abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 7 maart 2011 @ 14:13:08 #76
122997 zquing
Drama Junk
pi_93768807
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 12:41 schreef kanovinnie het volgende:

Mijn vraag, is 1 iso stap omhoog (200>400) ook 1 sluiter/diafragma stap naar beneden?
een stop is een stop
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_93769769
Al werkt recovery ook maar zelden écht goed vind ik... Als al je highlights verdwijnen wordt je foto vaak zo'n mat, contrastloos plaatje.

Hoe dan ook hangt de manier van bewerken eigenlijk van de foto af. En of hij überhaupt nog te 'redden' is. Maar aangezien het een foto van een persoon is, zul je wel geen voorbeeld willen posten zeker? :P

@Kano: dat geldt uiteraard ook voor je ISO.
  maandag 7 maart 2011 @ 15:03:06 #78
40566 Ericr
Livewrong
pi_93770716
Recovery werkt op alle delen, lokale aanpassing op een echt overbelicht gedeelte verstoort een stuk minder. Als een foto echt zwaar overbelicht is valt er overigens weinig te redden en zeker niet bij een Jpeg.
  maandag 7 maart 2011 @ 15:08:09 #79
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_93770908
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 14:13 schreef zquing het volgende:

[..]

een stop is een stop
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 14:35 schreef Omniej het volgende:
Al werkt recovery ook maar zelden écht goed vind ik... Als al je highlights verdwijnen wordt je foto vaak zo'n mat, contrastloos plaatje.

Hoe dan ook hangt de manier van bewerken eigenlijk van de foto af. En of hij überhaupt nog te 'redden' is. Maar aangezien het een foto van een persoon is, zul je wel geen voorbeeld willen posten zeker? :P

@Kano: dat geldt uiteraard ook voor je ISO.
Ik had niet echt een idee van hoe 't zat, maar nu is het iig duidelijk.
Thanks! :)
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_93896574
@ iedereen: ik heb CS2 en CS 5 van Photoshop en de foto's zijn in.jpg. :s)

dus?.. welk stappen en waar vind ik ze om het beste eruit te halen als oplossing? :?
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_93900966
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Vendris op 10-03-2011 12:43:14 ]
  donderdag 10 maart 2011 @ 12:43:24 #82
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_93901016
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 12:42 schreef Vendris het volgende:

[..]

Defineer "het beste eruit te halen als oplossing"

Op wat?
Het overbelichte deel op een hoofd van een portret.
Ik heb geen idee, hooguit de exposure wat knijpen. Maar als het echt overbelicht is op een jpeg kan je er weinig mee doen denk ik.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_93901525
Dodge and burn, in dit geval burn dus. Dat kan je ook toepassen op een Jpeg.

Zijn genoeg tutorials voor te vinden, hier heb je er alvast 1 :

http://www.khulsey.com/ph(...)burn_dodge_tool.html
pi_93911074
quote:
6s.gif Op donderdag 10 maart 2011 10:42 schreef rubje het volgende:
@ iedereen: ik heb CS2 en CS 5 van Photoshop en de foto's zijn in.jpg. :s)

dus?.. welk stappen en waar vind ik ze om het beste eruit te halen als oplossing? :?
De bolle wang kun je misschien wel fixen door de omtrek van het gezicht te selecteren en dan Edit>Transform>Warp te doen en het daarmee bij te stellen. Alleen vraagt dat wel wat oefening. Als iemand een betere manier weet, ben ik daar trouwens erg in geïnteresseerd.
pi_93970687
Bestaat er zoiets als een maximale sluitertijd? M.a.w. is het slecht voor je camera als de sluiter, laat ik zeggen, een half uur open staat?
pi_93971598
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 19:45 schreef Ruud het volgende:
Bestaat er zoiets als een maximale sluitertijd? M.a.w. is het slecht voor je camera als de sluiter, laat ik zeggen, een half uur open staat?
Neuh, mits je het op een verantwoordelijke manier doet natuurlijk. Ga je 'm zonder filter op de zon richten en een half uur de sluiter open laten staan, kan ik me niet voorstellen dat dat erg plezierig is voor je sensor (die brandt gewoon door gok ik zo), maar in het donker of met een goed ND-filter is een sluitertijd van een half uur absoluut geen probleem.

Edit: Laat ik het anders zeggen: zolang je aan de sluitertijd van een half uur nog een goed belichte foto overhoudt (dus geen volledig witte), zal 't geen probleem zijn.

[ Bericht 5% gewijzigd door Omniej op 11-03-2011 20:09:57 ]
pi_93972020
Thanks. Nee, ik richt 'm niet op de zon :D
Het is om te testen of ik zo'n foto kan maken d.m.v. 1 opname i.p.v. verschillende foto's samenvoegen.
pi_93972217
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 20:09 schreef Ruud het volgende:
Thanks. Nee, ik richt 'm niet op de zon :D
Het is om te testen of ik zo'n foto kan maken d.m.v. 1 opname i.p.v. verschillende foto's samenvoegen.
Kan prima. :) Die is ook uit één opname toch? Sluitertijd van een uur zelfs... Met een half uurtje zouden de strepen ook niet zo enorm lang zijn. Heb er zelf ook wel 'ns mee geëxperimenteerd en heb toen ook met sluitertijden tot 30 minuten geschoten - leverde niet zo'n heel mooi resultaat op vond ik zelf. Wil deze zomer eigenlijk nog 'ns een keer een écht donkere plek op gaan zoeken om de sluitertijd nog wat langer op te rekken.
pi_93972361
Ik zie het nu ook ja :')
Uur inderdaad. Binnenkort eens proberen als het wat warmer is buiten ;)
pi_93994816
Ik zat laatst te bladeren in een fotografie blaadje. Toen kwam er iets over lenzen. Ik heb laatst voor 170 euro een 35mm Nikkor lensje gekocht. Dan zie ik daar een 24mm Nikon lens voor 1600 euro. Ik geloof maar al te graag dat die lens beter is, maar wat is er beter aan dan?
pi_93995937
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 09:58 schreef Flaccid het volgende:
Ik zat laatst te bladeren in een fotografie blaadje. Toen kwam er iets over lenzen. Ik heb laatst voor 170 euro een 35mm Nikkor lensje gekocht. Dan zie ik daar een 24mm Nikon lens voor 1600 euro. Ik geloof maar al te graag dat die lens beter is, maar wat is er beter aan dan?
Waarschijnlijk de lichtsterkte.. En vibration reduction zou ook een deel van de prijs kunnen zijn. Maar ik vraag me af of ik het er ooit uit zou krijgen.. Ben toch een hobby fotograaf (in wording)
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_93996286
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 09:58 schreef Flaccid het volgende:
Ik zat laatst te bladeren in een fotografie blaadje. Toen kwam er iets over lenzen. Ik heb laatst voor 170 euro een 35mm Nikkor lensje gekocht. Dan zie ik daar een 24mm Nikon lens voor 1600 euro. Ik geloof maar al te graag dat die lens beter is, maar wat is er beter aan dan?
Lichtsterkte is 1 ding, maar ook scherpte, contrast en kleuren zijn vaak veel beter. Ook verwacht ik dat zo'n lens bij elke grootte van het diafragma even scherp is, waar dat bij goedkopere lenzen gewoon niet zo is. Alleen of dat ook waar is weet ik niet.

Als je het verschil een keer goed wilt kunnen zien, zou je een oude Nikkor prime lens kunnen kopen en die vergelijken met een hedendaagse lens uit een goedkopere categorie. Zo is mijn 135mm f2.8 Nikkor ondanks de krassen op de frontlens nog steeds met gemak de beste lens die ik heb.
  zaterdag 12 maart 2011 @ 11:25:26 #93
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_93996606
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 09:58 schreef Flaccid het volgende:
Ik zat laatst te bladeren in een fotografie blaadje. Toen kwam er iets over lenzen. Ik heb laatst voor 170 euro een 35mm Nikkor lensje gekocht. Dan zie ik daar een 24mm Nikon lens voor 1600 euro. Ik geloof maar al te graag dat die lens beter is, maar wat is er beter aan dan?
• Die lens is een stuk wijder (gelijk aan 16mm op DX), en dus moeilijker te ontwerpen (35mm voor DX is zo'n beetje de makkelijkste focale lengte om een lens voor te ontwerpen).
• Omdat hij lichtsterker, wijder en voor FX is, zijn alle stukken glas groter. Er zitten ook meer stukken glas in, en een aantal speciale die duurder zijn.
• De lens zit mechanisch beter in elkaar en heeft sealing tegen regen en stof
• Er zit in de lens een stillere en snellere AF motor.
• Het is geen massa-productie product, en er zit dus een grotere marge op.
pi_93997040
@Problematque,@Miesjel,@Azrael: Thanks, zoiets vermoedde ik al :)
pi_94021765
Zijn er voor- of nadelen wanneer ik een kleurenfilm zwart-wit laat ontwikkelen? Of deze analoog gemaakte kleurenfoto's digitaal omzet naar zwart-wit?
pi_94022043
quote:
5s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 22:50 schreef Ssytse het volgende:
Zijn er voor- of nadelen wanneer ik een kleurenfilm zwart-wit laat ontwikkelen? Of deze analoog gemaakte kleurenfoto's digitaal omzet naar zwart-wit?
Ja, kleurenfilm heeft vaak veel minder contrast dan zwart-wit film. Voor kleurenfilm is het belangrijk om contrast tussen kleuren te hebben, dus moeten ze even sterk naar voren komen. In zwart-wit krijg je dus dat een hoop kleuren richting dezelfde grijstint gaan.

Digitaal omzetten naar zwart-wit kan wel, dan kun je met de kleurbalans gaan spelen om een beter contrast te krijgen.
pi_94022213
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 22:56 schreef Azreal het volgende:

[..]

Ja, kleurenfilm heeft vaak veel minder contrast dan zwart-wit film. Voor kleurenfilm is het belangrijk om contrast tussen kleuren te hebben, dus moeten ze even sterk naar voren komen. In zwart-wit krijg je dus dat een hoop kleuren richting dezelfde grijstint gaan.

Digitaal omzetten naar zwart-wit kan wel, dan kun je met de kleurbalans gaan spelen om een beter contrast te krijgen.
Dus wanneer de eis is dat de foto's zwart-wit zijn en analoog gemaakt zijn kan ik voor het beste resultaat beter een zwart-wit film gebruiken?
pi_94022393
quote:
5s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 23:00 schreef Ssytse het volgende:
Dus wanneer de eis is dat de foto's zwart-wit zijn en analoog gemaakt zijn kan ik voor het beste resultaat beter een zwart-wit film gebruiken?
Yep, en afhankelijk van wat je wilt, ook nog met een kleurfilter voor je lens (voor nog meer contrast).
pi_94022464
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 23:04 schreef Azreal het volgende:

[..]

Yep, en afhankelijk van wat je wilt, ook nog met een kleurfilter voor je lens (voor nog meer contrast).
Helemaal duidelijk, bedankt!
  zaterdag 12 maart 2011 @ 23:06:39 #100
323560 Microtubuli
transporteert vesikels
pi_94022518
quote:
17s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 23:05 schreef Ssytse het volgende:

[..]

Helemaal duidelijk, bedankt!
Geen dank!
  zaterdag 12 maart 2011 @ 23:07:57 #101
323560 Microtubuli
transporteert vesikels
pi_94022576
Is het mogelijk dat ruis bij hogere iso-waardes over een paar jaar zo minimaal aanwezig is dat je met extreem hoge isowaardes kunt fotograferen? En dan bv in donkere omgevingen probleemloos sluitertijden van 1/100 kunt gebruiken?
  zaterdag 12 maart 2011 @ 23:08:24 #102
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_94022595
quote:
5s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 23:06 schreef Microtubuli het volgende:
Is het mogelijk dat ruis bij hogere iso-waardes over een paar jaar zo minimaal aanwezig is dat je met extreem hoge isowaardes kunt fotograferen? En dan bv in donkere omgevingen probleemloos sluitertijden van 1/100 kunt gebruiken?
Wat is extreem hoog? Er zijn nu al camera's die met iso waardes van 102.000 werken.
Ik neem aan dat de ruis steeds meer onderdrukt wordt, maar in het donker met 1/100 werken zal niet zo snel gebeuren.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_94022674
quote:
5s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 23:06 schreef Microtubuli het volgende:
Is het mogelijk dat ruis bij hogere iso-waardes over een paar jaar zo minimaal aanwezig is dat je met extreem hoge isowaardes kunt fotograferen? En dan bv in donkere omgevingen probleemloos sluitertijden van 1/100 kunt gebruiken?
Ruisprestaties worden alsmaar verder verbeterd, dus ja, ongetwijfeld zal het over enige tijd vast wel mogelijk zijn om op hoge ISO's redelijk ruisvrije beelden te schieten. Vergeet niet dat er ook nu al camera's zijn die tot zeker 12.800 nog vrij goed presteren. :)
  zondag 13 maart 2011 @ 10:27:15 #104
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_94037138
Ik ben op zoek naar een boek waarin het verbeteren van foto's in photoshop (liefst cs5, die heb ik namelijk) wordt uitgelegd. Ik merk dat online tutorials niet echt werken voor mij.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik kom wel redelijk wat boeken tegen, zoals bijvoorbeeld deze of deze. Maar welke nou de beste is kan ik zo ook niet zien.
Zijn er nog andere boeken die stap voor stap de functies van photoshop uitleggen?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_94048409
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 10:27 schreef kanovinnie het volgende:
Ik ben op zoek naar een boek waarin het verbeteren van foto's in photoshop (liefst cs5, die heb ik namelijk) wordt uitgelegd. Ik merk dat online tutorials niet echt werken voor mij.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik kom wel redelijk wat boeken tegen, zoals bijvoorbeeld deze of deze. Maar welke nou de beste is kan ik zo ook niet zien.
Zijn er nog andere boeken die stap voor stap de functies van photoshop uitleggen?
Persoonlijk heb ik een abonnement op Advanced Photoshop. Daar staan altijd leuke tutorials in met soms erg goeie tips voor het soepen van foto's.

En ik heb een paar keer les gehad van een pro (o.a. een lezing van Robin Preston, damn, dat was leerzaam).
pi_94054700
quote:
5s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 23:07 schreef Microtubuli het volgende:
Is het mogelijk dat ruis bij hogere iso-waardes over een paar jaar zo minimaal aanwezig is dat je met extreem hoge isowaardes kunt fotograferen? En dan bv in donkere omgevingen probleemloos sluitertijden van 1/100 kunt gebruiken?
Dat kan nu al:



ISO12800, 50/1.4 1/50. Nog donkerder en je ziet met het blote oog ook niks meer. Dit was met mn D700 trouwens, met een D3s kom je nog een of 2 stops verder. Danny weet daar wel wat vanaf gok ik ;)
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_94240441
Ik ben sinds kort de gelukkige eigenaar van een oud beessie, een 600mm f4 IF-ED manual focus. De lenskap (ingebouwde variant) heeft een paar 'tikjes' gehad en zit klem, iemand suggesties om dit los te krijgen anders dan met grof geweld (een beetje wrikken etc heb ik al geprobeerd, maar tot nu toe zonder succes. Met een pulley of misschien zelfs gaten in de kap boren (eng) om een staaf erdoor te steken om grip op de zaak te krijgen...
Het is op zich niet een groot probleem, het probleem is de grootte (goed lezen :)), omdat de kap 2/3 is uitgeschoven is het geval nog wat onhandiger dan met ingeschoven lenskap.
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:36:16 #108
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_94240924
Ik zou eens een specialist opzoeken. Die weet misschien zonder de lens te beschadigen de kap er uit te krijgen. Zelf gaan lopen wrikken zou ik persoonlijk een beetje bang van worden.
pi_94241163
Als je grip nodig hebt zou je eens van die rubber doekjes kunnen proberen ipv boren, maar een specialist is wel verstandiger.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_94241297
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 17:54 schreef Ener-G het volgende:

[..]

Dat kan nu al:

[ link | afbeelding ]

ISO12800, 50/1.4 1/50. Nog donkerder en je ziet met het blote oog ook niks meer. Dit was met mn D700 trouwens, met een D3s kom je nog een of 2 stops verder. Danny weet daar wel wat vanaf gok ik ;)
Maar met zulke ISO waarden is je sensor toch van belang? Sowieso heb je een fullframe nodig zodat de pixels niet zo op elkaar gedrukt zijn.
Maar ik gok dat nabewerking ook een hoop kan ;) Of is dit plaatje zo uit je camera komen rollen? Nee toch?
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_94241410
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:45 schreef Neo-Mullen het volgende:
Of is dit plaatje zo uit je camera komen rollen? Nee toch?
Kan toch best?

Ik zie in de grote versie niet echt iets wat op enorme ruisreductie lijkt eerlijk gezegd...
pi_94241446
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:47 schreef Omniej het volgende:

[..]

Kan toch best?

Ik zie in de grote versie niet echt iets wat op enorme ruisreductie lijkt eerlijk gezegd...
Ik krijg nooit zulke mooie kleuren :@
Altijd verzadiging doen met PS enzo...
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_94241541
Dat 'wrikken' was ook inderdaad erg beangstigend en ik heb niet mijn best gedaan om kracht te zetten. Die rubber doekjes is nog wel een idee, met 2 personen, 1 de lens en de ander de kap vasthouden...
Alternatief is gewoon lekker laten zitten...
pi_94241579
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:48 schreef Neo-Mullen het volgende:

[..]

Ik krijg nooit zulke mooie kleuren :@
Altijd verzadiging doen met PS enzo...
Je hebt ook geen D700 en 50/1.4 denk ik. ;)
pi_94241742
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:51 schreef Omniej het volgende:

[..]

Je hebt ook geen D700 en 50/1.4 denk ik. ;)
Dat een lens goed kan zijn voor de kleuren, ok. Maar wat heeft een body daar mee te maken?
Heb een 450D met de 18-55 IS 70-300 IS USM en de 50/1,8.
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_94242124
Nabewerking heb ik niet zo gek veel aan gedaan eigenlijk, wat croppen en rotaten (ik schiet nog weleens scheef :') ) een tikje meer exposure, en ruisreductie is die van Lightroom 3.0 op redelijk conventionele settings, geen extreme dingen.

Verkleinen naar webformaat doet ook al een hoop, maar dat is hetzelfde als je hem afdrukt op een 10x15 print.

Wat ik aan wou geven is dat je wat iso waardes betreft nu al eigenlijk belachelijk donkere dingen kan fotograferen dan wat er ooit met film mogelijk was. Nog hoger en je gaat richting nachtkijker achtige prestaties, want dan zie je met het blote oog dan al minder dan de camera. De D3s doet dat nog een stop of 2 beter, en ik geloof dat Nikon ook al had aangegeven dat ze voorlopig niet nog verder gaan proberen om de iso prestaties op te krikken.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_94242339
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:54 schreef Neo-Mullen het volgende:
Dat een lens goed kan zijn voor de kleuren, ok. Maar wat heeft een body daar mee te maken?
Heb een 450D met de 18-55 IS 70-300 IS USM en de 50/1,8.
Het ging toch over de ISO-prestaties? :? Op mijn 450D werd ik al gek van de ruis als ik op ISO800 schoot, om over 1600 nog maar niet te praten.

Die foto van Ener-G hierboven is dus geschoten op 12.800 en dat hoef je met de 450D zoals je weet niet te proberen. Ik dacht dat jij je afvroeg of deze zo uit de camera kwam en ging er vanuit dat je het over het ruisniveau had, vandaar dat ik de body erbij haalde. :)
pi_94242605
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 16:06 schreef Omniej het volgende:

[..]

Het ging toch over de ISO-prestaties? :? Op mijn 450D werd ik al gek van de ruis als ik op ISO800 schoot, om over 1600 nog maar niet te praten.

Die foto van Ener-G hierboven is dus geschoten op 12.800 en dat hoef je met de 450D zoals je weet niet te proberen. Ik dacht dat jij je afvroeg of deze zo uit de camera kwam en ging er vanuit dat je het over het ruisniveau had, vandaar dat ik de body erbij haalde. :)
Sorry ik week ook eigenlijk af van het onderwerp en stelde daardoor zelf mijn eigen vraag.
Ik doelde even puur op het feit hoe je zulke kleuren krijgt, want dat lukt mij zonder nabewerking niet.
Cuz I'm Mr. Brightside
  donderdag 17 maart 2011 @ 17:03:44 #119
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_94245195
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 16:10 schreef Neo-Mullen het volgende:

[..]

Sorry ik week ook eigenlijk af van het onderwerp en stelde daardoor zelf mijn eigen vraag.
Ik doelde even puur op het feit hoe je zulke kleuren krijgt, want dat lukt mij zonder nabewerking niet.
Denk dat het ook aan de kleurtjes van de Led-lampen ligt...
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_94245407
Zijn armen worden verlicht door het lcd scherm en de knoppen van de cd speler (cdj-1000 oid.) en het mengpaneel, en zijn gezicht door het ccfl licht van zn netbookje. Voeg daar nog een verdwaald puntspotje rechtsboven toe die ook nog wat strooilicht geeft, een moving head met paars licht achter hem, en een rooie par can links buiten beeld, en je komt al een heel eind :)
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  zondag 27 maart 2011 @ 12:55:59 #121
178487 jappy-b
a whistle of a penny
pi_94670421
vanaf welk brandpunt is beeldstabilisatie echt een must? ik heb een leuke 70-300mm gezien maar die heeft geen beeldstabilisatie en ik heb geen vaste hand. Moet ik deze aanschaffen (voor minder dan ¤200)?
sex is just like hacking; you get in, you get out and you pray you've left nothing behind!
  zondag 27 maart 2011 @ 13:03:28 #122
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_94670641
Als je genoeg licht hebt heb je überhaupt geen beeldstabilisatie nodig. De vraag is met welke sluitertijd je op welke brandpuntsafstand nog wil kunnen fotograferen. Dus in welke situaties ga je 'm gebruiken.

1/100 op 300mm moet wel met wat oefening te doen zijn en op 17mm kan je op 1/5e nog wel scherpe platen maken.
Huilen dan.
  zondag 27 maart 2011 @ 13:04:03 #123
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_94670659
beeldstabilisatie is nooit echt een must. Het ligt eraan wat je gaat fotograferen, onder wat voor lichtomstandigheden, of je een mono/tripod gebruikt, etc.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 27 maart 2011 @ 14:20:41 #124
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_94672842
quote:
19s.gif Op zondag 27 maart 2011 12:55 schreef jappy-b het volgende:
vanaf welk brandpunt is beeldstabilisatie echt een must? ik heb een leuke 70-300mm gezien maar die heeft geen beeldstabilisatie en ik heb geen vaste hand. Moet ik deze aanschaffen (voor minder dan ¤200)?
Over het algemeen wordt het bij een brandpunt van meer dan 200mm problematisch om de boel onder alle omstandigheden stil te houden, zeker wanneer je een niet al te vaste hand hebt.*
Of je dan aan de elektrische stabilisatie moet (in sensor of lens) of dat je het met een eenpoot, een driepoot of een schouderstatief oplost is een keuze die je zelf moet maken.
Voordeel van een eenpoot of schouderstatief is dat je flexibiliteit er nauwelijks onder te lijden heeft en dat het met elke lens werkt tegen een minimale uitgave. Nadeel is dat je altijd een schouder- of eenpootstatief mee'zeult'.
*En de meeste fotografen geven daar dan gemakshalve de schuld van aan de lens die boven de 200mm 'wat slecht tekent'.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 3 april 2011 @ 13:22:08 #125
161184 Neo-Mullen
neo-mullen
pi_94975252
Mijn oma schildert nog wel eens graag :P Enkele jaren geleden heeft ze op een klein blaadje iets geschilderd waar ze heel trots op is. Zo trots dat ze deze op groter formaat wil laten afdrukken, echter wij hebben geen scanner in de familie dus vroeg ze mij of ik er in hoge resolutie een foto van kon maken.

Ik beschik over een 450D, 18-55mm IS, 50mm f/1.8, statief, polarisatiefilter (en nog wel meer, maar die zijn niet relevant voor dit). Ik denk dat ik het beste de 50mm prime kan gebruiken, maar ik heb geen idee met welke instellingen en welk materiaal ik het beste resultaat eruit kan halen.
Alle tips en ideeën zijn welkom :)
Cuz I'm Mr. Brightside
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 3 april 2011 @ 13:28:58 #126
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_94975493
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 13:22 schreef Neo-Mullen het volgende:
Mijn oma schildert nog wel eens graag :P Enkele jaren geleden heeft ze op een klein blaadje iets geschilderd waar ze heel trots op is. Zo trots dat ze deze op groter formaat wil laten afdrukken, echter wij hebben geen scanner in de familie dus vroeg ze mij of ik er in hoge resolutie een foto van kon maken.

Ik beschik over een 450D, 18-55mm IS, 50mm f/1.8, statief, UV- en polarisatiefilter. Ik denk dat ik het beste de 50mm prime kan gebruiken, maar ik heb geen idee met welke instellingen en welk materiaal ik het beste resultaat eruit kan halen.
Alle tips en ideeën zijn welkom :)
Als je de vetgedrukte onderdelen aan elkaar knoopt of schroeft ben je al een heel end :Y
Zet voor de meest egale afbeeldingskwaliteit je ISO op zijn laagst, die 50mm op 5.6 en zorg dat het origineel zo vlak mogelijk ligt, parallel aan het opnamevlak van je sensor.
Om dat te checken kun je om scherpte in te stellen/checken het handigste een ruitjespatroon op een A4tje printen en daarop scherpstellen, werkt veel kritischer dan een geschilderd origineel voor zover geen late Mondriaan

Wanneer je gebruik maakt van daglicht dat gewoon gratis door het raam naar binnen valt, kan dat polarisatiefilter nog goede diensten bewijzen bij het wegfilteren van ongewenste reflecties op je origineel waardoor je later de kleurverzadiging en contrast niet meer omhoog hoeft te smurfen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_94975520
Ik zou ook op de 50/1.8 gokken ja. Verder lijkt het me qua instellingen een kwestie van trial and error. :P Weet niet precies op welk diafragma de 50/1.8 het beste presteert, maar dat diafragma (de 'sweet spot' dus) zou ik in elk geval gebruiken, ISO 100, camera op statief er recht boven hangen als dat mogelijk is en van daaruit verder werken?

Eventueel kun je dan nog kijken of de polarisatiefilter het er wat beter op maakt, i.v.m. reflecties.

Edit: Spuit 11
  zondag 3 april 2011 @ 13:46:13 #128
161184 Neo-Mullen
neo-mullen
pi_94976150
Kijk aan, dit zijn tips waar ik inderdaad iets aan heb :)
Ik ga een dezer dagen eens aan de slag en kijken hoever ik ga komen!

Thanks voor de adviezen so far 14.gif
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_95062951
Hallo!

Weet iemand misschien waar ik een cable release a la: http://shop.lomography.com/accessories/cable-release kan vinden in een Nederlandse online winkel? Of eventueel een winkel in Leiden mag ook?

Ik heb hem het liefst deze week nog nodig, dus die van de lomo shop heeft een te lange levertijd (een dag of 10).

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
pi_95076239
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 11:34 schreef bl0emetjE het volgende:
Hallo!

Weet iemand misschien waar ik een cable release a la: http://shop.lomography.com/accessories/cable-release kan vinden in een Nederlandse online winkel? Of eventueel een winkel in Leiden mag ook?

Ik heb hem het liefst deze week nog nodig, dus die van de lomo shop heeft een te lange levertijd (een dag of 10).

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
Ik zou even foto van der waal in Schiedam bellen
http://www.fotovanderwaal.nl/htm/home.htm

Die hebben vast nog wel iets liggen.

Mochten ze niks hebben of dat de levering te lang duurt, PM dan even, dan mag je er eentje van mij lenen (als ik 'm maar weer terugkrijg). Die kan ik dan vanavond nog op de post doen.
pi_95083197
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 16:48 schreef Azreal het volgende:

[..]

Ik zou even foto van der waal in Schiedam bellen
http://www.fotovanderwaal.nl/htm/home.htm

Die hebben vast nog wel iets liggen.

Mochten ze niks hebben of dat de levering te lang duurt, PM dan even, dan mag je er eentje van mij lenen (als ik 'm maar weer terugkrijg). Die kan ik dan vanavond nog op de post doen.
Hee dankjewel, ik ga ze morgen contacten!
Mocht het niet lukken en ik heb hem nodig, dan zal ik je PMen (en je krijgt hem dan uiteraard netjes terug!).
pi_95083396
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 19:25 schreef bl0emetjE het volgende:
Hee dankjewel, ik ga ze morgen contacten!
Mocht het niet lukken en ik heb hem nodig, dan zal ik je PMen (en je krijgt hem dan uiteraard netjes terug!).
Is goed, wel even rekening mee houden dat ik morgen pas om 18.00u thuis ben en je 'm dan pas op z'n vroegst vrijdag hebt...
pi_95097057
Wat heb je nou eigenlijk aan lichtsterke telelenzen als je het diafragma toch vaak niet op de minimale waarde hebt staan? Of begrijp ik nu niet wat een lichtsterke lens is?

Dit zal wel niet zo'n slimme vraag zijn, maar goed :')
  dinsdag 5 april 2011 @ 22:52:14 #134
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_95097353
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 22:48 schreef een2drie het volgende:
Wat heb je nou eigenlijk aan lichtsterke telelenzen als je het diafragma toch vaak niet op de minimale waarde hebt staan? Of begrijp ik nu niet wat een lichtsterke lens is?

Dit zal wel niet zo'n slimme vraag zijn, maar goed :')
F/2.8 is lichtsterk bij een telelens. Hoe groter het F getal, hoe kleiner de opening is. Dat wist je?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_95097362
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 22:48 schreef een2drie het volgende:
Wat heb je nou eigenlijk aan lichtsterke telelenzen als je het diafragma toch vaak niet op de minimale waarde hebt staan? Of begrijp ik nu niet wat een lichtsterke lens is?

Dit zal wel niet zo'n slimme vraag zijn, maar goed :')
Als je het diafragma toch altijd dichtknijpt, heeft de lichtsterkte van een lens inderdaad weinig meerwaarde. :)
pi_95097366
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 22:48 schreef een2drie het volgende:
Wat heb je nou eigenlijk aan lichtsterke telelenzen als je het diafragma toch vaak niet op de minimale waarde hebt staan? Of begrijp ik nu niet wat een lichtsterke lens is?

Dit zal wel niet zo'n slimme vraag zijn, maar goed :')
Met macro fotografie heb je vaak veel licht nodig en een grote scherpte-diepteverhouding.
Als je een 70-200 f/2.8 pakt dan kan dat ideaal zijn voor dierenfotografie. Het dier wordt dan scherp, terwijl de achtergrond onscherp wordt. En met een bereik van 200mm heb je normaliter toch wel lichtverlies :)
Cuz I'm Mr. Brightside
  dinsdag 5 april 2011 @ 22:53:33 #137
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_95097444
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 22:52 schreef Omniej het volgende:

[..]

Als je het diafragma toch altijd dichtknijpt, heeft de lichtsterkte van een lens inderdaad weinig meerwaarde. :)
F/2.8 zijn toch over het algemeen scherper dan f/4 lenzen?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_95097700
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 22:53 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

F/2.8 zijn toch over het algemeen scherper dan f/4 lenzen?
Niet per definitie, maar veel lichtsterkte vind je over het algemeen wel terug bij de kwalitatief betere lenzen ja. :P

Voordeel is natuurlijk ook dat een f/2.8 lens op f/4 waarschijnlijk scherper is dan een f/4 lens die wijdopen staat, maar als je het licht niet per se nodig hebt en je toch altijd op kleine diafragma's schiet, kun je de lichtsterke lenzen natuurlijk net zo goed links laten liggen. Ik dacht dat dat z'n vraag was.
  dinsdag 5 april 2011 @ 23:07:03 #139
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_95098274
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 22:48 schreef een2drie het volgende:
Wat heb je nou eigenlijk aan lichtsterke telelenzen als je het diafragma toch vaak niet op de minimale waarde hebt staan?
Even los van de rest van je post:
Het hangt er vanaf waar je foto's maakt. Als je buiten bent "knijp" je vaak je diafragma dicht omdat je foto's daar over het algemeen scherper van worden. Dus als je alleen buiten foto's maakt is het inderdaad niet nodig om een lichtsterke lens te kopen.
Maar binnen is het een heel ander verhaal.
quote:
Of begrijp ik nu niet wat een lichtsterke lens is?

Dit zal wel niet zo'n slimme vraag zijn, maar goed :')
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  dinsdag 5 april 2011 @ 23:18:40 #140
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_95098935
Ik wil in PSP X2 een foto zo bewerken dat alles grijstinten wordt muv een rood detail. Hoe heet zo'n bewerking ook alweer?
Life is what you make it.
pi_95099482
quote:
Op dinsdag 5 april 2011 22:52 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

F/2.8 is lichtsterk bij een telelens. Hoe groter het F getal, hoe kleiner de opening is. Dat wist je?
Jup

Mijn vraag is nu wel beantwoord, bedankt ^O^
pi_95099754
quote:
5s.gif Op dinsdag 5 april 2011 23:18 schreef Schanulleke het volgende:
Ik wil in PSP X2 een foto zo bewerken dat alles grijstinten wordt muv een rood detail. Hoe heet zo'n bewerking ook alweer?
Met "selective desaturation" moet je een eind kunnen komen. :)
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  dinsdag 5 april 2011 @ 23:39:53 #143
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_95099971
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 23:35 schreef Ener-G het volgende:

[..]

Met "selective desaturation" moet je een eind kunnen komen. :)
Dank. Ik heb inmiddels via een selectie en verzadiging het gewenste effect bereikt.
Life is what you make it.
pi_95156377
Even vraagje.. Als ik Macro foto's wil maken lukt dat dan goed met een balg en een 35/50mm lens? Ik snap dat het veel beter lukt met gespecialiseerde lensen maar die zijn heel duur, een balg en een 35/50mm kost mij hoogstens 150 euro... Iemand hier die zijn ervaringen wil delen of mij er wat over kan vertellen?
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  donderdag 7 april 2011 @ 09:46:23 #145
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_95157419
quote:
17s.gif Op donderdag 7 april 2011 09:02 schreef DutchErrorist het volgende:
Even vraagje.. Als ik Macro foto's wil maken lukt dat dan goed met een balg en een 35/50mm lens? Ik snap dat het veel beter lukt met gespecialiseerde lensen maar die zijn heel duur, een balg en een 35/50mm kost mij hoogstens 150 euro... Iemand hier die zijn ervaringen wil delen of mij er wat over kan vertellen?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. En wat is precies het verschil tussen een balg en tussenringen? Die laatste heb ik ooit aangeschaft maar nog maar zelden gebruikt.
Life is what you make it.
pi_95166091
quote:
17s.gif Op donderdag 7 april 2011 09:02 schreef DutchErrorist het volgende:
Even vraagje.. Als ik Macro foto's wil maken lukt dat dan goed met een balg en een 35/50mm lens? Ik snap dat het veel beter lukt met gespecialiseerde lensen maar die zijn heel duur, een balg en een 35/50mm kost mij hoogstens 150 euro... Iemand hier die zijn ervaringen wil delen of mij er wat over kan vertellen?
Gaat prima als je niet te hoge eisen aan de scherpte stelt. Tenzij je natuurlijk een 50mm APO-Rodagon op een helicoid zet, dan zijn de gespecialiseerde lenzen een lachertje :P.

quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2011 09:46 schreef Schanulleke het volgende:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. En wat is precies het verschil tussen een balg en tussenringen? Die laatste heb ik ooit aangeschaft maar nog maar zelden gebruikt.
In feite doet het hetzelfde. Alleen bij een balg is de afstand tussen je lens en camera variabel, waarmee je dacht ik de vergroting kunt bepalen. Met tussenringen kan dat ook wel, maar dan moet je steeds een andere ring ertussen schroeven of ze gaan combineren.

Wat voor mij persoonlijk ook erg goed werkt is een oude 50mm lens op een 2x teleconvertor en een goed macro +4 macro filter op de lens. Voordeel daarvan is dat je ook nog een beetje met de lens zelf kunt focussen, waar je 'm anders gewoon op oneindig moet instellen.

Een omkeerring werkt trouwens ook erg mooi. Alleen zijn die tegenwoordig moeilijk te krijgen en zwaar overpriced.
pi_95166342
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 16:48 schreef Azreal het volgende:

[..]

Ik zou even foto van der waal in Schiedam bellen
http://www.fotovanderwaal.nl/htm/home.htm

Die hebben vast nog wel iets liggen.

Mochten ze niks hebben of dat de levering te lang duurt, PM dan even, dan mag je er eentje van mij lenen (als ik 'm maar weer terugkrijg). Die kan ik dan vanavond nog op de post doen.
Ik heb er online eentje gevonden die als het goed is morgen hier binnen is!
Nogmaals super bedankt voor de hulp en je aanbod :)
pi_95166842
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 13:58 schreef bl0emetjE het volgende:
Ik heb er online eentje gevonden die als het goed is morgen hier binnen is!
Nogmaals super bedankt voor de hulp en je aanbod :)
Top! Wat ga je er eigenlijk mee doen?
pi_95167647
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 14:11 schreef Azreal het volgende:

[..]

Top! Wat ga je er eigenlijk mee doen?
Ik wil mijn analoge camera er mee bedienen bij het maken van double exposures. Voor sommige doubles wil ik mijn statief gebruiken en dan twee keer hetzelfde fotograferen, maar met in de scene een verandering. De achtergrond moet dan dus precies gelijk blijven, dus mijn camera zo min mogelijk aanraken om beweging te voorkomen. Dus ik hoop dat de draadontspanner daarbij kan helpen :) Vorige keer op het statief had ik namelijk toch net een hele kleine beweging erin gekregen. Was gelukkig mijn testrolletje, maar toen zag ik dus dat ik nog voorzichtiger moet zijn met de bewegingen.
pi_95168794
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 14:30 schreef bl0emetjE het volgende:
Ik wil mijn analoge camera er mee bedienen bij het maken van double exposures. Voor sommige doubles wil ik mijn statief gebruiken en dan twee keer hetzelfde fotograferen, maar met in de scene een verandering. De achtergrond moet dan dus precies gelijk blijven, dus mijn camera zo min mogelijk aanraken om beweging te voorkomen. Dus ik hoop dat de draadontspanner daarbij kan helpen :) Vorige keer op het statief had ik namelijk toch net een hele kleine beweging erin gekregen. Was gelukkig mijn testrolletje, maar toen zag ik dus dat ik nog voorzichtiger moet zijn met de bewegingen.
Oh, dat komt helemaal goed met een draadontspanner. Zolang je camera maar een fatsoenlijke functie voor multi-exposure heeft en je 'm niet van het statief hoeft te halen om de film te ontgrendelen voordat je de sluiter weer spant enzo :P.

Krijgen we het resultaat ook te zien? Ben wel benieuwd :D.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')