Wat ik bv ontzettend treurig vind: ik kom vaker bij een heel oud duits vrouwtje, die haar broer is kwijtgeraakt in WO2. Op z'n zestiende moest hij naar Rusland en hij is nooit meer teruggekomen.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:30 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Je herdenkt ook geen "volk"; je herdenkt individuen. En of die nu Meir, Francois, Mohammed, Henk, Andreii of Heinrich heten, dat maakt niet uit.
Ook de "bevrijders" hebben gemoord, verkracht en geplunderd. Waarom herdenken we die wel en de "bezetter" niet? Lijkt me nogal hypocriet.
Voor het overgrote deel van de Duitse militairen was het de keuze tussen vechten of de kogel. De meesten waren doodnormale jongens en mannen, geen hardcore nazi's.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:17 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik ben het er wel mee eens hoor, je gaat toch geen volk herdenken die het zelf veroorzaakt hebben.
En daarom rust er een taboe op gedegen onderzoek.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:39 schreef De_Kardinaal het volgende:
Ik heb sowieso vraagtekens bij het aantal omgekomen slachtoffers door de vernietigingskampen. Er is een getal, maar ik heb geen idee hoe ze daaraan gekomen zijn. Onderzoek ernaar is volgens mij heel schaars, omdat niemand beschuldigd wil worden dat hij of zij de holocaust bagatelliseren.
De nazi's hielden best een goede administratie bij hoor.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:39 schreef De_Kardinaal het volgende:
Ik heb sowieso vraagtekens bij het aantal omgekomen slachtoffers door de vernietigingskampen. Er is een getal, maar ik heb geen idee hoe ze daaraan gekomen zijn. Onderzoek ernaar is volgens mij heel schaars, omdat niemand beschuldigd wil worden dat hij of zij de holocaust bagatelliseren.
Daarom konden de duitsers zo makkelijk zoveel joden vervoeren.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:42 schreef nummer_zoveel het volgende:
En Nederland hield de bevolking ook al bij toen.
Ahmadinejad (Iraans staatshoofd) heeft eens hardop gevraagd: Waarom mag er niet een diepgaand onderzoek komen naar het aantal joodse slachtoffers van de holocaust? En daarna de vraag: Waarom moeten we Duitsland blijven gijzelen door haar verleden?quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:40 schreef yvonne het volgende:
[..]
En daarom rust er een taboe op gedegen onderzoek.
mogelijk verwar je hier het woord Shoah (Jidisch) met Holocaust (van griekse oorsprong als woord)..quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:32 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
De holocaust is toch de Jodenvervolging?
Misschien bedoel je het totaal aantal slachtoffers in vernietigings-en concentratiekampen.
Haha, ja, dat is ook iets wat ik niet begrijp eigenlijk.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 16:21 schreef 2Happy4U het volgende:
Wat een reacties weer.
Je snapt toch wel dat joden de enige waren die stierven in de 2e WO
Dan zou ik nog steeds graag een onderzoek willen lezen hoe ze dat nagegaan zijn en hoe ze dat onderbouwd hebben.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:41 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
De nazi's hielden best een goede administratie bij hoor.
Ik snap het wel. Als historicus van naam is dat toch spelen met vuur.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:42 schreef yvonne het volgende:
En als je verder gaat zoeken kom je op hele enge sites terecht, tering, malloten aan alle kanten hoor.
Waarom maakt Ahmadinejad zich eigenlijk zo druk om de holocaust? Er zijn overal op de wereld helaas zo veel genocides en massaslachtingen geweest.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:43 schreef Chooselife het volgende:
[..]
(Iraans staatshoofd) heeft eens hardop gevraagd: Waarom mag er niet een diepgaand onderzoek komen naar het aantal joodse slachtoffers van de holocaust? En daarna de vraag: Waarom moeten we Duitsland blijven gijzelen door haar verleden?
Uiteraard is hij vlak daarna met de grond gelijk gemaakt door hem te besmeuren met de (verzonnen) uitspraak dat Israël van de kaart geveegd zou moeten worden.
Dat deden ze voornamelijk buiten concentratiekampen in Duitsland zelf. Die waren eerder aan de beurt dan de joden. Door de druk van de katholieke kerk ging het programma ondergronds verder. Vrijwel niemand die erbij betrokken was is veroordeeld. (Aktion T4).quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:45 schreef Ziba het volgende:
[..]
Haha, ja, dat is ook iets wat ik niet begrijp eigenlijk.Er wordt altijd en vaak gesproken over de Joden maar kijk eens naar hoeveel verstandelijk gehandicapten er zijn omgebracht. En homo's.
Met dank aan IBM.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:41 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
De nazi's hielden best een goede administratie bij hoor.
Omdat Duitsland vaak aan hun verleden wordt herdacht.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:49 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Waarom maakt Ahmadinejad zich eigenlijk zo druk om de holocaust? Er zijn overal op de wereld helaas zo veel genocides en massaslachtingen geweest.
En wie gijzelt Duitsland? Duitsland staat er supergoed voor in deze wereld.
Nederland heeft in deze kwestie niet een klontje boter maar een hele voorraad boter op het hoofd.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:42 schreef nummer_zoveel het volgende:
En Nederland hield de bevolking ook al bij toen.
Ik las ooit in een proefschrift over de tweede wereld oorlog dat er een duidelijk verband was te trekken dus de economische kracht van Nederland en het verzet. Blijkbaar kwam men hier pas in verzet toen Nederlanders er zelf veel hinder van gingen ondervinden.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:53 schreef yvonne het volgende:
[..]
Nederland heeft in deze kwestie niet een klontje boter maar een hele voorraad boter op het hoofd.
Ben jij er zo een die dan een gat in de lucht gaat springen als het er maar 59000000 blijken te zijn?quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:39 schreef De_Kardinaal het volgende:
Wat is dat voor domme opmerking?quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:58 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ben jij er zo een die dan een gat in de lucht gaat springen als het er maar 59000000 blijken te zijn?
Je weet niet hoe het ging.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:56 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ik las ooit in een proefschrift over de tweede wereld oorlog dat er een duidelijk verband was te trekken dus de economische kracht van Nederland en het verzet. Blijkbaar kwam men hier pas in verzet toen Nederlanders er zelf veel hinder van gingen ondervinden.
Aantal mensen in overheidsdiensten die net na de overdracht van de macht aan Duitsland weigerden te werken: 0.
Dat geeft toch te denken over de gemiddelde Nederlander toen.
Gelukkig niet.quote:
Een groot deel zal gebaseerd zijn op de administratie van die kampen. Die werd namelijk gewoon bijgehouden door de Duitsers.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:39 schreef De_Kardinaal het volgende:
Tjah, de vijand... Ze vermoorden je naaste... Daar krijg je wraak gevoelens van.. Die wil je dan uiteraard niet herdenken. Een wijs man/vrouw had er misschien anders naar gekeken.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 18:01 schreef Bastard het volgende:
In ieder geval goed om te zien dat er nu ook genoeg tegengeluid klinkt. Dat had 20 jaar, geleden nog niet gekund.
Gok je dat, denk je dat, weet je dat, maar heb je er ook een bron bij? Ik kan mij wel voorstellen hoe ze een berekening maken, maar veel nazi-papier werk ging ook in de vlammen op. Zo min mogelijk bewijs achter laten als je zeker weet dat je naderhand in het strafbankje zit.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 18:01 schreef CruellaDeVil het volgende:
[..]
Een groot deel zal gebaseerd zijn op de administratie van die kampen. Die werd namelijk gewoon bijgehouden door de Duitsers.
Het kan erger:quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:56 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ik las ooit in een proefschrift over de tweede wereld oorlog dat er een duidelijk verband was te trekken dus de economische kracht van Nederland en het verzet. Blijkbaar kwam men hier pas in verzet toen Nederlanders er zelf veel hinder van gingen ondervinden.
Aantal mensen in overheidsdiensten die net na de overdracht van de macht aan Duitsland weigerden te werken: 0.
Dat geeft toch te denken over de gemiddelde Nederlander toen.
Uit:quote:ijdens en na de Tweede Wereldoorlog is hard over de Hoge Raad geoordeeld. Men was ernstig teleurgesteld over de wijze waarop de Hoge Raad zich in zijn rechtspraak en daarbuiten tijdens de oorlog heeft opgesteld. En zelfs de woorden ernstige teleurstelling lijken het gevoelen van destijds nauwelijks te dekken. Ook veel krachtiger diskwalificaties zijn gebruikt als "slappelingen", "collaboratie", "fout" en "verraad".
Dit algemene beeld dat de Hoge Raad als instituut in de Tweede Wereldoorlog ernstig is tekortgeschoten steunde in de kern op een aantal bekende gebeurtenissen. Het tekenen door de raadsheren van de ariërverklaring is zo'n gebeurtenis, net als het zonder protest aanvaarden van het ontslag van de joodse president mr. Visser. Een ander dieptepunt was het Toetsingsarrest, waarin door de Hoge Raad aan de regelgeving van de bezetter geen strobreed in de weg werd gelegd. Het beeld werd gecompleteerd met de veronderstelling dat de Hoge Raad, anders dan zijn Belgische en Noorse evenknie, niet één keer een naar buiten toe kenbaar krachtig blijk van protest had gegeven. En voorvallen die tot een protest aanleiding gaven waren toch talrijk. Denk bijvoorbeeld aan de invoering van de vrederechtspraak. Daarbij werden de strafrechtelijke beginselen ne-bis-in-idem (niemand mag twee keer voor hetzelfde feit worden berecht) en nulla poena sine lege (geen straf zonder wet) opgeofferd. Denk aan de verlaging van de leeftijdsgrens voor raadsheren. Daardoor kon de bezetter de samenstelling van de Hoge Raad drastisch wijzigen: er ontstond ruimte om raadsheren te benoemen die de bezetter welgezind waren. En denk aan het ontslag van de moedige Leeuwardense raadsheren. Zij protesteerden wél door uit te spreken het niet met hun geweten te kunnen verenigen om veroordeelden naar het kamp Erica in Ommen te sturen.
Het is natuurlijk steeds langer geleden.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 18:01 schreef Bastard het volgende:
In ieder geval goed om te zien dat er nu ook genoeg tegengeluid klinkt. Dat had 20 jaar, geleden nog niet gekund.
We naderen alleen een patstelling, de voors en tegens zetten aardig de hakken in het zand.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 18:01 schreef Bastard het volgende:
Ik vind het raar dat je geen begrip kunt opbrengen voor een normale soldaat die gedwongen wordt mensen neer te schieten.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 18:05 schreef yvonne het volgende:
[..]
We naderen alleen een patstelling, de voors en tegens zetten aardig de hakken in het zand.
In de afgelopen topics heb ik weinig begrip gezien voor een andere mening.
Helaas.
Is dit gericht aan mij persoonlijk?quote:Op dinsdag 8 mei 2012 18:07 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Ik vind het raar dat je geen begrip kunt opbrengen voor een normale soldaat die gedwongen wordt mensen neer te schieten.
De Hoge Raad.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 18:04 schreef yvonne het volgende:
[..]
Het kan erger:
[..]
Uit:
http://www.rechtspraak.nl(...)edeWereldoorlog.aspx
Het gaat over dit boek:
De Hoge Raad en de Tweede Wereldoorlog
Corjo Jansen, mmv Derk Venema
Review:
http://www.maxpam.nl/2011(...)-hoogstaande-mensen/
Ontluisterend boek.
Inderdaad. Het zal tijd worden dat we afstappen van het idee dat iedere Duitser die toentertijd ook maar iets met het leger te maken had de duivel zelve was. Binnen een zeker tijdsspanne na de oorlog was dit niet meer dan begrijpelijk, maar nu we 70 jaar verder zijn is het tijd voor wat realisme.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 18:01 schreef Bastard het volgende:
Nee, een bron heb ik niet. Dat zal Googlen worden en dat kan je ook zelf doen als het je echt interesseert. Waar ik mijn post op baseer is dat wel vaker in documentaires en dergelijke bijvoorbeeld lijsten langskomen, opgesteld door de Duitsers, met laten we zeggen de gevangenen die die dag binnen waren gekomen. Ook ben ik jaren geleden naar zo'n kamp geweest, zo'n eentje waar iedereen een nummer op zijn arm gebrand kreeg, waar werd verteld dat er middels administratie werd bijgehouden wie er momenteel aanwezig hoorde te zijn (handig als je na wilt gaan of er niemand ontsnapt is), wie dood was, die naar een ander kamp gestuurd was, etc. Dat dit ook in andere kamper gebeurde lijkt mij logisch.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 18:04 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Gok je dat, denk je dat, weet je dat, maar heb je er ook een bron bij? Ik kan mij wel voorstellen hoe ze een berekening maken, maar veel nazi-papier werk ging ook in de vlammen op. Zo min mogelijk bewijs achter laten als je zeker weet dat je naderhand in het strafbankje zit.
Ik bedoel maar, een ton boter:quote:Op dinsdag 8 mei 2012 18:08 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
De Hoge Raad.![]()
Jan Donner![]()
Opa van Piet Hein
quote:Hij nam echter pas in 1944 ontslag als raadsheer, zonder afstand te nemen van het beleid van de Hoge Raad tijdens de bezetting. Hij werd nochtans vanwege zijn houding in de oorlog in 1946 benoemd tot president van dit rechtscollege. Hij was tevens lange tijd voorzitter van de Kiesraad.
Op 16 december 1971 werd hij, uit dank voor al zijn verdiensten, benoemd tot Minister van Staat. Eervol was ook in 1946 de benoeming tot lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW).
Ja, die bedoel ik. En dan nog minister van Staat worden ook.quote:
Goede vraag. Voortaan moeten ze de herdenking maar houden in een kerk. Daar zijn al die maffe regels niet van toepassing.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 18:21 schreef Igen het volgende:
Hoi,
Ik heb even een serieuze vraag. Het artikel in de OP heeft het erover dat Duitsers herdenken een "onrechtmatige daad" zou zijn jegens de omgekomen joden en hun nabestaanden en daarom werd het de burgemeester vooraf verboden om mee te doen.
Nou vraag ik me af: op welke wettelijke regel is dit gebaseerd?
Als je het vonnis erbij pakt, vind je daar geen antwoord. Ook daarin wordt alleen gesteld dat het "onrechtmatig" is, maar op grond van welke wettelijke regels staat er niet bij.
Nou zat ik in eerste instantie te denken aan de anti-groepsbeledigingsregels uit art 137c en 137e Wetboek van Strafrecht. Maar dat gaat over "Hij die zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, (..) uitlaat" respectievelijk "Hij die (..) een uitlating openbaar maakt".
Ik vraag me af, is een stille herdenking of het voorop lopen naar een Duits graf een "uitlating"? Ik zou zeggen van niet.
Maar zou het wel een uitlating zijn, dan moet het onder de vrijheid van meningsuiting van de Grondwet vallen, welk artikel zegt dat je nooit vooraf toestemming nodig hebt voor het openbaar maken van een uitlating maar hoogstens achteraf hiervoor gestraft kan worden.
Kortom, hoe zit dit?
Dat is natuurlijk niet helemaal waar, de meerderheid van de soldaten deden dat met veel overtuiging. Anders hadden ze natuurlijk niet al die successen gehad aan het begin van de oorlog. Met een leger dat eigenlijk helemaal niet wil vechten win je volgens mij geen oorlogen. Alleen was de gemiddelde Duitse soldaat 20-22 jaar oud, die hadden dus al bijna 10 jaar indoctrinatie vanaf jonge leeftijd achter de rug. Die waren maar wat graag bereid om te vechten voor datgene wat zo vaak herhaald was. En je weet wat geldt voor herhaling. Als je iets maar vaak genoeg herhaald gaan mensen er vanzelf in geloven als waarheid. Het was nooit echt een keuze dus, maar met tegenzin was ook niet het geval.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:37 schreef PalmRoyale het volgende:
[..]
Voor het overgrote deel van de Duitse militairen was het de keuze tussen vechten of de kogel. De meesten waren doodnormale jongens en mannen, geen hardcore nazi's.
Mee eens. Verder is dit zo'n marginaal clubje waar twee weken geleden nog nooit iemand van gehoord had. Gewoon lekker negeren lijkt me het beste.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 16:55 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Mee eens.
Deze club zorgt er juist voor dat de mensen die toch al haten daar nu reden voor gaan krijgen. Erg fout van ze.
Welnee, studies zat. Conservatieve schattingen schommelen zo tussen de 5.5 en 6.2 miljoen joodse slachtoffers van de Shoah. In dit topic staat er het eea over: Hoe zou de wereld eruit zien als de Holocaust niet was gebeurd?quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:40 schreef yvonne het volgende:
[..]
En daarom rust er een taboe op gedegen onderzoek.
Als ik mij niet vergis heeft Yad Vashem zo'n drie miljoen namen gedocumenteerd staan op het moment, de archieven zijn online toegankelijk: http://db.yadvashem.org/names/search.html?language=enquote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:45 schreef RM-rf het volgende:
Het is inderdaad realistisch als totale aantal dodelijke slachtoffers van de Holocaust tegen de 11 miljoen te noemen, waarvan zeker minimaal zo'n 5,5 miljoen joodse doden (Yad vashem heeft een uitgebreidde documentatie waarin 5,5 miljoen persoonlijke verhalen van vermoorde joden gedocumenteerd zijn)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |