Men wist wel beter in de zin van dat bepaald niet onbekend was wat er gebeurde, maar de omvang was niet zo duidelijk (eerder onvoorstelbaar) en het is je vaderland... als soldaat ben je bezig met je land verdedigen en jouw land is als land zijnde (dus dat stuk grond met de groep mensen die er woont) gewoon boven twijfel verheven (de leiders van het land niet).quote:Op dinsdag 8 mei 2012 19:09 schreef Ronaldsen het volgende:
De meeste Duitse soldaten wisten gewoon niet beter, volledig geïndoctrineerd door propagana en economische ellende in de jaren 20/30.
Als ik in die tijd in Duitsland had geleefd had ik vast ook in het leger gezeten, net als iedere Duitse jongen.
Dus die jongens mogen best herdacht worden als mensen daar behoefte aan hebben.
Los daarvan: als je eenmaal gaat scheiden is het einde zoek.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 18:12 schreef Gia het volgende:
4 mei is toch Dodenherdenking, toch niet alleen Jodenherdenking.
Het is inmiddels 67 jaar geleden. Hoeveel Duitse soldaten uit die tijd zullen nog leven?
Degenen die je een plezier doet met het herdenken van Duitse soldaten, zijn dus onschuldige nabestaanden.
Maar goed, zelfs al zou je een aparte dag kiezen voor het herdenken van de Duitse soldaten die hier zijn begraven, dan zou dat ook tegen gehouden worden.
sterker nog, de Duitsers kozen daar zelf al een aparte dag voor ... is niet 4 mei gewordenquote:Op dinsdag 8 mei 2012 18:12 schreef Gia het volgende:
4 mei is toch Dodenherdenking, toch niet alleen Jodenherdenking.
Het is inmiddels 67 jaar geleden. Hoeveel Duitse soldaten uit die tijd zullen nog leven?
Degenen die je een plezier doet met het herdenken van Duitse soldaten, zijn dus onschuldige nabestaanden.
Maar goed, zelfs al zou je een aparte dag kiezen voor het herdenken van de Duitse soldaten die hier zijn begraven, dan zou dat ook tegen gehouden worden.
22 mei dacht ik.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 19:38 schreef sp3c het volgende:
[..]
sterker nog, de Duitsers kozen daar zelf al een aparte dag voor ... is niet 4 mei geworden
militairen niet meegeteld zeker?quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:56 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ik las ooit in een proefschrift over de tweede wereld oorlog dat er een duidelijk verband was te trekken dus de economische kracht van Nederland en het verzet. Blijkbaar kwam men hier pas in verzet toen Nederlanders er zelf veel hinder van gingen ondervinden.
Aantal mensen in overheidsdiensten die net na de overdracht van de macht aan Duitsland weigerden te werken: 0.
Dat geeft toch te denken over de gemiddelde Nederlander toen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Volkstrauertagquote:
Toch vind ik het wat raars hebben om op 4 mei specifiek duitse soldaten te herdenken. Verder mag natuurlijk iedereen herdenken wie, wat en hoe hij wilquote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:00 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Bron: http://www.4en5mei.nl
Daar horen dus ook Duitse militairen bij.
Slotje.
de nationale herdenking is toch voor iedereen die in in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in oorlogssituaties en bij vredesoperaties ?quote:Op dinsdag 8 mei 2012 19:51 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Toch vind ik het wat raars hebben om op 4 mei specifiek duitse soldaten te herdenken. Verder mag natuurlijk iedereen herdenken wie, wat en hoe hij wil
waarom zouden we die op 4 mei herdenkenquote:Op dinsdag 8 mei 2012 19:52 schreef De_Dakgoot het volgende:
En die bazen van die unie willen niet duitse soldaten herdenken maar wel in een duitse auto rondrijden.
en hoe zit het met de duitse militairen die zijn omgekomen tijdens vredesmissies
Omdat we hier niet in Duitsland zijn en wij hier de dodenherdenking op 4 mei doen.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 19:47 schreef sp3c het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Volkstrauertag
waarom niet die dag uitkiezen om er als burgemeester een bloemetje te leggen?
dat is een beetje het niveau van de argumenten van dat lobbyclubje uit de OP ...quote:Op dinsdag 8 mei 2012 19:55 schreef Igen het volgende:
[..]
Omdat we hier niet in Duitsland zijn en wij hier de dodenherdenking op 4 mei doen.
Dat is hoe het nu is.
ja en misschien zat er tussen de holocaustslachtoffers wel ergens een fietsendiefquote:Je kan ook beslissen dat op 4 mei alleen de 'goeden' mogen worden herdacht, maar dan houd je eindeloos gebakkelei over wie nou goed of fout was. Mogen we dan bijvoorbeeld de Nederlanders herdenken die bij de politionele acties in Indonesië omkwamen? De slachtoffers in de Japanse concentratiekampen? Misschien zaten daar immers wel Nederlanders bij die in de koloniën de lokale bevolking uitbuitten. Etc.
Dan ben je wel erg onkritisch over je eigen verleden.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 20:05 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja en misschien zat er tussen de holocaustslachtoffers wel ergens een fietsendief
goed/kwaad is in de eye of the beholder, dit is onze nationale dodenherdenking en we herdenken er onze doden
wmb gaat dit om Nederlandse slachtoffers
hoe kom je daar nu weer opquote:Op dinsdag 8 mei 2012 20:07 schreef Igen het volgende:
[..]
Dan ben je wel erg onkritisch over je eigen verleden.
dat wist ik nietquote:Overigens liggen in Vorden alleen Engelsen en Duitsers. Volgens jouw principe zou daar dus helemaal niet herdacht moeten worden.
Dat zegt het comité 4 en 5 mei.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 19:53 schreef De_Dakgoot het volgende:
[..]
de nationale herdenking is toch voor iedereen die in in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in oorlogssituaties en bij vredesoperaties ?
quote:2.4. Dit jaar wil het comité voor het eerst ook Duitse soldaten herdenken die – ongeveer 25 meter verwijderd van het centrale monument - op de Vordense begraafplaats begraven liggen, nadat zij in de nadagen van de Tweede Wereldoorlog in de nabije omgeving gesneuveld waren bij oorlogshandelingen.
2.5. Het comité streeft ernaar dat de plechtigheid zich zal kenmerken door verbroedering en verzoening tussen diverse groepen van nabestaanden; zo is de nieuwe vorm van de plechtigheid van dit jaar afgestemd met twee Britse families van omgekomen Britse soldaten, die al jaren bij de herdenking in Vorden betrokken zijn.
Dus ik mag van jou mijn Duitse voorvaders die in de oorlog zijn omgekomen omdat ze in het verzet zaten (want ja, er waren ook genoeg Duitsers tegen de oorlog) niet herdenken omdat het enkel voor Nederlandse slachtoffers een herdenking is, de 4e van Mei?quote:Op dinsdag 8 mei 2012 20:05 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat is een beetje het niveau van de argumenten van dat lobbyclubje uit de OP ...
die begraafplaatsen zijn niet dicht buiten 4 mei en er is geen algeheel verbod op het herdenken van slachtoffers van oorlogsgeweld op een andere dag, sterker nog we doen dit zelf ook het hele jaar door
[..]
ja en misschien zat er tussen de holocaustslachtoffers wel ergens een fietsendief
goed/kwaad is in de eye of the beholder, dit is onze nationale dodenherdenking en we herdenken er onze doden
wmb gaat dit om Nederlandse slachtoffers
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |