![]() | |
Hr-Flip | dinsdag 19 maart 2013 @ 16:15 |
Waarom zou je die lok uit de BR 146 willen testen, als er al een stuk of 100 van rondrijden.... | |
b2py | dinsdag 19 maart 2013 @ 16:15 |
Haha, doe ik ook niet altijd maar heb toch tijd over door minor. En uiteraard even kilometers knallen. | |
dennistd | dinsdag 19 maart 2013 @ 16:20 |
Gingen er nou nog meer naar Railtech toe deze week? Ik ga donderdag in elk geval | |
b2py | dinsdag 19 maart 2013 @ 16:22 |
Ik ga niet heen. | |
Peterselieman | dinsdag 19 maart 2013 @ 16:39 |
je zei? ![]() | |
greavy | dinsdag 19 maart 2013 @ 16:43 |
Vandaag is de LOCON 9802 weer het land in gekomen. LOCON 189 984 was de gelukkige die de trein mocht transporteren, aldus de machinist van de trein per SMS | |
b2py | dinsdag 19 maart 2013 @ 16:45 |
Is dat een oude nsr loc, de 9802? | |
Kentekenplaat | dinsdag 19 maart 2013 @ 16:46 |
![]() ![]() ![]() Briljant. Daar wil ik wel mee bij het stoplicht staan naast zo'n opgefokt Golfje. En die vervolgens helemaal zoek rijden. ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 19 maart 2013 @ 16:46 |
nee, NMBS. Is daarna bij ACTS in dienst geweest | |
greavy | dinsdag 19 maart 2013 @ 16:46 |
De oude Belg, die nu radiografische besturing heeft. Vroegah als 67xx genummerd. | |
b2py | dinsdag 19 maart 2013 @ 16:47 |
Daar hebben we wat aan, aan die loze informatie zoals hierboven in de eerste post zegt niemand wat ![]() | |
greavy | dinsdag 19 maart 2013 @ 16:55 |
Een toevalstreffer toen ik uit Zeeland kwam; Dordrecht Zeehaventerrein Sinds ongeveer anderhalf jaar ligt dit vervoer stil, toen daarvoor 3 weken lang, 1x/week, een trein heeft gereden. Dat is toen stilgelegd. Daarvoor was het zo af en toe spotvervoer, maar er wordt weer opnieuw moeite gestoken in goederenvervoer per spoor vanaf het Zeehaventerrein. Echter nu geen metaalschroot, maar wat het wel is ??? ![]() DBS 6424 haalt 2 Taoos uit bij het Zeehaventerrein Hier verlaat de 6424 van DB Schenker met 2 beladen Taoos de poort van het Zeehaventerrein te Dordrecht ![]() DBS 6424 vertrekt met 4 ketelwagens en 2 Taoos Nadat het personeel de Taoos achteraan de trein heeft geplaatst, werd later geduwd vertrokken. Maar eerst een babbel met de 9 aanwezige fotografen. ![]() DBS 6424 met 4 ketelwagens en 2 Taoos Even later bij de aansluiting bij het straatspoor ![]() DBS 6424 met 4 ketelwagens en 2 Taoos En later nog wanneer de trein het straatspoor heeft verlaten en langs de drukke Laan der Verenigde Naties rijdt. | |
Sandrvich | dinsdag 19 maart 2013 @ 17:02 |
Overmorgen toch geen staking bij de NMBS ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 19 maart 2013 @ 17:05 |
Toevalstreffer noemt 'ie dat! 9 fotografen ![]() | |
greavy | dinsdag 19 maart 2013 @ 17:06 |
Voor mij was het een toevalstreffer. Die andere 8 fotografen wisten er wel vanaf (maar stond nergens op het internet). | |
Dr_Flash | dinsdag 19 maart 2013 @ 17:18 |
![]() ![]() | |
b2py | dinsdag 19 maart 2013 @ 17:18 |
Je moet wel nog even je teksten nalezen, lopen niet helemaal lekker ![]() Mooie foto's, dat wel! | |
Dr_Flash | dinsdag 19 maart 2013 @ 17:19 |
Oh ja dat kneuzige ikke ikke gedoe ![]() ![]() | |
greavy | dinsdag 19 maart 2013 @ 17:24 |
En zeker 3 of 4 van hun roepen altijd het hardst dat er "te weinig gedeeld word" en "ikke ikke ikke en de rest kan stikke-mentaliteit van anderen".. Tsja .... | |
Dr_Flash | dinsdag 19 maart 2013 @ 17:25 |
Dus waarom stond het niet op internet dan? | |
greavy | dinsdag 19 maart 2013 @ 17:26 |
Dat weet ik niet ... Helaas blijven er altijd van zulke vreemde gasten tussen zitten. | |
Dr_Flash | dinsdag 19 maart 2013 @ 17:26 |
nee maar goed, zij hadden daar zelf wel wat op te zeggen neem ik aan? ![]() | |
greavy | dinsdag 19 maart 2013 @ 17:28 |
"dat ze het niet mochten delen" en vast nog wel wat dingen.. Heb ze daar niet naar gevraagd | |
Dr_Flash | dinsdag 19 maart 2013 @ 17:30 |
mongolen ![]() | |
greavy | dinsdag 19 maart 2013 @ 18:02 |
Die treindienst Den Haag - Brussel van gemeente Den Haag is gedoemd om te falen. De gemeente geeft geen subsidie oid daarvoor. Exploitatieverlies is volledig voor de vervoerder. | |
#ANONIEM | dinsdag 19 maart 2013 @ 18:04 |
En dus? Het hoofdrailnet is winstgevend en als de Beneluxtrein echt zo belangrijk en geweldig was als steeds werd beweerd, dan moet die qua winstgevendheid toch meer op het hoofdrailnet lijken dan op een of ander streek-boemeltreintje. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-03-2013 18:04:35 ] | |
greavy | dinsdag 19 maart 2013 @ 18:05 |
Ja, oké, dat is wel zo. Maar of een vervoerder dit risico bij voorhand wel wil beginnen? | |
#ANONIEM | dinsdag 19 maart 2013 @ 18:09 |
Waarom niet? In het buitenland zijn er genoeg vervoerders die zonder subsidie in open-access een treindienst hebben opgezet. Hier kan dat niet zomaar, maar als Den Haag de treinpaden enzo regelt, dan lijkt me niet dat er nog beren op de weg zijn die je anders niet zou hebben gehad. | |
b2py | dinsdag 19 maart 2013 @ 18:35 |
Loc 1756 staat hier te wachten op Den Haag C op een reis naar het verre oosten. Met achter zich 9 rijtuigen en een stuurstandsrijtuig vertrekt deze trein om 15:53 naar Venlo vanaf het heftig in verbouwing zijnde station. Met de sluitseinen nog aan staan hier twee VIRM treinstellen van de laatste generatie. Vanaf de fotograaf gezien de 9568 en de 9570, in rust afwachtende wat de volgende bestemming zal zijn. | |
Anno1982 | dinsdag 19 maart 2013 @ 18:56 |
Het kan zijn dat ik al wekenlang blind ben, maar anders: hebben ze vandaag ineens CTA's geïnstalleerd op de traverse in Zwolle ofzo? Ik meende / hoopte dat dat gedrocht zijn langste tijd gehad had. ![]() Wel handig dat ze er hangen nu, misschien kunnen ze, voor de IC naar Rotterdam, er ook één van de volgende regels op zetten: - Stopt helemaal aan het einde van het perron, NS wenst u een fijne wandeling en veel gezelligheid achterin. - Blijft vandaag veel te kort, ga vooral niet staan wachten op versterking. | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 19 maart 2013 @ 19:02 |
Die hangen er al minstens een paar maand volgens mij! | |
Anno1982 | dinsdag 19 maart 2013 @ 19:08 |
Echt? ![]() Ik begin oud te worden ![]() | |
Peter | dinsdag 19 maart 2013 @ 19:09 |
Eerst roep je nog dat prorail de aanvraag heeft geweigerd en nu dit. In hoeverre ben jij een betrouwbare bron als het over die treindienst gaat? | |
greavy | dinsdag 19 maart 2013 @ 19:11 |
Ik heb niet geroepen dat ProRail de aanvraag geweigerd heeft, dat was James. De Gemeente die de aanvraag deed, die aanvraag is geweigerd. Er was zelfs nog geen vervoerder voor. Nu is de gemeente bezig met aanbesteding om een vervoerder te vinden die per DRGL2014 deze IC-verbinding in een 1x/u-dienst kan verzorgen. | |
Ireyon | dinsdag 19 maart 2013 @ 19:15 |
Kunnen wij niet wat beginnen? Gewoon lekker simpel met een auto en een caravan.. | |
Q. | dinsdag 19 maart 2013 @ 19:17 |
De nieuwe tunnel is pas ergens volgend jaar af. | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 19 maart 2013 @ 19:20 |
![]() | |
Duvel | dinsdag 19 maart 2013 @ 19:24 |
Het overgrote deel van mijn foto's staat ook niet online, so what? | |
Sandrvich | dinsdag 19 maart 2013 @ 19:24 |
![]() Tsjechië ![]() | |
b2py | dinsdag 19 maart 2013 @ 19:26 |
![]() ![]() | |
Anno1982 | dinsdag 19 maart 2013 @ 19:28 |
Egoïst! Uploaden die handel en rap een beetje. | |
greavy | dinsdag 19 maart 2013 @ 19:31 |
Dat is nog niet het ergste. Degenen die het nu niet deelden, roepen over het algemeen het hardst als iemand het voor zichzelf houdt qua speciale bedieningen/treinen. Tsja. | |
James1988 | dinsdag 19 maart 2013 @ 19:37 |
Dat was maar een gerucht, ProRail of de gemeente hebben er nooit iets over gezegd. ![]() | |
James1988 | dinsdag 19 maart 2013 @ 19:39 |
De gemeente is niet in positie om subsidie te geven, omdat het buiten hun invloedsgebied valt. Anders zouden ze dat waarschijnlijk wel doen. ![]() | |
Duvel | dinsdag 19 maart 2013 @ 19:45 |
Misschien wel je dat wel niet. | |
Sandrvich | dinsdag 19 maart 2013 @ 19:46 |
Ooit was er nog een tijd dat echt letterlijk álles op Somda te vinden was van treinen die die dag zouden rijden. Mooie tijden, mooie tijden. ![]() ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 19 maart 2013 @ 19:54 |
mja, het is niet gek dat nu niet alles meer gedeeld wordt. Somda is nu niet bepaalt het vriendelijkste forum. Er worden daar soms dingen geëist op een toon die veel mensen in het harnas jaagt. Verder is het zo dat bepaalde dingen niet meer gemeld worden omdat dan zoveel fotografen naar de baan spoeden dat de doorgang van het treinverkeer gewoon belemmert wordt door mensen die in seinpalen klimmen of zelfs in het spoor gaan staan om maar de beste foto te maken. Derde punt is dat zoals greavy zegt een aantal mensen dingen voor zichzelf willen houden om zelf de unieke plaat te kunnen maken en zo de anderen af te troeven. | |
b2py | dinsdag 19 maart 2013 @ 19:56 |
Ik zag vanmiddag een Benelux te Schiphol. Helaas was hij leeg en kwam met 120 het station doorkachelen! ![]() | |
Anno1982 | dinsdag 19 maart 2013 @ 19:59 |
Ik vraag me af wat het doel is, als je die plaat hebt, wat dan? Bij mij belanden foto's altijd ergens op de harde schijf, om er vervolgens bijna nooit meer naar te kijken. Ja je kan hem op internet zetten, maar ook dan is de eer maar kortstondig lijkt me.. | |
Sandrvich | dinsdag 19 maart 2013 @ 20:00 |
Er was ooit een tijd dat informatie direct vanuit treindienstleiding op de site van Somda stond. Het forum enzovoorts is altijd wel redelijk... apart geweest zoals we hier allemaal weten inderdaad. En van die idioten die in seinpalen gaan klimmen enzo moeten gewoon flink beboet/bestraft worden. Dat heeft niks meer met treinhobbyisme te maken, dan spoor je gewoon niet. Net als sommige deelnemers van de museumritten van het TSP in België die complete hekwerken kapot knippen en oogsten vertrappen zodat ze een mooie foto kunnen maken ("Ik heb betaald en steun dus het TSP en daarom mag ik alles doen"). | |
Peterselieman | dinsdag 19 maart 2013 @ 20:05 |
klopt, maar het gaat soms om het unieke | |
Peterselieman | dinsdag 19 maart 2013 @ 20:06 |
het is bedrijfsgevoelige informatie. Logisch dat dit niet meer gedeeld wordt. | |
dennistd | dinsdag 19 maart 2013 @ 20:08 |
Hij mag daar helemaal geen 120 ![]() De max ri Amsterdam is 60, ri Hoofddorp 80 | |
b2py | dinsdag 19 maart 2013 @ 20:10 |
Het voelde als 120! ![]() | |
remcoP | dinsdag 19 maart 2013 @ 20:11 |
Prorailfilpje over de schermen op station 's Hertogenbosch | |
Dr_Flash | dinsdag 19 maart 2013 @ 20:14 |
Lulkoek. | |
bork | dinsdag 19 maart 2013 @ 20:20 |
er is meer van Rusland nu op Google streetview te vinden, ik kwam o.a. dit station tegen ![]() ![]() Weet iemand waar dit is? | |
Ireyon | dinsdag 19 maart 2013 @ 20:27 |
Rusland | |
bork | dinsdag 19 maart 2013 @ 20:30 |
Briljant ![]() Ik kan al wel verklappen dat het niet Omsk is, dat station heeft wel dezelfde kleurstelling. | |
b2py | dinsdag 19 maart 2013 @ 20:34 |
In Moskou heb ik al twee stations gevonden met dezelfde architectuur en kleurstelling. Succes. ![]() | |
bork | dinsdag 19 maart 2013 @ 20:35 |
De locatie is wel bijzonder, qua licht en temperatuur vooral. | |
Dr_Flash | dinsdag 19 maart 2013 @ 20:36 |
ja, ultra_ivo ![]() | |
Okuliarnik | dinsdag 19 maart 2013 @ 21:05 |
Jakutsk? | |
Bitlord | dinsdag 19 maart 2013 @ 21:15 |
Moermansk. | |
bork | dinsdag 19 maart 2013 @ 21:16 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Sandrvich | dinsdag 19 maart 2013 @ 21:23 |
Moermansk! Rusland heeft ook een eigen tegenhanger van Google Streetview, namelijk maps.yandex.ru. Hier zitten tegenwoordig behoorlijk veel Russische steden en in landen als Kazachstan, Wit-Rusland en Oekraïne komen ze inmiddels ook een aardig eind. Je kunt die streetview aanzetten door op (Wit-)Rusland, Kazachstan, Oekraïne of Turkije in te zoomen en dan op "панорамы" te klikken rechtsbovenin. De gebieden die blauw oplichten hebben streetview. Als je dan ergens op zo'n blauwe straat klikt, opent het zich direct. Voorbeeldje van het Jaroslavski Vakzal: http://maps.yandex.ru/-/CVR~uM5e EDIT: BitLord was me net voor ![]() | |
Bitlord | dinsdag 19 maart 2013 @ 21:35 |
Ik zag trolleybusdraden, dus met de lijst op wikipedia alle stationsgebouwen van steden met een trolleybus opgezocht. | |
bork | dinsdag 19 maart 2013 @ 21:36 |
thx! ![]() | |
Bitlord | dinsdag 19 maart 2013 @ 21:42 |
Wat een coolheid is dat Yandex Streetview. Kijk: een oude Nederlandse bus: http://maps.yandex.ru/?te(...)%2C2.819316128584074 | |
Sandrvich | dinsdag 19 maart 2013 @ 21:45 |
Ha vet! ![]() Leuke is dat hun ook echt DWARS door monumenten en openluchtmusea door rijden. Ik presenteer u, het nationaal Wit-Russisch spoorwegmuseum van Brest: http://maps.yandex.ru/-/CVR~uB6i ![]() | |
Bitlord | dinsdag 19 maart 2013 @ 21:47 |
En nog eentje, een oude Amsterdammer: http://maps.yandex.ru/-/CVR~uF4N | |
GlenSpey | dinsdag 19 maart 2013 @ 22:44 |
Wat een sympathiek en gezellig wereldje. Typische spoorautisten als je het mij vraagt... ![]() | |
Straatcommando. | dinsdag 19 maart 2013 @ 22:56 |
Staat dat ding op ''tram''rails ofzo? ![]() Kan in Nederland niet. Had er grof geld voor over gehad om een 12 baks VIRM stam door Amsterdam te zien kronkelen ![]() | |
b2py | dinsdag 19 maart 2013 @ 23:00 |
http://goo.gl/maps/cAcdJ | |
Bitlord | dinsdag 19 maart 2013 @ 23:04 |
Het heeft in Nederland ooit een beetje gekund: Deventer ![]() Rotterdam ![]() [img]Drachten/Leek[/img] ![]() Ik kwam bij het zoeken naar de foto's hierboven ook nog deze tegen: ![]() [ Bericht 14% gewijzigd door Bitlord op 19-03-2013 23:09:34 ] | |
b2py | dinsdag 19 maart 2013 @ 23:18 |
'Top NS krijgt dit jaar geen bonus vanwege boete' De top van de Nederlandse Spoorwegen hoeft niet te rekenen op een bonus in een jaar dat het bedrijf een boete heeft gekregen van staatssecretaris Wilma Mansveld, omdat de reiziger niet tevreden genoeg is. Mansveld gaf NS vorige week een boete van 2,75 miljoen euro. De afspraak 'bij boete, geen bonus' zal door minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën worden uitgewerkt, beloofde hij dinsdag in een Kamerdebat in de richting van SP-Kamerlid Arnold Merkies. Die had er net daarvoor een motie over ingediend. Dijsselbloem sloot zich daar bij aan. ''Ik ben het er mee eens dat boete en bonus niet samengaan.'' Bron | |
Dr_Flash | dinsdag 19 maart 2013 @ 23:18 |
Dat lijkt wel aan de H.F. de Boerlaan? ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 19 maart 2013 @ 23:22 |
er waren meer plaatsen, zoals Bolsward. Vooral bij de lokaalspoorwegen kwam het voor | |
Peterselieman | dinsdag 19 maart 2013 @ 23:32 |
Voorbeeldjes zijn Wier en Berlikum: http://www.railromantiek.nl/p-ns-mpa-beetg.htm | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 19 maart 2013 @ 23:34 |
Ja, dat was ook de eerste straat waar ik aan moest denken! Morgen eens wat beter kijken naast kantoor hoe het er daar nou bij ligt ![]() | |
Sandrvich | dinsdag 19 maart 2013 @ 23:48 |
Vet die foto's! Ik krijg zojuist de NMBS newsletter binnen met een heel lulverhaal erin over de electronische Mobib-kaart waarmee het reizen zóóóveel makkelijker wordt en zóóóveel voordelen heeft bij de NMBS. ![]() Nou, jottum. ![]() | |
b2py | dinsdag 19 maart 2013 @ 23:51 |
Waar is dat sterretje voor bij gratis? | |
KnightSolaire | woensdag 20 maart 2013 @ 00:08 |
Zo hé, straks kunnen we op Den Haag HS inchecken en te Brussel-Zuid uitchecken! ![]() Maar niet heus. | |
James1988 | woensdag 20 maart 2013 @ 00:20 |
Nou, de MoBIB-kaart is beter doordacht dan de OV-chipkaart. Zo kun je met MoBIB wél met meerdere personen op één kaart reizen en koop je vooraf ritten i.p.v. dat je verplicht saldo op je kaart moet hebben. Ik zou, als Nederlander met de OV-shitkaart, best blij zijn met een MoBIB-kaart. Zijn er in België eigenlijk plannen om stations af te sluiten met poortjes, zoals in Nederland? Over informatie delen: treindienstleiders mogen dat niet meer, sommige vervoerders beschouwen dienstregelingen als bedrijfsgevoelige informatie. Ook hobbyclubs zijn er niet altijd even blij mee wanneer een dienstregeling uitlekt (herinnert u zich het drama rond de uitgelekte fotorit met een Plan T nog?). Als ik zelf iets leuks weet/te horen krijg, dan hou ik er rekening mee of dat gedeeld mag worden. Dat is lang niet altijd het geval, ik wil voorkomen dat mensen door mij in de problemen raken. Als de info gedeeld mag zal ik dat voornamelijk hier doen, want dit vind ik het leukste forum van allemaal. ![]() Aan de andere kant: het moet nog wel iets toevoegen. Een tijd terug werd ik een keer gebeld: - "Zeg James, kun jij over 30 minuten met je camera op het station van Breda zijn? Er komt een Thalys aan!" "Ja hoor, dat moet lukken" Zo'n gebeurtenis is zo kortdag dat het geen zin meer heeft om dat nog ergens te gaan plaatsen, want voordat iemand dat gelezen heeft is die trein toch allang gepasseerd. Dan blijven de foto's/video's achteraf over. ![]() | |
eti | woensdag 20 maart 2013 @ 01:52 |
Dat lijkt me wel, kruising met de Kazernelaan. Herken ik meteen van de foto. Ik woonde in Terwolde, en de bus uit Terwolde kwam hierlangs. Ik heb even op Google Maps gekeken, van de plek is eigenlijk helemaal niets te herkennen. Alle huisjes zijn afgebroken, er liggen nu allemaal grote gedrochten van gebouwen en stukken braakliggend terrein (althans op Google Maps). Nou kan ik me er wel iets bij voorstellen, want de ligging van die huizen tussen verkeerswegen en industrieterrein was nog niet dat je zegt: Daar wil ik wonen.... Volgens mij waren de huisnummers daar vijfcijferig volgens een systeem dat nooit iemand begrepen heeft. | |
Litpho | woensdag 20 maart 2013 @ 07:12 |
Alleen wanneer je de illusie aanhoudt dat er concurrentie is op het spoor. Mag van mij wel in de volgende concessie, openheid naar Reizigers. Uiteraard vereist dat wel dat je als vervoerder je materieelinzet op orde hebt, maar hoe moeilijk kan dat zijn? ![]() | |
b2py | woensdag 20 maart 2013 @ 08:14 |
Sinds wanneer is een rijdende trein dat ieder droppie in Nederland kan zien vertrouwelijk? Oohh hij is 10 km/h langzamer ingelegd, gevoelig. Nee, ik kan er met me kop niet bij dat zoiets gevoelig is. In de vlieg- en bootwereld kan het allemaal wel, dus zal hier zeker ook moeten kunnen. | |
Dr_Flash | woensdag 20 maart 2013 @ 08:35 |
Toch wel raar dan, dat ik als nieuwbakken koekstedeling het meteen herken ![]() Overigens zijn ze aan dat braakliggend terrein van je eindelijk begonnen met bouwen ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 20 maart 2013 @ 09:09 |
Het braakliggende stuk op google maps staat al 4 of 5 jaar een kantoorpand* en wat woningen. Wat ook al een tijdje gesloopt is en waar ze nu eindelijk aan het bouwen zijn is het woonwijkje wat je op google maps nog ziet in de hoek tussen Mr. de Boerlaan en Verlengde Kazernestraat (rechtsonder). Oftewel: google mag haar satelietfoto's wel eens updaten! Dit is minstens 4 jaar oud! * dat kantoorpand zit ik nu te fok!ken werken namelijk ![]() --edit-- Zelfs het hele winkelcentrum rondom de Boreelkazerne is nog 1 grote puinhoop daar, de Mediamarkt staat er nog niet eens op! ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 20 maart 2013 @ 09:13 |
mijn huis staat er ook nog niet op ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 20 maart 2013 @ 10:20 |
/CARE! | |
Sandrvich | woensdag 20 maart 2013 @ 10:26 |
Oeps, die was ik vergeten erbij te zetten: * Voorwaarde geldig tot eind 2013 | |
#ANONIEM | woensdag 20 maart 2013 @ 10:58 |
Ik gebruik Mobib al jaren voor het OV in Brussel, maar ik kan zeker niet met meerdere mensen op 1 kaart reizen. Bovendien gaat het ding nogal vaak kapot en je betaalt voor iedere rit hetzelfde, het gevolg is dat heel veel mensen de bus/tram pakken voor een enkele of een paar haltes en vervolgens niet 'inchecken'; zwartrijden wordt op korte afstanden dus gestimuleerd. Ik vind de OV-chipkaart eerlijk gezegd beter, maar dat is wel een voorlopige mening, e.e.a. hangt af van hoe ze het plan met de trein-mobib willen uitvoeren. | |
b2py | woensdag 20 maart 2013 @ 11:02 |
Hoe werkt het dan met de 'Pass Navigo' in de regio Parijs. Daar werkt het ook gewoon met poortjes etc. | |
Darkwing_Duck | woensdag 20 maart 2013 @ 11:13 |
Niet altijd. Dat station waar die trein is overvallen heeft er uit mijn hoofd geen. Ook heel station saint-lazaire is zonder poortjes uitgerust en de bliep palen daar zijn op 1 hand te tellen ![]() | |
b2py | woensdag 20 maart 2013 @ 11:21 |
Oh, ik heb alleen maar poortjes gezien overal ![]() | |
Sandrvich | woensdag 20 maart 2013 @ 11:23 |
Op de Navigo kun je voor zover ik weet uitsluitend abonnementen zetten (zoals Carte Orange). Daar is het zeker wel een meerwaarde, omdat die kaartjes bij de Carte Orange na een dag of 4-5 meestal al begonnen te haperen als je die door zo'n poortje moest steken. | |
greavy | woensdag 20 maart 2013 @ 11:26 |
in Luxemburg heb je alleen de incheck-optie. Daar hoef je niet uit te checken. Maar dat komt doordat de tarieven op 1 hand te tellen zijn. | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 20 maart 2013 @ 11:27 |
Ik wilde een opmerking maken in de richting van "maar het aantal passagiers dat daar wil zijn is vast ook op 1 hand te tellen ![]() Alleen ging ik googlen en kwam ik tot de conclusie dat dat station volgens wikipedia 27 perrons heeft... ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 20 maart 2013 @ 11:30 |
Uhm, er rijden dus wel Fyra treinen tussen Amsterdam Centraal en Sloterdijk ofzo? ![]() | |
Sandrvich | woensdag 20 maart 2013 @ 11:30 |
http://www.demorgen.be/dm(...)e-trein-aflegt.dhtml NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt ...Ik ben erg benieuwd hoe dat met de Fyra's is. ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 20 maart 2013 @ 11:35 |
Dat is nogeens wat anders dan die 36.000 per DAG waarvoor heel Liège-Guillemins gebouwd is ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 20 maart 2013 @ 11:36 |
NMBS verliest 1 bodemplaat per km die elke Fyra aflegt | |
Peterselieman | woensdag 20 maart 2013 @ 11:49 |
niet echt een goed verdienmodel dus ... Heeft de NS het toch beter voor elkaar | |
Dr_Flash | woensdag 20 maart 2013 @ 12:02 |
Pyjamaparty bij Fles ![]() ![]() | |
Peterselieman | woensdag 20 maart 2013 @ 12:05 |
staat het bier koud? ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 20 maart 2013 @ 12:10 |
Ook dat is sinds deze maand veranderd, je kan nu een supplementaire traject bijkopen. Vlak voor vertrek. Alleen enkeltjes. Je dient in te bliepen max 3 uur na je aankoop en vanaf je check in dien je je reis binnen 3 uur af te leggen. Bijvoorbeeld: De ov kaart van mijn werkgever is op de RER A geldig van Marne la Vallee Chessy tm Bry sur Marne. Wou ik naar parijs dan had ik de volgende opties: Ik koop een kaartje voor het hele traject Ik stap uit op Bry sur marne koop een voordeliger kaartje en neem de volgende trein. Ik koop niks. Nu heb ik de mogelijkheid om dus een "check uit" te kopen in parijs voor de zelfde prijs als een kaartje bry-parijs zonder uitstap. | |
Dr_Flash | woensdag 20 maart 2013 @ 12:16 |
Tuurlijk ![]() | |
Fiorano | woensdag 20 maart 2013 @ 12:29 |
Ze zijn op Barneveld noord ook begonnen met de bouw van de wachtruimte en toilet. Altijd, er staan hekken en der is gisteren wat afgegraven. | |
Dr_Flash | woensdag 20 maart 2013 @ 12:56 |
"althans" ![]() ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 20 maart 2013 @ 13:01 |
Auto-niet-correct waarschijnlijk ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 20 maart 2013 @ 13:07 |
Da's beter ja | |
Fiorano | woensdag 20 maart 2013 @ 13:14 |
Correct :p | |
James1988 | woensdag 20 maart 2013 @ 13:45 |
Dat ligt zo'n factor 100 hoger. Btw, Britse realtime info: www.realtimetrains.co.uk, inclusief goederentreinen en doorkomstpunten. Bron van de informatie is Network Rail en National Rail Enquiries. | |
b2py | woensdag 20 maart 2013 @ 14:20 |
![]() | |
arkkey | woensdag 20 maart 2013 @ 14:38 |
Hoe werkt dat systeem nou precies? Ik had iets gelezen van met infrarood aantal instappen bij de deur meten enzo. Maar dan kan ie toch niet bijhouden dat ik achterin instap en 3 wagons verderop weer uitstap als ik intern doorloop? | |
KnightSolaire | woensdag 20 maart 2013 @ 14:40 |
En het is nog perfect uitgelijnd boven de trein ook! Werkt beter dan ik had verwacht moet ik toegeven ![]() | |
James1988 | woensdag 20 maart 2013 @ 14:40 |
Misschien zitten er ook sensors bij de bakovergangen. | |
b2py | woensdag 20 maart 2013 @ 14:41 |
In een drie rijtuigen stel zitten 32 sensoren. Deze zitten bij alle instapdeuren, deuren met toegang tot coupes en tussen bakovergangen. Hierdoor kan je vrij accuraat de hoeveelheid reizigers meten. | |
arkkey | woensdag 20 maart 2013 @ 14:44 |
Ah oke. Ik zal vanavond eens gaan googlen op deze proef, op zich wel interessant. Nu nog correcte informatie over hoe lang de trein is en wat er afgekoppeld wordt en we zijn ongeveer weer op het niveau dat we hadden met de flipover bordjes ![]() | |
b2py | woensdag 20 maart 2013 @ 14:44 |
Wel een goede investering vind ik. Het grootste probleem voor NS is reizigersspreiding. Vaak is in het midden van de trein proppen geblazen terwijl in de kopbakken nog geen 50% gevuld is. NS probeert hiermee reizigersspreiding te stimuleren waardoor er uiteindelijk meer mensen een zitplek hebben en het comfort omhoog gaat, en dus ook de klantwaarderingen. | |
James1988 | woensdag 20 maart 2013 @ 14:46 |
Mijn vermoeden is dat deze informatie uiteindelijk op de schermen komt te staan, de aloude letterborden komen dan ook weer van pas. Alle perrons uitrusten met zo'n gekleurde balk is denk ik veel te duur (en niet altijd mogelijk). | |
arkkey | woensdag 20 maart 2013 @ 14:50 |
Tja, reizigersspreiding is ook gewoon onmogelijk met de huidige info. Op zich heb je daar ook geen fancy balk voor nodig. Maar als ik ivm overstap achterin de trein moet zitten en ik geen flauw idee heb hoe lang de trein is, en of en zoja hoeveel treinstellen er afgerangeerd worden, dan kan ik ook moeilijk bepalen waar ik nou in moet stappen. Idem als ik niet weet waar de kopbakken zijn; ik kan daar niet gaan zitten als ik niet weet waar ze stoppen. En het scheelt nogal wat of men 2 of 4 treinstellen inzet. | |
b2py | woensdag 20 maart 2013 @ 14:50 |
Waarschijnlijk wordt het alleen geïnstalleerd op intercity's, en er is vaak wel ruimte om het op te hangen, al hangt het dan volledig in het zicht, bijvoorbeeld op rotterdam of Amsterdam centraal. | |
_serial_ | woensdag 20 maart 2013 @ 14:50 |
De grote vraag is natuurlijk ook of je elk station er mee uit moet rusten, het lijkt me niet dat je stations zoals "Onze-Lieve-Vrouwe Ter Nood" gaat uitrusten met dit systeem | |
b2py | woensdag 20 maart 2013 @ 14:51 |
En ook nog eens een update voor de reisplanner Xtra, kan nu reisadviezen delen via whatsapp. Mijn reizen is terug. | |
b2py | woensdag 20 maart 2013 @ 14:52 |
Maar wat Peterselieman ook al vaak geopperd heeft, led strips in de tegels. Dat is veel minder hinderlijk en ook veel goedkoper dan zo'n fancy balk. | |
Dr_Flash | woensdag 20 maart 2013 @ 14:57 |
Ja, en voor ongeveer 3 % van de reizigers te lezen rond 17:00. Dit systeem voor iedereen. | |
b2py | woensdag 20 maart 2013 @ 14:58 |
True on that, niet over nagedacht. | |
V2 | woensdag 20 maart 2013 @ 15:00 |
Dit is denk ik ook goedkoper monteren, anders moet je heel je perron overhoop halen... | |
Peterselieman | woensdag 20 maart 2013 @ 15:02 |
voor een proef is dit prima, maar het is te duur om het overal te installeren | |
b2py | woensdag 20 maart 2013 @ 15:02 |
Op 's-Hertogenbosch wel, waar je overkapping vrij laag hangt. In Rotterdam centraal is dat natuurlijk van een hele andere orde, of op Amsterdam c waar ook nog meespeelt dat het een monument is. | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 20 maart 2013 @ 15:03 |
Als er afgerangeerd wordt is er een mannetje* die dat doet. Gewoon daar in de buurt gaan staan, dan is de kans groot dat je het einde van de doorrijdende trein tegen komt ![]() * met zo'n mooie lichtgevende gele jas / hesje dus ![]() | |
arkkey | woensdag 20 maart 2013 @ 15:06 |
Ja, maar als je instapt in het station VOOR het station waar het afrangeren plaatsvindt kan je dat helemaal nergens aan zien. Hooguit aan de matrixdisplays op de "koplopers" maar das rijkelijk laat, plus die kloppen niet altijd... | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 20 maart 2013 @ 15:09 |
Goed punt. ![]() De info op de trein klopt zelden, de info op het perron (ook met de vroegere klapbordjes) ook nooit helemaal wat dat betreft is mijn ervaring... En laten we het over omroepberichten in de trein ook maar niet hebben. "O ja, dit deel is net losgekoppeld, we gaan niet verder, oprotten en hopelijk kun je nog op tijd instappen in de trein hiervoor! ![]() | |
KnightSolaire | woensdag 20 maart 2013 @ 15:21 |
Er waren toch ook ideeën om ledjes aan te brengen aan de randen van de perrons? Die zou je ook interactief kunnen maken (rood/oranje/groen voor de drukte en wit voor de deuren, bijvoorbeeld). E: Ik liep weer een pagina achter, is alweer genoemd. ![]() Op de CTA's lijkt me de meest praktische en betaalbare oplossing. Aangevuld met informatie in de reisplanner/mobiele reisplanners. | |
b2py | woensdag 20 maart 2013 @ 15:23 |
'Ha, ik ben een milf die nooit met de trein reist en nu reis ik met drie koters. Laat ik express in de stilte coupe gaan zitten waar b2py zich ook bevindt' | |
b2py | woensdag 20 maart 2013 @ 15:25 |
tbp's kunnen tot op heden nog steeds niet wat cta's wel konden. Verwacht niet teveel van die dingen. | |
James1988 | woensdag 20 maart 2013 @ 15:26 |
YOLO! | |
Peterselieman | woensdag 20 maart 2013 @ 15:27 |
haar plezieren, maar dan moeten de koters zich stilhouden | |
GlenSpey | woensdag 20 maart 2013 @ 15:31 |
Je krijgt wat je verdiend zegt men weleens... | |
b2py | woensdag 20 maart 2013 @ 15:36 |
Ze heeft ze inmiddels wel onder controle want ze zijn gewoon stil momenteel. For as long as it lasts. | |
b2py | woensdag 20 maart 2013 @ 15:38 |
![]() ![]() | |
arkkey | woensdag 20 maart 2013 @ 15:45 |
Blijkbaar is er een oplossing voor OV-chipkaart gebruik voor slechtzienden? http://www.telegraaf.nl/b(...)_per_telefoon__.html | |
Dr_Flash | woensdag 20 maart 2013 @ 15:53 |
Ik zou d'r geven. | |
b2py | woensdag 20 maart 2013 @ 15:55 |
Fijn dat je het punt even aansnijdt. Haar zoontje is blijkbaar nogal knuffelig, want die zoende haar net 2 minuten instant, ik moest huilen. | |
Peterselieman | woensdag 20 maart 2013 @ 15:56 |
gewoon er vol tegenaan gaan ![]() | |
b2py | woensdag 20 maart 2013 @ 16:00 |
Veiling voor die naam op die Arriva trein staat inmiddels op 2,5 ton. | |
James1988 | woensdag 20 maart 2013 @ 16:02 |
250.000 euro? o.O | |
James1988 | woensdag 20 maart 2013 @ 16:02 |
En vol. Alweer. ![]() |