abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_123284820

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
acc_logo2_opt.gif Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist met een spoorhobby.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is omreizen via Roosendaal en daar overstappen op de stoptrein naar België. De politiek overlegt momenteel over een iets acceptabeler alternatief.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag).
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
pi_123284985
quote:
6s.gif Op zondag 24 februari 2013 16:54 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Ach, detectie is niet meer nuttig: er hoeven toch geen overwegen voor dicht! :P
Tenzij ze op Gibraltar vliegen:
  PR/Manusje van alles zondag 24 februari 2013 @ 17:21:42 #3
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_123286175
Ik zat in de tjoektjoek en ik hoorde een paar keer echt heel hard zo'n samsung geluidje als iemand een sms-bericht krijgt. Dus ik denk, jezus, wie zet z'n telefoon nou zo hard. Bleek de telefoon van de machinist te zijn. :') blijft lastig, de hoorn op de haak leggen.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  Redactie Frontpage / Sport zondag 24 februari 2013 @ 17:33:35 #4
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123286868
soms duurt het even voor een badslipperexpress een overweg over is

Altijd onderweg naar het avontuur
pi_123287223
quote:
14s.gif Op zondag 24 februari 2013 17:33 schreef Peterselieman het volgende:
soms duurt het even voor een badslipperexpress een overweg over is

:O hoeveel minuten duurt het voor er überhaupt een trein in beeld komt? :{
pi_123287406
quote:
14s.gif Op zondag 24 februari 2013 17:33 schreef Peterselieman het volgende:
soms duurt het even voor een badslipperexpress een overweg over is

Dat ding heeft echt geen snelheid als het eenmaal in beweging is.. :')
  zondag 24 februari 2013 @ 18:21:28 #7
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_123289377
Wat ik nou weer meemaak aan het sncf loket.

Ik wou mijn trein naar Monaco boeken: Maar de nachttrein paris - nice is, zoals ik vaker hier melde, een zooitje qua dienstregeling ivm werkzaamheden.Dus altijd maar afwachten offie rijd.

Nu, ik tikte op de website in , kreeg een vervangende nachtintercity tot aan culmont, een overstap ergens midden in de nacht aldaar op de echte slaaptrein. Kosten 94.

Ik vond het maar een vage route dus ik ben naar het loket gegaan en heb gevraagd of het wel klopte.

Daar zat een dame die zei " het klopt, maar ik weet iets beters"

Ik vertrek nu een half uur eerder van parijs, de tgv naar Mulhouse, daar savonds opstappen op de nachttrein (dus niet snachts). Totale kostenplaatje 52 euro. :P *) Wat een service O+

40 euro bespaard, plus meer en langer treinplezier 8)7
  zondag 24 februari 2013 @ 18:26:23 #8
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_123289586
Kijk, da's nette service.
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
Een feature die je relatie kan verpesten met één letter.
  zondag 24 februari 2013 @ 18:30:22 #9
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_123289765
Er werd vanochtend vroeg aardig gekloot in het Venloose.

Alpen Express 13410(Gepland a. 7:23) kwam te vroeg(7:07) in Venlo binnen, en vanwege de locwissel werd precies voor het sein gestopt, waar het ook hoorde. Maar door de SR10 was de trein wél enkele meters te lang...
IPV de NSR 1739 de trein laten optrekken naar het volgende seintje aan het perron werd er voor gekozen om de reizigertje-pesten-mentaliteit in te schakelen:
- IC van 7:20 naar Den Haag werd pas met +20 opgeheven
- IC van 7:50 kreeg +10 (en had +3 in Eindhoven, waarbij de aansluitende IC ri. Utrecht/Amsterdam al weg was ...)
- De vertraging van de 7:50 was mede te wijten omdat NSR even een LeegMat voorlangs stuurde over spoor 1 die personeel moest "dumpen" aan het perron. Toen die om 7:55 afrangeerde kon de IC binnenkomen en vertrok wel erg snel weer.

Bij Vierpaadjes(overweg ri. Kaldenkirchen) ging de Eurobahn uit Duitsland naar het linker spoor, maar ver voor het perron kwam de trein tot stilstand omdat een rijweg naar middenspoor 2 was ingelegd.... Na 2 minuten kwam de trein weer richting de overweg, maar kwam voor de overweg op enkele meters niet vrij tussen de seinen. Na wat heen en weer gebel kreeg Eurobahn een rijpad verder ri. Kaldenkirchen, reed de overweg op en ging daar vrolijk keren. Na 3 minuten vertrok de trein dan eindelijk naar het perron. Aankomstvertraging: +11 en vertrekvertraging ri. Duitsland: +8 ......

[ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 24-02-2013 18:35:47 ]
  Redactie Frontpage / Sport zondag 24 februari 2013 @ 18:57:26 #10
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123290956
quote:
1s.gif Op zondag 24 februari 2013 18:21 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Wat ik nou weer meemaak aan het sncf loket.

Ik wou mijn trein naar Monaco boeken: Maar de nachttrein paris - nice is, zoals ik vaker hier melde, een zooitje qua dienstregeling ivm werkzaamheden.Dus altijd maar afwachten offie rijd.

Nu, ik tikte op de website in , kreeg een vervangende nachtintercity tot aan culmont, een overstap ergens midden in de nacht aldaar op de echte slaaptrein. Kosten 94.

Ik vond het maar een vage route dus ik ben naar het loket gegaan en heb gevraagd of het wel klopte.

Daar zat een dame die zei " het klopt, maar ik weet iets beters"

Ik vertrek nu een half uur eerder van parijs, de tgv naar Mulhouse, daar savonds opstappen op de nachttrein (dus niet snachts). Totale kostenplaatje 52 euro. :P *) Wat een service O+

40 euro bespaard, plus meer en langer treinplezier 8)7
dat is service _O_
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 24 februari 2013 @ 19:29:35 #11
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_123292395
Deel 1 van vandaag:

Locon 9905 + zwaar vertraagde LM Krokus Express
Om onbekende redenen is het leegmat van de Krokus Express van zaterdag niet het land uitgegaan, en kwam zondagochtend rond 7 uur aan in Venlo met als tractie de Locon 9905.
Omdat de SR10 het wissel bezet hield kom de locomotief niet afrangeren en de HGK 2061 ervoor gezet worden. Pas nadat de trein op spoor 3 weg was en NSR op spoor 1 was gearriveerd (de eerste IC van deze dag ri. Randstad ook opgeheven ivm het bezette wissel) en er een nieuwe Alpen Express was gearriveerd mocht Locon afrangeren. Vlak hierna kwam de HGK 2061 voor de trein om de trein om 8:13 verder Duitsland in te trekken.


DB 120 127 + AlpenExpress 13414
Vanwege een te grote vertraging voor AE 13416 kwam de 13414 voor de 13416 te rijden, en is hier net gearriveerd in Venlo met de fraaie 120 127 voorop met rijtuigen uit Bischofshofen en Zell am See.


CentralBahn 1042 520 + Winter Shuttle 13482
Met een vertraging van circa 110 minuten komt de Winter Shuttle eindelijk Venlo binnenrijden. De naam Winter Shuttle doet de trein hier wel goed, want het is hier spierwit en bleef maar sneeuwen.

Voorop zit de fraaie 1042 520 van CentralBahn met LOKMagazin-werbe. Aan de haak hangt een erg bont gezelschap aan rijtuigen.
In Venlo wordt deze fraaie loc ingewisseld voor de Locon 9905.

Nievenheim (D):

DB 181 201(BLAUW) + PbZ 2476
De PbZ-treinen in Duitsland zijn treinen tussen de DB-werkplaatsen. Er worden locomotieven en rijtuigen meegegeven aan deze trein. PbZ 2476 en 2477 zijn 2 PbZ-treinen van- en naar Frankfurt met een tussenstop te Köln Deutzerfeld voor uitwisseling rijtuigen, die met regelmatige basis door een BR181 uit Frankfurt gereden wordt. Vandaag was de eer aan de fraaie blauwe 181 201 om een PbZ te trekken van Frankfurt naar Dortmund. Aan de haak heeft de loc 4 Dosto-rijtuigen, 3 IC-rijtuigen en een loc van de BR111.


DB 110 432 + Supporterstrein bestaande uit N-wagens
Omdat de vorige PbZ te vroeg was, kon ik deze trein nog net halen bij Viersen.

De fraaie 110 432-2 met 5 N-wagens (incl stuurstand) passeert de fotograaf vlak voor Viersen. Deze trein is onderweg om voetbalsupporters van Borussia Dortmund en Borussia Mönchengladbach (spelen in de 1e Bundesliga) naar Rheydt Hbf te brengen, alwaar een politiemacht op de been is om de supporters de bussen in te begeleiden.

Overige foto's volgen wel in mijn album.
  zondag 24 februari 2013 @ 19:33:17 #12
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_123292585
Leuke foto's en fijne sneeuw, maar waarom die rijtuignummers?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_123292633
Kan iemand wat meer info geven over dat gedoe met die op het spoor slepende railrem, donderdag, en de inspectietechnische inhaalslag die dat opleverde?

Betekent dat, dat er morgen treinen korter zijn?

Ik zou erg geholpen zijn met meer info hierover.

Dankdankdank!
  zondag 24 februari 2013 @ 19:34:46 #14
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_123292671
quote:
3s.gif Op zondag 24 februari 2013 19:33 schreef Duvel het volgende:
Leuke foto's en fijne sneeuw, maar waarom die rijtuignummers?
Copy-paste vanaf een ander forum waar ze daar wel interesse in hebben, had het er net uitgehaald hier.
pi_123292788
quote:
5s.gif Op zondag 24 februari 2013 19:34 schreef DriekOplopers het volgende:
Kan iemand wat meer info geven over dat gedoe met die op het spoor slepende railrem, donderdag, en de inspectietechnische inhaalslag die dat opleverde?

Betekent dat, dat er morgen treinen korter zijn?

Ik zou erg geholpen zijn met meer info hierover.

Dankdankdank!
Ik kan je niet meer info geven dan dat ik hier al neergezet had. Meer is mij niet bekend.
pi_123293411
quote:
5s.gif Op zondag 24 februari 2013 19:34 schreef DriekOplopers het volgende:
Kan iemand wat meer info geven over dat gedoe met die op het spoor slepende railrem, donderdag, en de inspectietechnische inhaalslag die dat opleverde?

Betekent dat, dat er morgen treinen korter zijn?

Ik zou erg geholpen zijn met meer info hierover.

Dankdankdank!
Via Broek53 @ Somda: Alle VIRM's die na vannacht niet gecontroleerd zijn gaan aan de kant.
  zondag 24 februari 2013 @ 20:01:37 #17
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123294280
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 19:48 schreef b2py het volgende:

[..]

Via Broek53 @ Somda: Alle VIRM's die na vannacht niet gecontroleerd zijn gaan aan de kant.
_O- Onvoorstelbaar dit.
pi_123294381
quote:
1s.gif Op zondag 24 februari 2013 20:01 schreef James1988 het volgende:

[..]

_O- Onvoorstelbaar dit.
Gelukkig hoef ik morgen niet met de trein :+
pi_123294426
quote:
1s.gif Op zondag 24 februari 2013 20:01 schreef James1988 het volgende:

[..]

_O- Onvoorstelbaar dit.
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 20:02 schreef b2py het volgende:

[..]

Gelukkig hoef ik morgen niet met de trein :+
Gelukkig rij ik tegenwoordig toch alleen maar met de SLeT op Almere Buiten :+.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  zondag 24 februari 2013 @ 20:04:16 #20
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_123294459
quote:
1s.gif Op zondag 24 februari 2013 18:21 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Wat ik nou weer meemaak aan het sncf loket.

Ik wou mijn trein naar Monaco boeken: Maar de nachttrein paris - nice is, zoals ik vaker hier melde, een zooitje qua dienstregeling ivm werkzaamheden.Dus altijd maar afwachten offie rijd.

Nu, ik tikte op de website in , kreeg een vervangende nachtintercity tot aan culmont, een overstap ergens midden in de nacht aldaar op de echte slaaptrein. Kosten 94.

Ik vond het maar een vage route dus ik ben naar het loket gegaan en heb gevraagd of het wel klopte.

Daar zat een dame die zei " het klopt, maar ik weet iets beters"

Ik vertrek nu een half uur eerder van parijs, de tgv naar Mulhouse, daar savonds opstappen op de nachttrein (dus niet snachts). Totale kostenplaatje 52 euro. :P *) Wat een service O+

40 euro bespaard, plus meer en langer treinplezier 8)7
:Y :Y

Greavy, mooie platen hoor! Het is trouwens 1-1 geworden.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  zondag 24 februari 2013 @ 20:07:20 #21
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_123294662
Dankje Bork!

Die supporterstreinen morgen wat kosten. Meereizen kan door een kaartje <beginpunt> naar Rheydt Hbf te kopen tegen VRR-tarief. Wordt dus niet veel winst opgemaakt, want ze zaten niet overladen vol. Zat wel aardig wat volk in, maar er was plek over.
  zondag 24 februari 2013 @ 20:07:33 #22
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_123294671
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 19:48 schreef b2py het volgende:

[..]

Via Broek53 @ Somda: Alle VIRM's die na vannacht niet gecontroleerd zijn gaan aan de kant.
Nu maar hopen dat het vannacht keihard gaat sneeuwen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_123294750
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 20:02 schreef b2py het volgende:

[..]

Gelukkig hoef ik morgen niet met de trein :+
Ik wel. Wie weet weer ICRm in plaats van VIRM in sommige series? ;)
pi_123294777
quote:
3s.gif Op zondag 24 februari 2013 20:07 schreef Duvel het volgende:

[..]

Nu maar hopen dat het vannacht keihard gaat sneeuwen.
Sneeuw - verdekt materieeltekort al sinds 1 januari 2009 B-).
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_123294848
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 20:08 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Ik wel. Wie weet weer ICRm in plaats van VIRM in sommige series? ;)
Huishoudbeurs is over, tenzij er echt meer dan 10 stellen VIRM aan de kant gaan hoef je er niet op te rekenen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')