abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 8 mei 2012 @ 16:10:44 #1
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_111293037
De belangenorganisatie Federatief Joods Nederland wil een algeheel verbod op het herdenken van Duitse militairen bij Nederlandse dodenherdenkingen op 4 mei. Dat heeft advocaat Herman Loonstein laten weten.

Volgens de FJN is het herdenken van omgekomen Duitse soldaten een 'onrechtmatige daad tegenover slachtoffers, dood en levend'. De organisatie denkt een verbod af te kunnen dwingen op basis van de uitspraak in een kort geding op 4 mei jongstleden, zo meldt het NRC Handelsblad. Toen werd het gemeentelijke ambtsdragers tijdens de dodenherdenking te Vorden door de rechter verboden langs de graven van tien Duitse militairen te lopen.

Ook op Schiermonnikoog liggen Duitsers begraven. Daar wordt tijdens de dodenherdenking traditioneel ook het Duitse volkslied gespeeld. Loonstein wil desnoods via een rechtszaak een einde aan deze praktijk maken. "We gaan op Schiermonnikoog eerst in gesprek", aldus de advocaat.

De FJN wil van alle dodenherdenkingen de programma's in handen krijgen. Als er Duitsers worden herdacht, zal de organisatie in actie komen. "De uitspraak in de zaak-Vorden moet gevolgen hebben voor toekomstige dodenherdenkingen. Deze was zo duidelijk, dat ik me niet kan voorstellen dat we andere zaken verliezen", stelt de raadsman.

Bron: Joodse organisatie: Duitsers herdenken verboden

Het moet niet gekker worden.
Een belangenorganisatie die denkt dat ze de lakens kunnen gaan uitdelen wie wel en wie niet herdacht worden. :r
Ik ken een Joodse en die kotst hier op. *O*

De vorige lopende discussie: Joodse 'actie uit de lucht' bij herdenking Vorden

[ Bericht 4% gewijzigd door yvonne op 08-05-2012 17:05:35 ]
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 16:13:44 #2
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_111293144
We hebben dan ook niks geleerd... :N Is dit serieus of gewoon een wannabe Mosco die denkt een makkelijk publiciteit slaatje te kunnen slaan?
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 16:14:27 #3
287789 il_Tonno
voer de eendjes, geen oorlog
pi_111293172
net als dat de surinaamse Stichting Eer en Herstel Betalingen Slachtoffers van Slavernij een verbod op de benaming negerzoen afdwong.
"When you poop in your dreams, you poop for real"
(Peter Griffin)
  dinsdag 8 mei 2012 @ 16:21:46 #4
287925 2Happy4U
Ecchi Shiyou
pi_111293475
Wat een reacties weer.
Je snapt toch wel dat joden de enige waren die stierven in de 2e WO :N
Women with dicks and weak men with vaginas.
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 16:22:03 #5
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_111293493
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 16:14 schreef il_Tonno het volgende:
net als dat de surinaamse Stichting Eer en Herstel Betalingen Slachtoffers van Slavernij een verbod op de benaming negerzoen afdwong.
quote:
Op 19 december 2006 werd bekendgemaakt dat de rel rond de naamsverandering een actie was van de marketingafdeling van de fabrikant. Er werd hierdoor heel veel aandacht besteed aan de Zoenen, maar flinke omzetstijgingen bleven uit. De omzet daalde zelfs iets doordat er consumenten waren die door de naamsverandering het product links lieten liggen.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_111293494
Nogal kansloos initiatief. Laat iedereen juist de vrijheid hebben om te herdenken wie men wil.

Daar zijn al die militairen en verzetsstrijders e.d. toch ook niet voor gestorven, voor dit soort ideeën...
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
  dinsdag 8 mei 2012 @ 16:22:11 #7
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_111293496
De vraag is wiens belangen ze verdedigen. Ik meen gelezen te hebben dat die club niemand vertegenwoordigt en puur voor eigen parochie preekt. Kom ook geen website van ze tegen op Google.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_111293534
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 16:21 schreef 2Happy4U het volgende:
Wat een reacties weer.
Je vergeet zigeuners Roma's verstandelijk gehandicapten etc
The world of SKA music
pi_111293567
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 16:23 schreef strikeforce het volgende:

[..]

Je vergeet zigeuners Roma's verstandelijk gehandicapten etc
Dit specifieke belangenclubje denkt daar waarschijnlijk anders over.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
  dinsdag 8 mei 2012 @ 16:24:20 #10
8372 Bastard
Persona non grata
pi_111293590
Wat een vervelende club is dat toch.
The truth was in here.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 16:25:15 #11
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_111293628
Walgelijke club is dat :r
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_111293662
quote:
Dat was dus een soort van publiciteitsstunt van Buijs, de fabrikant van die krengen.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 16:27:42 #13
356357 De_Dakgoot
Yane no kishi
pi_111293739
Wat een walgelijk clubje we mogen toch zelf kiezen wie wij herdenken.

quote:
Volgens de FJN is het herdenken van omgekomen Duitse soldaten een 'onrechtmatige daad tegenover slachtoffers, dood en levend'
Alsof elke dienstplichtige soldaat, vrijwilliger in het duitse leger een slechterik was.
/A/non's with his waifu, all's right in the world.
pi_111293775
Negerzoenen zijn negerinnentetten maar verder belachelijke actie inderdaad. :N
Ура для россии
pi_111293885
Wie is die club eigenlijk? Zijn het niet vier idioten bij elkaar die alle persaandacht krijgen?
  dinsdag 8 mei 2012 @ 16:32:46 #16
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_111293940
Flikker toch op, ik herdenk wie ik wil.
Al zijn het alle cavia's die door een bombardement zijn gedood, mag ik toch zelf weten?
pi_111294302
quote:
6s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 16:22 schreef SicSicSics het volgende:
Op 19 december 2006 werd bekendgemaakt dat de rel rond de naamsverandering een actie was van de marketingafdeling van de fabrikant. Er werd hierdoor heel veel aandacht besteed aan de Zoenen, maar flinke omzetstijgingen bleven uit. De omzet daalde zelfs iets doordat er consumenten waren die door de naamsverandering het product links lieten liggen.
Ik heb sindsdien nooit meer een negerzoen gegeten. Aanvankelijk vanwege de doorgeslagen politieke correctheid, maar het misbruiken van slavernijslachtoffers voor een marketingstunt is net zo verwerpelijk. Mooi dat hun omzet eronder heeft geleden.
pi_111294365
Zo kweek je geen goodwill.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 16:44:03 #19
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_111294370
Eigenlijk moet FJN per direct ontbonden moeten worden voor het aanzetten van discriminatie en racisme.

Ik heb het gehad met dit soort autoritaire clubjes dat meent feestdagen en herdenkingen te kunnen orchestreren.
pi_111294540
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 16:10 schreef Netsplitter het volgende:
.... De organisatie denkt een verbod af te kunnen dwingen op basis van de uitspraak in een kort geding op 4 mei jongstleden, zo meldt het NRC Handelsblad. Toen werd het gemeentelijke ambtsdragers tijdens de dodenherdenking te Vorden door de rechter verboden langs de graven van tien Duitse militairen te lopen.
De burgemeester van Bronckhorst (de gemeente waar Vorden in ligt) is daar trouwens zeer ontstemd over. Gelijk heeft hij.

quote:
Burgemeester gelast radiostilte over Vorden
VORDEN - Burgemeester Henk Aalderink van Bronckhorst heeft een week radiostilte ingelast over de commotie rond de dodenherdenking op 4 mei in Vorden, dat onder zijn gemeente valt.

Daarna beslist hij welke stappen hij wil ondernemen tegen de uitspraak van de voorzieningenrechter in Zutphen, die hem verbood langs het graf van Duitse soldaten te lopen. Dat meldde een woordvoerster van Aalderink dinsdag.

De herdenking in het Achterhoekse Vorden trok veel aandacht omdat het plaatselijke Comité 4 Mei na de plechtigheid ook langs het Duitse graf wilde lopen. Dat leidde tot verontwaardiging in met name joodse kringen, die naar de rechter stapten.

Rechter
Enkele uren voor de herdenking besloot de Zutphense rechtbank tot woede van Aalderink dat hij en andere vertegenwoordigers van de gemeente niet langs het Duitse graf mochten lopen. Volgens de burgemeester kon de rechter hem dat helemaal niet verbieden. Aalderink zei vrijdag al dat hij het er niet bij wilde laten zitten. Volgens zijn woordvoerster zal hij volgende week bekendmaken welke actie hij onderneemt.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla(...)iostilte-vorden.html

Triest, maar tegelijk misschien ook wel goed dat deze zaak onder de rechter wordt gebracht. Wat mij betreft is het een zaak met ongeveer even veel gewicht als de rechtszaak tegen Geert Wilders, die gelukkig werd vrijgesproken.

Toen ging het om vrije meningsuiting en in deze zaak eigenlijk ook. De vraag of een bepaalde belangengroepering jou het recht mag ontzeggen om te gedenken wie je wilt gedenken, is een vrij essentiële in een - naar eigen zeggen - vrij land als Nederland.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-05-2012 16:48:52 ]
  Moderator dinsdag 8 mei 2012 @ 16:55:54 #21
249559 crew  Lavenderr
pi_111294796
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 16:22 schreef Ferdo het volgende:
Nogal kansloos initiatief. Laat iedereen juist de vrijheid hebben om te herdenken wie men wil.

Daar zijn al die militairen en verzetsstrijders e.d. toch ook niet voor gestorven, voor dit soort ideeën...
Mee eens.
Deze club zorgt er juist voor dat de mensen die toch al haten daar nu reden voor gaan krijgen. Erg fout van ze.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 16:55:57 #22
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_111294799
Ik voorspel dat dit precies het tegenovergestelde effect heeft dan hetgeen deze organisatie voor ogen heeft. Volgend jaar meer aandacht voor de gevallen Duitse soldaat.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  dinsdag 8 mei 2012 @ 16:58:48 #23
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_111294918
Is er eigenljk nog een reactie gekomen vanuit andere joodse organisaties in Nederland?
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
  dinsdag 8 mei 2012 @ 17:00:18 #24
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_111294979
Bah :r

En:

zaterdag 13 augustus 2011 11:41 schreef RockNijntje het volgende:
Psy-freak heeft wel de schattigste UI van heel FOK!
FOK!-vriendin: Pixxie. & AdoraBelle
pi_111294990
quote:
Wie herdenken we op 4 mei?

Tijdens de Nationale Herdenking herdenken we allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.
Bron: http://www.4en5mei.nl
Daar horen dus ook Duitse militairen bij.
Slotje.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  Admin dinsdag 8 mei 2012 @ 17:06:15 #26
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_111295239
Op aangepast met linkje naar vorige discussies.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  Admin dinsdag 8 mei 2012 @ 17:06:57 #27
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_111295271
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:00 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Slotje.
Lees deze discussie eens, verschillende meningen.
Joodse 'actie uit de lucht' bij herdenking Vorden
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

pi_111295416
Mijn god zeg, wie zijn hier de fascisten?
Slachtoffers waren er aan beide zijden. Dat is bij iedere oorlog zo. We herdenken niet alleen de burgerslachtoffers en met name de mensen die in de kampen gemarteld en vermoord werden, maar zeker ook de soldaten. Ik vind het normaal om niet alleen hen die gestorven zijn voor onze vrijheid te herdenken, maar ook de mensen die toevallig aan de verkeerde kant stonden en zijn geindoctrineerd door een misdadig systeem. Naar mijn idee is dat net zo goed een tragedie.
pi_111295420
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:06 schreef yvonne het volgende:
Lees deze discussie eens, verschillende meningen.
Joodse 'actie uit de lucht' bij herdenking Vorden
Ik heb in dit geval geen andere meningen nodig. Mijn mening is prima.
Maar toch bedankt voor de tip.
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_111295571
Te zot voor woorden om mensen die gevochten hebben in een oorlog niet te herdenken :') Like they had a choice.
Rustig aan.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 17:17:10 #31
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_111295701
Ik ben het er wel mee eens hoor, je gaat toch geen volk herdenken die het zelf veroorzaakt hebben. :r
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
pi_111295735
Een aantal joodse organisaties proberen de herdenking te gijzelen door hun eigen dogma's. Met andere woorden: Het moet vooral om de joodse slachtoffers draaien en blijven draaien. Mogelijk om de slachtofferrol in leven te kunnen houden en dit op z'n tijd te vermarkten. Het spijt me dat ik dit zeg, maar dit heb ik eerder gezien in de geschiedenis. Vanuit een bepaalde leepheid weten bepaalde joodse organisaties hun positie hiermee te versterken.
Ik ben van mening dat er wel degelijk aandacht besteed moet- en kan worden aan de slachtoffers van de andere zijde. Dat maakt het verhaal van deze oorlog namelijk compleet. Ook zij, en hun families hebben verschrikkelijk geleden.
Net zo goed dat we de Russen en Polen als bevrijders mogen beschouwen, als de Amerikanen en Canadezen.

Het is tenslotte dodenherdenking, geen jodenherdenking.
  † In Memoriam † dinsdag 8 mei 2012 @ 17:18:05 #33
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_111295748
Dan stop ik toch met het herdenken van joden. Ik discrimineer niet dus voor iedereen dezelfde regels.
  Admin dinsdag 8 mei 2012 @ 17:18:27 #34
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_111295768
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:10 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Ik heb in dit geval geen andere meningen nodig. Mijn mening is prima.
Maar toch bedankt voor de tip.
Zo was het ook niet bedoeld :)

pi_111295798
Die joden waren toch zwaar in de minderheid qua aantal slachtoffers? Waarom geven we die lui uberhaupt een stem?
pi_111295807
Heb het in een van de eerdere topics gemeld, maar laat ze dan lekker ergens op 4 mei een nationale Jodenherdenking houden. De nationale dodenherdenking is voor alle slachtoffers van alle oorlogen waar wij bij betrokken zijn geweest sinds mei 1940. Dus ook de Duitsers.
La derecha oprime, la izquierda libera
  dinsdag 8 mei 2012 @ 17:19:34 #37
111528 Viajero
Who dares wins
pi_111295828
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 16:32 schreef lipjes het volgende:
Flikker toch op, ik herdenk wie ik wil.
Al zijn het alle cavia's die door een bombardement zijn gedood, mag ik toch zelf weten?
Vergeet al die cavias die elk jaar in Peru opgegeten worden niet!
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_111295876
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:18 schreef Wokkel het volgende:
Die joden waren toch zwaar in de minderheid qua aantal slachtoffers? Waarom geven we die lui uberhaupt een stem?
Zes miljoen zal geen minderheid zijn hoor.

Maar het was ook zeker geen meerderheid.
pi_111296002
Overigens was hier pakweg de helft van de oorlogslachtoffers joods; in Duitsland zijn er 7,5 miljoen slachtoffers gevallen, waarvan 160.000 joods. Er zijn in de oorlog meer niet-Joodse Duitsers omgekomen, dan Joden. Ik stel voor dat we naar rato gaan herdenken, en met de ruim 72 miljoen slachtoffers betekend het dus dat we voor ca. 10% duitsers herdenken, voor zo'n 7% joden, en en 83 procent overige slachtoffers.
pi_111296057
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:20 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Nog geen 10% van de slachtoffers was Jood. Ze hebben nu wel praatjes voor 100.
  Admin dinsdag 8 mei 2012 @ 17:25:48 #41
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_111296094
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:20 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Vreemd genoeg is dat getal al aangepast,het waren er eerst11 of 12 miljoen.

pi_111296219
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:25 schreef yvonne het volgende:

[..]

Dat is een interessant fenomeen.

Ik refereerde er al aan: Wellicht heeft ook dit te maken met het vermarkten van bepaalde interpretatie van de geschiedenis.
Ik heb nog een vraag aan je: Is er al eens iemand geweest die een grondig onderzoek heeft verricht naar het aantal slachtoffers van de holocaust?
pi_111296251
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:17 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik ben het er wel mee eens hoor, je gaat toch geen volk herdenken die het zelf veroorzaakt hebben. :r
Dus je bent als soldaat altijd schuldig als je in de oorlog vecht tegen de ''vijand'' ?
Rustig aan.
pi_111296257
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:25 schreef yvonne het volgende:

[..]

Volgens mij is het zo dat de holocaust totaal 12 miljoen het leven kostte, waarvan zo'n 6 miljoen dus Joods waren.
pi_111296311
quote:
Je herdenkt ook geen "volk"; je herdenkt individuen. En of die nu Meir, Francois, Mohammed, Henk, Andreii of Heinrich heten, dat maakt niet uit.
Ook de "bevrijders" hebben gemoord, verkracht en geplunderd. Waarom herdenken we die wel en de "bezetter" niet? Lijkt me nogal hypocriet.
pi_111296352
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:29 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Volgens mij is het zo dat de holocaust totaal 12 miljoen het leven kostte, waarvan zo'n 6 miljoen dus Joods waren.
72 miljoen, waarvan 5,5 miljoen joods. Aldus de wiki. Meeste slachtoffers in de Sovjet-uni en China.
pi_111296399
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:29 schreef Wokkel het volgende:

[..]

De holocaust is toch de Jodenvervolging?
Misschien bedoel je het totaal aantal slachtoffers in vernietigings-en concentratiekampen.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 17:34:37 #48
38179 Bas_in_het_Veldt
Speelt met zijn ...
pi_111296467
Wat een bizarre unie... :{
pi_111296508
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:31 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

72 miljoen, waarvan 5,5 miljoen joods. Aldus de wiki. Meeste slachtoffers in de Sovjet-uni en China.
Kunnen we beter de slachtoffers in Sovjet-uni en China gaan herdenken lijkt me dan.

Daarnaast is het natuurlijk volledig belachelijk. Net als die gerechterlijke verbieding in Vorden. Als je er niet langs wilt lopen, doe je het niet. Wil je het wel, ga je er wel langs. Geef mensen een keuze, zo zorg je er alleen maar voor dat er minder begrip ontstaat voor die clubjes.
pi_111296514
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:32 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Misschien bedoel je het totaal aantal slachtoffers in vernietigings-en concentratiekampen.
Dat dus :)
pi_111296560
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:30 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Je herdenkt ook geen "volk"; je herdenkt individuen. En of die nu Meir, Francois, Mohammed, Henk, Andreii of Heinrich heten, dat maakt niet uit.
Ook de "bevrijders" hebben gemoord, verkracht en geplunderd. Waarom herdenken we die wel en de "bezetter" niet? Lijkt me nogal hypocriet.
Wat ik bv ontzettend treurig vind: ik kom vaker bij een heel oud duits vrouwtje, die haar broer is kwijtgeraakt in WO2. Op z'n zestiende moest hij naar Rusland en hij is nooit meer teruggekomen.
Denk je dat die iets te kiezen had? Ze weten niet wat er met hem gebeurd is.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 17:37:16 #52
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_111296589
quote:
Voor het overgrote deel van de Duitse militairen was het de keuze tussen vechten of de kogel. De meesten waren doodnormale jongens en mannen, geen hardcore nazi's.
"Our rights are not granted by governments. They are inherent to our nature. But it's entirely the opposite for governments: their privileges are precisely equal to only that which we suffer them to enjoy." - Edward Snowden
  † In Memoriam † dinsdag 8 mei 2012 @ 17:39:27 #53
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_111296682
Ik heb sowieso vraagtekens bij het aantal omgekomen slachtoffers door de vernietigingskampen. Er is een getal, maar ik heb geen idee hoe ze daaraan gekomen zijn. Onderzoek ernaar is volgens mij heel schaars, omdat niemand beschuldigd wil worden dat hij of zij de holocaust bagatelliseren.
  Admin dinsdag 8 mei 2012 @ 17:39:53 #54
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_111296700

Admin dinsdag 8 mei 2012 @ 17:40:11 #55
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_111296710
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:39 schreef De_Kardinaal het volgende:
Ik heb sowieso vraagtekens bij het aantal omgekomen slachtoffers door de vernietigingskampen. Er is een getal, maar ik heb geen idee hoe ze daaraan gekomen zijn. Onderzoek ernaar is volgens mij heel schaars, omdat niemand beschuldigd wil worden dat hij of zij de holocaust bagatelliseren.
En daarom rust er een taboe op gedegen onderzoek.

pi_111296760
quote:
De nazi's hielden best een goede administratie bij hoor.
  Admin dinsdag 8 mei 2012 @ 17:42:07 #57
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_111296771
En als je verder gaat zoeken kom je op hele enge sites terecht, tering, malloten aan alle kanten hoor.

pi_111296790
En Nederland hield de bevolking ook al bij toen.
pi_111296817
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:42 schreef nummer_zoveel het volgende:
Daarom konden de duitsers zo makkelijk zoveel joden vervoeren.
Was toendertijd niet zo positief dus dat we alles zo goed bijhielden.
Rustig aan.
pi_111296823
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:40 schreef yvonne het volgende:

[..]

Ahmadinejad (Iraans staatshoofd) heeft eens hardop gevraagd: Waarom mag er niet een diepgaand onderzoek komen naar het aantal joodse slachtoffers van de holocaust? En daarna de vraag: Waarom moeten we Duitsland blijven gijzelen door haar verleden?

Uiteraard is hij vlak daarna met de grond gelijk gemaakt door hem te besmeuren met de (verzonnen) uitspraak dat Israël van de kaart geveegd zou moeten worden.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 17:45:25 #61
33189 RM-rf
1/998001
pi_111296872
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:32 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

mogelijk verwar je hier het woord Shoah (Jidisch) met Holocaust (van griekse oorsprong als woord)..

Shoah betreft inderdaad enkel de slachtoffers van Joodse afkomst onder alle holocaust slachtoffers...

de Holocaust is de systematische wijze waarop het Nazi-regime allerhande tegenstanders, of burgers die hen tegenstonden interneerde in kampen, steriliseerde en voortplanting poogde te voorkomen en ook euthaniseerde en later op industriele wijze poogde te doden via vergassing...

Het eerste dodingsprogramma was de Aktion T4 uit 1938, een programma dat gedwongen euthanasie oplegde aan geestelijk gehandicapten, die voor de nazi's 'minderwaardig' waren..
al vanaf 1934 werden die ook aktief gesteriliseerd om voortplanting te voorkomen..
later begonnen de nazi's ook met vergassing via mobiele wagens (waarbij uitlaatgassen in een vrachtwagen geleid werd) waar vooral krijgsgevenagene en ook gehandicapten slachtoffer van werden in kampen wanneer er plaatsgebrek was of men slechte hygienische omstandigheden begon te vrezen.

Het is inderdaad realistisch als totale aantal dodelijke slachtoffers van de Holocaust tegen de 11 miljoen te noemen, waarvan zeker minimaal zo'n 5,5 miljoen joodse doden (Yad vashem heeft een uitgebreidde documentatie waarin 5,5 miljoen persoonlijke verhalen van vermoorde joden gedocumenteerd zijn)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_111296878
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 16:21 schreef 2Happy4U het volgende:
Wat een reacties weer.
Haha, ja, dat is ook iets wat ik niet begrijp eigenlijk. :') Er wordt altijd en vaak gesproken over de Joden maar kijk eens naar hoeveel verstandelijk gehandicapten er zijn omgebracht. En homo's.
  † In Memoriam † dinsdag 8 mei 2012 @ 17:46:26 #63
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_111296904
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:41 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Dan zou ik nog steeds graag een onderzoek willen lezen hoe ze dat nagegaan zijn en hoe ze dat onderbouwd hebben.

quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:42 schreef yvonne het volgende:
En als je verder gaat zoeken kom je op hele enge sites terecht, tering, malloten aan alle kanten hoor.
Ik snap het wel. Als historicus van naam is dat toch spelen met vuur.
pi_111296998
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:43 schreef Chooselife het volgende:

[..]

(Iraans staatshoofd) heeft eens hardop gevraagd: Waarom mag er niet een diepgaand onderzoek komen naar het aantal joodse slachtoffers van de holocaust? En daarna de vraag: Waarom moeten we Duitsland blijven gijzelen door haar verleden?

Uiteraard is hij vlak daarna met de grond gelijk gemaakt door hem te besmeuren met de (verzonnen) uitspraak dat Israël van de kaart geveegd zou moeten worden.
Waarom maakt Ahmadinejad zich eigenlijk zo druk om de holocaust? Er zijn overal op de wereld helaas zo veel genocides en massaslachtingen geweest.
En wie gijzelt Duitsland? Duitsland staat er supergoed voor in deze wereld.

En heeft hij volgens jou echt niet gezegd dat Israel van de kaart moet worden geveegd? Eerlijk gezegd geloof ik dat niet zo...
  † In Memoriam † dinsdag 8 mei 2012 @ 17:49:21 #65
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_111297004
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:45 schreef Ziba het volgende:

[..]

Haha, ja, dat is ook iets wat ik niet begrijp eigenlijk. :') Er wordt altijd en vaak gesproken over de Joden maar kijk eens naar hoeveel verstandelijk gehandicapten er zijn omgebracht. En homo's.
Dat deden ze voornamelijk buiten concentratiekampen in Duitsland zelf. Die waren eerder aan de beurt dan de joden. Door de druk van de katholieke kerk ging het programma ondergronds verder. Vrijwel niemand die erbij betrokken was is veroordeeld. (Aktion T4).
pi_111297038
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:41 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Met dank aan IBM.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 17:50:26 #67
287925 2Happy4U
Ecchi Shiyou
pi_111297050
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:49 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Waarom maakt Ahmadinejad zich eigenlijk zo druk om de holocaust? Er zijn overal op de wereld helaas zo veel genocides en massaslachtingen geweest.
En wie gijzelt Duitsland? Duitsland staat er supergoed voor in deze wereld.
Omdat Duitsland vaak aan hun verleden wordt herdacht.
Women with dicks and weak men with vaginas.
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei.
  Admin dinsdag 8 mei 2012 @ 17:53:26 #68
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_111297149
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:42 schreef nummer_zoveel het volgende:
Nederland heeft in deze kwestie niet een klontje boter maar een hele voorraad boter op het hoofd.

† In Memoriam † dinsdag 8 mei 2012 @ 17:56:55 #69
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_111297297
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:53 schreef yvonne het volgende:

[..]

Nederland heeft in deze kwestie niet een klontje boter maar een hele voorraad boter op het hoofd.
Ik las ooit in een proefschrift over de tweede wereld oorlog dat er een duidelijk verband was te trekken dus de economische kracht van Nederland en het verzet. Blijkbaar kwam men hier pas in verzet toen Nederlanders er zelf veel hinder van gingen ondervinden.

Aantal mensen in overheidsdiensten die net na de overdracht van de macht aan Duitsland weigerden te werken: 0.

Dat geeft toch te denken over de gemiddelde Nederlander toen.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 17:58:36 #70
117098 Hathor
Effe niet
pi_111297367
quote:
Ben jij er zo een die dan een gat in de lucht gaat springen als het er maar 59000000 blijken te zijn?
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  † In Memoriam † dinsdag 8 mei 2012 @ 17:59:35 #71
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_111297405
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:58 schreef Hathor het volgende:

[..]

Ben jij er zo een die dan een gat in de lucht gaat springen als het er maar 59000000 blijken te zijn?
Wat is dat voor domme opmerking?
  dinsdag 8 mei 2012 @ 17:59:36 #72
351921 CruellaDeVil
Incognito Dierenliefhebster
pi_111297406
Wat een onzin. Alsof bijvoorbeeld een Duitse puber van 16 die toentertijd weinig andere keuze had dan het leger ingaan en is gesneuveld herdenken de Joodse slachtoffers onrecht aandoet... De commandanten en dergelijke horen zeker niet herdacht te worden, maar ik zie niet hoe de gemiddelde Duitse voetsoldaat bijna 70 jaar later nog iets te verwijten valt. Laten we eerlijk zijn, die voetsoldaat zal heus geen ergere dingen gedaan hebben dan de gemiddelde hedendaagse Amerikaans danwel Nederlandse soldaat in Irak of Afghanistan.

Overigens waren er ook andere slachtoffers dan Joden, wat dit soort organisaties maar al te graag lijken te vergeten.
pi_111297416
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:56 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Ik las ooit in een proefschrift over de tweede wereld oorlog dat er een duidelijk verband was te trekken dus de economische kracht van Nederland en het verzet. Blijkbaar kwam men hier pas in verzet toen Nederlanders er zelf veel hinder van gingen ondervinden.

Aantal mensen in overheidsdiensten die net na de overdracht van de macht aan Duitsland weigerden te werken: 0.

Je weet niet hoe het ging.
Rustig aan.
  † In Memoriam † dinsdag 8 mei 2012 @ 18:00:26 #74
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_111297444
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:59 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Je weet niet hoe het ging.
Gelukkig niet.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 18:01:30 #75
351921 CruellaDeVil
pi_111297484
quote:
Een groot deel zal gebaseerd zijn op de administratie van die kampen. Die werd namelijk gewoon bijgehouden door de Duitsers.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 18:01:35 #76
8372 Bastard
Persona non grata
pi_111297489
In ieder geval goed om te zien dat er nu ook genoeg tegengeluid klinkt. Dat had 20 jaar, geleden nog niet gekund.
The truth was in here.
pi_111297559
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:01 schreef Bastard het volgende:
In ieder geval goed om te zien dat er nu ook genoeg tegengeluid klinkt. Dat had 20 jaar, geleden nog niet gekund.
Tjah, de vijand... Ze vermoorden je naaste... Daar krijg je wraak gevoelens van.. Die wil je dan uiteraard niet herdenken. Een wijs man/vrouw had er misschien anders naar gekeken.
Rustig aan.
  † In Memoriam † dinsdag 8 mei 2012 @ 18:04:00 #78
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_111297588
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:01 schreef CruellaDeVil het volgende:

[..]

Een groot deel zal gebaseerd zijn op de administratie van die kampen. Die werd namelijk gewoon bijgehouden door de Duitsers.
Gok je dat, denk je dat, weet je dat, maar heb je er ook een bron bij? Ik kan mij wel voorstellen hoe ze een berekening maken, maar veel nazi-papier werk ging ook in de vlammen op. Zo min mogelijk bewijs achter laten als je zeker weet dat je naderhand in het strafbankje zit.
pi_111297603
Vaak heerst hier nogal het idee dat Joden al generatie op generatie gemiddeld slimmer en intelligenter zijn en meer geld hebben.
Maar wist je dat voor WO ook heel veel arme Joden in Nederland woonden, maar dat die veel sneller afgevoerd zijn? Zag dit laatst in een documentaire. De rijken wisten langer uit handen van de bezetter te blijven, door hier voor te betalen waarschijnlijk (ook aan mensen die hun hielpen onder te duiken).

In Amsterdam bv woonden heel veel arme Joodse gezinnen waarvan geen enkel persoon de oorlog heeft overleefd.
  Admin dinsdag 8 mei 2012 @ 18:04:27 #80
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_111297611
quote:

[..]

Het kan erger:
quote:
ijdens en na de Tweede Wereldoorlog is hard over de Hoge Raad geoordeeld. Men was ernstig teleurgesteld over de wijze waarop de Hoge Raad zich in zijn rechtspraak en daarbuiten tijdens de oorlog heeft opgesteld. En zelfs de woorden ernstige teleurstelling lijken het gevoelen van destijds nauwelijks te dekken. Ook veel krachtiger diskwalificaties zijn gebruikt als "slappelingen", "collaboratie", "fout" en "verraad".

Dit algemene beeld dat de Hoge Raad als instituut in de Tweede Wereldoorlog ernstig is tekortgeschoten steunde in de kern op een aantal bekende gebeurtenissen. Het tekenen door de raadsheren van de ariërverklaring is zo'n gebeurtenis, net als het zonder protest aanvaarden van het ontslag van de joodse president mr. Visser. Een ander dieptepunt was het Toetsingsarrest, waarin door de Hoge Raad aan de regelgeving van de bezetter geen strobreed in de weg werd gelegd. Het beeld werd gecompleteerd met de veronderstelling dat de Hoge Raad, anders dan zijn Belgische en Noorse evenknie, niet één keer een naar buiten toe kenbaar krachtig blijk van protest had gegeven. En voorvallen die tot een protest aanleiding gaven waren toch talrijk. Denk bijvoorbeeld aan de invoering van de vrederechtspraak. Daarbij werden de strafrechtelijke beginselen ne-bis-in-idem (niemand mag twee keer voor hetzelfde feit worden berecht) en nulla poena sine lege (geen straf zonder wet) opgeofferd. Denk aan de verlaging van de leeftijdsgrens voor raadsheren. Daardoor kon de bezetter de samenstelling van de Hoge Raad drastisch wijzigen: er ontstond ruimte om raadsheren te benoemen die de bezetter welgezind waren. En denk aan het ontslag van de moedige Leeuwardense raadsheren. Zij protesteerden wél door uit te spreken het niet met hun geweten te kunnen verenigen om veroordeelden naar het kamp Erica in Ommen te sturen.
Uit:
http://www.rechtspraak.nl(...)edeWereldoorlog.aspx

Het gaat over dit boek:
De Hoge Raad en de Tweede Wereldoorlog
Corjo Jansen, mmv Derk Venema
Review:
http://www.maxpam.nl/2011(...)-hoogstaande-mensen/

Ontluisterend boek.

pi_111297629
quote:
Het is natuurlijk steeds langer geleden.
  Admin dinsdag 8 mei 2012 @ 18:05:41 #82
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_111297664
quote:
We naderen alleen een patstelling, de voors en tegens zetten aardig de hakken in het zand.
In de afgelopen topics heb ik weinig begrip gezien voor een andere mening.
Helaas.

pi_111297722
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:05 schreef yvonne het volgende:

[..]

We naderen alleen een patstelling, de voors en tegens zetten aardig de hakken in het zand.
In de afgelopen topics heb ik weinig begrip gezien voor een andere mening.
Helaas.
Ik vind het raar dat je geen begrip kunt opbrengen voor een normale soldaat die gedwongen wordt mensen neer te schieten.
Rustig aan.
  Admin dinsdag 8 mei 2012 @ 18:08:06 #84
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_111297756
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:07 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Ik vind het raar dat je geen begrip kunt opbrengen voor een normale soldaat die gedwongen wordt mensen neer te schieten.
Is dit gericht aan mij persoonlijk? :o

† In Memoriam † dinsdag 8 mei 2012 @ 18:08:38 #85
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_111297778
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:04 schreef yvonne het volgende:

[..]

Het kan erger:

[..]

Uit:
http://www.rechtspraak.nl(...)edeWereldoorlog.aspx

Het gaat over dit boek:
De Hoge Raad en de Tweede Wereldoorlog
Corjo Jansen, mmv Derk Venema
Review:
http://www.maxpam.nl/2011(...)-hoogstaande-mensen/

Ontluisterend boek.
De Hoge Raad. :'(
Jan Donner :')
Opa van Piet Hein :')
pi_111297793
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:08 schreef yvonne het volgende:

[..]

Is dit gericht aan mij persoonlijk? :o
Nono, gewoon in het algemeen :P
Rustig aan.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 18:11:27 #87
351921 CruellaDeVil
pi_111297877
quote:
Inderdaad. Het zal tijd worden dat we afstappen van het idee dat iedere Duitser die toentertijd ook maar iets met het leger te maken had de duivel zelve was. Binnen een zeker tijdsspanne na de oorlog was dit niet meer dan begrijpelijk, maar nu we 70 jaar verder zijn is het tijd voor wat realisme.

quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:04 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Gok je dat, denk je dat, weet je dat, maar heb je er ook een bron bij? Ik kan mij wel voorstellen hoe ze een berekening maken, maar veel nazi-papier werk ging ook in de vlammen op. Zo min mogelijk bewijs achter laten als je zeker weet dat je naderhand in het strafbankje zit.
Nee, een bron heb ik niet. Dat zal Googlen worden en dat kan je ook zelf doen als het je echt interesseert. Waar ik mijn post op baseer is dat wel vaker in documentaires en dergelijke bijvoorbeeld lijsten langskomen, opgesteld door de Duitsers, met laten we zeggen de gevangenen die die dag binnen waren gekomen. Ook ben ik jaren geleden naar zo'n kamp geweest, zo'n eentje waar iedereen een nummer op zijn arm gebrand kreeg, waar werd verteld dat er middels administratie werd bijgehouden wie er momenteel aanwezig hoorde te zijn (handig als je na wilt gaan of er niemand ontsnapt is), wie dood was, die naar een ander kamp gestuurd was, etc. Dat dit ook in andere kamper gebeurde lijkt mij logisch.

Ik heb dus zeker geen wetenschappelijk bewijs voor mijn opmerkingen en dat ik ga ook niet doen alsof, maar ik weet wel zeker dat er administratie bijgehouden werd. Ja, een deel zal verbrand zijn, etc., maar mogelijk hebben ze middels statistiek de gaten ingevuld en dit gecontroleerd aan de hand van ooggetuigenverslagen of zo.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 18:12:09 #88
3542 Gia
User under construction
pi_111297902
4 mei is toch Dodenherdenking, toch niet alleen Jodenherdenking.

Het is inmiddels 67 jaar geleden. Hoeveel Duitse soldaten uit die tijd zullen nog leven?
Degenen die je een plezier doet met het herdenken van Duitse soldaten, zijn dus onschuldige nabestaanden.

Maar goed, zelfs al zou je een aparte dag kiezen voor het herdenken van de Duitse soldaten die hier zijn begraven, dan zou dat ook tegen gehouden worden.
  Admin dinsdag 8 mei 2012 @ 18:14:47 #89
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_111297990
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:08 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

De Hoge Raad. :'(
Jan Donner :')
Opa van Piet Hein :')
Ik bedoel maar, een ton boter:

quote:
Hij nam echter pas in 1944 ontslag als raadsheer, zonder afstand te nemen van het beleid van de Hoge Raad tijdens de bezetting. Hij werd nochtans vanwege zijn houding in de oorlog in 1946 benoemd tot president van dit rechtscollege. Hij was tevens lange tijd voorzitter van de Kiesraad.
Op 16 december 1971 werd hij, uit dank voor al zijn verdiensten, benoemd tot Minister van Staat. Eervol was ook in 1946 de benoeming tot lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW).

† In Memoriam † dinsdag 8 mei 2012 @ 18:15:47 #90
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_111298029
Ik vind gewoon dat niemand het recht heeft om te bepalen welke slachtoffers wel en niet het gedenken waard zijn. Een beetje doen alsof er verschillende categorieën mensen bestaan. Dat past meer bij de tijdgeest van toen dan die van nu.
  Moderator dinsdag 8 mei 2012 @ 18:16:06 #91
249559 crew  Lavenderr
pi_111298040
quote:
4s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:14 schreef yvonne het volgende:

[..]

[..]

'als dank voor zijn verdiensten' :r
  † In Memoriam † dinsdag 8 mei 2012 @ 18:17:17 #92
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_111298085
quote:
4s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:14 schreef yvonne het volgende:

[..]

[..]

Ja, die bedoel ik. En dan nog minister van Staat worden ook. ;(
pi_111298241
Hoi,

Ik heb even een serieuze vraag. Het artikel in de OP heeft het erover dat Duitsers herdenken een "onrechtmatige daad" zou zijn jegens de omgekomen joden en hun nabestaanden en daarom werd het de burgemeester vooraf verboden om mee te doen.

Nou vraag ik me af: op welke wettelijke regel is dit gebaseerd?

Als je het vonnis (LJN: BW4958) erbij pakt, vind je daar geen antwoord. Ook daarin wordt alleen gesteld dat het "onrechtmatig" is, maar op grond van welke wettelijke regels staat er niet bij.

Nou zat ik in eerste instantie te denken aan de anti-groepsbeledigingsregels uit art 137c en 137e Wetboek van Strafrecht. Maar dat gaat over "Hij die zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, (..) uitlaat" respectievelijk "Hij die (..) een uitlating openbaar maakt".

Ik vraag me af, is een stille herdenking of het voorop lopen naar een Duits graf een "uitlating"? Ik zou zeggen van niet.

Maar zou het wel een uitlating zijn, dan moet het onder de vrijheid van meningsuiting van de Grondwet vallen, welk artikel zegt dat je nooit vooraf toestemming nodig hebt voor het openbaar maken van een uitlating maar hoogstens achteraf hiervoor gestraft kan worden.

Kortom, hoe zit dit?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-05-2012 18:32:49 (LJN-nummer) ]
  † In Memoriam † dinsdag 8 mei 2012 @ 18:23:22 #94
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_111298338
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:21 schreef Igen het volgende:
Hoi,

Ik heb even een serieuze vraag. Het artikel in de OP heeft het erover dat Duitsers herdenken een "onrechtmatige daad" zou zijn jegens de omgekomen joden en hun nabestaanden en daarom werd het de burgemeester vooraf verboden om mee te doen.

Nou vraag ik me af: op welke wettelijke regel is dit gebaseerd?

Als je het vonnis erbij pakt, vind je daar geen antwoord. Ook daarin wordt alleen gesteld dat het "onrechtmatig" is, maar op grond van welke wettelijke regels staat er niet bij.

Nou zat ik in eerste instantie te denken aan de anti-groepsbeledigingsregels uit art 137c en 137e Wetboek van Strafrecht. Maar dat gaat over "Hij die zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, (..) uitlaat" respectievelijk "Hij die (..) een uitlating openbaar maakt".

Ik vraag me af, is een stille herdenking of het voorop lopen naar een Duits graf een "uitlating"? Ik zou zeggen van niet.

Maar zou het wel een uitlating zijn, dan moet het onder de vrijheid van meningsuiting van de Grondwet vallen, welk artikel zegt dat je nooit vooraf toestemming nodig hebt voor het openbaar maken van een uitlating maar hoogstens achteraf hiervoor gestraft kan worden.

Kortom, hoe zit dit?
Goede vraag. Voortaan moeten ze de herdenking maar houden in een kerk. Daar zijn al die maffe regels niet van toepassing.
pi_111298379
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:37 schreef PalmRoyale het volgende:

[..]

Voor het overgrote deel van de Duitse militairen was het de keuze tussen vechten of de kogel. De meesten waren doodnormale jongens en mannen, geen hardcore nazi's.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar, de meerderheid van de soldaten deden dat met veel overtuiging. Anders hadden ze natuurlijk niet al die successen gehad aan het begin van de oorlog. Met een leger dat eigenlijk helemaal niet wil vechten win je volgens mij geen oorlogen. Alleen was de gemiddelde Duitse soldaat 20-22 jaar oud, die hadden dus al bijna 10 jaar indoctrinatie vanaf jonge leeftijd achter de rug. Die waren maar wat graag bereid om te vechten voor datgene wat zo vaak herhaald was. En je weet wat geldt voor herhaling. Als je iets maar vaak genoeg herhaald gaan mensen er vanzelf in geloven als waarheid. Het was nooit echt een keuze dus, maar met tegenzin was ook niet het geval.

Ik zou ook de 08-15 omnibus van Kirst aanraden om te lezen, die heeft in de Tweede Wereld oorlog zelf aan Duitse zijde gevochten en heeft daarover vele boeken geschreven, waarvan ik de 08-11 omnibus het beste vind (zijn eigenlijk 3 verschillende aansluitende boeken).

Maar die jongens mogen best herdacht worden, het moet echt geen pretje zijn geweest om bijv in de ketel van Stalingrad vast te zitten (rilt bij de gedachte)
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_111298982
Als de dodenherdenking nog verder gepolitiseerd woord ten bate van de zionistische zaak dan mag het van mij ophouden. Ik ga geen twee minuten stil zijn voor dat soort onzin.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 18:46:39 #97
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_111299320
-

[ Bericht 100% gewijzigd door sp3c op 08-05-2012 19:10:59 ]
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 18:48:03 #98
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_111299375
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 16:55 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Mee eens.
Deze club zorgt er juist voor dat de mensen die toch al haten daar nu reden voor gaan krijgen. Erg fout van ze.
Mee eens. Verder is dit zo'n marginaal clubje waar twee weken geleden nog nooit iemand van gehoord had. Gewoon lekker negeren lijkt me het beste.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 18:53:48 #99
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_111299641
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:40 schreef yvonne het volgende:

[..]

Welnee, studies zat. Conservatieve schattingen schommelen zo tussen de 5.5 en 6.2 miljoen joodse slachtoffers van de Shoah. In dit topic staat er het eea over: Hoe zou de wereld eruit zien als de Holocaust niet was gebeurd?
  dinsdag 8 mei 2012 @ 18:55:48 #100
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_111299711
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:45 schreef RM-rf het volgende:

Het is inderdaad realistisch als totale aantal dodelijke slachtoffers van de Holocaust tegen de 11 miljoen te noemen, waarvan zeker minimaal zo'n 5,5 miljoen joodse doden (Yad vashem heeft een uitgebreidde documentatie waarin 5,5 miljoen persoonlijke verhalen van vermoorde joden gedocumenteerd zijn)
Als ik mij niet vergis heeft Yad Vashem zo'n drie miljoen namen gedocumenteerd staan op het moment, de archieven zijn online toegankelijk: http://db.yadvashem.org/names/search.html?language=en
pi_111299721
Zo'n clubje zou eens in de Ardennen bijvoorbeeld op een Duitse begraafplaats moeten gaan kijken. Het is gewoon schokkend hoeveel jongens van 17 en 18 daar begraven liggen. Dat ze aan de andere kant vochten hoeft niet te betekenen dat je respectloos met zoiets om moet gaan. Na bijna 70 jaar zeggen jij hoeft niet herdacht te worden omdat je Duits was hoort gewoon niet.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  dinsdag 8 mei 2012 @ 18:57:57 #102
3542 Gia
User under construction
pi_111299806
Als je leest op wikipedia wat de Dodenherdenking inhoudt, dan mogen ook Duitsers herdacht worden. Er staat namelijk: Allen die in het koninkrijk der Nederlanden of waar dan ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de tweede wereldoorlog.

Nergens staat dat Duitsers niet herdacht mogen worden.

Daarbij mogen Afghanen dan ook hun doden herdenken en die zouden kunnen gaan eisen dat Amerikanen niet herdacht mogen worden.
  † In Memoriam † dinsdag 8 mei 2012 @ 19:05:47 #103
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_111300157
Het is puur politiek geworden. De slachtofferstatus gaat het om. Ook al zijn we generaties verder, die zal en moet in stand gehouden worden. Desnoods via een gang naar de rechter en wettelijke verboden.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 19:08:39 #104
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_111300330
Btw, dat Federatief Joods Nederland, wat is dat voor schimmig clubje? Google levert niets op, behalve een golf van elkaar nababbelende nieuwsberichten. De enige naam in het artikel is die van advocaat Herman Loonstein, spilfiguur binnen de Nederlandse joodse gemeenschap aldus de site van de EO.

Journalist Stan van Houcke vroeg zich in 2010 ook al af wie deze "joodse professor" is: http://stanvanhoucke.blog(...)stein-professor.html
pi_111300372
De meeste Duitse soldaten wisten gewoon niet beter, volledig geïndoctrineerd door propagana en economische ellende in de jaren 20/30.

Als ik in die tijd in Duitsland had geleefd had ik vast ook in het leger gezeten, net als iedere Duitse jongen.

Dus die jongens mogen best herdacht worden als mensen daar behoefte aan hebben.
٩๏̯͡๏)۶
  dinsdag 8 mei 2012 @ 19:10:10 #106
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_111300404

En Joden zijn nog ouder en wijzer dan gewone mensjes.
Vinden ze zelluf. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_111301377
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 19:09 schreef Ronaldsen het volgende:
De meeste Duitse soldaten wisten gewoon niet beter, volledig geïndoctrineerd door propagana en economische ellende in de jaren 20/30.

Als ik in die tijd in Duitsland had geleefd had ik vast ook in het leger gezeten, net als iedere Duitse jongen.

Dus die jongens mogen best herdacht worden als mensen daar behoefte aan hebben.
Men wist wel beter in de zin van dat bepaald niet onbekend was wat er gebeurde, maar de omvang was niet zo duidelijk (eerder onvoorstelbaar) en het is je vaderland... als soldaat ben je bezig met je land verdedigen en jouw land is als land zijnde (dus dat stuk grond met de groep mensen die er woont) gewoon boven twijfel verheven (de leiders van het land niet).

Maar bovenal had je geen keuze. Je moest dienen en dienstweigering was goed voor de doodstraf (20.000 Duitsers hebben die straf gekregen voor dienstweigering in die periode). Met dat in het achterhoofd kun je met de beste wil van de wereld het iemand niet kwalijk nemen dat hij dan maar op kwam dagen...

Het was oorlog en dan vecht je gewoon voor je land. Natuurlijk moet je dan ook herdacht kunnen worden. Niet jouw keuze, niet jouw schuld, wel jouw lot.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_111301643
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:12 schreef Gia het volgende:

Het is inmiddels 67 jaar geleden. Hoeveel Duitse soldaten uit die tijd zullen nog leven?
Degenen die je een plezier doet met het herdenken van Duitse soldaten, zijn dus onschuldige nabestaanden.

Maar goed, zelfs al zou je een aparte dag kiezen voor het herdenken van de Duitse soldaten die hier zijn begraven, dan zou dat ook tegen gehouden worden.
Los daarvan: als je eenmaal gaat scheiden is het einde zoek.

Ik snap dat het expliciet herdenken van Duitsers gevoelig ligt, maar het algeheel buitensluiten van een hele bevolkingsgroep vind ik in deze context volstrekt ongepast.

Het meest redelijke in dit verband lijkt mij om organisaties zelf een keuze te laten maken hoe zij hiermee om wensen te gaan. Het is niet alsof overal in Nederland Duitsers expliciet bij de herdenking betrokken worden; verre van. Mensen kunnen dus vrij eenvoudig zelf kiezen of ze wel of niet Duitsers willen herdenken.
  Moderator dinsdag 8 mei 2012 @ 19:38:51 #109
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_111301948
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:12 schreef Gia het volgende:

sterker nog, de Duitsers kozen daar zelf al een aparte dag voor ... is niet 4 mei geworden
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 19:43:51 #110
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_111302208
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 19:38 schreef sp3c het volgende:

[..]

sterker nog, de Duitsers kozen daar zelf al een aparte dag voor ... is niet 4 mei geworden
22 mei dacht ik.
  Moderator dinsdag 8 mei 2012 @ 19:44:14 #111
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_111302229
quote:

[..]

militairen niet meegeteld zeker?
ambtenaren die naar het buitenland vluchtten ook niet?

klinkt als een waardeloos proefschrift
  Moderator dinsdag 8 mei 2012 @ 19:47:47 #112
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_111302429
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 19:43 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

22 mei dacht ik.
http://en.wikipedia.org/wiki/Volkstrauertag

waarom niet die dag uitkiezen om er als burgemeester een bloemetje te leggen?
  dinsdag 8 mei 2012 @ 19:51:52 #113
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_111302654
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:00 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Slotje.
Toch vind ik het wat raars hebben om op 4 mei specifiek duitse soldaten te herdenken. Verder mag natuurlijk iedereen herdenken wie, wat en hoe hij wil
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  dinsdag 8 mei 2012 @ 19:52:11 #114
356357 De_Dakgoot
Yane no kishi
pi_111302674
En die bazen van die unie willen niet duitse soldaten herdenken maar wel in een duitse auto rondrijden.
en hoe zit het met de duitse militairen die zijn omgekomen tijdens vredesmissies
  dinsdag 8 mei 2012 @ 19:53:23 #115
356357 De_Dakgoot
Yane no kishi
pi_111302745
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 19:51 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Toch vind ik het wat raars hebben om op 4 mei specifiek duitse soldaten te herdenken. Verder mag natuurlijk iedereen herdenken wie, wat en hoe hij wil
de nationale herdenking is toch voor iedereen die in in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in oorlogssituaties en bij vredesoperaties ?
  Moderator dinsdag 8 mei 2012 @ 19:53:28 #116
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_111302754
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 19:52 schreef De_Dakgoot het volgende:
En die bazen van die unie willen niet duitse soldaten herdenken maar wel in een duitse auto rondrijden.
en hoe zit het met de duitse militairen die zijn omgekomen tijdens vredesmissies
waarom zouden we die op 4 mei herdenken :?
pi_111302857
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 19:47 schreef sp3c het volgende:

[..]

http://en.wikipedia.org/wiki/Volkstrauertag

waarom niet die dag uitkiezen om er als burgemeester een bloemetje te leggen?
Omdat we hier niet in Duitsland zijn en wij hier de dodenherdenking op 4 mei doen.

Dat is hoe het nu is.

Je kan ook beslissen dat op 4 mei alleen de 'goeden' mogen worden herdacht, maar dan houd je eindeloos gebakkelei over wie nou goed of fout was. Mogen we dan bijvoorbeeld de Nederlanders herdenken die bij de politionele acties in Indonesië omkwamen? De slachtoffers in de Japanse concentratiekampen? Misschien zaten daar immers wel Nederlanders bij die in de koloniën de lokale bevolking uitbuitten. Etc.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 08-05-2012 19:56:10 ]
  dinsdag 8 mei 2012 @ 19:57:40 #118
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_111302973
Die gekeppelde clown weet wel een discussie los te maken. Hij was ook degene die ooit vond dat orthodoxe joden op sabbat geen id-bewijs hoeven meedragen.
  Moderator dinsdag 8 mei 2012 @ 20:05:46 #119
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_111303451
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 19:55 schreef Igen het volgende:

[..]

Omdat we hier niet in Duitsland zijn en wij hier de dodenherdenking op 4 mei doen.

Dat is hoe het nu is.
dat is een beetje het niveau van de argumenten van dat lobbyclubje uit de OP ...

die begraafplaatsen zijn niet dicht buiten 4 mei en er is geen algeheel verbod op het herdenken van slachtoffers van oorlogsgeweld op een andere dag, sterker nog we doen dit zelf ook het hele jaar door

quote:
Je kan ook beslissen dat op 4 mei alleen de 'goeden' mogen worden herdacht, maar dan houd je eindeloos gebakkelei over wie nou goed of fout was. Mogen we dan bijvoorbeeld de Nederlanders herdenken die bij de politionele acties in Indonesië omkwamen? De slachtoffers in de Japanse concentratiekampen? Misschien zaten daar immers wel Nederlanders bij die in de koloniën de lokale bevolking uitbuitten. Etc.
ja en misschien zat er tussen de holocaustslachtoffers wel ergens een fietsendief :')

goed/kwaad is in de eye of the beholder, dit is onze nationale dodenherdenking en we herdenken er onze doden

wmb gaat dit om Nederlandse slachtoffers
pi_111303592
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 20:05 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja en misschien zat er tussen de holocaustslachtoffers wel ergens een fietsendief :')

goed/kwaad is in de eye of the beholder, dit is onze nationale dodenherdenking en we herdenken er onze doden

Dan ben je wel erg onkritisch over je eigen verleden. :{

Overigens liggen in Vorden alleen Engelsen en Duitsers. Volgens jouw principe zou daar dus helemaal niet herdacht moeten worden.
  Moderator dinsdag 8 mei 2012 @ 20:11:00 #121
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_111303794
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 20:07 schreef Igen het volgende:

[..]

Dan ben je wel erg onkritisch over je eigen verleden. :{
hoe kom je daar nu weer op :?

quote:
Overigens liggen in Vorden alleen Engelsen en Duitsers. Volgens jouw principe zou daar dus helemaal niet herdacht moeten worden.
dat wist ik niet

liever niet iets speciaals dan nee maar als je dan toch wat doet zou ik ze idd beiden herdenken
  dinsdag 8 mei 2012 @ 20:22:57 #122
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_111304525
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 19:53 schreef De_Dakgoot het volgende:

[..]

de nationale herdenking is toch voor iedereen die in in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in oorlogssituaties en bij vredesoperaties ?
Dat zegt het comité 4 en 5 mei.
Ik zou zelf zeggen dat het eerder een herdenking is voor Nederlandse slachtoffers van oorlogshandelingen, maar dan doe je onze bevrijders natuurlijk te kort.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  Moderator dinsdag 8 mei 2012 @ 20:30:18 #123
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_111304882
voor onze bevrijders geld hetzelfde verhaal wmb

ik ga er vanuit dat er zeker bij de grotere bondgenoten en de grotere begraafplaatsen een krans gelegd word op remembrance day en dergelijke en niet (per se) op 4 mei want dat kennen ze in het buitenland gewoon niet ... ik gok zomaar dat er op 11 november meer Canadezen in Groesbeek zijn dan op 4 mei.

al vind ik dat al minder erg dan de bezetter, wil ik best toegeven :)
pi_111306244
Even ter informatie, uit de uitspraak van de rechters:
quote:
2.4. Dit jaar wil het comité voor het eerst ook Duitse soldaten herdenken die – ongeveer 25 meter verwijderd van het centrale monument - op de Vordense begraafplaats begraven liggen, nadat zij in de nadagen van de Tweede Wereldoorlog in de nabije omgeving gesneuveld waren bij oorlogshandelingen.

2.5. Het comité streeft ernaar dat de plechtigheid zich zal kenmerken door verbroedering en verzoening tussen diverse groepen van nabestaanden; zo is de nieuwe vorm van de plechtigheid van dit jaar afgestemd met twee Britse families van omgekomen Britse soldaten, die al jaren bij de herdenking in Vorden betrokken zijn.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 20:53:11 #125
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_111306261
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 20:05 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat is een beetje het niveau van de argumenten van dat lobbyclubje uit de OP ...

die begraafplaatsen zijn niet dicht buiten 4 mei en er is geen algeheel verbod op het herdenken van slachtoffers van oorlogsgeweld op een andere dag, sterker nog we doen dit zelf ook het hele jaar door

[..]

Dus ik mag van jou mijn Duitse voorvaders die in de oorlog zijn omgekomen omdat ze in het verzet zaten (want ja, er waren ook genoeg Duitsers tegen de oorlog) niet herdenken omdat het enkel voor Nederlandse slachtoffers een herdenking is, de 4e van Mei?

Ben je helemaal van de pot gerukt of zo?

Ik sta de vierde van mei nog een keertje extra stil bij het verlies dat mijn opa en oma hebben geleden, wat zij en hun ouders hebben meegemaakt. En ja, ik herdenk ook de Duitse slachtoffers.

Wat dat betreft vind ik het gedicht van dat ventje, dat niet voorgedragen mocht worden, erg mooi.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  Moderator dinsdag 8 mei 2012 @ 20:54:55 #126
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_111306363
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 20:53 schreef Samzz het volgende:

[..]

Dus ik mag van jou mijn Duitse voorvaders die in de oorlog zijn omgekomen omdat ze in het verzet zaten (want ja, er waren ook genoeg Duitsers tegen de oorlog) niet herdenken omdat het enkel voor Nederlandse slachtoffers een herdenking is, de 4e van Mei?

Ben je helemaal van de pot gerukt of zo?
ik wat niet wat jij onder van de pot rukken verstaat maar zeg ik dan dat jij dat niet mag doen?

ben je zelf niet een klein beetje van de pot gerukt?
  dinsdag 8 mei 2012 @ 20:58:59 #127
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_111306634
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 20:54 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik wat niet wat jij onder van de pot rukken verstaat maar zeg ik dan dat jij dat niet mag doen?

ben je zelf niet een klein beetje van de pot gerukt?
Hoe je dat zo zegt, alleen Nederlanders herdenken. Waarom in godsnaam?

Of vat ik het verkeerd op?
  Moderator dinsdag 8 mei 2012 @ 20:59:49 #128
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_111306688
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 20:58 schreef Samzz het volgende:

[..]

dat denk ik
  dinsdag 8 mei 2012 @ 21:02:09 #129
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_111306849
Nee, laat maar.
pi_111307165
Je kan de TT ook anders lezen :P
pi_111307549
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 19:10 schreef Hyperdude het volgende:
[ afbeelding ]

En Joden zijn nog ouder en wijzer dan gewone mensjes.
Vinden ze zelluf. :P
Vinden "ze" dat zelluf?
Linkje naar een bron?
pi_111307955
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 20:58 schreef Samzz het volgende:

[..]

In principe Nederlanders herdenken, eerbetoon geven. Maar ook mensen die voor de vrijheid van Nederland gevallen zijn.. wel of geen Nederlander.
Duitse soldaten vallen niet onder die laatste groep, een enkeling uitgezonderd.
Integendeel... zij waren vooral bezig die vrijheid kapot te maken, die bevrijdingsstrijd te saboteren.
Dat is voor mij een goede reden om geen eerbetoon over te hebben voor hen. Hoe zeer zij naast dader ook slachtoffer van het nazisme zijn. Op de avond van 4 mei schiet wel eens door mij heen dat het Duitse volk ook zwaar geleden heeft. Ook slachtoffer van het nazisme.
De doden van Hirosjima en Nagasaki spoken ook wel eens door mijn hoofd. Het was massamoord, maar zo als de geschiedenis ging met mijn familie was ik misschien niet geboren als die bommen er niet waren.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 21:23:27 #133
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_111308122
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 20:52 schreef Igen het volgende:
Even ter informatie, uit de uitspraak van de rechters:

[..]

Het is me eigenlijk ook niet duidelijk waar FJN een algemeen verbod op denkt te kunnen baseren, want de uitspraak m.b.t. Vorden had alleen betrekking op de rol van de burgemeester. De herdenking van Duitse soldaten zelf is heel expliciet niet verboden.

Ik vraag me sowieso sterk af of de oorspronkelijke uitspraak wel gehandhaafd blijft in een eventueel hoger beroep.
pi_111308246
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 21:23 schreef beantherio het volgende:

[..]

Het is me eigenlijk ook niet duidelijk waar FJN een algemeen verbod op denkt te kunnen baseren, want de uitspraak m.b.t. Vorden had alleen betrekking op de rol van de burgemeester. De herdenking van Duitse soldaten zelf is heel expliciet niet verboden.
Dat kwam door niet-ontvankelijkheid omdat de aanklacht tegen de gemeente was gericht en niet tegen het comité.
quote:
Ik vraag me sowieso sterk af of de oorspronkelijke uitspraak wel gehandhaafd blijft in een eventueel hoger beroep.
Dat vraag ik me ook af. Vandaar ook de vragen die ik in een eerdere post stelde. De uitspraak noemt niet eens op welke wetsartikelen deze überhaupt gebaseerd is - dat is volgens mij wel heel matig.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 21:27:05 #135
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_111308323
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 21:20 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

In principe Nederlanders herdenken, eerbetoon geven. Maar ook mensen die voor de vrijheid van Nederland gevallen zijn.. wel of geen Nederlander.
Integendeel... zij waren vooral bezig die vrijheid kapot te maken, die bevrijdingsstrijd te saboteren.
Dat is voor mij een goede reden om geen eerbetoon over te hebben voor hen. Hoe zeer zij naast dader ook slachtoffer van het nazisme zijn. Op de avond van 4 mei schiet wel eens door mij heen dat het Duitse volk ook zwaar geleden heeft. Ook slachtoffer van het nazisme.
De doden van Hirosjima en Nagasaki spoken ook wel eens door mijn hoofd. Het was massamoord, maar zo als de geschiedenis ging met mijn familie was ik misschien niet geboren als die bommen er niet waren.
Dat moet jij weten. Ik herdenk ook mijn Duitse familie. Ook de Duitse soldaat die geen keuze had en ook de Duitse Nazi-officier die tot inkeer kwam.

Samen met alle andere slachtoffers, Nederlands, Frans, Chinees of Duits, geen uitzonderingen.
pi_111308471
quote:

[..]

Ik heb juist begrepen dat Japan in mei 1945 via neutraal Zweden en Portugal als bemiddelaars meerdere pogingen heeft gedaan zich aan de V.S. over te geven. Daar werd door de V.S. echter geen gehoor aan gegeven. Het enige dat Japan niet wilde was het overdragen van hun keizer Hirohito aan de Amerikanen. Voor de rest zou het complete overgave betekenen. De Amerikanen wilden onvoorwaardelijke overgave. Dit heeft uiteindelijk duizenden levens gekost... (uiteraard even in een notendop)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-05-2012 21:30:46 ]
pi_111308513
quote:

[..]

Bij Hiroshima, Nagasaki en ook Dresden werden vooral heel veel onschuldige burgers vermoord. Dat moet je bij een herdenking van de oorlogsslachtoffers zeker wel mogen herdenken.
pi_111308555
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 21:30 schreef Igen het volgende:

[..]

Bij Hiroshima, Nagasaki en ook Dresden werden vooral heel veel onschuldige burgers vermoord. Dat moet je bij een herdenking van de oorlogsslachtoffers zeker wel mogen herdenken.
Ook dat ja. Doelbewust en onophoudelijk burgerdoelen bombarderen van de geallieerden. Het hoorde er allemaal bij.
pi_111308779
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 21:27 schreef Samzz het volgende:

[..]

Dat moet jij weten. Ik herdenk ook mijn Duitse familie. Ook de Duitse soldaat die geen keuze had en ook de Duitse Nazi-officier die tot inkeer kwam.

Samen met alle andere slachtoffers, Nederlands, Frans, Chinees of Duits, geen uitzonderingen.
Prima dat jij ook Duitsers herdenkt .
Dat moet jij weten.
En dat jij iedere slachtoffer waar ook ter wereld herdenkt is politiekcorrect heel erg mooi.
Ik vind ook altijd dat die hele oorlog shit was voor iedereen, ook voor de agressors die maar meemarcheerden met hun leiders. In die zin herdenk ik ze het hele jaar door.
Maar zo formuleer ik het niet op een herdenkingsdag.. Er is niks verkeerds aan op bepaalde mensen die dicht bij je staan en hun bevrijders extra eerbetoon te geven. En de rest van de wereld niet.
pi_111308865
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 21:30 schreef Igen het volgende:

[..]

Vind ik ook wel....als iemand dat in een speech zegt. Prima.
pi_111308874
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 21:31 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Ook dat ja. Doelbewust en onophoudelijk burgerdoelen bombarderen van de geallieerden. Het hoorde er allemaal bij.
..en dat begon allemaal nadat een Duitse Heinkel per abuis bommen op Londen gooide. Als wraak vielen er bommen op Berlijn, en toen was het helemaal mis. De rest is .. geschiedenis.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 21:40:28 #142
39581 Salvad0R
universal
pi_111309041
:') prutsers .
  dinsdag 8 mei 2012 @ 21:54:08 #143
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_111309840
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 21:35 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat moet jij weten.
En dat jij iedere slachtoffer waar ook ter wereld herdenkt is politiekcorrect heel erg mooi.
Ik vind ook altijd dat die hele oorlog shit was voor iedereen, ook voor de agressors die maar meemarcheerden met hun leiders. In die zin herdenk ik ze het hele jaar door.
Maar zo formuleer ik het niet op een herdenkingsdag.. Er is niks verkeerds aan op bepaalde mensen die dicht bij je staan en hun bevrijders extra eerbetoon te geven. En de rest van de wereld niet.
Ik wel. Op een herdenkingsdag sta ik daar nog eens extra bij stil :). Ik praat met mijn oma nog regelmatig over de oorlog, ze vertelt prachtige verhalen van toen (ze was nog klein, maar weet alles nog goed), op die momenten denk ik ook aan mijn familie. Daar heb ik niet speciaal nog een herdenkingsdag voor nodig, op die dag is voor mij iedereen gelijk :).
pi_111310510
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 21:54 schreef Samzz het volgende:

. Daar heb ik niet speciaal nog een herdenkingsdag voor nodig, op die dag is voor mij iedereen gelijk :).
Voor mij is iedere dag van het jaar in principe iedereen gelijk. Maar dat wil niet zeggen dat ik iedereen gelijke aandacht geef. Dat is een onmogelijkheid.
Ik heb geen Duitse familie om speciaal aan te denken. Maar als dat wel zo was.... en ze waren pro-nazi dan denk ik eerder op 4 mei.... geen kransje, geen kaarsje vandaag voor jullie.
Ook Nederlandse NSB'ers oostfrontstrijders krijgen geen extra eerbetoon op 4 mei.... hooguit medevoelen voor de kinderen.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 22:08:57 #145
3542 Gia
User under construction
pi_111310750
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 19:51 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Het gaat niet om specifiek Duitsers herdenken, maar iedereen herdenken, Duitsres niet uitgezonderd.

Zou gewoon moeten kunnen, toch?
4 mei is niet van de joden.
pi_111311176
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 22:08 schreef Gia het volgende:

[..]

Het gaat niet om specifiek Duitsers herdenken, maar iedereen herdenken, Duitsres niet uitgezonderd.

Zou gewoon moeten kunnen, toch?
4 mei is niet van de joden.
.
Het is onzin om alle leed en alle doden van de wereld te gaan herdenken in 39-45 als daarmee bedoeld is impliciet de agressors extra eerbetoon te geven ,
Hun agressie herdenken en de gevolgen daarvan herdenken en benoemen is ook die agressors zelf herdenken. Het was schofterig en we mogen dat niet bagatelliseren met : ja maar ... zij zijn ook slachtoffers.

4 mei in Nederland is ook van de joden en 50 tot 40 % van de Nederlandse oorlogsdoden waren Joodse Nederlanders. Logisch dat die groep steeds weer genoemd wordt, vooral omdat het om bewuste moord gaat.
  † In Memoriam † dinsdag 8 mei 2012 @ 22:26:09 #147
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_111311876
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 21:35 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat moet jij weten.
Er zijn steeds minder mensen die "die hele oorlog" hebben meegemaakt, laat staan bewust meegemaakt. Het is aan het vervagen en zo gaat dat nu eenmaal. De eerste generatie na de oorlog, nou ok, die kregen via hun ouders nog het een en ander mee misschien. De generatie daarna en de jongste (we zijn al drie verder immers), wat moeten die precies herdenken? Men leert de geschiedenis maar het heeft geen enkele gevoelswaarde. De wereld is inmiddels ook compleet veranderd, waar moeten jongeren referentie weghalen?

Logisch vervolg is dat het verbreed wordt en onderdeel daarvan is het meenemen van Duitse doden. Niet omdat het Duitsers zijn maar om er zo een algemene herdenking van te maken. Als men wil dat een dodenherdenking over een aantal jaar nog bestaansrecht heeft is dat imo ook de enige keuze.

Wat iedereen persoonlijk wil herdenken staat vrij natuurlijk. Niemand die je zegt wie je wel of niet moet meenemen in je gedachten. Nou ja, behalve uitzonderingen als dit clubje dan. Zotten heb je altijd.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 22:58:43 #148
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_111313830
Ik hoor nu pas van dat verbod in Vorden, wat is dit voor een ridicule. Via welke wet denkt die rechter dat in hemelsnaam te kunnen verbieden?
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 23:03:44 #149
347534 vincerusso
Vork in je reet en gaan !!
pi_111314110
haha die mensen vergeten zeker dat sommige Duitsers de oorlog niet eens gewild hebben
ach ja voor eeuwig de slachtofferrol uithangen , dat kunnen die mensjes wel
  dinsdag 8 mei 2012 @ 23:04:46 #150
3542 Gia
User under construction
pi_111314166
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 22:15 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

.
Het is onzin om alle leed en alle doden van de wereld te gaan herdenken in 39-45 als daarmee bedoeld is impliciet de agressors extra eerbetoon te geven ,
Hun agressie herdenken en de gevolgen daarvan herdenken en benoemen is ook die agressors zelf herdenken. Het was schofterig en we mogen dat niet bagatelliseren met : ja maar ... zij zijn ook slachtoffers.

4 mei in Nederland is ook van de joden en 50 tot 40 % van de Nederlandse oorlogsdoden waren Joodse Nederlanders. Logisch dat die groep steeds weer genoemd wordt, vooral omdat het om bewuste moord gaat.
Het gaat niet alleen om 39-45, maar sinds 1939, tot heden.

Het gaat al jaren niet meer alleen om de tweede wereldoorlog, want dan hadden ze nog een punt. Als je alle oorlogsdoden herdenkt sinds 1939, slaat het m.i. nergens op om alleen de Duitsers uit te zonderen.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 23:09:36 #151
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_111314425
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 16:10 schreef Netsplitter het volgende:
De belangenorganisatie Federatief Joods Nederland wil een algeheel verbod op het herdenken van Duitse militairen bij Nederlandse dodenherdenkingen op 4 mei. Dat heeft advocaat Herman Loonstein laten weten.
Ik breng mijn zaak ter ruste. :')

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
  dinsdag 8 mei 2012 @ 23:17:26 #152
117098 Hathor
Effe niet
pi_111314820
quote:
15s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 23:09 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Ik breng mijn zaak ter ruste. :')

Alhoewel dat nou toch ook weer niet een echt typisch joodse naam is, kan ook gewoon een oerhollandse boerenpummel zijn.
pi_111315855
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 23:17 schreef Hathor het volgende:

[..]

Alhoewel dat nou toch ook weer niet een echt typisch joodse naam is, kan ook gewoon een oerhollandse boerenpummel zijn.
Nee.... de advocaat is Joods.
En wat dan nog.... bsb maakt er een punt van .
  † In Memoriam † dinsdag 8 mei 2012 @ 23:40:37 #154
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_111315888
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 23:39 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nee.... de advocaat is Joods.
En wat dan nog.... bsb maakt er een punt van .
quote:
Hoewel de persberichten van de FJN regelmatig worden overgeschreven door de media, bestaat ze slechts uit advocaat Loonstein, zijn zonen, een fax en wat briefpapier. Verder vertegenwoordigt de FJN helemaal niemand in Nederland, laat staan Joden of federaties.

http://www.nrccarriere.nl(...)h-gezien-altijd-goed
  dinsdag 8 mei 2012 @ 23:58:43 #155
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_111316687
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 23:40 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

[..]

Dat zeg ik. Een gekeppelde clown. En wij praten al een half topic mee met deze gek.
  † In Memoriam † woensdag 9 mei 2012 @ 00:01:10 #156
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_111316789
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 23:58 schreef Ringo het volgende:

[..]

Dat zeg ik. Een gekeppelde clown. En wij praten al een half topic mee met deze gek.
Herschel Shmoikel Pinchas Yerucham Krustofski:
pi_111317792
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 23:40 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

[..]

Okeeeee.

Dan hoop ik des te meer dat de gemeente Vorden in een bodemprocedure probeert de rare uitkomst van het kort geding van tafel te krijgen.
pi_111318967
quote:
Ja.
En er was een ploegje negers dat een rechtszaak aanspande om de termen slave en master bij het gebruiken van computeronderdelen te verbieden.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_111319015
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 23:17 schreef Hathor het volgende:

[..]

Hollanders zijn ook een stuk dommer dan overige Nederlanders.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  woensdag 9 mei 2012 @ 01:04:47 #160
13462 BansheeBoy
pi_111319102
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 01:00 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ja.
En er was een ploegje negers dat een rechtszaak aanspande om de termen slave en master bij het gebruiken van computeronderdelen te verbieden.
Écht? :?

Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
pi_111319159
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 22:05 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Voor mij is iedere dag van het jaar in principe iedereen gelijk. Maar dat wil niet zeggen dat ik iedereen gelijke aandacht geef. Dat is een onmogelijkheid.
Ik heb geen Duitse familie om speciaal aan te denken. Maar als dat wel zo was.... en ze waren pro-nazi dan denk ik eerder op 4 mei.... geen kransje, geen kaarsje vandaag voor jullie.
Ook Nederlandse NSB'ers oostfrontstrijders krijgen geen extra eerbetoon op 4 mei.... hooguit medevoelen voor de kinderen.
Mag.
Maar ik maak zelf wel uit wie ik herdenk.

En als je mij een procedure wilt voorschrijven, moet je lid worden van het 4 en 5 mei comité.
pi_111319216
quote:
15s.gif Op woensdag 9 mei 2012 01:04 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Écht? :?

Ja!
Terwijl het verschil tussen master en slave in de computer alleen maar gemaakt wordt door zo'n plastic brugje over twee contacten te schuiven. De slave werd niet eens zwart geverfd.

Nou ja, ploegje negers dat weet ik ook niet zeker.
Misschien was het maar een neger.
Zoiets als de heer Loonstein ?
pi_111319280
Dit maakt ze in ieder geval niet beter dan de nazi's uit de 20e eeuw...
pi_111319376
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 01:06 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Mag.
Maar ik maak zelf wel uit wie ik herdenk.

En als je mij een procedure wilt voorschrijven, moet je lid worden van het 4 en 5 mei comité.
Natuurlijk maak je dat zelf wel uit.
Maar je ga toch niet slachtoffertje spelen dat ik of het 4 en 5 mei-comité jou iets wilt voorschrijven.?
  woensdag 9 mei 2012 @ 01:17:28 #165
13462 BansheeBoy
pi_111319461
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 01:11 schreef MrGuma het volgende:
Dit maakt ze in ieder geval niet beter dan de nazi's uit de 20e eeuw...
Nu draaf je weer door. :{

Wat ik eigenlijk het meest kwalijke vind is dat (veel, niet alle) joden de holocaust lijken te gebruiken in hun voordeel (lobby, israëlpolitiek, monddood maken van anderen etc.). Ze hebben jarenlang geprofiteerd van het gemeenschappelijke schuldgevoel dat heerste tegenover hen. Maar dan zeg ik: de huidige generatie is op geen enkele manier verantwoordelijk voor de gruweldaden van toen dus stop daar mee. :{

En dat claimen van het leed en gedenken slechts voor hen. Kom op. :')

pi_111319631
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 16:42 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik heb sindsdien nooit meer een negerzoen gegeten. Aanvankelijk vanwege de doorgeslagen politieke correctheid, maar het misbruiken van slavernijslachtoffers voor een marketingstunt is net zo verwerpelijk. Mooi dat hun omzet eronder heeft geleden.
Het was me ontgaan dat het een actie was van de fabrikant zelf. Maar inderdaad erg stom.
pi_111319818
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 01:14 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Natuurlijk maak je dat zelf wel uit.
Maar je gaat toch niet slachtoffertje spelen dat ik of het 4 en 5 mei-comité jou iets wilt voorschrijven.?
Ik speel geen slachtoffer. Maar bijvoorbeeld de burgemeester van Vorden was wel slachtoffer: hij was woedend! En die jongen die aangevallen werd en zijn gedicht vervangen zag door een slechter gedicht en daarbij lastig gevallen werd door publiciteit is ook slachtoffer.
pi_111319882
quote:
15s.gif Op woensdag 9 mei 2012 01:17 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Nu draaf je weer door. :{

Wat ik eigenlijk het meest kwalijke vind is dat (veel, niet alle) joden de holocaust lijken te gebruiken in hun voordeel (lobby, israëlpolitiek, monddood maken van anderen etc.). Ze hebben jarenlang geprofiteerd van het gemeenschappelijke schuldgevoel dat heerste tegenover hen. Maar dan zeg ik: de huidige generatie is op geen enkele manier verantwoordelijk voor de gruweldaden van toen dus stop daar mee. :{

En dat claimen van het leed en gedenken slechts voor hen. Kom op. :')

De Holocaustindustrie werd dat genoemd door een Jood die daar een boek over schreef.
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Holocaust-industrie
pi_111320096
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 23:58 schreef Ringo het volgende:
Dat Tradition is our Future (TOF) (die gasten die achter die sleep-vliegtuig zaten) bestaat ook uit minimaal 1 marketeer, wel een een die goed met zijn geloof bezig is trouwens. 5 minuten Googlen (op Dennis Pekel) en je wordt een stuk wijzer. En nog typisch "marketing-hufterig" ook: Wel een mooi persbericht eruit gooien (en je weet dat dit opgepikt wordt), maar net niet het achterste punt van je tong laten zien. Terwijl dit zeker was afgeblazen als men wel alles had verteld. Dan was de wereld (terecht) te klein geweest.

Hadden die comités trouwens daadwerkelijk verstand van PR gehad, dan hadden ze dit nooit zo gespeeld: win the argument, lose the sympathy. Eigenlijk ga ik er ook een beetje vanuit dat ze dit ongetwijfeld weten en zelfs een beetje bewust op de allergie inspeelt. Dan is de vraag: waarom?
pi_111320255
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 01:43 schreef Shodan het volgende:

[..]

Dat Tradition is our Future (TOF) (die gasten die achter die sleep-vliegtuig zaten) bestaat ook uit minimaal 1 marketeer, wel een een die goed met zijn geloof bezig is trouwens. 5 minuten Googlen (op Dennis Pekel) en je wordt een stuk wijzer. En nog typisch "marketing-hufterig" ook: Wel een mooi persbericht eruit gooien (en je weet dat dit opgepikt wordt), maar net niet het achterste punt van je tong laten zien. Terwijl dit zeker was afgeblazen als men wel alles had verteld. Dan was de wereld (terecht) te klein geweest.

Hadden die comités trouwens daadwerkelijk verstand van PR gehad, dan hadden ze dit nooit zo gespeeld: win the argument, lose the sympathy. Eigenlijk ga ik er ook een beetje vanuit dat ze dit ongetwijfeld weten en zelfs een beetje bewust op de allergie inspeelt. Dan is de vraag: waarom?
Wel een die goed met zijn geloof bezig is?
Dat blijkt wel uit die rechtszaak en dat vliegtuigje!
pi_111320468
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 01:30 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ik speel geen slachtoffer. Maar bijvoorbeeld de burgemeester van Vorden was wel slachtoffer: hij was woedend! En die jongen die aangevallen werd en zijn gedicht vervangen zag door een slechter gedicht en daarbij lastig gevallen werd door publiciteit is ook slachtoffer.
Nee.... ok dus jij schuift mij en het 4 en 5 mei comité niet in de schoenen dat wij de baas spelen over je.?
Dan zijn we het eens.
pi_111362788
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 02:04 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nee.... ok dus jij schuift mij en het 4 en 5 mei comité niet in de schoenen dat wij de baas spelen over je.?
Dan zijn we het eens.
Nee, maar die lul van FJN probeert wel de baas te spelen. Over heel Nederland, begrijp ik: niemand mag op 4 mei meer Duitsers herdenken.
Volgende stap zal zijn dat op 4 mei geen Nederlandse verzetsmensen meer herdacht mogen worden.

Laat ze doodvallen!
Het 4 en 5 mei comité speelt trouwens amper de baas: het heeft de mogelijkheid om andere slachtoffers te herdenken verruimd. Het heeft ons niet verplicht om andere slachtoffers te herdenken.
Jij e het FJN willen ons verbieden.
Val toch dood, zak toch in de stront!
pi_111362947
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 00:46 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Nee, maar die lul van FJN probeert wel de baas te spelen. Over heel Nederland, begrijp ik: niemand mag op 4 mei meer Duitsers herdenken.
Volgende stap zal zijn dat op 4 mei geen Nederlandse verzetsmensen meer herdacht mogen worden.
het is een lul, maar niet erger maken dan het is met de verzetsmensen erbij halen

quote:
Jij e het FJN willen ons verbieden.
Val toch dood, zak toch in de stront!
wat bedoel je met "Jij e " ?
Je maakt je te druk hierover ?
pi_111363568
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 00:51 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

het is een lul, maar niet erger maken dan het is met de verzetsmensen erbij halen
OK, dat is opgeklopte verwachting. We zullen zien: hij gaat alle plannen van heel Nederland verzamelen en dan overal waar een Duitser herdacht dreigt te worden een geding aanspannen.
Het was inderdaad erg verleidelijk om dat fanatisme door te trekken, maar dat was ongefundeerd.
quote:
[..]

wat bedoel je met "Jij e " ?
Je maakt je te druk hierover ?
Jij en: jij wilde verbieden.

Ach, volgend jaar verder.
pi_111363693
Even de moord op miljoenen joden apart, dan nog zijn het landverraders door tegen een geallieerde bondgenoot te gaan vechten. Miljoenen Sovjet-burgers zijn vermoord door deze mensen. Plus dat alle strijdende Nederlandse militairen ook hierdoor getroffen werden.

Herdenk je een SS-strijder, dan ben je anti-Nederlands. :r

[ Bericht 14% gewijzigd door AlexanderDeGrote op 10-05-2012 01:24:35 ]
pi_111363763
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 01:14 schreef Kees22 het volgende:

Jij en: jij wilde verbieden.

wat wilde ik verbieden ?
joh.. ik weet van niks... wat weet jij meer dan ik over mij ?
pi_111363798
Wel lullig voor Wilm Hosenfeld, Anton Schmid en de 516 andere duitsers die een lintje van Yad Vashem kregen, Mag je ze niet herdenken omdat het duitsers waren.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 10-05-2012 01:26:27 ]
pi_111363851
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 01:24 schreef Ulx het volgende:
Wel lullig voor Wilm Hosenfeld en de 517 andere duitsers die een lintje van Yad Vashem kregen, Mag je ze niet herdenken omdat het duitsers waren.
Niet zo slim, waren het soldaten of SS'ers. Sowieso wat heeft NL daar ene flikker mee te maken? Laatste keer dat ik checkte was het ook vrij kut dat NL compleet bezet is en flink wat niet-joodse mensen ook vermoord zijn, oa met hulp van landverraders,
pi_111364159
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 01:27 schreef AlexanderDeGrote het volgende:

[..]

Niet zo slim, waren het soldaten of SS'ers. Sowieso wat heeft NL daar ene flikker mee te maken? Laatste keer dat ik checkte was het ook vrij kut dat NL compleet bezet is en flink wat niet-joodse mensen ook vermoord zijn, oa met hulp van landverraders,
Maakt het wat uit? Zelfs Oskar Schindler was een man die in eerste instantie gewoon geld wilde verdienen met slaven. Dat hij later 1000 mensen redde was niet zijn eerste plan. En wat doe je met joodse kapo's? Technisch gezien waren dat ook collaborateurs. Overleefden ze de oorlog waren ze fout. Overleefden ze het niet was de kans groot dat ze fout waren geweest. Herdenk je die mensen? Waarom wel. Waarom niet?

Ik vind deze hele schertsvertoning getuigen van een simplisme en zwart-wit denken van hier tot gunder. Anne Frank had bijvoorbeeld niet de Nederlandse nationaliteit toen ze stierf.
pi_111364322
http://nl.wikipedia.org/wiki/Opstand_van_de_Georgi%C3%ABrs

Dit is ook zo'n leuk grijs gebied. Georgiers die kozen voor de Duitsers komen op het einde van de oorlog op Texel in opstand. Herdenken we ze of niet?
pi_111364420
En wat doe je bv met Claus von Stauffenberg? Hij vocht o.a. mee in de inval in Polen, vocht in Rusland, Frankrijk en Afrika, maar probeerde later Hitler te vermoorden en kwam daarvoor voor het vuurpeloton. Held of niet? Herdenken of niet?
Het is allemaal niet zo zwart/wit als sommigen het hier doen voorkomen.
pi_111364512
Heb ik al verteld van Kurt Gerstein? Een Duitser die bij de SS ging omdat hij wel eens wilde weten wat er met zijn geestelijk gehandicapte zus gebeurd was.
En die over de vergassing van joden een verslag schreef en dat naar Nederlandse vrienden stuurde.
http://www.dg.nl/kippenhok
  donderdag 10 mei 2012 @ 02:23:38 #183
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_111364760
There is no business like shoah business

:r

deze actie van de joden kan op weinig sympathie rekenen bij mij
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
pi_111364783
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 01:59 schreef Kees22 het volgende:
Heb ik al verteld van Kurt Gerstein? Een Duitser die bij de SS ging omdat hij wel eens wilde weten wat er met zijn geestelijk gehandicapte zus gebeurd was.
En die over de vergassing van joden een verslag schreef en dat naar Nederlandse vrienden stuurde.
Nee, volgens mij had je dat niet verteld.

Hier zit wel een film in.
  donderdag 10 mei 2012 @ 02:28:27 #185
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_111364800
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 02:23 schreef Outlined het volgende:
There is no business like shoah business

:r

deze actie van de joden kan op weinig sympathie rekenen bij mij
Een marginaal clubje staat gelijk aan 'de joden'?
  donderdag 10 mei 2012 @ 02:31:19 #186
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_111364824
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 01:59 schreef Kees22 het volgende:
Ik dacht in het andere topic, kan het mis hebben hoor.
  donderdag 10 mei 2012 @ 08:16:25 #187
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_111366055
Ik heb hier maar 1 woord voor en dat begint met een k....

Wat een trieste bende. Precies zoals ik zag met Marokkanen toen ik er zelf nog vrij apart uitzag (qua kleding/haar). Zij waren degenen die me het hardst discrimineren. Ik denk dan ook dat het een vicieuze cirkel is. Gediscrimineerd worden = zelf meer discrimineren.

Die joden moeten maar eens stoppen met zich in de slachtofferrol proppen.
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_111366541
Ik zie het probleem ook niet. Als anderen ook worden herdacht, doe je niemand iets te kort.
pi_111366972
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:04 schreef nummer_zoveel het volgende:
Maar wist je dat voor WO ook heel veel arme Joden in Nederland woonden, maar dat die veel sneller afgevoerd zijn? Zag dit laatst in een documentaire. De rijken wisten langer uit handen van de bezetter te blijven, door hier voor te betalen waarschijnlijk (ook aan mensen die hun hielpen onder te duiken).

In Amsterdam bv woonden heel veel arme Joodse gezinnen waarvan geen enkel persoon de oorlog heeft overleefd.
Lees maar eens over de Joodse Raad.
pi_111403483
Ik vraag me wel af waar die mafklapper het geld vandaan gaat halen. Als hij iedereen die ook maar aan een Duitser denkt een proces wil aandoen, gaat hem dat toch wel geld kosten.
Zelf al krijgt hij telkens een toevoeging, dan moet hij nog een deel zelf betalen.

Als ik een herdenkingscomité was, zou ik het er om doen.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 00:08:54 #191
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_111403532
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 08:54 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ik zie het probleem ook niet. Als anderen ook worden herdacht, doe je niemand iets te kort.
Dat dus!
Laat men herdenken wie men wil herdenken... achtelijk gedoe
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_111403540
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 09:21 schreef yyyentle het volgende:

[..]

Lees maar eens over de Joodse Raad.
Nou ja, rijken komen er vrijwel altijd beter van af dan armen.
pi_111403688
Volgend jaar maar eens geen Joden herdenken? Misschien is dat wel een idee. ;)
pi_111403835
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 00:13 schreef J0kkebr0k het volgende:
Volgend jaar maar eens geen Joden herdenken? Misschien is dat wel een idee. ;)
Als je nou eens een groepje Marokkanen kon vinden dat zich door de herdenking van Joden beledigd voelt... >:)
pi_111404046
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 00:16 schreef Igen het volgende:

[..]

Als je nou eens een groepje Marokkanen kon vinden dat zich door de herdenking van Joden beledigd voelt... >:)
Lijkt me te doen.
Slaven lijkt me zelfs makkelijker, (er zijn 25 miljoen Sovjet/burgers omgekomen!!!), maar ja, dat zijn geen Nederlanders en die hebben hier dus geen rechten.
pi_111404201
Volgend jaar ga ik de Duitse jonge soldaat herdenken. Joden skip ik een keertje. Zij hebben tenslotte Jezus vermoord en daar hoor je niemand over.

Of is dat te lang geleden?
  † In Memoriam † vrijdag 11 mei 2012 @ 00:37:51 #197
337566 MaryMouse
Lucky's Mouse
pi_111404577
Ik quote volgens de site van de Rijks Overheid
quote:
Tijdens de Dodenherdenking (officieel: de Nationale Herdenking) op 4 mei worden in het hele land om 20.00 uur de Nederlandse slachtoffers herdacht die sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in oorlogssituaties en bij vredesoperaties zijn omgekomen.
You better lose yourself in the music
The moment, you own it, you better never let it go
pi_111404769
quote:
2s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 00:37 schreef MaryMouse het volgende:

[..]

Ja, nou en? Ik herdenk wie ik wil herdenken. De kenker met die bekrompen regeltjes.
pi_111405235
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 00:43 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Ja, nou en? Ik herdenk wie ik wil herdenken. De kenker met die bekrompen regeltjes.
Herdenk jij eigenlijk wel op 4 mei ?
pi_111405261
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 00:27 schreef J0kkebr0k het volgende:
Volgend jaar ga ik de Duitse jonge soldaat herdenken. Joden skip ik een keertje. Zij hebben tenslotte Jezus vermoord en daar hoor je niemand over.

Of is dat te lang geleden?
ja johhhh veel te lang geleden en ook een beetje smerig verwijt als je de geschiedenis kent van dit verwijt
  † In Memoriam † vrijdag 11 mei 2012 @ 01:02:50 #201
337566 MaryMouse
Lucky's Mouse
pi_111405360
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 00:43 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Wat mij betreft heb je 364 dagen in het jaar om te herdenken wie jij wilt. En voor het geval het je nog niet opgevallen was, het is inmiddels de Nationale Herdenking. En ik herdenk op die dag liever de Nederlanders (ook de Nederlandse militairen) die sinds de 2e wereldoorlog omgekomen zijn, en niet de aggressors.
You better lose yourself in the music
The moment, you own it, you better never let it go
pi_111405408
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 00:59 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

ja johhhh veel te lang geleden en ook een beetje smerig verwijt als je de geschiedenis kent van dit verwijt
67 jaar is misschien ook wel te lang geleden. Kap er maar mee met dat blijven hangen in die slachtofferrol. Zielig zijn jullie al lang niet meer. Feitelijk behandelen jullie de palestijnen zoals jullie zelf niet behandeld wensen te worden. Mijn respect voor het Joodse volk is dan ook tot een nulpunt gedaald.
pi_111405442
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 01:02 schreef MaryMouse het volgende:

[..]

Wat mij betreft heb je 364 dagen in het jaar om te herdenken wie jij wilt. En voor het geval het je nog niet opgevallen was, het is inmiddels de Nationale Herdenking. En ik herdenk op die dag liever de Nederlanders (ook de Nederlandse militairen) die sinds de 2e wereldoorlog omgekomen zijn, en niet de aggressors.
Je lult uit je nek. Ik heb 365 dagen per jaar. Wie ben jij om te bepalen wie ik wanneer herdenk? Stuk arrogant vreten dat je d'r bent.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 01:13:38 #204
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_111405563
quote:
Zogenaamd Joods clubje
DOOR RAOUL HEERTJE

Heb je het gehoord? De Vereniging van Joodse Organisaties (VJO) wil overleg met de minister van Onderwijs over het geschiedenisexamen 2012.
Echt?
Het Algemeen Joods Platform Nederland (AJPN) wil dat de I alleen nog gebruikt wordt voor het spellen van het woord sraël.
Je lult!
De Samenwerkende Joodse Besturen (SJB) eisen via de rechter dat Miss Piggy uit de Muppetshow wordt verwijderd.
Nu geloof ik je niet meer!
Het Overkoepelend Overleg van Joodse Hoeren (OOJH)wil dat de smegma-tax vervalt voor voorhuidloze klanten.
Ja, daaaag.
Ten overvloede: bovenstaande organisaties bestaan niet. Wat ook niet bestaat is Sinterklaas en een organisatie die zichzelf opwerpt als vertegenwoordiger van Joden in Nederland. Ze noemen zich Federatief Joods Nederland. (FJN)
Bestaat niet? Sinterklaas komt elk jaar met een boot in Nederland aan en een rechter in Zutphen schreef afgelopen week:
‘De feiten
2.1. FJN behartigt sinds jaar en dag belangen van joden in Nederland.’
Is de FJN geen federatie dan? Een soort bondgenootschap?
Nee, ze noemen zich federatief, maar dat betekent verder niets. Slim advocaatje hoor, ‘voorzitter’ Loonstein.
Maar ze vertegenwoordigen toch Joden?
Jazeker! Het slimme advocaatje Loonstein en enige familieleden.
Er is toch wel een vergadering geweest waarin mensen gekozen zijn en zo?
Als jij een familiediner een vergadering wil noemen wel. Ze vertegenwoordigen helemaal niemand behalve zichzelf.
Even serieus; jij beweert dus dat de NOS, NRC, RTL, Trouw etc. zich bezighouden met het citeren van een paar schimmige figuren die Joods clubje spelen?
Ja, dat beweer ik. Dat beschreef ik overigens al in mijn boek Mark Rutte is lesbisch.
Je denkt toch niet dat journalisten tijd hebben dat te lezen? Persberichten en uitspraken overschrijven van Joodse oproerkraaiers is tijdrovend werk hoor.
Het gaat wel over belangrijke zaken.
Inderdaad, maar tijdens de financiële crisis wordt ook geen prominente aandacht besteed aan twee halvezolen die zich Federatief Financieel Nederland noemen.
Wat ga je nu doen?
Ik ga me kandidaat stellen als vice-voorzitter van Het Overkoepelende Overleg van Joodse Hoeren.
Succes, hopelijk mag je spreken tijdens de 3 minuten stilte voor de Nederlandse journalistiek.

Raoul Heertje
Penningmeester van het Mark Rutte Is Lesbisch Genootschap
http://www.nrcnext.nl/blog/2012/05/10/zogenaamd-joods-clubje/
pi_111406106
quote:
Dat kan nog een leuk circus van korte gedingen worden. _O-
pi_111410547
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 01:05 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

67 jaar is misschien ook wel te lang geleden. Kap er maar mee met dat blijven hangen in die slachtofferrol. Zielig zijn jullie al lang niet meer. Feitelijk behandelen jullie de palestijnen zoals jullie zelf niet behandeld wensen te worden. Mijn respect voor het Joodse volk is dan ook tot een nulpunt gedaald.
What the fuck de "jullie"-methode ? Jij verklaart mij tot Joods ?
Je doet alsof je tot sinds kort respect had voor Joodse mensen . Maar niet heus ?

quote:
1s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 01:07 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Je lult uit je nek. Ik heb 365 dagen per jaar. Wie ben jij om te bepalen wie ik wanneer herdenk? Stuk arrogant vreten dat je d'r bent.
Nou, nou.. slachtofferrol voor de dag halen. Opgefokt reageren.
pi_111410733
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 00:09 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Nou ja, rijken komen er vrijwel altijd beter van af dan armen.
quote:
Toen de Joodse gemeenschap van Amsterdam en omgeving eenmaal opgepakt en gedeporteerd was, via Westerbork en Vught, naar de vernietigingskampen in Polen, liep het werk voor de Joodse Raad ten einde. De tijd voor de Raad zelf brak aan om naar Westerbork afgevoerd te worden. Ze kwamen daar aan met het laatste transport uit Amsterdam, op 24 september 1943. Alhoewel de Joden Raad geen recht van bestaan meer had, het feit dat ze die Raad zo effectief gediend hadden, al dan niet met voorbedachte rade, bracht met zich mee dat de voordelen die er aan verbonden waren voortduurden. Voor de bewezen diensten werden ze doorgestuurd naar een concentratiekamp in plaats van een vernietigingskamp.
http://www.cympm.com/judenratdutch.html
  vrijdag 11 mei 2012 @ 10:12:02 #208
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_111410831
quote:
Mja. Citeer dan ook even de rest van het stuk:
quote:
Dat wil niet zeggen dat Bergen-Belsen en Theresienstadt aangename plaatsen waren, maar de kans om te overleven was groter. Beide mannen verlieten Westerbork in het najaar van 1944. Er is geen informatie te vinden over het lot van de andere leden van de Raad. Het is aannemelijk dat allen omkwamen.
pi_111411074
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 10:12 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Mja. Citeer dan ook even de rest van het stuk:

[..]

Wel na er eerst keurig voor te hebben gezorgd (vermoedelijk uit lijfbehoud) dat de Amsterdamse joden werden afgevoerd. Vermoedelijk wisten ze niet dat ze later zelf ook het slachtoffer zouden worden maar dat neemt niet weg dat de joden (dus niet de Nederlanders maar de joden zelf) de bezetters ter wille waren.
pi_111413507
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 10:22 schreef yyyentle het volgende:

dat de joden (dus niet de Nederlanders maar de joden zelf) de bezetters ter wille waren.
Je generaliseert de paar leden van de joodse raad, Nederlanders, tot 'de joden' . Daarnaast waren er nog tienduizenden Nederlanders die de bezetters ter wille waren
  vrijdag 11 mei 2012 @ 11:49:25 #211
117098 Hathor
Effe niet
pi_111413620
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 01:07 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Begrijpend lezen is niet je sterkste kant he?
  vrijdag 11 mei 2012 @ 12:24:31 #212
33189 RM-rf
1/998001
pi_111414658
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_111414922
quote:
2s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 00:37 schreef MaryMouse het volgende:

[..]

Alleen Nederlandse slachtoffers? Dat scheelt. Dan hoeven we de statenloze ex-duitse Anne Frank niet te herdenken.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 11 mei 2012 @ 12:35:34 #214
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_111415047
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 12:31 schreef Ulx het volgende:

[..]

Alleen Nederlandse slachtoffers? Dat scheelt. Dan hoeven we de statenloze ex-duitse Anne Frank niet te herdenken.
?
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_111415136
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 12:35 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

?
Duitse joden in het buitenland verloren in 1941 hun duitse nationaliteit. Ze kreeg geen Nederlands paspoort (d'uh) dus was ze statenloos burger.

Ik kan er niks meer van maken.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 11 mei 2012 @ 12:38:34 #216
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_111415162
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 12:37 schreef Ulx het volgende:

[..]

Duitse joden in het buitenland verloren in 1941 hun duitse nationaliteit. Ze kreeg geen Nederlands paspoort (d'uh) dus was ze statenloos burger.

Ik kan er niks meer van maken.
Dit wist ik niet, vandaar. :)
Dank. :)
pi_111415247
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 12:38 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Dit wist ik niet, vandaar. :)
Dank. :)
Echt bekend is dat niet (iets met asielzoekers en gelukszoekers enzovoort. Ligt politiek niet zo lekker) , maar van FJN mag je haar dus niet meer herdenken.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 12:41:47 #218
241662 Jian
Well, well, well
pi_111415289
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 12:31 schreef Ulx het volgende:

[..]

Goh, dit wel zeer significant feit doet je opeens heel anders naar de gewichtige uitspraken van 5, of waren het er 6, mensen van de FJN kijken. Het geeft deze geweldige discussie een weer heel andere dimensie! Kolere ... :')
pi_111415401
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 12:41 schreef Jian het volgende:

[..]

Goh, dit wel zeer significant feit doet je opeens heel anders naar de gewichtige uitspraken van 5, of waren het er 6, mensen van de FJN kijken. Het geeft deze geweldige discussie een weer heel andere dimensie! Kolere ... :')
De uitspraken van de FJN boeien niet. Die van de rechter wel. En die zei dat men alleen Nederlanders mocht herdenken. En zeker geen duitsers.

Dusse......
  vrijdag 11 mei 2012 @ 12:46:26 #220
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_111415474
quote:
Op vrijdag 11 mei 2012 11:45 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je generaliseert de paar leden van de joodse raad, Nederlanders, tot 'de joden' . Daarnaast waren er nog tienduizenden Nederlanders die de bezetters ter wille waren
Met als belangrijk verschil dat de Joodse Nederlanders het zekere vooruitzicht van deportatie hadden als ze zich aan die collaboratie zouden onttrekken.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 12:48:40 #221
241662 Jian
Well, well, well
pi_111415565
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 12:44 schreef Ulx het volgende:

[..]

De uitspraken van de FJN boeien niet. Die van de rechter wel. En die zei dat men alleen Nederlanders mocht herdenken. En zeker geen duitsers.

Dusse......
Lees het vonnis nog een keer op je gemak, ik weet bijna zeker dat je deze kortzichtige, uit de context gerukte onzin dan niet meer gaat lopen verkondigen!
pi_111416147
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 12:48 schreef Jian het volgende:

[..]

Lees het vonnis nog een keer op je gemak, ik weet bijna zeker dat je deze kortzichtige, uit de context gerukte onzin dan niet meer gaat lopen verkondigen!
Staat nog steeds het eerder genoemde punt van de Georgische Wehrmacht/SS soldaten open die na een paar jaar collaboratie in opstand kwamen tegen de Duitsers. Volgens de OP mag je die niet meer herdenken. Wat doe je met Italiaanse soldaten, of soldaten in dienst van Vichy Frankrijk die van kant wisselden? Die hebben tijden met de Duitsers samengewerkt. Tot ze van kant wisselden en aan de geallieerde kant meevochten.

Mij gaat het vooral tegen het verplichte zwart-wit denken. Alsof de oorlog simpel "Goed tegen kwaad" in plaats van een grote chaotische grijze klerebende waarin het ieder voor zich was. En wie ik herdenk bepaal ik. Niet een FJN. En zeker niet als ze zonder mij wat te vragen gaan beweren dat ze mij vertegenwoordigen.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 13:19:19 #223
241662 Jian
Well, well, well
pi_111416770
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 13:02 schreef Ulx het volgende:

[..]

Staat nog steeds het eerder genoemde punt van de Georgische Wehrmacht/SS soldaten open die na een paar jaar collaboratie in opstand kwamen tegen de Duitsers. Volgens de OP mag je die niet meer herdenken. Wat doe je met Italiaanse soldaten, of soldaten in dienst van Vichy Frankrijk die van kant wisselden? Die hebben tijden met de Duitsers samengewerkt. Tot ze van kant wisselden en aan de geallieerde kant meevochten.

Mij gaat het vooral tegen het verplichte zwart-wit denken. Alsof de oorlog simpel "Goed tegen kwaad" in plaats van een grote chaotische grijze klerebende waarin het ieder voor zich was. En wie ik herdenk bepaal ik. Niet een FJN. En zeker niet als ze zonder mij wat te vragen gaan beweren dat ze mij vertegenwoordigen.
Niemand kan je verbieden iemand of iets te herdenken, de controle daarop is sowieso op zich een ondoenlijke zaak. Ik ben daarnaast met je eens dat zaken niet als zwart en wit weg te zetten zijn en wat de FJN ervan vindt, vind ik ongeveer net zo belangrijk als wat mijn overbuurvrouw ervan vindt. Als je echter bijvoorbeeld tijdens een georganiseerde herdenking, in het openbaar uiting geeft aan je gedachten kun je in mijn optiek op z'n minst rekening houden met je medemensen, gewoon uit respect voor anderen en jezelf wellicht. Of je dat doet of wanneer en voor wie wel en niet, dat zul je grotendeels zelf moeten bepalen. Daarbij zul je bijvoorbeeld in overweging moeten nemen of het aan jou is om te bepalen dat het na 67 jaar welletjes is en dat die ouwe zeurkousen maar eens moeten vergeten wat er is gebeurd ......
  vrijdag 11 mei 2012 @ 13:36:43 #224
3542 Gia
User under construction
pi_111417495
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 13:19 schreef Jian het volgende:

Als je echter bijvoorbeeld tijdens een georganiseerde herdenking, in het openbaar uiting geeft aan je gedachten kun je in mijn optiek op z'n minst rekening houden met je medemensen, gewoon uit respect voor anderen en jezelf wellicht. Of je dat doet of wanneer en voor wie wel en niet, dat zul je grotendeels zelf moeten bepalen.
Maar dat wil dat clubje dus via de rechter afdwingen. Niks zelf bepalen.
quote:
Daarbij zul je bijvoorbeeld in overweging moeten nemen of het aan jou is om te bepalen dat het na 67 jaar welletjes is en dat die ouwe zeurkousen maar eens moeten vergeten wat er is gebeurd ......
Als zij mogen bepalen dat mensen op een Engels/Duitse begraafplaats alleen de Engelsen mogen herdenken, mag ik bepalen dat na 67 jaar vergeving op zijn plaats is. Zeker voor jongens van een jaar of 18, die nauwelijks een keuze hadden.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 13:46:31 #225
3542 Gia
User under construction
pi_111417937
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 01:02 schreef MaryMouse het volgende:

[..]

Dat moet jij weten. Anderen willen Engelsen herdenken en weer anderen Duitsers, die gesneuveld zijn. En dat moeten zij weten. Volgens de laatste definitie van 'Nationale dodenherdenking' mag dat, ook al ligt het gevoelig.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 13:58:30 #226
241662 Jian
Well, well, well
pi_111418475
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 13:36 schreef Gia het volgende:

[..]

Maar dat wil dat clubje dus via de rechter afdwingen. Niks zelf bepalen.

[..]

Als zij mogen bepalen dat mensen op een Engels/Duitse begraafplaats alleen de Engelsen mogen herdenken, mag ik bepalen dat na 67 jaar vergeving op zijn plaats is. Zeker voor jongens van een jaar of 18, die nauwelijks een keuze hadden.
Je kunt alles proberen via een rechter af te dwingen, dat wil nog niet zeggen dat je gelijk krijgt van die rechter en zoals ik al zei; wie of wat is dat clubje? Als ik me moet opwinden over elk clubje, met de nadruk op clubje, dat wat roept in Nederland .......

Jij mag ook het vonnis nog eens lezen en als je er echt niet uitkomt dan is er vast wel iemand die je wil uitleggen wat die rechter nu echt bepaald heeft.
En nee jij bepaalt niet of een slachtoffer de dader vergeeft, dat doet alleen het slachtoffer.
pi_111418608
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 13:19 schreef Jian het volgende:

[..]

Niemand kan je verbieden iemand of iets te herdenken, de controle daarop is sowieso op zich een ondoenlijke zaak. Ik ben daarnaast met je eens dat zaken niet als zwart en wit weg te zetten zijn en wat de FJN ervan vindt, vind ik ongeveer net zo belangrijk als wat mijn overbuurvrouw ervan vindt. Als je echter bijvoorbeeld tijdens een georganiseerde herdenking, in het openbaar uiting geeft aan je gedachten kun je in mijn optiek op z'n minst rekening houden met je medemensen, gewoon uit respect voor anderen en jezelf wellicht. Of je dat doet of wanneer en voor wie wel en niet, dat zul je grotendeels zelf moeten bepalen. Daarbij zul je bijvoorbeeld in overweging moeten nemen of het aan jou is om te bepalen dat het na 67 jaar welletjes is en dat die ouwe zeurkousen maar eens moeten vergeten wat er is gebeurd ......
Het probleem is niet de ouwe zeurkousen. De generaties later maken het probleem. En dat klopt niet. Waarom zouden die meer recht van spreken hebben dan anderen?
  vrijdag 11 mei 2012 @ 14:08:15 #228
241662 Jian
Well, well, well
pi_111418907
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 14:01 schreef Ulx het volgende:

[..]

Het probleem is niet de ouwe zeurkousen. De generaties later maken het probleem. En dat klopt niet. Waarom zouden die meer recht van spreken hebben dan anderen?
Zei ik al, hebben ze niet, vooralsnog ook niet volgens de rechter trouwens.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 14:36:45 #229
3542 Gia
User under construction
pi_111420098
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 13:58 schreef Jian het volgende:

[..]

Je kunt alles proberen via een rechter af te dwingen, dat wil nog niet zeggen dat je gelijk krijgt van die rechter en zoals ik al zei; wie of wat is dat clubje? Als ik me moet opwinden over elk clubje, met de nadruk op clubje, dat wat roept in Nederland .......

Jij mag ook het vonnis nog eens lezen en als je er echt niet uitkomt dan is er vast wel iemand die je wil uitleggen wat die rechter nu echt bepaald heeft.
En nee jij bepaalt niet of een slachtoffer de dader vergeeft, dat doet alleen het slachtoffer.
Dat moeten ze ook zelf weten, maar ik mag vinden dat het tijd is voor vergeving. 't Is niet zo dat ik naar de rechter stap om vergeving af te dwingen, zoals anderen wel naar de rechter stappen om hun mening wet te maken.

Ik blijf het belachelijk vinden dat die burgemeester in Vorden niet langs de Duitse graven mocht. Ook zij moeten dit zelf mogen bepalen.
pi_111421596
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 12:46 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Met als belangrijk verschil dat de Joodse Nederlanders het zekere vooruitzicht van deportatie hadden als ze zich aan die collaboratie zouden onttrekken.
Het vooruitzicht van deportatie gold uitsluitend voor de joden en niet voor de niet-joden die niet wilden meewerken of in het verzet zaten?
  vrijdag 11 mei 2012 @ 15:18:47 #231
37300 StarGazer
Anesthetize
pi_111421855
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 01:05 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Het hele Joodse volk verantwoordelijk achten voor het beleid in Israël :')
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
  vrijdag 11 mei 2012 @ 15:27:07 #232
241662 Jian
Well, well, well
pi_111422194
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 14:36 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik blijf het belachelijk vinden dat die burgemeester in Vorden niet langs de Duitse graven mocht. Ook zij moeten dit zelf mogen bepalen.
Dat mogen ze ook als natuurlijk persoon, geen enkel probleem...... alleen niet als burgemeester en vertegenwoordiger van de gemeente.
pi_111422557
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 15:27 schreef Jian het volgende:

[..]

Dat mogen ze ook als natuurlijk persoon, geen enkel probleem...... alleen niet als burgemeester en vertegenwoordiger van de gemeente.
En waarom niet? Welke wet verbiedt dat?
pi_111422626
Ik heb de link naar het vonnis kennelijk gemist. Kan iemand die herhalen? Dank!
  vrijdag 11 mei 2012 @ 15:39:29 #235
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
  vrijdag 11 mei 2012 @ 15:47:53 #236
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_111423042
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 15:12 schreef yyyentle het volgende:

[..]

Het vooruitzicht van deportatie gold uitsluitend voor de joden en niet voor de niet-joden die niet wilden meewerken of in het verzet zaten?
Nee, ik zeg alleen dat hun opties wat meer beperkt waren, aangezien een niet-collaborerende Jood in de ogen van de bezetter een Jood is die voor vernietiging in aanmerking komt.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 15:53:41 #237
241662 Jian
Well, well, well
pi_111423284
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 15:35 schreef Igen het volgende:

[..]

En waarom niet? Welke wet verbiedt dat?
De rechter heeft daartoe besloten op grond van het BW, onrechtmatige daad. De motivatie staat in het vonnis.
pi_111423415
quote:
Bedankt. Interessant.
Ik zie wel wat aanknopingspunten.
Wat om te beginnen al vreemd is, dat FJN zich probleemloos kan opwerpen als vertegenwoordiger van levende en dode slachtoffers. (OK, met de slag om de arm van voorhands aangenomen)
Ik zal eens kijken of ik een interessante groep kan vinden om te vertegenwoordigen. Uiteraard tegen betaling.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 15:58:54 #239
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_111423528
Worden die irritante joodse lobbygroepjes eigenlijk niet moe van zichzelf? Wat een vervelende mensen.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 16:03:24 #240
241662 Jian
Well, well, well
pi_111423721
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 15:56 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Bedankt. Interessant.
Ik zie wel wat aanknopingspunten.
Wat om te beginnen al vreemd is, dat FJN zich probleemloos kan opwerpen als vertegenwoordiger van levende en dode slachtoffers. (OK, met de slag om de arm van voorhands aangenomen)
Ik zal eens kijken of ik een interessante groep kan vinden om te vertegenwoordigen. Uiteraard tegen betaling.
Als je wil kan je om e.e.a. wat structuur te geven, bij wijze van spreken morgen een vereniging (met beperkte rechtsbevoegdheid) in het leven roepen en officieel maken en kun je, je doelen gaan nastreven, bijvoorbeeld het bevorderen van openbare herdenkingsdiensten t.b.v. gesneuvelde Duitse soldaten in de 2e Wereldoorlog, ik noem maar iets. Wat is het probleem?
  vrijdag 11 mei 2012 @ 16:10:35 #241
208510 WammesWaggel
Ciao Matteo
pi_111424032
Vreemd dat hier een Joodse organisatie voor nodig is, een nazi herdenken doe je als Nederlander met eer niet, punt uit.
pi_111424216
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 16:03 schreef Jian het volgende:

[..]

Als je wil kan je om e.e.a. wat structuur te geven, bij wijze van spreken morgen een vereniging (met beperkte rechtsbevoegdheid) in het leven roepen en officieel maken en kun je, je doelen gaan nastreven, bijvoorbeeld het bevorderen van openbare herdenkingsdiensten t.b.v. gesneuvelde Duitse soldaten in de 2e Wereldoorlog, ik noem maar iets. Wat is het probleem?
Mijn probleem is dat iemand die ik niet ken en ook eigenlijk helemaal niet wil kennen zich toch als vertegenwoordiger van mijn belangen kan opwerpen. Zonder mij dat te vertellen, laat staan toestemming te vragen.
Lid worden van de postduivenvereniging moet nadrukkelijk een wilsbesluit zijn van zowel de vereniging als het lid, maar deze mafklapper mag zich zo maar opwerpen als vertegenwoordiger van Raoul Heertje?
pi_111424273
quote:
4s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 16:10 schreef WammesWaggel het volgende:
Vreemd dat hier een Joodse organisatie voor nodig is, een nazi herdenken doe je als Nederlander met eer niet, punt uit.
No true Scotsman? Je lijkt wel een jood die voor mij wil uitmaken wie ik mag herdenken of niet.

Ik weet toch wel een SS'er die ik best zou willen gedenken.

http://www.gelderlander.n(...)derens-kippenhok.ece
  vrijdag 11 mei 2012 @ 16:23:37 #244
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_111424555
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 16:16 schreef Kees22 het volgende:

[..]

No true Scotsman? Je lijkt wel een jood die voor mij wil uitmaken wie ik mag herdenken of niet.

Ik weet toch wel een SS'er die ik best zou willen gedenken.

http://www.gelderlander.n(...)derens-kippenhok.ece

Maar Gerstein is dan ook niet als nazi gestorven.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 16:24:15 #245
208510 WammesWaggel
Ciao Matteo
pi_111424578
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 16:16 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Je lijkt wel een jood
Van jou accepteer ik dat als een compliment.

Nu geloof ik niet zo in het verbieden hoor, als jij met wat vrienden op zeg 8 Mei een nazi wil herdenken dan heb ik daar geen moeite mee, maar de overheid moet zich daar verre van houden.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 16:24:41 #246
241662 Jian
Well, well, well
pi_111424602
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 16:15 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Mijn probleem is dat iemand die ik niet ken en ook eigenlijk helemaal niet wil kennen zich toch als vertegenwoordiger van mijn belangen kan opwerpen. Zonder mij dat te vertellen, laat staan toestemming te vragen.
Lid worden van de postduivenvereniging moet nadrukkelijk een wilsbesluit zijn van zowel de vereniging als het lid, maar deze mafklapper mag zich zo maar opwerpen als vertegenwoordiger van Raoul Heertje?
Als ik samen met jou een vereniging opricht en 5 Poolse arbeiders worden lid en wij stellen ons ten doel het verdedigen van de belangen van Poolse arbeiders in Nederland dan is er geen hond die er wat aan doet als wij namens die Poolse arbeiders naar de rechter stappen, zo is het nu eenmaal. Ik snap je overigens wel hoor!
Ter verduidelijking er staat dus: FJN behartigt sinds jaar en dag belangen van joden in Nederland ..... van Joden dus, niet alle Joden, maar wel van Joden, wellicht wel een stuk of 10 ?!

[ Bericht 3% gewijzigd door Jian op 11-05-2012 16:33:42 ]
pi_111424974
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 16:24 schreef Jian het volgende:

[..]

Als ik samen met jou een vereniging opricht en 5 Poolse arbeiders worden lid en wij stellen ons te doel het verdedigen van de belangen van Poolse arbeiders in Nederland dan is er geen hond die er wat aan doet als wij namens die Polen naar de rechter stappen, zo is het nu eenmaal. Ik snap je overigens wel hoor!
Ter verduidelijking er staat dus: FJN behartigt sinds jaar en dag belangen van joden in Nederland van Joden dus, niet alle Joden, maar wel van Joden, wellicht wel een stuk of 10 ?!
Ja, dat is waar en de rechter heeft duidelijk niet de kans gehad (genomen) om dat dieper te bestuderen, het is een vonnis met nogal wat slagen om de arm.

Dat kan volgende jaar nog grappig worden. Ik zou als ik jood was best eens een geding tegen FJN willen voeren om hen te verbieden namens mij te spreken. En ik zal wel niet de enige zijn: Raoul Heertje moest er ook al niks van hebben.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 16:40:41 #248
241662 Jian
Well, well, well
pi_111425246
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 16:33 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ja, dat is waar en de rechter heeft duidelijk niet de kans gehad (genomen) om dat dieper te bestuderen, het is een vonnis met nogal wat slagen om de arm.

Dat kan volgende jaar nog grappig worden. Ik zou als ik jood was best eens een geding tegen FJN willen voeren om hen te verbieden namens mij te spreken. En ik zal wel niet de enige zijn: Raoul Heertje moest er ook al niks van hebben.
Punt is dan dat zij niet namens jou spreken, maar namens de Joden die zij vertegenwoordigen. Dat is alleen niet zo duidelijk. De rechter heeft voor alle duidelijkheid ook gewoon hun eis afgewezen natuurlijk. De rechter heeft eigenlijk alleen de Rechtspersoon Gemeente een beperking opgelegd. Ik denk dat de rechter daar wijs aan heeft gedaan. Je moet de Gemeente in dit geval zien als een vertegenwoordiger van de overheid. Wat het standpunt van de overheid hier in het algemeen in is, is mij nog steeds niet geheel duidelijk, dus ik denk dat rechter hier vooral enige terughoudendheid heeft betracht en terecht volgens mij.
pi_111425365
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 16:40 schreef Jian het volgende:

[..]

Punt is dan dat zij niet namens jou spreken, maar namens de Joden die zij vertegenwoordigen. Dat is alleen niet zo duidelijk. De rechter heeft voor alle duidelijkheid ook gewoon hun eis afgewezen natuurlijk. De rechter heeft eigenlijk alleen de Rechtspersoon Gemeente een beperking opgelegd. Ik denk dat de rechter daar wijs aan heeft gedaan. Je moet de Gemeente in dit geval zien als een vertegenwoordiger van de overheid. Wat het standpunt van de overheid hier in het algemeen in is, is mij nog steeds niet geheel duidelijk, dus ik denk dat rechter hier vooral enige terughoudendheid heeft betracht en terecht volgens mij.
Geheel eens.
Ik vind het een heel afgewogen uitspraak waarin geprobeerd wordt recht te doen aan alle gevoeligheden.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 17:36:55 #250
3542 Gia
User under construction
pi_111427385
quote:
4s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 16:10 schreef WammesWaggel het volgende:
Er wonen ook nabestaanden van Duitse soldaten in Nederland.
pi_111431456
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 15:53 schreef Jian het volgende:

[..]

De rechter heeft daartoe besloten op grond van het BW, onrechtmatige daad. De motivatie staat in het vonnis.
O ja?

In het vonnis kan ik alleen vinden dat de rechter in punt 4.5 stelt dat het herdenken van deze Duitsers op 4 mei niet "passend" en daarom "onrechtmatig" is. Maar als je kijkt naar wat volgens het BW een onrechtmatige daad nou eigenlijk is:
quote:
Als onrechtmatige daad worden aangemerkt een inbreuk op een recht en een doen of laten in strijd met een wettelijke plicht of met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt.
Dat iets niet "passend" is, lijkt mij niet voldoende om te spreken van een onrechtmatige daad.

Een boer laten bij het eten is ook niet "passend" maar daarmee ook nog niet onrechtmatig.
pi_111431719
Bovendien wordt ook nog niet eens beargumenteerd waarom verzoening op 4 mei niet "passend" zou zijn. Ja, er wordt beargumenteerd dat

"dit niet onmiddellijk – binnen een week na bekend worden ervan - ook bij oudere generaties algehele instemming zou oproepen"

en dat

"de opzet waarbij het aan de aanwezigen zelf wordt overgelaten om zich aan het eind van de ceremonie op te splitsen en ofwel langs de gebruikelijke weg huiswaarts te keren ofwel achter de burgemeester en het comité aan langs de Duitse graven te lopen, kan in plaats van de beoogde “verbroedering en verzoening“ niet anders dan tot verwarring en verdeeldheid leiden".

Dat is geen rechtspraak, dat is een rechter die zijn eigen fantasieën tot waarheid verkaart.

Edit:
Ten derde gaat het hele onrechtmatige-daad-verhaal in het BW over schadevergoedingen. Nou is het voor de hand liggend dat je via een kort geding kan proberen te voorkomen dat er überhaupt schade wordt aangericht. Maar op welke manier ontstaat er schade (die vergoed zou kunnen worden) bij de klager, als de burgemeester wel langs het graf van de Duitsers zou zijn gelopen? Emotionele schade? Maar ik lees niet meer dan dat er een gebrek aan "algehele instemming" zou zijn en dat er bij nabestaanden mogelijkerwijs sprake van "grote moeite" zou kunnen zijn.

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 11-05-2012 19:45:49 ]
  vrijdag 11 mei 2012 @ 19:33:39 #253
208510 WammesWaggel
Ciao Matteo
pi_111432163
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 17:36 schreef Gia het volgende:

[..]

Er wonen ook nabestaanden van Duitse soldaten in Nederland.
Dat zijn de nazaten van staatsvijanden, daar hebben wij geen speciale aandacht aan te besteden.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 19:49:09 #254
3542 Gia
User under construction
pi_111432874
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 19:33 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Dat zijn de nazaten van staatsvijanden, daar hebben wij geen speciale aandacht aan te besteden.
Dat moeten wij zelf weten.
En die nabestaanden ook.
pi_111433490
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 19:33 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Oh, dan hoeven we de gesneuvelde Engelse bevrijders ook niet te herdenken; in een nóg grijzer verleden waren we immers min of meer in oorlog met Engeland. (trefwoord: boerenoorlog)
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 20:26:38 #256
208510 WammesWaggel
Ciao Matteo
pi_111435044
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 19:59 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Oh, dan hoeven we de gesneuvelde Engelse bevrijders ook niet te herdenken; in een nóg grijzer verleden waren we immers min of meer in oorlog met Engeland. (trefwoord: boerenoorlog)
De bevrijders die wij herdenken waren natuurlijk over het algemeen niet dezelfde Engelsen, een beetje nadenken hoor.

Jij hoeft trouwens niemand te herdenken, dat maak je er zelf van.
pi_111443371
Wat een ontzettende achterlijkheid van deze idiote Jodenclub. Misselijkmakend pisvolkje is het toch ook eigenlijk. Voortaan herdenk ik vooral nog Duitsers en geen Joden meer. Ik zal naar begraafplaatsen gaan waar Duitsers liggen en lang stil gaan staan bij hun graven. Kransje leggen en dan eens kijken wat die idioten willen doen.
  Admin vrijdag 11 mei 2012 @ 23:07:28 #258
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_111443514
Op de Duitse begraafplaats in IJsselstein-2008
http://nos.nl/audio/1174-(...)-in-ijsselstein.html

pi_111443636
De achterlijke rechters in Nederland kennende, zal die Loonstein ook nog wel gelijk krijgen.
  Admin vrijdag 11 mei 2012 @ 23:10:52 #260
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_111443665
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=4788
Ysselsteyn, prachtige begraafplaats btw.

vrijdag 11 mei 2012 @ 23:29:40 #261
3542 Gia
User under construction
pi_111444548
Ik herdenk sowieso niemand, want in onze families is niemand gesneuveld in de oorlog of erna.
  Admin vrijdag 11 mei 2012 @ 23:32:44 #262
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_111444714
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 23:07 schreef yvonne het volgende:
Op de Duitse begraafplaats in IJsselstein-2008
http://nos.nl/audio/1174-(...)-in-ijsselstein.html
Dit soort programma's kunnen dus eik ook niet meer?

pi_111445243
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 23:04 schreef Nielsch het volgende:
Wat een ontzettende achterlijkheid van deze idiote Jodenclub. Misselijkmakend pisvolkje is het toch ook eigenlijk. .
niks geleerd van de holocaust ?
door dit soort haat werd dat mogelijk
  Admin vrijdag 11 mei 2012 @ 23:45:07 #264
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_111445327
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 23:43 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

niks geleerd van de holocaust ?
door dit soort haat werd dat mogelijk
Ik kan er nog wel wat noemen die met haat zitten }:|

pi_111446427
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 16:23 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Maar Gerstein is dan ook niet als nazi gestorven.
Maar de leden van de joodse raad wel als verrader.
pi_111446581
Naar aanleiding van mijn gesprek met Jian: als ik nou eens een clubje Federatief Vorden oprichtte? (Ik weet amper waar het dorp ligt, maar dat maakt kennelijk niet uit.)
Ik claim sinds jaar en dag de belangen van bewoners van Vorden te behartigen en klaag FJN aan wegens smaad subsidiair laster. Immers: de tekst "Vorden is fout" is erg grievend voor Vordenaars (of Vorderers of Vorderanen) die goed waren in de oorlog. Onrechtmatige daad!!
pi_111446735
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 23:45 schreef yvonne het volgende:

[..]

Ik kan er nog wel wat noemen die met haat zitten }:|
ik ook.....
maar maak jij maar geen zorgen om mij hoor. ... ik haat niet hele bevolkingsgroepen en wie dat wel doen geef ik geen ruimte op sites waar ik verantwoordelijk voor ben...
vind jij nu zelf ook niet dat de jodenhaat in deze topicserie de pan uitvliegt
  Admin zaterdag 12 mei 2012 @ 00:24:14 #268
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_111446966
Laten we maar ophouden, als je zo gaat beginnen ben ik wel klaar met je.

pi_111447035
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 00:18 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

ik ook.....
maar maak jij maar geen zorgen om mij hoor. ... ik haat niet hele bevolkingsgroepen en wie dat wel doen geef ik geen ruimte op sites waar ik verantwoordelijk voor ben...
vind jij nu zelf ook niet dat de jodenVordenhaat in deze topicserie de pan uitvliegt
Doorstreping en vet van mij.

Ik heb even een schrijffout hersteld.
Niks ergs hoor, kan de beste gebeuren.

[ Bericht 2% gewijzigd door Kees22 op 12-05-2012 00:46:54 (Onbegrip bij de lezer.) ]
pi_111447166
leg het gewoon duidelijk uit wat je pointe is... zo'n citaatvervalsing is niet helder
pi_111447797
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 00:29 schreef Bluesdude het volgende:
leg het gewoon duidelijk uit wat je pointe is... zo'n citaatvervalsing is niet helder
Vervalsing? Is het niet duidelijk dan dat ik iets veranderd heb ik je citaat?
OK, voor de mindere lichten onder ons zal ik de post aanpassen.
pi_111448019
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 00:46 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Vervalsing? Is het niet duidelijk dan dat ik iets veranderd heb ik je citaat?
OK, voor de mindere lichten onder ons zal ik de post aanpassen.
Wat wil je toch zeggen met " vordenhaat" ?
pi_111448679
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 00:53 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wat wil je toch zeggen met " vordenhaat" ?
Een vliegtuigje dat boven het dorp rondvloog met de tekst "Vorden is fout" is dat geen teken van Vordenhaat?

OK, ik zal aanvullen: er waren in Vorden indertijd wel degelijk verzetsmensen, afgaande op het vonnis van de rechter. Om dan alle Vordense doden en overlevenden te schofferen en als fout weg te zetten, is wel erg kwetsend.
pi_111448918
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 01:16 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Een vliegtuigje dat boven het dorp rondvloog met de tekst "Vorden is fout" is dat geen teken van Vordenhaat?

OK, ik zal aanvullen: er waren in Vorden indertijd wel degelijk verzetsmensen, afgaande op het vonnis van de rechter. Om dan alle Vordense doden en overlevenden te schofferen en als fout weg te zetten, is wel erg kwetsend.
oh zo.... zo heb je gelijk.....
maar ik zie geen haat naar inwoners van Vorden in dit topic van users, wel jodenhaat.
pi_111449018
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 01:25 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

maar ik zie geen haat naar inwoners van Vorden in dit topic van users, wel jodenhaat.
Ik kan me voorstellen dat je dat ziet, maar volgens mij is dat toch niet het geval.
Er is een algemene hekel aan een of andere joodse idioot die zichzelf (onterecht?) opwerpt als vertegenwoordiger van joden, dood of levend.
En zijn gedrag wordt nog verdedigd ook.
Dan moet je niet raar opkijken als er wat kort door de bocht geschreven wordt.
pi_111449125
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 01:31 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ik kan me voorstellen dat je dat ziet, maar volgens mij is dat toch niet het geval.
Er is een algemene hekel aan een of andere joodse idioot die zichzelf (onterecht?) opwerpt als vertegenwoordiger van joden, dood of levend.
Een beetje kort door de bocht is normaal, maar hier en daar vliegt men 150 km per uur de bocht uit.
Iedereen mag zich opwerpen als vertegenwoordiger/verdediger van belangen van een groep. Dat is niks verkeerds . In het geval Vorden zijn het een paar mensen (TOF en die Federatie zijn dezelfde personen vermoed ik) misschien 4 of 5 .... die je revanchisten kunt noemen. Ze zijn boos en boos en snappen niet dat andere mensen minder boos zijn.
pi_111449236
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 01:31 schreef Kees22 het volgende:

[..]

- Kees22 is zo'n lieve jongen;
- Kees22 doet nooit iets verkeerd;
- Kees22 heeft nog nooit een ban gehad;
- Kees22 post nooit in topics als het gaat over Joden;
- Kees22 is geen antisemiet;
- Kees22 zal zoiets dan ook nooit meer posten
pi_111449303
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 01:44 schreef johnnylove het volgende:

[..]

- Kees22 zal zoiets dan ook nooit meer posten
Ja het is wel frappant, je ziet een topic als dit staan en al voor het klikken weet je gewoon dat leden als Kees22, Nielsch en NorthernStar als vliegen op honing aangetrokken worden door het woord Jood.
  Admin zaterdag 12 mei 2012 @ 01:49:43 #279
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_111449349
Goede onderbouwde posts heren.

zaterdag 12 mei 2012 @ 01:53:19 #280
3542 Gia
User under construction
pi_111449421
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 01:25 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Jodenhaat! Echt niet. De meesten hier vinden het verschrikkelijk wat met de joden, zigeuners enz... gebeurd is. Maar er zijn mensen in Nederland die vinden dat de oorlog aan beide zijden slachtoffers heeft gemaakt en dat alle slachtoffers herdacht mogen worden. En dat moet verboden worden? Hoelang nog?
pi_111449446
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 01:38 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Een beetje kort door de bocht is normaal, maar hier en daar vliegt men 150 km per uur de bocht uit.
Iedereen mag zich opwerpen als vertegenwoordiger/verdediger van belangen van een groep. Dat is niks verkeerds . In het geval Vorden zijn het een paar mensen (TOF en die Federatie zijn dezelfde personen vermoed ik) misschien 4 of 5 .... die je revanchisten kunt noemen. Ze zijn boos en boos en snappen niet dat andere mensen minder boos zijn.
Revanchisten. Iets in die geest vermoeden veel mensen hier ook.
Dat zijn dus minkukels. En ik heb in dit topic eigenlijk geen mensen gezien die dan maar alle joden over dezelfde kam scheren.
En ik vind het wel degelijk verkeerd als iemand zich ongevraagd opwerpt als vertegenwoordiger van een groep. Dat kan wettelijk wel niet verkeerd zijn, maar ik zou er als lid van die groep bepaald niet van gediend zijn.
Revanchisten zijn boos. Maar als ze niet snappen dat andere mensen minder boos zijn, dan zijn ze gewoon intolerant.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 01:56:50 #282
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_111449480
De overheid gaat geen bezetters herdenken, en dus burgemeester in overheidsfunctie ook niet. Wat de rest van de Nederlanders doen moet men lekker zelluf weten. +1 voor deze joodse club die blijkbaar door al het leed als een van de weinigen wel nog enig moreel besef hebben en snappen dat een burgemeester geen bezetters gaat herdenken in overheidsfunctie. Als dat wettelijk afgedwongen moet worden is dat maar zo.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_111449504
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 01:44 schreef johnnylove het volgende:

[..]

Nee.
quote:
Nee.
quote:
Nee.
quote:
Nee.
quote:
Ja.
quote:
- Kees22 zal zoiets dan ook nooit meer posten.
Nee.

Nou en? Komt er ook nog een inhoudelijk argument of is dit alles wat je te zeggen hebt?
pi_111449547
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 01:56 schreef Aloulou het volgende:
De overheid gaat geen bezetters herdenken, en dus burgemeester in overheidsfunctie ook niet. Wat de rest van de Nederlanders doen moet men lekker zelluf weten. +1 voor deze joodse club die blijkbaar door al het leed als een van de weinigen wel nog enig moreel besef hebben en snappen dat een burgemeester geen bezetters gaat herdenken in overheidsfunctie. Als dat wettelijk afgedwongen moet worden is dat maar zo.
Ik weet het niet hoor, maar ik heb niet de indruk dat FJN zich door enig moreel besef laat leiden. Ik vind het wegzetten van een hele gemeenschap als fout (wat in dit kader nadrukkelijk moreel bedoeld is) niet erg moreel verantwoord.
En het vertegenwoordigen van dode en overlevende joodse slachtoffers is ook onzin.
Nog los van het feit dat het ook gaat om niet-joodse verzetsmensen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Kees22 op 12-05-2012 02:11:55 ]
  zaterdag 12 mei 2012 @ 02:03:43 #285
3542 Gia
User under construction
pi_111449596
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 01:56 schreef Aloulou het volgende:
Stel, er komt oorlog tussen ons en, bijvoorbeeld, Belgie. De belgen bezetten Nederland en uiteindelijk worden we bevrijd door de Duitsers.
De dodenherdenking gaat over het herdenken van allen.....blabla.....sinds WO2.

Mogen we dan wel Duitsers herdenken?
  zaterdag 12 mei 2012 @ 02:13:22 #286
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_111449731
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 02:00 schreef Kees22 het volgende:
Ik weet het niet hoor, maar ik heb niet de indruk dat FJN zich door enig moreel besef laat leiden. Ik vind het wegzetten van een hele gemeenschap als fout (wat in dit kader nadrukkelijk moreel bedoeld is) niet erg moreel verantwoord.
Die actie was idioot. Neemt niet weg dat het droevig is dat zij zich blijkbaar moeten roeren want anders had niemand vreemd opgekeken als de burgemeester ook Duitse soldaten herdacht, of bij hun graf een krans legde. Op 4 Mei. In overheidsdienst, waarvan toendertijd het koningshuis naar Engeland vluchtte voor de Duitsers. Typisch Nederlands deze gekkigheid, je denkt toch niet dat in Engeland men toestaat dat een burgemeester bij zo'n nationale herdenkingsdag ook kransen legt bij het graf van Duitse soldaten op een dag als 4 Mei om vervolgens een dag later bevrijdingsdag te vieren, of in Polen?
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_111449769
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 02:03 schreef Gia het volgende:

[..]

Stel, er komt oorlog tussen ons en, bijvoorbeeld, Belgie. De belgen bezetten Nederland en uiteindelijk worden we bevrijd door de Duitsers.

Daar gaat herdenken niet over. Gaat juist over dat we geen oorlogen meer willen mogen meemaken, ongeacht wie het is.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 02:15:58 #288
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_111449770
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 02:03 schreef Gia het volgende:

Stel doe ik niet aan. Beetje kinderachtig altijd. 4 Mei staat in het teken van 5 Mei. Bevrijdingsdag, niet van de Franse ten tijden van Napoleon of het oude Spaanse rijk, maar de Duitsers. De rest mag je zelf invullen. Niets meer dan 1+1=2 wat een burgemeester betreft. Als jij als individu Duitsers wil herdenken is er niemand die je tegen kan houden.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 02:19:59 #289
370039 Morera
more more more
pi_111449814
Ik vind het eigenlijk ook wel een beetje raar om de 'boosdoener' op de dag van de slachtoffers hier te herdenken. Zal voor veel mensen ( niet voor mij ) en nakomelingen ook gewoon een heel pijnlijk idee zijn en waarom is het perse op die dag nodig? Worden de duitsers niet in Duitsland herdacht? Ik zou het beter snappen als er een andere dag voor de herdenking van de Duitsers komt, als er zoveel behoefte aan is om het officieel te herdenken. Ik stoor me er persoonlijk niet aan, maar kan me voorstellen dat het genoeg mensen onnodig kwetst.
  Moderator zaterdag 12 mei 2012 @ 02:20:58 #290
236264 crew  capricia
pi_111449823
Ach, we komen uit een tijd waarin er vooral gekeken werd naar wie goed of fout was in de oorlog. Een kleine erfenis van Loe de Jong.
Ik ben blij dat dit zwart-wit denken inmiddels wel wat achterhaald is. Her en der zie je dit oude beeld nog na-echoen bij bepaalde instanties. Maar dat gaat steeds minder worden.
De begrippen slachtoffer en dader zijn niet altijd meer even helder te definieren. En dat zet toch wel veel visies op losse schroeven.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_111449824
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 02:13 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Die actie was idioot. Neemt niet weg dat het droevig is dat zij zich blijkbaar moeten roeren want anders had niemand vreemd opgekeken als de burgemeester ook Duitse soldaten herdacht, of bij hun graf een krans legde. Op 4 Mei. In overheidsdienst, waarvan toendertijd het koningshuis naar Engeland vluchtte voor de Duitsers. Typisch Nederlands deze gekkigheid, je denkt toch niet dat in Engeland men toestaat dat een burgemeester bij zo'n nationale herdenkingsdag ook kransen legt bij het graf van Duitse soldaten op een dag als 4 Mei om vervolgens een dag later bevrijdingsdag te vieren, of in Polen?
Vet van mij.
Volgens mij is er een internationale tendens om de herdenkingen breder te maken. Bijvoorbeeld Duitse aanwezigheid in Frankrijk (Ja zeker: Frankrijk) bij herdenkingen.
Overigens vind ik een situatie in een of ander buitenland amper een argument voor onze eigen regelingen.
Dus als iets typische Nederlands is, is dat een goede reden om die situatie te handhaven.
pi_111449836
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 02:19 schreef Morera het volgende:
Ik vind het eigenlijk ook wel een beetje raar om de 'boosdoener' op de dag van de slachtoffers hier te herdenken. Zal voor veel mensen ( niet voor mij ) en nakomelingen ook gewoon een heel pijnlijk idee zijn en waarom is het perse op die dag nodig? Worden de duitsers niet in Duitsland herdacht? Ik zou het beter snappen als er een andere dag voor de herdenking van de Duitsers komt. Ik stoor me er persoonlijk niet aan, maar kan me voorstellen dat het genoeg mensen onnodig kwetst.
Die tijd is hopelijk wel voorbij. Vergeven en vergeten is niet hetzelfde
  zaterdag 12 mei 2012 @ 02:25:42 #293
370039 Morera
more more more
pi_111449873
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 02:21 schreef johnnylove het volgende:

[..]

Die tijd is hopelijk wel voorbij. Kunnen we niet vergeven, maar niet vergeten?
Ik wel, jij ook, maar kan je je niet voorstellen dat er ook mensen zijn die heel erg veel waarde aan die dag hechten vanwege hun geschiedenis? Niet alleen Joden maar ook Nederlanders waarvan hun opa ofzo het nog heeft mee gemaakt? Voor mij maakt het niet zoveel uit, herdenken we er nog een paar chinezen bij.

Ik snap niet waarom je op een dag die voor zoveel mensen zo belangrijk en pijnlijk is ( want we kunnen niet doen alsof het nou al 300 jaar geleden is ofzo ), dat je dan perse officieel de "boosdoener" moet herdenken. Neem daar lekker een andere dag voor, als daar niet genoeg animo voor is dan is het blijkbaar ook niet zo hoognodig. Verder, zoals iemand al zei, niemand die een individu of een groepje mensen tegen zal houden om wat Duitsers te herdenken, maar helemaal officieel op dezelfde dag herdenken enzo vind ik een beetje respectloos naar mensen voor wie die dag echt heel bijzonder is.
pi_111449890
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 02:25 schreef Morera het volgende:

[..]

Ik wel, jij ook, maar kan je je niet voorstellen dat er ook mensen zijn die heel erg veel waarde aan die dag hechten vanwege hun geschiedenis? Niet alleen Joden maar ook Nederlanders waarvan hun opa ofzo het nog heeft mee gemaakt? Voor mij maakt het niet zoveel uit, herdenken we er nog een paar chinezen bij.

Ik snap niet waarom je op een dag die voor zoveel mensen zo belangrijk en pijnlijk is ( want we kunnen niet doen alsof het nou al 300 jaar geleden is ofzo ), dat je dan perse officieel de "boosdoener" moet herdenken. Neem daar lekker een andere dag voor, als daar niet genoeg animo voor is dan is het blijkbaar ook niet zo hoognodig. Verder, zoals iemand al zei, niemand die een individu of een groepje mensen tegen zal houden om wat Duitsers te herdenken, maar helemaal officieel enzo vind ik een beetje respectloos naar mensen voor wie die dag echt heel bijzonder is.
Ken jij van die mensen dan?
  Moderator zaterdag 12 mei 2012 @ 02:30:20 #295
236264 crew  capricia
pi_111449929
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 02:19 schreef Morera het volgende:
Ik vind het eigenlijk ook wel een beetje raar om de 'boosdoener' op de dag van de slachtoffers hier te herdenken. Zal voor veel mensen ( niet voor mij ) en nakomelingen ook gewoon een heel pijnlijk idee zijn en waarom is het perse op die dag nodig? Worden de duitsers niet in Duitsland herdacht? Ik zou het beter snappen als er een andere dag voor de herdenking van de Duitsers komt, als er zoveel behoefte aan is om het officieel te herdenken. Ik stoor me er persoonlijk niet aan, maar kan me voorstellen dat het genoeg mensen onnodig kwetst.
Duitsers in DL herdenken, betekent dus Nederlanders in NL herdenken. Wat doe je dan met Nederlanders die aan het Oostfront gevochten hebben? Dat gedicht wat daar over ging, mocht niet voor gelezen worden.
En mag je dan wel op dezelfde dag NL militairen herdenken die gesneuveld zijn bij de politionele acties in Indonesie?
De begrippen goed en fout zijn gewoon niet zo helder meer.

Wat herdenken we eigenlijk??
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_111449980
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 02:25 schreef Morera het volgende:

[..]

Ik snap niet waarom je op een dag die voor zoveel mensen zo belangrijk en pijnlijk is ( want we kunnen niet doen alsof het nou al 300 jaar geleden is ofzo ), dat je dan perse officieel de "boosdoener" moet herdenken. Neem daar lekker een andere dag voor, als daar niet genoeg animo voor is dan is het blijkbaar ook niet zo hoognodig. Verder, zoals iemand al zei, niemand die een individu of een groepje mensen tegen zal houden om wat Duitsers te herdenken, maar helemaal officieel op dezelfde dag herdenken enzo vind ik een beetje respectloos naar mensen voor wie die dag echt heel bijzonder is.
We herdenken tegenwoordig niet alleen meer de slachtoffers van de 2e Wereldoorlog, maar ook de gevallenen tijdens andere militaire conflicten. Dat na verloop van tijd daar enigszins nuance in mag, komen vind ik dan ook niet meer dan terecht. Dat je bloemen neer gaat leggen voor Duitse voetsoldaten is wat anders dan voor de officieren.

Het is mi juist extra belangrijk, zodat generaties die komen gaan het begrip oorlog beter gaan begrijpen en leren kennen.
  Moderator zaterdag 12 mei 2012 @ 02:35:14 #297
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_111449985
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 02:30 schreef capricia het volgende:

[..]

Duitsers in DL herdenken, betekent dus Nederlanders in NL herdenken. Wat doe je dan met Nederlanders die aan het Oostfront gevochten hebben? Dat gedicht wat daar over ging, mocht niet voor gelezen worden.
En mag je dan wel op dezelfde dag NL militairen herdenken die gesneuveld zijn bij de politionele acties in Indonesie?
De begrippen goed en fout zijn gewoon niet zo helder meer.

Wat herdenken we eigenlijk??
onze doden
  zaterdag 12 mei 2012 @ 02:38:40 #298
370039 Morera
more more more
pi_111450026
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 02:27 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ken jij van die mensen dan?
Nee maar dat wil toch niet zeggen dat ze er niet zijn? Anders was er ook helemaal geen ophef over geweest en hadden we er niks van gemerkt en het er nu niet over gehad. Ik vind het gewoon een beetje raar en onnodig.
  Moderator zaterdag 12 mei 2012 @ 02:40:44 #299
236264 crew  capricia
pi_111450044
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 02:35 schreef sp3c het volgende:

[..]

onze doden
Dus NL joden, NL slachtoffers aan het Oostfront, NL slachtoffers bij de politionele acties.
Goed of fout doet er niet meer toe, gewoon iedere NLer die omgekomen is bij een gewapend conflict.
Is dat wat je zegt?
Want daar gaat de tendens wel heen op het moment.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 12 mei 2012 @ 02:40:59 #300
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_111450046
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 02:21 schreef Kees22 het volgende:
Vet van mij.
Volgens mij is er een internationale tendens om de herdenkingen breder te maken. Bijvoorbeeld Duitse aanwezigheid in Frankrijk (Ja zeker: Frankrijk) bij herdenkingen.
De tendens om de herdenking breder te maken is al veel langer ook in Nederland ingezet. Op 4 Mei en dus is het al niet alleen meer beperkt tot de Tweede Wereldoorlog en Duitse bezetting. Hoewel dat overduidelijk wel de boventoon voert gezien het feit dat het de dag erna bevrijdingsdag is. Maar bijv. ook militairen die in missie's omkwamen, uitgezonden door Nederland en zogezegd vechtend voor de vrijheid van andere mensen. Maar er is een grens, ook in Frankrijk. En het is meer dan terecht dat die ligt bij een overheidsfunctionaris die vervolgens op 4 Mei soldaten herdenkt van de toendertijd bezettende macht. Alleen heeft Nederland er een handje van soms dingen teveel te relativeren. Vandaar mijn voorbeeld dat dit in Engeland nooit zou gebeuren. Terwijl ze daar ook herdenkingen houden die anno 2012 breder zijn dan dat zij circa 20/30 jaar geleden waren.

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 02:21 schreef Kees22 het volgende:
Overigens vind ik een situatie in een of ander buitenland amper een argument voor onze eigen regelingen.
Het is geen argument om tot een eigen regeling te komen. Maar het laat wel een mentaliteits verschil zien. Daar doelde ik dan ook op. Gelukkig heeft de rechter zich erover uitgesproken, kan ik ook straks weer met een gerust hart gaan slapen.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 02:41:46 #301
370039 Morera
more more more
pi_111450053
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 02:35 schreef sp3c het volgende:

[..]

onze doden
Verder ben ik het hier mee eens, als antwoord op de andere posts. Nogmaals mij persoonlijk maakt het niks uit. Ik vind gewoon niet dat je mensen die het wel wat uit maakt dat moet af pakken of hun dag moet "schenden" . Wie verder individueel iets herdenkt moet dat zelf weten, het gaat mij om de officiele versie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')