Begrijpend lezen is niet je sterkste kant he?quote:Op vrijdag 11 mei 2012 01:07 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Je lult uit je nek. Ik heb 365 dagen per jaar. Wie ben jij om te bepalen wie ik wanneer herdenk? Stuk arrogant vreten dat je d'r bent.
quote:Op vrijdag 11 mei 2012 01:13 schreef Ringo het volgende:
[..]
http://www.nrcnext.nl/blog/2012/05/10/zogenaamd-joods-clubje/
Alleen Nederlandse slachtoffers? Dat scheelt. Dan hoeven we de statenloze ex-duitse Anne Frank niet te herdenken.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 00:37 schreef MaryMouse het volgende:
Ik quote volgens de site van de Rijks Overheid
[..]
?quote:Op vrijdag 11 mei 2012 12:31 schreef Ulx het volgende:
[..]
Alleen Nederlandse slachtoffers? Dat scheelt. Dan hoeven we de statenloze ex-duitse Anne Frank niet te herdenken.
Duitse joden in het buitenland verloren in 1941 hun duitse nationaliteit. Ze kreeg geen Nederlands paspoort (d'uh) dus was ze statenloos burger.quote:
Dit wist ik niet, vandaar.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 12:37 schreef Ulx het volgende:
[..]
Duitse joden in het buitenland verloren in 1941 hun duitse nationaliteit. Ze kreeg geen Nederlands paspoort (d'uh) dus was ze statenloos burger.
Ik kan er niks meer van maken.
Echt bekend is dat niet (iets met asielzoekers en gelukszoekers enzovoort. Ligt politiek niet zo lekker) , maar van FJN mag je haar dus niet meer herdenken.quote:
Goh, dit wel zeer significant feit doet je opeens heel anders naar de gewichtige uitspraken van 5, of waren het er 6, mensen van de FJN kijken. Het geeft deze geweldige discussie een weer heel andere dimensie! Kolere ...quote:Op vrijdag 11 mei 2012 12:31 schreef Ulx het volgende:
[..]
Alleen Nederlandse slachtoffers? Dat scheelt. Dan hoeven we de statenloze ex-duitse Anne Frank niet te herdenken.
De uitspraken van de FJN boeien niet. Die van de rechter wel. En die zei dat men alleen Nederlanders mocht herdenken. En zeker geen duitsers.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 12:41 schreef Jian het volgende:
[..]
Goh, dit wel zeer significant feit doet je opeens heel anders naar de gewichtige uitspraken van 5, of waren het er 6, mensen van de FJN kijken. Het geeft deze geweldige discussie een weer heel andere dimensie! Kolere ...
Met als belangrijk verschil dat de Joodse Nederlanders het zekere vooruitzicht van deportatie hadden als ze zich aan die collaboratie zouden onttrekken.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 11:45 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je generaliseert de paar leden van de joodse raad, Nederlanders, tot 'de joden' . Daarnaast waren er nog tienduizenden Nederlanders die de bezetters ter wille waren
Lees het vonnis nog een keer op je gemak, ik weet bijna zeker dat je deze kortzichtige, uit de context gerukte onzin dan niet meer gaat lopen verkondigen!quote:Op vrijdag 11 mei 2012 12:44 schreef Ulx het volgende:
[..]
De uitspraken van de FJN boeien niet. Die van de rechter wel. En die zei dat men alleen Nederlanders mocht herdenken. En zeker geen duitsers.
Dusse......
Staat nog steeds het eerder genoemde punt van de Georgische Wehrmacht/SS soldaten open die na een paar jaar collaboratie in opstand kwamen tegen de Duitsers. Volgens de OP mag je die niet meer herdenken. Wat doe je met Italiaanse soldaten, of soldaten in dienst van Vichy Frankrijk die van kant wisselden? Die hebben tijden met de Duitsers samengewerkt. Tot ze van kant wisselden en aan de geallieerde kant meevochten.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 12:48 schreef Jian het volgende:
[..]
Lees het vonnis nog een keer op je gemak, ik weet bijna zeker dat je deze kortzichtige, uit de context gerukte onzin dan niet meer gaat lopen verkondigen!
Niemand kan je verbieden iemand of iets te herdenken, de controle daarop is sowieso op zich een ondoenlijke zaak. Ik ben daarnaast met je eens dat zaken niet als zwart en wit weg te zetten zijn en wat de FJN ervan vindt, vind ik ongeveer net zo belangrijk als wat mijn overbuurvrouw ervan vindt. Als je echter bijvoorbeeld tijdens een georganiseerde herdenking, in het openbaar uiting geeft aan je gedachten kun je in mijn optiek op z'n minst rekening houden met je medemensen, gewoon uit respect voor anderen en jezelf wellicht. Of je dat doet of wanneer en voor wie wel en niet, dat zul je grotendeels zelf moeten bepalen. Daarbij zul je bijvoorbeeld in overweging moeten nemen of het aan jou is om te bepalen dat het na 67 jaar welletjes is en dat die ouwe zeurkousen maar eens moeten vergeten wat er is gebeurd ......quote:Op vrijdag 11 mei 2012 13:02 schreef Ulx het volgende:
[..]
Staat nog steeds het eerder genoemde punt van de Georgische Wehrmacht/SS soldaten open die na een paar jaar collaboratie in opstand kwamen tegen de Duitsers. Volgens de OP mag je die niet meer herdenken. Wat doe je met Italiaanse soldaten, of soldaten in dienst van Vichy Frankrijk die van kant wisselden? Die hebben tijden met de Duitsers samengewerkt. Tot ze van kant wisselden en aan de geallieerde kant meevochten.
Mij gaat het vooral tegen het verplichte zwart-wit denken. Alsof de oorlog simpel "Goed tegen kwaad" in plaats van een grote chaotische grijze klerebende waarin het ieder voor zich was. En wie ik herdenk bepaal ik. Niet een FJN. En zeker niet als ze zonder mij wat te vragen gaan beweren dat ze mij vertegenwoordigen.
Maar dat wil dat clubje dus via de rechter afdwingen. Niks zelf bepalen.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 13:19 schreef Jian het volgende:
Als je echter bijvoorbeeld tijdens een georganiseerde herdenking, in het openbaar uiting geeft aan je gedachten kun je in mijn optiek op z'n minst rekening houden met je medemensen, gewoon uit respect voor anderen en jezelf wellicht. Of je dat doet of wanneer en voor wie wel en niet, dat zul je grotendeels zelf moeten bepalen.
Als zij mogen bepalen dat mensen op een Engels/Duitse begraafplaats alleen de Engelsen mogen herdenken, mag ik bepalen dat na 67 jaar vergeving op zijn plaats is. Zeker voor jongens van een jaar of 18, die nauwelijks een keuze hadden.quote:Daarbij zul je bijvoorbeeld in overweging moeten nemen of het aan jou is om te bepalen dat het na 67 jaar welletjes is en dat die ouwe zeurkousen maar eens moeten vergeten wat er is gebeurd ......
Dat moet jij weten. Anderen willen Engelsen herdenken en weer anderen Duitsers, die gesneuveld zijn. En dat moeten zij weten. Volgens de laatste definitie van 'Nationale dodenherdenking' mag dat, ook al ligt het gevoelig.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 01:02 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Wat mij betreft heb je 364 dagen in het jaar om te herdenken wie jij wilt. En voor het geval het je nog niet opgevallen was, het is inmiddels de Nationale Herdenking. En ik herdenk op die dag liever de Nederlanders (ook de Nederlandse militairen) die sinds de 2e wereldoorlog omgekomen zijn, en niet de aggressors.
Je kunt alles proberen via een rechter af te dwingen, dat wil nog niet zeggen dat je gelijk krijgt van die rechter en zoals ik al zei; wie of wat is dat clubje? Als ik me moet opwinden over elk clubje, met de nadruk op clubje, dat wat roept in Nederland .......quote:Op vrijdag 11 mei 2012 13:36 schreef Gia het volgende:
[..]
Maar dat wil dat clubje dus via de rechter afdwingen. Niks zelf bepalen.
[..]
Als zij mogen bepalen dat mensen op een Engels/Duitse begraafplaats alleen de Engelsen mogen herdenken, mag ik bepalen dat na 67 jaar vergeving op zijn plaats is. Zeker voor jongens van een jaar of 18, die nauwelijks een keuze hadden.
Het probleem is niet de ouwe zeurkousen. De generaties later maken het probleem. En dat klopt niet. Waarom zouden die meer recht van spreken hebben dan anderen?quote:Op vrijdag 11 mei 2012 13:19 schreef Jian het volgende:
[..]
Niemand kan je verbieden iemand of iets te herdenken, de controle daarop is sowieso op zich een ondoenlijke zaak. Ik ben daarnaast met je eens dat zaken niet als zwart en wit weg te zetten zijn en wat de FJN ervan vindt, vind ik ongeveer net zo belangrijk als wat mijn overbuurvrouw ervan vindt. Als je echter bijvoorbeeld tijdens een georganiseerde herdenking, in het openbaar uiting geeft aan je gedachten kun je in mijn optiek op z'n minst rekening houden met je medemensen, gewoon uit respect voor anderen en jezelf wellicht. Of je dat doet of wanneer en voor wie wel en niet, dat zul je grotendeels zelf moeten bepalen. Daarbij zul je bijvoorbeeld in overweging moeten nemen of het aan jou is om te bepalen dat het na 67 jaar welletjes is en dat die ouwe zeurkousen maar eens moeten vergeten wat er is gebeurd ......
Zei ik al, hebben ze niet, vooralsnog ook niet volgens de rechter trouwens.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 14:01 schreef Ulx het volgende:
[..]
Het probleem is niet de ouwe zeurkousen. De generaties later maken het probleem. En dat klopt niet. Waarom zouden die meer recht van spreken hebben dan anderen?
Dat moeten ze ook zelf weten, maar ik mag vinden dat het tijd is voor vergeving. 't Is niet zo dat ik naar de rechter stap om vergeving af te dwingen, zoals anderen wel naar de rechter stappen om hun mening wet te maken.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 13:58 schreef Jian het volgende:
[..]
Je kunt alles proberen via een rechter af te dwingen, dat wil nog niet zeggen dat je gelijk krijgt van die rechter en zoals ik al zei; wie of wat is dat clubje? Als ik me moet opwinden over elk clubje, met de nadruk op clubje, dat wat roept in Nederland .......
Jij mag ook het vonnis nog eens lezen en als je er echt niet uitkomt dan is er vast wel iemand die je wil uitleggen wat die rechter nu echt bepaald heeft.
En nee jij bepaalt niet of een slachtoffer de dader vergeeft, dat doet alleen het slachtoffer.
Het vooruitzicht van deportatie gold uitsluitend voor de joden en niet voor de niet-joden die niet wilden meewerken of in het verzet zaten?quote:Op vrijdag 11 mei 2012 12:46 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Met als belangrijk verschil dat de Joodse Nederlanders het zekere vooruitzicht van deportatie hadden als ze zich aan die collaboratie zouden onttrekken.
Het hele Joodse volk verantwoordelijk achten voor het beleid in Israëlquote:Op vrijdag 11 mei 2012 01:05 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
67 jaar is misschien ook wel te lang geleden. Kap er maar mee met dat blijven hangen in die slachtofferrol. Zielig zijn jullie al lang niet meer. Feitelijk behandelen jullie de palestijnen zoals jullie zelf niet behandeld wensen te worden. Mijn respect voor het Joodse volk is dan ook tot een nulpunt gedaald.
Dat mogen ze ook als natuurlijk persoon, geen enkel probleem...... alleen niet als burgemeester en vertegenwoordiger van de gemeente.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 14:36 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik blijf het belachelijk vinden dat die burgemeester in Vorden niet langs de Duitse graven mocht. Ook zij moeten dit zelf mogen bepalen.
En waarom niet? Welke wet verbiedt dat?quote:Op vrijdag 11 mei 2012 15:27 schreef Jian het volgende:
[..]
Dat mogen ze ook als natuurlijk persoon, geen enkel probleem...... alleen niet als burgemeester en vertegenwoordiger van de gemeente.
Nee, ik zeg alleen dat hun opties wat meer beperkt waren, aangezien een niet-collaborerende Jood in de ogen van de bezetter een Jood is die voor vernietiging in aanmerking komt.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 15:12 schreef yyyentle het volgende:
[..]
Het vooruitzicht van deportatie gold uitsluitend voor de joden en niet voor de niet-joden die niet wilden meewerken of in het verzet zaten?
De rechter heeft daartoe besloten op grond van het BW, onrechtmatige daad. De motivatie staat in het vonnis.quote:
Bedankt. Interessant.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 15:39 schreef Nibb-it het volgende:
http://zoeken.rechtspraak(...)=BW4958&u_ljn=BW4958
Als je wil kan je om e.e.a. wat structuur te geven, bij wijze van spreken morgen een vereniging (met beperkte rechtsbevoegdheid) in het leven roepen en officieel maken en kun je, je doelen gaan nastreven, bijvoorbeeld het bevorderen van openbare herdenkingsdiensten t.b.v. gesneuvelde Duitse soldaten in de 2e Wereldoorlog, ik noem maar iets. Wat is het probleem?quote:Op vrijdag 11 mei 2012 15:56 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Bedankt. Interessant.
Ik zie wel wat aanknopingspunten.
Wat om te beginnen al vreemd is, dat FJN zich probleemloos kan opwerpen als vertegenwoordiger van levende en dode slachtoffers. (OK, met de slag om de arm van voorhands aangenomen)
Ik zal eens kijken of ik een interessante groep kan vinden om te vertegenwoordigen. Uiteraard tegen betaling.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |