abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95892160
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 17:18 schreef Ekoyt het volgende:
Toevallig: het woord 'ND' valt hier,... en laat ik nou vandaag net een ND binnen hebben gekregen.
B+W 110E
Eentje die 10 stops licht tegenhoudt!
Zat nog te twijfelen of ik niet eerst iets 'minder' moest nemen,... 3 of 6 stops ofzo, maar toch maar gelijk 'all the way' gegaan.
Maar,... ik schroef hem op m'n 24-70, (en hij is nagenoeg pikzwart: je moet echt goed kijken om nog iets door je zoeker te zien).
Op statief,... en hij geeft bij F13 een belichting van 1,3 sec aan en bij F22 4,0 sec.
(als voorbeeld dus)

Dit levert dus nagenoeg zwarte foto's op!
Camera staat op Av, omdat ik hem zelf die langere sluitertijd wil laten uitrekenen.
En dan toch enorm zwaar onderbelichte foto's.

Ontgaat mij iets?
Ik meet toch gewoon door de lens en hoef niet zelf stops gaan lopen corrigeren?
Of is 10 stops zo heftig dat je altijd zelf moet gaan bijbelichten in photoshop of ACR?

Anyone?
Met m'n ND110 meet ik altijd eerst het licht zonder filter, tijdens het bepalen van m'n compositie dus, want ook dat gaat natuurlijk voor geen meter met de filter erop. De sluitertijd die de lichtmeter op dat moment aangeeft, vermenigvuldig ik zelf nog even met 10 stops. Daarna gewoon in M de foto maken, of Bulb als je in je berekening op 30+ seconden uitkomt. ;)
pi_95892463
Oke,... da's al een handige tip.
Maar toch snap ik nog niet waarom hij op Av netjes 4 seconden berekent, en vervolgens een nagenoeg zwarte foto maakt,... :?
pi_95892846
Volgens mij moet je echt héél veel licht hebben wil de lichtmeter nog fatsoenlijk werken met een ND110 erop. In theorie zou het moeten werken, aangezien het licht inderdaad gewoon door je lens en dus door de filter heen gemeten wordt, maar in de praktijk heb ik gemerkt dat het handiger is om zelf 10 stops bij de meting zonder filter op te tellen.
pi_95893265
Net zoals dat jij heel veel moeite hebt om door je ND filter nog een compositie te kunnen maken, heeft ook je lichtmeter best veel moeite om daar een correcte belichting voor te voorspellen. Misschien dat een paar hele dure camera's (canon 1d, 5d, nikon d3, d700 ofzo) het wat beter kunnen, maar ik zou inderdaad toch voor Omniej's manier gaan.
pi_95893410
Van de 1D weet ik het niet, maar op m'n 5D2 trekt de lichtmeter het in de meeste gevallen ook niet goed hoor. En voor zover ik weet heeft Ekoyt ook een 5D2.
pi_95893755
Net ff heel snel testje in de tuin gedaan op Omniej's manier,... en dat werkt idd een stuk beter!

Hmmzz,... wel heel wat omslachtiger dan ik dacht, (je schroeft hem erop en de 5DII berekent het wel), maar daarom dan wel des te leuker als je er mooie shots mee maakt.
Moet maar ff een tabelletje met 'wat is 10 stops minder?' in m'n binnenzak meenemen. :P

En nu ga ik ff lekker bulben! :9
pi_95894043
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 18:51 schreef Ekoyt het volgende:
Moet maar ff een tabelletje met 'wat is 10 stops minder?' in m'n binnenzak meenemen. :P
Iedere klik op je wieltje is 1/3e stop. Dus voor 10 stops minder kun je gewoon 30 klikjes tellen.
You'll tell the angels in heaven that you had never seen evil so singularly personified as you did in the face of the man who killed you.
pi_95894882
Je sluitertijd ongeveer x1000 doen? :P

Dus 1/30 wordt 1000/30 = 100/3 = 33 sec. (en dan fantaseer ik er zelf meestal nog een paar seconden bij overigens, maar goed, 't is een indicatie)
pi_95914626
Als ik manueel witbalans wil instellen op mijn Nikon D40 krijg ik vaak de melding: "Kan de vooringestelde witbalans niet meten, probeer het opnieuw." Dit is altijd buiten in fel zonlicht als ik met een A4tje het meet. Binnen heb ik nooit dit probleem.

Wat kan het probleem zijn?
  FOK!fotograaf zondag 24 april 2011 @ 14:33:11 #235
287763 SP22
pi_95917623
misschien dat jullie ff een mysterie voor me kunne oplossen.

Ik sta een voetbaltoernooi te fotograferen met mn 55-250 lens en op F/7 heb ik gewoon ISO 200 nodig om scherpe foto's te krijgen. Sluitertijd gaat niet sneller dan 1/125 op 100 iso.

Any ideas?
pi_95918607
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 14:33 schreef SP22 het volgende:

Ik sta een voetbaltoernooi te fotograferen met mn 55-250 lens en op F/7 heb ik gewoon ISO 200 nodig om scherpe foto's te krijgen. Sluitertijd gaat niet sneller dan 1/125 op 100 iso.

Any ideas?
Volgens de tabel op mijn rolleicord zit je gewoon op de gebruikelijke belichting rond deze tijd van het jaar. En bij mijn weten geeft die tabel een vrij goede indicatie.

Geen mysterie dus, de zon geeft gewoon minder licht dat je zou verwachten ;).
pi_95918952
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 14:33 schreef SP22 het volgende:

Any ideas?
ISO 200 is toch ook niet verboden? ;)

Lijkt me op f/7 inderdaad niet zo vreemd dat je het op ISO 100 niet meer redt, zeker niet als je sporters aan het fotograferen bent.
  FOK!fotograaf zondag 24 april 2011 @ 16:43:34 #238
287763 SP22
pi_95922567
Hahaha.. nee heb vrolijk verder op ISO 200 geschoten. :) Vroeg het me alleen af want de zon stond enthousiast te schijnen..

500+ foto's in 3 uurtjes tijd :)

Was wel leuk.. internationaal jeugdtoernooi.
pi_95923357
Kan iemand me helpen? Ik wil graag weten wat het verschil maakt bij een zonnekap. :)
pi_95923572
quote:
99s.gif Op zondag 24 april 2011 17:10 schreef -Datdus- het volgende:
Kan iemand me helpen? Ik wil graag weten wat het verschil maakt bij een zonnekap. :)
Volgens mij niet zoveel, behalve dat je minder snel een flare krijgt?
pi_95923582
quote:
Het vermindert flares, daardoor verbetert 't contrast, en bovenal is het in mijn geval vooral een handige stootbescherming. :@

Tegelijkertijd moet zeggen dat ik nog nooit speciaal een zonnekap heb aangeschaft overigens, dus essentieel is het niet ofzo, maar als ik er een bij m'n lens krijg zit hij er eigenlijk wel permanent op.
pi_95923615
quote:
http://toothwalker.org/optics/lenshood.html

Veel uitgebreidere uitleg ga je niet snel krijgen denk ik. :)
Beter onethisch dan oneetbaar
pi_95923696
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 17:18 schreef Watertornado het volgende:

[..]

http://toothwalker.org/optics/lenshood.html

Veel uitgebreidere uitleg ga je niet snel krijgen denk ik. :)
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 17:17 schreef Omniej het volgende:

[..]

Het vermindert flares, daardoor verbetert 't contrast, en bovenal is het in mijn geval vooral een handige stootbescherming. :@

Tegelijkertijd moet zeggen dat ik nog nooit speciaal een zonnekap heb aangeschaft overigens, dus essentieel is het niet ofzo, maar als ik er een bij m'n lens krijg zit hij er eigenlijk wel permanent op.
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 17:16 schreef Robby87 het volgende:

[..]

Volgens mij niet zoveel, behalve dat je minder snel een flare krijgt?
Dankjewel. :)
pi_95931143
Vandaag was een zonnige dag. Ik fotografeer met een Nikon.
Hoe kan je op dit soort dagen het best omgaan met hoeveelheid licht en met name schaduwen? Sommige foto's veranderen in silhouetten bijvoorbeeld.

Ik zelf heb tot nu toe dit:
- Flits aan in sommige gevallen.
- Iets overbelichten in sommige gevallen.
- ISO waarde iets omlaag doen.
- Zonneklep erop doen.
- Niet tegen de zon in fotograferen.

Wie weet meer tips en trucs om met dit weer goede en mooie foto's te maken?
Live your life!
  zondag 24 april 2011 @ 21:34:02 #245
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_95931513
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 21:25 schreef Jethee het volgende:
Hoe kan je op dit soort dagen het best omgaan met hoeveelheid licht en met name schaduwen? Sommige foto's veranderen in silhouetten bijvoorbeeld.

- Zonneklep erop doen.

Iso waarde omlaag? Wat bedoel je met iets?
Afgezien van een verhoging van je sluitertijd zou ik niet inzien wat hier het nut van is?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zondag 24 april 2011 @ 21:38:15 #246
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_95931723
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 21:25 schreef Jethee het volgende:

- Zonneklep erop doen.

HDR of een gradueel ND filter gebruiken. Wat je ook kunt doen is op een statief twee belichtingen schieten. Eentje waarbij de lucht goed is belicht en eentje waarbij het landschap goed is belicht. In photoshop zet je de juiste belichtingen bij elkaar en eigenlijk maak je hier gebruik van een verkapte HDR techniek en het effect van een gradueel ND filter.
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  maandag 25 april 2011 @ 08:50:39 #247
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_95946483
Die grad ND filters zien er eigenaardig uit. Bepaalt de locatie van de gradiënt niet (teveel) de compositie? Moet je foto's dan wat ruimer nemen? Of maakt het niet heel erg uit als de gradiënt iets boven of onder de horizon ligt?
pi_95948941
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 12:27 schreef Robby87 het volgende:
Als ik manueel witbalans wil instellen op mijn Nikon D40 krijg ik vaak de melding: "Kan de vooringestelde witbalans niet meten, probeer het opnieuw." Dit is altijd buiten in fel zonlicht als ik met een A4tje het meet. Binnen heb ik nooit dit probleem.

Wat kan het probleem zijn?
Iemand?
  FOK!fotograaf maandag 25 april 2011 @ 11:37:12 #249
63 Marc H
- Satan's Livecoach -
pi_95949356
Ik ken het probleem niet, maar ik kan mij voorstellen dat het a4'tje overbelicht wordt, en daardoor de camera het niet kan gebruiken.
You don't have to be the Dalai Lama to tell people that life's about change.
pi_95949929
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 11:37 schreef Marc H het volgende:
Ik ken het probleem niet, maar ik kan mij voorstellen dat het a4'tje overbelicht wordt, en daardoor de camera het niet kan gebruiken.
Hoe moet ik in fel zonlicht dan witten? Heb het net wel geprobeerd met een grijs voorwerp wat wel lukte...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')