Ofyles2 | maandag 23 mei 2011 @ 22:15 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken. ========================== >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. ========================== >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe. Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten. >> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen. Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl. >> NS Dienstregeling 2011 NS heeft besloten om het spoorboekje van Dienstregeling 2011 niet meer te drukken. Hiervoor kan je nu online PDF-jes downloaden. Omdat NS deze niet in een gezamelijk bestand beschikbaar stelt, is dit door een forumgebruiker gedaan, en Hier te downloaden. Dit is in een .rar ingepakt, en bevat alle documenten die op de NS website staan vermeld. >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Blijbol (Werkt niet in FF); De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden; De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen); jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar); en als joker ![]() ========================== >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen Haven - Socios Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy ========================== Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop! | |
bork | maandag 23 mei 2011 @ 22:19 |
ziggyziggyziggy | maandag 23 mei 2011 @ 22:30 |
De Kecks zijn de tofheid zelve... maar waarom hier? | |
bork | maandag 23 mei 2011 @ 22:33 |
ahum, ik post nooit iets zonder context, kijk naar de topictitel, toch? ![]() ![]() ![]() Of mag dat niet en heb ik een of andere regel over ![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 24 mei 2011 @ 09:21 |
Oh. Ik had de TT gemist. Ik heb nix gezegd. | |
James1988 | dinsdag 24 mei 2011 @ 09:41 |
Oh, en de OP mag ook wel eens bijgewerkt worden. Station Breda is inmiddels wel aangesloten op de HSL en het Fyra Superdiscount-ticket is naar mijn weten tijdelijk niet meer te verkrijgen. Wel gaat er later dit jaar een Fyra-toeslagjaarabonnement komen, met een tijdelijke introductieprijs van ¤ 480. | |
Dr_Flash | dinsdag 24 mei 2011 @ 10:03 |
Voor welk traject? ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 24 mei 2011 @ 10:26 |
Treinverkeer Zwolle vier weken plat in 2012 tevens een tvp ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 24 mei 2011 @ 10:27 |
Ja dat wordt ook leuk ![]() ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 24 mei 2011 @ 10:31 |
Het wordt iig vier weken lang geen treinreizen maken ![]() Ik hoop dat ze wel bedenken dat er tussen Meppel en 't Harde en Meppel en Deventer rechtstreekse bussen moeten komen te rijden. | |
Dr_Flash | dinsdag 24 mei 2011 @ 10:34 |
Mwoa. Via de Emslandstrecke kun je overal nog bij ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 24 mei 2011 @ 10:35 |
Klopt, maar die optie heeft als nadeel dat je eerst ruim een uur moet boemelen naar Leer. Tijd om op dat traject sneltreinen in te voeren ![]() | |
Kentekenplaat | dinsdag 24 mei 2011 @ 11:06 |
Dat zal een mooie bende worden. | |
Peterselieman | dinsdag 24 mei 2011 @ 11:31 |
Vaticaan Stad blijkt een eigen treinstation te hebben. Enkele dagen geleden is er voor het eerst sinds jaren weer een trein vandaan vertrokken. Het is een 300 meter lang lijntje met 2 sporen waarvan er een aan een perron ligt. Het lijntje wordt normaal gesproken door 2 dikke stalen deuren van het Italiaans spoorwegennet gescheiden. | |
Dr_Flash | dinsdag 24 mei 2011 @ 11:38 |
Pics van het bordje or it didn't happen ![]() ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 24 mei 2011 @ 11:40 |
Heb ik niet, Je zult het moeten doen met: http://en.wikipedia.org/wiki/Rail_transport_in_Vatican_City en http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-13498521 | |
Duvel | dinsdag 24 mei 2011 @ 11:41 |
Er heeft in 1994 een artikel in RailMagazine gestaan, inclusief foto's! Het blad ligt *ergens* op mijn zolder. | |
#ANONIEM | dinsdag 24 mei 2011 @ 11:45 |
Daar zijn ook plannen voor. Alleen geeft de opzet van Arriva en ProRail nog steeds niet echt goeie aansluitingen op die Emslandstrecke. --- Wat en gepruts trouwens zeg, de trein Venlo waar ik nu in zit. Kwartier te laat weg uit Eindhoven en intussen ook al twee ATB-noodremmingen. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-05-2011 11:46:01 ] | |
lyolyrc | dinsdag 24 mei 2011 @ 12:06 |
Waarom niet Meppel-Wezep? En het lijkt me ook dat Meppel-Apeldoorn logischer is, want dat is een kortere en snellere route. Sowiewo gaat het een hoop gezeik opleveren. ![]() | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 24 mei 2011 @ 12:08 |
Ik kwam op de A28 twee opleggers tegen met een Mat'64 bak erop, zonder onderstel. Eentje reed in noordelijke richting en de andere nqqr het zuiden. | |
Peterselieman | dinsdag 24 mei 2011 @ 12:12 |
In Wezep kan door de treinen niet gekeerd worden en Station 't Harde is via de snelweg stukken beter bereikbaar dan station Wezep. Apeldoorn zou ook kunnen, als dat beter uitkomt. | |
Dr_Flash | dinsdag 24 mei 2011 @ 12:14 |
Dan komt de concessie HRN wel heel erg geďsoleerd te liggen trouwens ![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 24 mei 2011 @ 12:45 |
Wezep is inderdaad een halte aan de vrije baan. Keren kan natuurlijk altijd, maar daar niet zonder een hoop aanwijzingen aki/ahob. | |
lyolyrc | dinsdag 24 mei 2011 @ 12:47 |
Dat is inderdaad wel waar. Die route is korter en ook beter bereikbaar via de snelweg. Wie heeft er trouwens bedacht dat zo'n durpke een tunnel moet krijgen? ![]() | |
Duvel | dinsdag 24 mei 2011 @ 12:54 |
Dat accepteert NSR niet voor reguliere dienstuitvoering een maand lang. Dan zou je een keervoorziening moeten realiseren... 't Harde ligt idd beter, en wordt ook bij Lowlands voor busvervoer gebruikt. Heeft het niet ook een extra spoor? | |
Dr_Flash | dinsdag 24 mei 2011 @ 12:56 |
Ja ![]() en een bloedstollend smal perron trouwens, als dat wat boeit ![]() | |
Socios | dinsdag 24 mei 2011 @ 13:20 |
Ik heb een paar jaar geleden na verdwijnen "Inselzug" weleens een alternatieve dienstregeling naar Arriva gestuurd met suggesties voor een Sneltrein (Harlingen Haven) - Leeuwarden - Buitenpost - Groningen - Hoogezand-Sappemeer - Winschoten - Leer. Is nog altijd niets meegedaan. Kreeg alleen een standaard antwoord terug dat de "Inselzug" niet meer rijdt. ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 24 mei 2011 @ 13:24 |
Over het traject naar Harlingen Haven gesproken: ik heb het idee dat de treinen beter op tijd rijden sinds de vertrekkruising met de trein naar Sneek-Stavoren er uit is en er via spoor 19 uitgereden kan worden. | |
Dr_Flash | dinsdag 24 mei 2011 @ 13:28 |
Hee moet je nou eens kijken:Ik ben om ![]() | |
Socios | dinsdag 24 mei 2011 @ 13:29 |
Echt hč. Alles rijdt gewoon altijd op tijd. Echt fantastisch. ![]() | |
Irritatie100 | dinsdag 24 mei 2011 @ 14:38 |
Maar wat nou als je van Amsterdam naar Köln wil? ![]() Ik zag trouwens vandaag op de Hoekse Lijn een Mat '54 (geloof ik, het kwam vrij snel voorbij ![]() ![]() Even later zag ik tussen Schiedam Centrum en Rotterdam Centraal de OV Chip VIRM, gekoppeld met een SGMm ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 24 mei 2011 @ 14:43 |
Was die ene trein die je zag rood gekleurd? | |
Duvel | dinsdag 24 mei 2011 @ 14:44 |
Ik zit ook net Somda te checken. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 24 mei 2011 @ 14:45 |
Nou dan koop je gewoon een kaartje naar Köln he ![]() ![]() | |
Irritatie100 | dinsdag 24 mei 2011 @ 14:48 |
Ja zeker, ik stapte trouwens zelf op Vlaardingen Oost in een Sprinter naar Rotterdam en op Oost stonden al een paar mensen klaar met fototoestellen dus het zal bekend zijn geweest ![]() Maar stel dat ze ooit gaan verplichten dat ik met mijn Studenten-OV in moet gaan checken, hoe ga ik dan zo'n reis maken? | |
Dr_Flash | dinsdag 24 mei 2011 @ 14:49 |
![]() ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 24 mei 2011 @ 14:50 |
Ah, dan heb je de rode Plan U van het Spoorwegmuseum gezien. Een dieseltje. Niet alledaags op de Hoekse lijn. | |
Irritatie100 | dinsdag 24 mei 2011 @ 14:50 |
Dan zou ik dus in Arnhem uit moeten stappen, naar een paaltje moeten rennen, uitchecken en weer terugrennen naar de trein om met m'n papieren kaartje de reis voort te zetten. Iets anders kan ik niet bedenken eigenlijk ![]() | |
Irritatie100 | dinsdag 24 mei 2011 @ 14:52 |
Maar wat deed ie er dan? ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 24 mei 2011 @ 14:55 |
http://www.spoorwensdag.nl/ | |
Irritatie100 | dinsdag 24 mei 2011 @ 14:57 |
Aha! | |
Dr_Flash | dinsdag 24 mei 2011 @ 15:06 |
Ja, dat moet dan ![]() Al kan je dan net zo goed een aanbieding afwachten en gewoon een kaartje Amsterdam - Köln boeken natuurlijk ![]() | |
Basekid_NZ | dinsdag 24 mei 2011 @ 19:06 |
Als ik in Maastricht overstap van een NS trein naar een Veolia trein (naar Maastricht Randwyck) moet ik dan dus op Maastricht uit/in checken, of kan dat dus ook aan het einde van mn trip in Randwyck ? | |
MREn | dinsdag 24 mei 2011 @ 19:07 |
Uitchecken, en twee keer opstaptarief betalen. | |
Peterselieman | dinsdag 24 mei 2011 @ 19:08 |
Als je met Veolia verder reist dan moet je op Maastricht bij de NS uitchecken en bij Veolia weer inchecken ![]() | |
Duvel | dinsdag 24 mei 2011 @ 19:08 |
Je wordt genaaid! ![]() | |
Duvel | dinsdag 24 mei 2011 @ 19:08 |
Ha. Ha. | |
Peterselieman | dinsdag 24 mei 2011 @ 19:09 |
Met een papieren kaartje kun je gewoon zonder problemen doorreizen | |
Basekid_NZ | dinsdag 24 mei 2011 @ 19:10 |
oke thanks ![]() Ik zie net dat ik voor 1 cent dalkorting kan kopen dat geldig is in Limburg bij Veolia. Ga ik dat maar gebruiken... | |
MREn | dinsdag 24 mei 2011 @ 19:13 |
Het is ook keurig één kaart voor het hele OV. "Elke vervoerder zijn eigen paaltjes en tarief en u went er maar aan dat het meer kost en lastiger is dan eenmalig een kaartje te kopen" zal wel niet door de sloganselectie zijn gekomen. Net als "U krijgt nu nóg meer oog voor de tram; bij de RET inchecken in het voertuig en bij de HTM op het paaltje, ook al is het het zelfde traject" ![]() | |
Ireyon | dinsdag 24 mei 2011 @ 19:16 |
Sjongejonge, de Benelux waar ik net in zat had maar 5 rijtuigen. Binnenlandse reizigers werden vriendelijk doch dringend verzocht om met binnenlandse treinen te reizen ![]() | |
Brembo | dinsdag 24 mei 2011 @ 19:20 |
Lijkt mij de volgende stations: - Meppel - 't Harde De eerste ontwikkeling is dat het aantal reizigers in de zomer maanden al lager is maar ook nog eens drastisch afneemt met zulke berichten. Men zoekt alternatieven, tijdelijk met de auto, carpoolen, vakantie langer, etc. Hoe zit het met Wijhe, Dalfsen en Raalte qua keervoorziening? Want de lijn Raalte - Nijverdal met DM'90 te rijden voor vier weken lijkt me ook niet erg handig. | |
Socios | dinsdag 24 mei 2011 @ 19:22 |
Kan er wel gekeerd worden aan de noordkant op het emplacement van Zwolle zonder het perron aan te doen? Dan zouden er nog doorgaande omgeleide treinen ingelegd kunnen worden. Uit de richting Meppel naar de richting Deventer bijvoorbeeld. | |
Peterselieman | dinsdag 24 mei 2011 @ 19:28 |
Lijkt me onmogelijk, omdat er niet gekeerd kan worden daar. Lijkt me dat alleen Cargo en LM er langs kan. Zie ergens op de vorige pagina ![]() | |
MREn | dinsdag 24 mei 2011 @ 19:29 |
Dat doen ze, maar cargo-only. | |
Socios | dinsdag 24 mei 2011 @ 19:29 |
Als het met cargo kan, kan het ook met reizigerstreinen? | |
MREn | dinsdag 24 mei 2011 @ 19:33 |
Waar een wil is, is een weg ja... | |
Duvel | dinsdag 24 mei 2011 @ 19:34 |
Volgens mij maken ze corridors om één trein per week door te laten of zo? | |
lyolyrc | dinsdag 24 mei 2011 @ 19:42 |
Is er dan een keervoorziening nodig bij Wijhe? Tussen Olst en Deventer is het traject enkelsporig, dus je komt dan toch in de knoei met een tegenligger. Ik kan me sowieso voorstellen dat de trein tussen Roosendaal en Zwolle tijdens die 4 weken keert in Deventer en dat Olst en Wijhe het dan moeten stellen met een tijdelijke busverbinding. Heino, Raalte en Nijverdal West krijgen waarschijnlijk ook wel zo'n tijdelijke busverbinding. | |
Dr_Flash | dinsdag 24 mei 2011 @ 19:43 |
Hoezo "we zullen dat produkt eens even goed vernaggelneuken zodat iedereen lekker de Fyra in wil"? | |
Dr_Flash | dinsdag 24 mei 2011 @ 19:44 |
In Deventer is nou ook niet echt gillend veel plek voor kerende treinen trouwens ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 24 mei 2011 @ 19:45 |
Daarom denk ik dat ze wel in Wijhe of Olst gaan keren. Desnoods door middel van een tijdelijke voorziening. | |
Peter | dinsdag 24 mei 2011 @ 19:53 |
Olst is met de aanwezige wissels en evenveel perrons als Deventer het meest geschikt.. Ook als je kijkt naar de locatie icm busvervoer. | |
Ascendancy | dinsdag 24 mei 2011 @ 19:57 |
Waar heb je het over? Kaartje kopen met traject binnen Nederland gratis kan toch gewoon? | |
Dr_Flash | dinsdag 24 mei 2011 @ 19:59 |
Ik geef toe, het duurde bij mij ook even voor ik het probleem zag ![]() ![]() | |
James1988 | dinsdag 24 mei 2011 @ 20:07 |
Voor zover ik weet is er een defect. Allang blij dat ze hem inkorten en niet opheffen... Er zijn immers zo goed als geen reserves. [ Bericht 20% gewijzigd door James1988 op 24-05-2011 20:12:34 ] | |
lyolyrc | dinsdag 24 mei 2011 @ 20:08 |
Ook qua wachttijd van de kerende trein is Olst het meest geschikt. Treinen uit Deventer komen namelijk aan om 26 en 56 en vertrekken in de tegengestelde richting om 03 en 33. De wachttijd is dan 7 minuten. In Wijhe is de wachttijd 25 minuten: aankomst vanuit Olst om 02 en 32, vertrek in omgekeerde richting om 27 en 57. | |
Dr_Flash | dinsdag 24 mei 2011 @ 20:09 |
Had je misschien eigenlijk iemand anders willen quoten? ![]() | |
Ascendancy | dinsdag 24 mei 2011 @ 20:10 |
CiCo? | |
MREn | dinsdag 24 mei 2011 @ 20:12 |
'check-in, check-out' hippe term voor een paaltje ![]() | |
James1988 | dinsdag 24 mei 2011 @ 20:13 |
Goede user, verkeerde post. Thanks en fixed. | |
Dr_Flash | dinsdag 24 mei 2011 @ 20:15 |
Oh dat ja, dacht ik al wel ![]() | |
dennistd | dinsdag 24 mei 2011 @ 20:15 |
En in Wijhe moet je niet alleen een keervoorziening aanleggen, ook moet je de beveiliging van Olst-Wijhe op tenminste 1 spoor aanpassen: er is geen mogelijkheid tot beveiligd links rijden daar. | |
Dr_Flash | dinsdag 24 mei 2011 @ 20:16 |
Sja, sorry. Ik heb het niet bedacht ![]() Gewoon een "paaltje" zal er wel staan trouwens ![]() ![]() | |
James1988 | dinsdag 24 mei 2011 @ 20:16 |
De rijtuigen blijven bij NSR inderdaad bij groepjes in elkaar: BAB of BBB. Dat is echter iets administratiefs en geen technische reden. Bij Hispeed kan het dus gerust anders zijn. | |
Ascendancy | dinsdag 24 mei 2011 @ 20:17 |
Jah en dan? Voor internationale reizen blijft een ov-chipkaart niet nodig, dus geldt je SOV gewoon als netkaart, binnen Nederland en hoef je niet in te checken en hoef je pas te bepalen vanaf emmercih(gr) | |
Dr_Flash | dinsdag 24 mei 2011 @ 20:21 |
Ja. En die persoon vroeg zich dus af hoe het zou moeten als je dus WEL verplicht zou gaan worden om met een SOV in en uit te checken. Dan heb je dat probleem dus wel ![]() En daar gaat niemand wat aan doen ook, want Amsterdam-Köln is nou niet direct een verbinding waarop de zogenaamde belangen van SOV-wapperend Nederland heel erg boeiend zijn voor de betreffende vervoerder. Denk ik ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 24 mei 2011 @ 20:22 |
Dan hoeven ze toch ook niet naar 5 in te korten als er 1 bak stuk is? Zou je denken? ![]() | |
Ireyon | dinsdag 24 mei 2011 @ 20:23 |
Het was een BBABB stam dus dat zal wel niet met die setjes van 3 zijn gedaan ![]() En dan dat omroepen van de locatie van de 1ste klas rijtuigen, 'k snap niet waarom ze daar nog de moeite voor nemen. Ik heb werkelijk waar nog nooit meegemaakt dat die rijtuigen op de plek zaten die werd omgeroepen. | |
lyolyrc | dinsdag 24 mei 2011 @ 20:25 |
En die beveiliging is wel nodig, want de treinen in tegengestelde richting komen elkaar op dat traject tegen. ![]() | |
James1988 | dinsdag 24 mei 2011 @ 20:30 |
Wat ik van Somda begreep is dat de Oostenrijkers er moesten rijden, maar dat die met een defect terzijde staan (airco stuk). Deze 5 rijtuigen zijn kennelijk bij elkaar gesprokkeld. | |
dennistd | dinsdag 24 mei 2011 @ 20:31 |
Nouja, je zou de treinen uit beide richtingen natuurlijk 3 minuten langer in Olst kunnen laten staan | |
dennistd | dinsdag 24 mei 2011 @ 20:32 |
Met de pimpel gaat het 9 van de 10 keer goed hoor | |
Dr_Flash | dinsdag 24 mei 2011 @ 20:36 |
Of tijdelijk een soort Glanerbrug-beveiliging (of wat was het ![]() | |
Peter | dinsdag 24 mei 2011 @ 20:45 |
Simpele oplossing: Zet de 1e klas altijd in het midden ![]() | |
lyolyrc | dinsdag 24 mei 2011 @ 21:00 |
Wat wil je bereiken met 3 minuten wachttijd in Olst? ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 24 mei 2011 @ 21:02 |
De Wadlopers zijn eindelijk uit België vertrokken: http://www.flickr.com/photos/rob46/5754598417/ | |
Dr_Flash | dinsdag 24 mei 2011 @ 21:15 |
Argentinië ![]() Tsjonge dat wordt lastig ![]() | |
RubenK | dinsdag 24 mei 2011 @ 21:31 |
Iemand enig idee of je een interrail global pass ook ergens aan een loket kunt kopen? ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 24 mei 2011 @ 21:35 |
Utrecht Centraal, balie NS HiSPeed ![]() En andere NS HiSPeed balies dus ook ![]() | |
RubenK | dinsdag 24 mei 2011 @ 21:38 |
Nice! misschien kan ik woensdagavond al weg dan ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 24 mei 2011 @ 21:45 |
Kunnen ze zo voor je uitprinten hoor, geen probleem. Ik weet niet wat je van plan bent, maar ze kunnen ook de eerste (maximaal) twee reserveringen meteen voor je in orde maken. Maak daar gebruik van ![]() | |
Temlin | dinsdag 24 mei 2011 @ 21:45 |
NIJMEGEN - De stationsomgeving van Nijmegen en het station zelf gaan de komende tientallen jaren ingrijpend op de schop. Doel is een levendig en functioneel Centraal Station over zo'n 20-30 jaar, meldt de gemeente dinsdag. De komende jaren groeit het dagelijkse aantal reizigers van nu 40.000 fors door, aldus de gemeente die rekent op meer drukte aan de westkant van het station als de nieuwe stadsbrug klaar is. Dan zijn een nieuwe ingang, aanpassingen aan de stationstunnel en fietsenstallingen hard nodig. Ook cultuur, werken en woningbouw zijn onderdeel van de plannen. Het Rijk noemt Nijmegen als voorbeeldproject. ![]() ![]() | |
Peter | dinsdag 24 mei 2011 @ 21:50 |
Hoe lang duren de verbouwingen van.... Amsterdam C. Rotterdam C. Arnhem Utrecht C. en Den Haag C. nu officieel al? | |
Dr_Flash | dinsdag 24 mei 2011 @ 21:53 |
Nou inderdaad. Waar stopt het eens met die megalo projecten? 20-30 jaar ![]() | |
Temlin | dinsdag 24 mei 2011 @ 21:55 |
2015 moet alles klaar zijn. (Of eerder) | |
Ascendancy | dinsdag 24 mei 2011 @ 21:59 |
Utrecht snap ik het nu ook niet echt van. Nooit problemen gehad daar. Midden in de spits makkelijk binnen 5 minuten op het jaarbeursplein vanaf het busstation. Behalve als er veel husvrouwen zijn die nog nooit een station gezien lijken te hebben en niet snappen hoe treinen werken. En al die prognoses over reizigersgroei zou ik ook wel eens onderbouwt willen zien. Want de stijgingen waar op ingezet werd de afgelopen jaren, zijn nooit gehaald. Behalve bij de aanbestedingslijnen. Op Dordrecht hebben ze nu ook het 1 en ander verandert. Met 1 of andere kap op een plek waar nooit een hond langer dan 2 seconden staat. | |
Dr_Flash | dinsdag 24 mei 2011 @ 22:00 |
Stel je nou voor om alle lijnen die Utrecht Centraal aan doen, aan te besteden? ![]() ![]() | |
greavy | dinsdag 24 mei 2011 @ 22:01 |
Ah, daarvoor ben ik vandaag op pad geweest, en niet voor de Plan U te fotograferen. Ik fungeerde als (extra) fotograaf bij Wens 23 (Monster - Hoek van Holland, dan met trein naar Rotterdam en Tilburg en per lijnbus naar de Efteling). Heenweg verliep prima, alles keurig geregeld. Alleen terug in Tilburg ging het bijna mis omdat de IC van 17:25 ri Den Haag (wij tot Rotterdam) overvol was. Gevolg dat wij met 3 rolstoelen, een rollator (8 gehandicapten en 12 begeleiders incl fotografen) ons bij drie deuren moesten spreiden, maar de HC de deuren al wou sluiten toen wij met de servicemedewerkers naar de derde deur wouden verplaatsen... Toen kreeg hij van de servicemedewerker even de wind van voren ![]() | |
Brembo | dinsdag 24 mei 2011 @ 22:02 |
Dan beginnen we van vooraf aan ![]() ![]() Je kunt er als je de materieelplanning goed doet, twee stammen ICRm kwijt op een zijde, dus het kan opzich prima. Dan kan je deventer als eindpunt alleen om dan eerst met de trein naar Apeldoorn en dan de bus naar Zwolle moeten pakken, lijkt me ook niet fijn. Ik gok dat de trein doorrijdt tot Wijhe. Ze hebben in Ah-z toch ook een tijdelijke installatie neergezet? | |
Ascendancy | dinsdag 24 mei 2011 @ 22:02 |
Nee, want op het HRN is de drgl al goed. Maar waar moet die gigantische reizigersgroei vandaankomen. Alle wegen rond Utrecht zijn verbreed of gaan verbreed worden. De files nemen af. Dan gaan er juist minder mensen met de trein. | |
Dr_Flash | dinsdag 24 mei 2011 @ 22:03 |
Punt is alleen wel dat er in Dv ook nog andere treinen komen, die WEL normaal door moeten kunnen rijden ![]() | |
greavy | dinsdag 24 mei 2011 @ 22:06 |
Om even in reactie van Peterselieman een duidelijker antwoord te geven: http://www.spoorwensdag.n(...)7-spoorwenns-express | |
Brembo | dinsdag 24 mei 2011 @ 22:11 |
Spoor 3 - Deventer - Roosendaal , keert op zichzelf. De sprinter en ic naar Rotterdam op spoor 1. Spoor 4 Schiphol :14 :44 Enschede :19 :49 Dat past toch prima ![]() | |
lyolyrc | dinsdag 24 mei 2011 @ 22:15 |
Je weet toch hoe dat gaat: grafiekje maken en dan lineair extrapoleren. De belastingbetaler betaalt wel. Overigens gaat Eindhoven ook nog op de schop, ook met het argument van toenemende reizigersaantallen. Dat project moet in 2016 klaar zijn. | |
Dr_Flash | dinsdag 24 mei 2011 @ 22:17 |
Sprintertjes naar Apd en Es doen we ook niet meer aan? En in de spits moeten er 4 uit en naar Rotterdam keren he ![]() maar misschien kan het wel hoor, heel goed heb ik er ook niet naar gekeken ![]() | |
Ascendancy | dinsdag 24 mei 2011 @ 22:21 |
Ja, het is echt een ramp. Eindhoven heeft echt geen capaciteitsproblemen. En heeft het dat wel, ram dan gewoon een brug halverwege die perrons. Dat is namelijk het grootste probleem. Bij Utrecht ook, omdat ze de jaarbeurstraverse gaan verbouwen, staan daar allemaal houden platen. Zie ik daar 2 schilders al die platen blauw verven. Wat is dat voor zinloze werkverschaffing ![]() En dan zul je zien dat ze overal consequent net als in Hilversum toch de perrons verkeerd gaan doen voor die SLT. Rotterdam was wel echt nodig. | |
Dr_Flash | dinsdag 24 mei 2011 @ 22:23 |
Een tweede dwarsverbinding is daar wel dringend gewenst ja. Be it brug, be it tunnel. Nog harder nodig dan in Almelo, waar ze zoiets ook wel kunnen gebruiken. | |
lyolyrc | dinsdag 24 mei 2011 @ 22:26 |
Er komt dus een tunnel van 35 meter breed naast de huidige van 8 m breed. Er kunnen dan ook liften geplaatst worden, wat op dit moment nog een probleem is. | |
Ireyon | dinsdag 24 mei 2011 @ 22:26 |
'k Snap ook niet waarom Eindhoven zonodig verbouwd moet worden.. Tuurlijk is het druk in de spits als er in 4 minuten 2 sprinters en 4 intercities arriveren/vertrekken, maar 't loopt altijd prima door in de tunnel. En ja, een uitgang aan de oostzijde was sowieso een betere beslissing geweest. Scheelt toch al gauw 2x de volledige perronlengte naar de TU lopen ![]() | |
Ascendancy | dinsdag 24 mei 2011 @ 22:31 |
Precies. Sowieso waar is die 35 meter voor nodig. Ze zien het geloof ik als een belangrijke wandelroute, maar ik heb het nooit gezien. Ze moeten gewoon bij ieder station vanaf nu zorgen dat er 2 goed bereikbare ingangen zijn. Nu is er altijd 1 zo ondergeschikt dat niemand 'm gebruikt. Gaat die tunnel van R'dam eigenlijk nog breder? Want die is wel veel te smal. | |
lyolyrc | dinsdag 24 mei 2011 @ 22:32 |
Je kunt ook naar het eind van het perron lopen, de sporen oversteken richting de treindienstleiding en daar linksaf. Dan kom je uit bij het Dommeltunneltje. ![]()
| |
Brembo | dinsdag 24 mei 2011 @ 22:50 |
De huidige tunnel en voorgevel zijn volgens mij, historisch erfgoed. Daarom wordt er een tweede tunnel bijgemaakt. Mij lijkt een aansluiting bij de dommeltunnel van meer nut. | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 24 mei 2011 @ 22:57 |
Wijhe als eindpunt is echt niet haalbaar. Er liggen geen wissels, dus je moet over hetzelfde spoor terug naar Olst. Bovendien is het hele traject Zwolle-Olst niet geschikt om linkerspoor te rijden. Er staan dus geen seinen, en alle overwegen die je tegenkomt hebben alleen van de andere kant een aanrij-sectie, die gaan zonder aanpassingen dus pas dicht zodra je met de eerste wiel-as *op* de overweg bent. Die aanpassingen kunnen volgens mij economisch gezien echt nooit uit... Stel trouwens dat leeg materieel keren op het opstelterrein bij Zwolle wel mogelijk is, dan kun je natuurlijk wel naar Wijhe rijden, leeg naar Zwolle, keren, leeg naar Wijhe en dan weer terug! | |
lyolyrc | dinsdag 24 mei 2011 @ 23:06 |
Ik vrees dat een paar honderd TU-studenten en -medewerkers onvoldoende argument is om daar een aansluiting te gaan maken. Er gaan ook rails en wissels verlegd worden tijdens die 4 weken. Daarom is het maar de vraag of keren bij Zwolle kan. | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 24 mei 2011 @ 23:08 |
Ja, dat weet ik, maar volgens mij vooral aan de west-kant van het station, daar moet het meeste gebeuren voor de Hanzelijn en het aansluiten van het vierde perron. Volgens mij heb je aan de oostkant echt nog wel een paar spoortjes geschikt om te keren naar/van Meppel/Deventer. Maarja, het duurt nog een jaar, we zien het tegen die tijd vast wel! ![]() | |
lyolyrc | dinsdag 24 mei 2011 @ 23:10 |
Wil jij de treinen naar het noorden via Deventer sturen? ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 24 mei 2011 @ 23:12 |
Deventer is het centrum van het heelal beste vriend. Onderschat dat niet. | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 24 mei 2011 @ 23:15 |
Dat gebeurt wel vaker hoor, maar dan met wel een echte stop langs het perron in Zwolle: afgelopen jaar is er al meerdere keren tijdens werkzaamheden bij de IJsselbrug de intercity Groningen-Zwolle-Amersfoort veranderd in Groningen-Zwolle-(Deventer)-Roosendaal Inderdaad, zo is het! ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 24 mei 2011 @ 23:19 |
Ik denk dat het keren niet mogelijk is omdat de infra nabij station Zwolle op de schop gaat. Mijn vermoeden is dat ook aan de oostkant wat wissels en bovenleidingen worden vervangen. Zo kunnen de treinen straks sneller binnenkomen en vertrekken. | |
lyolyrc | dinsdag 24 mei 2011 @ 23:22 |
En dat was met stop in Zwolle, wat volgens het persbericht niet mogelijk is. Zwolle-tegen-Deventerrellen!! ![]() | |
Yreal | dinsdag 24 mei 2011 @ 23:33 |
![]() Faalfoto, maar vond em wel hip. Zat vol met kwijlende mongols die een leuk dagje hadden ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 24 mei 2011 @ 23:38 |
oh je relt maar een eind raak joh ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 24 mei 2011 @ 23:39 |
Ik heb wel kostelijke momenten beleefd in zoeen trein moet ik zeggen ![]() ![]() | |
Yreal | dinsdag 24 mei 2011 @ 23:45 |
Wat voor iets is het? | |
Dr_Flash | dinsdag 24 mei 2011 @ 23:47 |
een Plan U in een zinkfabriek ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 25 mei 2011 @ 00:02 |
Goed, dan ga ik ook eens een foto-reisverslagje posten... Afgelopen zondag eens gekeken hoe het er bij onze oosterburen aan toe gaat, en met een SchönerTagTicket NRW een dagje rondgedwaald door Nordrhein-Westfalen. De route: Deventer - Enschede - Dortmund - Wuppertal - Köln - Mönchengladbach - Venlo - Arnhem - Deventer. Te beginnen in Enschede: ![]() 1. De LINT van de Prignitzer Eisenbahn komt binnenrijden op spoor 5 van station Enschede. Let ook even op het dwergseintje aan het eind van perron 4, wat al jarenlang niets anders doet dan rood licht geven aangezien het spoor daar op houdt ![]() Er zijn overigens plannen om binnenkort heel station Enschede om te gooien, en de trein naar Gronau hier van spoor 4 te laten vertrekken. Scheelt een heel eind omlopen als je over wilt stappen van/naar de andere treinen. Vervolgens bracht dit treintje mij naar Gronau, en door naar Dortmund. Een groot gedeelte van dit traject is trouwens nog steeds voorzien van arm-seinen en een ter plaatse bediend seinhuis op ieder station! ![]() ![]() 2. Station Dortmund, Alwaar de S-Bahn S8 naar Hagen, doorgaand als S5 naar Wuppertal, Düsseldorf en Mönchengladbach gereed staat. Niet ver buiten Dortmund barstten de donkere wolken die je op de vorige foto al enigszins kunt zien open in een enorme plensbui, zodanig dat je het spoor naast je niet meer kunt zien! Waterdichtheid van de trein getest en goed gekeurd ![]() In Wuppertal was het weer droog, en kon ik weer foto's maken, van wel hele bijzondere treinen: hier rijden ze niet op de rails, maar hangen ze eronder aan! ![]() 3. De 'Keiserwagen' van de Wuppertaler Schwebebahn kwam toevallig precies langs toen ik er stond te fotograferen. De machinist zwaaide/toeterde zelfs nog even ![]() Terug op het station reed net de trein naar Venlo voor mijn neus weg, maarja, ik wilde toch ook nog even langs Keulen. ![]() 4. De spoorbrug, ookal zie je geen treinen ![]() Nog wel eentje met een trein voor de liefhebbers dan: ![]() Hierna via Venlo en nog een tussenstop op station Arnhem (die verbouwing schiet eindelijk echt op!) weer terug naar huis. Nog wat meer foto's: http://imgur.com/a/0rYzK/ [ Bericht 2% gewijzigd door Scarlet_Dragonfly op 25-05-2011 00:08:40 (linkje naar hele album toegevoegd) ] | |
Yreal | woensdag 25 mei 2011 @ 00:05 |
Gronau ![]() ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 25 mei 2011 @ 00:09 |
Mooie plaat in Dortmund met die donkere wolken ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 25 mei 2011 @ 00:19 |
O ja, trouwens, die Duitse conducteurs zijn al net zo onvoorspelbaar wanneer ze kaartjes komen knippen als hier in Nederland. In de trein van Enschede naar Dortmund heb ik de conducteur 3x gezien, in de overige 5 treinen waar ik in gezeten heb helemaal niemand meer... | |
dennistd | woensdag 25 mei 2011 @ 04:13 |
De kruising ligt nu ten noorden van Olst, en als je maar één spoor wilt ombouwen is dat wat lastig ![]() Wanneer je de kruising verlegt naar station Olst, heb je daar geen last van. De tijden zijn nu: x.26 -> Zwolle x.33 -> Deventer Als je de trein uit Wijhe 4 minuten eerder laat vertrekken daar en de trein naar Wijhe 4 minuten laat wachten dan kun je dus met één omgebouwd spoor toe. | |
dennistd | woensdag 25 mei 2011 @ 04:15 |
Klein verbeterpuntje: het is geen Lint maar een Talent. | |
MREn | woensdag 25 mei 2011 @ 04:28 |
Inderdaad, Lint'en zijn kut. | |
Ofyles2 | woensdag 25 mei 2011 @ 04:52 |
Ik ga uit van een laag driecijferig getal... | |
Ofyles2 | woensdag 25 mei 2011 @ 05:08 |
Ik denk dat de files blijven staan of zelfs aangroeien als lokale overheden doelloos VINEX-wijken uit de grond stampen. Filebestrijding is slechts een zoethoudertje voor de verstokte automobilist... | |
greavy | woensdag 25 mei 2011 @ 07:29 |
Ik hoop niet dat je die 'kwijlende mongols' verkeerd bedoelt ![]() | |
Duvel | woensdag 25 mei 2011 @ 08:26 |
Reken er inderdaad maar niet op. | |
Dr_Flash | woensdag 25 mei 2011 @ 09:33 |
Want anders...? ![]() | |
Yreal | woensdag 25 mei 2011 @ 09:46 |
Oh nee hoor, maar ik hou niet zo van politiek correct gedrag. Mensen met het Syndroom van Down met speeksel in hun mondhoeken is ook weer een beetje te ![]() Alleen had ik wel zoiets van , deze trein rijd 10 km/u en mijn trein zit er achter ![]() | |
ziggyziggyziggy | woensdag 25 mei 2011 @ 09:48 |
Wij hadden een spoorwensclubje dat een rondleiding kreeg op de post. | |
Peterselieman | woensdag 25 mei 2011 @ 10:08 |
Inclusief winkels komt het straks uit op 49 meter | |
James1988 | woensdag 25 mei 2011 @ 10:08 |
In de Metro van vandaag staat een overzichtje van waar verbouwd wordt... op dit moment zijn 10 stations in verbouwing. Metro, pagina 2. | |
Dr_Flash | woensdag 25 mei 2011 @ 10:14 |
Den Bosch? ![]() ![]() En je kunt je inderdaad afvragen waar al die reizigersverdubbelingen vandaan moeten komen ![]() ![]() Enneh "even doorbijten voor de reiziger"? Het is al zeker 6 jaar ieder weekend even doorbijten voor de reiziger. En zo te zien blijft dat de komende 20 jaar nog zo ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 25 mei 2011 @ 10:17 |
Het valt in Nederland meer op omdat het spoor intensief gebruikt wordt en er naar verhouding weinig spoor ligt. In Duitsland zijn de lijsten met werkzaamheden ellenlang maar daar zijn zoveel spoorlijnen dat het minder opvalt. Vaak wordt daar ook maar 1 spoor buiten gebruik genomen voor spoorvernieuwing of onderhoud, terwijl hier in NL dat niet kan/mag. | |
Duvel | woensdag 25 mei 2011 @ 11:29 |
Fly-over Diezebrug en aanpassing emplacement. | |
Kentekenplaat | woensdag 25 mei 2011 @ 11:32 |
Dat inderdaad. Als ze nou van meet af aan zorgen voor goed OV in die wijken, dan heb je kans dat mensen dat ook gebruiken. Nou bouwen ze eerst zo'n wijk en pas als er mensen wonen denken ze dat het misschien wel handig is om er een bus heen te sturen of er in de buurt een trein te laten stoppen. | |
bork | woensdag 25 mei 2011 @ 11:34 |
![]() voor meer info -> http://www.prorail.nl/Pub(...)brief%203%20SiDB.pdf | |
Yreal | woensdag 25 mei 2011 @ 11:39 |
ja, of heel misschien is het gewoon chiller om zelf te rijden ipv op de bus te hoeven wachten, daarna op de trein moeten wachten en daarna hutje mutje worden te vervoerd? | |
lyolyrc | woensdag 25 mei 2011 @ 11:53 |
Dit zou inderdaad passen, maar het is de vraag of er aanpassingen gedaan gaan worden. Bovendien rijdt er een bus tussen Zwolle en Deventer die ook Olst en Wijhe aandoet. De kosten van spoor- en dienstregelingaanpassing wegen waarschijnlijk niet op tegen een paar extra bussen laten rijden. Te zijner tijd zullen we het wel zien. ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 25 mei 2011 @ 12:19 |
Oh ja klopt. Ik wou zeggen, het station is onlangs nog jarenlang in de verbouwing geweest. Maar goed, ook van deze aanpassingen gaan we WEER last hebben natuurlijk. Even doorbijten ![]() | |
Guppy | woensdag 25 mei 2011 @ 12:52 |
![]() Ik ben terug uit New York en heb daar kennis gemaakt met de AirTrain ![]() Daarnaast kon ik het niet laten en ben ik even bij de Amtrak treinen wezen kijken. Dat viel me toch een beetje tegen, moet er niet aan denken daarmee een lange reis te maken ![]() | |
Kentekenplaat | woensdag 25 mei 2011 @ 13:04 |
Ja, dat ook. Maar als ik moet kiezen tussen OV wat stipt op tijd rijdt of met de auto in de file staan kies ik wel voor het OV. | |
Dr_Flash | woensdag 25 mei 2011 @ 13:11 |
Hop hop, voor den draedt met die fotoos ![]() Hai Gupps ![]() ![]() | |
stinow | woensdag 25 mei 2011 @ 13:45 |
Hallooooo ![]() Zojuist mijn eerste 'spot' gemaakt. Een paar foto's van het (rangeer?) terrein bij de achterkant van het station in Amersfoort. Ik kwam daar toevallig langs en er stonden daar een oude koploper, blauw-witte sprinter en een (oud-NS?) rode hondenkop. Waarvan de laatste absoluut de mooiste was. Er stond daarnaast nog een klassiek luxueus treinstel waarvan ik de oorsprong niet ken. Ik zal de foto's later plaatsen (als ik een kabel voor mijn telefoon heb). Heerlijk, treinen spotten tussen werk door (moest 2 uur wachten). ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 25 mei 2011 @ 13:49 |
Welkom, dzjoin de klup ![]() | |
JDude | woensdag 25 mei 2011 @ 13:51 |
Veertien jaar geleden heb ik nog eens met de Amtrak van New York (Penn Station) naar Washington DC (Union Station) gereisd. Ik herinner me dat het best comfortabel was. Maar goed, dat telt, zelfs in de VS, misschien wel als lange-afstandstrein ![]() | |
ziggyziggyziggy | woensdag 25 mei 2011 @ 13:55 |
Welkom, stinow. ![]() | |
stinow | woensdag 25 mei 2011 @ 14:15 |
Dank voor het warme welkom! * Ben tevens dieselloc liefhebber (2200, 2400 etc). | |
Dr_Flash | woensdag 25 mei 2011 @ 14:21 |
2200 staat meestal ook wel in Amersfoort, in de vorm van een Videoschouwtrein ![]() | |
MREn | woensdag 25 mei 2011 @ 14:21 |
Dan is dit boek wellicht iets voor je: http://www.nvbswinkel.com(...)=260282&cat=0&page=1 Zaterdag 4 juni komen de auteurs van 12-14 uur signeren in NVBS Centraal in het stationsgebouw van Amersfoort. | |
stinow | woensdag 25 mei 2011 @ 14:30 |
Daar las ik iets over op wiki inderdaad. Er zijn er niet veel meer over van de 2200 volgens mij. Trouwens, die kilometers in je signature.. staat dat voor gereden kilometers by train? If so, hoe bereken je dat? Middels googlemaps of iets dergelijks? ![]() @MREn: thanks voor de tip. Voor mij nog ietswat aan de prijs, maar leuk dat ze komen signeren! NVBS zal ik me trouwens ook eens in gaan verdiepen.... | |
MREn | woensdag 25 mei 2011 @ 14:32 |
Klopt, maar de verwachting is dat zo'n boek alleen maar duurder wordt. De boeken over de 1100 en 1300 enzo zijn vrijwel niet meer te vinden onder de 100 euro. | |
James1988 | woensdag 25 mei 2011 @ 15:13 |
Almere is anders redelijk OV-focused (denk: veel fiets- en busbanen) gebouwd. Maar of je nou in Almere wil wonen ![]() | |
Yreal | woensdag 25 mei 2011 @ 15:51 |
dat heeft meer met de bevolking te maken.. | |
Dr_Flash | woensdag 25 mei 2011 @ 16:00 |
Zie linkjes in de OP ![]() | |
MREn | woensdag 25 mei 2011 @ 16:14 |
Beste spoorbelangstellenden, Recent verscheen het boek D.E.-locomotieven serie 2200/2300 en 2400/2500 van de hand van Sicco Dierdorp en Davy Beumer. In 464 pagina's vol informatie met ruim 900 foto's worden de ontwikkelingen, technische informatie en afvoer van deze locs behandeld. Op zaterdag 4 juni zullen de auteurs, Sicco Dierdorp en Davy Beumer, van 12:00-14:00 in NVBS Centraal aanwezig zijn om uw exemplaar te signeren. Uiteraard is het boek deze dag ook nog te koop in de NVBS Winkel. Tevens loopt er een eenmalige actie: u krijgt het boek “Betuweroute, document van een historisch Nederlands bouwwerk” cadeau bij besteding van minstens 75 euro in de NVBS Winkel in NVBS Centraal (Amersfoort). Ook de NVBS bibliotheek is geopend deze middag. De koffie staat voor u klaar!" Voor locatie en bereikbaarheid: http://www.nvbs.com/Winkel/ | |
Duvel | woensdag 25 mei 2011 @ 16:27 |
Ook voor niet-leden? | |
MREn | woensdag 25 mei 2011 @ 16:31 |
Officieel niet, maar eenmalige introductie wordt toegestaan. | |
Duvel | woensdag 25 mei 2011 @ 16:32 |
Leuk! Ik bedenk me alleen net dat ik helemaal niet Nederland ben dan. ![]() | |
greavy | woensdag 25 mei 2011 @ 18:11 |
Betreft De Plan U 115 van Stichting DE3. Wij zijn druk bezig met de trein opknappen. | |
bork | woensdag 25 mei 2011 @ 18:19 |
Greavy wat is het verschil met die van het spoorwegmuseum? | |
greavy | woensdag 25 mei 2011 @ 18:20 |
De ramen ![]() | |
greavy | woensdag 25 mei 2011 @ 18:20 |
Fyra op topsnelheid naar faillissement Amsterdam NS Hispeed moet blijvend onrendabele tarieven rekenen om de hogesnelheidstrein Fyra enigszins vol te krijgen. De vervoerder kondigde gisteren aan dat de kaartjes ook na 1 juli goedkoper zullen zijn dan oorspronkelijk de bedoeling was. De toeslag op het traject Amsterdam-Breda blijft minimaal tot januari 2012 gehandhaafd op 2,70 euro voor een enkele reis. De oorspronkelijke toeslag bedroeg 7,40 euro, maar die hoeven reizigers sinds januari al niet meer te betalen. Sinds februari geldt het 65 procent lagere tarief. De kortingsperiode zou 1 juli eindigen. NS Hispeed stelt dat dit besluit genomen is om over een langere periode het effect van de lage prijzen op het aantal reizigers te kunnen meten. Dat lagere prijzen meer reizigers trekken staat buiten kijf. Volgens NS Hispeed zaten er in het vierde kwartaal van vorig jaar 215 duizend reizigers in de Fyra. In de eerste drie maanden van dit jaar zouden dat er 530 duizend zijn geweest. De groei van het aantal reizigers heeft niet alleen met de tariefsverlaging te maken, maar ook met het simpele feit dat er steeds meer hsl-treinen rijden. Sinds oktober rijden twee in plaats van één Fyra per uur en sinds april rijdt de Fyra ook tussen Rotterdam en Breda. De huidige kosten-batenanalyse komt neer op een hsl-rit naar een faillissement. In 2009 leed de High Speed Alliance (HSA), het consortium van NS Hispeed en KLM dat de hogesnelheidslijn exploiteert, 105 miljoen euro verlies op de exploitatie. Vorig jaar was dat 123 miljoen euro. [..] NS Hispeed-directeur Maarten Spaargaren gaf in december openlijk toe dat hij de Fyra de komende vijftien jaar waarschijnlijk verliesgevend blijft. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) alarmeerde de Tweede Kamer een maand later over de deplorabele toestand van de hsl-onderneming. Ingrijpen is volgens haar noodzakelijk. Schultz zal de Kamer eind juni een reddingsplan presenteren. Ze sluit daarbij niets uit. Het contract met HSA opzeggen en met een andere vervoerder in zee gaan is een van de oplossingen die genoemd zijn. Een andere is het verlagen van de concessievergoeding. Als Schultz voor de laatste optie kiest, creëert ze voor zichzelf een nieuw probleem, namelijk een begrotingstekort van 2,4 miljard euro. Bron en volledige artikel: Volkskrant 25 mei 2011, pagina 23. Aldus Bee op OVNL | |
Guppy | woensdag 25 mei 2011 @ 18:21 |
Jetlag je weetz... ![]() Daarnaast weet ik even niet meer of ik wel foto's heb genomen van de Amtrak treinen... De spoorbeambten keken heel streng naar ons, en toen durfde ik niet meer zo goed ![]() Van de AirTrain heb ik zeker geen foto's, want toen zat de camera ver weg in m'n koffer. Maar hier heb je een oude foto ervan: ![]() Het leuke is dat je als reiziger dus voor het raampje kunt gaan staan en lekker vooruit kan kijken. | |
Ireyon | woensdag 25 mei 2011 @ 18:27 |
Amsterdam - Rotterdam is ¤2,70, naar Breda is ¤3,60 (wat slechts 20 cent meer is dan Schiphol - Breda terwijl Amsterdam - Breda los wel ¤0,70 kost).. | |
James1988 | woensdag 25 mei 2011 @ 18:48 |
Dat wordt voor mij zometeen maar een GtbV'tje invullen ![]() | |
bork | woensdag 25 mei 2011 @ 18:57 |
ok, wat is dan de meerwaarde van dit project? | |
Dr_Flash | woensdag 25 mei 2011 @ 19:02 |
Zwakbegaafden een leuk dagje geven ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 25 mei 2011 @ 19:07 |
Vandaag in Noord-Nederland:![]() Ten behoeve van de tweedaagse Spoorwensdag, waarop NS en ProRail spoorgerelateerde wensen in vervulling laat gaan, werd onder andere Veendam aangedaan. Vanuit het spoorwegmuseum in Utrecht is Plan U 114 van stal gehaald om de tocht naar het hoge Noorden af te leggen. Op de terugweg passeert dit dieseltreinstel als trein 28114 het station van Kropswolde. ![]() Een kleine week voor het waarschijnlijke eind van het vervoer van containers per spoor van/naar Leeuwarden, vertrekt HTRS nog altijd vijf maal per week even voor het middaguur uit de Friese hoofdstad met trein 50063 naar de ECT terminal op de Maasvlakte West. Daarbij is het helaas niet meer vanzelfsprekend dat de trein altijd goed beladen is. Gisterenavond was de tegentrein, die onder nummer 50064 rond 21:00 's avonds hier arriveert, geheel leeg. Gelukkig was er wel voldoende aanbod van containers op de trein naar Rotterdam. De grootste klant van de containerterminal in Leeuwarden, Friesland Campina, wil graag switchen van modaliteit. Het containerschip zou een grote uitkomst zijn, maar de gemeente Leeuwarden staat niet te popelen om hieraan mee te werken. Momenteel zijn er nog geen enkele aanpassingen gedaan om ook maar één container van vrachtwagen op schip te beladen. Het is dan ook de vraag wat er gaat gebeuren met het vervoer van containers van/naar Leeuwarden. De vrachtwagenchauffeurs hebben het nu relatief makkelijk: fabriek en containerterminal liggen op een kleine 10 minuten rijden van elkaar. De veel gehoorde optie om de containers naar Meppel te rijden en aldaar op een schip te beladen, gaat veel meer tijd kosten. Het contract met HTRS loopt 1 juli 2011 af maar alles lijkt erop dat men het een maand eerder al voor gezien houdt. Op de uiterst zonnige woensdag 25 mei 2011 is de trein met de 1621 aan kop zojuist uit Leeuwarden vertrokken en passeert hier een boerenveldje ter hoogte van Goutum, alwaar uw fotograaf op een laddertje voor een plaatje zorgt. Doordat de trein relatief rustig op gang kwam, schrokken de paarden niet en bleven rustig van het zonnetje genieten. | |
Dr_Flash | woensdag 25 mei 2011 @ 19:08 |
| |
Socios | woensdag 25 mei 2011 @ 19:13 |
Volgens mij heb ik die uitzending al eens gezien. Was een mooie aflevering. ![]() Wilde zelfs naar aanleiding ervan keertje met de Intercity naar Eupen gaan, dat is er helaas nog niet van gekomen... | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 25 mei 2011 @ 19:13 |
Hmm.. goed idee.. Het enige programma van de EO wat het kijken waard is ![]() | |
Ireyon | woensdag 25 mei 2011 @ 19:19 |
Moet je doen ![]() ![]() | |
James1988 | woensdag 25 mei 2011 @ 19:21 |
Den Haag CS ![]() Wat een donker, muf ruikend kutstation ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 25 mei 2011 @ 19:22 |
Tot Luik dan he, daarna is de gein er wel weer af ![]() | |
Socios | woensdag 25 mei 2011 @ 19:24 |
Wou net zeggen. ![]() Brussel - Luik wel meerdere keren afgelegd. ![]() | |
Ireyon | woensdag 25 mei 2011 @ 19:25 |
Dan komt het mooie traject juist pas ![]() ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 25 mei 2011 @ 19:25 |
NU! | |
Duvel | woensdag 25 mei 2011 @ 19:30 |
"L11 rijtuigen"? I11 toch? | |
Socios | woensdag 25 mei 2011 @ 19:31 |
Ja, precies. | |
Peterselieman | woensdag 25 mei 2011 @ 19:40 |
Jammer dat ze het containervervoer per spoor in Leeuwarden willen staken. Het zal ook wel het einde van de 6702 zijn. | |
Socios | woensdag 25 mei 2011 @ 19:43 |
Zonde inderdaad... | |
Yreal | woensdag 25 mei 2011 @ 19:44 |
beter dan utrecht CS ![]() | |
Socios | woensdag 25 mei 2011 @ 19:45 |
Inderdaad! | |
James1988 | woensdag 25 mei 2011 @ 19:50 |
Net een Fyra vanaf Breda zien binnenkomen te Rotterdam... in het snelle voorbijgaan heb ik niet één reiziger gezien. Nu is het wel avond natuurlijk, maar in de trein waar ik nu in zit (vertrokken vanaf Den Haag om 19:21) zit het rijtuig (halverwege de trein, dus niet de eerste vanaf de perronopgang) toch nog minstens halfvol. | |
Dr_Flash | woensdag 25 mei 2011 @ 19:52 |
![]() | |
Basekid_NZ | woensdag 25 mei 2011 @ 19:54 |
Vandaag in de trein een leuk "trein wedstrijdje" meegemaakt. Zat zelf in de Intercity Maastricht-Alkmaar, en net na station Eindhoven (of misschien Hertogenbosch) was er een kleine race tussen onze trein en de Intercity naar Den Haag. De mensen naast me aan de andere kant van het gangpad vonden het wel heel spannend en kwamen zelfs aan deze kant van de trein kijken. "oh ik wist niet dat treinen dit deden, wat zijn die rare tekens boven de deuren? het lijkt wel een stoptrein!" | |
greavy | woensdag 25 mei 2011 @ 19:55 |
Wat is Hoek van Holland een afgrijselijk kut-station geworden zeg.. - Je hebt er alleen maar SLeT - Sporen 4, 5 en 6 lijken zeker Buiten Dienst, op spoor 6 hebben de bosjes en andere gewassen hun intrede zwaar gedaan, maar het sein op dat spoor brand nog steeds op rood ri Maassluis ![]() - De kopperrons bij sporen 4, 5 en 6 zijn echt al lang niet meer onderhouden ![]() Binnenkort een fotoreportage.. | |
Yreal | woensdag 25 mei 2011 @ 19:55 |
Sprinten naar boxtel ![]() | |
greavy | woensdag 25 mei 2011 @ 19:56 |
Dat is de IC Maastricht-Alkmaar die een stuk naast de IC Venlo-Den Haag komt te rijden, en vrijwel altijd word er een "wedstrijd" gehouden, dan heelt de een de ander in, en later weer andersom.. | |
dennistd | woensdag 25 mei 2011 @ 19:57 |
Dat geldt ook voor het uitrijden van Amersfoort richting noord en oost, hoewel het daar minder lang duurt. En richting Hilversum en Utrecht is nog korter. | |
Basekid_NZ | woensdag 25 mei 2011 @ 19:58 |
Hm kan me niet herinneren dat ik Boxtel voorbij reed (maar zal wel). De andere trein ging inderdaad iets sneller, ik denk omdat ie de fly-over moest hebben dus wat meer snelheid nodig had ofzo.... | |
Socios | woensdag 25 mei 2011 @ 19:58 |
Tsja... Vroeger was het veel mooier natuurlijk daar. Zonde dat men dat veranderd heeft. Ben benieuwd hoe het er nu uitziet... Laatste keer dat ik er was, was met één van de laatste Eurocity's Amsterdam Centraal - Hoek van Holland in het voorjaar van 2004 gereden met V-IRM. Keren op Rotterdam Centraal erbij en in één ruk door naar Hoek van Holland Haven. Ook toen was er al veel van de `oude glorie´ verdwenen. ![]() | |
greavy | woensdag 25 mei 2011 @ 19:59 |
Er zit nu 1 of andere vage Japanse toko in het stationsgebouwtje, en een balie van Stenaline. Verder is er niks meer open. Niet eens een toilet te vinden ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 25 mei 2011 @ 19:59 |
Klote is dat ja ![]() | |
greavy | woensdag 25 mei 2011 @ 20:00 |
Hij zal wel in Eindhoven hebben gezeten en naast de IC naar Den Haag gereden hebben | |
Dr_Flash | woensdag 25 mei 2011 @ 20:01 |
Hoek van Hollnd ben ik sinds 2006 niet meer geweest. EN daarvoor in 1994 voor het laatst denk ik. | |
Peterselieman | woensdag 25 mei 2011 @ 20:02 |
Altijd tof: | |
Basekid_NZ | woensdag 25 mei 2011 @ 20:04 |
Was inderdaad VIRM (mijn trein) tegen een ICRm. Nou heb ik dat ook weer eens meegemaakt ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 25 mei 2011 @ 20:06 |
en Darkwing_Duck vanuit de andere trein: "Ja da's een kennis van me. Die zit mij te filmen" ![]() | |
Peterselieman | woensdag 25 mei 2011 @ 20:10 |
Een treinenrace kan gelukkig ook elders in het land: | |
Socios | woensdag 25 mei 2011 @ 20:12 |
Die is vet. ![]() Toeteren erbij. | |
Socios | woensdag 25 mei 2011 @ 20:13 |
![]() ![]() | |
Ireyon | woensdag 25 mei 2011 @ 20:14 |
Dat ligt er natuurlijk aan wat je als finish neemt, de IC naar Den Haag (1900) moet flink afremmen voor de bocht naar Tilburg terwijl de IC naar 's Hertogenbosch gewoon door kan blijven razen ![]() | |
Temlin | woensdag 25 mei 2011 @ 20:28 |
Wat is er zo bijzonder aan dat filmpje? Heb ik wel vaker voorbij zien kome. | |
Dr_Flash | woensdag 25 mei 2011 @ 20:29 |
Het geluid. Plus dat het door MIJ gemaakt is ![]() Het filmpje dan. Niet het geluid. | |
Ireyon | woensdag 25 mei 2011 @ 20:30 |
wel vaker.. dat is nogal een understatement ![]() | |
Peterselieman | woensdag 25 mei 2011 @ 20:33 |
Daarom werd het wel weer eens tijd dat ie voorbij kwam ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 25 mei 2011 @ 20:33 |
Al een tijdje niet meer though ![]() | |
TeringHenkie | woensdag 25 mei 2011 @ 20:39 |
Ach, als we dan toch klassiekers gaan posten:![]() | |
Duvel | woensdag 25 mei 2011 @ 20:41 |
Dat spul wordt allemaal gesaneerd i.v.m. de overgang naar de RET van de hele Hoekse Lijn. | |
Dr_Flash | woensdag 25 mei 2011 @ 20:43 |
Dan kan je beter die met dat hek in Venlo doen. Waar allerlei TERRORISTEN met KWAADAARDIGE BEDOELINGEN echt ZOMAAR doorheen kunnen wandelen ![]() ![]() | |
Temlin | woensdag 25 mei 2011 @ 20:43 |
Wat is dat voor kneus? | |
Peterselieman | woensdag 25 mei 2011 @ 20:43 |
Dat wil je niet weten ... | |
Dr_Flash | woensdag 25 mei 2011 @ 20:45 |
Welcome, to the REAL world ![]() | |
James1988 | woensdag 25 mei 2011 @ 20:48 |
Ik zag onderweg naar Breda nog een spotter. Op een keukentrapje, met een huge camera. | |
TeringHenkie | woensdag 25 mei 2011 @ 20:48 |
Hij woont ergens tussen Horst-Sevenum en Venlo als ik zo de beschrijvingen lees ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 25 mei 2011 @ 20:48 |
dat trapje vind ik zorgelijker ![]() | |
Temlin | woensdag 25 mei 2011 @ 20:49 |
Niet? Nou als dit echte wereld is spring ik meteen voor een trein ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 25 mei 2011 @ 20:50 |
UNBELIEVABLE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! MUST SEE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! NS DOUBLE DECK VIRM IN INTERCITY BETWEEN EINDHOVEN AND SCHIPHOL AIRPORT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! | |
Temlin | woensdag 25 mei 2011 @ 20:55 |
uit veiligheids redenen geen info,ga geen lastige vragen stellen ik beantwoord ze niet,ik krijg al gezeik genoeg met politie als ik treinen en vliegtuigen spot(vooral Helikopters spot ik) Je mag schijnbaar niet meer treinen en vliegtuigen spotten nu,wij hobbyisten worden de dupe ivm met verhoogde terreurdreiging,allemaal paniek zaaierij,mensen bang maken om niks,moet je kijken wij worden gestraft.Hoe vaak komt de politie kijken,zeer vaak ,dat vertel ik je,en ik ben er achter gekomem dat de politie mij in het systeem te boek heeft staan als treinenspotter,een grove schending van mijn privacy,ik moet eigenlijk als treinen spotter een klacht gaan indienen bij het rechtgebouw in strassburg, maar ja ik kan geen moskovits betalen als advocaat. Wat is dat voor een kneus zeg???????? Ga je ergens anders druk over maken. | |
James1988 | woensdag 25 mei 2011 @ 20:55 |
Ach, als hij daardoor een mooiere foto heeft... de spoorbaan lag daar immers wat hoger dan de weilanden eromheen. | |
greavy | woensdag 25 mei 2011 @ 21:31 |
Dinsdag ochtend, het is veels te vroeg. Om 7 uur 55 sta ik op Hoek van Holland, en vertrek daar pas om 9 uur 37 met een groep van de Spoorwensdag, wens 23. Planning was om helemaal niet mee te gaan, maar het tij keerde later, en ging mee de Efteling in. Wachten nu eerst. Nou, dan maar wat foto's maken Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie Hoek van Holland Haven werd vroeger door veel treinen bediend, internationaal, nationaal en dergelijke. Het was een levend station. Maar nu is het uitgestorven en veel van de geschiedenis is al verdwenen. Station Hoek van Holland Haven is tegenwoordig het domein van de SLT. Hier staat de SLT 2623 te wachten op de terugreis naar Rotterdam CS. ![]() Zoals hier opvalt is dat het station (sporen 1 en 2) in een grote boog lopen. Dit zorgde in het begin van de SLT nogal voor problemen met de uitschuiftredes, maar dit hebben ze opgelost door het perron aan te passen in breedte. Je hebt nu wel hele gaten tussen de trede en het perron.. Hoek van Holland Haven word ook steeds door vele reizigers naar en van Engeland gebruikt. Stena Line zit er met de boot naar Harwich pal naast. Hier het bordje van het station met een paar vlaggen. ![]() Vervolgens ben ik naar de buiten dienst zijnde sporen gelopen, sporen 4, 5 en 6. Spoor 3 word zo af en toe (volgens mij 1x per dag) gebruikt. Dit is het kopspoor voor het stationsgebouw. Spoor 4, 5 en 6 zijn de kopsporen aan de linker zijde van het stationsgebouw. Zoals deze foto's al laten zien, is er niet veel meer van over. Er ligt spoor zo verroest als de neten, en er hangt bovenleiding. ![]() Een overzicht op het perron leert dat er ook onkruid groeit. Nog niet zo erg, maar dit deel word dan ook niet meer gebruikt. De prullenbakken die daar nog wel staan zal je ook geen troep in vinden, en zitplaats is er niet meer op een bankje. ![]() Een kleine terugblik richting het station geeft dit beeld: ![]() Nu liep ik weer wat verder door, en deze lantaarnpaal is door roest en dergelijke gewoon omgevallen. Hier zie je de lading roest ook op het spoor. ![]() Wederom een terugblik naar het zwaar verwaarloosde stuk geschiedenis van het vroegere grote, belangrijke (internationale) treinstation. ![]() Ook vond ik nog een kastje voor Post T. Dit kastje zal echter niet meer gebruikt worden.... ![]() Nu had ik het perron al best ver uitgewandeld. Links van mij kwam ik nog een kopspoor tegen, met aan beide kanten een blokkade. Werd dat voorheen voor de loc omlopen gebruikt? ![]() ![]() En een foto de andere kant op: ![]() Okee, het einde van het perron. Hier zie je dat spoor 4 nog een bediend sein heeft ook (brandde rood), spoor 5 en 6 hadden dwergseinen ![]() ![]() ![]() Van spoor 6 viel al helemaal de pet af... Volledig begroeid met van alles en nog wat: ![]() ![]() De entree voor de boot valt nog meer op dan de sporen ![]() ![]() Op spoor 6 staat nog een verdwaald oud Post T kastje: ![]() Maar het perron heeft nog wel vertrekseinen ![]() ![]() Door het boompje zie je het stootjuk niet meer: ![]() Die ook al de benodigde begroeiing heeft: ![]() Het stempel kastje voor ongedateerde kaartjes is weggehaald van spoor 3: ![]() Tegenwoordig zit er een Japanse toko in het stationsgebouwtje: ![]() Maar StenaLine zit er ook nog met een kantoortje. En een bordje van de ANWB die de geschiedenis kort maar krachtig vertelt: ![]() Ik hoop dat u genoten heeft ![]() ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door greavy op 25-05-2011 21:41:19 ] | |
Dr_Flash | woensdag 25 mei 2011 @ 21:37 |
Ik heb in 1994 nog Utrecht - Hoek gereden met Russische rijtuigen ![]() | |
Peterselieman | woensdag 25 mei 2011 @ 21:37 |
Het is echt vergane glorie daar helaas | |
greavy | woensdag 25 mei 2011 @ 21:42 |
Inderdaad. En NS heeft daar 3(!!) kaart automaten waar je niet met creditcard kan betalen (hebben ze uitgeschakeld daar). Mensen uit Engeland enzovoorts hebben echt geen 20 euro aan munten of what else bij hun hoor ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 25 mei 2011 @ 21:43 |
wordt er gecontroleerd voor Rtd dan? | |
greavy | woensdag 25 mei 2011 @ 21:44 |
De mogelijkheid bestaat daar zeker wel. Ik heb dinsdag 3 controlerondes gezien, alhoewel onze club niet gecontroleerd werd. In de ochtend 1 en in de avond 2 rondes. | |
James1988 | woensdag 25 mei 2011 @ 21:44 |
Vrachtauto met kraan botst tegen spoorviaduct 25 mei 2011 Een vrachtwagen met een kraan erop is woensdagavond tegen een spoorviaduct in Rotterdam-Noord gebotst. De kraan is op de weg gevallen. Het wegdek en het viaduct zijn flink beschadigd, het treinverkeer verstoord. ![]() Bij de aanrijding aan de Kanaalweg viel een glazen plaat van de geluidswal. Die kwam op de rails terecht. Daardoor rijden er volgens Prorail op dit moment geen treinen tussen Rotterdam Alexander en Rotterdam Centraal. Het glas wordt opgeruimd, maar het is nog niet bekend wanneer de treinen weer gaan rijden. De NS meldt dat reizigers richting Utrecht moeten omreizen via Den Haag. Wie naar Amersfoort wil moet een omweg maken via Schiphol. Volgens de politie is er waarschijnlijk niemand gewond geraakt. De oorzaak van het ongeval is nog niet duidelijk, die onderzoekt de politie nog. Verkeer De politie heeft de Kanaalweg afgesloten. Omdat ook op de Terbregseweg een ongeluk is gebeurd en de Maastunnel is afgesloten voor onderhoud, komt het verkeer in de stad flink vast te staan. De politie adviseert automobilisten zo veel mogelijk de A20 te nemen. Bron: RTV Rijnmond Daar was ik daarstraks dus door getroffen ![]() | |
Brembo | woensdag 25 mei 2011 @ 22:10 |
Wel eens tussen mat'64 (Zl-Nm) en ICE gehad tussen Arnhem en Arnhem Velperpoort. Gezellig met zijn tweeen door Velperpoort. Mat'64 op het tegenspoor en ICE op het andere spoor, zeer slim ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 25 mei 2011 @ 22:27 |
Als je slim bent regel je je trein-kaartje en ferry-kaartje tegelijk: b.v. http://www.stenaline.nl/ferry/londen/boeken Ik vermoed dat er andersom ook wel dat soort combi-tickets bestaan voor Engelsen die hier komen | |
greavy | woensdag 25 mei 2011 @ 22:35 |
Ja, oké. Dat is fijn. Maar STEL dat ze dat kaartje niet hebben, kwijt zijn of dergelijke... Je hebt er geen lokettist of servicemedewerkers die je kunnen helpen. ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 25 mei 2011 @ 22:38 |
ja, zo kan je overal wel een situatie voor verzinnen. | |
greavy | woensdag 25 mei 2011 @ 22:40 |
Ik snap gewoon niet dat NS die credit card optie ALLEEN op stations waar een NS T&S balie is, heeft aan staan. Als je geluk hebt. Zo heb ik wel een aantal keren reizigers op een (stop)treinstation aan een kaartje geholpen, ik kreeg het cash in briefjes, en ik pinde hun kaartjes. | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 25 mei 2011 @ 22:42 |
Alleen op schiphol toch zelfs? Volgens mij kun je verder nergens in Nederland met creditcard in de automaat betalen... De uitzondering is dus dat het wel kan, dus welkom Britten, en wen er maar vast aan dat treinkaartjes kopen niet kan met creditcard! | |
ZwartmetSuiker | woensdag 25 mei 2011 @ 22:43 |
Mooie reportage Greavy ![]() | |
Stefanovic83 | woensdag 25 mei 2011 @ 22:44 |
Leuke repo ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 25 mei 2011 @ 22:45 |
In Zweden doe je ALLES met een creditcard. de garderobe in een danstent is het enige echte probleem ![]() | |
Socios | woensdag 25 mei 2011 @ 22:50 |
| |
greavy | woensdag 25 mei 2011 @ 22:55 |
Alleen jammer dat het stationsgebouw niet meer in kan. Is allemaal hermetisch afgesloten. Misschien eens een poging wagen om te zien wat er bij die Japanse toko is overgebleven van het historische. Toen ik 's Avonds wachtte op vervoer naar huis (moest anderhalf uur wachten) was het er niet bepaald druk (heb er 1 naar binnen zien gaan, en diezelfde weg zien gaan na 5 minuten) | |
ZwartmetSuiker | woensdag 25 mei 2011 @ 22:56 |
Het zijn tenminste fatsoenlijke overzichtsfoto's. Veel mensen hebben de neiging om bij verlaten spoorlijnen of stations allerlei artistieke foto's te gaan maken. Opzich wel leuk maar ik heb liever een overzicht van de situatie. Wel zonde! | |
greavy | woensdag 25 mei 2011 @ 22:59 |
Ik houd het liever simpel dan moeilijk ![]() | |
ziggyziggyziggy | woensdag 25 mei 2011 @ 23:45 |
Tja, dat heb je op Schubbekutterveen, waar de enige automaat defect is, ook niet. | |
James1988 | donderdag 26 mei 2011 @ 00:37 |
Waarschijnlijk is het hier al eens genoemd hoor... Aldus minister Schultz in dit documentje. Krokodil/Memor een treinbeďnvloedingssysteem noemen. ![]() | |
greavy | donderdag 26 mei 2011 @ 06:33 |
Van Somda:
| |
Duvel | donderdag 26 mei 2011 @ 08:15 |
Een reductie met 5% is ook een reductie. Verder is het een fopneus, dat hele systeem. | |
Fixers | donderdag 26 mei 2011 @ 08:38 |
De belgen zijn toch ook al lang bezig met een nieuwere beveiliging? Enne die kaartautomaten accepteren die ook geen Maestro? Zal straks wel moeten met het nieuwe pinnen, de EMV-chip is het maestro (mastercard) systeem. De standaard direct debit card die alle britten hebben is gewoon maestro compatible, dat was de mijne ook. | |
James1988 | donderdag 26 mei 2011 @ 09:07 |
Dat klopt: het TBL1+-systeem, dat technisch voorbereid is voor ERTMS (dezelfde bakens). Volgens Infrabel moet eind 2013 87% van het risico gedekt zijn. | |
Ireyon | donderdag 26 mei 2011 @ 09:21 |
Wat zijn transitietesten en eurofirma's ![]() | |
greavy | donderdag 26 mei 2011 @ 09:40 |
Eurofirma's zijn de ÖBB rijtuigen. Komen van Eurofirma vandaan. En transitietesten weet ik zo even niet. | |
greavy | donderdag 26 mei 2011 @ 09:45 |
Vandaag komt er een Lourdestrein terug: Uit de reisplanner haal ik een aan Ht-zijde ietwat opgerekte drgl; Trein 29101 Maastricht 11.30 Roermond 12.07/12.16 Eindhoven 12.48/12.52 Den Bosch 13.19a | |
Ireyon | donderdag 26 mei 2011 @ 09:45 |
Hmm maar hier zegt iemand dat ze deze week gerepareerd worden? De Thalys in Roosendaal moet ik wel even zien te vinden natuurlijk, eindelijk eens een foto maken van de situatie zoals-tie hoort te zijn ![]() | |
greavy | donderdag 26 mei 2011 @ 09:48 |
Zie dit bericht in het OD: OD 26 Mei Edit: Trein 9209 start in Brussel.. Ik verwacht dat er andere rijtuigen dan de ÖBB in zitten, want die zijn gister uitgelopen te Amsterdam volgens iemand. Maar het kan best ergens een LM gereden hebben naar Brussel.. | |
Duvel | donderdag 26 mei 2011 @ 09:56 |
Hoi, het is EUROFIMA, niet firma. Zie http://www.eurofima.org. | |
Duvel | donderdag 26 mei 2011 @ 09:58 |
Transitietesten zijn testen waarbij gekeken wordt of de overgang van Nederlandse naar Belgische ERTMS goed verloopt. De rijksgrens is ook een grens qua beveiligingssysteem, dus als je richting België gaat moet de trein contact maken met de Belgische ERTMS en daar een movement authority van krijgen om de grens te kunnen passeren. Dat geldt net zo goed voor treinen die van België naar Nederland komen. Dit is een vrij kritisch punt: als de transitie niet goed verloopt, staat de trein namelijk stil. | |
De_Hertog | donderdag 26 mei 2011 @ 10:00 |
Inderdaad: http://www.stenaline.co.uk/ferry/rail-and-sail/holland/fares/ | |
#ANONIEM | donderdag 26 mei 2011 @ 10:06 |
Ertms? Tussen Essen en Roosendaal? ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-05-2011 10:07:27 ] | |
James1988 | donderdag 26 mei 2011 @ 10:43 |
In dit geval zal het wel gaan om de omschakeling van ATB naar Memor. Voorheen was er een stukje "geen beveiligingssysteem", nu volgen twee beveiligingssystemen elkaar meteen op en er moet ook getest worden of dat goed gaat. En: Meer hier: ProRail Persberichten | |
Yreal | donderdag 26 mei 2011 @ 10:54 |
Ik mag die Marion wel ![]() | |
James1988 | donderdag 26 mei 2011 @ 11:14 |
Aldus @CobouwPolitiek | |
Duvel | donderdag 26 mei 2011 @ 11:34 |
Fuck, dat klopt, transitie ATB - Memor inderdaad. Nou ja, verhaaltje gaat ongeveer nog steeds op. ![]() | |
Duvel | donderdag 26 mei 2011 @ 11:35 |
"Alleen zitten ze opgesloten in de kelder en we zijn de sleutel al een tijdje kwijt." | |
Duvel | donderdag 26 mei 2011 @ 11:36 |
En heel het land juicht. Right. | |
Socios | donderdag 26 mei 2011 @ 12:24 |
Kijken of zij wel `hart heeft´ voor de treinen. | |
Dr_Flash | donderdag 26 mei 2011 @ 13:04 |
Er hing me toch een verschrikkelijke stank rond 1 van de bakscheidingen van treinstel 9570... ![]() ![]() ![]() | |
Yreal | donderdag 26 mei 2011 @ 13:05 |
De ic's van Gouda naar Utrecht worden omgeleid en gaan extra stoppen in Woerden van het weekend. Extra reistijd een uur, waar de fuck worden ze heengeleid dan? | |
Zug-Chef | donderdag 26 mei 2011 @ 13:07 |
Via Breukelen met lang kopmaken aldaar | |
ReisT | donderdag 26 mei 2011 @ 13:20 |
Dat kunnen ze wel maar dat doen ze dus niet. De Maestro-functie is op onbemande stations uitgeschakeld. | |
ReisT | donderdag 26 mei 2011 @ 13:23 |
Nee, een half uurtje extra maar dus dat valt nog wel mee. Utrecht-Den Bosch is erger, dat duurt komend weekend precies een uur langer dan normaal omdat je helemaal via Nijmegen moet. | |
Dr_Flash | donderdag 26 mei 2011 @ 13:28 |
kut. weer vergeten uit te bliepen. Kankerkaart ![]() | |
greavy | donderdag 26 mei 2011 @ 13:31 |
Van Somda begrijp ik nu: Er hebben Belgische I6 rijtuigen in de genoemde omloop gereden. Nu nog te zien in: 9240 Amsterdam 12:53, Rotterdam 13:55, Roosendaal 14:32, Brussel a. 15:42 9245 Brussel 17:18, Roosendaal 18:30, Rotterdam 19:08, Amsterdam a. 20:06 9272 Amsterdam 20:53, Rotterdam, 21:55, Roosendaal 22:32, Brussel a. 23:42 Of ze weer in dienst komen morgen is mij onbekend. | |
lyolyrc | donderdag 26 mei 2011 @ 13:31 |
Kun je weet moeite gaan doen om het geld alsnog terug te krijgen. | |
Ireyon | donderdag 26 mei 2011 @ 13:34 |
De treinen die in Roosendaal hebben overnacht hadden ook een heerlijke brandgeur uit Kalmthout meegekregen, zo heb ik gehoord ![]() | |
greavy | donderdag 26 mei 2011 @ 13:35 |
Ireyon, de Thalys al gezien? En nog even achter de Belgische I6 rijtuigen aan? | |
James1988 | donderdag 26 mei 2011 @ 13:37 |
Ja euh, het staat overal uitgelegd dat je moet in- en uitchecken en bij iedere aankondiging van een station wordt wel omgeroepen dat je niet moet vergeten om uit te checken (behalve bij SLTs). Ligt toch echt een beetje aan jezelf. ![]() | |
greavy | donderdag 26 mei 2011 @ 13:38 |
EETC gaat straks bij de rangeerwerkzaamheden zelf de taken verrichten met de van VolkerRail overgenomen locjes V60D Knabbel of Babbel, hier werd Knabbel overgebracht naar Den Bosch: Aldus Kevin Piket op Flickr. Volgens mij gaan de 1200'den de treinen naar de grens rijden. | |
Ireyon | donderdag 26 mei 2011 @ 13:40 |
Nah 'k ga niet meer weg. 't Waait idioot hard en het is bewolkt ![]() | |
greavy | donderdag 26 mei 2011 @ 13:41 |
Ja, oké. Ik moet nog naar Hengelo straks, en uit Hengelo maar naar Amsterdam om met de I6 rijtuigen naar Dordrecht te gaan ![]() In de hoop dat ze er nog in zitten... | |
Dr_Flash | donderdag 26 mei 2011 @ 13:45 |
Ik mag vanmiddag ook nog uitchecken ![]() en dan 3 minuten wachten en weer inchecken, dus er is eigenlijk niks aan de hand ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 26 mei 2011 @ 13:46 |
Heb jij mij jarenlang horen smeken of er alsjeblieft zo'n ding ingevoerd mag worden? DAN zou het aan mij liggen ja ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 26 mei 2011 @ 13:46 |
Zwaai je nog ff als je bij Almelo de Riet komt? [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-05-2011 13:46:59 ] | |
Dr_Flash | donderdag 26 mei 2011 @ 13:49 |
Rijdt het daar alweer inmiddels? | |
#ANONIEM | donderdag 26 mei 2011 @ 13:50 |
Jep. Ik reed toevallig net naar huis en ik zag een oud ijzerboer allemaal dikke stroomkabels uitladen ![]() | |
greavy | donderdag 26 mei 2011 @ 14:30 |
Zal ik doen hoor ![]() | |
Kentekenplaat | donderdag 26 mei 2011 @ 14:45 |
![]() ![]() Bijna 60 jaar oud en ze rijden nog steeds. ![]() | |
greavy | donderdag 26 mei 2011 @ 14:45 |
Zit in de IC van 14:35 uit Rotterdam naar Utrecht-Leeuwarden. Rijdt met maar een solo ICMm-III... De trein is zitvol, en genoeg staanplaatsen. Zelf eerste klas het geval..... | |
greavy | donderdag 26 mei 2011 @ 14:56 |
Wt zijn ze allemaal in Gouda aan het verbouwen? Ik zie allemaal hekken enzo, iets met de overkapping enzo? Of heb ik weer iets gemist? Owh, en we gaan ff tussen Gouda en Goverwelle roestrijden, een containertrein rijdt op 'ons' spoor ri Gouda.. Even de wisselstraat gezien en gemerkt te Gouda... | |
stinow | donderdag 26 mei 2011 @ 15:25 |
Machtig mooie machines! | |
ReisT | donderdag 26 mei 2011 @ 15:55 |
Niet de overkapping, maar wat daar onder zit: er komen nieuwe (rol)trappen en liften. Wat je hebt gemist is dit: http://www.prorail.nl/Pub(...)uda/Pages/Gouda.aspx | |
Guppy | donderdag 26 mei 2011 @ 16:46 |
Ik kreeg een kaartje uit Rusland, met een trein erop ![]() ![]() | |
greavy | donderdag 26 mei 2011 @ 17:19 |
Vandaag geluk.. Amersfoort-Hengelo en 10 minuten later weer terug naar Schiphol met de Berlijntrein. Nu de filmcamera Sony DCR SR57E in mijn bezit. Oow. Topic vol. Ik maak geen nieuweaan hoor ! Mag een ander doen, zit op iPhone |