abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † maandag 25 juni 2012 @ 15:45:24 #201
91830 MaximusTG
pi_113367622
"Dit keer 3 potjes zonder gedroogde tomaten in olie gekocht."

Niet zo'n handige aankoop dus :P?
Maar lekker hoor, zal idd wel anders smaken. Je zou het nog kunnen mengen met een dunnere tomatensaus. Al is het voor mij wat te sterk van smaak denk ik. Tenminste, dat vind ik vaak van zongedroogde tomaat.
pi_113369917
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 15:45 schreef MaximusTG het volgende:
"Dit keer 3 potjes zonder gedroogde tomaten in olie gekocht."

Niet zo'n handige aankoop dus :P?
Maar lekker hoor, zal idd wel anders smaken. Je zou het nog kunnen mengen met een dunnere tomatensaus. Al is het voor mij wat te sterk van smaak denk ik. Tenminste, dat vind ik vaak van zongedroogde tomaat.
Hihihi :D Tja dan moest ik ook maar niet halverwege de zin aanpassen :D

Ik dacht dus ook dat ik het veel te sterk zou vinden, maar vond het reuze meevallen!
Maar wel een goede om ook pasta sauzen mee op smaak te brengen, eetlepel erin en instant smaak!
  dinsdag 26 juni 2012 @ 22:19:14 #203
296595 foodlover
live and learn
pi_113433143
We zijn druk bezig met verbouwing van de keuken en daarom staat 'ie nog ingepakt, mijn nieuwe Smeg 6-pitter. Kan bijna niet wachten om zelf pizza te gaan bakken in deze oven.
Vandaag een gratis "pizzasteen" gescoord bij de Hornbach, een langwerpige echt granieten tegel, medewerker eens aardig aangekeken...
Dit soort ovenstenen worden door Amerikanen veel gebruikt in de oven om brood op te bakken, ben benieuwd...

pi_113484903
Ziet er chique uit! Ik ben nog steeds aan't GASsen voor een gele KitchenAid, maar met zoiets kan je ook wel bakken!

Morgen weer pizza, heb vandaag deeg gemaakt en nu is het voor de eerste keer écht goed gekneed! Heb een half uur met een houten lepel zitten keren en in elkaar drukken (goede workout!). In 't potje in de koelkast kan je al zien dat de textuur is zoals ze moet zijn. Yay!
  donderdag 28 juni 2012 @ 21:45:50 #205
374892 bobbee
Bob's House
pi_113531943
@ foodlover

Mooi speelgoed! Voor pizza, maar ook voor mooie broden!
"When the moon hits your eye like a big pizza pie - that's amore"
“My idea of feng shui is to have them arrange the pepperoni in a circle on my pizza”
  donderdag 28 juni 2012 @ 21:57:21 #206
374892 bobbee
Bob's House
pi_113532818
Is er iemand die interesse heeft in een bestron pizza oventje? Ik heb er 2 en doe er 1 van weg. Hij staat ook op marktplaats maar dacht ik laat het hier ook even weten. Misschien kan ik er iemand blij mee maken. Paar keer gebruikt en werkt verder perfect!

Het gaat om de DLD9016:
Stand 1 - 135 c
Stand 2 - 222 c
Stand 3 - 325 c

Ik weet niet of ik hier een prijs mag vermelden en of ik het hier mag aanbieden maar stuur mij maar een PM als je interesse hebt...

“My idea of feng shui is to have them arrange the pepperoni in a circle on my pizza”
  zondag 1 juli 2012 @ 08:25:47 #207
378971 Anti-Negativio
Pro-Positivio
pi_113620324
Hallo pizza puristen en pizza wannabee's :)

Na een tijdje deze mooie topic reeks gevolgd te hebben maar even een account aangemaakt, zodat ik kan reageren op al het lekkers wat hier voorbij komt. En misschien wat van mijn eigen creatie's posten :)

Een kleine maand geleden heb ik bij een vriend van mij pizza's gegeten die gemaakt waren door zijn italiaanse vrouw. Dit was voor mijn zo'n smaaksensatie dat ik het thuis ook ben gaan proberen.
Dat was buiten de ongelooflijke troep in de keuken een succes , maar ik wil meer :)

Nu heb ik gisteren mijn pizzasteen binnengekregen, die ga ik vanavond uitproberen.
Ik heb bij het plaatselijke delicatesse winkeltje een pak speltmeel gehaald, iemand van jullie hier ervaring mee? zo ja.. was het lekker?

Update :

Vanochtend deeg gemaakt van :
450 gr Bio speltmeel (duitse maling type 1050)
250 gr Bio tarwemeel (van de deen)
40 gram verse bakkersgist
Halve eetlpl zout
Theelepeltje suiker
Eetlepel olie
Water

Gist eerst aangemaakt met lauwwarm water, suiker en wat tarwebloem, kwartier laten activeren
Ik wou gaan voor een "nat" deeg maar dat bleek erg onhandelbaar, bloem toegevoegd totdat het net ging. Na zowat 20 minuten kneden was het een mooie bal....

Heb net even gespiekt in de koelkast, maar het rijst echt enorm.

Update 2

Na ongeveer 7 uur..

Dankzij wat olie viel het het er gemakkelijk uit..

Ik heb er zes bollen van gemaakt waarvan er twee in de vriezer gegaan zijn..
4 stukjes in bebloemde schaaltjes gestopt.

Ondertussen verder aan de saus, daar zit in :

-passata
-blikje tomatepuree
-5 tenen knofloof
-olijfolie
-sambal
-rood uitje
-zout en peper
-italiaanse kruiden

Eerst uitje en knoflook gefruit in wat olie, tomatenpuree meegebakken. Passata en de rest toegevoegd, uurtje laten pruttelen.. kleur is een beetje raar komt door mijn telefoon

Dankzij de warmte in mijn berging (29 graden) kwamen ze er na 2 uurtjes zo uit..

Het deeg was echt perfect te vormen, kon het inderdaad zo dun maken dat je er bij wijze van spreken door heen keek ;) De techniek om het overal even dun te krijgen heb ik nog niet echt door..

De eerste.. zo ging ie er in.. Had tijdens het rijzen maar even snel een schietplank gemaakt :)

Bij het "inschieten" schoot ik te hard waardoor er een deel over de rand van me steen hing.
Daardoor zat die kant dicht tegen de ventilator, maar was verder een gruwelijk lekkere pizza!

De tweede pizza was voor het nemen van een foto alweer op :)

Derde pizza.. het inschieten gaat nu prima, zoals maximus al aangaf kleine bewegingen en controle vooraf..

Ook deze was echt heerlijk, de korst ziet wat bleek maar was toch lekker knapperig zonder droog te zijn. Ik denk wel dat ik aan een andere oven moet, nu nog een combi mag/hete luchtoven die maar tot 250 graden gaat (volgens mij haalt ie dat niet)

Ik en me tafelgenote zaten vol dus ik heb de vierde bol ook maar in me vriezer gedaan, kijk wel of het uitmaakt dat deze al een tweede rijs heeft gehad.
Was een geslaagd experiment met het spelt meel, het zelf samenstellen van je deeg is leuk om te doen. Misschien wel een psychologisch effect maar je pizza smaakt echt lekkerder in mijn ogen.. Volgende week ga ik pizza maken voor me ouders, zal kijken of ik dan ook foto's kan maken zonder dat ik voor gek wordt verklaard :P

[ Bericht 16% gewijzigd door Anti-Negativio op 01-07-2012 22:31:20 ]
pi_113711255
Hmmm.. de laatste paar keer is het bij mij niet echt gelukt. Ik moet de thermostaat echt loskoppelen van de bovenste spiraal. Maar hoe dat precies moet, weet ik niet...

Ik had de bovenkap uit elkaar gehaald, maar daarin zit alleen een temperatuur knop volgens mij. Niet de thermostaat. Iemand toevallig deze bewerking al uitgevoerd?

Het gaat om de G3 ferrari :)
pi_113718081
Ik heb gister voor de eerste keer zelf een pizza gemaakt, althans, het beleggen dan ;)
Met zo'n kant en klare deegrol van de AH die je op de bakplaat kunt leggen inclusief saus.

Ik lees hier al een tijdje mee en wou toch maar eens gaan beginnen met dit heerlijks! Wil uiteindelijk wel zelf deeg gaan maken, 'het echte werk' maar begon hiermee.

Misschien wel niet zo cool en stoer als jullie mooie pizza's maar ik was best trots! Beter dan de diepvries pizza's die we voorheen altijd aten.

Links: salami, champignon, ui, praprika en geraspte mozzarella kaas.
Midden: ham, ananas, gesneden belegen kaas en wat geraspte mozzarella kaas.
Rechts: Uitgelekte plakjes mozzarella, gesneden belegen kaas en gorgonzola en nog meer geraspte mozzarella kaas.

We hebben genoten!
Op naar de eerste 'echte' zelfgemaakte pizza.
  † In Memoriam † dinsdag 3 juli 2012 @ 16:38:03 #210
91830 MaximusTG
pi_113719924
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 12:52 schreef Basic_ het volgende:
Hmmm.. de laatste paar keer is het bij mij niet echt gelukt. Ik moet de thermostaat echt loskoppelen van de bovenste spiraal. Maar hoe dat precies moet, weet ik niet...

Ik had de bovenkap uit elkaar gehaald, maar daarin zit alleen een temperatuur knop volgens mij. Niet de thermostaat. Iemand toevallig deze bewerking al uitgevoerd?

Het gaat om de G3 ferrari :)
Maak er eens een foto van anders? Ik weet niet wat je verwacht te vinden, maar die thermostaat stelt niet veel voor hoor.

@ChillayD; nou, succes met de volgende echte poging dan alvast, kan je aanraden om die wat minder vol te beleggen.

Vanavond eet ik zelf een van mn eigen pizza's uit de diepvries :).
  dinsdag 3 juli 2012 @ 17:53:21 #211
378971 Anti-Negativio
Pro-Positivio
pi_113723548
Maximus misschien heb je het al is gepost, maar waarin bak jij?
  † In Memoriam † dinsdag 3 juli 2012 @ 18:09:55 #212
91830 MaximusTG
pi_113724140
Ik bak of in mn gewone oven, dat ziet er zo uit:

Etna gasfornuis, elektrische oven, maximale stand; iets > 250 graden.

of in een Bestron DLD9070.

Tis een beetje een dilemma; de Bestron geeft een mooiere onderkant:

Maar de bruining van de toppings en de rand vallen me erg tegen.

vs:

Vocht lijkt niet goed kwijt te kunnen, en warmte is slecht verdeeld..
  dinsdag 3 juli 2012 @ 18:48:36 #213
378971 Anti-Negativio
Pro-Positivio
pi_113725508
aha.. bedankt voor het snelle en uitgebreide antwoord!
Jij krijgt echt een mooie bruine korst uit je oven zeg ^O^

Voor zo meteen maar twee bolletjes van zondag uit de vriezer gehaald... kon niet langer wachten.
  † In Memoriam † dinsdag 3 juli 2012 @ 18:59:59 #214
91830 MaximusTG
pi_113725964
Graag gedaan, en bedankt.

Ja, bruint best mooi in de conventionele oven. Als je deeg maakt zonder extra toegevoegde suiker, dan krijg je een mooiere bruining naarmate je deeg langer gefermenteerd heeft. In die tijd worden namelijk complexe suikers afgebroken tot simpele suikers, en die zorgen voor de bruining.
  dinsdag 3 juli 2012 @ 19:14:17 #215
378971 Anti-Negativio
Pro-Positivio
pi_113726578
Kijk dan ga ik het deeg voor aanstaande zaterdag op donderdagavond maken, kijken of dat erg scheelt.
De verkoopster van het speltmeel probeerde me ook al uit te leggen waarom je verse gist niet met suiker moest activeren. Toch heb ik dit deeg met een beetje suiker aangemaakt :+
Mijn moeder deed het ook altijd zo , net zo als het overgrote deel van internet blijkbaar nu ook nog.

En wat zit er nou links in je oven? lijkt op een stuk alu-folie met een speldeknop.. heb je je oven gemodificeerd? :P
  † In Memoriam † dinsdag 3 juli 2012 @ 19:22:53 #216
91830 MaximusTG
pi_113727026
Oh dat, is al al oude foto, is idd poging om te kijken of afschermen temperatuursensor mogelijk was. Zijn mensen die hele sokjes maken van isolerend materiaal om zo de oven heter te laten worden. Vond ik een beetje te link in dit geval.
Suiker in je pizzadeeg, tja, het is vaak om het maar zo snel mogelijk te laten rijzen. Maar dat is dus juist wat je niet wil als je smaakvol deeg wil maken. En probeer anders eens instant gist; is voor de thuisbakker veel praktischer.
  dinsdag 3 juli 2012 @ 21:41:48 #217
374892 bobbee
Bob's House
pi_113734335
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 18:09 schreef MaximusTG het volgende:

Dus als ik het goed begrijp komen de "mooie" pizza'sop jouw foto's uit je oven en niet uit de bestron?

[ Bericht 14% gewijzigd door bobbee op 03-07-2012 21:59:08 ]
  dinsdag 3 juli 2012 @ 21:57:15 #218
374892 bobbee
Bob's House
pi_113735141
quote:
Hallo pizza puristen en pizza wannabee's :)

Na een tijdje deze mooie topic reeks gevolgd te hebben maar even een account aangemaakt, zodat ik kan reageren op al het lekkers wat hier voorbij komt. En misschien wat van mijn eigen creatie's posten :)
....
met het spelt meel, het zelf samenstellen van je deeg is leuk om te doen. Misschien wel een psychologisch effect maar je pizza smaakt echt lekkerder in mijn ogen.. Volgende week ga ik pizza maken voor me ouders, zal kijken of ik dan ook foto's kan maken zonder dat ik voor gek wordt verklaard :P

Mooie uitgebreide post heb je gemaakt. Leuk om te zien!
Je kunt alle soorten deeg maken, heb zelf al van alles gemaakt....100% volkoren, meergranen met lijnzaadjes/gierst er doorheen etc...lukt allemaal maar het lekkerst blijft toch de witte dunne italiaanse bodem volgens standaard recept :Y)

Je hebt trouwens behoorlijk veel mozzarella op je pizza, dus vraag me af of je wel een heel dunne bodem had? Of is hij door gaan lekken wat we niet zien op de foto? :)
  woensdag 4 juli 2012 @ 04:44:21 #219
238882 Spartagek
meestal gewoon gek
pi_113748650
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 18:09 schreef MaximusTG het volgende:
Ik bak of in mn gewone oven, dat ziet er zo uit:

[ afbeelding ]

Etna gasfornuis, elektrische oven, maximale stand; iets > 250 graden.

of in een Bestron DLD9070.

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

vs:

[ link | afbeelding ]

Voor jouw 'dillemma' ...

http://slice.seriouseats.(...)pe.html?ref=obinsite

Deze man had ook problemen met de kleuring, en geeft aan dat het deels aan de "verhoging" onder de steen ligt.

misschien heb je er iets aan. ..
  woensdag 4 juli 2012 @ 05:36:04 #220
378971 Anti-Negativio
Pro-Positivio
pi_113748775
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 21:57 schreef bobbee het volgende:

[..]

Mooie uitgebreide post heb je gemaakt. Leuk om te zien!
Je kunt alle soorten deeg maken, heb zelf al van alles gemaakt....100% volkoren, meergranen met lijnzaadjes/gierst er doorheen etc...lukt allemaal maar het lekkerst blijft toch de witte dunne italiaanse bodem volgens standaard recept :Y)

Je hebt trouwens behoorlijk veel mozzarella op je pizza, dus vraag me af of je wel een heel dunne bodem had? Of is hij door gaan lekken wat we niet zien op de foto? :)
Die eerste was inderdaad ietwat ruim belegd met mozzerella :P .. ik heb getracht foto's te maken van de doorsnede maar mijn phone vertikt scherp te stellen op zo'n korte afstand.
De bodem was wel wat dikker inderdaad , de techniek om hem overal even dik te krijgen beheers ik nog niet maar dat komt wel.. :D

Het deeg uit de vriezer was wel stugger om mee te werken, ik heb een deegroller moeten gebruiken om het een beetje plat te krijgen.

Tomaat, mozzerella (wat minder nu.. half bolletje) en een beetje basilicum. bij het inschieten bleef hij ietwat plakken..

Ietwat wazige foto van de doorsnede, bodem kan nog wat dunner maar smaakte prima.. kan overigens niet wachten totdat ik een huis heb gekocht en dus een fatsoenlijke keuken heb :Y

Voor mijn ouders aankomende zaterdag ga ik proberen om van gewoon tarwebloem een deeg te maken, dan met een suikervrij deeg en twee dagen een koude rijs.. kan niet wachten..
  † In Memoriam † woensdag 4 juli 2012 @ 13:00:42 #221
91830 MaximusTG
pi_113756793
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 04:44 schreef Spartagek het volgende:

[..]

Voor jouw 'dillemma' ...

http://slice.seriouseats.(...)pe.html?ref=obinsite

Deze man had ook problemen met de kleuring, en geeft aan dat het deels aan de "verhoging" onder de steen ligt.

misschien heb je er iets aan. ..
Nee, dat heeft er niks mee te maken. Sowieso maken ze daar 'bar pies', simpele pizza's uit een cafe oid, zonder rand in een vorm.
Plaatje laat idd zien dat ze ook een steen in een oven gebruiken zoals in mijn foto, maar dat is juist de oven waar ik geen probleem mee heb, behalve dan dat ie niet zo heet kan worden als ik zou willen.

De Bestron geeft een mooiere onderkant omdat die nu eenmaal heter wordt. Maar de bovenkant is gewoon waardeloos omdat de warmtecapaciteit bovenin te klein is. De onderkant heeft de steen, maar als je em opendoet om een pizza erin te doen dan koelt de bovenkant al flink af + dat de warmte die er dan wel is heel ongelijk verdeeld is. Waardoor je dus zwarte plekken krijgt op sommige stukken, maar de rand op andere plekken zo wit blijft.

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 21:41 schreef bobbee het volgende:

[..]

Dus als ik het goed begrijp komen de "mooie" pizza'sop jouw foto's uit je oven en niet uit de bestron?
Ik heb ook wel redelijke pizza's uit de Bestron gehad, maar zoals ik ze het mooist vind komen ze toch het beste uit de conventionele oven; zo dus:

Overzicht pizza's

vrijdag 6 juli 2012 @ 10:10:03 #222
296595 foodlover
live and learn
pi_113840931
Ik wil dit weekend zelfgemaakte pizza bakken in mijn nieuwe oven.
Welke stand adviseren jullie en welke temperatuur en op welke plek in de oven (laag, midden of juist hoog)?
Ik heb:
- Conventioneel met boven- en onderwarmte
- Grill
- Grill en hetelucht
- Hetelucht met onderwarmte
- Hetelucht gewoon

Aanvulling: Ik ga bakken op een granieten plaat van ca. 2. cm dik.
  † In Memoriam † vrijdag 6 juli 2012 @ 11:27:58 #223
91830 MaximusTG
pi_113843250
Merk +model oven?

Temperatuur is simpel; Zo hoog mogelijk.

Dan laat je je steen met de oven mee opwarmen. Zeker half uur/ 3 kwartier van te voren aanzetten. Steen dicht bij bovenste warmteelement. Zie mijn foto hierboven. Zou dan gewoon boven en onderwarmte gebruiken. Eventueel als pizza op steen ligt kan je overschakelen op grill om de temperatuur hoger te krijgen dan de max.
pi_113856650
Bij de action hebben ze overigens ook een pizza''steen'' (een plaat eigenlijk)
Werkt prima, gebruik hem zelf ook en is maar 2,50 ofzo.
pi_113889730
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 16:39 schreef emmyemmy het volgende:
Bij de action hebben ze overigens ook een pizza''steen'' (een plaat eigenlijk)
Werkt prima, gebruik hem zelf ook en is maar 2,50 ofzo.
Maar is ie die plaat die geen steen is wel van steen, of van metaal?
  zaterdag 7 juli 2012 @ 15:00:15 #226
378971 Anti-Negativio
Pro-Positivio
pi_113891854
Volgens mij is die action "steen" heel erg dun of niet? een dunne steen zal zijn warmte erg snel verliezen...
Ik heb een steen gekocht bij de internetsite die hier eerder genoemd is.

http://www.groenebouwmate(...)-30x30x3-cm-per-stuk

Ik heb er twee tegelijk gekocht, 1 als cadeau voor me maat, verzendkosten vallen dan wel mee in mijn ogen..

Net mijn deeg uit de koeling gehaald, stond er vanaf donderdagavond in.. Ik heb er zo'n zin in :9~
pi_113896241
Wij eten morgen weer pizza!
pi_113983574
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 15:00 schreef Anti-Negativio het volgende:
Volgens mij is die action "steen" heel erg dun of niet? een dunne steen zal zijn warmte erg snel verliezen...
Ik heb een steen gekocht bij de internetsite die hier eerder genoemd is.

http://www.groenebouwmate(...)-30x30x3-cm-per-stuk

Ik heb er twee tegelijk gekocht, 1 als cadeau voor me maat, verzendkosten vallen dan wel mee in mijn ogen..

Net mijn deeg uit de koeling gehaald, stond er vanaf donderdagavond in.. Ik heb er zo'n zin in :9~
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 13:48 schreef vriendelijkevriend het volgende:

[..]

Maar is ie die plaat die geen steen is wel van steen, of van metaal?
Geen idee waar 'ie van gemaakt is, metaal achtig iets ofzo. Die gooi je er dan ook in met de pizza, niet van te voren opwarmen ofzo, maar hij werkt prima!
  † In Memoriam † maandag 9 juli 2012 @ 20:46:56 #229
91830 MaximusTG
pi_113984605
Ja, maar dat is dus geen pizzasteen, en die werkt dus compleet anders. Is ook zeker rond en je doet het deeg daar direct op?
Echte pizzasteen is wel wat anders.
pi_113985194
De grap van een pizzasteen is ook dat hij vocht absorbeert doordat het wat poreus is. Daardoor wordt de bodem lekker krokant. Metaal kan dat niet.
pi_113985256
Maximus,

Welke soort bloem gebruikte jij nou voor je pizza? Die Frans krokant?

Heb nu eindelijk goede bloem. Heb zowel tarwebloem(eiwitgehalte 13.5%) als Frans krokant gekocht. Wat is wijsheid?
  † In Memoriam † maandag 9 juli 2012 @ 21:24:59 #232
91830 MaximusTG
pi_113986774
Meestal wel ja, want die kan ik het makkelijkst krijgen hier. Maar met die 13.5% moet je ook goede resultaten krijgen. En verder gewoon uitproberen wat voor jou het fijnste werkt en wat het beste resultaat geeft.
  dinsdag 10 juli 2012 @ 18:52:08 #233
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_114024684
N.a.v. de uitzending gisteravond van de Austraklische Masterchef (in Rome) vandaag een pizzasteen gekocht en voor het eerst van ons leven zelf een pizza gemaakt.
Tomatensaus gemaakt van gekookte blokjes tomaat, frito, organo, basilicum, ui, tijn, knoflook en een beetje tabasco.
Als topping: parmezaan en buffelmozzarella, salami, gerookte kip, uienringen, gemengde hele paddenstoelen, beetje olijfolie en basilicum.
Ultradunne bodem proberen te maken.

Als eerste keer best een geslaagd experiment. Volgende keer ga ik nog wat stoeien en proberen om andere bloemsoorten te gebruiken voor de bodem.

Repo:
pizzasteen in de oven:

Voor het bakken:

Na het bakken:

Pizzapuntje:
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 10 juli 2012 @ 18:58:45 #234
373352 MrBaas
Here's your boss
pi_114025007
:9~ :9~ Heb je daar gestudeerd voor ofzo?
pi_114025479
Prachtig Golfer! Zeker voor je eerste pizza _O_
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_114122266
Jeetje Golfer, lekker hoor! :9~

Ik heb m'n ouders na afgelopen weekend ook om, binnenkort gaat de steen een keertje mee :Y

Samen met me moeder deeg maken, brings back memories O+
pi_114123603
Net voor het eerst zelf pizzadeeg gemaakt op basis van het eerste recept. Morgen kom ik terug met de resultaten :)
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_114130334
Ok ik heb een kleintje "proefgedraaid"en heb hem al op gegeten voordat ik er aan dacht een foto te maken. In principe is het wel goed gelukt alleen had ik mijn saus misschien even moeten pureren. Het enige probleem waar ik tegen aan liep is dat mijn rand al bijna goed was (achteraf gezien had de pizza nog wel even gekund) terwijl de bodem nog vrij slap was.

Wat kan ik hiertegen doen?
Ik neem aan dat de steen een "verdieping" lager leggen al helpt, nog andere dingen die daar invloed op hebben?

tnx!
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  zaterdag 14 juli 2012 @ 12:12:03 #239
374892 bobbee
Bob's House
pi_114189974
Tip voor

Bij de blokker dr oetker pizza steen te koop incl kantelmes voor 13 euro...
Wanneer je geen chamotte steen kunt vinden is dit een makkelijke oplossing.
  zaterdag 14 juli 2012 @ 12:15:40 #240
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_114190061
Pizzadag hier :D Vanmorgen pas het deeg gemaakt maar buiten de koeling laten rijzen en er komt wel wat werkbaars uit.
  zaterdag 14 juli 2012 @ 19:14:43 #241
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_114203049
Update:

Een deel van het deeg is gemaakt van spelt omdat mijn bloem op was om mee te experimenteren:

pi_114203884
Volgende week 12 dagen Italië. Eens kijken of ze daar ook nog een beetje pizza kunnen bakken...
pi_114215975
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 19:37 schreef NutKees het volgende:
Volgende week 12 dagen Italië. Eens kijken of ze daar ook nog een beetje pizza kunnen bakken...
Bij Spontini in Milaan heb ik ws de lekkerste pizza ooit gegeten. :9~

Ze hebben er alleen Margheritas, maar als je die goed bakt hoef je ook niks anders te maken.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_114317395
Afgelopen zondag ook voor het eerst zelf pizza gemaakt. Het was nog wel een beetje behelpen. Ik heb geen pizza staan. En het mooi rond krijgen van de pizza ging ook niet erg makkelijk. Ook had ik wat teveel tomatensaus gebruikt en wat te weinig kaas. Maar daar kan nog verbetering in komen.

Ik kreeg mijn bol deeg alleen moeilijk uit mijn kom. Wat is hier een handige tip voor?
  † In Memoriam † dinsdag 17 juli 2012 @ 15:02:08 #245
91830 MaximusTG
pi_114317465
Kom voordat je deeg erin doet met olijfolie insmeren. Dan deeg erin. Als het gerezen is (al dan niet in de koelkast), werkblad bebloemen. Bakje/kom omgekeerd erbovenop zetten tot deeg op werkblad gezakt is. Wel individuele bollen gebruiken dan natuurlijk!
pi_114317760
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 15:02 schreef MaximusTG het volgende:
Kom voordat je deeg erin doet met olijfolie insmeren. Dan deeg erin. Als het gerezen is (al dan niet in de koelkast), werkblad bebloemen. Bakje/kom omgekeerd erbovenop zetten tot deeg op werkblad gezakt is. Wel individuele bollen gebruiken dan natuurlijk!
Tnx voor de tip.
En wat is een goeden tip op je deeg mooi rond en dun te krijgen. Of is dat gewoon een kwestie van oefening baart kunst.
pi_114318694
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 15:08 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Tnx voor de tip.
En wat is een goeden tip op je deeg mooi rond en dun te krijgen. Of is dat gewoon een kwestie van oefening baart kunst.
<< kijk eens naar dat filmpje. Gaat erg snel, maar prima te doen en geen gegoochel van de ene hand naar de andere.
pi_114319726
Dat ziet er goed uit zeg. En ook een makkelijke lekkere topping. Ook handig om te zien hoeveel (of beter gezegd hoe weinig tomatensaus erop gaat.

Binnenkort maar een pizza steen aanschaffen en dan kan ik het wat beter en vaker gaan doen.

Nog een laatste vraag. Het is ideaal als 1 persoonsgerecht. En nu eet ik ik komende winter weer vaker alleen doordeweeks. Kan ik gewoon meerdere deegballen maken en die invriezen ofzo? of is dat geen succes? En dan de avond ervoor deze in de koelkast leg. En op de avond zelf het dan maak zoals in het filmpje hierboven?
  † In Memoriam † dinsdag 17 juli 2012 @ 16:42:30 #249
91830 MaximusTG
pi_114321583
Het ziet er trouwens makkelijker uit dan het is in het filmpje hoor ;). Moet je wel een mooi glad blad voor hebben, dat moet ik op mn geribbelde aanrecht niet proberen bv.
Je kan je deegballen idd invriezen. Maar waar je een beetje mee moet spelen dan is de rijstijd.
Om het een beetje uit te leggen; Je deeg heeft op een gegeven moment een bepaald punt bereikt, waarbij het op zn piek is. Mooi gerezen, gist is actief, als je het op dat moment zou bakken zou je een maximale rijs krijgen (en dus een luchtige pizza, mooie rand etc.). Wanneer dat punt is, is afhankelijk van dingen als hoeveelheid gist, temperatuur, zout, etc.
Wanneer je je deeg bevroren in de koelkast zet, dan begint het gistproces/rijsproces weer langzaamaan. De temperatuur van de bal deeg stijgt. Je moet kijken of je je deeg na het maken meteen in kan vriezen, of dat je het bijvoorbeeld 's avonds maakt en in de koelkast zet, en 's ochtends naar de vriezer verplaatst (of laat staan voor diezelfde avond). Op het moment dat je dan een bevroren bal deeg uit de vriezer haalt is ie al 'iets verder'.
pi_114322711
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 16:42 schreef MaximusTG het volgende:
Het ziet er trouwens makkelijker uit dan het is in het filmpje hoor ;). Moet je wel een mooi glad blad voor hebben, dat moet ik op mn geribbelde aanrecht niet proberen bv.
Je kan je deegballen idd invriezen. Maar waar je een beetje mee moet spelen dan is de rijstijd.
Om het een beetje uit te leggen; Je deeg heeft op een gegeven moment een bepaald punt bereikt, waarbij het op zn piek is. Mooi gerezen, gist is actief, als je het op dat moment zou bakken zou je een maximale rijs krijgen (en dus een luchtige pizza, mooie rand etc.). Wanneer dat punt is, is afhankelijk van dingen als hoeveelheid gist, temperatuur, zout, etc.
Wanneer je je deeg bevroren in de koelkast zet, dan begint het gistproces/rijsproces weer langzaamaan. De temperatuur van de bal deeg stijgt. Je moet kijken of je je deeg na het maken meteen in kan vriezen, of dat je het bijvoorbeeld 's avonds maakt en in de koelkast zet, en 's ochtends naar de vriezer verplaatst (of laat staan voor diezelfde avond). Op het moment dat je dan een bevroren bal deeg uit de vriezer haalt is ie al 'iets verder'.
Dat klopt, gelukkig heb ik een glas houten aanrecht. Mooiste zou een marmeren plaat nog zijn, maar vind ik teveel gedoe. Nu alleen nog een goede pizzaplan/schep. Doe het nu op een houten snijplank, maar het schieten op de pizzasteen vind ik dan nogal een gedoe en raakt ie wat uit shape of valt er wat af.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')