abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111296560
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:30 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Je herdenkt ook geen "volk"; je herdenkt individuen. En of die nu Meir, Francois, Mohammed, Henk, Andreii of Heinrich heten, dat maakt niet uit.
Ook de "bevrijders" hebben gemoord, verkracht en geplunderd. Waarom herdenken we die wel en de "bezetter" niet? Lijkt me nogal hypocriet.
Wat ik bv ontzettend treurig vind: ik kom vaker bij een heel oud duits vrouwtje, die haar broer is kwijtgeraakt in WO2. Op z'n zestiende moest hij naar Rusland en hij is nooit meer teruggekomen.
Denk je dat die iets te kiezen had? Ze weten niet wat er met hem gebeurd is.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 17:37:16 #52
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_111296589
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:17 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik ben het er wel mee eens hoor, je gaat toch geen volk herdenken die het zelf veroorzaakt hebben. :r
Voor het overgrote deel van de Duitse militairen was het de keuze tussen vechten of de kogel. De meesten waren doodnormale jongens en mannen, geen hardcore nazi's.
"Our rights are not granted by governments. They are inherent to our nature. But it's entirely the opposite for governments: their privileges are precisely equal to only that which we suffer them to enjoy." - Edward Snowden
  † In Memoriam † dinsdag 8 mei 2012 @ 17:39:27 #53
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_111296682
Ik heb sowieso vraagtekens bij het aantal omgekomen slachtoffers door de vernietigingskampen. Er is een getal, maar ik heb geen idee hoe ze daaraan gekomen zijn. Onderzoek ernaar is volgens mij heel schaars, omdat niemand beschuldigd wil worden dat hij of zij de holocaust bagatelliseren.
  Admin dinsdag 8 mei 2012 @ 17:39:53 #54
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_111296700
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  Admin dinsdag 8 mei 2012 @ 17:40:11 #55
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_111296710
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:39 schreef De_Kardinaal het volgende:
Ik heb sowieso vraagtekens bij het aantal omgekomen slachtoffers door de vernietigingskampen. Er is een getal, maar ik heb geen idee hoe ze daaraan gekomen zijn. Onderzoek ernaar is volgens mij heel schaars, omdat niemand beschuldigd wil worden dat hij of zij de holocaust bagatelliseren.
En daarom rust er een taboe op gedegen onderzoek.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

pi_111296760
quote:
De nazi's hielden best een goede administratie bij hoor.
  Admin dinsdag 8 mei 2012 @ 17:42:07 #57
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_111296771
En als je verder gaat zoeken kom je op hele enge sites terecht, tering, malloten aan alle kanten hoor.

pi_111296790
En Nederland hield de bevolking ook al bij toen.
pi_111296817
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:42 schreef nummer_zoveel het volgende:
Daarom konden de duitsers zo makkelijk zoveel joden vervoeren.
Was toendertijd niet zo positief dus dat we alles zo goed bijhielden.
Rustig aan.
pi_111296823
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:40 schreef yvonne het volgende:

[..]

Ahmadinejad (Iraans staatshoofd) heeft eens hardop gevraagd: Waarom mag er niet een diepgaand onderzoek komen naar het aantal joodse slachtoffers van de holocaust? En daarna de vraag: Waarom moeten we Duitsland blijven gijzelen door haar verleden?

Uiteraard is hij vlak daarna met de grond gelijk gemaakt door hem te besmeuren met de (verzonnen) uitspraak dat Israël van de kaart geveegd zou moeten worden.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 17:45:25 #61
33189 RM-rf
1/998001
pi_111296872
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:32 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

De holocaust is toch de Jodenvervolging?
Misschien bedoel je het totaal aantal slachtoffers in vernietigings-en concentratiekampen.
mogelijk verwar je hier het woord Shoah (Jidisch) met Holocaust (van griekse oorsprong als woord)..

Shoah betreft inderdaad enkel de slachtoffers van Joodse afkomst onder alle holocaust slachtoffers...

de Holocaust is de systematische wijze waarop het Nazi-regime allerhande tegenstanders, of burgers die hen tegenstonden interneerde in kampen, steriliseerde en voortplanting poogde te voorkomen en ook euthaniseerde en later op industriele wijze poogde te doden via vergassing...

Het eerste dodingsprogramma was de Aktion T4 uit 1938, een programma dat gedwongen euthanasie oplegde aan geestelijk gehandicapten, die voor de nazi's 'minderwaardig' waren..
al vanaf 1934 werden die ook aktief gesteriliseerd om voortplanting te voorkomen..
later begonnen de nazi's ook met vergassing via mobiele wagens (waarbij uitlaatgassen in een vrachtwagen geleid werd) waar vooral krijgsgevenagene en ook gehandicapten slachtoffer van werden in kampen wanneer er plaatsgebrek was of men slechte hygienische omstandigheden begon te vrezen.

Het is inderdaad realistisch als totale aantal dodelijke slachtoffers van de Holocaust tegen de 11 miljoen te noemen, waarvan zeker minimaal zo'n 5,5 miljoen joodse doden (Yad vashem heeft een uitgebreidde documentatie waarin 5,5 miljoen persoonlijke verhalen van vermoorde joden gedocumenteerd zijn)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_111296878
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 16:21 schreef 2Happy4U het volgende:
Wat een reacties weer.
Je snapt toch wel dat joden de enige waren die stierven in de 2e WO :N
Haha, ja, dat is ook iets wat ik niet begrijp eigenlijk. :') Er wordt altijd en vaak gesproken over de Joden maar kijk eens naar hoeveel verstandelijk gehandicapten er zijn omgebracht. En homo's.
  † In Memoriam † dinsdag 8 mei 2012 @ 17:46:26 #63
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_111296904
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:41 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Dan zou ik nog steeds graag een onderzoek willen lezen hoe ze dat nagegaan zijn en hoe ze dat onderbouwd hebben.

quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:42 schreef yvonne het volgende:
En als je verder gaat zoeken kom je op hele enge sites terecht, tering, malloten aan alle kanten hoor.
Ik snap het wel. Als historicus van naam is dat toch spelen met vuur.
pi_111296998
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:43 schreef Chooselife het volgende:

[..]

(Iraans staatshoofd) heeft eens hardop gevraagd: Waarom mag er niet een diepgaand onderzoek komen naar het aantal joodse slachtoffers van de holocaust? En daarna de vraag: Waarom moeten we Duitsland blijven gijzelen door haar verleden?

Uiteraard is hij vlak daarna met de grond gelijk gemaakt door hem te besmeuren met de (verzonnen) uitspraak dat Israël van de kaart geveegd zou moeten worden.
Waarom maakt Ahmadinejad zich eigenlijk zo druk om de holocaust? Er zijn overal op de wereld helaas zo veel genocides en massaslachtingen geweest.
En wie gijzelt Duitsland? Duitsland staat er supergoed voor in deze wereld.

En heeft hij volgens jou echt niet gezegd dat Israel van de kaart moet worden geveegd? Eerlijk gezegd geloof ik dat niet zo...
  † In Memoriam † dinsdag 8 mei 2012 @ 17:49:21 #65
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_111297004
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:45 schreef Ziba het volgende:

[..]

Haha, ja, dat is ook iets wat ik niet begrijp eigenlijk. :') Er wordt altijd en vaak gesproken over de Joden maar kijk eens naar hoeveel verstandelijk gehandicapten er zijn omgebracht. En homo's.
Dat deden ze voornamelijk buiten concentratiekampen in Duitsland zelf. Die waren eerder aan de beurt dan de joden. Door de druk van de katholieke kerk ging het programma ondergronds verder. Vrijwel niemand die erbij betrokken was is veroordeeld. (Aktion T4).
pi_111297038
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:41 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Met dank aan IBM.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 17:50:26 #67
287925 2Happy4U
Ecchi Shiyou
pi_111297050
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:49 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Waarom maakt Ahmadinejad zich eigenlijk zo druk om de holocaust? Er zijn overal op de wereld helaas zo veel genocides en massaslachtingen geweest.
En wie gijzelt Duitsland? Duitsland staat er supergoed voor in deze wereld.
Omdat Duitsland vaak aan hun verleden wordt herdacht.
Women with dicks and weak men with vaginas.
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei.
  Admin dinsdag 8 mei 2012 @ 17:53:26 #68
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_111297149
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:42 schreef nummer_zoveel het volgende:
Nederland heeft in deze kwestie niet een klontje boter maar een hele voorraad boter op het hoofd.

† In Memoriam † dinsdag 8 mei 2012 @ 17:56:55 #69
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_111297297
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:53 schreef yvonne het volgende:

[..]

Nederland heeft in deze kwestie niet een klontje boter maar een hele voorraad boter op het hoofd.
Ik las ooit in een proefschrift over de tweede wereld oorlog dat er een duidelijk verband was te trekken dus de economische kracht van Nederland en het verzet. Blijkbaar kwam men hier pas in verzet toen Nederlanders er zelf veel hinder van gingen ondervinden.

Aantal mensen in overheidsdiensten die net na de overdracht van de macht aan Duitsland weigerden te werken: 0.

Dat geeft toch te denken over de gemiddelde Nederlander toen.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 17:58:36 #70
117098 Hathor
Effe niet
pi_111297367
quote:
Ben jij er zo een die dan een gat in de lucht gaat springen als het er maar 59000000 blijken te zijn?
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  † In Memoriam † dinsdag 8 mei 2012 @ 17:59:35 #71
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_111297405
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:58 schreef Hathor het volgende:

[..]

Ben jij er zo een die dan een gat in de lucht gaat springen als het er maar 59000000 blijken te zijn?
Wat is dat voor domme opmerking?
  dinsdag 8 mei 2012 @ 17:59:36 #72
351921 CruellaDeVil
Incognito Dierenliefhebster
pi_111297406
Wat een onzin. Alsof bijvoorbeeld een Duitse puber van 16 die toentertijd weinig andere keuze had dan het leger ingaan en is gesneuveld herdenken de Joodse slachtoffers onrecht aandoet... De commandanten en dergelijke horen zeker niet herdacht te worden, maar ik zie niet hoe de gemiddelde Duitse voetsoldaat bijna 70 jaar later nog iets te verwijten valt. Laten we eerlijk zijn, die voetsoldaat zal heus geen ergere dingen gedaan hebben dan de gemiddelde hedendaagse Amerikaans danwel Nederlandse soldaat in Irak of Afghanistan.

Overigens waren er ook andere slachtoffers dan Joden, wat dit soort organisaties maar al te graag lijken te vergeten.
pi_111297416
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:56 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Ik las ooit in een proefschrift over de tweede wereld oorlog dat er een duidelijk verband was te trekken dus de economische kracht van Nederland en het verzet. Blijkbaar kwam men hier pas in verzet toen Nederlanders er zelf veel hinder van gingen ondervinden.

Aantal mensen in overheidsdiensten die net na de overdracht van de macht aan Duitsland weigerden te werken: 0.

Je weet niet hoe het ging.
Rustig aan.
  † In Memoriam † dinsdag 8 mei 2012 @ 18:00:26 #74
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_111297444
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:59 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Je weet niet hoe het ging.
Gelukkig niet.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 18:01:30 #75
351921 CruellaDeVil
pi_111297484
quote:
Een groot deel zal gebaseerd zijn op de administratie van die kampen. Die werd namelijk gewoon bijgehouden door de Duitsers.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 18:01:35 #76
8372 Bastard
Persona non grata
pi_111297489
In ieder geval goed om te zien dat er nu ook genoeg tegengeluid klinkt. Dat had 20 jaar, geleden nog niet gekund.
The truth was in here.
pi_111297559
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:01 schreef Bastard het volgende:
In ieder geval goed om te zien dat er nu ook genoeg tegengeluid klinkt. Dat had 20 jaar, geleden nog niet gekund.
Tjah, de vijand... Ze vermoorden je naaste... Daar krijg je wraak gevoelens van.. Die wil je dan uiteraard niet herdenken. Een wijs man/vrouw had er misschien anders naar gekeken.
Rustig aan.
  † In Memoriam † dinsdag 8 mei 2012 @ 18:04:00 #78
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_111297588
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:01 schreef CruellaDeVil het volgende:

[..]

Een groot deel zal gebaseerd zijn op de administratie van die kampen. Die werd namelijk gewoon bijgehouden door de Duitsers.
Gok je dat, denk je dat, weet je dat, maar heb je er ook een bron bij? Ik kan mij wel voorstellen hoe ze een berekening maken, maar veel nazi-papier werk ging ook in de vlammen op. Zo min mogelijk bewijs achter laten als je zeker weet dat je naderhand in het strafbankje zit.
pi_111297603
Vaak heerst hier nogal het idee dat Joden al generatie op generatie gemiddeld slimmer en intelligenter zijn en meer geld hebben.
Maar wist je dat voor WO ook heel veel arme Joden in Nederland woonden, maar dat die veel sneller afgevoerd zijn? Zag dit laatst in een documentaire. De rijken wisten langer uit handen van de bezetter te blijven, door hier voor te betalen waarschijnlijk (ook aan mensen die hun hielpen onder te duiken).

In Amsterdam bv woonden heel veel arme Joodse gezinnen waarvan geen enkel persoon de oorlog heeft overleefd.
  Admin dinsdag 8 mei 2012 @ 18:04:27 #80
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_111297611
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:56 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Het kan erger:
quote:
ijdens en na de Tweede Wereldoorlog is hard over de Hoge Raad geoordeeld. Men was ernstig teleurgesteld over de wijze waarop de Hoge Raad zich in zijn rechtspraak en daarbuiten tijdens de oorlog heeft opgesteld. En zelfs de woorden ernstige teleurstelling lijken het gevoelen van destijds nauwelijks te dekken. Ook veel krachtiger diskwalificaties zijn gebruikt als "slappelingen", "collaboratie", "fout" en "verraad".

Dit algemene beeld dat de Hoge Raad als instituut in de Tweede Wereldoorlog ernstig is tekortgeschoten steunde in de kern op een aantal bekende gebeurtenissen. Het tekenen door de raadsheren van de ariërverklaring is zo'n gebeurtenis, net als het zonder protest aanvaarden van het ontslag van de joodse president mr. Visser. Een ander dieptepunt was het Toetsingsarrest, waarin door de Hoge Raad aan de regelgeving van de bezetter geen strobreed in de weg werd gelegd. Het beeld werd gecompleteerd met de veronderstelling dat de Hoge Raad, anders dan zijn Belgische en Noorse evenknie, niet één keer een naar buiten toe kenbaar krachtig blijk van protest had gegeven. En voorvallen die tot een protest aanleiding gaven waren toch talrijk. Denk bijvoorbeeld aan de invoering van de vrederechtspraak. Daarbij werden de strafrechtelijke beginselen ne-bis-in-idem (niemand mag twee keer voor hetzelfde feit worden berecht) en nulla poena sine lege (geen straf zonder wet) opgeofferd. Denk aan de verlaging van de leeftijdsgrens voor raadsheren. Daardoor kon de bezetter de samenstelling van de Hoge Raad drastisch wijzigen: er ontstond ruimte om raadsheren te benoemen die de bezetter welgezind waren. En denk aan het ontslag van de moedige Leeuwardense raadsheren. Zij protesteerden wél door uit te spreken het niet met hun geweten te kunnen verenigen om veroordeelden naar het kamp Erica in Ommen te sturen.
Uit:
http://www.rechtspraak.nl(...)edeWereldoorlog.aspx

Het gaat over dit boek:
De Hoge Raad en de Tweede Wereldoorlog
Corjo Jansen, mmv Derk Venema
Review:
http://www.maxpam.nl/2011(...)-hoogstaande-mensen/

Ontluisterend boek.

pi_111297629
quote:
Het is natuurlijk steeds langer geleden.
  Admin dinsdag 8 mei 2012 @ 18:05:41 #82
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_111297664
quote:
We naderen alleen een patstelling, de voors en tegens zetten aardig de hakken in het zand.
In de afgelopen topics heb ik weinig begrip gezien voor een andere mening.
Helaas.

pi_111297722
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:05 schreef yvonne het volgende:

[..]

We naderen alleen een patstelling, de voors en tegens zetten aardig de hakken in het zand.
In de afgelopen topics heb ik weinig begrip gezien voor een andere mening.
Helaas.
Ik vind het raar dat je geen begrip kunt opbrengen voor een normale soldaat die gedwongen wordt mensen neer te schieten.
Rustig aan.
  Admin dinsdag 8 mei 2012 @ 18:08:06 #84
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_111297756
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:07 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Ik vind het raar dat je geen begrip kunt opbrengen voor een normale soldaat die gedwongen wordt mensen neer te schieten.
Is dit gericht aan mij persoonlijk? :o

† In Memoriam † dinsdag 8 mei 2012 @ 18:08:38 #85
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_111297778
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:04 schreef yvonne het volgende:

[..]

Het kan erger:

[..]

Uit:
http://www.rechtspraak.nl(...)edeWereldoorlog.aspx

Het gaat over dit boek:
De Hoge Raad en de Tweede Wereldoorlog
Corjo Jansen, mmv Derk Venema
Review:
http://www.maxpam.nl/2011(...)-hoogstaande-mensen/

Ontluisterend boek.
De Hoge Raad. :'(
Jan Donner :')
Opa van Piet Hein :')
pi_111297793
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:08 schreef yvonne het volgende:

[..]

Is dit gericht aan mij persoonlijk? :o
Nono, gewoon in het algemeen :P
Rustig aan.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 18:11:27 #87
351921 CruellaDeVil
pi_111297877
quote:
Inderdaad. Het zal tijd worden dat we afstappen van het idee dat iedere Duitser die toentertijd ook maar iets met het leger te maken had de duivel zelve was. Binnen een zeker tijdsspanne na de oorlog was dit niet meer dan begrijpelijk, maar nu we 70 jaar verder zijn is het tijd voor wat realisme.

quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:04 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Gok je dat, denk je dat, weet je dat, maar heb je er ook een bron bij? Ik kan mij wel voorstellen hoe ze een berekening maken, maar veel nazi-papier werk ging ook in de vlammen op. Zo min mogelijk bewijs achter laten als je zeker weet dat je naderhand in het strafbankje zit.
Nee, een bron heb ik niet. Dat zal Googlen worden en dat kan je ook zelf doen als het je echt interesseert. Waar ik mijn post op baseer is dat wel vaker in documentaires en dergelijke bijvoorbeeld lijsten langskomen, opgesteld door de Duitsers, met laten we zeggen de gevangenen die die dag binnen waren gekomen. Ook ben ik jaren geleden naar zo'n kamp geweest, zo'n eentje waar iedereen een nummer op zijn arm gebrand kreeg, waar werd verteld dat er middels administratie werd bijgehouden wie er momenteel aanwezig hoorde te zijn (handig als je na wilt gaan of er niemand ontsnapt is), wie dood was, die naar een ander kamp gestuurd was, etc. Dat dit ook in andere kamper gebeurde lijkt mij logisch.

Ik heb dus zeker geen wetenschappelijk bewijs voor mijn opmerkingen en dat ik ga ook niet doen alsof, maar ik weet wel zeker dat er administratie bijgehouden werd. Ja, een deel zal verbrand zijn, etc., maar mogelijk hebben ze middels statistiek de gaten ingevuld en dit gecontroleerd aan de hand van ooggetuigenverslagen of zo.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 18:12:09 #88
3542 Gia
User under construction
pi_111297902
4 mei is toch Dodenherdenking, toch niet alleen Jodenherdenking.

Het is inmiddels 67 jaar geleden. Hoeveel Duitse soldaten uit die tijd zullen nog leven?
Degenen die je een plezier doet met het herdenken van Duitse soldaten, zijn dus onschuldige nabestaanden.

Maar goed, zelfs al zou je een aparte dag kiezen voor het herdenken van de Duitse soldaten die hier zijn begraven, dan zou dat ook tegen gehouden worden.
  Admin dinsdag 8 mei 2012 @ 18:14:47 #89
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_111297990
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:08 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

De Hoge Raad. :'(
Jan Donner :')
Opa van Piet Hein :')
Ik bedoel maar, een ton boter:

quote:
Hij nam echter pas in 1944 ontslag als raadsheer, zonder afstand te nemen van het beleid van de Hoge Raad tijdens de bezetting. Hij werd nochtans vanwege zijn houding in de oorlog in 1946 benoemd tot president van dit rechtscollege. Hij was tevens lange tijd voorzitter van de Kiesraad.
Op 16 december 1971 werd hij, uit dank voor al zijn verdiensten, benoemd tot Minister van Staat. Eervol was ook in 1946 de benoeming tot lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW).

† In Memoriam † dinsdag 8 mei 2012 @ 18:15:47 #90
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_111298029
Ik vind gewoon dat niemand het recht heeft om te bepalen welke slachtoffers wel en niet het gedenken waard zijn. Een beetje doen alsof er verschillende categorieën mensen bestaan. Dat past meer bij de tijdgeest van toen dan die van nu.
  Moderator dinsdag 8 mei 2012 @ 18:16:06 #91
249559 crew  Lavenderr
pi_111298040
quote:
4s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:14 schreef yvonne het volgende:

[..]

[..]

'als dank voor zijn verdiensten' :r
  † In Memoriam † dinsdag 8 mei 2012 @ 18:17:17 #92
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_111298085
quote:
4s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:14 schreef yvonne het volgende:

[..]

[..]

Ja, die bedoel ik. En dan nog minister van Staat worden ook. ;(
pi_111298241
Hoi,

Ik heb even een serieuze vraag. Het artikel in de OP heeft het erover dat Duitsers herdenken een "onrechtmatige daad" zou zijn jegens de omgekomen joden en hun nabestaanden en daarom werd het de burgemeester vooraf verboden om mee te doen.

Nou vraag ik me af: op welke wettelijke regel is dit gebaseerd?

Als je het vonnis (LJN: BW4958) erbij pakt, vind je daar geen antwoord. Ook daarin wordt alleen gesteld dat het "onrechtmatig" is, maar op grond van welke wettelijke regels staat er niet bij.

Nou zat ik in eerste instantie te denken aan de anti-groepsbeledigingsregels uit art 137c en 137e Wetboek van Strafrecht. Maar dat gaat over "Hij die zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, (..) uitlaat" respectievelijk "Hij die (..) een uitlating openbaar maakt".

Ik vraag me af, is een stille herdenking of het voorop lopen naar een Duits graf een "uitlating"? Ik zou zeggen van niet.

Maar zou het wel een uitlating zijn, dan moet het onder de vrijheid van meningsuiting van de Grondwet vallen, welk artikel zegt dat je nooit vooraf toestemming nodig hebt voor het openbaar maken van een uitlating maar hoogstens achteraf hiervoor gestraft kan worden.

Kortom, hoe zit dit?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-05-2012 18:32:49 (LJN-nummer) ]
  † In Memoriam † dinsdag 8 mei 2012 @ 18:23:22 #94
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_111298338
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 18:21 schreef Igen het volgende:
Hoi,

Ik heb even een serieuze vraag. Het artikel in de OP heeft het erover dat Duitsers herdenken een "onrechtmatige daad" zou zijn jegens de omgekomen joden en hun nabestaanden en daarom werd het de burgemeester vooraf verboden om mee te doen.

Nou vraag ik me af: op welke wettelijke regel is dit gebaseerd?

Als je het vonnis erbij pakt, vind je daar geen antwoord. Ook daarin wordt alleen gesteld dat het "onrechtmatig" is, maar op grond van welke wettelijke regels staat er niet bij.

Nou zat ik in eerste instantie te denken aan de anti-groepsbeledigingsregels uit art 137c en 137e Wetboek van Strafrecht. Maar dat gaat over "Hij die zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, (..) uitlaat" respectievelijk "Hij die (..) een uitlating openbaar maakt".

Ik vraag me af, is een stille herdenking of het voorop lopen naar een Duits graf een "uitlating"? Ik zou zeggen van niet.

Maar zou het wel een uitlating zijn, dan moet het onder de vrijheid van meningsuiting van de Grondwet vallen, welk artikel zegt dat je nooit vooraf toestemming nodig hebt voor het openbaar maken van een uitlating maar hoogstens achteraf hiervoor gestraft kan worden.

Kortom, hoe zit dit?
Goede vraag. Voortaan moeten ze de herdenking maar houden in een kerk. Daar zijn al die maffe regels niet van toepassing.
pi_111298379
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:37 schreef PalmRoyale het volgende:

[..]

Voor het overgrote deel van de Duitse militairen was het de keuze tussen vechten of de kogel. De meesten waren doodnormale jongens en mannen, geen hardcore nazi's.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar, de meerderheid van de soldaten deden dat met veel overtuiging. Anders hadden ze natuurlijk niet al die successen gehad aan het begin van de oorlog. Met een leger dat eigenlijk helemaal niet wil vechten win je volgens mij geen oorlogen. Alleen was de gemiddelde Duitse soldaat 20-22 jaar oud, die hadden dus al bijna 10 jaar indoctrinatie vanaf jonge leeftijd achter de rug. Die waren maar wat graag bereid om te vechten voor datgene wat zo vaak herhaald was. En je weet wat geldt voor herhaling. Als je iets maar vaak genoeg herhaald gaan mensen er vanzelf in geloven als waarheid. Het was nooit echt een keuze dus, maar met tegenzin was ook niet het geval.

Ik zou ook de 08-15 omnibus van Kirst aanraden om te lezen, die heeft in de Tweede Wereld oorlog zelf aan Duitse zijde gevochten en heeft daarover vele boeken geschreven, waarvan ik de 08-11 omnibus het beste vind (zijn eigenlijk 3 verschillende aansluitende boeken).

Maar die jongens mogen best herdacht worden, het moet echt geen pretje zijn geweest om bijv in de ketel van Stalingrad vast te zitten (rilt bij de gedachte)
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_111298982
Als de dodenherdenking nog verder gepolitiseerd woord ten bate van de zionistische zaak dan mag het van mij ophouden. Ik ga geen twee minuten stil zijn voor dat soort onzin.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 18:46:39 #97
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_111299320
-

[ Bericht 100% gewijzigd door sp3c op 08-05-2012 19:10:59 ]
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 18:48:03 #98
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_111299375
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 16:55 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Mee eens.
Deze club zorgt er juist voor dat de mensen die toch al haten daar nu reden voor gaan krijgen. Erg fout van ze.
Mee eens. Verder is dit zo'n marginaal clubje waar twee weken geleden nog nooit iemand van gehoord had. Gewoon lekker negeren lijkt me het beste.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 18:53:48 #99
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_111299641
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:40 schreef yvonne het volgende:

[..]

Welnee, studies zat. Conservatieve schattingen schommelen zo tussen de 5.5 en 6.2 miljoen joodse slachtoffers van de Shoah. In dit topic staat er het eea over: Hoe zou de wereld eruit zien als de Holocaust niet was gebeurd?
  dinsdag 8 mei 2012 @ 18:55:48 #100
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_111299711
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:45 schreef RM-rf het volgende:

Het is inderdaad realistisch als totale aantal dodelijke slachtoffers van de Holocaust tegen de 11 miljoen te noemen, waarvan zeker minimaal zo'n 5,5 miljoen joodse doden (Yad vashem heeft een uitgebreidde documentatie waarin 5,5 miljoen persoonlijke verhalen van vermoorde joden gedocumenteerd zijn)
Als ik mij niet vergis heeft Yad Vashem zo'n drie miljoen namen gedocumenteerd staan op het moment, de archieven zijn online toegankelijk: http://db.yadvashem.org/names/search.html?language=en
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')