abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 7 maart 2011 @ 14:13:08 #76
122997 zquing
Drama Junk
pi_93768807
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 12:41 schreef kanovinnie het volgende:

Mijn vraag, is 1 iso stap omhoog (200>400) ook 1 sluiter/diafragma stap naar beneden?
een stop is een stop
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_93769769
Al werkt recovery ook maar zelden écht goed vind ik... Als al je highlights verdwijnen wordt je foto vaak zo'n mat, contrastloos plaatje.

Hoe dan ook hangt de manier van bewerken eigenlijk van de foto af. En of hij überhaupt nog te 'redden' is. Maar aangezien het een foto van een persoon is, zul je wel geen voorbeeld willen posten zeker? :P

@Kano: dat geldt uiteraard ook voor je ISO.
  maandag 7 maart 2011 @ 15:03:06 #78
40566 Ericr
Livewrong
pi_93770716
Recovery werkt op alle delen, lokale aanpassing op een echt overbelicht gedeelte verstoort een stuk minder. Als een foto echt zwaar overbelicht is valt er overigens weinig te redden en zeker niet bij een Jpeg.
  maandag 7 maart 2011 @ 15:08:09 #79
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_93770908
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 14:13 schreef zquing het volgende:

[..]

een stop is een stop
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 14:35 schreef Omniej het volgende:
Al werkt recovery ook maar zelden écht goed vind ik... Als al je highlights verdwijnen wordt je foto vaak zo'n mat, contrastloos plaatje.

Hoe dan ook hangt de manier van bewerken eigenlijk van de foto af. En of hij überhaupt nog te 'redden' is. Maar aangezien het een foto van een persoon is, zul je wel geen voorbeeld willen posten zeker? :P

@Kano: dat geldt uiteraard ook voor je ISO.
Ik had niet echt een idee van hoe 't zat, maar nu is het iig duidelijk.
Thanks! :)
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_93896574
@ iedereen: ik heb CS2 en CS 5 van Photoshop en de foto's zijn in.jpg. :s)

dus?.. welk stappen en waar vind ik ze om het beste eruit te halen als oplossing? :?
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_93900966
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Vendris op 10-03-2011 12:43:14 ]
  donderdag 10 maart 2011 @ 12:43:24 #82
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_93901016
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 12:42 schreef Vendris het volgende:

[..]

Defineer "het beste eruit te halen als oplossing"

Op wat?
Het overbelichte deel op een hoofd van een portret.
Ik heb geen idee, hooguit de exposure wat knijpen. Maar als het echt overbelicht is op een jpeg kan je er weinig mee doen denk ik.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_93901525
Dodge and burn, in dit geval burn dus. Dat kan je ook toepassen op een Jpeg.

Zijn genoeg tutorials voor te vinden, hier heb je er alvast 1 :

http://www.khulsey.com/ph(...)burn_dodge_tool.html
pi_93911074
quote:
6s.gif Op donderdag 10 maart 2011 10:42 schreef rubje het volgende:
@ iedereen: ik heb CS2 en CS 5 van Photoshop en de foto's zijn in.jpg. :s)

dus?.. welk stappen en waar vind ik ze om het beste eruit te halen als oplossing? :?
De bolle wang kun je misschien wel fixen door de omtrek van het gezicht te selecteren en dan Edit>Transform>Warp te doen en het daarmee bij te stellen. Alleen vraagt dat wel wat oefening. Als iemand een betere manier weet, ben ik daar trouwens erg in geïnteresseerd.
pi_93970687
Bestaat er zoiets als een maximale sluitertijd? M.a.w. is het slecht voor je camera als de sluiter, laat ik zeggen, een half uur open staat?
pi_93971598
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 19:45 schreef Ruud het volgende:
Bestaat er zoiets als een maximale sluitertijd? M.a.w. is het slecht voor je camera als de sluiter, laat ik zeggen, een half uur open staat?
Neuh, mits je het op een verantwoordelijke manier doet natuurlijk. Ga je 'm zonder filter op de zon richten en een half uur de sluiter open laten staan, kan ik me niet voorstellen dat dat erg plezierig is voor je sensor (die brandt gewoon door gok ik zo), maar in het donker of met een goed ND-filter is een sluitertijd van een half uur absoluut geen probleem.

Edit: Laat ik het anders zeggen: zolang je aan de sluitertijd van een half uur nog een goed belichte foto overhoudt (dus geen volledig witte), zal 't geen probleem zijn.

[ Bericht 5% gewijzigd door Omniej op 11-03-2011 20:09:57 ]
pi_93972020
Thanks. Nee, ik richt 'm niet op de zon :D
Het is om te testen of ik zo'n foto kan maken d.m.v. 1 opname i.p.v. verschillende foto's samenvoegen.
pi_93972217
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 20:09 schreef Ruud het volgende:
Thanks. Nee, ik richt 'm niet op de zon :D
Het is om te testen of ik zo'n foto kan maken d.m.v. 1 opname i.p.v. verschillende foto's samenvoegen.
Kan prima. :) Die is ook uit één opname toch? Sluitertijd van een uur zelfs... Met een half uurtje zouden de strepen ook niet zo enorm lang zijn. Heb er zelf ook wel 'ns mee geëxperimenteerd en heb toen ook met sluitertijden tot 30 minuten geschoten - leverde niet zo'n heel mooi resultaat op vond ik zelf. Wil deze zomer eigenlijk nog 'ns een keer een écht donkere plek op gaan zoeken om de sluitertijd nog wat langer op te rekken.
pi_93972361
Ik zie het nu ook ja :')
Uur inderdaad. Binnenkort eens proberen als het wat warmer is buiten ;)
pi_93994816
Ik zat laatst te bladeren in een fotografie blaadje. Toen kwam er iets over lenzen. Ik heb laatst voor 170 euro een 35mm Nikkor lensje gekocht. Dan zie ik daar een 24mm Nikon lens voor 1600 euro. Ik geloof maar al te graag dat die lens beter is, maar wat is er beter aan dan?
pi_93995937
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 09:58 schreef Flaccid het volgende:
Ik zat laatst te bladeren in een fotografie blaadje. Toen kwam er iets over lenzen. Ik heb laatst voor 170 euro een 35mm Nikkor lensje gekocht. Dan zie ik daar een 24mm Nikon lens voor 1600 euro. Ik geloof maar al te graag dat die lens beter is, maar wat is er beter aan dan?
Waarschijnlijk de lichtsterkte.. En vibration reduction zou ook een deel van de prijs kunnen zijn. Maar ik vraag me af of ik het er ooit uit zou krijgen.. Ben toch een hobby fotograaf (in wording)
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_93996286
quote:
Lichtsterkte is 1 ding, maar ook scherpte, contrast en kleuren zijn vaak veel beter. Ook verwacht ik dat zo'n lens bij elke grootte van het diafragma even scherp is, waar dat bij goedkopere lenzen gewoon niet zo is. Alleen of dat ook waar is weet ik niet.

Als je het verschil een keer goed wilt kunnen zien, zou je een oude Nikkor prime lens kunnen kopen en die vergelijken met een hedendaagse lens uit een goedkopere categorie. Zo is mijn 135mm f2.8 Nikkor ondanks de krassen op de frontlens nog steeds met gemak de beste lens die ik heb.
  zaterdag 12 maart 2011 @ 11:25:26 #93
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_93996606
quote:
• Die lens is een stuk wijder (gelijk aan 16mm op DX), en dus moeilijker te ontwerpen (35mm voor DX is zo'n beetje de makkelijkste focale lengte om een lens voor te ontwerpen).
• Omdat hij lichtsterker, wijder en voor FX is, zijn alle stukken glas groter. Er zitten ook meer stukken glas in, en een aantal speciale die duurder zijn.
• De lens zit mechanisch beter in elkaar en heeft sealing tegen regen en stof
• Er zit in de lens een stillere en snellere AF motor.
• Het is geen massa-productie product, en er zit dus een grotere marge op.
pi_93997040
@Problematque,@Miesjel,@Azrael: Thanks, zoiets vermoedde ik al :)
pi_94021765
Zijn er voor- of nadelen wanneer ik een kleurenfilm zwart-wit laat ontwikkelen? Of deze analoog gemaakte kleurenfoto's digitaal omzet naar zwart-wit?
pi_94022043
quote:
5s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 22:50 schreef Ssytse het volgende:
Zijn er voor- of nadelen wanneer ik een kleurenfilm zwart-wit laat ontwikkelen? Of deze analoog gemaakte kleurenfoto's digitaal omzet naar zwart-wit?
Ja, kleurenfilm heeft vaak veel minder contrast dan zwart-wit film. Voor kleurenfilm is het belangrijk om contrast tussen kleuren te hebben, dus moeten ze even sterk naar voren komen. In zwart-wit krijg je dus dat een hoop kleuren richting dezelfde grijstint gaan.

Digitaal omzetten naar zwart-wit kan wel, dan kun je met de kleurbalans gaan spelen om een beter contrast te krijgen.
pi_94022213
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 22:56 schreef Azreal het volgende:

[..]

Ja, kleurenfilm heeft vaak veel minder contrast dan zwart-wit film. Voor kleurenfilm is het belangrijk om contrast tussen kleuren te hebben, dus moeten ze even sterk naar voren komen. In zwart-wit krijg je dus dat een hoop kleuren richting dezelfde grijstint gaan.

Digitaal omzetten naar zwart-wit kan wel, dan kun je met de kleurbalans gaan spelen om een beter contrast te krijgen.
Dus wanneer de eis is dat de foto's zwart-wit zijn en analoog gemaakt zijn kan ik voor het beste resultaat beter een zwart-wit film gebruiken?
pi_94022393
quote:
5s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 23:00 schreef Ssytse het volgende:
Dus wanneer de eis is dat de foto's zwart-wit zijn en analoog gemaakt zijn kan ik voor het beste resultaat beter een zwart-wit film gebruiken?
Yep, en afhankelijk van wat je wilt, ook nog met een kleurfilter voor je lens (voor nog meer contrast).
pi_94022464
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 23:04 schreef Azreal het volgende:

[..]

Yep, en afhankelijk van wat je wilt, ook nog met een kleurfilter voor je lens (voor nog meer contrast).
Helemaal duidelijk, bedankt!
  zaterdag 12 maart 2011 @ 23:06:39 #100
323560 Microtubuli
transporteert vesikels
pi_94022518
quote:
17s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 23:05 schreef Ssytse het volgende:

[..]

Helemaal duidelijk, bedankt!
Geen dank!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties