abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 23 mei 2011 @ 22:15:10 #1
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_97225200

Welkom in alweer een nieuw deel van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

==========================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

==========================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.

>> NS Dienstregeling 2011
NS heeft besloten om het spoorboekje van Dienstregeling 2011 niet meer te drukken.
Hiervoor kan je nu online PDF-jes downloaden. Omdat NS deze niet in een gezamelijk bestand beschikbaar stelt, is dit door een forumgebruiker gedaan, en Hier te downloaden.
Dit is in een .rar ingepakt, en bevat alle documenten die op de NS website staan vermeld.

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Blijbol (Werkt niet in FF);
De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden;
De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen);
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar);
en als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.

==========================
>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy

==========================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
  maandag 23 mei 2011 @ 22:19:54 #2
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_97225485
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  maandag 23 mei 2011 @ 22:30:05 #3
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_97226226
De Kecks zijn de tofheid zelve... maar waarom hier?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  maandag 23 mei 2011 @ 22:33:09 #4
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_97226459
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 22:30 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
De Kecks zijn de tofheid zelve... maar waarom hier?
ahum, ik post nooit iets zonder context, kijk naar de topictitel, toch? :D :X :?
Of mag dat niet en heb ik een of andere regel over :o treden?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  dinsdag 24 mei 2011 @ 09:21:39 #5
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_97236927
Oh. Ik had de TT gemist. Ik heb nix gezegd.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  dinsdag 24 mei 2011 @ 09:41:28 #6
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_97237464
Oh, en de OP mag ook wel eens bijgewerkt worden. Station Breda is inmiddels wel aangesloten op de HSL en het Fyra Superdiscount-ticket is naar mijn weten tijdelijk niet meer te verkrijgen.

Wel gaat er later dit jaar een Fyra-toeslagjaarabonnement komen, met een tijdelijke introductieprijs van ¤ 480.
  dinsdag 24 mei 2011 @ 10:03:44 #7
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_97238106
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 09:41 schreef James1988 het volgende:
Wel gaat er later dit jaar een Fyra-toeslagjaarabonnement komen, met een tijdelijke introductieprijs van ¤ 480.
Voor welk traject? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 24 mei 2011 @ 10:26:09 #8
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_97238830
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 24 mei 2011 @ 10:27:24 #9
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_97238869
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 10:26 schreef Peterselieman het volgende:
Treinverkeer Zwolle vier weken plat in 2012

tevens een tvp :P
Ja dat wordt ook leuk :') Goodbye Noorden van het land :W
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 24 mei 2011 @ 10:31:01 #10
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_97238967
Het wordt iig vier weken lang geen treinreizen maken :P

Ik hoop dat ze wel bedenken dat er tussen Meppel en 't Harde en Meppel en Deventer rechtstreekse bussen moeten komen te rijden.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 24 mei 2011 @ 10:34:19 #11
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_97239056
Mwoa. Via de Emslandstrecke kun je overal nog bij :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 24 mei 2011 @ 10:35:45 #12
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_97239095
Klopt, maar die optie heeft als nadeel dat je eerst ruim een uur moet boemelen naar Leer. Tijd om op dat traject sneltreinen in te voeren :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 24 mei 2011 @ 11:06:20 #13
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_97240046
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 10:27 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja dat wordt ook leuk :') Goodbye Noorden van het land :W
Dat zal een mooie bende worden.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 24 mei 2011 @ 11:31:40 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_97240906
Vaticaan Stad blijkt een eigen treinstation te hebben. Enkele dagen geleden is er voor het eerst sinds jaren weer een trein vandaan vertrokken. Het is een 300 meter lang lijntje met 2 sporen waarvan er een aan een perron ligt. Het lijntje wordt normaal gesproken door 2 dikke stalen deuren van het Italiaans spoorwegennet gescheiden.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 24 mei 2011 @ 11:38:18 #15
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_97241141
quote:
11s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 11:31 schreef Peterselieman het volgende:
Vaticaan Stad blijkt een eigen treinstation te hebben. Enkele dagen geleden is er voor het eerst sinds jaren weer een trein vandaan vertrokken. Het is een 300 meter lang lijntje met 2 sporen waarvan er een aan een perron ligt. Het lijntje wordt normaal gesproken door 2 dikke stalen deuren van het Italiaans spoorwegennet gescheiden.
Pics van het bordje or it didn't happen :{w :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 24 mei 2011 @ 11:40:11 #16
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_97241203
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 24 mei 2011 @ 11:41:47 #17
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_97241262
Er heeft in 1994 een artikel in RailMagazine gestaan, inclusief foto's!

Het blad ligt *ergens* op mijn zolder.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_97241365
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 10:35 schreef Peterselieman het volgende:
Klopt, maar die optie heeft als nadeel dat je eerst ruim een uur moet boemelen naar Leer. Tijd om op dat traject sneltreinen in te voeren :P
Daar zijn ook plannen voor. Alleen geeft de opzet van Arriva en ProRail nog steeds niet echt goeie aansluitingen op die Emslandstrecke.

---
Wat en gepruts trouwens zeg, de trein Venlo waar ik nu in zit. Kwartier te laat weg uit Eindhoven en intussen ook al twee ATB-noodremmingen. :')

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-05-2011 11:46:01 ]
pi_97242090
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 10:31 schreef Peterselieman het volgende:
Het wordt iig vier weken lang geen treinreizen maken :P

Ik hoop dat ze wel bedenken dat er tussen Meppel en 't Harde en Meppel en Deventer rechtstreekse bussen moeten komen te rijden.
Waarom niet Meppel-Wezep? En het lijkt me ook dat Meppel-Apeldoorn logischer is, want dat is een kortere en snellere route.

Sowiewo gaat het een hoop gezeik opleveren. :X
  dinsdag 24 mei 2011 @ 12:08:33 #20
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_97242165
Ik kwam op de A28 twee opleggers tegen met een Mat'64 bak erop, zonder onderstel. Eentje reed in noordelijke richting en de andere nqqr het zuiden.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 24 mei 2011 @ 12:12:08 #21
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_97242261
quote:
11s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 12:06 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Waarom niet Meppel-Wezep?
In Wezep kan door de treinen niet gekeerd worden en Station 't Harde is via de snelweg stukken beter bereikbaar dan station Wezep.
quote:
En het lijkt me ook dat Meppel-Apeldoorn logischer is, want dat is een kortere en snellere route.

Sowiewo gaat het een hoop gezeik opleveren. :X
Apeldoorn zou ook kunnen, als dat beter uitkomt.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 24 mei 2011 @ 12:14:47 #22
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_97242347
Dan komt de concessie HRN wel heel erg geïsoleerd te liggen trouwens :+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 24 mei 2011 @ 12:45:48 #23
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_97243281
Wezep is inderdaad een halte aan de vrije baan. Keren kan natuurlijk altijd, maar daar niet zonder een hoop aanwijzingen aki/ahob.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_97243328
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 12:12 schreef Peterselieman het volgende:
In Wezep kan door de treinen niet gekeerd worden en Station 't Harde is via de snelweg stukken beter bereikbaar dan station Wezep.
Dat is inderdaad wel waar.
quote:
Apeldoorn zou ook kunnen, als dat beter uitkomt.
Die route is korter en ook beter bereikbaar via de snelweg.

quote:
3s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 12:14 schreef Dr_Flash het volgende:
Dan komt de concessie HRN wel heel erg geïsoleerd te liggen trouwens :+
Wie heeft er trouwens bedacht dat zo'n durpke een tunnel moet krijgen? :X
  dinsdag 24 mei 2011 @ 12:54:02 #25
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_97243534
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 12:45 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Wezep is inderdaad een halte aan de vrije baan. Keren kan natuurlijk altijd, maar daar niet zonder een hoop aanwijzingen aki/ahob.
Dat accepteert NSR niet voor reguliere dienstuitvoering een maand lang. Dan zou je een keervoorziening moeten realiseren...

't Harde ligt idd beter, en wordt ook bij Lowlands voor busvervoer gebruikt. Heeft het niet ook een extra spoor?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 24 mei 2011 @ 12:56:43 #26
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_97243628
quote:
3s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 12:54 schreef Duvel het volgende:
't Harde ligt idd beter, en wordt ook bij Lowlands voor busvervoer gebruikt. Heeft het niet ook een extra spoor?
Ja :Y

en een bloedstollend smal perron trouwens, als dat wat boeit :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_97244402
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 11:45 schreef Igen het volgende:
Daar zijn ook plannen voor. Alleen geeft de opzet van Arriva en ProRail nog steeds niet echt goeie aansluitingen op die Emslandstrecke.
Ik heb een paar jaar geleden na verdwijnen "Inselzug" weleens een alternatieve dienstregeling naar Arriva gestuurd met suggesties voor een Sneltrein (Harlingen Haven) - Leeuwarden - Buitenpost - Groningen - Hoogezand-Sappemeer - Winschoten - Leer. Is nog altijd niets meegedaan. Kreeg alleen een standaard antwoord terug dat de "Inselzug" niet meer rijdt. :')
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 24 mei 2011 @ 13:24:45 #28
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_97244541
Over het traject naar Harlingen Haven gesproken: ik heb het idee dat de treinen beter op tijd rijden sinds de vertrekkruising met de trein naar Sneek-Stavoren er uit is en er via spoor 19 uitgereden kan worden.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 24 mei 2011 @ 13:28:28 #29
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_97244670
Hee moet je nou eens kijken:

quote:
Reizen met de OV-chipkaart in ICE International tussen Amsterdam, Utrecht en Arnhem

Indien u een geldig reisproduct (Reizen op Saldo) op uw OV-chipkaart heeft staan kunt u ook met uw OV-chipkaart reizen in ICE International tussen Amsterdam, Utrecht en Arnhem zonder (papieren) toeslag.
Wil u reizen met Fyra, dan is een papieren toeslag wel verplicht.
Ik ben om :+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_97244698
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 13:24 schreef Peterselieman het volgende:
Over het traject naar Harlingen Haven gesproken: ik heb het idee dat de treinen beter op tijd rijden sinds de vertrekkruising met de trein naar Sneek-Stavoren er uit is en er via spoor 19 uitgereden kan worden.
Echt hè. Alles rijdt gewoon altijd op tijd. Echt fantastisch. :)
pi_97247007
quote:
10s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 13:28 schreef Dr_Flash het volgende:
Hee moet je nou eens kijken:

[..]

Ik ben om :+
Maar wat nou als je van Amsterdam naar Köln wil? :D

Ik zag trouwens vandaag op de Hoekse Lijn een Mat '54 (geloof ik, het kwam vrij snel voorbij :P ) rijden. Iemand die weet wat ie daar deed? :o Ik zag 'm tussen Schiedam Nieuwland en Vlaardingen Oost omstreeks kwart voor 1.
Even later zag ik tussen Schiedam Centrum en Rotterdam Centraal de OV Chip VIRM, gekoppeld met een SGMm :o Ik geloof dat dat de IC naar Venlo was, maar dat weet ik niet zeker.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 24 mei 2011 @ 14:43:20 #32
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_97247193
Was die ene trein die je zag rood gekleurd?
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 24 mei 2011 @ 14:44:07 #33
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_97247219
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 14:43 schreef Peterselieman het volgende:
Was die ene trein die je zag rood gekleurd?
Ik zit ook net Somda te checken. :')
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 24 mei 2011 @ 14:45:09 #34
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_97247261
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 14:38 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Maar wat nou als je van Amsterdam naar Köln wil? :D
Nou dan koop je gewoon een kaartje naar Köln he :s) Dat heeft verder met die toeslag VOOR BINNENLANDSE REIZEN niet veel te maken natuurlijk :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_97247394
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 14:43 schreef Peterselieman het volgende:
Was die ene trein die je zag rood gekleurd?
Ja zeker, ik stapte trouwens zelf op Vlaardingen Oost in een Sprinter naar Rotterdam en op Oost stonden al een paar mensen klaar met fototoestellen dus het zal bekend zijn geweest :o

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 14:45 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou dan koop je gewoon een kaartje naar Köln he :s) Dat heeft verder met die toeslag VOOR BINNENLANDSE REIZEN niet veel te maken natuurlijk :D
Maar stel dat ze ooit gaan verplichten dat ik met mijn Studenten-OV in moet gaan checken, hoe ga ik dan zo'n reis maken?
  dinsdag 24 mei 2011 @ 14:49:40 #36
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_97247433
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 14:48 schreef Irritatie100 het volgende:
Maar stel dat ze ooit gaan verplichten dat ik met mijn Studenten-OV in moet gaan checken, hoe ga ik dan zo'n reis maken?
-O- Denk eens na? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 24 mei 2011 @ 14:50:27 #37
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_97247458
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 14:48 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Ja zeker, ik stapte trouwens zelf op Vlaardingen Oost in een Sprinter naar Rotterdam en op Oost stonden al een paar mensen klaar met fototoestellen dus het zal bekend zijn geweest :o
Ah, dan heb je de rode Plan U van het Spoorwegmuseum gezien. Een dieseltje. Niet alledaags op de Hoekse lijn.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_97247481
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 14:49 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

-O- Denk eens na? :?
Dan zou ik dus in Arnhem uit moeten stappen, naar een paaltje moeten rennen, uitchecken en weer terugrennen naar de trein om met m'n papieren kaartje de reis voort te zetten. Iets anders kan ik niet bedenken eigenlijk :P
pi_97247562
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 14:50 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Ah, dan heb je de rode Plan U van het Spoorwegmuseum gezien. Een dieseltje. Niet alledaags op de Hoekse lijn.
Maar wat deed ie er dan? :P
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 24 mei 2011 @ 14:55:35 #40
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_97247664
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 14:52 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Maar wat deed ie er dan? :P
http://www.spoorwensdag.nl/
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_97247742
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 14:55 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

http://www.spoorwensdag.nl/
Aha!
  dinsdag 24 mei 2011 @ 15:06:29 #42
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_97248123
quote:
10s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 14:50 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Dan zou ik dus in Arnhem uit moeten stappen, naar een paaltje moeten rennen, uitchecken en weer terugrennen naar de trein om met m'n papieren kaartje de reis voort te zetten. Iets anders kan ik niet bedenken eigenlijk :P
Ja, dat moet dan :Y

Al kan je dan net zo goed een aanbieding afwachten en gewoon een kaartje Amsterdam - Köln boeken natuurlijk :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_97258938
Als ik in Maastricht overstap van een NS trein naar een Veolia trein (naar Maastricht Randwyck) moet ik dan dus op Maastricht uit/in checken, of kan dat dus ook aan het einde van mn trip in Randwyck ?
  dinsdag 24 mei 2011 @ 19:07:51 #44
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_97259010
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 19:06 schreef Basekid_NZ het volgende:
Als ik in Maastricht overstap van een NS trein naar een Veolia trein (naar Maastricht Randwyck) moet ik dan dus op Maastricht uit/in checken, of kan dat dus ook aan het einde van mn trip in Randwyck ?
Uitchecken, en twee keer opstaptarief betalen.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 24 mei 2011 @ 19:08:06 #45
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_97259021
Als je met Veolia verder reist dan moet je op Maastricht bij de NS uitchecken en bij Veolia weer inchecken :')
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 24 mei 2011 @ 19:08:13 #46
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_97259029
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 19:07 schreef MREn het volgende:

[..]

Uitchecken, en twee keer opstaptarief betalen.
Je wordt genaaid! *O*
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 24 mei 2011 @ 19:08:49 #47
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_97259055
quote:
Eén kaart, voor het hele OV!
Ha. Ha.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 24 mei 2011 @ 19:09:00 #48
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_97259065
Met een papieren kaartje kun je gewoon zonder problemen doorreizen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_97259143
oke thanks :)

Ik zie net dat ik voor 1 cent dalkorting kan kopen dat geldig is in Limburg bij Veolia. Ga ik dat maar gebruiken...
  dinsdag 24 mei 2011 @ 19:13:17 #50
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_97259275
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 19:08 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ha. Ha.
Het is ook keurig één kaart voor het hele OV.

"Elke vervoerder zijn eigen paaltjes en tarief en u went er maar aan dat het meer kost en lastiger is dan eenmalig een kaartje te kopen" zal wel niet door de sloganselectie zijn gekomen.
Net als "U krijgt nu nóg meer oog voor de tram; bij de RET inchecken in het voertuig en bij de HTM op het paaltje, ook al is het het zelfde traject" *O*
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_97259444
Sjongejonge, de Benelux waar ik net in zat had maar 5 rijtuigen. Binnenlandse reizigers werden vriendelijk doch dringend verzocht om met binnenlandse treinen te reizen :') .
pi_97259679
quote:
11s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 12:06 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Waarom niet Meppel-Wezep? En het lijkt me ook dat Meppel-Apeldoorn logischer is, want dat is een kortere en snellere route.

Sowiewo gaat het een hoop gezeik opleveren. :X
Lijkt mij de volgende stations:

- Meppel
- 't Harde

De eerste ontwikkeling is dat het aantal reizigers in de zomer maanden al lager is maar ook nog eens drastisch afneemt met zulke berichten. Men zoekt alternatieven, tijdelijk met de auto, carpoolen, vakantie langer, etc.

Hoe zit het met Wijhe, Dalfsen en Raalte qua keervoorziening? Want de lijn Raalte - Nijverdal met DM'90 te rijden voor vier weken lijkt me ook niet erg handig.
pi_97259804
Kan er wel gekeerd worden aan de noordkant op het emplacement van Zwolle zonder het perron aan te doen? Dan zouden er nog doorgaande omgeleide treinen ingelegd kunnen worden.

Uit de richting Meppel naar de richting Deventer bijvoorbeeld.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 24 mei 2011 @ 19:28:02 #54
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_97260064
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 19:22 schreef Socios het volgende:
Kan er wel gekeerd worden aan de noordkant op het emplacement van Zwolle zonder het perron aan te doen? Dan zouden er nog doorgaande omgeleide treinen ingelegd kunnen worden.
Lijkt me onmogelijk, omdat er niet gekeerd kan worden daar. Lijkt me dat alleen Cargo en LM er langs kan.
quote:
Uit de richting Meppel naar de richting Deventer bijvoorbeeld.
Zie ergens op de vorige pagina :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 24 mei 2011 @ 19:29:03 #55
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_97260122
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 19:22 schreef Socios het volgende:
Kan er wel gekeerd worden aan de noordkant op het emplacement van Zwolle zonder het perron aan te doen? Dan zouden er nog doorgaande omgeleide treinen ingelegd kunnen worden.

Uit de richting Meppel naar de richting Deventer bijvoorbeeld.
Dat doen ze, maar cargo-only.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_97260165
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 19:29 schreef MREn het volgende:
Dat doen ze, maar cargo-only.
Als het met cargo kan, kan het ook met reizigerstreinen?
  dinsdag 24 mei 2011 @ 19:33:00 #57
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_97260386
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 19:29 schreef Socios het volgende:

[..]

Als het met cargo kan, kan het ook met reizigerstreinen?
Waar een wil is, is een weg ja...
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  dinsdag 24 mei 2011 @ 19:34:20 #58
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_97260461
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 19:33 schreef MREn het volgende:

[..]

Waar een wil is, is een weg ja...
Volgens mij maken ze corridors om één trein per week door te laten of zo?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_97260982
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 19:20 schreef Brembo het volgende:
Lijkt mij de volgende stations:

- Meppel
- 't Harde

De eerste ontwikkeling is dat het aantal reizigers in de zomer maanden al lager is maar ook nog eens drastisch afneemt met zulke berichten. Men zoekt alternatieven, tijdelijk met de auto, carpoolen, vakantie langer, etc.

Hoe zit het met Wijhe, Dalfsen en Raalte qua keervoorziening? Want de lijn Raalte - Nijverdal met DM'90 te rijden voor vier weken lijkt me ook niet erg handig.
Is er dan een keervoorziening nodig bij Wijhe? Tussen Olst en Deventer is het traject enkelsporig, dus je komt dan toch in de knoei met een tegenligger. Ik kan me sowieso voorstellen dat de trein tussen Roosendaal en Zwolle tijdens die 4 weken keert in Deventer en dat Olst en Wijhe het dan moeten stellen met een tijdelijke busverbinding. Heino, Raalte en Nijverdal West krijgen waarschijnlijk ook wel zo'n tijdelijke busverbinding.
  dinsdag 24 mei 2011 @ 19:43:18 #60
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_97261063
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 19:16 schreef Ireyon het volgende:
Sjongejonge, de Benelux waar ik net in zat had maar 5 rijtuigen. Binnenlandse reizigers werden vriendelijk doch dringend verzocht om met binnenlandse treinen te reizen :') .
Hoezo "we zullen dat produkt eens even goed vernaggelneuken zodat iedereen lekker de Fyra in wil"?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 24 mei 2011 @ 19:44:19 #61
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_97261126
In Deventer is nou ook niet echt gillend veel plek voor kerende treinen trouwens :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 24 mei 2011 @ 19:45:49 #62
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_97261200
quote:
15s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 19:44 schreef Dr_Flash het volgende:
In Deventer is nou ook niet echt gillend veel plek voor kerende treinen trouwens :N
Daarom denk ik dat ze wel in Wijhe of Olst gaan keren. Desnoods door middel van een tijdelijke voorziening.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_97261670
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 19:45 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Daarom denk ik dat ze wel in Wijhe of Olst gaan keren. Desnoods door middel van een tijdelijke voorziening.
Olst is met de aanwezige wissels en evenveel perrons als Deventer het meest geschikt..
Ook als je kijkt naar de locatie icm busvervoer.
dag
pi_97261882
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 15:06 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, dat moet dan :Y

Al kan je dan net zo goed een aanbieding afwachten en gewoon een kaartje Amsterdam - Köln boeken natuurlijk :Y
Waar heb je het over? Kaartje kopen met traject binnen Nederland gratis kan toch gewoon?
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  dinsdag 24 mei 2011 @ 19:59:45 #65
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_97261989
quote:
15s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 19:57 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Waar heb je het over? Kaartje kopen met traject binnen Nederland gratis kan toch gewoon?
Ik geef toe, het duurde bij mij ook even voor ik het probleem zag :Y Maar bij "Emmerich (gr)" staat geen CiCo volgens de laatste berichten ;)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 24 mei 2011 @ 20:07:19 #66
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_97262435
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 19:43 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Hoezo "we zullen dat produkt eens even goed vernaggelneuken zodat iedereen lekker de Fyra in wil"?
Voor zover ik weet is er een defect. Allang blij dat ze hem inkorten en niet opheffen... Er zijn immers zo goed als geen reserves.

[ Bericht 20% gewijzigd door James1988 op 24-05-2011 20:12:34 ]
pi_97262501
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 19:53 schreef Peter het volgende:
Olst is met de aanwezige wissels en evenveel perrons als Deventer het meest geschikt..
Ook als je kijkt naar de locatie icm busvervoer.
Ook qua wachttijd van de kerende trein is Olst het meest geschikt. Treinen uit Deventer komen namelijk aan om 26 en 56 en vertrekken in de tegengestelde richting om 03 en 33. De wachttijd is dan 7 minuten. In Wijhe is de wachttijd 25 minuten: aankomst vanuit Olst om 02 en 32, vertrek in omgekeerde richting om 27 en 57.
  dinsdag 24 mei 2011 @ 20:09:05 #68
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_97262553
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 20:07 schreef James1988 het volgende:

[..]

Voor zover ik weet is er een defect. Allang blij dat ze hem inkorten en niet opheffen... Er zijn immers zo goed als geen reserves.
Had je misschien eigenlijk iemand anders willen quoten? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_97262630
quote:
3s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 19:59 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik geef toe, het duurde bij mij ook even voor ik het probleem zag :Y Maar bij "Emmerich (gr)" staat geen CiCo volgens de laatste berichten ;)
CiCo?
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  dinsdag 24 mei 2011 @ 20:12:02 #70
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_97262725
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 20:10 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

CiCo?
'check-in, check-out'
hippe term voor een paaltje ;)
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  dinsdag 24 mei 2011 @ 20:13:03 #71
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_97262787
quote:
5s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 20:09 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Had je misschien eigenlijk iemand anders willen quoten? :?
Goede user, verkeerde post. Thanks en fixed.
  dinsdag 24 mei 2011 @ 20:15:15 #72
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_97262923
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 20:13 schreef James1988 het volgende:

[..]

Goede user, verkeerde post. Thanks en fixed.
Oh dat ja, dacht ik al wel ;) Mss is er een stam stuk of zo? Ik begreep dat die rijtuigen een beetje in clubjes van 3 bij elkaar moesten blijven?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport dinsdag 24 mei 2011 @ 20:15:34 #73
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_97262944
quote:
3s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 20:08 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Ook qua wachttijd van de kerende trein is Olst het meest geschikt. Treinen uit Deventer komen namelijk aan om 26 en 56 en vertrekken in de tegengestelde richting om 03 en 33. De wachttijd is dan 7 minuten. In Wijhe is de wachttijd 25 minuten: aankomst vanuit Olst om 02 en 32, vertrek in omgekeerde richting om 27 en 57.
En in Wijhe moet je niet alleen een keervoorziening aanleggen, ook moet je de beveiliging van Olst-Wijhe op tenminste 1 spoor aanpassen: er is geen mogelijkheid tot beveiligd links rijden daar.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 24 mei 2011 @ 20:16:19 #74
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_97262990
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 20:12 schreef MREn het volgende:

[..]

'check-in, check-out'
hippe term voor een paaltje ;)
Sja, sorry. Ik heb het niet bedacht -O-

Gewoon een "paaltje" zal er wel staan trouwens :+ Voor wat dat waard is :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 24 mei 2011 @ 20:16:55 #75
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_97263027
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 20:15 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Oh dat ja, dacht ik al wel ;) Mss is er een stam stuk of zo? Ik begreep dat die rijtuigen een beetje in clubjes van 3 bij elkaar moesten blijven?
De rijtuigen blijven bij NSR inderdaad bij groepjes in elkaar: BAB of BBB. Dat is echter iets administratiefs en geen technische reden. Bij Hispeed kan het dus gerust anders zijn.
pi_97263059
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 20:16 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Sja, sorry. Ik heb het niet bedacht -O-

Gewoon een "paaltje" zal er wel staan trouwens :+ Voor wat dat waard is :')
Jah en dan? Voor internationale reizen blijft een ov-chipkaart niet nodig, dus geldt je SOV gewoon als netkaart, binnen Nederland en hoef je niet in te checken en hoef je pas te bepalen vanaf emmercih(gr)
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  dinsdag 24 mei 2011 @ 20:21:30 #77
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_97263287
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 20:17 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Jah en dan? Voor internationale reizen blijft een ov-chipkaart niet nodig, dus geldt je SOV gewoon als netkaart, binnen Nederland en hoef je niet in te checken en hoef je pas te bepalen vanaf emmercih(gr)
Ja. En die persoon vroeg zich dus af hoe het zou moeten als je dus WEL verplicht zou gaan worden om met een SOV in en uit te checken. Dan heb je dat probleem dus wel :Y

En daar gaat niemand wat aan doen ook, want Amsterdam-Köln is nou niet direct een verbinding waarop de zogenaamde belangen van SOV-wapperend Nederland heel erg boeiend zijn voor de betreffende vervoerder. Denk ik :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 24 mei 2011 @ 20:22:17 #78
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_97263324
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 20:16 schreef James1988 het volgende:

[..]

De rijtuigen blijven bij NSR inderdaad bij groepjes in elkaar: BAB of BBB. Dat is echter iets administratiefs en geen technische reden. Bij Hispeed kan het dus gerust anders zijn.
Dan hoeven ze toch ook niet naar 5 in te korten als er 1 bak stuk is? Zou je denken? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_97263420
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 20:16 schreef James1988 het volgende:

[..]

De rijtuigen blijven bij NSR inderdaad bij groepjes in elkaar: BAB of BBB. Dat is echter iets administratiefs en geen technische reden. Bij Hispeed kan het dus gerust anders zijn.
Het was een BBABB stam dus dat zal wel niet met die setjes van 3 zijn gedaan :P . Maargoed, 't blijft gewoon een hoop geklungel met de Benelux. De trein ervoor werd al opgeheven in Roosendaal dus deze wel laten rijden was wel het minste wat ze konden doen.

En dan dat omroepen van de locatie van de 1ste klas rijtuigen, 'k snap niet waarom ze daar nog de moeite voor nemen. Ik heb werkelijk waar nog nooit meegemaakt dat die rijtuigen op de plek zaten die werd omgeroepen.
pi_97263509
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 20:15 schreef dennistd het volgende:
En in Wijhe moet je niet alleen een keervoorziening aanleggen, ook moet je de beveiliging van Olst-Wijhe op tenminste 1 spoor aanpassen: er is geen mogelijkheid tot beveiligd links rijden daar.
En die beveiliging is wel nodig, want de treinen in tegengestelde richting komen elkaar op dat traject tegen. :Y
  dinsdag 24 mei 2011 @ 20:30:08 #81
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_97263766
quote:
5s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 20:22 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dan hoeven ze toch ook niet naar 5 in te korten als er 1 bak stuk is? Zou je denken? :?
Wat ik van Somda begreep is dat de Oostenrijkers er moesten rijden, maar dat die met een defect terzijde staan (airco stuk). Deze 5 rijtuigen zijn kennelijk bij elkaar gesprokkeld.
  Redactie Sport dinsdag 24 mei 2011 @ 20:31:44 #82
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_97263865
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 20:25 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

En die beveiliging is wel nodig, want de treinen in tegengestelde richting komen elkaar op dat traject tegen. :Y
Nouja, je zou de treinen uit beide richtingen natuurlijk 3 minuten langer in Olst kunnen laten staan
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport dinsdag 24 mei 2011 @ 20:32:21 #83
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_97263895
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 20:23 schreef Ireyon het volgende:

[..]

En dan dat omroepen van de locatie van de 1ste klas rijtuigen, 'k snap niet waarom ze daar nog de moeite voor nemen. Ik heb werkelijk waar nog nooit meegemaakt dat die rijtuigen op de plek zaten die werd omgeroepen.
Met de pimpel gaat het 9 van de 10 keer goed hoor
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 24 mei 2011 @ 20:36:18 #84
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_97264151
quote:
3s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 20:31 schreef dennistd het volgende:

[..]

Nouja, je zou de treinen uit beide richtingen natuurlijk 3 minuten langer in Olst kunnen laten staan
Of tijdelijk een soort Glanerbrug-beveiliging (of wat was het :? ) Dat er maar 1 trein tegelijk voorbij een bepaald punt mag zijn.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_97264729
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 20:23 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Het was een BBABB stam dus dat zal wel niet met die setjes van 3 zijn gedaan :P . Maargoed, 't blijft gewoon een hoop geklungel met de Benelux. De trein ervoor werd al opgeheven in Roosendaal dus deze wel laten rijden was wel het minste wat ze konden doen.

En dan dat omroepen van de locatie van de 1ste klas rijtuigen, 'k snap niet waarom ze daar nog de moeite voor nemen. Ik heb werkelijk waar nog nooit meegemaakt dat die rijtuigen op de plek zaten die werd omgeroepen.
Simpele oplossing: Zet de 1e klas altijd in het midden :+
dag
pi_97265693
quote:
3s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 20:31 schreef dennistd het volgende:
Nouja, je zou de treinen uit beide richtingen natuurlijk 3 minuten langer in Olst kunnen laten staan
Wat wil je bereiken met 3 minuten wachttijd in Olst? :?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 24 mei 2011 @ 21:02:45 #87
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_97265829
De Wadlopers zijn eindelijk uit België vertrokken: http://www.flickr.com/photos/rob46/5754598417/
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 24 mei 2011 @ 21:15:47 #88
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_97266654
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 21:02 schreef Peterselieman het volgende:
De Wadlopers zijn eindelijk uit België vertrokken: http://www.flickr.com/photos/rob46/5754598417/
Argentinië :o

Tsjonge dat wordt lastig :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_97267612
Iemand enig idee of je een interrail global pass ook ergens aan een loket kunt kopen? :D Wil volgende week donderdag op pad voor 3 daagjes en ben een beetje bang dat dat ding er dan niet op tijd gaat zijn
  dinsdag 24 mei 2011 @ 21:35:30 #90
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_97267797
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 21:31 schreef RubenK het volgende:
Iemand enig idee of je een interrail global pass ook ergens aan een loket kunt kopen? :D Wil volgende week donderdag op pad voor 3 daagjes en ben een beetje bang dat dat ding er dan niet op tijd gaat zijn
Utrecht Centraal, balie NS HiSPeed ^O^

En andere NS HiSPeed balies dus ook :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_97268023
Nice! misschien kan ik woensdagavond al weg dan :P
  dinsdag 24 mei 2011 @ 21:45:02 #92
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_97268426
Kunnen ze zo voor je uitprinten hoor, geen probleem. Ik weet niet wat je van plan bent, maar ze kunnen ook de eerste (maximaal) twee reserveringen meteen voor je in orde maken. Maak daar gebruik van :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_97268444
NIJMEGEN - De stationsomgeving van Nijmegen en het station zelf gaan de komende tientallen jaren ingrijpend op de schop. Doel is een levendig en functioneel Centraal Station over zo'n 20-30 jaar, meldt de gemeente dinsdag.
De komende jaren groeit het dagelijkse aantal reizigers van nu 40.000 fors door, aldus de gemeente die rekent op meer drukte aan de westkant van het station als de nieuwe stadsbrug klaar is. Dan zijn een nieuwe ingang, aanpassingen aan de stationstunnel en fietsenstallingen hard nodig. Ook cultuur, werken en woningbouw zijn onderdeel van de plannen. Het Rijk noemt Nijmegen als voorbeeldproject.

*O* als het maar niet zo lang duurt als in Arnhem :P Het mag wel zo mooi worden.
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
pi_97268803
quote:
99s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 21:45 schreef Temlin het volgende:
NIJMEGEN - De stationsomgeving van Nijmegen en het station zelf gaan de komende tientallen jaren ingrijpend op de schop. Doel is een levendig en functioneel Centraal Station over zo'n 20-30 jaar, meldt de gemeente dinsdag.
De komende jaren groeit het dagelijkse aantal reizigers van nu 40.000 fors door, aldus de gemeente die rekent op meer drukte aan de westkant van het station als de nieuwe stadsbrug klaar is. Dan zijn een nieuwe ingang, aanpassingen aan de stationstunnel en fietsenstallingen hard nodig. Ook cultuur, werken en woningbouw zijn onderdeel van de plannen. Het Rijk noemt Nijmegen als voorbeeldproject.

*O* als het maar niet zo lang duurt als in Arnhem :P Het mag wel zo mooi worden.
Hoe lang duren de verbouwingen van....
Amsterdam C.
Rotterdam C.
Arnhem
Utrecht C.
en Den Haag C. nu officieel al?
dag
  dinsdag 24 mei 2011 @ 21:53:09 #95
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_97269026
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 21:50 schreef Peter het volgende:

[..]

Hoe lang duren de verbouwingen van....
Amsterdam C.
Rotterdam C.
Arnhem
Utrecht C.
en Den Haag C. nu officieel al?
Nou inderdaad. Waar stopt het eens met die megalo projecten? 20-30 jaar :') Dan is iedereen dood man.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_97269160
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 21:50 schreef Peter het volgende:

[..]

Hoe lang duren de verbouwingen van....
Amsterdam C.
Rotterdam C.
Arnhem
Utrecht C.
en Den Haag C. nu officieel al?
2015 moet alles klaar zijn. (Of eerder)
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
pi_97269439
Utrecht snap ik het nu ook niet echt van. Nooit problemen gehad daar. Midden in de spits makkelijk binnen 5 minuten op het jaarbeursplein vanaf het busstation. Behalve als er veel husvrouwen zijn die nog nooit een station gezien lijken te hebben en niet snappen hoe treinen werken.
En al die prognoses over reizigersgroei zou ik ook wel eens onderbouwt willen zien. Want de stijgingen waar op ingezet werd de afgelopen jaren, zijn nooit gehaald. Behalve bij de aanbestedingslijnen.

Op Dordrecht hebben ze nu ook het 1 en ander verandert. Met 1 of andere kap op een plek waar nooit een hond langer dan 2 seconden staat.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  dinsdag 24 mei 2011 @ 22:00:54 #98
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_97269553
Stel je nou voor om alle lijnen die Utrecht Centraal aan doen, aan te besteden? :o :X
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 24 mei 2011 @ 22:01:58 #99
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_97269619
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 14:55 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

http://www.spoorwensdag.nl/
Ah, daarvoor ben ik vandaag op pad geweest, en niet voor de Plan U te fotograferen.
Ik fungeerde als (extra) fotograaf bij Wens 23 (Monster - Hoek van Holland, dan met trein naar Rotterdam en Tilburg en per lijnbus naar de Efteling).
Heenweg verliep prima, alles keurig geregeld. Alleen terug in Tilburg ging het bijna mis omdat de IC van 17:25 ri Den Haag (wij tot Rotterdam) overvol was. Gevolg dat wij met 3 rolstoelen, een rollator (8 gehandicapten en 12 begeleiders incl fotografen) ons bij drie deuren moesten spreiden, maar de HC de deuren al wou sluiten toen wij met de servicemedewerkers naar de derde deur wouden verplaatsen... Toen kreeg hij van de servicemedewerker even de wind van voren :D
pi_97269634
quote:
99s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 21:55 schreef Temlin het volgende:

[..]

2015 moet alles klaar zijn. (Of eerder)
Dan beginnen we van vooraf aan :'). Maar hoop dat er dan is wat in de infra wordt geinvesteerd. In Nijmegen zou een betere west-uitgang met misschien een busplatform niet gek zijn :).

quote:
15s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 19:44 schreef Dr_Flash het volgende:
In Deventer is nou ook niet echt gillend veel plek voor kerende treinen trouwens :N
Je kunt er als je de materieelplanning goed doet, twee stammen ICRm kwijt op een zijde, dus het kan opzich prima. Dan kan je deventer als eindpunt alleen om dan eerst met de trein naar Apeldoorn en dan de bus naar Zwolle moeten pakken, lijkt me ook niet fijn. Ik gok dat de trein doorrijdt tot Wijhe.

Ze hebben in Ah-z toch ook een tijdelijke installatie neergezet?
pi_97269646
quote:
11s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 22:00 schreef Dr_Flash het volgende:
Stel je nou voor om alle lijnen die Utrecht Centraal aan doen, aan te besteden? :o :X
Nee, want op het HRN is de drgl al goed. Maar waar moet die gigantische reizigersgroei vandaankomen. Alle wegen rond Utrecht zijn verbreed of gaan verbreed worden. De files nemen af. Dan gaan er juist minder mensen met de trein.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  dinsdag 24 mei 2011 @ 22:03:43 #102
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_97269733
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 22:02 schreef Brembo het volgende:
Je kunt er als je de materieelplanning goed doet, twee stammen ICRm kwijt op een zijde, dus het kan opzich prima. Dan kan je deventer als eindpunt alleen om dan eerst met de trein naar Apeldoorn en dan de bus naar Zwolle moeten pakken, lijkt me ook niet fijn. Ik gok dat de trein doorrijdt tot Wijhe.

Ze hebben in Ah-z toch ook een tijdelijke installatie neergezet?
Punt is alleen wel dat er in Dv ook nog andere treinen komen, die WEL normaal door moeten kunnen rijden ;)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 24 mei 2011 @ 22:06:26 #103
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_97269918
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 14:52 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Maar wat deed ie er dan? :P
Om even in reactie van Peterselieman een duidelijker antwoord te geven: http://www.spoorwensdag.n(...)7-spoorwenns-express
pi_97270261
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 22:03 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Punt is alleen wel dat er in Dv ook nog andere treinen komen, die WEL normaal door moeten kunnen rijden ;)
Spoor 3 - Deventer - Roosendaal , keert op zichzelf.
De sprinter en ic naar Rotterdam op spoor 1.

Spoor 4
Schiphol :14 :44
Enschede :19 :49
Dat past toch prima :P.
pi_97270605
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 22:02 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Nee, want op het HRN is de drgl al goed. Maar waar moet die gigantische reizigersgroei vandaankomen. Alle wegen rond Utrecht zijn verbreed of gaan verbreed worden. De files nemen af. Dan gaan er juist minder mensen met de trein.
Je weet toch hoe dat gaat: grafiekje maken en dan lineair extrapoleren. De belastingbetaler betaalt wel. Overigens gaat Eindhoven ook nog op de schop, ook met het argument van toenemende reizigersaantallen. Dat project moet in 2016 klaar zijn.
  dinsdag 24 mei 2011 @ 22:17:10 #106
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_97270698
Sprintertjes naar Apd en Es doen we ook niet meer aan? En in de spits moeten er 4 uit en naar Rotterdam keren he :P

maar misschien kan het wel hoor, heel goed heb ik er ook niet naar gekeken :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_97271075
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 22:15 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Je weet toch hoe dat gaat: grafiekje maken en dan lineair extrapoleren. De belastingbetaler betaalt wel. Overigens gaat Eindhoven ook nog op de schop, ook met het argument van toenemende reizigersaantallen. Dat project moet in 2016 klaar zijn.
Ja, het is echt een ramp. Eindhoven heeft echt geen capaciteitsproblemen. En heeft het dat wel, ram dan gewoon een brug halverwege die perrons. Dat is namelijk het grootste probleem.
Bij Utrecht ook, omdat ze de jaarbeurstraverse gaan verbouwen, staan daar allemaal houden platen. Zie ik daar 2 schilders al die platen blauw verven. Wat is dat voor zinloze werkverschaffing :{w

En dan zul je zien dat ze overal consequent net als in Hilversum toch de perrons verkeerd gaan doen voor die SLT.
Rotterdam was wel echt nodig.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  dinsdag 24 mei 2011 @ 22:23:30 #108
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_97271191
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 22:21 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Ja, het is echt een ramp. Eindhoven heeft echt geen capaciteitsproblemen. En heeft het dat wel, ram dan gewoon een brug halverwege die perrons. Dat is namelijk het grootste probleem.
Een tweede dwarsverbinding is daar wel dringend gewenst ja. Be it brug, be it tunnel.

Nog harder nodig dan in Almelo, waar ze zoiets ook wel kunnen gebruiken.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_97271425
Er komt dus een tunnel van 35 meter breed naast de huidige van 8 m breed. Er kunnen dan ook liften geplaatst worden, wat op dit moment nog een probleem is.
pi_97271427
'k Snap ook niet waarom Eindhoven zonodig verbouwd moet worden.. Tuurlijk is het druk in de spits als er in 4 minuten 2 sprinters en 4 intercities arriveren/vertrekken, maar 't loopt altijd prima door in de tunnel. En ja, een uitgang aan de oostzijde was sowieso een betere beslissing geweest. Scheelt toch al gauw 2x de volledige perronlengte naar de TU lopen :{w
pi_97271830
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 22:26 schreef Ireyon het volgende:
'k Snap ook niet waarom Eindhoven zonodig verbouwd moet worden.. Tuurlijk is het druk in de spits als er in 4 minuten 2 sprinters en 4 intercities arriveren/vertrekken, maar 't loopt altijd prima door in de tunnel. En ja, een uitgang aan de oostzijde was sowieso een betere beslissing geweest. Scheelt toch al gauw 2x de volledige perronlengte naar de TU lopen :{w
Precies. Sowieso waar is die 35 meter voor nodig. Ze zien het geloof ik als een belangrijke wandelroute, maar ik heb het nooit gezien.
Ze moeten gewoon bij ieder station vanaf nu zorgen dat er 2 goed bereikbare ingangen zijn. Nu is er altijd 1 zo ondergeschikt dat niemand 'm gebruikt.

Gaat die tunnel van R'dam eigenlijk nog breder? Want die is wel veel te smal.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_97271907
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 22:26 schreef Ireyon het volgende:
'k Snap ook niet waarom Eindhoven zonodig verbouwd moet worden.. Tuurlijk is het druk in de spits als er in 4 minuten 2 sprinters en 4 intercities arriveren/vertrekken, maar 't loopt altijd prima door in de tunnel. En ja, een uitgang aan de oostzijde was sowieso een betere beslissing geweest. Scheelt toch al gauw 2x de volledige perronlengte naar de TU lopen :{w
Je kunt ook naar het eind van het perron lopen, de sporen oversteken richting de treindienstleiding en daar linksaf. Dan kom je uit bij het Dommeltunneltje. :Y
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_97273091
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 22:32 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Je kunt ook naar het eind van het perron lopen, de sporen oversteken richting de treindienstleiding en daar linksaf. Dan kom je uit bij het Dommeltunneltje. :Y
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De huidige tunnel en voorgevel zijn volgens mij, historisch erfgoed. Daarom wordt er een tweede tunnel bijgemaakt. Mij lijkt een aansluiting bij de dommeltunnel van meer nut.
pi_97273551
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 22:02 schreef Brembo het volgende:
[..]
Je kunt er als je de materieelplanning goed doet, twee stammen ICRm kwijt op een zijde, dus het kan opzich prima. Dan kan je deventer als eindpunt alleen om dan eerst met de trein naar Apeldoorn en dan de bus naar Zwolle moeten pakken, lijkt me ook niet fijn. Ik gok dat de trein doorrijdt tot Wijhe.

Ze hebben in Ah-z toch ook een tijdelijke installatie neergezet?
Wijhe als eindpunt is echt niet haalbaar. Er liggen geen wissels, dus je moet over hetzelfde spoor terug naar Olst. Bovendien is het hele traject Zwolle-Olst niet geschikt om linkerspoor te rijden. Er staan dus geen seinen, en alle overwegen die je tegenkomt hebben alleen van de andere kant een aanrij-sectie, die gaan zonder aanpassingen dus pas dicht zodra je met de eerste wiel-as *op* de overweg bent.

Die aanpassingen kunnen volgens mij economisch gezien echt nooit uit...

Stel trouwens dat leeg materieel keren op het opstelterrein bij Zwolle wel mogelijk is, dan kun je natuurlijk wel naar Wijhe rijden, leeg naar Zwolle, keren, leeg naar Wijhe en dan weer terug!
pi_97274226
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 22:50 schreef Brembo het volgende:
De huidige tunnel en voorgevel zijn volgens mij, historisch erfgoed. Daarom wordt er een tweede tunnel bijgemaakt. Mij lijkt een aansluiting bij de dommeltunnel van meer nut.
Ik vrees dat een paar honderd TU-studenten en -medewerkers onvoldoende argument is om daar een aansluiting te gaan maken.

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 22:57 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Wijhe als eindpunt is echt niet haalbaar. Er liggen geen wissels, dus je moet over hetzelfde spoor terug naar Olst. Bovendien is het hele traject Zwolle-Olst niet geschikt om linkerspoor te rijden. Er staan dus geen seinen, en alle overwegen die je tegenkomt hebben alleen van de andere kant een aanrij-sectie, die gaan zonder aanpassingen dus pas dicht zodra je met de eerste wiel-as *op* de overweg bent.

Die aanpassingen kunnen volgens mij economisch gezien echt nooit uit...

Stel trouwens dat leeg materieel keren op het opstelterrein bij Zwolle wel mogelijk is, dan kun je natuurlijk wel naar Wijhe rijden, leeg naar Zwolle, keren, leeg naar Wijhe en dan weer terug!
Er gaan ook rails en wissels verlegd worden tijdens die 4 weken. Daarom is het maar de vraag of keren bij Zwolle kan.
pi_97274335
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 23:06 schreef lyolyrc het volgende:
Er gaan ook rails en wissels verlegd worden tijdens die 4 weken. Daarom is het maar de vraag of keren bij Zwolle kan.
Ja, dat weet ik, maar volgens mij vooral aan de west-kant van het station, daar moet het meeste gebeuren voor de Hanzelijn en het aansluiten van het vierde perron. Volgens mij heb je aan de oostkant echt nog wel een paar spoortjes geschikt om te keren naar/van Meppel/Deventer.

Maarja, het duurt nog een jaar, we zien het tegen die tijd vast wel! :)
pi_97274448
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 23:08 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Ja, dat weet ik, maar volgens mij vooral aan de west-kant van het station, daar moet het meeste gebeuren voor de Hanzelijn en het aansluiten van het vierde perron. Volgens mij heb je aan de oostkant echt nog wel een paar spoortjes geschikt om te keren naar/van Meppel/Deventer.

Maarja, het duurt nog een jaar, we zien het tegen die tijd vast wel! :)
Wil jij de treinen naar het noorden via Deventer sturen? :?
  dinsdag 24 mei 2011 @ 23:12:31 #118
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_97274591
Deventer is het centrum van het heelal beste vriend. Onderschat dat niet.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_97274786
quote:
11s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 23:10 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Wil jij de treinen naar het noorden via Deventer sturen? :?
Dat gebeurt wel vaker hoor, maar dan met wel een echte stop langs het perron in Zwolle: afgelopen jaar is er al meerdere keren tijdens werkzaamheden bij de IJsselbrug de intercity Groningen-Zwolle-Amersfoort veranderd in Groningen-Zwolle-(Deventer)-Roosendaal

quote:
6s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 23:12 schreef Dr_Flash het volgende:
Deventer is het centrum van het heelal beste vriend. Onderschat dat niet.
Inderdaad, zo is het! 8-)
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 24 mei 2011 @ 23:19:45 #120
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_97275048
Ik denk dat het keren niet mogelijk is omdat de infra nabij station Zwolle op de schop gaat. Mijn vermoeden is dat ook aan de oostkant wat wissels en bovenleidingen worden vervangen. Zo kunnen de treinen straks sneller binnenkomen en vertrekken.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_97275194
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 23:15 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Dat gebeurt wel vaker hoor, maar dan met wel een echte stop langs het perron in Zwolle: afgelopen jaar is er al meerdere keren tijdens werkzaamheden bij de IJsselbrug de intercity Groningen-Zwolle-Amersfoort veranderd in Groningen-Zwolle-(Deventer)-Roosendaal
En dat was met stop in Zwolle, wat volgens het persbericht niet mogelijk is.
quote:
Inderdaad, zo is het! 8-)
Zwolle-tegen-Deventerrellen!! })
  dinsdag 24 mei 2011 @ 23:33:19 #122
258802 Yreal
henk..!
pi_97275769


Faalfoto, maar vond em wel hip.

Zat vol met kwijlende mongols die een leuk dagje hadden :s)
  dinsdag 24 mei 2011 @ 23:38:12 #123
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_97276015
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 23:22 schreef lyolyrc het volgende:
Zwolle-tegen-Deventerrellen!! })
oh je relt maar een eind raak joh :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 24 mei 2011 @ 23:39:55 #124
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_97276090
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 23:33 schreef Yreal het volgende:
[ link | afbeelding ]

Faalfoto, maar vond em wel hip.
Ik heb wel kostelijke momenten beleefd in zoeen trein moet ik zeggen O+

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 24 mei 2011 @ 23:45:45 #125
258802 Yreal
henk..!
pi_97276355
Wat voor iets is het?
  dinsdag 24 mei 2011 @ 23:47:22 #126
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_97276426
een Plan U in een zinkfabriek :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_97277064
Goed, dan ga ik ook eens een foto-reisverslagje posten...

Afgelopen zondag eens gekeken hoe het er bij onze oosterburen aan toe gaat, en met een SchönerTagTicket NRW een dagje rondgedwaald door Nordrhein-Westfalen.

De route: Deventer - Enschede - Dortmund - Wuppertal - Köln - Mönchengladbach - Venlo - Arnhem - Deventer.

Te beginnen in Enschede:


1. De LINT van de Prignitzer Eisenbahn komt binnenrijden op spoor 5 van station Enschede. Let ook even op het dwergseintje aan het eind van perron 4, wat al jarenlang niets anders doet dan rood licht geven aangezien het spoor daar op houdt B-)
Er zijn overigens plannen om binnenkort heel station Enschede om te gooien, en de trein naar Gronau hier van spoor 4 te laten vertrekken. Scheelt een heel eind omlopen als je over wilt stappen van/naar de andere treinen.

Vervolgens bracht dit treintje mij naar Gronau, en door naar Dortmund. Een groot gedeelte van dit traject is trouwens nog steeds voorzien van arm-seinen en een ter plaatse bediend seinhuis op ieder station! :D


2. Station Dortmund, Alwaar de S-Bahn S8 naar Hagen, doorgaand als S5 naar Wuppertal, Düsseldorf en Mönchengladbach gereed staat.
Niet ver buiten Dortmund barstten de donkere wolken die je op de vorige foto al enigszins kunt zien open in een enorme plensbui, zodanig dat je het spoor naast je niet meer kunt zien! Waterdichtheid van de trein getest en goed gekeurd ^O^

In Wuppertal was het weer droog, en kon ik weer foto's maken, van wel hele bijzondere treinen: hier rijden ze niet op de rails, maar hangen ze eronder aan!

3. De 'Keiserwagen' van de Wuppertaler Schwebebahn kwam toevallig precies langs toen ik er stond te fotograferen. De machinist zwaaide/toeterde zelfs nog even :@

Terug op het station reed net de trein naar Venlo voor mijn neus weg, maarja, ik wilde toch ook nog even langs Keulen.


4. De spoorbrug, ookal zie je geen treinen :P Het was vrij druk, en ik had maar een kwartiertje de tijd dus niet heel geweldige foto's kunnen maken helaas.
Nog wel eentje met een trein voor de liefhebbers dan:



Hierna via Venlo en nog een tussenstop op station Arnhem (die verbouwing schiet eindelijk echt op!) weer terug naar huis.

Nog wat meer foto's: http://imgur.com/a/0rYzK/

[ Bericht 2% gewijzigd door Scarlet_Dragonfly op 25-05-2011 00:08:40 (linkje naar hele album toegevoegd) ]
  woensdag 25 mei 2011 @ 00:05:20 #128
258802 Yreal
henk..!
pi_97277163
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 00:02 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Goed, dan ga ik ook eens een foto-reisverslagje posten...

Afgelopen zondag eens gekeken hoe het er bij onze oosterburen aan toe gaat, en met een SchönerTagTicket NRW een dagje rondgedwaald door Nordrhein-Westfalen.

De route: Deventer - Enschede - Dortmund - Wuppertal - Köln - Mönchengladbach - Venlo - Arnhem - Deventer.

Te beginnen in Enschede:

[ link | afbeelding ]
1. De LINT van de Prignitzer Eisenbahn komt binnenrijden op spoor 5 van station Enschede. Let ook even op het dwergseintje aan het eind van perron 4, wat al jarenlang niets anders doet dan rood licht geven aangezien het spoor daar op houdt B-)
Er zijn overigens plannen om binnenkort heel station Enschede om te gooien, en de trein naar Gronau hier van spoor 4 te laten vertrekken. Scheelt een heel eind omlopen als je over wilt stappen van/naar de andere treinen.

Vervolgens bracht dit treintje mij naar Gronau, en door naar Dortmund. Een groot gedeelte van dit traject is trouwens nog steeds voorzien van arm-seinen en een ter plaatse bediend seinhuis op ieder station! :D

[ link | afbeelding ]
2. Station Dortmund, Alwaar de S-Bahn S8 naar Hagen, doorgaand als S5 naar Wuppertal, Düsseldorf en Mönchengladbach gereed staat.
Niet ver buiten Dortmund barstten de donkere wolken die je op de vorige foto al enigszins kunt zien open in een enorme plensbui, zodanig dat je het spoor naast je niet meer kunt zien! Waterdichtheid van de trein getest en goed gekeurd ^O^

In Wuppertal was het weer droog, en kon ik weer foto's maken, van wel hele bijzondere treinen: hier rijden ze niet op de rails, maar hangen ze eronder aan!
[ link | afbeelding ]
3. De Wuppertaler Schwebebahn

Terug op het station reed net de trein naar Venlo voor mijn neus weg, maarja, ik wilde toch ook nog even langs Keulen.

[ link | afbeelding ]
4. De spoorbrug, ookal zie je geen treinen :P Het was vrij druk, en ik had maar een kwartiertje de tijd dus niet heel geweldige foto's kunnen maken helaas.
Nog wel eentje met een trein voor de liefhebbers dan:

[ link | afbeelding ]

Hierna via Venlo en nog een tussenstop op station Arnhem (die verbouwing schiet eindelijk echt op!) weer terug naar huis.
Gronau O+ O+
  woensdag 25 mei 2011 @ 00:09:12 #129
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_97277347
Mooie plaat in Dortmund met die donkere wolken O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_97277821
O ja, trouwens, die Duitse conducteurs zijn al net zo onvoorspelbaar wanneer ze kaartjes komen knippen als hier in Nederland. In de trein van Enschede naar Dortmund heb ik de conducteur 3x gezien, in de overige 5 treinen waar ik in gezeten heb helemaal niemand meer...
  Redactie Sport woensdag 25 mei 2011 @ 04:13:19 #131
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_97281561
quote:
5s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 21:00 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Wat wil je bereiken met 3 minuten wachttijd in Olst? :?
De kruising ligt nu ten noorden van Olst, en als je maar één spoor wilt ombouwen is dat wat lastig :P
Wanneer je de kruising verlegt naar station Olst, heb je daar geen last van.
De tijden zijn nu:
x.26 -> Zwolle
x.33 -> Deventer

Als je de trein uit Wijhe 4 minuten eerder laat vertrekken daar en de trein naar Wijhe 4 minuten laat wachten dan kun je dus met één omgebouwd spoor toe.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport woensdag 25 mei 2011 @ 04:15:12 #132
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_97281575
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 00:02 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Te beginnen in Enschede:

[ link | afbeelding ]
1. De LINT van de Prignitzer Eisenbahn komt binnenrijden op spoor 5 van station Enschede. Let ook even op het dwergseintje aan het eind van perron 4, wat al jarenlang niets anders doet dan rood licht geven aangezien het spoor daar op houdt B-)
Er zijn overigens plannen om binnenkort heel station Enschede om te gooien, en de trein naar Gronau hier van spoor 4 te laten vertrekken. Scheelt een heel eind omlopen als je over wilt stappen van/naar de andere treinen.
Klein verbeterpuntje: het is geen Lint maar een Talent.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 25 mei 2011 @ 04:28:07 #133
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_97281621
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 04:15 schreef dennistd het volgende:

[..]

Klein verbeterpuntje: het is geen Lint maar een Talent.
Inderdaad, Lint'en zijn kut.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  woensdag 25 mei 2011 @ 04:52:18 #134
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_97281655
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 22:31 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Precies. Sowieso waar is die 35 meter voor nodig. Ze zien het geloof ik als een belangrijke wandelroute, maar ik heb het nooit gezien.
Ze moeten gewoon bij ieder station vanaf nu zorgen dat er 2 goed bereikbare ingangen zijn. Nu is er altijd 1 zo ondergeschikt dat niemand 'm gebruikt.

Gaat die tunnel van R'dam eigenlijk nog breder? Want die is wel veel te smal.
Ik ga uit van een laag driecijferig getal...
  woensdag 25 mei 2011 @ 05:08:20 #135
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_97281674
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 22:02 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Nee, want op het HRN is de drgl al goed. Maar waar moet die gigantische reizigersgroei vandaankomen. Alle wegen rond Utrecht zijn verbreed of gaan verbreed worden. De files nemen af. Dan gaan er juist minder mensen met de trein.
Ik denk dat de files blijven staan of zelfs aangroeien als lokale overheden doelloos VINEX-wijken uit de grond stampen. Filebestrijding is slechts een zoethoudertje voor de verstokte automobilist...
  woensdag 25 mei 2011 @ 07:29:03 #136
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_97281999
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 23:33 schreef Yreal het volgende:
Zat vol met kwijlende mongols die een leuk dagje hadden :s)
Ik hoop niet dat je die 'kwijlende mongols' verkeerd bedoelt ;)
  woensdag 25 mei 2011 @ 08:26:58 #137
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_97282533
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 23:19 schreef Peterselieman het volgende:
Ik denk dat het keren niet mogelijk is omdat de infra nabij station Zwolle op de schop gaat. Mijn vermoeden is dat ook aan de oostkant wat wissels en bovenleidingen worden vervangen. Zo kunnen de treinen straks sneller binnenkomen en vertrekken.
Reken er inderdaad maar niet op.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 25 mei 2011 @ 09:33:44 #138
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_97283849
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 07:29 schreef greavy het volgende:

[..]

Ik hoop niet dat je die 'kwijlende mongols' verkeerd bedoelt ;)
Want anders...? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 25 mei 2011 @ 09:46:20 #139
258802 Yreal
henk..!
pi_97284148
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 07:29 schreef greavy het volgende:

[..]

Ik hoop niet dat je die 'kwijlende mongols' verkeerd bedoelt ;)
Oh nee hoor, maar ik hou niet zo van politiek correct gedrag. Mensen met het Syndroom van Down met speeksel in hun mondhoeken is ook weer een beetje te :') . Erg leuk om te zien zo'n trein en die gasten zagen er verdomd gelukkig uit.

Alleen had ik wel zoiets van , deze trein rijd 10 km/u en mijn trein zit er achter :%
  woensdag 25 mei 2011 @ 09:48:51 #140
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_97284220
Wij hadden een spoorwensclubje dat een rondleiding kreeg op de post.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 25 mei 2011 @ 10:08:05 #141
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_97284674
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 22:31 schreef Ascendancy het volgende:

Gaat die tunnel van R'dam eigenlijk nog breder? Want die is wel veel te smal.
Inclusief winkels komt het straks uit op 49 meter
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 25 mei 2011 @ 10:08:38 #142
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_97284685
In de Metro van vandaag staat een overzichtje van waar verbouwd wordt... op dit moment zijn 10 stations in verbouwing. Metro, pagina 2.
  woensdag 25 mei 2011 @ 10:14:12 #143
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_97284829
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 10:08 schreef James1988 het volgende:
In de Metro van vandaag staat een overzichtje van waar verbouwd wordt... op dit moment zijn 10 stations in verbouwing. Metro, pagina 2.
Den Bosch? :? Alweer? :?

En je kunt je inderdaad afvragen waar al die reizigersverdubbelingen vandaan moeten komen :') Als je dan nu extra asfalt gaat aanleggen langs de A12 weten we in ieder geval waar het NIET vandaan gaat komen :')

Enneh "even doorbijten voor de reiziger"? Het is al zeker 6 jaar ieder weekend even doorbijten voor de reiziger. En zo te zien blijft dat de komende 20 jaar nog zo :{
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_97284925
Het valt in Nederland meer op omdat het spoor intensief gebruikt wordt en er naar verhouding weinig spoor ligt. In Duitsland zijn de lijsten met werkzaamheden ellenlang maar daar zijn zoveel spoorlijnen dat het minder opvalt. Vaak wordt daar ook maar 1 spoor buiten gebruik genomen voor spoorvernieuwing of onderhoud, terwijl hier in NL dat niet kan/mag.
  woensdag 25 mei 2011 @ 11:29:21 #145
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_97287063
quote:
15s.gif Op woensdag 25 mei 2011 10:14 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Den Bosch? :? Alweer? :?
Fly-over Diezebrug en aanpassing emplacement.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 25 mei 2011 @ 11:32:24 #146
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_97287170
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 05:08 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Ik denk dat de files blijven staan of zelfs aangroeien als lokale overheden doelloos VINEX-wijken uit de grond stampen. Filebestrijding is slechts een zoethoudertje voor de verstokte automobilist...
Dat inderdaad. Als ze nou van meet af aan zorgen voor goed OV in die wijken, dan heb je kans dat mensen dat ook gebruiken. Nou bouwen ze eerst zo'n wijk en pas als er mensen wonen denken ze dat het misschien wel handig is om er een bus heen te sturen of er in de buurt een trein te laten stoppen.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  woensdag 25 mei 2011 @ 11:34:41 #147
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_97287243
quote:
3s.gif Op woensdag 25 mei 2011 11:29 schreef Duvel het volgende:

[..]

Fly-over Diezebrug en aanpassing emplacement.
:Y , de rails die voor het postperron/gebouw lagen zijn allemaal weg.

voor meer info ->
http://www.prorail.nl/Pub(...)brief%203%20SiDB.pdf
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  woensdag 25 mei 2011 @ 11:39:18 #148
258802 Yreal
henk..!
pi_97287389
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 11:32 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Dat inderdaad. Als ze nou van meet af aan zorgen voor goed OV in die wijken, dan heb je kans dat mensen dat ook gebruiken. Nou bouwen ze eerst zo'n wijk en pas als er mensen wonen denken ze dat het misschien wel handig is om er een bus heen te sturen of er in de buurt een trein te laten stoppen.
ja, of heel misschien is het gewoon chiller om zelf te rijden ipv op de bus te hoeven wachten, daarna op de trein moeten wachten en daarna hutje mutje worden te vervoerd?
pi_97287858
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 04:13 schreef dennistd het volgende:

[..]

De kruising ligt nu ten noorden van Olst, en als je maar één spoor wilt ombouwen is dat wat lastig :P
Wanneer je de kruising verlegt naar station Olst, heb je daar geen last van.
De tijden zijn nu:
x.26 -> Zwolle
x.33 -> Deventer

Als je de trein uit Wijhe 4 minuten eerder laat vertrekken daar en de trein naar Wijhe 4 minuten laat wachten dan kun je dus met één omgebouwd spoor toe.
Dit zou inderdaad passen, maar het is de vraag of er aanpassingen gedaan gaan worden. Bovendien rijdt er een bus tussen Zwolle en Deventer die ook Olst en Wijhe aandoet. De kosten van spoor- en dienstregelingaanpassing wegen waarschijnlijk niet op tegen een paar extra bussen laten rijden. Te zijner tijd zullen we het wel zien. :)
  woensdag 25 mei 2011 @ 12:19:01 #150
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_97288848
quote:
3s.gif Op woensdag 25 mei 2011 11:29 schreef Duvel het volgende:

[..]

Fly-over Diezebrug en aanpassing emplacement.
Oh ja klopt. Ik wou zeggen, het station is onlangs nog jarenlang in de verbouwing geweest. Maar goed, ook van deze aanpassingen gaan we WEER last hebben natuurlijk. Even doorbijten :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator woensdag 25 mei 2011 @ 12:52:15 #151
155227 crew  Guppy
dus
pi_97290144
:W

Ik ben terug uit New York en heb daar kennis gemaakt met de AirTrain O+ Wat een leuk en handig treintje is dat! Geen bestuurder, en hij rijdt de hele dag rondjes op JFK. Supermakkelijk, en je kunt reuzegoedkoop naar Manhattan reizen.

Daarnaast kon ik het niet laten en ben ik even bij de Amtrak treinen wezen kijken. Dat viel me toch een beetje tegen, moet er niet aan denken daarmee een lange reis te maken :X wat spartaans wel!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')