Ja, die bedoel ik. En dan nog minister van Staat worden ook.quote:

Goede vraag. Voortaan moeten ze de herdenking maar houden in een kerk. Daar zijn al die maffe regels niet van toepassing.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 18:21 schreef Igen het volgende:
Hoi,
Ik heb even een serieuze vraag. Het artikel in de OP heeft het erover dat Duitsers herdenken een "onrechtmatige daad" zou zijn jegens de omgekomen joden en hun nabestaanden en daarom werd het de burgemeester vooraf verboden om mee te doen.
Nou vraag ik me af: op welke wettelijke regel is dit gebaseerd?
Als je het vonnis erbij pakt, vind je daar geen antwoord. Ook daarin wordt alleen gesteld dat het "onrechtmatig" is, maar op grond van welke wettelijke regels staat er niet bij.
Nou zat ik in eerste instantie te denken aan de anti-groepsbeledigingsregels uit art 137c en 137e Wetboek van Strafrecht. Maar dat gaat over "Hij die zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, (..) uitlaat" respectievelijk "Hij die (..) een uitlating openbaar maakt".
Ik vraag me af, is een stille herdenking of het voorop lopen naar een Duits graf een "uitlating"? Ik zou zeggen van niet.
Maar zou het wel een uitlating zijn, dan moet het onder de vrijheid van meningsuiting van de Grondwet vallen, welk artikel zegt dat je nooit vooraf toestemming nodig hebt voor het openbaar maken van een uitlating maar hoogstens achteraf hiervoor gestraft kan worden.
Kortom, hoe zit dit?

Dat is natuurlijk niet helemaal waar, de meerderheid van de soldaten deden dat met veel overtuiging. Anders hadden ze natuurlijk niet al die successen gehad aan het begin van de oorlog. Met een leger dat eigenlijk helemaal niet wil vechten win je volgens mij geen oorlogen. Alleen was de gemiddelde Duitse soldaat 20-22 jaar oud, die hadden dus al bijna 10 jaar indoctrinatie vanaf jonge leeftijd achter de rug. Die waren maar wat graag bereid om te vechten voor datgene wat zo vaak herhaald was. En je weet wat geldt voor herhaling. Als je iets maar vaak genoeg herhaald gaan mensen er vanzelf in geloven als waarheid. Het was nooit echt een keuze dus, maar met tegenzin was ook niet het geval.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:37 schreef PalmRoyale het volgende:
[..]
Voor het overgrote deel van de Duitse militairen was het de keuze tussen vechten of de kogel. De meesten waren doodnormale jongens en mannen, geen hardcore nazi's.

Mee eens. Verder is dit zo'n marginaal clubje waar twee weken geleden nog nooit iemand van gehoord had. Gewoon lekker negeren lijkt me het beste.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 16:55 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Mee eens.
Deze club zorgt er juist voor dat de mensen die toch al haten daar nu reden voor gaan krijgen. Erg fout van ze.

Welnee, studies zat. Conservatieve schattingen schommelen zo tussen de 5.5 en 6.2 miljoen joodse slachtoffers van de Shoah. In dit topic staat er het eea over: Hoe zou de wereld eruit zien als de Holocaust niet was gebeurd?quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:40 schreef yvonne het volgende:
[..]
En daarom rust er een taboe op gedegen onderzoek.

Als ik mij niet vergis heeft Yad Vashem zo'n drie miljoen namen gedocumenteerd staan op het moment, de archieven zijn online toegankelijk: http://db.yadvashem.org/names/search.html?language=enquote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:45 schreef RM-rf het volgende:
Het is inderdaad realistisch als totale aantal dodelijke slachtoffers van de Holocaust tegen de 11 miljoen te noemen, waarvan zeker minimaal zo'n 5,5 miljoen joodse doden (Yad vashem heeft een uitgebreidde documentatie waarin 5,5 miljoen persoonlijke verhalen van vermoorde joden gedocumenteerd zijn)

Men wist wel beter in de zin van dat bepaald niet onbekend was wat er gebeurde, maar de omvang was niet zo duidelijk (eerder onvoorstelbaar) en het is je vaderland... als soldaat ben je bezig met je land verdedigen en jouw land is als land zijnde (dus dat stuk grond met de groep mensen die er woont) gewoon boven twijfel verheven (de leiders van het land niet).quote:Op dinsdag 8 mei 2012 19:09 schreef Ronaldsen het volgende:
De meeste Duitse soldaten wisten gewoon niet beter, volledig geïndoctrineerd door propagana en economische ellende in de jaren 20/30.
Als ik in die tijd in Duitsland had geleefd had ik vast ook in het leger gezeten, net als iedere Duitse jongen.
Dus die jongens mogen best herdacht worden als mensen daar behoefte aan hebben.

Los daarvan: als je eenmaal gaat scheiden is het einde zoek.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 18:12 schreef Gia het volgende:
4 mei is toch Dodenherdenking, toch niet alleen Jodenherdenking.
Het is inmiddels 67 jaar geleden. Hoeveel Duitse soldaten uit die tijd zullen nog leven?
Degenen die je een plezier doet met het herdenken van Duitse soldaten, zijn dus onschuldige nabestaanden.
Maar goed, zelfs al zou je een aparte dag kiezen voor het herdenken van de Duitse soldaten die hier zijn begraven, dan zou dat ook tegen gehouden worden.

sterker nog, de Duitsers kozen daar zelf al een aparte dag voor ... is niet 4 mei gewordenquote:Op dinsdag 8 mei 2012 18:12 schreef Gia het volgende:
4 mei is toch Dodenherdenking, toch niet alleen Jodenherdenking.
Het is inmiddels 67 jaar geleden. Hoeveel Duitse soldaten uit die tijd zullen nog leven?
Degenen die je een plezier doet met het herdenken van Duitse soldaten, zijn dus onschuldige nabestaanden.
Maar goed, zelfs al zou je een aparte dag kiezen voor het herdenken van de Duitse soldaten die hier zijn begraven, dan zou dat ook tegen gehouden worden.

22 mei dacht ik.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 19:38 schreef sp3c het volgende:
[..]
sterker nog, de Duitsers kozen daar zelf al een aparte dag voor ... is niet 4 mei geworden

militairen niet meegeteld zeker?quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:56 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ik las ooit in een proefschrift over de tweede wereld oorlog dat er een duidelijk verband was te trekken dus de economische kracht van Nederland en het verzet. Blijkbaar kwam men hier pas in verzet toen Nederlanders er zelf veel hinder van gingen ondervinden.
Aantal mensen in overheidsdiensten die net na de overdracht van de macht aan Duitsland weigerden te werken: 0.
Dat geeft toch te denken over de gemiddelde Nederlander toen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Volkstrauertagquote:

Toch vind ik het wat raars hebben om op 4 mei specifiek duitse soldaten te herdenken. Verder mag natuurlijk iedereen herdenken wie, wat en hoe hij wilquote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:00 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Bron: http://www.4en5mei.nl
Daar horen dus ook Duitse militairen bij.
Slotje.

de nationale herdenking is toch voor iedereen die in in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in oorlogssituaties en bij vredesoperaties ?quote:Op dinsdag 8 mei 2012 19:51 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Toch vind ik het wat raars hebben om op 4 mei specifiek duitse soldaten te herdenken. Verder mag natuurlijk iedereen herdenken wie, wat en hoe hij wil

waarom zouden we die op 4 mei herdenkenquote:Op dinsdag 8 mei 2012 19:52 schreef De_Dakgoot het volgende:
En die bazen van die unie willen niet duitse soldaten herdenken maar wel in een duitse auto rondrijden.
en hoe zit het met de duitse militairen die zijn omgekomen tijdens vredesmissies

Omdat we hier niet in Duitsland zijn en wij hier de dodenherdenking op 4 mei doen.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 19:47 schreef sp3c het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Volkstrauertag
waarom niet die dag uitkiezen om er als burgemeester een bloemetje te leggen?

dat is een beetje het niveau van de argumenten van dat lobbyclubje uit de OP ...quote:Op dinsdag 8 mei 2012 19:55 schreef Igen het volgende:
[..]
Omdat we hier niet in Duitsland zijn en wij hier de dodenherdenking op 4 mei doen.
Dat is hoe het nu is.
ja en misschien zat er tussen de holocaustslachtoffers wel ergens een fietsendiefquote:Je kan ook beslissen dat op 4 mei alleen de 'goeden' mogen worden herdacht, maar dan houd je eindeloos gebakkelei over wie nou goed of fout was. Mogen we dan bijvoorbeeld de Nederlanders herdenken die bij de politionele acties in Indonesië omkwamen? De slachtoffers in de Japanse concentratiekampen? Misschien zaten daar immers wel Nederlanders bij die in de koloniën de lokale bevolking uitbuitten. Etc.

Dan ben je wel erg onkritisch over je eigen verleden.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 20:05 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja en misschien zat er tussen de holocaustslachtoffers wel ergens een fietsendief
goed/kwaad is in de eye of the beholder, dit is onze nationale dodenherdenking en we herdenken er onze doden
wmb gaat dit om Nederlandse slachtoffers

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |