abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 5 maart 2012 @ 21:32:59 #1
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_108760035

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
ToeBeer.gif Duvel, houdt van hobby's en bier.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van IB-Groep. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork

Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons allen treinenfotografen:
quote:
15s.gif Op zaterdag 17 september 2011 11:55 schreef D-Mon het volgende:

[..]

Goed, gisteravond wekker gezet om vannacht stoomtrein te gaan kieken..

Mijn plan was een serie foto's te maken bij de koopmans fabriek in leeuwarden, mooi dichtbij en rijdend, daarnaast redelijk veel licht van de fabriek.

Mijn vriendin werd echter voor mij wakker van de wekker en heeft deze uitgedrukt..
  maandag 5 maart 2012 @ 21:37:23 #2
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_108760306
Ook het spoorvervoer heeft last van de hoge brandstofprijzen, waardoor vervoerders massaal alternatieven zoeken. Zo rijdt DB Schenker tegenwoordig de UnitCargo's tussen Kijfhoek en Sittard met 1600'den ipv 6400'den, HTRS tussen Sittard en Onnen met 1600 ipv de Class66 (gaat in opzending mee).
Ook Rurtalbahn rijdt treinen die deels met diesel moeten rijden, maar neemt deze later ook over met Elektrische tractie. HTRS neemt meerdere 189'ers in dienst om minder met diesel hoeven te rijden onder de draad en zonder locwissel door te kunnen rijden. En zo zijn er vast nog een paar vervoerders.
HTRS zit er zelf al aan te denken om E-tractie in te zetten tussen Kijfhoek en Blerick(-Venlo). Door naar Venlo indien HTRS niet in Blerick kan wisselen van tractie.

De gevolgen zijn nu steeds duidelijker merkbaar.
pi_108760721
Godverdomme, wat zijn de treintickets toch duur geworden :r
  maandag 5 maart 2012 @ 21:45:38 #4
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_108760917
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 21:42 schreef KabulCuisine het volgende:
God
En toen stopte ik met lezen. Wat heeft hij er mee te maken?
pi_108761036
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 21:45 schreef greavy het volgende:

[..]

En toen stopte ik met lezen. Wat heeft hij er mee te maken?
:')
  Redactie Frontpage / Sport maandag 5 maart 2012 @ 21:48:00 #6
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_108761092
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 21:37 schreef greavy het volgende:
Ook het spoorvervoer heeft last van de hoge brandstofprijzen, waardoor vervoerders massaal alternatieven zoeken. Zo rijdt DB Schenker tegenwoordig de UnitCargo's tussen Kijfhoek en Sittard met 1600'den ipv 6400'den, HTRS tussen Sittard en Onnen met 1600 ipv de Class66 (gaat in opzending mee).
Ook Rurtalbahn rijdt treinen die deels met diesel moeten rijden, maar neemt deze later ook over met Elektrische tractie. HTRS neemt meerdere 189'ers in dienst om minder met diesel hoeven te rijden onder de draad en zonder locwissel door te kunnen rijden. En zo zijn er vast nog een paar vervoerders.
HTRS zit er zelf al aan te denken om E-tractie in te zetten tussen Kijfhoek en Blerick(-Venlo). Door naar Venlo indien HTRS niet in Blerick kan wisselen van tractie.

De gevolgen zijn nu steeds duidelijker merkbaar.
lijkt me logisch. Diesel onder draad is dan ook niet echt nuttig. Nadeel van het vervangen door elektrische tractie is wel dat je meer locs moet hebben en dan de laatste stukjes met diesel moet rangeren.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_108761136
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 21:42 schreef KabulCuisine het volgende:
Godverdomme, wat zijn de treintickets toch duur geworden :r
terechte klacht. Retourtje brussel - amsterdam met de thalys is bijna net zo duur als een retourtje amsterdam groningen. :X
  maandag 5 maart 2012 @ 21:57:23 #8
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_108761766
Vandaag een paar foto's gemaakt, en totaal op de terugreis 2u30 langer onderweg geweest om IRM te mijden ^O^

De reis ging eerst naar Weert, waar ik gelukkig geen IRM trof, maar ICM en Plan V.

Station Weert


NS Plan V's 457+450

Met +30 kwam dan de lege Dolimetrein voorbij, die momenteel met de 1621 van HTRS ervoor rijdt, om diesel te besparen. Diesel is duurder als de Elektrische tractie.

HTRS 1621+653-05 + lege Dolimetrein (49667)

Jammer genoeg eventjes met de IC naar Roermond gegaan, en snel door met Plan V naar Maastricht Randwyck

CT 6602 + Kolentrein (48871)

Waar de Dolimetrein weer langs kwam:

HTRS 653-05 + Lege Dolimetrein (49667)
In Sittard is de 1621 achtergelaten, en rijdt hij met +60 door. Vanwege het wegrangeren van de 1621 door de Machinist en opstarten van de Class66, krijgt de trein hier standaard +30 (extra). Dit omdat het niet te redden is in 9 minuten.


NMBS en Veolia


Netjes geparkeerd, Meester
Gezien CapTrain via spoor 1 naar België wou, werd NS gespoorwijzigd naar spoor 3. Hoewel Veolia hier al stond, kon NSR alsnog binnen komen, en parkeerde hem zeer netjes voor de GTW

Netjes geparkeerd, Meester


NMBS178

Toen ging ik weer op huis aan, maar eventjes een omweg vanaf Roermond naar Venlo gemaakt, daar gewacht tot er ICM of ICR (werd ICM) kwam, en door naar Dordrecht *O*
pi_108762180
quote:
14s.gif Op maandag 5 maart 2012 21:57 schreef greavy het volgende:
Vandaag een paar foto's gemaakt, en totaal op de terugreis 2u30 langer onderweg geweest om IRM te mijden ^O^

hier stopte ik met lezen
  maandag 5 maart 2012 @ 22:07:06 #10
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_108762414
quote:
14s.gif Op maandag 5 maart 2012 21:48 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

lijkt me logisch. Diesel onder draad is dan ook niet echt nuttig. Nadeel van het vervangen door elektrische tractie is wel dat je meer locs moet hebben en dan de laatste stukjes met diesel moet rangeren.
Toen de rode diesel nog goedkoper was, was het juist goedkoper om te dieselen onder de draad, dan extra locs aan te schaffen/te leasen.
  maandag 5 maart 2012 @ 22:27:23 #11
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_108763724
quote:
14s.gif Op maandag 5 maart 2012 21:48 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

lijkt me logisch. Diesel onder draad is dan ook niet echt nuttig. Nadeel van het vervangen door elektrische tractie is wel dat je meer locs moet hebben en dan de laatste stukjes met diesel moet rangeren.
Daar zijn al oplossingen voor zoals Last Mile Diesel op de Traxx AC.
  maandag 5 maart 2012 @ 22:44:16 #12
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_108764695
Over de problemen met Thalys: Ticketverkoop is vanmiddag al gestaakt, en er zijn Thalyssen bij met ruim 300 tot 450 minuten vertraging nog onderweg. Rest is allemaal opgeheven.
Ticketverkoop blijft tot nader order gestaakt, en het negatief reisadvies en het advies voor omboeken blijft gelden.
pi_108764817
@Greavy, geweldig vind ik het, elke dag al die foto's van jou die hier in deze topics staan. Super :D
  maandag 5 maart 2012 @ 22:56:52 #14
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_108765378
Ook Eurostar heeft er flink last van:

Eurostar twitterde op maandag 05-03-2012 om 22:54:11 Due to an EDF power line on the track a diversion onto the non highspeed network has had to be set up. Due to the backlog of TGVs, Thalys... reageer retweet
Eurostar twitterde op maandag 05-03-2012 om 22:55:35 ...and Eurostars there are significant delays to trains running between London and Paris. We are seeking to get everyone home as possible... reageer retweet
Eurostar twitterde op maandag 05-03-2012 om 22:56:12 ...but are unable to advise exact timings. For those who would need a taxi at their arrival station please speak to member of staff who... reageer retweet
Eurostar twitterde op maandag 05-03-2012 om 22:56:41 ...who will try to arrange this for you. We do no currently have information on what compensation will yet be offrd for today. reageer retweet
pi_108765683
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  maandag 5 maart 2012 @ 23:26:15 #16
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_108766707
EDF = Électricité de France, een Franse leverancier van elektricteit. Een hoogspanningskabel was op de bovenleiding en het spoor van de LGV terechtgekomen.
  maandag 5 maart 2012 @ 23:28:09 #17
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_108766789
In de nieuwe Grolsch-commercial zit een shot van de Pimpel-Expres.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 6 maart 2012 @ 08:30:37 #18
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_108771627
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 23:26 schreef James1988 het volgende:
EDF = Électricité de France, een Franse leverancier van elektricteit. Een hoogspanningskabel was op de bovenleiding en het spoor van de LGV terechtgekomen.
Pff, mietjestrein. Ik zie alleen maar voordelen. Hogere spanning, harder rijden! ;)
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 09:14:22 #19
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_108772300
Vandaag weer kernafvaltransport uit Borssele naar Frankrijk... Zal mij benieuwen hoeveel problemen het oplevert.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 11:20:11 #20
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_108775343
quote:
14s.gif Op maandag 5 maart 2012 23:28 schreef Dr_Flash het volgende:
In de nieuwe Grolsch-commercial zit een shot van de Pimpel-Expres.
Linkje?
  dinsdag 6 maart 2012 @ 11:47:45 #21
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_108776122
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  dinsdag 6 maart 2012 @ 13:42:13 #22
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_108780163
Nederland vs. Zwitserland, de cijfers.

http://www.voorbeterov.nl/120306.php
  dinsdag 6 maart 2012 @ 17:08:55 #23
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_108787617
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 13:42 schreef James1988 het volgende:
Nederland vs. Zwitserland, de cijfers.

http://www.voorbeterov.nl/120306.php
De meeste cijfers die genoemd worden doen nauwelijks ter zake voor het onderwerp uit de inleiding en de tekstuele toelichting is geen conclusie uit de cijfers en tevens al wat vooringenomen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_108790685
Greavy, ben wel eens benieuwd naar jouw Foursquaremap van alle locaties waar je geweest bent. Met al je reisjes (net was je nog in Roosendaal) moet Nederland toch wel zo'n beetje vol zijn..

Foursquare.com/feeds, KML-URL kopiëren en plakken in Google Maps, na achter het KML bestand de parameter "?count=x" (x = totaal aantal checkins).

Ben benieuwd..
pi_108790784
Amsterdam Centraal is over een aantal jaar een hogesnelheidstreinenstation geworden bedenk ik me nu:
- ICE3M voor Amsterdam - Frankfurt
- ICX voor Amsterdam - Berlijn
- Thalys voor Amsterdam - Parijs
- Eurostar voor Amsterdam - London
- ICE4(?) voor Amsterdam - London
- Fyra V250 voor Amsterdam - Breda/Brussel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')