abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 8 mei 2012 @ 20:54:55 #126
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_111306363
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 20:53 schreef Samzz het volgende:

[..]

Dus ik mag van jou mijn Duitse voorvaders die in de oorlog zijn omgekomen omdat ze in het verzet zaten (want ja, er waren ook genoeg Duitsers tegen de oorlog) niet herdenken omdat het enkel voor Nederlandse slachtoffers een herdenking is, de 4e van Mei?

Ben je helemaal van de pot gerukt of zo?
ik wat niet wat jij onder van de pot rukken verstaat maar zeg ik dan dat jij dat niet mag doen?

ben je zelf niet een klein beetje van de pot gerukt?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 20:58:59 #127
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_111306634
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 20:54 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik wat niet wat jij onder van de pot rukken verstaat maar zeg ik dan dat jij dat niet mag doen?

ben je zelf niet een klein beetje van de pot gerukt?
Hoe je dat zo zegt, alleen Nederlanders herdenken. Waarom in godsnaam?

Of vat ik het verkeerd op?
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  Moderator dinsdag 8 mei 2012 @ 20:59:49 #128
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_111306688
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 20:58 schreef Samzz het volgende:

[..]

dat denk ik
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 21:02:09 #129
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_111306849
Nee, laat maar.
pi_111307165
Je kan de TT ook anders lezen :P
pi_111307549
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 19:10 schreef Hyperdude het volgende:
[ afbeelding ]

En Joden zijn nog ouder en wijzer dan gewone mensjes.
Vinden ze zelluf. :P
Vinden "ze" dat zelluf?
Linkje naar een bron?
pi_111307955
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 20:58 schreef Samzz het volgende:

[..]

In principe Nederlanders herdenken, eerbetoon geven. Maar ook mensen die voor de vrijheid van Nederland gevallen zijn.. wel of geen Nederlander.
Duitse soldaten vallen niet onder die laatste groep, een enkeling uitgezonderd.
Integendeel... zij waren vooral bezig die vrijheid kapot te maken, die bevrijdingsstrijd te saboteren.
Dat is voor mij een goede reden om geen eerbetoon over te hebben voor hen. Hoe zeer zij naast dader ook slachtoffer van het nazisme zijn. Op de avond van 4 mei schiet wel eens door mij heen dat het Duitse volk ook zwaar geleden heeft. Ook slachtoffer van het nazisme.
De doden van Hirosjima en Nagasaki spoken ook wel eens door mijn hoofd. Het was massamoord, maar zo als de geschiedenis ging met mijn familie was ik misschien niet geboren als die bommen er niet waren.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 21:23:27 #133
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_111308122
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 20:52 schreef Igen het volgende:
Even ter informatie, uit de uitspraak van de rechters:

[..]

Het is me eigenlijk ook niet duidelijk waar FJN een algemeen verbod op denkt te kunnen baseren, want de uitspraak m.b.t. Vorden had alleen betrekking op de rol van de burgemeester. De herdenking van Duitse soldaten zelf is heel expliciet niet verboden.

Ik vraag me sowieso sterk af of de oorspronkelijke uitspraak wel gehandhaafd blijft in een eventueel hoger beroep.
pi_111308246
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 21:23 schreef beantherio het volgende:

[..]

Het is me eigenlijk ook niet duidelijk waar FJN een algemeen verbod op denkt te kunnen baseren, want de uitspraak m.b.t. Vorden had alleen betrekking op de rol van de burgemeester. De herdenking van Duitse soldaten zelf is heel expliciet niet verboden.
Dat kwam door niet-ontvankelijkheid omdat de aanklacht tegen de gemeente was gericht en niet tegen het comité.
quote:
Ik vraag me sowieso sterk af of de oorspronkelijke uitspraak wel gehandhaafd blijft in een eventueel hoger beroep.
Dat vraag ik me ook af. Vandaar ook de vragen die ik in een eerdere post stelde. De uitspraak noemt niet eens op welke wetsartikelen deze überhaupt gebaseerd is - dat is volgens mij wel heel matig.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 21:27:05 #135
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_111308323
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 21:20 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

In principe Nederlanders herdenken, eerbetoon geven. Maar ook mensen die voor de vrijheid van Nederland gevallen zijn.. wel of geen Nederlander.
Integendeel... zij waren vooral bezig die vrijheid kapot te maken, die bevrijdingsstrijd te saboteren.
Dat is voor mij een goede reden om geen eerbetoon over te hebben voor hen. Hoe zeer zij naast dader ook slachtoffer van het nazisme zijn. Op de avond van 4 mei schiet wel eens door mij heen dat het Duitse volk ook zwaar geleden heeft. Ook slachtoffer van het nazisme.
De doden van Hirosjima en Nagasaki spoken ook wel eens door mijn hoofd. Het was massamoord, maar zo als de geschiedenis ging met mijn familie was ik misschien niet geboren als die bommen er niet waren.
Dat moet jij weten. Ik herdenk ook mijn Duitse familie. Ook de Duitse soldaat die geen keuze had en ook de Duitse Nazi-officier die tot inkeer kwam.

Samen met alle andere slachtoffers, Nederlands, Frans, Chinees of Duits, geen uitzonderingen.
pi_111308471
quote:

[..]

Ik heb juist begrepen dat Japan in mei 1945 via neutraal Zweden en Portugal als bemiddelaars meerdere pogingen heeft gedaan zich aan de V.S. over te geven. Daar werd door de V.S. echter geen gehoor aan gegeven. Het enige dat Japan niet wilde was het overdragen van hun keizer Hirohito aan de Amerikanen. Voor de rest zou het complete overgave betekenen. De Amerikanen wilden onvoorwaardelijke overgave. Dit heeft uiteindelijk duizenden levens gekost... (uiteraard even in een notendop)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-05-2012 21:30:46 ]
pi_111308513
quote:

[..]

Bij Hiroshima, Nagasaki en ook Dresden werden vooral heel veel onschuldige burgers vermoord. Dat moet je bij een herdenking van de oorlogsslachtoffers zeker wel mogen herdenken.
pi_111308555
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 21:30 schreef Igen het volgende:

[..]

Bij Hiroshima, Nagasaki en ook Dresden werden vooral heel veel onschuldige burgers vermoord. Dat moet je bij een herdenking van de oorlogsslachtoffers zeker wel mogen herdenken.
Ook dat ja. Doelbewust en onophoudelijk burgerdoelen bombarderen van de geallieerden. Het hoorde er allemaal bij.
pi_111308779
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 21:27 schreef Samzz het volgende:

[..]

Dat moet jij weten. Ik herdenk ook mijn Duitse familie. Ook de Duitse soldaat die geen keuze had en ook de Duitse Nazi-officier die tot inkeer kwam.

Samen met alle andere slachtoffers, Nederlands, Frans, Chinees of Duits, geen uitzonderingen.
Prima dat jij ook Duitsers herdenkt .
Dat moet jij weten.
En dat jij iedere slachtoffer waar ook ter wereld herdenkt is politiekcorrect heel erg mooi.
Ik vind ook altijd dat die hele oorlog shit was voor iedereen, ook voor de agressors die maar meemarcheerden met hun leiders. In die zin herdenk ik ze het hele jaar door.
Maar zo formuleer ik het niet op een herdenkingsdag.. Er is niks verkeerds aan op bepaalde mensen die dicht bij je staan en hun bevrijders extra eerbetoon te geven. En de rest van de wereld niet.
pi_111308865
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 21:30 schreef Igen het volgende:

[..]

Vind ik ook wel....als iemand dat in een speech zegt. Prima.
pi_111308874
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 21:31 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Ook dat ja. Doelbewust en onophoudelijk burgerdoelen bombarderen van de geallieerden. Het hoorde er allemaal bij.
..en dat begon allemaal nadat een Duitse Heinkel per abuis bommen op Londen gooide. Als wraak vielen er bommen op Berlijn, en toen was het helemaal mis. De rest is .. geschiedenis.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 21:40:28 #142
39581 Salvad0R
universal
pi_111309041
:') prutsers .
  dinsdag 8 mei 2012 @ 21:54:08 #143
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_111309840
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 21:35 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat moet jij weten.
En dat jij iedere slachtoffer waar ook ter wereld herdenkt is politiekcorrect heel erg mooi.
Ik vind ook altijd dat die hele oorlog shit was voor iedereen, ook voor de agressors die maar meemarcheerden met hun leiders. In die zin herdenk ik ze het hele jaar door.
Maar zo formuleer ik het niet op een herdenkingsdag.. Er is niks verkeerds aan op bepaalde mensen die dicht bij je staan en hun bevrijders extra eerbetoon te geven. En de rest van de wereld niet.
Ik wel. Op een herdenkingsdag sta ik daar nog eens extra bij stil :). Ik praat met mijn oma nog regelmatig over de oorlog, ze vertelt prachtige verhalen van toen (ze was nog klein, maar weet alles nog goed), op die momenten denk ik ook aan mijn familie. Daar heb ik niet speciaal nog een herdenkingsdag voor nodig, op die dag is voor mij iedereen gelijk :).
pi_111310510
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 21:54 schreef Samzz het volgende:

. Daar heb ik niet speciaal nog een herdenkingsdag voor nodig, op die dag is voor mij iedereen gelijk :).
Voor mij is iedere dag van het jaar in principe iedereen gelijk. Maar dat wil niet zeggen dat ik iedereen gelijke aandacht geef. Dat is een onmogelijkheid.
Ik heb geen Duitse familie om speciaal aan te denken. Maar als dat wel zo was.... en ze waren pro-nazi dan denk ik eerder op 4 mei.... geen kransje, geen kaarsje vandaag voor jullie.
Ook Nederlandse NSB'ers oostfrontstrijders krijgen geen extra eerbetoon op 4 mei.... hooguit medevoelen voor de kinderen.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 22:08:57 #145
3542 Gia
User under construction
pi_111310750
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 19:51 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Toch vind ik het wat raars hebben om op 4 mei specifiek duitse soldaten te herdenken. Verder mag natuurlijk iedereen herdenken wie, wat en hoe hij wil
Het gaat niet om specifiek Duitsers herdenken, maar iedereen herdenken, Duitsres niet uitgezonderd.

Zou gewoon moeten kunnen, toch?
4 mei is niet van de joden.
pi_111311176
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 22:08 schreef Gia het volgende:

[..]

Het gaat niet om specifiek Duitsers herdenken, maar iedereen herdenken, Duitsres niet uitgezonderd.

Zou gewoon moeten kunnen, toch?
4 mei is niet van de joden.
.
Het is onzin om alle leed en alle doden van de wereld te gaan herdenken in 39-45 als daarmee bedoeld is impliciet de agressors extra eerbetoon te geven ,
Hun agressie herdenken en de gevolgen daarvan herdenken en benoemen is ook die agressors zelf herdenken. Het was schofterig en we mogen dat niet bagatelliseren met : ja maar ... zij zijn ook slachtoffers.

4 mei in Nederland is ook van de joden en 50 tot 40 % van de Nederlandse oorlogsdoden waren Joodse Nederlanders. Logisch dat die groep steeds weer genoemd wordt, vooral omdat het om bewuste moord gaat.
  † In Memoriam † dinsdag 8 mei 2012 @ 22:26:09 #147
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_111311876
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 21:35 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat moet jij weten.
Er zijn steeds minder mensen die "die hele oorlog" hebben meegemaakt, laat staan bewust meegemaakt. Het is aan het vervagen en zo gaat dat nu eenmaal. De eerste generatie na de oorlog, nou ok, die kregen via hun ouders nog het een en ander mee misschien. De generatie daarna en de jongste (we zijn al drie verder immers), wat moeten die precies herdenken? Men leert de geschiedenis maar het heeft geen enkele gevoelswaarde. De wereld is inmiddels ook compleet veranderd, waar moeten jongeren referentie weghalen?

Logisch vervolg is dat het verbreed wordt en onderdeel daarvan is het meenemen van Duitse doden. Niet omdat het Duitsers zijn maar om er zo een algemene herdenking van te maken. Als men wil dat een dodenherdenking over een aantal jaar nog bestaansrecht heeft is dat imo ook de enige keuze.

Wat iedereen persoonlijk wil herdenken staat vrij natuurlijk. Niemand die je zegt wie je wel of niet moet meenemen in je gedachten. Nou ja, behalve uitzonderingen als dit clubje dan. Zotten heb je altijd.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 22:58:43 #148
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_111313830
Ik hoor nu pas van dat verbod in Vorden, wat is dit voor een ridicule. Via welke wet denkt die rechter dat in hemelsnaam te kunnen verbieden?
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 23:03:44 #149
347534 vincerusso
Vork in je reet en gaan !!
pi_111314110
haha die mensen vergeten zeker dat sommige Duitsers de oorlog niet eens gewild hebben
ach ja voor eeuwig de slachtofferrol uithangen , dat kunnen die mensjes wel
  dinsdag 8 mei 2012 @ 23:04:46 #150
3542 Gia
User under construction
pi_111314166
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 22:15 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

.
Het is onzin om alle leed en alle doden van de wereld te gaan herdenken in 39-45 als daarmee bedoeld is impliciet de agressors extra eerbetoon te geven ,
Hun agressie herdenken en de gevolgen daarvan herdenken en benoemen is ook die agressors zelf herdenken. Het was schofterig en we mogen dat niet bagatelliseren met : ja maar ... zij zijn ook slachtoffers.

4 mei in Nederland is ook van de joden en 50 tot 40 % van de Nederlandse oorlogsdoden waren Joodse Nederlanders. Logisch dat die groep steeds weer genoemd wordt, vooral omdat het om bewuste moord gaat.
Het gaat niet alleen om 39-45, maar sinds 1939, tot heden.

Het gaat al jaren niet meer alleen om de tweede wereldoorlog, want dan hadden ze nog een punt. Als je alle oorlogsdoden herdenkt sinds 1939, slaat het m.i. nergens op om alleen de Duitsers uit te zonderen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')