abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 4 november 2011 @ 11:25:21 #1
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103951406

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en ontvangt graag PM's over Fyra naar Breda.
ToeBeer.gif Duvel, houdt van hobby's en bier.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
Socios.jpg Socios, treinen dienen te allen tijde conform de dienstregeling te rijden.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2011 zijn als volgt: Zaterdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 24 april (eerste paasdag), maandag 25 april (tweede paasdag), zaterdag 30 april (Koninginnedag), donderdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 2 juni (Hemelvaartsdag), zondag 12 juni (eerste pinksterdag), maandag 13 juni (tweede pinksterdag), zondag 25 december (eerste kerstdag), maandag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van IB-Groep. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> NS Dienstregeling 2011
Met ingang van Dienstregeling 2011 verschijnt het spoorboekje helaas niet meer op papier. NS biedt nu slechts losse pagina's aan als PDF. Deze zijn voor forummer greavy verzameld en hier te downloaden.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japen - Deel 1 - Igen
Treinen in Japan - Deel 2 - Igen
Berlijn - Zug-Chef
Praag - Zug-Chef
Wenen - Zug-Chef
Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork

Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons allen treinenfotografen:
quote:
15s.gif Op zaterdag 17 september 2011 11:55 schreef D-Mon het volgende:

[..]

Goed, gisteravond wekker gezet om vannacht stoomtrein te gaan kieken..

Mijn plan was een serie foto's te maken bij de koopmans fabriek in leeuwarden, mooi dichtbij en rijdend, daarnaast redelijk veel licht van de fabriek.

Mijn vriendin werd echter voor mij wakker van de wekker en heeft deze uitgedrukt..
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 4 november 2011 @ 11:29:21 #2
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_103951539
De Utrechtse variant van:

:P
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 4 november 2011 @ 11:43:23 #3
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_103951952
Ik was toevallig net even in het NSM maar nog niks gezien van het blauwe bord van Utrecht CS.
Ook politie maar die hadden geen spoorstaaf bij zich :P
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_103952227
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 november 2011 11:43 schreef bork het volgende:
Ik was toevallig net even in het NSM maar nog niks gezien van het blauwe bord van Utrecht CS.
Ook politie maar die hadden geen spoorstaaf bij zich :P
dat mogen die heren niet tillen volgens de arbo ;)

max 25 KG toch? :P en 3 meter x 50KG de meter = 150 KG = uhm.. veel agentjes :P
  vrijdag 4 november 2011 @ 12:39:32 #5
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103953512
NSR is enigzins tot bezinning gekomen: Er zijn plannen om maandag te starten met instructie DDM-1. Of dit ook echt gaat gebeuren...
pi_103953602
DDM-1? Dat is toch dat materieel wat al jaren rond heeft gereden? Is er in dat jaartje afwezigheid een volledig nieuwe generatie machinisten opgestaan die niet weet hoe dat ding werkt :') ?
  vrijdag 4 november 2011 @ 12:44:38 #7
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103953673
Ander type locomotief... IVW keurde het niet goed om zonder uitgebreide instructie te gaan rijden. Her-instructie was onvoldoende.
  vrijdag 4 november 2011 @ 12:50:59 #8
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103953873
POC Amsterdam heeft bekend gemaakt dat zij een negatief pre-advies hebben gegeven voor de steekwerende vesten S&V personeel, gezien er niet genoeg over duidelijk is.
  vrijdag 4 november 2011 @ 12:58:20 #9
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_103954098
Raar volk:
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  vrijdag 4 november 2011 @ 13:18:10 #10
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103954655
Oudste metro in Parijs rijdt voortaan zonder bestuurder

De 111 jaar oude metrolijn 1 in Parijs rijdt vanaf nu zonder een bestuurder. Voor het eerst in de geschiedenis van de in 1900 in gebruik genomen verbinding verloopt het verkeer op de 16,6 kilometer lange lijn volautomatisch, zo berichten de Franse media.

Na een investering van 600 miljoen euro worden de 725.000 dagelijkse gebruikers van lijn 1 automatisch vervoerd. De lijn verbindt de kantorenwijk La Défense in het westen met Vincennes in het oosten.

De huidige metrostellen moeten tegen eind 2012 vervangen worden. Het is de eerste keer dat een bestaande metrolijn in Parijs volautomatisch wordt. Alleen lijn 14, ook wel bekend als de Météor-lijn, werd voor automatisch verkeer aangelegd.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)der-bestuurder.dhtml
pi_103955035
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 12:58 schreef MREn het volgende:
Raar volk:
En alles met de auto doen, en dus geen kaartje kopen, en dan klagen, zo van 'ze' moeten dit en 'ze' moeten dat, als de boel failliet gaat. :D

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-11-2011 13:34:55 ]
  vrijdag 4 november 2011 @ 16:47:52 #12
178444 DenS
Crientj <3
pi_103962238
Pff. 2,5 uur in de trein gezeten die een persoon had aangereden. Wat een gekut :r
  vrijdag 4 november 2011 @ 17:51:25 #14
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_103964960
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_103965789
Vandaag ellende op het spoor eens van dichtbij meegemaakt.

Ik liep naar het station (klein station in oost-nederland) en zag de Intercity uit Berlijn voorbijkomen. Uit gewoonte tel ik altijd de rijtuigen die ook deze keer 9 stuks waren.

Een minuut of twee later liep ik het perron op en was het een dag als alle andere. Mensen liepen het perron op, stonden een kaartje te kopen en op het scherm stond dat mijn trein geen vertraging had. Toen ik het perron op liep zag ik enkele mensen & de Intercity naar Berlijn staan. Omdat op dit punt wel vaker mensen zelfmoord plegen kwam als eerste in mij op, het is weer zo ver. Op pakweg 50 meter lag ook iets wat op een aangereden hond leek, maar bij nader inzien bleek het om een been te gaan. Het ongeluk was pas enkele minuten geleden gebeurd, dus op beide perrons was er sprake van een situatie waar niemand zich raad mee wist, de hulpdiensten waren ook nog lang niet in de buurt (te horen).

Opmerkelijk was dat veel mensen over praktische zaken begonnen te praten, dat er een ongeluk gebeurd was en geen treinen meer reden. Toen zag ik uit de IC een aantal mensen met hesjes stappen (conducteurs?) die met doeken begonnen van alles af te dekken en onder de trein zaten te kijken. Bewust ben ik op afstand gebleven omdat ik de overblijfselen van het lichaam niet op mijn netvlies gegrift wilde hebben, het feit dat ik van een afstand dat been kon zien liggen was genoeg om te weten wat er aan de hand was.

Na pakweg 10 minuten kwamen 2 agenten het perron op gerend met een defribillator maar toen ze aan het eind van het perron waren aangekomen en de troep zagen stopten ze en liepen ze op een normale pas verder. Niet veel later kawm ook al de brandweer aanrijden en begon men de regie op het station over te nemen, een lint afzetten en de mensen van de perrons te halen. Een meisje dat alles gezien had was in paniek en zat te huilen en werd ook door de brandweer opgevangen.

Op dat punt ben ik naar huis gegaan omdat het wel duidelijk was dat er geen treinen meer zouden rijden en ik een tentamen had waar ik met de auto naar toe ben gegaan.

Heel raar was om na een dergelijke gebeurtenis op het station te zijn voordat de hulpdiensten er zijn. Mensen wisten niet goed was ze aan moesten en eigenlijk leek het leven gewoon z'n gang verder te gaan, men was niet overstuur (pas dat meisje toen de brandweer er was) en was eigenlijk meer met z'n dagelijkse beslommeringen bezig, alsof men op de trein aan het wachten was.
  vrijdag 4 november 2011 @ 18:32:08 #16
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103966426
Prachtig, dat station Sassenheim. Net met volle vaart langsgescheurd in mijn omgeleide Fyra. Er was een andere Fyra gestrand in de tunnel bij Rotterdam.
pi_103966477
Enige jammere aan Fyra is dat er geen wifi aan boord is, mag je toch wel verwachten eigenlijk..
pi_103966490
@von_Preussen:

Misschien dat het een soort psychisch afweermechanisme is?

Ik heb een keer in een trein gezeten die iemand overreed die door een "vriend" van het perron was gegooid, nou, toen stond wel echt iedereen op het perron van " :o " te kijken. Dat zal ik m'n leven niet meer vergeten. Op het allereerste moment doet het de mensen dus echt wel wat.

Greavy had laatst ook zo'n soort verhaal als dat van jou en volgens mij is die toen bij slachtofferhulp geweest. Waren die er bij jullie ook?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 04-11-2011 18:34:49 ]
  vrijdag 4 november 2011 @ 18:36:41 #19
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103966574
En om het feest compleet te maken:

Mijn Fyra (958) zal worden opgeheven vanaf Rotterdam i.v.m. opgelopen vertraging (+30). Fyra 960 (de volgende) zal niet rijden. Advies: neem de IC van 19.17. Aldus NS Hispeed reisinfo op Twitter.

In de trein is er nog niets omgeroepen.
pi_103966666
@von_Preussen:
Toch nog een klein 'voordeel' dat het de berlijntrein was... daar zit meer personeel op dan op een normale intercity.
dag
  vrijdag 4 november 2011 @ 18:42:49 #21
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103966774
@von_preussen, nu ik je verhaal lees, krijg ik de rillingen weer. Ik heb het zelf een keer pal voor mijn ogen zien gebeuren, het lichaam onder de rijtuigen zien draaien, en lichaamsdelen zien liggen. Zelf de persoon onder de locomotief zien verdwijnen..
Ik ben blij dat je niet als 'haantje de voorste' het van dichtbij hebt gekeken. Je wilt dit echt niet meemaken, het blijft op je netvlies gebrand staan.
Dat personeel waren inderdaad HC's, die een groot deel moeten afdekken. Er hangen koffertjes met betreffend afdekfolie in de trein.

De beelden van toen staan nog steeds op mijn netvlies gebrand, en soms heb ik nog een nachtmerrie. Ik ben er dan goed mee weggekomen, ik heb geen erg trauma(maar heb het dus wel!). Maar ik heb al eens een jongen bij de betreffende overweg bijna van z'n fiets geslagen omdat hij onder gesloten spoorbomen doorging, met z'n fiets. De trein naderde toch al aardig... Hij wou wegfietsen omdat het de normaalste zaak van de wereld was... Dat heeft 'ie toen geweten.
Bij die situatie die ik meegemaakt heb, is te betwijfelen of ik goed gehandeld heb. Ik heb mijn hesje aangetrokken, en ben fietsers de overweg gaan overdirigeren. Liet ze zo snel mogelijk verdwijnen. Anders hadden zij daar nog langer gestaan, en hadden zij er ook meer last van..
Dit was een actie die gelijk in mij op kwam. Later ben ik met agenten naar het bureau gegaan voor getuigenverklaring & praten met Slachtofferhulp.
Binnenkort zal ik over de gang van zaken in mijn geval verder nog wel een verhaaltje vertellen.
  vrijdag 4 november 2011 @ 18:56:06 #22
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103967226
God. Hoogeveen, donder op met jullie gezeur...
quote:
Hoogeveen verliest intercity in de vroege ochtend

De intercity die om 05.46 uur uit Groningen in de richting van Zwolle vertrekt zal vanaf half december niet meer in Hoogeveen stoppen. Dat blijkt uit de nieuwe dienstregeling van de NS.

“We hebben in Hoogeveen op dit moment twee treinen per uur. Dat is ‘s morgens vanaf 05.42 uur een intercity en vanaf 07.06 uur een stoptrein”, zegt Gerard Fidom van GroenLinks fractie in de gemeenteraad in Hoogeveen. “Deze trein, die om 06.18 uur stopt in Hoogeveen, is de enige intercity die uit dat patroon valt en dat betekent dus dat mensen een half uur eerder of een half uur later op de trein moeten”.

Fidom snapt niet waarom de NS de trein niet meer wil laten stoppen. “Deze trein heeft een groot aantal vaste reizigers, want het is natuurlijk een hele mooie verbinding als je in Zwolle of Utrecht of ergens anders in de Randstad moet zijn. Dus wij vinden het echt een gemis”. Behalve de trein zal ook de snelbus van Hoogeveen naar Emmen het veld moeten ruimen. GroenLinks vindt dat de bereikbaarheid op deze manier fors achteruit gaat en heeft daarom donderdagavond tijdens een raadsvergadering om opheldering gevraagd.

Het besluit van de NS is de zoveelste klap voor het Drentse station. Het staatsbedrijf maakte eerder al bekend vanaf 2013 geen intercitytreinen meer te willen laten stoppen op het station. Dit zorgde voor veel verzet in de provincie.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 4 november 2011 @ 18:58:41 #23
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_103967308
Het niet stoppen van die vroege IC zou een foutje zijn, zo hoorde ik. Voor de rest is slecht nieuws over Hoogeveen alleen maar goed nieuws voor andere reizigers
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_103967394
Dat Hoogeveen moet echt opgeheven worden!
  vrijdag 4 november 2011 @ 19:31:53 #25
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103968601
Zoals ik al aangaf, zal ik een kort verslag doen van het vervolg van de desbetreffende aanrijding met een persoon in Dordrecht, overweg Zuidendijk.
De dag zelf verliep maar gematigd na het voorval. Gesprek met de recherche, gesprek met Slachtofferhulp, en na 3,5 uur na het ongeval konden wij weer richting huis. Iemand uit Lelystad werd naar station Dordrecht gebracht, Ik en iemand uit Santpoort naar de overweg (mijn scooter stond er en zijn auto). De laatste mevrouw werd naar huis gebracht, zij stond alleen maar te wachten voor de slagbomen, en zag het frontaal voor haar ogen gebeuren.
Piet (fictieve naam) uit Santpoort ging nog naar de Wieldrechtse Zeedijk voor foto’s. Hij wou nog niet naar huis. Ik ben wel naar huis gegaan. De rillingen liepen mij weer over het lijf toen wij bij de overweg waren… Ik ben spoedig vertrokken, er niet meer aan gedacht.
Thuis gekomen, circa half 7, 4 uur na het voorval, ben ik eerst gaan eten, vervolgens met mijn moeder gesproken, en toen gebeld met mijn vader. Ik heb mijn hart kunnen luchten. Tijdens het gesprek kreeg ik nog rillingen, barstte ik in tranen uit en dergelijke. Dit was doodnormaal volgens Slachtofferhulp, maar er over praten is dan het beste. Ik heb die dag vele steunbetuigingen via diverse media gehad. Per e-mail, sms, telefoon, Twitter en andere online media. Velen hadden het al gehoord, op Somda werd zelf al gemeld dat er 3 spotters bij stonden.. Dat heb ik toen ook laten verwijderen, want de namen werden zelfs vermeld.

Deze avond verliep niet zoals normaal. Toen ik tv keek, barstte ik in tranen uit, ik rilde erbij. Het verwerken was toch nodig. Ik had sterke afleiding nodig. Deze nacht ben ik vele keren wakker geweest, heb nachtmerries gehad, zwetend in mijn bed gelegen.
De volgende dagen gingen gestaag voorbij. Het gebeurde op Woensdag, op Donderdag ochtend was ik het beu, en voor de verwerking ben ik met een vissersstoel naar de betreffende overweg gereden. Ik heb enkele foto’s gemaakt, maar heb daar toen uren gezeten. De situatie bekijken. In het begin was het heftig. Ik heb doorgezet. Uiteindelijk heeft het geholpen. Op locatie heb ik nog met diverse mensen gesproken. Passanten herkenden mijn scooter, vroegen wat er gebeurd was, waarom die daar überhaupt stond (een aantal wisten de oorzaak niet). Ik ben er niet gedetailleerd op in gegaan. Maar heb toch mijn hart enigszins kunnen luchten. Na 4 uur ben ik weer naar huis gegaan.

Ik moest oorspronkelijk 5 dagen in de week werken bij een pizzaria. Ik heb de donderdags aan mijn baas verteld dat dat voorlopig niet ging lukken. Ik ben 3 weken thuis geweest. De concentratie op elk punt ontbrak.. Mijn baas begreep het. Gelukkig. Ook hij is nog langs geweest bij mij, en heb ook bij hem mijn hart kunnen luchten. Zo’n baas tref je niet overal. Was erg meegaand.

In de eerste opvolgende weken herhaalden de nachten met nachtmerries zich steeds. De vrijdag ben ik zelfs naar de huisarts gegaan, om oplossingen te zoeken. Ik heb toen slaappillen gekregen, die ook hielpen. Ik sliep rustiger. De verwerking ging gestaag. Na circa 2 weken was ik zover dat ik het weg kon stoppen. Er niet elke minuut aan denken. Concentratie werd weer beter. Ondertussen is mijn normale leven wel doorgegaan natuurlijk. Maar het was wel anders. Na een maand was de rust echt wedergekeerd, en kwam het niet continu naar voren. Ik hoefde geen moeite te doen om het weg te stoppen. In deze maand ben ik veelvuldig bij de overweg geweest. Ook dat ging beetje bij beetje beter. Verwerken van de situatie was juist zo het beste, naar mijn idee. Ook Slachtofferhulp dacht dat. Had ik er niet heen gegaan, zou ik het waarschijnlijk niet meer gedurfd hebben..

Nu het circa 5 maanden later is, is er nog wel wat in mijn geheugen blijven steken. De verwerking is uiteraard netjes gegaan, en de trauma is aardig verwerkt. Maar alsnog, deze zal niet verdwijnen. Zo heb ik ongeveer 3 weken geleden nog iemand met z’n fiets tegen gehouden, omdat deze persoon bij gesloten slagbomen, en aanstormende IC, nog even onder de slagbomen doorpiepte, met een fiets nota bene. Hij heeft het geweten. Mijn woede kon ik toen even niet beheersen. Het was bijna een tweede keer raak op deze plaats. De machinist was ook enorm geschrokken, en hing weer knetterluid op de tyfoon, wat door merg en been ging. De beelden van de eerste keer laaiden weer bij mij op.. Maar gelukkig heb ik er niet veel last meer van gehad.
Vragen, stel ze gerust. Ik kijk dan wel of ik ze beantwoord, en in welke wijze.
  vrijdag 4 november 2011 @ 19:50:42 #26
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103969537
Bijna in Breda met een goede +50, omdat de HSL-tunnel bij Rotterdam Noord in calamiteitenmodus stond en men bij NS Hispeed de Bredanaars kennelijk niet belangrijk genoeg vindt.

Fyra 955 (V 18.54), 957 (V 19.24) en 959 (V 19.54) vanaf Breda opgeheven. Fyra 956 (V 17.26 Amsterdam) heeft vastgestaan, opgeheven te Rotterdam. Fyra 958 (V 17.56 Asd) reed klassiek en werd te Rotterdam opgeheven en Fyra 960 (V 18.26 reed geheel niet).

Had gewoon doorgereden naar Breda! In plaats daarvan wordt er gekeerd te Rotterdam :r
pi_103970006
Gaat weer lekker vandaag :{ , weer een aanrijding :(
quote:
Den Haag C-Utrecht Centraal
Vrijdag 4 November 19:55
Oorzaak
Tussen Zoetermeer en Gouda rijden geen treinen door een aanrijding met een persoon.
Verwachting
De extra reistijd is meer dan 60 min. Het is nog niet bekend hoe lang dit duurt.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 04-11-2011 20:00:12 ]
pi_103970036
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 18:42 schreef greavy het volgende:
@von_preussen, nu ik je verhaal lees, krijg ik de rillingen weer. Ik heb het zelf een keer pal voor mijn ogen zien gebeuren, het lichaam onder de rijtuigen zien draaien, en lichaamsdelen zien liggen. Zelf de persoon onder de locomotief zien verdwijnen..
Ik ben blij dat je niet als 'haantje de voorste' het van dichtbij hebt gekeken. Je wilt dit echt niet meemaken, het blijft op je netvlies gebrand staan.
Dat personeel waren inderdaad HC's, die een groot deel moeten afdekken. Er hangen koffertjes met betreffend afdekfolie in de trein.
Dat ik niet helemaal naar het einde van het perron ben gelopen om te kijken (er stond trouwens niemand van dichtbij te kijken) kwam doordat in mij opkwam dat als ik het van dichtbij zou zien ik er mischien wel psychisch last van zou kunnen gaan krijgen. Puur dus een stukje zelfbescherming om toen op afstand te blijven staan. En daardoor heb ik dus alleen maar dat been zien liggen, alle kleine(re) stukken langen dus te ver weg voor mij om te zien.

quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 18:34 schreef Igen het volgende:
@von_Preussen:

Misschien dat het een soort psychisch afweermechanisme is?
Dat zou goed kunnen, want pas toen de brandweer na 15 minuten kwam zag ik ook een meisje langzaam in tranen instorten.

quote:
Greavy had laatst ook zo'n soort verhaal als dat van jou en volgens mij is die toen bij slachtofferhulp geweest. Waren die er bij jullie ook?
Op het moment dat ik er was (nog) niet, maar ik ben dan ook na 15 minuten weggegaan om met de auto naar mijn tentamen te gaan (en we toch het perron werden afgestuurd).

quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 18:39 schreef Peter het volgende:
@von_Preussen:
Toch nog een klein 'voordeel' dat het de berlijntrein was... daar zit meer personeel op dan op een normale intercity.
Idd, op een gegeven moment zag ik 3 personen uit de trein komen met gele vestjes aan, dat zullen allemaal conducteurs zijn geweest, de machinist moet immers toch op de bok blijven zitten?
  vrijdag 4 november 2011 @ 20:00:37 #29
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103970043
quote:
99s.gif Op vrijdag 4 november 2011 19:59 schreef CrashO het volgende:
Gaat weer lekker vandaag :{ , weer een aanrijding :(

[..]

Klopt. Is langs de Zuidweg gebeurd, vermoedelijk de overweg naast station Zoetermeer Oost
pi_103970109
Wat een verhaal Greavy! Ik hoop dat je er weer bovenop komt! Ik wist dat het echt kut was om mee te maken, maar om het van 'dichtbij' te lezen is toch telkens weer schokkender!
  vrijdag 4 november 2011 @ 20:02:12 #31
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103970115
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 18:34 schreef Igen het volgende:
Slachtofferhulp komt alleen op locatie als de Politie daarom vraagt. Kan wel meer dan een uur duren. Anders op het bureau. Mijn geval was op het bureau, dat is het normaalste in ieder geval.
  vrijdag 4 november 2011 @ 20:02:58 #32
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103970148
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 20:02 schreef b2py het volgende:
Wat een verhaal Greavy! Ik hoop dat je er weer bovenop komt! Ik wist dat het echt kut was om mee te maken, maar om het van 'dichtbij' te lezen is toch telkens weer schokkender!
Ik ben er aardig overheen. De eerste maand was het zwaarste. Nu zie ik soms de beelden voorbij schieten, maar veel minder als voorheen. Ook niet de reactie van toen, is nu veel milder.
pi_103970345
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 19:31 schreef greavy het volgende:
Zoals ik al aangaf, zal ik een kort verslag doen van het vervolg van de desbetreffende aanrijding met een persoon in Dordrecht, overweg Zuidendijk.
De dag zelf verliep maar gematigd na het voorval. Gesprek met de recherche, gesprek met Slachtofferhulp, en na 3,5 uur na het ongeval konden wij weer richting huis. Iemand uit Lelystad werd naar station Dordrecht gebracht, Ik en iemand uit Santpoort naar de overweg (mijn scooter stond er en zijn auto). De laatste mevrouw werd naar huis gebracht, zij stond alleen maar te wachten voor de slagbomen, en zag het frontaal voor haar ogen gebeuren.
Piet (fictieve naam) uit Santpoort ging nog naar de Wieldrechtse Zeedijk voor foto’s. Hij wou nog niet naar huis. Ik ben wel naar huis gegaan. De rillingen liepen mij weer over het lijf toen wij bij de overweg waren… Ik ben spoedig vertrokken, er niet meer aan gedacht.
Thuis gekomen, circa half 7, 4 uur na het voorval, ben ik eerst gaan eten, vervolgens met mijn moeder gesproken, en toen gebeld met mijn vader. Ik heb mijn hart kunnen luchten. Tijdens het gesprek kreeg ik nog rillingen, barstte ik in tranen uit en dergelijke. Dit was doodnormaal volgens Slachtofferhulp, maar er over praten is dan het beste. Ik heb die dag vele steunbetuigingen via diverse media gehad. Per e-mail, sms, telefoon, Twitter en andere online media. Velen hadden het al gehoord, op Somda werd zelf al gemeld dat er 3 spotters bij stonden.. Dat heb ik toen ook laten verwijderen, want de namen werden zelfs vermeld.

Deze avond verliep niet zoals normaal. Toen ik tv keek, barstte ik in tranen uit, ik rilde erbij. Het verwerken was toch nodig. Ik had sterke afleiding nodig. Deze nacht ben ik vele keren wakker geweest, heb nachtmerries gehad, zwetend in mijn bed gelegen.
De volgende dagen gingen gestaag voorbij. Het gebeurde op Woensdag, op Donderdag ochtend was ik het beu, en voor de verwerking ben ik met een vissersstoel naar de betreffende overweg gereden. Ik heb enkele foto’s gemaakt, maar heb daar toen uren gezeten. De situatie bekijken. In het begin was het heftig. Ik heb doorgezet. Uiteindelijk heeft het geholpen. Op locatie heb ik nog met diverse mensen gesproken. Passanten herkenden mijn scooter, vroegen wat er gebeurd was, waarom die daar überhaupt stond (een aantal wisten de oorzaak niet). Ik ben er niet gedetailleerd op in gegaan. Maar heb toch mijn hart enigszins kunnen luchten. Na 4 uur ben ik weer naar huis gegaan.

Ik moest oorspronkelijk 5 dagen in de week werken bij een pizzaria. Ik heb de donderdags aan mijn baas verteld dat dat voorlopig niet ging lukken. Ik ben 3 weken thuis geweest. De concentratie op elk punt ontbrak.. Mijn baas begreep het. Gelukkig. Ook hij is nog langs geweest bij mij, en heb ook bij hem mijn hart kunnen luchten. Zo’n baas tref je niet overal. Was erg meegaand.

In de eerste opvolgende weken herhaalden de nachten met nachtmerries zich steeds. De vrijdag ben ik zelfs naar de huisarts gegaan, om oplossingen te zoeken. Ik heb toen slaappillen gekregen, die ook hielpen. Ik sliep rustiger. De verwerking ging gestaag. Na circa 2 weken was ik zover dat ik het weg kon stoppen. Er niet elke minuut aan denken. Concentratie werd weer beter. Ondertussen is mijn normale leven wel doorgegaan natuurlijk. Maar het was wel anders. Na een maand was de rust echt wedergekeerd, en kwam het niet continu naar voren. Ik hoefde geen moeite te doen om het weg te stoppen. In deze maand ben ik veelvuldig bij de overweg geweest. Ook dat ging beetje bij beetje beter. Verwerken van de situatie was juist zo het beste, naar mijn idee. Ook Slachtofferhulp dacht dat. Had ik er niet heen gegaan, zou ik het waarschijnlijk niet meer gedurfd hebben..

Nu het circa 5 maanden later is, is er nog wel wat in mijn geheugen blijven steken. De verwerking is uiteraard netjes gegaan, en de trauma is aardig verwerkt. Maar alsnog, deze zal niet verdwijnen. Zo heb ik ongeveer 3 weken geleden nog iemand met z’n fiets tegen gehouden, omdat deze persoon bij gesloten slagbomen, en aanstormende IC, nog even onder de slagbomen doorpiepte, met een fiets nota bene. Hij heeft het geweten. Mijn woede kon ik toen even niet beheersen. Het was bijna een tweede keer raak op deze plaats. De machinist was ook enorm geschrokken, en hing weer knetterluid op de tyfoon, wat door merg en been ging. De beelden van de eerste keer laaiden weer bij mij op.. Maar gelukkig heb ik er niet veel last meer van gehad.
Vragen, stel ze gerust. Ik kijk dan wel of ik ze beantwoord, en in welke wijze.
Wat een verhaal greavy, heftig dat het zo'n impact op je leven heeft.

"Gelukkig" heb ik de aanrijding niet zien gebeuren en was net "te laat" ter plaatse. Precies om het feit waar jij aangeeft last van te hebben, het kan je het leven behoorlijk moeilijk maken. :{
  vrijdag 4 november 2011 @ 20:11:49 #34
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103970592
De voorval vind in deze situatie plaats (in mijn geval sowieso):
- Persoon stapt het spoor op
- Trein tyfoneert, welke door merg een been gaat. Wonder dat het pedaal niet op het spoor ligt...
- Zet snelremming in
- Een doffe klap
- Romp draait onder de rijtuigen
- Lichaamsdelen liggen overal&nergens
Hopelijk dat je de locomotief niet vrij kon zien; Dan had je een met bloed en ledematen besmeurde lok gezien.
Het geval wat ik meemaakte stond de trein stil langs het perron Dordrecht Zuid (puntje locomotief). Perron is vrij snel ontruimd om die reden..

Het baanvak mag pas vrijgegeven worden als minimaal 75% van de lichaamsdelen teruggevonden zijn, en je het niet op het blote oog kan zien zomaar.
  vrijdag 4 november 2011 @ 20:41:16 #35
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103972067
Heftig verhaal greavy, dank je voor het delen. Sterkte, ook voor von_Preussen.
  vrijdag 4 november 2011 @ 20:45:24 #36
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103972304
Op station Elst is een TIS 3.1 (Trein Incident Scenario) gebeurd. Oftewel een aanrijding met persoon. Gezien de trauma helikopter opgeroepen is, is de persoon nog in leven/kritieke toestand.
pi_103974840
Wat een verhaal Greavy, maar mooi dat je het toch goed hebt weten te verwerken.

Wat dat betreft heb ik wel medelijden met de reizigers die op het perron stonden bij het ongeluk waar ik bij was. Al gauw vertrok namelijk van een ander spoor een trein dezelfde kant op, dus de meeste mensen die het zagen gebeuren hebben toen helemaal geen hulp gekregen.

En als ik het al niet kan laten om er nu iets over te schrijven (ja sorry andere topicdeelnemers), terwijl ik het dus net niet zelf heb zien gebeuren, hoe moeten die wachtende reizigers er dan wel niet aan toe zijn geweest.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 04-11-2011 21:32:08 ]
  vrijdag 4 november 2011 @ 21:37:03 #38
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_103975162
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 20:11 schreef greavy het volgende:
Hopelijk dat je de locomotief niet vrij kon zien; Dan had je een met bloed en ledematen besmeurde lok gezien.
Je ziet alleen maar witte stukjes, door de klap wordt het bloed uit het vlees gedrukt. Sorry, maar het is niet anders. En dit zijn heftige dingen, ze blijven je bij, je geeft ze een plek.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Moderator zaterdag 5 november 2011 @ 09:35:35 #39
155227 crew  Guppy
dus
pi_103988732
Uit Canada O+
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_103988974
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2011 09:35 schreef Guppyfriend het volgende:
Uit Canada O+
[ afbeelding ]
Anders vermeld je even waar dat is :o
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  Moderator zaterdag 5 november 2011 @ 09:55:40 #41
155227 crew  Guppy
dus
pi_103989053
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2011 09:50 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Anders vermeld je even waar dat is :o
Euhm, even kijken...

Mile 92 - Montreal River Trestle, staat er op het kaartje :Y
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_103989107
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2011 09:55 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Euhm, even kijken...

Mile 92 - Montreal River Trestle, staat er op het kaartje :Y
*maakt to do list*

Dankje :P
  Moderator zaterdag 5 november 2011 @ 10:00:32 #43
155227 crew  Guppy
dus
pi_103989133
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2011 09:58 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

*maakt to do list*

Dankje :P
Gaaf he! Ooit wil ik ook :D
pi_103989161
  zaterdag 5 november 2011 @ 12:28:31 #45
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_103992178
Vandaag weer eens wat treinreisjes maken. Tijdje geleden! :s)
pi_104004299
Net terug van de Broeken. Krankzinnig wat een hoop volk -O-
Uur en drie kwartier staan in het gangpad van een stoomtrein. En dan moet je nog terug :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_104004425
B R O C K E N zeg ik, vervloekt kutding :(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 5 november 2011 @ 19:02:32 #48
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_104005151
Ah. De Harzer Smalspurbanen. Lijkt mij wel tof om daar ook eens te kijken. Schijnt er altijd wel druk te zijn..
pi_104005416
Wat een rust en stilte hier!
  zaterdag 5 november 2011 @ 19:17:14 #50
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_104005716
Ja, ik ben net een uurtje thuis na een dag klussen bij de SSN.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')