abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111299721
Zo'n clubje zou eens in de Ardennen bijvoorbeeld op een Duitse begraafplaats moeten gaan kijken. Het is gewoon schokkend hoeveel jongens van 17 en 18 daar begraven liggen. Dat ze aan de andere kant vochten hoeft niet te betekenen dat je respectloos met zoiets om moet gaan. Na bijna 70 jaar zeggen jij hoeft niet herdacht te worden omdat je Duits was hoort gewoon niet.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  dinsdag 8 mei 2012 @ 18:57:57 #102
3542 Gia
User under construction
pi_111299806
Als je leest op wikipedia wat de Dodenherdenking inhoudt, dan mogen ook Duitsers herdacht worden. Er staat namelijk: Allen die in het koninkrijk der Nederlanden of waar dan ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de tweede wereldoorlog.

Nergens staat dat Duitsers niet herdacht mogen worden.

Daarbij mogen Afghanen dan ook hun doden herdenken en die zouden kunnen gaan eisen dat Amerikanen niet herdacht mogen worden.
  † In Memoriam † dinsdag 8 mei 2012 @ 19:05:47 #103
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_111300157
Het is puur politiek geworden. De slachtofferstatus gaat het om. Ook al zijn we generaties verder, die zal en moet in stand gehouden worden. Desnoods via een gang naar de rechter en wettelijke verboden.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 19:08:39 #104
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_111300330
Btw, dat Federatief Joods Nederland, wat is dat voor schimmig clubje? Google levert niets op, behalve een golf van elkaar nababbelende nieuwsberichten. De enige naam in het artikel is die van advocaat Herman Loonstein, spilfiguur binnen de Nederlandse joodse gemeenschap aldus de site van de EO.

Journalist Stan van Houcke vroeg zich in 2010 ook al af wie deze "joodse professor" is: http://stanvanhoucke.blog(...)stein-professor.html
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_111300372
De meeste Duitse soldaten wisten gewoon niet beter, volledig geïndoctrineerd door propagana en economische ellende in de jaren 20/30.

Als ik in die tijd in Duitsland had geleefd had ik vast ook in het leger gezeten, net als iedere Duitse jongen.

Dus die jongens mogen best herdacht worden als mensen daar behoefte aan hebben.
٩๏̯͡๏)۶
  dinsdag 8 mei 2012 @ 19:10:10 #106
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_111300404

En Joden zijn nog ouder en wijzer dan gewone mensjes.
Vinden ze zelluf. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_111301377
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 19:09 schreef Ronaldsen het volgende:
De meeste Duitse soldaten wisten gewoon niet beter, volledig geïndoctrineerd door propagana en economische ellende in de jaren 20/30.

Als ik in die tijd in Duitsland had geleefd had ik vast ook in het leger gezeten, net als iedere Duitse jongen.

Dus die jongens mogen best herdacht worden als mensen daar behoefte aan hebben.
Men wist wel beter in de zin van dat bepaald niet onbekend was wat er gebeurde, maar de omvang was niet zo duidelijk (eerder onvoorstelbaar) en het is je vaderland... als soldaat ben je bezig met je land verdedigen en jouw land is als land zijnde (dus dat stuk grond met de groep mensen die er woont) gewoon boven twijfel verheven (de leiders van het land niet).

Maar bovenal had je geen keuze. Je moest dienen en dienstweigering was goed voor de doodstraf (20.000 Duitsers hebben die straf gekregen voor dienstweigering in die periode). Met dat in het achterhoofd kun je met de beste wil van de wereld het iemand niet kwalijk nemen dat hij dan maar op kwam dagen...

Het was oorlog en dan vecht je gewoon voor je land. Natuurlijk moet je dan ook herdacht kunnen worden. Niet jouw keuze, niet jouw schuld, wel jouw lot.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_111301643
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:12 schreef Gia het volgende:
4 mei is toch Dodenherdenking, toch niet alleen Jodenherdenking.

Het is inmiddels 67 jaar geleden. Hoeveel Duitse soldaten uit die tijd zullen nog leven?
Degenen die je een plezier doet met het herdenken van Duitse soldaten, zijn dus onschuldige nabestaanden.

Maar goed, zelfs al zou je een aparte dag kiezen voor het herdenken van de Duitse soldaten die hier zijn begraven, dan zou dat ook tegen gehouden worden.
Los daarvan: als je eenmaal gaat scheiden is het einde zoek.

Ik snap dat het expliciet herdenken van Duitsers gevoelig ligt, maar het algeheel buitensluiten van een hele bevolkingsgroep vind ik in deze context volstrekt ongepast.

Het meest redelijke in dit verband lijkt mij om organisaties zelf een keuze te laten maken hoe zij hiermee om wensen te gaan. Het is niet alsof overal in Nederland Duitsers expliciet bij de herdenking betrokken worden; verre van. Mensen kunnen dus vrij eenvoudig zelf kiezen of ze wel of niet Duitsers willen herdenken.
  Moderator dinsdag 8 mei 2012 @ 19:38:51 #109
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_111301948
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:12 schreef Gia het volgende:
4 mei is toch Dodenherdenking, toch niet alleen Jodenherdenking.

Het is inmiddels 67 jaar geleden. Hoeveel Duitse soldaten uit die tijd zullen nog leven?
Degenen die je een plezier doet met het herdenken van Duitse soldaten, zijn dus onschuldige nabestaanden.

Maar goed, zelfs al zou je een aparte dag kiezen voor het herdenken van de Duitse soldaten die hier zijn begraven, dan zou dat ook tegen gehouden worden.
sterker nog, de Duitsers kozen daar zelf al een aparte dag voor ... is niet 4 mei geworden
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 19:43:51 #110
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_111302208
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 19:38 schreef sp3c het volgende:

[..]

sterker nog, de Duitsers kozen daar zelf al een aparte dag voor ... is niet 4 mei geworden
22 mei dacht ik.
  Moderator dinsdag 8 mei 2012 @ 19:44:14 #111
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_111302229
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:56 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Ik las ooit in een proefschrift over de tweede wereld oorlog dat er een duidelijk verband was te trekken dus de economische kracht van Nederland en het verzet. Blijkbaar kwam men hier pas in verzet toen Nederlanders er zelf veel hinder van gingen ondervinden.

Aantal mensen in overheidsdiensten die net na de overdracht van de macht aan Duitsland weigerden te werken: 0.

Dat geeft toch te denken over de gemiddelde Nederlander toen.
militairen niet meegeteld zeker?
ambtenaren die naar het buitenland vluchtten ook niet?

klinkt als een waardeloos proefschrift
  Moderator dinsdag 8 mei 2012 @ 19:47:47 #112
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_111302429
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 19:43 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

22 mei dacht ik.
http://en.wikipedia.org/wiki/Volkstrauertag

waarom niet die dag uitkiezen om er als burgemeester een bloemetje te leggen?
  dinsdag 8 mei 2012 @ 19:51:52 #113
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_111302654
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:00 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Bron: http://www.4en5mei.nl
Daar horen dus ook Duitse militairen bij.
Slotje.
Toch vind ik het wat raars hebben om op 4 mei specifiek duitse soldaten te herdenken. Verder mag natuurlijk iedereen herdenken wie, wat en hoe hij wil
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  dinsdag 8 mei 2012 @ 19:52:11 #114
356357 De_Dakgoot
Yane no kishi
pi_111302674
En die bazen van die unie willen niet duitse soldaten herdenken maar wel in een duitse auto rondrijden.
en hoe zit het met de duitse militairen die zijn omgekomen tijdens vredesmissies
/A/non's with his waifu, all's right in the world.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 19:53:23 #115
356357 De_Dakgoot
Yane no kishi
pi_111302745
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 19:51 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Toch vind ik het wat raars hebben om op 4 mei specifiek duitse soldaten te herdenken. Verder mag natuurlijk iedereen herdenken wie, wat en hoe hij wil
de nationale herdenking is toch voor iedereen die in in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in oorlogssituaties en bij vredesoperaties ?
/A/non's with his waifu, all's right in the world.
  Moderator dinsdag 8 mei 2012 @ 19:53:28 #116
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_111302754
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 19:52 schreef De_Dakgoot het volgende:
En die bazen van die unie willen niet duitse soldaten herdenken maar wel in een duitse auto rondrijden.
en hoe zit het met de duitse militairen die zijn omgekomen tijdens vredesmissies
waarom zouden we die op 4 mei herdenken :?
pi_111302857
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 19:47 schreef sp3c het volgende:

[..]

http://en.wikipedia.org/wiki/Volkstrauertag

waarom niet die dag uitkiezen om er als burgemeester een bloemetje te leggen?
Omdat we hier niet in Duitsland zijn en wij hier de dodenherdenking op 4 mei doen.

Dat is hoe het nu is.

Je kan ook beslissen dat op 4 mei alleen de 'goeden' mogen worden herdacht, maar dan houd je eindeloos gebakkelei over wie nou goed of fout was. Mogen we dan bijvoorbeeld de Nederlanders herdenken die bij de politionele acties in Indonesië omkwamen? De slachtoffers in de Japanse concentratiekampen? Misschien zaten daar immers wel Nederlanders bij die in de koloniën de lokale bevolking uitbuitten. Etc.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 08-05-2012 19:56:10 ]
  dinsdag 8 mei 2012 @ 19:57:40 #118
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_111302973
Die gekeppelde clown weet wel een discussie los te maken. Hij was ook degene die ooit vond dat orthodoxe joden op sabbat geen id-bewijs hoeven meedragen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  Moderator dinsdag 8 mei 2012 @ 20:05:46 #119
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_111303451
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 19:55 schreef Igen het volgende:

[..]

Omdat we hier niet in Duitsland zijn en wij hier de dodenherdenking op 4 mei doen.

Dat is hoe het nu is.
dat is een beetje het niveau van de argumenten van dat lobbyclubje uit de OP ...

die begraafplaatsen zijn niet dicht buiten 4 mei en er is geen algeheel verbod op het herdenken van slachtoffers van oorlogsgeweld op een andere dag, sterker nog we doen dit zelf ook het hele jaar door

quote:
Je kan ook beslissen dat op 4 mei alleen de 'goeden' mogen worden herdacht, maar dan houd je eindeloos gebakkelei over wie nou goed of fout was. Mogen we dan bijvoorbeeld de Nederlanders herdenken die bij de politionele acties in Indonesië omkwamen? De slachtoffers in de Japanse concentratiekampen? Misschien zaten daar immers wel Nederlanders bij die in de koloniën de lokale bevolking uitbuitten. Etc.
ja en misschien zat er tussen de holocaustslachtoffers wel ergens een fietsendief :')

goed/kwaad is in de eye of the beholder, dit is onze nationale dodenherdenking en we herdenken er onze doden

wmb gaat dit om Nederlandse slachtoffers
pi_111303592
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 20:05 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja en misschien zat er tussen de holocaustslachtoffers wel ergens een fietsendief :')

goed/kwaad is in de eye of the beholder, dit is onze nationale dodenherdenking en we herdenken er onze doden

Dan ben je wel erg onkritisch over je eigen verleden. :{

Overigens liggen in Vorden alleen Engelsen en Duitsers. Volgens jouw principe zou daar dus helemaal niet herdacht moeten worden.
  Moderator dinsdag 8 mei 2012 @ 20:11:00 #121
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_111303794
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 20:07 schreef Igen het volgende:

[..]

Dan ben je wel erg onkritisch over je eigen verleden. :{
hoe kom je daar nu weer op :?

quote:
Overigens liggen in Vorden alleen Engelsen en Duitsers. Volgens jouw principe zou daar dus helemaal niet herdacht moeten worden.
dat wist ik niet

liever niet iets speciaals dan nee maar als je dan toch wat doet zou ik ze idd beiden herdenken
  dinsdag 8 mei 2012 @ 20:22:57 #122
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_111304525
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 19:53 schreef De_Dakgoot het volgende:

[..]

de nationale herdenking is toch voor iedereen die in in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in oorlogssituaties en bij vredesoperaties ?
Dat zegt het comité 4 en 5 mei.
Ik zou zelf zeggen dat het eerder een herdenking is voor Nederlandse slachtoffers van oorlogshandelingen, maar dan doe je onze bevrijders natuurlijk te kort.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  Moderator dinsdag 8 mei 2012 @ 20:30:18 #123
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_111304882
voor onze bevrijders geld hetzelfde verhaal wmb

ik ga er vanuit dat er zeker bij de grotere bondgenoten en de grotere begraafplaatsen een krans gelegd word op remembrance day en dergelijke en niet (per se) op 4 mei want dat kennen ze in het buitenland gewoon niet ... ik gok zomaar dat er op 11 november meer Canadezen in Groesbeek zijn dan op 4 mei.

al vind ik dat al minder erg dan de bezetter, wil ik best toegeven :)
pi_111306244
Even ter informatie, uit de uitspraak van de rechters:
quote:
2.4. Dit jaar wil het comité voor het eerst ook Duitse soldaten herdenken die – ongeveer 25 meter verwijderd van het centrale monument - op de Vordense begraafplaats begraven liggen, nadat zij in de nadagen van de Tweede Wereldoorlog in de nabije omgeving gesneuveld waren bij oorlogshandelingen.

2.5. Het comité streeft ernaar dat de plechtigheid zich zal kenmerken door verbroedering en verzoening tussen diverse groepen van nabestaanden; zo is de nieuwe vorm van de plechtigheid van dit jaar afgestemd met twee Britse families van omgekomen Britse soldaten, die al jaren bij de herdenking in Vorden betrokken zijn.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 20:53:11 #125
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_111306261
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 20:05 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat is een beetje het niveau van de argumenten van dat lobbyclubje uit de OP ...

die begraafplaatsen zijn niet dicht buiten 4 mei en er is geen algeheel verbod op het herdenken van slachtoffers van oorlogsgeweld op een andere dag, sterker nog we doen dit zelf ook het hele jaar door

[..]

Dus ik mag van jou mijn Duitse voorvaders die in de oorlog zijn omgekomen omdat ze in het verzet zaten (want ja, er waren ook genoeg Duitsers tegen de oorlog) niet herdenken omdat het enkel voor Nederlandse slachtoffers een herdenking is, de 4e van Mei?

Ben je helemaal van de pot gerukt of zo?

Ik sta de vierde van mei nog een keertje extra stil bij het verlies dat mijn opa en oma hebben geleden, wat zij en hun ouders hebben meegemaakt. En ja, ik herdenk ook de Duitse slachtoffers.

Wat dat betreft vind ik het gedicht van dat ventje, dat niet voorgedragen mocht worden, erg mooi.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')