een stop is een stopquote:Op maandag 7 maart 2011 12:41 schreef kanovinnie het volgende:
Mijn vraag, is 1 iso stap omhoog (200>400) ook 1 sluiter/diafragma stap naar beneden?
quote:
Ik had niet echt een idee van hoe 't zat, maar nu is het iig duidelijk.quote:Op maandag 7 maart 2011 14:35 schreef Omniej het volgende:
Al werkt recovery ook maar zelden écht goed vind ik... Als al je highlights verdwijnen wordt je foto vaak zo'n mat, contrastloos plaatje.
Hoe dan ook hangt de manier van bewerken eigenlijk van de foto af. En of hij überhaupt nog te 'redden' is. Maar aangezien het een foto van een persoon is, zul je wel geen voorbeeld willen posten zeker?
@Kano: dat geldt uiteraard ook voor je ISO.
Het overbelichte deel op een hoofd van een portret.quote:Op donderdag 10 maart 2011 12:42 schreef Vendris het volgende:
[..]
Defineer "het beste eruit te halen als oplossing"
Op wat?
De bolle wang kun je misschien wel fixen door de omtrek van het gezicht te selecteren en dan Edit>Transform>Warp te doen en het daarmee bij te stellen. Alleen vraagt dat wel wat oefening. Als iemand een betere manier weet, ben ik daar trouwens erg in geïnteresseerd.quote:Op donderdag 10 maart 2011 10:42 schreef rubje het volgende:
@ iedereen: ik heb CS2 en CS 5 van Photoshop en de foto's zijn in.jpg.![]()
dus?.. welk stappen en waar vind ik ze om het beste eruit te halen als oplossing?
Neuh, mits je het op een verantwoordelijke manier doet natuurlijk. Ga je 'm zonder filter op de zon richten en een half uur de sluiter open laten staan, kan ik me niet voorstellen dat dat erg plezierig is voor je sensor (die brandt gewoon door gok ik zo), maar in het donker of met een goed ND-filter is een sluitertijd van een half uur absoluut geen probleem.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 19:45 schreef Ruud het volgende:
Bestaat er zoiets als een maximale sluitertijd? M.a.w. is het slecht voor je camera als de sluiter, laat ik zeggen, een half uur open staat?
Kan prima.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 20:09 schreef Ruud het volgende:
Thanks. Nee, ik richt 'm niet op de zon
Het is om te testen of ik zo'n foto kan maken d.m.v. 1 opname i.p.v. verschillende foto's samenvoegen.
Waarschijnlijk de lichtsterkte.. En vibration reduction zou ook een deel van de prijs kunnen zijn. Maar ik vraag me af of ik het er ooit uit zou krijgen.. Ben toch een hobby fotograaf (in wording)quote:Op zaterdag 12 maart 2011 09:58 schreef Flaccid het volgende:
Ik zat laatst te bladeren in een fotografie blaadje. Toen kwam er iets over lenzen. Ik heb laatst voor 170 euro een 35mm Nikkor lensje gekocht. Dan zie ik daar een 24mm Nikon lens voor 1600 euro. Ik geloof maar al te graag dat die lens beter is, maar wat is er beter aan dan?
Lichtsterkte is 1 ding, maar ook scherpte, contrast en kleuren zijn vaak veel beter. Ook verwacht ik dat zo'n lens bij elke grootte van het diafragma even scherp is, waar dat bij goedkopere lenzen gewoon niet zo is. Alleen of dat ook waar is weet ik niet.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 09:58 schreef Flaccid het volgende:
Ik zat laatst te bladeren in een fotografie blaadje. Toen kwam er iets over lenzen. Ik heb laatst voor 170 euro een 35mm Nikkor lensje gekocht. Dan zie ik daar een 24mm Nikon lens voor 1600 euro. Ik geloof maar al te graag dat die lens beter is, maar wat is er beter aan dan?
• Die lens is een stuk wijder (gelijk aan 16mm op DX), en dus moeilijker te ontwerpen (35mm voor DX is zo'n beetje de makkelijkste focale lengte om een lens voor te ontwerpen).quote:Op zaterdag 12 maart 2011 09:58 schreef Flaccid het volgende:
Ik zat laatst te bladeren in een fotografie blaadje. Toen kwam er iets over lenzen. Ik heb laatst voor 170 euro een 35mm Nikkor lensje gekocht. Dan zie ik daar een 24mm Nikon lens voor 1600 euro. Ik geloof maar al te graag dat die lens beter is, maar wat is er beter aan dan?
Ja, kleurenfilm heeft vaak veel minder contrast dan zwart-wit film. Voor kleurenfilm is het belangrijk om contrast tussen kleuren te hebben, dus moeten ze even sterk naar voren komen. In zwart-wit krijg je dus dat een hoop kleuren richting dezelfde grijstint gaan.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 22:50 schreef Ssytse het volgende:
Zijn er voor- of nadelen wanneer ik een kleurenfilm zwart-wit laat ontwikkelen? Of deze analoog gemaakte kleurenfoto's digitaal omzet naar zwart-wit?
Dus wanneer de eis is dat de foto's zwart-wit zijn en analoog gemaakt zijn kan ik voor het beste resultaat beter een zwart-wit film gebruiken?quote:Op zaterdag 12 maart 2011 22:56 schreef Azreal het volgende:
[..]
Ja, kleurenfilm heeft vaak veel minder contrast dan zwart-wit film. Voor kleurenfilm is het belangrijk om contrast tussen kleuren te hebben, dus moeten ze even sterk naar voren komen. In zwart-wit krijg je dus dat een hoop kleuren richting dezelfde grijstint gaan.
Digitaal omzetten naar zwart-wit kan wel, dan kun je met de kleurbalans gaan spelen om een beter contrast te krijgen.
Yep, en afhankelijk van wat je wilt, ook nog met een kleurfilter voor je lens (voor nog meer contrast).quote:Op zaterdag 12 maart 2011 23:00 schreef Ssytse het volgende:
Dus wanneer de eis is dat de foto's zwart-wit zijn en analoog gemaakt zijn kan ik voor het beste resultaat beter een zwart-wit film gebruiken?
Helemaal duidelijk, bedankt!quote:Op zaterdag 12 maart 2011 23:04 schreef Azreal het volgende:
[..]
Yep, en afhankelijk van wat je wilt, ook nog met een kleurfilter voor je lens (voor nog meer contrast).
Wat is extreem hoog? Er zijn nu al camera's die met iso waardes van 102.000 werken.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 23:06 schreef Microtubuli het volgende:
Is het mogelijk dat ruis bij hogere iso-waardes over een paar jaar zo minimaal aanwezig is dat je met extreem hoge isowaardes kunt fotograferen? En dan bv in donkere omgevingen probleemloos sluitertijden van 1/100 kunt gebruiken?
Ruisprestaties worden alsmaar verder verbeterd, dus ja, ongetwijfeld zal het over enige tijd vast wel mogelijk zijn om op hoge ISO's redelijk ruisvrije beelden te schieten. Vergeet niet dat er ook nu al camera's zijn die tot zeker 12.800 nog vrij goed presteren.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 23:06 schreef Microtubuli het volgende:
Is het mogelijk dat ruis bij hogere iso-waardes over een paar jaar zo minimaal aanwezig is dat je met extreem hoge isowaardes kunt fotograferen? En dan bv in donkere omgevingen probleemloos sluitertijden van 1/100 kunt gebruiken?
Persoonlijk heb ik een abonnement op Advanced Photoshop. Daar staan altijd leuke tutorials in met soms erg goeie tips voor het soepen van foto's.quote:Op zondag 13 maart 2011 10:27 schreef kanovinnie het volgende:
Ik ben op zoek naar een boek waarin het verbeteren van foto's in photoshop (liefst cs5, die heb ik namelijk) wordt uitgelegd. Ik merk dat online tutorials niet echt werken voor mij.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik kom wel redelijk wat boeken tegen, zoals bijvoorbeeld deze of deze. Maar welke nou de beste is kan ik zo ook niet zien.
Zijn er nog andere boeken die stap voor stap de functies van photoshop uitleggen?
Dat kan nu al:quote:Op zaterdag 12 maart 2011 23:07 schreef Microtubuli het volgende:
Is het mogelijk dat ruis bij hogere iso-waardes over een paar jaar zo minimaal aanwezig is dat je met extreem hoge isowaardes kunt fotograferen? En dan bv in donkere omgevingen probleemloos sluitertijden van 1/100 kunt gebruiken?
Maar met zulke ISO waarden is je sensor toch van belang? Sowieso heb je een fullframe nodig zodat de pixels niet zo op elkaar gedrukt zijn.quote:Op zondag 13 maart 2011 17:54 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Dat kan nu al:
[ link | afbeelding ]
ISO12800, 50/1.4 1/50. Nog donkerder en je ziet met het blote oog ook niks meer. Dit was met mn D700 trouwens, met een D3s kom je nog een of 2 stops verder. Danny weet daar wel wat vanaf gok ik
Kan toch best?quote:Op donderdag 17 maart 2011 15:45 schreef Neo-Mullen het volgende:
Of is dit plaatje zo uit je camera komen rollen? Nee toch?
Ik krijg nooit zulke mooie kleurenquote:Op donderdag 17 maart 2011 15:47 schreef Omniej het volgende:
[..]
Kan toch best?
Ik zie in de grote versie niet echt iets wat op enorme ruisreductie lijkt eerlijk gezegd...
Je hebt ook geen D700 en 50/1.4 denk ik.quote:Op donderdag 17 maart 2011 15:48 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Ik krijg nooit zulke mooie kleuren
Altijd verzadiging doen met PS enzo...
Dat een lens goed kan zijn voor de kleuren, ok. Maar wat heeft een body daar mee te maken?quote:Op donderdag 17 maart 2011 15:51 schreef Omniej het volgende:
[..]
Je hebt ook geen D700 en 50/1.4 denk ik.
Het ging toch over de ISO-prestaties?quote:Op donderdag 17 maart 2011 15:54 schreef Neo-Mullen het volgende:
Dat een lens goed kan zijn voor de kleuren, ok. Maar wat heeft een body daar mee te maken?
Heb een 450D met de 18-55 IS 70-300 IS USM en de 50/1,8.
Sorry ik week ook eigenlijk af van het onderwerp en stelde daardoor zelf mijn eigen vraag.quote:Op donderdag 17 maart 2011 16:06 schreef Omniej het volgende:
[..]
Het ging toch over de ISO-prestaties?Op mijn 450D werd ik al gek van de ruis als ik op ISO800 schoot, om over 1600 nog maar niet te praten.
Die foto van Ener-G hierboven is dus geschoten op 12.800 en dat hoef je met de 450D zoals je weet niet te proberen. Ik dacht dat jij je afvroeg of deze zo uit de camera kwam en ging er vanuit dat je het over het ruisniveau had, vandaar dat ik de body erbij haalde.
Denk dat het ook aan de kleurtjes van de Led-lampen ligt...quote:Op donderdag 17 maart 2011 16:10 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Sorry ik week ook eigenlijk af van het onderwerp en stelde daardoor zelf mijn eigen vraag.
Ik doelde even puur op het feit hoe je zulke kleuren krijgt, want dat lukt mij zonder nabewerking niet.
Over het algemeen wordt het bij een brandpunt van meer dan 200mm problematisch om de boel onder alle omstandigheden stil te houden, zeker wanneer je een niet al te vaste hand hebt.*quote:Op zondag 27 maart 2011 12:55 schreef jappy-b het volgende:
vanaf welk brandpunt is beeldstabilisatie echt een must? ik heb een leuke 70-300mm gezien maar die heeft geen beeldstabilisatie en ik heb geen vaste hand. Moet ik deze aanschaffen (voor minder dan ¤200)?
Als je de vetgedrukte onderdelen aan elkaar knoopt of schroeft ben je al een heel endquote:Op zondag 3 april 2011 13:22 schreef Neo-Mullen het volgende:
Mijn oma schildert nog wel eens graagEnkele jaren geleden heeft ze op een klein blaadje iets geschilderd waar ze heel trots op is. Zo trots dat ze deze op groter formaat wil laten afdrukken, echter wij hebben geen scanner in de familie dus vroeg ze mij of ik er in hoge resolutie een foto van kon maken.
Ik beschik over een 450D, 18-55mm IS, 50mm f/1.8, statief, UV- en polarisatiefilter. Ik denk dat ik het beste de 50mm prime kan gebruiken, maar ik heb geen idee met welke instellingen en welk materiaal ik het beste resultaat eruit kan halen.
Alle tips en ideeën zijn welkom
Ik zou even foto van der waal in Schiedam bellenquote:Op dinsdag 5 april 2011 11:34 schreef bl0emetjE het volgende:
Hallo!
Weet iemand misschien waar ik een cable release a la: http://shop.lomography.com/accessories/cable-release kan vinden in een Nederlandse online winkel? Of eventueel een winkel in Leiden mag ook?
Ik heb hem het liefst deze week nog nodig, dus die van de lomo shop heeft een te lange levertijd (een dag of 10).
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
Hee dankjewel, ik ga ze morgen contacten!quote:Op dinsdag 5 april 2011 16:48 schreef Azreal het volgende:
[..]
Ik zou even foto van der waal in Schiedam bellen
http://www.fotovanderwaal.nl/htm/home.htm
Die hebben vast nog wel iets liggen.
Mochten ze niks hebben of dat de levering te lang duurt, PM dan even, dan mag je er eentje van mij lenen (als ik 'm maar weer terugkrijg). Die kan ik dan vanavond nog op de post doen.
Is goed, wel even rekening mee houden dat ik morgen pas om 18.00u thuis ben en je 'm dan pas op z'n vroegst vrijdag hebt...quote:Op dinsdag 5 april 2011 19:25 schreef bl0emetjE het volgende:
Hee dankjewel, ik ga ze morgen contacten!
Mocht het niet lukken en ik heb hem nodig, dan zal ik je PMen (en je krijgt hem dan uiteraard netjes terug!).
F/2.8 is lichtsterk bij een telelens. Hoe groter het F getal, hoe kleiner de opening is. Dat wist je?quote:Op dinsdag 5 april 2011 22:48 schreef een2drie het volgende:
Wat heb je nou eigenlijk aan lichtsterke telelenzen als je het diafragma toch vaak niet op de minimale waarde hebt staan? Of begrijp ik nu niet wat een lichtsterke lens is?
Dit zal wel niet zo'n slimme vraag zijn, maar goed
Als je het diafragma toch altijd dichtknijpt, heeft de lichtsterkte van een lens inderdaad weinig meerwaarde.quote:Op dinsdag 5 april 2011 22:48 schreef een2drie het volgende:
Wat heb je nou eigenlijk aan lichtsterke telelenzen als je het diafragma toch vaak niet op de minimale waarde hebt staan? Of begrijp ik nu niet wat een lichtsterke lens is?
Dit zal wel niet zo'n slimme vraag zijn, maar goed
Met macro fotografie heb je vaak veel licht nodig en een grote scherpte-diepteverhouding.quote:Op dinsdag 5 april 2011 22:48 schreef een2drie het volgende:
Wat heb je nou eigenlijk aan lichtsterke telelenzen als je het diafragma toch vaak niet op de minimale waarde hebt staan? Of begrijp ik nu niet wat een lichtsterke lens is?
Dit zal wel niet zo'n slimme vraag zijn, maar goed
F/2.8 zijn toch over het algemeen scherper dan f/4 lenzen?quote:Op dinsdag 5 april 2011 22:52 schreef Omniej het volgende:
[..]
Als je het diafragma toch altijd dichtknijpt, heeft de lichtsterkte van een lens inderdaad weinig meerwaarde.
Niet per definitie, maar veel lichtsterkte vind je over het algemeen wel terug bij de kwalitatief betere lenzen ja.quote:Op dinsdag 5 april 2011 22:53 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
F/2.8 zijn toch over het algemeen scherper dan f/4 lenzen?
Even los van de rest van je post:quote:Op dinsdag 5 april 2011 22:48 schreef een2drie het volgende:
Wat heb je nou eigenlijk aan lichtsterke telelenzen als je het diafragma toch vaak niet op de minimale waarde hebt staan?
quote:Of begrijp ik nu niet wat een lichtsterke lens is?
Dit zal wel niet zo'n slimme vraag zijn, maar goed
Jupquote:Op dinsdag 5 april 2011 22:52 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
F/2.8 is lichtsterk bij een telelens. Hoe groter het F getal, hoe kleiner de opening is. Dat wist je?
Met "selective desaturation" moet je een eind kunnen komen.quote:Op dinsdag 5 april 2011 23:18 schreef Schanulleke het volgende:
Ik wil in PSP X2 een foto zo bewerken dat alles grijstinten wordt muv een rood detail. Hoe heet zo'n bewerking ook alweer?
Dank. Ik heb inmiddels via een selectie en verzadiging het gewenste effect bereikt.quote:Op dinsdag 5 april 2011 23:35 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Met "selective desaturation" moet je een eind kunnen komen.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. En wat is precies het verschil tussen een balg en tussenringen? Die laatste heb ik ooit aangeschaft maar nog maar zelden gebruikt.quote:Op donderdag 7 april 2011 09:02 schreef DutchErrorist het volgende:
Even vraagje.. Als ik Macro foto's wil maken lukt dat dan goed met een balg en een 35/50mm lens? Ik snap dat het veel beter lukt met gespecialiseerde lensen maar die zijn heel duur, een balg en een 35/50mm kost mij hoogstens 150 euro... Iemand hier die zijn ervaringen wil delen of mij er wat over kan vertellen?
Gaat prima als je niet te hoge eisen aan de scherpte stelt. Tenzij je natuurlijk een 50mm APO-Rodagon op een helicoid zet, dan zijn de gespecialiseerde lenzen een lachertjequote:Op donderdag 7 april 2011 09:02 schreef DutchErrorist het volgende:
Even vraagje.. Als ik Macro foto's wil maken lukt dat dan goed met een balg en een 35/50mm lens? Ik snap dat het veel beter lukt met gespecialiseerde lensen maar die zijn heel duur, een balg en een 35/50mm kost mij hoogstens 150 euro... Iemand hier die zijn ervaringen wil delen of mij er wat over kan vertellen?
In feite doet het hetzelfde. Alleen bij een balg is de afstand tussen je lens en camera variabel, waarmee je dacht ik de vergroting kunt bepalen. Met tussenringen kan dat ook wel, maar dan moet je steeds een andere ring ertussen schroeven of ze gaan combineren.quote:Op donderdag 7 april 2011 09:46 schreef Schanulleke het volgende:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. En wat is precies het verschil tussen een balg en tussenringen? Die laatste heb ik ooit aangeschaft maar nog maar zelden gebruikt.
Ik heb er online eentje gevonden die als het goed is morgen hier binnen is!quote:Op dinsdag 5 april 2011 16:48 schreef Azreal het volgende:
[..]
Ik zou even foto van der waal in Schiedam bellen
http://www.fotovanderwaal.nl/htm/home.htm
Die hebben vast nog wel iets liggen.
Mochten ze niks hebben of dat de levering te lang duurt, PM dan even, dan mag je er eentje van mij lenen (als ik 'm maar weer terugkrijg). Die kan ik dan vanavond nog op de post doen.
Top! Wat ga je er eigenlijk mee doen?quote:Op donderdag 7 april 2011 13:58 schreef bl0emetjE het volgende:
Ik heb er online eentje gevonden die als het goed is morgen hier binnen is!
Nogmaals super bedankt voor de hulp en je aanbod
Ik wil mijn analoge camera er mee bedienen bij het maken van double exposures. Voor sommige doubles wil ik mijn statief gebruiken en dan twee keer hetzelfde fotograferen, maar met in de scene een verandering. De achtergrond moet dan dus precies gelijk blijven, dus mijn camera zo min mogelijk aanraken om beweging te voorkomen. Dus ik hoop dat de draadontspanner daarbij kan helpenquote:Op donderdag 7 april 2011 14:11 schreef Azreal het volgende:
[..]
Top! Wat ga je er eigenlijk mee doen?
Oh, dat komt helemaal goed met een draadontspanner. Zolang je camera maar een fatsoenlijke functie voor multi-exposure heeft en je 'm niet van het statief hoeft te halen om de film te ontgrendelen voordat je de sluiter weer spant enzoquote:Op donderdag 7 april 2011 14:30 schreef bl0emetjE het volgende:
Ik wil mijn analoge camera er mee bedienen bij het maken van double exposures. Voor sommige doubles wil ik mijn statief gebruiken en dan twee keer hetzelfde fotograferen, maar met in de scene een verandering. De achtergrond moet dan dus precies gelijk blijven, dus mijn camera zo min mogelijk aanraken om beweging te voorkomen. Dus ik hoop dat de draadontspanner daarbij kan helpenVorige keer op het statief had ik namelijk toch net een hele kleine beweging erin gekregen. Was gelukkig mijn testrolletje, maar toen zag ik dus dat ik nog voorzichtiger moet zijn met de bewegingen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |