Omniej | dinsdag 8 februari 2011 @ 22:17 |
Voorgaande delen: Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 16 Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 15 Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 14 Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 13 Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 12 Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 11 Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 10 Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 9 Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 8 Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 7 Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 6 Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 5 Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 4 Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 3 Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert(s) deel2 Heb je een fotografie vraag? Vraag het de expert(s)! Laatste vraag:
| |
Isdatzo | dinsdag 8 februari 2011 @ 22:18 |
Ja mijn antwoord met mooi plaatje vooral overslaan hè ![]() | |
Omniej | dinsdag 8 februari 2011 @ 22:19 |
Jouw antwoord was ineens weggehaald... Edit: Je loopt met me te fucken hè. ![]() ![]() | |
Isdatzo | dinsdag 8 februari 2011 @ 22:20 |
Fok deed vreemd omdat ik m'n bericht aanpaste toen het topic op slot ging. Bugje ofzo ![]() Geen idee watskebeurt. | |
kanovinnie | dinsdag 8 februari 2011 @ 22:22 |
Mooi, hij stond nu altijd op evaluative. Heeft dat veel invloed op de foto's? Bedankt! goed voorbeeld ![]() Binnenkort maar een keertje uitvogelen hoe 't allemaal in zijn werk gaat enzo. ![]() | |
Isdatzo | dinsdag 8 februari 2011 @ 22:25 |
Als de belichting goed is, is 'ie goed. Alleen bij centre weighted heb je over alle voorkomende situaties gemiddeld gezien een beter kloppende indicatie in je zoeker dan wanneer je 1 van de andere modi zou gebruiken. Om te zien of een foto daadwerkelijk goed belicht is kan je het beste het histogram bekijken. | |
kanovinnie | dinsdag 8 februari 2011 @ 22:25 |
Fraai antwoord. Bedankt! ![]() | |
Microtubuli | dinsdag 8 februari 2011 @ 22:30 |
Wat doet de macro-stand precies bij een compact camera met de lens? | |
kanovinnie | dinsdag 8 februari 2011 @ 22:31 |
iig de het diafragma zo groot mogelijk, en hij gaat proberen om op dingen die vlakbij zitten te focussen. | |
Neo-Mullen | woensdag 9 februari 2011 @ 16:09 |
Er zijn van die websites waar je soms heel eenvoudige, creatieve foto's ziet. Foto's die iedereen eigenlijk kan maken maar wel soms echt mooi kunnen zijn. Vaak foto's met een symbool. Ja, dit is vrij cliche, maar kan iemand me zo'n website geven? Kan het niet echt vinden op internet. | |
Ynske | woensdag 9 februari 2011 @ 19:08 |
k zit echt te denken wat je nu bedoelt, maar t kwartje word geen 25 euro hier ![]() | |
zquing | woensdag 9 februari 2011 @ 21:36 |
Hangt er vanaf, bij sommige inderdaad wat kanovinnie zegt. Bij andere gaat hij echt in de macromodus, wat inhoudt dat je niet meer op oneindig kan focussen en mogelijk het minimale diafragma toeneemt. Dit allemaal omdat de positie van de verschillende lenzen wordt veranderd | |
Neo-Mullen | woensdag 9 februari 2011 @ 22:22 |
![]() Nouja, ik kom soms op websites terecht of krijg powerpointpresentaties van kennissen toegestuurd waarin je foto's ziet die heel eenvoudig zijn opgebouwd en toch een mooie betekenis hebben. Meest bekende vorm van dit soort fotografie zal beslist zoiets zijn | |
KneiterS | zaterdag 19 februari 2011 @ 15:40 |
Valt onderstaande foto nog te redden? Dan doel ik met name op de zonnevlek links en eventueel op de (te) witte lucht linksboven. Het mooiste zou zijn als er bijvoorbeeld ergens een tutorial te vinden is, die stap voor stap uitlegt hoe ik dit voor elkaar kan krijgen.![]() | |
Ynske | zaterdag 19 februari 2011 @ 15:42 |
imageshack werkt niet goed met fok, zou m ff ergens anders uploaden | |
zquing | zaterdag 19 februari 2011 @ 15:48 |
het betreffende plaatje![]() | |
kanovinnie | zaterdag 19 februari 2011 @ 15:52 |
Vaticaan! Tof! Ben je ook de Sint Pieter op geweest? | |
Omniej | zaterdag 19 februari 2011 @ 15:59 |
Enige manier waarop die foto nog te redden is, is als je er een andere lucht inplakt. De oorspronkelijke lucht terughalen gaat niet werken in ieder geval. | |
KneiterS | zaterdag 19 februari 2011 @ 19:57 |
Ja zijn we ook geweest! Erg mooi Rome en met name Vaticaanstad. Okej bedankt. Maar eens kijken of dat mij mooi gaat lukken dan. Zou de foto graag gebruiken in een album. | |
jappy-b | zaterdag 19 februari 2011 @ 20:55 |
Ik heb laatst eindelijk een 35mm 1.8G DX kunnen vinden voor mn D3000 maar hoef ik nu rekening meer te houden met de crop factor of blijft die 35mm gelijk aan +/- 50mm FX? | |
Omniej | zaterdag 19 februari 2011 @ 20:58 |
Als je een crop body gebruikt, moet je altijd rekeninghouden met de cropfactor. Dus die 35mm is qua beeldhoek op de D3000 gelijk aan ± 50mm op FF inderdaad. | |
Neo-Mullen | zondag 20 februari 2011 @ 20:14 |
Als je een stervormige foto wilt van een lichtje, dan moet je toch met een groot diafragma schieten? | |
kanovinnie | zondag 20 februari 2011 @ 20:26 |
Juist een klein diafragma (groot getal) dacht ik. | |
Neo-Mullen | zondag 20 februari 2011 @ 20:38 |
Je hebt inderdaad gelijk. Thanks ![]() | |
_Multiply86_ | maandag 21 februari 2011 @ 00:06 |
Iemand tips hoe ik de kleuren van mn foto's wat mooier kan krijgen, "sprekender" ? Ik heb sinds kort een canon 500D met een Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS en heb photoshop CS5. Ik vind zoiets wel erg mooi http://martinepmfotografie.webs.com/apps/photos/ Wat foto's die ik gemaakt heb. http://i979.photobucket.c(...)n-forum/_MG_2194.jpg http://i979.photobucket.c(...)n-forum/_MG_2222.jpg http://i979.photobucket.c(...)n-forum/_MG_2289.jpg | |
Ericr | maandag 21 februari 2011 @ 00:18 |
Probeer eerst eens de vibrance omhoog te brengen, betere oplossing dan de verzadiging omhoog te brengen. Betere oplossing dan verzadiging omhoog. | |
zquing | maandag 21 februari 2011 @ 00:31 |
![]() zoiets? | |
_Multiply86_ | maandag 21 februari 2011 @ 00:38 |
Mm dat is ook niet echt wat ik bedoel, weer net teveel. Lastig uit te leggen.. vind het nu te standaard wat ik heb. Wil dat het net een tikkie specialer is. Zal ook eens kijken naar die vibrance dan..als ik het kan vinden haha. | |
Omniej | maandag 21 februari 2011 @ 00:44 |
Is toch niets mis met de kleuren van jouw foto's? Misschien dat ze van een beetje extra contrast nog wat opknappen, maar voor de rest... In CS5 kun je vibrance trouwens (onder andere) in je layerpanel vinden. Even op het zwart/witte rondje van de adjustment layers klikken en dan een vibrance adjustment layer toevoegen. Maar ik denk dat je meer hebt aan een contrast adjustment. | |
_Multiply86_ | maandag 21 februari 2011 @ 00:48 |
Ah oke thanx. Dan zal ik wel eens gaan knutselen met photoshop. Kan ook gewoon aan mij liggen hoor haha, heb het gewoon in mn hoofd zitten dat ik wil dat de honden er net wat meer uitknallen. Maar het moet ook weer niet te nep worden natuurlijk. En zo lang ben ik hier nog niet mee bezig, dus moet nog veel leren;) | |
Omniej | maandag 21 februari 2011 @ 01:14 |
Zoiets zou ik er eerder van hebben gemaakt:![]() Ietsje meer contrast en een beetje scherper. Veel scheelt het niet, maar op zich wel genoeg denk ik. ![]() | |
_Multiply86_ | maandag 21 februari 2011 @ 01:27 |
Ja dat scheelt idd maar een klein beetje, maar wel net iets mooier. Hoe heb je het scherper gemaakt dan? Heb van de week weer een paar wandelingen, dus kan weer zat oefenen;) | |
kanovinnie | maandag 21 februari 2011 @ 13:01 |
Volgens mij doet die foto het ook goed in zwart-wit. Zeker als je de ogen dan niet in zwart-wit zet ![]() | |
Schanulleke | maandag 21 februari 2011 @ 15:48 |
Ik ben op zoek naar een GPS photo tracker. Ik zie heel veel verschillende mogelijkheden en prijzen. Sommigen schuiven op de flitservoet, anderen moet je los synchroniseren op basis van de interne klok van je camera en die van de tracker. Kan iemand me uitleggen wat precies de voor en nadelen zijn? | |
Gluut | dinsdag 22 februari 2011 @ 14:32 |
Ik heb hulp nodig bij een probleem. Ik ben in het bezit van een EF-S 17-85 IS USM en deze heeft autofocus problemen. De ene keer focussed die op alle afstanden en de andere keer pak hij hem gewoon niet. Ik heb geen error 01 of 99. Bij een vriend van me die een 50D heeft is het zelfde probleem. Heeft iemand een oplossing of enig idee waardoor dit komt? | |
Ynske | dinsdag 22 februari 2011 @ 16:09 |
Heb je de contactpunten van je lens al eens schoon gemaakt? | |
Doodkapje | dinsdag 22 februari 2011 @ 16:09 |
Zit er genoeg detail in het beeld? Dus niet dat je op een egaal vlak zit te focussen? ...misschien een hele simpele gedachte, maar ik vraag het toch maar even ![]() | |
Gluut | dinsdag 22 februari 2011 @ 16:17 |
Ben niet aan het richting om een egaal vlak, genoeg details als je het mij vraagt. Contactpunten zijn schoon, op dit doet die het na behoren.... erg vreemd! | |
een2drie | donderdag 24 februari 2011 @ 00:16 |
Hoe snel moet een SD kaartje minimaal zijn om geen last te hebben van lange verwerkingstijden? En welke merken zijn aan te raden? | |
zquing | donderdag 24 februari 2011 @ 00:19 |
Hangt af van je camera, maar class8 is niet zo duur en ik heb goede ervaringen met Transcend http://bit.ly/gIKMn3 | |
Neo-Mullen | donderdag 24 februari 2011 @ 00:35 |
De professionele lenzen serie van Canon is de L-serie. Heeft Nikon ook zo'n serie? Kenmerkend aan bijvoorbeeld witte lenzen, rode randen etc... en hebben die ook een aparte vermelding om aan te tonen dat het de betere lenzen zijn? | |
zquing | donderdag 24 februari 2011 @ 01:03 |
Gouden randje(volgens mij noggeeneens op al hun lenzen), maar niet echt een andere benaming oid. Afwerking van hun pro-line is ook stukken beter. | |
Omniej | donderdag 24 februari 2011 @ 01:04 |
Een Nikonian zou nu antwoorden dat elke Nikon-lens gelijkwaardig is aan de L-serie van Canon natuurlijk. ![]() Maar aangezien ik een Canonian ben: Nikon heeft niet zo'n duidelijke professionele serie zoals Canon dat heeft, maar eigenlijk is het ook bullshit natuurlijk. Een lens is goed of niet goed, maar da's niet afhankelijk van de aanwezigheid van een rode ring. Ook met een rode ring blijft een schijtlens een schijtlens, en een stukje topglas zal ook zonder rode ring nog een stukje topglas zijn. ![]() | |
Marloes30 | zaterdag 26 februari 2011 @ 16:33 |
Hallo, Heb een vraagje over hoe ik mijn studio opstelling het beste kan plaatsen om zo'n soort foto te maken: Ik heb 3 flitskoppen+ 2 softboxen | |
Forno | zaterdag 26 februari 2011 @ 17:39 |
Zou de 2 softboxen erboven plaatsen, zo laag mogelijk. De flitsers zo laag mogelijk, op de grond, en via reflectoren laten bouncen tussen de mensen in? Heb ook weinig ervaring, maar dat zou mijn eerste testopstelling zijn. | |
kanovinnie | zaterdag 26 februari 2011 @ 17:41 |
Ik zou 't leuker make kwa opstelling, en ze niet met hun hoofden tegen elkaar aan leggen, maar dat degene links of rechts van iemand met zijn/haar hoofd tegen je schouder/nek aan ligt, en dan met je oor op je schouder. Zal vast niet te begrijpen zijn, dus als je wilt zal ik 't wel even painten ![]() | |
Vendris | zaterdag 26 februari 2011 @ 17:52 |
doe maar, dit topic kan wel enige hilariteit gebruiken ![]() | |
Omniej | zaterdag 26 februari 2011 @ 18:16 |
Ik begrijp er echt helemaal niets van, kom maar op met die verduidelijkende paint. ![]() | |
kanovinnie | zaterdag 26 februari 2011 @ 18:29 |
![]() Zo dus! Ik heb meteen een flitsopstelling gemaakt. ![]() | |
Marloes30 | zaterdag 26 februari 2011 @ 18:35 |
Bedankt voor het meedenken! Kannovinnie, ik had hem wel begrepen hoor, maar bedankt voor de ophelderende tekening!! Geweldig met die kameel?? erbij ![]() Ga het een dezer dagen eens proberen | |
Ruud | zaterdag 26 februari 2011 @ 18:36 |
![]()
| |
kanovinnie | zaterdag 26 februari 2011 @ 18:39 |
Kat. Maar het kan inderdaad ook een kameel zijn. Pas wel op, het is een kutbeest. Hij is in je studio aan het poepen. ![]() | |
kanovinnie | zaterdag 26 februari 2011 @ 18:40 |
Ik ging er van uit dat ze een Hindoestaanse familie ging fotograveren ![]() | |
Marloes30 | zaterdag 26 februari 2011 @ 18:47 |
Weg dan met dat beest, ik heb alleen een parkiet en daar gaat het kooitje van dicht, scheelt een hoop rotzooi ![]() | |
Omniej | zaterdag 26 februari 2011 @ 18:48 |
Op zich een leuk idee, maar ai, ai, ai wat ontstaat er een tussenruimte. ![]() ![]() Edit: Kut, spuit 11. Iets met volgende pagina's enzo. ![]() | |
kanovinnie | zaterdag 26 februari 2011 @ 18:49 |
En wat is daar het probleem van? ![]() Jouw studio, jouw probleem. Ik kan er ook niets aan doen. | |
Azreal | zaterdag 26 februari 2011 @ 22:58 |
Geeft dat niet juist extra lading voor een artistieke statement? ![]() | |
Flaccid | maandag 28 februari 2011 @ 00:25 |
![]() http://www.photographyserved.com/gallery/UnderNight/838617 Hoe creer je dit steriele effect in deze foto serie? Dat zachte, beetje rare stijltje? | |
Vendris | maandag 28 februari 2011 @ 12:21 |
volgens mij op dezelfde manier als mensen normaliter HDR fotos maken, door fotos met meerdere sluitertijden te fuseren. Kan het natuurlijk fout hebben, ik doe zelf nit veel aan avond / nacht. | |
Visitor.Q | maandag 28 februari 2011 @ 15:24 |
Het is, los van het HDR effect (wat ik denk dat het is), ook qua onderwerp een erg gave serie. | |
zquing | maandag 28 februari 2011 @ 15:27 |
Ik zou haast zeggen dat het was ingeflitst, maar als je kijkt naar de schaduwen zie je dat niet zo is gedaan. Ik ben onder de indruk moet ik zeggen | |
Flaccid | maandag 28 februari 2011 @ 17:08 |
Enorm gaaf vond ik het dus ook, goede serie! Maar het gaat hier om HDR dus, had ik niet in eerste instantie gedacht. | |
Doodkapje | maandag 28 februari 2011 @ 17:09 |
Je kunt uit 1 foto ook een HDR trekken. Wellicht is het zo gebeurd... | |
Flaccid | dinsdag 1 maart 2011 @ 11:05 |
1 Raw foto neem ik aan dan? | |
Omniej | dinsdag 1 maart 2011 @ 12:30 |
Raws zijn sowieso aan te raden bij HDR, maar als je er een uit één foto haalt al helemaal ja. Zou niet eens weten of dit simpelweg HDR is trouwens. 't Effect is echt heel gaaf, het ziet er allemaal zo 'smooth' uit, maar zonder dat details verloren gaan. | |
problematiQue | dinsdag 1 maart 2011 @ 13:04 |
Is dat gladde niet gewoon ruisreductie? | |
Omniej | dinsdag 1 maart 2011 @ 14:37 |
Daar dacht ik ook aan ja, maar da's wel een verdomd goede ruisreductie dan... D'r zit nog best een hoop detail in de foto's. | |
polariteit | dinsdag 1 maart 2011 @ 14:46 |
ik kan de exifs niet zien helaas, maar ik denk samenvoegen van 2 foto's: 1 met lange sluitertijd voor de omgeving, en 1 met korte sluitertijd met de personen erin... gokje hoor! | |
problematiQue | dinsdag 1 maart 2011 @ 14:48 |
Die ene foto van de garage-ingang waar een auto gestreept is te zien en waar een persoon op de grond ligt wijst daar wel op ja. In ieder geval voor die foto. | |
rubje | maandag 7 maart 2011 @ 11:12 |
Ik heb een vraag met als antwoord graag in jip en janneke stapsgewijs taal. ![]() Ik heb een foto van iemand die vanwege zonlicht in zijn gezicht overbelicht is,een wat bolle toet/wang) heeft en de vraag is. -hoe haal die dat overbelichte zonlicht weg - hoe maak je zijn gezicht smaller(meer V-vorm) en die bolle wang dus weg/plat...(zo lijk je wat jonger dus) Bedankt alvast voor de hulp. ![]() | |
kanovinnie | maandag 7 maart 2011 @ 12:41 |
Afhankelijk van hoe ver overbelicht kan je in photoshop oid de exposure wat naar beneden halen. Echt overbelichte foto's is een ander verhaal. Gezichten smaller maken is voor mij een stap te ver ![]() Mijn vraag, is 1 iso stap omhoog (200>400) ook 1 sluiter/diafragma stap naar beneden? | |
Forno | maandag 7 maart 2011 @ 12:54 |
Je kunt in highlights (overbelichte gebieden) repareren met bijvoorbeeld lightroom, capture nx2, photoshop. Er zijn grenzen. Je kunt niet tevoorschijn toveren wat er niet is. Een RAW is beter te repareren dan een JPG. Dus als je nog een RAW hebt, werk van daaruit. Hoe je dat exact doet, hangt af van het programma dat je gebruikt. Heb geen ervaring met photoshop, dus dat weet ik niet. Al ben ik zelf geen fan van al te heftige bewerkingen. Een beetje oppoetsen meer niet. @Kanovinnie. Lijkt me wel. Een stap is een stap. Je kunt stappen tegen elkaar wegstrepen. ISO 200>400 = sluitertijd 1/60<1/125s bijvoorbeeld. [ Bericht 2% gewijzigd door Forno op 07-03-2011 14:09:52 (oops foutje in sluitertijd) ] | |
kanovinnie | maandag 7 maart 2011 @ 13:00 |
Ik weet wel dat het met diafragma en sluitertijd zo is, maar van iso weet ik niet zeker. Vandaar de vraag. Als je het stelt zoals jij het zegt is het wel logisch, 200>400, 2 keer zo lichtgevoelig, sluitertijd 2 keer zo snel. | |
Ericr | maandag 7 maart 2011 @ 13:01 |
Behalve de gehele belichting aan te passen in Lightroom of Photoshop kan je natuurlijk ook een gedeelte van de foto aanpassen qua belichting. Dodge and burn, in dit geval burn. Als je tenminstw wel in RAW hebt geschoten, in Jpeg ga je zoals gezegd niet of amper redden van overbelichting. | |
Ruud | maandag 7 maart 2011 @ 13:21 |
Trek eens aan het Recovery schuifje in Lightroom ![]() | |
zquing | maandag 7 maart 2011 @ 14:13 |
een stop is een stop | |
Omniej | maandag 7 maart 2011 @ 14:35 |
Al werkt recovery ook maar zelden écht goed vind ik... Als al je highlights verdwijnen wordt je foto vaak zo'n mat, contrastloos plaatje. Hoe dan ook hangt de manier van bewerken eigenlijk van de foto af. En of hij überhaupt nog te 'redden' is. Maar aangezien het een foto van een persoon is, zul je wel geen voorbeeld willen posten zeker? ![]() @Kano: dat geldt uiteraard ook voor je ISO. | |
Ericr | maandag 7 maart 2011 @ 15:03 |
Recovery werkt op alle delen, lokale aanpassing op een echt overbelicht gedeelte verstoort een stuk minder. Als een foto echt zwaar overbelicht is valt er overigens weinig te redden en zeker niet bij een Jpeg. | |
kanovinnie | maandag 7 maart 2011 @ 15:08 |
Ik had niet echt een idee van hoe 't zat, maar nu is het iig duidelijk. Thanks! ![]() | |
rubje | donderdag 10 maart 2011 @ 10:42 |
@ iedereen: ik heb CS2 en CS 5 van Photoshop en de foto's zijn in.jpg. ![]() dus?.. welk stappen en waar vind ik ze om het beste eruit te halen als oplossing? ![]() | |
Vendris | donderdag 10 maart 2011 @ 12:42 |
. [ Bericht 99% gewijzigd door Vendris op 10-03-2011 12:43:14 ] | |
kanovinnie | donderdag 10 maart 2011 @ 12:43 |
Het overbelichte deel op een hoofd van een portret. Ik heb geen idee, hooguit de exposure wat knijpen. Maar als het echt overbelicht is op een jpeg kan je er weinig mee doen denk ik. | |
Ericr | donderdag 10 maart 2011 @ 12:55 |
Dodge and burn, in dit geval burn dus. Dat kan je ook toepassen op een Jpeg. Zijn genoeg tutorials voor te vinden, hier heb je er alvast 1 : http://www.khulsey.com/ph(...)burn_dodge_tool.html | |
Azreal | donderdag 10 maart 2011 @ 16:41 |
De bolle wang kun je misschien wel fixen door de omtrek van het gezicht te selecteren en dan Edit>Transform>Warp te doen en het daarmee bij te stellen. Alleen vraagt dat wel wat oefening. Als iemand een betere manier weet, ben ik daar trouwens erg in geïnteresseerd. | |
Ruud | vrijdag 11 maart 2011 @ 19:45 |
Bestaat er zoiets als een maximale sluitertijd? M.a.w. is het slecht voor je camera als de sluiter, laat ik zeggen, een half uur open staat? | |
Omniej | vrijdag 11 maart 2011 @ 20:02 |
Neuh, mits je het op een verantwoordelijke manier doet natuurlijk. Ga je 'm zonder filter op de zon richten en een half uur de sluiter open laten staan, kan ik me niet voorstellen dat dat erg plezierig is voor je sensor (die brandt gewoon door gok ik zo), maar in het donker of met een goed ND-filter is een sluitertijd van een half uur absoluut geen probleem. Edit: Laat ik het anders zeggen: zolang je aan de sluitertijd van een half uur nog een goed belichte foto overhoudt (dus geen volledig witte), zal 't geen probleem zijn. [ Bericht 5% gewijzigd door Omniej op 11-03-2011 20:09:57 ] | |
Ruud | vrijdag 11 maart 2011 @ 20:09 |
Thanks. Nee, ik richt 'm niet op de zon ![]() Het is om te testen of ik zo'n foto kan maken d.m.v. 1 opname i.p.v. verschillende foto's samenvoegen. | |
Omniej | vrijdag 11 maart 2011 @ 20:13 |
Kan prima. ![]() | |
Ruud | vrijdag 11 maart 2011 @ 20:15 |
Ik zie het nu ook ja ![]() Uur inderdaad. Binnenkort eens proberen als het wat warmer is buiten ![]() | |
Flaccid | zaterdag 12 maart 2011 @ 09:58 |
Ik zat laatst te bladeren in een fotografie blaadje. Toen kwam er iets over lenzen. Ik heb laatst voor 170 euro een 35mm Nikkor lensje gekocht. Dan zie ik daar een 24mm Nikon lens voor 1600 euro. Ik geloof maar al te graag dat die lens beter is, maar wat is er beter aan dan? | |
Miesjel | zaterdag 12 maart 2011 @ 11:00 |
Waarschijnlijk de lichtsterkte.. En vibration reduction zou ook een deel van de prijs kunnen zijn. Maar ik vraag me af of ik het er ooit uit zou krijgen.. Ben toch een hobby fotograaf (in wording) | |
Azreal | zaterdag 12 maart 2011 @ 11:14 |
Lichtsterkte is 1 ding, maar ook scherpte, contrast en kleuren zijn vaak veel beter. Ook verwacht ik dat zo'n lens bij elke grootte van het diafragma even scherp is, waar dat bij goedkopere lenzen gewoon niet zo is. Alleen of dat ook waar is weet ik niet. Als je het verschil een keer goed wilt kunnen zien, zou je een oude Nikkor prime lens kunnen kopen en die vergelijken met een hedendaagse lens uit een goedkopere categorie. Zo is mijn 135mm f2.8 Nikkor ondanks de krassen op de frontlens nog steeds met gemak de beste lens die ik heb. | |
problematiQue | zaterdag 12 maart 2011 @ 11:25 |
• Die lens is een stuk wijder (gelijk aan 16mm op DX), en dus moeilijker te ontwerpen (35mm voor DX is zo'n beetje de makkelijkste focale lengte om een lens voor te ontwerpen). • Omdat hij lichtsterker, wijder en voor FX is, zijn alle stukken glas groter. Er zitten ook meer stukken glas in, en een aantal speciale die duurder zijn. • De lens zit mechanisch beter in elkaar en heeft sealing tegen regen en stof • Er zit in de lens een stillere en snellere AF motor. • Het is geen massa-productie product, en er zit dus een grotere marge op. | |
Flaccid | zaterdag 12 maart 2011 @ 11:42 |
@Problematque,@Miesjel,@Azrael: Thanks, zoiets vermoedde ik al ![]() | |
Ssytse | zaterdag 12 maart 2011 @ 22:50 |
Zijn er voor- of nadelen wanneer ik een kleurenfilm zwart-wit laat ontwikkelen? Of deze analoog gemaakte kleurenfoto's digitaal omzet naar zwart-wit? | |
Azreal | zaterdag 12 maart 2011 @ 22:56 |
Ja, kleurenfilm heeft vaak veel minder contrast dan zwart-wit film. Voor kleurenfilm is het belangrijk om contrast tussen kleuren te hebben, dus moeten ze even sterk naar voren komen. In zwart-wit krijg je dus dat een hoop kleuren richting dezelfde grijstint gaan. Digitaal omzetten naar zwart-wit kan wel, dan kun je met de kleurbalans gaan spelen om een beter contrast te krijgen. | |
Ssytse | zaterdag 12 maart 2011 @ 23:00 |
Dus wanneer de eis is dat de foto's zwart-wit zijn en analoog gemaakt zijn kan ik voor het beste resultaat beter een zwart-wit film gebruiken? | |
Azreal | zaterdag 12 maart 2011 @ 23:04 |
Yep, en afhankelijk van wat je wilt, ook nog met een kleurfilter voor je lens (voor nog meer contrast). | |
Ssytse | zaterdag 12 maart 2011 @ 23:05 |
Helemaal duidelijk, bedankt! | |
Microtubuli | zaterdag 12 maart 2011 @ 23:06 |
Geen dank! | |
Microtubuli | zaterdag 12 maart 2011 @ 23:07 |
Is het mogelijk dat ruis bij hogere iso-waardes over een paar jaar zo minimaal aanwezig is dat je met extreem hoge isowaardes kunt fotograferen? En dan bv in donkere omgevingen probleemloos sluitertijden van 1/100 kunt gebruiken? | |
kanovinnie | zaterdag 12 maart 2011 @ 23:08 |
Wat is extreem hoog? Er zijn nu al camera's die met iso waardes van 102.000 werken. Ik neem aan dat de ruis steeds meer onderdrukt wordt, maar in het donker met 1/100 werken zal niet zo snel gebeuren. | |
Omniej | zaterdag 12 maart 2011 @ 23:10 |
Ruisprestaties worden alsmaar verder verbeterd, dus ja, ongetwijfeld zal het over enige tijd vast wel mogelijk zijn om op hoge ISO's redelijk ruisvrije beelden te schieten. Vergeet niet dat er ook nu al camera's zijn die tot zeker 12.800 nog vrij goed presteren. ![]() | |
kanovinnie | zondag 13 maart 2011 @ 10:27 |
Ik ben op zoek naar een boek waarin het verbeteren van foto's in photoshop (liefst cs5, die heb ik namelijk) wordt uitgelegd. Ik merk dat online tutorials niet echt werken voor mij. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik kom wel redelijk wat boeken tegen, zoals bijvoorbeeld deze of deze. Maar welke nou de beste is kan ik zo ook niet zien. Zijn er nog andere boeken die stap voor stap de functies van photoshop uitleggen? | |
Azreal | zondag 13 maart 2011 @ 15:39 |
Persoonlijk heb ik een abonnement op Advanced Photoshop. Daar staan altijd leuke tutorials in met soms erg goeie tips voor het soepen van foto's. En ik heb een paar keer les gehad van een pro (o.a. een lezing van Robin Preston, damn, dat was leerzaam). | |
Ener-G | zondag 13 maart 2011 @ 17:54 |
Dat kan nu al: ![]() ISO12800, 50/1.4 1/50. Nog donkerder en je ziet met het blote oog ook niks meer. Dit was met mn D700 trouwens, met een D3s kom je nog een of 2 stops verder. Danny weet daar wel wat vanaf gok ik ![]() | |
actuele_vertrektijd | donderdag 17 maart 2011 @ 15:24 |
Ik ben sinds kort de gelukkige eigenaar van een oud beessie, een 600mm f4 IF-ED manual focus. De lenskap (ingebouwde variant) heeft een paar 'tikjes' gehad en zit klem, iemand suggesties om dit los te krijgen anders dan met grof geweld (een beetje wrikken etc heb ik al geprobeerd, maar tot nu toe zonder succes. Met een pulley of misschien zelfs gaten in de kap boren (eng) om een staaf erdoor te steken om grip op de zaak te krijgen... Het is op zich niet een groot probleem, het probleem is de grootte (goed lezen ![]() | |
problematiQue | donderdag 17 maart 2011 @ 15:36 |
Ik zou eens een specialist opzoeken. Die weet misschien zonder de lens te beschadigen de kap er uit te krijgen. Zelf gaan lopen wrikken zou ik persoonlijk een beetje bang van worden. | |
Ener-G | donderdag 17 maart 2011 @ 15:42 |
Als je grip nodig hebt zou je eens van die rubber doekjes kunnen proberen ipv boren, maar een specialist is wel verstandiger. | |
Neo-Mullen | donderdag 17 maart 2011 @ 15:45 |
Maar met zulke ISO waarden is je sensor toch van belang? Sowieso heb je een fullframe nodig zodat de pixels niet zo op elkaar gedrukt zijn. Maar ik gok dat nabewerking ook een hoop kan ![]() | |
Omniej | donderdag 17 maart 2011 @ 15:47 |
Kan toch best? Ik zie in de grote versie niet echt iets wat op enorme ruisreductie lijkt eerlijk gezegd... | |
Neo-Mullen | donderdag 17 maart 2011 @ 15:48 |
Ik krijg nooit zulke mooie kleuren ![]() Altijd verzadiging doen met PS enzo... | |
actuele_vertrektijd | donderdag 17 maart 2011 @ 15:50 |
Dat 'wrikken' was ook inderdaad erg beangstigend en ik heb niet mijn best gedaan om kracht te zetten. Die rubber doekjes is nog wel een idee, met 2 personen, 1 de lens en de ander de kap vasthouden... Alternatief is gewoon lekker laten zitten... | |
Omniej | donderdag 17 maart 2011 @ 15:51 |
Je hebt ook geen D700 en 50/1.4 denk ik. ![]() | |
Neo-Mullen | donderdag 17 maart 2011 @ 15:54 |
Dat een lens goed kan zijn voor de kleuren, ok. Maar wat heeft een body daar mee te maken? Heb een 450D met de 18-55 IS 70-300 IS USM en de 50/1,8. | |
Ener-G | donderdag 17 maart 2011 @ 16:02 |
Nabewerking heb ik niet zo gek veel aan gedaan eigenlijk, wat croppen en rotaten (ik schiet nog weleens scheef ![]() Verkleinen naar webformaat doet ook al een hoop, maar dat is hetzelfde als je hem afdrukt op een 10x15 print. Wat ik aan wou geven is dat je wat iso waardes betreft nu al eigenlijk belachelijk donkere dingen kan fotograferen dan wat er ooit met film mogelijk was. Nog hoger en je gaat richting nachtkijker achtige prestaties, want dan zie je met het blote oog dan al minder dan de camera. De D3s doet dat nog een stop of 2 beter, en ik geloof dat Nikon ook al had aangegeven dat ze voorlopig niet nog verder gaan proberen om de iso prestaties op te krikken. | |
Omniej | donderdag 17 maart 2011 @ 16:06 |
Het ging toch over de ISO-prestaties? ![]() Die foto van Ener-G hierboven is dus geschoten op 12.800 en dat hoef je met de 450D zoals je weet niet te proberen. Ik dacht dat jij je afvroeg of deze zo uit de camera kwam en ging er vanuit dat je het over het ruisniveau had, vandaar dat ik de body erbij haalde. ![]() | |
Neo-Mullen | donderdag 17 maart 2011 @ 16:10 |
Sorry ik week ook eigenlijk af van het onderwerp en stelde daardoor zelf mijn eigen vraag. Ik doelde even puur op het feit hoe je zulke kleuren krijgt, want dat lukt mij zonder nabewerking niet. | |
Doodkapje | donderdag 17 maart 2011 @ 17:03 |
Denk dat het ook aan de kleurtjes van de Led-lampen ligt... | |
Ener-G | donderdag 17 maart 2011 @ 17:08 |
Zijn armen worden verlicht door het lcd scherm en de knoppen van de cd speler (cdj-1000 oid.) en het mengpaneel, en zijn gezicht door het ccfl licht van zn netbookje. Voeg daar nog een verdwaald puntspotje rechtsboven toe die ook nog wat strooilicht geeft, een moving head met paars licht achter hem, en een rooie par can links buiten beeld, en je komt al een heel eind ![]() | |
jappy-b | zondag 27 maart 2011 @ 12:55 |
vanaf welk brandpunt is beeldstabilisatie echt een must? ik heb een leuke 70-300mm gezien maar die heeft geen beeldstabilisatie en ik heb geen vaste hand. Moet ik deze aanschaffen (voor minder dan ¤200)? | |
Isdatzo | zondag 27 maart 2011 @ 13:03 |
Als je genoeg licht hebt heb je überhaupt geen beeldstabilisatie nodig. De vraag is met welke sluitertijd je op welke brandpuntsafstand nog wil kunnen fotograferen. Dus in welke situaties ga je 'm gebruiken. 1/100 op 300mm moet wel met wat oefening te doen zijn en op 17mm kan je op 1/5e nog wel scherpe platen maken. | |
problematiQue | zondag 27 maart 2011 @ 13:04 |
beeldstabilisatie is nooit echt een must. Het ligt eraan wat je gaat fotograferen, onder wat voor lichtomstandigheden, of je een mono/tripod gebruikt, etc. | |
Ouwesok | zondag 27 maart 2011 @ 14:20 |
Over het algemeen wordt het bij een brandpunt van meer dan 200mm problematisch om de boel onder alle omstandigheden stil te houden, zeker wanneer je een niet al te vaste hand hebt.* Of je dan aan de elektrische stabilisatie moet (in sensor of lens) of dat je het met een eenpoot, een driepoot of een schouderstatief oplost is een keuze die je zelf moet maken. Voordeel van een eenpoot of schouderstatief is dat je flexibiliteit er nauwelijks onder te lijden heeft en dat het met elke lens werkt tegen een minimale uitgave. Nadeel is dat je altijd een schouder- of eenpootstatief mee'zeult'. *En de meeste fotografen geven daar dan gemakshalve de schuld van aan de lens die boven de 200mm 'wat slecht tekent'. | |
Neo-Mullen | zondag 3 april 2011 @ 13:22 |
Mijn oma schildert nog wel eens graag ![]() Ik beschik over een 450D, 18-55mm IS, 50mm f/1.8, statief, polarisatiefilter (en nog wel meer, maar die zijn niet relevant voor dit). Ik denk dat ik het beste de 50mm prime kan gebruiken, maar ik heb geen idee met welke instellingen en welk materiaal ik het beste resultaat eruit kan halen. Alle tips en ideeën zijn welkom ![]() | |
Ouwesok | zondag 3 april 2011 @ 13:28 |
Als je de vetgedrukte onderdelen aan elkaar knoopt of schroeft ben je al een heel end ![]() Zet voor de meest egale afbeeldingskwaliteit je ISO op zijn laagst, die 50mm op 5.6 en zorg dat het origineel zo vlak mogelijk ligt, parallel aan het opnamevlak van je sensor. Om dat te checken kun je om scherpte in te stellen/checken het handigste een ruitjespatroon op een A4tje printen en daarop scherpstellen, werkt veel kritischer dan een geschilderd origineel voor zover geen late Mondriaan Wanneer je gebruik maakt van daglicht dat gewoon gratis door het raam naar binnen valt, kan dat polarisatiefilter nog goede diensten bewijzen bij het wegfilteren van ongewenste reflecties op je origineel waardoor je later de kleurverzadiging en contrast niet meer omhoog hoeft te smurfen. | |
Omniej | zondag 3 april 2011 @ 13:29 |
Ik zou ook op de 50/1.8 gokken ja. Verder lijkt het me qua instellingen een kwestie van trial and error. ![]() Eventueel kun je dan nog kijken of de polarisatiefilter het er wat beter op maakt, i.v.m. reflecties. Edit: Spuit 11 | |
Neo-Mullen | zondag 3 april 2011 @ 13:46 |
Kijk aan, dit zijn tips waar ik inderdaad iets aan heb ![]() Ik ga een dezer dagen eens aan de slag en kijken hoever ik ga komen! Thanks voor de adviezen so far ![]() | |
bl0emetjE | dinsdag 5 april 2011 @ 11:34 |
Hallo! Weet iemand misschien waar ik een cable release a la: http://shop.lomography.com/accessories/cable-release kan vinden in een Nederlandse online winkel? Of eventueel een winkel in Leiden mag ook? Ik heb hem het liefst deze week nog nodig, dus die van de lomo shop heeft een te lange levertijd (een dag of 10). Alvast heel erg bedankt voor het meedenken! | |
Azreal | dinsdag 5 april 2011 @ 16:48 |
Ik zou even foto van der waal in Schiedam bellen http://www.fotovanderwaal.nl/htm/home.htm Die hebben vast nog wel iets liggen. Mochten ze niks hebben of dat de levering te lang duurt, PM dan even, dan mag je er eentje van mij lenen (als ik 'm maar weer terugkrijg). Die kan ik dan vanavond nog op de post doen. | |
bl0emetjE | dinsdag 5 april 2011 @ 19:25 |
Hee dankjewel, ik ga ze morgen contacten! Mocht het niet lukken en ik heb hem nodig, dan zal ik je PMen (en je krijgt hem dan uiteraard netjes terug!). | |
Azreal | dinsdag 5 april 2011 @ 19:28 |
Is goed, wel even rekening mee houden dat ik morgen pas om 18.00u thuis ben en je 'm dan pas op z'n vroegst vrijdag hebt... | |
een2drie | dinsdag 5 april 2011 @ 22:48 |
Wat heb je nou eigenlijk aan lichtsterke telelenzen als je het diafragma toch vaak niet op de minimale waarde hebt staan? Of begrijp ik nu niet wat een lichtsterke lens is? Dit zal wel niet zo'n slimme vraag zijn, maar goed ![]() | |
kanovinnie | dinsdag 5 april 2011 @ 22:52 |
F/2.8 is lichtsterk bij een telelens. Hoe groter het F getal, hoe kleiner de opening is. Dat wist je? | |
Omniej | dinsdag 5 april 2011 @ 22:52 |
Als je het diafragma toch altijd dichtknijpt, heeft de lichtsterkte van een lens inderdaad weinig meerwaarde. ![]() | |
Neo-Mullen | dinsdag 5 april 2011 @ 22:52 |
Met macro fotografie heb je vaak veel licht nodig en een grote scherpte-diepteverhouding. Als je een 70-200 f/2.8 pakt dan kan dat ideaal zijn voor dierenfotografie. Het dier wordt dan scherp, terwijl de achtergrond onscherp wordt. En met een bereik van 200mm heb je normaliter toch wel lichtverlies ![]() | |
kanovinnie | dinsdag 5 april 2011 @ 22:53 |
F/2.8 zijn toch over het algemeen scherper dan f/4 lenzen? | |
Omniej | dinsdag 5 april 2011 @ 22:57 |
Niet per definitie, maar veel lichtsterkte vind je over het algemeen wel terug bij de kwalitatief betere lenzen ja. ![]() Voordeel is natuurlijk ook dat een f/2.8 lens op f/4 waarschijnlijk scherper is dan een f/4 lens die wijdopen staat, maar als je het licht niet per se nodig hebt en je toch altijd op kleine diafragma's schiet, kun je de lichtsterke lenzen natuurlijk net zo goed links laten liggen. Ik dacht dat dat z'n vraag was. | |
kanovinnie | dinsdag 5 april 2011 @ 23:07 |
Even los van de rest van je post: Het hangt er vanaf waar je foto's maakt. Als je buiten bent "knijp" je vaak je diafragma dicht omdat je foto's daar over het algemeen scherper van worden. Dus als je alleen buiten foto's maakt is het inderdaad niet nodig om een lichtsterke lens te kopen. Maar binnen is het een heel ander verhaal.
| |
Schanulleke | dinsdag 5 april 2011 @ 23:18 |
Ik wil in PSP X2 een foto zo bewerken dat alles grijstinten wordt muv een rood detail. Hoe heet zo'n bewerking ook alweer? | |
een2drie | dinsdag 5 april 2011 @ 23:28 |
Jup Mijn vraag is nu wel beantwoord, bedankt ![]() | |
Ener-G | dinsdag 5 april 2011 @ 23:35 |
Met "selective desaturation" moet je een eind kunnen komen. ![]() | |
Schanulleke | dinsdag 5 april 2011 @ 23:39 |
Dank. Ik heb inmiddels via een selectie en verzadiging het gewenste effect bereikt. | |
DutchErrorist | donderdag 7 april 2011 @ 09:02 |
Even vraagje.. Als ik Macro foto's wil maken lukt dat dan goed met een balg en een 35/50mm lens? Ik snap dat het veel beter lukt met gespecialiseerde lensen maar die zijn heel duur, een balg en een 35/50mm kost mij hoogstens 150 euro... Iemand hier die zijn ervaringen wil delen of mij er wat over kan vertellen? | |
Schanulleke | donderdag 7 april 2011 @ 09:46 |
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. En wat is precies het verschil tussen een balg en tussenringen? Die laatste heb ik ooit aangeschaft maar nog maar zelden gebruikt. | |
Azreal | donderdag 7 april 2011 @ 13:51 |
Gaat prima als je niet te hoge eisen aan de scherpte stelt. Tenzij je natuurlijk een 50mm APO-Rodagon op een helicoid zet, dan zijn de gespecialiseerde lenzen een lachertje ![]() In feite doet het hetzelfde. Alleen bij een balg is de afstand tussen je lens en camera variabel, waarmee je dacht ik de vergroting kunt bepalen. Met tussenringen kan dat ook wel, maar dan moet je steeds een andere ring ertussen schroeven of ze gaan combineren. Wat voor mij persoonlijk ook erg goed werkt is een oude 50mm lens op een 2x teleconvertor en een goed macro +4 macro filter op de lens. Voordeel daarvan is dat je ook nog een beetje met de lens zelf kunt focussen, waar je 'm anders gewoon op oneindig moet instellen. Een omkeerring werkt trouwens ook erg mooi. Alleen zijn die tegenwoordig moeilijk te krijgen en zwaar overpriced. | |
bl0emetjE | donderdag 7 april 2011 @ 13:58 |
Ik heb er online eentje gevonden die als het goed is morgen hier binnen is! Nogmaals super bedankt voor de hulp en je aanbod ![]() | |
Azreal | donderdag 7 april 2011 @ 14:11 |
Top! Wat ga je er eigenlijk mee doen? | |
bl0emetjE | donderdag 7 april 2011 @ 14:30 |
Ik wil mijn analoge camera er mee bedienen bij het maken van double exposures. Voor sommige doubles wil ik mijn statief gebruiken en dan twee keer hetzelfde fotograferen, maar met in de scene een verandering. De achtergrond moet dan dus precies gelijk blijven, dus mijn camera zo min mogelijk aanraken om beweging te voorkomen. Dus ik hoop dat de draadontspanner daarbij kan helpen ![]() | |
Azreal | donderdag 7 april 2011 @ 14:54 |
Oh, dat komt helemaal goed met een draadontspanner. Zolang je camera maar een fatsoenlijke functie voor multi-exposure heeft en je 'm niet van het statief hoeft te halen om de film te ontgrendelen voordat je de sluiter weer spant enzo ![]() Krijgen we het resultaat ook te zien? Ben wel benieuwd ![]() | |
bl0emetjE | donderdag 7 april 2011 @ 17:33 |
Ik heb voor m'n testrolletje 1 van m'n holga's gebruikt, dus dat is geen probleem daarmee. Het doordraai mechanisme is niet gekoppeld aan het sluitermechanisme, dus beide los te bedienen. Resultaten komen zeker, maar kan even duren ivm de opdracht en dat ik eigenlijk pas rond half mei de foto's dan openbaar mag maken. | |
Visitor.Q | maandag 11 april 2011 @ 10:58 |
Ik kwam er gisteren achter dat een groot diafragma (F/5.6) helemaal niet lekker werkt voor landschappen e.d. het staat in alle tutorials maar zo onthoud ik het beter ![]() De vraag is, waarom zou je nu een diafragma kleiner dan ongeveer F/11 gebruiken als dat je scherpte feitelijk weer negatief beinvloedt? Moet je dit effect echt per lens/body combinatie leren kennen door veel foto's te maken of is er een soort regel dat je in het geval van landschappen niet verder moet gaan dan zo-en-zoveel. Kun je hier door de zoeker kijkend al op letten (ik zag het niet duidelijk). Hoe reageert de autofocus hierop? | |
Ruud | maandag 11 april 2011 @ 11:30 |
Ik ga bij landschappen niet lager dan f11, tenzij ik geen statief bij mij heb. | |
Omniej | maandag 11 april 2011 @ 17:43 |
Voor 'normale' landschapsfoto's zit ik doorgaans ergens tussen de f/11 en f/16... Wanneer gebruik ik een kleiner diafragma: domweg als ik te veel licht heb voor de sluitertijd die ik wil hebben, en m'n ISO ook niet meer lager kan. ![]() En ja, je zult echt per lens moeten bekijken waar 'ie het scherpst is. Maar eerlijk gezegd is dat af en toe ook een beetje pixelneuken hoor... Voor landschappen ga ik standaard uit van f/11, welke lens ik er ook op heb zitten. Door de zoeker kijkend zul je er niet zo gek veel aan zien; sowieso heb je dan ook een scherptediepte-controleknop nodig, die niet op elke body zit. Zonder zo'n knop is het beeld dat je door de zoeker ziet sowieso met de maximale lensopening namelijk. Voor de autofocus maakt het niet uit; net zoals het beeld dat je door je zoeker ziet, werkt je autofocus met de maximale opening die je op dat moment hebt. | |
Landgeld | maandag 11 april 2011 @ 20:06 |
Ik heb een nieuwe Nikon camera. Wat is een goede informatieve site om wat te leren? | |
muzas | maandag 11 april 2011 @ 20:13 |
Klik in dit topic een op wat linkjes; Handige linkjes naar van alles en nog wat | |
Landgeld | maandag 11 april 2011 @ 20:35 |
Thx. Maar ik zoek sites die de camera stap voor stap uitleggen. Ik heb al een boekje, maar bewegende beelden of extra tekstuele uitleg lijkt me handig voor mijn Nikon camera. | |
Timmos | maandag 11 april 2011 @ 20:43 |
Een type camera erbij vermelden lijkt mij ook wel handig.. | |
Omniej | maandag 11 april 2011 @ 20:58 |
Of gewoon de eerste knop uitproberen waarvan je niet weet wat 'ie doet, en daarna de volgende knop waarvan je niet weet wat 'ie doet. Leer je meer van dan van een boekje of video. ![]() | |
Landgeld | maandag 11 april 2011 @ 21:38 |
Nikon d90! | |
Neo-Mullen | maandag 11 april 2011 @ 21:39 |
Je koopt een semi-pro DSLR en je wilt een guide hoe je stap voor stap de camera leert kennen? Waarom geen D5000/5100 of een D3100 gekocht? | |
kanovinnie | maandag 11 april 2011 @ 21:50 |
Zo gek vind ik dat niet hoor. Als geld niet echt een probleem is kan je nou eenmaal duurdere/betere camera's kopen. En je camera door en door kennen is ook best handig. Liever iemand die een boek door leest en daar al zijn kennis uit haalt dan iemand zoals ik die het meeste komt vragen ![]() | |
Timmos | maandag 11 april 2011 @ 22:00 |
Zelf op pad gaan en leren is dus nog altijd het beste ![]() | |
DutchErrorist | maandag 11 april 2011 @ 22:13 |
Maar soms zie je dingen over het hoofd of snap je een functie niet. | |
Timmos | maandag 11 april 2011 @ 22:16 |
En dan kom je naar hier ![]() ![]() | |
Yvesss | maandag 11 april 2011 @ 22:19 |
Die site door Visitor.Q genoemd. Staat erg veel op: http://www.cambridgeincolour.com/ | |
Neo-Mullen | maandag 11 april 2011 @ 22:20 |
True, maar stel, na een half jaar blijkt fotografie toch niet je ding te zijn. Dan heb je toch wel een goeie 700,- weggegooid | |
kanovinnie | maandag 11 april 2011 @ 22:21 |
Verkoop je 'm weer voor 400-500 euro. Ben je een paar honderd kwijt, maar dat ben je sowieso als je stopt en je meuk verkoopt. | |
Neo-Mullen | maandag 11 april 2011 @ 22:23 |
Je hebt hierover nagedacht he? ![]() | |
kanovinnie | maandag 11 april 2011 @ 22:26 |
Nee. Bij van Canon. Daar komt bij dat: Dus je bent 700 euro kwijt als je hem verkoopt. Ik weet niet wat de specs van een D700 zijn, misschien heeft hij die juist nodig. ![]()
| |
Forno | dinsdag 12 april 2011 @ 09:18 |
Et voila! http://www.nikondigitutor.com/eng/d90/index.shtml Op youtube staan ook schipladingen aan tutorials en uitgebreide reviews van alle knopjes en functies. | |
problematiQue | dinsdag 12 april 2011 @ 09:27 |
Ja, van die cameras waar je je als je je 4 je's, yeah! ook maar even in fotografie verdiept al snel aan loopt te ergeren omdat je steeds op tig toetsen moet drukken om iets te willen veranderen. Als je al weet van jezelf dat je van plan bent veel tijd erin te steken is een camera van het niveau D90 juist de slimste keuze, zou ik zeggen. | |
Iemand91 | dinsdag 12 april 2011 @ 15:00 |
Een fotografisch vraagje hier: Ik heb sinds kort een Canon 350D en misschien ga ik nog naar de autorai dit jaar. (Wellicht zaterdag) Ik heb 3 lenzen (standaard 18-55, een 75-210 en een 35-105, alle Canon) Helaas geeft de eerste lens nogal eens een err 99. Hebben jullie nog tips voor instellingen e.d. om daar toch nog redelijke/mooie foto's te maken/krijgen? | |
Marc H | dinsdag 12 april 2011 @ 15:22 |
Voor de autorai heb je veel groothoek nodig. De meeste auto's sta je erg dichtbij, en als je iets verder weg wilt staan, gaan anderen voor je staan. Ga NIET op zaterdag, want dan kan je leuk fotograferen wel vergeten. | |
Ericr | dinsdag 12 april 2011 @ 16:15 |
Je kan natuurlijk ook voor de details van de auto's gaan, scheelt weer een hoop gelazer met mensen die constant in de weg staan als je een auto wilt fotograferen. Dan is een 35-105 wel handig. | |
Iemand91 | dinsdag 12 april 2011 @ 20:31 |
We zijnn veroordeeld tot het gaan op zaterdag. Helaas... Daar heb je wel een punt idd. | |
kanovinnie | dinsdag 12 april 2011 @ 20:32 |
Ik denk zelf dat details van auto's fotograferen leuker en unieker is dan de hele auto er op zetten. | |
dE_Danoontjepower | dinsdag 12 april 2011 @ 20:45 |
en dan is er altijd nog de weerspiegeling die de meeste auto's daar wel zullen hebben... maar neemt niet weg dat je gelijk hebt! | |
Landgeld | dinsdag 12 april 2011 @ 22:47 |
' Zoiets zoek ik in het Nederlands....lijkt me handig | |
Visitor.Q | dinsdag 12 april 2011 @ 23:30 |
Bedankt, daar kan ik weer even wat mee vooruit. Proberen maar weer ![]() | |
Ericr | dinsdag 12 april 2011 @ 23:36 |
Dan zet je er toch beter een ND(neutral density)-filter op om wat stops in te leveren. Betere optie dan verder knijpen met het diafragma waarbij je op zeker tegen diffractie gaat aanlopen boven de f16. | |
Iemand91 | dinsdag 12 april 2011 @ 23:55 |
Nou dan ga ik (hopelijk) nog even wat uitproberen met zowel de 18-55 als de 35-105 en kijk wel wat het fijnst is. Thanks alvast! ![]() EDIT: en qua stand? Lui op de automatische stand, of iets anders? (Niet dat ik constant instellingen wil veranderen, ik wil ook wel gewoon op m'n gemak rond lopen; voor zover mogelijk op een zaterdag ![]() [ Bericht 40% gewijzigd door Iemand91 op 13-04-2011 00:06:14 ] | |
Omniej | dinsdag 12 april 2011 @ 23:57 |
Ook met een ND heb ik 'm soms nog wel eens verder willen knijpen. ![]() Maar inderdaad, het zijn wel echt uitzonderingsgevallen als ik kleiner dan f/16 ga... | |
Neo-Mullen | dinsdag 12 april 2011 @ 23:58 |
Dacht laatst dat ik met PS het beeld wel weer kon ophalen als ie zwaar overlicht was (lees: bijna volledig wit ![]() Maar helaas blijkt alle data in die plekken toch verloren te gaan. | |
Azreal | woensdag 13 april 2011 @ 00:05 |
Yep, daarvoor heb je een camera nodig waarvan de sensor daarop ontworpen is. Heb zo een keer de Nikon D200 met de Fuji S5 Pro vergeleken. Zelfde instellingen, zelfde licht, foto's van de D200 waren onbruikbaar en van de S5 waren ze prachtig terug te halen. | |
Neo-Mullen | woensdag 13 april 2011 @ 00:14 |
Nice! Jammer dat ik alleen een grijs verloop filter heb. Wil wel eens experimenteren met meertjes + lange sluitertijd. Levert mooie plaatjes op: ![]() dit is niet mijn foto vriend | |
Jethee | woensdag 13 april 2011 @ 21:09 |
Met welk software programmaatje kan je je foto's bekijken waarbij je daaronder direct de ingestelde waardes (sluitertijd, ISO, diafragma)? Ik heb een Nikon en dit lijkt me handig bij het bekijken van de foto's om er direct wat van te leren. Ik weet dat je het op de camera kan zien, maar wellicht is hier ook een goed software programmaatje voor? | |
kanovinnie | woensdag 13 april 2011 @ 21:15 |
AV of TV. Dus diafragma of sluiterstand voorkeur. Dan past hij het andere automatisch aan. Moet je wel zelf je iso een beetje in de gaten houden. En anders P stand, maar nooit automatisch. Bridge of Lightroom | |
Jethee | woensdag 13 april 2011 @ 21:56 |
Wat is de ideale diafragma instelling als je een plaatje volledig scherp wilt krijgen? Volgens mij is dat ergens tussen de f/10 en f/20, maar welke omstandigheden zijn afhankelijk van deze keuze? Wanneer moet ik een f/10 instellen en wanneer f/15 of f/20? Of kan je het beste dan een automatisch programma kiezen bij het fotograferen van bijvoorbeeld landschappen? | |
kanovinnie | woensdag 13 april 2011 @ 22:00 |
Hoe kleiner je diafragma, hoe groter je DOF (Dept Of Field). Je DOF is de afstand waarop je lens scherp is. En om het helemaal lastig te maken is het ook nog is zo dat hoe verder je object van je vandaan is, dat je DOF groter wordt. Als je je diafragma weer te veel dicht knijpt krijg je last van andere dingen. Volgens mij is F/11 "ideaal" voor landschappen. Ik ben vast wat dingetjes vergeten. Maar je vraag gaat hoofdzakelijk over de DOF, dus daar kan je nog wat info over opzoeken | |
Ericr | woensdag 13 april 2011 @ 23:02 |
Als je gebruikt maakt van de hyperfocale afstand dan is van voren tot achteren alles scherp. Is genoeg over te vinden op het internet, deze site legt het in het kort uit (met calculator) : http://www.prosults.nl/in(...)rfocale-afstand.html | |
SP22 | woensdag 13 april 2011 @ 23:20 |
Ik heb net een nieuwe 550d besteld met 2 objectieven. Nu vroeg ik me af hoe belangrijk bijvoorbeeld een UV filter of een polarisatie filter is. Is het handig om er daar meteen 1 van aan te schaffen? nr 1 van de vast ontelbare vragen die ik hier ga stellen.. ![]() | |
kanovinnie | woensdag 13 april 2011 @ 23:24 |
Ik heb geen UV of poli filter. Ik mis het niet. Het is denk ik 1 van die dingen die je vanzelf wel koopt als je het nodig hebt. Ik zou met alles rustig afwachten of je het nodig hebt. Je kan nu nog wel een flitser, een grip, een lichtsterke lens enzovoort kopen, maar als je niet weet of je het gaat gebruiken is het zonde van je geld. | |
SP22 | woensdag 13 april 2011 @ 23:26 |
Ik had ergens gelezen geloof ik dat een UV filter ook je lens beschermd. Of valt dat wel mee? | |
kanovinnie | woensdag 13 april 2011 @ 23:28 |
Als je hem laat vallen beschermt hij min of meer je frontelement omdat je UV filter dan kapot gaat. Ook komen de krassen op het filter ipv je lens. Maargoed, als je een lens van 200-300 euro hebt vind ik het niet de moeite waard om er nog eens 40/50/60 of hoeveel het ook is tegen aan te gooien om hem te beschermen. | |
SP22 | woensdag 13 april 2011 @ 23:30 |
Ok.. Ik snap hem! Hama heeft filters vanaf 15e ongeveer. Dat zou het me misschien nog wel waard zijn. Een kras zit in een klein hoekje! | |
Omniej | woensdag 13 april 2011 @ 23:37 |
Ach, ik loop liever het risico op een kras op m'n frontlens (en daar moet je nog aardig je best voor doen), dan dat ik permanent door een goedkoop stukje plastic heen moet schieten... Áls je een filter koopt, koop dan een goede. Je schiet er wel continu doorheen hè. | |
kanovinnie | woensdag 13 april 2011 @ 23:39 |
Valt best mee. Ik heb nog geen enkele kras volgens mij (en kleine krasjes maken echt niets uit). Of de dop zit er op en hij zit in de tas, of ik heb hem in mijn handen. Dus alleen als ik hem langs een hek/muur trek kan er een kras op komen. En die kans is wel zo klein. En het glas zelf is niet echt snel bekrasbaar denk ik. | |
SP22 | woensdag 13 april 2011 @ 23:40 |
Point taken.. gaat van het lijstje af. Merci! | |
kanovinnie | woensdag 13 april 2011 @ 23:42 |
De goedkope gaat van het lijstje af, de goede komt er als je hem nodig hebt. Dat bedoel je zeker ![]() | |
Azreal | woensdag 13 april 2011 @ 23:42 |
Je weet dat je een kras niet eens ziet als je niet met macro bezig bent he? Mijn beste lenzen heb ik enorm goedkoop kunnen kopen vanwege de krassen die erop zitten ![]() Definieer volledig scherp. Ik schiet Fuji en Nikon en merk dat mijn lenzen bij f/8 het scherpst zijn. Je hebt dan echter nog wel een beperkt DOF. Wil je dat de foto van voor tot achter scherp is, dan wil je vaak een zo klein mogelijk diafragma, zoals f/22. Echter zal je foto dan in mijn ervaring wat minder scherp zijn dan bij f/8. En het is natuurlijk per lens verschillend, dus kan ook bij f/11 of f/5.6 liggen. Ik meen dat het iets te maken had met interferentie op je sensor, maar pin me d'r niet op vast. Overigens zou ik van een pro-lens ook verwachten dat die scherp blijft als je aan het diafragma zit. | |
SP22 | woensdag 13 april 2011 @ 23:43 |
precies! | |
Omniej | woensdag 13 april 2011 @ 23:43 |
Bekijk voor de gein eens deze: En in deel twee nog wat testfoto's NA de mishandeling: Zelfs met het frontglas dat volledig aan gort ligt (en daarvoor hebben ze zoals je ziet de lens als hamer moeten gebruiken), komen er nog best prima foto's uit. Ze kunnen heel wat hebben, laten we het daar maar op houden. ![]() | |
SP22 | woensdag 13 april 2011 @ 23:44 |
Dat heb ik nu net geleerd. ![]() | |
Iemand91 | zaterdag 16 april 2011 @ 01:05 |
Nou na de vreemde kuren van de 18-55 ben ik veroordeeld om met de 35-105 te gaan. Maar goed, kijken of dat wat wordt... | |
Jethee | maandag 18 april 2011 @ 19:15 |
Vraag aan de expert: ik heb een Nikon D90 met 18-105 lens. Ik fotografeer nu in stand 'A' waardoor ik mijn diafragma kan veranderen. Ik oefen hiermee al enkele weken en denk dat ik dit nu goed onder de knie heb. Mijn vraag is: wat kan ik in deze stand nog meer instellen (technisch) om de perfecte foto te krijgen? De sluitertijd wordt namelijk al automatisch aangepast. Welke ik weet: - ISO-waarde (hoe hoger hoe meer je in het donker kan fotograferen, maar hoe meer ruis). - Belichting + of - (mocht de foto wat donker zijn, kan je wat belichting bijdoen). - Fliter (fliters kan aan,maar krijg je wat fletser licht). En natuurlijk algehele compositie, maar dat is niet technisch. Ben benieuwd waar jullie op je toestel mee 'spelen'. ![]() | |
Vendris | maandag 18 april 2011 @ 19:38 |
A als in Automatic of als in Av? Want in automatic zou je niks in moeten kunnen stellen. (vermoedeljik is het dus aperture mode, op canon camera's heet het Av) A(v) is aperture mode en daar kun je alleen wat jij al noemde instellen, het is een semi automatische mode. Als je echt alles aan wilt passen zul je volledig handmatig moeten gaan schieten, iets wat veel makkelijker is dan je denkt. Eventueel is er ook nog een Tv (T) mode welke de instellingen automatisch doet gebaseerd op een door jouw vooraf ingestelde sluitertijd (shutter priority) Tevens is de perfecte foto voor iedereen wat anders, ik kan je alleen adviseren zoveel mogelijk zelf te experimenteren, in M mode. Daar leer je het meeste van gezien je daar alles zelf in kunt stellen. | |
kanovinnie | maandag 18 april 2011 @ 21:21 |
Witbalans? Daarnaast uiteraard je focuspunten kiezen om zo verschillende delen van je foto scherp te krijgen. En dan kan je nog je metering mode veranderen, maar dat heeft volgens mij niet zo heel veel nut. | |
Neo-Mullen | maandag 18 april 2011 @ 21:22 |
Hoe kun je chromatic abboration (rood lijntje om objecten heen) tegengaan? | |
Omniej | maandag 18 april 2011 @ 21:42 |
Door lenzen te kopen die er weinig last van hebben, en uit te zoeken op welk diafragma/brandpunt jouw lens er het minste last van heeft. En sowieso valt er altijd een heleboel te fixen met de lenscorrectie in bijvoorbeeld Adobe Camera Raw. Ik laat chromatische aberratie altijd automatisch fixen in alle foto's die ik op mijn PC importeer, m.b.v. lensprofielen. | |
Neo-Mullen | maandag 18 april 2011 @ 21:52 |
Ah ok, dus het ligt aan de lens. Ik dacht dat het een minimale beweging was die je vastlegt. Vreemd iets is t in ieder geval. Maar weet nu wel hoe je t tegen kunt gaan ![]() ![]() | |
ZwartmetSuiker | donderdag 21 april 2011 @ 11:03 |
Kun je Photobucket of iets vergelijksbaars een watermerk over alle foto's laten zetten (met mijn naam)? Of ik moet ik dan elke foto bewerken ![]() | |
Schanulleke | donderdag 21 april 2011 @ 11:22 |
Via een batch operatie kan je meerdere foto's tegelijk bewerken, ook voor een watermerk. Bijvoorbeel irfanview is een opensource alternatief hiervoor. Ze moeten dan wel op je PC staan, je kan dit niet online bij photobucket doen. Voor zover ik weet dan. | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 22 april 2011 @ 10:19 |
Dus het moet toch via Photoshop. | |
Omniej | vrijdag 22 april 2011 @ 12:20 |
Hij zegt net dat Irfanview er een open source alternatief voor is, en dan "moet het toch via Photoshop"? ![]() | |
Ouwesok | vrijdag 22 april 2011 @ 12:59 |
Kleine toevoeging. Het ligt niet alleen aan de lens, maar aan de combinatie van lens en sensor. Sommige lens/sensor-combinaties geven een vrij sterke laterale kleurfout, met dezelfde lens op een andere sensor kan het effect ineens een stuk minder zijn. | |
Neo-Mullen | vrijdag 22 april 2011 @ 13:04 |
Ik heb het niet extreem, een heel klein beetje dat af en toe zichtbaar is. Met mijn 18-55 IS op mijn 450D heb ik het soms wel, maar met mijn 50mm/1,8 en 70-300 IS USM niet. | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 22 april 2011 @ 15:08 |
Sorry was niet helemaal wakker. Zal het morgen eena proberen. | |
Neo-Mullen | zaterdag 23 april 2011 @ 14:28 |
Is het zo dat je met een sensor van bijvoorbeeld een Canon 7D een groter dynamisch bereik hebt dan een sensor van een 450/500/550/600D? Ik kamp namelijk met het probleem dat bijna al mijn foto's (onbewerkt) geen goede belichting hebben. Als één deel goed belicht is, is het andere deel te donker of te licht. HDR is leuk, maar om voor elke foto m'n statief op te zetten zie ik ook niet zitten. 2 vragen dus: heeft de 7D een groter dynamisch bereik? Wat kan ik doen (buiten HDR) om een groter dynamisch bereik te creëren om een goed belichte foto te hebben? | |
Omniej | zaterdag 23 april 2011 @ 15:05 |
De 7D heeft ongeveer 1 stop meer dynamisch bereik dan de 450D ja, dus dat is zeker een stuk groter. Het dynamisch bereik van de 500D is groter dan dat van de 450D en nog net iets minder dan de 7D, maar dat ontloopt elkaar niet meer zo heel enorm veel. Tussen de 550D, 600D, 60D en 7D zijn er nauwelijks verschillen, die bodies gebruiken immers allemaal dezelfde sensor. | |
Neo-Mullen | zaterdag 23 april 2011 @ 15:51 |
Ik vond al dat de foto's van die andere/nieuwere camera's mooier waren qua dynamisch bereik... Hmm, is er een andere manier om je dynamisch bereik te vergroten bij een 450D? Een polarisatiefilter helpt wel deels, maar is ook niet alles. En ik heb een ND-graduationfilter, maar dat vind ik niet fijn werken. | |
Omniej | zaterdag 23 april 2011 @ 17:06 |
Het dynamisch bereik kun je niet vergroten... Je kunt er hooguit omheen werken met DRI of HDR. En ja, een polarisatiefilter zorgt ervoor dat het contrast tussen je voor- en achtergrond (bijv. de lucht) minder groot wordt, waardoor alles wat beter binnen de grenzen van het dynamisch bereik van je camera past, maar daar wordt het dynamisch bereik zelf natuurlijk niet groter door. Zelfde geldt uiteraard voor de gradual ND's. Enige reden om die dingen te gebruiken is uiteindelijk dat het dynamisch bereik van eigenlijk elke camera gewoon kleiner is dan dat van 't menselijk oog. Veel meer dan pola's en ND's gebruiken zul je niet kunnen doen. ![]() | |
Neo-Mullen | zaterdag 23 april 2011 @ 17:14 |
Ok ![]() Thanks! | |
Ekoyt | zaterdag 23 april 2011 @ 17:18 |
Toevallig: het woord 'ND' valt hier,... en laat ik nou vandaag net een ND binnen hebben gekregen. B+W 110E Eentje die 10 stops licht tegenhoudt! Zat nog te twijfelen of ik niet eerst iets 'minder' moest nemen,... 3 of 6 stops ofzo, maar toch maar gelijk 'all the way' gegaan. Maar,... ik schroef hem op m'n 24-70, (en hij is nagenoeg pikzwart: je moet echt goed kijken om nog iets door je zoeker te zien). Op statief,... en hij geeft bij F13 een belichting van 1,3 sec aan en bij F22 4,0 sec. (als voorbeeld dus) Dit levert dus nagenoeg zwarte foto's op! Camera staat op Av, omdat ik hem zelf die langere sluitertijd wil laten uitrekenen. En dan toch enorm zwaar onderbelichte foto's. Ontgaat mij iets? Ik meet toch gewoon door de lens en hoef niet zelf stops gaan lopen corrigeren? Of is 10 stops zo heftig dat je altijd zelf moet gaan bijbelichten in photoshop of ACR? Anyone? | |
Scarlet_Dragonfly | zaterdag 23 april 2011 @ 17:25 |
Afhankelijk van wat je wilt fotograferen kun je natuurlijk ook nog met flitslicht werken om de schaduwen wat minder donker te maken zodat je minder dynamisch bereik nodig hebt. | |
Omniej | zaterdag 23 april 2011 @ 17:57 |
Met m'n ND110 meet ik altijd eerst het licht zonder filter, tijdens het bepalen van m'n compositie dus, want ook dat gaat natuurlijk voor geen meter met de filter erop. De sluitertijd die de lichtmeter op dat moment aangeeft, vermenigvuldig ik zelf nog even met 10 stops. Daarna gewoon in M de foto maken, of Bulb als je in je berekening op 30+ seconden uitkomt. ![]() | |
Ekoyt | zaterdag 23 april 2011 @ 18:07 |
Oke,... da's al een handige tip. Maar toch snap ik nog niet waarom hij op Av netjes 4 seconden berekent, en vervolgens een nagenoeg zwarte foto maakt,... ![]() | |
Omniej | zaterdag 23 april 2011 @ 18:20 |
Volgens mij moet je echt héél veel licht hebben wil de lichtmeter nog fatsoenlijk werken met een ND110 erop. In theorie zou het moeten werken, aangezien het licht inderdaad gewoon door je lens en dus door de filter heen gemeten wordt, maar in de praktijk heb ik gemerkt dat het handiger is om zelf 10 stops bij de meting zonder filter op te tellen. | |
Scarlet_Dragonfly | zaterdag 23 april 2011 @ 18:35 |
Net zoals dat jij heel veel moeite hebt om door je ND filter nog een compositie te kunnen maken, heeft ook je lichtmeter best veel moeite om daar een correcte belichting voor te voorspellen. Misschien dat een paar hele dure camera's (canon 1d, 5d, nikon d3, d700 ofzo) het wat beter kunnen, maar ik zou inderdaad toch voor Omniej's manier gaan. | |
Omniej | zaterdag 23 april 2011 @ 18:39 |
Van de 1D weet ik het niet, maar op m'n 5D2 trekt de lichtmeter het in de meeste gevallen ook niet goed hoor. En voor zover ik weet heeft Ekoyt ook een 5D2. | |
Ekoyt | zaterdag 23 april 2011 @ 18:51 |
Net ff heel snel testje in de tuin gedaan op Omniej's manier,... en dat werkt idd een stuk beter! Hmmzz,... wel heel wat omslachtiger dan ik dacht, (je schroeft hem erop en de 5DII berekent het wel), maar daarom dan wel des te leuker als je er mooie shots mee maakt. Moet maar ff een tabelletje met 'wat is 10 stops minder?' in m'n binnenzak meenemen. ![]() En nu ga ik ff lekker bulben! ![]() | |
Phydomir | zaterdag 23 april 2011 @ 19:01 |
Iedere klik op je wieltje is 1/3e stop. Dus voor 10 stops minder kun je gewoon 30 klikjes tellen. | |
Omniej | zaterdag 23 april 2011 @ 19:34 |
Je sluitertijd ongeveer x1000 doen? ![]() Dus 1/30 wordt 1000/30 = 100/3 = 33 sec. (en dan fantaseer ik er zelf meestal nog een paar seconden bij overigens, maar goed, 't is een indicatie) | |
Robby87 | zondag 24 april 2011 @ 12:27 |
Als ik manueel witbalans wil instellen op mijn Nikon D40 krijg ik vaak de melding: "Kan de vooringestelde witbalans niet meten, probeer het opnieuw." Dit is altijd buiten in fel zonlicht als ik met een A4tje het meet. Binnen heb ik nooit dit probleem. Wat kan het probleem zijn? | |
SP22 | zondag 24 april 2011 @ 14:33 |
misschien dat jullie ff een mysterie voor me kunne oplossen. Ik sta een voetbaltoernooi te fotograferen met mn 55-250 lens en op F/7 heb ik gewoon ISO 200 nodig om scherpe foto's te krijgen. Sluitertijd gaat niet sneller dan 1/125 op 100 iso. Any ideas? | |
Azreal | zondag 24 april 2011 @ 15:04 |
Volgens de tabel op mijn rolleicord zit je gewoon op de gebruikelijke belichting rond deze tijd van het jaar. En bij mijn weten geeft die tabel een vrij goede indicatie. Geen mysterie dus, de zon geeft gewoon minder licht dat je zou verwachten ![]() | |
Omniej | zondag 24 april 2011 @ 15:16 |
ISO 200 is toch ook niet verboden? ![]() Lijkt me op f/7 inderdaad niet zo vreemd dat je het op ISO 100 niet meer redt, zeker niet als je sporters aan het fotograferen bent. | |
SP22 | zondag 24 april 2011 @ 16:43 |
Hahaha.. nee heb vrolijk verder op ISO 200 geschoten. ![]() 500+ foto's in 3 uurtjes tijd ![]() Was wel leuk.. internationaal jeugdtoernooi. | |
-Datdus- | zondag 24 april 2011 @ 17:10 |
Kan iemand me helpen? Ik wil graag weten wat het verschil maakt bij een zonnekap. ![]() | |
Robby87 | zondag 24 april 2011 @ 17:16 |
Volgens mij niet zoveel, behalve dat je minder snel een flare krijgt? | |
Omniej | zondag 24 april 2011 @ 17:17 |
Het vermindert flares, daardoor verbetert 't contrast, en bovenal is het in mijn geval vooral een handige stootbescherming. ![]() Tegelijkertijd moet zeggen dat ik nog nooit speciaal een zonnekap heb aangeschaft overigens, dus essentieel is het niet ofzo, maar als ik er een bij m'n lens krijg zit hij er eigenlijk wel permanent op. | |
Watertornado | zondag 24 april 2011 @ 17:18 |
http://toothwalker.org/optics/lenshood.html Veel uitgebreidere uitleg ga je niet snel krijgen denk ik. ![]() | |
-Datdus- | zondag 24 april 2011 @ 17:21 |
Dankjewel. ![]() | |
Jethee | zondag 24 april 2011 @ 21:25 |
Vandaag was een zonnige dag. Ik fotografeer met een Nikon. Hoe kan je op dit soort dagen het best omgaan met hoeveelheid licht en met name schaduwen? Sommige foto's veranderen in silhouetten bijvoorbeeld. Ik zelf heb tot nu toe dit: - Flits aan in sommige gevallen. - Iets overbelichten in sommige gevallen. - ISO waarde iets omlaag doen. - Zonneklep erop doen. - Niet tegen de zon in fotograferen. Wie weet meer tips en trucs om met dit weer goede en mooie foto's te maken? | |
kanovinnie | zondag 24 april 2011 @ 21:34 |
Iso waarde omlaag? Wat bedoel je met iets? Afgezien van een verhoging van je sluitertijd zou ik niet inzien wat hier het nut van is? | |
Doodkapje | zondag 24 april 2011 @ 21:38 |
HDR of een gradueel ND filter gebruiken. Wat je ook kunt doen is op een statief twee belichtingen schieten. Eentje waarbij de lucht goed is belicht en eentje waarbij het landschap goed is belicht. In photoshop zet je de juiste belichtingen bij elkaar en eigenlijk maak je hier gebruik van een verkapte HDR techniek en het effect van een gradueel ND filter. | |
Visitor.Q | maandag 25 april 2011 @ 08:50 |
Die grad ND filters zien er eigenaardig uit. Bepaalt de locatie van de gradiënt niet (teveel) de compositie? Moet je foto's dan wat ruimer nemen? Of maakt het niet heel erg uit als de gradiënt iets boven of onder de horizon ligt? | |
Robby87 | maandag 25 april 2011 @ 11:22 |
Iemand? | |
Marc H | maandag 25 april 2011 @ 11:37 |
Ik ken het probleem niet, maar ik kan mij voorstellen dat het a4'tje overbelicht wordt, en daardoor de camera het niet kan gebruiken. | |
Robby87 | maandag 25 april 2011 @ 11:54 |
Hoe moet ik in fel zonlicht dan witten? Heb het net wel geprobeerd met een grijs voorwerp wat wel lukte... | |
Scarlet_Dragonfly | maandag 25 april 2011 @ 12:38 |
Die wil je inderdaad wel op de horizon hebben ja. Er zijn verschillende uitvoeringen van grad filters, je hebt vaste filters, maar ook rechthoekige filters die je in een houder op en neer kunt schuiven, zo kun je dus zelf bepalen op welke hoogte van je foto de grens ligt. | |
Omniej | maandag 25 april 2011 @ 12:54 |
De enige nuttige grad ND's zijn zulke: ![]() Die dus inderdaad in een houdertje voor de lens zitten, in plaats van de ronde filters die je op je lens zelf schroeft. En dan zit er overigens ook nog verschil tussen een harde en zachte overgang, die hierboven is vrij hard, maar je hebt ze ook met een wat meer geleidelijke overgang - die zul je over het algemeen moeten hebben. Zo'n rond filter is waardeloos, dan kun je inderdaad je horizon alleen maar precies in het midden van de foto houden... Beter niet doen dus. | |
Neo-Mullen | maandag 25 april 2011 @ 13:20 |
Die heb ik inderdaad. Met erg lichte luchten of donkere voorgronden hebben ze me regelmatig geholpen. In combinatie met een pol. filter krijg je er veel beter belichtte foto's mee dan zonder die filters. | |
-Datdus- | maandag 25 april 2011 @ 14:39 |
Zijn die dingen duur en gebruik je ze veel? | |
Omniej | maandag 25 april 2011 @ 14:55 |
Dat kun je beter aan o.a. Neo-Mullen vragen, ikzelf heb ze namelijk niet eens. ![]() Duur hangt er vanaf. Wil je goede kwaliteit, dan zijn ze behoorlijk prijzig ja. Goedkope filters heb je natuurlijk ook en die zijn kwalitatief ook weer een stuk minder, denk dan aan een sterke kleurzweem e.d... Da's in elk geval de reden waarom ik ze niet heb; áls ik filters koop, wil ik goede hebben, maar dat gaat me waarschijnlijk weer vele honderden euro's kosten en dat heb ik er op het moment niet voor over. Zelf los ik het dan meestal nog op op de manier van Doodkapje, als ik de belichting van een foto echt moet 'redden':
| |
Doodkapje | maandag 25 april 2011 @ 20:40 |
Hierbij een tutorial die het wel heel nice weergeeft http://www.johnrobinsonphoto.com/articles/blending-exposures.php Remember... gebruik een statief! | |
Ladysin | maandag 25 april 2011 @ 22:35 |
even een snel vraagje (dat denk ik althans). Heb t forum even na gezocht maar alleen topics gevonden die erg dated waren. Dus .. geheugen kaartjes, welke kaartjes raden jullie aan/zijn prettig in gebruik, wat betreft snelheid (buffer)? | |
beammeup68 | maandag 25 april 2011 @ 22:56 |
Wat mij betreft is er maar één merk. Sandisk. Koop ze zo groot als je ze kunt betalen en zo snel als je nodig hebt voor jouw camera. Als je ook filmpjes maakt met je camera is de snelheid belangrijk. Anders eigenlijk niet. | |
Azreal | maandag 25 april 2011 @ 23:01 |
Wat is de schrijfsnelheid van je camera? Het is onzin om een Sandisk Extreve IV te kopen als je camera toch niet op dat soort snelheden schrijft. Overigens is het enige nadeel dat ik ooit van een geheugenkaart heb ondervonden, dat ie extreem langzaam wegschreef. Verder heb ik niet echt voorkeur voor een bepaald merk. Zelf gebruik ik een Transcend 133x omdat die lekker goedkoop was en tot nu toe doet ie prima dienst. Aan de andere kant, er is ook nog nooit een kaartje van me dood gegaan, dus misschien heb ik gewoon geluk ![]() | |
Doodkapje | dinsdag 26 april 2011 @ 10:42 |
@Ladysin: wat Azreal zegt ![]() ![]() | |
pea4fun | dinsdag 26 april 2011 @ 15:38 |
Ik heb verschillende kaartjes (CF) van verschillende merken, snelheden en groottes. Erg veel verschil merk ik niet, zelfs niet bij het 'snelvuren'. Ik heb 1 keer een kaartje gehad wat slecht functioneerde. Ik ben het merk vergeten, maar dat was ook erg onbekend. Ik denk dat je met alle bekende merken wel goed zit. De grootte hangt af van voorkeur. Ik laat graag een fotosessie wat langer op een kaartje staan, dus heb liever wat meer kaartjes van 4 gig als 1 van 16 bijvoorbeeld. Heb je al ooit last gehad van een te langzaam kaartje? Zo niet, pin je daar niet te erg op vast en kies een iets goedkopere die voor de rest net zo goed functioneert. | |
Neo-Mullen | dinsdag 26 april 2011 @ 15:41 |
Hmm, nu we het over kaartjes hebben... is een camera beduidend langzamer als je RAW+large jpeg schiet? | |
Doodkapje | dinsdag 26 april 2011 @ 16:11 |
Je moet meer data wegschrijven... dus ja. | |
_Multiply86_ | dinsdag 26 april 2011 @ 16:20 |
Domme vraag misschien, maar past de Canon EF 55-200mm f/4.5-5.6 II USM ook op een 10D? | |
Forno | dinsdag 26 april 2011 @ 16:35 |
Is het niet zo dat de schrijfsnelheid nagenoeg hetzelfde is, maar de buffer gewoon sneller vol zit? Weet niet of een JPEG meer rekenkracht kost dan een RAW? Wellicht dat je in burst iets minder fps haalt met RAW+JPEG dan alleen RAW. Maar de buffer zit zeker sneller vol. Nu moet je aardig lang de knop ingedrukt houden wil je de buffer vol krijgen. ![]() | |
Doodkapje | dinsdag 26 april 2011 @ 16:42 |
Mja,... mijn D80 kon +/- 9 beelden in zijn buffer houden (RAW+jpg small/basic) en mijn D700 +/- 15 beelden. En dat merk je wel ![]() ![]() | |
Ladysin | dinsdag 26 april 2011 @ 16:50 |
Bedankt voor de antwoorden allemaal! Ik heb een D90 en die schrijft (wat ik begrepen heb) net ietsjes meer dan 15 mb/sec en ik heb nu een Sandisk Ultra (15 mb) 4gig kaartje. Ik wil sowieso een extra kaartje aangezien ik op 4 gig 175 fotos kwijt kan (Raw+Fine) en ik kom te kort. en t uploaden naar laptop duurt ook aanzienlijk dus vandaar mijn vraag.Met uploaden iig en met schieten gaat ie na 3 shots al aanzienlijk langzamer. en ik ben nogal "trigger happy" dus vind t wel lekker als ie iets sneller kan. Ik kijk iig voor een iets snellere (gerust geen Extreme IV ofzoiets) kaart ook al is t maar voor t uploaden , en dan merk ik t vanzelf wel. Mocht t geen verschil maken tijdens t schieten, dan heb ik er misschien later wel wat aan als ik een body upgrade ga doen (over een jaartje ofzo). | |
Omniej | dinsdag 26 april 2011 @ 19:21 |
Yep. ![]() Buffer loopt inderdaad sneller vol, maar langzamer wordt 'ie niet. Zodra je het maximum van je buffer bereikt, zal je burstsnelheid uiteraard wel significant omlaag gaan (misschien 1 foto per seconde ofzo)... En dat moment bereik je dus simpelweg eerder wanneer je in RAW+JPEG schiet, maar tijdens het bursten zelf, zal de snelheid niet beïnvloed worden door de kwaliteit waarin je schiet. Ja hoor. Op de 10D passen alle objectieven met een EF vatting. [ Bericht 0% gewijzigd door Omniej op 26-04-2011 19:42:44 ] | |
Neo-Mullen | dinsdag 26 april 2011 @ 19:23 |
Ah, dat merkte ik dus. Sinds een tijdje schiet ik HDR op RAW+JPEG en het duurt daarmee een stukje langer na elke foto dan alleen RAW. Nieuwe vraag, niet omdat ik het nodig heb, maar wel benieuwd ben naar het antwoord: Hoe kan het dat als ik 'm op M zet, klein fotoformaat en continu schieten, een sluitertijd van heel kort, dattie dan toch langzamer is dan de 'sportstand' | |
Marc H | dinsdag 26 april 2011 @ 19:33 |
Nee, op een 10D passen alleen EF mount lenzen, en geen EF-S. Ik heb de camera gehad. | |
Omniej | dinsdag 26 april 2011 @ 19:42 |
![]() ![]() * Omniej vorige bericht aanpast | |
Nieluss | dinsdag 26 april 2011 @ 20:10 |
Even een kort vraagje, Ik heb sinds het weekend een Canon Powershot SX210 IS in mijn bezit. Nu wilde de verkoper er direct een Sandisk Extreme 3 kaartje bij verkopen van 40 euro.. Ik vroeg me af of dit echt nodig is.. De een zegt dit, de ander dat.. Dus ik denk ik vraag het de experts ![]() Welk SDHC kaartje is hier voldoende voor? Class 6? 8? 10? Ik kan er ook full HD mee filmen. Nu ga ik 3 weken door thailand backpacken en zat te denken aan 1 kaartje van 8gb voor eventuele filmpjes en een 4gb voor foto's. Wat advies aub ![]() | |
Forno | dinsdag 26 april 2011 @ 20:30 |
Volgens mij is een Canon Powershot SX210 in burstmode zo traag, dat een normaal geheugenkaartje dat fluitend bij kan houden. Hier vertellen ze dat de max snelheid 0.7 fps is in continous shooting mode. Kortom koop het goedkoopste 32GB geheugen kaartje en je kunt de hele vakantie los. ![]() Of twee 16GB kaartjes, heb je 1 een voor backup. | |
Nieluss | dinsdag 26 april 2011 @ 20:48 |
Oke nou ik ben maar vakantiefotograaf! haha. 2 van 8GB is dus genoeg. Hoef me verder niet druk te maken om dure kaartjes van Sandisk enzo? De ultra is dus meer als genoeg als ik het begrijp! Bedankt ![]() | |
Neo-Mullen | dinsdag 26 april 2011 @ 20:58 |
Sandisk heeft wel een langere levensduur dan die echte goedkope kaartjes. | |
Nieluss | dinsdag 26 april 2011 @ 21:03 |
Ja dat wel maar ik bedoelde niet dat ik per-se om fullhd te filmen die extreme III kaartjes met 30mb/s nodig heb van 40 euro per stuk voor 8gb... Ik ga morgen voor de 2x 8gb ultra 2 15mb/s kijken. Die moeten voldoende zijn toch? Dat is zo'n 40 minuten fullhd filmen per kaartje toch? | |
kanovinnie | dinsdag 26 april 2011 @ 23:00 |
Dia's inscannen..... Is dit een lastig karwei en wat heb ik er voor nodig? Er liggen van de sportveniging nog zo'n 400 te wachten om een keer te digitaliseren. Toch een stukje historie wat bewaart moet worden. En analoge foto's uit een album. Is daar een handige manier voor om die in te scannen oid zonder ze uit het boek te halen? Er liggen 4 albums. Om ze nou allemaal uit het album te halen en opnieuw terug te plakken gaat me ook weer wat ver. | |
Isdatzo | dinsdag 26 april 2011 @ 23:05 |
Heb zelf zowel dure als goedkope CF-kaartjes die jaren oud zijn en waarbij de goedkope niet minder vaak gebruikt zijn dan de dure en ik heb nog nergens last van (jaja ik weet dat mijn kaartjes niet representatief zijn). Sowieso hoor ik vrij weinig verhalen over CF-geheugen dat de geest geeft eigenlijk. | |
Neo-Mullen | dinsdag 26 april 2011 @ 23:06 |
CF is sowieso stabieler dan SD. Ik neem ook aan dat jij je foto's niet via je computer, maar via je camera delete? Dat scheelt ook al een shitload aan errors en problemen. | |
Isdatzo | dinsdag 26 april 2011 @ 23:09 |
Formatteer ze iedere keer vanuit de camera ja. Weet je iig zeker dat het goed is. | |
Omniej | dinsdag 26 april 2011 @ 23:21 |
Met CF-kaarten heb ik ook nooit problemen gehad... Ook niet met de oude kaarten van obscure merken. SD's van vage merken daarentegen zijn bij mij wel 'ns spontaan corrupt geraakt met dataverlies tot gevolg, die van Sandisk tot nu toe nog nooit. Zelf zweer ik overigens sowieso bij Sandisk en haal ik gewoon niets anders meer, maar dat zal stiekem ook wel een beetje bijgeloof zijn. ![]() | |
_Multiply86_ | woensdag 27 april 2011 @ 01:35 |
Dus hij past dan wel? het is toch EF en geen EF-S anders heb ik mooi pech ![]() Deze camera is ff tijdelijk, omdat mn andere kaduk is dus.. [ Bericht 5% gewijzigd door _Multiply86_ op 27-04-2011 01:42:08 ] | |
Omniej | woensdag 27 april 2011 @ 01:45 |
Ja, 't is een EF dus die past gewoon. EF-objectieven passen sowieso op alle digitale EOS bodies van Canon, alleen bij EF-S moet je dus opletten. | |
Doodkapje | woensdag 27 april 2011 @ 10:22 |
Heb je de iso aangepast? Misschien dat je sluitertijd dan nog veel korter wordt... | |
Doodkapje | woensdag 27 april 2011 @ 10:26 |
Dia/negatief scanners zijn tegenwoordig niet meer zo duur volgens mij. En voor het album, haal de klep van de scanners en dan kan je het album er gewoon opleggen ![]() | |
infp2009 | woensdag 27 april 2011 @ 10:51 |
Niet vergeten je scanner in te stellen op transparancies ipv negatieven, dan heeft hij (meestal) een groter dynamisch bereik namelijk ![]() | |
Visitor.Q | donderdag 28 april 2011 @ 09:20 |
Naar aanleiding van deze reacties in Macro natuurfoto's heb ik gekeken naar de mogelijkheden om goedkoper macrofotografie te doen dan een dedicated lens te kopen (zie het een try before you buy):
Er zijn blijkbaar ook voorzetlenzen die hetzelfde (ongeveer?) doen. Zijn er redenen (bv bepaalde objectieven) om voor een voorzetlens te gaan of voor een tussenstuk? Je fotografeert dan neem ik aan zoveel mogelijk in het tele-bereik van een lens? En ik las over kwaliteitsverlies; is dat vignetting, kleurverschil, onscherpte in de hoeken of vervorming? | |
Migg | donderdag 28 april 2011 @ 12:04 |
Een vraag: als ik foto's maak in volle zon dan zijn deze vaak erg licht en uitgebeten, alsof er een witte waas overheen hangt. Ik zorg er voor dat ik niet tegen de zon in schiet maar wat kan ik nog meer doen om dit te voorkomen en wat vollere kleuren te krijgen? Tnx! | |
kanovinnie | donderdag 28 april 2011 @ 12:40 |
Nabewerken of een zonneklep gebruiken? | |
-Datdus- | donderdag 28 april 2011 @ 13:02 |
Ik heb ook een vraagje... ik heb een 8gb sandisk kaartje 'HC' o.i.d? Maar die werkt in geen enkele card-reader. is dit normaal? | |
Neo-Mullen | donderdag 28 april 2011 @ 13:05 |
Hoezo werkt ie niet? Krijg je een foutmelding? Dat HC staat hier los van, tenzij het een hele oude cardreader is (van meer dan 3 jaar oud) | |
-Datdus- | donderdag 28 april 2011 @ 13:07 |
Hij verschijnt gewoon niet, het lukt alleen met de kabel naar de camera. ![]() | |
Neo-Mullen | donderdag 28 april 2011 @ 13:10 |
Probeer een andere USB port of een andere pc/laptop en kijk of hij 't daar wel doet ![]() | |
Omniej | donderdag 28 april 2011 @ 14:53 |
HC staat voor High Capacity, nieuwe SD's dus met een grotere maximale capaciteit dan de standaard SD's, maar die moeten wel door je apparaat ondersteund worden... Zou op zich goed kunnen dat je cardreader gewoon geen SDHC en alleen SD ondersteunt, al zou dat bij een nieuwe eigenlijk niet zo mogen zijn... Welke cardreader heb je? | |
DutchErrorist | vrijdag 29 april 2011 @ 12:29 |
Hoe kan ik het beste een flitser vast maken aan een macro balg, zodat hij er schuin op staat? (goedkoop, dealextreme achtig?) Ik heb een Canon overigens: Zo dus: ![]() Kabel http://www.dealextreme.co(...)-8m-cable-30434#open full view Flitserhouder http://www.dealextreme.co(...)-holder-c-type-33540 En dan moet ik nog iets zien te vinden wat het naast de camera houdt, maar kan dat zo? | |
infp2009 | vrijdag 29 april 2011 @ 12:31 |
Ducttape. | |
problematiQue | vrijdag 29 april 2011 @ 12:32 |
Staat dat schuifje aan de zijkant van je kaart op locked? | |
infp2009 | vrijdag 29 april 2011 @ 12:33 |
![]() | |
Neo-Mullen | vrijdag 29 april 2011 @ 12:34 |
Dan verschijnt ie wel, maar dan staat er duidelijk bij dat ie vergrendeld is... Dat is nu niet het geval. | |
problematiQue | vrijdag 29 april 2011 @ 12:54 |
Oke, ik lock die dingen nooit, dus geen idee. 't Was maar een suggestie... | |
Gray | vrijdag 29 april 2011 @ 13:17 |
Hai, ik ga vanmiddag vissen fotograferen (binnen) voor een tijdschrift. Ik heb een Canon EOS 400D met een 18-200 lens. Wat ik persoonlijk mooi vind is foto's met sterk contrast; Volkskrant magazine heeft in mijn ogen veel charme wat betreft foto's. Heeft iemand tips voor mij om goede kwaliteit foto's eruit te krijgen? |