quote:Op dinsdag 8 februari 2011 22:07 schreef kanovinnie het volgende:
Mijn camera geeft mij 3 metering mode opties.
Center weighted avarage metering, partial metering en spot metering. Wat houd dit nou precies in? Volgens wikipedia zorgt de eerste voor een dekking van 70/80% van het zoekveld waar scherpgesteld wordt, de 2de voor 5 tot 10%, en de laatste voor 1 tot 5%.
Wat zijn nou de verschillen, en hoe kan ik dit in mijn voordeel gebruiken?
quote:Op dinsdag 8 februari 2011 22:15 schreef Isdatzo het volgende:
[ afbeelding ]
Bovenstaand plaatje laat zien in welke modus welk gebied gebruikt wordt voor de lichtmeting. Afhankelijk van de situatie kies je de lichtmeting die het beste past. Als je niet kan kiezen dan is centre weighted een goede default optie.
quote:Op dinsdag 8 februari 2011 22:16 schreef Omniej het volgende:
Ik wissel af tussen center weighted en spotmetering. Meestal gebruik ik gewoon de center weighted, aangezien dan dus inderdaad het grootste deel van het beeld meegenomen wordt in je lichtmeting...
Als je spotmetering gebruikt, dan wordt het licht alleen op het middelste puntje van je zoeker gemeten, die 1 tot 5% zou best kunnen kloppen, al ken ik de precieze percentages niet en verschilt dat voor zover ik weet ook per body.
Hoe je het in je voordeel kunt gebruiken: stel je fotografeert iemand in een sneeuwlandschap, dan wil je dat in de eerste plaats die persoon goed belicht is en niet het hele landschap eromheen. Dan doe je dus een spotmeting op de persoon en wordt al die witte sneeuw niet meegenomen in de meting. Zou je een center weighted meting doen, dan wordt al die sneeuw ook meegenomen en raakt je foto waarschijnlijk onderbelicht.
Jouw antwoord was ineens weggehaald...quote:Op dinsdag 8 februari 2011 22:18 schreef Isdatzo het volgende:
Ja mijn antwoord met mooi plaatje vooral overslaan hè.
Mooi, hij stond nu altijd op evaluative. Heeft dat veel invloed op de foto's?quote:Op dinsdag 8 februari 2011 22:15 schreef Isdatzo het volgende:
[ afbeelding ]
Bovenstaand plaatje laat zien in welke modus welk gebied gebruikt wordt voor de lichtmeting. Afhankelijk van de situatie kies je de lichtmeting die het beste past. Als je niet kan kiezen dan is centre weighted een goede default optie.
Bedankt! goed voorbeeldquote:Op dinsdag 8 februari 2011 22:16 schreef Omniej het volgende:
Ik wissel af tussen center weighted en spotmetering. Meestal gebruik ik gewoon de center weighted, aangezien dan dus inderdaad het grootste deel van het beeld meegenomen wordt in je lichtmeting...
Als je spotmetering gebruikt, dan wordt het licht alleen op het middelste puntje van je zoeker gemeten, die 1 tot 5% zou best kunnen kloppen, al ken ik de precieze percentages niet en verschilt dat voor zover ik weet ook per body.
Hoe je het in je voordeel kunt gebruiken: stel je fotografeert iemand in een sneeuwlandschap, dan wil je dat in de eerste plaats die persoon goed belicht is en niet het hele landschap eromheen. Dan doe je dus een spotmeting op de persoon en wordt al die witte sneeuw niet meegenomen in de meting. Zou je een center weighted meting doen, dan wordt al die sneeuw ook meegenomen en raakt je foto waarschijnlijk onderbelicht.
Als de belichting goed is, is 'ie goed. Alleen bij centre weighted heb je over alle voorkomende situaties gemiddeld gezien een beter kloppende indicatie in je zoeker dan wanneer je 1 van de andere modi zou gebruiken. Om te zien of een foto daadwerkelijk goed belicht is kan je het beste het histogram bekijken.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 22:22 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Mooi, hij stond nu altijd op evaluative. Heeft dat veel invloed op de foto's?
Fraai antwoord. Bedankt!quote:Op dinsdag 8 februari 2011 22:25 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Als de belichting goed is, is 'ie goed. Alleen bij centre weighted heb je over alle voorkomende situaties gemiddeld gezien een beter kloppende indicatie in je zoeker dan wanneer je 1 van de andere modi zou gebruiken. Om te zien of een foto daadwerkelijk goed belicht is kan je het beste het histogram bekijken.
iig de het diafragma zo groot mogelijk, en hij gaat proberen om op dingen die vlakbij zitten te focussen.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 22:30 schreef Microtubuli het volgende:
Wat doet de macro-stand precies bij een compact camera met de lens?
k zit echt te denken wat je nu bedoelt, maar t kwartje word geen 25 euro hierquote:Op woensdag 9 februari 2011 16:09 schreef Neo-Mullen het volgende:
Er zijn van die websites waar je soms heel eenvoudige, creatieve foto's ziet. Foto's die iedereen eigenlijk kan maken maar wel soms echt mooi kunnen zijn.
Vaak foto's met een symbool.
Ja, dit is vrij cliche, maar kan iemand me zo'n website geven? Kan het niet echt vinden op internet.
Hangt er vanaf, bij sommige inderdaad wat kanovinnie zegt. Bij andere gaat hij echt in de macromodus, wat inhoudt dat je niet meer op oneindig kan focussen en mogelijk het minimale diafragma toeneemt. Dit allemaal omdat de positie van de verschillende lenzen wordt veranderdquote:Op dinsdag 8 februari 2011 22:30 schreef Microtubuli het volgende:
Wat doet de macro-stand precies bij een compact camera met de lens?
quote:Op woensdag 9 februari 2011 19:08 schreef Ynske het volgende:
[..]
k zit echt te denken wat je nu bedoelt, maar t kwartje word geen 25 euro hier
imageshack werkt niet goed met fok, zou m ff ergens anders uploadenquote:Op zaterdag 19 februari 2011 15:40 schreef KneiterS het volgende:
Valt onderstaande foto nog te redden? Dan doel ik met name op de zonnevlek links en eventueel op de (te) witte lucht linksboven. Het mooiste zou zijn als er bijvoorbeeld ergens een tutorial te vinden is, die stap voor stap uitlegt hoe ik dit voor elkaar kan krijgen.
[ afbeelding ]
Ja zijn we ook geweest! Erg mooi Rome en met name Vaticaanstad.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 15:52 schreef kanovinnie het volgende:
Vaticaan! Tof! Ben je ook de Sint Pieter op geweest?
Okej bedankt. Maar eens kijken of dat mij mooi gaat lukken dan. Zou de foto graag gebruiken in een album.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 15:59 schreef Omniej het volgende:
Enige manier waarop die foto nog te redden is, is als je er een andere lucht inplakt. De oorspronkelijke lucht terughalen gaat niet werken in ieder geval.
Als je een crop body gebruikt, moet je altijd rekeninghouden met de cropfactor.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 20:55 schreef jappy-b het volgende:
Ik heb laatst eindelijk een 35mm 1.8G DX kunnen vinden voor mn D3000 maar hoef ik nu rekening meer te houden met de crop factor of blijft die 35mm gelijk aan +/- 50mm FX?
Juist een klein diafragma (groot getal) dacht ik.quote:Op zondag 20 februari 2011 20:14 schreef Neo-Mullen het volgende:
Als je een stervormige foto wilt van een lichtje, dan moet je toch met een groot diafragma schieten?
Je hebt inderdaad gelijk. Thanksquote:Op zondag 20 februari 2011 20:26 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Juist een klein diafragma (groot getal) dacht ik.
Zit er genoeg detail in het beeld? Dus niet dat je op een egaal vlak zit te focussen?quote:Op dinsdag 22 februari 2011 14:32 schreef Gluut het volgende:
Ik heb hulp nodig bij een probleem.
Ik ben in het bezit van een EF-S 17-85 IS USM en deze heeft autofocus problemen.
De ene keer focussed die op alle afstanden en de andere keer pak hij hem gewoon niet.
Ik heb geen error 01 of 99.
Bij een vriend van me die een 50D heeft is het zelfde probleem.
Heeft iemand een oplossing of enig idee waardoor dit komt?
Ben niet aan het richting om een egaal vlak, genoeg details als je het mij vraagt.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 16:09 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
Zit er genoeg detail in het beeld? Dus niet dat je op een egaal vlak zit te focussen?
...misschien een hele simpele gedachte, maar ik vraag het toch maar even
Contactpunten zijn schoon, op dit doet die het na behoren.... erg vreemd!quote:Op dinsdag 22 februari 2011 16:09 schreef Ynske het volgende:
Heb je de contactpunten van je lens al eens schoon gemaakt?
Een Nikonian zou nu antwoorden dat elke Nikon-lens gelijkwaardig is aan de L-serie van Canon natuurlijk.quote:Op donderdag 24 februari 2011 00:35 schreef Neo-Mullen het volgende:
De professionele lenzen serie van Canon is de L-serie. Heeft Nikon ook zo'n serie? Kenmerkend aan bijvoorbeeld witte lenzen, rode randen etc... en hebben die ook een aparte vermelding om aan te tonen dat het de betere lenzen zijn?
Ik zou 't leuker make kwa opstelling, en ze niet met hun hoofden tegen elkaar aan leggen, maar dat degene links of rechts van iemand met zijn/haar hoofd tegen je schouder/nek aan ligt, en dan met je oor op je schouder.quote:Op zaterdag 26 februari 2011 16:33 schreef Marloes30 het volgende:
Hallo,
Heb een vraagje over hoe ik mijn studio opstelling het beste kan plaatsen om zo'n soort foto te maken:
[ afbeelding ]
Ik heb 3 flitskoppen+ 2 softboxen
doe maar, dit topic kan wel enige hilariteit gebruikenquote:Op zaterdag 26 februari 2011 17:41 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik zou 't leuker make kwa opstelling, en ze niet met hun hoofden tegen elkaar aan leggen, maar dat degene links of rechts van iemand met zijn/haar hoofd tegen je schouder/nek aan ligt, en dan met je oor op je schouder.
Zal vast niet te begrijpen zijn, dus als je wilt zal ik 't wel even painten
Ik begrijp er echt helemaal niets van, kom maar op met die verduidelijkende paint.quote:Op zaterdag 26 februari 2011 17:41 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik zou 't leuker make kwa opstelling, en ze niet met hun hoofden tegen elkaar aan leggen, maar dat degene links of rechts van iemand met zijn/haar hoofd tegen je schouder/nek aan ligt, en dan met je oor op je schouder.
Zal vast niet te begrijpen zijn, dus als je wilt zal ik 't wel even painten
quote:Op zaterdag 26 februari 2011 17:52 schreef Vendris het volgende:
[..]
doe maar, dit topic kan wel enige hilariteit gebruiken
quote:Op zaterdag 26 februari 2011 18:16 schreef Omniej het volgende:
[..]
Ik begrijp er echt helemaal niets van, kom maar op met die verduidelijkende paint.
quote:Op zaterdag 26 februari 2011 18:29 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
[..]
[ afbeelding ]
Zo dus! Ik heb meteen een flitsopstelling gemaakt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kat. Maar het kan inderdaad ook een kameel zijn. Pas wel op, het is een kutbeest. Hij is in je studio aan het poepen.quote:Op zaterdag 26 februari 2011 18:35 schreef Marloes30 het volgende:
Bedankt voor het meedenken!
Kannovinnie, ik had hem wel begrepen hoor, maar bedankt voor de ophelderende tekening!!
Geweldig met die kameel?? erbij![]()
Ga het een dezer dagen eens proberen
quote:Op zaterdag 26 februari 2011 18:36 schreef Ruud het volgende:
[..]
Ik ging er van uit dat ze een Hindoestaanse familie ging fotograverenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
Op zich een leuk idee, maar ai, ai, ai wat ontstaat er een tussenruimte.quote:Op zaterdag 26 februari 2011 18:29 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
[..]
[ afbeelding ]
Zo dus! Ik heb meteen een flitsopstelling gemaakt.
En wat is daar het probleem van?quote:Op zaterdag 26 februari 2011 18:48 schreef Omniej het volgende:
[..]
Op zich een leuk idee, maar ai, ai, ai wat ontstaat er een tussenruimte.
[ afbeelding ]
Jouw studio, jouw probleem. Ik kan er ook niets aan doen.quote:Op zaterdag 26 februari 2011 18:47 schreef Marloes30 het volgende:
Weg dan met dat beest, ik heb alleen een parkiet en daar gaat het kooitje van dicht, scheelt een hoop rotzooi
Geeft dat niet juist extra lading voor een artistieke statement?quote:Op zaterdag 26 februari 2011 18:49 schreef kanovinnie het volgende:
Tenzij de mensen die op de plaat gaan joods zijn, of extreem rechts, valt het toch wel mee?
volgens mij op dezelfde manier als mensen normaliter HDR fotos maken, door fotos met meerdere sluitertijden te fuseren.quote:Op maandag 28 februari 2011 00:25 schreef Flaccid het volgende:
[ afbeelding ]
http://www.photographyserved.com/gallery/UnderNight/838617
Hoe creer je dit steriele effect in deze foto serie? Dat zachte, beetje rare stijltje?
Het is, los van het HDR effect (wat ik denk dat het is), ook qua onderwerp een erg gave serie.quote:Op maandag 28 februari 2011 00:25 schreef Flaccid het volgende:
[ afbeelding ]
http://www.photographyserved.com/gallery/UnderNight/838617
Hoe creer je dit steriele effect in deze foto serie? Dat zachte, beetje rare stijltje?
1 Raw foto neem ik aan dan?quote:Op maandag 28 februari 2011 17:09 schreef Doodkapje het volgende:
Je kunt uit 1 foto ook een HDR trekken. Wellicht is het zo gebeurd...
Raws zijn sowieso aan te raden bij HDR, maar als je er een uit één foto haalt al helemaal ja.quote:
Die ene foto van de garage-ingang waar een auto gestreept is te zien en waar een persoon op de grond ligt wijst daar wel op ja. In ieder geval voor die foto.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 14:46 schreef polariteit het volgende:
ik kan de exifs niet zien helaas, maar ik denk samenvoegen van 2 foto's: 1 met lange sluitertijd voor de omgeving, en 1 met korte sluitertijd met de personen erin...
gokje hoor!
Afhankelijk van hoe ver overbelicht kan je in photoshop oid de exposure wat naar beneden halen. Echt overbelichte foto's is een ander verhaal.quote:Op maandag 7 maart 2011 11:12 schreef rubje het volgende:
Ik heb een vraag met als antwoord graag in jip en janneke stapsgewijs taal.![]()
Ik heb een foto van iemand die vanwege zonlicht in zijn gezicht overbelicht is,een wat bolle toet/wang) heeft en de vraag is.
-hoe haal die dat overbelichte zonlicht weg
- hoe maak je zijn gezicht smaller(meer V-vorm) en die bolle wang dus weg/plat...(zo lijk je wat jonger dus)
Bedankt alvast voor de hulp.
Ik weet wel dat het met diafragma en sluitertijd zo is, maar van iso weet ik niet zeker. Vandaar de vraag.quote:Op maandag 7 maart 2011 12:54 schreef Forno het volgende:
Je kunt in highlights (overbelichte gebieden) repareren met bijvoorbeeld lightroom, capture nx2, photoshop. Er zijn grenzen. Je kunt niet tevoorschijn toveren wat er niet is. Een RAW is beter te repareren dan een JPG. Dus als je nog een RAW hebt, werk van daaruit. Hoe je dat exact doet, hangt af van het programma dat je gebruikt.
Heb geen ervaring met photoshop, dus dat weet ik niet. Al ben ik zelf geen fan van al te heftige bewerkingen. Een beetje oppoetsen meer niet.
@Kanovinnie. Lijkt me wel. Een stap is een stap. Je kunt stappen tegen elkaar wegstrepen. ISO 200>400 = sluitertijd 1/60<1/30s bijvoorbeeld.
een stop is een stopquote:Op maandag 7 maart 2011 12:41 schreef kanovinnie het volgende:
Mijn vraag, is 1 iso stap omhoog (200>400) ook 1 sluiter/diafragma stap naar beneden?
quote:
Ik had niet echt een idee van hoe 't zat, maar nu is het iig duidelijk.quote:Op maandag 7 maart 2011 14:35 schreef Omniej het volgende:
Al werkt recovery ook maar zelden écht goed vind ik... Als al je highlights verdwijnen wordt je foto vaak zo'n mat, contrastloos plaatje.
Hoe dan ook hangt de manier van bewerken eigenlijk van de foto af. En of hij überhaupt nog te 'redden' is. Maar aangezien het een foto van een persoon is, zul je wel geen voorbeeld willen posten zeker?
@Kano: dat geldt uiteraard ook voor je ISO.
Het overbelichte deel op een hoofd van een portret.quote:Op donderdag 10 maart 2011 12:42 schreef Vendris het volgende:
[..]
Defineer "het beste eruit te halen als oplossing"
Op wat?
De bolle wang kun je misschien wel fixen door de omtrek van het gezicht te selecteren en dan Edit>Transform>Warp te doen en het daarmee bij te stellen. Alleen vraagt dat wel wat oefening. Als iemand een betere manier weet, ben ik daar trouwens erg in geïnteresseerd.quote:Op donderdag 10 maart 2011 10:42 schreef rubje het volgende:
@ iedereen: ik heb CS2 en CS 5 van Photoshop en de foto's zijn in.jpg.![]()
dus?.. welk stappen en waar vind ik ze om het beste eruit te halen als oplossing?
Neuh, mits je het op een verantwoordelijke manier doet natuurlijk. Ga je 'm zonder filter op de zon richten en een half uur de sluiter open laten staan, kan ik me niet voorstellen dat dat erg plezierig is voor je sensor (die brandt gewoon door gok ik zo), maar in het donker of met een goed ND-filter is een sluitertijd van een half uur absoluut geen probleem.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 19:45 schreef Ruud het volgende:
Bestaat er zoiets als een maximale sluitertijd? M.a.w. is het slecht voor je camera als de sluiter, laat ik zeggen, een half uur open staat?
Kan prima.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 20:09 schreef Ruud het volgende:
Thanks. Nee, ik richt 'm niet op de zon
Het is om te testen of ik zo'n foto kan maken d.m.v. 1 opname i.p.v. verschillende foto's samenvoegen.
Waarschijnlijk de lichtsterkte.. En vibration reduction zou ook een deel van de prijs kunnen zijn. Maar ik vraag me af of ik het er ooit uit zou krijgen.. Ben toch een hobby fotograaf (in wording)quote:Op zaterdag 12 maart 2011 09:58 schreef Flaccid het volgende:
Ik zat laatst te bladeren in een fotografie blaadje. Toen kwam er iets over lenzen. Ik heb laatst voor 170 euro een 35mm Nikkor lensje gekocht. Dan zie ik daar een 24mm Nikon lens voor 1600 euro. Ik geloof maar al te graag dat die lens beter is, maar wat is er beter aan dan?
Lichtsterkte is 1 ding, maar ook scherpte, contrast en kleuren zijn vaak veel beter. Ook verwacht ik dat zo'n lens bij elke grootte van het diafragma even scherp is, waar dat bij goedkopere lenzen gewoon niet zo is. Alleen of dat ook waar is weet ik niet.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 09:58 schreef Flaccid het volgende:
Ik zat laatst te bladeren in een fotografie blaadje. Toen kwam er iets over lenzen. Ik heb laatst voor 170 euro een 35mm Nikkor lensje gekocht. Dan zie ik daar een 24mm Nikon lens voor 1600 euro. Ik geloof maar al te graag dat die lens beter is, maar wat is er beter aan dan?
• Die lens is een stuk wijder (gelijk aan 16mm op DX), en dus moeilijker te ontwerpen (35mm voor DX is zo'n beetje de makkelijkste focale lengte om een lens voor te ontwerpen).quote:Op zaterdag 12 maart 2011 09:58 schreef Flaccid het volgende:
Ik zat laatst te bladeren in een fotografie blaadje. Toen kwam er iets over lenzen. Ik heb laatst voor 170 euro een 35mm Nikkor lensje gekocht. Dan zie ik daar een 24mm Nikon lens voor 1600 euro. Ik geloof maar al te graag dat die lens beter is, maar wat is er beter aan dan?
Ja, kleurenfilm heeft vaak veel minder contrast dan zwart-wit film. Voor kleurenfilm is het belangrijk om contrast tussen kleuren te hebben, dus moeten ze even sterk naar voren komen. In zwart-wit krijg je dus dat een hoop kleuren richting dezelfde grijstint gaan.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 22:50 schreef Ssytse het volgende:
Zijn er voor- of nadelen wanneer ik een kleurenfilm zwart-wit laat ontwikkelen? Of deze analoog gemaakte kleurenfoto's digitaal omzet naar zwart-wit?
Dus wanneer de eis is dat de foto's zwart-wit zijn en analoog gemaakt zijn kan ik voor het beste resultaat beter een zwart-wit film gebruiken?quote:Op zaterdag 12 maart 2011 22:56 schreef Azreal het volgende:
[..]
Ja, kleurenfilm heeft vaak veel minder contrast dan zwart-wit film. Voor kleurenfilm is het belangrijk om contrast tussen kleuren te hebben, dus moeten ze even sterk naar voren komen. In zwart-wit krijg je dus dat een hoop kleuren richting dezelfde grijstint gaan.
Digitaal omzetten naar zwart-wit kan wel, dan kun je met de kleurbalans gaan spelen om een beter contrast te krijgen.
Yep, en afhankelijk van wat je wilt, ook nog met een kleurfilter voor je lens (voor nog meer contrast).quote:Op zaterdag 12 maart 2011 23:00 schreef Ssytse het volgende:
Dus wanneer de eis is dat de foto's zwart-wit zijn en analoog gemaakt zijn kan ik voor het beste resultaat beter een zwart-wit film gebruiken?
Helemaal duidelijk, bedankt!quote:Op zaterdag 12 maart 2011 23:04 schreef Azreal het volgende:
[..]
Yep, en afhankelijk van wat je wilt, ook nog met een kleurfilter voor je lens (voor nog meer contrast).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |