abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 17 juni 2012 @ 02:15:49 #1
124788 WebHawkjuh
Ik was ook gewoon geweldig.
pi_112993283

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
ToeBeer.gif Duvel, wil graag uit dit lijstje.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
SNCF-Transilien.png Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons aller treinenfotografen:
quote:
15s.gif Op zaterdag 17 september 2011 11:55 schreef D-Mon het volgende:

[..]

Goed, gisteravond wekker gezet om vannacht stoomtrein te gaan kieken..

Mijn plan was een serie foto's te maken bij de koopmans fabriek in leeuwarden, mooi dichtbij en rijdend, daarnaast redelijk veel licht van de fabriek.

Mijn vriendin werd echter voor mij wakker van de wekker en heeft deze uitgedrukt..
en
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 11:09 schreef greavy het volgende:
Owja. Gister weer eens een dag gehad die ik zelf in het honderd heb lopen gooien _O-

- 's Ochtends in Breda de omgeleide PON-trein op willen wachten. Ik wist wanneer die kwam, maar toen liep ik nog door de tunnel op mijn gemakje. En dan loop je de trap op, en zie je hem voorbij rijden :(
- UnitCargo Venlo ri Kijfhoek kwam langs, maar toen stonden wij bij de Subway (ik wist dat ie moest komen -O- )
- Een andere trein met huifdoekwagens kwam ook langs (ik wist het...) maar toen liepen wij op ons gemak in de tunnel
- Later met de IC140 ri Amsterdam zouden wij er op Hilversum uit voor 2 treintjes met de RailPro wagens. Bleven we zitten in de trein, omdat wij dat even vergeten waren _O-
Zo, dat was mijn dagje gister wel -O- Eigen schuld gelukkig :P
WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh
  zondag 17 juni 2012 @ 02:22:36 #2
124788 WebHawkjuh
Ik was ook gewoon geweldig.
pi_112993479
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 01:48 schreef Anno1982 het volgende:
Ik kon ooit een dwergsein krijgen, maar na bestudering van zo'n ding in het echt en het bepalen van het gewicht heb ik dat plan maar gelaten voor wat het is.
Seinen zijn belachelijk zwaar ja. Er ligt als het goed is nog een witte overweglamp op de zolder bij mijn ouders, en dat woog al redelijk wat. Die heeft mijn vader vroeger toen ik nog een klein wild hawkje was bij een emplacement in Arnhem meegenomen.

[ Bericht 7% gewijzigd door WebHawkjuh op 17-06-2012 02:31:53 ]
WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh
  zondag 17 juni 2012 @ 05:27:19 #3
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_112995239
@Snorremans:

De CTA-bakken zoals ze op de stations hangen worden aangestuurd door een systeem genaamd BEPAC. Het bord verwacht dus ook aangestuurd te worden door BEPAC, een systeem waarvan geen specificaties publiek bekend zijn. BEPAC gaat eruit, het zou me daarom niet eens verbazen als de specificaties binnen ProRail niet eens meer bekend zijn _O-

Wil je zelf zo'n bord gaan aansturen dan kun je wel redelijk gaan klussen qua aansturing: het werkt op basis van het gewicht van de flapjes enzovoorts, daar ben je wel een eindje zoet mee als je dat aan de echte reisplanner zou willen koppelen. Reken er overigens maar niet op dat het eenvoudig zal zijn om zo'n ding in tweeën te hakken.

De kans dat je zo'n ding gaat meekrijgen is overigens klein: ze worden afgevoerd naar slopers, en er zit volgens mij wel een redelijke controle op of dit wel degelijk gebeurt.

[ Bericht 10% gewijzigd door James1988 op 17-06-2012 05:32:22 ]
  zondag 17 juni 2012 @ 05:44:12 #4
124788 WebHawkjuh
Ik was ook gewoon geweldig.
pi_112995252
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 05:27 schreef James1988 het volgende:
@Snorremans:

De CTA-bakken zoals ze op de stations hangen worden aangestuurd door een systeem genaamd BEPAC. Het bord verwacht dus ook aangestuurd te worden door BEPAC, een systeem waarvan geen specificaties publiek bekend zijn. BEPAC gaat eruit, het zou me daarom niet eens verbazen als de specificaties binnen ProRail niet eens meer bekend zijn _O-

Wil je zelf zo'n bord gaan aansturen dan kun je wel redelijk gaan klussen qua aansturing: het werkt op basis van het gewicht van de flapjes enzovoorts, daar ben je wel een eindje zoet mee als je dat aan de echte reisplanner zou willen koppelen. Reken er overigens maar niet op dat het eenvoudig zal zijn om zo'n ding in tweeën te hakken.

De kans dat je zo'n ding gaat meekrijgen is overigens klein: ze worden afgevoerd naar slopers, en er zit volgens mij wel een redelijke controle op of dit wel degelijk gebeurt.
Ik hoop er een beetje op dat er wel een controller in zit die de vertaling van BEPAC naar de manier waarop de flapjes klappen en hoop daar met wat knappe koppen *uchem* uit te komen. En als het niet lukt kan het er zelfs zonder functionaliteit nog leuk uitzien.

Wat het hakken betreft, de "voorplaat", is eigenlijk voor mij het enige van de buitenkant wat ik mee wil nemen. De rest van het frame wil ik van ander (lichter) materiaal maken. Verder ga ik er eigenlijk vanuit dat de 2 aanwijssystemen die in zo'n bak zitten grotendeels onafhankelijk van elkaar werken. Mocht iemand weten of dit anders ins hoor ik dit graag :+
WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh
  zondag 17 juni 2012 @ 10:14:25 #5
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_112996449
Maak dan TBP na, die kun je gewoon aan je laptop hangen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_112996592
Wel met goede ventilatoren! Die van de modellen die nu buiten hangen staan af en toe vol te loeien :P
  zondag 17 juni 2012 @ 10:35:16 #7
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_112996740
Gewoon dit filmpje opzetten en klaar! ^O^
Ik moest overigens nazoeken wat TBP nu weer betekent, maar het blijkt een totaal onsamenhangende afkorting te zijn van de losse woorden beeld, perron en trein. Na de afkorting 'vervoer per trein' een nieuw dieptepunt in creativiteit dus. Wie verzint die afkortingen eigenlijk?
pi_112997596
Nu we het er toch over hebben... Die nieuwe digitale schermen kunnen ook nog wel verbeterd worden. Bv: als het achterste treinstel afgekoppeld wordt, wordt dat klein in zo'n onderste rij aangekondigd ("Achterste treinstel blijft in Eindhoven", bijvoorbeeld). Maar dat valt bijna niet op: het zou slimmer zijn een afwijkende kleur als achtergrond te gebruiken (iets opvallends).

Ander voorbeeld: een week lang reed de intercity naar Maastricht/Heerlen in zijn geheel door naar Maastricht. De borden hebben de gehele week door gewoon aangegeven alsof de trein naar Maastricht/Heerlen ging, met slechts in zo'n kleine rij onderin de vermelding "Rijdt in zijn geheel door naar Maastricht", aangevuld met omroepberichten om de reiziger erop te attenderen. Je zou van dergelijke moderne digitale borden iets meer flexibiliteit verwachten, toch?
  zondag 17 juni 2012 @ 11:19:55 #9
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_112997640
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 11:18 schreef TheSalesman het volgende:
Je zou van dergelijke moderne digitale borden iets meer flexibiliteit verwachten, toch?
Als heel Nederland over is op het nieuwe systeem, was ooit de belofte...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_112997754
quote:
6s.gif Op zondag 17 juni 2012 11:19 schreef Duvel het volgende:

[..]

Als heel Nederland over is op het nieuwe systeem, was ooit de belofte...
Dat is nog niet zo? Na een snelle zoektocht heb ik gevonden dat 'Tussen 2010 en 2012 zijn op alle stations de mechanische CTA-bakken op de perrons vervangen door nieuwe "InfoPlus" TFT-schermen, de tweede generatie CTA's.'

Maar de bron is Wikipedia, dus of het betrouwbaar is...
  zondag 17 juni 2012 @ 11:27:54 #11
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_112997840
Schiphol heeft nog steeds CTA's, en Amsterdam C draait geloof ik nog op BEPAC.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Sport zondag 17 juni 2012 @ 11:31:50 #12
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_112997947
Het hele gebied Amsterdam is nog BEPAC omdat Schiphol nog niet over is. Ik snap trouwens niet waarom dat daar zo lang moet duren?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_112998826
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 11:31 schreef dennistd het volgende:
Het hele gebied Amsterdam is nog BEPAC omdat Schiphol nog niet over is. Ik snap trouwens niet waarom dat daar zo lang moet duren?
Inderdaad, vind ik ook vreemd.
pi_112999037
Dinsdag weer kolendienst :Y Leukste rit die wij hebben. Woensdagmiddag weer terugrijden naar Amsterdam.
pi_112999096
Mag je vanavond weer genieten van het voetbal? ;)
pi_112999128
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 12:20 schreef b2py het volgende:
Mag je vanavond weer genieten van het voetbal? ;)
Ja, ik mag niet klagen, heb de wedstrijden van NL wel kunnen zien allemaal.

Niet dat het wat was :')
pi_113000325
Werkzaamheden bij Amsterdam Westhaven schieten nou goed op. Was er donderdag weer na 3 weken afwezigheid, en het spoor ligt er weer overal.
pi_113004068
Via een klasgenoot de volgende vraag:

quote:
Even een vraagje. Bij de tunnel onder het Noordzeekanaal bij Zaandam hangen er aan beide kanten van alle tunnel ingangen blauwe bordjes met daarop een dwarsdoorsnede van een spoorstaaf. Hierboven hangt een lampje, ongeveer hetzelfde als een vertreksein op het perron. De betekenis hiervan is mij onbekend, staat ook niet in het VSD en mijn mentormachinist van die dag wit het ook niet. Weet iemand hier het antwoord? Ik zal proberen er van de week weer een foto van te maken.
pi_113004241
Ik heb nog nooit gehoord van dat bord. Voor de duidelijkheid, het gaat in dit geval om de Hemtunnel ;)
  Redactie Frontpage / Sport zondag 17 juni 2012 @ 16:23:19 #20
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_113007995
Nico Spilt heeft het handboek railgoederenvervoer 2011 online staan: http://www.nicospilt.com/(...)erenvervoer_2011.pdf

Geinig documentje van ProRail
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_113008245
Helaas staat het sein er niet in :(
  Redactie Frontpage / Sport zondag 17 juni 2012 @ 16:33:19 #22
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_113008296
quote:
14s.gif Op zondag 17 juni 2012 14:40 schreef Monopoly het volgende:
Via een klasgenoot de volgende vraag:

[..]

staat ie hier ook in?
http://www.nicospilt.com/pdf/110711_Seinenboek_NSR_CV_Safety.pdf
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_113008298
quote:
14s.gif Op zondag 17 juni 2012 14:40 schreef Monopoly het volgende:
Via een klasgenoot de volgende vraag:

[..]

Zou het kunnen beteken dat het spoor glad is dus minder grip?
  zondag 17 juni 2012 @ 16:36:44 #24
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_113008419
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 16:31 schreef b2py het volgende:
Helaas staat het sein er niet in :(
Ja ik had ook al gekeken in het NS Seinenboek.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_113008496
'Als u vragen heeft over de inhoud, kunt u contact opnemen met NS Concernveiligheid; afdeling Safety
(email: nsr.Spoorwegveilighd@ns.nl). '

Even mailen? :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')