abonnement Unibet Coolblue
  † In Memoriam † donderdag 17 mei 2012 @ 15:30:21 #1
91830 MaximusTG
pi_111666555


Vervolg op:
[Pizza] Zelf pizza maken voor beginner?
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #2
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #3
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #4
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #5
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #6
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #7
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #8
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #9
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #10
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #11
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #12
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #13

(ook interessant, maar oud:)
[CUL-wedstrijd] CUL in de keuken (pizza)

Waarom?
Dit is het topic waarin we stoer doen over onze eigengebakken pizza's en tips uitwisselen over het ultieme deeg, het lekkerste beleg en de perfecte baktijd.
Als je het proces een beetje onder de knie hebt dan produceer je voor weinig geld stapels pizza die minstens zo lekker zijn als bij je lokale pizzaboer!

Deeg:
SPOILER: Recept 1
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Recept 2
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Saus:

Je kan op veel verschillende manieren een saus maken; hieronder staat een recept voor een saus die gekookt wordt, maar je kan het ook zo simpel houden als het pureren van goede Italiaanse tomaten en ze op smaak te brengen met wat oregano, zout en peper. Zie bv de link naar de website van Varasano voor een goede (alhoewel iets omslachtige) methode.
Mocht je wat meer haast hebben, dan smaakt bv een Heinz Tomato Frito ook erg lekker als pizzasaus. Over het algemeen kan je echter wel stellen dat er maar weinig saus op de pizza nodig is.

SPOILER: Saus
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bakken:
SPOILER: bakken
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Handige links over pizza maken
Jeff Varasano's Internet best pizza recipe
Pizzamaking.com

Twee pizzastenen:
http://pizzastein.com/
Jamie Oliver steen op fonq.nl

Filmpje over deeg opbollen


Filmpjes over deeg vormen



Een aantal mooie foto's uit het vorige topic

emmyemmy:


motorbloempje:


firefly90:


Yvesss:


MaximusTG:


Bortecinem:


pizzaaddict:


bobbee:


[ Bericht 4% gewijzigd door MaximusTG op 18-05-2012 09:29:07 ]
pi_111673736
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 09:29 schreef MaximusTG het volgende:
Nope. De beste tomaten die je hier in de supermarkt kan krijgen zijn eigenlijk die uit blik. En die zijn al verhit. Als je verse tomaten gebruikt kan je wel een saus koken.
Ik vind de smaak wel goed van Heinz pastasaus, niet heel zwaar. Dat is natuurlijk ook persoonlijk.
Frito is inderdaad goed. Ik probeerde het eerst met gezeefde tomaten, maar dat moet je nog even koken omdat het wel zuur is als het net uit het pak komt en het is erg dik.

quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 17:21 schreef LieLie het volgende:

[..]

Begrijp ik het nou niet goed of zeg je dat je geen voorgegaarde kipfilet mag kopen maar wel heinz pastasaus op de pizza mag doen? :D
En over de voorgegaarde kip: dat zit er toch geen vocht meer in en wordt het erg droog?
Ik vind pastasaus dan weer iets anders, omdat je zelf qua bewerkingstijd vaak niet op kan tegen voorgemaakt voedsel. Als het goed spul is tenminste, in die van Heinz zit geen rommel in de vorm van smaakversterkers en conserveringsmiddelen naar mijn weten.
pi_111673803
Kant en klare saus is vooral heel zout ;(
Maargoed, heb die Heinzshit nooit van dichtbij bekeken. Hoeft ook niet; zelf maken is kleine moeite... :)
Ja doei.
pi_111673951
0,3 gram sodium per 100 gram.

Voedingscentrum zegt erover:

quote:
Soms zetten fabrikanten een bewering op het etiket. Die beweringen zijn wettelijk vastgelegd:

Verlaagd natrium: minder dan 25% zout in vergelijking met het oorspronkelijke product;
Laag natrium- of zoutgehalte: minder dan 0,3 gram zout of 0,12 gram natrium per 100 gram;
Zeer laag natrium- of zoutgehalte: minder dan 0,1 gram zout of 0,04 gram per 100 gram;
Zoutvrij: minder dan 0,0125 gram zout of 0,005 gram per 100 gram.
pi_111687576
Morgen weer pizza maken, deeg staat in de koelkast, ben benieuwd
zal foto's maken
  † In Memoriam † vrijdag 18 mei 2012 @ 09:36:05 #6
91830 MaximusTG
pi_111695795
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 18:42 schreef Basic_ het volgende:
0,3 gram sodium per 100 gram.

Voedingscentrum zegt erover:

[..]

Dus valt het niet onder zoutarm.. sodium=natrium. En 0,3 g natrium is ongeveer 0,75 gram zout.
pi_111702857
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 17:31 schreef MaximusTG het volgende:
@Sarabi

Ja, doe ik heel vaak :). Kan met of zonder beleg. Wel altijd met saus doen, ander rijst de pizza in het midden teveel in de oven. Bak em tot ie uitgerezen is in de oven, en net begint te bruinen. Hij moet al wel 'hard' zijn bij de rand, anders zakt ie in als je em eruit haalt.
Werkt perfect. Direct vanuit de diepvries de oven in op wat bakpapier. Temperatuur dan niet op max zetten natuurlijk. Graad of 180, zoiets.
Bedankt voor de uitleg!
Ik heb net de bodems gemaakt en wil ze morgenavond gebruiken, is het dan ook slim om ze in te vriezen of kan ik ze beter op een andere manier bewaren?
  † In Memoriam † vrijdag 18 mei 2012 @ 14:44:26 #8
91830 MaximusTG
pi_111704109
Kan je gewoon doen natuurlijk, maar als je ze toch morgen al gebruikt lijkt het mij dat de koelkast praktischer is?
pi_111704592
Klinkt inderdaad een stuk praktischer :Y
pi_111710077
Ik laat mijn deeg wel eens 2-3 dagen in de koelkast liggen. En misschien is het een kwestie van smaak, maar dan vind ik het nog lekkerder.
pi_111710362
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 09:36 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Dus valt het niet onder zoutarm.. sodium=natrium. En 0,3 g natrium is ongeveer 0,75 gram zout.
Maar ook niet weer te lullig met zout. Zout trekt de tomatensaus wel omhoog. En hoeveel tomatensaus doe je op de pizza? De standaard 2 tot 3 afgestreken eetlepels toch? En hoe vaak eet je pizza? Kortom, te verwaarlozen. Zout kan de tomatensaus net over het flauwe randje helpen. Gebruiken naar believen.
pi_111713613
En daar istie hoor, smaakte goed; mozarella, gorgonzola, ui, champignons.

Ietwat ovaal, maar ben wel trots op de rand, dik en luchtig ^O^

alleen volgende keer weer "droge" mozarella.

pi_111716730
Lijkt me zeer geslaagd. Zelf ben ik meer van de marginale rand, maar dat is gewoon persoonlijk. Had jij ook zo kunnen doen als je dat wilde. Pluspuntjes voor deze pizza.
  vrijdag 18 mei 2012 @ 20:11:24 #14
11170 jerney
catlady 4life
pi_111717119
Binnenkort ook maar eens zelf pizza maken. :)
Heeft iemand toevallig een goed recept zonder kaas (I know, it's madness :P)?
Waarschijnlijk ga ik er wel een sojakaasje aan wagen, maar je weet nooit...
pi_111717393
Volgens mij de pizza bianca: http://www.pizzamaking.com/forum/index.php?topic=1464.0
Kun je ook nog wel wat vis opgooien. Denk dat alle seafood pizza's goed gaan zonder kaas.
  vrijdag 18 mei 2012 @ 20:22:39 #16
11170 jerney
catlady 4life
pi_111717647
quote:
10s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 20:17 schreef Yvesss het volgende:
Volgens mij de pizza bianca: http://www.pizzamaking.com/forum/index.php?topic=1464.0
Kun je ook nog wel wat vis opgooien. Denk dat alle seafood pizza's goed gaan zonder kaas.
Thanks :D
Lijkt me alleen toch wel een beetje... Erg minimalistisch :P
Hmmm vis is een goed idee. Met rode ui en knoflook ofzo. Sowieso... alles met knoflook. O+

Maar een vegan pizza wil ik ook wel eens proberen. :)
pi_111717858
Maar remember..... Hoe minimalistischer, hoe lekkerder. 5 ingrediënten is genoeg. Kaas valt al af voor je, daar komt iets creme fraiche-achtigs voor in de plaats. Evt. met knoflook, nog maar 3 keuzes over. Makkelijker dan je denkt, hoor. Gewoon doen.
pi_111724900
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 20:11 schreef jerney het volgende:
Binnenkort ook maar eens zelf pizza maken. :)
Heeft iemand toevallig een goed recept zonder kaas (I know, it's madness :P)?
Waarschijnlijk ga ik er wel een sojakaasje aan wagen, maar je weet nooit...
Flammenkuchen!
marinara?
  zaterdag 19 mei 2012 @ 08:13:49 #19
11170 jerney
catlady 4life
pi_111732897
quote:
10s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 20:27 schreef Yvesss het volgende:
Maar remember..... Hoe minimalistischer, hoe lekkerder. 5 ingrediënten is genoeg. Kaas valt al af voor je, daar komt iets creme fraiche-achtigs voor in de plaats. Evt. met knoflook, nog maar 3 keuzes over. Makkelijker dan je denkt, hoor. Gewoon doen.
Ik hoef inderdaad ook niet zo'n volgestampte pizza, maar heb toch wel behoefte aan iets van saus. Pizza's met creme fraiche, daar was ik dol op(flammkuchen ja :D). Maar dat zou nu dus ook een veganistische variant moeten worden. ;) Zou ik op zich wel eens willen proberen. En dan meteen met sojakaas, knoflook, ui en champignons. 5! O+
  zaterdag 19 mei 2012 @ 23:34:49 #20
374892 bobbee
Bob's House
pi_111763830

Ik versta er geen ruk van maar alleen al door het beeld een zeer goede les....check ook hoe je het deeg ziet groeien in de oven. Supermooi!

Ik dacht jullie dit ook wel leuk zouden vinden om te zien...

Hij begint bij 2:20 met het maken van de pizza...

[ Bericht 4% gewijzigd door bobbee op 19-05-2012 23:42:25 ]
"When the moon hits your eye like a big pizza pie - that's amore"
“My idea of feng shui is to have them arrange the pepperoni in a circle on my pizza”
  zondag 20 mei 2012 @ 12:32:46 #21
375003 El-a-Menthol
menthol madness
pi_111776850
Vraagje, is een "pizza-steen" (niet perse deze) handig?

Als je een bakplaat hebt, is het überhaupt nog handig?
Overbodig "weer-iets-in-de-keuken" gadget (ben minimalist een beetje)?
"Trying is the first step towards failure"
"All normal people love meat. ... You don't win friends with salad."
"If God didn't want us to eat animals, why did he make them out of meat?"
(Homer J. Simpson)
  † In Memoriam † zondag 20 mei 2012 @ 12:46:06 #22
91830 MaximusTG
pi_111777211
Nee, zo'n steen is echt veeeeeeeeeeeeel beter dan bakken op een bakplaat.
  zondag 20 mei 2012 @ 12:58:23 #23
375003 El-a-Menthol
menthol madness
pi_111777600
Oke bedankt!
Niet dat ik je niet geloof of zo, maar wil graag kook processen begrijpen, dus... waarom is dat zo?
Beter vasthouden van warmte? By the way mijn oven gaat tot 250 graden Celsius.
"Trying is the first step towards failure"
"All normal people love meat. ... You don't win friends with salad."
"If God didn't want us to eat animals, why did he make them out of meat?"
(Homer J. Simpson)
  † In Memoriam † zondag 20 mei 2012 @ 13:20:08 #24
91830 MaximusTG
pi_111778368
Ja, je verhoogt de warmtecapaciteit van je oven. Als je niet zo'n steen hebt, en je doet je pizza op de (ook meeverwarmde) bakplaat, dan zal die in vergelijking tot de steen veel meer afkoelen. Ook onttrekt de steen vocht uit de bodem van de pizza, waardoor je een lekkerdere korst krijgt.
  zondag 20 mei 2012 @ 13:31:58 #25
375003 El-a-Menthol
menthol madness
pi_111778783
Bedankt voor je goed onderbouwen antwoord!
"Trying is the first step towards failure"
"All normal people love meat. ... You don't win friends with salad."
"If God didn't want us to eat animals, why did he make them out of meat?"
(Homer J. Simpson)
pi_111783313
Ik maak mijn pizza's in een speciaal pizza-oventje (kost iets meer dan 100 euro - er zijn verschillende merken - ik heb een Ferrari;-)). Daar zit een steen in en het oventje wordt heter dan een gewone oven. Is snel voorverwarmd en een pizza is in minder dan 5 minuten klaar. Voor wie regelmatig pizza's maakt is het dus een aanrader.

Ik gebruik een recept met zuurdesem van een man die er jaren onderzoek naar heeft gedaan (Joe Varrasano - het linkje daarnaar staat al in een eerder bericht). Een enigszins begrijpelijke uitwerking daarvan is gemaakt door Vittorio van Vivalafocaccia.com. Ik heb een vertaling gemaakt.
Liesje kookt het
  zondag 20 mei 2012 @ 15:23:37 #27
375003 El-a-Menthol
menthol madness
pi_111783605
Klinkt heel goed maar haat om veel grote apparaten hebben.
Maar als hij echt 300 graden en meer haalt is het ongetwijfeld beter.
Zit er ook over te denken bij volgende verhuizing magnetron weg te doen en alleen oven te houden.
Misschien dat ik toch zo iets koop en dan goed verstop ergens in een donker hoekje.
"Trying is the first step towards failure"
"All normal people love meat. ... You don't win friends with salad."
"If God didn't want us to eat animals, why did he make them out of meat?"
(Homer J. Simpson)
  † In Memoriam † zondag 20 mei 2012 @ 15:41:59 #28
91830 MaximusTG
pi_111784408
Dat is de afweging die je moet maken ja.. Je kan ook prima resultaten behalen in een oven die tot 250 graden gaat, zeker met zo'n steen. Maar zo'n oventje zorgt wel voor een krokantere bodem. Hoewel ik nog steeds niet tevreden ben over de bruining van de buitenste rand. Dat komt ook door de beperkingen in warmtecapaciteit van zo'n klein oventje. De foto van mijn pizza in de OP is bijvoorbeeld in de gewone oven gemaakt, op een zelfde steen als jij hier eerder postte.

Het recept in mijn PDF met zuurdesem in mn signature en in de OP is ook die van Varasano. Aangevuld met een alleen gist versie, en een zelfde-dag recept.

@pizzaliesje, je zegt op je blog "Gebruik liefst bloem van harde tarwe, Vittorio beveelt tipo 00 aan ". Maar besef wel dat tipo 00 juist niet van harde tarwe is. Farina di grano tenero (=zacht). Je wil een bloem met een hoog eiwit-gehalte.
pi_111786366
@El-a-Menthol Ja het oventje wordt flink heet. 450 graden volgens het boekje. Ik geloof dat niet helemaal, maar wel warmer dan een gewone oven. Ik gebruik het zo vaak, dat het oventje zelden in een kast verdwijnt;-)

@MaximusTG Ik ken het verschil tussen harde en zachte tarwe. Ik dacht dat tipo 00 alleen iets zei over de malingsgraad en niet over de soort tarwe. Heb momenteel alleen zachte tarwe in huis, dus kan het niet verifieren (op aantal sites zie ik wel melding van harde tipo 00). Ik gebruik de laatste tijd vaak meel van de molen en hier in Nederland is dat nu eenmaal (vrijwel) standaard zachte tarwe.

Een tijdje geleden heb ik een proeverij gedaan (voor de rubriek 'Iedereen kan koken'). Daar testten we ook 3 types deeg (snel, langzaam en heel langzaam deeg) en de zuurdesemvariant (het heel langzame deeg) won het van de andere twee. Maar dat er meerdere wegen naar Rome leiden moge duidelijk zijn;-)
Liesje kookt het
  † In Memoriam † zondag 20 mei 2012 @ 16:32:15 #30
91830 MaximusTG
pi_111786658
Dat klopt, alleen in de context van pizzadeeg wordt vrijwel altijd 'Farina di grano tenero tipo 00' bedoeld.
  zondag 20 mei 2012 @ 16:43:24 #31
375003 El-a-Menthol
menthol madness
pi_111787167
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 16:26 schreef pizzaliesje het volgende:
@Ja het oventje wordt flink heet. 450 graden volgens het boekje. Ik geloof dat niet helemaal, maar wel warmer dan een gewone oven. Ik gebruik het zo vaak, dat het oventje zelden in een kast verdwijnt;-)
Hi hi, jij eet vast vaak pizza :P
Eh... laat maar, je gebruikersnaam verraad al genoeg zo.
Mooie van een pizza is wel dat verschrikkelijk veel verschillende dingen erop gewoon werken.
Hoeft niet de allerbeste combinatie te zijn, maar is zelden vies.
En dat oventje, zelfs als hij "maar" 350/400 graden haalt...
"Trying is the first step towards failure"
"All normal people love meat. ... You don't win friends with salad."
"If God didn't want us to eat animals, why did he make them out of meat?"
(Homer J. Simpson)
  zondag 20 mei 2012 @ 19:51:38 #32
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_111796469
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 02:34 schreef Spartagek het volgende:
Kipfilet in de lengte doorsnijden, zodat je ongeveer 1cm dikke plakken hebt
( wel de adertjes en 'rotzooi' erafhalen, maar dat is persoonlijk )
Op de snijplank kruiden met peper, zout en evt paprika en knoflookpoeder en dan in de koekenpan bakken.
niet te hoog, middelvuur en in het geval van olie, niet teveel laten bewegen.
dan is het met 5 a 10 minuten wel gaar hoor.

dan even in een bbqsausje laten rusten

4 el water
3 el ketchup ( heinz smoked bbq is ook lekker als basis )
3 el bruine suiker
2 el azijn
1 el citroensap
2 el Worcestershire
1 tl zout
1 tl mosterdpoeder
1 tl chili poeder

Daarna meebakken op de pizza ... smullen hoor
Het was heel lekker!! Heb de saus als saus op de pizza gebruikt en verder belegd met mais, rode ui, puntpaprika en kaas. :Y)
  † In Memoriam † maandag 21 mei 2012 @ 18:05:32 #33
91830 MaximusTG
pi_111839429
Pizzanieuws!!!: Beatrix krijgt eigen pizza

:+

Denk dat ik morgen maar weer eens een deegje maak, deze keer met zuurdesem :). Voor een lekker zomerse pizza!
  † In Memoriam † dinsdag 22 mei 2012 @ 17:11:24 #34
91830 MaximusTG
pi_111883226
Gisteravond al een deegje gemaakt, met desem en klein beetje normale gist. Had iets langer buiten de koelkast mogen rijzen (had niet meer tijd), maar smaakte erg goed:



Tomatensaus, salami, champignons, mozzarella en basilicum.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 17:18:27 #35
374892 bobbee
Bob's House
pi_111883517
Hallo,

vraagje:
ik heb 2 pizza oventjes. 2x de Bestron DLD9016. 1 ervan is van voor de EU regeling.
Nou wordt dat ene oventje dus 100x heter dan de andere (!), zo heet dat de bodem vrijwel direct begint te roken als ik de pizza erin leg. |:(
Ik bak in het oventje met de lagere temp. de pizza's door eerst op te warmen op stand 1 1/2 en dan als de pizza erin gaat naar stand 3. :Y)
Maar hoe bakken jullie de pizza in de oventjes die veel heter worden....?
Warm je op, op stand 1 en dan bakken op stand 2 ofzo? Iemand een tip hiervoor?

Thanks! ^O^
"When the moon hits your eye like a big pizza pie - that's amore"
“My idea of feng shui is to have them arrange the pepperoni in a circle on my pizza”
  † In Memoriam † dinsdag 22 mei 2012 @ 17:28:53 #36
91830 MaximusTG
pi_111883961
Ja, dat is inderdaad een probleem. Liefst zou ik ook iets van een steen bovenin, achter het element hebben, om daar warmte op te slaan. Dan zou het nl. nog nut hebben op hele hoge temperatuur voor te verwarmen.
Wat je nu dus het beste kan doen is lager voorverwarmen, en dan tijdens het bakken op max zetten, en eventueel overschakelen naar alleen bovenwarmte.
Mocht het dan nog te heet zijn, kan je overwegen met een natte doek over de steen heen te gaan. Doe ik ook wel eens. Wel op eigen risico, theoretisch zou de steen dan kunnen barsten. Maar dat is nl. wel hoe ze het in een houtoven doen. Heel heet stoken, vuur aan de kant, as wegvegen, natte doek erover.
Sommigen gooien er dan als test wat bloem op. Als die niet meteen zwart wordt kan de pizza erop.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 18:17:36 #37
374892 bobbee
Bob's House
pi_111885919
Hmmm, dus die hoge temperatuur is eigenlijk niet echt handig....terwijl ik op de duitse, italiaanse en franse forums vaak zie dat ze juist die oventjes met die hoge temperatuur willen hebben?

(Ik heb trouwens de DLD9016 met 1 knop. Dus niet afzonderlijk te regelen boven en onder warmte.)


Ik denk dat ik beter kan voorverwarmen op 1 1/2 en dan ook bakken op 1 1/2. Anders gaat het echt te hard. Dat ding wordt zo loeiheet. Binnenkort komt mijn ionfrarood temp. metertje binnen uit hongkong.
15,- euro incl verzenden! Dan kan ik het goed opmeten.

In ieder geval weer bedankt!
"When the moon hits your eye like a big pizza pie - that's amore"
“My idea of feng shui is to have them arrange the pepperoni in a circle on my pizza”
  † In Memoriam † dinsdag 22 mei 2012 @ 21:02:31 #38
91830 MaximusTG
pi_111895835
Tja, nou ja, je wil in feite wel een hele hete oven, alleen zit in dit soort oventje alle thermische massa (de steen) onder de bodem. Op het moment dat je de oven open doet koelt de bovenkant alweer flink af. Dan gaat de pizza erop, deksel dicht. Steen is nog loeiheet natuurlijk.
Misschien is het dan inderdaad voor een oventje met maar een schakelaar handig om de steen met een natte doek af te koelen vlak voor je de pizza er op doet..
En dan zorgen dat het bovenste element vol aan staat als de pizza erin zit.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 22:01:10 #39
374892 bobbee
Bob's House
pi_111901152
Met die andere oven gaat het overigens prima met een goed resultaat. Bakken duurt 7 a 8 minuten. Dus wat langer maar ja, wel een lekker pizza. En waarom dan die ombouw van het nieuwe type oventje met ventilator erop etc...? Die wordt dan toch ook super heet? Hoe bak je daar je pizza op? Met welke stand/tijd etc? Of is die anders?

[ Bericht 3% gewijzigd door bobbee op 22-05-2012 22:30:16 ]
"When the moon hits your eye like a big pizza pie - that's amore"
“My idea of feng shui is to have them arrange the pepperoni in a circle on my pizza”
  † In Memoriam † woensdag 23 mei 2012 @ 08:52:29 #40
91830 MaximusTG
pi_111914334
Ja, die wordt ook superheet idd, maar dat is een kwestie van de goede stand vinden om in op te warmen; Door de ventilator slaat de thermostaat helemaal niet meer af als je de draaiknop (bij dit model zit er een traploze knop) hoger dan ik denk ongeveer 40% zet. Dus iets daaronder voorverwarmen. Dan pizza erop, stand op vol aan en op alleen bovenwarmte. Maar dat is vaak dan nog niet genoeg om de rand mooi te bruinen (in de tijd die je hebt voor de onderkant te ver is). Het is het inherente nadeel aan een kleine oven; Je hebt geen bulk thermische massa om de temperatuur te stabiliseren.
Erg jammer, want de onderkant wordt namelijk altijd het lekkerste in de Bestron. Krokant, licht gebrand. Zal binnenkort nog eens een echt kleine pizza erin bakken, waarbij de buitenste rand van de pizza net onder het bovenste element valt. Kijken of dat uitmaakt.
pi_111930766
Ik heb een Ferrari G3. Volgens gebruiksaanwijzing verwarm ik hem voor op stand 2,5 (van 3). Voordat de pizza erin gaat, gaat de klep een minuut of 2 open. De steen koelt dan iets en het verwarmingselement bovenin wordt weer roodgloeiend. Ik heb eigenlijk nog geen klachten gehad over de manier waarop dat gaat.
Liesje kookt het
  † In Memoriam † woensdag 23 mei 2012 @ 16:27:49 #42
91830 MaximusTG
pi_111931571
Euhm, tja, ik heb de foto's op je blog gezien, en dat noem ik toch ook niet echt een bruine rand, of wel dan?
Misschien dat het dus scheelt als de rand precies onder het element ligt (een kleinere pizza dus). Zal ook eens experimenteren met aluminiumfolie achter het bovenste element. Hoewel dat nu ook al reflecterend is, dus dat weet ik ook niet.
En anders.. toch maar weer eens op de BBQ doen!
  woensdag 23 mei 2012 @ 22:52:11 #43
374892 bobbee
Bob's House
pi_111951079
Ik ben wel weer een stapje verder. Ik heb een infrarood thermometer (max 380c) kunnen lenen van de buren en dit is het resultaat:

Oven die heter wordt:
Stand 1 - 240 celsius
Stand 2 - 320 c
Stand 2 1/2 - 370 c
Stand 3 - boven de 400 c

De "normale" oven:
Stand 1 - 135 c
Stand 2 - 222 c
Stand 3 - 325 c (dit is dus de max voor deze oven)

Er zit dus nogal wat verschil in de oventjes! De ideale baktemperatuur is 360 tot 380 ° C. Misschien is er wat mis met de weerstand van het oventje die minder warm wordt of het is normaal, dan kan ik de standen knop nog wat aanpassen...ik ga ze binnenkort even doormeten om te kijken of de weerstanden nog goed zijn.

Inderdaad wordt de rand van de pizza niet goed bruin zoals je zegt. En nu begrijp ook waarom er op de duitse en franse forums een taartvorm in de deksel wordt gemonteerd die de warmte naar buiten stuurt! Ik ben vandaag aan het zoeken geweest in de stad naar een 16x4 aluminium taartvorm maar heb die nog niet kunnen vinden....zie hier wat voorbeelden mochten die nog niet bekend zijn:




Ik denk dat dit echt wel wat verbetering moet geven.

Resultaat:
"When the moon hits your eye like a big pizza pie - that's amore"
“My idea of feng shui is to have them arrange the pepperoni in a circle on my pizza”
  † In Memoriam † woensdag 23 mei 2012 @ 22:57:17 #44
91830 MaximusTG
pi_111951485
Heel interessant! Dat is precies wat ik bedoelde :). Grappig dat er dus al mensen zijn die al zoiets in elkaar gezet hebben. Linkje naar betreffende forum?
  woensdag 23 mei 2012 @ 23:27:21 #45
374892 bobbee
Bob's House
pi_111953331
Ja, het leeft echt heel erg in frankrijk en italie! Ze doen er van alles aan om een goed resultaat te boeken. Ze dekken dus ook de kromming af in de deksel die naar het midden loopt bij de versie's die geen ronde weerstand hebben. Die zijn meer geschikt voor diepvries pizza's.



Hier de link via google translate :P
http://translate.google.n(...)on-sujet_28563_1.htm

En hier italiaans forum:
http://www.profumidalforn(...)?f=41&t=199&start=10

Youtube:
dubbele 600 w weerstand in de deksel (heel creatief!)

En extreme modding:



Die mr-sub-zer o is echt een "pizza oven modding freak"! _O_
"When the moon hits your eye like a big pizza pie - that's amore"
“My idea of feng shui is to have them arrange the pepperoni in a circle on my pizza”
  donderdag 24 mei 2012 @ 07:52:49 #46
374892 bobbee
Bob's House
pi_111958262
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:09 schreef pizzaliesje het volgende:
Ik heb een Ferrari G3. Volgens gebruiksaanwijzing verwarm ik hem voor op stand 2,5 (van 3). Voordat de pizza erin gaat, gaat de klep een minuut of 2 open. De steen koelt dan iets en het verwarmingselement bovenin wordt weer roodgloeiend. Ik heb eigenlijk nog geen klachten gehad over de manier waarop dat gaat.
Hoi, de pizza's uit de oventjes zijn zeker lekker maar wil je het echt goed doen dan zijn er nog al wat aanpassingen te doen... een hele belangrijke is de weerstand in de deksel. die loopt een stukje naar binnen bij de ferarri oven en nieuwere bestrons enz. en is meer geschikt voor diepvries pizza. Daarom heb ik het oudere type gezocht. Dat ontwerp is nog gebasseerd op het originele italiaanse oventje.
[img]nsa22.casimages.com/img/2012/01/24/120124095119426431.jpg[/img]
Ook wil je korstrand goed bruin hebben, van buiten knapperig en van binnen zacht,verend. Dit zijn een aantal punten die dus aan te passen zijn. Als de oven eenmaal warm is zou hij boven in de deksel meer moeten verhitten omdat de steen veel meer warmte vasthoudt en je zo een ongelijke verdeling krijgt voor het bakken zoals maximus aangeeft. Kortom, ik ga ermee aan de slag om de aanpassingen door te voeren! Eerst opzoek naar een alu taartvorm van 16x4cm voor in de deksel...
"When the moon hits your eye like a big pizza pie - that's amore"
“My idea of feng shui is to have them arrange the pepperoni in a circle on my pizza”
  † In Memoriam † donderdag 24 mei 2012 @ 11:33:52 #47
91830 MaximusTG
pi_111963751
Nou, dat die nieuwe oventje geschikt zouden zijn voor diepvriespizza vind ik persoonlijk een beetje onzin. Waarschijnlijk bedoelen ze dat die nieuwere oventjes minder warm worden. Dat klopt ja, omdat ze de maximale temperatuur voor dit soort ovens begrensd hebben. Maar dat kan je omzeilen door de thermostaat te modden of voor de gek te houden (zoals ik ook heb gedaan) met een ventilatortje. Mijn oventje wordt echt gloeiend heet, anders zou ie zichzelf ook niet kunnen schoonbranden. Alleen die warmteverdeling, dat blijft lastig.

Ben even langs de Blokker geweest, en heb wat van die aluminium serveerschalen gehaald. Die ertussen geknutseld, en zag ook een rvs asbakje dat ik middenin het element heb gemaakt. Het nadeel aan dit model (de DLD9070) is dat die geen bout in het midden heeft. Heb em dus met ijzerdraad vastgemaakt. Als het nu blijkt te werken dan ga ik eens kijken of het ook mooier kan.

Foto:

  donderdag 24 mei 2012 @ 11:49:33 #48
374892 bobbee
Bob's House
pi_111964407
Na wat research is het nieuwe type spiraal meer aangepast voor diepvriespizza. het bakken moet daarbij ook mer in het midden van de pizza plaats vinden. het heeft ook niet te maken met de temperatuur van de oven. puur de straling van de warmte.
Ik ga zo ook even naar de blokker! hopelijk hebben ze de juiste maat.
Met die asbak ga je het effect niet bereiken....

[ Bericht 7% gewijzigd door bobbee op 24-05-2012 12:52:49 ]
"When the moon hits your eye like a big pizza pie - that's amore"
“My idea of feng shui is to have them arrange the pepperoni in a circle on my pizza”
pi_111965580
Hahaha, ik smul van alle nerdigheid en gehack om betere pizza's te krijgen ^O^ :D
Mijn leem-oven staat nog steeds op de planning, maar nu op de wat langere termijn
  donderdag 24 mei 2012 @ 13:51:17 #50
374892 bobbee
Bob's House
pi_111969101
Leem oven...! ben benieuwd! En waarom op de langere termijn? Heb je de spullen wel al? is ook wel aardig nerderig hoor... :) Maar wel uber-cool 8-)

Ik heb een alu bakje gemaakt van zo'n schaal. ga het zo maar even uitproberen....

edit: ik heb een pizza gebakken op stand 2 1/2. Dat is dus 320 graden. En het resultaat mag er zijn! 3 minuten in de oven en de bodem was krokanter en de korst rand goed gebruind en knapperig met een zachte doorbakken middenkern. Overigens had ik even wat brooddeeg gebruikt omdat ik dat altijd in de koelkast heb staan en ik had de pizza iets te klein gemaakt waardoor het randje van het alu bakje in de korst kwam. Dus even geen foto, ik ga ook geen nieuwe maken anders moet ik die ook weer opeten.... :s)
Als ik de infrarood thermometer heb ga ik bakken op 370/380 graden, dat moet de perfecte temp zijn voor deze oventjes en met de modificatie. Bakken zou dan 90 a 120 seconden moeten duren....




[ Bericht 40% gewijzigd door bobbee op 24-05-2012 15:34:19 ]
"When the moon hits your eye like a big pizza pie - that's amore"
“My idea of feng shui is to have them arrange the pepperoni in a circle on my pizza”
  donderdag 24 mei 2012 @ 16:04:35 #51
374892 bobbee
Bob's House
pi_111973904


[ Bericht 100% gewijzigd door bobbee op 24-05-2012 16:04:56 ]
"When the moon hits your eye like a big pizza pie - that's amore"
“My idea of feng shui is to have them arrange the pepperoni in a circle on my pizza”
  † In Memoriam † donderdag 24 mei 2012 @ 19:36:36 #52
91830 MaximusTG
pi_111984612
Wow! Mijn favoriet zo te zien: tomaat kaas, champignon en... wat ? Salami?

Zo te zien was de rand ook lekker "chewy"?

hmmm...
pi_111985260
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 19:36 schreef MaximusTG het volgende:
Pizzaatje gebakken;

[ link | afbeelding ]
Hm, gorgonzola?
  † In Memoriam † donderdag 24 mei 2012 @ 21:00:22 #55
91830 MaximusTG
pi_111986152
Nee, geraspte mozzarella :). En verder idd salami, tomatensaus, champignons en paprika. Deeg was met desem en had ik dinsdag laat al gemaakt. Maar het was al iets te ver gerezen, volgende keer dat ik met desem maak en zo lang in de koelkast zet doe ik ook niet meer dat kleine beetje gewone gist erbij. Rijst zonder ook prima :).
pi_112000831
Ziet er lekker uit. Je bent wel van de dikke randen valt mij op Maximus.
  † In Memoriam † donderdag 24 mei 2012 @ 23:47:47 #57
91830 MaximusTG
pi_112001146
Zo hoort dat ook. Bedoel je breed of hoog trouwens? Zo breed zijn ze namelijk niet hoor. Laat denk ik 2,5 cm vanaf de rand vrij van saus. Hoogte is niet zozeer dat daar veel deeg zit, dat is lucht in het deeg he, dat zwelt op.
pi_112007970
@bobbee wow, wat is je steen nog mooi schoon! Dat was ie bij mij alleen in de eerste week;-)

@MaximusTG de 'bruiningsgraad' op de foto's verschilt inderdaad nogal. Ik heb ze al wel in alle tinten gebakken. Met harde bloem wordt de rand minder snel bruin (maar de pizza's zijn er niet minder smakelijk om). En als ik foto's maak, ben ik nogal eens geneigd om de oven te openen voor een tijdens-plaatje. Ik ben in elk geval niet ontevreden met de resultaten. Wat onverlet laat dat een echte houtoven natuurlijk het mooiste resultaat in korte tijd geeft. Wat dat betreft zijn mijn verwachtingen van de elektrische oventjes ook iets minder hoog.

Op de BBQ heb ik nog niet proberen te bakken. Kan me voorstellen dat dat ook lekker is.
Liesje kookt het
  † In Memoriam † vrijdag 25 mei 2012 @ 10:17:54 #59
91830 MaximusTG
pi_112008636
Die steen wordt vanzelf schoon als je je oventje heet genoeg laat worden:



Bruinen van de korst heeft ook te maken het hoeveelheid simpele suikers in het deeg (toevoegen van suiker zorgt ook vaak voor bruinere korst, maar lang laten rijzen heeft zelfde effect)

BBQ is wel leuk, vorig jaar gedaan, maar had niet genoeg tijd/gereedschap om het te verbeteren.
Had dit gebouwd op basis van commercieel (USA) verkrijgbaar opzetstuk voor kogelbbqs:

pi_112017428
quote:
Zo hoort dat ook. Bedoel je breed of hoog trouwens?
De breedte... ik vergelijk het dan met pizzeria pizza's.
pi_112037804
Maar @bobbee en @maximus: Werken de hitteschilden een beetje? Wat doet die omgekeerde asbak in het deksel precies? Ik heb nog 2 oldskool bestrons staan, dus ik ben best geïnteresseerd.


Edit: Ik zie het al. De hittestraling van de spiralen meer naar de randen sturen. Mooi. Ga ik ook doen.

[ Bericht 12% gewijzigd door Yvesss op 25-05-2012 23:20:27 ]
  vrijdag 25 mei 2012 @ 23:54:44 #62
374892 bobbee
Bob's House
pi_112039334
Vanochtend een gist deegje gemaakt met 100% "00" meel en alleen vandaag kunnen rijzen in de koelkast. Ondanks dat het deeg dan niet goed bruint wel een goed resultaat met de aanpassing van het alu bakje in de deksel! Ik ben er alleen nog niet helemaal uit of ik het wel lekkerder vind...de rand is weliswaar meer gebakken maar het midden minder, wel gesmolten. Ik heb het idee dat de smaken nu wat minder intens zijn dan bakken zonder het alu bakje.
De asbak zal minimaal effect hebben omdat die niet in het midden van de deksel zit en de lage hoogte van de asbak ook niet de warmte zal leiden naar de rand...maar goed als je de oldskool pizza bakker hebt van bestron (dld9016) kan hij er zo in!
Zo heb ik het gedaan:
Grote ovenschalen van alu bij de action halen, 2 stuks voor 1 euro. Het randje eraf knippen en de schaal plat tikken met een hamer. Dan om bijvoorbeeld een rol plakband tikken van ongeveer 16cm diagonaal en 4cm hoog. Gaatje in het midden maken en in je deksel schroeven.
Succes ermee en we horen het wel als je het erin hebt toch? :Y


P1000460

P1000451

P1000455

Volgende stap is morgen een 50% "00" + 50% basic bloem deegje maken met alleen zuurdesem en 4 dagen in de koelkast.

@ pizzaliesje:
Ja, op de hoogste stand van het oventje wordt je steen inderdaad weer mooi schoon. Dat wist ik ook niet omdat ik het al een x had geprobeerd maar dat lukte dus niet omdat het 1e oventje wat ik heb de 400c niet haalt en dan niet schoon brand. En die van jou haalt volgens mij ook die 400c! ^O^ :s)

[ Bericht 11% gewijzigd door bobbee op 26-05-2012 21:05:55 ]
"When the moon hits your eye like a big pizza pie - that's amore"
“My idea of feng shui is to have them arrange the pepperoni in a circle on my pizza”
pi_112046523
Voor de gene met een Ferrari...

Vorige week geprobeerd een Cinnemon broodje te maken. Billetje deeg...suiker...beetje boter...weer dichtstoppen aan de bovenkant..iets lagere temperatuur en gaan..

Ging prima tottttdat er een klein gaatje in het deeg/broodje ontstond en er boter op de steen kwam...een klein beetje werd wat meer en voor ik het weet was het een plek van een cm of 8.

Door het vet is de steen simpelweg verpest. Wel nog proberen te schuren etc maar niets hielp want op de plek waar het vet zat verband het deeg. Ook de steen al omgedraaid maar ook dat hielp niet echt. En tot overmaat van ramp zag ik gister een barst ontstaan..

Inmiddels een nieuwe besteld bij importeur ....

moraal van het verhaal...na ja ik hoef het nog geen eens te zeggen haha
pi_112054978
Nu heb ik ook dat de korst niet echt bruin wordt (ik heb een G3 Ferrari Napoli). De kost aan de onderkant wordt goed/lekker krokant, maar aan de bovenkant dus niet bruin genoeg. Ik kan niet zo'n bakje in het midden maken, omdat bij deze oven het bovenste element de vorm van een hoefijzer heeft.

Volgens de beschrijving moet je hem op stand 2,5 zetten en als ie warm is, twee minuten de klep open, zodat het element weer aanslaat en dan de pizza in 5 minuten bakken. De oven kan tot stand 3 (iets verder zelfs). Hoe heet hebben jullie hem meestal staan? Iemand tips? Misschien de oven hoger zetten als de pizza erin gaat? Hoewel dat als je meerdere achter elkaar wil bakken, misschien niet zo handig is?
pi_112057915
Ik heb ook een ferrari oven. Ik verwarm op 2,5 voor, dan open zetten tot het bovenste spiraal weer gaat branden. Ik leg de pizza op de steen en doe over het gedeelte waar vulling ligt aluminium folie. Bij mij worden ze bruin (goed bruin) in ongeveer 5 minuten.
pi_112081207
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 11:10 schreef kloink het volgende:
Voor de gene met een Ferrari...

Vorige week geprobeerd een Cinnemon broodje te maken. Billetje deeg...suiker...beetje boter...weer dichtstoppen aan de bovenkant..iets lagere temperatuur en gaan..

Ging prima tottttdat er een klein gaatje in het deeg/broodje ontstond en er boter op de steen kwam...een klein beetje werd wat meer en voor ik het weet was het een plek van een cm of 8.

Door het vet is de steen simpelweg verpest. Wel nog proberen te schuren etc maar niets hielp want op de plek waar het vet zat verband het deeg. Ook de steen al omgedraaid maar ook dat hielp niet echt. En tot overmaat van ramp zag ik gister een barst ontstaan..

Inmiddels een nieuwe besteld bij importeur ....

moraal van het verhaal...na ja ik hoef het nog geen eens te zeggen haha
Wat kost die steen los dan?
Bij mij is de steen ook smerig geworden, maar ja. Hij doet het nog :)
pi_112081743
Overigens erg interessant, die modificaties. Ik heb het nieuwere model van de G3, dus met een inkeping in de spiraal.
De modificatie die ik dus zou moeten doen is een platte ronde plaat monteren over de inkeping heen.

Iemand ook ideeën om de thermostaat hoger te zetten?
Oh wacht eens, dat staat volgens mij bij de tweede link die je geeft. Zo zou het er dan uit moeten zien als ik de kap eraf haal? Vanmiddag ff proberen denk.

[ Bericht 22% gewijzigd door Basic_ op 27-05-2012 10:31:59 ]
  maandag 28 mei 2012 @ 20:19:53 #68
374892 bobbee
Bob's House
pi_112138814
@kloink
Zo,dat is zeker balen. ben ook wel benieuwd wat zo'n steen nieuw kost. in duitsland kun je geglazuurde stenen oid kopen. dan heb je dat niet.
www.tomishop.de/pizzaofen(...)illstein-p310-2.html
bij de bestron heb ik ook nog een anti aanbakpan erbij. daar maak ik weleens een focaccia in maar al die broodjes bakken eigenlijk veels te hard....

@sjanette
dat van de alu folie heb ik ook gezien. schijnt ook te werken alleen plakt er dan nog weleens wat topping aan de folie.

@basic
is het gelukt met de thermostaat? let op dat je hem niet teveel opvoert. niet meer dan en kwartslag. anders kan de thermostaat het begeven. ik heb berichten gelezen waardoor iemand zijn pizza bakker hierdoor is kapot gegaan.
"When the moon hits your eye like a big pizza pie - that's amore"
“My idea of feng shui is to have them arrange the pepperoni in a circle on my pizza”
pi_112142352
@bobbee
Ik leg de folie niet plat op de pizza, maar als een soort van omgekeerde schaal. Dan kan je de folie er zo van af halen.
pi_112160671
quote:
1s.gif Op maandag 28 mei 2012 20:19 schreef bobbee het volgende:

@basic
is het gelukt met de thermostaat? let op dat je hem niet teveel opvoert. niet meer dan en kwartslag. anders kan de thermostaat het begeven. ik heb berichten gelezen waardoor iemand zijn pizza bakker hierdoor is kapot gegaan.
Nee, ik keek even snel en volgens mij zijn de plaatjes die hij heeft bijgevoegd voor een ander model.
Het is gewoon ontzettend belangrijk dat de bovenste spiraal blijft aanstaan, anders worden de randen ruk. Eergister weer gemerkt... :(
pi_112167915
Daarom heb ik de bovenverwarming losgekoppeld van de thermostaat. Hij brandt nu doorlopend. Dat scheelt ook weer in de aanlooptijd om hem gloeiend te krijgen.
  dinsdag 29 mei 2012 @ 21:33:59 #72
374892 bobbee
Bob's House
pi_112189724
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 11:44 schreef Basic_ het volgende:

[..]

Nee, ik keek even snel en volgens mij zijn de plaatjes die hij heeft bijgevoegd voor een ander model.
Het is gewoon ontzettend belangrijk dat de bovenste spiraal blijft aanstaan, anders worden de randen ruk. Eergister weer gemerkt... :(
Het is inderdaad een ander model maar zou wel hetzelfde qua thermostaat moetne zijn....Ik ga die van mij ook binnenkort aanpakken. Zal dan wel even wat foto's maken....
"When the moon hits your eye like a big pizza pie - that's amore"
“My idea of feng shui is to have them arrange the pepperoni in a circle on my pizza”
pi_112198359
quote:
zo heb ik het gedaan:
Grote ovenschalen van alu bij de action halen, 2 stuks voor 1 euro. Het randje eraf knippen en de schaal plat tikken met een hamer. Dan om bijvoorbeeld een rol plakband tikken van ongeveer 16cm diagonaal en 4cm hoog. Gaatje in het midden maken en in je deksel schroeven.
Succes ermee en we horen het wel als je het erin hebt toch? :Y

Absoluut. Als ik een dezer dagen tijd heb. Zal waarschijnlijk pas van het weekend zijn.
  woensdag 30 mei 2012 @ 10:15:47 #74
130803 Gripper
Get a grip
pi_112205401
Er staan 2 bakjes deeg in de koelkast voor vanavond, gisteravond gemaakt.
Straks de in 2 stukken gebrokken pizzasteen maar weer eens opstoken. (Ik heb m pas op de BBQ doormidden gebrand, zo'n simpele ronde van Cadac, gemaakt voor een skottelbraai)

Iemand nog tips voor een stevige steen die vuur-proof is?
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  † In Memoriam † woensdag 30 mei 2012 @ 11:47:11 #75
91830 MaximusTG
pi_112218954
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 14:41 schreef Milan7 het volgende:
Daarom heb ik de bovenverwarming losgekoppeld van de thermostaat. Hij brandt nu doorlopend. Dat scheelt ook weer in de aanlooptijd om hem gloeiend te krijgen.
Moet je die nog doorlussen of alleen loskoppelen? Heb geen plaatje van hoe het onder de kap eruit ziet... :)
  † In Memoriam † woensdag 30 mei 2012 @ 15:51:30 #77
91830 MaximusTG
pi_112219573
Zo'n verwarmingselement heeft gewoon twee aansluitingen, aan elke kant komt een van de polen uit het stopcontact zeg maar, om het circuit dicht te maken. Een van de twee aansluiting loopt via een schakelaar die op basis van temperatuur het circuit open en dicht doet (de thermostaat). Als je dat stukje in het circuit overslaat dan is ie altijd aan als je de stekker erin doet.
pi_112224522
Met behulp van een aantal vlakstekkers en hittebestendige draad de bovenste gloeispiraal verbonden aan de 230 volt ingang van de thermostaat. Er is daarvoor overigens heel weinig ruimte in de Ferrari Napoli. Had het liever met een tuinelschakelaar gedaan want nu moet ik de stekker eruit trekken als ik te lang moet wachten om met bakken te beginnen. Intussen zit er wel een barst in de steen. Ik zit nu te dubben tussen de normale chamotte of de geglazuurde cordieriet steen.
pi_112243279
Bij mij zit er ook al een barst in. En ik heb nog niets gedaan. Als ik hem doorverbind wil ik inderdaad nog wel een schakelaar daarvoor maken.

Dus to do lijstje:

- plat cirkelplaatje over het naar binnen lopende plaatje
- aluminium taartbakken in bovenkant en onderkant
- loskoppelen van bovenste hitte element van de thermostaat en direct op de stroombron met een aan/uit schakelaar

Daar gaat een zondagmiddag of wel langer ;-)
  † In Memoriam † woensdag 30 mei 2012 @ 23:38:20 #80
91830 MaximusTG
pi_112245786
Ik snap alleen niet wat het nut is van de taartbak in de bodem (op verhogen efficientie na dan). De steen wordt juist vaak al heet genoeg, en het zijn juist de eigenschappen van zo'n steen dat de warmte uniform verdeeld wordt.
Ipv die bak in de bovenkant ga ik kijken of ik ergens een stuk rond staal kan vinden. Daar een paar gaatjes in en dan zet ik die gewoon vast met wat ijzerdraad. Helemaal over het element heen, zodat je daar ook een uniform element hebt in feite. Maar zal nog wel even duren voor het zover is.
  donderdag 31 mei 2012 @ 12:12:34 #81
374892 bobbee
Bob's House
pi_112258168
Bedoel je dat je de metalen plaat over het hele element heen plaatst? Lijkt mij dat je dan geen stralingswarmte meer op de rand krijgt...en dus geen krokante korst in een zo kort mogelijke tijd. Maar goed, proberen kan nooit kwaad. Misschien pakt het juist heel goed uit.

Er wordt nu geëxperimenteerd met vezel vulling in de deksel. Zodoende verlies je minder warmte via de deksel. Ik denk dat dat belangrijker is, dat je zo minimaal warmte verlies hebt via de deksel. Maar dat blijft moeilijk omdat je de deksel moet openen als je de pizza erin doet. Dat mag max. 3 sec duren. F1 pitstop...






"When the moon hits your eye like a big pizza pie - that's amore"
“My idea of feng shui is to have them arrange the pepperoni in a circle on my pizza”
  donderdag 31 mei 2012 @ 12:19:35 #82
374892 bobbee
Bob's House
pi_112258451
Hmmmm, bij nader inzien toch niet zo'n goexd idee....

http://www.gezondheidsraa(...)te-keramische-vezels

http://www.arboonline.nl/(...)evaarlijke%20stoffen

Dan maar geen donkere korst. ;)
"When the moon hits your eye like a big pizza pie - that's amore"
“My idea of feng shui is to have them arrange the pepperoni in a circle on my pizza”
  donderdag 31 mei 2012 @ 13:24:52 #83
130803 Gripper
Get a grip
pi_112260933
Niks te merken van die gebroken steen, als je de 2 helften maar goed tegen elkaar aan legt dan zakt de pizza er ook niet tussendoor. :)

Deze laatste was een kleintje, met het laatste restje deeg. In een gewone oven van max 260 graden, viel me niks tegen! bauernschinken, rode ui, champ, mozz, tomaat. En aan het einde rucola en verse peper eroverheen.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_112264728
Haha @ bobbee. Ik ben sowieso terughoudend om dat soort chemische stoffen te gebruiken.

En tsja MaixmusTG, het blijft inderdaad het belangrijkste om de bovenste spiraal continu aan te hebben en de warmte vanaf die spiraal goed op de pizza-rand over te brengen. Folie in de onderkant is niet perse nodig...

Tenzij een hitte expert hier zegt van wel :)

De oven zo aanpassen dat de steen kan draaien gaat me wel ver. Ik weet niet of ik dat ervoor over heb.
pi_112290579
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 12:19 schreef bobbee het volgende:
Hmmmm, bij nader inzien toch niet zo'n goexd idee....

http://www.gezondheidsraa(...)te-keramische-vezels

http://www.arboonline.nl/(...)evaarlijke%20stoffen

Dan maar geen donkere korst. ;)
Maar die vuurvaste vezels, zou daarvan een gevaarlijke concentratie in je bestron circuleren? En dat die dan neerslaan op je pizza? Het gaat allemaal om de dosis. Ik weet het ook niet, maar ik denk dat het meevalt. Zit ook nog die alu-meuk omheen. En het verlies aan warmte bij opendoen? De meeste warmte zit in de steen en de stralingswarmte is instant. Hoe lang zou het duren voordat het kleine volume lucht na sluiting van het deksel weer op temperatuur is? Bovendien heeft de bestron ventilatiegaten. Die ga je ook niet afsluiten. Zou je hem echt hermetisch kunnen afsluiten, dan krijg je denk ik aparte fenomenen. Zeer hoge luchtdruk, extreme temperaturen. Soort snelkookbestron of een fragmentatiebom. Interesting...
  vrijdag 1 juni 2012 @ 00:03:47 #86
374892 bobbee
Bob's House
pi_112292344
Ik denk inderdaad ook dat het wel meevalt met het risico als het in de ovendeksel is verwerkt. Er staat dat het alleen schadelijk is bij inademen en het wordt trouwens ook verwerkt in de nieuwe normale ovens....

Of het verlies aan warmte te verwaarlozen is bij het openen van de deksel?
Hou maar eens een infrarood thermometer op je steen en zie hoe snel je temperatuur daalt als de deksel open staat! Opwarmen duurt ongeveer 12 tot 15 minuten van een koude oven dus tel uit je winst als je de deksel zo kort mogelijk open houdt.
"When the moon hits your eye like a big pizza pie - that's amore"
“My idea of feng shui is to have them arrange the pepperoni in a circle on my pizza”
pi_112293670
Accoord. Maar meet je dan de temperatuur van de steen, of van de lucht vlak boven de steen? De convectie doet natuurlijk ook haar werk. De steen blijft echt wel even heet, hoor. Althans, dat is mijn idee. Zelfs al zou je hem onder water dompelen. Een vaste massa geleidt niet zo best aan de lucht. Maar misschien heb je wel gelijk, ik heb niet zo'n thermometer.

Misschien gaat de afkoeling door het relatief grote temperatuurverschil met de lucht wel heel hard. Net zoals je met de haardtang een gloeiend kooltje uit het vuur haalt. Het gloeien stopt dan ook welhaast onmiddelijk.
  † In Memoriam † vrijdag 1 juni 2012 @ 00:53:56 #88
91830 MaximusTG
pi_112294035
Precies, die steen is echt het probleem niet. Die wordt niet voor niets vaak eerst afgekoeld met een natte lap in een houtoven. Want daar moet je naar kijken.
Een houtoven bestaat uit een bodem van vuurvaste stenen, met daarboven een koepel van vuurvaste stenen. Maar daar houdt het natuurlijk niet op. Er zit een hele massa achter. Hoe die precies is opgebouwd is nu niet interessant, maar wat wel interessant is, is dat een houtoven uren op temperatuur blijft, zelfs uren nadat het vuur uit is. Zo veel warmtecapaciteit heeft zo'n oven. Bij broodbakken wordt al het vuur uit de oven gehaald, maar bij pizza bakken blijft er brandend hout in de oven. Directe stralingswarmte en convectie.
Bij de vele pizzaoventjes, zit er onder- en bovenin een element. De steen wordt heet genoeg. Maar de bovenkant, mist gewoon stralingswarmte/warmtecapaciteit of de straling komt niet op de goede plek. Van die keramische vezels zou idd helpen om de warmtecapaciteit te verhogen. Het blijft behelpen natuurlijk. Ik suggereer een metalen plaat, over de volledige diameter, strak tegen het element. Je moet dan wel langer voorverwamen. maar in theorie zou die dan net zo warm als het element moeten worden. Dus krijg je veel uniformere stralingswarmte.
pi_112294115
Held. Jij kan het altijd zo mooi omschrijven.

In the meantime zal ik eerst wat met alufolie experimenteren. En niet middels een hoedje. Het is vooral stralingswarmte waarop deze oventjes draaien, met name als het gaat om de bruiningvan de rand. Veredelde broodroosters. Maar voor straling wil alufolie wel eens helpen. Post dit weekend het resultaat nog wel.

[ Bericht 78% gewijzigd door Yvesss op 01-06-2012 01:13:54 ]
  † In Memoriam † vrijdag 1 juni 2012 @ 01:33:29 #90
91830 MaximusTG
pi_112294772
Haha, bedankt ;). Weet je, het zijn leuke dingen hoor, die oventjes, maar om in zo'n kleine ruimte een hoge uniforme temperatuur te halen is gewoon heel moeilijk. Dat mn pizza niet in 90 seconden klaar is kan ik wel mee leven, als ik maar wel een uniform gebruinde korst heb en niet spierwit aan de ene kant en zwart op sommige plekken heb.
Belangrijk blijft ook gewoon bij pizza om goed deeg te hebben, daar voorzichtig mee om te gaan, en ze niet te vol te leggen.
En mooi rond natuurlijk, die kunst van het deeg bewerken blijf ik toch ook heel mooi vinden; zoals bij deze pizza een tijdje terug (BBQ chicken);

pi_112294876
Dat laatste. Dat is eigenlijk het eerste. Zondig ik gemakshalve ook vaak mee, hoor. Maar vaak wordt de bodem gecamoufleerd met toppings. Die bodem is inderdaad goed, ja.

En Heston Blumenthal bakte er letterlijk ook geen reet van op zijn weber met de föhn van zijn vrouw als aanjager. Uiteindelijk doet hij het met een loeihete omgekeerde koekepan als steen onder de gril. Oftewel het concept Ferrari/Bestron.

En dan nog iets: Ik zie dat je deeg vrij levendig is. Ik maak vaak porties voor in de vriezer, dat kan er weken liggen. Maar zo levendig als die eerste foto is het dan zeker niet. Het deeg bederft niet, maar de gistactiviteit degradeert wel in zekere mate.

[ Bericht 33% gewijzigd door Yvesss op 01-06-2012 01:52:00 ]
  † In Memoriam † vrijdag 1 juni 2012 @ 01:51:06 #92
91830 MaximusTG
pi_112294984
Alsjeblieft, begin niet over Heston Blumenthal. Die kan echt geen pizza bakken :P. Ook niet op zn omgekeerde koekenpan.
pi_112295011
Wat dan weer wél waar is, is dat op webers goede resultaten zijn te boeken. Een hele aparte tak van sport. Check youtube. Jou kennende heb je dat allang gedaan.

Eigenlijk ook weer niet. Op youtube kom ik alleen maar meuk tegen. Van die Amerikanen die een deegflap in de bbq gooien rijkelijk belegd met toppings. Dat is geen pizza, maar een broodje. Kan ook lekker zijn.

[ Bericht 40% gewijzigd door Yvesss op 01-06-2012 02:04:39 ]
pi_112314410
Mijn eerste zelfgemaakte pizza. Moet later nog de oven in maar ik ben bang dat ik er teveel opgekwakt heb. Laag tomatensaus, champignons, pepertjes, salami en gerookte ham, olijven en een paar plakje knoflook, mozarella en blauwe schimmel kaas en vers geknipte kruiden(rozemarijn en tijm) en wat potjes kruid.
Als dat maar goed gaat :|W
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_112314706
Zelfgemaakt? Je deeg ziet er nogal prefab uit eerlijk gezegd...
pi_112314823
ZOMG! Ja, 'beetje' teveel ja.

Saus had je met wrsch 1/5 van de hoeveelheid wel klaar kunnen zijn.. idem voor de mozarella, etc. :@

Maar eet smakelijk... :)

Ik had wat last van m'n knie net na 't hardlopen, dus even moeten koelen. Dat doe ik nu met een zakje pizzasaus :') dus morgen maar pizza eten :+
Ja doei.
pi_112314824
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 17:38 schreef NutKees het volgende:
Zelfgemaakt? Je deeg ziet er nogal prefab uit eerlijk gezegd...
Ja dat wel, oh mag dat niet ;)
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_112314904
:@ :N!

Nou ja, niet mogen, niet mogen.. maar dit topic gaat eigenlijk nog meer over het maken van het perfecte deeg voor de perfecte bodem en korst dan om het beleg ervan ;) dus dan is 't wel het leukste als je ook zelf je deeg maakt enzo ;) :P
Ja doei.
pi_112314967
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 17:42 schreef motorbloempje het volgende:
:@ :N!

Nou ja, niet mogen, niet mogen.. maar dit topic gaat eigenlijk nog meer over het maken van het perfecte deeg voor de perfecte bodem en korst dan om het beleg ervan ;) dus dan is 't wel het leukste als je ook zelf je deeg maakt enzo ;) :P
Volgende keer probeer ik dat ook wel. Lijkt me wel wat dat ronddraaien en het tegen het plafond plakken :Y) En ik haal er wat vanaf voordat ie de oven in gaat btw
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_112315166
Pizzadeeg voor morgen is ook weer klaar :9
pi_112317784
quote:
17s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 17:29 schreef Soury het volgende:
Mijn eerste zelfgemaakte pizza. Moet later nog de oven in maar ik ben bang dat ik er teveel opgekwakt heb. Laag tomatensaus, champignons, pepertjes, salami en gerookte ham, olijven en een paar plakje knoflook, mozarella en blauwe schimmel kaas en vers geknipte kruiden(rozemarijn en tijm) en wat potjes kruid.
Als dat maar goed gaat :|W
[ afbeelding ]
Een plaatpizza. Niks mis met dat idee, hoor. Iedereen doet er de eerste keer veel te veel op. De tweede en de derde keer ook, als ik voor mezelf spreek. Met dit volume kun je waarschijnlijk 3 plaatpizza's beleggen. En dan zijn ze nog lekkerder ook. Maakt het ook een stukje goedkoper. Als je de kostprijs van een zelfgemaakte pizza gaat berekenen.... Met een euro kom je al een heel eind. Zo is de pizza van origine ook bedoeld. Armeluis-eten, maar toch heel lekker. Daarom moeten er ook geen dure ingrediënten op een pizza. Voor een eerste poging vind ik je experiment geslaagd. Heb je ook een foto van de gebakken pizza?
pi_112319767
quote:
10s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 19:07 schreef Yvesss het volgende:

[..]

Een plaatpizza. Niks mis met dat idee, hoor. Iedereen doet er de eerste keer veel te veel op. De tweede en de derde keer ook, als ik voor mezelf spreek. Met dit volume kun je waarschijnlijk 3 plaatpizza's beleggen. En dan zijn ze nog lekkerder ook. Maakt het ook een stukje goedkoper. Als je de kostprijs van een zelfgemaakte pizza gaat berekenen.... Met een euro kom je al een heel eind. Zo is de pizza van origine ook bedoeld. Armeluis-eten, maar toch heel lekker. Daarom moeten er ook geen dure ingrediënten op een pizza. Voor een eerste poging vind ik je experiment geslaagd. Heb je ook een foto van de gebakken pizza?
Ik heb al de helft eraf gepakt. Ik maak wel een foto als ie klaar is, ooooh fuck :|W
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_112319854
Gewoon genieten :9 met de smaak zal vast niet zoveel mis zijn, ook niet als hij wat zompig is ;) en het motiveert alleen maar om de volgende keer te gaan experimenteren! :9
Ja doei.
pi_112323872
Fuck Ja !!! Super lekker gelukt.



:Y)
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_112324279
quote:
10s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 19:07 schreef Yvesss het volgende:

[..]

Een plaatpizza. Niks mis met dat idee, hoor. Iedereen doet er de eerste keer veel te veel op. De tweede en de derde keer ook, als ik voor mezelf spreek. Met dit volume kun je waarschijnlijk 3 plaatpizza's beleggen. En dan zijn ze nog lekkerder ook. Maakt het ook een stukje goedkoper. Als je de kostprijs van een zelfgemaakte pizza gaat berekenen.... Met een euro kom je al een heel eind. Zo is de pizza van origine ook bedoeld. Armeluis-eten, maar toch heel lekker. Daarom moeten er ook geen dure ingrediënten op een pizza. Voor een eerste poging vind ik je experiment geslaagd. Heb je ook een foto van de gebakken pizza?
Herkenbaar! Ik had op mijn eerste 2 a 3 plaatpizza's ook veel te veel ingrediënten. Daarna eens wat minder gedaan en dat maakt het inderdaad lekkerder! :Y
pi_112324757
Zodoende. Maakt allemaal geen zut uit. Het is nog steeds een pizzatopic voor gevorderden én beginners. De gevorderden proberen met name de pizzaovens middels krachtstroom op 50Kw+ te krijgen. Of zoiets. Ga ik waarschijnlijk ook doen. Gewoon lekker doorbakken en vooral posten die pica's. Negatief commentaar zul je zelden krijgen.
pi_112374035
Mijn laatste pizza van vorige week had een redelijk bruine korst:



Ik had eerst de oven een tijdje open laten staan in de hoop dat het spiraal rood gloeiend zou worden. Maar dat gebeurde niet. Ik heb toen de pizza erin gelegd en de oven iets hoger gezet (normaal stand 2 1/2, nu iets hoger). Nadeel van deze methode vind ik dat als je meerdere pizza's achter elkaar wil bakken de steen eigenlijk steeds heter wordt, of je moet tussen tijds even een kwartiertje laten afkoelen.

Het deeg voor vanavond staat klaar. Dit keer ga ik buffel mozzarella gebruiken i.p.v. de normale van koemelk. En beleggen met champignons i.p.v. salami.

[ Bericht 10% gewijzigd door P1uu33R op 03-06-2012 10:25:14 (toevoeging) ]
pi_112392614
@P1uu33R: als ik mijn ferrari voorverwarm staat de thermostaat 1/3e verder van 2,5. Wanneer ik voorverwarm en bak op 2,5 wordt de rand niet bruin. Als de oven klaar is met opwarmen zet ik de deksel open totdat het lampje weer aanslaat. Ik leg de pizza met zilverfolie in de oven en zet de timer op 5 minuten. Na 3 minuten draai ik de pizza, anders wordt de rand niet egaal bruin. Wanneer binnen de 5 minuten de bovenste spiraal uitslaat zet ik de temperatuur hoger. Als de pizza klaar is, zet ik de temperatuur weer terug en de deksel open totdat het lampje weer gaat branden en dan schuif ik de volgende pizza erin.

Dit heb ik als resultaat:


Salmon pizza by sjanette1, on Flickr
  zondag 3 juni 2012 @ 20:22:12 #109
374892 bobbee
Bob's House
pi_112395807
Mooie pizza hoor met een mooie rand!
"When the moon hits your eye like a big pizza pie - that's amore"
“My idea of feng shui is to have them arrange the pepperoni in a circle on my pizza”
pi_112408814
Wat voor kaas gebruiken jullie eigenlijk op jullie pizza's? Ik vind alleen mozarella namelijk een beetje saai worden.
pi_112412976
quote:
5s.gif Op maandag 4 juni 2012 00:00 schreef Parallellogram het volgende:
Wat voor kaas gebruiken jullie eigenlijk op jullie pizza's? Ik vind alleen mozarella namelijk een beetje saai worden.
Parmezaan, belegen, gorgonzola. Net waar we zin in hebben.. Nagelkaas is ook verrassend lekker!
pi_112417231
quote:
1s.gif Op maandag 4 juni 2012 07:40 schreef LieLie het volgende:

[..]

Parmezaan, belegen, gorgonzola. Net waar we zin in hebben.. Nagelkaas is ook verrassend lekker!
Oké dat wordt experimenteren dan :9
  † In Memoriam † maandag 4 juni 2012 @ 11:35:01 #113
91830 MaximusTG
pi_112417419
Wat je dan ook kan doen is een keer kleine pizzaatjes maken. Gewoon ff uitrekenen naar verhouding oppervlakte, weet je hoe zwaar de bolletjes moeten zijn. Kun je meteen heel veel toppingcombinaties uitproberen.
pi_112420209
Ik kan helaas nog niet te grote pizza's maken, dan worden de korsten niet mooi.
Maar daar zal wel verandering in komen zodra de boven-element-hack is uitgevoerd :-)
  † In Memoriam † maandag 4 juni 2012 @ 18:43:19 #115
91830 MaximusTG
pi_112435262
Pizza gebakken vanavond, 100% zuurdesem. Was daardoor lekker licht, en zat een goede smaak aan. Met tomatensaus, ham, groene paprika, rode ui en mozzarella.

pi_112449842
Goed gelukt!
  dinsdag 5 juni 2012 @ 00:42:17 #117
374892 bobbee
Bob's House
pi_112459832
Ziet er goed uit maximus! Gebruik je polenta op je pizza plank of is dat gewone bloem op de rand van de pizza?

Ik ben ook nog een beetje aan het experimenteren geweest met zowel 100% desem deeg en ook een deeg met droge gist en 50% "00" en 50% normale patent bloem. Bij de laatste ook olijfolie en een beetje suiker toegevoegd. Dat resulteerde in een heerlijke pizza met een mooie gebakken rand, heerlijk luchtig! Ik had ook het alu bakje gewoon verwijderd omdat ik toch van een iets meer gebakken topping hou en het anders wat te "papperig" wordt.

Dus ik ben er voor mijzelf wel uit denk ik... Ik maak het pizzadeeg voortaan op deze manier, Dus met een beetje suiker ( :N ) zodat het deeg mooi bakt en zonder verdere aanpassing van het oventje. Misschien nog een klein beetje spelen met de verhoudingen bloem...bijvoorbeeld 65% "00" en 35% normale patent bloem.

Ik heb geen foto's gemaakt, ff geen zin in, zal ik de volgende keer doen!

[ Bericht 1% gewijzigd door bobbee op 05-06-2012 19:05:51 ]
"When the moon hits your eye like a big pizza pie - that's amore"
“My idea of feng shui is to have them arrange the pepperoni in a circle on my pizza”
  † In Memoriam † dinsdag 5 juni 2012 @ 02:04:39 #118
91830 MaximusTG
pi_112461387
Nee, dat is geen maismeel, dat is tarwegriesmeel. Ik heb een bakje met 50/50 bloem en gries. Dat strooi ik op mn werkblad. Dan bakje met deeg erin ondersteboven erop. Deeg zakt eruit. Bakje weg. Beetje bloemmengsel erop. Iets uitdrukken. Met handen vormen. Op schieter. Blijft dan genoeg op het deeg zitten dat ie niet blijft plakken. Dus geen extra bloemmengsel op de schieter zelf.

Maar euh, allpurpose bloem? Dat verkopen ze volgens mij niet heel veel in NL. Patentbloem is niet hetzelfde.

Ipv suiker toevoegen (als je dat niet wil) kan je ook het deeg langer laten gisten in bv een koelkast. Dan worden er meer complexe suikers afgebroken en krijg je op natuurlijke manier meer suikers in je deeg. Maar niet te lang, dan worden die weer door je gist gebruikt. Kwestie van timing dus.
  dinsdag 5 juni 2012 @ 17:46:40 #119
134716 Schotse_Hooglander
Koeien, bedaard in de wei
pi_112483815
Net last minute(zoals vaker...) bedacht dat ik straks pizza wil maken op de ferrari, maar natuurlijk nog geen ingrediënten in huis. Weet iemand het ideale last minute deegrecept met ingrediënten van de toko of supermarkt?
En dat allemaal volledig belangeloos, zonder er iets voor terug te vragen....
  dinsdag 5 juni 2012 @ 19:13:50 #120
374892 bobbee
Bob's House
pi_112487615
@maximus
Je hebt helemaal gelijk. Het is gewoon patent bloem die ik gebruik samen met de "00".

Ik woon trouwens vlakbij duitsland en bij marktkauf kun je heel veel soorten meel kopen! 405, 1050, 550 etc. Zo ook de "00" voor 1 euro per kg. Ook hebben ze himalaya zout. Heel zuiver zout en leuk om te gebruiken in brood en pizza deeg! Echt wel een aanrader als je er in de buurt bent.
"When the moon hits your eye like a big pizza pie - that's amore"
“My idea of feng shui is to have them arrange the pepperoni in a circle on my pizza”
  dinsdag 5 juni 2012 @ 20:00:10 #121
374892 bobbee
Bob's House
pi_112489967
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 17:46 schreef Schotse_Hooglander het volgende:
Net last minute(zoals vaker...) bedacht dat ik straks pizza wil maken op de ferrari, maar natuurlijk nog geen ingrediënten in huis. Weet iemand het ideale last minute deegrecept met ingrediënten van de toko of supermarkt?
Als je zo snel deeg nodig hebt dan zit er niks anders op dan zo een kant en klare rol deeg....
Heb je 2,5 uur of meer dan is er nog wel wat mogelijk door je bloem,gist,zout te mengen met warm water en minimaal 2 uur weg zetten. Op het moment dat het deeg gaat inzakken is het bruikbaar....
"When the moon hits your eye like a big pizza pie - that's amore"
“My idea of feng shui is to have them arrange the pepperoni in a circle on my pizza”
  † In Memoriam † dinsdag 5 juni 2012 @ 20:13:47 #122
91830 MaximusTG
pi_112490632
Inzakken? Dat lijkt me niet de bedoeling hoor. Maar goed, nu toch te laat. En een kant en klare rol lijkt me helemaal niet iets voor op een ferrari-achtige oven.

Vandaag weer pizza gebakken :P.

Die toppings blijven altijd over, en die roepen dan om gewoon nog meer pizza!

Dus, zelfde beleg, maar nu met gerookte ham (lekkerder!), en geraspte mozzarella ipv verse:

Pizza 1:


Pizza 2:
  dinsdag 5 juni 2012 @ 21:27:59 #123
374892 bobbee
Bob's House
pi_112494887
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 20:13 schreef MaximusTG het volgende:
Inzakken? Dat lijkt me niet de bedoeling hoor.
jawel :) 2e rijs komt in de oven...
Je pizza's zien er trouwens weer lekker uit!
"When the moon hits your eye like a big pizza pie - that's amore"
“My idea of feng shui is to have them arrange the pepperoni in a circle on my pizza”
  † In Memoriam † dinsdag 5 juni 2012 @ 21:51:00 #124
91830 MaximusTG
pi_112496205
Nee hoor, zo werkt het niet. Bij alle broodachtigen is het zo dat je het deeg laat rijzen tot een bepaald punt, is het voorbij dat punt dan is het overrezen en rijst het niet zo krachtig meer in de oven.
Je kan deeg dat inzakt na een eerste rijs (nog nooit gezien trouwens) vast wel weer vormen en voor een tweede keer laten rijzen (omdat je dan de suikers weer herverdeelt).
Maar je moet niet vlak voor je er pizza's van wil maken het deeg opnieuw in bollen vormen. Dan rijzen ze niet mooi in de oven, en krijg je ze heel moeilijk uitgerekt.
Of je het nu een keer langzaam of twee keer laat rijzen, je verdeelt het voor de laatste rijs in bollen (op spanning), laat die rijzen tot verdubbelt in volume (ongeveer) en het is goed als het deeg langzaam weer naar buiten komt zetten als je er een (bebloemde) vinger voorzichtig indrukt.
  woensdag 6 juni 2012 @ 10:00:59 #125
134716 Schotse_Hooglander
Koeien, bedaard in de wei
pi_112510153
Uiteindelijk gemaakt met 00, gist, water en zout. De eerste leken voornamelijk op turkse pizza's, maar ze kregen steeds meer weg van echte pizza's. Ze waren gelukkig wel erg lekker, maar dat kwam voornamelijk door de asperges en proscuitto onder andere! Volgende keer durf ik foto's te maken!
En dat allemaal volledig belangeloos, zonder er iets voor terug te vragen....
pi_112510181
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 20:13 schreef MaximusTG het volgende:
Inzakken? Dat lijkt me niet de bedoeling hoor. Maar goed, nu toch te laat. En een kant en klare rol lijkt me helemaal niet iets voor op een ferrari-achtige oven.

Vandaag weer pizza gebakken :P.

Die toppings blijven altijd over, en die roepen dan om gewoon nog meer pizza!

Dus, zelfde beleg, maar nu met gerookte ham (lekkerder!), en geraspte mozzarella ipv verse:

Pizza 1:
[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]

Pizza 2:
[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]
Waar koop je geraspte mozzarella?
pi_112510209
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 10:01 schreef Selestha het volgende:

[..]

Waar koop je geraspte mozzarella?
Supermarkt ?
  † In Memoriam † woensdag 6 juni 2012 @ 10:03:00 #128
91830 MaximusTG
pi_112510216
Deze neem ik dan meestal: http://www.arla.nl/producten/kaas/finello/finello-pizza/

edit: @ Schotse_Hooglander, dan heb je zeker pas laat gegeten dan?
pi_112510314
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juni 2012 10:02 schreef Paul-89 het volgende:

[..]

Supermarkt ?
Je doet alsof dat de normaalste zaak van de wereld is, maar ik heb nog nooit ergens geraspte mozarella gezien.
  † In Memoriam † woensdag 6 juni 2012 @ 10:11:56 #130
91830 MaximusTG
pi_112510451
Volgens mij is ie er ook alleen van Arla. Maar misschien niet gezien omdat er niet mozzarella, maar 'pizza' op staat. Wat doet vermoeden dat het een of ander kaasmengsel is, maar het is echt 100% mozzarella :). Gewone mozzarella komt voor mij toch altijd net iets teveel vocht uit zetten.
pi_112510479
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 10:11 schreef MaximusTG het volgende:
Volgens mij is ie er ook alleen van Arla. Maar misschien niet gezien omdat er niet mozzarella, maar 'pizza' op staat. Wat doet vermoeden dat het een of ander kaasmengsel is, maar het is echt 100% mozzarella :). Gewone mozzarella komt voor mij toch altijd net iets teveel vocht uit zetten.
Ah oké nu snap ik het, die heb ik wel gezien, bedankt! :)
pi_112510484
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 10:06 schreef Selestha het volgende:

[..]

Je doet alsof dat de normaalste zaak van de wereld is, maar ik heb nog nooit ergens geraspte mozarella gezien.
Bij de jumbo waar ik kom heb ik volgens mij keuze uit 3 merken dus voor mij is het idd vrij normaal.
  † In Memoriam † woensdag 6 juni 2012 @ 10:16:58 #133
91830 MaximusTG
pi_112510599
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 10:12 schreef Selestha het volgende:

[..]

Ah oké nu snap ik het, die heb ik wel gezien, bedankt! :)
Graag gedaan :). En ik zie dat ie ook met microbieel stremsel gemaakt wordt, dus ook geschikt voor vegetariers :).
  woensdag 6 juni 2012 @ 10:25:05 #134
134716 Schotse_Hooglander
Koeien, bedaard in de wei
pi_112510836
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 10:03 schreef MaximusTG het volgende:
Deze neem ik dan meestal: http://www.arla.nl/producten/kaas/finello/finello-pizza/

edit: @ Schotse_Hooglander, dan heb je zeker pas laat gegeten dan?
De eerste ging er denk ik om half 8 in, en de vijfde richting 9. We waren maar met z'n tweeën, dus het is dan steeds beleggen, bakken, eten, beleggen bakken eten. Ik zit anders zo onrustig te eten als de volgende er al in zit.
En dat allemaal volledig belangeloos, zonder er iets voor terug te vragen....
  † In Memoriam † woensdag 6 juni 2012 @ 10:32:58 #135
91830 MaximusTG
pi_112511091
Dat is waar ja, wat ik vaak doe is als de eerste bijna klaar is, de tweede vast vormen, dan dat gevormde deeg op de schieter leggen. Dan de eerste eruit, op een snijplank. Tweede beleggen en erin. Dan is de eerste alweer iets afgekoeld (dan worden ze lekkerder! kaas wordt weer iets minder vloeibaar en je brand je mond niet meteen als je een hap neemt). Die is dan voor mn vriendin. Tweede is dan vrij snel klaar en dan kan ik eten :). Vaak ruim ik dan snel ff het aanrecht op als de tweede er in zit.

edit: 5 pizza's !!! :o
pi_112512143
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 10:32 schreef MaximusTG het volgende:
Dat is waar ja, wat ik vaak doe is als de eerste bijna klaar is, de tweede vast vormen, dan dat gevormde deeg op de schieter leggen. Dan de eerste eruit, op een snijplank. Tweede beleggen en erin. Dan is de eerste alweer iets afgekoeld (dan worden ze lekkerder! kaas wordt weer iets minder vloeibaar en je brand je mond niet meteen als je een hap neemt). Die is dan voor mn vriendin. Tweede is dan vrij snel klaar en dan kan ik eten :). Vaak ruim ik dan snel ff het aanrecht op als de tweede er in zit.

edit: 5 pizza's !!! :o
Wij eten altijd samen de pizza's. Met 2 allebei de helft, met 4 allemaal een kwart. En dan weer beleggen.
Beetje pizza-gourmet ;)
  † In Memoriam † woensdag 6 juni 2012 @ 11:11:09 #137
91830 MaximusTG
pi_112512370
Ja, doen wij ook wel eens hoor, maar met zn 2en meestal niet. Vind het ook fijn om een hele pizza voor mezelf te hebben :+. Ik eet nogal snel :P. Vaak heb ik de mijne dan al op voordat mn vriendin em op heeft, ook al begint die eerder. Maar ook samen beleggen ja? Want daar heb ik zo'n hekel aan :P. Iedereen zo langzaam en veel te veel bergen zooi erop. Als ik zelf laat beleggen dan bak ik bodem altijd kort voor met alleen saus.
pi_112515568
Gebruiken jullie nu recept 1 of 2 uit de topicstart? En jullie gebruiken ook gewoon het recept voor de basissaus wat ook in de TS beschreven staat? Tips zijn welkom :).

Heb zelf ook nog Grano Duro bloem(tarwegries) in het kastje staan. Is dit te gebruiken voor een bodem(vb 50% grano duro 50% normale bloem)?

Wil namelijk ook beginnen - om op de wijzes die hier allemaal genoemd zijn - een bodem te maken. Ga het eerst op een pizzasteen uitproberen en als het bevalt maar eens kijken naar zo'n speciaal pizzaoventje.
  † In Memoriam † woensdag 6 juni 2012 @ 12:48:04 #139
91830 MaximusTG
pi_112515902
Ik gebruik recept 2 :+ (duh). Die gekookte saus in de TS staat er al heel lang in, maar dat vind ik persoonlijk niks. Ranzig zwaar volgens mij, met rode wijn. Niks te zoeken op een pizza.

Neem nou maar om te beginnen iets van tomaten uit blik, of tomatenblokjes, of gezeefde tomaat (níet een klein blikje gepureerde tomaat), en maak daar een redelijk gladde saus van (bij gezeefde tomaat hoeft dat niet natuurlijk :+) en breng op smaak met zout, peper, kruiden, misschien klein beetje suiker. Tomato Frito hoef je niet veel aan te doen.

Tarwegries zou ik niet in de bodem verwerken. Wordt ie zwaarder en taaier van is mijn ervaring.


Edit: Zit recept 1 nu nog eens te bekijken, en in feite zit er niet heel veel verschil in 1 en 2. Recept 1 bevat zelfs nog wat meer water, maar zegt vervolgens in de beschrijving meer bloem toe te voegen als het te nat is (als je het goed afweegt, no way dat je het dan te droog gaat vinden). Recept 1 is natuurlijk een zelfde-dag deeg, en die bevatten vaak suiker. Maar hier viel ik over:

"- Als het deeg is gerezen, druk dan de lucht eruit, en kneed het nog een paar keer luchtig door. Verdeel het deeg in twee bolletjes (voor twee grote pizza's) of drie bolletjes (voor drie kleine pizza's). Je kunt het deeg nu meteen gebruiken, maar veel lekkerder is het om je deegbolletjes nog een dagje afgedekt in je koelkast te leggen"

Dat is natuurlijk ontzettend fout. Je drukt dus alle lucht eruit (oke, dat kan, maar dan moet het dus wel nog een keer rijzen! Maar wat staat er dan, verdeel in bolletjes en je kan het meteen gebruiken! Dat klopt dus niet. Als je ze wel in de koelkast doet zou het wel kunnen, maar dan moeten ze wel individueel in een bakje. Ze gaan namelijk gegarandeerd uitlopen als je dat deeg in de koelkast zou doen, bv samen op een bord.

Tis natuurlijk een beetje wij van wc eend.. maar ik vind toch echt dat mijn beschrijving in recept 2 een stukje uitgebreider en compleet is.
Overigens bevat die PDF technisch gezien 3 recepten. Twee langzame, een met gist, de ander met desem. En een snelle, met gist en honing.

[ Bericht 47% gewijzigd door MaximusTG op 06-06-2012 12:58:20 ]
pi_112516428
Bedankt Maximus! Ben nu eerst ff opzoek(internet en boeken) hoe zuurdesem goed te maken. Sloeg net ff een boek van Jamie Oliver open en stond in dat roggemeel nodig ben. Geen flauw idee waar ik dat moet kopen. De supermarkt heeft dat niet dacht ik. Tipo 00 kan ik wel bij een Italiaanse delicatessen winkel kopen, maar die hebben dacht ik geen roggemeel. Welk recept heb jij gevolgd om zelf zuurdesem te maken?

En idd recept 2 zal het worden!

[ Bericht 2% gewijzigd door franky_sl op 06-06-2012 13:09:31 ]
  † In Memoriam † woensdag 6 juni 2012 @ 13:14:34 #141
91830 MaximusTG
pi_112517042
Roggemeel verkopen ze iig bij de keten natuurwinkels "Ekoplaza". Roggemeel is geen vereiste, maar wel makkelijker. Lees deze site maar eens, is meteen een goede handleiding:

http://yumarama.com/968/starter-from-scratch-intro/

Maar op zich is de meerwaarde van desem bij pizza minder groot dan bij brood bakken. Dus zou je aanraden om eerst eens met gewoon instant gist te proberen.
pi_112517310
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 11:11 schreef MaximusTG het volgende:
Ja, doen wij ook wel eens hoor, maar met zn 2en meestal niet. Vind het ook fijn om een hele pizza voor mezelf te hebben :+. Ik eet nogal snel :P. Vaak heb ik de mijne dan al op voordat mn vriendin em op heeft, ook al begint die eerder. Maar ook samen beleggen ja? Want daar heb ik zo'n hekel aan :P. Iedereen zo langzaam en veel te veel bergen zooi erop. Als ik zelf laat beleggen dan bak ik bodem altijd kort voor met alleen saus.
Nee, ben je mal! Ik ben de enige die aan de pizza komt voordat hij de oven in gaat :{w
  † In Memoriam † woensdag 6 juni 2012 @ 13:21:19 #143
91830 MaximusTG
  vrijdag 8 juni 2012 @ 18:10:10 #144
130803 Gripper
Get a grip
pi_112623448
Op aanraden van Maximus een pizzasteen besteld bij http://www.groenebouwmaterialen.nl/
Een zakenrelatie van mij zit ook in heusden, en gisteren hebben we samen een klant bezocht + wat kofferbakhandel gedreven. De verzendkosten van 1 steen zijn nl. bijna meer dan de kostprijs van het ding, en hij wilde m wel even voor me ophalen :)

De oude was dus doormidden, een hele simpele dunne van Cadac, ontworpen voor de skottelbraai


En nu een flinke nieuwe! Ze verkopen m als 41 x 41 x 3 cm, en dat paste net niet in mn oven met binnenmaat 40 cm. Ik heb er een reep van 3 cm afgeslepen aan 1 kant, en de hoekjes afgeschuind zodat ie ook in de Weber past.



Ben benieuwd hoe die bakt!
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  † In Memoriam † vrijdag 8 juni 2012 @ 23:19:30 #145
91830 MaximusTG
pi_112641034
Mooi steentje! Ga je vast geen spijt van krijgen!
  zaterdag 9 juni 2012 @ 00:03:32 #146
130803 Gripper
Get a grip
pi_112643344
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2012 23:19 schreef MaximusTG het volgende:
Mooi steentje! Ga je vast geen spijt van krijgen!
Zeker weten :) vanavond al meteen een test gedaan, met snel deeg. Niet mooi gerezen dus, platte randjes. maar de bodem was heerlijk, niet zo nat als met de oude steen en mooi krokant. De oven is al sinds 8 uur uit, en de steen is nog steeds warm :)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_112901380
Maximus, ik heb hier zuurdesem liggen. Maar hoe zit dan in het recept? Je zegt in de pdf meng bloem met water, gist ed. Kan ik dan gist gewoon lezen als desem? Hoe meng je het er goed door? Het lijkt namelijk eigenlijk best op pizzadeeg, dat desem!
  † In Memoriam † donderdag 14 juni 2012 @ 21:03:29 #148
91830 MaximusTG
pi_112903044
Huh, dr staan ondertussen 3 recepten in mn PDF he? Twee voor de langzame pizza zeg maar, een met gist, de ander met desem (en een klein beetje gist, kan je weglaten eventueel). En achterin 1 sneller deeg.
De twee langzame recepten staan ieder met twee tabelletjes, voor 4 of 2 pizza's.
Tabellen voor desem staan op pagina 2.

Maar als je desem op pizzadeeg lijkt dan moet je de verhoudingen misschien wel aanpassen. Bestaat je desem uit evenveel water als bloem, of liggen die verhoudingen anders?
pi_112903273
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 21:03 schreef MaximusTG het volgende:
Huh, dr staan ondertussen 3 recepten in mn PDF he? Twee voor de langzame pizza zeg maar, een met gist, de ander met desem (en een klein beetje gist, kan je weglaten eventueel). En achterin 1 sneller deeg.
De twee langzame recepten staan ieder met twee tabelletjes, voor 4 of 2 pizza's.
Tabellen voor desem staan op pagina 2.

Maar als je desem op pizzadeeg lijkt dan moet je de verhoudingen misschien wel aanpassen. Bestaat je desem uit evenveel water als bloem, of liggen die verhoudingen anders?
Ja, maar bij die eerste (en dan met desem) mis ik even of je de desem net zo behandeld als gist?
Ik kreeg bij de desem als advies (ging om een brood recept) om het eerst een dag in water te leggen en dat mengsel te mengen met bloem ed.
  † In Memoriam † donderdag 14 juni 2012 @ 21:14:39 #150
91830 MaximusTG
pi_112903602
??
Wat heb je nu precies liggen dan? Wat bedoel je met 'desem'?
Instant gist zijn korrels <-> desem is een cultuur die je voedt met water en bloem. Voordat je je desem in een brood of pizza gebruikt start je een verversingscyclus. Je neemt je desem die bv al een paar dagen in de koelkast staat en dus over zn piek activiteit is; stel je hebt nog 50 gram. Dan ververs je dat met bv 100 gram bloem en 100 gram water. Goed mengen, en na een uur of 6/8 zal ie in volume verdubbeld zijn. Dán pas is je desem op zn piek en kan je het in je recept gebruiken. Hoeveel je erbij doet is beetje afhankelijk van hoe oud de desem al is, en hoe veel je nodig hebt. Als ik om de dag bak of beetje experimenteer dan gooi ik bij 100 gram desem 120 gram bloem en 90 gram water (omdat ik mijn desem op 75% hydratatie hou). Dan heb ik dus mn oorspronkelijke hoeveelheid verdriedubbeld.

Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met 'in water leggen'?
pi_112903868
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 21:14 schreef MaximusTG het volgende:
??
Wat heb je nu precies liggen dan? Wat bedoel je met 'desem'?
Instant gist zijn korrels <-> desem is een cultuur die je voedt met water en bloem. Voordat je je desem in een brood of pizza gebruikt start je een verversingscyclus. Je neemt je desem die bv al een paar dagen in de koelkast staat en dus over zn piek activiteit is; stel je hebt nog 50 gram. Dan ververs je dat met bv 100 gram bloem en 100 gram water. Goed mengen, en na een uur of 6/8 zal ie in volume verdubbeld zijn. Dán pas is je desem op zn piek en kan je het in je recept gebruiken. Hoeveel je erbij doet is beetje afhankelijk van hoe oud de desem al is, en hoe veel je nodig hebt. Als ik om de dag bak of beetje experimenteer dan gooi ik bij 100 gram desem 120 gram bloem en 90 gram water (omdat ik mijn desem op 75% hydratatie hou). Dan heb ik dus mn oorspronkelijke hoeveelheid verdriedubbeld.

Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met 'in water leggen'?
Euh, tja, dan weet ik het ook niet meer. Ik heb het niet zelf gekocht, maar iemand heeft het voor me meegebracht van een italiaanse winkel. Als ik brood ging bakken dan moest ik het 'desem' of een deel ervan in water leggen en dat de volgende dag mengen met bloem/zout/olie.
  † In Memoriam † donderdag 14 juni 2012 @ 21:22:51 #152
91830 MaximusTG
pi_112904033
Foto? Pakje, bakje, naam?

Zou wel desem kunnen zijn, maar als je dat in gedroogde vorm koopt is het uiteindelijk toch het idee dat je dat steeds levend houdt en vernieuwt en voert.
pi_112904237
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 21:22 schreef MaximusTG het volgende:
Foto? Pakje, bakje, naam?

Zou wel desem kunnen zijn, maar als je dat in gedroogde vorm koopt is het uiteindelijk toch het idee dat je dat steeds levend houdt en vernieuwt en voert.
Het heeft geen naam, die italiaanse winkel maakt dat gewoon. En het ziet er dus eigenlijk uit als pizzadeeg ;)
Het idee is volgens mij dat je een portie van koopt en het dan in een keer gebruikt om iets te bakken.
  † In Memoriam † donderdag 14 juni 2012 @ 21:29:17 #154
91830 MaximusTG
pi_112904391
Ah oke. Maar dan moet je het dus wel vlug gebruiken neem ik aan?
De vraag is dan dus of het echt desem is, of dat het een preferment is van gewone gist, bloem en water. Als het echt desem is zou je het zelf verder moeten kunnen kweken.
Of dat het daadwerkelijk gewoon pizzadeeg is dat ze kant en klaar verkopen..
Het is dus ook echt even 'droog' als pizzadeeg?
Welke winkel is dat?
pi_112904506
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 21:29 schreef MaximusTG het volgende:
Ah oke. Maar dan moet je het dus wel vlug gebruiken neem ik aan?
De vraag is dan dus of het echt desem is, of dat het een preferment is van gewone gist, bloem en water. Als het echt desem is zou je het zelf verder moeten kunnen kweken.
Of dat het daadwerkelijk gewoon pizzadeeg is dat ze kant en klaar verkopen..
Het is dus ook echt even 'droog' als pizzadeeg?
Welke winkel is dat?
Hm, de instructie was verder voor het bakken van brood. Dus kant en klaar pizzadeeg is het niet (ruikt wel zo). Ik vond het ook wel een beetje droog voor desem, ook al ken ik dat verder nog niet, maar had er wel een beetje een ander beeld bij. Ja, het voelt eigenlijk precies zo als een pizzadeeg op het moment dat ik het wil vormen. Ik ken de winkel niet, zoals ik zei, heb het niet zelf gekocht :)
  † In Memoriam † donderdag 14 juni 2012 @ 21:37:47 #156
91830 MaximusTG
pi_112904806
Hmm, nou ja, wat is de verdere instructie die je erbij hebt gekregen dan? Moet er verder nog iets van gist in het deeg?
Je zou als experiment kunnen kijken hoe lang je het levend kan houden. Neem je een klein deel (zeg 25 gram) en meng dat met 100 gram bloem en 75 gram water. Goed mengen. Op kamertemperatuur laten staan. Kijken of het verdubbelt in volume. Zo ja, helft weggooien en weer aanvullen met water en bloem in verhouding tot weer 200 gram. Als het commerciele gist is dan moet het op een gegeven moment doodgaan (lees ik veel iig).

Ruikt het trouwens zuur of niet?
pi_112905029
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 21:37 schreef MaximusTG het volgende:
Hmm, nou ja, wat is de verdere instructie die je erbij hebt gekregen dan? Moet er verder nog iets van gist in het deeg?
Je zou als experiment kunnen kijken hoe lang je het levend kan houden. Neem je een klein deel (zeg 25 gram) en meng dat met 100 gram bloem en 75 gram water. Goed mengen. Op kamertemperatuur laten staan. Kijken of het verdubbelt in volume. Zo ja, helft weggooien en weer aanvullen met water en bloem in verhouding tot weer 200 gram. Als het commerciele gist is dan moet het op een gegeven moment doodgaan (lees ik veel iig).

Ruikt het trouwens zuur of niet?
Nee, geen gist. Water, zout en olie (voor brood). In het mailtje met het recept stond 'pane del lievito naturale'
Het ruikt een beetje licht zurig, zoals pizzadeeg ook.
  † In Memoriam † donderdag 14 juni 2012 @ 21:44:34 #158
91830 MaximusTG
pi_112905156
Ja, dan is het wel degelijk desem. Maar in een wat vastere vorm. Zou er mooi wat van bewaren, en de rest gebruiken. Maar niet te lang mee wachten!
pi_112905224
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 21:44 schreef MaximusTG het volgende:
Ja, dan is het wel degelijk desem. Maar in een wat vastere vorm. Zou er mooi wat van bewaren, en de rest gebruiken. Maar niet te lang mee wachten!
Komen we terug bij mijn eerste vraag, hoe meng ik het nu in het recept uit de pdf? Omdat het dus wat vaster is.
  † In Memoriam † donderdag 14 juni 2012 @ 23:07:16 #160
91830 MaximusTG
pi_112909914
Ah, ja, dat is dus een kwestie van omrekenen.

In het recept gaat 50 gram desem voor 4 pizza's. Die desem bestaat uit 25 gram water en 25 gram bloem (en een hele zooi beestjes :+). 100% hydratatie dus.

Jouw 'desem' heeft waarschijnlijk een hydratatie van zeg 65%

Dus je neemt ook 25 gram bloem + 25*0.65 = 41.25 gram.
Je moet dus 9 gram extra water toevoegen. Maar de vraag is hoe actief jouw desem is.
Wat zijn de instructies voor dat brood? Hoeveel extra bloem en water op hoeveel van die desem.
  vrijdag 15 juni 2012 @ 10:28:38 #161
130803 Gripper
Get a grip
pi_112918462
Ik heb nog geen goed desem, maar er staat nu een experiment in de koelkast: had nog een klein beetje deeg over van bijna een week oud, en dat heb ik gemengd met nieuw deeg voor vanavond. Kijken of het werkt :)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  vrijdag 15 juni 2012 @ 11:10:18 #162
6789 Strolie75
De reisGijs
pi_112920041
Grrrrr....mijn Jamie Oliver steen is na 3x gebruiken door midden gebroken. :(
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
  † In Memoriam † vrijdag 15 juni 2012 @ 11:17:39 #163
91830 MaximusTG
pi_112920333
@Gripper; dat zal wel werken ja, tenzij de schimmel al op het oude deeg stond :+.
Zal vast goed smaken.

@Strolie75; wow, das wel heel snel. Te snel laten afkoelen of zo? Die stenen zijn vrij dun, of niet?
  vrijdag 15 juni 2012 @ 11:23:40 #164
130803 Gripper
Get a grip
pi_112920557
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 11:17 schreef MaximusTG het volgende:
@Gripper; dat zal wel werken ja, tenzij de schimmel al op het oude deeg stond :+.
Zal vast goed smaken.
Schimmel en gist zijn allebei beestjes, en zo hoeft er geen pittige blauwe kaas op :) :9
Nee hoor, ik heb gecheckt of het schimmelvrij was, en de smaak was ook nog ok. wel dat lichte zurige, dus ik hoop op goeie rijs! Vanochtend was het volume al bijna verdubbeld, deeg gisteravond gemaakt.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_112935295
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 23:07 schreef MaximusTG het volgende:
Ah, ja, dat is dus een kwestie van omrekenen.

In het recept gaat 50 gram desem voor 4 pizza's. Die desem bestaat uit 25 gram water en 25 gram bloem (en een hele zooi beestjes :+). 100% hydratatie dus.

Jouw 'desem' heeft waarschijnlijk een hydratatie van zeg 65%

Dus je neemt ook 25 gram bloem + 25*0.65 = 41.25 gram.
Je moet dus 9 gram extra water toevoegen. Maar de vraag is hoe actief jouw desem is.
Wat zijn de instructies voor dat brood? Hoeveel extra bloem en water op hoeveel van die desem.
Even zien. Ik moest op de hele hoeveelheid desem (ik heb het niet als geheel gewogen, maar 300 nogwat gram ofzo?) een halve liter water en een kilo bloem. En dan twee broden maken.
Het is wel actief in de zin dat ik het gisteren in een bakje heb gedaan en het flink in volume is toegenomen vannacht.
  zaterdag 16 juni 2012 @ 13:20:16 #166
238882 Spartagek
meestal gewoon gek
pi_112966013
Het was gisteren weer tijd voor pizza
Vaderdag kwam vroeg, en een staande mixer gekregen
Ook Bestron, geen kenwood, of Kitchenaid, maar tot 1.5kg bloem volgens de handleiding moet te doen zijn

Gisterenochtend een kleine batch deeg gemaakt, en het placebo effect was er zeker, fijn werkbaar deeg gekregen :)

Ook een 'wens' in vervulling laten gaan
Al meerdere keren loop ik hiervoorbij


Prijzig, 2 euro voor een blikje tonijn, maar de smaak trok me wel, pittige tonijn en knoflook, wel uitlekken, want er komt veel olie uit

Met de basilicum basissaus van AH zelf, en wat kaas / mozzarella een heerlijke pizza gekregen
pi_112966174
Als jij 't maar lekker vond :+ ^O^

Hier vanavond weer pizza. Soaker en biga staan al sinds gisteren te rijzen/fermenteren, lekker weer volkoren :9
Ja doei.
  zaterdag 16 juni 2012 @ 20:30:23 #168
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_112978900
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 13:20 schreef Spartagek het volgende:
Het was gisteren weer tijd voor pizza
Vaderdag kwam vroeg, en een staande mixer gekregen
Ook Bestron, geen kenwood, of Kitchenaid, maar tot 1.5kg bloem volgens de handleiding moet te doen zijn

Gisterenochtend een kleine batch deeg gemaakt, en het placebo effect was er zeker, fijn werkbaar deeg gekregen :)

Ook een 'wens' in vervulling laten gaan
Al meerdere keren loop ik hiervoorbij
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]

Prijzig, 2 euro voor een blikje tonijn, maar de smaak trok me wel, pittige tonijn en knoflook, wel uitlekken, want er komt veel olie uit

Met de basilicum basissaus van AH zelf, en wat kaas / mozzarella een heerlijke pizza gekregen
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]
Dure tonijn maar die is wel lekker ja!
Wil ook weer eens pizza maken maar het komt er steeds niet van.
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
pi_112978954
Ik heb weer eens een paar foto's gemaakt! Zal ze overzetten :)







[ Bericht 67% gewijzigd door LieLie op 16-06-2012 21:00:29 ]
pi_113061589
Zelf voor het eerst een 'eigen pizza' gemaakt. Recept 2 met gist heb ik gevolgt.

Gisteravond het deeg gemaakt en net gevormd en een pizza van gemaakt.

Ik heb een combi-magnetron(was toen der tijd een van de besten) met heteluchtoven dus. Niet echt ideaal. Met name omdat het achteraan harder gaat dan voorin en ik de oven dan moet openen om hem wat te draaien en daardoor gaat natuurlijk weer belangrijke warmte verloren.

Wel gebakken op een pizzasteen en op max(250C, dat haalt ie denk ik in werkelijkheid niet), maar aan de onderkant vond ik hem nog erg wit. Als ik een punt vasthield, dan hing het puntige gedeelte ook naar beneden.

Ben bang als ik hem nog langer erin doe dat de topping dat te gebakken wordt. Is het dan ook aan te raden om de bodem + tomatensaus er eerst ff een paar minuten in te doen en dan pas te beleggen? Had hem nu in het onderste rek. Is het aan te raden om hem gewoon in het bovenste ovenrek te doen. In het kader dat warmte naar boven gaat?

Wat foto's:




[ Bericht 1% gewijzigd door franky_sl op 18-06-2012 18:50:58 ]
pi_113063272
Pizza (cajun kip, pepertjes, rode ui, mozzarella)



Hij was lekker.
pi_113064074
Hmmmm :)



Rauwe ham, roze ui, geraspte kaas, mozzarella en rucola
Quidquid latine dictum sit, altum viditur
  † In Memoriam † maandag 18 juni 2012 @ 19:35:33 #173
91830 MaximusTG
pi_113064440
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 20:31 schreef LieLie het volgende:
Ik heb weer eens een paar foto's gemaakt! Zal ze overzetten :)

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Had je die nu met dat desemdeeg gemaakt?

quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 18:31 schreef franky_sl het volgende:
Zelf voor het eerst een 'eigen pizza' gemaakt. Recept 2 met gist heb ik gevolgt.

Gisteravond het deeg gemaakt en net gevormd en een pizza van gemaakt.

Ik heb een combi-magnetron(was toen der tijd een van de besten) met heteluchtoven dus. Niet echt ideaal. Met name omdat het achteraan harder gaat dan voorin en ik de oven dan moet openen om hem wat te draaien en daardoor gaat natuurlijk weer belangrijke warmte verloren.

Wel gebakken op een pizzasteen en op max(250C, dat haalt ie denk ik in werkelijkheid niet), maar aan de onderkant vond ik hem nog erg wit. Als ik een punt vasthield, dan hing het puntige gedeelte ook naar beneden.

Ben bang als ik hem nog langer erin doe dat de topping dat te gebakken wordt. Is het dan ook aan te raden om de bodem + tomatensaus er eerst ff een paar minuten in te doen en dan pas te beleggen? Had hem nu in het onderste rek. Is het aan te raden om hem gewoon in het bovenste ovenrek te doen. In het kader dat warmte naar boven gaat?

Wat foto's:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hmm, je deeg is iig wel mooi gerezen in de oven :). Dat de bodem slap wordt komt idd door de lagere temperatuur, vocht verdampt dan niet snel genoeg. Je zou idd kunnen experimenteren met het voorbakken met alleen een beetje tomatensaus (niet teveel, heel dun!). Of in een keer bakken maar dan met minder toppings.

@emmyemmy & Dionysius85; Lekker hoor!
pi_113064515
quote:
7s.gif Op maandag 18 juni 2012 19:13 schreef emmyemmy het volgende:
Pizza (cajun kip, pepertjes, rode ui, mozzarella)

[ afbeelding ]

Hij was lekker.
Prachtig!
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_113064516
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 19:35 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Had je die nu met dat desemdeeg gemaakt?

[..]

Hmm, je deeg is iig wel mooi gerezen in de oven :). Dat de bodem slap wordt komt idd door de lagere temperatuur, vocht verdampt dan niet snel genoeg. Je zou idd kunnen experimenteren met het voorbakken met alleen een beetje tomatensaus (niet teveel, heel dun!). Of in een keer bakken maar dan met minder toppings.

@emmyemmy & Dionysius85; Lekker hoor!
Jep.
  † In Memoriam † maandag 18 juni 2012 @ 19:39:54 #176
91830 MaximusTG
pi_113064790
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 19:39 schreef MaximusTG het volgende:
Ook nog wat van bewaard?
Ja, en ik wil nog brood bakken met een deel. Maar komt qua tijd nu even slecht uit.
pi_113064854
Ik heb de helft van mijn pizza op en er kan niet meer bij, ze waren echt gigantisch.

quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 19:36 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

Prachtig!
Dank!
  † In Memoriam † dinsdag 19 juni 2012 @ 13:01:51 #179
91830 MaximusTG
pi_113093772
Had zondagmiddag deeg gemaakt voor Flammkuchen, maar dr waren nog twee bollen over. Die stonden nog steeds in de koelkast, maar waren nu toch wel erg veel gerezen nu. Dus heb ze ff opnieuw opgebold. Dat worden lekkere pizza's vanavond!
pi_113099602
Heb nu ook een desem 'opstaan'. 2e dag met volkoren roggemeel en 100% hydratatie. Dus als het na 7 dagen voltooid is, daar maar eens een pizzabodem mee maken. Kijken of ik ook goed het verschil ga proeven.

@Maximus
In 'recept 2' staat dat je tipo 00 bloem kan/moet gebruiken. Kan mij herinneren dat ik ergens hier gelezen heb dat jij een fifty-fifty mix maakt? 50% goede tarwebloem 50% tipo 00, klopt dat?
  Forum Admin dinsdag 19 juni 2012 @ 15:21:32 #181
232445 crew  Specularium
pi_113099730
quote:
7s.gif Op maandag 18 juni 2012 19:13 schreef emmyemmy het volgende:
Pizza (cajun kip, pepertjes, rode ui, mozzarella)

[ afbeelding ]

Hij was lekker.
Deze ziet er echt goed uit op het plaatje.
  † In Memoriam † dinsdag 19 juni 2012 @ 15:24:43 #182
91830 MaximusTG
pi_113099880
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 15:18 schreef franky_sl het volgende:
Heb nu ook een desem 'opstaan'. 2e dag met volkoren roggemeel en 100% hydratatie. Dus als het na 7 dagen voltooid is, daar maar eens een pizzabodem mee maken. Kijken of ik ook goed het verschil ga proeven.

@Maximus
In 'recept 2' staat dat je tipo 00 bloem kan/moet gebruiken. Kan mij herinneren dat ik ergens hier gelezen heb dat jij een fifty-fifty mix maakt? 50% goede tarwebloem 50% tipo 00, klopt dat?
Nee, dat staat niet in mijn PDF. Er staat dat er voor pizza vaak met de term tipo 00 gesmeten wordt, maar dat tipo 00 alleen de uitmalingsgraad beschrijft. Voor de thuissituatie is het niet altijd de beste keus. Ik zie dat ik daar nog wel wat uitleg kan toevoegen aan mn PDF.
Tipo 00 komt het beste tot zn recht bij de temperaturen van een houtoven. Als je een gewone oven gebruikt ben je veel beter af met een goede tarwebloem met hoog eiwit/glutengehalte.
Ik heb wel eens wat pizza's gemaakt met een deel tipo 00 en een deel goede tarwebloem met hoog glutengehalte. Maar dat had niet heel veel effect.
Waar ik wel altijd een 50/50 mix van maak is griesmeel en gewone bloem, om mee te bestuiven bij het vormen van de pizza's. Dat werkt echt perfect.
pi_113100775
Die mix van Semolina en gewonen bloem heb ik ook gedaan voor het vormen. Vroeg mij eerst altijd af hoe die grove korreltjes toch altijd op een pizzarand konden zitten als je een pizza bestelt in een pizzeria :).
  dinsdag 19 juni 2012 @ 15:54:24 #184
373352 MrBaas
Here's your boss
pi_113101205
Net een 4000 kcal pizza opgegeten, zelf gebakken :9
  † In Memoriam † dinsdag 19 juni 2012 @ 16:05:45 #185
91830 MaximusTG
pi_113101712
Zozo, dat moet een flinke hap geweest zijn. Wat zat erop?
  † In Memoriam † dinsdag 19 juni 2012 @ 18:01:38 #186
91830 MaximusTG
pi_113106368
Pizza met tomatensaus, gerookte ham, champignons en gorgonzola;

pi_113109686
quote:
9s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 15:21 schreef Specularium het volgende:

[..]

Deze ziet er echt goed uit op het plaatje.
M'n vriend beweert juist dat hij er in het echt beter uit zag
  † In Memoriam † dinsdag 19 juni 2012 @ 22:04:42 #188
91830 MaximusTG
pi_113118018
Mooie foto's maken van eten is inderdaad niet zo heel erg makkelijk. Heb zelf ook niet echt een goede camera, alleen mn Galaxy S. Mooiste foto's maak ik daarmee in deze lente/zomermaanden, dan is het licht goed genoeg. Anders komen de kleuren nooit zo mooi naar voren. Maar de recente pizzafoto's die ik hier gepost heb doen mn pizza's wel eer aan :).
pi_113235437
Foto's nemen zoals de pro's :P :
Heeft iemand eigenlijk ervaring met het pizzadeeg maken in een blender/food processor? Je vindt er wel redelijk wat over op internet. Ook zou de smaak beter zijn omdat het deeg minder lang blootgesteld wordt aan de lucht op die manier.

Ik ben er voornamelijk opgekomen omdat mijn pizza's moeilijk te shapen zijn vanwege te nat; ik heb geen KitchenAid of mixer met de juiste accessoires en nog niet de skills om met nat deeg te werken. Stretch and fold duurt bv. ook lang. Maar ze worden wel steeds beter :).

[ Bericht 4% gewijzigd door tony_clifton- op 22-06-2012 14:30:54 ]
  † In Memoriam † vrijdag 22 juni 2012 @ 15:07:04 #190
91830 MaximusTG
pi_113237107
In een blender? Met messen zeg maar? Waarom niet gewoon een handmixer met deeghaken? Die heb je al voor 15 euro volgens mij.
pi_113238868
Nadeel van een handmixer is dat je in de tussentijd niks ff kunt doen.
pi_113239000
Pizza van afgelopen woensdag :9
Tomatensaus, ui, gerookte ham en mozzarella

  † In Memoriam † vrijdag 22 juni 2012 @ 16:23:18 #193
91830 MaximusTG
pi_113240393
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 15:47 schreef franky_sl het volgende:
Nadeel van een handmixer is dat je in de tussentijd niks ff kunt doen.
Tja, die paar minuten?
pi_113243550
Sja een Kitchen Aid lijkt mij geweldig, zodat je zelf bijvoorbeeld dingen op kunt ruimen in tussentijd etc.

Helemaal dat je dan brooddeeg niet meer zelf hoeft te kneden.

Ik doe het ook gewoon met de handmixer, maar als ik geld zat had, wist ik het wel :).
pi_113244254
Ah maar ik bedoelde het omwille van wat je er mogelijk mee kan doen in verband met de smaak. Ik vond 't alleszins wel interessant om lezen: http://slice.seriouseats.(...)ork-style-pizza.html

Geen idee if it makes sense maar 't klinkt toch plausibel...

Enja, KitchenAid, ik ben een sucker for good looks maar de prijs staat mij nog wel in de weg. Maybe someday.
pi_113278937
Nice... Vind New York pizza pizza's ook erg lekker! En gaaf dus ga het de volgende keer ook een klein minuutje in de foodprocessor doen en dan in de koelkast voor een nacht.

[ Bericht 54% gewijzigd door franky_sl op 23-06-2012 17:15:51 ]
pi_113286003
Ik maak t deeg eigenlijk altijd in n magimix foodprocessor, omdat een hekel heb aan kneden met de hand. Gaat prima, en is zo gebeurd.
pi_113309251
Mijn pizzadeeg rijst niet in de oven. Ligt het dan aan het deeg of ligt het er toch aan dat ik geen pizza steen heb?
  † In Memoriam † zondag 24 juni 2012 @ 16:18:32 #199
91830 MaximusTG
pi_113317495
Deeg, bijna zeker. Niet ver genoeg gerezen als het er in gaat.
pi_113365477
Gisteren een andere tomatensaus geprobeerd ipv de Tomato Frito of Passata (die heeft minder rommel erin dan de frito).
Dit keer 3 potjes met gedroogde tomaten in olie gekocht. Alle 3 laten uitlekken en in de blender fijn gemalen. Daarna in een schone wekpot en afgedekt met olie.

Gisteren hiermee de Pizza Margaritha mee gemaakt en was erg lekker! Maar wel vrij lastig om uit te smeren omdat het echt een soort pesta dikte heeft ipv een saus.

[ Bericht 0% gewijzigd door DrukVout op 25-06-2012 16:27:50 ]
  † In Memoriam † maandag 25 juni 2012 @ 15:45:24 #201
91830 MaximusTG
pi_113367622
"Dit keer 3 potjes zonder gedroogde tomaten in olie gekocht."

Niet zo'n handige aankoop dus :P?
Maar lekker hoor, zal idd wel anders smaken. Je zou het nog kunnen mengen met een dunnere tomatensaus. Al is het voor mij wat te sterk van smaak denk ik. Tenminste, dat vind ik vaak van zongedroogde tomaat.
pi_113369917
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 15:45 schreef MaximusTG het volgende:
"Dit keer 3 potjes zonder gedroogde tomaten in olie gekocht."

Niet zo'n handige aankoop dus :P?
Maar lekker hoor, zal idd wel anders smaken. Je zou het nog kunnen mengen met een dunnere tomatensaus. Al is het voor mij wat te sterk van smaak denk ik. Tenminste, dat vind ik vaak van zongedroogde tomaat.
Hihihi :D Tja dan moest ik ook maar niet halverwege de zin aanpassen :D

Ik dacht dus ook dat ik het veel te sterk zou vinden, maar vond het reuze meevallen!
Maar wel een goede om ook pasta sauzen mee op smaak te brengen, eetlepel erin en instant smaak!
  dinsdag 26 juni 2012 @ 22:19:14 #203
296595 foodlover
live and learn
pi_113433143
We zijn druk bezig met verbouwing van de keuken en daarom staat 'ie nog ingepakt, mijn nieuwe Smeg 6-pitter. Kan bijna niet wachten om zelf pizza te gaan bakken in deze oven.
Vandaag een gratis "pizzasteen" gescoord bij de Hornbach, een langwerpige echt granieten tegel, medewerker eens aardig aangekeken...
Dit soort ovenstenen worden door Amerikanen veel gebruikt in de oven om brood op te bakken, ben benieuwd...

pi_113484903
Ziet er chique uit! Ik ben nog steeds aan't GASsen voor een gele KitchenAid, maar met zoiets kan je ook wel bakken!

Morgen weer pizza, heb vandaag deeg gemaakt en nu is het voor de eerste keer écht goed gekneed! Heb een half uur met een houten lepel zitten keren en in elkaar drukken (goede workout!). In 't potje in de koelkast kan je al zien dat de textuur is zoals ze moet zijn. Yay!
  donderdag 28 juni 2012 @ 21:45:50 #205
374892 bobbee
Bob's House
pi_113531943
@ foodlover

Mooi speelgoed! Voor pizza, maar ook voor mooie broden!
"When the moon hits your eye like a big pizza pie - that's amore"
“My idea of feng shui is to have them arrange the pepperoni in a circle on my pizza”
  donderdag 28 juni 2012 @ 21:57:21 #206
374892 bobbee
Bob's House
pi_113532818
Is er iemand die interesse heeft in een bestron pizza oventje? Ik heb er 2 en doe er 1 van weg. Hij staat ook op marktplaats maar dacht ik laat het hier ook even weten. Misschien kan ik er iemand blij mee maken. Paar keer gebruikt en werkt verder perfect!

Het gaat om de DLD9016:
Stand 1 - 135 c
Stand 2 - 222 c
Stand 3 - 325 c

Ik weet niet of ik hier een prijs mag vermelden en of ik het hier mag aanbieden maar stuur mij maar een PM als je interesse hebt...

"When the moon hits your eye like a big pizza pie - that's amore"
“My idea of feng shui is to have them arrange the pepperoni in a circle on my pizza”
  zondag 1 juli 2012 @ 08:25:47 #207
378971 Anti-Negativio
Pro-Positivio
pi_113620324
Hallo pizza puristen en pizza wannabee's :)

Na een tijdje deze mooie topic reeks gevolgd te hebben maar even een account aangemaakt, zodat ik kan reageren op al het lekkers wat hier voorbij komt. En misschien wat van mijn eigen creatie's posten :)

Een kleine maand geleden heb ik bij een vriend van mij pizza's gegeten die gemaakt waren door zijn italiaanse vrouw. Dit was voor mijn zo'n smaaksensatie dat ik het thuis ook ben gaan proberen.
Dat was buiten de ongelooflijke troep in de keuken een succes , maar ik wil meer :)

Nu heb ik gisteren mijn pizzasteen binnengekregen, die ga ik vanavond uitproberen.
Ik heb bij het plaatselijke delicatesse winkeltje een pak speltmeel gehaald, iemand van jullie hier ervaring mee? zo ja.. was het lekker?

Update :

Vanochtend deeg gemaakt van :
450 gr Bio speltmeel (duitse maling type 1050)
250 gr Bio tarwemeel (van de deen)
40 gram verse bakkersgist
Halve eetlpl zout
Theelepeltje suiker
Eetlepel olie
Water

Gist eerst aangemaakt met lauwwarm water, suiker en wat tarwebloem, kwartier laten activeren
Ik wou gaan voor een "nat" deeg maar dat bleek erg onhandelbaar, bloem toegevoegd totdat het net ging. Na zowat 20 minuten kneden was het een mooie bal....



Heb net even gespiekt in de koelkast, maar het rijst echt enorm.

Update 2

Na ongeveer 7 uur..


Dankzij wat olie viel het het er gemakkelijk uit..


Ik heb er zes bollen van gemaakt waarvan er twee in de vriezer gegaan zijn..
4 stukjes in bebloemde schaaltjes gestopt.


Ondertussen verder aan de saus, daar zit in :

-passata
-blikje tomatepuree
-5 tenen knofloof
-olijfolie
-sambal
-rood uitje
-zout en peper
-italiaanse kruiden

Eerst uitje en knoflook gefruit in wat olie, tomatenpuree meegebakken. Passata en de rest toegevoegd, uurtje laten pruttelen.. kleur is een beetje raar komt door mijn telefoon


Dankzij de warmte in mijn berging (29 graden) kwamen ze er na 2 uurtjes zo uit..


Het deeg was echt perfect te vormen, kon het inderdaad zo dun maken dat je er bij wijze van spreken door heen keek ;) De techniek om het overal even dun te krijgen heb ik nog niet echt door..

De eerste.. zo ging ie er in.. Had tijdens het rijzen maar even snel een schietplank gemaakt :)


Bij het "inschieten" schoot ik te hard waardoor er een deel over de rand van me steen hing.
Daardoor zat die kant dicht tegen de ventilator, maar was verder een gruwelijk lekkere pizza!


De tweede pizza was voor het nemen van een foto alweer op :)

Derde pizza.. het inschieten gaat nu prima, zoals maximus al aangaf kleine bewegingen en controle vooraf..


Ook deze was echt heerlijk, de korst ziet wat bleek maar was toch lekker knapperig zonder droog te zijn. Ik denk wel dat ik aan een andere oven moet, nu nog een combi mag/hete luchtoven die maar tot 250 graden gaat (volgens mij haalt ie dat niet)

Ik en me tafelgenote zaten vol dus ik heb de vierde bol ook maar in me vriezer gedaan, kijk wel of het uitmaakt dat deze al een tweede rijs heeft gehad.
Was een geslaagd experiment met het spelt meel, het zelf samenstellen van je deeg is leuk om te doen. Misschien wel een psychologisch effect maar je pizza smaakt echt lekkerder in mijn ogen.. Volgende week ga ik pizza maken voor me ouders, zal kijken of ik dan ook foto's kan maken zonder dat ik voor gek wordt verklaard :P

[ Bericht 16% gewijzigd door Anti-Negativio op 01-07-2012 22:31:20 ]
pi_113711255
Hmmm.. de laatste paar keer is het bij mij niet echt gelukt. Ik moet de thermostaat echt loskoppelen van de bovenste spiraal. Maar hoe dat precies moet, weet ik niet...

Ik had de bovenkap uit elkaar gehaald, maar daarin zit alleen een temperatuur knop volgens mij. Niet de thermostaat. Iemand toevallig deze bewerking al uitgevoerd?

Het gaat om de G3 ferrari :)
pi_113718081
Ik heb gister voor de eerste keer zelf een pizza gemaakt, althans, het beleggen dan ;)
Met zo'n kant en klare deegrol van de AH die je op de bakplaat kunt leggen inclusief saus.

Ik lees hier al een tijdje mee en wou toch maar eens gaan beginnen met dit heerlijks! Wil uiteindelijk wel zelf deeg gaan maken, 'het echte werk' maar begon hiermee.



Misschien wel niet zo cool en stoer als jullie mooie pizza's maar ik was best trots! Beter dan de diepvries pizza's die we voorheen altijd aten.

Links: salami, champignon, ui, praprika en geraspte mozzarella kaas.
Midden: ham, ananas, gesneden belegen kaas en wat geraspte mozzarella kaas.
Rechts: Uitgelekte plakjes mozzarella, gesneden belegen kaas en gorgonzola en nog meer geraspte mozzarella kaas.

We hebben genoten!
Op naar de eerste 'echte' zelfgemaakte pizza.
  † In Memoriam † dinsdag 3 juli 2012 @ 16:38:03 #210
91830 MaximusTG
pi_113719924
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 12:52 schreef Basic_ het volgende:
Hmmm.. de laatste paar keer is het bij mij niet echt gelukt. Ik moet de thermostaat echt loskoppelen van de bovenste spiraal. Maar hoe dat precies moet, weet ik niet...

Ik had de bovenkap uit elkaar gehaald, maar daarin zit alleen een temperatuur knop volgens mij. Niet de thermostaat. Iemand toevallig deze bewerking al uitgevoerd?

Het gaat om de G3 ferrari :)
Maak er eens een foto van anders? Ik weet niet wat je verwacht te vinden, maar die thermostaat stelt niet veel voor hoor.

@ChillayD; nou, succes met de volgende echte poging dan alvast, kan je aanraden om die wat minder vol te beleggen.

Vanavond eet ik zelf een van mn eigen pizza's uit de diepvries :).
  dinsdag 3 juli 2012 @ 17:53:21 #211
378971 Anti-Negativio
Pro-Positivio
pi_113723548
Maximus misschien heb je het al is gepost, maar waarin bak jij?
  † In Memoriam † dinsdag 3 juli 2012 @ 18:09:55 #212
91830 MaximusTG
pi_113724140
Ik bak of in mn gewone oven, dat ziet er zo uit:



Etna gasfornuis, elektrische oven, maximale stand; iets > 250 graden.

of in een Bestron DLD9070.

Tis een beetje een dilemma; de Bestron geeft een mooiere onderkant:



Maar de bruining van de toppings en de rand vallen me erg tegen.



vs:



Vocht lijkt niet goed kwijt te kunnen, en warmte is slecht verdeeld..
  dinsdag 3 juli 2012 @ 18:48:36 #213
378971 Anti-Negativio
Pro-Positivio
pi_113725508
aha.. bedankt voor het snelle en uitgebreide antwoord!
Jij krijgt echt een mooie bruine korst uit je oven zeg ^O^

Voor zo meteen maar twee bolletjes van zondag uit de vriezer gehaald... kon niet langer wachten.
  † In Memoriam † dinsdag 3 juli 2012 @ 18:59:59 #214
91830 MaximusTG
pi_113725964
Graag gedaan, en bedankt.

Ja, bruint best mooi in de conventionele oven. Als je deeg maakt zonder extra toegevoegde suiker, dan krijg je een mooiere bruining naarmate je deeg langer gefermenteerd heeft. In die tijd worden namelijk complexe suikers afgebroken tot simpele suikers, en die zorgen voor de bruining.
  dinsdag 3 juli 2012 @ 19:14:17 #215
378971 Anti-Negativio
Pro-Positivio
pi_113726578
Kijk dan ga ik het deeg voor aanstaande zaterdag op donderdagavond maken, kijken of dat erg scheelt.
De verkoopster van het speltmeel probeerde me ook al uit te leggen waarom je verse gist niet met suiker moest activeren. Toch heb ik dit deeg met een beetje suiker aangemaakt :+
Mijn moeder deed het ook altijd zo , net zo als het overgrote deel van internet blijkbaar nu ook nog.

En wat zit er nou links in je oven? lijkt op een stuk alu-folie met een speldeknop.. heb je je oven gemodificeerd? :P
  † In Memoriam † dinsdag 3 juli 2012 @ 19:22:53 #216
91830 MaximusTG
pi_113727026
Oh dat, is al al oude foto, is idd poging om te kijken of afschermen temperatuursensor mogelijk was. Zijn mensen die hele sokjes maken van isolerend materiaal om zo de oven heter te laten worden. Vond ik een beetje te link in dit geval.
Suiker in je pizzadeeg, tja, het is vaak om het maar zo snel mogelijk te laten rijzen. Maar dat is dus juist wat je niet wil als je smaakvol deeg wil maken. En probeer anders eens instant gist; is voor de thuisbakker veel praktischer.
  dinsdag 3 juli 2012 @ 21:41:48 #217
374892 bobbee
Bob's House
pi_113734335
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 18:09 schreef MaximusTG het volgende:

Tis een beetje een dilemma; de Bestron geeft een mooiere onderkant:

Maar de bruining van de toppings en de rand vallen me erg tegen.

Vocht lijkt niet goed kwijt te kunnen, en warmte is slecht verdeeld..
Dus als ik het goed begrijp komen de "mooie" pizza'sop jouw foto's uit je oven en niet uit de bestron?

[ Bericht 14% gewijzigd door bobbee op 03-07-2012 21:59:08 ]
"When the moon hits your eye like a big pizza pie - that's amore"
“My idea of feng shui is to have them arrange the pepperoni in a circle on my pizza”
  dinsdag 3 juli 2012 @ 21:57:15 #218
374892 bobbee
Bob's House
pi_113735141
quote:
Hallo pizza puristen en pizza wannabee's :)

Na een tijdje deze mooie topic reeks gevolgd te hebben maar even een account aangemaakt, zodat ik kan reageren op al het lekkers wat hier voorbij komt. En misschien wat van mijn eigen creatie's posten :)
....
met het spelt meel, het zelf samenstellen van je deeg is leuk om te doen. Misschien wel een psychologisch effect maar je pizza smaakt echt lekkerder in mijn ogen.. Volgende week ga ik pizza maken voor me ouders, zal kijken of ik dan ook foto's kan maken zonder dat ik voor gek wordt verklaard :P

Mooie uitgebreide post heb je gemaakt. Leuk om te zien!
Je kunt alle soorten deeg maken, heb zelf al van alles gemaakt....100% volkoren, meergranen met lijnzaadjes/gierst er doorheen etc...lukt allemaal maar het lekkerst blijft toch de witte dunne italiaanse bodem volgens standaard recept :Y)

Je hebt trouwens behoorlijk veel mozzarella op je pizza, dus vraag me af of je wel een heel dunne bodem had? Of is hij door gaan lekken wat we niet zien op de foto? :)
"When the moon hits your eye like a big pizza pie - that's amore"
“My idea of feng shui is to have them arrange the pepperoni in a circle on my pizza”
  woensdag 4 juli 2012 @ 04:44:21 #219
238882 Spartagek
meestal gewoon gek
pi_113748650
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 18:09 schreef MaximusTG het volgende:
Ik bak of in mn gewone oven, dat ziet er zo uit:

[ afbeelding ]

Etna gasfornuis, elektrische oven, maximale stand; iets > 250 graden.

of in een Bestron DLD9070.

Tis een beetje een dilemma; de Bestron geeft een mooiere onderkant:

[ link | afbeelding ]

Maar de bruining van de toppings en de rand vallen me erg tegen.

[ link | afbeelding ]

vs:

[ link | afbeelding ]

Vocht lijkt niet goed kwijt te kunnen, en warmte is slecht verdeeld..
Voor jouw 'dillemma' ...

http://slice.seriouseats.(...)pe.html?ref=obinsite

Deze man had ook problemen met de kleuring, en geeft aan dat het deels aan de "verhoging" onder de steen ligt.

misschien heb je er iets aan. ..
  woensdag 4 juli 2012 @ 05:36:04 #220
378971 Anti-Negativio
Pro-Positivio
pi_113748775
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 21:57 schreef bobbee het volgende:

[..]

Mooie uitgebreide post heb je gemaakt. Leuk om te zien!
Je kunt alle soorten deeg maken, heb zelf al van alles gemaakt....100% volkoren, meergranen met lijnzaadjes/gierst er doorheen etc...lukt allemaal maar het lekkerst blijft toch de witte dunne italiaanse bodem volgens standaard recept :Y)

Je hebt trouwens behoorlijk veel mozzarella op je pizza, dus vraag me af of je wel een heel dunne bodem had? Of is hij door gaan lekken wat we niet zien op de foto? :)
Die eerste was inderdaad ietwat ruim belegd met mozzerella :P .. ik heb getracht foto's te maken van de doorsnede maar mijn phone vertikt scherp te stellen op zo'n korte afstand.
De bodem was wel wat dikker inderdaad , de techniek om hem overal even dik te krijgen beheers ik nog niet maar dat komt wel.. :D

Het deeg uit de vriezer was wel stugger om mee te werken, ik heb een deegroller moeten gebruiken om het een beetje plat te krijgen.

Tomaat, mozzerella (wat minder nu.. half bolletje) en een beetje basilicum. bij het inschieten bleef hij ietwat plakken..


Ietwat wazige foto van de doorsnede, bodem kan nog wat dunner maar smaakte prima.. kan overigens niet wachten totdat ik een huis heb gekocht en dus een fatsoenlijke keuken heb :Y


Voor mijn ouders aankomende zaterdag ga ik proberen om van gewoon tarwebloem een deeg te maken, dan met een suikervrij deeg en twee dagen een koude rijs.. kan niet wachten..
  † In Memoriam † woensdag 4 juli 2012 @ 13:00:42 #221
91830 MaximusTG
pi_113756793
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 04:44 schreef Spartagek het volgende:

[..]

Voor jouw 'dillemma' ...

http://slice.seriouseats.(...)pe.html?ref=obinsite

Deze man had ook problemen met de kleuring, en geeft aan dat het deels aan de "verhoging" onder de steen ligt.

misschien heb je er iets aan. ..
Nee, dat heeft er niks mee te maken. Sowieso maken ze daar 'bar pies', simpele pizza's uit een cafe oid, zonder rand in een vorm.
Plaatje laat idd zien dat ze ook een steen in een oven gebruiken zoals in mijn foto, maar dat is juist de oven waar ik geen probleem mee heb, behalve dan dat ie niet zo heet kan worden als ik zou willen.

De Bestron geeft een mooiere onderkant omdat die nu eenmaal heter wordt. Maar de bovenkant is gewoon waardeloos omdat de warmtecapaciteit bovenin te klein is. De onderkant heeft de steen, maar als je em opendoet om een pizza erin te doen dan koelt de bovenkant al flink af + dat de warmte die er dan wel is heel ongelijk verdeeld is. Waardoor je dus zwarte plekken krijgt op sommige stukken, maar de rand op andere plekken zo wit blijft.

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 21:41 schreef bobbee het volgende:

[..]

Dus als ik het goed begrijp komen de "mooie" pizza'sop jouw foto's uit je oven en niet uit de bestron?
Ik heb ook wel redelijke pizza's uit de Bestron gehad, maar zoals ik ze het mooist vind komen ze toch het beste uit de conventionele oven; zo dus:

Overzicht pizza's




  vrijdag 6 juli 2012 @ 10:10:03 #222
296595 foodlover
live and learn
pi_113840931
Ik wil dit weekend zelfgemaakte pizza bakken in mijn nieuwe oven.
Welke stand adviseren jullie en welke temperatuur en op welke plek in de oven (laag, midden of juist hoog)?
Ik heb:
- Conventioneel met boven- en onderwarmte
- Grill
- Grill en hetelucht
- Hetelucht met onderwarmte
- Hetelucht gewoon

Aanvulling: Ik ga bakken op een granieten plaat van ca. 2. cm dik.
  † In Memoriam † vrijdag 6 juli 2012 @ 11:27:58 #223
91830 MaximusTG
pi_113843250
Merk +model oven?

Temperatuur is simpel; Zo hoog mogelijk.

Dan laat je je steen met de oven mee opwarmen. Zeker half uur/ 3 kwartier van te voren aanzetten. Steen dicht bij bovenste warmteelement. Zie mijn foto hierboven. Zou dan gewoon boven en onderwarmte gebruiken. Eventueel als pizza op steen ligt kan je overschakelen op grill om de temperatuur hoger te krijgen dan de max.
pi_113856650
Bij de action hebben ze overigens ook een pizza''steen'' (een plaat eigenlijk)
Werkt prima, gebruik hem zelf ook en is maar 2,50 ofzo.
pi_113889730
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 16:39 schreef emmyemmy het volgende:
Bij de action hebben ze overigens ook een pizza''steen'' (een plaat eigenlijk)
Werkt prima, gebruik hem zelf ook en is maar 2,50 ofzo.
Maar is ie die plaat die geen steen is wel van steen, of van metaal?
  zaterdag 7 juli 2012 @ 15:00:15 #226
378971 Anti-Negativio
Pro-Positivio
pi_113891854
Volgens mij is die action "steen" heel erg dun of niet? een dunne steen zal zijn warmte erg snel verliezen...
Ik heb een steen gekocht bij de internetsite die hier eerder genoemd is.

http://www.groenebouwmate(...)-30x30x3-cm-per-stuk

Ik heb er twee tegelijk gekocht, 1 als cadeau voor me maat, verzendkosten vallen dan wel mee in mijn ogen..

Net mijn deeg uit de koeling gehaald, stond er vanaf donderdagavond in.. Ik heb er zo'n zin in :9~
pi_113896241
Wij eten morgen weer pizza!
pi_113983574
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 15:00 schreef Anti-Negativio het volgende:
Volgens mij is die action "steen" heel erg dun of niet? een dunne steen zal zijn warmte erg snel verliezen...
Ik heb een steen gekocht bij de internetsite die hier eerder genoemd is.

http://www.groenebouwmate(...)-30x30x3-cm-per-stuk

Ik heb er twee tegelijk gekocht, 1 als cadeau voor me maat, verzendkosten vallen dan wel mee in mijn ogen..

Net mijn deeg uit de koeling gehaald, stond er vanaf donderdagavond in.. Ik heb er zo'n zin in :9~
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 13:48 schreef vriendelijkevriend het volgende:

[..]

Maar is ie die plaat die geen steen is wel van steen, of van metaal?
Geen idee waar 'ie van gemaakt is, metaal achtig iets ofzo. Die gooi je er dan ook in met de pizza, niet van te voren opwarmen ofzo, maar hij werkt prima!
  † In Memoriam † maandag 9 juli 2012 @ 20:46:56 #229
91830 MaximusTG
pi_113984605
Ja, maar dat is dus geen pizzasteen, en die werkt dus compleet anders. Is ook zeker rond en je doet het deeg daar direct op?
Echte pizzasteen is wel wat anders.
pi_113985194
De grap van een pizzasteen is ook dat hij vocht absorbeert doordat het wat poreus is. Daardoor wordt de bodem lekker krokant. Metaal kan dat niet.
pi_113985256
Maximus,

Welke soort bloem gebruikte jij nou voor je pizza? Die Frans krokant?

Heb nu eindelijk goede bloem. Heb zowel tarwebloem(eiwitgehalte 13.5%) als Frans krokant gekocht. Wat is wijsheid?
  † In Memoriam † maandag 9 juli 2012 @ 21:24:59 #232
91830 MaximusTG
pi_113986774
Meestal wel ja, want die kan ik het makkelijkst krijgen hier. Maar met die 13.5% moet je ook goede resultaten krijgen. En verder gewoon uitproberen wat voor jou het fijnste werkt en wat het beste resultaat geeft.
  dinsdag 10 juli 2012 @ 18:52:08 #233
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_114024684
N.a.v. de uitzending gisteravond van de Austraklische Masterchef (in Rome) vandaag een pizzasteen gekocht en voor het eerst van ons leven zelf een pizza gemaakt.
Tomatensaus gemaakt van gekookte blokjes tomaat, frito, organo, basilicum, ui, tijn, knoflook en een beetje tabasco.
Als topping: parmezaan en buffelmozzarella, salami, gerookte kip, uienringen, gemengde hele paddenstoelen, beetje olijfolie en basilicum.
Ultradunne bodem proberen te maken.

Als eerste keer best een geslaagd experiment. Volgende keer ga ik nog wat stoeien en proberen om andere bloemsoorten te gebruiken voor de bodem.

Repo:
pizzasteen in de oven:


Voor het bakken:


Na het bakken:


Pizzapuntje:
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 10 juli 2012 @ 18:58:45 #234
373352 MrBaas
Here's your boss
pi_114025007
:9~ :9~ Heb je daar gestudeerd voor ofzo?
pi_114025479
Prachtig Golfer! Zeker voor je eerste pizza _O_
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_114122266
Jeetje Golfer, lekker hoor! :9~

Ik heb m'n ouders na afgelopen weekend ook om, binnenkort gaat de steen een keertje mee :Y

Samen met me moeder deeg maken, brings back memories O+
pi_114123603
Net voor het eerst zelf pizzadeeg gemaakt op basis van het eerste recept. Morgen kom ik terug met de resultaten :)
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_114130334
Ok ik heb een kleintje "proefgedraaid"en heb hem al op gegeten voordat ik er aan dacht een foto te maken. In principe is het wel goed gelukt alleen had ik mijn saus misschien even moeten pureren. Het enige probleem waar ik tegen aan liep is dat mijn rand al bijna goed was (achteraf gezien had de pizza nog wel even gekund) terwijl de bodem nog vrij slap was.

Wat kan ik hiertegen doen?
Ik neem aan dat de steen een "verdieping" lager leggen al helpt, nog andere dingen die daar invloed op hebben?

tnx!
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  zaterdag 14 juli 2012 @ 12:12:03 #239
374892 bobbee
Bob's House
pi_114189974
Tip voor

Bij de blokker dr oetker pizza steen te koop incl kantelmes voor 13 euro...
Wanneer je geen chamotte steen kunt vinden is dit een makkelijke oplossing.
"When the moon hits your eye like a big pizza pie - that's amore"
“My idea of feng shui is to have them arrange the pepperoni in a circle on my pizza”
  zaterdag 14 juli 2012 @ 12:15:40 #240
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_114190061
Pizzadag hier :D Vanmorgen pas het deeg gemaakt maar buiten de koeling laten rijzen en er komt wel wat werkbaars uit.
  zaterdag 14 juli 2012 @ 19:14:43 #241
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_114203049
Update:

Een deel van het deeg is gemaakt van spelt omdat mijn bloem op was om mee te experimenteren:







pi_114203884
Volgende week 12 dagen Italië. Eens kijken of ze daar ook nog een beetje pizza kunnen bakken...
pi_114215975
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 19:37 schreef NutKees het volgende:
Volgende week 12 dagen Italië. Eens kijken of ze daar ook nog een beetje pizza kunnen bakken...
Bij Spontini in Milaan heb ik ws de lekkerste pizza ooit gegeten. :9~

Ze hebben er alleen Margheritas, maar als je die goed bakt hoef je ook niks anders te maken.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_114317395
Afgelopen zondag ook voor het eerst zelf pizza gemaakt. Het was nog wel een beetje behelpen. Ik heb geen pizza staan. En het mooi rond krijgen van de pizza ging ook niet erg makkelijk. Ook had ik wat teveel tomatensaus gebruikt en wat te weinig kaas. Maar daar kan nog verbetering in komen.

Ik kreeg mijn bol deeg alleen moeilijk uit mijn kom. Wat is hier een handige tip voor?
  † In Memoriam † dinsdag 17 juli 2012 @ 15:02:08 #245
91830 MaximusTG
pi_114317465
Kom voordat je deeg erin doet met olijfolie insmeren. Dan deeg erin. Als het gerezen is (al dan niet in de koelkast), werkblad bebloemen. Bakje/kom omgekeerd erbovenop zetten tot deeg op werkblad gezakt is. Wel individuele bollen gebruiken dan natuurlijk!
pi_114317760
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 15:02 schreef MaximusTG het volgende:
Kom voordat je deeg erin doet met olijfolie insmeren. Dan deeg erin. Als het gerezen is (al dan niet in de koelkast), werkblad bebloemen. Bakje/kom omgekeerd erbovenop zetten tot deeg op werkblad gezakt is. Wel individuele bollen gebruiken dan natuurlijk!
Tnx voor de tip.
En wat is een goeden tip op je deeg mooi rond en dun te krijgen. Of is dat gewoon een kwestie van oefening baart kunst.
pi_114318694
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 15:08 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Tnx voor de tip.
En wat is een goeden tip op je deeg mooi rond en dun te krijgen. Of is dat gewoon een kwestie van oefening baart kunst.
<< kijk eens naar dat filmpje. Gaat erg snel, maar prima te doen en geen gegoochel van de ene hand naar de andere.
pi_114319726
Dat ziet er goed uit zeg. En ook een makkelijke lekkere topping. Ook handig om te zien hoeveel (of beter gezegd hoe weinig tomatensaus erop gaat.

Binnenkort maar een pizza steen aanschaffen en dan kan ik het wat beter en vaker gaan doen.

Nog een laatste vraag. Het is ideaal als 1 persoonsgerecht. En nu eet ik ik komende winter weer vaker alleen doordeweeks. Kan ik gewoon meerdere deegballen maken en die invriezen ofzo? of is dat geen succes? En dan de avond ervoor deze in de koelkast leg. En op de avond zelf het dan maak zoals in het filmpje hierboven?
  † In Memoriam † dinsdag 17 juli 2012 @ 16:42:30 #249
91830 MaximusTG
pi_114321583
Het ziet er trouwens makkelijker uit dan het is in het filmpje hoor ;). Moet je wel een mooi glad blad voor hebben, dat moet ik op mn geribbelde aanrecht niet proberen bv.
Je kan je deegballen idd invriezen. Maar waar je een beetje mee moet spelen dan is de rijstijd.
Om het een beetje uit te leggen; Je deeg heeft op een gegeven moment een bepaald punt bereikt, waarbij het op zn piek is. Mooi gerezen, gist is actief, als je het op dat moment zou bakken zou je een maximale rijs krijgen (en dus een luchtige pizza, mooie rand etc.). Wanneer dat punt is, is afhankelijk van dingen als hoeveelheid gist, temperatuur, zout, etc.
Wanneer je je deeg bevroren in de koelkast zet, dan begint het gistproces/rijsproces weer langzaamaan. De temperatuur van de bal deeg stijgt. Je moet kijken of je je deeg na het maken meteen in kan vriezen, of dat je het bijvoorbeeld 's avonds maakt en in de koelkast zet, en 's ochtends naar de vriezer verplaatst (of laat staan voor diezelfde avond). Op het moment dat je dan een bevroren bal deeg uit de vriezer haalt is ie al 'iets verder'.
pi_114322711
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 16:42 schreef MaximusTG het volgende:
Het ziet er trouwens makkelijker uit dan het is in het filmpje hoor ;). Moet je wel een mooi glad blad voor hebben, dat moet ik op mn geribbelde aanrecht niet proberen bv.
Je kan je deegballen idd invriezen. Maar waar je een beetje mee moet spelen dan is de rijstijd.
Om het een beetje uit te leggen; Je deeg heeft op een gegeven moment een bepaald punt bereikt, waarbij het op zn piek is. Mooi gerezen, gist is actief, als je het op dat moment zou bakken zou je een maximale rijs krijgen (en dus een luchtige pizza, mooie rand etc.). Wanneer dat punt is, is afhankelijk van dingen als hoeveelheid gist, temperatuur, zout, etc.
Wanneer je je deeg bevroren in de koelkast zet, dan begint het gistproces/rijsproces weer langzaamaan. De temperatuur van de bal deeg stijgt. Je moet kijken of je je deeg na het maken meteen in kan vriezen, of dat je het bijvoorbeeld 's avonds maakt en in de koelkast zet, en 's ochtends naar de vriezer verplaatst (of laat staan voor diezelfde avond). Op het moment dat je dan een bevroren bal deeg uit de vriezer haalt is ie al 'iets verder'.
Dat klopt, gelukkig heb ik een glas houten aanrecht. Mooiste zou een marmeren plaat nog zijn, maar vind ik teveel gedoe. Nu alleen nog een goede pizzaplan/schep. Doe het nu op een houten snijplank, maar het schieten op de pizzasteen vind ik dan nogal een gedoe en raakt ie wat uit shape of valt er wat af.
pi_114326386
Vispizza staat in de oven! Over 5 min lekker smikkelen!
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
pi_114353462
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 16:42 schreef MaximusTG het volgende:
Het ziet er trouwens makkelijker uit dan het is in het filmpje hoor ;). Moet je wel een mooi glad blad voor hebben, dat moet ik op mn geribbelde aanrecht niet proberen bv.
Je kan je deegballen idd invriezen. Maar waar je een beetje mee moet spelen dan is de rijstijd.
Om het een beetje uit te leggen; Je deeg heeft op een gegeven moment een bepaald punt bereikt, waarbij het op zn piek is. Mooi gerezen, gist is actief, als je het op dat moment zou bakken zou je een maximale rijs krijgen (en dus een luchtige pizza, mooie rand etc.). Wanneer dat punt is, is afhankelijk van dingen als hoeveelheid gist, temperatuur, zout, etc.
Wanneer je je deeg bevroren in de koelkast zet, dan begint het gistproces/rijsproces weer langzaamaan. De temperatuur van de bal deeg stijgt. Je moet kijken of je je deeg na het maken meteen in kan vriezen, of dat je het bijvoorbeeld 's avonds maakt en in de koelkast zet, en 's ochtends naar de vriezer verplaatst (of laat staan voor diezelfde avond). Op het moment dat je dan een bevroren bal deeg uit de vriezer haalt is ie al 'iets verder'.
Bedankt voor de tip. Dus ik kan dan beter op dinsdagavond het deeg maken voor de avond erna. Moet deeg eigenlijk rijzen in de koelkast of op een warme plek?

Is dit trouwens een goede pizzasteen?
http://www.fonq.nl/product/jamie-oliver-pizzasteen/34772/
pi_114353687
Ik heb die steen ook. Hij werkt prima. Sommige zullen zeggen dat ie te dun is, maar voor mij werkt hij prima en niet al te duur. Je kan natuurlijk ook naar een tuinland/Gamma gaan voor een goede steen(weet zo niet welk type), maar dan moet ie net in een juiste maat zijn of moet je hem zelf gaan 'bijsnijden'. Betaal dan liever 17 euro voor iets wat een mooie ronde vorm heeft en niet teveel gedoe kost.
  † In Memoriam † woensdag 18 juli 2012 @ 12:52:52 #254
91830 MaximusTG
pi_114357495
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 11:09 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Bedankt voor de tip. Dus ik kan dan beter op dinsdagavond het deeg maken voor de avond erna. Moet deeg eigenlijk rijzen in de koelkast of op een warme plek?

Is dit trouwens een goede pizzasteen?
http://www.fonq.nl/product/jamie-oliver-pizzasteen/34772/
Je zult best pizza kunnen bakken op die steen, maar hij is inderdaad erg dun, en ik zie niet helemaal wat het rond zijn van de steen nou zoveel toevoegt qua gemak? Het maakt het eigenlijk alleen maar lastiger omdat je minder plek hebt om de pizza op te schuiven.

Deeg kan zowel in de koelkast als op een warme plek rijzen, alleen gaat het op een warme plek sneller. Maar in de koelkast krijgt je deeg dan wel weer de tijd om meer smaak te ontwikkelen. En je hebt het proces meer onder controle.
Je kan er mee spelen he; Stel je maakt savonds laat deeg, zet het in de koelkast, en de volgende dag wil je het bakken. Je kijkt in de koelkast en je ziet dat het deeg nog niet ver genoeg gerezen is. Dan zou je het bv even op een warmere plek kunnen zetten (niet te warm natuurlijk). Maar als het deeg al wel bijna goed is hoef je het er bv maar een half uurtje van te voren uit te halen (ik zeg maar wat als voorbeeld). Dat is iets wat je een beetje uit ervaring moet leren.

Maar ik zie deeg in de koelkast ook gewoon als erg makkelijk. Als je namelijk het deeg dezelfde dag nog moet maken dan eet je sowieso erg laat, en je deeg bevat veel gist en is snel gerezen. En je hebt de meeste 'rotzooi' al gehad.
pi_114358216
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 12:52 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Je zult best pizza kunnen bakken op die steen, maar hij is inderdaad erg dun, en ik zie niet helemaal wat het rond zijn van de steen nou zoveel toevoegt qua gemak? Het maakt het eigenlijk alleen maar lastiger omdat je minder plek hebt om de pizza op te schuiven.

Deeg kan zowel in de koelkast als op een warme plek rijzen, alleen gaat het op een warme plek sneller. Maar in de koelkast krijgt je deeg dan wel weer de tijd om meer smaak te ontwikkelen. En je hebt het proces meer onder controle.
Je kan er mee spelen he; Stel je maakt savonds laat deeg, zet het in de koelkast, en de volgende dag wil je het bakken. Je kijkt in de koelkast en je ziet dat het deeg nog niet ver genoeg gerezen is. Dan zou je het bv even op een warmere plek kunnen zetten (niet te warm natuurlijk). Maar als het deeg al wel bijna goed is hoef je het er bv maar een half uurtje van te voren uit te halen (ik zeg maar wat als voorbeeld). Dat is iets wat je een beetje uit ervaring moet leren.

Maar ik zie deeg in de koelkast ook gewoon als erg makkelijk. Als je namelijk het deeg dezelfde dag nog moet maken dan eet je sowieso erg laat, en je deeg bevat veel gist en is snel gerezen. En je hebt de meeste 'rotzooi' al gehad.
Tnx voor de tip.

Wat voor steen gebruik jij dan?
  † In Memoriam † woensdag 18 juli 2012 @ 13:25:25 #256
91830 MaximusTG
pi_114358702
Ik heb ooit deze steen van http://pizzastein.com/ voor mn verjaardag gekregen. Is ook chamotte. Zelfde soort steen dus. Alleen is het bij groenebouwmaterialen goedkoper (als je em af kan halen).
pi_114358949
hmm aan het einde van De Parade gaan er 2 grote stenen pizzaovens weg, iemand van hier interesse?
  † In Memoriam † woensdag 18 juli 2012 @ 13:37:38 #258
91830 MaximusTG
pi_114359208
Hmm, jammer dat ik daar nog geen plek voor heb.. Wat moeten ze kosten?
pi_114361915
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 13:25 schreef MaximusTG het volgende:
Ik heb ooit deze steen van http://pizzastein.com/ voor mn verjaardag gekregen. Is ook chamotte. Zelfde soort steen dus. Alleen is het bij groenebouwmaterialen goedkoper (als je em af kan halen).
Ik zal eens bij pizzastein kijken.
Bedankt.
  † In Memoriam † woensdag 18 juli 2012 @ 19:17:25 #260
91830 MaximusTG
pi_114377638
Ook maar weer eens pizza gebakken :). Had alleen geen goede bloem meer, dus heb een pak van Soubry gebruikt met volkorenmeel. Had ik een keer bij de Jumbo gehaald, had niet goed opgelet, dacht dat het broodbloem voor witbrood was.. Maar heb het gezeefd, dus het is een semi-volkoren pizza geworden;
Met tomatensaus, gebakken kipfilet, champignons, gorgonzola, mozzarella en basilicum.

  donderdag 19 juli 2012 @ 15:15:52 #261
380115 LoganMCV
Ik doe ook maar wat
pi_114416111
Hoi Pizzabakkers !!

Vraagje voor jullie, weet iemand wat er mis is met mijn deeg als er te makkelijk gaten in vallen?

Als recept zit ik op iets van 500gr bloem met 3dl water instant gist, 2 theelepeltjes suiker, beetje zout en wat knoflookpoeder. Ik ben aan het experimenteren met wat melk (ca 0,5 dl) en wat minder water..dat maakt het deeg wat soepeler maar lijkt het gatenprobleem erger te maken.

Ik laat het ca 1 uur rijzen, kneed het dan en maak er dan direct bodems van die de oven in gaan

Iemand enig idee hoe dat komt dat er zo makkelijk gaten in vallen?

NB ik maak de bodem wel erg dun maar heb toch niet het idee dat ik het deeg te ver rek..
  † In Memoriam † donderdag 19 juli 2012 @ 15:22:20 #262
91830 MaximusTG
pi_114416410
Je moet je deeg niet vormen net nadat je het gekneed hebt. Je moet het 1 keer kneden, verdelen in bollen, laten rijzen, en dan verwerken tot bodems. Of kneden, in bulk rijzen, verdelen, opbollen (dus niet kneden), rijzen, en dan verwerken tot bodems.
Of je er nu melk, water, suiker, knoflook of wat dan ook in doet, je deeg scheurt omdat de gluten niet goed ontwikkeld zijn (of omdat de bloem die je gebruikt niet geschikt is, welke gebruik je?).
Bij een goed ontwikkelde glutenstructuur kan je je deeg zo dun trekken dat je er doorheen kan kijken. Dus misschien kneed je wel niet lang genoeg, of is je bloem niet goed, of een combinatie daarvan.
Om een goede glutenstructuur te hebben heb je trouwens eerder meer vocht dan minder nodig.
pi_114444574
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 19:17 schreef MaximusTG het volgende:
Ook maar weer eens pizza gebakken :). Had alleen geen goede bloem meer, dus heb een pak van Soubry gebruikt met volkorenmeel. Had ik een keer bij de Jumbo gehaald, had niet goed opgelet, dacht dat het broodbloem voor witbrood was.. Maar heb het gezeefd, dus het is een semi-volkoren pizza geworden;
Met tomatensaus, gebakken kipfilet, champignons, gorgonzola, mozzarella en basilicum.

[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]
Heb je deze pizza gemaakt in de bestron of gewone oven?
  vrijdag 20 juli 2012 @ 08:01:33 #264
380115 LoganMCV
Ik doe ook maar wat
pi_114448785
Hmm..ik heb dus last van luie gluten ;)

Ik gebruik gewoon standaard bloem uit de supermarkt en ben nog te lui om het te zeven ook, mijzelf kennende zal ik beginnen met langer kneden, als dat niet helpt zeven.

Thanks !
  † In Memoriam † vrijdag 20 juli 2012 @ 09:44:21 #265
91830 MaximusTG
pi_114450578
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2012 00:32 schreef Terpentin07 het volgende:

[..]

Heb je deze pizza gemaakt in de bestron of gewone oven?
Deze in de gewone oven.

quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2012 08:01 schreef LoganMCV het volgende:
Hmm..ik heb dus last van luie gluten ;)

Ik gebruik gewoon standaard bloem uit de supermarkt en ben nog te lui om het te zeven ook, mijzelf kennende zal ik beginnen met langer kneden, als dat niet helpt zeven.

Thanks !
Zeven? Nee dat hoeft niet echt als je bloem gebruikt. Ik zei hierboven dat ik had gezeefd omdat ik alleen nog tarwemeel had.
Je gebruikt gewoon geen goede bloem voor pizza/brood. Daar ga je met langer kneden dan waarschijnlijk niet veel aan verbeteren.
  vrijdag 20 juli 2012 @ 09:46:20 #266
380115 LoganMCV
Ik doe ook maar wat
pi_114450646
eerst zeg je "misschien kneed je niet lang genoeg (of geen goede bloem)" en nu zeg je weer "je gebruikt gewoon geen goede bloem".. hoe onderbouwd is je mening nu precies?
  † In Memoriam † vrijdag 20 juli 2012 @ 09:54:07 #267
91830 MaximusTG
pi_114450901
:{w Doe ff rustig zeg; Jij komt met een verhaal waar allerlei informatie mist, ik geef een advies. Probeer mogelijke oorzaken aan te geven. Kunnen dus meerdere dingen zijn.
Dan zeg je daarna pas dat je gewone supermarktbloem gebruikt. Nou, dan zeg ik dus dat langer kneden in dat geval waarschijnlijk niet veel gaat uitmaken, omdat die bloem zo slecht is hiervoor.
Maar dat kan ik pas zeggen als ik weet wat voor bloem je gebruikt he.
Als je nou een duidelijker verhaal neerzet.. Welke bloem precies, hoeveel vocht precies, etc. Hoe lang kneed je, en waarmee (hand, mixer, standmixer).
  vrijdag 20 juli 2012 @ 10:25:55 #268
130803 Gripper
Get a grip
pi_114451833
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 13:31 schreef piepkuiken21 het volgende:
hmm aan het einde van De Parade gaan er 2 grote stenen pizzaovens weg, iemand van hier interesse?
Dan moet ik ze dit weekend maar eens gaan bekijken, de Parade opent vanavond in Utrecht, en ik woon daar. Maar ik heb eigenlijk geen plek in de tuin+ er staat al een houtkachel onder de veranda....
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  vrijdag 20 juli 2012 @ 13:06:21 #269
380115 LoganMCV
Ik doe ook maar wat
pi_114458128
Was niet kwaad bedoeld Maximus, sorry als het zo overkwam
pi_114462254
Sinds tijden weer een pizzadeeg en saus aan het maken. Het resultaat is vanavond of morgen te zien. :9
pi_114473394
Sausje maken



Het resultaat,ietsje te lang in de oven

pi_114491471
Bakresultaat zonder beleg. Je ziet het deeg enorme blazen trekken zo zonder vocht erop. :D

pi_114491495
  zaterdag 21 juli 2012 @ 11:38:17 #274
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_114491669
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2012 19:48 schreef Terpentin07 het volgende:
Sausje maken

[ afbeelding ]

Het resultaat,ietsje te lang in de oven

[ afbeelding ]
Nice. Persoonlijk ben ik veel luier met de saus, ik gebruik er altijd bliktomaat voor :P
pi_114499299
Ik heb geen idee wat ze moeten kosten maar als er serieus interesse is kan ik bemiddelen.
pi_114502283
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 15:00 schreef Anti-Negativio het volgende:
Volgens mij is die action "steen" heel erg dun of niet? een dunne steen zal zijn warmte erg snel verliezen...
Ik heb een steen gekocht bij de internetsite die hier eerder genoemd is.

http://www.groenebouwmate(...)-30x30x3-cm-per-stuk

Ik heb er twee tegelijk gekocht, 1 als cadeau voor me maat, verzendkosten vallen dan wel mee in mijn ogen..

Net mijn deeg uit de koeling gehaald, stond er vanaf donderdagavond in.. Ik heb er zo'n zin in :9~
Hoe lang duurde het voordat jij je steen binnen had? Ik heb hier namelijk vorige week maandag een bestelling geplaatst maar begin mij nu wel een beetje af te vragen hoe betrouwbaar de site eigenlijk is. Afgelopen maandag kreeg ik een mailtje met het bericht dat mijn verzending was verzonden, maar toen ik woensdag niks had ontvangen, heb ik ze een email gestuurd met de vraag of ze mij konden vertellen hoe lang het ongeveer duurt voordat ik mijn bestelling binnen heb of, of ze mij zouden kunnen voorzien van een track & trace code ivm aanwezigheid thuis. Maar ik heb nog geen antwoord terug gekregen en de pizzasteen heb ik ook nog steeds niet binnen. Hmpf.
  zaterdag 21 juli 2012 @ 17:44:26 #277
238882 Spartagek
meestal gewoon gek
pi_114503341
Schaamteloze crosspost O-)

In het kader van de cupcake hysteria, mijn pizza van vandaag erin gemaakt



Plakje pizzaboden in de vorm proppen, en goed aandrukken.
Gewenste vulling "er in" doen, en dan dichtklappen aan de bovenkant.
oven op 250 graden, en dan 10 á 12 minuten bijna bovenin afbakken

Voor de kinderen, een Pizza Rollata

Pizza belegd, en opgerold als een rollade, daarna in plakjes van ong. 3 a 4 cm gesneden.
op een bakplaat / bakpapier



Zelfde temperaturen als hiervoor ( oven staat toch aan ;) )



Leuk voor de kinderen, maar ook als 'borrelhapje' ( minder hoog dan :) )



Deze week via pizzastein.com een steen bestellen.
40x30cm
pi_114507440
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 17:44 schreef Spartagek het volgende:
Schaamteloze crosspost O-)

In het kader van de cupcake hysteria, mijn pizza van vandaag erin gemaakt

[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]

Plakje pizzaboden in de vorm proppen, en goed aandrukken.
Gewenste vulling "er in" doen, en dan dichtklappen aan de bovenkant.
oven op 250 graden, en dan 10 á 12 minuten bijna bovenin afbakken

Voor de kinderen, een Pizza Rollata

Pizza belegd, en opgerold als een rollade, daarna in plakjes van ong. 3 a 4 cm gesneden.
op een bakplaat / bakpapier

[ link | afbeelding ]

Zelfde temperaturen als hiervoor ( oven staat toch aan ;) )

[ link | afbeelding ]

Leuk voor de kinderen, maar ook als 'borrelhapje' ( minder hoog dan :) )

[ link | afbeelding ]

Deze week via pizzastein.com een steen bestellen.
40x30cm
Ook interessant. Beetje een soort calzone maar dan weer anders. :)
  zondag 22 juli 2012 @ 16:55:18 #279
238882 Spartagek
meestal gewoon gek
pi_114534144
Ik zag die cupcake vormpjes, en moest gewoon 'pesten'
soort van territoriumdrift, al die vage cupcakedingen. .... Ik eerst :)
  dinsdag 24 juli 2012 @ 17:19:32 #280
378971 Anti-Negativio
Pro-Positivio
pi_114609152
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 17:20 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Hoe lang duurde het voordat jij je steen binnen had? Ik heb hier namelijk vorige week maandag een bestelling geplaatst maar begin mij nu wel een beetje af te vragen hoe betrouwbaar de site eigenlijk is. Afgelopen maandag kreeg ik een mailtje met het bericht dat mijn verzending was verzonden, maar toen ik woensdag niks had ontvangen, heb ik ze een email gestuurd met de vraag of ze mij konden vertellen hoe lang het ongeveer duurt voordat ik mijn bestelling binnen heb of, of ze mij zouden kunnen voorzien van een track & trace code ivm aanwezigheid thuis. Maar ik heb nog geen antwoord terug gekregen en de pizzasteen heb ik ook nog steeds niet binnen. Hmpf.
Heb je de steen inmiddels al binnen? bij mij duurde het ook ruim een week voordat ze binnenkwamen..
pi_114609733
Ik heb vandaag mijn eerste pizza gemaakt. :Y
Op een gas bbq met 3 flinke branders en een cadac pizzasteen.
De thermometer in de bbq gaf iets boven de 350 graden Celsius aan, dus lekker heet.

Het ging eigenlijk vrij aardig, het enige was dat de griesmeel/bloem die met de pizza op de steen was geschoven een zeer zwart verbrande koek opleverde en de pizza zelf was op sommige stukken ook echt verbrand van onder. Aan de bovenkant was alles lekker aan het borrelen, maar de rand had in mijn ogen nog wat meer mogen hebben.

Wat is er nu fout gegaan ? De steen te heet kan volgens mij niet.

Iemand een idee/tips ?

Alvast bedankt.
pi_114621594
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2012 17:19 schreef Anti-Negativio het volgende:

[..]

Heb je de steen inmiddels al binnen? bij mij duurde het ook ruim een week voordat ze binnenkwamen..
Nope. En ik heb verder ook geen antwoord gehad op mijn email. Erg irritant dit. Ik vind het echt niet erg om wat langer te wachten, maar het zou wel fijn zijn als ze tenminste mijn email zouden beantwoorden.

Ik heb ze trouwens ook via de telefoon proberen te bereiken maar daar werd niet opgenomen. Via een voicemail bericht werd ik doorverwezen naar hun email/site. Ik heb ze maar nog een email gestuurd. Ik wacht nog ongeveer een week en als ik dan nog steeds niks van ze hoor, dan ga ik hun facebook pagina spammen met mijn vragen. Slechte reclame voor ze, maar tja, dat hebben ze dan aan zichzelf te danken.

[ Bericht 10% gewijzigd door Bortecinem op 25-07-2012 01:01:20 ]
pi_114630405
ik vind het erg jammer voor je dat het zo gaat... ik heb nu al 3 stenen via hun besteld met behalve wat vertraging geen problemen verder.. had je de steen al betaald?
pi_114632924
Ja, ik ook.

En ja, ik heb de steen zeker betaald, heb daar dan ook meteen een bevestiging van gekregen.
  † In Memoriam † woensdag 25 juli 2012 @ 10:35:29 #285
91830 MaximusTG
pi_114635669
quote:
11s.gif Op dinsdag 24 juli 2012 17:42 schreef Schism6 het volgende:
Ik heb vandaag mijn eerste pizza gemaakt. :Y
Op een gas bbq met 3 flinke branders en een cadac pizzasteen.
De thermometer in de bbq gaf iets boven de 350 graden Celsius aan, dus lekker heet.

Het ging eigenlijk vrij aardig, het enige was dat de griesmeel/bloem die met de pizza op de steen was geschoven een zeer zwart verbrande koek opleverde en de pizza zelf was op sommige stukken ook echt verbrand van onder. Aan de bovenkant was alles lekker aan het borrelen, maar de rand had in mijn ogen nog wat meer mogen hebben.

Wat is er nu fout gegaan ? De steen te heet kan volgens mij niet.

Iemand een idee/tips ?

Alvast bedankt.
Je steen was te heet :+ . Of nee, waarschijnlijk was de verhouding steentemperatuur:temperatuurinrestoven niet goed. Komt natuurlijk doordat je die gasbranders recht onder de steen hebt zitten..
pi_114636033
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 10:35 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Je steen was te heet :+ . Of nee, waarschijnlijk was de verhouding steentemperatuur:temperatuurinrestoven niet goed. Komt natuurlijk doordat je die gasbranders recht onder de steen hebt zitten..
De temperatuur zo'n 20 cm boven de steen was 350 Celsius.
De steen ligt midden op de bbq boven de middelste brander en de 2 buitenste branders zitten net naast de steen.

Dus de volgende keer de middelste brander uitlaten ?
  † In Memoriam † woensdag 25 juli 2012 @ 10:56:23 #287
91830 MaximusTG
pi_114636162
Misschien wel een goed idee ja; Of iig die uitdoen als je de pizza erop doet. Je zou ook nog de deksel/kap (die erop zit en dichtgaat met de pizza erin neem ik aan?) kunnen bedekken met alufolie of iets anders reflecterends?
Wat ze bij houtovens soms ook doen is met een natte doek over de steen heen gaan voor de pizza erop gaat. Dat is ook om as weg te halen, maar ook om de temperatuur van de steen iets te verlagen. Let wel op dat je steen dan misschien zou kunnen barsten..
Wat ook wel gedaan wordt als test is idd een handje griesmeel/bloem op de steen te gooien. Als dat meteen zwart wordt is ie te heet..
pi_114636331
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 10:56 schreef MaximusTG het volgende:
Misschien wel een goed idee ja; Of iig die uitdoen als je de pizza erop doet. Je zou ook nog de deksel/kap (die erop zit en dichtgaat met de pizza erin neem ik aan?) kunnen bedekken met alufolie of iets anders reflecterends?
Wat ze bij houtovens soms ook doen is met een natte doek over de steen heen gaan voor de pizza erop gaat. Dat is ook om as weg te halen, maar ook om de temperatuur van de steen iets te verlagen. Let wel op dat je steen dan misschien zou kunnen barsten..
Wat ook wel gedaan wordt als test is idd een handje griesmeel/bloem op de steen te gooien. Als dat meteen zwart wordt is ie te heet..
Ok, bedankt voor je reactie en tips, ik ga het volgende keer zo doen en laat weten wat het resultaat is. ^O^
  woensdag 25 juli 2012 @ 14:25:18 #289
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_114642797
ben echt te lui om alles door te lezen, maar wil iemand mij echt in 3 zinnen vertellen hoe het begrip zelf pizza maken gaat?
ik denk: deeg maken -> dag laten staan in koelkast
bodem maken, ff in oveen, voorgaren ofzo
erui, zooi erop en afbakken??
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
pi_114643026
Als je de openigspost leest komt je al een heel eind.
  woensdag 25 juli 2012 @ 14:40:11 #291
130803 Gripper
Get a grip
pi_114643334
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 14:25 schreef dribbel79 het volgende:
ben echt te lui om alles door te lezen, maar wil iemand mij echt in 3 zinnen vertellen hoe het begrip zelf pizza maken gaat?
ik denk: deeg maken -> dag laten staan in koelkast
bodem maken, ff in oveen, voorgaren ofzo
erui,
zooi erop en afbakken??
Dat voorbakken hoeft niet persé, en hiermee ben je inderdaad aardig op weg.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  woensdag 25 juli 2012 @ 14:54:38 #292
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_114643802
Vandaag maar weer eens experimenteren. Goede 00-bloem gekocht en verse gist erbij.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  † In Memoriam † woensdag 25 juli 2012 @ 15:11:45 #293
91830 MaximusTG
pi_114644449
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 14:25 schreef dribbel79 het volgende:
ben echt te lui om alles door te lezen, maar wil iemand mij echt in 3 zinnen vertellen hoe het begrip zelf pizza maken gaat?
ik denk: deeg maken -> dag laten staan in koelkast
bodem maken, ff in oveen, voorgaren ofzo
erui, zooi erop en afbakken??
Zoals idd gezegd, lees de OP eerst eens, want als je te lui bent om dat door te lezen dan zal pizza maken je helemaal tegenvallen denk ik.
Zonder motivatie kan je net zo goed kant-en-klaar deeg halen.

Mocht je echt niet willen lezen, dan is dit wel een interessant filmpje; No-knead pizza dough + deeg vormen. Lijkt qua stappen wel een beetje op recept in mijn PDF; Vrij nat deeg, nachtje koelkast. Alleen kneed ik wel, en verdeel en bol ik het op voordat het de koelkast in gaat.

pi_114661096
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 02:01 schreef Anti-Negativio het volgende:
ik vind het erg jammer voor je dat het zo gaat... ik heb nu al 3 stenen via hun besteld met behalve wat vertraging geen problemen verder.. had je de steen al betaald?
+

Ik heb vandaag een telefoontje en een email ontvangen. Blijkbaar waren ze mijn bestelling vergeten op te sturen. Als het goed is heb ik de steen morgen of overmorgen in huis.
  † In Memoriam † donderdag 26 juli 2012 @ 10:34:35 #295
91830 MaximusTG
pi_114674005
Kijk, dat is fijn, komt het toch goed! Als je nu vast je pizzadeeg maakt, kan je meteen genieten van een heerlijke pizza :D.
pi_114686993
quote:
14s.gif Op woensdag 25 juli 2012 22:38 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

+

Ik heb vandaag een telefoontje en een email ontvangen. Blijkbaar waren ze mijn bestelling vergeten op te sturen. Als het goed is heb ik de steen morgen of overmorgen in huis.
Goed om te horen! ^O^ Dan zien we binnenkort wel een fotootje van je creatie! :)
  vrijdag 27 juli 2012 @ 09:47:57 #297
380115 LoganMCV
Ik doe ook maar wat
pi_114710874
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 14:25 schreef dribbel79 het volgende:
ben echt te lui om alles door te lezen, maar wil iemand mij echt in 3 zinnen vertellen hoe het begrip zelf pizza maken gaat?
ik denk: deeg maken -> dag laten staan in koelkast
bodem maken, ff in oveen, voorgaren ofzo
erui, zooi erop en afbakken??
deeg maken - uur afgedekt laten rijzen op warme plek
Bodem maken - zooi erop en ca 10 minuten op 200-220 graden

voila in 2 zinnen zelfs :)
  maandag 30 juli 2012 @ 08:54:12 #298
380115 LoganMCV
Ik doe ook maar wat
pi_114836160
Gisteren pizza's gebakken, even snel een fotootje gemaakt van eentje


(niet iedereen lust olijven, vandaar het "eilandje olijven".)
pi_114906649
Vanavond ook nog maar weer 'ns een poging gewaagd.
Bedoeling was een grote plaatpizza voor 3 personen, maar zoals gewoonlijk bak ik niets van het vormen van een bodem, ronde bodem zonder gaten zal voor mij wel een utopie blijven ;( ...
(Wat saus, wat mozzarella, kaas, ui en wat ham- & spek grofgesneden).




Maar wél lekker! :Y
  † In Memoriam † dinsdag 31 juli 2012 @ 19:24:45 #300
91830 MaximusTG
pi_114908692
Als ie lekker is, is dat al een heel belangrijk deel van het doel ;). Je deeg ziet er alleen wel erg droog uit moet ik zeggen. Misschien dat ie daarom ook wel scheurt?
  † In Memoriam † dinsdag 31 juli 2012 @ 19:24:57 #301
91830 MaximusTG
pi_114908697
Zal meteen ff een nieuw topic openen!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')