Ik gebruik recept 2

(duh). Die gekookte saus in de TS staat er al heel lang in, maar dat vind ik persoonlijk niks. Ranzig zwaar volgens mij, met rode wijn. Niks te zoeken op een pizza.
Neem nou maar om te beginnen iets van tomaten uit blik, of tomatenblokjes, of gezeefde tomaat (níet een klein blikje gepureerde tomaat), en maak daar een redelijk gladde saus van (bij gezeefde tomaat hoeft dat niet natuurlijk

) en breng op smaak met zout, peper, kruiden, misschien klein beetje suiker. Tomato Frito hoef je niet veel aan te doen.
Tarwegries zou ik niet in de bodem verwerken. Wordt ie zwaarder en taaier van is mijn ervaring.
Edit: Zit recept 1 nu nog eens te bekijken, en in feite zit er niet heel veel verschil in 1 en 2. Recept 1 bevat zelfs nog wat meer water, maar zegt vervolgens in de beschrijving meer bloem toe te voegen als het te nat is (als je het goed afweegt, no way dat je het dan te droog gaat vinden). Recept 1 is natuurlijk een zelfde-dag deeg, en die bevatten vaak suiker. Maar hier viel ik over:
"- Als het deeg is gerezen, druk dan de lucht eruit, en kneed het nog een paar keer luchtig door. Verdeel het deeg in twee bolletjes (voor twee grote pizza's) of drie bolletjes (voor drie kleine pizza's). Je kunt het deeg nu meteen gebruiken, maar veel lekkerder is het om je deegbolletjes nog een dagje afgedekt in je koelkast te leggen"Dat is natuurlijk ontzettend fout. Je drukt dus alle lucht eruit (oke, dat kan, maar dan moet het dus wel nog een keer rijzen! Maar wat staat er dan, verdeel in bolletjes en je kan het meteen gebruiken! Dat klopt dus niet. Als je ze wel in de koelkast doet zou het wel kunnen, maar dan moeten ze wel individueel in een bakje. Ze gaan namelijk gegarandeerd uitlopen als je dat deeg in de koelkast zou doen, bv samen op een bord.
Tis natuurlijk een beetje wij van wc eend.. maar ik vind toch echt dat mijn beschrijving in recept 2 een stukje uitgebreider en compleet is.
Overigens bevat die PDF technisch gezien 3 recepten. Twee langzame, een met gist, de ander met desem. En een snelle, met gist en honing.
[ Bericht 47% gewijzigd door MaximusTG op 06-06-2012 12:58:20 ]